abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 4 januari 2017 @ 09:28:28 #1
78918 SeLang
Black swans matter
pi_167872679
quote:
Hoogbegaafde vindt met moeite baan

Hoogbegaafde werknemers komen vaak werkloos thuis te zitten, omdat het werk niet uitdagend genoeg is of omdat ze ruzie krijgen met hun baas. Dat zegt het Instituut Hoogbegaafdheid Volwassenen na een onderzoek. Het is voor het eerst dat zo'n onderzoek is gedaan.

Exacte cijfers over de werkloosheid onder deze groep zijn er niet, maar het instituut schat dat ongeveer eenderde zonder werk thuis zit.

Hoogbegaafden zien op hun werk geregeld verbeterpunten,maar krijgen conflicten met hun leidinggevende als ze die aan de orde stellen. De chef zit vaak niet te wachten op commentaar.

Bron: Teletekst 105
"Hoogbegaafd" is meestal een eufemisme voor een gebrek aan sociale intelligentie. Iemand die echt intelligent is, dus zowel kwa IQ als sociale intelligentie krijgt geen ruzie met zijn/ haar baas maar weet die baas juist te playen in zijn/haar eigen voordeel.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 4 januari 2017 @ 09:30:05 #2
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_167872703
Niemand zit te wachten op een hypergevoelige autist als werknemer.
  Trouwste user 2022 woensdag 4 januari 2017 @ 09:30:43 #3
7889 tong80
Spleenheup
pi_167872709
Herkenbaar

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Moderator woensdag 4 januari 2017 @ 09:30:48 #4
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_167872710
Perfect excuus voor sommige FOK!kers natuurlijk dit :')
Breitling - Instruments for Professionals
pi_167872719
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2017 09:30 schreef tong80 het volgende:
Herkenbaar

pi_167872731
Hoogbegaafde moet zijn slimme autist.

Beetje raar dit.
Uitvinder van de biersmiley.
  woensdag 4 januari 2017 @ 09:32:55 #7
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_167872737
Dit ligt denk ik inderdaad niet aan het hoge IQ, maar aan een misplaatst superioriteitsgevoel/sociaal gebrek.

Ik denk dat half Nederland werk doet wat niet uitdaagt en ik denk dat heel Nederland het wel eens beter denkt te weten dan de baas. Alleen wanneer je vindt dat je baas ook maar naar je moet luisteren omdat je hoogbegaafd bent in plaats van accepteren dat een ander ergens anders over kan denken en hij of zij nou eenmaal de baas is, dan krjjg je problemen.

En als je liever thuis een uitkering trekt dan werk doen wat je niet uitdaagt, zoals half Nederland... Tja
Laffe huichelaar
pi_167872773
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2017 09:30 schreef tong80 het volgende:
Herkenbaar

Ik herken het niet.
pi_167872848
Maar dan begin je toch zelf een bedrijf, zo ingewikkeld is dat niet!
  woensdag 4 januari 2017 @ 09:41:54 #10
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_167872879
Je zou het stukje vanochtend op radio 1 eens terug moeten luisteren. Werkelijk tenenkrommend. Ik geloof de voorzitter van de hoogbegaafden-vereniging ofzo die wel even kwam uitleggen waarom hoogbegaafden zo slecht functioneren op de arbeidsmarkt. Ze noemde als voorbeeld dat hoogebegaafden heel snel zien waar verbeterpunten zijn en dat 'normale' mensen dat niet kunnen handelen.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  woensdag 4 januari 2017 @ 09:42:15 #11
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_167872888
VHet is bekend dat werkgevers liever volgzame mensen in dienst hebben, die dommer zijn dan henzelf. Dat kunnen zijn zich superieur blijven voelen.

Vaak genoeg meegemaakt dat een verzoek om inspraak om een bepaald probleem op te lossen eindigde in een onverandere situatie, omdat de leidinggevende het niet kon hebben dat hij zelf de oplossingen niet had bedacht.
pi_167872894
Hoogbegaafden zijn vaak juist wel zakelijker en profecioneler en zodoende ook beter geschikt voor de leidinggevende functies in vergelijking met laagbegaafden.
With a Song in my heart and a smile on my face...
pi_167872897
Ik moest meteen weer hier aan denken:

No Dukes of Hazzard in the classroom
pi_167872917
quote:
10s.gif Op woensdag 4 januari 2017 09:42 schreef Berkery het volgende:

[ afbeelding ]
haha die zocht ik.
pi_167873052
Herkenbaar.
pi_167873068
quote:
14s.gif Op woensdag 4 januari 2017 09:30 schreef Twiitch het volgende:
Niemand zit te wachten op een hypergevoelige autist als werknemer.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_167873070
Dat zal ze leren, die autisten.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_167873072
quote:
10s.gif Op woensdag 4 januari 2017 09:42 schreef Berkery het volgende:

[ afbeelding ]
_O-
pi_167873075
quote:
4s.gif Op woensdag 4 januari 2017 09:42 schreef Mr.Galaxy. het volgende:
Hoogbegaafden zijn vaak juist wel zakelijker en profecioneler en zodoende ook beter geschikt voor de leidinggevende functies in vergelijking met laagbegaafden.
Als je niet eens een baan in de wacht kan slepen hoe verwacht je dan uberhaupt leiding te kunnen geven. Laat ons niet lachen.
pi_167873094
Een autist als leidinggevende lijkt mij nou niet bepaald een groot succes.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_167873127
quote:
14s.gif Op woensdag 4 januari 2017 09:41 schreef fathank het volgende:
Je zou het stukje vanochtend op radio 1 eens terug moeten luisteren. Werkelijk tenenkrommend. Ik geloof de voorzitter van de hoogbegaafden-vereniging ofzo die wel even kwam uitleggen waarom hoogbegaafden zo slecht functioneren op de arbeidsmarkt. Ze noemde als voorbeeld dat hoogebegaafden heel snel zien waar verbeterpunten zijn en dat 'normale' mensen dat niet kunnen handelen.
herkenbaar wel.
Maar dat zie jij blijkbaar niet.
  Moderator woensdag 4 januari 2017 @ 09:58:01 #22
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_167873139
Ook mooi dat er dan gedaan wordt alsof hoogbegaafden allemaal dezelfde mening hebben, altijd. Wat nou als je 2 hoogbegaafden in dienst hebt die beiden een andere mening hebben. Kun je lachen. :')
Breitling - Instruments for Professionals
pi_167873178
Hier staat een uitgebreidere versie van het artikel: http://www.trouw.nl/tr/nl(...)werkloos-thuis.dhtml
No Dukes of Hazzard in the classroom
pi_167873188
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2017 09:28 schreef SeLang het volgende:

[..]

"Hoogbegaafd" is meestal een eufemisme voor een gebrek aan sociale intelligentie.
Ik denk dat ze met die term inderdaad een sterk eenzijdige begaving bedoelen...

Niet werkeljk 'Hoog' begaafd in veel noodzakelijke kwaliteiten, maar iemand die een heel groot talent in een specifiek gebied heeft.
Maar die ook grote zwaktes en missende begaving op andere tereinen hebben en die niet daaraan kunnen of willen werken en ook niet in staat zijn daar zelf 'omheen' te werken of zich aan aan te passen en dan van andere verwachten dat die zich daaraan aanpassen.

Hoog begaafd, maar laag functionerend

[ Bericht 1% gewijzigd door RM-rf op 04-01-2017 10:12:01 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  woensdag 4 januari 2017 @ 10:03:04 #25
78918 SeLang
Black swans matter
pi_167873213
Ik heb aan de TU gestudeerd en daar kwam je echt briljante mensen tegen. Aan het einde van de studie had je dan een groepje mensen die alle banen kreeg aangeboden een een groepje die niks kreeg aangeboden. Beide groepjes zijn even intelligent (kwa IQ) maar de groep die geen baan kan vinden heeft een lage sociale intelligentie.

Met andere woorden, dat zogenaamde "hoogbegaafd" heeft meer te maken met een lage sociale intelligentie dan met een hoog IQ.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 4 januari 2017 @ 10:04:11 #26
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_167873232
Wel of niet hoogbegaafd is een vrij simpel criterium: in een IQ-test in het 98ste percentiel of hoger scoren.
Sociale vaardigheden hebben er niets mee van doen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_167873400
pi_167873486
Meestal krijg je ook pas een diagnose als 'hoogbegaafd' wanneer je daar in je functioneren tegenaan loopt. Anders is er geen noodzaak om dat soort dingen te gaan testen.

Was in het verleden iig zo, tegenwoordig wordt elk kind dat probleemloos een klas overslaat op de basisschool aan alle kanten getest om te kijken of Storm wel genoeg uitgedaagd wordt.
  woensdag 4 januari 2017 @ 10:23:04 #29
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_167873506
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2017 10:04 schreef Leandra het volgende:
Wel of niet hoogbegaafd is een vrij simpel criterium: in een IQ-test in het 98ste percentiel of hoger scoren.
Sociale vaardigheden hebben er niets mee van doen.
Dat valt nog te bezien. In de groep hoogbegaafden zitten relatief meer mensen met gebrekkige sociale vaardigheden. Of ontken je dat?

Asl er relatief meer mensen met gebrekkige sociale vaardigheden zijn en onderzoek wijst uit dat er relatief meer werkloosheid is in de groep hoogbegaafden, lijkt het me niet gek daar een verband te zoeken.
Laffe huichelaar
pi_167873559
quote:

[..]

"Hoogbegaafd" is meestal een eufemisme voor een gebrek aan sociale intelligentie. Iemand die echt intelligent is, dus zowel kwa IQ als sociale intelligentie krijgt geen ruzie met zijn/ haar baas maar weet die baas juist te playen in zijn/haar eigen voordeel.
Hoogbegaafd gaat gewoon om IQ. Ik vraag me wel af hoeveel van de thuiszittend ook nog asperger of iets soortgelijks hebben.
  woensdag 4 januari 2017 @ 10:26:59 #31
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_167873586
Misschien kunnen we een hoogbegaafdenquotum instellen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_167873608
Het antwoord lijkt vrij simpel: ze doen te simpel werk. In principe is IQ de beste voorspeller van werkprestatie, dus het verbaast me wel dat er zoveel thuis zitten. Misschien toch de verkeerde keuzes gemaakt en/of andere problemen.
pi_167873626
quote:
1s.gif Op woensdag 4 januari 2017 10:23 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Dat valt nog te bezien. In de groep hoogbegaafden zitten relatief meer mensen met gebrekkige sociale vaardigheden. Of ontken je dat?

Asl er relatief meer mensen met gebrekkige sociale vaardigheden zijn en onderzoek wijst uit dat er relatief meer werkloosheid is in de groep hoogbegaafden, lijkt het me niet gek daar een verband te zoeken.
Heb je daar een bron van?
pi_167873652
quote:
Ik ben zelf 'hoogbegaafd', tenminste ik heb een hoog iq. Maar ben het met je eens. Deze mevrouw liet precies zien waarom sommige mensen met hoog iq niet erg succesvol zijn mbt werk.

Het ligt hem vooral in communicatie volgens mij.

Het is waar dat mensen met een hoog iq gemakkelijker en sneller patronen zien. Dus ook waar zaken goed of fout gaan. Het in praktijk brengen van verbeteringen en het omgaan met weerstand is een stuk lastiger.

Dat is mi het grote probleem van hoogbegaafden, gelijk hebben is niet gelijk krijgen. En inderdaad is daar sociale vaardigheid voor nodig.

Ik ben ook best irritant af en toe, maar de naïviteit van veel niet-succesvolle hoogbegaafden ligt hem in het slecht kunnen doseren van tegen heilige huisjes schoppen Etc.

Choose your battles and choose wisely.

Overigens ligt het ook deels aan werkgevers die kwaliteit niet altijd waarderen. Goed leiderschap zoekt juist naar kritische en slimme mensen om zich heen. Slechte leiders zoeken makke schapen.

Ik denk uiteindelijk dat er heel veelhoogbegaafde mensen succesvol zijn. Maar dat er een groep uitvalt die wel het iq heeft, maar andere zaken niet of minder. Want voor succes heb je ook ondernemerschap, sociale vaardigheden en ballen nodig.
Whatever...
pi_167873655
quote:
Dat vind ik nog we logisch eigenlijk. Het zijn de types die ook de leraar kunnen verbeteren als ze dat zouden willen. Heb het zelf vaak genoeg meegemaakt met een vriendin, ze zien die dingen gewoon veel eerder. Daar moet je maar net tegen kunnen als baas.
  woensdag 4 januari 2017 @ 10:31:14 #36
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_167873656
quote:
1s.gif Op woensdag 4 januari 2017 10:23 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Dat er veel mensen met gebrekkige sociale vaardigheden in de groep hoogbegaafden zit ontken ik niet, het punt is dat hoogbegaafdheid niet afhankelijk is van die sociale vaardigheden.
Het ging me ook meer om de discussie hier, waarin min of meer wordt gedaan alsof je niet hoogbegaafd zou zijn als je wel het IQ, maar niet de sociale vaardigheden hebt.

Het probleem is juist het ontbreken van die sociale vaardigheden bij de hoogbegaafden die werkloos zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_167873676
quote:
1s.gif Op woensdag 4 januari 2017 10:31 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat er veel mensen met gebrekkige sociale vaardigheden in de groep hoogbegaafden zit ontken ik niet, het punt is dat hoogbegaafdheid niet afhankelijk is van die sociale vaardigheden.
Het ging me ook meer om de discussie hier, waarin min of meer wordt gedaan alsof je niet hoogbegaafd zou zijn als je wel het IQ, maar niet de sociale vaardigheden hebt.

Het probleem is juist het ontbreken van die sociale vaardigheden bij de hoogbegaafden die werkloos zijn.
Ik denk dus dat hoogbegaafden die de sociale vaardigheden wel hebben gewoon minder vaak het stempel 'hoogbegaafd' hebben. Betekent natuurlijk niet dat ze het niet zijn.
  woensdag 4 januari 2017 @ 10:34:20 #38
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_167873682
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2017 10:33 schreef Chai het volgende:

[..]

Ik denk dus dat hoogbegaafden die de sociale vaardigheden wel hebben gewoon minder vaak het stempel 'hoogbegaafd' hebben. Betekent natuurlijk niet dat ze het niet zijn.
Die zijn gewoon geen onderwerp in dit onderzoek ;)
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_167873688
quote:
1s.gif Op woensdag 4 januari 2017 10:34 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat is mijn punt. ;)
pi_167873713
quote:

[..]

Die zullen minder snel opvallen :Y
  woensdag 4 januari 2017 @ 10:36:53 #41
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_167873715
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2017 10:34 schreef Chai het volgende:

[..]

Dat is mijn punt. ;)
Ook als ze wel erkend hoogbegaafd zijn.
Het gaat nota bene om een schatting, op basis waarvan?
Een Mensa meeting en daar gecheckt hoeveel procent werkloos is?

Wat is dat voor instituut eigenlijk, dat deze uitspraken doet?
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 4 januari 2017 @ 10:38:39 #42
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_167873732
Ben je normaal of zwakbegaafd met zwakke people skills en daarom werkloos:
Meh klinkt niet als een reuze interessant onderzoeksveld. Op naar de volgende stelling.

Ben je hoogbegaafd met zwakke people skills en daarom werkloos:
ONS ONDERZOEK LEGT SOCIALE MISPUNTEN BLOOT! DEZE MENSEN VERDIENEN WERK!

Wat een wereld leven we toch in.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_167873763
quote:

[..]

Niet alleen dat. Hoogbegaafden kunnen goed logisch denken. Maar zo werkt de mensenwereld niet altijd. Waardoor ze vaak niet slagen op een universiteit bijvoorbeeld.

Hoogbegaafde mensen wijken net zo ver af naar boven als iemand met downsyndroom naar beneden. Dat is dus een aardig gat te overbruggen. Mijn iq is net zoveel hoger dan gemiddeld als iemand met iq onder de 55...dat is best wel eens lastig.

Dat probleem is denk ik ook deel van het mislukken. Je moet je continu aanpassen. Ik kan dat gelukkig wel en in mijn werk wordt ook wel van me gevraagd om mijn talent te gebruiken. Ik kan dus mijn ei kwijt en dan is het voor mij ook makkelijker om me over domme procedures heen te zetten Etc.

Gebrek aan communicatieve vaardigheden en het niet goed kunnen aanpassen is denk ik beiden heel belangrijk. Want als. Je slim bent zie je sociale patronen ook wel, omdat je zo anders bent is het lastig om jezelf te zijn en toch jezelf aan te passen zonder onecht te worden.
Whatever...
  woensdag 4 januari 2017 @ 10:41:23 #44
157922 fathank
pi_167873767
quote:
1s.gif Op woensdag 4 januari 2017 10:31 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Dat vind ik nog we logisch eigenlijk. Het zijn de types die ook de leraar kunnen verbeteren als ze dat zouden willen. Heb het zelf vaak genoeg meegemaakt met een vriendin, ze zien die dingen gewoon veel eerder. Daar moet je maar net tegen kunnen als baas.
Zoals Spanky78 hierboven ook al aangeeft, niemand zit te wachten op een betweterige wijsneus. Het zal best dat ze sneller zien waar knelpunten liggen en waar verbetering wenselijk is. Maar zoals de door mij aangehaalde mevrouw op de radio overkwam gaat ze geen mensen mee krijgen in haar mening. Je moet het namelijk ook kunnen verpakken. De mens is van nature niet happig op verandering.
pi_167873769
quote:
7s.gif Op woensdag 4 januari 2017 10:38 schreef SpecialK het volgende:
Ben je normaal of zwakbegaafd met zwakke people skills en daarom werkloos:
Meh klinkt niet als een reuze interessant onderzoeksveld. Op naar de volgende stelling.

Ben je hoogbegaafd met zwakke people skills en daarom werkloos:
ONS ONDERZOEK LEGT SOCIALE MISPUNTEN BLOOT! DEZE MENSEN VERDIENEN WERK!

Wat een wereld leven we toch in.
Al is 1/3 van de hoogbegaafden wel een hoog percentage, als het helemaal klopt. Denk eerder dat er sprake is van een soort restriction of range in het onderzoek, waarbij alleen mensen met een diagnose worden meegenomen.
  woensdag 4 januari 2017 @ 10:41:49 #46
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_167873774
quote:
1s.gif Op woensdag 4 januari 2017 10:28 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Heb je daar een bron van?
Er is wetenschappelijk geen bewijs voor, maar de beschrijving van zo ongeveer alle deskundigen van hoogbegaafden zijn het daarover eens. Van psychologen tot ervaringsdeskundigen, de hoogbegaafden zelf.

quote:
Het raakvlak met hoogbegaafdheid is dat veel hoogbegaafden, hoewel ze in principe uitstekend bij hun emoties kunnen, dat in de praktijk vaak in mindere mate doen. Zij zijn in sterke mate introvert of hebben zich aangewend hun emoties voor zich te houden onder invloed van, bijvoorbeeld, stelselmatige afkeuring en buitensluiting.

Andere hoogbegaafden hechten zo sterk aan hun cognitief getinte wereld dat ze er de voorkeur aan geven die verder te ontwikkelen en zich daarbinnen op te sluiten, daarmee als vanzelf het emotionele en empatische verwaarlozend.
http://www.hoogbegaafd-idee.nl/hoogbegaafd/hb-aanverwant.html
bijvoorbeeld

http://www.hiq.nl/hb-seontwikkeling.php

Hier een uitleg van de mogelijke oorzaak.

Struin het internet zelf nog maar even af en je leest het zelf. Het is een unanieme conclusie dat hoogbegaafden wat meer moeite hebben met de sociale omgang, ze reageren sneller overdreven (overprikkeld), hebben zich om begrijpelijke redenen matiger kunnen ontwikkelen op sociaal gebied tijdens hun jeugd en zijn veel meer op het rationele vlak bezig dan op sociaal gebied
Laffe huichelaar
  woensdag 4 januari 2017 @ 10:41:53 #47
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_167873776
quote:

[..]

Dat noemt men een sociopaat
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_167873780
quote:
1s.gif Op woensdag 4 januari 2017 10:34 schreef Leandra het volgende:

[..]

Maar dat trekt de verhoudingen wel scheef natuurlijk.
Whatever...
pi_167873791
quote:
14s.gif Op woensdag 4 januari 2017 10:41 schreef fathank het volgende:

[..]

Zoals Spanky78 hierboven ook al aangeeft, niemand zit te wachten op een betweterige wijsneus. Het zal best dat ze sneller zien waar knelpunten liggen en waar verbetering wenselijk is. Maar zoals de door mij aangehaalde mevrouw op de radio overkwam gaat ze geen mensen mee krijgen in haar mening. Je moet het namelijk ook kunnen verpakken. De mens is van nature niet happig op verandering.
Helemaal mee eens. Dat is ook gewoon zo. Het lijkt me wel frustrerend als hoogbegaafde om zoveel verbeterpunten te zien en er niets van te kunnen zeggen, maar inderdaad... choose your battles.

Of begin voor jezelf.
pi_167873818
quote:
14s.gif Op woensdag 4 januari 2017 10:41 schreef fathank het volgende:

[..]

Exact. Ik heb wel die zelfde betweterige aard, maar die probeer ik echt een beetje weg te stoppen. Probeer anderen de ruimte en respect te geven. Dan accepteren ze jou ook.

Een soms moet je een beetje manipuleren om. Je zin te krijgen. Zolang je dat niet doet voor eigen gewin en anderen geen schade berokkent is dat niet erg.

En op fok roeptoeter ik wel soms lekker gewoon zoals ik het zie.
Whatever...
  woensdag 4 januari 2017 @ 10:46:50 #51
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_167873825
quote:

[..]

Dan zijn we het niet oneens. Dat de werkloosheid hoger ligt omdat ze met hun baas overhoop liggen of omdat ze meer behoefte hebben aan uitdaging dan ge gemiddelde mens, betekent niet meteen dat de meeste hoogbegaafden waardeloos zijn.

Want de meesten werken gewoon en de meesten zijn heel nuttig voor de baas. Vandaar ook mijn link met de groep hoogbegaafden die sociaal wat minder sterk zijn en daardoor in xonflict komen met hun baas of niet kunnen accepteren dat hun werk nou eenmaal niet superspannend of uitdagend is, wat voor heel veel mensen geldt die er géén probleem vab maken.

Het lijkt me logischer het probleem bij die groep te zoeken, omdat de beschreven problemen volgens mij nirt op intellectueel niveau liggen maar op sociaal niveau
Laffe huichelaar
pi_167873826
quote:
1s.gif Op woensdag 4 januari 2017 10:41 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Er is wetenschappelijk geen bewijs voor, maar de beschrijving van zo ongeveer alle deskundigen van hoogbegaafden zijn het daarover eens. Van psychologen tot ervaringsdeskundigen, de hoogbegaafden zelf.

[..]

http://www.hoogbegaafd-idee.nl/hoogbegaafd/hb-aanverwant.html
bijvoorbeeld

http://www.hiq.nl/hb-seontwikkeling.php

Hier een uitleg van de mogelijke oorzaak.

Struin het internet zelf nog maar even af en je leest het zelf. Het is een unanieme conclusie dat hoogbegaafden wat meer moeite hebben met de sociale omgang, ze reageren sneller overdreven (overprikkeld), hebben zich om begrijpelijke redenen matiger kunnen ontwikkelen op sociaal gebied tijdens hun jeugd en zijn veel meer op het rationele vlak bezig dan op sociaal gebied
Klinkt logisch. Ik was gewoon benieuwd naar een bron, maar niet omdat ik het niet geloof. ;)
  woensdag 4 januari 2017 @ 10:48:44 #53
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_167873852
quote:
7s.gif Op woensdag 4 januari 2017 10:41 schreef Dven het volgende:

[..]

Dat noemt men een sociopaat
BS.
Laffe huichelaar
pi_167873878
quote:
1s.gif Op woensdag 4 januari 2017 10:48 schreef timmmmm het volgende:

[..]

BS.
Anderen op die manker manipuleren zorgt er in ieder geval voor dat je niet erg positief scoort op eerlijkheid/bescheidenheid. Dat scoren sociopaten ook niet. Maar goed, bescheiden mensen hebben ook niet de halve wereld.
  woensdag 4 januari 2017 @ 10:50:56 #55
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_167873886
quote:
1s.gif Op woensdag 4 januari 2017 10:46 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Klinkt logisch. Ik was gewoon benieuwd naar een bron, maar niet omdat ik het niet geloof. ;)
Het is natuurlijk lastig om in harde cijfers aan te tonen, want sociale vaardigheden laten ze zich niet zo makkelijk meten.

Ik denk ook niet dat het per se een sociale stoornis is oid, ze kijken gewoon anders tegen zaken aan dan verwacht wordt en gewenst is volgens de standaard die wij de sociale norm vinden.
Laffe huichelaar
  woensdag 4 januari 2017 @ 10:52:56 #56
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_167873913
quote:
10s.gif Op woensdag 4 januari 2017 10:50 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Anderen op die manker manipuleren zorgt er in ieder geval voor dat je niet erg positief scoort op eerlijkheid/bescheidenheid. Dat scoren sociopaten ook niet. Maar goed, bescheiden mensen hebben ook niet de halve wereld.
Nou het is nogal een verschil of je tegen je baas zegt of hij wel eens aan deze of die manier gedacht heeft of dat je tegen je baas zegt je moet het op deze of die manier doen want dat is beter.

Op de eerste manier is hij veel meer geneigd daar overna te denken en op de tweede manier wordt hij algauw heel autoritair.

Heeft niks met een sociopaat zijn te maken, lijkt me
Laffe huichelaar
pi_167873988
quote:

[..]

Ik denk dat het ook veelzeggend is dat ze verder ook geen moeite doen een bepaald stempeltje of labeltje te krijgen...

Maar gewoon uitgaan van hun eigen sterke én zwakke kanten en daarmee zelf goed pogen te functioneren;

Zonder hun prestaties of falen aan een 'labeltje' op te gaan hangen
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_167874216
Hoogbegaafden zien veel verbeterpunten op het werk maar zien dan niet in dat zijzelf het grootste verbeterpunt zijn _O-

Onderzoeken op basis van een definitie die niks meer is dan een percentiel van de populatie zet ik altijd mijn vraagteken bij. Hoe controleer je of die mensen hoogbegaafd zijn, is er onder supervisie van een psych bij iedere respondent een gevalideerde test afgenomen? Waag ik te betwijfelen.
pi_167874704
Meldt.
Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.
  woensdag 4 januari 2017 @ 11:46:45 #60
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_167874797
Gelukkig maar. Driekwart van Fok! heeft een IQ van (ver) boven de 130 en als die allemaal wel werk hadden gehad dan had niemand hier meer tijd gehad om te posten.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_167874820
quote:
14s.gif Op woensdag 4 januari 2017 11:46 schreef Ryon het volgende:
Gelukkig maar. Driekwart van Fok! heeft een IQ van (ver) boven de 130 en als die allemaal wel werk hadden gehad dan had niemand hier meer tijd gehad om te posten.
:)
Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.
  woensdag 4 januari 2017 @ 12:25:07 #62
13456 AchJa
Shut up!!!
  woensdag 4 januari 2017 @ 12:32:04 #63
157922 fathank
pi_167875640
En daar was je op je 12e klaar mee met een iq van 130+
  woensdag 4 januari 2017 @ 12:32:25 #64
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_167875652
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2017 12:25 schreef AchJa het volgende:
"Hoogbegaafd" is Snowflake en Millennial taal voor goed kunnen leren zoals dat vroeger gewoon genoemd werd en dan ging je naar de MAVO ipv de LTS.
En je wil als ouder ook niet voor de poort staan te wachten om je 'gewone' kind op te halen, hè.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 4 januari 2017 @ 12:33:58 #65
13456 AchJa
Shut up!!!
  woensdag 4 januari 2017 @ 12:34:37 #66
157922 fathank
pi_167875699
Vroeger was alles beter.
  woensdag 4 januari 2017 @ 12:38:30 #67
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_167875784
quote:
9s.gif Op woensdag 4 januari 2017 12:34 schreef fathank het volgende:
Vroeger was alles beter.
Ik heb wel het idee dat sommige termen nogal aan inflatie onderhevig zijn. Het enige bijzondere kind wat je vroeger had was Dik Trom...
  woensdag 4 januari 2017 @ 12:38:46 #68
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_167875796
quote:
15s.gif Op woensdag 4 januari 2017 09:54 schreef KoosVogels het volgende:
Een narcist zit daar beter op zijn plek.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_167875955
quote:
6s.gif Op woensdag 4 januari 2017 12:38 schreef Ringo het volgende:

[..]

Een narcist zit daar beter op zijn plek.
Zouden narcitische autisten ook bestaan? :P
  woensdag 4 januari 2017 @ 12:47:01 #70
329970 PandaDrop
Dropetende wegenbouwer
pi_167876000
quote:
15s.gif Op woensdag 4 januari 2017 09:54 schreef KoosVogels het volgende:
Ja, autisten zijn erg star. Daar gaan de werknemers weer aan ergeren.
tong80
Wel een mooie one liner dan.
:T
pi_167876102
Nou, iedereen heeft zich weer even op de borst kunnen kloppen en 'het zijn gewoon arrogante autisten' kunnen roepen. Dan nu even de feiten.

IQ van 100 is ongeveer mavoniveau; 115 wordt gezien als de vwo-grens. Van hoogbegaafdheid is sprake bij een IQ van boven de 130. Dat wil zeggen dat hoogbegaafden minstens net zoveel van de ondergrens van het vwo verschillen als vwo'ers van de mavonorm.

Of in vergelijking tot de andere kant: iemand met een IQ van onder de 70 heet licht zwakzinnig. Die mensen zullen veelal niet zelfstandig kunnen wonen. Even om aan te geven om wat voor afwijkingen ten opzichte van het midden het gaat.

Hoogbegaafde leerlingen zijn zolang ze zich kunnen herinneren gewend dat alles vrij gemakkelijk gaat en dat sommige dingen heel erg snel heel erg saai worden. Eindeloos optelsommen maken om rekenen onder de knie te krijgen is voor heel veel leerlingen misschien zinnig; voor een hoogbegaafd kind is het te vergelijken met een telefoonboek lezen.

Dat leidt vaak tot een sterk afwijkende studiehouding ten opzichte van reguliere vwo'ers. Is het interessant? Dan zit het er zo in. Is het saai? Weerstand. Bij pubers vaak heel sterke. Langdurig studeren is in ieder geval geen optie, want dat hoefde nooit.

Gevolg is dat hoogbegaafde leerlingen vaak sterk onderpresteren. Slechts een kleine minderheid gaat naar de universiteit, terwijl je zou verwachten dat ze daar zo doorheen fietsen.

En dus ook in het professionele bestaan is het lastig om goed te functioneren. Daar kun je over schamperen, maar zo zit het nu eenmaal. Heeft niks te maken met arrogantie, het zijn van een uniek sneeuwvlokje of autisme. Het heeft alles te maken met de normen waarmee de maatschappij is ingericht.
  woensdag 4 januari 2017 @ 12:53:21 #72
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_167876108
Sowieso met gewone mensen op school moeten zitten of mee moeten samenwerken.

:')!!!!!!!
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_167876191
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2017 12:52 schreef Jigzoz het volgende:
Nou, iedereen heeft zich weer even op de borst kunnen kloppen en 'het zijn gewoon arrogante autisten' kunnen roepen. Dan nu even de feiten.

[ afbeelding ]

IQ van 100 is ongeveer mavoniveau; 115 wordt gezien als de vwo-grens.
Als 115% vwo grens is zou het niet kunnen dat tegenwoordig bijna 50% in nederland hbo of hogere opleidingen af kan maken. _O-

https://www.onderwijsinci(...)alde-onderwijsniveau
  woensdag 4 januari 2017 @ 13:01:21 #74
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_167876250
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2017 12:52 schreef Jigzoz het volgende:
Dat leidt vaak tot een sterk afwijkende studiehouding ten opzichte van reguliere vwo'ers. Is het interessant? Dan zit het er zo in. Is het saai? Weerstand. Bij pubers vaak heel sterke. Langdurig studeren is in ieder geval geen optie, want dat hoefde nooit.

Gevolg is dat hoogbegaafde leerlingen vaak sterk onderpresteren. Slechts een kleine minderheid gaat naar de universiteit, terwijl je zou verwachten dat ze daar zo doorheen fietsen.

En dus ook in het professionele bestaan is het lastig om goed te functioneren. Daar kun je over schamperen, maar zo zit het nu eenmaal. Heeft niks te maken met arrogantie, het zijn van een uniek sneeuwvlokje of autisme. Het heeft alles te maken met de normen waarmee de maatschappij is ingericht.
Ik vind dat eerlijk gezegd geen heel groot maatschappelijk probleem.Ons vwo-onderwijs kent voldoende onderwijsvormen die ingesteld zijn op zeer begaafde en hoogbegaafde scholieren.

Mensen met een zekere vorm van begaafdheid zijn gewend om voorrang te geven aan de taken en gebieden waar zij sterk op zijn (vaak bepaalde cognitieve gebieden) en de onderwerpen waar zij minder sterk in zijn te vermijden. Dat leidt rebels gedrag als zij wel met die gebieden in aanraking komen, wat bij het onderwijsprogramma onvermijdelijk en zelfs wenselijk is. Dit kan leiden tot voortijdige uitstroom.

Natuurlijk kennen pubers een gebrek aan doorzettingsvermogen. Maar daar moet dan aangewerkt worden. Daar zijn al zat methodes voor en het is echt niet de leidinggevende van een zeer begaafd of hoogbegaafd persoon die zich moet aanpassen. Schop onder de kont moet al vroeg in de vorming (rond een jaartje of vijftien) gegeven worden door ouders en docenten die dan ook best wel even streng mogen zijn.
--
  woensdag 4 januari 2017 @ 13:03:01 #75
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_167876279
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2017 12:57 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Als 115% vwo grens is zou het niet kunnen dat tegenwoordig bijna 50% in nederland hbo of hogere opleidingen af kan maken. _O-

https://www.onderwijsinci(...)alde-onderwijsniveau
Hbo en mbo-4 onderwijs correleert niet direct met IQ :P In beginsel zou iemand met een gemiddeld IQ gewoon mbo-4 (met doorstroom naar hbo) en/of hbo moeten kunnen afronden met voldoende inzet en dat is ook waar wij in Nederland naar streven.
--
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')