"Hoogbegaafd" is meestal een eufemisme voor een gebrek aan sociale intelligentie. Iemand die echt intelligent is, dus zowel kwa IQ als sociale intelligentie krijgt geen ruzie met zijn/ haar baas maar weet die baas juist te playen in zijn/haar eigen voordeel.quote:Hoogbegaafde vindt met moeite baan
Hoogbegaafde werknemers komen vaak werkloos thuis te zitten, omdat het werk niet uitdagend genoeg is of omdat ze ruzie krijgen met hun baas. Dat zegt het Instituut Hoogbegaafdheid Volwassenen na een onderzoek. Het is voor het eerst dat zo'n onderzoek is gedaan.
Exacte cijfers over de werkloosheid onder deze groep zijn er niet, maar het instituut schat dat ongeveer eenderde zonder werk thuis zit.
Hoogbegaafden zien op hun werk geregeld verbeterpunten,maar krijgen conflicten met hun leidinggevende als ze die aan de orde stellen. De chef zit vaak niet te wachten op commentaar.
Bron: Teletekst 105
haha die zocht ik.quote:Op woensdag 4 januari 2017 09:42 schreef Berkery het volgende:
Ik moest meteen weer hier aan denken:
[ afbeelding ]
quote:Op woensdag 4 januari 2017 09:30 schreef Twiitch het volgende:
Niemand zit te wachten op een hypergevoelige autist als werknemer.
quote:Op woensdag 4 januari 2017 09:42 schreef Berkery het volgende:
Ik moest meteen weer hier aan denken:
[ afbeelding ]
Als je niet eens een baan in de wacht kan slepen hoe verwacht je dan uberhaupt leiding te kunnen geven. Laat ons niet lachen.quote:Op woensdag 4 januari 2017 09:42 schreef Mr.Galaxy. het volgende:
Hoogbegaafden zijn vaak juist wel zakelijker en profecioneler en zodoende ook beter geschikt voor de leidinggevende functies in vergelijking met laagbegaafden.
herkenbaar wel.quote:Op woensdag 4 januari 2017 09:41 schreef fathank het volgende:
Je zou het stukje vanochtend op radio 1 eens terug moeten luisteren. Werkelijk tenenkrommend. Ik geloof de voorzitter van de hoogbegaafden-vereniging ofzo die wel even kwam uitleggen waarom hoogbegaafden zo slecht functioneren op de arbeidsmarkt. Ze noemde als voorbeeld dat hoogebegaafden heel snel zien waar verbeterpunten zijn en dat 'normale' mensen dat niet kunnen handelen.
Ik denk dat ze met die term inderdaad een sterk eenzijdige begaving bedoelen...quote:Op woensdag 4 januari 2017 09:28 schreef SeLang het volgende:
[..]
"Hoogbegaafd" is meestal een eufemisme voor een gebrek aan sociale intelligentie.
Dat valt nog te bezien. In de groep hoogbegaafden zitten relatief meer mensen met gebrekkige sociale vaardigheden. Of ontken je dat?quote:Op woensdag 4 januari 2017 10:04 schreef Leandra het volgende:
Wel of niet hoogbegaafd is een vrij simpel criterium: in een IQ-test in het 98ste percentiel of hoger scoren.
Sociale vaardigheden hebben er niets mee van doen.
Hoogbegaafd gaat gewoon om IQ. Ik vraag me wel af hoeveel van de thuiszittend ook nog asperger of iets soortgelijks hebben.quote:Op woensdag 4 januari 2017 09:28 schreef SeLang het volgende:
[..]
"Hoogbegaafd" is meestal een eufemisme voor een gebrek aan sociale intelligentie. Iemand die echt intelligent is, dus zowel kwa IQ als sociale intelligentie krijgt geen ruzie met zijn/ haar baas maar weet die baas juist te playen in zijn/haar eigen voordeel.
Heb je daar een bron van?quote:Op woensdag 4 januari 2017 10:23 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Dat valt nog te bezien. In de groep hoogbegaafden zitten relatief meer mensen met gebrekkige sociale vaardigheden. Of ontken je dat?
Asl er relatief meer mensen met gebrekkige sociale vaardigheden zijn en onderzoek wijst uit dat er relatief meer werkloosheid is in de groep hoogbegaafden, lijkt het me niet gek daar een verband te zoeken.
Ik ben zelf 'hoogbegaafd', tenminste ik heb een hoog iq. Maar ben het met je eens. Deze mevrouw liet precies zien waarom sommige mensen met hoog iq niet erg succesvol zijn mbt werk.quote:Op woensdag 4 januari 2017 09:41 schreef fathank het volgende:
Je zou het stukje vanochtend op radio 1 eens terug moeten luisteren. Werkelijk tenenkrommend. Ik geloof de voorzitter van de hoogbegaafden-vereniging ofzo die wel even kwam uitleggen waarom hoogbegaafden zo slecht functioneren op de arbeidsmarkt. Ze noemde als voorbeeld dat hoogebegaafden heel snel zien waar verbeterpunten zijn en dat 'normale' mensen dat niet kunnen handelen.
Dat vind ik nog we logisch eigenlijk. Het zijn de types die ook de leraar kunnen verbeteren als ze dat zouden willen. Heb het zelf vaak genoeg meegemaakt met een vriendin, ze zien die dingen gewoon veel eerder. Daar moet je maar net tegen kunnen als baas.quote:Op woensdag 4 januari 2017 09:41 schreef fathank het volgende:
Dat er veel mensen met gebrekkige sociale vaardigheden in de groep hoogbegaafden zit ontken ik niet, het punt is dat hoogbegaafdheid niet afhankelijk is van die sociale vaardigheden.quote:Op woensdag 4 januari 2017 10:23 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Dat valt nog te bezien. In de groep hoogbegaafden zitten relatief meer mensen met gebrekkige sociale vaardigheden. Of ontken je dat?
Asl er relatief meer mensen met gebrekkige sociale vaardigheden zijn en onderzoek wijst uit dat er relatief meer werkloosheid is in de groep hoogbegaafden, lijkt het me niet gek daar een verband te zoeken.
Ik denk dus dat hoogbegaafden die de sociale vaardigheden wel hebben gewoon minder vaak het stempel 'hoogbegaafd' hebben. Betekent natuurlijk niet dat ze het niet zijn.quote:Op woensdag 4 januari 2017 10:31 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat er veel mensen met gebrekkige sociale vaardigheden in de groep hoogbegaafden zit ontken ik niet, het punt is dat hoogbegaafdheid niet afhankelijk is van die sociale vaardigheden.
Het ging me ook meer om de discussie hier, waarin min of meer wordt gedaan alsof je niet hoogbegaafd zou zijn als je wel het IQ, maar niet de sociale vaardigheden hebt.
Het probleem is juist het ontbreken van die sociale vaardigheden bij de hoogbegaafden die werkloos zijn.
Die zijn gewoon geen onderwerp in dit onderzoekquote:Op woensdag 4 januari 2017 10:33 schreef Chai het volgende:
[..]
Ik denk dus dat hoogbegaafden die de sociale vaardigheden wel hebben gewoon minder vaak het stempel 'hoogbegaafd' hebben. Betekent natuurlijk niet dat ze het niet zijn.
Dat is mijn punt.quote:Op woensdag 4 januari 2017 10:34 schreef Leandra het volgende:
[..]
Die zijn gewoon geen onderwerp in dit onderzoek
Die zullen minder snel opvallenquote:Op woensdag 4 januari 2017 10:33 schreef Chai het volgende:
[..]
Ik denk dus dat hoogbegaafden die de sociale vaardigheden wel hebben gewoon minder vaak het stempel 'hoogbegaafd' hebben. Betekent natuurlijk niet dat ze het niet zijn.
Ook als ze wel erkend hoogbegaafd zijn.quote:
Niet alleen dat. Hoogbegaafden kunnen goed logisch denken. Maar zo werkt de mensenwereld niet altijd. Waardoor ze vaak niet slagen op een universiteit bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 4 januari 2017 10:31 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat er veel mensen met gebrekkige sociale vaardigheden in de groep hoogbegaafden zit ontken ik niet, het punt is dat hoogbegaafdheid niet afhankelijk is van die sociale vaardigheden.
Het ging me ook meer om de discussie hier, waarin min of meer wordt gedaan alsof je niet hoogbegaafd zou zijn als je wel het IQ, maar niet de sociale vaardigheden hebt.
Het probleem is juist het ontbreken van die sociale vaardigheden bij de hoogbegaafden die werkloos zijn.
Zoals Spanky78 hierboven ook al aangeeft, niemand zit te wachten op een betweterige wijsneus. Het zal best dat ze sneller zien waar knelpunten liggen en waar verbetering wenselijk is. Maar zoals de door mij aangehaalde mevrouw op de radio overkwam gaat ze geen mensen mee krijgen in haar mening. Je moet het namelijk ook kunnen verpakken. De mens is van nature niet happig op verandering.quote:Op woensdag 4 januari 2017 10:31 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Dat vind ik nog we logisch eigenlijk. Het zijn de types die ook de leraar kunnen verbeteren als ze dat zouden willen. Heb het zelf vaak genoeg meegemaakt met een vriendin, ze zien die dingen gewoon veel eerder. Daar moet je maar net tegen kunnen als baas.
Al is 1/3 van de hoogbegaafden wel een hoog percentage, als het helemaal klopt. Denk eerder dat er sprake is van een soort restriction of range in het onderzoek, waarbij alleen mensen met een diagnose worden meegenomen.quote:Op woensdag 4 januari 2017 10:38 schreef SpecialK het volgende:
Ben je normaal of zwakbegaafd met zwakke people skills en daarom werkloos:
Meh klinkt niet als een reuze interessant onderzoeksveld. Op naar de volgende stelling.
Ben je hoogbegaafd met zwakke people skills en daarom werkloos:
ONS ONDERZOEK LEGT SOCIALE MISPUNTEN BLOOT! DEZE MENSEN VERDIENEN WERK!
Wat een wereld leven we toch in.
Er is wetenschappelijk geen bewijs voor, maar de beschrijving van zo ongeveer alle deskundigen van hoogbegaafden zijn het daarover eens. Van psychologen tot ervaringsdeskundigen, de hoogbegaafden zelf.quote:
http://www.hoogbegaafd-idee.nl/hoogbegaafd/hb-aanverwant.htmlquote:Het raakvlak met hoogbegaafdheid is dat veel hoogbegaafden, hoewel ze in principe uitstekend bij hun emoties kunnen, dat in de praktijk vaak in mindere mate doen. Zij zijn in sterke mate introvert of hebben zich aangewend hun emoties voor zich te houden onder invloed van, bijvoorbeeld, stelselmatige afkeuring en buitensluiting.
Andere hoogbegaafden hechten zo sterk aan hun cognitief getinte wereld dat ze er de voorkeur aan geven die verder te ontwikkelen en zich daarbinnen op te sluiten, daarmee als vanzelf het emotionele en empatische verwaarlozend.
Dat noemt men een sociopaatquote:Op woensdag 4 januari 2017 09:28 schreef SeLang het volgende:
[..]
"Hoogbegaafd" is meestal een eufemisme voor een gebrek aan sociale intelligentie. Iemand die echt intelligent is, dus zowel kwa IQ als sociale intelligentie krijgt geen ruzie met zijn/ haar baas maar weet die baas juist te playen in zijn/haar eigen voordeel.
Maar dat trekt de verhoudingen wel scheef natuurlijk.quote:Op woensdag 4 januari 2017 10:34 schreef Leandra het volgende:
[..]
Die zijn gewoon geen onderwerp in dit onderzoek
Helemaal mee eens. Dat is ook gewoon zo. Het lijkt me wel frustrerend als hoogbegaafde om zoveel verbeterpunten te zien en er niets van te kunnen zeggen, maar inderdaad... choose your battles.quote:Op woensdag 4 januari 2017 10:41 schreef fathank het volgende:
[..]
Zoals Spanky78 hierboven ook al aangeeft, niemand zit te wachten op een betweterige wijsneus. Het zal best dat ze sneller zien waar knelpunten liggen en waar verbetering wenselijk is. Maar zoals de door mij aangehaalde mevrouw op de radio overkwam gaat ze geen mensen mee krijgen in haar mening. Je moet het namelijk ook kunnen verpakken. De mens is van nature niet happig op verandering.
Exact. Ik heb wel die zelfde betweterige aard, maar die probeer ik echt een beetje weg te stoppen. Probeer anderen de ruimte en respect te geven. Dan accepteren ze jou ook.quote:Op woensdag 4 januari 2017 10:41 schreef fathank het volgende:
[..]
Zoals Spanky78 hierboven ook al aangeeft, niemand zit te wachten op een betweterige wijsneus. Het zal best dat ze sneller zien waar knelpunten liggen en waar verbetering wenselijk is. Maar zoals de door mij aangehaalde mevrouw op de radio overkwam gaat ze geen mensen mee krijgen in haar mening. Je moet het namelijk ook kunnen verpakken. De mens is van nature niet happig op verandering.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |