abonnement Unibet Coolblue
  Moderator zondag 29 januari 2017 @ 13:23:56 #1
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_168513474


Hoe lang droogt houtlijm? Draai ik een kraan los als ik met de klok mee draai? Mag een wasmachine en een wasdroger op dezelfde elektrische groep? Kan ik latex buiten gebruiken? Mag ik spaanplaatschroeven ook in ander hout gebruiken? Welke kleur elektrische draad is ook alweer de aarde?



Dit soort korte vraagjes kom je vaak tegen als je gaat klussen. Het is niet altijd de moeite waard om er een compleet topic voor te openen, maar je wilt ook niet blijven zitten met je vraag. Voor al dat soort vragen is er dit Korte Klus Kwesties topic! Probeer zo duidelijk mogelijk je vraag te formuleren, en posten maar!

En let op, er bestaan geen domme vragen maar alleen domme antwoorden :)

Laatste vraag van : deadly_kiss

quote:
1s.gif Op zondag 29 januari 2017 12:44 schreef deadly_kiss het volgende:
Hier klussers met verstand van voegen? (badkamer tegelwand)
Ons koophuis is 3 jaar oud, we hebben al heel wat problemen gehad aan ons huis door weggemoffelde fouten vanuit de bouw die (deels) werden opgelost na flink moeilijk doen...
Wij hadden vanaf het begin in de badkamer al vrij grove voegen met geklapte kleine belletjes er in, maar als het zit dat zit het.
Ook is binnen 1.5 jaar 2x opnieuw getegeld (garantie) omdat we een opzetmuurtje in de douche hebben waar meer dan 1cm water in bleef staan doordat het enorm scheef naar achteren lag.
Nu sinds enkele weken viel mij op dat overal scheurtjes in de voegen kwamen die ik niet meer schoon kreeg (alleen de voegen die nat worden tijdens douchen) en nu breken smalle stukjes voeg zelfs door!
De stukjes gebroken voeg verdwijnen achter de tegels hoort dat te kunnen? :?
Ik heb een week geleden al via hun website aanvraag gedaan met foto's voor een kijkafspraak omdat er echt wat moet gebeuren, maar ik hoor maar niks dus ik ga morgen bellen!
ik durf geen reiniger meer te gebruiken maar de voegen raken viezig door al die scheurtjes waar sop aan blijft hangen dus ik poetste net met een zachte afwasborstel en ik duw zo nog een stuk voeg door :o
Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?
Het is niet overdreven droog of vochtig in de ruimte, nergens schimmels.
S'nachts laten we altijd de deur half open voor de zekerheid ook al zit er mechanische afzuiging.
Opvallend is dus, dat de voegen scheuren langs de tegelrandjes en het zijn vooral de smallere voegen (het zit niet helemaal recht) die echt in stukken breken.

Ik heb een naar voorgevoel dat ze met een shitverhaal aan komen dus ik wil graag voorbereid zijn.
Is het ook mogelijk om alleen het voegsel te verwijderen en opnieuw te voegen? Of zit ik strax met verschillende tegels in mijn badkamer omdat alles eruit moet? :{

Voeg die begint met kapotgaan
http://oi64.tinypic.com/2whe8ht.jpg
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2017 12:50 schreef deadly_kiss het volgende:
Het stukje voeg van vanmorgen.


  zondag 29 januari 2017 @ 14:44:50 #2
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_168516119
Zitten de tegels wel volledig gelijmd vast? Het vocht wat in de afgebroken voegen komt , verplaatst zich vrolijk naar andere plekken (horizontaal/verticaal al gelang de richting van het lijmen)
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  zondag 29 januari 2017 @ 15:12:42 #3
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_168517289
quote:
1s.gif Op zondag 29 januari 2017 12:44 schreef deadly_kiss het volgende:
Nu sinds enkele weken viel mij op dat overal scheurtjes in de voegen kwamen die ik niet meer schoon kreeg (alleen de voegen die nat worden tijdens douchen) en nu breken smalle stukjes voeg zelfs door!
De stukjes gebroken voeg verdwijnen achter de tegels hoort dat te kunnen? :?
[...] dus ik poetste net met een zachte afwasborstel en ik duw zo nog een stuk voeg door :o
Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?
Klinkt als te dun gevoegd, als in te weinig mortel aangebracht. De voegmortel hoort tot op de ondergrond (lijmlaag) te komen. Doe je dit niet, dan ontstaan er holle ruimtes achter de voeg en heeft de voeg te weinig binding met de ondergrond. (Omdat tegels ook aan de rand geglazuurd zijn, is hier een minimale hechting.)

Persoonlijk zou ik adviseren de voegen uit te krabben daar waar ze loslaten en opnieuw te voegen. Dan vooral opletten dat de mortel goed in de voeg geduwd wordt. Juist bij smallere voegen gebeurt het vaak dat deze niet helemaal volgedrukt wordt.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_168517561
Ik mail zo even wat fotos door aan vonkenboer voor meer duidelijkheid 🖒
pi_168519503
quote:
2s.gif Op zondag 29 januari 2017 15:12 schreef goed_volk het volgende:

[..]

Klinkt als te dun gevoegd, als in te weinig mortel aangebracht. De voegmortel hoort tot op de ondergrond (lijmlaag) te komen. Doe je dit niet, dan ontstaan er holle ruimtes achter de voeg en heeft de voeg te weinig binding met de ondergrond. (Omdat tegels ook aan de rand geglazuurd zijn, is hier een minimale hechting.)
Waar er stukjes uit zijn kan ik er zo in/achter kijken dus ik kan met zekerheid zeggen dat in ieder geval deels... de tegels niet volledig vast zitten en ook het voegsel raakt de achterwand niet!

Ik heb meerdere foto's gemaakt van hetzelfde gat waar je aan de schaduw de diepte kan zien.
Het is best crappy om dit goed vast te leggen met telefoon, maar op 1 van deze foto's zie je heel goed de grofheid van het voegsel.
De voegbreedte van waar dat gat zit is 2 mm dit is bijna half de breedte van de andere voegen! Vandaar dat ze scheuren?









[ Bericht 10% gewijzigd door Vonkenboer op 29-01-2017 19:56:11 ]
  zondag 29 januari 2017 @ 20:27:29 #6
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_168527472
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2017 16:16 schreef deadly_kiss het volgende:

[-knip-]
Foto's zeggen inderdaad meer dan 1000 woorden. Dit is gewoon slecht gevoegd. Punt.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_168542660
Weet iemand waar ik zulke opvulblokjes kan vinden? Ik heb ze nodig voor het waterpas rachelen voor een plafond.


Nog een vraag, welk hout zouden jullie gebruiken voor het plaatsen van voorzetwanden. Ik wil zo min mogelijk ruimte kwijt zijn maar ik moet diverse wanden maken waar isolatie van 6, 8 of 10 centimeter tussen zit. En aan de meeste wanden wil ik ook nog iets kunnen ophangen.
Spoilers!
  Moderator maandag 30 januari 2017 @ 14:45:10 #8
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_168543099
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2017 14:27 schreef Lucky_Strike het volgende:
Weet iemand waar ik zulke opvulblokjes kan vinden? Ik heb ze nodig voor het waterpas rachelen voor een plafond.
[ afbeelding ]
http://www.toolstation.nl(...)bcYY7RaSwaAk358P8HAQ
Zoiets?

quote:
Nog een vraag, welk hout zouden jullie gebruiken voor het plaatsen van voorzetwanden. Ik wil zo min mogelijk ruimte kwijt zijn maar ik moet diverse wanden maken waar isolatie van 6, 8 of 10 centimeter tussen zit. En aan de meeste wanden wil ik ook nog iets kunnen ophangen.
De frames zou ik vuren van 38*89 voor pakken met daarop aan beide kanten 18mm OSB
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_168543382
quote:
1s.gif Op maandag 30 januari 2017 14:45 schreef derLudolf het volgende:

[..]

http://www.toolstation.nl(...)bcYY7RaSwaAk358P8HAQ
Zoiets?

[..]

De frames zou ik vuren van 38*89 voor pakken met daarop aan beide kanten 18mm OSB
Ja, die plaatjes inderdaad ^O^

Waarom aan beide kanten osb? Dat heeft toch geen zin aan de achterkant van een voorzetwand? Dat zijn nogal flinke balken zeg.
Spoilers!
  Moderator maandag 30 januari 2017 @ 15:06:16 #10
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_168543495
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2017 15:00 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ja, die plaatjes inderdaad ^O^

Waarom aan beide kanten osb? Dat heeft toch geen zin aan de achterkant van een voorzetwand? Dat zijn nogal flinke balken zeg.
Oh sorry, ik dacht tussenwanden.

Ja de isolatie moet er toch ook nog tussen kunnen?

Zelf nog nooit gebouwd, misschien maak ik zo'n wand ook wel overgedemensioneerd :+
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_168543562
quote:
1s.gif Op maandag 30 januari 2017 15:06 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Oh sorry, ik dacht tussenwanden.

Ja de isolatie moet er toch ook nog tussen kunnen?

Zelf nog nooit gebouwd, misschien maak ik zo'n wand ook wel overgedemensioneerd :+
Isolatie moet er zeker tussen kunnen maar als die 60 dik is, is 89 dus een te dikke balk daarvoor bedenk ik nu.
Spoilers!
  Moderator maandag 30 januari 2017 @ 15:11:49 #12
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_168543623
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2017 15:09 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Isolatie moet er zeker tussen kunnen maar als die 60 dik is, is 89 dus een te dikke balk daarvoor bedenk ik nu.
Je noemde ook 10cm.
44*69 kan dan ook wel
Kranplätze müssen verdichtet sein
  maandag 30 januari 2017 @ 15:20:05 #13
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_168543806
Wat wil je ophangen? Dikke plasmaschermen en boekenplanken met de encyclopedia brittanica of Wat schilderijen en fotootjes. Want als het gewicht meevalt kan je ook 4mm multiplex gebruiken met daar gipsplaat overheen.
pi_168543835
quote:
1s.gif Op maandag 30 januari 2017 14:45 schreef derLudolf het volgende:

[..]

http://www.toolstation.nl(...)bcYY7RaSwaAk358P8HAQ
Zoiets?

[..]

De frames zou ik vuren van 38*89 voor pakken met daarop aan beide kanten 18mm OSB
44x69 is prima als je 'normale' glaswol/steenwol gebruikt. Als je onthoudt waar de rachels staan, hoef je geen hout te gebruiken onder de gipsplaten, dan kan je alles op de rachels schroeven. En dan heb ik het over schilderijtjes/bovenkant van de boekenkast enzo :+.
pi_168543924
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2017 15:20 schreef bleiblei het volgende:
Wat wil je ophangen? Dikke plasmaschermen en boekenplanken met de encyclopedia brittanica of Wat schilderijen en fotootjes. Want als het gewicht meevalt kan je ook 4mm multiplex gebruiken met daar gipsplaat overheen.
Wat schilderijen en fotootjes voornamelijk. En aan een wand keukenkastjes.
Spoilers!
  maandag 30 januari 2017 @ 15:41:02 #16
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_168544292
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2017 15:24 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Wat schilderijen en fotootjes voornamelijk. En aan een wand keukenkastjes.
De keukenkastjes tegen de tussen balken schroeven, en dun multiplex voor de rest. Dan hoef je niet na te denken waar je wel/niet een schroef in kan draaien ;)
pi_168545507
Ok, ik geloof dat ik er ben wat betreft balken. Hoe dikker de isolatie, hoe verder het frame van de muur komt eigenlijk.

Nu vraag ik me ineens af hoe je inbouwelektra in een geïsoleerde wand stopt ivm het dampscherm want dat dampscherm ga je doorboren lijkt me.

Edit: ik neem deze even mee naar mijn isolatietopic: K&W / Isoleren voor dummies

[ Bericht 11% gewijzigd door Lucky_Strike op 30-01-2017 16:36:26 ]
Spoilers!
  maandag 30 januari 2017 @ 21:58:53 #18
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_168554867
Ik heb een klein muurtje van gipsplaten waar ik weinig ruimte heb en graag spullen aan op wil kunnen hangen.

Nu dacht ik eraan om deze gipsplaten te vervangen voor een houten plaat, daar dit meer kan dragen (toch?) en deze te schilderen (aan beide zijdes). Ivm ruimte is hout + gips geen optie.

Welk plaat materiaal kan ik hier het beste voor gebruiken? OSB? Multiplex?

Edit: voor een andere muur doe ik wel hout + gips, heeft dan hetzelfde plaat materiaal de voorkeur? 18mm?

[ Bericht 13% gewijzigd door Tanin op 30-01-2017 22:12:10 ]
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
pi_168556007
Ligt aan je gewenste resultaat.

Multiplex is het gladste, sterkste. De rest is allemaal links of rechts minder goed.
Laat die handjes wapperen!
pi_168556215
Opzich kan afhankelijk van wat er mee moet ook 8(of 9) of 12 mm multiplex of osb gebruikt worden en afwerken met gipsplaat.
  maandag 30 januari 2017 @ 23:08:16 #21
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_168556867
Dank voor de antwoorden.

Op de plaats waar alleen hout komt: ik wil er plankjes op bevestigen (een stuk of 6) om voorraad op te kunnen zetten (denk blikjes tomaten, bonen, kokosmelk, etc.).
Als ik een plank vol zet zou dit 4.5 kilo zijn. Ik wilde zo'n plank met 3 (of 4) L profielen vastzetten op de wand, betere suggesties altijd welkom.

Op de plaats waar hout + gips komt: ik wil er een TV aan op kunnen hangen.

"Multiplex is het sterkste" -> waarom zou ik dan voor iets anders kiezen?
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
  Moderator maandag 30 januari 2017 @ 23:12:20 #22
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_168556990
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2017 23:08 schreef Tanin het volgende:

"Multiplex is het sterkste" -> waarom zou ik dan voor iets anders kiezen?
Prijs. osb is veel goedkoper.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  maandag 30 januari 2017 @ 23:29:15 #23
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_168557524
Ahh ok. Goedkoop is duurkoop. Multiplex it is. Maar 18mm dus? of volstaat 12?
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
pi_168563759
Als ik een aantal koofjes wil maken om wat leidingwerk te verbergen, en ik daar multiplex voor gebruik, is het denk ik het mooiste om de planken verstek te zagen, zodat de hoeken ook netjes ogen na aflakken. Welk apparaat kan ik daar het beste voor gebruiken? Heb een antieke cirkelzaag maar die is denk ik aan vervanging toe.
Ik zie regelmatig invalzagen met geleiders voorbij komen, is dat als hobbyist te doen?

Of kan ik beter naar een betere houdhandel gaan en om een aantal op maat gezaagde planken die zij verstek zagen op de zaagtafel (gamma kan dit denk ik niet, maar heb hier Hormes in de buurt, geen idee of zij dat wel kunnen/willen doen)
pi_168563863
quote:
15s.gif Op dinsdag 31 januari 2017 12:18 schreef MrDrako het volgende:
Als ik een aantal koofjes wil maken om wat leidingwerk te verbergen, en ik daar multiplex voor gebruik, is het denk ik het mooiste om de planken verstek te zagen, zodat de hoeken ook netjes ogen na aflakken. Welk apparaat kan ik daar het beste voor gebruiken? Heb een antieke cirkelzaag maar die is denk ik aan vervanging toe.
Ik zie regelmatig invalzagen met geleiders voorbij komen, is dat als hobbyist te doen?

Of kan ik beter naar een betere houdhandel gaan en om een aantal op maat gezaagde planken die zij verstek zagen op de zaagtafel (gamma kan dit denk ik niet, maar heb hier Hormes in de buurt, geen idee of zij dat wel kunnen/willen doen)
Ik heb recent een koof in de keuken gemaakt en de platen haaks op elkaar gezet. Verstek geeft een erg scherpe rand, die je moet afschuren voor het lakken.

Overigens denk ik dat een DHZ zaak wel verstek voor je wil zagen; hier op 't dorp doen ze dat voor een paar ¤ per 2,44 m.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 31 januari 2017 @ 12:29:20 #26
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_168563956
Ik zou ook voor haaks op elkaar gaan. Verstek krijg je in de praktijk nooit naadloos op elkaar en je houdt een scherpe rand. In dezelfde moeite waarin je dit netjes afwerkt heb je ook de kopse kanten netjes afgewerkt.
pi_168565745
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2017 12:29 schreef Barrah het volgende:
Ik zou ook voor haaks op elkaar gaan. Verstek krijg je in de praktijk nooit naadloos op elkaar en je houdt een scherpe rand. In dezelfde moeite waarin je dit netjes afwerkt heb je ook de kopse kanten netjes afgewerkt.
Met een japanse trekzaag ook niet? Heb alleen ervaring met 3 mm daarmee maar dat gaat erg goed dan. Tip gekregen van een vioolbouwer, die heeft echt verstand van zagen :-)
pi_168565794
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2017 13:53 schreef nanuk het volgende:
Met een japanse trekzaag ook niet? Heb alleen ervaring met 3 mm daarmee maar dat gaat erg goed dan. Tip gekregen van een vioolbouwer, die heeft echt verstand van zagen :-)
Met een Japanse trekzaag verstek zagen? Ben benieuwd hoe die vioolbouwer dat dan deed....
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_168566018
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2017 13:55 schreef blomke het volgende:

[..]

Met een Japanse trekzaag verstek zagen? Ben benieuwd hoe die vioolbouwer dat dan deed....
De planken in dat verstek tegen elkaar laten rusten en dan de zaag er rustig zonder druk tussen door halen. De zaag zoekt rustig het midden en haalt alle oneffenheden weg. Doordat het blad dun en flexibel is krijg je dan mooi sluitende kanten. Geen idee of het met grotere diktes ook werkt maar twee plankje triplex krijg je zo in elk willekeurig verstek netjes aaneen gesloten kanten.
pi_168566100
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2017 14:06 schreef nanuk het volgende:

De planken in dat verstek tegen elkaar laten rusten en dan de zaag er rustig zonder druk tussen door halen.
Ik zie het niet voor me hoe je de planken tegen elkaar laat rusten en dan beide in vestek zaagt
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_168566142
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2017 14:10 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik zie het niet voor me hoe je de planken tegen elkaar laat rusten en dan beide in vestek zaagt
Eerst grof in verstek zagen en dan tegen elkaar aanzetten in de hoek die het moet worden. De zaag trek je dan steeds richting buitenkant.
pi_168566172
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2017 14:13 schreef nanuk het volgende:
Eerst grof in verstek zagen en dan tegen elkaar aanzetten in de hoek die het moet worden. De zaag trek je dan steeds richting buitenkant.
Oh zo. Ja da's wel een mooie methode, maar bewerkelijk. Beide planken moeten dus al in verstek zijn gezaagd. Dan nog een m of 2 a 4 met de Japanse trekzaag.....
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 31 januari 2017 @ 14:33:42 #33
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_168566599
Tip die ik ooit kreeg was om in geval van verstek waarbij de buitenhoek aan de zijkant zit, 1 kan te zagen op 46graden. Is gelijk de reden waarom de betere zagen een doorkantel functie hebben naar 46-47 graden.

Of meer, mijn invalzaag & zaagtafel kunnen dat :P .
  dinsdag 31 januari 2017 @ 16:27:36 #34
7152 Inbox4me
 Zo kijk ik altijd
pi_168568912
Ik heb een afzuiginstallatie met 2 lichten. 1 lamp doet het 99% van de tijd niet, en een 2e lamp meestal maar niet altijd.

Door trillingen/knoppen bedienen van de afzuiginstallatie reageren ze soms wel door aan (of juist uit) te springen.

Boel opengeschroefd: kan het zijn dat dat veroorzaakt wordt door de vieze contacten op de printplaat? Of is dat onzin?



Zie contactpunten linksboven en rechtsonder: daar zit viezigheid over de gesoldeerde punten.

Zo ja: waar maak ik dat het beste mee schoon? :)
Ik ken karate, taekwondo en nog 19 andere gevaarlijke woorden
  Moderator dinsdag 31 januari 2017 @ 19:23:13 #35
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_168572870
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2017 16:27 schreef Inbox4me het volgende:
Ik heb een afzuiginstallatie met 2 lichten. 1 lamp doet het 99% van de tijd niet, en een 2e lamp meestal maar niet altijd.

Door trillingen/knoppen bedienen van de afzuiginstallatie reageren ze soms wel door aan (of juist uit) te springen.

Boel opengeschroefd: kan het zijn dat dat veroorzaakt wordt door de vieze contacten op de printplaat? Of is dat onzin?

[ afbeelding ]

Zie contactpunten linksboven en rechtsonder: daar zit viezigheid over de gesoldeerde punten.

Zo ja: waar maak ik dat het beste mee schoon? :)
Voor het reinigen na het solderen gebruiken we hier wel eens alcohol, of een reiniger met isopropyl alcohol oid.
pi_168578730
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2017 12:29 schreef Barrah het volgende:
Ik zou ook voor haaks op elkaar gaan. Verstek krijg je in de praktijk nooit naadloos op elkaar en je houdt een scherpe rand. In dezelfde moeite waarin je dit netjes afwerkt heb je ook de kopse kanten netjes afgewerkt.
ja...das ook wel weer waar. dan maar haaks. is ook geen ramp eigenlijk, was een beetje aan het nadenken over wat er allemaal mogelijk was.
pi_168581189
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2017 16:27 schreef Inbox4me het volgende:
Ik heb een afzuiginstallatie met 2 lichten. 1 lamp doet het 99% van de tijd niet, en een 2e lamp meestal maar niet altijd.

Door trillingen/knoppen bedienen van de afzuiginstallatie reageren ze soms wel door aan (of juist uit) te springen.

Boel opengeschroefd: kan het zijn dat dat veroorzaakt wordt door de vieze contacten op de printplaat? Of is dat onzin?

[ afbeelding ]

Zie contactpunten linksboven en rechtsonder: daar zit viezigheid over de gesoldeerde punten.

Zo ja: waar maak ik dat het beste mee schoon? :)
er zitten (zo te zien) kringen rond een aantal solderingen, opnieuw solderen dus
pi_168581627
Ik weet eigenlijk niet of dit een kleine klusvraag is, maar lijkt me ook weer zo wat om hier een heel topic voor te openen.

Wij hadden hier in huis het geweldige idee om ons hele lichtnetwerk op 12V aan te leggen. Dit werkt overal in ons huis best ok, behalve op één plek. We hebben voor het lichtnetwerk namelijk gebruik gemaakt van de lege leidingen die er nog lagen. Het was op één plek echter niet meer mogelijk om van de lasdoos in het plafond op een logische manier naar een wcd te komen om daar een schakelaar te plaatsen. Toen dachten we slim te zijn en dat op deze plek op te lossen met een klik-aan klik-uit systeem, alleen nou blijkt dat dat helemaal niet werkt op een 12V netwerk. Zijn er alternatieven voor een klik-aan klik-uit systeem te bedenken die wel werken met 12V? Het enige idee wat we tot nu toe hebben kunnen bedenken is zelf iets fabriceren met arduino's, maar hiervoor moeten we ons eerst wat beter inlezen en ik vraag me af of er niet gewoon een veel simpelere kant en klare oplossing bestaat.
  Moderator dinsdag 31 januari 2017 @ 23:50:32 #39
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_168581683
Heb je wel voldoende dikke bekabeling gebruikt voor 12V?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  woensdag 1 februari 2017 @ 11:12:15 #40
7152 Inbox4me
 Zo kijk ik altijd
pi_168586214
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2017 19:23 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Voor het reinigen na het solderen gebruiken we hier wel eens alcohol, of een reiniger met isopropyl alcohol oid.
Denk dat ik dan voor de isopropyl ga

quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2017 23:28 schreef akatar het volgende:

[..]

er zitten (zo te zien) kringen rond een aantal solderingen, opnieuw solderen dus
Ik heb weinig ervaring met solderen: schoonmaken is geen optie? Anders ga ik idd kijken naar opnieuw solderen :)
Ik ken karate, taekwondo en nog 19 andere gevaarlijke woorden
pi_168586661
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2017 11:12 schreef Inbox4me het volgende:

[..]

Denk dat ik dan voor de isopropyl ga

[..]

Ik heb weinig ervaring met solderen: schoonmaken is geen optie? Anders ga ik idd kijken naar opnieuw solderen :)
Dat schoonmaken heeft weinig toegevoegde waarde. Doorsolderen gaat het zeer waarschijnlijk oplossen. Gewoon een licht boutje kopen (15 Watt) en die dan op elke soldering laten rusten totdat het vloeit. Dan de bout weg en niet meer bewegen tot het weer gestold is.

Alleen opletten als punten dicht bij elkaar zitten dat je geen kortsluiting maakt. Maar zo te zien is de print ruim genoeg opgezet om dat veilig te uit te voeren.
  woensdag 1 februari 2017 @ 12:51:37 #42
7152 Inbox4me
 Zo kijk ik altijd
pi_168588215
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2017 11:38 schreef nanuk het volgende:

[..]

Dat schoonmaken heeft weinig toegevoegde waarde. Doorsolderen gaat het zeer waarschijnlijk oplossen. Gewoon een licht boutje kopen (15 Watt) en die dan op elke soldering laten rusten totdat het vloeit. Dan de bout weg en niet meer bewegen tot het weer gestold is.

Alleen opletten als punten dicht bij elkaar zitten dat je geen kortsluiting maakt. Maar zo te zien is de print ruim genoeg opgezet om dat veilig te uit te voeren.
Ok helder :)
Ik ken karate, taekwondo en nog 19 andere gevaarlijke woorden
pi_168594308
wel tin toevoegen tijdens het solderen (met lood)
  Moderator woensdag 1 februari 2017 @ 18:59:12 #44
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_168597210
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2017 16:57 schreef akatar het volgende:
wel tin toevoegen tijdens het solderen (met lood)
De echt goede soldeertin met lood is niet meer te koop. Met een vak wel es zelf sensoren moeten maken. Mochten we kiezen, kloten tin die was toegestaan of een oude voorraad _O-
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_168598082
quote:
1s.gif Op woensdag 1 februari 2017 18:59 schreef derLudolf het volgende:

[..]

De echt goede soldeertin met lood is niet meer te koop. Met een vak wel es zelf sensoren moeten maken. Mochten we kiezen, kloten tin die was toegestaan of een oude voorraad _O-
daarom staat hier nog een paar kilo, fuck the rohs complaince :)

https://www.conrad.nl/nl/(...)AR&search=soldeertin
nog genoeg te vinden....

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 01-02-2017 19:35:03 ]
pi_168601150
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2017 16:27 schreef Inbox4me het volgende:
Ik heb een afzuiginstallatie met 2 lichten. 1 lamp doet het 99% van de tijd niet, en een 2e lamp meestal maar niet altijd.

Door trillingen/knoppen bedienen van de afzuiginstallatie reageren ze soms wel door aan (of juist uit) te springen.

Boel opengeschroefd: kan het zijn dat dat veroorzaakt wordt door de vieze contacten op de printplaat? Of is dat onzin?

[ afbeelding ]

Zie contactpunten linksboven en rechtsonder: daar zit viezigheid over de gesoldeerde punten.

Zo ja: waar maak ik dat het beste mee schoon? :)
misschien zie ik het verkeerd, maar er lijkt een soldeerpunt te 'missen'.
Eerst denken, dan typen
pi_168609382
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2017 16:57 schreef akatar het volgende:
wel tin toevoegen tijdens het solderen (met lood)
Volgens mij zit er eerder te veel op dan te weinig. Je zou nog wel wat vloeimiddel (S39 of zoiets) kunnen toevoegen maar zonder zal het ook wel lukken.
  donderdag 2 februari 2017 @ 09:45:47 #48
7152 Inbox4me
 Zo kijk ik altijd
pi_168609596
quote:
7s.gif Op woensdag 1 februari 2017 21:03 schreef Piger het volgende:

[..]

misschien zie ik het verkeerd, maar er lijkt een soldeerpunt te 'missen'.
Bedoel je dat punt linksboven de ronde uitsparing? Zal in het echt even goed bekijken, was me nog niet opgevallen.

Thanks iedereen verder voor het meedenken :)
Ik ken karate, taekwondo en nog 19 andere gevaarlijke woorden
pi_168618646
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2017 09:31 schreef nanuk het volgende:

[..]

Volgens mij zit er eerder te veel op dan te weinig. Je zou nog wel wat vloeimiddel (S39 of zoiets) kunnen toevoegen maar zonder zal het ook wel lukken.
je soldeert wel eens op printen of alleen waterleiding?
pi_168668763
Ik heb tijdelijk even een afvoer die niet afgedopt is oid. Hoe kan ik die zodanig 'afsluiten' dat de lucht weg blijft? Natte lap ofzo erin doen?
pi_168669125
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2017 19:36 schreef Stefanovic83 het volgende:
Ik heb tijdelijk even een afvoer die niet afgedopt is oid. Hoe kan ik die zodanig 'afsluiten' dat de lucht weg blijft? Natte lap ofzo erin doen?
Plastic zak met een doek erin. Goed aandrukken en de opening van de plastic zak om de buis vouwen en met tape/elastiekje vast zetten.
pi_168672545
Jeetje man duw er wat in _O-
Laat die handjes wapperen!
  zaterdag 4 februari 2017 @ 22:19:39 #53
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_168674166
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2017 21:24 schreef Gieliovd het volgende:
Jeetje man duw er wat in _O-
nu zit zijn leuter erin vast, maar geen stank :') :')

Knijper op je neus werkt ook tegen de stank ^O^
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_168679839
Haha.. Doek erin werkte gelukkig al :) vandaag nieuwe afvoer knutselen, dat word wat met mijn linker handen..
pi_168680988
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2017 09:10 schreef Stefanovic83 het volgende:
Haha.. Doek erin werkte gelukkig al :) vandaag nieuwe afvoer knutselen, dat word wat met mijn linker handen..
nogal lastig, 2 linker werkhandschoenen vinden
pi_168686395
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2017 11:16 schreef akatar het volgende:

[..]

nogal lastig, 2 linker werkhandschoenen vinden
2 paar handschoenen kopen en de 2 rechterhandschoenen geven aan iemand met 2 rechterhanden.
Als die dan ook nog eens komt helpen is de klus snel geklaard! ^O^
  maandag 6 februari 2017 @ 11:54:54 #57
7152 Inbox4me
 Zo kijk ik altijd
pi_168707668
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2017 16:27 schreef Inbox4me het volgende:
Ik heb een afzuiginstallatie met 2 lichten. 1 lamp doet het 99% van de tijd niet, en een 2e lamp meestal maar niet altijd.

Door trillingen/knoppen bedienen van de afzuiginstallatie reageren ze soms wel door aan (of juist uit) te springen.

Boel opengeschroefd: kan het zijn dat dat veroorzaakt wordt door de vieze contacten op de printplaat? Of is dat onzin?

[ afbeelding ]

Zie contactpunten linksboven en rechtsonder: daar zit viezigheid over de gesoldeerde punten.

Zo ja: waar maak ik dat het beste mee schoon? :)
Kleine update: soldeerbout geleend, en de meest verontreinigde contactpunten opnieuw gesoldeerd. De viezigheid wou niet weg, maar ik heb er uiteindelijk royaal overheen gesoldeerd. Tot nog toe doen de lichten het, nu afwachten of dat blijvend is. Voor nu in elk geval tevreden :)
Ik ken karate, taekwondo en nog 19 andere gevaarlijke woorden
pi_168713534
Wat te doen! De gemeente wil graag dat we tot 1.8m hoog een 'groene' erfafscheiding hebben. Het muurtje (vanuit de bouw zo gemaakt) is tot 0.8m hoog, dus er moet nog een meter groen boven komen. Het probleem is dat er onder het muurtje een fundering is gelegd van +- 35 cm dus we kunnen er niet zomaar' een kant-en-klaar haag tegenaan planten.

Een optie die wij hadden bedacht is met 4 palen (tegen de berging, tegen het huis, en 2 in de hoekjes van die verspringing) en dan draadgaas er tegen aan monteren, die dan ook een beetje meeverspringt met het muurtje. Probleem is dat het net niet lekker uitkomt, de te overbruggen lengtes van de muurtjes zijn 1.93m, 2.26m en dan weer 1.93m. en die draadgaaspanelen zijn doorgaans in standaardmaten van 90 cm of 180 cm te verkrijgen.



Wie heeft het gouden idee?
  maandag 6 februari 2017 @ 16:54:21 #59
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_168713907
Wat wil je er in laten groeien?
Een klimmer zoals hedera?
pi_168714825
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2017 16:54 schreef bleiblei het volgende:
Wat wil je er in laten groeien?
Een klimmer zoals hedera?
Ja.

Een andere optie die we bedachten is een 'paalhouder' op 2 plekken óp het muurtje bij de verspriningen. Daar een paal van een 1.0m in, en dan tussen die berging, palen en woning draadgaas. Ook dan is de vraag of we een beetje goed uitkomen. Een klimop eronder moet dan wel een stuk over de muur kruipen voordat ze het draadgaas gaan bedekken.
  maandag 6 februari 2017 @ 18:27:23 #61
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_168715813
Die klimop komt die muur wel op hoor, geen zorgen!
Klimop is ook een ster in het groeien in de kieren in je metselwerk, dus houd het in de gaten.

Verder kun je toch 2x 90 een vijf cm uit elkaar plaatsen? die klimop woekert die kieren wel dicht volgens mij. Zit je alleen met die Langere afstand, maar dan doe je wat ijzerdraad spannen. Zie je niets meer van straks
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
pi_168716515
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2017 11:54 schreef Inbox4me het volgende:

[..]

Kleine update: soldeerbout geleend, en de meest verontreinigde contactpunten opnieuw gesoldeerd. De viezigheid wou niet weg, maar ik heb er uiteindelijk royaal overheen gesoldeerd. Tot nog toe doen de lichten het, nu afwachten of dat blijvend is. Voor nu in elk geval tevreden :)
ik hoop dat je de solderingen met kringen hebt overgesoldeerd, die leveren problemen op, niet de viezigheid
  maandag 6 februari 2017 @ 19:02:41 #63
7152 Inbox4me
 Zo kijk ik altijd
pi_168716601
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2017 18:59 schreef akatar het volgende:

[..]

ik hoop dat je de solderingen met kringen hebt overgesoldeerd, die leveren problemen op, niet de viezigheid
Ik heb alle solderingen die ik dubies vond ruim overgedaan, en tot nog toe doen beide lampen het nog steeds dus ik hoop dat het inderdaad goed is gegaan
Ik ken karate, taekwondo en nog 19 andere gevaarlijke woorden
  maandag 6 februari 2017 @ 19:09:11 #64
3542 Gia
User under construction
pi_168716758
Klein vraagje: Wij willen van het voorjaar een pergola/overkapping maken en daarvoor betonpoeren gebruiken. De beoogde poeren zijn 15 x 15, met een M16 draadeind en 12 x 12 stelplaat voor onder de palen 12 x 12, Douglas Lariks.

Wellicht een domme vraag, maar is dat bestand tegen een stevige Zuidwester? Er zijn al 2 partytenten kapot gewaaid op die plek. (Waren wel al wat ouder, maar toch, het waait er stevig.)

De pergola blijft gewoon open, maar we laten er een druif tegenaan groeien, die dan tzt een natuurlijk dak gaat vormen. Uiteraard is het dan weer windgevoeliger, omdat je een druif pas in januari moet snoeien.
pi_168719686
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2017 16:37 schreef vincm het volgende:
Wat te doen! De gemeente wil graag dat we tot 1.8m hoog een 'groene' erfafscheiding hebben. Het muurtje (vanuit de bouw zo gemaakt) is tot 0.8m hoog, dus er moet nog een meter groen boven komen. Het probleem is dat er onder het muurtje een fundering is gelegd van +- 35 cm dus we kunnen er niet zomaar' een kant-en-klaar haag tegenaan planten.

Een optie die wij hadden bedacht is met 4 palen (tegen de berging, tegen het huis, en 2 in de hoekjes van die verspringing) en dan draadgaas er tegen aan monteren, die dan ook een beetje meeverspringt met het muurtje. Probleem is dat het net niet lekker uitkomt, de te overbruggen lengtes van de muurtjes zijn 1.93m, 2.26m en dan weer 1.93m. en die draadgaaspanelen zijn doorgaans in standaardmaten van 90 cm of 180 cm te verkrijgen.

[ afbeelding ]

Wie heeft het gouden idee?
Die fundering blokkeert dan toch sowieso de grond?

Als je het leuk vind zou je plantenbakken aan de muurtjes kunnen hangen. Dan heb je geen planten tegen het muurtje aan. Dan zou je inderdaad palen in de hoekjes kunnen zetten bovenop de muurtjes monteren met ankers. Ik zou de palen aan de bovenkant met elkaar verbinden door horizontale palen. Verder zou ik persoonlijk gebruik maken van bouwstaalmatten de verzinkte of rvs variant, al zal een gewoon roestige bouwstaalmat het ook wel lang volhouden gok ik. Deze zijn verkrijgbaar in verschillende maten. Als je een 5x2 variant neemt kun je het hele ding uit één mat maken. Grond in de bakken en een paar stekjes er in en binnen no time is het hele rek vol gegroeid.

Of je zou een frame kunnen maken met plantenbakken er in en er groenten en fruit in verbouwen :)
pi_168720009
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2017 19:09 schreef Gia het volgende:
Klein vraagje: Wij willen van het voorjaar een pergola/overkapping maken en daarvoor betonpoeren gebruiken. De beoogde poeren zijn 15 x 15, met een M16 draadeind en 12 x 12 stelplaat voor onder de palen 12 x 12, Douglas Lariks.

Wat is de hoogte van die poeren?
pi_168728903
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2017 20:40 schreef Roschambo het volgende:

[..]

Die fundering blokkeert dan toch sowieso de grond?

Als je het leuk vind zou je plantenbakken aan de muurtjes kunnen hangen. Dan heb je geen planten tegen het muurtje aan. Dan zou je inderdaad palen in de hoekjes kunnen zetten bovenop de muurtjes monteren met ankers. Ik zou de palen aan de bovenkant met elkaar verbinden door horizontale palen. Verder zou ik persoonlijk gebruik maken van bouwstaalmatten de verzinkte of rvs variant, al zal een gewoon roestige bouwstaalmat het ook wel lang volhouden gok ik. Deze zijn verkrijgbaar in verschillende maten. Als je een 5x2 variant neemt kun je het hele ding uit één mat maken. Grond in de bakken en een paar stekjes er in en binnen no time is het hele rek vol gegroeid.

Of je zou een frame kunnen maken met plantenbakken er in en er groenten en fruit in verbouwen :)
Ja, de fundering blokkeert dan sowieso de grond. Eventueel zou een verhoogde border uitkomst bieden, maar we willen in ieder geval zo snel mogelijk de tuin afgesloten hebben i.v.m. katten die maar al te graag naar buiten willen (maar niet de tuin uit mogen).

Bouwstaalmatten, goede tip! Ik had alleen 'draadgaas' gezien die in die standaardmaten komen.

Plantenbakken wel aan gedacht, maar volgens schoonmoeder (groene vingers) is zo'n plantenbak te klein om succesvol een klimplant een hele heg te laten worden - die grond raakt binnen no-time uitgeput en droog.
pi_168730402
Katten tegenhouden met een begroeide gaaswand? Tja, dat gaat niet gebeuren tenzij die katten heel erge watjes zijn. Dan moet je minimaal ook nog een zeer goed aansluitend net over de tuin spannen. Of de katten aanbinden.

Je kan natuurlijk wel een verhoogde border tegen die muur aan bouwen, geen idee hoe die muur er dan uit ziet na een paar jaar. Daarnaast zal een smalle verhoogde border altijd droog zijn, niet optimaal voor Hedera Helix.

Door die hedera kan je ook nog klimhortensia en of clematis er door laten groeien. Dan wordt het een iets minder strak geheel met wat bloemen in het seizoen.
  Moderator dinsdag 7 februari 2017 @ 11:35:09 #69
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_168730735
Is dit gelakt, gebeitst of geolied?


Aldus onderstaande site is de kleur
'Eiken wit mat gelakt /whitewash'. Maar volgens mij zit er ook nog een soort waslaag op, toen ik vlekken van een natte krant (inkt) weg poetste zag ik een doffe vlek.
http://www.meubeldriveinn.nl/woonprogramma_frodo.htm

Stel, ik slaag er in de tafel succesvol te ontdoen van de huidige laklaag*. Wat is dan een goede opbouw van de nieuwe laklaag?

*Zelf dacht ik aan eerst schoonmaken met Dasty (ontvet erg goed) dan met St Marcs (laat geen residu achter, is voor dit doel gemaakt) en vervolgens met heel fijn schuurpapier voorzichtig opschuren.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  dinsdag 7 februari 2017 @ 11:35:34 #70
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_168730751
Als je je katten binnenboord wilt houden zou ik voor bramen struiken gaan. Iets anders zie ik het niet doen.
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
pi_168735924
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2017 09:47 schreef vincm het volgende:

[..]

Ja, de fundering blokkeert dan sowieso de grond. Eventueel zou een verhoogde border uitkomst bieden, maar we willen in ieder geval zo snel mogelijk de tuin afgesloten hebben i.v.m. katten die maar al te graag naar buiten willen (maar niet de tuin uit mogen).

Bouwstaalmatten, goede tip! Ik had alleen 'draadgaas' gezien die in die standaardmaten komen.

Plantenbakken wel aan gedacht, maar volgens schoonmoeder (groene vingers) is zo'n plantenbak te klein om succesvol een klimplant een hele heg te laten worden - die grond raakt binnen no-time uitgeput en droog.
Ik denk ook dat dat best lastig gaat worden de katten binnen te houden. Je zou de bouwstaalmatten dubbel kunnen doen en versprongen om de openingen kleiner te maken, de bovenkanten de tuin in buigen zoals een gevangenis hek dat zou het wel moeilijker moeten maken om te ontsnappen.
pi_168747420
Ik zag een filmpje met een katzekere tuin. Er werd rondom lange beugels aangebracht met gaas. Tenzij ze aan hun nagels hangend naar de buitenrand van het gaas kunnen en er dan bovenop klimmen, blijven ze dus noodgedwongen binnen boord.
pi_168747534
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 februari 2017 11:35 schreef derLudolf het volgende:
Is dit gelakt, gebeitst of geolied?
[ afbeelding ]

Aldus onderstaande site is de kleur
'Eiken wit mat gelakt /whitewash'. Maar volgens mij zit er ook nog een soort waslaag op, toen ik vlekken van een natte krant (inkt) weg poetste zag ik een doffe vlek.
http://www.meubeldriveinn.nl/woonprogramma_frodo.htm

Stel, ik slaag er in de tafel succesvol te ontdoen van de huidige laklaag*. Wat is dan een goede opbouw van de nieuwe laklaag?

*Zelf dacht ik aan eerst schoonmaken met Dasty (ontvet erg goed) dan met St Marcs (laat geen residu achter, is voor dit doel gemaakt) en vervolgens met heel fijn schuurpapier voorzichtig opschuren.
Voor zover ik weet wax. De woonkamer staat hier vol met exact die serie meubels met whitewash spul. Pas wel op met Dasty, heb al verhalen gehoord met hout behandelingen dat er iets teveel weggehaald werd :+
  Moderator dinsdag 7 februari 2017 @ 23:01:03 #74
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_168747599
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2017 22:57 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Voor zover ik weet wax. De woonkamer staat hier vol met exact die serie meubels. Pas wel op met Dasty, heb al verhalen gehoord met hout behandelingen dat er iets teveel weggehaald werd :+
Je kunt precies zien ja waar ik heb gepoetst ja, maar het hout is niet lelijk geworden ofzo.

Het ontvet dus wel goed, loopt je schuurpapier ook niet zo snel vol.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_168751741
Hmm, het plaatsen van paalhouders op het midden van het muurtje en dan horizontale balken richting berging en woning, dat zou betekenen dat die balk richting de berging precies halverwege de bakstenen en het hout komt.

quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2017 16:07 schreef Roschambo het volgende:

[..]

Ik denk ook dat dat best lastig gaat worden de katten binnen te houden. Je zou de bouwstaalmatten dubbel kunnen doen en versprongen om de openingen kleiner te maken, de bovenkanten de tuin in buigen zoals een gevangenis hek dat zou het wel moeilijker moeten maken om te ontsnappen.
Onze vorige tuin hebben we ook kat-proof gemaakt. Dat was een huurwoning dus iets goedkoper gedaan: aan 1 schutting hebben we van dat vierkante kippengaas (1 cm vakjes) geplaatst m.b.v. wat metalen staanders. Idem dito boven de poort. Aan de andere kant van de tuin, waar sinds de oplevering al van dat groene zeskantige gaas zat met klimplanten, hebben ze eigenlijk nooit geklommen. Het zijn dan ook grote lompe beesten (Maine Coons) dus ze klimmen niet veel.

Het gaat er nu vooral om dat ze niet tussen kieren door kunnen, dus we kunnen geen losse planten plaatsen maar er moet iets van een hek of gaas komen waar ze niet doorheen kunnen. Mochten ze toch gaan klimmen zat ik al te denken aan een subtiel randje schrikdraad bovenop de schutting - geen alcatraz toestanden maar genoeg om ze binnen te houden.
pi_168760913
Ik heb van mijn werkgever 2 nest slimme rookmelders gekregen, nu twijfel ik een beetje waar ik er zou hangen,

Mijn flat heeft vrij eenvoudige lay-out met in het midden de inkomhal,vooruit de wc en badkamer, rechts 2 slaapkamers(1doet dienst als dressing), links de woonkamer met aansluitend de keuken.

Zou ik 1 in de slaapkamer en 1 in de woonkamer doen, of 1in de hal en 1 in de keuken....

Of is 1 centrale genoeg en geef ik de andere weg?

Flat is alles samen 110m2
pi_168764352
quote:
1s.gif Op woensdag 8 februari 2017 17:27 schreef mrPanerai het volgende:
Ik heb van mijn werkgever 2 nest slimme rookmelders gekregen, nu twijfel ik een beetje waar ik er zou hangen,

Mijn flat heeft vrij eenvoudige lay-out met in het midden de inkomhal,vooruit de wc en badkamer, rechts 2 slaapkamers(1doet dienst als dressing), links de woonkamer met aansluitend de keuken.

Zou ik 1 in de slaapkamer en 1 in de woonkamer doen, of 1in de hal en 1 in de keuken....

Of is 1 centrale genoeg en geef ik de andere weg?

Flat is alles samen 110m2
Ik zou zeggen
- 1 in de hal, zodat je meteen gealarmeerd wordt als er rook in je vluchtroute komt (bijvoorbeeld tijdens de slaap)
- de andere op de plek met het grootste brandgevaar, zodat je meteen gealarmeerd wordt, snel de brandweer kan informeren en zo de schade beperkt houdt. Waarschijnlijk bij een berg elektronica in de woonkamer? Of, mocht je wasdroger in de keuken staan, misschien beter de keuken.
Als je wasdroger in de badkamer staat, zou ik even op zoek gaan naar een vochtbestendige brandmelder voor de badkamer.

Toen ik mijn eigen woning kocht hing er 1 melder. Deze heb ik vervangen door 9 stuks draadloos geschakelde melders. Deels gebaseerd op snelle melding, deels gebaseerd op rookdetectie in vluchtroutes.
- hal beneden bij de meterkast
- bovenin het trappenhuis
- washok
- cv hok (tevens CO melder)
- woonkamer
- keuken
- studeerkamer (boven de pc)
- kinderslaapkamer
- eigen slaapkamer
pi_168771721
quote:
1s.gif Op woensdag 8 februari 2017 17:27 schreef mrPanerai het volgende:
1 in de keuken....
Hou er rekening mee dat ie ook af gaat op waterdamp (stoom). Reken dus op regelmatig vals alarm. Zelf heb een melder op de afzuigkap staan. Als ie afgaat weet ik dat ik vergeten ben de afzuigkap aan te zetten. Even de batterij eruit halen voor een paar minuten dan.

Advies is dus als je zo'n ding in de keuken doet zorg dan dat je er makkelijk bij kunt om de batterij even los te maken. Dat is dus niet verenigbaar met het brandweeradvies om het ding aan het plafond te hangen op minstens dertig cm uit de wand.
  Knikkerking donderdag 9 februari 2017 @ 08:27:30 #79
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_168771885
Wie weet waar ik goedkoop het volgende krijg:

- 4 aderige kabel met mantel (als aarde, dus eigenlijk 5 aders) 2.5mm2. (> 10 meter).
- 3 aderige kabel 6mm2 (> 10 meter).

Alvast thanks _O_

[edit]

Doe geen moeite als het duurder is dan:

4x 2.5mm2
¤ 2,77 incl. BTW p/meter.


3x 6mm2
¤ 2,32 incl. BTW p/meter.

[ Bericht 11% gewijzigd door Atmoz op 09-02-2017 09:14:23 ]
  donderdag 9 februari 2017 @ 09:07:03 #80
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_168772304
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2017 08:27 schreef Atmoz het volgende:
Wie weet waar ik goedkoop het volgende krijg:

- 4 aderige kabel met mantel (als aarde, dus eigenlijk 5 aders) 2.5m2. (> 10 meter).
- 3 aderige kabel 6m2 (> 10 meter).

Alvast thanks _O_

[edit]

Doe geen moeite als het duurder is dan:

4x 2.5m2
¤ 2,77 incl. BTW p/meter.


3x 6m2
¤ 2,32 incl. BTW p/meter.
aardige diameters, of bedoel je mm2 ;)
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  Knikkerking donderdag 9 februari 2017 @ 09:14:05 #81
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_168772414
quote:
1s.gif Op donderdag 9 februari 2017 09:07 schreef lipje het volgende:

[..]

aardige diameters, of bedoel je mm2 ;)
lol :P _O-

Das inderdaad niet de bedoeling. Ofja, voor die prijs wel ----> "gratis" koper ;)
  vrijdag 10 februari 2017 @ 15:42:17 #82
440028 Klarenbeek
Houdt van hout
pi_168803385
Na een tijdje lurken toch ook maar eens wat vragen.

Mijn achterdeur tocht, dit komt omdat de deur niet goed sluit.
Als ik de deur dicht doe dan kan ik nog steeds de deur plus / minus 5 mm aantrekken, het kiert dus behoorlijk.

Kan ik dit het beste zo laten en gebruik maken van tochtstrips of is het beter om de deur zo af te stellen dat deze volledig en strak in de deurpost sluit.

Bedankt alvast ^O^
pi_168804195
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2017 15:42 schreef Klarenbeek het volgende:

Kan ik dit het beste zo laten en gebruik maken van tochtstrips of is het beter om de deur zo af te stellen dat deze volledig en strak in de deurpost sluit.

Dat laatste. Zitten er ook dergelijke sluitingen op:



Daarmee kan je een paar mm ruimte tussen deur en kozijn, dichttrekken d.m.v. een schuine sluitplaat. Bovendien inbraakwerend.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 10 februari 2017 @ 19:57:47 #84
440028 Klarenbeek
Houdt van hout
pi_168808857
Dank je Blomke,
Die zitten er wel op maar nogal vernaggelt spul.
Ik ga morgen maar een nieuw setje halen en dan zo plaatsen dat ze de deur 'aantrekken'.

Weg met de tocht ^O^
pi_168813982
Ik wel zelf deuren maken voor mijn Ikea Pax kast. Dit vanwege eigen ontwerp en kleur en 1 deur heeft een stuke schuine kant.

Welk hout kan ik beste gebruiken? Iets van multiplex of mdf?

Mag natuurlijk niet kromtrekken of door zijn gewicht uit de scharnieren vallen.

Nog een idee hoe ik dit het beste kan schilderen? Dacht eraan het eventueel te laten spuiten in meubelmakerij. Kan ik daar echt stofvrij, strakke laklaag verwachten zoals in een auto spuiterij?
  vrijdag 10 februari 2017 @ 22:34:34 #86
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_168814404
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2017 22:23 schreef Glider76 het volgende:
Ik wel zelf deuren maken voor mijn Ikea Pax kast. Dit vanwege eigen ontwerp en kleur en 1 deur heeft een stuke schuine kant.

Welk hout kan ik beste gebruiken? Iets van multiplex of mdf?

Mag natuurlijk niet kromtrekken of door zijn gewicht uit de scharnieren vallen.

Nog een idee hoe ik dit het beste kan schilderen? Dacht eraan het eventueel te laten spuiten in meubelmakerij. Kan ik daar echt stofvrij, strakke laklaag verwachten zoals in een auto spuiterij?
Ik ga het zelf doen met MDF omdat de zijkanten dan strakker af te werken zijn en ik verwacht dat dat wel goed moet gaan. Wat betreft meubelspuiterij. Ik heb er naar gegoogled (en ga toch zelf lakken ivm. kosten) en wat ik zo zag lijkt het mij dat de goeie het strak kunnen lakken. Als in, geen stofjes erin. Maar als je het wil laten lakken, zou ik ff bij zo een spuiter kijken. Zie je snel genoeg hoe strak ze het kunnen.
pi_168816001
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2017 22:34 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Ik ga het zelf doen met MDF omdat de zijkanten dan strakker af te werken zijn en ik verwacht dat dat wel goed moet gaan. Wat betreft meubelspuiterij. Ik heb er naar gegoogled (en ga toch zelf lakken ivm. kosten) en wat ik zo zag lijkt het mij dat de goeie het strak kunnen lakken. Als in, geen stofjes erin. Maar als je het wil laten lakken, zou ik ff bij zo een spuiter kijken. Zie je snel genoeg hoe strak ze het kunnen.
Het gaat om 5 deurtjes van 50 bij 225cm. Is dat zo prijzig?

Zelf rollen/lakken kan maar zal nooit zo strak en mooi worden.
  vrijdag 10 februari 2017 @ 23:28:55 #88
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_168816236
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2017 23:22 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Het gaat om 5 deurtjes van 50 bij 225cm. Is dat zo prijzig?

Zelf rollen/lakken kan maar zal nooit zo strak en mooi worden.
Ik gok dat het 80 a 90 euro per deur zou kunnen gaan kosten :) .
Of dat voor jou prijzig is weet ik niet :P .

Hier kwam ik qua oppervlak (12m2) op ongeveer 1000 euro uit, en dat vind ik momenteel wat heftig ;) .
pi_168816311
zelf strak lakken zonder pukkeltjes/stofjes kan prima met de juiste lak, roller en zo veel mogelijk stofvrije ruimte. Ook niet te vaak bewegen in die ruimte als de lak nog nat is en je hebt een prima strak resultaat.
pi_168816819
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 februari 2017 23:28 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Ik gok dat het 80 a 90 euro per deur zou kunnen gaan kosten :) .
Of dat voor jou prijzig is weet ik niet :P .

Hier kwam ik qua oppervlak (12m2) op ongeveer 1000 euro uit, en dat vind ik momenteel wat heftig ;) .
Ja, ik heb nu 2 offertes opgevraagd. 1tje heeft ook zijn prijzen op de site staan .49 eur per vierkante meter. Beide kanten gelakt komt dan op 2 vierkante meter per deur.
Totaal 500 euro. Dat vindt ik ook prijzig.
pi_168816934
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2017 08:27 schreef Atmoz het volgende:
Wie weet waar ik goedkoop het volgende krijg:

- 4 aderige kabel met mantel (als aarde, dus eigenlijk 5 aders) 2.5mm2. (> 10 meter).
- 3 aderige kabel 6mm2 (> 10 meter).

Alvast thanks _O_

[edit]


Doe geen moeite als het duurder is dan:

4x 2.5mm2
¤ 2,77 incl. BTW p/meter.

3x 6mm2
¤ 2,32 incl. BTW p/meter.
Formido? Ik haal ze wel vaker daar, en bij mijn vestiging kan ik ze uit een rol knippen. En Formido strooit al heel lang met 20% kortingsbonnen, kun je uitprinten op hun website. Ik weet niet of het bedrag jou aanstaat.
  Moderator zaterdag 11 februari 2017 @ 11:55:04 #92
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_168822146
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2017 08:27 schreef Atmoz het volgende:
Wie weet waar ik goedkoop het volgende krijg:

- 4 aderige kabel met mantel (als aarde, dus eigenlijk 5 aders) 2.5mm2. (> 10 meter).
- 3 aderige kabel 6mm2 (> 10 meter).

Alvast thanks _O_

[edit]

Doe geen moeite als het duurder is dan:

4x 2.5mm2
¤ 2,77 incl. BTW p/meter.


3x 6mm2
¤ 2,32 incl. BTW p/meter.
Al eens gekeken op sandervunderink.nl ? :)
pi_168830217
Man man man wat een irritant gepruts is dit zeg,
Mij is wel eens verteld dat je het lampje beter niet kunt aanraken ivm vette vingers.
(die krengen zijn nog best duur ook)

Hoe vervangen jullie zulke dingen?
In de badkamer heb ik ze ook wel maar dat is met een veer met die klauwen van mij kan ik die ring er toch nooit in krijgen man.

Ik zwaai naar dieren.
  Moderator zaterdag 11 februari 2017 @ 19:07:00 #94
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_168830370
Anders doe je toch ook niet moeilijk over kleine gaatjes? :P
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_168830391
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 februari 2017 19:07 schreef derLudolf het volgende:
Anders doe je toch ook niet moeilijk over kleine gaatjes? :P
_O- _O-
Ik zwaai naar dieren.
  Moderator zaterdag 11 februari 2017 @ 19:08:31 #96
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_168830401
Maar je kunt die puntjes van die ring toch gewoon bij elkaar knijpen?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_168830406
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2017 19:01 schreef Geerd het volgende:
Man man man wat een irritant gepruts is dit zeg,
Mij is wel eens verteld dat je het lampje beter niet kunt aanraken ivm vette vingers.

Hoe vervangen jullie zulke dingen?
In de badkamer heb ik ze ook wel maar dat is met een veer met die klauwen van mij kan ik die ring er toch nooit in krijgen man.

[ afbeelding ]
Je zou een punttang kunnen gebruiken om de veer bij elkaar te klemmen, en een stokje om de andere kant in de groef te duwen. Zelf ben ik niet zo bang dit soort lampen aan te raken, maar ik kan hier ongelijk in hebben.
pi_168830418
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 februari 2017 19:08 schreef derLudolf het volgende:
Maar je kunt die puntjes van die ring toch gewoon bij elkaar knijpen?
Nee mang :P veel te weinig ruimte om dan nog erin te drukken
Ik zwaai naar dieren.
pi_168830424
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2017 19:08 schreef Roschambo het volgende:

[..]

Je zou een punttang kunnen gebruiken om de veer bij elkaar te klemmen, en een stokje om de andere kant in de groef te duwen. Zelf ben ik niet zo bang dit soort lampen aan te raken, maar ik kan hier ongelijk in hebben.
Een punttang idd uhmzz
Laat ik die dan weer net niet hebben acht we hebben weer een beetje licht iig :P

[ Bericht 11% gewijzigd door Geerd op 11-02-2017 19:16:06 ]
Ik zwaai naar dieren.
pi_168855544
Ik zag gister een glimp van eigen huis in puin. Daar waren ze met een flexibele waterleiding aan t stoeien. De koppelingen draaiden ze erop met een inbussleutel, werkt dit net zo goed/beter als bv een perskoppeling? Scheelt wel dat je geen perstang a enkele 100'en euro's moet kopen :Y
pi_168860460
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2017 16:55 schreef FranticDJ het volgende:
Ik zag gister een glimp van eigen huis in puin. Daar waren ze met een flexibele waterleiding aan t stoeien. De koppelingen draaiden ze erop met een inbussleutel, werkt dit net zo goed/beter als bv een perskoppeling? Scheelt wel dat je geen perstang a enkele 100'en euro's moet kopen :Y
Imo kun je beter Uponor RTM koppelingen gebruiken. Heb je ook geen perstang voor nodig.
pi_168860964
quote:
1s.gif Op zondag 12 februari 2017 20:19 schreef bbtb77 het volgende:

[..]

Imo kun je beter Uponor RTM koppelingen gebruiken. Heb je ook geen perstang voor nodig.
Ah, eens naar kijken. Moet straks in m'n huis een radiator verleggen.. Nog ff in dubio wat ik terug leg. Convectorput of een design radiator. Wil van een raam in de achtergevel tuindeuren maken.
pi_168863409
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2017 20:34 schreef FranticDJ het volgende:
Ah, eens naar kijken. Moet straks in m'n huis een radiator verleggen.. Nog ff in dubio wat ik terug leg. Convectorput of een design radiator. Wil van een raam in de achtergevel tuindeuren maken.
Heb ik ooit gedaan. Ben toen op een convectorput overgestapt.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 12 februari 2017 @ 21:38:38 #104
350577 YourCaptor
A billion dollar
pi_168863411
Ik heb spachtelputz op mijn muren, met een redelijk fijne korrel. Kunnen daar gewoon spijkers in om dingen aan op te hangen, of is een schroef beter (of juist niet)?
We know this. The Chinese know that we know. But we make-believe that we don't know and the Chinese make-believe that they believe that we don't know, but know that we know. Everybody knows.
pi_168863449
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2017 21:38 schreef YourCaptor het volgende:
Ik heb spachtelputz op mijn muren, met een redelijk fijne korrel. Kunnen daar gewoon spijkers in om dingen aan op te hangen, of is een schroef beter (of juist niet)?
Hangt ervan af wat erachter zit. Een gipsmuur zal nog wel gaan, maar een harde kalkzandsteen geeft ellende om in te spijkeren.Zou sowieso even boren, plug en schroef erin. Altijd netter
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_168863535
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2017 21:38 schreef blomke het volgende:

[..]

Heb ik ooit gedaan. Ben toen op een convectorput overgestapt.
Ja kom nu modellen tegen van slechts 9cm diep. Best interessant. Naja, verder puzzelen zodra ik de sleutel heb 8-)
pi_168867775
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2017 16:55 schreef FranticDJ het volgende:
Ik zag gister een glimp van eigen huis in puin. Daar waren ze met een flexibele waterleiding aan t stoeien. De koppelingen draaiden ze erop met een inbussleutel, werkt dit net zo goed/beter als bv een perskoppeling? Scheelt wel dat je geen perstang a enkele 100'en euro's moet kopen :Y
Ik heb ze hier gebruikt voor de leiding en naar de garage. Nogsteeds lekvrij.
  maandag 13 februari 2017 @ 07:12:44 #108
350577 YourCaptor
A billion dollar
pi_168867923
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2017 21:39 schreef blomke het volgende:

[..]

Hangt ervan af wat erachter zit. Een gipsmuur zal nog wel gaan, maar een harde kalkzandsteen geeft ellende om in te spijkeren.Zou sowieso even boren, plug en schroef erin. Altijd netter
Het zijn van die blokken, weet niet precies wat dat is:

We know this. The Chinese know that we know. But we make-believe that we don't know and the Chinese make-believe that they believe that we don't know, but know that we know. Everybody knows.
  maandag 13 februari 2017 @ 08:07:11 #109
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_168868176
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2017 07:12 schreef YourCaptor het volgende:

[..]

Het zijn van die blokken, weet niet precies wat dat is:

[ link | afbeelding ]
Gipsblokken? Gasbeton?
Spijkers zijn sowieso altijd kut, das wat voor hout
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_168869346
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2017 07:12 schreef YourCaptor het volgende:

Het zijn van die blokken, weet niet precies wat dat is:

[ link | afbeelding ]
Gaatje boren en pluggen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_168871644
Heb een isolatie vraag volgens de dakkapel bouwer zijn de wanden en dak van mijn dakkapel geisoleerd.

Is het nog wijsheid om isolatie tussen de balken aan te brengen of ga ik me dan alleen problemen op hals halen.

zie foto

pi_168871988
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2017 12:10 schreef sjnelle1 het volgende:
Heb een isolatie vraag volgens de dakkapel bouwer zijn de wanden en dak van mijn dakkapel geisoleerd.

Is het nog wijsheid om isolatie tussen de balken aan te brengen of ga ik me dan alleen problemen op hals halen.

zie foto

[ afbeelding ]
Alleen problemen, beslist niet doen.
pi_168876177
Dubbel isoleren is foute boel.
Laat die handjes wapperen!
pi_168876203
quote:
1s.gif Op maandag 13 februari 2017 06:18 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Ik heb ze hier gebruikt voor de leiding en naar de garage. Nogsteeds lekvrij.
Goed om te horen ^O^
pi_168876623
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2017 07:12 schreef YourCaptor het volgende:

[..]

Het zijn van die blokken, weet niet precies wat dat is:

[ link | afbeelding ]
is dat een lasdoos links van de thermostaat?
  maandag 13 februari 2017 @ 19:00:02 #116
350577 YourCaptor
A billion dollar
pi_168878904
quote:
1s.gif Op maandag 13 februari 2017 08:07 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Gipsblokken? Gasbeton?
Spijkers zijn sowieso altijd kut, das wat voor hout
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2017 09:54 schreef blomke het volgende:

[..]

Gaatje boren en pluggen.
OK ga ik doen, thanks :)
We know this. The Chinese know that we know. But we make-believe that we don't know and the Chinese make-believe that they believe that we don't know, but know that we know. Everybody knows.
  maandag 13 februari 2017 @ 19:01:41 #117
350577 YourCaptor
A billion dollar
pi_168878936
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2017 16:52 schreef akatar het volgende:

[..]

is dat een lasdoos links van de thermostaat?
Yep. Daar zou een eventuele CO2 meter kunnen komen.
We know this. The Chinese know that we know. But we make-believe that we don't know and the Chinese make-believe that they believe that we don't know, but know that we know. Everybody knows.
pi_168882733
Wij hebben een verticale brievenbusopening in de voordeur, vrijwel naast de klink. Als de deur niet op slot zit kun je dus met je hand door de brievenbusopening de deur openmaken. Gelukkig hebben we er volgens mij een prima slot op laten zetten (driepuntssluiting SKG**) maar ik wil ook een klep of iets anders aan de binnenkant op de brievenbus zetten om te voorkomen dat er een insluiper binnen kan komen zodra iemand vergeet de deur op slot te doen. Is hier een goede en veilige oplossing voor? Ik vind via google vooral kleppen voor horizontale brievenbussen. Er is niet veel ruimte tussen klink en brievenbus dus het kan geen enorm ding worden. En liefst ook niet te lelijk :@ het is een jarendertigdeur met glas in lood ernaast. Heeft iemand suggesties? *)
pi_168883506
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2017 21:29 schreef Minarosa het volgende:
Wij hebben een verticale brievenbusopening in de voordeur, vrijwel naast de klink. Als de deur niet op slot zit kun je dus met je hand door de brievenbusopening de deur openmaken. Gelukkig hebben we er volgens mij een prima slot op laten zetten (driepuntssluiting SKG**) maar ik wil ook een klep of iets anders aan de binnenkant op de brievenbus zetten om te voorkomen dat er een insluiper binnen kan komen zodra iemand vergeet de deur op slot te doen. Is hier een goede en veilige oplossing voor? Ik vind via google vooral kleppen voor horizontale brievenbussen. Er is niet veel ruimte tussen klink en brievenbus dus het kan geen enorm ding worden. En liefst ook niet te lelijk :@ het is een jarendertigdeur met glas in lood ernaast. Heeft iemand suggesties? *)
Gleuf dichtmaken en buiten een aparte brievenbus plaatsen. Is makkelijker schilderen ook.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_168885166
Wat is een goede en goedkope webshop voor schroeven en pluggen?
Spoilers!
  maandag 13 februari 2017 @ 23:23:46 #121
439910 NotToBe
Shakespeare
pi_168885775
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2017 19:01 schreef YourCaptor het volgende:

[..]

Yep. Daar zou een eventuele CO2 meter kunnen komen.
CO :) CO2 is niet heel interessant
  Moderator maandag 13 februari 2017 @ 23:31:32 #122
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_168885922
quote:
1s.gif Op maandag 13 februari 2017 22:54 schreef Lucky_Strike het volgende:
Wat is een goede en goedkope webshop voor schroeven en pluggen?
https://www.woodiesshop.nl/
http://www.schroevenkopen.nl/

Ik zou wel gewoon voor merk spul (Heco of Woodies gaan). De Shop die Heco verkoopt heeft ook pluggen, daarbij zou ik ook gewoon voor Fischer gaan.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_168887503
quote:
1s.gif Op maandag 13 februari 2017 22:54 schreef Lucky_Strike het volgende:
Wat is een goede en goedkope webshop voor schroeven en pluggen?
Het meeste spul haal ik bij Ecotools, lekker voordelig en ik merk weinig verschil met de gerenommeerde merken.
pi_168887708
quote:
1s.gif Op maandag 13 februari 2017 22:54 schreef Lucky_Strike het volgende:
Wat is een goede en goedkope webshop voor schroeven en pluggen?
Als t vast moet: woodies

Volgens mij had atmoz nog wel een link met leuke prijzen..
pi_168887955
quote:
1s.gif Op maandag 13 februari 2017 23:23 schreef NotToBe het volgende:

[..]

CO :) CO2 is niet heel interessant
Juist wel, dan kan je de ventilator automatisch harder laten lopen om zo het zuurstofgehalte op pijl te houden.
https://m.warmteservice.n(...)ET-INBOUW/p/85150310
  dinsdag 14 februari 2017 @ 12:41:44 #126
7152 Inbox4me
 Zo kijk ik altijd
pi_168891597
Ik heb een TL lamp in de garage, met 2 TL buizen. 2 Jaar gewerkt, maar sinds een kleine week licht het einde van de lampen heel even op en dan wordt het weer donker.

Nieuwe TL lampen gehaald (oude mee naar de winkel, en zelfde wattage mee naar huis). Lampen doen het niet (starten hetzelfde op als hierboven beschreven), dus opnieuw naar de winkel en 2 starters gekocht op aanraden van de verkoper.

Echter: ik kan nergens de veronderstelde starters vinden, en googlen leert mij dat er ook TL lampen zónder starter zijn?

Kan het zijn dat ik verkeerde lampen mee heb gekregen? Of is er wat anders aan de hand?

NB: ik heb de lamp aan alle kanten bekeken, en er is nergens fysiek ruimte voor de starters. Eventueel kan ik foto's van de rest van de lamp plaatsen als dat wenselijk is

Ik ken karate, taekwondo en nog 19 andere gevaarlijke woorden
pi_168891643
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 12:41 schreef Inbox4me het volgende:

Nieuwe TL lampen gehaald (oude mee naar de winkel, en zelfde wattage mee naar huis). Lampen doen het niet, dus opnieuw naar de winkel en 2 starters gekocht op aanraden van de verkoper.

Echter: ik kan nergens de veronderstelde starters vinden, en googlen leert mij dat er ook TL lampen zónder starter zijn?
Waarschijnlijk Na je foto te hebben bestudeerd wel zeker: heb je een set met Voor Schakel Apparaat (VSA).

Als je een multimeter hebt, kan je HEEL VOORZICHTIG de uitgangen en ingang op voltage meten.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_168891847
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 12:41 schreef Inbox4me het volgende:
Echter: ik kan nergens de veronderstelde starters vinden, en googlen leert mij dat er ook TL lampen zónder starter zijn?
Zoals Blomke als zegt, jij hebt inderdaad een elektrisch voorgeschakelde TL.
Dit maakt voor de lamp niets uit, maar deze versie heeft geen starter.

Nadeel is dat als ie kapot is, je de hele VSA (Voor Schakel Apparaat = Dat witte blok) moet vervangen.

Als je gedegen elektronica kennis hebt kun je een poging doen tot wat metingen, maar kijk aub uit. het gaat om gevaarlijke voltages!
  dinsdag 14 februari 2017 @ 13:06:31 #129
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_168892070
Mooi moment om een setje LED's op te hangen!
  dinsdag 14 februari 2017 @ 13:13:37 #130
7152 Inbox4me
 Zo kijk ik altijd
pi_168892188
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 12:43 schreef blomke het volgende:

[..]

Waarschijnlijk Na je foto te hebben bestudeerd wel zeker: heb je een set met Voor Schakel Apparaat (VSA).

Als je een multimeter hebt, kan je HEEL VOORZICHTIG de uitgangen en ingang op voltage meten.
De VSA maakt starters dus overbodig, weer wat geleerd :)

quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 12:53 schreef Nixxor het volgende:

[..]

Zoals Blomke als zegt, jij hebt inderdaad een elektrisch voorgeschakelde TL.
Dit maakt voor de lamp niets uit, maar deze versie heeft geen starter.

Nadeel is dat als ie kapot is, je de hele VSA (Voor Schakel Apparaat = Dat witte blok) moet vervangen.

Als je gedegen elektronica kennis hebt kun je een poging doen tot wat metingen, maar kijk aub uit. het gaat om gevaarlijke voltages!
Ik denk niet dat ik me ga wagen aan doormeten, met ophangen destijds al rook en een vonk gezien. Kwestie van tig dingen tegelijk doen, behalve de stroom overal afhalen :+

Dubbelcheck: er hoeven geen andere TL lampen in zo'n lamp als ik heb? Anders geformuleerd: het lijkt logisch dat de VSA kuren heeft gekregen?

quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 13:06 schreef Goddelijker het volgende:
Mooi moment om een setje LED's op te hangen!
TL geeft wat te weinig licht naar mijn smaak, dus als ik ga vervangen ga ik zeker naar led's kijken :)
Ik ken karate, taekwondo en nog 19 andere gevaarlijke woorden
pi_168892236
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 13:13 schreef Inbox4me het volgende:
Dubbelcheck: er hoeven geen andere TL lampen in zo'n lamp als ik heb? Anders geformuleerd: het lijkt logisch dat de VSA kuren heeft gekregen?
Je hoeft geen andere TL lampen te hebben. Zolang ze passen is het goed.
Een VSA is de elektronische "variant" van een starter. (Even kort door de bocht) ze zijn betrouwbaarder. Maar als ze stuk zijn kun je er ook meteen niets meer mee.

Ik heb het zelf ook gehad met een TL balk, na 2,5 jaar deed hij het niet meer, eerst nog andere TL's gekocht. Maar die deden het ook niet. Daarna nieuwe VSA geïnstalleerd, en beide lampen deden het weer.

Als LED Tip, ik heb een van deze opgehangen als TL vervanger: http://www.cdrwinkel.com/wide-tube-150mm-45w-warm-wit.html
Komt me een bak licht uit...
  dinsdag 14 februari 2017 @ 13:30:38 #132
7152 Inbox4me
 Zo kijk ik altijd
pi_168892502
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 13:16 schreef Nixxor het volgende:

[..]

Je hoeft geen andere TL lampen te hebben. Zolang ze passen is het goed.
Een VSA is de elektronische "variant" van een starter. (Even kort door de bocht) ze zijn betrouwbaarder. Maar als ze stuk zijn kun je er ook meteen niets meer mee.

Ik heb het zelf ook gehad met een TL balk, na 2,5 jaar deed hij het niet meer, eerst nog andere TL's gekocht. Maar die deden het ook niet. Daarna nieuwe VSA geïnstalleerd, en beide lampen deden het weer.

Als LED Tip, ik heb een van deze opgehangen als TL vervanger: http://www.cdrwinkel.com/wide-tube-150mm-45w-warm-wit.html
Komt me een bak licht uit...
Helder ;), thanks!
Ik ken karate, taekwondo en nog 19 andere gevaarlijke woorden
pi_168898552
Anders ff googelen naar evsa 2x36W. Nieuwe vsa er in en gaan met die banaan.
pi_168900307
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 07:50 schreef usernaamvergeten het volgende:

[..]

Het meeste spul haal ik bij Ecotools, lekker voordelig en ik merk weinig verschil met de gerenommeerde merken.
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 08:19 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Als t vast moet: woodies

Volgens mij had atmoz nog wel een link met leuke prijzen..
Bedankt beiden, het is Ecotools geworden.
Spoilers!
  Moderator dinsdag 14 februari 2017 @ 19:40:17 #135
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_168900344
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 19:39 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]


[..]

Bedankt beiden, het is Ecotools geworden.
Nog meer geshopt daar? Ze verkopen goed spul hoor.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_168900392
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 19:40 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Nog meer geshopt daar? Ze verkopen goed spul hoor.
Niets nodig op het moment. Morgenochtend komt iets met spoed bij Hornbach vandaan. En ook een pakje van Toolstation. En ik heb vandaag voor 2200 euro isolatiemateriaal besteld. Ik ben weer even uitgewinkeld :+
Spoilers!
  dinsdag 14 februari 2017 @ 19:58:42 #137
350577 YourCaptor
A billion dollar
pi_168900850
quote:
1s.gif Op maandag 13 februari 2017 23:23 schreef NotToBe het volgende:

[..]

CO :) CO2 is niet heel interessant
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 08:42 schreef Randy_S het volgende:

[..]

Juist wel, dan kan je de ventilator automatisch harder laten lopen om zo het zuurstofgehalte op pijl te houden.
https://m.warmteservice.n(...)ET-INBOUW/p/85150310
Dat.
Maar die komt er niet, leuk welles/nietes spelletje met de aannemer over gehad, "ja er staat niet dat we die meter dan ook daadwerkelijk leveren". :')

Nog een vraag. Heb een spiegel van ongeveer 14kg die aan de muur moet komen. Er zitten haakjes bij die ik op de spiegel kan schroeven en die kunnen op de muur door middel van een schroef. Is 2x 6mm met plug voldoende?
We know this. The Chinese know that we know. But we make-believe that we don't know and the Chinese make-believe that they believe that we don't know, but know that we know. Everybody knows.
pi_168904695
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 19:58 schreef YourCaptor het volgende:

[..]


[..]

Dat.
Maar die komt er niet, leuk welles/nietes spelletje met de aannemer over gehad, "ja er staat niet dat we die meter dan ook daadwerkelijk leveren". :')

Nog een vraag. Heb een spiegel van ongeveer 14kg die aan de muur moet komen. Er zitten haakjes bij die ik op de spiegel kan schroeven en die kunnen op de muur door middel van een schroef. Is 2x 6mm met plug voldoende?
Meer dan genoeg.
  dinsdag 14 februari 2017 @ 21:37:17 #139
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_168904710
quote:
1s.gif Op maandag 13 februari 2017 23:23 schreef NotToBe het volgende:

[..]

CO :) CO2 is niet heel interessant
wel als je gaat ventileren naar aanwezigheid
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  PR/Manusje van alles dinsdag 14 februari 2017 @ 22:22:35 #140
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_168906562
quote:
1s.gif Op maandag 13 februari 2017 23:23 schreef NotToBe het volgende:

[..]

CO :) CO2 is niet heel interessant
Een vraag-gestuurde (CO2), gelijkstroom, MV-box is leuk voor je energie-index en je verbruik. Als dat je een extra investering waard is dan.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  PR/Manusje van alles dinsdag 14 februari 2017 @ 22:25:02 #141
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_168906684
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 21:37 schreef lipje het volgende:

[..]

wel als je gaat ventileren naar aanwezigheid
Je moet wel een flinke kringverjaardag hebben om hem op basis van het CO2 gehalte op te laten toeren. :o
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  dinsdag 14 februari 2017 @ 23:25:17 #142
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_168908963
quote:
11s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 22:25 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

Je moet wel een flinke kringverjaardag hebben om hem op basis van het CO2 gehalte op te laten toeren. :o
nauwkeuriger meten :{w
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  dinsdag 14 februari 2017 @ 23:28:03 #143
3542 Gia
User under construction
pi_168909052
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2017 20:50 schreef Roschambo het volgende:

[..]

Wat is de hoogte van die poeren?
60
pi_168912078
quote:
11s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 22:25 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

Je moet wel een flinke kringverjaardag hebben om hem op basis van het CO2 gehalte op te laten toeren. :o
Ik heb een losse CO2 meter in de keuken hangen. Als ik het gasstel aanzet zonder de ventilator op te schroeven is het binnen een paar minuten rood en alarm. Natuurlijk is dat dan niet door de hele kamer maar wel een teken dat je moet opletten.

En eh, Met vier personen in de nabijheid van die meter zitten in een open keuken geeft ook redelijk vlot aan dat de ventilatie een tandje hoger mag.

Of te wel, je stelling over die verjaardag deel ik niet.
pi_168913381
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 23:28 schreef Gia het volgende:

[..]

60
Ik ben geen professional en ik weet niet hoe groot en zwaar de overkapping wordt maar als je onder de poer een stoeptegel 30x30 plaatst en er een zak snelbeton in het gat erbij gooit, zou ik me niet te veel zorgen maken. De stijfheid van de overkapping komt immers uit het frame van de overkapping zelf. De poeren zijn alleen om de boel niet te laten wegzakken en om het te verankeren zodat het niet weg waait. Mijn kas staat op 6 vertikaal in de grond geplaatste grindtegels met 30x30 stoeptegels onderin op een laagje zand, geen snelbeton of iets. Deze heb ik in de herfst geplaatst.
  woensdag 15 februari 2017 @ 14:16:26 #146
7152 Inbox4me
 Zo kijk ik altijd
pi_168917938
Wederom iets kapot, dus wederom een vraag }:|

Met plaatsen van een nieuwe inbouw combi-oven kom ik wat ruimte tekort (onduidelijke schets van de fabrikant). De oven staat 0.5 cm van de wand, terwijl in de montagehandleiding staat dat er minimaal 3.5 cm ruimte moet zijn.

Zou dit kwaad kunnen? Er zit ook een deel van de ventilatie aan de achterkant die wel 3.5 cm van de wand zit.

De inbouwkast zelf staat iets van de wand, en heeft beneden (waar lucht naar toe kan) een ontluchtingsrooster. Eventueel kan ik nog een extra ontluchtingsrooster maken boven de oven in het afwerkingspaneel.


De wand zie je in het middenstuk (waar het snoer voor langs loopt)

Vragen:
- Moet ik iets doen om de muur te beschermen?
- Kan het kwaad voor de oven?

Er stond op die plek eerder een combi-magnetron, maar die stond minstens 15 cm van de wand
Ik ken karate, taekwondo en nog 19 andere gevaarlijke woorden
  woensdag 15 februari 2017 @ 19:19:51 #147
350577 YourCaptor
A billion dollar
pi_168923735
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 februari 2017 21:36 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Meer dan genoeg.
Dank!
We know this. The Chinese know that we know. But we make-believe that we don't know and the Chinese make-believe that they believe that we don't know, but know that we know. Everybody knows.
  Moderator woensdag 15 februari 2017 @ 22:25:36 #148
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_168929650
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 14:16 schreef Inbox4me het volgende:
- Kan het kwaad voor de oven?
Hij is natuurlijk wel erg beperkt qua ventilatie op deze manier; aannemend dat hij warm wordt aan de achterzijde. Wat zijn de eisen van de fabrikant wat dat aangaande ?

Bevorderlijk voor de levensduur lijkt het mij niet.
  woensdag 15 februari 2017 @ 22:58:23 #149
7152 Inbox4me
 Zo kijk ik altijd
pi_168930479
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 22:25 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Hij is natuurlijk wel erg beperkt qua ventilatie op deze manier; aannemend dat hij warm wordt aan de achterzijde. Wat zijn de eisen van de fabrikant wat dat aangaande ?

Bevorderlijk voor de levensduur lijkt het mij niet.
Ik heb er samen met iemand die vroeger keukens inbouwde naar gekeken: zijn conclusie is dat er genoeg ventilatie is, en aangezien het een betonnen wand is die erachter zit kan dat in principe ook geen kwaad.

Ik heb net de oven een uur aangehad op 240 graden, en ik kan mijn hand aan de achterkant gewoon op de oven leggen. Voorlopig ben ik gerustgesteld en voorzie ik niet direct problemen :)
Ik ken karate, taekwondo en nog 19 andere gevaarlijke woorden
  donderdag 16 februari 2017 @ 19:09:02 #150
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_168943745
Hoi, 2 vraagjes:

- hoe heet het soort scharnieren dat vaak in een plafondspotjesrail zit waarmee je de spotjes elke kant op kunt draaien? Zoeken op 'kogelscharnier' e.d. levert niets op.
- kun je zelf spotjesarmaturen maken door in houten waxinelichthouders spotfittingen voor ledjes te monteren?

hier dus in.

Zie het helemaal zitten. Vier van zulke dingen monteren op een houten gordijnroede met daartussen dus iets van een richtscharnier, de roede vastschroeven aan een omgekeerd houten dienblad en klaar is de lamp. Denk ik?
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_168980622
Hoewel we er nog niet uit zien wat we doen met ons muurtje/heg (zie eerder in dit topic), hebben we wel al een andere kwestie. Dit wordt er eentje voor vonkenboer denk ik :P

We dachten zelf de kookplaat aan te kunnen sluiten met het aankopen van de benodigde stekker, maar dat zit toch wat lastiger in elkaar.

We hebben een IKEA SMAKLIG inductie kookplaat, een 2-fase stopcontact (gemarkeerd met L1, L2, N1 en N2) en een perilex stekker die is gemarkeerd met L1, L2, L3 en N. Op de kookplaat zelf staat het schema voor een 2-fase aansluiting, maar daar wordt geen '3' gebruikt.

Stekker doorgemeten:
bruin = L1
zwart = L2
grijs = L3
blauw = N

Misschien is het heel simpel en doe ik er te moeilijk over? Grijs en blauw op de N, bruin op 1 en zwart op 2?


Hij doet het al *)

(foto's verwijderd)

[ Bericht 6% gewijzigd door vincm op 18-02-2017 13:53:38 ]
  zaterdag 18 februari 2017 @ 22:59:12 #152
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_168992131
Ik heb een wand die is afgewerkt van spaanplaat met daarover een lakdraagfolie of melamine. Kan ik hier glasweefsel of glasvlies overheen plakken? Of vereist dit nog een speciale behandeling?
  Moderator zaterdag 18 februari 2017 @ 23:13:13 #153
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_168992487
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 februari 2017 22:59 schreef Barrah het volgende:
Ik heb een wand die is afgewerkt van spaanplaat met daarover een lakdraagfolie of melamine. Kan ik hier glasweefsel of glasvlies overheen plakken? Of vereist dit nog een speciale behandeling?
Heb je hier iets aan?

http://www.klusidee.nl/Fo(...)behangen-t83807.html
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_168992614
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2017 21:38 schreef blomke het volgende: [..]

Heb ik ooit gedaan. Ben toen op een convectorput overgestapt.
Nieuwsgierig vraagje: kunnen radiators en convectieputten op één verwarmingssysteem? Bijvoorbeeld aan de straatkant radiators en voor de terrasdeuren de convectorput en de rest van het huis met radiators?

Ik kan me nog steeds geen goede voorstelling maken van het verwarmingsverschil. Die luchtstroom naar boven en weer omlaag kreeg ik indertijd te horen over de cv, wat dus de radiators betrof.
  zaterdag 18 februari 2017 @ 23:24:23 #155
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_168992749
quote:
Is zo'n beetje het enige resultaat op het web dat precies gaat over wat ik me afvraag.

Voorlijmen is gewoon insmeren met lijm en dat laten drogen toch? Klinkt bij mij heel gek hoe dat de hechting op een gesloten oppervlakte zou bevorderen...
  Moderator zaterdag 18 februari 2017 @ 23:33:01 #156
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_168992964
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 februari 2017 23:24 schreef Barrah het volgende:

[..]

Is zo'n beetje het enige resultaat op het web dat precies gaat over wat ik me afvraag.

Voorlijmen is gewoon insmeren met lijm en dat laten drogen toch? Klinkt bij mij heel gek hoe dat de hechting op een gesloten oppervlakte zou bevorderen...
Volgens mij komt het dat wel op neer ja...
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 19 februari 2017 @ 08:06:41 #157
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_168995565
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2017 23:18 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Nieuwsgierig vraagje: kunnen radiators en convectieputten op één verwarmingssysteem? Bijvoorbeeld aan de straatkant radiators en voor de terrasdeuren de convectorput en de rest van het huis met radiators?

Ik kan me nog steeds geen goede voorstelling maken van het verwarmingsverschil. Die luchtstroom naar boven en weer omlaag kreeg ik indertijd te horen over de cv, wat dus de radiators betrof.
ja dat is in de jaren 80 en 90 veelvuldig toegepast. Een "gewone" radiator maakt gebruik van stralings- en convectie warmte, een convector alleen van convectie. Houdt er wel rekening mee dat een convector minder goed presteert op een lage temperatuursysteem.
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  zondag 19 februari 2017 @ 10:09:43 #158
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_168996311
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 februari 2017 23:24 schreef Barrah het volgende:

[..]

Is zo'n beetje het enige resultaat op het web dat precies gaat over wat ik me afvraag.

Voorlijmen is gewoon insmeren met lijm en dat laten drogen toch? Klinkt bij mij heel gek hoe dat de hechting op een gesloten oppervlakte zou bevorderen...
Het oppervlakte is glad en hecht slecht. Je smeert er een ruw middel op en laat dat eerst, zonder er verder gewicht aan te hangen, kleven en drogen.
Nu heb je een ruw oppervlakte waar je iets op kunt plakken. Volgens mij hetzelfde principe als voorstrijk bij tegelen.
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
  zondag 19 februari 2017 @ 10:13:19 #159
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_168996344
quote:
1s.gif Op zondag 19 februari 2017 10:09 schreef Tanin het volgende:

[..]

Het oppervlakte is glad en hecht slecht. Je smeert er een ruw middel op en laat dat eerst, zonder er verder gewicht aan te hangen, kleven en drogen.
Nu heb je een ruw oppervlakte waar je iets op kunt plakken. Volgens mij hetzelfde principe als voorstrijk bij tegelen.
Dat begrijp ik. Maar als je voor dat voorlijmen (want dat staat er) dezelfde lijm gebruikt als voor het behang zelf, waarom zou dat dan niet in één keer hechten? Lijm is ook niet echt gemaakt om een ruw oppervlak te maken.
  zondag 19 februari 2017 @ 10:24:29 #160
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_168996470
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2017 10:13 schreef Barrah het volgende:

[..]

Dat begrijp ik. Maar als je voor dat voorlijmen (want dat staat er) dezelfde lijm gebruikt als voor het behang zelf, waarom zou dat dan niet in één keer hechten? Lijm is ook niet echt gemaakt om een ruw oppervlak te maken.
Omdat er niets aan hangt de eerste keer, wat lostrekt, wat de lijm opzuigt, en ruw niet misschien maar wel hechtbaar
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
pi_168996865
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2017 23:18 schreef Teslynd het volgende:

1) Nieuwsgierig vraagje: kunnen radiators en convectieputten op één verwarmingssysteem? Bijvoorbeeld aan de straatkant radiators en voor de terrasdeuren de convectorput en de rest van het huis met radiators?

2) Ik kan me nog steeds geen goede voorstelling maken van het verwarmingsverschil. Die luchtstroom naar boven en weer omlaag kreeg ik indertijd te horen over de cv, wat dus de radiators betrof.
1) Ja, dat kan. Er zijn tegenwoordig lage temperatuur convectoren (in een - put) waarmee je voldoende warmteafgifte realiseert. Die bestaan uit weinig watersnood en veel schotjes voor warmteoverdracht. Er zijn ook putten met een ventilator die de convectie warmteoverdracht versterken.

2) De stroming van warmte wordt door het schoorsteeneffect boven het convectordeel opgewekt. Een put heeft altijd een middenschot om de invoer van koude lucht en de afvoer van de verwarmde lucht te genereren in casu te scheiden.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 19-02-2017 11:01:38 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_169013914
Vraag over mijn garagevloer, die is redelijk egaal, met hier en daar een hobbeltje, en veel ingebakken vuil, en op 1 derde liggen tegels, waar de wasmachine en droger staan. Nu wil ik graag de vloer iets egaler, en daarna 2 componenten epoxy vloer erop.
Gaat over +- 10m2 betonvloer (laatste stuk is betegelt +-6m2, al wil ik die misschien verwijderen, dus daar heb ik dan weer tegellijmresten)

Nu kan ik 3 dingen doen (denk ik),
1 is een (hand)beton schuurmachine huren en mn eigen kärcher stofzuiger gebruiken voor de stof die achterblijft, kosten 28 huur en een schijf koop je dan geloof ik.
Of een betonschuurmachine met losse stofzuiger er aan huren, zo'n karretje met 1 schijf, kost 75 euro per dag.

OF egaline erop. Maar de vloer is nu gelijk aan de metalen strip aan het uiteinde bij de garagedeur, en zitten er wat gaten aan de zijkant naar de kruipruimte (beluchting/kabeldoorvoer) en ik heb geen ervaring met het egaliseren van een grote vloer.
Bovendien komt er een motor te staan, lijkt me dat mn standaard daar redelijk snel diepe krassen in kan maken, al komt er een epoxy laag op.

Wat is nu wijsheid?
Mij lijkt, alle tegels weg, schuurmachine die je duwt huren en de boel glad rijden vrij makkelijk klinken, of vergeet ik nu iets??

[ Bericht 0% gewijzigd door MrDrako op 19-02-2017 22:13:32 ]
pi_169060210
Vraag over het lakken van een voordeur.

Vorig jaar om deze tijd van het jaar heb ik een voordeur van een woonboot geprobeerd te lakken. Aan de buitenkant is het toen gaan druipen omdat het waarschijnlijk veel te koud en veel te nat is geweest. Is er een manier om deze deur in dit jaargetijde toch mooi te krijgen?

De eigenares beweert dat het met terpentine door de lak beter zal gaan, maar een klusser die ik gesproken heb zegt dat je altijd moet wachten tot het buiten 15° is.

Wat nu gedaan?
pi_169065723
Druipers krijg je door teveel lak aan te brengen. Extra terpentine erdoor lijkt me niet de oplossing, en met dit weer lakken is idd niet de beste keus.
Even wachten tot het droog is en wat warmer zorgt voor een veel mooier resultaat.
pi_169066132
quote:
15s.gif Op woensdag 22 februari 2017 12:04 schreef MrDrako het volgende:
Druipers krijg je door teveel lak aan te brengen. Extra terpentine erdoor lijkt me niet de oplossing, en met dit weer lakken is idd niet de beste keus.
Even wachten tot het droog is en wat warmer zorgt voor een veel mooier resultaat.
Was tamelijk spaarzaam met de lak -dacht ik zelf- (deed er net zoveel op als ik normaal later in het jaar deed) en ik rolde het steeds uit toen het nog nat was.

Is er geen manier om bijv. de deur open te doen (is een buitendeur dus gaat naar binnen open), het deurgat af te plakken en de deur binnen te lakken met de verwarming aan?

[ Bericht 0% gewijzigd door Horzula op 22-02-2017 13:48:23 (spellling) ]
pi_169066741
Tuurlijk wel, je kan ook met een haarföhn het droogproces versnellen. Bij terpentine gebaseerde verf wel eerst even wachten tot ie mooi uitvloeit (je ziet hem 'strak' trekken) en dan voorzichtig met föhn drogen. Uiteraard wel proberen zo stofvrij mogelijk te werken anders blaas je alle stof/zand je lak in.
Hoor ik die Griekse melodie...
pi_169068088
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2017 23:34 schreef Horzula het volgende:
Vraag over het lakken van een voordeur.

Vorig jaar om deze tijd van het jaar heb ik een voordeur van een woonboot geprobeerd te lakken. Aan de buitenkant is het toen gaan druipen omdat het waarschijnlijk veel te koud en veel te nat is geweest. Is er een manier om deze deur in dit jaargetijde toch mooi te krijgen?

De eigenares beweert dat het met terpentine door de lak beter zal gaan, maar een klusser die ik gesproken heb zegt dat je altijd moet wachten tot het buiten 15° is.

Wat nu gedaan?
Je moet sowieso de gebruiksaanwijzing op de verfpot in acht nemen. En die schrijven in veel gevallen een minimumtemperatuur en droog weer voor.

Verder kan je ook een watergedragen verf overwegen; die droogt sneller en is gelijk "op hardheid" waar een alkydverf (na droging) nog dagen (zelfs weken) nodig heeft om onder invloed van O2uit de lucht, uit te harden.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_169069274
En het werkt eenvoudiger en minder kans op druipers/zakkers als je de deur even uit de scharnieren haalt en vlak neerlegt. Kan je het deurgat afdichten met een oud gordijn of zo om de temperatuur enigszins op peil te houden. Wel in de ochtend schilderen dan anders zit je een nacht zonder deur in je boot.
pi_169072074
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2017 14:57 schreef nanuk het volgende:
En het werkt eenvoudiger en minder kans op druipers/zakkers als je de deur even uit de scharnieren haalt en vlak neerlegt. Kan je het deurgat afdichten met een oud gordijn of zo om de temperatuur enigszins op peil te houden. Wel in de ochtend schilderen dan anders zit je een nacht zonder deur in je boot.
Nou, in mijn ervaring lakt het prettiger als de deur er juist nog in hangt. Misschien wel meer kans op druipers, maar dat is nogmaals een kwestie van niet teveel verf. Als de deur hangt krijg je VEEL minder stofjes die op de deur landen terwijl hij nog nat is. Tenzij je een stofvrije ruimte hebt, geeft ingehangen deuren aflakken vaak een beter resultaat.
  zaterdag 25 februari 2017 @ 13:05:24 #170
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_169133767
Ik heb een dubbele contactdoos en deze gaan afdekken, verderop op de muur wil ik twee dubbele contactdozen plaatsen.

Kan ik een maal draad leggen naar de eerst volgende contactdoos, daar met lasklem stopcontact aansluiten en tevens draad om door te trekken naar tweede dubbele stopcontact?

Of moet ik vanaf de oorspronkelijke contactdoos meteen twee setjes draad leggen?

Komt op alle stopcontacten niet veel bijzonders te staan, alarmklok, nachtlampje, misschien een keer een telefoon om op te laden, etc.

Genoeg ruimte ook op de groep, gaat erom wat ik in de muur stop
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
  zaterdag 25 februari 2017 @ 13:11:18 #171
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_169133859
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 13:05 schreef Tanin het volgende:
Ik heb een dubbele contactdoos en deze gaan afdekken, verderop op de muur wil ik twee dubbele contactdozen plaatsen.

Kan ik een maal draad leggen naar de eerst volgende contactdoos, daar met lasklem stopcontact aansluiten en tevens draad om door te trekken naar tweede dubbele stopcontact?

Of moet ik vanaf de oorspronkelijke contactdoos meteen twee setjes draad leggen?

Komt op alle stopcontacten niet veel bijzonders te staan, alarmklok, nachtlampje, misschien een keer een telefoon om op te laden, etc.

Genoeg ruimte ook op de groep, gaat erom wat ik in de muur stop
voor gebruik achter dezelfde groep hoef je maar een set kabels te trekken, die je mag doorlussen van contact naar contact.
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  Moderator zaterdag 25 februari 2017 @ 13:14:24 #172
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_169133918
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 februari 2017 13:11 schreef lipje het volgende:

[..]

voor gebruik achter dezelfde groep hoef je maar een set kabels te trekken, die je mag doorlussen van contact naar contact.
Je kunt ook doorlussen op het stopcontact; van wcd naar wcd.
  zaterdag 25 februari 2017 @ 13:15:02 #173
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_169133931
Top! Dank jullie wel!

(Volgens mij bedoelen we allemaal hetzelfde, 1 setje kabels, doorlussen)
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
pi_169196461
Kan je stuccen over gelatexte acrylaatkit? Ik wil misschien kit tussen de gipsplaatvoegen op het plafond en schuine dak doen, latexen en over een tijdje laten stuccen.
Spoilers!
pi_169200553
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 11:50 schreef Lucky_Strike het volgende:
Kan je stuccen over gelatexte acrylaatkit? Ik wil misschien kit tussen de gipsplaatvoegen op het plafond en schuine dak doen, latexen en over een tijdje laten stuccen.
Zou je dan geen giplsplaatvuller gebruiken?
pi_169200649
quote:
15s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 16:08 schreef MrDrako het volgende:

[..]

Zou je dan geen giplsplaatvuller gebruiken?
Dat is zeker een optie. Maar iemand had het idee om kit te gebruiken zodat de platen wat beweging kunnen hebben.
Spoilers!
  dinsdag 28 februari 2017 @ 16:12:46 #177
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_169200660
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 11:50 schreef Lucky_Strike het volgende:
Kan je stuccen over gelatexte acrylaatkit? Ik wil misschien kit tussen de gipsplaatvoegen op het plafond en schuine dak doen, latexen en over een tijdje laten stuccen.
Als je het gaat laten stucen, dan stucen ze die voegen toch gewoon mee?
pi_169200686
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 16:12 schreef Redcoon het volgende:

[..]

Als je het gaat laten stucen, dan stucen ze die voegen toch gewoon mee?
Maar aangezien de kit flexibel blijft, en de stuclaag vaak niet erg dik is, krijg je dan geen scheuren als het ook maar iets gaat werken?
pi_169200704
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 16:12 schreef Redcoon het volgende:

[..]

Als je het gaat laten stucen, dan stucen ze die voegen toch gewoon mee?
Ja dat lijk mij ook. Maar ik vraag het toch maar even voor het geval stuc niet op kit hecht ofzo. Zou een beetje lullig foutje zijn.
Spoilers!
  dinsdag 28 februari 2017 @ 16:17:33 #180
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_169200791
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 16:14 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ja dat lijk mij ook. Maar ik vraag het toch maar even voor het geval stuc niet op kit hecht ofzo. Zou een beetje lullig foutje zijn.
Ik geloof dat je in dit geval niet voor de stucadoor moet gaan denken. Dat kan hij beter, hier gebruiken ze geloof ik wapeningsband of gipsplaatvuller oid voor.
pi_169200830
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 16:17 schreef Redcoon het volgende:

[..]

Ik geloof dat je in dit geval niet voor de stucadoor moet gaan denken. Dat kan hij beter, hier gebruiken ze geloof ik wapeningsband of gipsplaatvuller oid voor.
Dat ben ik op zich met je eens. Alleen kan er wel eens een paar jaar tussen stucen en opvullen van de gipsplaten zitten ;) Vandaar dat we het vullen zelf gaan doen.
Spoilers!
  dinsdag 28 februari 2017 @ 16:21:54 #182
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_169200907
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 16:19 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Dat ben ik op zich met je eens. Alleen kan er wel eens een paar jaar tussen stucen en opvullen van de gipsplaten zitten ;) Vandaar dat we het vullen zelf gaan doen.
Ah zo, en is het geen optie om ze te verven zonder de voegen te vullen? En je hebt natuurlijk altijd nog de optie om tegen die tijd de kit te verwijderen.
pi_169201058
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 16:21 schreef Redcoon het volgende:

[..]

Ah zo, en is het geen optie om ze te verven zonder de voegen te vullen? En je hebt natuurlijk altijd nog de optie om tegen die tijd de kit te verwijderen.
Ik vind het wel erg lelijk om lange tijd naar de voegen te moeten kijken.
Spoilers!
  dinsdag 28 februari 2017 @ 16:32:29 #184
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_169201173
Ik zou het vullen met gipsplaatvuller. Dat is minder smerig spul, daarvoor bedoeld en als er beweging in de gipsplaten zit dat die vuller barst, heb je sowieso een probleem als je het daarna gaat stucen. De voegen kitten is in alle opzichten een pruts oplossing.
pi_169237806
Voor de verwarming heb ik een boiler aangeschaft als buffervat. Ik wil graag het gat van het verwarmingselement gebruiken als aanvoer vanaf de CV en het gat van het stuk magnesium opofferingselement als afvoer naar de vloerverwarming. De een is 3/4" de ander is 1 1/4 ". Het verwarmingselement en de opofferingsstaaf maakte beide gebruik van een O ring om de boel af te dichten. De verloopringen die ik gevonden heb zijn niet geschikt voor gebruik met een O ring. Hoe kan ik het het best afdichten? Ik vermoed dat de aansluitingen rechte draad hebben.

pi_169244743
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2017 12:31 schreef Horzula het volgende:

[..]

Was tamelijk spaarzaam met de lak -dacht ik zelf- (deed er net zoveel op als ik normaal later in het jaar deed) en ik rolde het steeds uit toen het nog nat was.

Is er geen manier om bijv. de deur open te doen (is een buitendeur dus gaat naar binnen open), het deurgat af te plakken en de deur binnen te lakken met de verwarming aan?
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2017 12:56 schreef mark_dabomb het volgende:
Tuurlijk wel, je kan ook met een haarföhn het droogproces versnellen. Bij terpentine gebaseerde verf wel eerst even wachten tot ie mooi uitvloeit (je ziet hem 'strak' trekken) en dan voorzichtig met föhn drogen. Uiteraard wel proberen zo stofvrij mogelijk te werken anders blaas je alle stof/zand je lak in.
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2017 13:58 schreef blomke het volgende:

[..]

Je moet sowieso de gebruiksaanwijzing op de verfpot in acht nemen. En die schrijven in veel gevallen een minimumtemperatuur en droog weer voor.

Verder kan je ook een watergedragen verf overwegen; die droogt sneller en is gelijk "op hardheid" waar een alkydverf (na droging) nog dagen (zelfs weken) nodig heeft om onder invloed van O2uit de lucht, uit te harden.
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2017 14:57 schreef nanuk het volgende:
En het werkt eenvoudiger en minder kans op druipers/zakkers als je de deur even uit de scharnieren haalt en vlak neerlegt. Kan je het deurgat afdichten met een oud gordijn of zo om de temperatuur enigszins op peil te houden. Wel in de ochtend schilderen dan anders zit je een nacht zonder deur in je boot.
quote:
15s.gif Op woensdag 22 februari 2017 17:04 schreef MrDrako het volgende:

[..]

Nou, in mijn ervaring lakt het prettiger als de deur er juist nog in hangt. Misschien wel meer kans op druipers, maar dat is nogmaals een kwestie van niet teveel verf. Als de deur hangt krijg je VEEL minder stofjes die op de deur landen terwijl hij nog nat is. Tenzij je een stofvrije ruimte hebt, geeft ingehangen deuren aflakken vaak een beter resultaat.
Bedankt voor alle adviezen.

Heb de deur (naar binnen) open gedaan en de deuropening geheel van buiten afgeplakt met een plaat gemaakt van EPS platen van 4 cm dik (gebruik de achterdeur mocht ik weg willen). Heb met de bouwlamp aan (LED voor het licht) en de thermostaat op 20° C de deur volgens de aanwijzingen op de pot buitenbeits in de lak gezet.

Heb ook twee haarföhns maar die gebruik ik voorlopig maar liever niet omdat hier ondanks dat ik fink gestofzuigd heb nog van alles aan stof en katteharen ligt.

Hoop dat het morgenmiddag goed droog is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Horzula op 02-03-2017 17:08:40 ]
pi_169251885
Spannend, uiteraard wel foto's posten van het eind resultaat. Als het morgenmiddag niet droog is is je verf te oud of slecht.
Hoor ik die Griekse melodie...
pi_169252090
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2017 21:56 schreef mark_dabomb het volgende:
Spannend, uiteraard wel foto's posten van het eind resultaat. Als het morgenmiddag niet droog is is je verf te oud of slecht.
Heb die verf eergisteren gekocht, dus dat kan geen problem zijn.
pi_169252869
Ik werd na aanleiding van ons vraag, welk merk gasbuis verkocht zou worden bij een Marktplaats aanbieding gebeld vandaag.
Blijkbaar ging dit om tyleen gasbuis, en werd mij gelijk verteld dat dit niet gebruikt zou kunnen worden voor ons plan. Namelijk vanuit de gasmeter naar de schuur om daar een luchtverwarmer te kunnen aansluiten. Wij willen de gasbuis binnenshuis aanleggen. De buis komt sowieso in een (gas)mantelbuis.

Waarom mag tyleen gasbuis hiervoor niet gebruikt worden? Deze buis is ook gewoon gastec gekeurd.

We zullen zo'n 20m gasleiding nodig zijn met een max hoogteverschil van 5m. En hadden het idee om hiervoor 20mm buis te gebruiken, de verwarmer heeft een maximaal capaciteit van 11kw. Maar zullen dit bij lange na niet nodig zijn. Benodigde voordruk moet tussen de 20-30mbar zijn, na het gasreduceer bij de meter hebben we nog 28mbar.

Wat denken jullie, zal dit goed gaan of moeten we toch voor 25mm gaan, of zelfs voor 25mm meerlagenbuis?
  Moderator donderdag 2 maart 2017 @ 22:26:02 #190
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_169253058
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2017 22:20 schreef PasopA het volgende:

Waarom mag tyleen gasbuis hiervoor niet gebruikt worden? Deze buis is ook gewoon gastec gekeurd.
Waarom mag die dan niet gebruikt worden ? Mits voldoende diep en bijvoorbeeld in een mantelbuis (hwa 80 oid.) zie ik geen problemen eigenlijk....
  vrijdag 3 maart 2017 @ 06:46:29 #191
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_169257848
Zover ik weet mag je in huis geen hdpe toepassen ivm brandgevaar. Ik heb zelfs gehoord dat het onder je huis niet mag maar dat lijkt me weer sterk.

Dus je zou met koper eerst wat kunnen doen en daarna vrij over op hdpe in je tuin.

Mantel is daar niet verplicht.
Laat die handjes wapperen!
pi_169259059
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 maart 2017 06:46 schreef Gieliovd het volgende:
Zover ik weet mag je in huis geen hdpe toepassen ivm brandgevaar. Ik heb zelfs gehoord dat het onder je huis niet mag maar dat lijkt me weer sterk.

Dus je zou met koper eerst wat kunnen doen en daarna vrij over op hdpe in je tuin.

Mantel is daar niet verplicht.
Moeten de koppelingen niet altijd bereikbaar zijn? Dan zou de koperen gasbuis uit een stuk naar buiten moeten, waar hij in een kast verloopt naar een gele gastec tyleenbuis. En moet er dan niet weer het zelfde gebeuren bij de schuur? dan is het wellicht goedkoper om gewoon volledig voor ommantelde koperbuis te gaan.
  vrijdag 3 maart 2017 @ 12:21:21 #193
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_169261631
Ligt natuurlijk aan je type koppeling, een knelkoppeling zou ik inderdaad van denken dat dat moet ja. Persen weer niet.

In de schuur zou het niet mogen uitmaken. Dat wordt toch gezien als buitenruimte.
Laat die handjes wapperen!
pi_169262877
Ik wil geen topic starten voor een simpele vraag dus probeer ik het hier :@

Ik wil een werkblad kopen, echter is deze te lang en te diep. Werkblad komt van Ikea vandaan. Waar kan ik zoiets op maat laten zagen (naar 140cm x 50cm)?
pi_169262912
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 maart 2017 13:40 schreef xaban06 het volgende:
Ik wil geen topic starten voor een simpele vraag dus probeer ik het hier :@

Ik wil een werkblad kopen, echter is deze te lang en te diep. Werkblad komt van Ikea vandaan. Waar kan ik zoiets op maat laten zagen (naar 140cm x 50cm)?
vragen bij de bouwmarkt of ze dat willen tegen een vergoeding.
  vrijdag 3 maart 2017 @ 14:36:22 #196
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_169263767
Meubelmaker
Bouwmarkt
Timmerbedrijf
Thuis

Let op dat het wel spaanplaat is een vocht na zagen meteen je blad sloopt. Gezaagde kanten moeten dus afgewerkt worden.
Laat die handjes wapperen!
  vrijdag 3 maart 2017 @ 21:04:49 #197
302367 Joeh
Dus toch!
pi_169271626
Ik heb een oud tegelvloertje weggehaald om laminaat neer te leggen . Hierbij is op twee plekken de cementdekvloer beschadigd geraakt over 30x40 cm. Breder dan een vloerdeel dus maar te weinig om een grote zak geschikt vloercement (is dat een woord) te halen om daarmee de gaten op te vullen.
Welke alternatieven zou ik aan kunnen denken?
pi_169271877
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 maart 2017 21:04 schreef Joeh het volgende:
Ik heb een oud tegelvloertje weggehaald om laminaat neer te leggen . Hierbij is op twee plekken de cementdekvloer beschadigd geraakt over 30x40 cm. Breder dan een vloerdeel dus maar te weinig om een grote zak geschikt vloercement (is dat een woord) te halen om daarmee de gaten op te vullen.
Welke alternatieven zou ik aan kunnen denken?
alternatief is de zak wel halen. Besparen door te proberen het op een andere manier op te lossen kost vaak meer.
pi_169272012
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 maart 2017 21:04 schreef Joeh het volgende:
Ik heb een oud tegelvloertje weggehaald om laminaat neer te leggen . Hierbij is op twee plekken de cementdekvloer beschadigd geraakt over 30x40 cm. Breder dan een vloerdeel dus maar te weinig om een grote zak geschikt vloercement (is dat een woord) te halen om daarmee de gaten op te vullen.
Welke alternatieven zou ik aan kunnen denken?
Koop je een pak van 5 kilo
pi_169272021
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 16:32 schreef bleiblei het volgende:
Ik zou het vullen met gipsplaatvuller. Dat is minder smerig spul, daarvoor bedoeld en als er beweging in de gipsplaten zit dat die vuller barst, heb je sowieso een probleem als je het daarna gaat stucen. De voegen kitten is in alle opzichten een pruts oplossing.
Geen kit nemen inderdaad. Neem dan Uniflott, geeft het minste kans op scheuren omdat het vezelversterkt is en je kan er prima overheen stukadoren.
  Moderator zaterdag 4 maart 2017 @ 00:12:34 #201
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_169277510
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 maart 2017 13:40 schreef xaban06 het volgende:
Ik wil geen topic starten voor een simpele vraag dus probeer ik het hier :@

Ik wil een werkblad kopen, echter is deze te lang en te diep. Werkblad komt van Ikea vandaan. Waar kan ik zoiets op maat laten zagen (naar 140cm x 50cm)?
Heb je hem al gekocht? Anders kun je misschien bij de bouwmarkt en blad kopen. Dan is zagen gratis.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_169278696
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 00:12 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Heb je hem al gekocht? Anders kun je misschien bij de bouwmarkt en blad kopen. Dan is zagen gratis.
Helemaal gelijk.
Maar een klusser die een werkblad niet eens op maat kan maken wekt wel mijn nieuwsgierigheid.
Uiteraard hoop ik wel dat het lukt! :)
pi_169280176
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2017 22:26 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Waarom mag die dan niet gebruikt worden ? Mits voldoende diep en bijvoorbeeld in een mantelbuis (hwa 80 oid.) zie ik geen problemen eigenlijk....
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 maart 2017 06:46 schreef Gieliovd het volgende:
Zover ik weet mag je in huis geen hdpe toepassen ivm brandgevaar. Ik heb zelfs gehoord dat het onder je huis niet mag maar dat lijkt me weer sterk.

Dus je zou met koper eerst wat kunnen doen en daarna vrij over op hdpe in je tuin.

Mantel is daar niet verplicht.
Het was de bedoeling om de buis binnenshuis aan te leggen. Hoe het buiten gebruikt mag worden maakt nu niet veel uit. ;)

quote:
0s.gif Op vrijdag 3 maart 2017 09:42 schreef Roschambo het volgende:

[..]

Moeten de koppelingen niet altijd bereikbaar zijn? Dan zou de koperen gasbuis uit een stuk naar buiten moeten, waar hij in een kast verloopt naar een gele gastec tyleenbuis. En moet er dan niet weer het zelfde gebeuren bij de schuur? dan is het wellicht goedkoper om gewoon volledig voor ommantelde koperbuis te gaan.
Koppelingen moeten bereikbaar zijn ja, maar een beetje zand weg graven is geloof ik nog bereikbaar. Je mag hem ook gewoon aan beide kanten met tyleen naar binnen steken, zolang je daarna verder gaat met koper of meerlagenbuis.

Mijn vraag was waarom het verder niet gebruikt mag worden binnenshuis. Wat voor extra risico loop je met tyleen buis t.o.v meerlagenbuis kwa brandgevaar? Wordt er gedacht dat de aluminium schil brand tegen houdt? :')
pi_169281228
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 maart 2017 21:04 schreef Joeh het volgende:
Ik heb een oud tegelvloertje weggehaald om laminaat neer te leggen . Hierbij is op twee plekken de cementdekvloer beschadigd geraakt over 30x40 cm. Breder dan een vloerdeel dus maar te weinig om een grote zak geschikt vloercement (is dat een woord) te halen om daarmee de gaten op te vullen.
Welke alternatieven zou ik aan kunnen denken?
- Kleine zak halen
- Opvullen met ander materiaal (een stuk tempex ofzo)

Maar een klein beete opvullen met wat cement is denk ik de beste oplossing.
Anderzijds; als het zo'n klein stukje is, zou opvullen met tempex zelfs geen problemen geven voor een laminaat vloer :P
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_169293229
Als ik adereindhulzen gebruik bij flexibele kabel, kan/mag ik voor het lassen dan deze lasklemmen gebruiken?
  zaterdag 4 maart 2017 @ 22:34:18 #206
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_169293333
Nee.
Laat die handjes wapperen!
  Moderator zaterdag 4 maart 2017 @ 22:36:01 #207
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_169293383
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 22:30 schreef Tom_ het volgende:
Als ik adereindhulzen gebruik bij flexibele kabel, kan/mag ik voor het lassen dan deze lasklemmen gebruiken?
[ afbeelding ]
Nee, ze zijn alleen bestemd voor het lassen van hard koperen (vd)draad.
  Moderator zaterdag 4 maart 2017 @ 22:38:48 #208
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_169293470
Oftewel Wago's. Hoef je niet eens aderhulseinden te gebruiken
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_169293495
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 22:38 schreef derLudolf het volgende:
Oftewel Wago's. Hoef je niet eens aderhulseinden te gebruiken
Op de afbeelding is ook een wago. :+
pi_169293752
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 22:38 schreef derLudolf het volgende:
Oftewel Wago's. Hoef je niet eens aderhulseinden te gebruiken
Gebruik ik nu ook, maar die kosten ongeveer 3x wat deze kosten. Ben nu spotjes aan het aansluiten en dan gaan er best veel in.

Gebruik die hersluitbare eigenlijk liever op plekken waar je wat makkelijker bij kan, maar met deze klemmen is het dus niet mogelijk. Duidelijk!
pi_169294851
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2017 21:56 schreef mark_dabomb het volgende:
Spannend, uiteraard wel foto's posten van het eind resultaat. Als het morgenmiddag niet droog is is je verf te oud of slecht.
Hatsikidee!

http://i68.tinypic.com/2qwncza.jpg

[ Bericht 6% gewijzigd door Horzula op 04-03-2017 23:42:43 (minder opdringerige post...) ]
pi_169297143
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 02:41 schreef vannelle het volgende:
[..]

Helemaal gelijk.
Maar een klusser die een werkblad niet eens op maat kan maken wekt wel mijn nieuwsgierigheid.
Uiteraard hoop ik wel dat het lukt! :)
Ben ook zo eentje. Kan geen rechte lijnen zien (moet het beredeneren of het vermoedelijk mooi recht is) en heb te weinig spierkracht om de decoupeerzaag er strak doorheen te duwen. Dus werkblad of paneeltjes (van een timmerpaneel) op maat laten zagen en in elkaar schroeven met de accuschroefboor. Ik noem me dan ook geen klusser, maar vraag wel eens wat op een klustopic.
  Moderator zondag 5 maart 2017 @ 10:12:56 #213
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_169298865
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 22:39 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Op de afbeelding is ook een wago. :+
Op een gegeven moment wordt een merknaam een productnaam :P

Of geef je mij ook een beitel als ik om een bacho vraag? ;)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 5 maart 2017 @ 11:19:20 #214
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_169299700
quote:
1s.gif Op zondag 5 maart 2017 10:12 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Op een gegeven moment wordt een merknaam een productnaam :P

Of geef je mij ook een beitel als ik om een bacho vraag? ;)
nee dan krijg je een zaag :+
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  Moderator zondag 5 maart 2017 @ 11:25:32 #215
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_169299766
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 maart 2017 22:38 schreef derLudolf het volgende:
Oftewel Wago's. Hoef je niet eens aderhulseinden te gebruiken
Je bedoeld deze.



Dit is een type Wago lasklem :+
Wago maakt meer producten dan alleen deze ;)
  zondag 5 maart 2017 @ 11:26:40 #216
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_169299778
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 11:25 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Je bedoeld deze.

[ afbeelding ]

Dit is een type Wago lasklem :+
Wago maakt meer producten dan alleen deze ;)
wago topjob-s :9
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_169300774
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 11:25 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Je bedoeld deze.

[ afbeelding ]

Dit is een type Wago lasklem :+
Wago maakt meer producten dan alleen deze ;)
En soepele kabel maakt zonder adereindhulzen de beste verbinding met deze klemmen toch?
  Moderator zondag 5 maart 2017 @ 12:25:59 #218
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_169300843
quote:
1s.gif Op zondag 5 maart 2017 12:22 schreef Tom_ het volgende:

[..]

En soepele kabel maakt zonder adereindhulzen de beste verbinding met deze klemmen toch?
Bij deze klemmen moet je geen adereindhulzen toe passen.
Ze zijn geschikt voor hard koperen draden van of 0.08 tot 4 mm² en soepele draden van 0.08 tot 2.5 mm²


pi_169312795
quote:
Isdie met een aardappel genomen? Volgens mij ben je zelf tevreden ;) Gefeliciteerd.
Hoor ik die Griekse melodie...
  maandag 6 maart 2017 @ 08:58:13 #220
341556 whY...
symbolisch ambassadeur
pi_169324933
Bij welke webshop kan je een beetje leuk tuingereedschap kopen? Ik heb voor het eerst een huis met een tuin en dit voorjaar gaat een en ander op de schop. Vrijletterlijk want dat is het enige tuingereedschap dat ik bezit.

Kwaliteit mag tussen hobbybobby en naamloos professioneel.
Webshops die ik van jullie (fok!) ken en waarvoor ik mijn dank wil uitspreken:
www.hbm-machines.com
www.zamro.nl

Alleen die verkopen geen tuingereedschap.
Apeldoorn 't Loo is waar ik te vinden ben.
"Ambassadeur van de stad Apeldoorn, namens Isis20."
  Moderator maandag 6 maart 2017 @ 09:01:36 #221
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_169324966
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2017 08:58 schreef whY... het volgende:
Bij welke webshop kan je een beetje leuk tuingereedschap kopen? Ik heb voor het eerst een huis met een tuin en dit voorjaar gaat een en ander op de schop. Vrijletterlijk want dat is het enige tuingereedschap dat ik bezit.

Kwaliteit mag tussen hobbybobby en naamloos professioneel.
Webshops die ik van jullie (fok!) ken en waarvoor ik mijn dank wil uitspreken:
www.hbm-machines.com
www.zamro.nl

Alleen die verkopen geen tuingereedschap.
Streuding

Oa hier te koop
http://www.schoppenshop.nl/brands/streuding/

En ga anders gewoon naar de lokale gereedachapwinkel toe?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_169325102
quote:
0s.gif Op zondag 5 maart 2017 12:25 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Bij deze klemmen moet je geen adereindhulzen toe passen.
Ze zijn geschikt voor hard koperen draden van of 0.08 tot 4 mm² en soepele draden van 0.08 tot 2.5 mm²


shit zeg, dat is kwalitatief spul.
ik had altijd mn twijfels over de hersluitbare wago's...
  maandag 6 maart 2017 @ 10:02:40 #223
341556 whY...
symbolisch ambassadeur
pi_169325509
quote:
1s.gif Op maandag 6 maart 2017 09:01 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Streuding

Oa hier te koop
http://www.schoppenshop.nl/brands/streuding/

En ga anders gewoon naar de lokale gereedachapwinkel toe?
Ik kan het altijd hier proberen toch ;)

Anders was ik naar hornbach gegaan inderdaad.
Apeldoorn 't Loo is waar ik te vinden ben.
"Ambassadeur van de stad Apeldoorn, namens Isis20."
  Moderator maandag 6 maart 2017 @ 11:02:45 #224
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_169326319
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2017 10:02 schreef whY... het volgende:

[..]

Ik kan het altijd hier proberen toch ;)

Anders was ik naar hornbach gegaan inderdaad.
Het is in wel geval aan te raden dat je thuis bent als zo'n pakket wordt bezorgd. Laatst een vishengel (transport lengte 1,70m) laten bezorgen. Kwam met dpd vanwege de afmetingen.

Voor zover ik weet heeft dpd afhaalpunten. Op een PostNL afhaalpunt mochten ze dit pakket vanwege de afmetingen ook niet aannemen.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_169326516
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2017 08:58 schreef whY... het volgende:
Bij welke webshop kan je een beetje leuk tuingereedschap kopen? Ik heb voor het eerst een huis met een tuin en dit voorjaar gaat een en ander op de schop. Vrijletterlijk want dat is het enige tuingereedschap dat ik bezit.

Kwaliteit mag tussen hobbybobby en naamloos professioneel.
Webshops die ik van jullie (fok!) ken en waarvoor ik mijn dank wil uitspreken:
www.hbm-machines.com
www.zamro.nl

Alleen die verkopen geen tuingereedschap.
Ik ben erg tevreden met tuingereedschap van Fiskars.

Via Amazon.de ook zeer betaalbaar aan te komen.

Als je deze steel hebt kan je veel accesoires (allemaal zo rond de 5-10 euro) erop klikken:
https://www.amazon.de/Fis(...)ywords=fiskars+steel

Ik heb zelf deze snoeischaar, niet de goedkoopste maar het maakt tuinieren wel leuk!
https://www.amazon.de/Fis(...)ords=fiskars+quantum
Als je het als klusser even niet wi't, Tape, Pur of Kit!
  dinsdag 7 maart 2017 @ 08:21:39 #226
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_169346082
Kun je high tack montagekit (Bison) ook gebruiken om een naadje in een hoek af te dichten?

Overschilderen of er goed uitzien is niet nodig, als het maar dicht gaat.
pi_169346296
Jahoor, kan prima. Maar waarom geen normale witte kit?
pi_169347171
2 korte kluskwesties:

- Op mijn huidige toilet zit er maar 1 spoelknop. Het is wel een modern hangtoilet uit 2010. Zou het mogelijk zijn om een spoelknop met een 2e spaarknop te installeren? Ik heb geen idee of de meeste nieuwe reservoirs standaard zijn uitgerust met deze functie.

- Ik heb vorige jaar zelf een aantal wanden gestuct. (over gipsplaat met structuurverf en beton met structuurverf) Dat ging wel aardig maar het zelf mengen e.d. gaf toch behoorlijk wat rotzooi. Ik heb nu een emmer stucpasta gekocht om uit te proberen op een klein wandje. Kan ik dat gewoon gebruiken met standaard stucprofielen om de hoeken te beschermen? Deze bijvoorbeeld: http://www.hornbach.nl/sh(...)8056522/artikel.html
  dinsdag 7 maart 2017 @ 10:36:54 #229
341556 whY...
symbolisch ambassadeur
pi_169347743
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2017 11:16 schreef bouwkloon het volgende:

[..]

Ik ben erg tevreden met tuingereedschap van Fiskars.

Via Amazon.de ook zeer betaalbaar aan te komen.

Als je deze steel hebt kan je veel accesoires (allemaal zo rond de 5-10 euro) erop klikken:
https://www.amazon.de/Fis(...)ywords=fiskars+steel

Ik heb zelf deze snoeischaar, niet de goedkoopste maar het maakt tuinieren wel leuk!
https://www.amazon.de/Fis(...)ords=fiskars+quantum
Komt in mijn lijstje te staan :)
Apeldoorn 't Loo is waar ik te vinden ben.
"Ambassadeur van de stad Apeldoorn, namens Isis20."
  dinsdag 7 maart 2017 @ 11:49:31 #230
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_169348830
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 08:46 schreef Sjoerdfoto het volgende:
Jahoor, kan prima. Maar waarom geen normale witte kit?
Voor een klus werk ik toch al met high tack en moet ik in een buitenmuur (die daarna nog met rabat wordt bekleed) een dichtgemaakt gat rondom afkitten. Als het niet hoeft ga ik daar niet apart andere kit voor halen.
pi_169356100
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 10:00 schreef archito het volgende:
2 korte kluskwesties:

- Op mijn huidige toilet zit er maar 1 spoelknop. Het is wel een modern hangtoilet uit 2010. Zou het mogelijk zijn om een spoelknop met een 2e spaarknop te installeren? Ik heb geen idee of de meeste nieuwe reservoirs standaard zijn uitgerust met deze functie.

- Ik heb vorige jaar zelf een aantal wanden gestuct. (over gipsplaat met structuurverf en beton met structuurverf) Dat ging wel aardig maar het zelf mengen e.d. gaf toch behoorlijk wat rotzooi. Ik heb nu een emmer stucpasta gekocht om uit te proberen op een klein wandje. Kan ik dat gewoon gebruiken met standaard stucprofielen om de hoeken te beschermen? Deze bijvoorbeeld: http://www.hornbach.nl/sh(...)8056522/artikel.html
moet je het knoppenpaneel er even afhalen, als er 2 stangen achter zitten, beiden even testen.
mocht het werken nieuw knoppenpaneel kopen met 2 knoppen
pi_169366677
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 10:00 schreef archito het volgende:
- Ik heb vorige jaar zelf een aantal wanden gestuct. (over gipsplaat met structuurverf en beton met structuurverf) Dat ging wel aardig maar het zelf mengen e.d. gaf toch behoorlijk wat rotzooi. Ik heb nu een emmer stucpasta gekocht om uit te proberen op een klein wandje. Kan ik dat gewoon gebruiken met standaard stucprofielen om de hoeken te beschermen? Deze bijvoorbeeld: http://www.hornbach.nl/sh(...)8056522/artikel.html
Ja, als de laagdikte maar voldoende is. Dek en plak alles goed af als je met sierpleister aan de slag gaat, het werkt prima, maar is erg kleverig en als het ergens op of aan valt,zit het er stevig op aan vast. Heel anders dan gips.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_169479973
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 18:54 schreef akatar het volgende:

[..]

moet je het knoppenpaneel er even afhalen, als er 2 stangen achter zitten, beiden even testen.
mocht het werken nieuw knoppenpaneel kopen met 2 knoppen
Gecheckt en er zitten 2 hendels waarvan maar 1 met drukstift. Dus daar ga ik mooi een waterbesparende bediening op aansluiten!

quote:
0s.gif Op woensdag 8 maart 2017 09:18 schreef blomke het volgende:

[..]

Ja, als de laagdikte maar voldoende is. Dek en plak alles goed af als je met sierpleister aan de slag gaat, het werkt prima, maar is erg kleverig en als het ergens op of aan valt,zit het er stevig op aan vast. Heel anders dan gips.
Is kant-en-klare stucpasta kleveriger dan zelf aangemaakte gips met fix & finish? Het profiel waar ik naar linkte was voor 1 mm laag. Er zit nu structuurverf op dus minimaal 1 mm is waarschijnlijk sowieso wel nodig om de hele structuur te bedekken. Zonder hoekprofielen is ook geen optie toch? Lijkt mij dat je dan de hoeken heel moeilijk strak kunt maken, of valt dat mee?
pi_169481098
quote:
0s.gif Op maandag 13 maart 2017 11:58 schreef archito het volgende:
Is kant-en-klare stucpasta kleveriger dan zelf aangemaakte gips met fix & finish? Het profiel waar ik naar linkte was voor 1 mm laag. Er zit nu structuurverf op dus minimaal 1 mm is waarschijnlijk sowieso wel nodig om de hele structuur te bedekken. Zonder hoekprofielen is ook geen optie toch? Lijkt mij dat je dan de hoeken heel moeilijk strak kunt maken, of valt dat mee?
Stucpasta is geheel anders dan gips, zowel qua structuur als qua "kleef". Ik heb wandjes van gipsplaat altijd zonder stucprofiel afgewerkt; het hangt er vanaf hoe kaarsrecht en haaks dus je ondergrond is. Als het ouderwets cementstucis, zou ik voor de stevigheid een stalen stucprofiel in de afwerklaag zetten.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 16 maart 2017 @ 15:49:54 #235
350577 YourCaptor
A billion dollar
pi_169570952
Ik heb een binnendeur, een opdekdeur, die uit het lood hangt. Hij gaat steeds open. Ik heb aan de bovenkant 2 paumelles en aan de onderkant 1.
Hebben jullie een idee welke ik nu in of uit moet draaien?
We know this. The Chinese know that we know. But we make-believe that we don't know and the Chinese make-believe that they believe that we don't know, but know that we know. Everybody knows.
pi_169571508
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2017 15:49 schreef YourCaptor het volgende:
Hebben jullie een idee welke ik nu in of uit moet draaien?
Zul je eerst moeten meten met een waterpas. Zowel met de deur volledig open, als dicht.
Je kunt de scharnieren trouwens in 2 "richtingen" verstellen. Het deur deel minder en verder in de deur draaien. Of het kozijn deel minder of verder in het kozijn draaien.
pi_169644492
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2017 16:26 schreef Nixxor het volgende:

[..]

Zul je eerst moeten meten met een waterpas. Zowel met de deur volledig open, als dicht.
Je kunt de scharnieren trouwens in 2 "richtingen" verstellen. Het deur deel minder en verder in de deur draaien. Of het kozijn deel minder of verder in het kozijn draaien.
Hm, deze zou ik zo in GC / Dingen die je pas jaaaaaaaren later begrepen hebt! Deel 98 kunnen zetten. Dank, ga ik van de week eens mee spelen.
pi_169685051
Heeft iemand nog een tip voor LED lichtpanelen voor in de garage? Ik zou graag 2 lichtbakken boven mijn werkbank maken. Er hangen nu 2 ouderwetse tl buizen die zoemen en niet veel licht geven.

Heb al een beetje zitten zoeken op internet en heb wel het een en ander gevonden maar wellicht heeft iemand nog goede tips!
pi_169697376
Weet iemand of je ook losse deksels van centraaldozen kunt krijgen?

Ik heb in 2013 de zolder voorzien van buizen en dozen.... in 2017 van draad en spanning.

Je raad het al: deksel pleite.
Laat die handjes wapperen!
  woensdag 22 maart 2017 @ 13:14:24 #240
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_169697832
Als die al te krijgen zijn, zal het verschil in prijs met een geheel nieuwe doos niet supergroot zijn. Want beperkte vraag, wel logistiek/voorraad e.d.

Ik zou gewoon een nieuwe centraaldoos inclusief deksel scoren en de doos wegdoen.
pi_169697880
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2017 12:50 schreef Gieliovd het volgende:
Weet iemand of je ook losse deksels van centraaldozen kunt krijgen?

Ik heb in 2013 de zolder voorzien van buizen en dozen.... in 2017 van draad en spanning.

Je raad het al: deksel pleite.
1tje nodig? Ik heb er nog wel liggen.
  Moderator woensdag 22 maart 2017 @ 18:40:27 #242
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_169704743
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2017 12:50 schreef Gieliovd het volgende:
Weet iemand of je ook losse deksels van centraaldozen kunt krijgen?

Ik heb in 2013 de zolder voorzien van buizen en dozen.... in 2017 van draad en spanning.

Je raad het al: deksel pleite.
Die moeten wel te krijgen zijn; als je weet welk fabrikaat centraaldoos je hebt ;)
Maar door de regel kun je in de bouwmarkt wel losse deksels krijgen.

https://www.gamma.nl/asso(...)l-vierkant/p/B464146

Of online, al is dat duurder denk ik.

http://www.elektrototaalm(...)g=centraaldoosdeksel
  woensdag 22 maart 2017 @ 21:15:53 #243
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_169709362
Iemand enig idee hoe je de steel uit een spade krijgt? :{
Ik heb vandaag nieuwe stelen binnen gekregen voor een bats & een spade.
Met een hoop gedoe heb ik de bats weten te vervangen, maar de spade wil met geen mogelijkheid van zijn ouwe steel -O- .

Het gaat om deze spade:
pi_169709682
in het vuur ermee?
of het metaal zet uit en daarmee wil het hout er makkelijker uit of het hout brandt op en blijft het metaal over.

beide kan >:)
  woensdag 22 maart 2017 @ 21:29:55 #245
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_169709891
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2017 21:23 schreef akatar het volgende:
in het vuur ermee?
of het metaal zet uit en daarmee wil het hout er makkelijker uit of het hout brandt op en blijft het metaal over.

beide kan >:)
Oeh, goeie. Mooie reden om weer ff de pyromaan uit te hangen :D .
pi_169710631
Moet je niet willen... Daar tast je het metaal mee aan.

Dan beter nog afzagen en uitboren of gat erin boren, nat maken en laten drogen. Dan krimpt hij ook.
Laat die handjes wapperen!
pi_169710768
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2017 18:40 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Die moeten wel te krijgen zijn; als je weet welk fabrikaat centraaldoos je hebt ;)
Maar door de regel kun je in de bouwmarkt wel losse deksels krijgen.

https://www.gamma.nl/asso(...)l-vierkant/p/B464146

Of online, al is dat duurder denk ik.

http://www.elektrototaalm(...)g=centraaldoosdeksel
Fukn idioten. 2,99 voor een deksel en 2,29 voor een complete doos met deksel.

Man man man.

Thanks beide als ik een niet uitkom kom ik bij je terug Pipa.
Laat die handjes wapperen!
pi_169710803
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2017 21:15 schreef bleiblei het volgende:
Iemand enig idee hoe je de steel uit een spade krijgt? :{
I

Het gaat om deze spade:
[ afbeelding ]
Het probleem is dat de oude steel is afgebroken en een deel nog in de spade zit ?

Meestal zit er dwars een metaal nagel door de spa en de steel. Die moet je er eerst uit meppen, bijv. met een drevel en een hamer.

Dan draai je een houtdraaibout (houtfret) in het bestand steel. De kop van die houtfret zet je in een bankschroef en dan mep je met de hamer tegen het bovenkant van het lemmet. Met een beetje beleid vliegt het lemmet van de steel af.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 23-03-2017 09:55:15 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_169710819
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2017 21:23 schreef akatar het volgende:
in het vuur ermee?
of het metaal zet uit en daarmee wil het hout er makkelijker uit of het hout brandt op en blijft het metaal over.

beide kan >:)
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2017 21:29 schreef bleiblei het volgende:
Oeh, goeie. Mooie reden om weer ff de pyromaan uit te hangen :D .
Nee, niet doen!!!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_169716971
quote:
1s.gif Op woensdag 22 maart 2017 21:52 schreef Gieliovd het volgende:
Fukn idioten. 2,99 voor een deksel en 2,29 voor een complete doos met deksel.

Man man man.

Thanks beide als ik een niet uitkom kom ik bij je terug Pipa.
Ik had er laatst ook een aantal nodig, bij hornbach liggen ze voor 95 cent.
http://www.hornbach.nl/sh(...)4117039/artikel.html

Vierkant is wat duurder:
http://www.hornbach.nl/sh(...)4117038/artikel.html
  donderdag 23 maart 2017 @ 13:48:23 #251
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_169721356
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2017 21:53 schreef blomke het volgende:

[..]

Het probleem is dat de oude steel is afgebroken en een deel nog in de spade zit ?

Meestal zit er dwars een metaal nagel door de spa en de steel. Die moet je er eerst uit meppen, bijv. met een drevel en een hamer.

Dan draai je een houtdraaibout (houtfret) in het bestand steel. De kop van die houtfret zet je in een bankschroef en dan mep je met de hamer tegen het bovenkant van het lemmet. Met een beetje beleid vliegt het lemmet van de steel af.
Nou, alleen het T-stuk bovenaan is afgebroken.
Dus de gehele steel zit er nog aan. Dat meppen heb ik bij de bats gedaan, maar leek bij de spade geen zin te hebben. Waarschijnlijk door die nagel. Maar die kan ik er uit meppen? Ik heb geprobeerd met een oude (nu definitief afgeschreven) beitel, een plamuurmes en een schroevendraaier om onder een bolvormig dingetje te komen die op de schacht zit, maar dat had geen zin.... Anders boor ik dat ding gewoon uit.

En mocht dat allemaal tot niets leiden, steek ik em in de fik :P .
pi_169721883
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2017 09:37 schreef Nixxor het volgende:

[..]

Ik had er laatst ook een aantal nodig, bij hornbach liggen ze voor 95 cent.
http://www.hornbach.nl/sh(...)4117039/artikel.html

Vierkant is wat duurder:
http://www.hornbach.nl/sh(...)4117038/artikel.html
Thanks. Link 2 is per 2 stuks dus goedkoper zelfs.

Edit: in huis. Klaar.

[ Bericht 1% gewijzigd door Gieliovd op 23-03-2017 17:15:50 ]
Laat die handjes wapperen!
pi_169724646
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2017 13:48 schreef bleiblei het volgende:
Waarschijnlijk door die nagel. Maar die kan ik er uit meppen? Ik heb geprobeerd met een oude (nu definitief afgeschreven) beitel, een plamuurmes en een schroevendraaier om onder een bolvormig dingetje te komen die op de schacht zit, maar dat had geen zin.... Anders boor ik dat ding gewoon uit.
Ja, die klinknagel moet eruit. Je moet eerst de nagelkop aan 1 kant, met een haakse slijper afslijpen en dan 'm met een drevel eruit meppen. Dan kan je de steel verwijderen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator donderdag 23 maart 2017 @ 18:26:35 #254
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_169726234
quote:
1s.gif Op donderdag 23 maart 2017 14:15 schreef Gieliovd het volgende:

[..]

Thanks. Link 2 is per 2 stuks dus goedkoper zelfs.

Edit: in huis. Klaar.
^O^
  donderdag 23 maart 2017 @ 21:34:55 #255
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_169731359
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2017 16:55 schreef blomke het volgende:

[..]

Ja, die klinknagel moet eruit. Je moet eerst de nagelkop aan 1 kant, met een haakse slijper afslijpen en dan 'm met een drevel eruit meppen. Dan kan je de steel verwijderen.
Het is gelukt :) .
Kan ik weer jaren vooruit :Y .

Tnx allemaal!
pi_169801515
Zijn OSB platen geschikt voor het aftimmeren van een geïsoleerde garage of kan ik dan beter underlayment ofnconstruxtie platen gebruiken? En is het dan ook het beste om dit uit te rachelen? De muur op zich is redelijk recht maar niet 100% waterpas.

De bedoeling is om hier gereedschap en wat kastjes aan op te hangen.
  Moderator zondag 26 maart 2017 @ 22:19:32 #257
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_169802125
Daar is osb voor geschikt. Underlayment ook, multiplex heeft geen veer en groef dus kun je minder makkelijk strak tegen elkaar leggen.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_169809543
Als je het nog gaat schilderen kan je het beste underlayment gebruiken, als je het onbehandeld laat OSB (OSB schilderen is niet mooi).
Newton is dood, Einstein is overleden en ik voel me ook niet lekker..
pi_169810623
Ik wil in de garage een wand bekleden met OSB platen, welke formaat van balken gebruik ik best om eerst een raamwerk van te maken voor de muur?
pi_169810695
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2017 12:09 schreef ridsel het volgende:
Ik wil in de garage een wand bekleden met OSB platen, welke formaat van balken gebruik ik best om eerst een raamwerk van te maken voor de muur?
Komen de balken tegen de muur aan zonder isolatie? Dan zou ik volstaan met balkjes van 2" x 3" en de brede 3" kant tegen de muur aan.

Indien je wel isolatie wenst, zou ik metalstuds plaatsen en daar de isolatie in stouwen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 27 maart 2017 @ 12:14:37 #261
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_169810719
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2017 12:09 schreef ridsel het volgende:
Ik wil in de garage een wand bekleden met OSB platen, welke formaat van balken gebruik ik best om eerst een raamwerk van te maken voor de muur?
Van welk materiaal is de wand? En hoe dik zijn de platen die je wil gebruiken? Ga je alleen bekleden of komt er aan de platen ook weer iets te hangen?
pi_169810839
Wand zou ik van underlayment willen maken. En deze zal dan een gereedschapswand worden. Isoleren was ik niet van plan, maar is wel een optie.
  maandag 27 maart 2017 @ 12:40:17 #263
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_169811200
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2017 12:21 schreef ridsel het volgende:
Wand zou ik van underlayment willen maken. En deze zal dan een gereedschapswand worden. Isoleren was ik niet van plan, maar is wel een optie.
Ik bedoelde meer de wand waar je de platen aan wilt hebben.. dus waar je de balken aan monteert..
Maar ga uit van 4x4 balkjes als je ze tegen een muur schroeft..
Wel ff flink vastzetten.. komt vaak meer gewicht aan dan je in de eerste instantie bedenkt..
pi_169811644
ow sorry, een volle gemetste muur met oude stevige bakstenen is de muur waar de wand tegen komt.
pi_169812073
Nou, we hebben hetzelfde project ridsel ;)

Ik heb latten gebruikt van 45mm breed en 25mm dik.

Dan ga ik voor underlayment want wil het ook nog schilderen, wel iets duurder maar het moet heel lang mee gaan :)
pi_169812518
quote:
1s.gif Op maandag 27 maart 2017 13:26 schreef Harveo het volgende:
Nou, we hebben hetzelfde project ridsel ;)

Ik heb latten gebruikt van 45mm breed en 25mm dik.

Da's 1" x 2" .....
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_169812530
quote:
14s.gif Op maandag 27 maart 2017 12:40 schreef Zolderkamer het volgende:

Maar ga uit van 4x4 balkjes als je ze tegen een muur schroeft..

Dat noem ik geen balkjes, maar vierkante palen .....
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_169812585
Hallo, ik wil verlichting aanleggen in mijn tuin. Heb ik het volgende schema correct getekend?


Dus een dubbele schakelaar met wandcontactdoos, rode schakelaar op rode lampen, groene schakelaar op groene lampen en nog een wandcontactdoos.
pi_169814341
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2017 13:48 schreef blomke het volgende:

[..]

Da's 1" x 2" .....
Ok, dit is wel voldoende lijkt me?
  maandag 27 maart 2017 @ 15:16:50 #270
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_169814406
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2017 13:49 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat noem ik geen balkjes, maar vierkante palen .....
Ik praat in cm.. niet in inch...
  maandag 27 maart 2017 @ 15:26:50 #271
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_169814562
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2017 13:51 schreef k2014 het volgende:
Hallo, ik wil verlichting aanleggen in mijn tuin. Heb ik het volgende schema correct getekend?
[ afbeelding ]

Dus een dubbele schakelaar met wandcontactdoos, rode schakelaar op rode lampen, groene schakelaar op groene lampen en nog een wandcontactdoos.
Hoe ben je van plan de aftakkingen in de schakeldraad en nuldraad te maken? Trek je meerdere draden van en naar de schakelaar, of las je in of bij de lichtpunten en contactdoos?
pi_169814653
Eén draad en deze opsplitsen in lasdoosjes.
pi_169816189
quote:
14s.gif Op maandag 27 maart 2017 15:16 schreef Zolderkamer het volgende:
Ik praat in cm.. niet in inch...
Ah. Eenheden erbij plaatsen is wel zo handig. Overigens zijn houtmaten veelal nog in engelse maten.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_169816208
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2017 13:51 schreef k2014 het volgende:
Hallo, ik wil verlichting aanleggen in mijn tuin. Heb ik het volgende schema correct getekend?
[ afbeelding ]

Dus een dubbele schakelaar met wandcontactdoos, rode schakelaar op rode lampen, groene schakelaar op groene lampen en nog een wandcontactdoos.
Dat werkt wel, maar je moet i.d.d. die nul in de WCD's aanknopen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_169816234
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2017 15:12 schreef Harveo het volgende:
Ok, dit is wel voldoende lijkt me?
Lijkt me nogal dun als je ze plat tegen de muur doet. Dan kom je met je houtschroef erdoorheen waardoor die of splijt (de plank) of in de stenen terecht komt (of beide) . Ik zou een 2" dikte aanhouden.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_169818765
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2017 16:53 schreef blomke het volgende:

[..]

Lijkt me nogal dun als je ze plat tegen de muur doet. Dan kom je met je houtschroef erdoorheen waardoor die of splijt (de plank) of in de stenen terecht komt (of beide) . Ik zou een 2" dikte aanhouden.
Je weet dat ze tegenwoordig schroeven in verschillende lengtes verkopen?
pi_169820949
quote:
1s.gif Op maandag 27 maart 2017 19:07 schreef Makrolon het volgende:
Je weet dat ze tegenwoordig schroeven in verschillende lengtes verkopen?
H, nee bedankt voor de toelichting. Ik vijl er altijd een stuk vanaf als ze te lang zijn
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_169822226
Oke, buitenmuren schilderen. Iemand tips? De verf bladdert er her en der vanaf, het groen zit er op en het is gewoon lelijk. Tijd voor een opfrisbeurt. Ik schoot alleen ietwat in de stress van het advies bij de bouwmarkt om het er allemaal (!!!) af te gaan krabben en de overige resten met verf afbijt er af te moeten halen.

Is het niet voldoende om, zoals ik dacht, de hoge drukspuit er op te zetten en met een goede harde borstel alles er af te boenen? Moet echt alles kaal? :o

En tips qua verf? Merk, ervaring? O+
  maandag 27 maart 2017 @ 21:31:24 #279
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_169823062
Ligt eraan wat voor eindresultaat je wenst. Wij hebben hier jouw tactiek gebruikt (met buitenmuurverf van ik geloof histor vd. bouwmarkt) en het resultaat is rustiek/industrieel :+ . Wil je dat het netjes en strak wordt moet je toch aan de gang met een plamuurmes.
pi_169823375
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2017 21:31 schreef bleiblei het volgende:
Ligt eraan wat voor eindresultaat je wenst. Wij hebben hier jouw tactiek gebruikt (met buitenmuurverf van ik geloof histor vd. bouwmarkt) en het resultaat is rustiek/industrieel :+ . Wil je dat het netjes en strak wordt moet je toch aan de gang met een plamuurmes.
Foto? Klinkt best acceptabel namelijk.
  dinsdag 28 maart 2017 @ 11:58:37 #281
240593 StupidDutch
Is Nederlander
pi_169833102
Er is bij een garage die aan onze tuin grenst een stuk van de muur uitgebroken. Het gat loopt niet helemaal door en is ongeveer 50x30x10cm. Hoe zouden we dit gat dicht kunnen maken?

Het hoeft er niet perfect uit te zien want hier komen uiteindelijk toch planten en struiken voor te staan. Zelf denk ik er aan om het eerst schoon te maken, een paar stukken wapenings staal te plaatsen en vervolgens opbouwen met mortel/beton.

Nog een foto van het betreffende stuk:

  PR/Manusje van alles dinsdag 28 maart 2017 @ 12:00:49 #282
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_169833141
Lijkt mij een prima plan.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  dinsdag 28 maart 2017 @ 12:16:12 #283
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_169833424
quote:
6s.gif Op dinsdag 28 maart 2017 11:58 schreef StupidDutch het volgende:
Er is bij een garage die aan onze tuin grenst een stuk van de muur uitgebroken. Het gat loopt niet helemaal door en is ongeveer 50x30x10cm. Hoe zouden we dit gat dicht kunnen maken?

Het hoeft er niet perfect uit te zien want hier komen uiteindelijk toch planten en struiken voor te staan. Zelf denk ik er aan om het eerst schoon te maken, een paar stukken wapenings staal te plaatsen en vervolgens opbouwen met mortel/beton.

Nog een foto van het betreffende stuk:

[ afbeelding ]
Is geen redden aan zonder eerst meer te slopen.. die roestige wapening is dieper geroest.. en zet daardoor uit.. wat de boel gewoon weer laat scheuren als je het zo dicht zou maken..
Dat moet er dan eerst uitgekapt worden tot waar het niet roest, uitgeslepen worden.. en dan kun je pas weer verder met dichtmaken.. (ik zou dan wat gaas erin verwerken als wapening.. dan valt het stuk er niet direct weer uit)
pi_169834489
quote:
6s.gif Op dinsdag 28 maart 2017 11:58 schreef StupidDutch het volgende:
Het hoeft er niet perfect uit te zien want hier komen uiteindelijk toch planten en struiken voor te staan. Zelf denk ik er aan om het eerst schoon te maken, een paar stukken wapenings staal te plaatsen en vervolgens opbouwen met mortel/beton.
Dat. Eerst de losse stukken weghakken, ook het stuk met het verroeste wapening.

De muur bevochtigen voordat je met cementmortel aan de gang gaat

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 28-03-2017 13:27:29 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 28 maart 2017 @ 21:08:40 #285
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_169845253
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2017 21:38 schreef Puala het volgende:

[..]

Foto? Klinkt best acceptabel namelijk.
Ik zal komende weekend een foto maken.
Al staat er vast ook wel ergens een foto in onze reeks van het resultaat :) .
  woensdag 29 maart 2017 @ 22:03:04 #286
240593 StupidDutch
Is Nederlander
pi_169872871
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 maart 2017 12:16 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Is geen redden aan zonder eerst meer te slopen.. die roestige wapening is dieper geroest.. en zet daardoor uit.. wat de boel gewoon weer laat scheuren als je het zo dicht zou maken..
Dat moet er dan eerst uitgekapt worden tot waar het niet roest, uitgeslepen worden.. en dan kun je pas weer verder met dichtmaken.. (ik zou dan wat gaas erin verwerken als wapening.. dan valt het stuk er niet direct weer uit)
Bedankt, we hebben geen idee van wie de garage nu is maar gaan eens kijken of we er achter kunnen komen voordat we beginnen met hakken in andermans garage.
pi_169878970
quote:
6s.gif Op woensdag 29 maart 2017 22:03 schreef StupidDutch het volgende:

[..]

Bedankt, we hebben geen idee van wie de garage nu is maar gaan eens kijken of we er achter kunnen komen voordat we beginnen met hakken in andermans garage.
Ik zou me absoluut niet wagen aan het repareren van andermans eigendom. Laat die het maar lekker zelf doen. Het is zijn/haar eigendom en dus ook verantwoording. Als jij daar in gaat hakken of iets aan toevoegen dan kan je nog wel eens flink commentaar krijgen, mogelijk met een schadeclaim erbij.
pi_169920700
Ik heb laatst een heel dun houtboortje gekocht, zonder te bedenken dat die helemaal niet in m'n machine kan (te dun). Is daar oplossing voor?
  Moderator zaterdag 1 april 2017 @ 09:45:32 #289
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_169920754
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 april 2017 09:40 schreef Piles het volgende:
Ik heb laatst een heel dun houtboortje gekocht, zonder te bedenken dat die helemaal niet in m'n machine kan (te dun). Is daar oplossing voor?
Eentje kopen met bitopname?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zaterdag 1 april 2017 @ 09:46:02 #290
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_169920759
quote:
0s.gif Op donderdag 30 maart 2017 08:24 schreef nanuk het volgende:

[..]

Ik zou me absoluut niet wagen aan het repareren van andermans eigendom. Laat die het maar lekker zelf doen. Het is zijn/haar eigendom en dus ook verantwoording. Als jij daar in gaat hakken of iets aan toevoegen dan kan je nog wel eens flink commentaar krijgen, mogelijk met een schadeclaim erbij.
Ik zou er ook lekker vanaf blijven.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zaterdag 1 april 2017 @ 10:01:49 #291
341556 whY...
symbolisch ambassadeur
pi_169920916
Stel ik heb wil een tuintje tegelen van 10m2 welke 'versnij' marge houdt je dan aan? Oftewel hoeveel vierkante meter steen koop je dan in?

Voor laminaat is dat bijvoorbeeld +10% van je oppervlakte.
Apeldoorn 't Loo is waar ik te vinden ben.
"Ambassadeur van de stad Apeldoorn, namens Isis20."
pi_169943666
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 april 2017 09:45 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Eentje kopen met bitopname?
Zoiets dus? Ik wist niet dat het bestond, thanks!
  zondag 2 april 2017 @ 15:07:15 #293
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_169946862
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 april 2017 09:45 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Eentje kopen met bitopname?
Die dingen wiebelen wel enorm gezien de ruimte op je bitopname.... dus dunne boortjes zeggen snel krak.
Laat die handjes wapperen!
pi_169951542
Wat is nou het verschil tussen je kozijnen in de beits zetten en verven ?
Wat zijn de voor en nadelen eigenlijk ?
Ik zwaai naar dieren.
pi_169951690
Weet iemand een merk board opdekdeuren die 30 mm ingekort kunnen worden?
  zondag 2 april 2017 @ 18:07:07 #296
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_169952191
quote:
0s.gif Op zondag 2 april 2017 17:36 schreef Geerd het volgende:
Wat is nou het verschil tussen je kozijnen in de beits zetten en verven ?
Wat zijn de voor en nadelen eigenlijk ?
Over het algemeen is beits ademend en geen gesloten systeem. Lak daarentegen is een gesloten systeem.
Laat die handjes wapperen!
  zondag 2 april 2017 @ 18:07:56 #297
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_169952209
quote:
0s.gif Op zondag 2 april 2017 17:43 schreef sjnelle1 het volgende:
Weet iemand een merk board opdekdeuren die 30 mm ingekort kunnen worden?
Bij de meeste merken staat vermeld of dit kan. Volgens mij kan het bij mijn deuren van de Hornbach ook wel.
Laat die handjes wapperen!
pi_169952219
quote:
1s.gif Op zondag 2 april 2017 18:07 schreef Gieliovd het volgende:

[..]

Over het algemeen is beits ademend en geen gesloten systeem. Lak daarentegen is een gesloten systeem.
Waarom verft iedereen dan zijn kozijnen ?
Ik zwaai naar dieren.
  zondag 2 april 2017 @ 18:24:32 #299
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_169952588
Omdat iedereen een kleurtje wil hebben en geen hout zichtbaar wil hebben.
Laat die handjes wapperen!
pi_169953476
quote:
0s.gif Op zondag 2 april 2017 18:24 schreef Gieliovd het volgende:
Omdat iedereen een kleurtje wil hebben en geen hout zichtbaar wil hebben.
Mompelt iets over dekkende beits..


Beits heeft mindere levensduur en als er al een laag lak op zit heeft beits geen zin meer.
pi_169974386
quote:
1s.gif Op zondag 2 april 2017 18:07 schreef Gieliovd het volgende:

[..]

Bij de meeste merken staat vermeld of dit kan. Volgens mij kan het bij mijn deuren van de Hornbach ook wel.
Meeste gaan helaas maar tot 10 mm inkorten
Helaas
  Moderator dinsdag 4 april 2017 @ 13:11:29 #302
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_169993311
quote:
1s.gif Op maandag 3 april 2017 16:54 schreef sjnelle1 het volgende:

[..]

Meeste gaan helaas maar tot 10 mm inkorten
Helaas
Open je de volgende keer ook even een nieuwe?
Kranplätze müssen verdichtet sein
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')