quote:Op zondag 29 januari 2017 12:44 schreef deadly_kiss het volgende:
Hier klussers met verstand van voegen? (badkamer tegelwand)
Ons koophuis is 3 jaar oud, we hebben al heel wat problemen gehad aan ons huis door weggemoffelde fouten vanuit de bouw die (deels) werden opgelost na flink moeilijk doen...
Wij hadden vanaf het begin in de badkamer al vrij grove voegen met geklapte kleine belletjes er in, maar als het zit dat zit het.
Ook is binnen 1.5 jaar 2x opnieuw getegeld (garantie) omdat we een opzetmuurtje in de douche hebben waar meer dan 1cm water in bleef staan doordat het enorm scheef naar achteren lag.
Nu sinds enkele weken viel mij op dat overal scheurtjes in de voegen kwamen die ik niet meer schoon kreeg (alleen de voegen die nat worden tijdens douchen) en nu breken smalle stukjes voeg zelfs door!
De stukjes gebroken voeg verdwijnen achter de tegels hoort dat te kunnen?
Ik heb een week geleden al via hun website aanvraag gedaan met foto's voor een kijkafspraak omdat er echt wat moet gebeuren, maar ik hoor maar niks dus ik ga morgen bellen!
ik durf geen reiniger meer te gebruiken maar de voegen raken viezig door al die scheurtjes waar sop aan blijft hangen dus ik poetste net met een zachte afwasborstel en ik duw zo nog een stuk voeg door
Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?
Het is niet overdreven droog of vochtig in de ruimte, nergens schimmels.
S'nachts laten we altijd de deur half open voor de zekerheid ook al zit er mechanische afzuiging.
Opvallend is dus, dat de voegen scheuren langs de tegelrandjes en het zijn vooral de smallere voegen (het zit niet helemaal recht) die echt in stukken breken.
Ik heb een naar voorgevoel dat ze met een shitverhaal aan komen dus ik wil graag voorbereid zijn.
Is het ook mogelijk om alleen het voegsel te verwijderen en opnieuw te voegen? Of zit ik strax met verschillende tegels in mijn badkamer omdat alles eruit moet?
Voeg die begint met kapotgaan
http://oi64.tinypic.com/2whe8ht.jpg
quote:
Klinkt als te dun gevoegd, als in te weinig mortel aangebracht. De voegmortel hoort tot op de ondergrond (lijmlaag) te komen. Doe je dit niet, dan ontstaan er holle ruimtes achter de voeg en heeft de voeg te weinig binding met de ondergrond. (Omdat tegels ook aan de rand geglazuurd zijn, is hier een minimale hechting.)quote:Op zondag 29 januari 2017 12:44 schreef deadly_kiss het volgende:
Nu sinds enkele weken viel mij op dat overal scheurtjes in de voegen kwamen die ik niet meer schoon kreeg (alleen de voegen die nat worden tijdens douchen) en nu breken smalle stukjes voeg zelfs door!
De stukjes gebroken voeg verdwijnen achter de tegels hoort dat te kunnen?
[...] dus ik poetste net met een zachte afwasborstel en ik duw zo nog een stuk voeg door
Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?
Waar er stukjes uit zijn kan ik er zo in/achter kijken dus ik kan met zekerheid zeggen dat in ieder geval deels... de tegels niet volledig vast zitten en ook het voegsel raakt de achterwand niet!quote:Op zondag 29 januari 2017 15:12 schreef goed_volk het volgende:
[..]
Klinkt als te dun gevoegd, als in te weinig mortel aangebracht. De voegmortel hoort tot op de ondergrond (lijmlaag) te komen. Doe je dit niet, dan ontstaan er holle ruimtes achter de voeg en heeft de voeg te weinig binding met de ondergrond. (Omdat tegels ook aan de rand geglazuurd zijn, is hier een minimale hechting.)
Foto's zeggen inderdaad meer dan 1000 woorden. Dit is gewoon slecht gevoegd. Punt.quote:
http://www.toolstation.nl(...)bcYY7RaSwaAk358P8HAQquote:Op maandag 30 januari 2017 14:27 schreef Lucky_Strike het volgende:
Weet iemand waar ik zulke opvulblokjes kan vinden? Ik heb ze nodig voor het waterpas rachelen voor een plafond.
[ afbeelding ]
De frames zou ik vuren van 38*89 voor pakken met daarop aan beide kanten 18mm OSBquote:Nog een vraag, welk hout zouden jullie gebruiken voor het plaatsen van voorzetwanden. Ik wil zo min mogelijk ruimte kwijt zijn maar ik moet diverse wanden maken waar isolatie van 6, 8 of 10 centimeter tussen zit. En aan de meeste wanden wil ik ook nog iets kunnen ophangen.
Ja, die plaatjes inderdaadquote:Op maandag 30 januari 2017 14:45 schreef derLudolf het volgende:
[..]
http://www.toolstation.nl(...)bcYY7RaSwaAk358P8HAQ
Zoiets?
[..]
De frames zou ik vuren van 38*89 voor pakken met daarop aan beide kanten 18mm OSB
Oh sorry, ik dacht tussenwanden.quote:Op maandag 30 januari 2017 15:00 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ja, die plaatjes inderdaad
Waarom aan beide kanten osb? Dat heeft toch geen zin aan de achterkant van een voorzetwand? Dat zijn nogal flinke balken zeg.
Isolatie moet er zeker tussen kunnen maar als die 60 dik is, is 89 dus een te dikke balk daarvoor bedenk ik nu.quote:Op maandag 30 januari 2017 15:06 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Oh sorry, ik dacht tussenwanden.
Ja de isolatie moet er toch ook nog tussen kunnen?
Zelf nog nooit gebouwd, misschien maak ik zo'n wand ook wel overgedemensioneerd
Je noemde ook 10cm.quote:Op maandag 30 januari 2017 15:09 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Isolatie moet er zeker tussen kunnen maar als die 60 dik is, is 89 dus een te dikke balk daarvoor bedenk ik nu.
44x69 is prima als je 'normale' glaswol/steenwol gebruikt. Als je onthoudt waar de rachels staan, hoef je geen hout te gebruiken onder de gipsplaten, dan kan je alles op de rachels schroeven. En dan heb ik het over schilderijtjes/bovenkant van de boekenkast enzo .quote:Op maandag 30 januari 2017 14:45 schreef derLudolf het volgende:
[..]
http://www.toolstation.nl(...)bcYY7RaSwaAk358P8HAQ
Zoiets?
[..]
De frames zou ik vuren van 38*89 voor pakken met daarop aan beide kanten 18mm OSB
Wat schilderijen en fotootjes voornamelijk. En aan een wand keukenkastjes.quote:Op maandag 30 januari 2017 15:20 schreef bleiblei het volgende:
Wat wil je ophangen? Dikke plasmaschermen en boekenplanken met de encyclopedia brittanica of Wat schilderijen en fotootjes. Want als het gewicht meevalt kan je ook 4mm multiplex gebruiken met daar gipsplaat overheen.
De keukenkastjes tegen de tussen balken schroeven, en dun multiplex voor de rest. Dan hoef je niet na te denken waar je wel/niet een schroef in kan draaienquote:Op maandag 30 januari 2017 15:24 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Wat schilderijen en fotootjes voornamelijk. En aan een wand keukenkastjes.
Prijs. osb is veel goedkoper.quote:Op maandag 30 januari 2017 23:08 schreef Tanin het volgende:
"Multiplex is het sterkste" -> waarom zou ik dan voor iets anders kiezen?
Ik heb recent een koof in de keuken gemaakt en de platen haaks op elkaar gezet. Verstek geeft een erg scherpe rand, die je moet afschuren voor het lakken.quote:Op dinsdag 31 januari 2017 12:18 schreef MrDrako het volgende:
Als ik een aantal koofjes wil maken om wat leidingwerk te verbergen, en ik daar multiplex voor gebruik, is het denk ik het mooiste om de planken verstek te zagen, zodat de hoeken ook netjes ogen na aflakken. Welk apparaat kan ik daar het beste voor gebruiken? Heb een antieke cirkelzaag maar die is denk ik aan vervanging toe.
Ik zie regelmatig invalzagen met geleiders voorbij komen, is dat als hobbyist te doen?
Of kan ik beter naar een betere houdhandel gaan en om een aantal op maat gezaagde planken die zij verstek zagen op de zaagtafel (gamma kan dit denk ik niet, maar heb hier Hormes in de buurt, geen idee of zij dat wel kunnen/willen doen)
Met een japanse trekzaag ook niet? Heb alleen ervaring met 3 mm daarmee maar dat gaat erg goed dan. Tip gekregen van een vioolbouwer, die heeft echt verstand van zagen :-)quote:Op dinsdag 31 januari 2017 12:29 schreef Barrah het volgende:
Ik zou ook voor haaks op elkaar gaan. Verstek krijg je in de praktijk nooit naadloos op elkaar en je houdt een scherpe rand. In dezelfde moeite waarin je dit netjes afwerkt heb je ook de kopse kanten netjes afgewerkt.
Met een Japanse trekzaag verstek zagen? Ben benieuwd hoe die vioolbouwer dat dan deed....quote:Op dinsdag 31 januari 2017 13:53 schreef nanuk het volgende:
Met een japanse trekzaag ook niet? Heb alleen ervaring met 3 mm daarmee maar dat gaat erg goed dan. Tip gekregen van een vioolbouwer, die heeft echt verstand van zagen :-)
De planken in dat verstek tegen elkaar laten rusten en dan de zaag er rustig zonder druk tussen door halen. De zaag zoekt rustig het midden en haalt alle oneffenheden weg. Doordat het blad dun en flexibel is krijg je dan mooi sluitende kanten. Geen idee of het met grotere diktes ook werkt maar twee plankje triplex krijg je zo in elk willekeurig verstek netjes aaneen gesloten kanten.quote:Op dinsdag 31 januari 2017 13:55 schreef blomke het volgende:
[..]
Met een Japanse trekzaag verstek zagen? Ben benieuwd hoe die vioolbouwer dat dan deed....
Ik zie het niet voor me hoe je de planken tegen elkaar laat rusten en dan beide in vestek zaagtquote:Op dinsdag 31 januari 2017 14:06 schreef nanuk het volgende:
De planken in dat verstek tegen elkaar laten rusten en dan de zaag er rustig zonder druk tussen door halen.
Eerst grof in verstek zagen en dan tegen elkaar aanzetten in de hoek die het moet worden. De zaag trek je dan steeds richting buitenkant.quote:Op dinsdag 31 januari 2017 14:10 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik zie het niet voor me hoe je de planken tegen elkaar laat rusten en dan beide in vestek zaagt
Oh zo. Ja da's wel een mooie methode, maar bewerkelijk. Beide planken moeten dus al in verstek zijn gezaagd. Dan nog een m of 2 a 4 met de Japanse trekzaag.....quote:Op dinsdag 31 januari 2017 14:13 schreef nanuk het volgende:
Eerst grof in verstek zagen en dan tegen elkaar aanzetten in de hoek die het moet worden. De zaag trek je dan steeds richting buitenkant.
Voor het reinigen na het solderen gebruiken we hier wel eens alcohol, of een reiniger met isopropyl alcohol oid.quote:Op dinsdag 31 januari 2017 16:27 schreef Inbox4me het volgende:
Ik heb een afzuiginstallatie met 2 lichten. 1 lamp doet het 99% van de tijd niet, en een 2e lamp meestal maar niet altijd.
Door trillingen/knoppen bedienen van de afzuiginstallatie reageren ze soms wel door aan (of juist uit) te springen.
Boel opengeschroefd: kan het zijn dat dat veroorzaakt wordt door de vieze contacten op de printplaat? Of is dat onzin?
[ afbeelding ]
Zie contactpunten linksboven en rechtsonder: daar zit viezigheid over de gesoldeerde punten.
Zo ja: waar maak ik dat het beste mee schoon?
ja...das ook wel weer waar. dan maar haaks. is ook geen ramp eigenlijk, was een beetje aan het nadenken over wat er allemaal mogelijk was.quote:Op dinsdag 31 januari 2017 12:29 schreef Barrah het volgende:
Ik zou ook voor haaks op elkaar gaan. Verstek krijg je in de praktijk nooit naadloos op elkaar en je houdt een scherpe rand. In dezelfde moeite waarin je dit netjes afwerkt heb je ook de kopse kanten netjes afgewerkt.
er zitten (zo te zien) kringen rond een aantal solderingen, opnieuw solderen dusquote:Op dinsdag 31 januari 2017 16:27 schreef Inbox4me het volgende:
Ik heb een afzuiginstallatie met 2 lichten. 1 lamp doet het 99% van de tijd niet, en een 2e lamp meestal maar niet altijd.
Door trillingen/knoppen bedienen van de afzuiginstallatie reageren ze soms wel door aan (of juist uit) te springen.
Boel opengeschroefd: kan het zijn dat dat veroorzaakt wordt door de vieze contacten op de printplaat? Of is dat onzin?
[ afbeelding ]
Zie contactpunten linksboven en rechtsonder: daar zit viezigheid over de gesoldeerde punten.
Zo ja: waar maak ik dat het beste mee schoon?
Denk dat ik dan voor de isopropyl gaquote:Op dinsdag 31 januari 2017 19:23 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Voor het reinigen na het solderen gebruiken we hier wel eens alcohol, of een reiniger met isopropyl alcohol oid.
Ik heb weinig ervaring met solderen: schoonmaken is geen optie? Anders ga ik idd kijken naar opnieuw solderenquote:Op dinsdag 31 januari 2017 23:28 schreef akatar het volgende:
[..]
er zitten (zo te zien) kringen rond een aantal solderingen, opnieuw solderen dus
Dat schoonmaken heeft weinig toegevoegde waarde. Doorsolderen gaat het zeer waarschijnlijk oplossen. Gewoon een licht boutje kopen (15 Watt) en die dan op elke soldering laten rusten totdat het vloeit. Dan de bout weg en niet meer bewegen tot het weer gestold is.quote:Op woensdag 1 februari 2017 11:12 schreef Inbox4me het volgende:
[..]
Denk dat ik dan voor de isopropyl ga
[..]
Ik heb weinig ervaring met solderen: schoonmaken is geen optie? Anders ga ik idd kijken naar opnieuw solderen
Ok helderquote:Op woensdag 1 februari 2017 11:38 schreef nanuk het volgende:
[..]
Dat schoonmaken heeft weinig toegevoegde waarde. Doorsolderen gaat het zeer waarschijnlijk oplossen. Gewoon een licht boutje kopen (15 Watt) en die dan op elke soldering laten rusten totdat het vloeit. Dan de bout weg en niet meer bewegen tot het weer gestold is.
Alleen opletten als punten dicht bij elkaar zitten dat je geen kortsluiting maakt. Maar zo te zien is de print ruim genoeg opgezet om dat veilig te uit te voeren.
De echt goede soldeertin met lood is niet meer te koop. Met een vak wel es zelf sensoren moeten maken. Mochten we kiezen, kloten tin die was toegestaan of een oude voorraadquote:Op woensdag 1 februari 2017 16:57 schreef akatar het volgende:
wel tin toevoegen tijdens het solderen (met lood)
daarom staat hier nog een paar kilo, fuck the rohs complaincequote:Op woensdag 1 februari 2017 18:59 schreef derLudolf het volgende:
[..]
De echt goede soldeertin met lood is niet meer te koop. Met een vak wel es zelf sensoren moeten maken. Mochten we kiezen, kloten tin die was toegestaan of een oude voorraad
misschien zie ik het verkeerd, maar er lijkt een soldeerpunt te 'missen'.quote:Op dinsdag 31 januari 2017 16:27 schreef Inbox4me het volgende:
Ik heb een afzuiginstallatie met 2 lichten. 1 lamp doet het 99% van de tijd niet, en een 2e lamp meestal maar niet altijd.
Door trillingen/knoppen bedienen van de afzuiginstallatie reageren ze soms wel door aan (of juist uit) te springen.
Boel opengeschroefd: kan het zijn dat dat veroorzaakt wordt door de vieze contacten op de printplaat? Of is dat onzin?
[ afbeelding ]
Zie contactpunten linksboven en rechtsonder: daar zit viezigheid over de gesoldeerde punten.
Zo ja: waar maak ik dat het beste mee schoon?
Volgens mij zit er eerder te veel op dan te weinig. Je zou nog wel wat vloeimiddel (S39 of zoiets) kunnen toevoegen maar zonder zal het ook wel lukken.quote:Op woensdag 1 februari 2017 16:57 schreef akatar het volgende:
wel tin toevoegen tijdens het solderen (met lood)
Bedoel je dat punt linksboven de ronde uitsparing? Zal in het echt even goed bekijken, was me nog niet opgevallen.quote:Op woensdag 1 februari 2017 21:03 schreef Piger het volgende:
[..]
misschien zie ik het verkeerd, maar er lijkt een soldeerpunt te 'missen'.
je soldeert wel eens op printen of alleen waterleiding?quote:Op donderdag 2 februari 2017 09:31 schreef nanuk het volgende:
[..]
Volgens mij zit er eerder te veel op dan te weinig. Je zou nog wel wat vloeimiddel (S39 of zoiets) kunnen toevoegen maar zonder zal het ook wel lukken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |