quote:Op zondag 29 januari 2017 12:44 schreef deadly_kiss het volgende:
Hier klussers met verstand van voegen? (badkamer tegelwand)
Ons koophuis is 3 jaar oud, we hebben al heel wat problemen gehad aan ons huis door weggemoffelde fouten vanuit de bouw die (deels) werden opgelost na flink moeilijk doen...
Wij hadden vanaf het begin in de badkamer al vrij grove voegen met geklapte kleine belletjes er in, maar als het zit dat zit het.
Ook is binnen 1.5 jaar 2x opnieuw getegeld (garantie) omdat we een opzetmuurtje in de douche hebben waar meer dan 1cm water in bleef staan doordat het enorm scheef naar achteren lag.
Nu sinds enkele weken viel mij op dat overal scheurtjes in de voegen kwamen die ik niet meer schoon kreeg (alleen de voegen die nat worden tijdens douchen) en nu breken smalle stukjes voeg zelfs door!
De stukjes gebroken voeg verdwijnen achter de tegels hoort dat te kunnen?
Ik heb een week geleden al via hun website aanvraag gedaan met foto's voor een kijkafspraak omdat er echt wat moet gebeuren, maar ik hoor maar niks dus ik ga morgen bellen!
ik durf geen reiniger meer te gebruiken maar de voegen raken viezig door al die scheurtjes waar sop aan blijft hangen dus ik poetste net met een zachte afwasborstel en ik duw zo nog een stuk voeg door
Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?
Het is niet overdreven droog of vochtig in de ruimte, nergens schimmels.
S'nachts laten we altijd de deur half open voor de zekerheid ook al zit er mechanische afzuiging.
Opvallend is dus, dat de voegen scheuren langs de tegelrandjes en het zijn vooral de smallere voegen (het zit niet helemaal recht) die echt in stukken breken.
Ik heb een naar voorgevoel dat ze met een shitverhaal aan komen dus ik wil graag voorbereid zijn.
Is het ook mogelijk om alleen het voegsel te verwijderen en opnieuw te voegen? Of zit ik strax met verschillende tegels in mijn badkamer omdat alles eruit moet?
Voeg die begint met kapotgaan
http://oi64.tinypic.com/2whe8ht.jpg
quote:
Klinkt als te dun gevoegd, als in te weinig mortel aangebracht. De voegmortel hoort tot op de ondergrond (lijmlaag) te komen. Doe je dit niet, dan ontstaan er holle ruimtes achter de voeg en heeft de voeg te weinig binding met de ondergrond. (Omdat tegels ook aan de rand geglazuurd zijn, is hier een minimale hechting.)quote:Op zondag 29 januari 2017 12:44 schreef deadly_kiss het volgende:
Nu sinds enkele weken viel mij op dat overal scheurtjes in de voegen kwamen die ik niet meer schoon kreeg (alleen de voegen die nat worden tijdens douchen) en nu breken smalle stukjes voeg zelfs door!
De stukjes gebroken voeg verdwijnen achter de tegels hoort dat te kunnen?
[...] dus ik poetste net met een zachte afwasborstel en ik duw zo nog een stuk voeg door
Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?
Waar er stukjes uit zijn kan ik er zo in/achter kijken dus ik kan met zekerheid zeggen dat in ieder geval deels... de tegels niet volledig vast zitten en ook het voegsel raakt de achterwand niet!quote:Op zondag 29 januari 2017 15:12 schreef goed_volk het volgende:
[..]
Klinkt als te dun gevoegd, als in te weinig mortel aangebracht. De voegmortel hoort tot op de ondergrond (lijmlaag) te komen. Doe je dit niet, dan ontstaan er holle ruimtes achter de voeg en heeft de voeg te weinig binding met de ondergrond. (Omdat tegels ook aan de rand geglazuurd zijn, is hier een minimale hechting.)
Foto's zeggen inderdaad meer dan 1000 woorden. Dit is gewoon slecht gevoegd. Punt.quote:
http://www.toolstation.nl(...)bcYY7RaSwaAk358P8HAQquote:Op maandag 30 januari 2017 14:27 schreef Lucky_Strike het volgende:
Weet iemand waar ik zulke opvulblokjes kan vinden? Ik heb ze nodig voor het waterpas rachelen voor een plafond.
[ afbeelding ]
De frames zou ik vuren van 38*89 voor pakken met daarop aan beide kanten 18mm OSBquote:Nog een vraag, welk hout zouden jullie gebruiken voor het plaatsen van voorzetwanden. Ik wil zo min mogelijk ruimte kwijt zijn maar ik moet diverse wanden maken waar isolatie van 6, 8 of 10 centimeter tussen zit. En aan de meeste wanden wil ik ook nog iets kunnen ophangen.
Ja, die plaatjes inderdaadquote:Op maandag 30 januari 2017 14:45 schreef derLudolf het volgende:
[..]
http://www.toolstation.nl(...)bcYY7RaSwaAk358P8HAQ
Zoiets?
[..]
De frames zou ik vuren van 38*89 voor pakken met daarop aan beide kanten 18mm OSB
Oh sorry, ik dacht tussenwanden.quote:Op maandag 30 januari 2017 15:00 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ja, die plaatjes inderdaad
Waarom aan beide kanten osb? Dat heeft toch geen zin aan de achterkant van een voorzetwand? Dat zijn nogal flinke balken zeg.
Isolatie moet er zeker tussen kunnen maar als die 60 dik is, is 89 dus een te dikke balk daarvoor bedenk ik nu.quote:Op maandag 30 januari 2017 15:06 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Oh sorry, ik dacht tussenwanden.
Ja de isolatie moet er toch ook nog tussen kunnen?
Zelf nog nooit gebouwd, misschien maak ik zo'n wand ook wel overgedemensioneerd
Je noemde ook 10cm.quote:Op maandag 30 januari 2017 15:09 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Isolatie moet er zeker tussen kunnen maar als die 60 dik is, is 89 dus een te dikke balk daarvoor bedenk ik nu.
44x69 is prima als je 'normale' glaswol/steenwol gebruikt. Als je onthoudt waar de rachels staan, hoef je geen hout te gebruiken onder de gipsplaten, dan kan je alles op de rachels schroeven. En dan heb ik het over schilderijtjes/bovenkant van de boekenkast enzo .quote:Op maandag 30 januari 2017 14:45 schreef derLudolf het volgende:
[..]
http://www.toolstation.nl(...)bcYY7RaSwaAk358P8HAQ
Zoiets?
[..]
De frames zou ik vuren van 38*89 voor pakken met daarop aan beide kanten 18mm OSB
Wat schilderijen en fotootjes voornamelijk. En aan een wand keukenkastjes.quote:Op maandag 30 januari 2017 15:20 schreef bleiblei het volgende:
Wat wil je ophangen? Dikke plasmaschermen en boekenplanken met de encyclopedia brittanica of Wat schilderijen en fotootjes. Want als het gewicht meevalt kan je ook 4mm multiplex gebruiken met daar gipsplaat overheen.
De keukenkastjes tegen de tussen balken schroeven, en dun multiplex voor de rest. Dan hoef je niet na te denken waar je wel/niet een schroef in kan draaienquote:Op maandag 30 januari 2017 15:24 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Wat schilderijen en fotootjes voornamelijk. En aan een wand keukenkastjes.
Prijs. osb is veel goedkoper.quote:Op maandag 30 januari 2017 23:08 schreef Tanin het volgende:
"Multiplex is het sterkste" -> waarom zou ik dan voor iets anders kiezen?
Ik heb recent een koof in de keuken gemaakt en de platen haaks op elkaar gezet. Verstek geeft een erg scherpe rand, die je moet afschuren voor het lakken.quote:Op dinsdag 31 januari 2017 12:18 schreef MrDrako het volgende:
Als ik een aantal koofjes wil maken om wat leidingwerk te verbergen, en ik daar multiplex voor gebruik, is het denk ik het mooiste om de planken verstek te zagen, zodat de hoeken ook netjes ogen na aflakken. Welk apparaat kan ik daar het beste voor gebruiken? Heb een antieke cirkelzaag maar die is denk ik aan vervanging toe.
Ik zie regelmatig invalzagen met geleiders voorbij komen, is dat als hobbyist te doen?
Of kan ik beter naar een betere houdhandel gaan en om een aantal op maat gezaagde planken die zij verstek zagen op de zaagtafel (gamma kan dit denk ik niet, maar heb hier Hormes in de buurt, geen idee of zij dat wel kunnen/willen doen)
Met een japanse trekzaag ook niet? Heb alleen ervaring met 3 mm daarmee maar dat gaat erg goed dan. Tip gekregen van een vioolbouwer, die heeft echt verstand van zagen :-)quote:Op dinsdag 31 januari 2017 12:29 schreef Barrah het volgende:
Ik zou ook voor haaks op elkaar gaan. Verstek krijg je in de praktijk nooit naadloos op elkaar en je houdt een scherpe rand. In dezelfde moeite waarin je dit netjes afwerkt heb je ook de kopse kanten netjes afgewerkt.
Met een Japanse trekzaag verstek zagen? Ben benieuwd hoe die vioolbouwer dat dan deed....quote:Op dinsdag 31 januari 2017 13:53 schreef nanuk het volgende:
Met een japanse trekzaag ook niet? Heb alleen ervaring met 3 mm daarmee maar dat gaat erg goed dan. Tip gekregen van een vioolbouwer, die heeft echt verstand van zagen :-)
De planken in dat verstek tegen elkaar laten rusten en dan de zaag er rustig zonder druk tussen door halen. De zaag zoekt rustig het midden en haalt alle oneffenheden weg. Doordat het blad dun en flexibel is krijg je dan mooi sluitende kanten. Geen idee of het met grotere diktes ook werkt maar twee plankje triplex krijg je zo in elk willekeurig verstek netjes aaneen gesloten kanten.quote:Op dinsdag 31 januari 2017 13:55 schreef blomke het volgende:
[..]
Met een Japanse trekzaag verstek zagen? Ben benieuwd hoe die vioolbouwer dat dan deed....
Ik zie het niet voor me hoe je de planken tegen elkaar laat rusten en dan beide in vestek zaagtquote:Op dinsdag 31 januari 2017 14:06 schreef nanuk het volgende:
De planken in dat verstek tegen elkaar laten rusten en dan de zaag er rustig zonder druk tussen door halen.
Eerst grof in verstek zagen en dan tegen elkaar aanzetten in de hoek die het moet worden. De zaag trek je dan steeds richting buitenkant.quote:Op dinsdag 31 januari 2017 14:10 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik zie het niet voor me hoe je de planken tegen elkaar laat rusten en dan beide in vestek zaagt
Oh zo. Ja da's wel een mooie methode, maar bewerkelijk. Beide planken moeten dus al in verstek zijn gezaagd. Dan nog een m of 2 a 4 met de Japanse trekzaag.....quote:Op dinsdag 31 januari 2017 14:13 schreef nanuk het volgende:
Eerst grof in verstek zagen en dan tegen elkaar aanzetten in de hoek die het moet worden. De zaag trek je dan steeds richting buitenkant.
Voor het reinigen na het solderen gebruiken we hier wel eens alcohol, of een reiniger met isopropyl alcohol oid.quote:Op dinsdag 31 januari 2017 16:27 schreef Inbox4me het volgende:
Ik heb een afzuiginstallatie met 2 lichten. 1 lamp doet het 99% van de tijd niet, en een 2e lamp meestal maar niet altijd.
Door trillingen/knoppen bedienen van de afzuiginstallatie reageren ze soms wel door aan (of juist uit) te springen.
Boel opengeschroefd: kan het zijn dat dat veroorzaakt wordt door de vieze contacten op de printplaat? Of is dat onzin?
