quote:Open letter to Witte de With
What does it mean for a white institution to do “critical work” under the moniker Witte de With, the name of a high-ranking colonial naval officer who worked for both the Dutch West India Company and the Dutch East India Company (VOC and WIC)? What does it mean to engage in “critical reflection on timely issues” (from Witte de With website) under that name—a name that conjures up a history of terror? What does it mean to validate, market, and circulate such a name? (Lees de rest bij Metropolis M.)
quote:Kennisneming: Witte Corneliszoon de With
Ingegeven door de programmeurs en deelnemers van het project Cinema Olanda: Platform heeft Witte de With Center for Contemporary Art een onderzoek in gang gezet naar de naam van het instituut. Bij de oprichting in 1990 werd het vernoemd naar de straat en daarmee naar de bij koloniale uitbuiting betrokken Nederlandse admiraal Witte Corneliszoon de With (1599-1658). We zijn ons bewust geworden van een blinde vlek in onze geschiedenis als instituut, namelijk dat wij onder deze naam activiteiten ontplooien binnen een hedendaagse kunstpraktijk die een kritische houding vooropstelt. Het onder ogen zien van de implicaties hiervan is een uitdagend proces geweest. Er zijn nog altijd vele onopgeloste vragen en zelfreflectie en kritische zelfevaluatie blijft het devies. Processen als deze zijn van grote waarde voor het aanjagen van institutionele evolutie en onlosmakelijk verbonden met Cinema Olanda, het door ons gefaciliteerde project van kunstenaar Wendelien van Oldenborgh en curator Lucy Cotter, dat plaatsvindt in het verlengde van hun presentatie in het Nederlandse paviljoen op de 57ste biënnale van Venetië 2017. (...)
Gedurende het onderzoek is ook geopperd om het instituut een nieuwe naam te geven. Op dit moment geloven we dat een nieuwe naam een link naar het verleden uitwist die juist zichtbaarheid nodig heeft, we staan echter open voor verdere dialoog. Om te voldoen aan de verantwoordelijkheid van hedendaagse kunstinstellingen, onlosmakelijk verbonden met postkoloniale machtsstructuren in de Nederlandse maatschappij, willen we verdergaan met open vizier en met inachtneming van de roep om transparantie, om zo de structurele disbalans die wordt versterkt door de actuele institutionele praktijk te her-evalueren. Hoe deze inspanningen vormkrijgen zullen we spoedig delen. (Lees de rest bij WdW.)
Je vergelijkt nu het nazisme met once VOC-tijd.quote:Op zondag 18 juni 2017 11:23 schreef Jigzoz het volgende:
Ach, als er in Duitsland een kunstcentrum vernoemd zou zijn naar een of ander nazikopstuk zou vrijwel iedereen een naamswijziging begrijpen en vrijwel niemand zou het hebben over het uitgummen van de vaderlandse geschiedenis en zo.
Ja. Beide zijn overduidelijke gitzwarte bladzijden uit de geschiedenis waarbij met mensen omgegaan werd alsof het beesten waren.quote:Op zondag 18 juni 2017 11:24 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Je vergelijkt nu het nazisme met once VOC-tijd.
Goede vergelijking man.quote:Op zondag 18 juni 2017 11:23 schreef Jigzoz het volgende:
Ach, als er in Duitsland een kunstcentrum vernoemd zou zijn naar een of ander nazikopstuk zou vrijwel iedereen een naamswijziging begrijpen en vrijwel niemand zou het hebben over het uitgummen van de vaderlandse geschiedenis en zo.
Is Sinterklaas en Kerst afgeschaft? Fijn dat ik het ook weet, kan ik de plannen in december aanpassen.quote:Op zondag 18 juni 2017 11:19 schreef Oud_student het volgende:
Na het afschaffen van St Nicolaas, Zwarte Piet, Kerstmis, Pinksteren enz. ten gunste van buitenlandse feesten, ligt dit geheel in de lijn van de verwachting.
Ook in lijn met de omvolking die o.a. door de VN wordt gepropageerd.
Ik denk dat over 50 jaar dit proces voltooid zal zijn, en de straatnamen vernoemd zullen worden naar Kaliefen en niet te vergeten het Erdoganplein, De Khomeini moskee enz enz.
Er zijn nog mensen die het illegaal binnenshuis vieren, maar het opstellen van Kerstbomen of het in de openbare ruimte vertonen van Zwarte Piet kan problemen opleveren en is ook in strijd met de VN rapportenquote:Op zondag 18 juni 2017 11:31 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Is Sinterklaas en Kerst afgeschaft? Fijn dat ik het ook weet, kan ik de plannen in december aanpassen.
Gaat oud en nieuw nog wel door? Of is dat ook afgeschaft?
Wie zegt dat dan? Of denk jij dat omdat mensen die hard genoeg krijsen en huilen als ze het over die periode hebben. Shit happened. Het is klaar.quote:Op zondag 18 juni 2017 11:30 schreef Jigzoz het volgende:
Eigenlijk is het onvoorstelbaar dat het idee dat er weinig mis was met die periode nog zo breed leeft.
Nazi's met voc vergelijken.. Mjah, jij snapt er werkelijk helemaal niets van.quote:Op zondag 18 juni 2017 11:23 schreef Jigzoz het volgende:
Zeg je dat ook bij dodenherdenking?quote:Op zondag 18 juni 2017 11:33 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Wie zegt dat dan? Of denk jij dat omdat mensen die hard genoeg krijsen en huilen als ze het over die periode hebben. Shit happened. Het is klaar.
Volgens mij ben je nu een klein beetje dingetjes aan het verzinnen.quote:Op zondag 18 juni 2017 11:33 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Er zijn nog mensen die het illegaal binnenshuis vieren, maar het opstellen van Kerstbomen of het in de openbare ruimte vertonen van Zwarte Piet kan problemen opleveren en is ook in strijd met de VN rapporten
Tja, en die overgrote meerderheid vind jouw mening dat de VOC vergelijkbaar is met de nazi's onvoorstelbaar.quote:Op zondag 18 juni 2017 11:30 schreef Jigzoz het volgende:
Eigenlijk is het onvoorstelbaar dat het idee dat er weinig mis was met die periode nog zo breed leeft.
Ga jezelf een schuldgevoel aanpraten met je white guilt.quote:Op zondag 18 juni 2017 11:30 schreef Jigzoz het volgende:
Die mensen (zwarten) die daar zo te hoop tegen lopen, zouden zich af moeten vragen wat hun voorouders vroeger deden: kannibalisme, koppensnellen en idd slaven verkopen aan WIC (anders zouden ze in de pot komen)quote:Op zondag 18 juni 2017 11:26 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja. Beide zijn overduidelijke gitzwarte bladzijden uit de geschiedenis waarbij met mensen omgegaan werd alsof het beesten waren.
Dat is op een dag ook afgelopen inderdaad. Ik denk zodra die generatie 99,9% niet meer bestaat dat het nog vrij weinig nut heeft. En wat betreft mentaliteit... ik haat Duitsers niet en als ze een "Rommelstraße" willen maken dan zou ik daar geen enkele moeite mee hebben.quote:
Ja? Ottotje die mensen weg zet als 'bruine' in de term van fascist, jiggy die 'nazi' gebruikt naar mensen die hem niet zinnen en uitkraamt dat hij niets te maken wil hebben met het 'andere soort' doelend op tegenstsnders in de discussie.quote:Op zondag 18 juni 2017 11:38 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Ah, dus vanaf nu ga jij ook geen lelijke dingen meer zeggen tegen mensen waar je het niet mee eens bent?Het zou het allemaal een stuk prettiger maken hier.
Er is in het licht van de geschiedenis weinig mis mee omdat het beleid toen vrijwel iedereen trof. Juist het Nederlands kolonialisme is polderend en tolerant, dit in tegenstelling tot het Engelse kolonialisme.quote:Op zondag 18 juni 2017 11:30 schreef Jigzoz het volgende:
Ik spreek je eigenlijk gewoon aan op je discussiestijl. Niet op het incidenteel gebruik van het woordje policor. Ik bedoel, als je graag uitdeelt, wees dan ook een kerel als je een keer incasseert.quote:Op zondag 18 juni 2017 11:45 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ja? Ottotje die mensen weg zet als 'bruine' in de term van fascist, jiggy die 'nazi' gebruikt naar mensen die hem niet zinnen en uitkraamt dat hij niets te maken wil hebben met het 'andere soort' doelend op tegenstsnders in de discussie.
Vervolgens durf jij spreekt mij aan te spreken als ik iemand 'policor' noem? Kijk even naar wat voor volk er in die zijde van de discussue zit en denk even na.
Blijkt maar weer dat daar volk zit wat echt gewoon niet met een andere mening kan omgaan, terwijl daar juist de politiek correcte mening verkondigd wordt. Issue much daar.
Respecteer een ieders mening hoe fout die van een ander ook kan zijn. Alleen gaat nazi mij wel even een paar stappen te ver en is echt wel van een ander niveau als wat ik schrijf.
toch wel andere tijdenquote:Op zondag 18 juni 2017 11:26 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja. Beide zijn overduidelijke gitzwarte bladzijden uit de geschiedenis waarbij met mensen omgegaan werd alsof het beesten waren.
Prachtig. Heus!quote:Op zondag 18 juni 2017 11:29 schreef Gloorbek het volgende:
Piet Hein Jesse Klaver zijn naam is klein
Zijn daden bennen groot, zijn daden bennen groot
Die heeft gewonnen de Zilveren Dobberneger Vloot!
Oud en Nieuw wordt voortaan met Pasen gevierd, vanwege verstopeieren en voorjaarsbrochures.quote:Op zondag 18 juni 2017 11:31 schreef Toefjes het volgende:
Is Sinterklaas en Kerst afgeschaft? Fijn dat ik het ook weet, kan ik de plannen in december aanpassen.
Gaat oud en nieuw nog wel door? Of is dat ook afgeschaft?
Zwarte Neger? Het zal niet naar een Nederlander genoemd worden want dat is natuurlijk állemaal collaborerend nazituig.quote:Op zondag 18 juni 2017 11:52 schreef tesssssssss het volgende:
Wat wordt dan de nieuwe naam?
Blauwe de Blauwh?
Dat zou wel erg conservatief zij, terug naar de Romeinse tijd.quote:Op zondag 18 juni 2017 11:54 schreef Copycat het volgende:
[..]
Oud en Nieuw wordt voortaan met Pasen gevierd, vanwege verstopeieren en voorjaarsbrochures.
Slaat natuurlijk nergens op wat je zegt. Natuurlijk is de discussie zwaar overdreven, ja slavernij was fout en dat wisten ze toen ook wel, toch kan je de context niet volledig wegdenken. Deze mensen stonden om wel wat meer bekend dan slavernij en uitbuiting. Op deze manier ga je maar weinig historische helden overhouden. Ik denk immers niet dat Julius Caesar nou ook overal even aardig heeft opgetreden, maar dat was blank tegen blank, dus dan hoor je er weer minder mensen over.quote:Op zondag 18 juni 2017 11:49 schreef hottentot het volgende:
Waarom zou je het mensen verwijten als zij dingen hebben gedaan die in tijd sociaal aanvaardbaar en breed geaccepteerd werden. Verder zijn de verwijten altijd éénzijdig.
Gekleurde man neemt al sinds eeuwen andere gekleurde man gevangen om te verkopen, witte man komt aldaar terecht en koopt die gekleurde man voor de handel, net zoals de lokale gekleurde mannen zulke mensen kochten en verkochten.
En nu is het alleen onze schuld?
En de witte man moet ook zijn bek houden over de mensen die in Europa gevangen werden genomen om als slaaf verkocht te worden in Afrika..
Dat hele gelul over slavernij is zo achterlijk als maar zijn kan.
Ja, ik dacht ik doe blauw, want niemand is blauw. Als je gewoon in goede gezondheid verkeerd, dan.quote:Op zondag 18 juni 2017 11:55 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Zwarte Neger? Het zal niet naar een Nederlander genoemd worden want dat is natuurlijk állemaal collaborerend nazituig.
Dat is wat Het Volk wil. Terug naar vroeger. Toen was alles beter. En blanker.quote:Op zondag 18 juni 2017 11:56 schreef Lunatiek het volgende:
Dat zou wel erg conservatief zij, terug naar de Romeinse tijd.
Indo's werden volgens mij blauw of blauwbuiken genoemd.quote:Op zondag 18 juni 2017 11:57 schreef tesssssssss het volgende:
Ja, ik dacht ik doe blauw, want niemand is blauw. Als je gewoon in goede gezondheid verkeerd, dan.
Wat is er dan feitelijk onjuist aan mijn posting?quote:Op zondag 18 juni 2017 11:56 schreef DeParo het volgende:
[..]
Slaat natuurlijk nergens op wat je zegt. Natuurlijk is de discussie zwaar overdreven, ja slavernij was fout en dat wisten ze toen ook wel, toch kan je de context niet volledig wegdenken. Deze mensen stonden om wel wat meer bekend dan slavernij en uitbuiting. Op deze manier ga je maar weinig historische helden overhouden. Ik denk immers niet dat Julius Caesar nou ook overal even aardig heeft opgetreden, maar dat was blank tegen blank, dus dan hoor je er weer minder mensen over.
Doe dan maar iets met helemaal geen kleur erin.quote:Op zondag 18 juni 2017 11:58 schreef Copycat het volgende:
[..]
Indo's werden volgens mij blauw of blauwbuiken genoemd.
Het zal een harde strijd worden, en we gaan eindigen bij iets met grijs of roetveeg. Althans, dat denk ik dan.quote:Op zondag 18 juni 2017 11:52 schreef tesssssssss het volgende:
Wat wordt dan de nieuwe naam?
Blauwe de Blauwh?
Als het maar geen Mondriaan is.Heb ik nu nog een trauma van.quote:Op zondag 18 juni 2017 12:05 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Het zal een harde strijd worden, en we gaan eindigen bij iets met grijs of roetveeg. Althans, dat denk ik dan.
"What is uniquely Western is not slavery but the movement to abolish slavery".quote:Op zondag 18 juni 2017 11:49 schreef hottentot het volgende:
Waarom zou je het mensen verwijten als zij dingen hebben gedaan die in tijd sociaal aanvaardbaar en breed geaccepteerd werden. Verder zijn de verwijten altijd éénzijdig.
Gekleurde man neemt al sinds eeuwen andere gekleurde man gevangen om te verkopen, witte man komt aldaar terecht en koopt die gekleurde man voor de handel, net zoals de lokale gekleurde mannen zulke mensen kochten en verkochten.
En nu is het alleen onze schuld?
En de witte man moet ook zijn bek houden over de mensen die in Europa gevangen werden genomen om als slaaf verkocht te worden in Afrika..
Dat hele gelul over slavernij is zo achterlijk als maar zijn kan.
Ik denk ook niet dat er een Italiaan te vinden is die zich zal schamen voor de Romeinse geschiedenis, net zo min als je Britten zult vinden die het British Empire het liefst zo snel mogelijk willen vergeten, of Turken die zich schamen voor het Ottomaanse rijk. Terwijl in principe alle hoofdstukken in die verhalen met bloed geschreven zijn.quote:Op zondag 18 juni 2017 11:56 schreef DeParo het volgende:
[..]
Slaat natuurlijk nergens op wat je zegt. Natuurlijk is de discussie zwaar overdreven, ja slavernij was fout en dat wisten ze toen ook wel, toch kan je de context niet volledig wegdenken. Deze mensen stonden om wel wat meer bekend dan slavernij en uitbuiting. Op deze manier ga je maar weinig historische helden overhouden. Ik denk immers niet dat Julius Caesar nou ook overal even aardig heeft opgetreden, maar dat was blank tegen blank, dus dan hoor je er weer minder mensen over.
Is prima, maar nazi en bruine vind ik toch een aantal stappen te ver. Meer een duidelijke blijk van onvermogen. Tevens als ik hier uitdeel is het 9/10 geen aanval vanuit het niets op iemand, maar een reactie op.quote:Op zondag 18 juni 2017 11:49 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Ik spreek je eigenlijk gewoon aan op je discussiestijl. Niet op het incidenteel gebruik van het woordje policor. Ik bedoel, als je graag uitdeelt, wees dan ook een kerel als je een keer incasseert.
Zo zwart wit moet je het niet zien.quote:Op zondag 18 juni 2017 12:14 schreef Ryan3 het volgende:
Witte de Wit, je zou denken dat zo'n naam an sich wel het summum van politieke correctheid zou zijn, voor witmensen althans.
Wie weet achter 200 jaar.quote:Op zondag 18 juni 2017 11:23 schreef Jigzoz het volgende:
10 posts en je maakt er al een Godwin topic vanquote:Op zondag 18 juni 2017 11:23 schreef Jigzoz het volgende:
Jij vergelijkt iets wat gebeurd is in de 17de eeuw, waarvan niemand nog daadwerkelijke herinneringen heeft, met een genocide die nog geen eeuw geleden plaats heeft gevonden? Waarvan nog daadwerkelijk mensen op hebben moeten groeien met de wetenschap dat hun opa en oma vergast zijn.quote:Op zondag 18 juni 2017 11:23 schreef Jigzoz het volgende:
Ja, daar zit wel wat in idd.quote:Op zondag 18 juni 2017 12:08 schreef hugecooll het volgende:
[..]
"What is uniquely Western is not slavery but the movement to abolish slavery".
- Dinesh D'Souza
Dat is inderdaad het verschil.quote:Op zondag 18 juni 2017 12:20 schreef Gia het volgende:
[..]
Jij vergelijkt iets wat gebeurd is in de 17de eeuw, waarvan niemand nog daadwerkelijke herinneringen heeft, met een genocide die nog geen eeuw geleden plaats heeft gevonden? Waarvan nog daadwerkelijk mensen op hebben moeten groeien met de wetenschap dat hun opa en oma vergast zijn.
Laat je nakijken!
Nee, want daar is wel direct een consensus over.quote:Op zondag 18 juni 2017 12:22 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Het Dr. Joseph Goebbels museum voor entartete kunst?
En dan nog het feit dat Nederland welvarend is geworden door de 17de eeuwse zeevaarders.quote:
Dat zou zomaar kunnen achter 200 jaar. Wie weet. Gelukkig maak ik dat niet mee. Ik vond het al heel apart dat er in mijn woonplaats plaats een tandarts met de achternaam Mengeler zat. Een letter verschil maar toch dacht ik meteen aan die smeerlap.quote:Op zondag 18 juni 2017 12:22 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Het Dr. Joseph Goebbels museum voor entartete kunst?
Volkswagenquote:Op zondag 18 juni 2017 12:27 schreef Gia het volgende:
[..]
En dan nog het feit dat Nederland welvarend is geworden door de 17de eeuwse zeevaarders.
Wat heeft de 2de oorlog Duitsers gebracht? Toch niets dan ellende.
Als Hitler ook nog eens iets goed had nagelaten....maar dat is ook niet zo.
Dus zelfs over 300 jaar zullen de Duitsers nog geen Adolf Hitler Strasse willen.
Hij diende onder Coen, en heeft op bijvoorbeeld de Molukken en in de West het een en ander uitgevreten.quote:Op zondag 18 juni 2017 11:46 schreef Lunatiek het volgende:
Wat heeft De With precies op zijn geweten dat hij nu in ongenade moet vallen?
Kom nou, eerst gewoon het adres als naam gebruiken, en nu afkomen met bullshit over link naar het verleden... Ik dacht dat kunstenaars creatief waren, maar ze kunnen geen naam kiezen?quote:Op zondag 18 juni 2017 11:03 schreef Nibb-it het volgende:
Bij de oprichting in 1990 werd het vernoemd naar de straat
[..]
Op dit moment geloven we dat een nieuwe naam een link naar het verleden uitwist die juist zichtbaarheid nodig heeft, we staan echter open voor verdere dialoog.
Een straat vernoemen naar een historisch figuur gebeurt volgens mij alleen maar als dat land een zekere trots heeft over die persoon. Ik kan me niet voorstellen dat het Duitse volk met trots terugdenkt aan Mengele, Goebbels, Hitler enz.......quote:Op zondag 18 juni 2017 12:29 schreef Cherna het volgende:
Dat zou zomaar kunnen achter 200 jaar. Wie weet.
Nee hoor, niks mis mee.quote:Op zondag 18 juni 2017 12:31 schreef OscarMopperkont het volgende:
Volkswagen
Ook maar de naam veranderen?
Ach, denk eerder dat het Jean-Claude Junckerplein op de nominatie staat of het Sylvana Simonsinstituut voor dekolonisatie.quote:Op zondag 18 juni 2017 12:29 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dat zou zomaar kunnen achter 200 jaar. Wie weet. Gelukkig maak ik dat niet mee. Ik vond het al heel apart dat er in mijn woonplaats plaats een tandarts met de achternaam Mengeler zat. Een letter verschil maar toch dacht ik meteen aan die smeerlap.
De Autobahn, vakanties en de kever?quote:Op zondag 18 juni 2017 12:27 schreef Gia het volgende:
[..]
En dan nog het feit dat Nederland welvarend is geworden door de 17de eeuwse zeevaarders.
Wat heeft de 2de oorlog Duitsers gebracht? Toch niets dan ellende.
Als Hitler ook nog eens iets goed had nagelaten....maar dat is ook niet zo.
Dus zelfs over 300 jaar zullen de Duitsers nog geen Adolf Hitler Strasse willen.
quote:Op zondag 18 juni 2017 12:35 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ach, denk eerder dat het Jean-Claude Junckerplein op de nominatie staat of het Sylvana Simonsinstituut voor dekolonisatie.
Overigens goeie naam wel voor een tandarts..
Antifastraat 3b. Dat is daar waar die strop hangt.
Slavernij, om maar een voorbeeld te noemen, was sociaal helemaal niet zo geaccepteerd als jij nu doet voorkomen, flink tegen gestreden zelfs, flink wat eeuwen.quote:Op zondag 18 juni 2017 11:59 schreef hottentot het volgende:
[..]
Wat is er dan feitelijk onjuist aan mijn posting?
Het Sylvana Simonsinstituut voor Tandheelkunde.quote:Op zondag 18 juni 2017 12:35 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ach, denk eerder dat het Jean-Claude Junckerplein op de nominatie staat of het Sylvana Simonsinstituut voor dekolonisatie.
Overigens goeie naam wel voor een tandarts..
... snelwegen?quote:Op zondag 18 juni 2017 12:27 schreef Gia het volgende:
Als Hitler ook nog eens iets goed had nagelaten....
In winkelcentrum "Jihad" is het altijd bomvol.quote:Op zondag 18 juni 2017 12:42 schreef nixxx het volgende:
[..]
Het Sylvana Simonsinstituut voor Tandheelkunde.
Geen chemische verdoving maar na 15 minuten naar Sylvana luisteren ben je ook verdoofd.
Dat was in de najaren van de slavernij, er was bijna geen volk ter wereld wat niet aan slavernij deed (Al sinds het begin van de mensheid) en nog steeds zijn er volken welke slavernij toepassen.quote:Op zondag 18 juni 2017 12:40 schreef DeParo het volgende:
[..]
Slavernij, om maar een voorbeeld te noemen, was sociaal helemaal niet zo geaccepteerd als jij nu doet voorkomen, flink tegen gestreden zelfs, flink wat eeuwen.
Hij heeft natuurlijk wel daarmee de werkloosheid opgelost en door de infrastructuur wilde hij het volk van een auto voorzien. Natuurlijk niet de uitvinder maar wel de mogelijkheid gebruikt om dit definitief in te zetten.quote:
Hitler voerde slechts een plan uit wat al klaar lag voordat hij aan de macht kwam, dankzij zijn geweldige PR machine is het beeld ontstaan wat bij velen nog steeds leeft.quote:
Ja, was hij in 1937 afgezet, toen de mensen flink ontevreden waren over zijn regime van speknekken en ze hadden later dan de Neurenbergse wetten van 1935 weer ingetrokken, dan had je misschien wel enkele pleinen en straten gehad vernoemd naar Hitler.quote:Op zondag 18 juni 2017 12:52 schreef Cherna het volgende:
[..]
Hij heeft natuurlijk wel daarmee de werkloosheid opgelost en door de infrastructuur wildechij het volk van een auto voorzien. Natuurlijk niet de uitvinder maar wel de mogelijkheid gebruikt om dit difinitief in te zetten.
Zo zijn er veel uitvindingen die waardevol gebleken zijn nadat een persoon daar het nut van inzag.
De eerste snelwegen lagen er al voordat Hitler aan de macht kwam. 1932 Keulen-Bonn bijvoorbeeld.quote:Op zondag 18 juni 2017 12:52 schreef Cherna het volgende:
Hij heeft natuurlijk wel daarmee de werkloosheid opgelost en door de infrastructuur wilde hij het volk van een auto voorzien. Natuurlijk niet de uitvinder maar wel de mogelijkheid gebruikt om dit definitief in te zetten.
Alle goeie auto's komen uit D,I en Japan.quote:Op zondag 18 juni 2017 12:37 schreef Cherna het volgende:
[..]
De Autobahn, vakanties en de kever?
Was dat niet iets van Hitler?
De Kever zou je dus moeten afschaffen. Mensen in een kever zijn hiermee Nazi aanhangers. Dit is flauw.
...
En de DAF dan? Die dingen gingen niet stuk.quote:Op zondag 18 juni 2017 12:55 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Alle goeie auto's komen uit D,I en Japan.
De Kever is toch ontworpen door een Jood?quote:Op zondag 18 juni 2017 12:55 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Alle goeie auto's komen uit D,I en Japan.
Vermoeiend gedram.quote:Op zondag 18 juni 2017 11:49 schreef OscarMopperkont het volgende:
Social Justice Warriors Assemble!!!
Man, man, man, wat een kansloos gezeik zijn dit soort dingen toch altijd.
Die heeft hij sowieso opgelost door miljoenen jonge Duitsers de dood in te jagen. Wat een plan. Kan de VVD nog iets van leren.quote:Op zondag 18 juni 2017 12:52 schreef Cherna het volgende:
[..]
Hij heeft natuurlijk wel daarmee de werkloosheid opgelost
In de tijd van Witte de With waren er genoeg tegengeluiden wat betreft slavernij en er is een reden waarom slavernij in Europa, in tegenstelling tot de koloniale gebieden, niet of nauwelijks voorkwam.quote:Op zondag 18 juni 2017 12:50 schreef hottentot het volgende:
[..]
Dat was in de najaren van de slavernij, er was bijna geen volk ter wereld wat niet aan slavernij deed (Al sinds het begin van de mensheid) en nog steeds zijn er volken welke slavernij toepassen.
Als er tegenwoordig over slavernij word gesproken dan word alleen gesproken over het blanke aandeel waarbij alleen de zwarte man als slachtoffer mag worden gezien.
Enige zelfreflectie of kennis van de geschiedenis is aan dat soort domme zeikmutsen niet besteed.
Waarom hoor je dat soort zeikwijven en sjw ridders nooit verontwaardigt zijn over de miljoen Europeanen welke door moslims en Afrikanen werden geroofd in de Europese kustgebieden?
Omdat ze in Europa de horigen hadden om het land te bewerken ja.quote:Op zondag 18 juni 2017 13:05 schreef DeParo het volgende:
[..]
In de tijd van Witte de With waren er genoeg tegengeluiden wat betreft slavernij en er is een reden waarom slavernij in Europa, in tegenstelling tot de koloniale gebieden, niet of nauwelijks voorkwam.
Daarom waren er ook nog wat Duitse/Oostenrijkse Nazi's nodig om 'm beter te maken.quote:Op zondag 18 juni 2017 13:00 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
De Kever is toch ontworpen door een Jood?
Tegengeluiden die niet sterk genoeg waren om de voorkomen dat je negers ging kijken in een kooi op de kermis.quote:Op zondag 18 juni 2017 13:05 schreef DeParo het volgende:
[..]
In de tijd van Witte de With waren er genoeg tegengeluiden wat betreft slavernij en er is een reden waarom slavernij in Europa, in tegenstelling tot de koloniale gebieden, niet of nauwelijks voorkwam.
Dat ook.quote:Op zondag 18 juni 2017 13:03 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Die heeft hij sowieso opgelost door miljoenen jonge Duitsers de dood in te jagen. Wat een plan. Kan de VVD nog iets van leren.
Maar mensenrechtenschenders eren is dan weer het andere uiterste. Wat heeft historisch besef voor zin als je niets met dat besef doet?quote:Op zondag 18 juni 2017 13:07 schreef Twiitch het volgende:
Er is geen land ter wereld zonder zwarte bladzijdes in de geschiedenis, die bladzijdes moet je koesteren en niet uitwissen, anders leer je er nooit wat van.
Whehehe.quote:Op zondag 18 juni 2017 13:02 schreef crystal_meth het volgende:
België heeft een Leopold II straat en een Leopold II laan, maar ik denk niet dat een kunstcentrum die naam zou overnemen...
We hebben teveel hoogopgeleiden hè, daarom nemen de bullshit jobs hand over hand toe. Schijnt maar iets van 37% van de beroepsbevolking echt te werken. (Iets in die koers, hoorde het laatst bij radio1).quote:Op zondag 18 juni 2017 13:08 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dat ook.
Maar goed het is allemaal van mijn kant uit wat slap lullen natuurlijk.
Waar het mij om gaat is dat organisaties die als paddestoelen uit de grond schieten en overal iets van vinden tot aan dwang toe.
Iedereen is uniek. Bullshit Jobs etc. Het zijn allemaal mooie zaken waar advocaten om staan te springen.
Gelukkig rennen ze nu met pepernoten en een kekke outfit. We komen er wel.quote:Op zondag 18 juni 2017 13:08 schreef hottentot het volgende:
[..]
Tegengeluiden die niet sterk genoeg waren om de voorkomen dat je negers ging kijken in een kooi op de kermis.
Ja, dat laatste klopt natuurlijk, alhoewel in de Nederlanden dat weer anders lag.quote:Op zondag 18 juni 2017 13:07 schreef Twiitch het volgende:
Er is geen land ter wereld zonder zwarte bladzijdes in de geschiedenis, die bladzijdes moet je koesteren en niet uitwissen, anders leer je er nooit wat van.
[..]
Omdat ze in Europa de horigen hadden om het land te bewerken ja.
Omdat Slavernij tegen de normen en waarden van de Kerk in ging dus.quote:Op zondag 18 juni 2017 13:07 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Omdat ze in Europa de horigen hadden om het land te bewerken ja.
Racisme was er sowieso, maar ach, wanneer we buitenaards leven ontdekken gaan we niet heel veel anders doen toch?quote:Op zondag 18 juni 2017 13:08 schreef hottentot het volgende:
[..]
Tegengeluiden die niet sterk genoeg waren om de voorkomen dat je negers ging kijken in een kooi op de kermis.
Waarom zouden we ook?quote:Op zondag 18 juni 2017 13:23 schreef DeParo het volgende:
[..]
Racisme was er sowieso, maar ach, wanneer we buitenaards leven ontdekken gaan we niet heel veel anders doen toch?
Ligt er maar net aan welke paus je het vraagt.quote:Op zondag 18 juni 2017 13:22 schreef DeParo het volgende:
[..]
Omdat Slavernij tegen de normen en waarden van de Kerk in ging dus.
Het is maatschappelijk geaccepteerd om soorten te houden puur en alleen voor consumptie.quote:
In de tijd van Witte de With was dat tegengeluid anders sterk genoeg hoor, bovendien vond men ook in de Republiek [waar de Paus sowieso weinig invloed had verder] dat nou niet echt toepasselijk binnen de eigen grenzen, en werd slavernij binnen de Republiek dan ook niet erkend of zelfs maar beschermd.quote:Op zondag 18 juni 2017 13:25 schreef hottentot het volgende:
[..]
Ligt er maar net aan welke paus je het vraagt.
Bijbel en de koran laten beiden voldoende ruimte voor slavernij open.
Waarom zouden wij elke andere beschaving hier op aarde of elders spiegelen aan ons eigen onbeschaafde en destructieve gedrag?quote:Op zondag 18 juni 2017 13:28 schreef hottentot het volgende:
[..]
Het is maatschappelijk geaccepteerd om soorten te houden puur en alleen voor consumptie.
Mag hopen dat als wij ooit een beschaving ontdekken dat ze slim genoeg zijn om de eerste mensen gewoon dood te schieten en in een put te gooien.
Dat is ook zo. Wij waren sterk, technologisch ontwikkeld, beschaafd, met vele eeuwen rijke geschiedenis achter ons.quote:Op zondag 18 juni 2017 11:30 schreef Jigzoz het volgende:
De volledige geschiedenis is een product van de tijd. Dat wil niet zeggen dat opvattingen over historische zaken niet kunnen veranderen.quote:Op zondag 18 juni 2017 13:45 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
Dat is ook zo. Wij waren sterk, technologisch ontwikkeld, beschaafd, met vele eeuwen rijke geschiedenis achter ons.
Zij waren zwak. Een stel wilde, primitieve inboorlingen die het wiel nog niet eens hadden uitgevonden. In Afrika heeft de tijd stil gestaan. Tussen 6000 voor Christus en 1500 is er niets noemenswaardigs gebeurd. Niets. Is het zo gek dat onze voorouders hen zagen als een stel wilde beesten, minderwaardig aan het eigen volk?
Wat had je gedacht dat er zou gebeuren? Nu zou men het niet doen, want normen en waarden zijn veranderd. Maar ik neem onze voorouders niets kwalijk. Zij waren een product van de tijd waarin ze leefden. Vanuit hun perspectief, in een tijd waar het recht van de sterkste gold, was dit de enige logische manier van handelen.
Prima natuurlijk, maar daden in het verleden beoordelen met het normen en waarden kader van nu levert per definitie gezeik op. Dat is het verschil met de slavernij (toen normaal, nu niet meer en dus afgeschaft) en de nazi's (toen al niet normaal, nu nog steeds niet).quote:Op zondag 18 juni 2017 13:48 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
De volledige geschiedenis is een product van de tijd. Dat wil niet zeggen dat opvattingen over historische zaken niet kunnen veranderen.
Ik denk dat nazisme in nazi-Duitsland vrij normaal was. Sterker nog: ik durf de stelling wel aan dat er nooit iemand in de geschiedenis moedwillig kwaadaardige daden heeft begaan.quote:Op zondag 18 juni 2017 13:52 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Prima natuurlijk, maar daden in het verleden beoordelen met het normen en waarden kader van nu levert per definitie gezeik op. Dat is het verschil met de slavernij (toen normaal, nu niet meer en dus afgeschaft) en de nazi's (toen al niet normaal, nu nog steeds niet).
Joodse tussenhandelaren, natuurlijk, moest je er even inzetten hequote:Op zondag 18 juni 2017 13:56 schreef luxerobots het volgende:
Ik vind het wat makkelijk om figuren die zelf niet direct in verband stonden met de slavernij nu wel als taboe te verklaren.
Nederland was, vooral vlak voor de afschaffing van de slavernij, een kleine speler, Engeland, Spanje, Frankrijk en Portugal waren allemaal grotere slavenhandelaren. Daarbij werden slaven niet zelf gevangen maar ook weer van inheemse stammen in Afrika gekocht. Joodse tussenhandelaren verkochten de slaven dan vaak weer door. Mensenrechten, net als het idee van de gemeenschappelijk zwarte gemeenschap, bestonden nog niet.
Nu kan je de slavernij natuurlijk wel als fout betitelen. Maar het was onderdeel van een groot systeem, net als dat wij nu kleding kopen uit lagelonenlanden waar mensen nog steeds als slaven moeten werken. Of de bio-industrie waar dieren onder erbarmelijke omstandigheden massaal gefokt en geslacht worden.
De nazi praktijken die wij nu verafschuwen werden toen ook verafschuwd. Dit itt slavernij. Daar deed destijds vrijwel iedereen aan mee.quote:Op zondag 18 juni 2017 13:55 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik denk dat nazisme in nazi-Duitsland vrij normaal was. Sterker nog: ik durf de stelling wel aan dat er nooit iemand in de geschiedenis moedwillig kwaadaardige daden heeft begaan.
Morele opvattingen over historische kwesties zijn voor linkse policor snowflake landverradende multikulknuffelende wegkijkende dhimmi gutmenschen. Echte stoere rechtse mensen gaan pas huilen als ze een etiketje krijgen.quote:Op zondag 18 juni 2017 14:03 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Dat gejank van die paar snowflakes over de VOC tijd is echt lachwekkend.
Onzin. Als dat zo was is er verder geen reden aan te nemen waarom het later plotseling wel verboden werd, waarom het binnen de grenzen van veel Europese landen inclusief de Republiek gewoon verboden was, dat is simpel als wat.quote:Op zondag 18 juni 2017 14:09 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
De nazi praktijken die wij nu verafschuwen werden toen ook verafschuwd. Dit itt slavernij. Daar deed destijds vrijwel iedereen aan mee.
Je stelling is dat er in de tijd van de slavernij vrijwel geen tegenstanders van slavernij waren?quote:Op zondag 18 juni 2017 14:09 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
De nazi praktijken die wij nu verafschuwen werden toen ook verafschuwd. Dit itt slavernij. Daar deed destijds vrijwel iedereen aan mee.
Dat zeg ik ja. Slavernij is duizenden jaren lang normaal geweest. Daar kwam pas verandering toen politieke ideeën over mensen en hun rechten veranderen -met dank aan het westerse politiek denken. Toen is het afgeschaft, problem solved.quote:Op zondag 18 juni 2017 14:12 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Je stelling is dat er in de tijd van de slavernij vrijwel geen tegenstanders van slavernij waren?
En al was dat zo: hoe is dat een argument om nu te doen alsof er weinig mis was met het koloniale verleden?
Prima, doen we alsof dat zo is.quote:Op zondag 18 juni 2017 14:15 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Dat zeg ik ja. Slavernij is duizenden jaren lang normaal geweest. Daar kwam pas verandering toen politieke ideeën over mensen en hun rechten veranderen -met dank aan het westerse politiek denken. Toen is het afgeschaft, problem solved.
Het waren vooral Portugese joden die neergestreken waren in Amsterdam die zich met slavenhandel bezighielden. Logisch, aangezien zij niet (nauwelijks) in gildes vertegenwoordigd waren.quote:Op zondag 18 juni 2017 14:06 schreef DeParo het volgende:
[..]
Joodse tussenhandelaren, natuurlijk, moest je er even inzetten he. Wat een overdrijving en flauwekul. Nederland heeft juist als handelaar, niet zo zeer als gebruiker, een hele grote rol gespeeld in de slavenhandel vooral naar de Amerikaanse gebieden verder.
Helemaal niet. Maar ook geen reden om het met nazi praktijken te vergelijken.quote:Op zondag 18 juni 2017 14:17 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Prima, doen we alsof dat zo is.
Maar hoe is dat nu een argument om slavernij te bagatelliseren?
Ik zie toch vooral overeenkomsten.quote:Op zondag 18 juni 2017 14:18 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Helemaal niet. Maar ook geen reden om het met nazi praktijken te vergelijken.
Lekker domme sneer.quote:Op zondag 18 juni 2017 14:18 schreef AgLarrr het volgende:
En doen we alsof dat zo is. Dat is zo. Lees eens een boek ofzo.
"Doen we alsof dat zo is" natuurlijk ook. Even de feiten negeren omdat het niet uitkomt.quote:
Dat jij dat zo ziet is inderdaad bijzaak. De historische vergelijking is heel anders namelijk.quote:Op zondag 18 juni 2017 14:19 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik zie toch vooral overeenkomsten.
Maar goed, bijzaak verder.
Vanzelfsprekend?quote:Op zondag 18 juni 2017 14:22 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
"Doen we alsof dat zo is" natuurlijk ook.
Juist.quote:Op zondag 18 juni 2017 14:39 schreef truthortruth het volgende:
Ze waren een paar honderd jaar terug barbaarser, je verwacht het niet ...
Omdat ik de slavernij niet wens te vergelijken met het naziregime en hun daden bagatelliseer ik de slavernij?quote:Op zondag 18 juni 2017 14:28 schreef ExTec het volgende:
[..]
Vanzelfsprekend?
Jij staat hier niet vooraan om onze geschiedenis bij het oud vuil te zetten.
Het overduidelijk dat je dan slavernij bagatelliseert.
Misschien moeten we straten voortaan maar gewoon een letter geven ofzo, A straat, B straat enzo.
En naar goed communistische traditie musea e.d. een nummer. Kunstcentrum nummer 384 ofzo.
En we moeten er niet op rekenen dat andere landen daar in mee gaan! Die blijven straten en musea gewoon vernoemen naar hun helden met bloed aan de handen.
Want zeg nou zelf; het is toch "goed" als wij en wij alleen onze geschiedenis verloochenen?
Dit heeft niets met "taboe" te maken. Als kunstcentrum kan je verwachten dat je ook op je naam beoordeeld wordt. Maar blijkbaar hadden ze er niet over nagedacht, ze hebben gewoon de naam van de straat overgenomen. Je kan voorspellen dat die naam problemen oplevert als je iets rond een thema als kolonisatie organiseert of als je buitenlandse kunstenaars uitnodigt. Net zoals een Russische organisatie meer afwijzingen kan verwachten wanneer ze buitenlanders uitnodigt voor een conferentie of tentoonstelling in het "Congress Centre Stalin".quote:Op zondag 18 juni 2017 13:56 schreef luxerobots het volgende:
Ik vind het wat makkelijk om figuren die zelf niet direct in verband stonden met de slavernij nu wel als taboe te verklaren.
Nederland was, vooral vlak voor de afschaffing van de slavernij, een kleine speler, Engeland, Spanje, Frankrijk en Portugal waren allemaal grotere slavenhandelaren. Daarbij werden slaven niet zelf gevangen maar ook weer van inheemse stammen in Afrika gekocht. Joodse tussenhandelaren verkochten de slaven dan vaak weer door. Mensenrechten, net als het idee van de gemeenschappelijk zwarte gemeenschap, bestonden nog niet.
Nu kan je de slavernij natuurlijk wel als fout betitelen. Maar het was onderdeel van een groot systeem, net als dat wij nu kleding kopen uit lagelonenlanden waar mensen nog steeds als slaven moeten werken. Of de bio-industrie waar dieren onder erbarmelijke omstandigheden massaal gefokt en geslacht worden.
Inderdaad, we mogen gewoon trots zijn op ons koloniale verleden !quote:Op zondag 18 juni 2017 11:13 schreef Gia het volgende:
Ik snap sowieso dat hele gedoe niet van het uitgummen van het hele koloniale verleden.
Willen die mensen soms dat er niet meer aan herinnerd wordt?
Die tijd heeft bestaan. De zeevaarders hebben Nederland groot gemaakt. En ja, er zijn destijds ernstige dingen gebeurd. Maar moet dat allemaal maar in de doofpot, alsof het niet gebeurd is?
Er zijn legio straten in Nederland met namen van beroemde zeevaarders. Je zou er maar wonen als Indiër!
Ik sta dus achter het kunstcentrum. Open discussie, maar de naam handhaven.
Het sarcasme kwam niet over,quote:Op zondag 18 juni 2017 14:41 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Omdat ik de slavernij niet wens te vergelijken met het naziregime en hun daden bagatelliseer ik de slavernij?
Het is een beproefd recept van de usual suspects hé? De Reductio Ad Hitlerum?quote:Ik zie echt niet hoe een wereldwijd duizend jaar lange geaccepteerde sociale praktijk, langzaam afgeschaft nadat het filosofisch en ethisch inzicht daarover veranderde, gelijk staat aan de industriële vernietiging van een volk als onderdeel van de politieke visie van één specifiek regime in een zeer specifiek tijdsvak.
Huhu, neequote:
Mwah, inhoudelijk valt er prima wat voor te zeggen.quote:Op zondag 18 juni 2017 14:48 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Huhu, neeMy bad. Ik vind dit soort SJW met hun emotionele kutvergelijkinkjes zo tenenkrommend. Het toonbeeld van hedendaagse hysterie om niets gebaseerd op geen enkel feit of ratio.
Er valt prima wat voor te zeggen als de man in kwestie zijn core business het verhandelen en mishandelen van slaven was geweest. Dat was echter niet zo. Hij was admiraal, en heeft menig zeeslag gevochten en gewonnen.quote:Op zondag 18 juni 2017 14:51 schreef ExTec het volgende:
[..]
Mwah, inhoudelijk valt er prima wat voor te zeggen.
Maar: waar houd het dan op?
Straten voortaan maar echt letters geven?
Want helden uit de oudheid met schone handen bestaan gewoon niet.
Zo ver ik weet liep dat redelijk door elkaar?quote:Op zondag 18 juni 2017 14:53 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Er valt prima wat voor te zeggen als de man in kwestie zijn core business het verhandelen en mishandelen van slaven was geweest. Dat was echter niet zo. Hij was admiraal, en heeft menig zeeslag gevochten en gewonnen.
Niet echt eigenlijk.quote:Op zondag 18 juni 2017 14:57 schreef ExTec het volgende:
[..]
Zo ver ik weet liep dat redelijk door elkaar?
'Trots' op een geschiedenis van een land, wat is dat precies? Je wordt gewoon ergens geboren, in het nu en de toekomst. Wat andere mensen die in dezelfde regio toevallig geboren zijn een paar honderd jaar geleden en wat ze toen allemaal gedaan hebben, who cares?quote:Op zondag 18 juni 2017 14:57 schreef ExTec het volgende:
[..]
Zo ver ik weet liep dat redelijk door elkaar?
Maar ik vind het niet eens relevant.
Ik vind dat je prima trots kan zijn op onze geschiedenis, zonder dan ineens aan SJW achtig volk uit te moeten gaan leggen dat jij slavernij "echt wel!" heel veel gemeen vind hebben met nazisme ofzo, en zonder dan van dat volk het verwijt te krijgen slavernij te bagatelliseren.
Mensen met teveel tijd om handen om zich druk te maken om die onzin. Beter zoeken die nietsnutten gewoon een baan.quote:Op zondag 18 juni 2017 15:19 schreef Homey het volgende:
Ben zelf in Indonesie geweest en de jongeren don't give a flying f*ck om het koloniale verleden van Nederland. Het interesseert hen gewoon geen bal. En dat is de beste manier om het foute verleden van andere landen te vergeten, gewoon de vergetelheid in. Je leven gaat toch om nu en het heden? Bovendien was er vroeger een andere tijdsgeest, ook de indianen in Amerika bevochten elkaar om land en macht.
Het komt vaker voor dan je denkt.quote:Op zondag 18 juni 2017 15:21 schreef Homey het volgende:
[..]
'Trots' op een geschiedenis van een land, wat is dat precies?
Mag je als zoon trots zijn op een goede, oude, traditionele bakkerij van je vader die je erft, waar je voor werkt, waar je aan bij hebt gedragen. Mag je naar je klanten toe zeggen dat je trots hebt over de geschiedenis van de bakkerij en dat jij daar een hoofdstuk aan bij mag dragen?quote:Op zondag 18 juni 2017 15:21 schreef Homey het volgende:
[..]
'Trots' op een geschiedenis van een land, wat is dat precies? Je wordt gewoon ergens geboren, in het nu en de toekomst. Wat andere mensen die in dezelfde regio toevallig geboren zijn een paar honderd jaar geleden en wat ze toen allemaal gedaan hebben, who cares?
Dat vind ik dus geen goede vergelijking. Witte de With was een zeeman ten tijde van de slavernij, niet zelf verantwoordelijk voor de slavernij, maar zette zich wel in voor een land -hoewel er meer landen waren- dat zich bezighield met slavernij.quote:Op zondag 18 juni 2017 14:41 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Dit heeft niets met "taboe" te maken. Als kunstcentrum kan je verwachten dat je ook op je naam beoordeeld wordt. Maar blijkbaar hadden ze er niet over nagedacht, ze hebben gewoon de naam van de straat overgenomen. Je kan voorspellen dat die naam problemen oplevert als je iets rond een thema als kolonisatie organiseert of als je buitenlandse kunstenaars uitnodigt. Net zoals een Russische organisatie meer afwijzingen kan verwachten wanneer ze buitenlanders uitnodigt voor een conferentie of tentoonstelling in het "Congress Centre Stalin".
De specifieke naam maakt niet uit, of het nu Marx, Ayn Rand, Confucius of Jezus is, als je zo'n naam kiest weet je dat je met een bepaald gedachtengoed geassocieerd zal worden. De naam zou misschien passen bij een centrum dat zich specialiseert in 17de eeuwse schilderijen van schepen, zeeslagen, kustgezichten etc., maar voor een "neutraal" centrum dat zich met hedendaagse kunst bezighoudt is het een domme keuze.quote:Op zondag 18 juni 2017 15:34 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Dat vind ik dus geen goede vergelijking. Witte de With was een zeeman ten tijde van de slavernij, niet zelf verantwoordelijk voor de slavernij, maar zette zich wel in voor een land -hoewel er meer landen waren- dat zich bezighield met slavernij.
Punt is, dat je met deze logica vrijwel alles uit die tijd taboe kan verklaren. Michiel de Ruyter bijvoorbeeld. Of Zwarte Piet. Of boeren en ambachtslieden die graan en schepen leverden voor de VOC/WIC.
Dat is dus iets anders dan een dictator (Stalin) die zelf een schrikbewind voerde.
De specifieke naam maakt natuurlijk wel uit. Een centrum met de naam 'Witte de With', moet je anders beoordelen dan een centrum met de naam Stalin. Witte de With was een zeeman, die persoonlijk niets met slavernij te maken had.quote:Op zondag 18 juni 2017 16:14 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
De specifieke naam maakt niet uit, of het nu Marx, Ayn Rand, Confucius of Jezus is, als je zo'n naam kiest weet je dat je met een bepaald gedachtengoed geassocieerd zal worden. De naam zou misschien passen bij een centrum dat zich specialiseert in 17de eeuwse schilderijen van schepen, zeeslagen, kustgezichten etc., maar voor een "neutraal" centrum dat zich met hedendaagse kunst bezighoudt is het een domme keuze.
Dat mogen ze inderdaad, en als als hun ambitie niet verder gaat dan een regionaal kunstcentrum zijn is de naam geen probleem.quote:Op zondag 18 juni 2017 18:04 schreef luxerobots het volgende:
[..]
De specifieke naam maakt natuurlijk wel uit. Een centrum met de naam 'Witte de With', moet je anders beoordelen dan een centrum met de naam Stalin. Witte de With was een zeeman, die persoonlijk niets met slavernij te maken had.
Daarbij mag het bestuur van het centrum haar eigen naam kiezen, dat mag dus ook de naam zijn van de straat waar het centrum zich bevindt.
Je hebt het nu over de mensen die er gaan optreden, maar die hebben de oproep niet ondertekend.quote:Opvallend overigens, het centrum biedt een podium tegen slavernij en racisme, en het eerste wat de anti-racisten doen is een naamswijziging eisen. Deze mensen (o.a. Quinsy Gario komt er optreden, zie je als je doorklikt) staan gewoon bekend als een stelletje notoire schreeuwers en eisers.
Een open brief op google docs plaatsen, hoe durven ze!quote:Op zondag 18 juni 2017 19:31 schreef Metro2005 het volgende:
Elke keer als je denkt dat het niet dommer kan. VERDOMD HET LUKT ZE.
Kunnen we dit soort jankballende haatzaaiende racistische huilfiguren niet het land uitgooien ofzo zodat we weer normaal kunnen doen tegen elkaar?
En dat is precies het doel van de initiatiefnemers. Volgens dubieuze clubjes zoals dat van Sylvana en DENK moeten alle publiekelijke verwijzingen (straatnamen, tunnels, etc) naar de VOC tijd verdwijnen.quote:Op zondag 18 juni 2017 15:34 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Punt is, dat je met deze logica vrijwel alles uit die tijd taboe kan verklaren.
Daar gaat het al foutquote:
Yep maar daar hoor je niemand over. Het lijkt mij ook zinniger om moderne slavernij aan te pakken dan de slavernij van 200 jaar geleden.quote:Op zondag 18 juni 2017 12:08 schreef hugecooll het volgende:
[..]
"What is uniquely Western is not slavery but the movement to abolish slavery".
- Dinesh D'Souza
Ik gok dat een kunstcentrum vernoemd naar Abubakar Shekau nog meer kritiek zou krijgen...quote:Op dinsdag 27 juni 2017 09:27 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Yep maar daar hoor je niemand over. Het lijkt mij ook zinniger om moderne slavernij aan te pakken dan de slavernij van 200 jaar geleden.
Het is een beetje als klagen over de weinig ondernemende negers tijdens slavernij.quote:Op maandag 19 juni 2017 11:42 schreef SicSicSics het volgende:
Op zich hebben de klagers best een punt natuurlijk!De VOC en de WIC waren nou niet van onbesproken gedrag
moet je in de tijdsgeest zien natuurlijk, maar waarom zou men geen recht hebben om hierover te klagen?
En dit is natuurlijk ook gewoon waar.quote:Op dinsdag 27 juni 2017 09:31 schreef LXIV het volgende:
Koloniale uitbuiting...![]()
Zonder ons had je daar nog steeds kannibalisme, weduwenverbranding, slavernij en analfabetisme. We hebben daar infrastructuur, gezondheidszorg en wetenschap gebracht (voor zover dit in stand is gebleven ná de kolonisatie). Het is niet voor niets zo dat toen ons bewind daar ophield, de halve bevolking het liefste naar Nederland kwam om weer onder blank bestuur te leven.
In plaats van te mekkeren zouden ze beter dankbaarheid kunnen tonen. Dat hele 'lijden' onder de kolonisatie is niets meer dan een mythe.
Die vergelijking snap ik nietquote:Op dinsdag 27 juni 2017 11:11 schreef Rockefellow het volgende:
Het is een beetje als klagen over de weinig ondernemende negers tijdens slavernij.
Niemand heeft er iets aan.
Of Indonesisch cultuurcentrum Raymond Westerling.quote:Op maandag 19 juni 2017 11:19 schreef LurkJeRot het volgende:
Ik voel wel iets voor de naam "Cultuurcentrum Peter Stuyvesant."
quote:Kunstinstelling schrapt naam koloniale zeeman
De Rotterdamse kunstinstelling Witte de With wil af van de naam van de zeeman uit het koloniale verleden. In 2018 komt er een nieuwe naam.
Witte de With, het Rotterdamse centrum voor hedendaagse kunst en cultuur, wijzigt in 2018 zijn naam. De raad van toezicht heeft donderdag bekendgemaakt dat de verwijzing naar marineofficier Witte Corneliszoon de With (1599-1658) in hun naam in conflict is „met de waarden waar het instituut voor staat”. (NRC).
quote:Algemeen bericht
De Raad van Toezicht van Witte de With Center for Contemporary Art is tijdens zijn driemaandelijkse vergadering van 5 september 2017 unaniem overeengekomen om een wijziging aan te brengen in het deel van de naam van het instituut dat refereert aan de marineofficier Witte Corneliszoon de With (1599-1658).
Voorzitter van de Raad van Toezicht Kees Weeda: "In het licht van recente nationale en globale ontwikkelingen zijn we tot de conclusie gekomen dat de verwijzing naar Witte Corneliszoon de With in onze naam en de implicaties daarvan in conflict zijn met de waarden waar wij als instituut voor hedendaagse kunst en cultuur voor staan."
"Naar aanleiding van het project Cinema Olanda: Platform dat deze zomer plaatsvond in Witte de With zijn wij recent begonnen de oorsprong van onze naam te onderzoeken. Het besluit van de Raad van Toezicht is een noodzakelijke en belangrijke stap in het onder ogen zien van een blinde vlek in onze geschiedenis als instituut en in ons zelfbewustzijn. We voorzien geen verdere besluiten met betrekking tot de details van de wijzigingen in onze naam tot begin 2018, wanneer de termijn van mijn opvolger start." aldus directeur Defne Ayas. (WdW).
Hoe krijg jij het idee dat de meerderheid denkt dat er met die periode weinig mis was? Er was heel veel mis met die periode. Jij doet het voortkomen alsof elke Nederlander die toen leefde actief betrokken was bij alle misstanden van die tijd. terwijl in werkelijkheid maar een heel klein deel van de bevolking betrokken was/ baat bij had die misstanden. De meeste Nederlanders leefden gewoon in bittere armoede en moesten sappelen om elke dag eten op tafel te krijgen. Die waren veelal ook slachtoffer van al die misstanden.quote:Op zondag 18 juni 2017 11:30 schreef Jigzoz het volgende:
De Zeeheldenbuurt in Den Haag wordt vanaf 2019 het Slavenhouderskwartier. Met illustere namen als Tasmanterroriststraat en Ranzige Roggeveenlaan.quote:Op vrijdag 8 september 2017 09:29 schreef ootjekatootje het volgende:
Ik vind dat het uitgummen alsof we de geschiedenis ontkennen, echt bizarre vormen begint aan te nemen.
Vorig jaar overleed Truus Oversteeg en, voor de een oorlogsheld en volgens de andere een ordinaire seriemoordenaar.
Ook hier op fok werd zij vereerd en de hemel in geprezen. Ook naar haar zijn beelden en straten vernoemd. Moet dat ook allemaal weg?
Of geldt het specifiek voor Witte de With?
quote:De nieuwe directeur van Witte de With weet nu al dat ze kritiek gaat krijgen (Volkskrant).
Dat zou wel eens kunnen zijn, omdat het gros van het Nederlandse volk niet exact weet wat de VOC-tijd inhoudt.quote:Op zondag 18 juni 2017 11:28 schreef Hathor het volgende:
....en wij wel aan dat specifieke stukje geschiedenis waar het hier om gaat...
Vergeet de handel in kraaltjes niet.quote:Op zondag 18 juni 2017 11:36 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Die mensen (zwarten) die daar zo te hoop tegen lopen, zouden zich af moeten vragen wat hun voorouders vroeger deden: kannibalisme, koppensnellen en idd slaven verkopen aan WIC (anders zouden ze in de pot komen)
Zwarte de Zwartquote:
De Zoeloecultuur niet kennenquote:Op dinsdag 8 mei 2018 11:22 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Echt he. In Europa hadden we honderden jaren voor Christus al aquaducts en medicijnen. In donker Afrika had men in 1400 nog geen wegen, geen huizen, geen normale wapens, niets. Duizenden jaren op hun reet zitten nietsen. In Noord-Afrika gebeurde tenminste nog wat.
Voelt vast kut om zulke domme, primitieve voorouders te hebben. Maar reageer het niet op ons af.
Over 1400 jaar kan je dat nog zeggen over donker afrika anno 2018. Wat een dom continent..ongehoordquote:Op dinsdag 8 mei 2018 11:22 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Echt he. In Europa hadden we honderden jaren voor Christus al aquaducts en medicijnen. In donker Afrika had men in 1400 nog geen wegen, geen huizen, geen normale wapens, niets. Duizenden jaren op hun reet zitten nietsen. In Noord-Afrika gebeurde tenminste nog wat.
Voelt vast kut om zulke domme, primitieve voorouders te hebben. Maar reageer het niet op ons af.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |