superniger | woensdag 16 augustus 2017 @ 05:53 |
De vier formerende partijen willen dat scholen leerlingen les gaan geven over het Wilhelmus, meldt het AD. De krant citeert voor de tweede dag op rij uit conceptteksten voor een eventueel regeerakkoord tussen VVD, CDA, D66 en ChristenUnie. Leerlingen zouden meer moeten leren over de tekst, de betekenis en de melodie van het volkslied. Zulke lessen zouden er ook moeten komen over de grondwet. Volgens het AD willen de partijen ook dat jongeren op hun achttiende verjaardag een boekje krijgen over de geschiedenis van Nederland. Een D66-plan voor lessen over kolonialisme en slavernij zou het niet hebben gehaald. Dat het AD opnieuw inzage heeft gehad in onderhandelingsteksten is opvallend. Tot op heden kwam er vrijwel niets naar buiten over de vorderingen aan de formatietafel. Dat dat gisteren wel gebeurde, met een bericht over een compromis op medisch-ethische onderwerpen, leidde tot frustratie bij de vier partijen. Vooral ChristenUnie-voorman Segers reageerde geërgerd. Na urenlange onderhandelingen zei VVD-leider Rutte gisteravond dat de onderhandelaars elkaar nog steeds vertrouwen. Segers wilde alleen kwijt dat het lek aan de formatietafel is besproken. "En vervolgens ga je verder." Campagne Het Wilhelmus was een thema in de verkiezingscampagne. CDA-leider Buma zei toen dat het normaal zou moeten zijn dat kinderen het Wilhelmus kennen en opperde om op scholen weer staand het volkslied te zingen. Op dat plan werd veelal lacherig gereageerd. https://nos.nl/artikel/21(...)r-wilhelmus-les.html Lol | |
#ANONIEM | woensdag 16 augustus 2017 @ 06:24 |
Zijn er geen belangrijkere thema's? | |
Waterdrinker | woensdag 16 augustus 2017 @ 06:39 |
Ben benieuwd of dit nog oude teksten zijn die maandag met het vorige lek zijn meegelekt, of dat het gister vers is gelekt. In het laatste geval gaat dit wel een dingetje worden denk ![]() Kan ook nog zijn dat een medewerker van Zalm gelekt heeft omdat ie een dergelijk kabinet niet ziet zitten. ![]() | |
timmmmm | woensdag 16 augustus 2017 @ 06:40 |
Ik vermoee dat dit niet het enige thema zal zijn wat in het regeerakkoord staat, dus er zullen wel belangrijkere thema's zijn ja | |
Pirtdator | woensdag 16 augustus 2017 @ 06:51 |
Dat boekje is puur symboolpolitiek, waarom niet meer tijd inruimen voor geschiedenis (verplichten tot het eindexamen) en maatschappijleer, waarbij je niet alleen de Nederlandse, maar ook de Europese geschiedenis leert (ik heb op school bijv. Niets geleerd over het Ottomaanse Rijk, terwijl dat toch wel vrij bepalend was voor Europa). En jammer dat lessen over kolonisatie en slavernij niet verplicht worden, toch vrij belangrijk voor het besef. Wel goed zijn lessen over de Grondwet en de rechtstaat, als je ziet hoe veel gebruikers semi-autoritaire leiders als Orban en Kascinsky toejuichen die weinig op hebben met de rechtstaat. En in mijn ogen is het ook wel belangrijk om aandacht te schenken aan het Engelse, Franse, Duitse en Europese volkslied, niet alleen het Nederlandse. | |
Braindead2000 | woensdag 16 augustus 2017 @ 06:53 |
Wel een PC-versie mag ik hopen. Vaderland, Prinse, koning, Wilhelmus; allemaal mannen. Op zijn minst moeten er twee vrouwen en een transgender in verwerkt worden. | |
voetbalmanager2 | woensdag 16 augustus 2017 @ 07:27 |
Dit is iets waar de partijen het makkelijk over eens kunnen worden. Ze hebben nu een beetje vertrouwen gekweekt. Over dat malle voorstel van D66 zullen ze allemaal hard hebben kunnen lachen. En nu is het tijd om over de serieuse onderwerpen compromissen te gaan sluiten. Wanneer die naar buiten komen weet je dat we snel een nieuw kabinet hebben. | |
voetbalmanager2 | woensdag 16 augustus 2017 @ 07:29 |
![]() | |
Ole | woensdag 16 augustus 2017 @ 07:31 |
dat | |
#ANONIEM | woensdag 16 augustus 2017 @ 07:36 |
Die kop van de nos ![]() De jalousie druipt er vanaf ![]() | |
sp3c | woensdag 16 augustus 2017 @ 07:51 |
ik zou het heel bizar vinden als men een lesje Wilhelmus op school een goed idee vind terwijl men om een dusdanig belangrijk onderdeel van onze geschiedenis keihard zou moeten lachen je zou het omgekeerd verwachten [ Bericht 2% gewijzigd door sp3c op 16-08-2017 07:59:19 ] | |
sp3c | woensdag 16 augustus 2017 @ 07:57 |
gewoon 2 tot 300 jaar uit de geschiedenisboekjes schrappen om iedereen alle coupletten van het volkslied aan te kunnen leren![]() | |
#ANONIEM | woensdag 16 augustus 2017 @ 08:07 |
Precies dat. | |
Megumi | woensdag 16 augustus 2017 @ 08:11 |
Ik denk dat geschiedenis een hopeloos iets is in het onderwijs. De kennis van de kinderen die wat ouder zijn die ik ken is om te huilen. En een dun boekje en het zingen van een volkslied gaat dit niet op lossen. | |
pokkerdepok | woensdag 16 augustus 2017 @ 08:15 |
4 jaar formeren ipv 4 jaar regeren..... en verder; prima idee. hoe meer mensen zich gaan realiseren hoe achterlijk dat volkslied wel niet is, die tekst, hoe beter. | |
sp3c | woensdag 16 augustus 2017 @ 08:16 |
niets mis met ons volkslied | |
DeParo | woensdag 16 augustus 2017 @ 08:24 |
Hard nodig dat soort verbeteringen in het onderwijs en de maatschappij. Maar wel allemaal een beetje case by case. Lijkt niet echt een duidelijke strategie achter te zitten. Verder zou ik een sociale dienstplicht wel mooi vinden. Denk dat dit vooral zou kunnen helpen bij het versterken van verantwoordelijkheidsgevoel en de ontwikkeling van de jonge Nederlander. | |
Zith | woensdag 16 augustus 2017 @ 08:25 |
Ook niets speciaals aan. | |
nixxx | woensdag 16 augustus 2017 @ 08:26 |
Eens. En ook niets mis met lessen over slavernij, mits het een compleet beeld schetst en niet alleen maar focust op wat de "westerlingen" aan slavernij hebben gedaan. Betrek de ottomanen, arabieren en afrikanen er ook maar bij. | |
sp3c | woensdag 16 augustus 2017 @ 08:27 |
mwoch | |
sp3c | woensdag 16 augustus 2017 @ 08:28 |
boeit mij de ottomanen, arabieren en afrikanen nou er is al zo weinig tijd voor geschiedenis tegenwoordig, laat ze het dan iig focussen op dat van ons sterker nog, wat de Britsen en de Portugezen en de Amerikanen met hun slaven gedaan hebben vind ik ook niet super relevant | |
voetbalmanager2 | woensdag 16 augustus 2017 @ 08:30 |
Verplichte lessen over het Wilhelmus is inderdaad onzin. Ik kan me herinneren dat ik 2 lesuren muziek had over het Wilhelmus, maar als ik dat niet had gehad dan had ik niets gemist. Ik heb zowel op de basisschool (Nederlands-Indie) als op de middelbare (Nederlands-Indie, Suriname en de Gouden Eeuw) lessen gehad over kolonialisme en slavernij. Als ze dat gaan verplichten dan is dat prima, veel zal er niet door veranderen. In beide gevallen is dit natuurlijk non-nieuws. | |
sp3c | woensdag 16 augustus 2017 @ 08:31 |
en toen moest je hard lachen of wat? | |
DeParo | woensdag 16 augustus 2017 @ 08:31 |
Het is allebei belangrijk. Zowel nationale identiteit als bewustwording van het verleden in positieve en negatieve zin. Ik zei het hierboven al maar ik mis een strategie. Als het doel is om jongeren meer verantwoordelijkheidsgevoel te geven en beter bewust te laten zijn dat ze onderdeel uitmaken van een maatschappij en land dan verwacht ik verbeteringen in onderwijs over de breede linie en niet op wat bijeengesprokkelde punten die symbolisch wel lekker overkomen in deze. Overigens vind ik de sociale dienstplicht een prima idee maar ook hier ben ik bang dat er niet echt een strategie achter gaat zitten, laat de markt deze jongeren maar wat banen aanbieden en de rest pleuren we bij defensie of in de plantsoenendienst, maar we zullen zien. | |
DeParo | woensdag 16 augustus 2017 @ 08:32 |
Ik heb die lessen niet gehad en ik vind het nog steeds lastig te bepalen wanneer ik de 'Koning Van Hispanje' in moet zetten. | |
Kaneelstokje | woensdag 16 augustus 2017 @ 08:35 |
Staat er ergens dat slavernij en kolonialisme worden geschrapt dan? Misschien toch nog even groep 3 overdoen om te leren lezen? | |
nixxx | woensdag 16 augustus 2017 @ 08:36 |
Ik denk dat het wel nuttig is om de bredere context te laten zien, juist bij een vak als geschiedenis. Gebrek aan die context leidt in mijn optiek vrijwel regelrecht naar die absurde taferelen zoals je die in de VS ziet. Al speelt daar natuurlijk ook nog een verdere geschiedenis van racisme en achterstelling van nazaten van slaven. | |
sp3c | woensdag 16 augustus 2017 @ 08:37 |
nee er staat dat men hard zou moeten lachen om voorstellen om er lessen over in te voeren | |
sp3c | woensdag 16 augustus 2017 @ 08:39 |
helemaal mee eens hoor maar de basis is Nederland, zorg dat dat er goed in zit en als er dan verder nog interesse is dan kunnen de leerlingen daar zelf voor kiezen | |
Megumi | woensdag 16 augustus 2017 @ 08:39 |
Maar als je dat nooit op school krijgt is het logisch dat het je niet boeit. | |
Kaneelstokje | woensdag 16 augustus 2017 @ 08:40 |
Verplichte extra lessen over dit onderwerp is dan ook niet noodzakelijk. Ik weet niet hoe lang geleden je op school zat, maar alle scholen waar ik heb gewerkt hebben een hele module hierover. Staat gewoon in de meest gebruikte boeken. | |
Megumi | woensdag 16 augustus 2017 @ 08:40 |
Die dat niet gaan doen natuurlijk. | |
sp3c | woensdag 16 augustus 2017 @ 08:42 |
het is sowieso niet noodzakelijk tenzij je belang hecht aan geschiedenis natuurlijk ik deed dat wel en ik vond het allemaal wat karig ... het Wilhelmus leerde ik zonder school ook wel | |
sp3c | woensdag 16 augustus 2017 @ 08:42 |
de meesten niet nee | |
Voetbalmeisje | woensdag 16 augustus 2017 @ 08:45 |
Een D66-plan voor lessen over kolonialisme en slavernij zou het niet hebben gehaald. Dat dan weer niet. ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 16 augustus 2017 @ 08:45 |
Waarom een boekje? Gewoon via een website toch. | |
DeParo | woensdag 16 augustus 2017 @ 08:46 |
Wij hadden ook behoorlijk wat informatie over de bio-industrie, slavernij, en ga zo maar verder. Zag laatst een filmpje van wat er in die slachterij in Belgie gebeurde. Terwijl ik toch behoorlijk wat filmpjes en voorlichtingsmateriaal had gezien schokte dit me behoorlijk. Deze lessen over de Nederlandse Geschiedenis en het Wilhelmus hebben niet als doel kinderen echt meer te leren. Het doel is een sterke nationale bewustwording, het versterken van de nationale identiteit, etc. Of dat gaat lukken is een tweede want dat vergt een strategie en dat zie ik niet zo in deze voorstellen. | |
#ANONIEM | woensdag 16 augustus 2017 @ 08:48 |
Ik vind het prima hoor als er wat aandacht besteed wordt aan het volkslied. Zolang kinderen niet verplicht worden 's ochtends het Wilhelmus te zingen terwijl de Nedandse vlag gehesen wordt vind ik het best, maar moet dat soort geneuzel nou echt in het regeerakkoord? Regeren gaat over beleid en niet over dit soort symboliek. Schrijf dan iets over fatsoenlijk onderwijs, voor mijn part over fatsoenlijk geschiedenisonderwijs, en dat is dan inclusief de gouden eeuw, de VOC-tijd, ons koloniale verleden en de slavernij. | |
#ANONIEM | woensdag 16 augustus 2017 @ 08:49 |
allemaal symboolpolitiek voor de CDA achterban. En het lekt uit om ze dat te laten zien. "kijk eens hoe goed we bezig zijn?" | |
#ANONIEM | woensdag 16 augustus 2017 @ 08:52 |
Pechtold had natuurlijk liever het Europese volkslied opgedrongen. | |
#ANONIEM | woensdag 16 augustus 2017 @ 08:53 |
Hihi | |
Voetbalmeisje | woensdag 16 augustus 2017 @ 08:54 |
Idd. | |
Cherna | woensdag 16 augustus 2017 @ 08:54 |
Lijkt mij ook beter dan ons volkslied. Je moet het er goed instampen. 😁 | |
Megumi | woensdag 16 augustus 2017 @ 08:56 |
Vijftien minuten zingen en een boekje is natuurlijk veel goedkoper dan fatsoenlijk en degelijk onderwijs. Waarin kinderen ook wat meer algemene bagage mee krijgen. | |
Cherna | woensdag 16 augustus 2017 @ 08:56 |
Voor mij hoeft het allemaal niet. Geschiedenis is iets voor de hobby. | |
Megumi | woensdag 16 augustus 2017 @ 08:57 |
Om het heden wat beter te begrijpen heb je ook wat kennis van het verleden nodig. | |
#ANONIEM | woensdag 16 augustus 2017 @ 08:57 |
Historisch besef is belangrijker dan het volkslied kunnen zingen. | |
#ANONIEM | woensdag 16 augustus 2017 @ 08:59 |
![]() | |
Cherna | woensdag 16 augustus 2017 @ 08:59 |
Natuurlijk, zolang je het maar niet overdrijft. Het Wilhelmus etc is over de top. Zeker als het gaat om een regeerakkoord. | |
#ANONIEM | woensdag 16 augustus 2017 @ 09:00 |
Overigens zouden al die politici die altijd roepen dat de Nederlandse identiteit zo belangrijk is, moeten begrijpen dat je identiteit gevormd wordt door je geschiedenis, niet door je volkslied. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-08-2017 09:01:17 ] | |
Oud_student | woensdag 16 augustus 2017 @ 09:01 |
Wat een onzin allemaal, doekje voor het bloeden, gewoon: - Verbod op de islam - Verbod op dubbele paspoort - Criminelen uitzetten | |
#ANONIEM | woensdag 16 augustus 2017 @ 09:01 |
Misschien krijgen kinderen dan wel het historisch besef dat het wilhelmus eigenlijk geen volkslied is | |
Cherna | woensdag 16 augustus 2017 @ 09:02 |
Tja ieder zijn ding. Ik had er een hekel aan. Geschiedenis, aardrijkskunde en biologie waren zeker niet mijn favoriete vakken. Dat gestamp was ik meer dan zat. Maar goed zo zullen anderen denken dat Wiskunde en Natuurkunde overbodig zijn. | |
Megumi | woensdag 16 augustus 2017 @ 09:10 |
Verbod op de islam kan niet daar komt nooit een twee derde meerderheid in de kamer voor om de grondwet te veranderen. En wat is er mis bijvoorbeeld met iemand die een Amerikaans en Nederlands paspoort bezit? Plus dat er ook voldoende criminelen van ander komaf zijn die ellende veroorzaken. Een Willem Holleeder bijvoorbeeld kun je niet uitzetten. | |
Cherna | woensdag 16 augustus 2017 @ 09:16 |
Het bezit van twee paspoorten vind ik niet oké. Stel dat ik een Russisch en Nederlands paspoort zou hebben. Zou dat oké zijn als de spanningen nog verder gaan oplopen? | |
Ser_Ciappelletto | woensdag 16 augustus 2017 @ 09:33 |
Wat is daar mal aan? Met name kolonisatie, en in mindere mate slavernij, hebben een rol van betekenis in de Nederlandse geschiedenis gespeeld. Lijkt me logisch dat je dat in je lessen verwerkt, als je wilt weten waar we vandaan komen. | |
Megumi | woensdag 16 augustus 2017 @ 09:36 |
Je zou dat dan apart kunnen verbieden. Ik had het daarom derhalve niet in mijn voorbeeld over de Russen. Dat is inderdaad een vijand. | |
Ser_Ciappelletto | woensdag 16 augustus 2017 @ 09:37 |
Waarom zou je in lessen over Nederlandse geschiedenis aandacht besteden aan wat andere volkeren hebben uitgevreten, behalve als enorme tu quoque om je eigen straat vrij te vegen? Zijn wij als Nederlanders zo onzeker geworden dat we niet eens meer kunnen toegeven dat we toen ook ernstige fouten hebben gemaakt, zonder daarbij naar anderen te moeten wijzen? | |
Braindead2000 | woensdag 16 augustus 2017 @ 09:39 |
Ernstige fouten. ![]() | |
voetbalmanager2 | woensdag 16 augustus 2017 @ 09:40 |
![]() | |
WheeledWarrior | woensdag 16 augustus 2017 @ 09:41 |
Ze stellen wel prioriteiten daar bij die formatie ![]() | |
Hexagon | woensdag 16 augustus 2017 @ 09:43 |
Als partijen hier over ruzieen dan gaat het best goed met ons land ![]() | |
Ser_Ciappelletto | woensdag 16 augustus 2017 @ 09:44 |
Vind je het geen ernstige fout om aan slavernij te doen? | |
Elzies | woensdag 16 augustus 2017 @ 09:45 |
Ik ben republikein dus ik erken dit koningshuis niet. En om nu als Nederlander Duits bloed te gaan vereren, zoals deze tekst in het Wilhelmus luidt. We kunnen onze kinderen wel iets beters leren. | |
Braindead2000 | woensdag 16 augustus 2017 @ 09:45 |
Nee, toen niet. | |
Ser_Ciappelletto | woensdag 16 augustus 2017 @ 09:46 |
Maar we spreken niet toen. We spreken nu. Vind je niet dat we, achteraf, toen best fout bezig waren? | |
Braindead2000 | woensdag 16 augustus 2017 @ 09:47 |
Dan was alles en iedereen fout 400 jaar geleden. | |
Ser_Ciappelletto | woensdag 16 augustus 2017 @ 09:51 |
Klopt. Was dat zo moeilijk om toe te geven? | |
Braindead2000 | woensdag 16 augustus 2017 @ 09:53 |
Nou en? Ondanks dat men toen andere normen en waarden had kan je nog wel trots zijn op je geschiedenis van je land. | |
Ser_Ciappelletto | woensdag 16 augustus 2017 @ 09:54 |
Je kunt best trots zijn op de geschiedenis van je land en alsnog toegeven dat je land in de geschiedenis dingen heeft gedaan die achteraf niet door de beugel konden. | |
Braindead2000 | woensdag 16 augustus 2017 @ 09:55 |
Alles van toen kan nu niet door de beugel. So what? | |
Ser_Ciappelletto | woensdag 16 augustus 2017 @ 09:57 |
Dat we dat niet moeten proberen te verdoezelen door naar anderen te wijzen. We kunnen best toegeven dat we als land hebben geprofiteerd van onmenselijke praktijken, zonder dat meteen goed te willen praten. | |
Cherna | woensdag 16 augustus 2017 @ 09:59 |
Vandaag je vriend kan morgen je vijand zijn. Hou het eenvoudig en verbied twee paspoorten. Pak weg 5 jaar geleden waren de Russen nog onze vrienden. | |
Elzies | woensdag 16 augustus 2017 @ 10:01 |
Waarom zouden we het slavenverleden van onze voorouders moeten veroordelen? | |
#ANONIEM | woensdag 16 augustus 2017 @ 10:03 |
Ook toen was het fout, dat praktisch iedereen het toen deed maakt het ook destijds nog niet goed. | |
nixxx | woensdag 16 augustus 2017 @ 10:04 |
Maar daar heb je dus die context voor nodig. Anders val je makkelijk voor het sprookje van de slechte witman die zielige afrikanen weg kwam plukken. | |
Cherna | woensdag 16 augustus 2017 @ 10:04 |
Dat word toch ook niet ontkend? | |
Braindead2000 | woensdag 16 augustus 2017 @ 10:05 |
Dat is jouw keuze, ik praat het wel goed. Toen waren de normen en waarden anders. | |
Cherna | woensdag 16 augustus 2017 @ 10:08 |
Maar als je die tijd van slavernij niet goed praat wat dan? Wat moet je nog meer doen dan zeggen dat het niet goed was? | |
Braindead2000 | woensdag 16 augustus 2017 @ 10:08 |
Maar dan kan je niemand en niets meer bewonderen. Einstein, Newton en Erasmus waren waarschijnlijk homofoob, moeten we hun daarom verachten? Moeten we al hun standbeelden neerhalen en in geschiedenisboekjes vertellen wat voor verschrikkelijke mensen het waren? | |
#ANONIEM | woensdag 16 augustus 2017 @ 10:08 |
Die hersendode zegt toch echt letterlijk dat het toen niet fout was | |
Cherna | woensdag 16 augustus 2017 @ 10:10 |
Dat is een minderheid. Zelfs op de lagere school leerde wij dat slaverij en ook winkelnering in de veenwinning een zeer slechte zaak was. | |
Wespensteek | woensdag 16 augustus 2017 @ 10:10 |
Het CDA heeft zijn punten ook binnengehaald. | |
Wespensteek | woensdag 16 augustus 2017 @ 10:11 |
Hoe zit het eigenlijk met het koningslied, zouden we dat niet allemaal moeten kennen? | |
Ser_Ciappelletto | woensdag 16 augustus 2017 @ 10:11 |
Om aan te geven dat we van hun fouten hebben geleerd. | |
#ANONIEM | woensdag 16 augustus 2017 @ 10:12 |
Wat een kolder en dan ook "waarschijnlijkheden" gebruiken om je punt te maken overigens zou Newton best wel eens homoseksueel kunnen zijn geweest. | |
Ser_Ciappelletto | woensdag 16 augustus 2017 @ 10:12 |
Dat is geen sprookje. We hebben dat echt gedaan. Dat de witman niet de enige was die dat deed, doet niets af aan de waarheidswaarde van dat ene verhaal. | |
Elzies | woensdag 16 augustus 2017 @ 10:13 |
Slavernij was normaal binnen die tijdsgeest en heeft veel welvaart en productiviteit gebracht. Ik vind het onzin gebruiken van een paar eeuwen geleden binnen een eigentijdse context te gaan veroordelen. | |
Ser_Ciappelletto | woensdag 16 augustus 2017 @ 10:13 |
Zo kun je alles goedpraten. | |
LXIV | woensdag 16 augustus 2017 @ 10:13 |
Ik vind wel dat de kolonisatie behandeld mag worden, maar dan wel op een positieve manier. Dus VOC-mentaliteit, alle vooruitgang die wij de koloniën gebracht hebben, heldendaden van Trom en de Ruyter, etc. | |
Braindead2000 | woensdag 16 augustus 2017 @ 10:15 |
Ik ben trots op Willem van Oranje. Ik ben een atheïst en waarschijnlijk zou hij mij toen en nu verachten. So what? Dat waren andere tijden met andere normen en waarden. | |
Hexagon | woensdag 16 augustus 2017 @ 10:16 |
Wel een dom plan om kinderen op hun 18e een boekje te gaan opsturen. Alsof iemand dat gaat lezen. ![]() Maak het gewoon onderdeel van het vaste schoolcurriculum op het VO. | |
Cherna | woensdag 16 augustus 2017 @ 10:16 |
Ik zou het zeker lezen😁😁😁😁😊 | |
Ser_Ciappelletto | woensdag 16 augustus 2017 @ 10:16 |
Welvaart en productiviteit die, achteraf gezien, verkregen is op immorele manier. Je kunt wel heel stoer zeggen dat ze niet beter wisten, maar wij weten wel beter, en het zou te dom voor woorden zijn om ons voortschrijdende inzicht te negeren. | |
Ser_Ciappelletto | woensdag 16 augustus 2017 @ 10:17 |
Dat is geschiedenisvervalsing. | |
Braindead2000 | woensdag 16 augustus 2017 @ 10:17 |
Ik praat niks goed, ik observeer het en neem het ze niet kwalijk. | |
Elzies | woensdag 16 augustus 2017 @ 10:18 |
In die tijd was het helemaal niet immoreel. | |
Ser_Ciappelletto | woensdag 16 augustus 2017 @ 10:18 |
Ik neem het ze ook niet kwalijk. Ik zeg alleen dat wij moderne mensen best kunnen toegeven dat ons slavernijverleden een zwarte vlek op onze geschiedenis is. Dat we toen dingen hebben gedaan die achteraf gezien niet door de beugel kunnen. | |
Ser_Ciappelletto | woensdag 16 augustus 2017 @ 10:19 |
Wij leven niet in die tijd. | |
LXIV | woensdag 16 augustus 2017 @ 10:19 |
Dat is niet waar. Je kunt hierbij strict bij de feiten blijven. Denk aan het afschaffen van bizarre inheemse gewoonten als vrouwenverbranding. Het aanleggen van spoorwegen. Vaccinatieprogramma's. Introductie van kinine. Wetenschappelijk onderzoek naar tropische planten. Vastlegging en onderzoek naar lokale tradities en gebruiken. Het ontdekken van tempels als de Borobordur. Uitwisseling van kennis. Inheemsen die in Nederland mochten studeren. Het oprichten van universiteiten in onze koloniën. Introductie van het schrift en het terugdringen van analfabetisme. Ik kan zo lang door typen als ik wil. | |
Ser_Ciappelletto | woensdag 16 augustus 2017 @ 10:21 |
Alleen de goede kanten belichten, en slechte kanten als de gewelddadige koloniale oorlogen, het cultuurstelsel en de slavernij verzwijgen, is geschiedenisvervalsing. Net zo goed als het geschiedenisvervalsing zou zijn om alleen de slechte kanten te belichten. | |
Braindead2000 | woensdag 16 augustus 2017 @ 10:22 |
Ik zie het niet als een zwarte vlek. Ik zie het als natuur. | |
Wespensteek | woensdag 16 augustus 2017 @ 10:22 |
In Nazi duitsland waren de concentratiekampen ook niet immoreel en Stalin liet ook miljoenen ombrengen wat vrij normaal was, ook niet veroordelen omdat de tijd anders was? | |
LXIV | woensdag 16 augustus 2017 @ 10:22 |
Ok. Dat ben ik wel eens. Maar niet (zoals D66 wil) ons koloniaal verleden gebruiken om voor het oog van schoolkinderen ons eigen nest te bevuilen. | |
Ser_Ciappelletto | woensdag 16 augustus 2017 @ 10:23 |
Wat is er 'natuur' aan? | |
Elzies | woensdag 16 augustus 2017 @ 10:25 |
Precies. Dus waar oordelen we dan over. Juist in een tijd waar mensenhandel en gedwongen prostitutie aan de orde van de dag is. | |
Ser_Ciappelletto | woensdag 16 augustus 2017 @ 10:26 |
Dat wil D66 ook helemaal niet. Tjonge, kunnen we tegenwoordig niet eens meer eerlijk zijn over ons eigen verleden zonder dat een paar figuren gaan huilen over 'ons eigen nest bevuilen' en 'oikofobie'? Ik zou denken dat Nederland meer dan genoeg erg sterke, positieve kanten heeft om toe te kunnen geven dat we ook slechte kanten hebben gehad zonder daardoor aan gezichtsverlies te lijden. | |
Ser_Ciappelletto | woensdag 16 augustus 2017 @ 10:26 |
Mogen we niet oordelen over dingen die eerder gebeurd zijn? | |
Bosbeetle | woensdag 16 augustus 2017 @ 10:26 |
De voorgestelde lessen zullen bestaan uit een infographic over wilhelmus met extra grote letters voor dyslecten, verder moet er vooral niet te diep op ingegaan worden want dan wordt het te moeilijk. Voor de leerlingen met een rugzakje is er een aangepaste infographic waar minder coupletten worden behandeld. En er wordt begonnen met het opzetten van een masteropleiding nationalanthemology. Echt serieus behandel dat ding gewoon in de geschiedenisles maar om het nou in een wetsvoorstel te zetten ![]() | |
Braindead2000 | woensdag 16 augustus 2017 @ 10:27 |
Laten we dan nog wat verder terug gaan in de tijd. Zie jij het als een zwarte vlek in onze geschiedenis toen onze mannelijke voorouders nog in bomen slingerden en zonder toestemming elk vrouwtje bezwangerde? | |
Elzies | woensdag 16 augustus 2017 @ 10:28 |
Men mag oordelen maar wel binnen de juiste context. Zoals bepaalde mensen het slavernijverleden afwijzen is het ook een goed recht de voordelen van die toenmalige slavernij te mogen benoemen. | |
Bosbeetle | woensdag 16 augustus 2017 @ 10:29 |
Een geschiedenisles lijkt me een prima context. | |
Elzies | woensdag 16 augustus 2017 @ 10:30 |
Genoeg geschiedenislesjes gehad. | |
nixxx | woensdag 16 augustus 2017 @ 10:31 |
Het probleem is dat er groepen zijn die nu nog schuldgevoel over slavernij op willen wekken. En dat lijkt mij de motivatie om dit op de agenda te zetten. Voor mij is dat de grootst mogelijke onzin. Als je het complete verhaal vertelt, bijv dat die slaven vaak aangeleverd werden door andere inheemse stammen, dan geef je minder gronden voor een onterecht schuldgevoel. | |
Bonobo11 | woensdag 16 augustus 2017 @ 10:39 |
De inboorlingen beschaving bijbrengen. | |
Maverick_tfd | woensdag 16 augustus 2017 @ 10:55 |
Sluit inderdaad mooi aan bij het slavernij verleden! | |
Pirtdator | woensdag 16 augustus 2017 @ 10:57 |
Precies, het eerste wat ik dacht Gooi gewoon CKV en al die rommel eruit en in plaats daarvan extra lessen geschiedenis en maatschappijleer. Dat zet meer zoden aan de dijk. | |
Maverick_tfd | woensdag 16 augustus 2017 @ 10:59 |
Of leer kinderen rekenen en spellen. | |
TargaFlorio | woensdag 16 augustus 2017 @ 11:03 |
![]() | |
Bosbeetle | woensdag 16 augustus 2017 @ 11:05 |
hehe hier zit wat in Of een andere maatregel. | |
Eenskijken | woensdag 16 augustus 2017 @ 11:08 |
de halve wereld staat in brand maar laten we het breekpunt inderdaad het wilhelmus maken! echt, de NL politiek ![]() | |
Maverick_tfd | woensdag 16 augustus 2017 @ 11:14 |
Je kunt ook overdrijven. | |
ems. | woensdag 16 augustus 2017 @ 11:22 |
Slechte zaak. Het wilhelmus is een belachelijk lelijk lied en dergelijk nationalisme is nergens goed voor. Waarom ze het verder hebben over het uitbreiden van het vak geschiedenis begrijp ik niet zo goed. Misschien kunnen ze beter eerst even zorgen dat er een regering is enzo. | |
speknek | woensdag 16 augustus 2017 @ 12:11 |
Het is belangrijk dat we het nationalisme aanwakkeren zodat ook wij Amerikaanse toestanden kunnen krijgen hier. En natuurlijk de slavernij ontkennen want waarom zouden we niet leren van het gedoe rond de confederatiebeelden. | |
Twentsche_Ros | woensdag 16 augustus 2017 @ 12:14 |
Trom? ![]() | |
ijs_beer | woensdag 16 augustus 2017 @ 12:24 |
Wat een ongelooflijke flauwekul. ![]() | |
CoExist | woensdag 16 augustus 2017 @ 12:25 |
Als we dan toch bezig zijn... wil ik dit als volkslied! Frysk bloed tsjoch op! Wol no ris brûze en siede, En bûnzje troch ús ieren om! Flean op! Wy sjonge it bêste lân fan d'ierde, It Fryske lân fol eare en rom. Klink dan en daverje fier yn it rûn Dyn âlde eare, o Fryske grûn! Klink dan en daverje fier yn it rûn Dyn âlde eare, o Fryske grûn!
| |
Arth_NL | woensdag 16 augustus 2017 @ 12:31 |
Waar lees jij dat dit een breekpunt is? | |
nixxx | woensdag 16 augustus 2017 @ 12:42 |
Niemand ontkent slavernij, of dat het fout is naar moderne maatstaven. Als je de historische context meeneemt zie je dat Nederland eigenlijk niets bijzonders deed. Ik zie dan ook geen reden om dat uittentreure te behandelen. Het Nederlandse slavernijverleden is ook heel anders dan in de USA, dus waarom je dat erbij haalt snap ik ook niet. | |
Ser_Ciappelletto | woensdag 16 augustus 2017 @ 12:57 |
Aangezien Nederland toen nog niet bestond, is het wel heel raar om dat te zien als zwarte vlek in onze geschiedenis. Aangezien die voorouders meer dier dan mens waren, zou ik dit soort dingen sowieso eerder in de biologieles verwachten. Maar goed, ik zou geïnstitutionaliseerde verkrachting inderdaad als een zwarte vlek op onze geschiedenis zien. Jij niet dan? | |
Ser_Ciappelletto | woensdag 16 augustus 2017 @ 12:58 |
De stelling was dan ook niet dat we een genuanceerd beeld van ons slavernijverleden moeten geven, de stelling was dat we ons slavernijverleden weg moesten relativeren door ook naar anderen te wijzen. | |
AchJa | woensdag 16 augustus 2017 @ 12:59 |
Wacht maar tot Thieme en de beeldenstormers losgaan... Dan moet ook Dik eraan geloven... | |
Elzies | woensdag 16 augustus 2017 @ 13:01 |
Het houden van slaven is van alle tijden gepleegd door elk ras. Ga vandaag de dag naar Afrika of Azië en je kunt jezelf een slaaf bemachtigen. Mensenhandel is nooit weggeweest. Het veranderd louter van vormgeving behorende bij de desbetreffende tijdsgeest. | |
nixxx | woensdag 16 augustus 2017 @ 13:02 |
niks weg relativeren, in context plaatsen.. | |
#ANONIEM | woensdag 16 augustus 2017 @ 13:04 |
Wat snap je niet aan slavernij weg relativeren door naar anderen te wijzen? Dat slavernij een wereldwijd fenomeen was/is doet daar niks aan af maar dat wil elzies natuurlijk niet horen die blijft liever "feitelijk" janken over "maar hunnie doen het ook" | |
Ser_Ciappelletto | woensdag 16 augustus 2017 @ 13:07 |
Neuh, de motivatie om dit op de agenda te laten zetten is volgens mij het bar slechte besef van ons kolonisatie- en slavernijverleden bij veel Nederlanders. Ik denk niet dat iemand bij D66 van zins is om anderen een schuldgevoel aan te praten. Sowieso, als je je een schuldgevoel laat aanpraten doordat je voorouders iets fout hebben gedaan, dan heb je het niet helemaal vergeten. De stelling was niet dat het complete verhaal verteld moest worden, maar dat er allemaal irrelevante verhalen bijgehaald moesten worden om de aandacht af te leiden van het Nederlandse slavernijverleden. | |
Elzies | woensdag 16 augustus 2017 @ 13:09 |
Neuh, mij zal je niet horen janken over het slavenverleden van Nederland. Overigens ook geen enkele reden toe. | |
Ser_Ciappelletto | woensdag 16 augustus 2017 @ 13:10 |
Nu doe je het weer. | |
Ser_Ciappelletto | woensdag 16 augustus 2017 @ 13:14 |
Nee, je haalt er irrelevante dingen bij om ook naar anderen te kunnen wijzen. Als iemand het waagt om bij een aanslag te zeggen dat die terrorist dacht dat hij iets goeds deed en daarbij gaat wijzen naar anderen die aanslagen hebben gepleegd, zul je daar terecht over vallen. Waarom verdedig je het hier dan? | |
#ANONIEM | woensdag 16 augustus 2017 @ 13:14 |
Ik zeg ook dat je jankt over dat "hunnie het ook doen" wat natuurlijk helemaal geen argument is. | |
nixxx | woensdag 16 augustus 2017 @ 13:14 |
Kolonisatie en slavernij zou ik verder apart willen behandelen. Qua slavernij was er niet zoveel bijzonders vind ik, maar wat Nederland in Indonesië allemaal uitgespookt heeft is toch wel van een wat andere orde. Schuldgevoel heb ik geen last van, maar als je jonge kinderen op een gekleurde (hihi) wijze over geschiedenis gaat leren dan kan dat wel impact hebben. Zeker als je sociale druk uit gaat oefenen dat iedereen het toch maar verschrikkelijk moet vinden. En alweer, een bredere context belichten is niet om de aandacht van neerlands slavernij verleden af te leiden. | |
Elzies | woensdag 16 augustus 2017 @ 13:16 |
Dat is jouw weergave van de werkelijkheid. Ik schrijf zoiets helemaal niet op. | |
Ser_Ciappelletto | woensdag 16 augustus 2017 @ 13:18 |
Ik hoop dat jij geen sociale druk nodig hebt om het verschrikkelijk te vinden dat we mensen als vee behandeld hebben uit winstbejag. Als ik met mijn leerlingen slavernij bij de Grieken en Romeinen behandel, valt ook niemand erover dat ik niet vertel dat de Perzen en de Galliërs en de Arabieren en de Nederlanders het ook deden. Waarom is dat hier opeens zo'n issue? | |
#ANONIEM | woensdag 16 augustus 2017 @ 13:27 |
Dit dus. Wel triest dat de politiek zich in de formatie op zulk detailniveau met de inhoud van lessen in het onderwijs gaat bezighouden. Lessen over kolonialisme en slavernij zijn de norm al. ![]() | |
nixxx | woensdag 16 augustus 2017 @ 13:28 |
We? Ik heb nog nooit slaven gehouden, jij wel? Sowieso hoe iedereen vroeger behandeld werd is verschrikkelijk, door een moderne bril bekeken. Dat heeft dus geen zin om daar emotioneel over te gaan doen en het heeft niets met de tegenwoordige tijd en met de mensen die nu leven van doen. Als je lesgeeft over de Grieken en Romeinen is het nog steeds nuttig om een bredere context aan te geven hoe ze wel of juist niet verschilden van de omringende volken. Al is het voor die tijd moeilijker bronnen te vinden dan voor de 17de eeuw. | |
Ser_Ciappelletto | woensdag 16 augustus 2017 @ 13:30 |
Wij Nederlanders. De enige reden dat we die dingen tegenwoordig niet meer doen, is omdat we emotioneel zijn gaan doen en hebben ingezien dat het verschrikkelijk is om mensen zo te behandelen. Maar toch, ik heb nog nergens een oververhitte persoon gezien die eist dat we een hoop ongerelateerde gevallen erbij slepen 'om een compleet beeld te geven'. | |
Ryan3 | woensdag 16 augustus 2017 @ 13:34 |
Geschiedenis als verhaal van het verleden of zelf geschiedenis op tekenen? Dat laatste wordt veel als hobby bedreven, maar is ook een academische discipline geworden ergens in de 18/19de eeuw. Het kwam wel voort uit hobby en ontstond steeds meer naar mate de natie-staten zich echt gingen ontwikkelen. Daar hoorde een verhaal bij. Een natie is een volk dat dezelfde geschiedenis kent en normaliter dezelfde taal spreekt en hierdoor verbonden is. Door hierbij het verhaal van die geschiedenis en een traditie te ontwikkelen dacht men de nieuwe bestaande situatie te kunnen ondersteunen. Immers in de periode voor de natie-staten, tijdens het feodalisme, waren dat soort loyaliteiten aan een natie, een volk etc. vrij onbekend. [ Bericht 0% gewijzigd door Ryan3 op 16-08-2017 13:45:13 ] | |
sp3c | woensdag 16 augustus 2017 @ 13:37 |
ik vond het ook helemaal niet interessant als de leraar zijn/onze/dehuidige moraal er op gaat zitten plakken dit is er gebeurt, dit was de reden, dit was het resultaat de rest ... mweh, wmb hebben jullie beiden geleik een lesje kolonialisme hoeft geen overwegend negatief verhaal te zijn maar om het nu volledig over de andere boeg te gooien lijkt me ook niet goed gewoon zakelijk uitleggen wat er gebeurt is is genoeg | |
sp3c | woensdag 16 augustus 2017 @ 13:41 |
kostelijk maar dan nog is er niets mis met ons volkslied | |
speknek | woensdag 16 augustus 2017 @ 13:42 |
Nederland deed op zich wel iets bijzonders. We hadden het hier verboden omdat we het ongristelijk vonden, maar werden er tegelijkertijd rijk van door het buiten beeld in Afrika te doen. Zo'n stukje gereformeerde hypocrisie is sterk verankerd in de Nederlandse cultuur en een goed leermoment voor zelfreflectie. Zul je het CDA dan weer niet over horen. | |
Ryan3 | woensdag 16 augustus 2017 @ 13:43 |
Geschiedenis als verhaal vereist dat je een goede verteller hebt als leraar wmb en dan kun je van alle aspecten van de geschiedenis een mooi en interessant verhaal maken. Alleen in de laatste klassen van het V.O. zie je steeds meer dat geschiedenisonderwijs geënt is op academisch geschiedenisonderwijs. Aan de ene kant is het natuurlijk wel zo dat je aangeleerd moet worden dat je kritisch met de bronnen om moet gaan en dat je uit de bronnen meer kennis kunt halen dan dat er op het eerste gezicht in zit, echter ik vind wel dat zo de geschiedenis als een verhaal steeds verder op de achtergrond geraakt. Dat laatste is juist ook een mogelijkheid om mensen kritisch te laten denken, als je geschiedenis krijgt althans van een goede verteller. [ Bericht 0% gewijzigd door Ryan3 op 16-08-2017 13:49:40 ] | |
trein2000 | woensdag 16 augustus 2017 @ 13:48 |
Maar de hamvraag is natuurlijk: is dit "vers" of uit hetzelfde lek als gisteren? | |
Cherna | woensdag 16 augustus 2017 @ 13:54 |
Dat half jaar op de mavo/havo was stampen van jaartallen etc. Niet echt iets om vrolijk van te worden. Droge stof over Robespierre etc. Tja het is maar wat je leuk vind. De verhalen over de guillotine en revolutie zijn blijven hangen. De rest snel vergeten. En zware onvoldoendes wegens desinteresse. Gelukkig kon ik naar de LTS en werd mij dat allemaal bespaard. Uiteindelijk kunnen doorstromen in de vakken waar ik wel interesse in had. | |
Ryan3 | woensdag 16 augustus 2017 @ 13:58 |
Ja, okee, een slechte methode van lesgeven en slechte leraren geschiedenis kan een blijvende weerzin opwekken voor het vak geschiedenis. Aan de andere kant: alles heeft een geschiedenis. Een ontstaan, een ontwikkeling, een verloop etc. Ikzelf duik altijd in de geschiedenis om even te bepalen hoe iets ontstaan is. Het is m.i. een methode om de maatschappelijke verschijnselen beter te begrijpen. Dus ja, m.i. is het een belangrijk vak, ook al is het geen natuurwetenschap. De koningin der wetenschappen hè, zo noemen ze zich wel eens. | |
Cherna | woensdag 16 augustus 2017 @ 14:01 |
Daar heeft het allemaal mee te maken. Hoe breng je een vak. Nu ik ouder ben is daar wel meer interesse. Dat ontken ik niet. Het is zeker niet onbelangrijk. Maar het is een persoonlijk opvatting. | |
Ryan3 | woensdag 16 augustus 2017 @ 14:02 |
Klopt voor anderen zal dat voor het vak natuurkunde weer gelden trouwens. Ook vaak slecht gegeven. | |
Cherna | woensdag 16 augustus 2017 @ 14:04 |
Inderdaad. Op de lts en mts had ik fantastische leraren die mij stimuleerde en aanvoelde waar je goed in was. Een heel erg leuke tijd. De hts was minder. | |
ems. | woensdag 16 augustus 2017 @ 14:05 |
Bij ons viel op een gegeven moment de docent natuurkunde weg en kregen we daarvoor in de plaats een (ik meen) poolse vrouw die zeer beperkt Nederlands kon. En dat moest dan natuurkunde aan ons uitleggen ![]() Ontzettend veel onvoldoendes gevallen dat jaar. | |
Ryan3 | woensdag 16 augustus 2017 @ 14:05 |
Kwestie van goed kunnen uitleggen en inzichtelijke verbanden trekken. Bij geschiedenis komt het vertellen en ook verbanden leggen om de hoek kijken. Net iets anders qua didactiek. | |
Bosbeetle | woensdag 16 augustus 2017 @ 14:07 |
Ik had altijd het idee dat er op de mavo maar één vak geleerd werd "begrijpend lezen". Als je een beetje begrijpend kon lezen dan kon je eenvoudig de antwoorden uit de vraagstelling destilleren. Dit was vooral aan de hand bij het vak biologie, dat lijkt in de verste verte niet op biologie. Maar ook geschiedenis had daar een handje van. | |
Ryan3 | woensdag 16 augustus 2017 @ 14:09 |
Ja, dat is kut. Zie je tegenwoordig ook veel hoor. Invallers. | |
Cherna | woensdag 16 augustus 2017 @ 14:14 |
Ik vond de vakken geschiedenis, biologie en zeker aardrijkskunde vreselijk omdat je op 12/13 jarige leeftijd hele hoofstukken in je hoofd moest stampen. Ook nog eens voor mij saaie onderwerpen. Hiermee zeg ik niet dat het onbelangrijke vakken zijn. Maar zoals Ryan al aangeeft, is het belangrijk hoe je een vak brengt. | |
Bosbeetle | woensdag 16 augustus 2017 @ 14:20 |
Ik vond dat juist van die vakken waar je het boek amper voor nodig had de vragen werden zo uitgebreid ingeleid dat het antwoord al ongeveer in die inleiding stond. De dingen die je moest stampen kon je grotendeels niet invullen en dan nog met gemak een 7 halen. Als je dat combineerde met een aantal rijtjes leren waarvan je zeker wist dat ze in de toets kwamen zat je al in de hogere cijfers. Maar ik moet toegeven dat ik eigenlijk in al mijn opleidingen vooral heb geleerd hoe ik zo exact mogelijk de leraar kon napraten, als ze hun eigen woorden teruglezen vinden ze het al gauw goed. | |
Cherna | woensdag 16 augustus 2017 @ 14:23 |
Ik had dat met wiskunde en natuurkunde waar ik amper het boek voor nodig had. Gek is dat. Kan ook zijn dat ik juist die vakken erg leuk vond en daarom er meer aandacht tijdens de les was. | |
Bosbeetle | woensdag 16 augustus 2017 @ 14:34 |
![]() Ik denk dat het niveau op scholen wel omhoog mag dan krijg je minder "hoogopgeleiden" maar ik vraag me af of dat erg is. Er mag wel weer wat meer waardering in de maatschappij komen voor mensen die een degelijk ambachtelijk vak tot in de puntjes beheersen. Die hele laag/hoog opgeleid verdeling maakt best veel kapot. Geen persoon durft meer trots te zijn op een zwaarbevochten mbo diploma en gaat daarom maar door naar een hbo om daar op de tenen door te komen op toch nog op die mbo baan terecht te komen terwijl het beter was geweest als dezelfde persoon daar een paar jaar eerder al zijn vak beter had kunnen leren. | |
Kaneelstokje | woensdag 16 augustus 2017 @ 14:35 |
Ik had een Hongaarse wiskunde docente. Wat een verloren jaar was dat. Terwijl ik daarvoor een 8 stond. ![]() | |
Bosbeetle | woensdag 16 augustus 2017 @ 14:40 |
hehe wij hadden op de mbo een leraar die op de meest irritante momenten zijn zinnen afkapte... ben na 2 lessen maar niet meer heen gegaan met een stel vrienden wij hadden de hoogste cijfers van de klas op dat tentamen ![]() | |
nixxx | woensdag 16 augustus 2017 @ 14:49 |
Mijn lerares Nederlands was er zo een. Verschrikkelijk mens, als je een andere interpretatie van een boek of tekst had, was het gewoon fout. Dat was dus ook het laagste cijfer op mijn eindlijst. En liever dan proberen dat omhoog te halen heb ik een herkansing gedaan voor Engels om te proberen een 10 ipv 9 te halen ![]() | |
torentje | woensdag 16 augustus 2017 @ 16:15 |
De Duitsers hebben ons wel moffen gestuurd, zodat wij het wat minder koud zouden hebben in de winterse dagen. | |
#ANONIEM | woensdag 16 augustus 2017 @ 16:23 |
Misschien kunnen we dan ook eens stoppen om onze verzetsdaden in de 2de WO zo enorm aan te dikken. Naast het standaard WO2 werk leerde ik op school alleen maar hoe heldhaftig de vele Nederlanders in het verzet wel niet zijn geweest. Serieus, als je dat las zou je echt denken dat bijna elke Nederlander in het verzet heeft gezeten. Pas later begreep ik dat veel Nederlanders gewoon laf waren en de meesten in staat waren om voor 2 gulden een jood bij de moffen te verkopen. [ Bericht 19% gewijzigd door #ANONIEM op 16-08-2017 16:24:52 ] | |
Eenskijken | woensdag 16 augustus 2017 @ 16:25 |
dat heb je later verkeerd begrepen dan. | |
#ANONIEM | woensdag 16 augustus 2017 @ 16:25 |
Jan heeft 10 peren. Hij verkoopt er 3. Hoeveel peren heeft Jan nog over? Wiskunde Mavo 4 | |
#ANONIEM | woensdag 16 augustus 2017 @ 16:29 |
Maar goed, wij leerden het Wilhelmus (1ste en het 6de) op de basisschool tijdens de zangles. Daarbij moesten we ook staan. De leraar heeft ook wel eens uitgelegd waar de tekst en de melodie vandaan kwamen. Volgens mij heeft niemand er kanker van gekregen dus ik zie niet wat dit kwaad kan. | |
Maverick_tfd | woensdag 16 augustus 2017 @ 16:32 |
Alles waar je geen kanker van krijgt is niet erg? | |
sp3c | woensdag 16 augustus 2017 @ 16:33 |
misschien een leraar met een bepaalde passie ofzo wij kregen een iets realistischer beeld mee en naast soldaat van Oranje Hazelhoefs werd er sowieso niemand bij naam genoemd ... terwijl we wel ieder jaar met de school naar Madurodam trokken ![]() | |
Fir3fly | woensdag 16 augustus 2017 @ 16:35 |
Moet men echt praten over dit soort onzin tijdens de formatie? | |
#ANONIEM | woensdag 16 augustus 2017 @ 16:36 |
CDA ![]() ![]() ![]() | |
Tomatenboer | woensdag 16 augustus 2017 @ 16:49 |
Dit dus. Wat een onzin en symboolpolitiek dit. Valt me tegen dat D66 daarin meegaat. Afijn, waarschijnlijk zijn de wezenlijke onderwerpen al afgelast. | |
#ANONIEM | woensdag 16 augustus 2017 @ 17:04 |
| |
#ANONIEM | woensdag 16 augustus 2017 @ 17:04 |
De Speld. ![]() ![]() | |
torentje | woensdag 16 augustus 2017 @ 17:05 |
Precies. Ondanks dat we gewonnen zouden hebben, zijn er slechts vieze, brede bejaarden hier in Nederland te vinden. | |
#ANONIEM | woensdag 16 augustus 2017 @ 17:11 |
Gaat Buma nu ook Minister van Volksliederen worden?![]() Zo beste collega's, na God Defend New Zealand gaan we nu het volkslied van Australië zingen. De tekst daarvan kunt u vinden op pagina 4 van uw boekje dat de Staatssecretaris van Kopiëren & Nieten voor u in elkaar heeft gedraaid. Ik wil u wel vragen om zuinig te zijn op dit boekje omdat we maar een paar reservekopieën hebben. Meneer Baudet, wilt u alstublieft geen vliegtuigjes vouwen van de a4'tjes? Dank u vriendelijk! Australians all let us rejoice, for we are young and freeeee".... [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 16-08-2017 17:12:40 ] | |
JubaUrbicus | woensdag 16 augustus 2017 @ 17:29 |
Moet ik me schamen omdat ik het Wilhelmus liedje niet uit m'n hoofd kan en ook nooit de moeite heb genomen om het uit m'n hoofd te leren, ben ik de enige of zijn er meer mensen die hetzelfde zijn? | |
bedachtzaam | woensdag 16 augustus 2017 @ 17:30 |
Van vaderland maken we thuisland. | |
rockstah | woensdag 16 augustus 2017 @ 17:34 |
Ik ben er inderdaad ook wel van overtuigd dat geschiedenisles op school inherent problematisch is. Het probleem zit hem vooral in de standaardisatie, geschiedenis is juist iets dat op vele manieren uitgelegd kan worden en vanuit verschillende perspectieven bekeken kan worden, maar er is geen ruimte voor dat soort diepgang en diversiteit. Op het moment dat je van hogerop gaat bepalen wat geschiedenis is en wat mensen daarvan zouden moeten leren zet je de deur open voor het beklemmende propagandistische onzin zoals het volkslied gezever van Buma. Sowieso een hopeloos chauvinistisch persoon overigens, heb hem ook wel eens horen praten tijdens de inauguratie van Wimlex destijds, is echt geen greintje ratio te bespeuren wanneer het om dit soort zaken gaat. Maar het probleem ligt wmb dieper dan dat. Ongeacht wie het doet, het wordt iig al jaar en dag misbruikt om een soort volksmythe te creëren en daarmee de legitimiteit van de natie en haar hudige waarden te verankeren. Men trekt met het grootste gemak lijntjes naar evenementen die zich honderden jaren terug afspeelden en zoeken daarbij behendig een weg langs onwelgevallige of tegenstrijdige perspectieven. Het idee lijkt immers te zijn dat geschiedenis je iets over het land van vandaag de dag moet vertellen, en dan strookt een beeld van overzeese rooftochten, oorlog, armoede en bloedige onderdrukking niet met wat we vandaag de dag denken te zien. De verleiding is dan om het op een "evenwichtige manier" te behandelen, maar de geschiedenis is wat het is. Het hele "Canon van Nederland" idee mag van mijn part de deur uit, dat we zo'n perspectief erin zouden moeten boren is onzin, wie heeft daar belang bij? Laat scholen en ouderraden zelf maar kiezen. Nationalistisch of internationaal, klassiek of revisionistisch, het doet er uiteindelijk weinig toe als er maar diepgang en diversiteit te vinden is, zodat mensen dat later aan elkaar over kunnen dragen en daarmee het algemene kennisniveau kunnen verhogen. Het is ontzettend zonde hoeveel kennis, begrip en wereldwijsheid verspilt wordt omdat mensen niet over hun nationale minderwaardigheidscomplex heen kunnen komen. | |
sp3c | woensdag 16 augustus 2017 @ 17:34 |
nee de tekst is wat het is het staat je vrij om zelf te zingen wat je wil zingen maar dan is het niet het volkslied meer maar jouw lied ... en dat mag natuurlijk gewoon ![]() zelfs tijdens het volkslied ![]() | |
nixxx | woensdag 16 augustus 2017 @ 17:47 |
ken je misschien een ander volkslied uit je hoofd? | |
JubaUrbicus | woensdag 16 augustus 2017 @ 17:48 |
Nee geen eentje.... ![]() | |
Ryan3 | woensdag 16 augustus 2017 @ 17:49 |
Ligt eraan hoeveel hij er opeet ondertussen. | |
Ryan3 | woensdag 16 augustus 2017 @ 17:50 |
Kennelijk moet daar de handtekening van alle 4 onder en dat helpt dan om alle problemen in NL op te lossen? | |
hooibaal | woensdag 16 augustus 2017 @ 17:54 |
Ik ben blij dat ze zich tijdens de formatie over belangrijke onderwerpen druk maken. | |
Twentsche_Ros | donderdag 17 augustus 2017 @ 05:47 |
|