[ afbeelding ]
Zie contactpunten linksboven en rechtsonder: daar zit viezigheid over de gesoldeerde punten.
Zo ja: waar maak ik dat het beste mee schoon?
ja...das ook wel weer waar. dan maar haaks. is ook geen ramp eigenlijk, was een beetje aan het nadenken over wat er allemaal mogelijk was.quote:Op dinsdag 31 januari 2017 12:29 schreef Barrah het volgende:
Ik zou ook voor haaks op elkaar gaan. Verstek krijg je in de praktijk nooit naadloos op elkaar en je houdt een scherpe rand. In dezelfde moeite waarin je dit netjes afwerkt heb je ook de kopse kanten netjes afgewerkt.
er zitten (zo te zien) kringen rond een aantal solderingen, opnieuw solderen dusquote:Op dinsdag 31 januari 2017 16:27 schreef Inbox4me het volgende:
Ik heb een afzuiginstallatie met 2 lichten. 1 lamp doet het 99% van de tijd niet, en een 2e lamp meestal maar niet altijd.
Door trillingen/knoppen bedienen van de afzuiginstallatie reageren ze soms wel door aan (of juist uit) te springen.
Boel opengeschroefd: kan het zijn dat dat veroorzaakt wordt door de vieze contacten op de printplaat? Of is dat onzin?
[ afbeelding ]
Zie contactpunten linksboven en rechtsonder: daar zit viezigheid over de gesoldeerde punten.
Zo ja: waar maak ik dat het beste mee schoon?
Denk dat ik dan voor de isopropyl gaquote:Op dinsdag 31 januari 2017 19:23 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Voor het reinigen na het solderen gebruiken we hier wel eens alcohol, of een reiniger met isopropyl alcohol oid.
Ik heb weinig ervaring met solderen: schoonmaken is geen optie? Anders ga ik idd kijken naar opnieuw solderenquote:Op dinsdag 31 januari 2017 23:28 schreef akatar het volgende:
[..]
er zitten (zo te zien) kringen rond een aantal solderingen, opnieuw solderen dus
Dat schoonmaken heeft weinig toegevoegde waarde. Doorsolderen gaat het zeer waarschijnlijk oplossen. Gewoon een licht boutje kopen (15 Watt) en die dan op elke soldering laten rusten totdat het vloeit. Dan de bout weg en niet meer bewegen tot het weer gestold is.quote:Op woensdag 1 februari 2017 11:12 schreef Inbox4me het volgende:
[..]
Denk dat ik dan voor de isopropyl ga
[..]
Ik heb weinig ervaring met solderen: schoonmaken is geen optie? Anders ga ik idd kijken naar opnieuw solderen
Ok helderquote:Op woensdag 1 februari 2017 11:38 schreef nanuk het volgende:
[..]
Dat schoonmaken heeft weinig toegevoegde waarde. Doorsolderen gaat het zeer waarschijnlijk oplossen. Gewoon een licht boutje kopen (15 Watt) en die dan op elke soldering laten rusten totdat het vloeit. Dan de bout weg en niet meer bewegen tot het weer gestold is.
Alleen opletten als punten dicht bij elkaar zitten dat je geen kortsluiting maakt. Maar zo te zien is de print ruim genoeg opgezet om dat veilig te uit te voeren.
De echt goede soldeertin met lood is niet meer te koop. Met een vak wel es zelf sensoren moeten maken. Mochten we kiezen, kloten tin die was toegestaan of een oude voorraadquote:Op woensdag 1 februari 2017 16:57 schreef akatar het volgende:
wel tin toevoegen tijdens het solderen (met lood)
daarom staat hier nog een paar kilo, fuck the rohs complaincequote:Op woensdag 1 februari 2017 18:59 schreef derLudolf het volgende:
[..]
De echt goede soldeertin met lood is niet meer te koop. Met een vak wel es zelf sensoren moeten maken. Mochten we kiezen, kloten tin die was toegestaan of een oude voorraad
misschien zie ik het verkeerd, maar er lijkt een soldeerpunt te 'missen'.quote:Op dinsdag 31 januari 2017 16:27 schreef Inbox4me het volgende:
Ik heb een afzuiginstallatie met 2 lichten. 1 lamp doet het 99% van de tijd niet, en een 2e lamp meestal maar niet altijd.
Door trillingen/knoppen bedienen van de afzuiginstallatie reageren ze soms wel door aan (of juist uit) te springen.
Boel opengeschroefd: kan het zijn dat dat veroorzaakt wordt door de vieze contacten op de printplaat? Of is dat onzin?
[ afbeelding ]
Zie contactpunten linksboven en rechtsonder: daar zit viezigheid over de gesoldeerde punten.
Zo ja: waar maak ik dat het beste mee schoon?
Volgens mij zit er eerder te veel op dan te weinig. Je zou nog wel wat vloeimiddel (S39 of zoiets) kunnen toevoegen maar zonder zal het ook wel lukken.quote:Op woensdag 1 februari 2017 16:57 schreef akatar het volgende:
wel tin toevoegen tijdens het solderen (met lood)
Bedoel je dat punt linksboven de ronde uitsparing? Zal in het echt even goed bekijken, was me nog niet opgevallen.quote:Op woensdag 1 februari 2017 21:03 schreef Piger het volgende:
[..]
misschien zie ik het verkeerd, maar er lijkt een soldeerpunt te 'missen'.
je soldeert wel eens op printen of alleen waterleiding?quote:Op donderdag 2 februari 2017 09:31 schreef nanuk het volgende:
[..]
Volgens mij zit er eerder te veel op dan te weinig. Je zou nog wel wat vloeimiddel (S39 of zoiets) kunnen toevoegen maar zonder zal het ook wel lukken.
Plastic zak met een doek erin. Goed aandrukken en de opening van de plastic zak om de buis vouwen en met tape/elastiekje vast zetten.quote:Op zaterdag 4 februari 2017 19:36 schreef Stefanovic83 het volgende:
Ik heb tijdelijk even een afvoer die niet afgedopt is oid. Hoe kan ik die zodanig 'afsluiten' dat de lucht weg blijft? Natte lap ofzo erin doen?
nu zit zijn leuter erin vast, maar geen stankquote:
nogal lastig, 2 linker werkhandschoenen vindenquote:Op zondag 5 februari 2017 09:10 schreef Stefanovic83 het volgende:
Haha.. Doek erin werkte gelukkig al vandaag nieuwe afvoer knutselen, dat word wat met mijn linker handen..
2 paar handschoenen kopen en de 2 rechterhandschoenen geven aan iemand met 2 rechterhanden.quote:Op zondag 5 februari 2017 11:16 schreef akatar het volgende:
[..]
nogal lastig, 2 linker werkhandschoenen vinden
Kleine update: soldeerbout geleend, en de meest verontreinigde contactpunten opnieuw gesoldeerd. De viezigheid wou niet weg, maar ik heb er uiteindelijk royaal overheen gesoldeerd. Tot nog toe doen de lichten het, nu afwachten of dat blijvend is. Voor nu in elk geval tevredenquote:Op dinsdag 31 januari 2017 16:27 schreef Inbox4me het volgende:
Ik heb een afzuiginstallatie met 2 lichten. 1 lamp doet het 99% van de tijd niet, en een 2e lamp meestal maar niet altijd.
Door trillingen/knoppen bedienen van de afzuiginstallatie reageren ze soms wel door aan (of juist uit) te springen.
Boel opengeschroefd: kan het zijn dat dat veroorzaakt wordt door de vieze contacten op de printplaat? Of is dat onzin?
[ afbeelding ]
Zie contactpunten linksboven en rechtsonder: daar zit viezigheid over de gesoldeerde punten.
Zo ja: waar maak ik dat het beste mee schoon?
Ja.quote:Op maandag 6 februari 2017 16:54 schreef bleiblei het volgende:
Wat wil je er in laten groeien?
Een klimmer zoals hedera?
ik hoop dat je de solderingen met kringen hebt overgesoldeerd, die leveren problemen op, niet de viezigheidquote:Op maandag 6 februari 2017 11:54 schreef Inbox4me het volgende:
[..]
Kleine update: soldeerbout geleend, en de meest verontreinigde contactpunten opnieuw gesoldeerd. De viezigheid wou niet weg, maar ik heb er uiteindelijk royaal overheen gesoldeerd. Tot nog toe doen de lichten het, nu afwachten of dat blijvend is. Voor nu in elk geval tevreden
Ik heb alle solderingen die ik dubies vond ruim overgedaan, en tot nog toe doen beide lampen het nog steeds dus ik hoop dat het inderdaad goed is gegaanquote:Op maandag 6 februari 2017 18:59 schreef akatar het volgende:
[..]
ik hoop dat je de solderingen met kringen hebt overgesoldeerd, die leveren problemen op, niet de viezigheid
Die fundering blokkeert dan toch sowieso de grond?quote:Op maandag 6 februari 2017 16:37 schreef vincm het volgende:
Wat te doen! De gemeente wil graag dat we tot 1.8m hoog een 'groene' erfafscheiding hebben. Het muurtje (vanuit de bouw zo gemaakt) is tot 0.8m hoog, dus er moet nog een meter groen boven komen. Het probleem is dat er onder het muurtje een fundering is gelegd van +- 35 cm dus we kunnen er niet zomaar' een kant-en-klaar haag tegenaan planten.
Een optie die wij hadden bedacht is met 4 palen (tegen de berging, tegen het huis, en 2 in de hoekjes van die verspringing) en dan draadgaas er tegen aan monteren, die dan ook een beetje meeverspringt met het muurtje. Probleem is dat het net niet lekker uitkomt, de te overbruggen lengtes van de muurtjes zijn 1.93m, 2.26m en dan weer 1.93m. en die draadgaaspanelen zijn doorgaans in standaardmaten van 90 cm of 180 cm te verkrijgen.
[ afbeelding ]
Wie heeft het gouden idee?
Wat is de hoogte van die poeren?quote:Op maandag 6 februari 2017 19:09 schreef Gia het volgende:
Klein vraagje: Wij willen van het voorjaar een pergola/overkapping maken en daarvoor betonpoeren gebruiken. De beoogde poeren zijn 15 x 15, met een M16 draadeind en 12 x 12 stelplaat voor onder de palen 12 x 12, Douglas Lariks.
Ja, de fundering blokkeert dan sowieso de grond. Eventueel zou een verhoogde border uitkomst bieden, maar we willen in ieder geval zo snel mogelijk de tuin afgesloten hebben i.v.m. katten die maar al te graag naar buiten willen (maar niet de tuin uit mogen).quote:Op maandag 6 februari 2017 20:40 schreef Roschambo het volgende:
[..]
Die fundering blokkeert dan toch sowieso de grond?
Als je het leuk vind zou je plantenbakken aan de muurtjes kunnen hangen. Dan heb je geen planten tegen het muurtje aan. Dan zou je inderdaad palen in de hoekjes kunnen zetten bovenop de muurtjes monteren met ankers. Ik zou de palen aan de bovenkant met elkaar verbinden door horizontale palen. Verder zou ik persoonlijk gebruik maken van bouwstaalmatten de verzinkte of rvs variant, al zal een gewoon roestige bouwstaalmat het ook wel lang volhouden gok ik. Deze zijn verkrijgbaar in verschillende maten. Als je een 5x2 variant neemt kun je het hele ding uit één mat maken. Grond in de bakken en een paar stekjes er in en binnen no time is het hele rek vol gegroeid.
Of je zou een frame kunnen maken met plantenbakken er in en er groenten en fruit in verbouwen
Ik denk ook dat dat best lastig gaat worden de katten binnen te houden. Je zou de bouwstaalmatten dubbel kunnen doen en versprongen om de openingen kleiner te maken, de bovenkanten de tuin in buigen zoals een gevangenis hek dat zou het wel moeilijker moeten maken om te ontsnappen.quote:Op dinsdag 7 februari 2017 09:47 schreef vincm het volgende:
[..]
Ja, de fundering blokkeert dan sowieso de grond. Eventueel zou een verhoogde border uitkomst bieden, maar we willen in ieder geval zo snel mogelijk de tuin afgesloten hebben i.v.m. katten die maar al te graag naar buiten willen (maar niet de tuin uit mogen).
Bouwstaalmatten, goede tip! Ik had alleen 'draadgaas' gezien die in die standaardmaten komen.
Plantenbakken wel aan gedacht, maar volgens schoonmoeder (groene vingers) is zo'n plantenbak te klein om succesvol een klimplant een hele heg te laten worden - die grond raakt binnen no-time uitgeput en droog.
Voor zover ik weet wax. De woonkamer staat hier vol met exact die serie meubels met whitewash spul. Pas wel op met Dasty, heb al verhalen gehoord met hout behandelingen dat er iets teveel weggehaald werdquote:Op dinsdag 7 februari 2017 11:35 schreef derLudolf het volgende:
Is dit gelakt, gebeitst of geolied?
[ afbeelding ]
Aldus onderstaande site is de kleur
'Eiken wit mat gelakt /whitewash'. Maar volgens mij zit er ook nog een soort waslaag op, toen ik vlekken van een natte krant (inkt) weg poetste zag ik een doffe vlek.
http://www.meubeldriveinn.nl/woonprogramma_frodo.htm
Stel, ik slaag er in de tafel succesvol te ontdoen van de huidige laklaag*. Wat is dan een goede opbouw van de nieuwe laklaag?
*Zelf dacht ik aan eerst schoonmaken met Dasty (ontvet erg goed) dan met St Marcs (laat geen residu achter, is voor dit doel gemaakt) en vervolgens met heel fijn schuurpapier voorzichtig opschuren.
Je kunt precies zien ja waar ik heb gepoetst ja, maar het hout is niet lelijk geworden ofzo.quote:Op dinsdag 7 februari 2017 22:57 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
Voor zover ik weet wax. De woonkamer staat hier vol met exact die serie meubels. Pas wel op met Dasty, heb al verhalen gehoord met hout behandelingen dat er iets teveel weggehaald werd
Onze vorige tuin hebben we ook kat-proof gemaakt. Dat was een huurwoning dus iets goedkoper gedaan: aan 1 schutting hebben we van dat vierkante kippengaas (1 cm vakjes) geplaatst m.b.v. wat metalen staanders. Idem dito boven de poort. Aan de andere kant van de tuin, waar sinds de oplevering al van dat groene zeskantige gaas zat met klimplanten, hebben ze eigenlijk nooit geklommen. Het zijn dan ook grote lompe beesten (Maine Coons) dus ze klimmen niet veel.quote:Op dinsdag 7 februari 2017 16:07 schreef Roschambo het volgende:
[..]
Ik denk ook dat dat best lastig gaat worden de katten binnen te houden. Je zou de bouwstaalmatten dubbel kunnen doen en versprongen om de openingen kleiner te maken, de bovenkanten de tuin in buigen zoals een gevangenis hek dat zou het wel moeilijker moeten maken om te ontsnappen.
Ik zou zeggenquote:Op woensdag 8 februari 2017 17:27 schreef mrPanerai het volgende:
Ik heb van mijn werkgever 2 nest slimme rookmelders gekregen, nu twijfel ik een beetje waar ik er zou hangen,
Mijn flat heeft vrij eenvoudige lay-out met in het midden de inkomhal,vooruit de wc en badkamer, rechts 2 slaapkamers(1doet dienst als dressing), links de woonkamer met aansluitend de keuken.
Zou ik 1 in de slaapkamer en 1 in de woonkamer doen, of 1in de hal en 1 in de keuken....
Of is 1 centrale genoeg en geef ik de andere weg?
Flat is alles samen 110m2
Hou er rekening mee dat ie ook af gaat op waterdamp (stoom). Reken dus op regelmatig vals alarm. Zelf heb een melder op de afzuigkap staan. Als ie afgaat weet ik dat ik vergeten ben de afzuigkap aan te zetten. Even de batterij eruit halen voor een paar minuten dan.quote:
aardige diameters, of bedoel je mm2quote:Op donderdag 9 februari 2017 08:27 schreef Atmoz het volgende:
Wie weet waar ik goedkoop het volgende krijg:
- 4 aderige kabel met mantel (als aarde, dus eigenlijk 5 aders) 2.5m2. (> 10 meter).
- 3 aderige kabel 6m2 (> 10 meter).
Alvast thanks
[edit]
Doe geen moeite als het duurder is dan:
4x 2.5m2
¤ 2,77 incl. BTW p/meter.
3x 6m2
¤ 2,32 incl. BTW p/meter.
lolquote:Op donderdag 9 februari 2017 09:07 schreef lipje het volgende:
[..]
aardige diameters, of bedoel je mm2
Dat laatste. Zitten er ook dergelijke sluitingen op:quote:Op vrijdag 10 februari 2017 15:42 schreef Klarenbeek het volgende:
Kan ik dit het beste zo laten en gebruik maken van tochtstrips of is het beter om de deur zo af te stellen dat deze volledig en strak in de deurpost sluit.
Ik ga het zelf doen met MDF omdat de zijkanten dan strakker af te werken zijn en ik verwacht dat dat wel goed moet gaan. Wat betreft meubelspuiterij. Ik heb er naar gegoogled (en ga toch zelf lakken ivm. kosten) en wat ik zo zag lijkt het mij dat de goeie het strak kunnen lakken. Als in, geen stofjes erin. Maar als je het wil laten lakken, zou ik ff bij zo een spuiter kijken. Zie je snel genoeg hoe strak ze het kunnen.quote:Op vrijdag 10 februari 2017 22:23 schreef Glider76 het volgende:
Ik wel zelf deuren maken voor mijn Ikea Pax kast. Dit vanwege eigen ontwerp en kleur en 1 deur heeft een stuke schuine kant.
Welk hout kan ik beste gebruiken? Iets van multiplex of mdf?
Mag natuurlijk niet kromtrekken of door zijn gewicht uit de scharnieren vallen.
Nog een idee hoe ik dit het beste kan schilderen? Dacht eraan het eventueel te laten spuiten in meubelmakerij. Kan ik daar echt stofvrij, strakke laklaag verwachten zoals in een auto spuiterij?
Het gaat om 5 deurtjes van 50 bij 225cm. Is dat zo prijzig?quote:Op vrijdag 10 februari 2017 22:34 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ik ga het zelf doen met MDF omdat de zijkanten dan strakker af te werken zijn en ik verwacht dat dat wel goed moet gaan. Wat betreft meubelspuiterij. Ik heb er naar gegoogled (en ga toch zelf lakken ivm. kosten) en wat ik zo zag lijkt het mij dat de goeie het strak kunnen lakken. Als in, geen stofjes erin. Maar als je het wil laten lakken, zou ik ff bij zo een spuiter kijken. Zie je snel genoeg hoe strak ze het kunnen.
Ik gok dat het 80 a 90 euro per deur zou kunnen gaan kosten .quote:Op vrijdag 10 februari 2017 23:22 schreef Glider76 het volgende:
[..]
Het gaat om 5 deurtjes van 50 bij 225cm. Is dat zo prijzig?
Zelf rollen/lakken kan maar zal nooit zo strak en mooi worden.
Ja, ik heb nu 2 offertes opgevraagd. 1tje heeft ook zijn prijzen op de site staan .49 eur per vierkante meter. Beide kanten gelakt komt dan op 2 vierkante meter per deur.quote:Op vrijdag 10 februari 2017 23:28 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ik gok dat het 80 a 90 euro per deur zou kunnen gaan kosten .
Of dat voor jou prijzig is weet ik niet .
Hier kwam ik qua oppervlak (12m2) op ongeveer 1000 euro uit, en dat vind ik momenteel wat heftig .
Formido? Ik haal ze wel vaker daar, en bij mijn vestiging kan ik ze uit een rol knippen. En Formido strooit al heel lang met 20% kortingsbonnen, kun je uitprinten op hun website. Ik weet niet of het bedrag jou aanstaat.quote:Op donderdag 9 februari 2017 08:27 schreef Atmoz het volgende:
Wie weet waar ik goedkoop het volgende krijg:
- 4 aderige kabel met mantel (als aarde, dus eigenlijk 5 aders) 2.5mm2. (> 10 meter).
- 3 aderige kabel 6mm2 (> 10 meter).
Alvast thanks
[edit]
Doe geen moeite als het duurder is dan:
4x 2.5mm2
¤ 2,77 incl. BTW p/meter.
3x 6mm2
¤ 2,32 incl. BTW p/meter.
Al eens gekeken op sandervunderink.nl ?quote:Op donderdag 9 februari 2017 08:27 schreef Atmoz het volgende:
Wie weet waar ik goedkoop het volgende krijg:
- 4 aderige kabel met mantel (als aarde, dus eigenlijk 5 aders) 2.5mm2. (> 10 meter).
- 3 aderige kabel 6mm2 (> 10 meter).
Alvast thanks
[edit]
Doe geen moeite als het duurder is dan:
4x 2.5mm2
¤ 2,77 incl. BTW p/meter.
3x 6mm2
¤ 2,32 incl. BTW p/meter.
quote:Op zaterdag 11 februari 2017 19:07 schreef derLudolf het volgende:
Anders doe je toch ook niet moeilijk over kleine gaatjes?
Je zou een punttang kunnen gebruiken om de veer bij elkaar te klemmen, en een stokje om de andere kant in de groef te duwen. Zelf ben ik niet zo bang dit soort lampen aan te raken, maar ik kan hier ongelijk in hebben.quote:Op zaterdag 11 februari 2017 19:01 schreef Geerd het volgende:
Man man man wat een irritant gepruts is dit zeg,
Mij is wel eens verteld dat je het lampje beter niet kunt aanraken ivm vette vingers.
Hoe vervangen jullie zulke dingen?
In de badkamer heb ik ze ook wel maar dat is met een veer met die klauwen van mij kan ik die ring er toch nooit in krijgen man.
[ afbeelding ]
Nee mang veel te weinig ruimte om dan nog erin te drukkenquote:Op zaterdag 11 februari 2017 19:08 schreef derLudolf het volgende:
Maar je kunt die puntjes van die ring toch gewoon bij elkaar knijpen?
Een punttang idd uhmzzquote:Op zaterdag 11 februari 2017 19:08 schreef Roschambo het volgende:
[..]
Je zou een punttang kunnen gebruiken om de veer bij elkaar te klemmen, en een stokje om de andere kant in de groef te duwen. Zelf ben ik niet zo bang dit soort lampen aan te raken, maar ik kan hier ongelijk in hebben.
Imo kun je beter Uponor RTM koppelingen gebruiken. Heb je ook geen perstang voor nodig.quote:Op zondag 12 februari 2017 16:55 schreef FranticDJ het volgende:
Ik zag gister een glimp van eigen huis in puin. Daar waren ze met een flexibele waterleiding aan t stoeien. De koppelingen draaiden ze erop met een inbussleutel, werkt dit net zo goed/beter als bv een perskoppeling? Scheelt wel dat je geen perstang a enkele 100'en euro's moet kopen
Ah, eens naar kijken. Moet straks in m'n huis een radiator verleggen.. Nog ff in dubio wat ik terug leg. Convectorput of een design radiator. Wil van een raam in de achtergevel tuindeuren maken.quote:Op zondag 12 februari 2017 20:19 schreef bbtb77 het volgende:
[..]
Imo kun je beter Uponor RTM koppelingen gebruiken. Heb je ook geen perstang voor nodig.
Heb ik ooit gedaan. Ben toen op een convectorput overgestapt.quote:Op zondag 12 februari 2017 20:34 schreef FranticDJ het volgende:
Ah, eens naar kijken. Moet straks in m'n huis een radiator verleggen.. Nog ff in dubio wat ik terug leg. Convectorput of een design radiator. Wil van een raam in de achtergevel tuindeuren maken.
Hangt ervan af wat erachter zit. Een gipsmuur zal nog wel gaan, maar een harde kalkzandsteen geeft ellende om in te spijkeren.Zou sowieso even boren, plug en schroef erin. Altijd netterquote:Op zondag 12 februari 2017 21:38 schreef YourCaptor het volgende:
Ik heb spachtelputz op mijn muren, met een redelijk fijne korrel. Kunnen daar gewoon spijkers in om dingen aan op te hangen, of is een schroef beter (of juist niet)?
Ja kom nu modellen tegen van slechts 9cm diep. Best interessant. Naja, verder puzzelen zodra ik de sleutel hebquote:Op zondag 12 februari 2017 21:38 schreef blomke het volgende:
[..]
Heb ik ooit gedaan. Ben toen op een convectorput overgestapt.
Ik heb ze hier gebruikt voor de leiding en naar de garage. Nogsteeds lekvrij.quote:Op zondag 12 februari 2017 16:55 schreef FranticDJ het volgende:
Ik zag gister een glimp van eigen huis in puin. Daar waren ze met een flexibele waterleiding aan t stoeien. De koppelingen draaiden ze erop met een inbussleutel, werkt dit net zo goed/beter als bv een perskoppeling? Scheelt wel dat je geen perstang a enkele 100'en euro's moet kopen
Het zijn van die blokken, weet niet precies wat dat is:quote:Op zondag 12 februari 2017 21:39 schreef blomke het volgende:
[..]
Hangt ervan af wat erachter zit. Een gipsmuur zal nog wel gaan, maar een harde kalkzandsteen geeft ellende om in te spijkeren.Zou sowieso even boren, plug en schroef erin. Altijd netter
Gipsblokken? Gasbeton?quote:Op maandag 13 februari 2017 07:12 schreef YourCaptor het volgende:
[..]
Het zijn van die blokken, weet niet precies wat dat is:
[ link | afbeelding ]
Gaatje boren en pluggen.quote:Op maandag 13 februari 2017 07:12 schreef YourCaptor het volgende:
Het zijn van die blokken, weet niet precies wat dat is:
[ link | afbeelding ]
Alleen problemen, beslist niet doen.quote:Op maandag 13 februari 2017 12:10 schreef sjnelle1 het volgende:
Heb een isolatie vraag volgens de dakkapel bouwer zijn de wanden en dak van mijn dakkapel geisoleerd.
Is het nog wijsheid om isolatie tussen de balken aan te brengen of ga ik me dan alleen problemen op hals halen.
zie foto
[ afbeelding ]
Goed om te horenquote:Op maandag 13 februari 2017 06:18 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Ik heb ze hier gebruikt voor de leiding en naar de garage. Nogsteeds lekvrij.
is dat een lasdoos links van de thermostaat?quote:Op maandag 13 februari 2017 07:12 schreef YourCaptor het volgende:
[..]
Het zijn van die blokken, weet niet precies wat dat is:
[ link | afbeelding ]
quote:Op maandag 13 februari 2017 08:07 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Gipsblokken? Gasbeton?
Spijkers zijn sowieso altijd kut, das wat voor hout
OK ga ik doen, thanksquote:
Yep. Daar zou een eventuele CO2 meter kunnen komen.quote:Op maandag 13 februari 2017 16:52 schreef akatar het volgende:
[..]
is dat een lasdoos links van de thermostaat?
Gleuf dichtmaken en buiten een aparte brievenbus plaatsen. Is makkelijker schilderen ook.quote:Op maandag 13 februari 2017 21:29 schreef Minarosa het volgende:
Wij hebben een verticale brievenbusopening in de voordeur, vrijwel naast de klink. Als de deur niet op slot zit kun je dus met je hand door de brievenbusopening de deur openmaken. Gelukkig hebben we er volgens mij een prima slot op laten zetten (driepuntssluiting SKG**) maar ik wil ook een klep of iets anders aan de binnenkant op de brievenbus zetten om te voorkomen dat er een insluiper binnen kan komen zodra iemand vergeet de deur op slot te doen. Is hier een goede en veilige oplossing voor? Ik vind via google vooral kleppen voor horizontale brievenbussen. Er is niet veel ruimte tussen klink en brievenbus dus het kan geen enorm ding worden. En liefst ook niet te lelijk het is een jarendertigdeur met glas in lood ernaast. Heeft iemand suggesties?
CO CO2 is niet heel interessantquote:Op maandag 13 februari 2017 19:01 schreef YourCaptor het volgende:
[..]
Yep. Daar zou een eventuele CO2 meter kunnen komen.
https://www.woodiesshop.nl/quote:Op maandag 13 februari 2017 22:54 schreef Lucky_Strike het volgende:
Wat is een goede en goedkope webshop voor schroeven en pluggen?
Het meeste spul haal ik bij Ecotools, lekker voordelig en ik merk weinig verschil met de gerenommeerde merken.quote:Op maandag 13 februari 2017 22:54 schreef Lucky_Strike het volgende:
Wat is een goede en goedkope webshop voor schroeven en pluggen?
Als t vast moet: woodiesquote:Op maandag 13 februari 2017 22:54 schreef Lucky_Strike het volgende:
Wat is een goede en goedkope webshop voor schroeven en pluggen?
Juist wel, dan kan je de ventilator automatisch harder laten lopen om zo het zuurstofgehalte op pijl te houden.quote:
Waarschijnlijk Na je foto te hebben bestudeerd wel zeker: heb je een set met Voor Schakel Apparaat (VSA).quote:Op dinsdag 14 februari 2017 12:41 schreef Inbox4me het volgende:
Nieuwe TL lampen gehaald (oude mee naar de winkel, en zelfde wattage mee naar huis). Lampen doen het niet, dus opnieuw naar de winkel en 2 starters gekocht op aanraden van de verkoper.
Echter: ik kan nergens de veronderstelde starters vinden, en googlen leert mij dat er ook TL lampen zónder starter zijn?
Zoals Blomke als zegt, jij hebt inderdaad een elektrisch voorgeschakelde TL.quote:Op dinsdag 14 februari 2017 12:41 schreef Inbox4me het volgende:
Echter: ik kan nergens de veronderstelde starters vinden, en googlen leert mij dat er ook TL lampen zónder starter zijn?
De VSA maakt starters dus overbodig, weer wat geleerdquote:Op dinsdag 14 februari 2017 12:43 schreef blomke het volgende:
[..]
Waarschijnlijk Na je foto te hebben bestudeerd wel zeker: heb je een set met Voor Schakel Apparaat (VSA).
Als je een multimeter hebt, kan je HEEL VOORZICHTIG de uitgangen en ingang op voltage meten.
Ik denk niet dat ik me ga wagen aan doormeten, met ophangen destijds al rook en een vonk gezien. Kwestie van tig dingen tegelijk doen, behalve de stroom overal afhalenquote:Op dinsdag 14 februari 2017 12:53 schreef Nixxor het volgende:
[..]
Zoals Blomke als zegt, jij hebt inderdaad een elektrisch voorgeschakelde TL.
Dit maakt voor de lamp niets uit, maar deze versie heeft geen starter.
Nadeel is dat als ie kapot is, je de hele VSA (Voor Schakel Apparaat = Dat witte blok) moet vervangen.
Als je gedegen elektronica kennis hebt kun je een poging doen tot wat metingen, maar kijk aub uit. het gaat om gevaarlijke voltages!
TL geeft wat te weinig licht naar mijn smaak, dus als ik ga vervangen ga ik zeker naar led's kijkenquote:Op dinsdag 14 februari 2017 13:06 schreef Goddelijker het volgende:
Mooi moment om een setje LED's op te hangen!
Je hoeft geen andere TL lampen te hebben. Zolang ze passen is het goed.quote:Op dinsdag 14 februari 2017 13:13 schreef Inbox4me het volgende:
Dubbelcheck: er hoeven geen andere TL lampen in zo'n lamp als ik heb? Anders geformuleerd: het lijkt logisch dat de VSA kuren heeft gekregen?
Helder , thanks!quote:Op dinsdag 14 februari 2017 13:16 schreef Nixxor het volgende:
[..]
Je hoeft geen andere TL lampen te hebben. Zolang ze passen is het goed.
Een VSA is de elektronische "variant" van een starter. (Even kort door de bocht) ze zijn betrouwbaarder. Maar als ze stuk zijn kun je er ook meteen niets meer mee.
Ik heb het zelf ook gehad met een TL balk, na 2,5 jaar deed hij het niet meer, eerst nog andere TL's gekocht. Maar die deden het ook niet. Daarna nieuwe VSA geïnstalleerd, en beide lampen deden het weer.
Als LED Tip, ik heb een van deze opgehangen als TL vervanger: http://www.cdrwinkel.com/wide-tube-150mm-45w-warm-wit.html
Komt me een bak licht uit...
quote:Op dinsdag 14 februari 2017 07:50 schreef usernaamvergeten het volgende:
[..]
Het meeste spul haal ik bij Ecotools, lekker voordelig en ik merk weinig verschil met de gerenommeerde merken.
Bedankt beiden, het is Ecotools geworden.quote:Op dinsdag 14 februari 2017 08:19 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
Als t vast moet: woodies
Volgens mij had atmoz nog wel een link met leuke prijzen..
Nog meer geshopt daar? Ze verkopen goed spul hoor.quote:Op dinsdag 14 februari 2017 19:39 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
[..]
Bedankt beiden, het is Ecotools geworden.
Niets nodig op het moment. Morgenochtend komt iets met spoed bij Hornbach vandaan. En ook een pakje van Toolstation. En ik heb vandaag voor 2200 euro isolatiemateriaal besteld. Ik ben weer even uitgewinkeldquote:Op dinsdag 14 februari 2017 19:40 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Nog meer geshopt daar? Ze verkopen goed spul hoor.
quote:
Dat.quote:Op dinsdag 14 februari 2017 08:42 schreef Randy_S het volgende:
[..]
Juist wel, dan kan je de ventilator automatisch harder laten lopen om zo het zuurstofgehalte op pijl te houden.
https://m.warmteservice.n(...)ET-INBOUW/p/85150310
Meer dan genoeg.quote:Op dinsdag 14 februari 2017 19:58 schreef YourCaptor het volgende:
[..]
[..]
Dat.
Maar die komt er niet, leuk welles/nietes spelletje met de aannemer over gehad, "ja er staat niet dat we die meter dan ook daadwerkelijk leveren".
Nog een vraag. Heb een spiegel van ongeveer 14kg die aan de muur moet komen. Er zitten haakjes bij die ik op de spiegel kan schroeven en die kunnen op de muur door middel van een schroef. Is 2x 6mm met plug voldoende?
wel als je gaat ventileren naar aanwezigheidquote:
Een vraag-gestuurde (CO2), gelijkstroom, MV-box is leuk voor je energie-index en je verbruik. Als dat je een extra investering waard is dan.quote:
Je moet wel een flinke kringverjaardag hebben om hem op basis van het CO2 gehalte op te laten toeren.quote:Op dinsdag 14 februari 2017 21:37 schreef lipje het volgende:
[..]
wel als je gaat ventileren naar aanwezigheid
nauwkeuriger metenquote:Op dinsdag 14 februari 2017 22:25 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
Je moet wel een flinke kringverjaardag hebben om hem op basis van het CO2 gehalte op te laten toeren.
60quote:Op maandag 6 februari 2017 20:50 schreef Roschambo het volgende:
[..]
Wat is de hoogte van die poeren?
Ik heb een losse CO2 meter in de keuken hangen. Als ik het gasstel aanzet zonder de ventilator op te schroeven is het binnen een paar minuten rood en alarm. Natuurlijk is dat dan niet door de hele kamer maar wel een teken dat je moet opletten.quote:Op dinsdag 14 februari 2017 22:25 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
Je moet wel een flinke kringverjaardag hebben om hem op basis van het CO2 gehalte op te laten toeren.
Ik ben geen professional en ik weet niet hoe groot en zwaar de overkapping wordt maar als je onder de poer een stoeptegel 30x30 plaatst en er een zak snelbeton in het gat erbij gooit, zou ik me niet te veel zorgen maken. De stijfheid van de overkapping komt immers uit het frame van de overkapping zelf. De poeren zijn alleen om de boel niet te laten wegzakken en om het te verankeren zodat het niet weg waait. Mijn kas staat op 6 vertikaal in de grond geplaatste grindtegels met 30x30 stoeptegels onderin op een laagje zand, geen snelbeton of iets. Deze heb ik in de herfst geplaatst.quote:
Dank!quote:
Hij is natuurlijk wel erg beperkt qua ventilatie op deze manier; aannemend dat hij warm wordt aan de achterzijde. Wat zijn de eisen van de fabrikant wat dat aangaande ?quote:
Ik heb er samen met iemand die vroeger keukens inbouwde naar gekeken: zijn conclusie is dat er genoeg ventilatie is, en aangezien het een betonnen wand is die erachter zit kan dat in principe ook geen kwaad.quote:Op woensdag 15 februari 2017 22:25 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Hij is natuurlijk wel erg beperkt qua ventilatie op deze manier; aannemend dat hij warm wordt aan de achterzijde. Wat zijn de eisen van de fabrikant wat dat aangaande ?
Bevorderlijk voor de levensduur lijkt het mij niet.
Heb je hier iets aan?quote:Op zaterdag 18 februari 2017 22:59 schreef Barrah het volgende:
Ik heb een wand die is afgewerkt van spaanplaat met daarover een lakdraagfolie of melamine. Kan ik hier glasweefsel of glasvlies overheen plakken? Of vereist dit nog een speciale behandeling?
Nieuwsgierig vraagje: kunnen radiators en convectieputten op één verwarmingssysteem? Bijvoorbeeld aan de straatkant radiators en voor de terrasdeuren de convectorput en de rest van het huis met radiators?quote:Op zondag 12 februari 2017 21:38 schreef blomke het volgende: [..]
Heb ik ooit gedaan. Ben toen op een convectorput overgestapt.
Is zo'n beetje het enige resultaat op het web dat precies gaat over wat ik me afvraag.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 23:13 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Heb je hier iets aan?
http://www.klusidee.nl/Fo(...)behangen-t83807.html
Volgens mij komt het dat wel op neer ja...quote:Op zaterdag 18 februari 2017 23:24 schreef Barrah het volgende:
[..]
Is zo'n beetje het enige resultaat op het web dat precies gaat over wat ik me afvraag.
Voorlijmen is gewoon insmeren met lijm en dat laten drogen toch? Klinkt bij mij heel gek hoe dat de hechting op een gesloten oppervlakte zou bevorderen...
ja dat is in de jaren 80 en 90 veelvuldig toegepast. Een "gewone" radiator maakt gebruik van stralings- en convectie warmte, een convector alleen van convectie. Houdt er wel rekening mee dat een convector minder goed presteert op een lage temperatuursysteem.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 23:18 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Nieuwsgierig vraagje: kunnen radiators en convectieputten op één verwarmingssysteem? Bijvoorbeeld aan de straatkant radiators en voor de terrasdeuren de convectorput en de rest van het huis met radiators?
Ik kan me nog steeds geen goede voorstelling maken van het verwarmingsverschil. Die luchtstroom naar boven en weer omlaag kreeg ik indertijd te horen over de cv, wat dus de radiators betrof.
Het oppervlakte is glad en hecht slecht. Je smeert er een ruw middel op en laat dat eerst, zonder er verder gewicht aan te hangen, kleven en drogen.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 23:24 schreef Barrah het volgende:
[..]
Is zo'n beetje het enige resultaat op het web dat precies gaat over wat ik me afvraag.
Voorlijmen is gewoon insmeren met lijm en dat laten drogen toch? Klinkt bij mij heel gek hoe dat de hechting op een gesloten oppervlakte zou bevorderen...
Dat begrijp ik. Maar als je voor dat voorlijmen (want dat staat er) dezelfde lijm gebruikt als voor het behang zelf, waarom zou dat dan niet in één keer hechten? Lijm is ook niet echt gemaakt om een ruw oppervlak te maken.quote:Op zondag 19 februari 2017 10:09 schreef Tanin het volgende:
[..]
Het oppervlakte is glad en hecht slecht. Je smeert er een ruw middel op en laat dat eerst, zonder er verder gewicht aan te hangen, kleven en drogen.
Nu heb je een ruw oppervlakte waar je iets op kunt plakken. Volgens mij hetzelfde principe als voorstrijk bij tegelen.
Omdat er niets aan hangt de eerste keer, wat lostrekt, wat de lijm opzuigt, en ruw niet misschien maar wel hechtbaarquote:Op zondag 19 februari 2017 10:13 schreef Barrah het volgende:
[..]
Dat begrijp ik. Maar als je voor dat voorlijmen (want dat staat er) dezelfde lijm gebruikt als voor het behang zelf, waarom zou dat dan niet in één keer hechten? Lijm is ook niet echt gemaakt om een ruw oppervlak te maken.
1) Ja, dat kan. Er zijn tegenwoordig lage temperatuur convectoren (in een - put) waarmee je voldoende warmteafgifte realiseert. Die bestaan uit weinig watersnood en veel schotjes voor warmteoverdracht. Er zijn ook putten met een ventilator die de convectie warmteoverdracht versterken.quote:Op zaterdag 18 februari 2017 23:18 schreef Teslynd het volgende:
1) Nieuwsgierig vraagje: kunnen radiators en convectieputten op één verwarmingssysteem? Bijvoorbeeld aan de straatkant radiators en voor de terrasdeuren de convectorput en de rest van het huis met radiators?
2) Ik kan me nog steeds geen goede voorstelling maken van het verwarmingsverschil. Die luchtstroom naar boven en weer omlaag kreeg ik indertijd te horen over de cv, wat dus de radiators betrof.
Was tamelijk spaarzaam met de lak -dacht ik zelf- (deed er net zoveel op als ik normaal later in het jaar deed) en ik rolde het steeds uit toen het nog nat was.quote:Op woensdag 22 februari 2017 12:04 schreef MrDrako het volgende:
Druipers krijg je door teveel lak aan te brengen. Extra terpentine erdoor lijkt me niet de oplossing, en met dit weer lakken is idd niet de beste keus.
Even wachten tot het droog is en wat warmer zorgt voor een veel mooier resultaat.
Je moet sowieso de gebruiksaanwijzing op de verfpot in acht nemen. En die schrijven in veel gevallen een minimumtemperatuur en droog weer voor.quote:Op dinsdag 21 februari 2017 23:34 schreef Horzula het volgende:
Vraag over het lakken van een voordeur.
Vorig jaar om deze tijd van het jaar heb ik een voordeur van een woonboot geprobeerd te lakken. Aan de buitenkant is het toen gaan druipen omdat het waarschijnlijk veel te koud en veel te nat is geweest. Is er een manier om deze deur in dit jaargetijde toch mooi te krijgen?
De eigenares beweert dat het met terpentine door de lak beter zal gaan, maar een klusser die ik gesproken heb zegt dat je altijd moet wachten tot het buiten 15° is.
Wat nu gedaan?
Nou, in mijn ervaring lakt het prettiger als de deur er juist nog in hangt. Misschien wel meer kans op druipers, maar dat is nogmaals een kwestie van niet teveel verf. Als de deur hangt krijg je VEEL minder stofjes die op de deur landen terwijl hij nog nat is. Tenzij je een stofvrije ruimte hebt, geeft ingehangen deuren aflakken vaak een beter resultaat.quote:Op woensdag 22 februari 2017 14:57 schreef nanuk het volgende:
En het werkt eenvoudiger en minder kans op druipers/zakkers als je de deur even uit de scharnieren haalt en vlak neerlegt. Kan je het deurgat afdichten met een oud gordijn of zo om de temperatuur enigszins op peil te houden. Wel in de ochtend schilderen dan anders zit je een nacht zonder deur in je boot.
voor gebruik achter dezelfde groep hoef je maar een set kabels te trekken, die je mag doorlussen van contact naar contact.quote:Op zaterdag 25 februari 2017 13:05 schreef Tanin het volgende:
Ik heb een dubbele contactdoos en deze gaan afdekken, verderop op de muur wil ik twee dubbele contactdozen plaatsen.
Kan ik een maal draad leggen naar de eerst volgende contactdoos, daar met lasklem stopcontact aansluiten en tevens draad om door te trekken naar tweede dubbele stopcontact?
Of moet ik vanaf de oorspronkelijke contactdoos meteen twee setjes draad leggen?
Komt op alle stopcontacten niet veel bijzonders te staan, alarmklok, nachtlampje, misschien een keer een telefoon om op te laden, etc.
Genoeg ruimte ook op de groep, gaat erom wat ik in de muur stop
Je kunt ook doorlussen op het stopcontact; van wcd naar wcd.quote:Op zaterdag 25 februari 2017 13:11 schreef lipje het volgende:
[..]
voor gebruik achter dezelfde groep hoef je maar een set kabels te trekken, die je mag doorlussen van contact naar contact.
Zou je dan geen giplsplaatvuller gebruiken?quote:Op dinsdag 28 februari 2017 11:50 schreef Lucky_Strike het volgende:
Kan je stuccen over gelatexte acrylaatkit? Ik wil misschien kit tussen de gipsplaatvoegen op het plafond en schuine dak doen, latexen en over een tijdje laten stuccen.
Dat is zeker een optie. Maar iemand had het idee om kit te gebruiken zodat de platen wat beweging kunnen hebben.quote:Op dinsdag 28 februari 2017 16:08 schreef MrDrako het volgende:
[..]
Zou je dan geen giplsplaatvuller gebruiken?
Als je het gaat laten stucen, dan stucen ze die voegen toch gewoon mee?quote:Op dinsdag 28 februari 2017 11:50 schreef Lucky_Strike het volgende:
Kan je stuccen over gelatexte acrylaatkit? Ik wil misschien kit tussen de gipsplaatvoegen op het plafond en schuine dak doen, latexen en over een tijdje laten stuccen.
Maar aangezien de kit flexibel blijft, en de stuclaag vaak niet erg dik is, krijg je dan geen scheuren als het ook maar iets gaat werken?quote:Op dinsdag 28 februari 2017 16:12 schreef Redcoon het volgende:
[..]
Als je het gaat laten stucen, dan stucen ze die voegen toch gewoon mee?
Ja dat lijk mij ook. Maar ik vraag het toch maar even voor het geval stuc niet op kit hecht ofzo. Zou een beetje lullig foutje zijn.quote:Op dinsdag 28 februari 2017 16:12 schreef Redcoon het volgende:
[..]
Als je het gaat laten stucen, dan stucen ze die voegen toch gewoon mee?
Ik geloof dat je in dit geval niet voor de stucadoor moet gaan denken. Dat kan hij beter, hier gebruiken ze geloof ik wapeningsband of gipsplaatvuller oid voor.quote:Op dinsdag 28 februari 2017 16:14 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ja dat lijk mij ook. Maar ik vraag het toch maar even voor het geval stuc niet op kit hecht ofzo. Zou een beetje lullig foutje zijn.
Dat ben ik op zich met je eens. Alleen kan er wel eens een paar jaar tussen stucen en opvullen van de gipsplaten zitten Vandaar dat we het vullen zelf gaan doen.quote:Op dinsdag 28 februari 2017 16:17 schreef Redcoon het volgende:
[..]
Ik geloof dat je in dit geval niet voor de stucadoor moet gaan denken. Dat kan hij beter, hier gebruiken ze geloof ik wapeningsband of gipsplaatvuller oid voor.
Ah zo, en is het geen optie om ze te verven zonder de voegen te vullen? En je hebt natuurlijk altijd nog de optie om tegen die tijd de kit te verwijderen.quote:Op dinsdag 28 februari 2017 16:19 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Dat ben ik op zich met je eens. Alleen kan er wel eens een paar jaar tussen stucen en opvullen van de gipsplaten zitten Vandaar dat we het vullen zelf gaan doen.
Ik vind het wel erg lelijk om lange tijd naar de voegen te moeten kijken.quote:Op dinsdag 28 februari 2017 16:21 schreef Redcoon het volgende:
[..]
Ah zo, en is het geen optie om ze te verven zonder de voegen te vullen? En je hebt natuurlijk altijd nog de optie om tegen die tijd de kit te verwijderen.
quote:Op woensdag 22 februari 2017 12:31 schreef Horzula het volgende:
[..]
Was tamelijk spaarzaam met de lak -dacht ik zelf- (deed er net zoveel op als ik normaal later in het jaar deed) en ik rolde het steeds uit toen het nog nat was.
Is er geen manier om bijv. de deur open te doen (is een buitendeur dus gaat naar binnen open), het deurgat af te plakken en de deur binnen te lakken met de verwarming aan?
quote:Op woensdag 22 februari 2017 12:56 schreef mark_dabomb het volgende:
Tuurlijk wel, je kan ook met een haarföhn het droogproces versnellen. Bij terpentine gebaseerde verf wel eerst even wachten tot ie mooi uitvloeit (je ziet hem 'strak' trekken) en dan voorzichtig met föhn drogen. Uiteraard wel proberen zo stofvrij mogelijk te werken anders blaas je alle stof/zand je lak in.
quote:Op woensdag 22 februari 2017 13:58 schreef blomke het volgende:
[..]
Je moet sowieso de gebruiksaanwijzing op de verfpot in acht nemen. En die schrijven in veel gevallen een minimumtemperatuur en droog weer voor.
Verder kan je ook een watergedragen verf overwegen; die droogt sneller en is gelijk "op hardheid" waar een alkydverf (na droging) nog dagen (zelfs weken) nodig heeft om onder invloed van O2uit de lucht, uit te harden.
quote:Op woensdag 22 februari 2017 14:57 schreef nanuk het volgende:
En het werkt eenvoudiger en minder kans op druipers/zakkers als je de deur even uit de scharnieren haalt en vlak neerlegt. Kan je het deurgat afdichten met een oud gordijn of zo om de temperatuur enigszins op peil te houden. Wel in de ochtend schilderen dan anders zit je een nacht zonder deur in je boot.
Bedankt voor alle adviezen.quote:Op woensdag 22 februari 2017 17:04 schreef MrDrako het volgende:
[..]
Nou, in mijn ervaring lakt het prettiger als de deur er juist nog in hangt. Misschien wel meer kans op druipers, maar dat is nogmaals een kwestie van niet teveel verf. Als de deur hangt krijg je VEEL minder stofjes die op de deur landen terwijl hij nog nat is. Tenzij je een stofvrije ruimte hebt, geeft ingehangen deuren aflakken vaak een beter resultaat.
Heb die verf eergisteren gekocht, dus dat kan geen problem zijn.quote:Op donderdag 2 maart 2017 21:56 schreef mark_dabomb het volgende:
Spannend, uiteraard wel foto's posten van het eind resultaat. Als het morgenmiddag niet droog is is je verf te oud of slecht.
Waarom mag die dan niet gebruikt worden ? Mits voldoende diep en bijvoorbeeld in een mantelbuis (hwa 80 oid.) zie ik geen problemen eigenlijk....quote:Op donderdag 2 maart 2017 22:20 schreef PasopA het volgende:
Waarom mag tyleen gasbuis hiervoor niet gebruikt worden? Deze buis is ook gewoon gastec gekeurd.
Moeten de koppelingen niet altijd bereikbaar zijn? Dan zou de koperen gasbuis uit een stuk naar buiten moeten, waar hij in een kast verloopt naar een gele gastec tyleenbuis. En moet er dan niet weer het zelfde gebeuren bij de schuur? dan is het wellicht goedkoper om gewoon volledig voor ommantelde koperbuis te gaan.quote:Op vrijdag 3 maart 2017 06:46 schreef Gieliovd het volgende:
Zover ik weet mag je in huis geen hdpe toepassen ivm brandgevaar. Ik heb zelfs gehoord dat het onder je huis niet mag maar dat lijkt me weer sterk.
Dus je zou met koper eerst wat kunnen doen en daarna vrij over op hdpe in je tuin.
Mantel is daar niet verplicht.
vragen bij de bouwmarkt of ze dat willen tegen een vergoeding.quote:Op vrijdag 3 maart 2017 13:40 schreef xaban06 het volgende:
Ik wil geen topic starten voor een simpele vraag dus probeer ik het hier
Ik wil een werkblad kopen, echter is deze te lang en te diep. Werkblad komt van Ikea vandaan. Waar kan ik zoiets op maat laten zagen (naar 140cm x 50cm)?
alternatief is de zak wel halen. Besparen door te proberen het op een andere manier op te lossen kost vaak meer.quote:Op vrijdag 3 maart 2017 21:04 schreef Joeh het volgende:
Ik heb een oud tegelvloertje weggehaald om laminaat neer te leggen . Hierbij is op twee plekken de cementdekvloer beschadigd geraakt over 30x40 cm. Breder dan een vloerdeel dus maar te weinig om een grote zak geschikt vloercement (is dat een woord) te halen om daarmee de gaten op te vullen.
Welke alternatieven zou ik aan kunnen denken?
Koop je een pak van 5 kiloquote:Op vrijdag 3 maart 2017 21:04 schreef Joeh het volgende:
Ik heb een oud tegelvloertje weggehaald om laminaat neer te leggen . Hierbij is op twee plekken de cementdekvloer beschadigd geraakt over 30x40 cm. Breder dan een vloerdeel dus maar te weinig om een grote zak geschikt vloercement (is dat een woord) te halen om daarmee de gaten op te vullen.
Welke alternatieven zou ik aan kunnen denken?
Geen kit nemen inderdaad. Neem dan Uniflott, geeft het minste kans op scheuren omdat het vezelversterkt is en je kan er prima overheen stukadoren.quote:Op dinsdag 28 februari 2017 16:32 schreef bleiblei het volgende:
Ik zou het vullen met gipsplaatvuller. Dat is minder smerig spul, daarvoor bedoeld en als er beweging in de gipsplaten zit dat die vuller barst, heb je sowieso een probleem als je het daarna gaat stucen. De voegen kitten is in alle opzichten een pruts oplossing.
Heb je hem al gekocht? Anders kun je misschien bij de bouwmarkt en blad kopen. Dan is zagen gratis.quote:Op vrijdag 3 maart 2017 13:40 schreef xaban06 het volgende:
Ik wil geen topic starten voor een simpele vraag dus probeer ik het hier
Ik wil een werkblad kopen, echter is deze te lang en te diep. Werkblad komt van Ikea vandaan. Waar kan ik zoiets op maat laten zagen (naar 140cm x 50cm)?
Helemaal gelijk.quote:Op zaterdag 4 maart 2017 00:12 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Heb je hem al gekocht? Anders kun je misschien bij de bouwmarkt en blad kopen. Dan is zagen gratis.
quote:Op donderdag 2 maart 2017 22:26 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Waarom mag die dan niet gebruikt worden ? Mits voldoende diep en bijvoorbeeld in een mantelbuis (hwa 80 oid.) zie ik geen problemen eigenlijk....
Het was de bedoeling om de buis binnenshuis aan te leggen. Hoe het buiten gebruikt mag worden maakt nu niet veel uit.quote:Op vrijdag 3 maart 2017 06:46 schreef Gieliovd het volgende:
Zover ik weet mag je in huis geen hdpe toepassen ivm brandgevaar. Ik heb zelfs gehoord dat het onder je huis niet mag maar dat lijkt me weer sterk.
Dus je zou met koper eerst wat kunnen doen en daarna vrij over op hdpe in je tuin.
Mantel is daar niet verplicht.
Koppelingen moeten bereikbaar zijn ja, maar een beetje zand weg graven is geloof ik nog bereikbaar. Je mag hem ook gewoon aan beide kanten met tyleen naar binnen steken, zolang je daarna verder gaat met koper of meerlagenbuis.quote:Op vrijdag 3 maart 2017 09:42 schreef Roschambo het volgende:
[..]
Moeten de koppelingen niet altijd bereikbaar zijn? Dan zou de koperen gasbuis uit een stuk naar buiten moeten, waar hij in een kast verloopt naar een gele gastec tyleenbuis. En moet er dan niet weer het zelfde gebeuren bij de schuur? dan is het wellicht goedkoper om gewoon volledig voor ommantelde koperbuis te gaan.
- Kleine zak halenquote:Op vrijdag 3 maart 2017 21:04 schreef Joeh het volgende:
Ik heb een oud tegelvloertje weggehaald om laminaat neer te leggen . Hierbij is op twee plekken de cementdekvloer beschadigd geraakt over 30x40 cm. Breder dan een vloerdeel dus maar te weinig om een grote zak geschikt vloercement (is dat een woord) te halen om daarmee de gaten op te vullen.
Welke alternatieven zou ik aan kunnen denken?
Nee, ze zijn alleen bestemd voor het lassen van hard koperen (vd)draad.quote:Op zaterdag 4 maart 2017 22:30 schreef Tom_ het volgende:
Als ik adereindhulzen gebruik bij flexibele kabel, kan/mag ik voor het lassen dan deze lasklemmen gebruiken?
[ afbeelding ]
Op de afbeelding is ook een wago.quote:Op zaterdag 4 maart 2017 22:38 schreef derLudolf het volgende:
Oftewel Wago's. Hoef je niet eens aderhulseinden te gebruiken
Gebruik ik nu ook, maar die kosten ongeveer 3x wat deze kosten. Ben nu spotjes aan het aansluiten en dan gaan er best veel in.quote:Op zaterdag 4 maart 2017 22:38 schreef derLudolf het volgende:
Oftewel Wago's. Hoef je niet eens aderhulseinden te gebruiken
Hatsikidee!quote:Op donderdag 2 maart 2017 21:56 schreef mark_dabomb het volgende:
Spannend, uiteraard wel foto's posten van het eind resultaat. Als het morgenmiddag niet droog is is je verf te oud of slecht.
Ben ook zo eentje. Kan geen rechte lijnen zien (moet het beredeneren of het vermoedelijk mooi recht is) en heb te weinig spierkracht om de decoupeerzaag er strak doorheen te duwen. Dus werkblad of paneeltjes (van een timmerpaneel) op maat laten zagen en in elkaar schroeven met de accuschroefboor. Ik noem me dan ook geen klusser, maar vraag wel eens wat op een klustopic.quote:Op zaterdag 4 maart 2017 02:41 schreef vannelle het volgende:
[..]
Helemaal gelijk.
Maar een klusser die een werkblad niet eens op maat kan maken wekt wel mijn nieuwsgierigheid.
Uiteraard hoop ik wel dat het lukt!
Op een gegeven moment wordt een merknaam een productnaamquote:
nee dan krijg je een zaagquote:Op zondag 5 maart 2017 10:12 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Op een gegeven moment wordt een merknaam een productnaam
Of geef je mij ook een beitel als ik om een bacho vraag?
Je bedoeld deze.quote:Op zaterdag 4 maart 2017 22:38 schreef derLudolf het volgende:
Oftewel Wago's. Hoef je niet eens aderhulseinden te gebruiken
wago topjob-squote:Op zondag 5 maart 2017 11:25 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Je bedoeld deze.
[ afbeelding ]
Dit is een type Wago lasklem
Wago maakt meer producten dan alleen deze
En soepele kabel maakt zonder adereindhulzen de beste verbinding met deze klemmen toch?quote:Op zondag 5 maart 2017 11:25 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Je bedoeld deze.
[ afbeelding ]
Dit is een type Wago lasklem
Wago maakt meer producten dan alleen deze
Bij deze klemmen moet je geen adereindhulzen toe passen.quote:Op zondag 5 maart 2017 12:22 schreef Tom_ het volgende:
[..]
En soepele kabel maakt zonder adereindhulzen de beste verbinding met deze klemmen toch?
Isdie met een aardappel genomen? Volgens mij ben je zelf tevreden Gefeliciteerd.quote:Op zaterdag 4 maart 2017 23:33 schreef Horzula het volgende:
[..]
Hatsikidee!
http://i68.tinypic.com/2qwncza.jpg
Streudingquote:Op maandag 6 maart 2017 08:58 schreef whY... het volgende:
Bij welke webshop kan je een beetje leuk tuingereedschap kopen? Ik heb voor het eerst een huis met een tuin en dit voorjaar gaat een en ander op de schop. Vrijletterlijk want dat is het enige tuingereedschap dat ik bezit.
Kwaliteit mag tussen hobbybobby en naamloos professioneel.
Webshops die ik van jullie (fok!) ken en waarvoor ik mijn dank wil uitspreken:
www.hbm-machines.com
www.zamro.nl
Alleen die verkopen geen tuingereedschap.
shit zeg, dat is kwalitatief spul.quote:Op zondag 5 maart 2017 12:25 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Bij deze klemmen moet je geen adereindhulzen toe passen.
Ze zijn geschikt voor hard koperen draden van of 0.08 tot 4 mm² en soepele draden van 0.08 tot 2.5 mm²
Ik kan het altijd hier proberen tochquote:Op maandag 6 maart 2017 09:01 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Streuding
Oa hier te koop
http://www.schoppenshop.nl/brands/streuding/
En ga anders gewoon naar de lokale gereedachapwinkel toe?
Het is in wel geval aan te raden dat je thuis bent als zo'n pakket wordt bezorgd. Laatst een vishengel (transport lengte 1,70m) laten bezorgen. Kwam met dpd vanwege de afmetingen.quote:Op maandag 6 maart 2017 10:02 schreef whY... het volgende:
[..]
Ik kan het altijd hier proberen toch
Anders was ik naar hornbach gegaan inderdaad.
Ik ben erg tevreden met tuingereedschap van Fiskars.quote:Op maandag 6 maart 2017 08:58 schreef whY... het volgende:
Bij welke webshop kan je een beetje leuk tuingereedschap kopen? Ik heb voor het eerst een huis met een tuin en dit voorjaar gaat een en ander op de schop. Vrijletterlijk want dat is het enige tuingereedschap dat ik bezit.
Kwaliteit mag tussen hobbybobby en naamloos professioneel.
Webshops die ik van jullie (fok!) ken en waarvoor ik mijn dank wil uitspreken:
www.hbm-machines.com
www.zamro.nl
Alleen die verkopen geen tuingereedschap.
Komt in mijn lijstje te staanquote:Op maandag 6 maart 2017 11:16 schreef bouwkloon het volgende:
[..]
Ik ben erg tevreden met tuingereedschap van Fiskars.
Via Amazon.de ook zeer betaalbaar aan te komen.
Als je deze steel hebt kan je veel accesoires (allemaal zo rond de 5-10 euro) erop klikken:
https://www.amazon.de/Fis(...)ywords=fiskars+steel
Ik heb zelf deze snoeischaar, niet de goedkoopste maar het maakt tuinieren wel leuk!
https://www.amazon.de/Fis(...)ords=fiskars+quantum
Voor een klus werk ik toch al met high tack en moet ik in een buitenmuur (die daarna nog met rabat wordt bekleed) een dichtgemaakt gat rondom afkitten. Als het niet hoeft ga ik daar niet apart andere kit voor halen.quote:Op dinsdag 7 maart 2017 08:46 schreef Sjoerdfoto het volgende:
Jahoor, kan prima. Maar waarom geen normale witte kit?
moet je het knoppenpaneel er even afhalen, als er 2 stangen achter zitten, beiden even testen.quote:Op dinsdag 7 maart 2017 10:00 schreef archito het volgende:
2 korte kluskwesties:
- Op mijn huidige toilet zit er maar 1 spoelknop. Het is wel een modern hangtoilet uit 2010. Zou het mogelijk zijn om een spoelknop met een 2e spaarknop te installeren? Ik heb geen idee of de meeste nieuwe reservoirs standaard zijn uitgerust met deze functie.
- Ik heb vorige jaar zelf een aantal wanden gestuct. (over gipsplaat met structuurverf en beton met structuurverf) Dat ging wel aardig maar het zelf mengen e.d. gaf toch behoorlijk wat rotzooi. Ik heb nu een emmer stucpasta gekocht om uit te proberen op een klein wandje. Kan ik dat gewoon gebruiken met standaard stucprofielen om de hoeken te beschermen? Deze bijvoorbeeld: http://www.hornbach.nl/sh(...)8056522/artikel.html
Ja, als de laagdikte maar voldoende is. Dek en plak alles goed af als je met sierpleister aan de slag gaat, het werkt prima, maar is erg kleverig en als het ergens op of aan valt,zit het er stevig op aan vast. Heel anders dan gips.quote:Op dinsdag 7 maart 2017 10:00 schreef archito het volgende:
- Ik heb vorige jaar zelf een aantal wanden gestuct. (over gipsplaat met structuurverf en beton met structuurverf) Dat ging wel aardig maar het zelf mengen e.d. gaf toch behoorlijk wat rotzooi. Ik heb nu een emmer stucpasta gekocht om uit te proberen op een klein wandje. Kan ik dat gewoon gebruiken met standaard stucprofielen om de hoeken te beschermen? Deze bijvoorbeeld: http://www.hornbach.nl/sh(...)8056522/artikel.html
Gecheckt en er zitten 2 hendels waarvan maar 1 met drukstift. Dus daar ga ik mooi een waterbesparende bediening op aansluiten!quote:Op dinsdag 7 maart 2017 18:54 schreef akatar het volgende:
[..]
moet je het knoppenpaneel er even afhalen, als er 2 stangen achter zitten, beiden even testen.
mocht het werken nieuw knoppenpaneel kopen met 2 knoppen
Is kant-en-klare stucpasta kleveriger dan zelf aangemaakte gips met fix & finish? Het profiel waar ik naar linkte was voor 1 mm laag. Er zit nu structuurverf op dus minimaal 1 mm is waarschijnlijk sowieso wel nodig om de hele structuur te bedekken. Zonder hoekprofielen is ook geen optie toch? Lijkt mij dat je dan de hoeken heel moeilijk strak kunt maken, of valt dat mee?quote:Op woensdag 8 maart 2017 09:18 schreef blomke het volgende:
[..]
Ja, als de laagdikte maar voldoende is. Dek en plak alles goed af als je met sierpleister aan de slag gaat, het werkt prima, maar is erg kleverig en als het ergens op of aan valt,zit het er stevig op aan vast. Heel anders dan gips.
Stucpasta is geheel anders dan gips, zowel qua structuur als qua "kleef". Ik heb wandjes van gipsplaat altijd zonder stucprofiel afgewerkt; het hangt er vanaf hoe kaarsrecht en haaks dus je ondergrond is. Als het ouderwets cementstucis, zou ik voor de stevigheid een stalen stucprofiel in de afwerklaag zetten.quote:Op maandag 13 maart 2017 11:58 schreef archito het volgende:
Is kant-en-klare stucpasta kleveriger dan zelf aangemaakte gips met fix & finish? Het profiel waar ik naar linkte was voor 1 mm laag. Er zit nu structuurverf op dus minimaal 1 mm is waarschijnlijk sowieso wel nodig om de hele structuur te bedekken. Zonder hoekprofielen is ook geen optie toch? Lijkt mij dat je dan de hoeken heel moeilijk strak kunt maken, of valt dat mee?
Zul je eerst moeten meten met een waterpas. Zowel met de deur volledig open, als dicht.quote:Op donderdag 16 maart 2017 15:49 schreef YourCaptor het volgende:
Hebben jullie een idee welke ik nu in of uit moet draaien?
Hm, deze zou ik zo in GC / Dingen die je pas jaaaaaaaren later begrepen hebt! Deel 98 kunnen zetten. Dank, ga ik van de week eens mee spelen.quote:Op donderdag 16 maart 2017 16:26 schreef Nixxor het volgende:
[..]
Zul je eerst moeten meten met een waterpas. Zowel met de deur volledig open, als dicht.
Je kunt de scharnieren trouwens in 2 "richtingen" verstellen. Het deur deel minder en verder in de deur draaien. Of het kozijn deel minder of verder in het kozijn draaien.
1tje nodig? Ik heb er nog wel liggen.quote:Op woensdag 22 maart 2017 12:50 schreef Gieliovd het volgende:
Weet iemand of je ook losse deksels van centraaldozen kunt krijgen?
Ik heb in 2013 de zolder voorzien van buizen en dozen.... in 2017 van draad en spanning.
Je raad het al: deksel pleite.
Die moeten wel te krijgen zijn; als je weet welk fabrikaat centraaldoos je hebtquote:Op woensdag 22 maart 2017 12:50 schreef Gieliovd het volgende:
Weet iemand of je ook losse deksels van centraaldozen kunt krijgen?
Ik heb in 2013 de zolder voorzien van buizen en dozen.... in 2017 van draad en spanning.
Je raad het al: deksel pleite.
Oeh, goeie. Mooie reden om weer ff de pyromaan uit te hangen .quote:Op woensdag 22 maart 2017 21:23 schreef akatar het volgende:
in het vuur ermee?
of het metaal zet uit en daarmee wil het hout er makkelijker uit of het hout brandt op en blijft het metaal over.
beide kan
Fukn idioten. 2,99 voor een deksel en 2,29 voor een complete doos met deksel.quote:Op woensdag 22 maart 2017 18:40 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Die moeten wel te krijgen zijn; als je weet welk fabrikaat centraaldoos je hebt
Maar door de regel kun je in de bouwmarkt wel losse deksels krijgen.
https://www.gamma.nl/asso(...)l-vierkant/p/B464146
Of online, al is dat duurder denk ik.
http://www.elektrototaalm(...)g=centraaldoosdeksel
Het probleem is dat de oude steel is afgebroken en een deel nog in de spade zit ?quote:Op woensdag 22 maart 2017 21:15 schreef bleiblei het volgende:
Iemand enig idee hoe je de steel uit een spade krijgt?
I
Het gaat om deze spade:
[ afbeelding ]
quote:Op woensdag 22 maart 2017 21:23 schreef akatar het volgende:
in het vuur ermee?
of het metaal zet uit en daarmee wil het hout er makkelijker uit of het hout brandt op en blijft het metaal over.
beide kan
Nee, niet doen!!!quote:Op woensdag 22 maart 2017 21:29 schreef bleiblei het volgende:
Oeh, goeie. Mooie reden om weer ff de pyromaan uit te hangen .
Ik had er laatst ook een aantal nodig, bij hornbach liggen ze voor 95 cent.quote:Op woensdag 22 maart 2017 21:52 schreef Gieliovd het volgende:
Fukn idioten. 2,99 voor een deksel en 2,29 voor een complete doos met deksel.
Man man man.
Thanks beide als ik een niet uitkom kom ik bij je terug Pipa.
Nou, alleen het T-stuk bovenaan is afgebroken.quote:Op woensdag 22 maart 2017 21:53 schreef blomke het volgende:
[..]
Het probleem is dat de oude steel is afgebroken en een deel nog in de spade zit ?
Meestal zit er dwars een metaal nagel door de spa en de steel. Die moet je er eerst uit meppen, bijv. met een drevel en een hamer.
Dan draai je een houtdraaibout (houtfret) in het bestand steel. De kop van die houtfret zet je in een bankschroef en dan mep je met de hamer tegen het bovenkant van het lemmet. Met een beetje beleid vliegt het lemmet van de steel af.
Thanks. Link 2 is per 2 stuks dus goedkoper zelfs.quote:Op donderdag 23 maart 2017 09:37 schreef Nixxor het volgende:
[..]
Ik had er laatst ook een aantal nodig, bij hornbach liggen ze voor 95 cent.
http://www.hornbach.nl/sh(...)4117039/artikel.html
Vierkant is wat duurder:
http://www.hornbach.nl/sh(...)4117038/artikel.html
Ja, die klinknagel moet eruit. Je moet eerst de nagelkop aan 1 kant, met een haakse slijper afslijpen en dan 'm met een drevel eruit meppen. Dan kan je de steel verwijderen.quote:Op donderdag 23 maart 2017 13:48 schreef bleiblei het volgende:
Waarschijnlijk door die nagel. Maar die kan ik er uit meppen? Ik heb geprobeerd met een oude (nu definitief afgeschreven) beitel, een plamuurmes en een schroevendraaier om onder een bolvormig dingetje te komen die op de schacht zit, maar dat had geen zin.... Anders boor ik dat ding gewoon uit.
quote:Op donderdag 23 maart 2017 14:15 schreef Gieliovd het volgende:
[..]
Thanks. Link 2 is per 2 stuks dus goedkoper zelfs.
Edit: in huis. Klaar.
Het is gelukt .quote:Op donderdag 23 maart 2017 16:55 schreef blomke het volgende:
[..]
Ja, die klinknagel moet eruit. Je moet eerst de nagelkop aan 1 kant, met een haakse slijper afslijpen en dan 'm met een drevel eruit meppen. Dan kan je de steel verwijderen.
Komen de balken tegen de muur aan zonder isolatie? Dan zou ik volstaan met balkjes van 2" x 3" en de brede 3" kant tegen de muur aan.quote:Op maandag 27 maart 2017 12:09 schreef ridsel het volgende:
Ik wil in de garage een wand bekleden met OSB platen, welke formaat van balken gebruik ik best om eerst een raamwerk van te maken voor de muur?
Van welk materiaal is de wand? En hoe dik zijn de platen die je wil gebruiken? Ga je alleen bekleden of komt er aan de platen ook weer iets te hangen?quote:Op maandag 27 maart 2017 12:09 schreef ridsel het volgende:
Ik wil in de garage een wand bekleden met OSB platen, welke formaat van balken gebruik ik best om eerst een raamwerk van te maken voor de muur?
Ik bedoelde meer de wand waar je de platen aan wilt hebben.. dus waar je de balken aan monteert..quote:Op maandag 27 maart 2017 12:21 schreef ridsel het volgende:
Wand zou ik van underlayment willen maken. En deze zal dan een gereedschapswand worden. Isoleren was ik niet van plan, maar is wel een optie.
Da's 1" x 2" .....quote:Op maandag 27 maart 2017 13:26 schreef Harveo het volgende:
Nou, we hebben hetzelfde project ridsel
Ik heb latten gebruikt van 45mm breed en 25mm dik.
Dat noem ik geen balkjes, maar vierkante palen .....quote:Op maandag 27 maart 2017 12:40 schreef Zolderkamer het volgende:
Maar ga uit van 4x4 balkjes als je ze tegen een muur schroeft..
Ik praat in cm.. niet in inch...quote:Op maandag 27 maart 2017 13:49 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat noem ik geen balkjes, maar vierkante palen .....
Hoe ben je van plan de aftakkingen in de schakeldraad en nuldraad te maken? Trek je meerdere draden van en naar de schakelaar, of las je in of bij de lichtpunten en contactdoos?quote:Op maandag 27 maart 2017 13:51 schreef k2014 het volgende:
Hallo, ik wil verlichting aanleggen in mijn tuin. Heb ik het volgende schema correct getekend?
[ afbeelding ]
Dus een dubbele schakelaar met wandcontactdoos, rode schakelaar op rode lampen, groene schakelaar op groene lampen en nog een wandcontactdoos.
Ah. Eenheden erbij plaatsen is wel zo handig. Overigens zijn houtmaten veelal nog in engelse maten.quote:
Dat werkt wel, maar je moet i.d.d. die nul in de WCD's aanknopen.quote:Op maandag 27 maart 2017 13:51 schreef k2014 het volgende:
Hallo, ik wil verlichting aanleggen in mijn tuin. Heb ik het volgende schema correct getekend?
[ afbeelding ]
Dus een dubbele schakelaar met wandcontactdoos, rode schakelaar op rode lampen, groene schakelaar op groene lampen en nog een wandcontactdoos.
Lijkt me nogal dun als je ze plat tegen de muur doet. Dan kom je met je houtschroef erdoorheen waardoor die of splijt (de plank) of in de stenen terecht komt (of beide) . Ik zou een 2" dikte aanhouden.quote:
Je weet dat ze tegenwoordig schroeven in verschillende lengtes verkopen?quote:Op maandag 27 maart 2017 16:53 schreef blomke het volgende:
[..]
Lijkt me nogal dun als je ze plat tegen de muur doet. Dan kom je met je houtschroef erdoorheen waardoor die of splijt (de plank) of in de stenen terecht komt (of beide) . Ik zou een 2" dikte aanhouden.
H, nee bedankt voor de toelichting. Ik vijl er altijd een stuk vanaf als ze te lang zijnquote:Op maandag 27 maart 2017 19:07 schreef Makrolon het volgende:
Je weet dat ze tegenwoordig schroeven in verschillende lengtes verkopen?
Foto? Klinkt best acceptabel namelijk.quote:Op maandag 27 maart 2017 21:31 schreef bleiblei het volgende:
Ligt eraan wat voor eindresultaat je wenst. Wij hebben hier jouw tactiek gebruikt (met buitenmuurverf van ik geloof histor vd. bouwmarkt) en het resultaat is rustiek/industrieel . Wil je dat het netjes en strak wordt moet je toch aan de gang met een plamuurmes.
Is geen redden aan zonder eerst meer te slopen.. die roestige wapening is dieper geroest.. en zet daardoor uit.. wat de boel gewoon weer laat scheuren als je het zo dicht zou maken..quote:Op dinsdag 28 maart 2017 11:58 schreef StupidDutch het volgende:
Er is bij een garage die aan onze tuin grenst een stuk van de muur uitgebroken. Het gat loopt niet helemaal door en is ongeveer 50x30x10cm. Hoe zouden we dit gat dicht kunnen maken?
Het hoeft er niet perfect uit te zien want hier komen uiteindelijk toch planten en struiken voor te staan. Zelf denk ik er aan om het eerst schoon te maken, een paar stukken wapenings staal te plaatsen en vervolgens opbouwen met mortel/beton.
Nog een foto van het betreffende stuk:
[ afbeelding ]
Dat. Eerst de losse stukken weghakken, ook het stuk met het verroeste wapening.quote:Op dinsdag 28 maart 2017 11:58 schreef StupidDutch het volgende:
Het hoeft er niet perfect uit te zien want hier komen uiteindelijk toch planten en struiken voor te staan. Zelf denk ik er aan om het eerst schoon te maken, een paar stukken wapenings staal te plaatsen en vervolgens opbouwen met mortel/beton.
Ik zal komende weekend een foto maken.quote:Op maandag 27 maart 2017 21:38 schreef Puala het volgende:
[..]
Foto? Klinkt best acceptabel namelijk.
Bedankt, we hebben geen idee van wie de garage nu is maar gaan eens kijken of we er achter kunnen komen voordat we beginnen met hakken in andermans garage.quote:Op dinsdag 28 maart 2017 12:16 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Is geen redden aan zonder eerst meer te slopen.. die roestige wapening is dieper geroest.. en zet daardoor uit.. wat de boel gewoon weer laat scheuren als je het zo dicht zou maken..
Dat moet er dan eerst uitgekapt worden tot waar het niet roest, uitgeslepen worden.. en dan kun je pas weer verder met dichtmaken.. (ik zou dan wat gaas erin verwerken als wapening.. dan valt het stuk er niet direct weer uit)
Ik zou me absoluut niet wagen aan het repareren van andermans eigendom. Laat die het maar lekker zelf doen. Het is zijn/haar eigendom en dus ook verantwoording. Als jij daar in gaat hakken of iets aan toevoegen dan kan je nog wel eens flink commentaar krijgen, mogelijk met een schadeclaim erbij.quote:Op woensdag 29 maart 2017 22:03 schreef StupidDutch het volgende:
[..]
Bedankt, we hebben geen idee van wie de garage nu is maar gaan eens kijken of we er achter kunnen komen voordat we beginnen met hakken in andermans garage.
Eentje kopen met bitopname?quote:Op zaterdag 1 april 2017 09:40 schreef Piles het volgende:
Ik heb laatst een heel dun houtboortje gekocht, zonder te bedenken dat die helemaal niet in m'n machine kan (te dun). Is daar oplossing voor?
Ik zou er ook lekker vanaf blijven.quote:Op donderdag 30 maart 2017 08:24 schreef nanuk het volgende:
[..]
Ik zou me absoluut niet wagen aan het repareren van andermans eigendom. Laat die het maar lekker zelf doen. Het is zijn/haar eigendom en dus ook verantwoording. Als jij daar in gaat hakken of iets aan toevoegen dan kan je nog wel eens flink commentaar krijgen, mogelijk met een schadeclaim erbij.
Die dingen wiebelen wel enorm gezien de ruimte op je bitopname.... dus dunne boortjes zeggen snel krak.quote:
Over het algemeen is beits ademend en geen gesloten systeem. Lak daarentegen is een gesloten systeem.quote:Op zondag 2 april 2017 17:36 schreef Geerd het volgende:
Wat is nou het verschil tussen je kozijnen in de beits zetten en verven ?
Wat zijn de voor en nadelen eigenlijk ?
Bij de meeste merken staat vermeld of dit kan. Volgens mij kan het bij mijn deuren van de Hornbach ook wel.quote:Op zondag 2 april 2017 17:43 schreef sjnelle1 het volgende:
Weet iemand een merk board opdekdeuren die 30 mm ingekort kunnen worden?
Waarom verft iedereen dan zijn kozijnen ?quote:Op zondag 2 april 2017 18:07 schreef Gieliovd het volgende:
[..]
Over het algemeen is beits ademend en geen gesloten systeem. Lak daarentegen is een gesloten systeem.
Mompelt iets over dekkende beits..quote:Op zondag 2 april 2017 18:24 schreef Gieliovd het volgende:
Omdat iedereen een kleurtje wil hebben en geen hout zichtbaar wil hebben.
Meeste gaan helaas maar tot 10 mm inkortenquote:Op zondag 2 april 2017 18:07 schreef Gieliovd het volgende:
[..]
Bij de meeste merken staat vermeld of dit kan. Volgens mij kan het bij mijn deuren van de Hornbach ook wel.
Open je de volgende keer ook even een nieuwe?quote:Op maandag 3 april 2017 16:54 schreef sjnelle1 het volgende:
[..]
Meeste gaan helaas maar tot 10 mm inkorten
Helaas
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |