"Hoogbegaafd" is meestal een eufemisme voor een gebrek aan sociale intelligentie. Iemand die echt intelligent is, dus zowel kwa IQ als sociale intelligentie krijgt geen ruzie met zijn/ haar baas maar weet die baas juist te playen in zijn/haar eigen voordeel.quote:Hoogbegaafde vindt met moeite baan
Hoogbegaafde werknemers komen vaak werkloos thuis te zitten, omdat het werk niet uitdagend genoeg is of omdat ze ruzie krijgen met hun baas. Dat zegt het Instituut Hoogbegaafdheid Volwassenen na een onderzoek. Het is voor het eerst dat zo'n onderzoek is gedaan.
Exacte cijfers over de werkloosheid onder deze groep zijn er niet, maar het instituut schat dat ongeveer eenderde zonder werk thuis zit.
Hoogbegaafden zien op hun werk geregeld verbeterpunten,maar krijgen conflicten met hun leidinggevende als ze die aan de orde stellen. De chef zit vaak niet te wachten op commentaar.
Bron: Teletekst 105
haha die zocht ik.quote:Op woensdag 4 januari 2017 09:42 schreef Berkery het volgende:
Ik moest meteen weer hier aan denken:
[ afbeelding ]
quote:Op woensdag 4 januari 2017 09:30 schreef Twiitch het volgende:
Niemand zit te wachten op een hypergevoelige autist als werknemer.
quote:Op woensdag 4 januari 2017 09:42 schreef Berkery het volgende:
Ik moest meteen weer hier aan denken:
[ afbeelding ]
Als je niet eens een baan in de wacht kan slepen hoe verwacht je dan uberhaupt leiding te kunnen geven. Laat ons niet lachen.quote:Op woensdag 4 januari 2017 09:42 schreef Mr.Galaxy. het volgende:
Hoogbegaafden zijn vaak juist wel zakelijker en profecioneler en zodoende ook beter geschikt voor de leidinggevende functies in vergelijking met laagbegaafden.
herkenbaar wel.quote:Op woensdag 4 januari 2017 09:41 schreef fathank het volgende:
Je zou het stukje vanochtend op radio 1 eens terug moeten luisteren. Werkelijk tenenkrommend. Ik geloof de voorzitter van de hoogbegaafden-vereniging ofzo die wel even kwam uitleggen waarom hoogbegaafden zo slecht functioneren op de arbeidsmarkt. Ze noemde als voorbeeld dat hoogebegaafden heel snel zien waar verbeterpunten zijn en dat 'normale' mensen dat niet kunnen handelen.
Ik denk dat ze met die term inderdaad een sterk eenzijdige begaving bedoelen...quote:Op woensdag 4 januari 2017 09:28 schreef SeLang het volgende:
[..]
"Hoogbegaafd" is meestal een eufemisme voor een gebrek aan sociale intelligentie.
Dat valt nog te bezien. In de groep hoogbegaafden zitten relatief meer mensen met gebrekkige sociale vaardigheden. Of ontken je dat?quote:Op woensdag 4 januari 2017 10:04 schreef Leandra het volgende:
Wel of niet hoogbegaafd is een vrij simpel criterium: in een IQ-test in het 98ste percentiel of hoger scoren.
Sociale vaardigheden hebben er niets mee van doen.
Hoogbegaafd gaat gewoon om IQ. Ik vraag me wel af hoeveel van de thuiszittend ook nog asperger of iets soortgelijks hebben.quote:Op woensdag 4 januari 2017 09:28 schreef SeLang het volgende:
[..]
"Hoogbegaafd" is meestal een eufemisme voor een gebrek aan sociale intelligentie. Iemand die echt intelligent is, dus zowel kwa IQ als sociale intelligentie krijgt geen ruzie met zijn/ haar baas maar weet die baas juist te playen in zijn/haar eigen voordeel.
Heb je daar een bron van?quote:Op woensdag 4 januari 2017 10:23 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Dat valt nog te bezien. In de groep hoogbegaafden zitten relatief meer mensen met gebrekkige sociale vaardigheden. Of ontken je dat?
Asl er relatief meer mensen met gebrekkige sociale vaardigheden zijn en onderzoek wijst uit dat er relatief meer werkloosheid is in de groep hoogbegaafden, lijkt het me niet gek daar een verband te zoeken.
Ik ben zelf 'hoogbegaafd', tenminste ik heb een hoog iq. Maar ben het met je eens. Deze mevrouw liet precies zien waarom sommige mensen met hoog iq niet erg succesvol zijn mbt werk.quote:Op woensdag 4 januari 2017 09:41 schreef fathank het volgende:
Je zou het stukje vanochtend op radio 1 eens terug moeten luisteren. Werkelijk tenenkrommend. Ik geloof de voorzitter van de hoogbegaafden-vereniging ofzo die wel even kwam uitleggen waarom hoogbegaafden zo slecht functioneren op de arbeidsmarkt. Ze noemde als voorbeeld dat hoogebegaafden heel snel zien waar verbeterpunten zijn en dat 'normale' mensen dat niet kunnen handelen.
Dat vind ik nog we logisch eigenlijk. Het zijn de types die ook de leraar kunnen verbeteren als ze dat zouden willen. Heb het zelf vaak genoeg meegemaakt met een vriendin, ze zien die dingen gewoon veel eerder. Daar moet je maar net tegen kunnen als baas.quote:Op woensdag 4 januari 2017 09:41 schreef fathank het volgende:
Dat er veel mensen met gebrekkige sociale vaardigheden in de groep hoogbegaafden zit ontken ik niet, het punt is dat hoogbegaafdheid niet afhankelijk is van die sociale vaardigheden.quote:Op woensdag 4 januari 2017 10:23 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Dat valt nog te bezien. In de groep hoogbegaafden zitten relatief meer mensen met gebrekkige sociale vaardigheden. Of ontken je dat?
Asl er relatief meer mensen met gebrekkige sociale vaardigheden zijn en onderzoek wijst uit dat er relatief meer werkloosheid is in de groep hoogbegaafden, lijkt het me niet gek daar een verband te zoeken.
Ik denk dus dat hoogbegaafden die de sociale vaardigheden wel hebben gewoon minder vaak het stempel 'hoogbegaafd' hebben. Betekent natuurlijk niet dat ze het niet zijn.quote:Op woensdag 4 januari 2017 10:31 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat er veel mensen met gebrekkige sociale vaardigheden in de groep hoogbegaafden zit ontken ik niet, het punt is dat hoogbegaafdheid niet afhankelijk is van die sociale vaardigheden.
Het ging me ook meer om de discussie hier, waarin min of meer wordt gedaan alsof je niet hoogbegaafd zou zijn als je wel het IQ, maar niet de sociale vaardigheden hebt.
Het probleem is juist het ontbreken van die sociale vaardigheden bij de hoogbegaafden die werkloos zijn.
Die zijn gewoon geen onderwerp in dit onderzoekquote:Op woensdag 4 januari 2017 10:33 schreef Chai het volgende:
[..]
Ik denk dus dat hoogbegaafden die de sociale vaardigheden wel hebben gewoon minder vaak het stempel 'hoogbegaafd' hebben. Betekent natuurlijk niet dat ze het niet zijn.
Dat is mijn punt.quote:Op woensdag 4 januari 2017 10:34 schreef Leandra het volgende:
[..]
Die zijn gewoon geen onderwerp in dit onderzoek
Die zullen minder snel opvallenquote:Op woensdag 4 januari 2017 10:33 schreef Chai het volgende:
[..]
Ik denk dus dat hoogbegaafden die de sociale vaardigheden wel hebben gewoon minder vaak het stempel 'hoogbegaafd' hebben. Betekent natuurlijk niet dat ze het niet zijn.
Ook als ze wel erkend hoogbegaafd zijn.quote:
Niet alleen dat. Hoogbegaafden kunnen goed logisch denken. Maar zo werkt de mensenwereld niet altijd. Waardoor ze vaak niet slagen op een universiteit bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 4 januari 2017 10:31 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat er veel mensen met gebrekkige sociale vaardigheden in de groep hoogbegaafden zit ontken ik niet, het punt is dat hoogbegaafdheid niet afhankelijk is van die sociale vaardigheden.
Het ging me ook meer om de discussie hier, waarin min of meer wordt gedaan alsof je niet hoogbegaafd zou zijn als je wel het IQ, maar niet de sociale vaardigheden hebt.
Het probleem is juist het ontbreken van die sociale vaardigheden bij de hoogbegaafden die werkloos zijn.
Zoals Spanky78 hierboven ook al aangeeft, niemand zit te wachten op een betweterige wijsneus. Het zal best dat ze sneller zien waar knelpunten liggen en waar verbetering wenselijk is. Maar zoals de door mij aangehaalde mevrouw op de radio overkwam gaat ze geen mensen mee krijgen in haar mening. Je moet het namelijk ook kunnen verpakken. De mens is van nature niet happig op verandering.quote:Op woensdag 4 januari 2017 10:31 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Dat vind ik nog we logisch eigenlijk. Het zijn de types die ook de leraar kunnen verbeteren als ze dat zouden willen. Heb het zelf vaak genoeg meegemaakt met een vriendin, ze zien die dingen gewoon veel eerder. Daar moet je maar net tegen kunnen als baas.
Al is 1/3 van de hoogbegaafden wel een hoog percentage, als het helemaal klopt. Denk eerder dat er sprake is van een soort restriction of range in het onderzoek, waarbij alleen mensen met een diagnose worden meegenomen.quote:Op woensdag 4 januari 2017 10:38 schreef SpecialK het volgende:
Ben je normaal of zwakbegaafd met zwakke people skills en daarom werkloos:
Meh klinkt niet als een reuze interessant onderzoeksveld. Op naar de volgende stelling.
Ben je hoogbegaafd met zwakke people skills en daarom werkloos:
ONS ONDERZOEK LEGT SOCIALE MISPUNTEN BLOOT! DEZE MENSEN VERDIENEN WERK!
Wat een wereld leven we toch in.
Er is wetenschappelijk geen bewijs voor, maar de beschrijving van zo ongeveer alle deskundigen van hoogbegaafden zijn het daarover eens. Van psychologen tot ervaringsdeskundigen, de hoogbegaafden zelf.quote:
http://www.hoogbegaafd-idee.nl/hoogbegaafd/hb-aanverwant.htmlquote:Het raakvlak met hoogbegaafdheid is dat veel hoogbegaafden, hoewel ze in principe uitstekend bij hun emoties kunnen, dat in de praktijk vaak in mindere mate doen. Zij zijn in sterke mate introvert of hebben zich aangewend hun emoties voor zich te houden onder invloed van, bijvoorbeeld, stelselmatige afkeuring en buitensluiting.
Andere hoogbegaafden hechten zo sterk aan hun cognitief getinte wereld dat ze er de voorkeur aan geven die verder te ontwikkelen en zich daarbinnen op te sluiten, daarmee als vanzelf het emotionele en empatische verwaarlozend.
Dat noemt men een sociopaatquote:Op woensdag 4 januari 2017 09:28 schreef SeLang het volgende:
[..]
"Hoogbegaafd" is meestal een eufemisme voor een gebrek aan sociale intelligentie. Iemand die echt intelligent is, dus zowel kwa IQ als sociale intelligentie krijgt geen ruzie met zijn/ haar baas maar weet die baas juist te playen in zijn/haar eigen voordeel.
Maar dat trekt de verhoudingen wel scheef natuurlijk.quote:Op woensdag 4 januari 2017 10:34 schreef Leandra het volgende:
[..]
Die zijn gewoon geen onderwerp in dit onderzoek
Helemaal mee eens. Dat is ook gewoon zo. Het lijkt me wel frustrerend als hoogbegaafde om zoveel verbeterpunten te zien en er niets van te kunnen zeggen, maar inderdaad... choose your battles.quote:Op woensdag 4 januari 2017 10:41 schreef fathank het volgende:
[..]
Zoals Spanky78 hierboven ook al aangeeft, niemand zit te wachten op een betweterige wijsneus. Het zal best dat ze sneller zien waar knelpunten liggen en waar verbetering wenselijk is. Maar zoals de door mij aangehaalde mevrouw op de radio overkwam gaat ze geen mensen mee krijgen in haar mening. Je moet het namelijk ook kunnen verpakken. De mens is van nature niet happig op verandering.
Exact. Ik heb wel die zelfde betweterige aard, maar die probeer ik echt een beetje weg te stoppen. Probeer anderen de ruimte en respect te geven. Dan accepteren ze jou ook.quote:Op woensdag 4 januari 2017 10:41 schreef fathank het volgende:
[..]
Zoals Spanky78 hierboven ook al aangeeft, niemand zit te wachten op een betweterige wijsneus. Het zal best dat ze sneller zien waar knelpunten liggen en waar verbetering wenselijk is. Maar zoals de door mij aangehaalde mevrouw op de radio overkwam gaat ze geen mensen mee krijgen in haar mening. Je moet het namelijk ook kunnen verpakken. De mens is van nature niet happig op verandering.
Dan zijn we het niet oneens. Dat de werkloosheid hoger ligt omdat ze met hun baas overhoop liggen of omdat ze meer behoefte hebben aan uitdaging dan ge gemiddelde mens, betekent niet meteen dat de meeste hoogbegaafden waardeloos zijn.quote:Op woensdag 4 januari 2017 10:31 schreef Leandra het volgende:
[..]
Klinkt logisch. Ik was gewoon benieuwd naar een bron, maar niet omdat ik het niet geloof.quote:Op woensdag 4 januari 2017 10:41 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Er is wetenschappelijk geen bewijs voor, maar de beschrijving van zo ongeveer alle deskundigen van hoogbegaafden zijn het daarover eens. Van psychologen tot ervaringsdeskundigen, de hoogbegaafden zelf.
[..]
http://www.hoogbegaafd-idee.nl/hoogbegaafd/hb-aanverwant.html
bijvoorbeeld
http://www.hiq.nl/hb-seontwikkeling.php
Hier een uitleg van de mogelijke oorzaak.
Struin het internet zelf nog maar even af en je leest het zelf. Het is een unanieme conclusie dat hoogbegaafden wat meer moeite hebben met de sociale omgang, ze reageren sneller overdreven (overprikkeld), hebben zich om begrijpelijke redenen matiger kunnen ontwikkelen op sociaal gebied tijdens hun jeugd en zijn veel meer op het rationele vlak bezig dan op sociaal gebied
Anderen op die manker manipuleren zorgt er in ieder geval voor dat je niet erg positief scoort op eerlijkheid/bescheidenheid. Dat scoren sociopaten ook niet. Maar goed, bescheiden mensen hebben ook niet de halve wereld.quote:
Het is natuurlijk lastig om in harde cijfers aan te tonen, want sociale vaardigheden laten ze zich niet zo makkelijk meten.quote:Op woensdag 4 januari 2017 10:46 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Klinkt logisch. Ik was gewoon benieuwd naar een bron, maar niet omdat ik het niet geloof.
Nou het is nogal een verschil of je tegen je baas zegt of hij wel eens aan deze of die manier gedacht heeft of dat je tegen je baas zegt je moet het op deze of die manier doen want dat is beter.quote:Op woensdag 4 januari 2017 10:50 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Anderen op die manker manipuleren zorgt er in ieder geval voor dat je niet erg positief scoort op eerlijkheid/bescheidenheid. Dat scoren sociopaten ook niet. Maar goed, bescheiden mensen hebben ook niet de halve wereld.
Ik denk dat het ook veelzeggend is dat ze verder ook geen moeite doen een bepaald stempeltje of labeltje te krijgen...quote:Op woensdag 4 januari 2017 10:33 schreef Chai het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 4 januari 2017 11:46 schreef Ryon het volgende:
Gelukkig maar. Driekwart van Fok! heeft een IQ van (ver) boven de 130 en als die allemaal wel werk hadden gehad dan had niemand hier meer tijd gehad om te posten.
En je wil als ouder ook niet voor de poort staan te wachten om je 'gewone' kind op te halen, hè.quote:Op woensdag 4 januari 2017 12:25 schreef AchJa het volgende:
"Hoogbegaafd" is Snowflake en Millennial taal voor goed kunnen leren zoals dat vroeger gewoon genoemd werd en dan ging je naar de MAVO ipv de LTS.
Dan kon je mooi op school de congierce helpen met banden plakken en bladeren harken.quote:Op woensdag 4 januari 2017 12:32 schreef fathank het volgende:
En daar was je op je 12e klaar mee met een iq van 130+
Ik heb wel het idee dat sommige termen nogal aan inflatie onderhevig zijn. Het enige bijzondere kind wat je vroeger had was Dik Trom...quote:
Een narcist zit daar beter op zijn plek.quote:Op woensdag 4 januari 2017 09:54 schreef KoosVogels het volgende:
Een autist als leidinggevende lijkt mij nou niet bepaald een groot succes.
Zouden narcitische autisten ook bestaan?quote:Op woensdag 4 januari 2017 12:38 schreef Ringo het volgende:
[..]
Een narcist zit daar beter op zijn plek.
Ja, autisten zijn erg star. Daar gaan de werknemers weer aan ergeren.quote:Op woensdag 4 januari 2017 09:54 schreef KoosVogels het volgende:
Een autist als leidinggevende lijkt mij nou niet bepaald een groot succes.
Als 115% vwo grens is zou het niet kunnen dat tegenwoordig bijna 50% in nederland hbo of hogere opleidingen af kan maken.quote:Op woensdag 4 januari 2017 12:52 schreef Jigzoz het volgende:
Nou, iedereen heeft zich weer even op de borst kunnen kloppen en 'het zijn gewoon arrogante autisten' kunnen roepen. Dan nu even de feiten.
[ afbeelding ]
IQ van 100 is ongeveer mavoniveau; 115 wordt gezien als de vwo-grens.
Ik vind dat eerlijk gezegd geen heel groot maatschappelijk probleem.Ons vwo-onderwijs kent voldoende onderwijsvormen die ingesteld zijn op zeer begaafde en hoogbegaafde scholieren.quote:Op woensdag 4 januari 2017 12:52 schreef Jigzoz het volgende:
Dat leidt vaak tot een sterk afwijkende studiehouding ten opzichte van reguliere vwo'ers. Is het interessant? Dan zit het er zo in. Is het saai? Weerstand. Bij pubers vaak heel sterke. Langdurig studeren is in ieder geval geen optie, want dat hoefde nooit.
Gevolg is dat hoogbegaafde leerlingen vaak sterk onderpresteren. Slechts een kleine minderheid gaat naar de universiteit, terwijl je zou verwachten dat ze daar zo doorheen fietsen.
En dus ook in het professionele bestaan is het lastig om goed te functioneren. Daar kun je over schamperen, maar zo zit het nu eenmaal. Heeft niks te maken met arrogantie, het zijn van een uniek sneeuwvlokje of autisme. Het heeft alles te maken met de normen waarmee de maatschappij is ingericht.
Hbo en mbo-4 onderwijs correleert niet direct met IQquote:Op woensdag 4 januari 2017 12:57 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als 115% vwo grens is zou het niet kunnen dat tegenwoordig bijna 50% in nederland hbo of hogere opleidingen af kan maken.![]()
https://www.onderwijsinci(...)alde-onderwijsniveau
heb je daar een onderbouwing van?quote:Op woensdag 4 januari 2017 12:52 schreef Jigzoz het volgende:
Gevolg is dat hoogbegaafde leerlingen vaak sterk onderpresteren. Slechts een kleine minderheid gaat naar de universiteit, terwijl je zou verwachten dat ze daar zo doorheen fietsen.
Dat dus.quote:Op woensdag 4 januari 2017 12:52 schreef Jigzoz het volgende:
Nou, iedereen heeft zich weer even op de borst kunnen kloppen en 'het zijn gewoon arrogante autisten' kunnen roepen. Dan nu even de feiten.
[ afbeelding ]
IQ van 100 is ongeveer mavoniveau; 115 wordt gezien als de vwo-grens. Van hoogbegaafdheid is sprake bij een IQ van boven de 130. Dat wil zeggen dat hoogbegaafden minstens net zoveel van de ondergrens van het vwo verschillen als vwo'ers van de mavonorm.
Of in vergelijking tot de andere kant: iemand met een IQ van onder de 70 heet licht zwakzinnig. Die mensen zullen veelal niet zelfstandig kunnen wonen. Even om aan te geven om wat voor afwijkingen ten opzichte van het midden het gaat.
Hoogbegaafde leerlingen zijn zolang ze zich kunnen herinneren gewend dat alles vrij gemakkelijk gaat en dat sommige dingen heel erg snel heel erg saai worden. Eindeloos optelsommen maken om rekenen onder de knie te krijgen is voor heel veel leerlingen misschien zinnig; voor een hoogbegaafd kind is het te vergelijken met een telefoonboek lezen.
Dat leidt vaak tot een sterk afwijkende studiehouding ten opzichte van reguliere vwo'ers. Is het interessant? Dan zit het er zo in. Is het saai? Weerstand. Bij pubers vaak heel sterke. Langdurig studeren is in ieder geval geen optie, want dat hoefde nooit.
En dus ook in het professionele bestaan is het lastig om goed te functioneren. Daar kun je over schamperen, maar zo zit het nu eenmaal. Heeft niks te maken met arrogantie, het zijn van een uniek sneeuwvlokje of autisme. Het heeft alles te maken met de normen waarmee de maatschappij is ingericht.
Daarbij hoeft hoogbegaafdheid ook niet per se met autisme te maken hebben. Denk wel dat de grotere groep hoogbegaafden die doorstudeert toch minimaal een lichte vorm van autisme moet hebben zodat ze op basis van 'regeltjes/zo hoort het' toch doorstuderen en niet afhaken omdat het 'saai' is.quote:Op woensdag 4 januari 2017 12:52 schreef Jigzoz het volgende:
[ afbeelding ]
IQ van 100 is ongeveer mavoniveau; 115 wordt gezien als de vwo-grens. Van hoogbegaafdheid is sprake bij een IQ van boven de 130. Dat wil zeggen dat hoogbegaafden minstens net zoveel van de ondergrens van het vwo verschillen als vwo'ers van de mavonorm.
Of in vergelijking tot de andere kant: iemand met een IQ van onder de 70 heet licht zwakzinnig. Die mensen zullen veelal niet zelfstandig kunnen wonen. Even om aan te geven om wat voor afwijkingen ten opzichte van het midden het gaat.
Hoogbegaafde leerlingen zijn zolang ze zich kunnen herinneren gewend dat alles vrij gemakkelijk gaat en dat sommige dingen heel erg snel heel erg saai worden. Eindeloos optelsommen maken om rekenen onder de knie te krijgen is voor heel veel leerlingen misschien zinnig; voor een hoogbegaafd kind is het te vergelijken met een telefoonboek lezen.
Ah, je kent me.quote:Op woensdag 4 januari 2017 10:03 schreef SeLang het volgende:
Ik heb aan de TU gestudeerd en daar kwam je echt briljante mensen tegen.
Onder het domme plebs heb je grote groepen sociaal beperkten. Maar daar heeft niemand het over.quote:Op woensdag 4 januari 2017 10:23 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Zijn naar mijn ervaring eigenlijk zonder uitzondering de mensen die er het meeste moeite voor doen en er de meeste energie in steken.quote:Op woensdag 4 januari 2017 14:17 schreef nixxx het volgende:
[..]
Ah, je kent me.
Zonder dollen, bij mijn studie waren het niet perse de meest intelligente mensen die nu het meest succesvol zijn geworden. Mensen die goed contacten kunnen leggen zijn zeker net zo succesvol geworden (en de mensen met Shell papa's natuurlijk).
Als ik kijk naar wie er uit mijn vrienden en kennissenkring extreem lang over het halen van de bul hebben gedaan of zelfs zijn gesjeesd, dan zijn dat voor overgrote meerderheid de zeer getalenteerden. Dat ze op school nooit hebben leren ploeteren zal niet geholpen hebben, maar volgens mij was het vooral dat ze dan op de universiteit verwachten inhoudelijk vermaakt en uitgedaagd te worden, en dat lukt dan maar niet. Die blijven dan maar wisselen van studierichting of studie en gaan andere dingen doen, altijd maar verder zoeken naar iets wat ze wel past. Die zijn echt niet allemaal lui, maar gewoon even de studiepuntjes bij elkaar harken, wat een kleine inspanning is, heeft hun aandacht niet.quote:Op woensdag 4 januari 2017 12:52 schreef Jigzoz het volgende:
Zeker in het begin van een loopbaan zijn werkgevers natuurlijk helemaal niet gericht op het tot bloei laten komen van hun talenten. Gewoon je trucje doen, als een soort procesmanager, daarvoor heb je dat diploma.quote:En dus ook in het professionele bestaan is het lastig om goed te functioneren. Daar kun je over schamperen, maar zo zit het nu eenmaal. Heeft niks te maken met arrogantie, het zijn van een uniek sneeuwvlokje of autisme. Het heeft alles te maken met de normen waarmee de maatschappij is ingericht.
Dat kan ook helemaal niet want dan is het geen hogere opleiding. Maar het staat wel goed in de internationale vergelijking van opleidingsstatistieken, "this one goes up to eleven". Het VWO is ook nogal veranderd, een jaar of 30 geleden was dat er voor grofweg de beste 5% van de leerlingen, tegenwoordig voor de beste 25%. Onzin natuurlijk, het is voorbereidend wetenschappelijk onderwijs en het creeeren van nieuwe kennis vraagt nou eenmaal veel meer dan het overnemen van kennis en is per definitie voorbehouden aan een heel klein percentage.quote:Op woensdag 4 januari 2017 12:57 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als 115% vwo grens is zou het niet kunnen dat tegenwoordig bijna 50% in nederland hbo of hogere opleidingen af kan maken.![]()
Je gaat even voorbij aan het feit dat een 'hoogbegaafde' niet in eigen voordeel denkt maar aan algemeen belang, welzijn en veiligheid bijvoorbeeld of praktische oplossingen op de werkvloer waar iedereen en vooral ook de werkgever iets aan heeft.quote:Op woensdag 4 januari 2017 09:28 schreef SeLang het volgende:
[..]
Eh... hoezo dan? Waarom? Degenen die ik ken die er prat op gaan dat ze hoogbegaafd zijn, zijn juist heel narcistisch en denken juist wel in hun eigen voordeel.quote:Op woensdag 4 januari 2017 15:44 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Je gaat even voorbij aan het feit dat een 'hoogbegaafde' niet in eigen voordeel denkt maar aan algemeen belang, welzijn en veiligheid bijvoorbeeld of praktische oplossingen op de werkvloer waar iedereen en vooral ook de werkgever iets aan heeft.
Ik ben idd erg narcistisch. Gaat samen denk ik.quote:Op woensdag 4 januari 2017 16:10 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Eh... hoezo dan? Waarom? Degenen die ik ken die er prat op gaan dat ze hoogbegaafd zijn, zijn juist heel narcistisch en denken juist wel in hun eigen voordeel.
Daarom heb ik het woord ook maar tussen aanhalingstekens gezet, zelfkritisch zou eerder te plaatsen zijn bij een 'hoogbegaafde' dan eigendunk en bekrompen 'ik' denken.quote:Op woensdag 4 januari 2017 16:10 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Eh... hoezo dan? Waarom? Degenen die ik ken die er prat op gaan dat ze hoogbegaafd zijn, zijn juist heel narcistisch en denken juist wel in hun eigen voordeel.
Dan nog steeds gaat het om benadering. Dus dat stelling onderuit geveegd (quote:Op woensdag 4 januari 2017 15:44 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Je gaat even voorbij aan het feit dat een 'hoogbegaafde' niet in eigen voordeel denkt maar aan algemeen belang, welzijn en veiligheid bijvoorbeeld of praktische oplossingen op de werkvloer waar iedereen en vooral ook de werkgever iets aan heeft.
Daarmee is in een keer je hele stelling onderuit geveegd, mensen hebben overigens geen baas maar een werkgever.
Het is maar net wat een werkgever zoekt maar in onze korte termijn samenleving gericht op zo min mogelijk interne training en een mentaliteit van zoek het zelf maar uit is het natuurlijk als hoogbegaafde met een beperkt sociaal vermogen terwijl jij juist met een beetje hulp de spil van een bedrijf kan worden lastig bikkelen.quote:Op woensdag 4 januari 2017 10:03 schreef SeLang het volgende:
Ik heb aan de TU gestudeerd en daar kwam je echt briljante mensen tegen. Aan het einde van de studie had je dan een groepje mensen die alle banen kreeg aangeboden een een groepje die niks kreeg aangeboden. Beide groepjes zijn even intelligent (kwa IQ) maar de groep die geen baan kan vinden heeft een lage sociale intelligentie.
Met andere woorden, dat zogenaamde "hoogbegaafd" heeft meer te maken met een lage sociale intelligentie dan met een hoog IQ.
In combinatie met positie op de werkvloer inderdaad. Prima voor iemand die in zijn eentje systemen ontwerpt, klote voor iemand die met klanten en interne managers moet communiceren voor een systeem op maat.quote:Op woensdag 4 januari 2017 16:30 schreef DeParo het volgende:
[..]
Het is maar net wat een werkgever zoekt maar in onze korte termijn samenleving gericht op zo min mogelijk interne training en een mentaliteit van zoek het zelf maar uit is het natuurlijk als hoogbegaafde met een beperkt sociaal vermogen terwijl jij juist met een beetje hulp de spil van een bedrijf kan worden lastig bikkelen.
Klopt. Het gaat om een ruime 2% van de bevolking en met slechts een deel daarvan gaat het dus niet goed. Maar ja, over die groep hebben we het hier nu eenmaal.quote:Op woensdag 4 januari 2017 13:01 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ik vind dat eerlijk gezegd geen heel groot maatschappelijk probleem.
Klinkt als bijna iedereen op de vwoquote:Op woensdag 4 januari 2017 13:24 schreef Montagui het volgende:
[..]
Daarbij hoeft hoogbegaafdheid ook niet per se met autisme te maken hebben. Denk wel dat de grotere groep hoogbegaafden die doorstudeert toch minimaal een lichte vorm van autisme moet hebben zodat ze op basis van 'regeltjes/zo hoort het' toch doorstuderen en niet afhaken omdat het 'saai' is.
havo en vwo vormen samen 45%, maar die 115 is een te hoge ondergrens voor de vwo.quote:Op woensdag 4 januari 2017 12:57 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik denk niet dat het de hoogbegaafden zijn die lopen te janken eigenlijk. Dit artikel is op basis van een onderzoek. Dat onderzoekers met cijfers aankomen kan je de mensen die onderzocht zijn niet zo kwalijk nemen.quote:Op woensdag 4 januari 2017 18:26 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Juist, het is de schuld van iedereen behalve henzelf. Je zou van intelligente mensen wat meer relativeringsvermogen verwachten.
Waar denk je dat die onderzoekers hun resultaten vandaan hebben gehaald? Ze zijn in ieder geval niet 's morgen opgestaan met het idee om even te beweren dat hoogbegaafden moeilijk doen. Daarvoor hebben ze toch echt eerst die hoogbegaafden zelf bekeken.quote:Op woensdag 4 januari 2017 18:32 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik denk niet dat het de hoogbegaafden zijn die lopen te janken eigenlijk. Dit artikel is op basis van een onderzoek. Dat onderzoekers met cijfers aankomen kan je de mensen die onderzocht zijn niet zo kwalijk nemen.
Je kan het wel proberen, dat dan weer wel. Het toont iig wel aan dat dit soort onderzoeken een negatieve uitwerking hebben op het imago van onderzochte groepen.
Onderzoeker: Hallo meneer. wat is uw IQ?quote:Op woensdag 4 januari 2017 18:36 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Waar denk je dat die onderzoekers hun resultaten vandaan hebben gehaald? Ze zijn in ieder geval niet 's morgen opgestaan met het idee om even te beweren dat hoogbegaafden moeilijk doen. Daarvoor hebben ze toch echt eerst die hoogbegaafden zelf bekeken.
Het gaat meer om deze gedeelten:quote:Op woensdag 4 januari 2017 18:39 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Onderzoeker: Hallo meneer. wat is uw IQ?
Onderwerp: Ongeveer 140, mijnheer
Onderzoeker: Heeft u werk?
Onderwerp: Neen. Ik ben al weer 15 maanden werkloos
Onderzoeker: Wel eens ruzie met je baas gehad?
Onderwerp: Yup.
Onderzoeker: Dank u, hier ga ik een rapport over schrijven met eventuele oorzaken als hypothesen die wij buiten jullie om even gaan verzinnen op basis van de droge feitelijke gegevens die we van jullie hebben gekregen.
Ser_Ciappelletto: STELLETJE VERANTWOORDELIJKHEID AFSCHUIVENDE JANKERTS!
Hoogbegaafde: HET MOET ZO!quote:omdat het werk niet uitdagend genoeg is of omdat ze ruzie krijgen met hun baas.
[..]
Hoogbegaafden zien op hun werk geregeld verbeterpunten,maar krijgen conflicten met hun leidinggevende als ze die aan de orde stellen. De chef zit vaak niet te wachten op commentaar
bron?quote:Op woensdag 4 januari 2017 18:57 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Het gaat meer om deze gedeelten:
[..]
Hoogbegaafde: HET MOET ZO!
Baas: Zo werkt dat hier niet hé vriend...
Hoogbegaafde: NIET ZO VIJANDIG OF IK NEEM ONTSLAG!
Hoogbegaafde: IK BEN WERKELOOS OMDAT NIEMAND MIJ EEN BAAN GEEFT DIE MIJ VOLDOENDE UITDAAGT!
hoogbegaafdheid is inderdaad het hebben van een hoog IQquote:Op woensdag 4 januari 2017 18:55 schreef Pleun2011 het volgende:
Mensen hebben het alleen over een hoog IQ als het gaat over hoogbegaafdheid. Er spelen echter veel meer factoren een rol.
Niet alleen een hoog IQ, maar een hoog IQ in combinatie met andere eigenschappen.quote:Op woensdag 4 januari 2017 19:01 schreef Adames het volgende:
[..]
hoogbegaafdheid is inderdaad het hebben van een hoog IQ
Ja, daar zitten dan ook vrijwel uitsluitend de figuren die aandacht zoeken.quote:Op woensdag 4 januari 2017 19:11 schreef TripleSec het volgende:
[..]
Zon beetje elke hoogbegaafden fb groep en forum op internet....
Dat is waarschijnlijk dezelfde groep die nu werkloos thuis zit te kniezen omdat oneerlijke wereld.quote:Op woensdag 4 januari 2017 19:15 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, daar zitten dan ook vrijwel uitsluitend de figuren die aandacht zoeken.
10. Je gaat, vooral in het begin van de eigen ontwikkeling, aan jezelf twijfelen. Je stelt b.v. vragen die heel dom over kunnen komen voor middelmatige mensen omdat ze niet begrijpen wat de gestelde vraag -voor jou- impliceert. Mensen geven het voor hen voor de hand liggende antwoord met een domme grijs maar begrijpen na vijf minuten uitleg en doorvragen pas wat je werkelijk vroeg (en/of er mee bedoelde aan te geven). Soms kom je er achter dat het voor de hand liggende antwoord wel degelijk het juiste cq 'zinnige' antwoord was (ongeacht jouw twijfel ontstaan gelegde verbanden) waarvoor jij bevestiging zocht of poogde te weerleggen. In die gevallen neig je je af te vragen; 'Wist iedereen dat dan al, zag iedereen dat al zo in? Ben ik dom?' Maar in andere gevallen zal je opmerken dat men terugkrabbelt en met lege handen komt te staan. Die incidenten zullen bevestigen dat men het -wrs- helemaal niet inzag, maar het alleen wist omdat het hen geleerd was te weten. Het zal ook afhangen van de omgeving natuurlijk. Op een hogere (middelbare) opleiding zal je het misschien anders interpreteren dan wanneer je in een klas met middelmatige en domme mensen zit. Kom je door wat soort omstandigheden dan ook in een (veel) te lage klas, dan kan dat een scala aan nieuwe problematiek voor de hb opleveren.quote:Op woensdag 4 januari 2017 20:05 schreef Spanky78 het volgende:
Als hoogbegaafde een paar punten :
1. Hoogbegaafdheid is talent en best een beetje geluk
2. Je bent als hb echt niet standaard zielig
3. Hb wijkt echt ver af van de norm. Waardoor het lastiger communiceren is, omdat je sneller patronen ziet.
4. Omdat het voor jou als hb helemaal niet bijzonder is al die verbanden, noem je dat heel nonchalant even en dat kan arrogant overkomen
5. Het onderwijssysteem is absoluut niet bedacht voor afwijkingen, iemand met een iq onder de 70 zit op het sbo (dat is vergelijkbaar met boven 130)en iemand met 55 zelfs op het zmlk (vergelijkbaar met 145+.
6. Het is strontvervelend dat de wereld op cognitief vlak gewoon te traag gaat voor je.
7.uiteindelijk moet je ook als hb gewoon leren je best te doen voor goede resultaten
8. Andere mensen zijn niet dom, jij bent slim. Houd daar rekening mee. Zowel jij als zij kunnen er niets aan doen.
9. Sommige mensen zijn jaloers op talent, net als dat ik jaloers ben op Lionel Messi of topvoetballes. Echter ook die zijn pas succesvol als ze hun talent echt oefenen en verbeteren. Met alleen je talent eindig je alsnog bij een leuke amateurclub.
Kortom: we moeten niet teveel zeuren, het onderwijs mag echter wel wat beter.
Of je talent hebt of niet lijkt me ook gelukquote:Op woensdag 4 januari 2017 20:05 schreef Spanky78 het volgende:
Als hoogbegaafde een paar punten :
1. Hoogbegaafdheid is talent en best een beetje geluk
eensquote:2. Je bent als hb echt niet standaard zielig
eerste deel eens. Tweede deel niet. Ik denk ook altijd in patronen en systemen, maar ben niet hoogbegaafd. Je kunt ook hoogbegaafd zijn en juist heel goed kunnen onthouden en op feiten gericht zijn.quote:3. Hb wijkt echt ver af van de norm. Waardoor het lastiger communiceren is, omdat je sneller patronen ziet.
Dit kan soms de reden zijn. Maar soms zijn hoogbegaafde natuurlijk ook echt arrogant, dat kan je niet uitsluiten bij een deelquote:4. Omdat het voor jou als hb helemaal niet bijzonder is al die verbanden, noem je dat heel nonchalant even en dat kan arrogant overkomen
Ik werk op een school. Je hebt 30 leerlingen in de klas, de afwijking zitten daar ook tussen dankzij passend onderwijs. Je hebt dus te weinig tijd om leerlingen te helpen als docent.quote:5. Het onderwijssysteem is absoluut niet bedacht voor afwijkingen, iemand met een iq onder de 70 zit op het sbo (dat is vergelijkbaar met boven 130)en iemand met 55 zelfs op het zmlk (vergelijkbaar met 145+.
Dat kan ik me voorstellen. Ik denk dan wel als je dan zo slim bent, leer daar dan mee om te gaanquote:6. Het is strontvervelend dat de wereld op cognitief vlak gewoon te traag gaat voor je.
Eens. Om een of ander reden is dat voor sommige hb erg lastig.quote:7.uiteindelijk moet je ook als hb gewoon leren je best te doen voor goede resultaten
Ik heb eerlijk gezegd leerlingen nooit horen klagen over de domheid van anderequote:8. Andere mensen zijn niet dom, jij bent slim. Houd daar rekening mee. Zowel jij als zij kunnen er niets aan doen.
Eens.quote:9. Sommige mensen zijn jaloers op talent, net als dat ik jaloers ben op Lionel Messi of topvoetballes. Echter ook die zijn pas succesvol als ze hun talent echt oefenen en verbeteren. Met alleen je talent eindig je alsnog bij een leuke amateurclub.
quote:Kortom: we moeten niet teveel zeuren, het onderwijs mag echter wel wat beter.
[quote]
Heb jij een idee hoe? Ik zit met sommige leerlingen echt met mijn handen in het haar.
Extra uitdaging geven, helpt in mijn ervaring alleen de hb die cijfermatig geen problemen hebben.
Hb zijn is helemaal niet erg, als je eenmaal snapt wat het betekent voor je. Tot die tijd voel je je vooral heel anders. Je hebt door dat je de wereld anders bekijkt. Ik zie niet alleen de wereld, maar bijvoorbeeld ook krachten in bouwwerken, patronen in hoe mensen zich verdelen over een plein en het waarom daarvan. Ik zie vaak lang vooraf wat er waar mis zal gaan, wie wat gaat doen... Bijna visueel, net niet vergelijkbaar met augmented reality. Het gaat sneller dan beelden, het zijn hele concepten van hoe iets 'werkt'. Het klopt niet altijd,dan mist er nog informatie of ik doe een aanname die niet klopt, maar meestal wel.quote:Op woensdag 4 januari 2017 20:40 schreef Angst het volgende:
[..]
Of je talent hebt of niet lijkt me ook geluk
[..]
eens
[..]
eerste deel eens. Tweede deel niet. Ik denk ook altijd in patronen en systemen, maar ben niet hoogbegaafd. Je kunt ook hoogbegaafd zijn en juist heel goed kunnen onthouden en op feiten gericht zijn.
Patroon denken kan een uiting zijn, maar dat hoeft niet. Het gaat immers alleen om IQ, en dat gaat niet alleen om patronen.
[..]
Dit kan soms de reden zijn. Maar soms zijn hoogbegaafde natuurlijk ook echt arrogant, dat kan je niet uitsluiten bij een deel.
[..]
Ik werk op een school. Je hebt 30 leerlingen in de klas, de afwijking zitten daar ook tussen dankzij passend onderwijs. Je hebt dus te weinig tijd om leerlingen te helpen als docent.
Daarbij is het (vind ik het in elk geval) ook heel lastig hoogbegaafden te helpen. Extra lesmateriaal aanbieden en uitdaging geven helpt geen zier bij de gewone lesstof. De gewone stof en sommetjes maken de probleem hb-ers niet, waardoor ze alles nog onvoldoende scoren. Het is heel lastig om iemand doorzettingsvermogen aan te leren, en tegelijkertijd wel voldoende uitdaging te bieden, terwijl het ondertussen de persoon nu al niet lukt.
[..]
Dat kan ik me voorstellen. Ik denk dan wel als je dan zo slim bent, leer daar dan mee om te gaan. Maak vooral je opleiding af, zodat je tussen slimmer mensen zit.
[..]
Eens. Om een of ander reden is dat voor sommige hb erg lastig.
[..]
Ik heb eerlijk gezegd leerlingen nooit horen klagen over de domheid van andere. Dus dit probleem valt misschien nog wel mee
.
[..]
Eens.
[..]
Ja iets met initiatief nemen.quote:Op woensdag 4 januari 2017 22:42 schreef luxerobots het volgende:
Dus hoogbegaafden zijn niet zo slim dat ze wel een uitdaging in hun werk kunnen vinden en sociaal wel mee kunnen komen? Je moet wel flexibel en breed inzetbaar zijn tegenwoordig.
Daarbij is het voor elke werknemer wel eens afzien, werken is lang niet altijd leuk.
Nee, ze begrijpen niet waarom jij niet net zo helder als zij zien waarom die hoogbegaafde iets zegt.quote:Op woensdag 4 januari 2017 22:52 schreef Vasion het volgende:
Probleem vaak met hoogbegaafde is dat zodra ze het beter weten, ze jou, wie je ook bent, daarvan moeten overtuigen omdat als het in hun ogen beter is, dat het zo zal moeten gaan. Anders werken ze niet (volledig) mee.
Ik kan me de ergernissen van werkgevers heel goed voorstellen.
Gek dat de werkgever dan toch iedere keer weer aanklopt omdat het proces in de soep loopt.quote:Op woensdag 4 januari 2017 22:52 schreef Vasion het volgende:
Probleem vaak met hoogbegaafde is dat zodra ze het beter weten, ze jou, wie je ook bent, daarvan moeten overtuigen omdat als het in hun ogen beter is, dat het zo zal moeten gaan. Anders werken ze niet (volledig) mee.
Er zit nogal een grote sprong van aannames tussenquote:Op woensdag 4 januari 2017 18:57 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Het gaat meer om deze gedeelten:
[..]
Hoogbegaafde: HET MOET ZO!
Baas: Zo werkt dat hier niet hé vriend...
Hoogbegaafde: NIET ZO VIJANDIG OF IK NEEM ONTSLAG!
Hoogbegaafde: IK BEN WERKELOOS OMDAT NIEMAND MIJ EEN BAAN GEEFT DIE MIJ VOLDOENDE UITDAAGT!
Klopt.quote:Op woensdag 4 januari 2017 22:52 schreef Vasion het volgende:
Waarschijnlijk zijn jou kenissen wel op de juiste plek terecht gekomen waar zij gewaardeerd worden?quote:Op woensdag 4 januari 2017 23:36 schreef ssebass het volgende:
Hoogbegaafdheid heeft niets te maken met deze problemen. Tenminste als je dit sec als IQ boven de 130 ziet. Uitdaging zoek je zelf. De problemen duiden meer op sociale incompetentie.
Word altijd zo moe van dit soort mensen. Intelligentie is en tool geen karaktereigenschap. Communicatieve vaardigheden staan hier ook los van. Gefrustreerde lui die hun eigen falen niet kunnen verkroppen en vinden dat hun genialiteit niet wordt erkent. Ik zit bijna met alleen maar hoogbegaafden en niemand heeft deze problemen. Erg opmerkelijk.
Jij associeert eigenwijs gedrag met hoogbegaafdheid? Op basis van wat? Je kemper neefje van 17 die claimt 380 te hebben gescored bij een online IQ test die toevallig ook eigenwijs is?quote:Op woensdag 4 januari 2017 22:52 schreef Vasion het volgende:
40 uur per week voortmodderen in een inefficiënt systeem is ook nog eens slopend. Vooral als je omzet/productiviteit hoger zou zijn bij verbeteringen in dat systeem en je inkomen afhankelijk is van omzet/productiviteit.quote:Op donderdag 5 januari 2017 06:12 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Klopt.
En vaak volgt dan dat de wegen zich dan snel scheiden.
Ik heb het al een dozijn keer gehad en steeds had ik het bij het rechte eind.
En dat is best wel frustrerend want je ziet je goedbedoelde pogingen afgestraft worden.
Dat is best wel bitter....
Tot op zekere hoogte. Er zitten ook biologische aspecten aan, dat kun je niet veranderen. Het lijkt er ook sterk op dat juist dat biologische het verband is tussen hoogbegaafd en wat hier asociaal of autistisch wordt genoemd, maar feitelijk introversie is.quote:Op woensdag 4 januari 2017 19:23 schreef Angst het volgende:
Alles valt te leren ook sociale vaardigheden en geduld.
Nee, het zijn de sociaal zwakke managers die niet kunnen omgaan met hoogbegaafden. Het is de taak van managers om het arbeidskapitaal zo efficient mogelijk in te zetten binnen het bedrijf, het is niet de taak van werknemers om zichzelf te coachen, te motiveren en te inspireren (en meer van dat soort typische managementtaken).quote:Op donderdag 5 januari 2017 07:24 schreef MevrouwPuff het volgende:
Deze hoogbegaafden hebben blijkbaar moeite met het leren omgaan met mensen in een sociaal (hiërarchisch?) systeem.
Wat maakt dat deze mensen dat niet zien als een probleem waar ze hun intelligentie en probleemoplossend vermogen op los kunnen laten? Moeten ze actief geleerd worden te reflecteren?
Het is dan ook typisch een probleem van niveau verschillen. Zijn de verschillen in begaafdheid er niet, dan is het probleem er ook niet.quote:Op woensdag 4 januari 2017 23:36 schreef ssebass het volgende:
Ik zit bijna met alleen maar hoogbegaafden en niemand heeft deze problemen. Erg opmerkelijk.
Daar heb je sociale skills voor nodig en dat staat hoogbegaafdheid vaak in de weg.quote:Op donderdag 5 januari 2017 07:36 schreef Stien_Struis het volgende:
Een beetje slimme hoogbegaafde gaat de handel in.
Nee hoor denk altijd al 1 stap vooruit.quote:Op donderdag 5 januari 2017 07:52 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Daar heb je sociale skills voor nodig en dat staat hoogbegaafdheid vaak in de weg.
Ik heb al mijn promoties te danken aan het naar mijn hand zetten van het werk. Alleen doe ik dat zelf niet door de confrontatie op te zoeken, maar juist het gezamenlijk belang.quote:Op donderdag 5 januari 2017 06:16 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Jij associeert eigenwijs gedrag met hoogbegaafdheid? Op basis van wat? Je kemper neefje van 17 die claimt 380 te hebben gescored bij een online IQ test die toevallig ook eigenwijs is?
Ik snap deze drang niet om (onbewezen) ongerelateerde karaktereigenschappen met elkaar te laten trouwen... Hoogbegaafde mensen navigeren net zoals iedereen de sociale ladder van het bedrijfsleven en doen dit net zo subtiel als men acht nodig te zijn om hun positie/baan te behouden.
Laten we wel wezen. Als ondergeschikte de boel naar je hand proberen te zetten is meer een eigenschap van iemand die kankerdom is. Maar laten we het voor de goede orde in het midden laten en de conclusie trekken dat eigenwijsheid bij zowel dom als slim hoort.
Alleen bij slimme mensen ergeren we er ons voor een of andere reden meer aan? Als ik dit topic zo lees.
En dan heb je nog steeds Management Managers en People Mangers.quote:Op donderdag 5 januari 2017 07:34 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Nee, het zijn de sociaal zwakke managers die niet kunnen omgaan met hoogbegaafden. Het is de taak van managers om het arbeidskapitaal zo efficient mogelijk in te zetten binnen het bedrijf, het is niet de taak van werknemers om zichzelf te coachen, te motiveren en te inspireren (en meer van dat soort typische managementtaken).
(Uitstekende) Sociale skills zijn geen vereisten bij adminitratief werk, programmeren, etc, wel bij alle leidinggevende taken. Bij die sociale skills hoort ook het omgaan met hoogbegaafden - feitelijk met iedereen
Hangt een beetje van wat je gaat doen.quote:Op donderdag 5 januari 2017 07:52 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Daar heb je sociale skills voor nodig en dat staat hoogbegaafdheid vaak in de weg.
Als je een goede baas hebt is het altijd win-win.quote:Op donderdag 5 januari 2017 07:57 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ik heb al mijn promoties te danken aan het naar mijn hand zetten van het werk. Alleen doe ik dat zelf niet door de confrontatie op te zoeken, maar juist het gezamenlijk belang.
Kortom : Baas moppert over iets. Ik: daar heb ik misschien wel een oplossing voor, geïnteresseerd? BAAS :als het geen tijd en geld kost. Ik: ik werk het wel even voor je uit... Je zou het x en y kunnen doen.
En voor je het weet ben je verantwoordelijk voor meer dan voorheen.
Natuurlijk ergeren sommige mensen aan anderen die slimmer zijn. Het is helemaal niet leuk als iemand jou even snel laat zien wat. Jij zelf niet zomaar snapt. En zeker als die hb dan ook nog doet of iedereen dat toch moet zien.... Alsof jij achterlijk bent.....
Een beetje hoogbegaafde wil geen baas.quote:Op donderdag 5 januari 2017 08:03 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Als je een goede baas hebt is het altijd win-win.
Jij blij en de baas blij met jou.
Probeer die baan maar eens te vinden.
Die zoek ik al mijn hele leven.
Was eigenlijk het gelukkigst toen ik eigen baas was.
Maar goed alles went. LOL
Een hoogbegaafde wil een leidinggevende, zodat hij dat domme, fuzzy, inefficiënte werk zelf niet hoeft te doen.quote:Op donderdag 5 januari 2017 08:09 schreef Stien_Struis het volgende:
[..]
Een beetje hoogbegaafde wil geen baas.
Bij "handel" denk ik aan "handelaar", dus onderhandelen met mensen om iets tegen een goede prijs te verkopen.quote:Op donderdag 5 januari 2017 08:00 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Hangt een beetje van wat je gaat doen.
Een hoogbegaafde wil eigen afdeling en lacht die leidinggevende gewoon uit met uiteraard wat argumenten over zijn disfunctionerenquote:Op donderdag 5 januari 2017 08:18 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Een hoogbegaafde wil een leidinggevende, zodat hij dat domme, fuzzy, inefficiënte werk zelf niet hoeft te doen.
Daarin verschil jij dus met hoogbegaafden.quote:Op donderdag 5 januari 2017 07:57 schreef Stien_Struis het volgende:
[..]
Nee hoor denk altijd al 1 stap vooruit.
Met werken voor een ander wordt je niet rijk. Een hoogbegaafde snapt ook waar NL groot met geworden is.quote:Op donderdag 5 januari 2017 08:22 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Bij "handel" denk ik aan "handelaar", dus onderhandelen met mensen om iets tegen een goede prijs te verkopen.
Er zijn ook andere vormen van handel en andere werkzaamheden binnen die bedrijfstak, maar ik denk dat degene die handel riep dat niet bedoelde.
Hangt er van af hoe je het over brengt.quote:Op donderdag 5 januari 2017 08:13 schreef Stien_Struis het volgende:
Het is best wel lastig wanneer zo'n wijsneus komt vertellen wat er zoal mis binnen bedrijf.
Hoezo?quote:Op donderdag 5 januari 2017 08:24 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Daarin verschil jij dus met hoogbegaafden.
Dan nog heb je te maken met structuren die elkaar in stand houden.quote:Op donderdag 5 januari 2017 08:28 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Hangt er van af hoe je het over brengt.
De meesten zullen het wel zien, maar het niet relevant vinden, of de oplossing als inefficiënt om een hoger doel te bereiken.quote:Op donderdag 5 januari 2017 07:24 schreef MevrouwPuff het volgende:
Deze hoogbegaafden hebben blijkbaar moeite met het leren omgaan met mensen in een sociaal (hiërarchisch?) systeem.
Wat maakt dat deze mensen dat niet zien als een probleem waar ze hun intelligentie en probleemoplossend vermogen op los kunnen laten? Moeten ze actief geleerd worden te reflecteren?
Je bent kortzichtig als je slechts één stap vooruit denkt.quote:
Het is slechts een stempel net zoals zoveel tegenwoordig.quote:Op donderdag 5 januari 2017 08:33 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Je bent kortzichtig als je slechts één stap vooruit denkt.
En hoogstwaarschijnlijk aan het trollen hier.
Klopt. En dat kan frustrerend werken en niet alleen voor hoogbegaafden.quote:Op donderdag 5 januari 2017 08:30 schreef Stien_Struis het volgende:
[..]
Dan nog heb je te maken met structuren die elkaar in stand houden.
Mogelijk zit ik zelf in een te hoogopgeleide tak, waar eigen verantwoordelijkheid hoog in het vaandel staat, maar ik ben het niet met je eens. Als je vastloopt met collega's of je leidinggevende, kan je dat zelf ook opmerken en er wat aan doen. Mogelijk ligt een deel bij de manager, maar om er zelf geen verantwoordelijkheid in te nemen als jij degene bent die vastloopt, is nou niet bepaald slim.quote:Op donderdag 5 januari 2017 07:34 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Nee, het zijn de sociaal zwakke managers die niet kunnen omgaan met hoogbegaafden. Het is de taak van managers om het arbeidskapitaal zo efficient mogelijk in te zetten binnen het bedrijf, het is niet de taak van werknemers om zichzelf te coachen, te motiveren en te inspireren (en meer van dat soort typische managementtaken).
(Uitstekende) Sociale skills zijn geen vereisten bij adminitratief werk, programmeren, etc, wel bij alle leidinggevende taken. Bij die sociale skills hoort ook het omgaan met hoogbegaafden - feitelijk met iedereen
Ik kan gedachte lezen, da's wel handig soms.quote:Op donderdag 5 januari 2017 08:42 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Klopt. En dat kan frustrerend werken en niet alleen voor hoogbegaafden.
Voor mezelf merkte ik dat een groot bedrijf en bazen het niet was, je moet daarna dan zelf dingen op poten zetten en daar kon ik veel meer mee.quote:Op donderdag 5 januari 2017 08:44 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Mogelijk zit ik zelf in een te hoogopgeleide tak, waar eigen verantwoordelijkheid hoog in het vaandel staat, maar ik ben het niet met je eens. Als je vastloopt met collega's of je leidinggevende, kan je dat zelf ook opmerken en er wat aan doen. Mogelijk ligt een deel bij de manager, maar om er zelf geen verantwoordelijkheid in te nemen als jij degene bent die vastloopt, is nou niet bepaald slim.
Ik denk juist dat hoogbegaafden er veel aan kunnen hebben zich bewuster te worden van het sociale spel. Dat maakt het mogelijk ook relevanter voor ze. Juist omdat ze slim zijn en uitdaging nodig hebben. Als je dan nog zegt dat het niet relevant is ben je niet alleen hoogbegaafd maar ook niet leerbaar.
Dat je in ieder geval normale Nederlandse zinnen kunt produceren op een forum.quote:Op donderdag 5 januari 2017 08:52 schreef Stien_Struis het volgende:
Wat is hoogopgeleid precies? Dat je mooie theoretische verhaaltjes kan vertellen?
Ik ben arts. Dus ja ik moet theoretische verhalen kunnen vertellen maar ook met domme mensen kunnen omgaan.quote:Op donderdag 5 januari 2017 08:52 schreef Stien_Struis het volgende:
Wat is hoogopgeleid precies? Dat je mooie theoretische verhaaltjes kan vertellen?
Veel hoogbegaafden worden niet gelukkiger door sociale skills te oefenen. In tegendeel, soms worden ze er zelfs ziek van (bore-out, of het kost ze teveel energie terwijl ze er niks zinnigs voor terugkrijgen).quote:Op donderdag 5 januari 2017 08:44 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Mogelijk zit ik zelf in een te hoogopgeleide tak, waar eigen verantwoordelijkheid hoog in het vaandel staat, maar ik ben het niet met je eens. Als je vastloopt met collega's of je leidinggevende, kan je dat zelf ook opmerken en er wat aan doen. Mogelijk ligt een deel bij de manager, maar om er zelf geen verantwoordelijkheid in te nemen als jij degene bent die vastloopt, is nou niet bepaald slim.
Ik denk juist dat hoogbegaafden er veel aan kunnen hebben zich bewuster te worden van het sociale spel. Dat maakt het mogelijk ook relevanter voor ze. Juist omdat ze slim zijn en uitdaging nodig hebben. Als je dan nog zegt dat het niet relevant is ben je niet alleen hoogbegaafd maar ook niet leerbaar.
Respect voor je vak, kom er nooit maar lijkt me lastig beroep wel, moet je mensen doorverwijzen naar eigen risico dokken.quote:Op donderdag 5 januari 2017 09:00 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Ik ben arts. Dus ja ik moet theoretische verhalen kunnen vertellen maar ook met domme mensen kunnen omgaan.
Managers lach ik om.quote:Op donderdag 5 januari 2017 09:03 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Veel hoogbegaafden worden niet gelukkiger door sociale skills te oefenen. In tegendeel, soms worden ze er zelfs ziek van (bore-out, of het kost ze teveel energie terwijl ze er niks zinnigs voor terugkrijgen).
Eigen verantwoordelijkheid mogen nemen is een groot goed. Dat houdt namelijk ik dat je zonder manager verbeteringen door kunt voeren. Alleen zijn er veel managers die zich dan gepasseerd voelen en het dus niet toe zullen staan. En dat is een van de problemen waar je tegenaanloopt als je verbeteringen wilt doorvoerwn.
Hou eens opquote:Op donderdag 5 januari 2017 09:32 schreef Stien_Struis het volgende:
Er verdwijnen steeds hoogbegaafde posts.
Dat heb je een punt. Ik heb een prima baas. Hij geeft ook eerlijk toe dat hij niet begrijpt wat ik exact doe, maar zijn rol is zorgen dat ik kan doen wat ik moet doen. En hij is een heel handige econoom/tactisch/zakenman. Dus met hem aan boord verdienen we veel meer geld dan ik alleen. En hij helpt me met het overtuigen van de ceo en met name de cfo en operations director... Want die ceo snapt het wel.. Die andere twee zijn risico avers en conservatieve denkers. (wel slim iverogens).quote:Op donderdag 5 januari 2017 08:03 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Als je een goede baas hebt is het altijd win-win.
Jij blij en de baas blij met jou.
Probeer die baan maar eens te vinden.
Die zoek ik al mijn hele leven.
Was eigenlijk het gelukkigst toen ik eigen baas was.
Maar goed alles went. LOL
Hoe anders moet je dit interpreteren? Die mensen zitten werkeloos thuis en wijten dat aan ruzie op het werk en een gebrek aan uitdaging. Dat klinkt niet echt alsof ze het probleem bij zichzelf zoeken.quote:Op donderdag 5 januari 2017 05:49 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Er zit nogal een grote sprong van aannames tussen
"iemand die aangeeft ruzie op zijn werk te krijgen over verbeterpunten"
en
"iemand die zich een slachtoffer ziet van de gemene maatschappij"
Die sprong lijk jij nogal makkelijk te maken.
Dat is een cirkelredenering. Ze krijgen er niets zinnigs voor terug omdat ze niet voldoende geoefend zijn om er iets uit te kunnen halen. Met wat oefenen zou het bijvoorbeeld een stuk makkelijker zijn om je baas ergens van te overtuigen.quote:Op donderdag 5 januari 2017 09:03 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Veel hoogbegaafden worden niet gelukkiger door sociale skills te oefenen. In tegendeel, soms worden ze er zelfs ziek van (bore-out, of het kost ze teveel energie terwijl ze er niks zinnigs voor terugkrijgen).
Als iedereen maar zou mogen doen wat ze willen, zou het een mooi zooitje worden. Daarom is het ook niet zo raar dat zo'n manager aan de rem trekt.quote:Eigen verantwoordelijkheid mogen nemen is een groot goed. Dat houdt namelijk ik dat je zonder manager verbeteringen door kunt voeren. Alleen zijn er veel managers die zich dan gepasseerd voelen en het dus niet toe zullen staan. En dat is een van de problemen waar je tegenaanloopt als je verbeteringen wilt doorvoerwn.
duidelijk post. Heb ik misschien in de toekomst nog wel wat aanquote:Op woensdag 4 januari 2017 20:28 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
10. Je gaat, vooral in het begin van de eigen ontwikkeling, aan jezelf twijfelen. Je stelt b.v. vragen die heel dom over kunnen komen voor middelmatige mensen omdat ze niet begrijpen wat de gestelde vraag -voor jou- impliceert. Mensen geven het voor hen voor de hand liggende antwoord met een domme grijs maar begrijpen na vijf minuten uitleg en doorvragen pas wat je werkelijk vroeg (en/of er mee bedoelde aan te geven). Soms kom je er achter dat het voor de hand liggende antwoord wel degelijk het juiste cq 'zinnige' antwoord was (ongeacht jouw twijfel ontstaan gelegde verbanden) waarvoor jij bevestiging zocht of poogde te weerleggen. In die gevallen neig je je af te vragen; 'Wist iedereen dat dan al, zag iedereen dat al zo in? Ben ik dom?' Maar in andere gevallen zal je opmerken dat men terugkrabbelt en met lege handen komt te staan. Die incidenten zullen bevestigen dat men het -wrs- helemaal niet inzag, maar het alleen wist omdat het hen geleerd was te weten. Het zal ook afhangen van de omgeving natuurlijk. Op een hogere (middelbare) opleiding zal je het misschien anders interpreteren dan wanneer je in een klas met middelmatige en domme mensen zit. Kom je door wat soort omstandigheden dan ook in een (veel) te lage klas, dan kan dat een scala aan nieuwe problematiek voor de hb opleveren.
11. Enerzijds zie je overal makkelijk de grote lijn in, anderzijds vind je het moeilijk om het e.e.a. verbaal/schriftelijk te duiden. Bij elke gedachten zie je obstakels; 'maar in geval x...en anders y, tenzij o..''. Erger nog; voor elke 'maar x' zie je ook weer een 'maar/tenzij x'...En zo verzand je altijd in chaos. Iets concreet neerzetten kan daarom erg lastig zijn. Vind je het raar als iemand die zegt een hb te zijn traag is in het geven van antwoorden? ''Een simpel antwoord bestaat niet want een simpele vraag bestaat niet.''
Met de tijd leert de hb zichzelf af te kappen en het 'makkelijke' antwoord te geven maar altijd zul je nog sporen van twijfel teruglezen in het gezicht van een hb. In sociale context wordt dat veelal ervaren als 'ongemakkelijk'. Op academisch gebied zal hij, mits hij zover komt, moeten leren de aftakkingen te negeren.
12. Nummer 11 i.c.m. de kunde van het verbanden leggen zorgt er voor dat je altijd van het een op het ander springt zonder ergens lang genoeg stil te kunnen staan om goed om je heen te kunnen kijken. Belangrijke details worden daarom vaak gemist. Nu zijn we natuurlijk ook deel van de zap-generatie maar het verschil is dat de hb in zijn hoofd al tien kanalen verder is dan het kernonderwerp waar hij mee bezig was voordat hij de afstandsbediening ook maar gelokaliseerd heeft. Hij komt (dankzij zijn gedachten) niet aan z'n eigen gedachten toe. De ene duwt de andere weg. Gedachten categoriseren is een noodzakelijke kunde maar zal nooit afdoende zijn.
13. Verveling ontstaat vanwege bovenstaande heel snel. Een blik op een pagina en de kern is gedestilleerd maar het curriculum verwacht dat jij de details uit het geheel kan herhalen.
14. En dat doet mij aan een misvatting denken; hoogbegaafde hebben een goed of zelfs geweldig (en zijn dat ook vaak) geheugen. Dat uitgangspunt gehanteerd leid ertoe dat hb niet altijd herkent/erkent worden vanwege ondermaatse resultaten; 'het niet zo goed doen op school' (van read and repeat). Alhoewel een gemis en al doet het afbraak van de mate van intelligentie (geheugen is immers een onderdeel van het geteste bij IQ-testen), is geheugen niet het meest belangrijke punt van onderscheid tussen hb en niet-hb.
Ik kan mij niet helemaal vinden in jou post. Je beschrijft je eigen ervaring.Volgens mij gelden die niet voor alle hoogbegaafden..quote:Op woensdag 4 januari 2017 22:37 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Hb zijn is helemaal niet erg, als je eenmaal snapt wat het betekent voor je. Tot die tijd voel je je vooral heel anders. Je hebt door dat je de wereld anders bekijkt. Ik zie niet alleen de wereld, maar bijvoorbeeld ook krachten in bouwwerken, patronen in hoe mensen zich verdelen over een plein en het waarom daarvan. Ik zie vaak lang vooraf wat er waar mis zal gaan, wie wat gaat doen... Bijna visueel, net niet vergelijkbaar met augmented reality. Het gaat sneller dan beelden, het zijn hele concepten van hoe iets 'werkt'. Het klopt niet altijd,dan mist er nog informatie of ik doe een aanname die niet klopt, maar meestal wel.
Ik leer op een andere manier. Mijn geheugen is goed, maar om iets te letten moet ik het nut er echt van zien en het helemaal begrijpen. Anders voelt het als een trucje,niet goed.
Hoe school beter kan? Gewoon veel sneller veel dieper en de grote verbanden laten zien. VWO was voor mij echt te makkelijk en ik was enorm teleurgesteld toen ik naar de universiteit ging. Ik dacht eindelijk zelf te mogen nadenken en te onderzoeken. Moest ik weer rijtjes stampen.
Dat maak jij ervan. Volgens mij is aan de ondervraagden (als er al zo'n enquête was) niet gevraagd wat de reden is van het thuiszitten. En als dat wel een vraag was, dan was de opsteller van de vragenlijst geen hogerbegaafde maar een prutser.quote:Op donderdag 5 januari 2017 12:33 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Die mensen zitten werkeloos thuis en wijten dat aan ruzie op het werk en een gebrek aan uitdaging.
Ik kan ni t voor anderen spreken, maar toont jouw voorbeeld niet aan wat ik zeg?quote:Op donderdag 5 januari 2017 12:58 schreef Angst het volgende:
[..]
Ik kan mij niet helemaal vinden in jou post. Je beschrijft je eigen ervaring.Volgens mij gelden die niet voor alle hoogbegaafden..
Dan over het onderwijs. De stelling van Pythagoras ga je alleen goed automatiseren en goed kunnen gebruiken als je de sommetjes vaak herhaald. Dat vind bijna iedereen saai, maar dat is nou eenmaal nodig. Een hoogbegaafden haakt vervolgens (door dit soort artikelen zelf gelegitimeerd) af, en mist vervolgens de vaardigheid.
Dit kan je niet voorkomen door sneller door de stof heen te gaan. Dat heeft hij het woord gehoord, maar is hij niet in staat er mee te rekenen. Herhaling hoort bij leren, in een keer heb je iets niet geleerd.
Als dat wel zo is, dan heeft de desbetreffende hoogbegaafde ook geen problemen in het onderwijs, en dat heeft de beschreven groep juist wel.
Ik had laatst wel een leuke ervaring met een lastige (misschien hb-er) leerling. Hij moest coördinaten leren opzoeken van steden. Dat is een vrij simpel trucje met de atlas/wereldbol natuurlijk. Het was hem al drie keer uitgelegd, maar hij bleef roepen dat hij het niet snapte. Uiteraard snapte hij het trucje wel, dus leverde dat eerst wat onbegrip/irritatie bij mij op.
Uiteindelijk dacht ik laat ik hem maar gewoon uitleggen met ene wereldbol erbij wat die coördinatoren zijn en hoe dat tot stand gekomen is (heel simpel gehouden hoor, overigens).
Toen viel het kwartje van het trucje ook. Hij snapte het trucje dus wel, maar kon het niet uitvoeren, omdat hij de achtergrond niet begreep.
Nu deed ik toevallig een keertje het goede (denk ik tenminste), maar het zou kunnen zijn dat daar het onderwijs vaak in faalt.
Voor veel hoogbegaafden is "je zin krijgen" geen interessante beloning voor de inspanningen. Jij vraagt van die mensen om iets te doen dat niet hun natuurlijke manier van doen is, iets dat niet in hun aard ligt. Jij (en anderen hier) eist van die hoogbegaafden dat ze 8 uur per dag (tijdens het werk) zichzelf niet mogen zijn en niet het beste uit zichzelf mogen halen.quote:Op donderdag 5 januari 2017 12:43 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat is een cirkelredenering. Ze krijgen er niets zinnigs voor terug omdat ze niet voldoende geoefend zijn om er iets uit te kunnen halen. Met wat oefenen zou het bijvoorbeeld een stuk makkelijker zijn om je baas ergens van te overtuigen.
Het probleem is dat de manager te veel aan de rem trekt wanneer het team aan oplossingen voor door hen geconstateerde problemen werkt.quote:Als iedereen maar zou mogen doen wat ze willen, zou het een mooi zooitje worden. Daarom is het ook niet zo raar dat zo'n manager aan de rem trekt.
Het verschil is dat jij de stof beheerste. Jij bent (uit ogen van het onderwijs) een probleemloze hoogbegaafde. Tenminste je zal misschien irritant geweest, maar dat mag je als docent eigenlijk niet als probleem ervarenquote:Op donderdag 5 januari 2017 13:37 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ik kan ni t voor anderen spreken, maar toont jouw voorbeeld niet aan wat ik zeg?
Daarnaast heb ik dus echt geen enorme hoeveelheden herhaling nodig. 1x snappen is gewoon voldoende daarna mag je met een moeilijkere variant of een stapje verder komen. Waarom iemand 100x iets laten doen als ze het na 5x voor altijd foutloos doen. Het spijt me, maar ondanks dat ik al 22 jaar geleden Pythagoras heb gehad kan ik de soscastoa & a2+b2=c2 gewoon foutloos uitvoeren. En ja, na 6x ga ik me vervelen en daarom ook vervelend gedragen.
Ik had van die docenten die me dan nog meer van hetzelfde gaven... In de hoop me stil te krijgen. Eikels. Had me dan wat extra lesjes natuurkunde gegeven, dat vond ik leuk en daar zat nog wat uitdaging in af en toe.
Natuurlijk is niet iedereen hetzelfde, maar ik heb ook een goed geheugen, dus ik heb eigenlijk gewoon nooit ene fuck uitgevoerd op het VWO of op een andere opleiding. De universiteit was een echte afknapper. Moest ik weer al die domme rijtjes leren.
Een stratenmaker heeft ook als hobby niet straten maken en zijn natuurlijk manier is ook niet op zijn knieën op stenen slaan. Dit heet werk.quote:Op donderdag 5 januari 2017 13:38 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Voor veel hoogbegaafden is "je zin krijgen" geen interessante beloning voor de inspanningen. Jij vraagt van die mensen om iets te doen dat niet hun natuurlijke manier van doen is, iets dat niet in hun aard ligt. Jij (en anderen hier) eist van die hoogbegaafden dat ze 8 uur per dag (tijdens het werk) zichzelf niet mogen zijn en niet het beste uit zichzelf mogen halen.
Het punt is natuurlijk dat die hoogbegaafden het wel moeten herhalen, maar niet zo vaak als anderen. Soms is één keer genoeg om het te kunnen "automatiseren" en goed te kunnen gebruiken.quote:Op donderdag 5 januari 2017 12:58 schreef Angst het volgende:
Dan over het onderwijs. De stelling van Pythagoras ga je alleen goed automatiseren en goed kunnen gebruiken als je de sommetjes vaak herhaald. Dat vind bijna iedereen saai, maar dat is nou eenmaal nodig. Een hoogbegaafden haakt vervolgens (door dit soort artikelen zelf gelegitimeerd) af, en mist vervolgens de vaardigheid.
Dit kan je niet voorkomen door sneller door de stof heen te gaan. Dat heeft hij het woord gehoord, maar is hij niet in staat er mee te rekenen. Herhaling hoort bij leren, in een keer heb je iets niet geleerd.
Mag ik vragen wat je hebt gestudeerd? Ik kan me van de universiteit het leren van rijtjes niet herinneren als iets dat vaak voorkwam. In elk geval geen herhaling van het VWO.quote:Op donderdag 5 januari 2017 13:37 schreef Spanky78 het volgende:
De universiteit was een echte afknapper. Moest ik weer al die domme rijtjes leren.
Daar gaat het niet over, over leuk of hobby's.quote:Op donderdag 5 januari 2017 13:44 schreef Angst het volgende:
[..]
Een stratenmaker heeft ook als hobby niet straten maken en zijn natuurlijk manier is ook niet op zijn knieën op stenen slaan. Dit heet werk.
Uiteraard zijn er arrogante managers die niet willen luisteren. Het kan zijn dat hoogbegaafden zich daar meer aan irriteren. Maar werk kan niet alleen maar leuk zijn.
Het is voor iedereen lastig om uit de natuurlijke manier van doen te stappen, maar juist een hoogbegaafd persoon zou het nut kunnen begrijpen van het uitbreiden van je competenties met gedrag dat buiten je comfortzone ligt.quote:Op donderdag 5 januari 2017 13:38 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Voor veel hoogbegaafden is "je zin krijgen" geen interessante beloning voor de inspanningen. Jij vraagt van die mensen om iets te doen dat niet hun natuurlijke manier van doen is, iets dat niet in hun aard ligt. Jij (en anderen hier) eist van die hoogbegaafden dat ze 8 uur per dag (tijdens het werk) zichzelf niet mogen zijn en niet het beste uit zichzelf halen.
Dat zullen vooral de introverte figuren zijn.quote:Op donderdag 5 januari 2017 14:19 schreef MevrouwPuff het volgende:
Hierdoor vraag ik me af: hebben de hoogbegaafde vastlopers vaker een dysharmonisch intellligentieprofiel?
Het gaat niet om een comfortzone (want dan zou het hooguit ongemakkelijk voelen en na verloop van tijd gewoon wennen), en introverte hoogbegaafden zien het ook wel in dat het handig zal zijn om te kunnen, maar ze kunnen het niet, of slechts met moeite omdat hun hersenen anders werken.quote:Op donderdag 5 januari 2017 14:19 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Het is voor iedereen lastig om uit de natuurlijke manier van doen te stappen, maar juist een hoogbegaafd persoon zou het nut kunnen begrijpen van het uitbreiden van je competenties met gedrag dat buiten je comfortzone ligt.
Ben jij dierenarts of zo?quote:Ik vraag me af of je jezelf als (voorbeeld van) een hoogbegaafd persoon ziet, als dat zo is, laat je inderdaad een prima voorbeeld zien van eigenwijsheid en lage leerbaarheid.
Hierdoor vraag ik me af: hebben de hoogbegaafde vastlopers vaker een dysharmonisch intellligentieprofiel?
Ik snap je punt over introvert en extravert en daar ben ik het ook wel mee eens. Maar ik ben niet op de hoogte dat dit vaker voorkomt bij hoogbegaafden. Heb je daar een bron van? Mijn persoonlijke ervaring heb ik nooit een dergelijke correlatie ervaren.quote:Op donderdag 5 januari 2017 14:33 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Het gaat niet om een comfortzone (want dan zou het hooguit ongemakkelijk voelen en na verloop van tijd gewoon wennen), en introverte hoogbegaafden zien het ook wel in dat het handig zal zijn om te kunnen, maar ze kunnen het niet, of slechts met moeite omdat hun hersenen anders werken.
Als je er meer over wilt weten, raad ik je het boek Quiet (Stil) van Susan Cain aan en dan vooral de bronnen die zij daarvoor heeft gebruikt, waarin het wetenschappelijk onderzoek hiernaar is beschreven.
[..]
Ben jij dierenarts of zo?
Die staat in je quotequote:Op donderdag 5 januari 2017 14:39 schreef Angst het volgende:
[..]
Ik snap je punt over introvert en extravert en daar ben ik het ook wel mee eens. Maar ik ben niet op de hoogte dat dit vaker voorkomt bij hoogbegaafden. Heb je daar een bron van? Mijn persoonlijke ervaring heb ik nooit een dergelijke correlatie ervaren.
Dat boek gaat over introvert en extravert. In de omschrijving zie ik niet staan dat het ook over hoogbegaafdheid gaat. Maar daar heeft zij dus ook aandacht aan besteed?quote:
Introvert of extravert staat los van je IQ en kan me voorstellen dat introverte met zoveel punten helemaal vastlopen.quote:Op donderdag 5 januari 2017 14:39 schreef Angst het volgende:
[..]
Ik snap je punt over introvert en extravert en daar ben ik het ook wel mee eens. Maar ik ben niet op de hoogte dat dit vaker voorkomt bij hoogbegaafden. Heb je daar een bron van? Mijn persoonlijke ervaring heb ik nooit een dergelijke correlatie ervaren.
Ja, dat klopt. Ze gebruikt daar wetenschappelijk onderzoek voor dat ze in haar bronnen noemt.quote:Op donderdag 5 januari 2017 14:51 schreef Angst het volgende:
Dat boek gaat over introvert en extravert. In de omschrijving zie ik niet staan dat het ook over hoogbegaafdheid gaat. Maar daar heeft zij dus ook aandacht aan besteed?
Ivm herkenbaarheid wil ik dat helaas niet delen.quote:Op donderdag 5 januari 2017 13:57 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Mag ik vragen wat je hebt gestudeerd? Ik kan me van de universiteit het leren van rijtjes niet herinneren als iets dat vaak voorkwam. In elk geval geen herhaling van het VWO.
Ik weiger te denken dat hoogbegaafden niets kunnen leren op vlakken waar ze minder in excelleren en juist op vastlopen. Het vereist nieuwe skills, maar waarom zouden ze die niet aan moeten leren omdat ze op andere punten heel goed scoren?quote:Op donderdag 5 januari 2017 14:33 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Het gaat niet om een comfortzone (want dan zou het hooguit ongemakkelijk voelen en na verloop van tijd gewoon wennen), en introverte hoogbegaafden zien het ook wel in dat het handig zal zijn om te kunnen, maar ze kunnen het niet, of slechts met moeite omdat hun hersenen anders werken.
Als je er meer over wilt weten, raad ik je het boek Quiet (Stil) van Susan Cain aan en dan vooral de bronnen die zij daarvoor heeft gebruikt, waarin het wetenschappelijk onderzoek hiernaar is beschreven.
[..]
Ben jij dierenarts of zo?
Waarom zit je met al die talenten nog bij een baas ?quote:Op donderdag 5 januari 2017 15:15 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ivm herkenbaarheid wil ik dat helaas niet delen.
Ik heb inmiddels na een hbo diverse postgrad en andere cursussen gedaan waardoor mijn niveau wel duidelijk is. Dit ook naast mijn werkervaring. Gelukkig maar. Zonder dat beetje geluk en een goede mentor + werkgever was ik niet waar ik nu ben.
Ik ben zowel ondanks als dankzij mijn hb nu op een mooie plek. Heel goede baan met dito verantwoordelijkheid en uitdaging.
Ah, that's me.quote:Op donderdag 5 januari 2017 14:19 schreef Stien_Struis het volgende:
Introvert en extravert is wel interessant punt, wanneer je gezegend bent met hoog IQ en grote bek, kun je ver komen in deze wereld.
Het maakt wel degelijk verschil in hoeverre je de extra gave ook kan gebruiken, soms is het ook handiger om dom te wezenquote:
Omdat ik prima verdien, mooie projecten heb en grote problemen (voor het bedrijf, maar ook de wereld) mag helpen oplossen. Dat is leuk, ik heb mooie budgetten en krijg ruim resources. En in de praktijk ben ik eigen baas in de zin dat ik wel verantwoording afleg en dat ik voor een investering maar de board moet, maar dat niemand eist dat ik op moment x op plaats y ben. Ik bepaal helemaal zelf wat ik doe, binnen de kaders die we samen afspreken. Oftewel : verdien geld voor ons op dit vlak: succes.quote:Op donderdag 5 januari 2017 15:17 schreef Stien_Struis het volgende:
[..]
Waarom zit je met al die talenten nog bij een baas ?
Het ging me niet om je niveau, dat was wel duidelijk. Ik vroeg me alleen af wat voor universiteit/faculteit studenten systematisch rijtjes laat leren. Ik kan alleen Rechten verzinnen.quote:Op donderdag 5 januari 2017 15:15 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ivm herkenbaarheid wil ik dat helaas niet delen.
Ik heb inmiddels na een hbo diverse postgrad en andere cursussen gedaan waardoor mijn niveau wel duidelijk is. Dit ook naast mijn werkervaring.
Misschien zou je het niet moeten doen omdat ze er letterlijk ziek van kunnen worden?quote:Op donderdag 5 januari 2017 15:16 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Ik weiger te denken dat hoogbegaafden niets kunnen leren op vlakken waar ze minder in excelleren en juist op vastlopen. Het vereist nieuwe skills, maar waarom zouden ze die niet aan moeten leren omdat ze op andere punten heel goed scoren?
Dat geldt vast niet voor iedere vastlopende hoogbegaafde.quote:Op donderdag 5 januari 2017 15:30 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Misschien zou je het niet moeten doen omdat ze er letterlijk ziek van kunnen worden?
Euh.. Hoe begaafd je ook bent.. Als je geen nieuwe vaardigheden kan aanleren ben je gewoon beperkt.quote:Op donderdag 5 januari 2017 15:30 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Misschien zou je het niet moeten doen omdat ze er letterlijk ziek van kunnen worden?
Nee, dat geldt niet voor iedereen, Iedereen is immers een uniek sneeuwvlokje. Het is maatwerk, maar het is wel iets om rekening mee te houden dat sommige mensen anders functioneren, ook als hoogbegaafden. En dat dat misschien juist hun kracht is.quote:Op donderdag 5 januari 2017 15:36 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Dat geldt vast niet voor iedere vastlopende hoogbegaafde.
Feit blijft dat ze nu niet goed voorbereid worden op het echte leven, terwijl ze wel mogelijkheden hebben. Dan kan je hen beter andere tools aanleren dan ze anders behandelen, dus beschouwen als iemand met een labeltje, een probleemgeval, waardoor ze extra gestigmatiseerd worden.
quote:Op donderdag 5 januari 2017 15:37 schreef Ryon het volgende:
[..]
Euh.. Hoe begaafd je ook bent.. Als je geen nieuwe vaardigheden kan aanleren ben je gewoon beperkt.
Ik denk dat je gelijk hebt. Hb kunnen zich prima aanpassen en nieuwe dingen leren. Echter zit er wel een extra component in en dat is dat hb zich eigenlijk altijd moeten aanpassen aan de rest van de wereld, omdat het gemiddelde de wereld aan zichzelf aanpast. Waar de wereld gemaakt is voor gemiddelde mensen is dat soms lastig. Mensen van 2 meter en langer hebben het zwaar in een vliegtuigstoel, die is gemaakt voor mensen tot maximaal 1.90 maar eigenlijk nog kleiner. Zo is het met Hb ook. Met name het onderwijs voelt als een te kleine vliegtuigstoel maar uitstappen kan niet zomaar. En ga dan maar eens lekker vliegen naar Australië.quote:Op donderdag 5 januari 2017 15:16 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Ik weiger te denken dat hoogbegaafden niets kunnen leren op vlakken waar ze minder in excelleren en juist op vastlopen. Het vereist nieuwe skills, maar waarom zouden ze die niet aan moeten leren omdat ze op andere punten heel goed scoren?
Dat is geen veterinaire geneeskunde, maar juist de kracht van een persoon aanspreken.
Klopt. En voortdurend jezelf opvouwen is niet goed voor je gezondheid, ook al heb je dat opvouwen helemaal in de vingers.quote:Op donderdag 5 januari 2017 15:55 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ik denk dat je gelijk hebt. Hb kunnen zich prima aanpassen en nieuwe dingen leren. Echter zit er wel een extra component in en dat is dat hb zich eigenlijk altijd moeten aanpassen aan de rest van de wereld, omdat het gemiddelde de wereld aan zichzelf aanpast. Waar de wereld gemaakt is voor gemiddelde mensen is dat soms lastig. Mensen van 2 meter en langer hebben het zwaar in een vliegtuigstoel, die is gemaakt voor mensen tot maximaal 1.90 maar eigenlijk nog kleiner. Zo is het met Hb ook. Met name het onderwijs voelt als een te kleine vliegtuigstoel maar uitstappen kan niet zomaar. En ga dan maar eens lekker vliegen naar Australië.
Ja, dat is toch ook onzin? Als je communicatief niet vaardig bent dan lukt het je niet om je eigen expertise uit te leggen aan een ander persoon. Dat gaat op voor zowel een neurowetenschapper als voor een "eenvoudige" schilder.quote:Op donderdag 5 januari 2017 15:55 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ik denk dat je gelijk hebt. Hb kunnen zich prima aanpassen en nieuwe dingen leren. Echter zit er wel een extra component in en dat is dat hb zich eigenlijk altijd moeten aanpassen aan de rest van de wereld, omdat het gemiddelde de wereld aan zichzelf aanpast. Waar de wereld gemaakt is voor gemiddelde mensen is dat soms lastig. Mensen van 2 meter en langer hebben het zwaar in een vliegtuigstoel, die is gemaakt voor mensen tot maximaal 1.90 maar eigenlijk nog kleiner. Zo is het met Hb ook. Met name het onderwijs voelt als een te kleine vliegtuigstoel maar uitstappen kan niet zomaar. En ga dan maar eens lekker vliegen naar Australië.
Voor sommige hb is het daarnaast lastig om zaken simpel en begrijpelijk uit te leggen omdat ze simpelweg niet snappen waarom een ander het niet begrijpt het is tenslotte knetterlogisch en duidelijk. Ik heb daar veel tijd en moeite in gestoken en kan dat nu, zonder anderen te beledigen. Het helpt dat ik nu vooral te maken heb met slimme mensen als ik echt iets moet uitleggen.
Maar dat is dus voor de ander niet zo. Zie maar eens uit te leggen aan iemand met downsyndroom hoe de stelling van Pythagoras werkt. Veel succes.
Het gaat om de mate van afwijken:quote:Op donderdag 5 januari 2017 16:23 schreef Ryon het volgende:
De wereld is gemaakt voor gemiddelden, maar slechts een zeer beperkte groep mensen is volledig gemiddeld. Elk mens wijkt op haar terreinen af van de rest.
(lees ook de rest van het stuk van Jigzoz, wordt prima uitgelegd)quote:Op woensdag 4 januari 2017 12:52 schreef Jigzoz het volgende:
Wat wordt prima uitgelegd? Dat hoogbegaafden falen in het vwo onderwijs?quote:Op donderdag 5 januari 2017 16:34 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Het gaat om de mate van afwijken:
[..]
(lees ook de rest van het stuk van Jigzoz, wordt prima uitgelegd)
Waarom niet?quote:Op donderdag 5 januari 2017 16:45 schreef Ryon het volgende:
[..]
Wat wordt prima uitgelegd? Dat hoogbegaafden falen in het vwo onderwijs?
Daar hoeft de rest van Nederland zich niet mee bezig te houden.
Eigen verantwoordelijkheid? Het vwo onderwijs is nooit bedoeld om elk kind dat op allerlei gebieden beperkt is naar de eindstreep te brengen. Het is bedoeld om talenten te ontwikkelen van degene die daar wel toe instaat zijn.quote:
De leerlingen die ik ken die echt grof onderpresteren zijn inderdaad vaak extravert. In elk geval de moeite waard om me verder in te verdiepen..quote:Op donderdag 5 januari 2017 15:06 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Ja, dat klopt. Ze gebruikt daar wetenschappelijk onderzoek voor dat ze in haar bronnen noemt.
Introverte mensen hebben over het algemeen van nature vaardigheden die het leren makkelijker maken, die dus het talent van hoogbegaafdheid makkelijker kunnen aanboren: geen probleem hebben om zelfstandig te werken, groot concentratievermogen, nadenken voor je iets zegt, makkelijker patronen kunnen zien, beter kunnen luisteren, minder geprikkeld door beloningen.
Het zou kunnen dat het juist de extraverte hoogbegaafden zijn die thuis zitten. Daar staat niks over het het onderzoek uit de OP, dat het autisten etc zijn is door de Fok!kers bedacht. Iemand anders merkte dat al op: hoe is die hoogbegaafdheid gemeten in dat onderzoek?
Rare conclusie. Waarom zou hij dan een prutser zijn?quote:Op donderdag 5 januari 2017 13:33 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Dat maak jij ervan. Volgens mij is aan de ondervraagden (als er al zo'n enquête was) niet gevraagd wat de reden is van het thuiszitten. En als dat wel een vraag was, dan was de opsteller van de vragenlijst geen hogerbegaafde maar een prutser.
Bij geneeskunde moet je ook veel zaken uit je hoofd leren. Draait daar niet alleen om, maar je hebt heel veel feitjes nodig om vervolgens dan te leren hoe het werkt en samen hangt.quote:Op donderdag 5 januari 2017 15:27 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Het ging me niet om je niveau, dat was wel duidelijk. Ik vroeg me alleen af wat voor universiteit/faculteit studenten systematisch rijtjes laat leren. Ik kan alleen Rechten verzinnen.
Wat een onzin. Jij eist dat iedereen zich 8 uur per dag aanpast aan hoogbegaafden omdat zij niet bereid zijn zelf een handreiking te doen.quote:Op donderdag 5 januari 2017 13:38 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Voor veel hoogbegaafden is "je zin krijgen" geen interessante beloning voor de inspanningen. Jij vraagt van die mensen om iets te doen dat niet hun natuurlijke manier van doen is, iets dat niet in hun aard ligt. Jij (en anderen hier) eist van die hoogbegaafden dat ze 8 uur per dag (tijdens het werk) zichzelf niet mogen zijn en niet het beste uit zichzelf mogen halen.
Het gaat niet over het team, het gaat over die ene hoogbegaafde die denkt het wel even beter te weten.quote:[..]
Het probleem is dat de manager te veel aan de rem trekt wanneer het team aan oplossingen voor door hen geconstateerde problemen werkt.
Omdat dat soort vragen niet thuishoren in een enquête die bij zo'n onderzoek hoort. Weleens van wc-eend gehoord?quote:Op donderdag 5 januari 2017 17:04 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Rare conclusie. Waarom zou hij dan een prutser zijn?
Hoe die verdeling is en hoe de mate van afwijking van het gemiddelde is. Eigenlijk spreekt dat al uit de grafiek: er zijn heel veel mensen die maar weinig afwijken en heel weinig mensen die veel afwijken, en om die laatste groep hebben we het.quote:Op donderdag 5 januari 2017 16:45 schreef Ryon het volgende:
[..]
Wat wordt prima uitgelegd? Dat hoogbegaafden falen in het vwo onderwijs?
Vaak is dat ook zo maar gaat het klootjesvolk nooit toegeven.quote:Op donderdag 5 januari 2017 17:06 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Het gaat niet over het team, het gaat over die ene hoogbegaafde die denkt het wel even beter te weten.
Vaak zit er tussen theorie en praktijk een mijlengroot gat. Dat wordt door de "hoogbegaafden" wel eens vergeten.quote:Op donderdag 5 januari 2017 17:09 schreef Stien_Struis het volgende:
[..]
Vaak is dat ook zo maar gaat het klootjesvolk nooit toegeven.
Eens.quote:Op donderdag 5 januari 2017 17:01 schreef Ryon het volgende:
[..]
Eigen verantwoordelijkheid? Het vwo onderwijs is nooit bedoeld om elk kind dat op allerlei gebieden beperkt is naar de eindstreep te brengen. Het is bedoeld om talenten te ontwikkelen van degene die daar wel toe instaat zijn.
Er wordt dus veel inzet van de scholier zelf verwacht. Ouders van zeer begaafde en hoogbegaafde kinderen hebben ook een extra verantwoordelijkheid om het kind voldoende discipline bij te brengen om hem aan school te zetten.
Net zoals dat de ouders van kinderen die bovengemiddeld atletisch zijn ook de verantwoordelijkheid hebben dat hun "kleine Messi" niet alleen maar met voetbal bezig is maar ook netjes zijn of haar huiswerk maakt.
Het vwo onderwijs is daarnaast in voldoende mate toegerust om "bored out" scholieren extra stof aan te bieden. Het probleem bij de uitval zit hem erin dat kinderen onvoldoende gemotiveerd zijn om de dingen op te pakken waar zij minder goed in zijn maar die toch tot het curriculum behoren. Dat leidt tot onvoldoendes en dan is het jammer. Dan functioneer je gewoon niet.
Tsja ik maak mijn handen niet vuil.quote:Op donderdag 5 januari 2017 17:11 schreef AchJa het volgende:
[..]
Vaak zit er tussen theorie en praktijk een mijlengroot gat. Dat wordt door de "hoogbegaafden" wel eens vergeten.
Bij dit soort conflicten ligt het niet aan één partij. Dat lees je ook in de reacties hier: hoogbegaafden kunnen prima met elkaar samenwerken, ook als er een leidinggevende/ondergeschikte verhouding is. Het probleem lijkt pas te ontstaan als er een minderbegaafde manager is weinig begrip heeft voor de denkwereld van hogerbegaafden. Dus bij wie ligt het probleem dan?quote:Op donderdag 5 januari 2017 16:45 schreef Ryon het volgende:
Als je niet kan functioneren op school, op je werk of op de universiteit terwijl je wel het cognitief niveau ervoor hebt dan is dat in eerste instantie toch echt jouw eigen probleem. Daar hoeft de rest van Nederland zich niet mee bezig te houden.
Ik begrijp dat IQ normaal verdeeld is. Maar heel veel andere afwijkingen zijn dat ookquote:Op donderdag 5 januari 2017 17:09 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Hoe die verdeling is en hoe de mate van afwijking van het gemiddelde is. Eigenlijk spreekt dat al uit de grafiek: er zijn heel veel mensen die maar weinig afwijken en heel weinig mensen die veel afwijken, en om die laatste groep hebben we het.
Je zou ook in je overweging mee kunnen nemen, wat in dit topic eerder al is genoemd, dat het niveau van de scholen achteruit is gegaan. Je kunt nu met een lager IQ naar het vwo, het gemiddelde lestempo gaat er achteruit, het past steeds minder bij het niveau van de hoogbegaafden. En ondertussen maar denken dat onze kinderen steeds slimmer worden omdat er steeds meer naar het vwo gaan.quote:Op donderdag 5 januari 2017 17:01 schreef Ryon het volgende:
[..]
Eigen verantwoordelijkheid? Het vwo onderwijs is nooit bedoeld om elk kind dat op allerlei gebieden beperkt is naar de eindstreep te brengen. Het is bedoeld om talenten te ontwikkelen van degene die daar wel toe instaat zijn.
Er wordt dus veel inzet van de scholier zelf verwacht. Ouders van zeer begaafde en hoogbegaafde kinderen hebben ook een extra verantwoordelijkheid om het kind voldoende discipline bij te brengen om hem aan school te zetten.
Net zoals dat de ouders van kinderen die bovengemiddeld atletisch zijn ook de verantwoordelijkheid hebben dat hun "kleine Messi" niet alleen maar met voetbal bezig is maar ook netjes zijn of haar huiswerk maakt.
Het vwo onderwijs is daarnaast in voldoende mate toegerust om "bored out" scholieren extra stof aan te bieden. Het probleem bij de uitval zit hem erin dat kinderen onvoldoende gemotiveerd zijn om de dingen op te pakken waar zij minder goed in zijn maar die toch tot het curriculum behoren. Dat leidt tot onvoldoendes en dan is het jammer. Dan functioneer je gewoon niet.
Nee, ik pleit voor respect voor elkaar, voor samenwerking omdat ze elkaar nodig hebben en aanvullen. Dàt soort diversiteit maakt een goed en efficient team en is in ieders belang.quote:Op donderdag 5 januari 2017 17:06 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Wat een onzin. Jij eist dat iedereen zich 8 uur per dag aanpast aan hoogbegaafden omdat zij niet bereid zijn zelf een handreiking te doen.
Het gaat waarschijnlijk om de enige persoon die doorziet waar processen inefficiënt zijn. Dat is vervelend voor een manager, want vaak is hij degene die verantwoordelijk is voor die processen. Kritiek op zo'n proces is (vermoedelijk onbedoeld en zeker indirect) kritiek op de manager die ervoor verantwoordelijk is.quote:Het gaat niet over het team, het gaat over die ene hoogbegaafde die denkt het wel even beter te weten.
Bij de hoogbegaafde die niet kan functioneren?quote:Op donderdag 5 januari 2017 17:15 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Bij dit soort conflicten ligt het niet aan één partij. Dat lees je ook in de reacties hier: hoogbegaafden kunnen prima met elkaar samenwerken, ook als er een leidinggevende/ondergeschikte verhouding is. Het probleem lijkt pas te ontstaan als er een minderbegaafde manager is weinig begrip heeft voor de denkwereld van hogerbegaafden. Dus bij wie ligt het probleem dan?
Zelfs al zouden we de cijfers moeten geloven van de club die het onderzoek deed dan gaat het over een beperkt percentage van een kleine groep (max 2% van de bevolking) die in een uitkeringssituatie zit omdat een manager hem/haar niet begrijpt. Poeh, laat Samsom daar maar eens wat aan doen!quote:De rest van Nederland hoeft zich daar niet mee bezig te houden, maar de denktanks van de politiek toch zeker wel. Als wij een kenniseconomie willen zijn en iets willen met slimme mensen, dan is het wel zo verstandig die aan het werk te krijgen. Bovendien kost het de schatkist centjes als die mensen thuis zitten te niksen en dat is ook niet de bedoeling. Mensen zijn arbeidskapitaal van een land en die moet je met beleid inzetten. Dat lukt alleen als je een SWOT maakt.
Was er in de onderwijswereld niet ook de roep om meer academisch gevormde docenten (dus afgestudeerden in een vak als een taal, geschiedenis, wiskunde etc, met daarnaast een opleiding tot docent) in het middelbaar onderwijs (met name het vwo) omdat die de hoogbegaafden beter kunnen uitdagen? Kan me daar iets van herinneren.quote:Op donderdag 5 januari 2017 17:12 schreef Angst het volgende:
Hoewel ik vaak zie dat leerlingen op zich wel gemotiveerd zijn, maar ook nog niet geleerd hebben wat hard werken is.
Dat heet in de hippe onderwijswereld nu weer het missen van meta-cognitieve vaardigheden
Er wijken minder mensen méér af van het gemiddelde en de uitwassen zitten daarbij gewoonlijk in vwo en vmbo omdat voor de kleine groep die heel veel van het gemiddelde onderwijs een aparte onderwijsgroep niet rendabel is.quote:Op donderdag 5 januari 2017 17:23 schreef Ryon het volgende:
Er wijken dus heel erg veel mensen af van "het gemiddelde" en elke groep kent zijn eigen onderwijsvorm
Watquote:Op donderdag 5 januari 2017 17:24 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Je zou ook in je overweging mee kunnen nemen, wat in dit topic eerder al is genoemd, dat het niveau van de scholen achteruit is gegaan. Je kunt nu met een lager IQ naar het vwo, het gemiddelde lestempo gaat er achteruit, het past steeds minder bij het niveau van de hoogbegaafden. En ondertussen maar denken dat onze kinderen steeds slimmer worden omdat er steeds meer naar het vwo gaan.
Op de basisschool zie je ook zoiets, wat eerder ook genoemd is: door passend onderwijs gaan niveau en tempo daar ook omlaag.
Universiteiten, idem dito: hoogleraren klagen steen en been over het lage onderwijsniveau van de nieuwe studenten.
Als 2% van de Nederlanders hoogbegaafd is, dan zou je verwachten dat het vwo ongeveer 2% van de totale schoolgaande bevolking is. Vooruit, dat is weinig, doe er dan genoeg bij om een klas rendabel te maken, maar de cijfers van nu zijn erg uit verhouding. * Lunatiek wijst nog een keer naar de grafiek uit Jigzozs post.
Daar ging het niet om. Het gaat om mensen die hun werk prima doen en uitstekend produceren, maar die om bepaald gedrag (betweterig, arrogant, minder sociaal, klokkenluider) een conflict met hun manager krijgen waardoor ze hun baan kwijtraken.quote:Op donderdag 5 januari 2017 17:32 schreef Ryon het volgende:
[..]
Bij de hoogbegaafde die niet kan functioneren?Die produceert niets en raakt zijn baan kwijt.
Ja, maar het gemiddelde is niet relevant omdat mensen die "gemiddeld" scoren een eigen onderwijsvorm hebbenquote:Op donderdag 5 januari 2017 17:35 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Er wijken minder mensen méér af van het gemiddelde en de uitwassen zitten daarbij gewoonlijk in vwo en vmbo omdat voor de kleine groep die heel veel van het gemiddelde onderwijs een aparte onderwijsgroep niet rendabel is.
Oké, anderhalve man en een paardenkop dus. Dan zoeken die een werkomgeving waar ze wel arrogant mogen zijn. Die zijn er - zeker op academisch niveau - meer dan genoeg.quote:Op donderdag 5 januari 2017 17:37 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Daar ging het niet om. Het gaat om mensen die hun werk prima doen en uitstekend produceren, maar die om bepaald gedrag (betweterig, arrogant, minder sociaal, klokkenluider) een conflict met hun manager krijgen waardoor ze hun baan kwijtraken.
Dat: http://nos.nl/artikel/185(...)erlingen-groeit.html en dit: http://www.thuisinonderwi(...)ren-naar-havo-en-vwo (met grafiek)quote:
HB-café..quote:https://www.ihbv.nl/
Het volgende HB-Café in Utrecht zal plaatsvinden op vrijdag 3 februari 2017.
Spreekster: Arja Roozemond.
Thema: Hoogbegaafdheid en liefdesrelaties.
Hoogbegaafden ondervinden vaak dat zij niet op dezelfde golflengte zitten als zij met niet-hoogbegaafden communiceren.
HB-Café Haarlem organiseert op 20 januari in Het Badhuis in Haarlem een avond over verbale (taal) en non-verbale (beeld) communicatie.
Column #37 Noks Nauta: Ben ik te egoïstisch?
27-01-2017 HB-Café Groningen: Hoogsensitiviteit, last of lust?
Maar het moet allemaal van één kant komen. Want hoogbegaafden zien er volgens jou het nut niet van in om zich aan te passen.quote:Op donderdag 5 januari 2017 17:29 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Nee, ik pleit voor respect voor elkaar, voor samenwerking omdat ze elkaar nodig hebben en aanvullen. Dàt soort diversiteit maakt een goed en efficient team en is in ieders belang.
Opnieuw onzin. Het is eerder de manier waarop; bij managers die niet tegen kritiek kunnen, heeft iedereen daar last van. Maar ja, oefenen met sociale omgang is volgens jou niet nodig voor hoogbegaafden, want ze zien daar het nut niet van in...quote:[..]
Het gaat waarschijnlijk om de enige persoon die doorziet waar processen inefficiënt zijn. Dat is vervelend voor een manager, want vaak is hij degene die verantwoordelijk is voor die processen. Kritiek op zo'n proces is (vermoedelijk onbedoeld en zeker indirect) kritiek op de manager die ervoor verantwoordelijk is.
dat wil de overheid.quote:Op donderdag 5 januari 2017 17:32 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Was er in de onderwijswereld niet ook de roep om meer academisch gevormde docenten (dus afgestudeerden in een vak als een taal, geschiedenis, wiskunde etc, met daarnaast een opleiding tot docent) in het middelbaar onderwijs (met name het vwo) omdat die de hoogbegaafden beter kunnen uitdagen? Kan me daar iets van herinneren.
En wie zn probleem is dat? Dat van de HB of van de 'domme' mensen? (alsof er niks tussen in zit ook).quote:Op donderdag 5 januari 2017 18:10 schreef Angst het volgende:
[..]
dat wil de overheid.
In de praktijk heeft een groot deel van die groep geen hart voor leerlingen en gaan ze snel weg of zijn ze slechte docenten. Lesgeven kan je niet automatisch.
zie hier ook de genoemde grote moeite die hoogbegaafden hebben om aan te sluiten op domme mensen. Als docent zal je zaken moeten kunnen uitleggen aan kinderen die bepaalde kennis ontberen.
Dat klopt. Iedereen heeft redelijk uitdagende banen. Daarnaast moet je zelf uitdaging zoeken. Zowel in je baan als privé. Tegenwoordig is bijna alle informatie beschikbaar, dus als autodidact kun je ongeveer alles leren. Geen excuus om je te vervelen.quote:Op donderdag 5 januari 2017 06:16 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Waarschijnlijk zijn jou kenissen wel op de juiste plek terecht gekomen waar zij gewaardeerd worden?
En de rest afdoen met gefrustreerd is wel erg zwak...
Ik zeg alleen dat slimme mensen niet perse betere docenten zijnquote:Op donderdag 5 januari 2017 18:11 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
En wie zn probleem is dat? Dat van de HB of van de 'domme' mensen? (alsof er niks tussen in zit ook).
Uit die avond met praatjes over relaties en de column 'ben ik egoistisch' spreekt wel iets van reflecterend vermogen. De conclusies ken ik uiteraard niet, maar sommige 'hb'ers' zijn er blijkbaar wel degelijk mee bezig.quote:Op donderdag 5 januari 2017 17:45 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
HB-café..![]()
Hoogbegaafd zijn en dan vooral bezig zijn met de problemen die het veroorzaakt..
Men zou een andere naam moeten bedenken voor "normale mensen" met hoog iq, nu lijkt het meer een aandoening.
Ooit bij mensa gegaan omdat op hun website stond dat ze voor leden werkaanbiedingen van bevriende bedrijven hadden, leek me handig. Tijdschrift ontvangen, één artikel half gelezen, was bedroevend slecht. Rest ligt waarschijnlijk ergens ongeopend in een doos. Werkaanbiedingen nooit opgezocht, had al iets gevonden.
Lijkt me niks zo'n clubs. Of eender welke vereniging, eigenlijk...
Nee, van twee kanten moet het komen, maar het probleem daarin is dat de minderbegaafden zich moeilijker aan de hoogbegaafden kunnen aanpassen - daar zijn ze simpelweg te dom voor.quote:Op donderdag 5 januari 2017 17:48 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Maar het moet allemaal van één kant komen. Want hoogbegaafden zien er volgens jou het nut niet van in om zich aan te passen.
Dus moet de hoogbegaafde het als zijn schone taak zien om zijn stijl aan te passen aan de minderbegaafde. En zo zijn we het toch met elkaar eensquote:Op donderdag 5 januari 2017 18:33 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Nee, van twee kanten moet het komen, maar het probleem daarin is dat de minderbegaafden zich moeilijker aan de hoogbegaafden kunnen aanpassen - daar zijn ze simpelweg te dom voor.
Klopt. Maar hier en daar een academicus met pedagogische vaardigheden zou niet verkeerd zijn op het vwo. Dat de scholieren ook eens wat uit de praktijk van het WO horen in plaats van alleen de theorie. Misschien kunnen de hoogbegaafden dan ook wat opgaven krijgen die in het eerste studiejaar zouden thuishoren, als uitdaging.quote:Op donderdag 5 januari 2017 18:10 schreef Angst het volgende:
[..]
dat wil de overheid.
In de praktijk heeft een groot deel van die groep geen hart voor leerlingen en gaan ze snel weg of zijn ze slechte docenten. Lesgeven kan je niet automatisch.
zie hier ook de genoemde grote moeite die hoogbegaafden hebben om aan te sluiten op domme mensen. Als docent zal je zaken moeten kunnen uitleggen aan kinderen die bepaalde kennis ontberen.
Nou, prima. Dan is het helemaal de verantwoordelijkheid van de hoogbegaafden om zich aan te passen.quote:Op donderdag 5 januari 2017 18:33 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Nee, van twee kanten moet het komen, maar het probleem daarin is dat de minderbegaafden zich moeilijker aan de hoogbegaafden kunnen aanpassen - daar zijn ze simpelweg te dom voor.
En dat doen ze ook wel als ze het (nog) kunnen, maar kijk nog eens naar dat voorbeeld van de lange mensen in het vliegtuig. Na een tijdje wordt je het flink zat om opgevouwen te zitten (of om weer alles op Jip & Janneke-niveau te herhalen omdat je omgeving er anders niks van snapt).quote:Op donderdag 5 januari 2017 18:36 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Dus moet de hoogbegaafde het als zijn schone taak zien om zijn stijl aan te passen aan de minderbegaafde. En zo zijn we het toch met elkaar eens
Je moet toch echt met het vliegtuig. Of moet dat wel? Kan je ook met de boot, de auto of op een andere manier?quote:Op donderdag 5 januari 2017 18:40 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
En dat doen ze ook wel als ze het (nog) kunnen, maar kijk nog eens naar dat voorbeeld van de lange mensen in het vliegtuig. Na een tijdje wordt je het flink zat om opgevouwen te zitten (of om weer alles op Jip & Janneke-niveau te herhalen omdat je omgeving er anders niks van snapt).
Columns zijn wel erg kort. Samengevat: Franse HB, worstelt vaak met "ben ik te egoistisch". Herkenbaar, veel HB's. aan anderen denken. Maar indien vaak, ben je dan niet te weinig met jezelf bezig.quote:Op donderdag 5 januari 2017 18:31 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Uit die avond met praatjes over relaties en de column 'ben ik egoistisch' spreekt wel iets van reflecterend vermogen. De conclusies ken ik uiteraard niet, maar sommige 'hb'ers' zijn er blijkbaar wel degelijk mee bezig.
De hoogbegaafdheid spat er vanaf!quote:Op donderdag 5 januari 2017 19:22 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Columns zijn wel erg kort. Samengevat: Franse HB, worstelt vaak met "ben ik te egoistisch". Herkenbaar, veel HB's. aan anderen denken. Maar indien vaak, ben je dan niet te weinig met jezelf bezig.
column is trouwens dezelfde als die van 2 maand eerder. Enige verschil, de regel:
"Waar een gesprek met een Fransman toe kan leiden…."
is vervangen door:
"Een nieuwe column van Noks."
https://www.ihbv.nl/column-37-noks-nauta-egoistisch/
https://www.ihbv.nl/column-36/
Je mist een beetje het punt. Als je 1,85 bent of 1,60, je past wel in een vliegtuigstoel. Pas boven de 1,90 wordt het echt oncomfortabel en boven de 2 meter moet je oppassen voor trombose omdat je letterlijk dubbelgevouwen zit. Dat is het verschil. Er zijn (vage) grenzen waarbij het verschil zo groot wordt dat het moeilijk te overbruggen is. Die downer gaat pythagoras nooit snappen, hoe goed iemand dat ook uitlegt. Nou, welcome to my world. (en dit kan ik normaal echt dus niet zeggen - want dan ben ik een arrogante lul natuurlijk - ik houd mijn HB- zijn geheim op mijn werk, alleen vrienden weten dit soms)quote:Op donderdag 5 januari 2017 16:23 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ja, dat is toch ook onzin? Als je communicatief niet vaardig bent dan lukt het je niet om je eigen expertise uit te leggen aan een ander persoon. Dat gaat op voor zowel een neurowetenschapper als voor een "eenvoudige" schilder.
Natuurlijk heeft het geen nut om aan iemand met een zware geestelijke beperking uit te leggen hoe de stelling van Pythagoras werkt. Maar iedereen zou met een beetje oefening die stelling uit moeten kunnen leggen aan een ongeïnteresseerde vmbo'er. Dat gaat niet om "slimmer zijn" maar om gewoon basic communicatieve en pedagogische vaardigheden bezitten. Juist als zeer begaafde en hoogbegaafde zou je die vaardigheden sneller meester moeten zijn.
De wereld is gemaakt voor gemiddelden, maar slechts een zeer beperkte groep mensen is volledig gemiddeld. Elk mens wijkt op haar terreinen af van de rest. Dat geldt niet alleen voor begaafden, maar ook voor allerlei andere soorten mensen. Het is ieders eigen verantwoordelijkheid om over voldoende aanpassingsvermogen te beschikken om op dat soort punten mee te kunnen komen. Zeker voor hoogbegaafden die een beetje fatsoenlijk zijn opgevoed moet dat echt geen enkel probleem zijn en anders is het niet de verantwoordelijkheid van de rest de samenleving om daar ook maar een fuck om te geven.
Ik ken een natuurkundige universitair hoofddocent. Die zal vast ook HB-er zijn, maar noemt zichzelf niet zo. Ik en er van overtuigd dat hij bijna iedereen kan uitleggen wat voor werk hij doet. Omdat ik hem dan dat ook vele malen heb zien doen.quote:Op donderdag 5 januari 2017 20:12 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Je mist een beetje het punt. Als je 1,85 bent of 1,60, je past wel in een vliegtuigstoel. Pas boven de 1,90 wordt het echt oncomfortabel en boven de 2 meter moet je oppassen voor trombose omdat je letterlijk dubbelgevouwen zit. Dat is het verschil. Er zijn (vage) grenzen waarbij het verschil zo groot wordt dat het moeilijk te overbruggen is. Die downer gaat pythagoras nooit snappen, hoe goed iemand dat ook uitlegt. Nou, welcome to my world. (en dit kan ik normaal echt dus niet zeggen - want dan ben ik een arrogante lul natuurlijk - ik houd mijn HB- zijn geheim op mijn werk, alleen vrienden weten dit soms)
En dat is niet eens heel erg. Ik houd het wel voor mezelf en ben heel voorzichtig met het echt hardop denken. Ik ben overigens een succesvolle HB-er, maar ook ik ben op de universiteit gesjeesd. Toch werk ik nu met postdoc researchers en ze zijn meestal erg blij met mij omdat ik 'tenminste begrijp' wat ze zeggen (dit was een letterlijke quote van een professor uit NL). Die wist overigens niet dat ik geen bul heb... Overigens zitten daartussen natuurlijk bovengemiddeld veel HB-ers natuurlijk... soortgenoten herken je meteen...
Nogmaals: ik ben niet zielig en voel me ook niet genaaid door de maatschappij (anders dan anderen). Maar de cognitieve inrichting van de wereld van de 'gewone' mensen is voor mij wel als een te kleine vliegtuigstoel. Gelukkig zit ik nu in naast de piloten in de cockpit en vanuit daar is het uitzicht prima....
Ik ben het met je eensdat zielig doen op geen enkele manier helpt de problemen op te lossen. Aan de andere kant wil ik toch wel laten weten dat het verschil soms echt enorm is. Gelukkig zijn we uiteindelijk wel allemaal mensen, dus op andere gebieden ben ik heel normaal. EN ik heb dan ook vrienden op divers niveau. Maar daarmee doe ik dan ook heel andere dingen omdat ik mijn ei wel kwijt kan in mijn werk en bij anderen. kan me voorstellen dat het voor veel HB-ers behoorlijk zwaar is als ze geen omgeving hebben/kunnen opbouwen waarin ze zichzelf een beetje kunnen uitrekken en dus nog steeds in die metaforische vliegtuistoel te zitten.
Enige reden voor mij om dit topic aan te klikken.quote:Op donderdag 5 januari 2017 20:14 schreef Ryan3 het volgende:
Ik dacht al: dit is echt een FOK! topic met al die hoogbevaagden hier.
Een van de dingen waar je tegenaan kunt lopen, is dat je te laat daarvoor hulp vraagt (ben je niet gewend, dus moet je een drempel over) of dat omdat je nooit om hulp vraagt en het dan tòch doet, je wordt weggestuurd met een "dat kun je zelf wel oplossen, daar ben je intelligent genoeg voor". En tenslotte kun je het probleem hebben dat degene bij wie je hulp vraagt (op het werk is dat in eerste instantie vaak de leidinggevende) je niet wil helpen of niet kan helpen, als die je hulpvraag onvoldoende doorziet, kan hij je ook niet naar de juiste persoon sturen die je wel kan helpen.quote:Op donderdag 5 januari 2017 18:53 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Je moet toch echt met het vliegtuig. Of moet dat wel? Kan je ook met de boot, de auto of op een andere manier?
Ik blijf erbij: de slimsten hebben het grootst probleemoplossend vermogen. Als ze gewend zijn dit vooral in te zetten in natuurwetenschappelijke kennis, is dat het meest bekende, maar ook op sociale of communicatieve problemen zullen hoogbegaafden een antwoord kunnen vinden. Wellicht moet je hoogbegaafden wel leren om sociale of communicatieve vaardigheden als een te verbeteren vaardigheid te zien.
Ja, had het de hele tijd links laten liggen, toch even kijken idd, het loopt zo op die posts in dit topic.quote:Op donderdag 5 januari 2017 20:38 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Enige reden voor mij om dit topic aan te klikken.
Dat begrijp ik maar als maatschappij heb je er wellicht baat bij zoveel mogelijk potentieel te benutten van dat kleine percentage hoogbegaafde. Daartoe inspanning leveren als collectief lijkt mij geen overbodige inspanning.quote:Op donderdag 5 januari 2017 17:01 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat is ook weer zo. Had jouw post nog niet gelezen toen ik de mijne daaronder schreef. Maar wat je er niet mee onderschrijft is dat het in wezen een extensie is van een algemene druk die op elke burger ligt; 'haal het beste uit jezelf, wordt succesvol'. Als dat sowieso al de norm is, is het logisch dat de hoogbegaafde onder hogere druk komt te staan. Onterecht, zeker, maar het fundament van die verwachting ligt bij een breder probleem.quote:Op donderdag 5 januari 2017 20:48 schreef AnanYaw het volgende:
Dit lijkt mij een individueel probleem, dat gebombardeerd wordt tot maatschappelijk probleem, vanwege de overwaardering van intelligentie en foutieve aanname dat een hoge intelligentie tot succes en goede beslissingen hoort te leiden. Als je een kast van een vent bent, die in de verpleging werkt, is er niemand die zeurt over je gemiste potentie als palletsjouwer, maar als je een iq van 150 hebt is het plotseling de taak van de gehele maatschappij om jou je geest te laten ontplooien en jouw intelligentie te 'benutten'.
Deze houding jegens hoge intelligentie draagt ook bij aan verscheidene problemen die deze mensen ondervinden. Als uitzonderlijk hoge intelligentie zo een geweldige eigenschap is dat jij niet alleen aan de maatschappij verplicht bent er iets mee te doen, maar de maatschappij ook aan jou om het tot vervulling te brengen is het niet raar dat je superioriteitscomplex, keuzestress en onvermogen tot aanpassen of nieuwe vaardigheden leren je uiteindelijk vormen tot uitkeringstrekkende stoner, met 5 onafgeronde studies, die nog steeds niet precies weet hoe zijn impact op de wereld te maken, maar zeker weet dat het komt
Die professor kan echt niet iedereen uitleggen wat het hierarchieprobleem inhoudt, niet omdat hij het niet goed kan uitleggen of begrijpt, maar omdat de ander het echt niet gaat begrijpen. Dus wat hij doet; versimpelt het enorm en wellicht begrijpt die persoon het dan half.quote:Op donderdag 5 januari 2017 20:30 schreef Angst het volgende:
[..]
Ik ken een natuurkundige universitair hoofddocent. Die zal vast ook HB-er zijn, maar noemt zichzelf niet zo. Ik en er van overtuigd dat hij bijna iedereen kan uitleggen wat voor werk hij doet. Omdat ik hem dan dat ook vele malen heb zien doen.
De mensen die zich HB-er noemen zijn degene die zich niet kunnen aanpassen.
Er is volgens mij ook een groep mensen die hetzelfde iq hebben, maar gewoon meedraaien en zich net als andere aanpassen aan de maatschappij.
Het zou wenselijk zijn als je niet goed kan aanpassen, dat niet te wijten aan je superioriteit, ,maar juist aan je zwakke punten, die ieder mens heeft.
Die column dat hoogbegaafden minder aan zichzelf denken dan gewone mensen. Dat schiet mij en andere echt in het verkeerde keelgat. Dat is gewoon een gebrek aan inzicht hoe andere mensen zijn. Er zijn veel mensen die meer aan andere denken, op alle niveau's.
Dit is een groep mensen die zich boven andere plaats. Dat is het tegenovergestelde van je best doen om mee te draaien.
Overigens denk ik dat jij je goed aanpast als ik het zo lees, en vind ik ook je reacties weloverwogen. Je verdedigt nu echter een groep, die zich niet altijd even fijn opstelt.
Ik heb ook wel eens met dit soort clubjes rondgehangen. Omdat ik hoge verwachtingen van de gesprekken daar had. Maar dat viel tegen.quote:Op donderdag 5 januari 2017 17:45 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
HB-café..![]()
Hoogbegaafd zijn en dan vooral bezig zijn met de problemen die het veroorzaakt..
Men zou een andere naam moeten bedenken voor "normale mensen" met hoog iq, nu lijkt het meer een aandoening.
Ooit bij mensa gegaan omdat op hun website stond dat ze voor leden werkaanbiedingen van bevriende bedrijven hadden, leek me handig. Tijdschrift ontvangen, één artikel half gelezen, was bedroevend slecht. Rest ligt waarschijnlijk ergens ongeopend in een doos. Werkaanbiedingen nooit opgezocht, had al iets gevonden.
Lijkt me niks zo'n clubs. Of eender welke vereniging, eigenlijk...
Ik heb me de gele vlektyfus verveeld op het vwo. gelukkig heb ik wel veel lekkere meisjes van de havo versierd in die tijd.quote:Op donderdag 5 januari 2017 17:37 schreef Ryon het volgende:
[..]
Wat![]()
Nee natuurlijk is het vwo er niet alleen voor de hoogbegaafden. Wat een onzin? Niemand verwacht dat. De grens tussen zeer begaafd en hoogbegaafd is daar trouwens ook te klein voor. Die groep is procentueel gezien al erg klein maar de verschillen zijn ook niet uitzonderlijk groot (de een haalt een acht en de andere een negen) dat er volledig aangepast onderwijs nodig is.
Natuurlijk zijn er in Nederland kinderen die dusdanig uitzonderlijk zijn dat het huidige onderwijsstelsel niet in hun unieke capaciteiten en behoeften kan voorzien. Dit gaat om een tiental kinderen per jaar. Dat is dramatisch, zeker als ze daardoor uitvallen maar aangepast op maat gemaakt onderwijs is in dat geval te kostbaar en weegt niet op tegen het eventuele profijt (een extra kind haalt zijn/haar diploma).
De top van het vwo onderwijs heeft voldoende ervaring met de (relatief grotere groep) begaafde kinderen. Dat er scholen zijn die zich inzetten voor de lagere segmenten van de vwo-populatie betekent niet dat ouders verplicht zijn om hun begaafde kinderen daarnaar toe te sturen. Wederom de verantwoordelijkheid van de ouders (of het kind zelf) om een passende leeromgeving te vinden.
Het zijn dan ook de mensen die over het algemeen problemen hebben die ze (terecht of niet) deels toewijzen aan hun iq. Daar gaat het volgens mij ook mis. Het ligt neit aan hun iq en de hele samenleving. Alhoewel het onderwijs echt ruk is voor hb-ers.quote:Op donderdag 5 januari 2017 21:18 schreef TripleSec het volgende:
[..]
Ik heb ook wel eens met dit soort clubjes rondgehangen. Omdat ik hoge verwachtingen van de gesprekken daar had. Maar dat viel tegen.
Je zou toch denken dat als deze mensen onder elkaar zijn, dat ze eens lekker over kwantummechanica of Wittgenstein of zo iets gaan praten, Maar nee hoor, het gaat vooral over hb zelf en hoe erg de wereld ze niet snapt.
Kennelijk vinden ze het feit dát ze een hoog IQ hebben interessanter dan wat je daar allemaal mee kan doen.
Neemt niet weg dat ik wel een paar leuke mensen ontmoet heb daar.
Hoogbegaafd ÉN een piemel van 30cm.quote:Op donderdag 5 januari 2017 20:14 schreef Ryan3 het volgende:
Ik dacht al: dit is echt een FOK! topic met al die hoogbevaagden hier.
Ja dat is inderdaad een kwalijke zaak. Ik ga mijn kinderen zelf maar bijscholen. Dat niveau op scholen is zo belachelijk laag. Op zich zelf weinig problemen mee gehad. Gewoon altijd andere dingen gaan doen. Opv het gymnasium veel gespijbeld en met alles bezig gehouden behalve school. Was een leuke tijd en je krijgt aan het eind nog een nuttig papiertje ookquote:Op donderdag 5 januari 2017 21:10 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Die professor kan echt niet iedereen uitleggen wat het hierarchieprobleem inhoudt, niet omdat hij het niet goed kan uitleggen of begrijpt, maar omdat de ander het echt niet gaat begrijpen. Dus wat hij doet; versimpelt het enorm en wellicht begrijpt die persoon het dan half.
Ik ben het met je eens dat een (misplaatst) superioriteitsgevoel bullshit is en ik ben het met je eens dat dat heel irritant is. Niemand is beter of slechter vanwege zijn/haar IQ anders dan dat ze slimmer zijn. Verder verdedig ik nu niet een groep: ik denk dat de meeste succesvolle hb-ers nooit klagen en hun hb-zijn als een gelukje zien. En zo'n Noks Nauta op de radio dat valt bij mij ook geheel verkeerd.
Dat neemt niet weg dat met name voor HB kinderen school een hel kan zijn. Je bent anders, slim zijn valt enorm op. En als je gepest wordt dan ga je later weer naar gedrag vertonen. Ik had het geluk ook sterk te zijn en sloeg gewoon de pestkoppen als ze het maar waagden. Zo kree ik op fysiek vlak het respect en was ik niet het lulletje, maar iemand voor wie je moest oppassen en die je ebter te vriend kon houden. Ik ben overtuigd dat dit mij heeft 'gered' wat dat betreft.
Naast dat anders zijn, verveel je je kapot, vinden docenten je maar lastig en moet je als kind maar omgaan met die wereld van onbegrip. Mijn dochters lopen beiden meer dan een jaar voor... moet je voorstellen hoe dat is, een kind van 1,5 die zich gedraagt en praat als een 2,5 jarige... een peuter die al begint met zichzelf te leren lezen voordat ze nog maar in een kleuterklas zit....
Ik noem mijzelf ook gen HB-er omdat het wat mij betreft niet relevant is en zelfs een hindernis opwerpt. Mensen moeten me maar beoordelen op hoe ik me gedraag. Voor kinderen is het wel een ander verhaal. Ik denk dat ik ze een beetje kan helpen in die lastige wereld.... maar de kans op problemen is best groot. Want wat moet je nou aan met een pabo-juffie die zelf net de rekentoets haalt.... terwijl je het zelf in groep 5-6 volledig foutloos kan.
Mijn laatste punt is dat het heel zonde is dat we dat talent laten liggen. Als je dergelijk sporttalent hebt word je door jong-ajax al voor de middelbare school ingelijfd. Voor een fucking potje voetbal. Terwijl je met echt slimme mensen de geneesmiddelen voor kanker, de oplossing voor het energieprobleem, global warming, watertekorten en decimering van diersoorten zou moeten zoeken. Maar nee, wat doen we: we demotiveren de slimste kinderen, rammen nog een paar zeer lastige kinderen in elke klas en rammen iedereen dezelfde eenheidsworst door de strot. Passend onderwijs is een klein beetje beter dan helemaal niets, maar uiteindelijk is de gemiddelde school in Nederland helemaal niet in staat om excellent onderwijs te geven. Ze zijn niet eens in staat hun klassen bemenst te houden.
En lange stukken schrijven zoals een havist.quote:Op donderdag 5 januari 2017 21:27 schreef polderturk het volgende:
[..]
Hoogbegaafd ÉN een piemel van 30cm.
Precies. Daar ben ik pas ook helaas later achtergekomen. Dat een hoog IQ leuk is, maar dat dat het op zich geen flikker voorstelt. Dat het pas echt cool wordt als je met dat hoge IQ gaat bikkelen en iets moois neerzet.quote:Op donderdag 5 januari 2017 21:25 schreef Spanky78 het volgende:
Het feit dat je een hoog IQ hebt zegt helaas niets, behalve dan dat je sneller dingen snapt en puzzeltjes kunt oplossen. Als je er echt wat mee doet heb je mi pas iets om trots op te zijn. Daar gaat het bij dat soort clubje sook wel een beetje mis.
Ik werk nog steeds keihard om en paar dingen te bereiken waar ik echt trots op kan zijn en waarvan mijn kleinkinderen later van kunnen zeggen: mijn opa, die heeft! Zou mooi zijn als ik dat voor elkaar krijg.
Er is natuurlijk een zeker economisch belang bij de druk om welke vaardigheid dan ook te benutten en succevol te worden inderdaad. Alleen bij een hoge intelligentie komt daar dan nog bij dat deze hoger gewaardeerd wordt dan andere eigenschappen. Dat wordt vrijwel nooit letterlijk benoemd natuurlijk, maar er wordt wel naar gehandeld. Zou je dat niet doen is het helemaal niet zo logisch dat de hoogbegaafde onder hogere druk staat.quote:Op donderdag 5 januari 2017 21:09 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Dat is ook weer zo. Had jouw post nog niet gelezen toen ik de mijne daaronder schreef. Maar wat je er niet mee onderschrijft is dat het in wezen een extensie is van een algemene druk die op elke burger ligt; 'haal het beste uit jezelf, wordt succesvol'. Als dat sowieso al de norm is, is het logisch dat de hoogbegaafde onder hogere druk komt te staan. Onterecht, zeker, maar het fundament van die verwachting ligt bij een breder probleem.
Wat je zegt is helemaal niet waar. In Nederland moet je je bek houden en zeker niet slimmer zijn dan een ander. Wie denk je wel niet dat je bent met je slimme opmerkingen... Als je talent hebt voor sport daarentegen ben je wel een held. Als je goed kunt leren ben je eerder een nerd, een balletje en een studiebol.quote:Op donderdag 5 januari 2017 21:48 schreef AnanYaw het volgende:
[..]
Er is natuurlijk een zeker economisch belang bij de druk om welke vaardigheid dan ook te benutten en succevol te worden inderdaad. Alleen bij een hoge intelligentie komt daar dan nog bij dat deze hoger gewaardeerd wordt dan andere eigenschappen. Dat wordt vrijwel nooit letterlijk benoemd natuurlijk, maar er wordt wel naar gehandeld. Zou je dat niet doen is het helemaal niet zo logisch dat de hoogbegaafde onder hogere druk staat.
Misschien op school, maar in de werksfeer ligt dat wel wat anders..quote:Op donderdag 5 januari 2017 22:36 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Wat je zegt is helemaal niet waar. In Nederland moet je je bek houden en zeker niet slimmer zijn dan een ander. Wie denk je wel niet dat je bent met je slimme opmerkingen... Als je talent hebt voor sport daarentegen ben je wel een held. Als je goed kunt leren ben je eerder een nerd, een balletje en een studiebol.
Af en toe is een duur woord ook prachtig.quote:Op donderdag 5 januari 2017 21:34 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
En lange stukken schrijven zoals een havist..
Er is een verschil tussen hoe je klasgenootjes tegen je doen en de boodschap die een maatschappij als geheel aan je meegeeft.quote:Op donderdag 5 januari 2017 22:36 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Wat je zegt is helemaal niet waar. In Nederland moet je je bek houden en zeker niet slimmer zijn dan een ander. Wie denk je wel niet dat je bent met je slimme opmerkingen... Als je talent hebt voor sport daarentegen ben je wel een held. Als je goed kunt leren ben je eerder een nerd, een balletje en een studiebol.
Dat is waar, als je de school/studietijd ongeschonden doorkomt en de eerste stappen op het werk weet te maken ben je daarna inderdaad gewild voor veel soorten werk. Je moet wel de startersfunctie een beetje ontgroeid zijnquote:Op donderdag 5 januari 2017 22:39 schreef Perrin het volgende:
[..]
Misschien op school, maar in de werksfeer ligt dat wel wat anders..
Ik ben het deels met je eens nu je het wat anders formuleert. Het gekke vind ik dat men getalenteerde sporters toch bewondert, maar slimme mensen in eerste instantie niet. Ik wil niet perse bewonderd worden, maar tochquote:Op donderdag 5 januari 2017 22:52 schreef AnanYaw het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen hoe je klasgenootjes tegen je doen en de boodschap die een maatschappij als geheel aan je meegeeft.
Ik zie je nu voor de tweede keer sport aandragen, dus ik zal daar eens op inhaken: Als jij goed in sport bent dan is dat 9/10 keer een leuke hobby. Zelfs als je gescout wordt door een profclub wordt er (niet onterecht) heel veel belang aan gehecht dat je wel je best doet op school en dat het maar zeer de vraag is of je ooit door zal breken met je sportkwaliteiten.
Bij intelligentie is dat heel anders. Je wordt juist constant verteld wat met je intelligentie te doen. Als je slechte cijfers haalt dan is dat toch vooral zo zonde want intelligentie is belangrijk en jij hebt het. "Doe er wat mee!"
Natuurlijk zijn er mensen die negatief reageren als je met je intelligentie te koop loopt (heeft soms ook te maken met de manier waarop). Het is namelijk een zeer begeerde kwaliteit, waar je heel veel meer van hebt dan zij en dat voelt niet lekker. Want iedereen wordt erop gemeten en afgerekend van jongs af aan.
Ik maak die testjes die voorbij komen op feesboek altijd, bij die uitslag voel ik me altijd een topper en zijn daardoor in mijn ogen ook zeer betrouwbaar.quote:Op donderdag 5 januari 2017 18:37 schreef Ravvie het volgende:
"Hoogbegaafd" is gewoon een ontzettend nutteloze term. Juist omdat het alleen naar IQ kijkt. Dit nog even los van het feit dat er grote vraagtekens zijn te zetten bij IQ tests in het algemeen, en in hoeverre ze nu echt betrouwbaar de volledige complexiteit van het menselijke brein meten. Zaken als creativiteit, emotionele gevoeligheid, sociale gevoeligheid etc. worden allemaal niet meegenomen. Dit nog buiten artistieke zaken als kunst, muziek, poëzie etc.
De huidige tests zijn ontzettend nauw qua opzet en baseren IQ op een paar hele beperkte factoren. Maar desondanks wordt "IQ" vaak in de media (en ook hier) gezien als prima graadmeter voor intelligentie.
23% leerlingen zitten in het vwo, volgens de aantallen in het 4de jaar ( https://www.onderwijsinci(...)leerlingen-aantallen )quote:Op vrijdag 6 januari 2017 09:28 schreef SeLang het volgende:
Kennelijk valt 2-3% van de mensen onder de definitie "hoogbegaafd". Dat zijn dan 3-5 hoogbegaafden in een gemiddelde VWO klas. Niets bijzonders dus.
Wat niet het geval is.quote:Op vrijdag 6 januari 2017 09:41 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
23% leerlingen zitten in het vwo, volgens de aantallen in het 4de jaar ( https://www.onderwijsinci(...)leerlingen-aantallen )
1 op 11.5 leerlingen dan, als ze allemaal in vwo zitten.
Dat is natuurlijk een bullshit vergelijking. Het echte leven is geen vliegtuig met maar één maat stoelen. Alleen in het onderwijs kennen we al heel veel verschillende maten.quote:Op donderdag 5 januari 2017 20:12 schreef Spanky78 het volgende:
Je mist een beetje het punt. Als je 1,85 bent of 1,60, je past wel in een vliegtuigstoel. Pas boven de 1,90 wordt het echt oncomfortabel en boven de 2 meter moet je oppassen voor trombose omdat je letterlijk dubbelgevouwen zit. Dat is het verschil. Er zijn (vage) grenzen waarbij het verschil zo groot wordt dat het moeilijk te overbruggen is. Die downer gaat pythagoras nooit snappen, hoe goed iemand dat ook uitlegt. Nou, welcome to my world. (en dit kan ik normaal echt dus niet zeggen - want dan ben ik een arrogante lul natuurlijk - ik houd mijn HB- zijn geheim op mijn werk, alleen vrienden weten dit soms)
O ja, je bent er zelf dus ook achter gekomen dat er meer soorten stoelen in het vliegtuig zitten? Dat geldt voor elk mens om op zoek te gaan naar zijn of haar plekje. Of je nou kleiner of langer bent dan het gemiddelde.quote:Nogmaals: ik ben niet zielig en voel me ook niet genaaid door de maatschappij (anders dan anderen). Maar de cognitieve inrichting van de wereld van de 'gewone' mensen is voor mij wel als een te kleine vliegtuigstoel. Gelukkig zit ik nu in naast de piloten in de cockpit en vanuit daar is het uitzicht prima....
Ik ben het met je eensdat zielig doen op geen enkele manier helpt de problemen op te lossen. Aan de andere kant wil ik toch wel laten weten dat het verschil soms echt enorm is. Gelukkig zijn we uiteindelijk wel allemaal mensen, dus op andere gebieden ben ik heel normaal. EN ik heb dan ook vrienden op divers niveau. Maar daarmee doe ik dan ook heel andere dingen omdat ik mijn ei wel kwijt kan in mijn werk en bij anderen. kan me voorstellen dat het voor veel HB-ers behoorlijk zwaar is als ze geen omgeving hebben/kunnen opbouwen waarin ze zichzelf een beetje kunnen uitrekken en dus nog steeds in die metaforische vliegtuistoel te zitten.
Dat is dan jouw probleem dat je je verveelde. Wij konden in de vierde en vijfde klas al naar de universiteit mochten we ons vervelen. Kwestie van je mond opendoen en vragen.quote:Ik heb me de gele vlektyfus verveeld op het vwo. gelukkig heb ik wel veel lekkere meisjes van de havo versierd in die tijd.
De docenten snapten er niets van en ik vond het wel best. Maar veel geleerd heb ik er niet. Sowieso heb ik op geen enkele school veel geleerd. Ik ben op een gegeven moment zelf maar gaan leren wa tik interessant vond. De enige docent die me ooit echt heeft geinspireerd was de geschifte natuurkundeleraar. Die gast was compleet geschift, maar wel briljant. Daar kon je nog eens een moeilijke vraag aan stellen, waar dan ook een serieus antword op kwam.
Ondanks ons onderwijssysteem is het met mij nog wat geworden... maar het had zomaar anders kunnen lopen.
Ik ga mijn kinderen zelf maar bijscholen. Dat niveau op scholen is zo belachelijk laag.quote:Op donderdag 5 januari 2017 21:28 schreef ssebass het volgende:
[..]
Ja dat is inderdaad een kwalijke zaak. Ik ga mijn kinderen zelf maar bijscholen. Dat niveau op scholen is zo belachelijk laag. Op zich zelf weinig problemen mee gehad. Gewoon altijd andere dingen gaan doen. Opv het gymnasium veel gespijbeld en met alles bezig gehouden behalve school. Was een leuke tijd en je krijgt aan het eind nog een nuttig papiertje ookAchteraf wel beetje medelijden gehad met mijn ouders. Mochten steeds op school komen opdraven.
En dan moet je ook nog eens de juiste keuzes maken WAT je leuk vindt.quote:Op donderdag 5 januari 2017 21:37 schreef TripleSec het volgende:
[..]
Precies. Daar ben ik pas ook helaas later achtergekomen. Dat een hoog IQ leuk is, maar dat dat het op zich geen flikker voorstelt. Dat het pas echt cool wordt als je met dat hoge IQ gaat bikkelen en iets moois neerzet.
Al heb ik het concept van bikkelen ook heel lang niet gesnapt.
Als ik een som niet meteen zelf snapte, dacht ik dat het hopeloos was, dat ik het vast niet zou kunnen. Dus haakte ik af. Alfa studie gedaan, want beta vakken hadden formules met rare priegeltjes erin, oeh, enggg.
Pas later kreeg ik door dat het helemaal niet per se de bedoeling is dat je een formule meteen snapt. Dat dat pas het begin is. Dat je dan langzaam moet gaan puzzelen om tot een oplossing te komen. Dat hele lichtingen bètastudenten niet anders weten dan dat je alleen met hard werken de formule binnen haalt.
Mijn record is 7 keer en ik ben niet eens hoogbegaafd! Gekke arbeidsmarkt.quote:Op vrijdag 6 januari 2017 11:55 schreef thabit het volgende:
Herkenbaar. Bij slechts de helft van alle banen die ik heb gehad, was de eerste sollicitatie meteen raak. Ik heb zelfs een keer 5 maal moeten solliciteren voordat ik wat vond.
quote:Op woensdag 4 januari 2017 09:28 schreef SeLang het volgende:
[..]
Wat is dit voor jaren '50-onderzoek? Grote onzin gewoon.quote:Hoogbegaafden zien op hun werk geregeld verbeterpunten,maar krijgen conflicten met hun leidinggevende als ze die aan de orde stellen. De chef zit vaak niet te wachten op commentaar.
Hoogbegaafden vinden moeilijk een baan.quote:Op vrijdag 6 januari 2017 12:27 schreef NgInE het volgende:
[..]
Mijn record is 7 keer en ik ben niet eens hoogbegaafd! Gekke arbeidsmarkt.
Mensen die al een baan hebben. Maar dat is niet echt vinden dat is gewoon onthouden waar je hem gelaten hebt.quote:Op vrijdag 6 januari 2017 13:29 schreef thabit het volgende:
Wie vindt er tegenwoordig nog wel makkelijk een baan?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |