Vooral doorgaan met zoeken.quote:Je zou het gewoon zelf moeten onderzoeken. Dat is hetzelfde als geloven in Christus. Dat kan je niet uitleggen dat moet je ondervinden. Zo zit het ook met de schrift. Wie zoekt die vind.
Je richt je vraag tot een Christen en die betreft een Bijbels standpunt, maar mag niet dienovereenkomstig worden beantwoord. Is dat geen contradictio in terminis?quote:Op vrijdag 30 december 2016 08:05 schreef Haushofer het volgende:
Een vraagje voor christenen waar ik nooit een bevredigend antwoord op heb gekregen: Waarom wil God allereerst dat we het juiste geloven ipv het juiste handelen? Waarom kan God niet tevreden zijn met mensen die goed voor zichzelf en medemens zijn, maar moet daar ook nog es die theologische overtuiging bij?
En dan aub niet via bijbelquotes
Grapjas.quote:Op vrijdag 30 december 2016 19:23 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Het was niet echt een discussie. Het was voor jou het uiteenzetten van je geloof. Ik plaatste alleen wat feitjes. En nee je hebt weinig tot niets beantwoord, eromheen draaien en niet toe willen geven is het ontwijken van antwoord geven. Geeft verder niet hoor. Maar het idee dat je al mijn vragen hebt beantwoord is een waanbeeld.
Uit de rest van je post blijkt anders dat ik gewoon gelijk had.. ik had het namelijk over 'hoger' onderwijs. Maar zelfs een vak leren is niet het ultieme doel. Waarom zie je dat zo veel JG's een baan hebben als schoonmaker of ramenwasser? Omdat ze worden opgevoed met het idee dat het beste doel dat je kunt hebben is om je tijd te besteden als pionier, liefst direct na de middelbare school.quote:Op vrijdag 30 december 2016 15:44 schreef Exrudis het volgende:
[..]
Het gemak waarmee jij de mening van een ander overneemt als vaststaand, komt op mij dan weer 'dom en onwetend' over.
Dank voor je reactie, maar het is voor mij nog niet duidelijk. Waarom kan of wil God niet tevreden zijn met "slechts " goede daden? Wil ie dat niet, kan ie dat niet, of is het iets anders?quote:Op vrijdag 30 december 2016 20:52 schreef Exrudis het volgende:
[..]
Je richt je vraag tot een Christen en die betreft een Bijbels standpunt, maar mag niet dienovereenkomstig worden beantwoord. Is dat geen contradictio in terminis?![]()
Feitelijk stel je twee vragen. Eén betreft Gods eventuele voorkeur wat betreft juist geloof en juist gedrag. Ik denk niet dat je op grond van de Bijbel een voorkeur kunt vaststellen. Wel is het zo dat gedrag volgt op geloof, niet andersom.
Het verband tussen geloof en werken en de noodzaak van het laatste blijkt o.m. uit Jak. 2:18.
Overigens houdt God helemaal niet van geloof gecombineerd met een slecht gedrag. Dat is hoe de demonen zijn, zie Jak. 2:19.
Je vraag is overigens terecht om welke reden God niet tevreden is met mensen die enkel goed voor zichzelf (dat is al snel het geval) en hun medemens zijn. Dan waren immers haat en geweld verleden tijd en ontstond er een ontspannen sfeer.
Niet alleen hoort die “theologische overtuiging” waarvan je melding maakt bij een Christen, in het verlengde daarvan mogen namelijk vooral de daden niet ontbreken. Immers “geloof zonder werken is dood”, zo lezen we. Die daden zijn gebaseerd op geloof en liefde voor God en je medemens.
Welke werken zijn dat dan?
Jezus Christus zei dat iemand die „achter hem wil komen zichzelf moet verloochenen, zijn martelpaal moet opnemen en hem voortdurend moet volgen”. Het is duidelijk wat van ware christenen wordt vereist: zelfopofferende actie en volharding in het volgen van Jezus’ patroon om Gods wil te doen. Voor hen is Gods wil in deze tijd hetzelfde als in de eerste eeuw, toen de opgestane Jezus het gebod gaf: „Gaat daarom en maakt discipelen van mensen uit alle natiën”.
Een theologisch woordenboek legt uit: „Jezus als discipel volgen betekent dat iemand [zijn] hele leven onvoorwaardelijk opoffert (...), en dat voor de rest van zijn leven” (The New International Dictionary of New Testament Theology).
Enkel een goed leven leiden is dus onvoldoende, het gaat om de combinatie van gedrag, geloof en vooral de werken. En dat is ook logisch, we willen God graag ook wat geven.
Er staat een stelling open in het JG topic over niet-consequente bijbelvertaling in de NWT bijbel.quote:
Tja. als het concreet wordt dan ontwijk je graag.quote:
In het vuur van een betoog vind ik de 'trap van een ezel' geen probleem. Maar ik bemerk de laatste tijd een trend van onvriendelijkheid bij jou. Dus stoppen we er voorlopig beter mee en besteed ik mijn tijd aan iets anders.quote:Op zaterdag 31 december 2016 11:04 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Tja. als het concreet wordt dan ontwijk je graag.
Hoho, Er staat nog een post voor je in het JG topic waar je je in vast kunt bijten.quote:Op zaterdag 31 december 2016 13:38 schreef Exrudis het volgende:
[..]
In het vuur van een betoog vind ik de 'trap van een ezel' geen probleem. Maar ik bemerk de laatste tijd een trend van onvriendelijkheid. Dus stoppen we er voorlopig beter mee en besteed ik mijn tijd aan iets anders.
God wil dat niet. Hij is niet tevreden met uitsluitend goede daden naar onze medemens, hoe belangrijk dat ook is. Het probleem is dat we dan God negeren, hem zouden uitsluiten.quote:Op zaterdag 31 december 2016 08:56 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dank voor je reactie, maar het is voor mij nog niet duidelijk. Waarom kan of wil God niet tevreden zijn met "slechts " goede daden? Wil ie dat niet, kan ie dat niet, of is het iets anders?
Jaja. Eigenlijk ben ik niet dol op deelname aan een JG topic. Dat zet bij voorbaat zaken op scherp in de zin van wij tegenover zij.quote:Op zaterdag 31 december 2016 13:58 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Hoho, Er staat nog een post voor je in het JG topic waar je je in vast kunt bijten.
Een beetje feedback kan toch geen kwaad.quote:Op zaterdag 31 december 2016 13:38 schreef Exrudis het volgende:
[..]
In het vuur van een betoog vind ik de 'trap van een ezel' geen probleem. Maar ik bemerk de laatste tijd een trend van onvriendelijkheid bij jou. Dus stoppen we er voorlopig beter mee en besteed ik mijn tijd aan iets anders.
Da's ook weer zo.quote:Op zaterdag 31 december 2016 14:49 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Een beetje feedback kan toch geen kwaad.
Je kent G'd menselijke trekjes toe...quote:Op zaterdag 31 december 2016 14:10 schreef Exrudis het volgende:
[..]
God wil dat niet. Hij is niet tevreden met uitsluitend goede daden naar onze medemens, hoe belangrijk dat ook is. Het probleem is dat we dan God negeren, hem zouden uitsluiten.
Binnen een deïstische context is dat weliswaar geen probleem, maar de Bijbelse God wenst een persoonlijke band met een mens, zoals zichtbaar in het geval van Adam of zelfs van de onvolmaakte Abraham.
Een mens is naar het beeld van God geschapen, wat wil zeggen dat eigenschappen overeenkomstig zijn. Zo behelst de 'agape' liefde onmiskenbaar genegenheid en warme gevoelens. In de setting zoals God het heeft bedoeld, wordt die liefde door Hem niet alleen aan een mens betoond, maar ook andersom. Anders zouden we alleen 'ontvangers' en geen 'gevers' zijn.
De mens is bedoeld als onderdeel van Gods universele gezin; goede daden naar een medemens beantwoorden dus slechts ten dele aan dat doel.
God stelt zich in de Schrift ook vergaand persoonlijk aan een mens voor, met een uitvoerige beschrijving van zijn eigenschappen. Omdat Hij de relatie tussen hem en een mens belangrijk vindt, luistert hij zelfs persoonlijk naar (oprechte) persoonlijke gebeden van een mens.
Al met al is het binnen deze context best wel bizar dat een mens Hem de rug toe zou keren door hem feitelijk buiten te sluiten; immers dat is het geval als we uitsluitend aan onze medemens zouden denken.
Je vraag positief benaderd: het mooiste wat er voor een mens bestaat is een persoonlijke, hechte band met God. Dat is het doel van het leven en geeft een mens echt geluk.
Feitelijk omgekeerd, maar is je dat in de Schrift nooit opgevallen dan?quote:Op zaterdag 31 december 2016 23:05 schreef k3vil het volgende:
[..]
Je kent G'd menselijke trekjes toe...
omgekeerd?quote:Op zaterdag 31 december 2016 23:13 schreef Exrudis het volgende:
[..]
Feitelijk omgekeerd, maar is je dat in de Schrift nooit opgevallen dan?
Inderdaad, dus G'd niet naar het beeld van de mensquote:Op zaterdag 31 december 2016 23:16 schreef Exrudis het volgende:
[..]
De mens is naar het beeld van God geschapen, niet andersom.
Klopt.quote:Op zaterdag 31 december 2016 23:17 schreef k3vil het volgende:
[..]
Inderdaad, dus G'd niet naar het beeld van de mens
Als toegezegd in post 12. Het betreft je eigen post destijds.quote:Op zaterdag 31 december 2016 13:58 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Hoho, Er staat nog een post voor je in het JG topic waar je je in vast kunt bijten.
Zie ook:quote:https://en.wikipedia.org/wiki/Tetragrammaton_in_the_New_Testament
quote:
Although none of the extant Greek New Testament manuscripts contain the Tetragrammaton, scholar George Howard has suggested that the Tetragrammaton appeared in the original New Testament autographs,and that "the removal of the Tetragrammaton from the New Testament and its replacement with the surrogates κυριος and θεος blurred the original distinction between the Lord God and the Lord Christ." In the Anchor Bible Dictionary, Howard states: "There is some evidence that the Tetragrammaton, the Divine Name, Yahweh, appeared in some or all of the OT quotations in the NT when the NT documents were first penned."
quote:"De hier afgebeelde fragmenten zijn delen van de Septuaginta die uit de eerste eeuw voor onze jaartelling dateren. Daarop is duidelijk Jehovah's naam te zien, die in de Griekse tekst wordt weergegeven met de vier Hebreeuwse letters ???? (JHWH), oftewel het Tetragrammaton. George Howard, universitair hoofddocent, schreef: ,,We hebben drie afzonderlijke voorchristelijke afschriften van de Griekse Septuaginta, en geen enkele keer is het Tetragrammaton met kurios vertaald; het is trouwens helemaal niet vertaald. We kunnen er nu vrijwel zeker van zijn dat het voor, tijdens en na de nieuwtestamentische periode een Joods gebruik was om Gods naam (...) gewoon in de Griekse tekst van de Schriften te zetten" (Biblical Archaeology Review).
Gebruikten Jezus' apostelen en discipelen Gods naam in hun geïnspireerde geschriften? Howard merkt op: ,,Overal waar de Septuaginta die door de nieuwtestamentische kerk werd gebruikt en geciteerd, de Hebreeuwse vorm van Gods naam bevatte, hebben de schrijvers van het Nieuwe Testament ongetwijfeld het Tetragrammaton in hun aanhalingen opgenomen."
Leuk relaas, maar het is geen antwoord hè?quote:Op zondag 1 januari 2017 00:51 schreef Exrudis het volgende:
[..]
Als toegezegd in post 12. Het betreft je eigen post destijds.
[..]
Zie ook:
- http://wol.jw.org/nl/wol/d/r18/lp-o/2008567
[..]
Dat krijg je als je niet eerst de vraag stelt 'hè'.quote:Op zondag 1 januari 2017 12:42 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Leuk relaas, maar het is geen antwoord hè?
Ja wel hoor, lees het verhaal van Abraham maar en zie hoe de oergod van Abraham zijn jeugd transformeert in de God van Israel. En dat dankzij de redactie van Genesis. Later zien we zelfs dat die oorlogsgod die hele stammen en steden uitroeit zelfs lief leert hebben en dat die volgens het verhaal zelfs zijn enig geboren zoon laat offeren. Wat een mooie ingeving was dat toch van de evangelisten.quote:Op zaterdag 31 december 2016 23:17 schreef k3vil het volgende:
[..]
Inderdaad, dus G'd niet naar het beeld van de mens
Welke oergod en welke redactie?quote:Op zondag 1 januari 2017 14:48 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Ja wel hoor, lees het verhaal van Abraham maar en zie hoe de oergod van Abraham zijn jeugd transformeert in de God van Israel. En dat dankzij de redactie van Genesis. Later zien we zelfs dat die oorlogsgod die hele stammen en steden uitroeit zelfs lief leert hebben en dat die volgens het verhaal zelfs zijn enig geboren zoon laat offeren. Wat een mooie ingeving was dat toch van de evangelisten.
De god van Abraham zijn jeugd waar het leven in teken stond van de goden en kinderen aan de lopende band geofferd werden. Met het verhaal waarin Abraham plots zijn kind van zijn god niet meer hoeft te offeren werd de joodse God, door de schrijver van dit gedeelte, geschapen.quote:
quote:
Blabla.quote:De god van Abraham zijn jeugd waar het leven in teken stond van de goden en kinderen aan de lopende band geofferd werden. Met het verhaal waarin Abraham plots zijn kind van zijn god niet meer hoeft te offeren werd de joodse God, door de schrijver van dit gedeelte, geschapen.
Voor wat betreft je vraag over welke redactie. Het moet een proces van jaren zijn geweest voordat Genesis de vorm kreeg zoals wij die kennen. Bekend is dat er verschillende redacties aan gewerkt hebben en dat zij meerdere bronnen hebben gebruikt.
Ik geef tenminste nog antwoord als er iets gevraagd wordt, jij ontwijkt slechts. Maar bewijs geef ik je niet snel, voor vaststaande zaken vind ik dat niet nodig. Als ik zeg dat je door de kleuren blauw en geel te mengen de kleur groen krijgt dan zou jij het nog in hoofd kunnen krijgen te vragen om dit te bewijzen. Maar dit is makkelijk zelf onderzoeken. En zo zit het ook met wat er in de bijbel staat mijn beste Exrudis.quote:Op zondag 1 januari 2017 17:12 schreef Exrudis het volgende:
[..]
[..]
Blabla.
Waarschuwing vooraf: hoed je er voor door te vragen en bewijs te overleggen.
Waar staat dat kinderen aan de lopende band geofferd werden? En welke goden? Die van Terach?quote:Op zondag 1 januari 2017 16:30 schreef Panterjong het volgende:
[..]
De god van Abraham zijn jeugd waar het leven in teken stond van de goden en kinderen aan de lopende band geofferd werden. Met het verhaal waarin Abraham plots zijn kind van zijn god niet meer hoeft te offeren werd de joodse God, door de schrijver van dit gedeelte, geschapen.
Voor wat betreft je vraag over welke redactie. Het moet een proces van jaren zijn geweest voordat Genesis de vorm kreeg zoals wij die kennen. Bekend is dat er verschillende redacties aan gewerkt hebben en dat zij meerdere bronnen hebben gebruikt.
Nee Panterjong, ik ontwijk geen enkele vraag.quote:Op zondag 1 januari 2017 18:26 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Ik geef tenminste nog antwoord als er iets gevraagd wordt, jij ontwijkt slechts. Maar bewijs geef ik je niet snel, voor vaststaande zaken vind ik dat niet nodig. Als ik zeg dat je door de kleuren blauw en geel te mengen de kleur groen krijgt dan zou jij het nog in hoofd kunnen krijgen te vragen om dit te bewijzen. Maar dit is makkelijk zelf onderzoeken. En zo zit het ook met wat er in de bijbel staat mijn beste Exrudis.
squote:Op zondag 1 januari 2017 20:17 schreef k3vil het volgende:
[..]
Waar staat dat kinderen aan de lopende band geofferd werden? En welke goden? Die van Terach?
Kan iemand mij wat van die redacties laten zien?
Is de bijbel (oude testament voor nu even) een geschiedenisboek? Mooi om te weten. Dus vroeger waren er pratende slangen en pratende ezels?
Ga je nu de amateurpsycholoog uithangen?quote:Op zondag 1 januari 2017 22:09 schreef Exrudis het volgende:
[..]
Nee Panterjong, ik ontwijk geen enkele vraag.
Dat roep jij om reden dat je:
1. in een imaginaire wereld leeft die je op eigen wijze combineert met het Bijbelse en
2. dat je moeite hebt met begrijpend lezen.
De bijbel van de Jehova's?quote:Op zondag 1 januari 2017 22:09 schreef Exrudis het volgende:
[..]
Nee Panterjong, ik ontwijk geen enkele vraag.
Dat roep jij om reden dat je:
1. in een imaginaire wereld leeft die je op eigen wijze combineert met het Bijbelse waarover je grotendeels onwetend bent en
2. dat je moeite hebt met begrijpend lezen.
Over de bijbel van de Jehova's heb ik niet veel weet. Als ze alleen de godsnaam al naar eigen inzicht aangepast hebben hoef ik de rest ook niet te lezen.quote:
Je hebt tegenstrijdige argumentenquote:Op zondag 1 januari 2017 22:11 schreef Panterjong het volgende:
[..]
s
Inderdaad die van zijn vader. Zie hiervoor ook Jozua 24:2.
In de cultuur waar Abraham opgroeide (Ur) en de plaatsen waar hij naar toe reisde en vestigde (Kanaan) was het normaal dat kinderen geofferd werden. Archeologische opgravingen hebben dit aangetoond. Volgens het verhaal moest ook Abraham zijn kind offeren van deze god. Zie Genesis 22. Later in het verhaal zou deze god zich openbaren als de God van Abraham de aartsvader van het volk Gods, waarvoor het offeren van kinderen niet langer nodig was.
Over die redacties.
Op internet is daar wel iets over te vinden, deze link bijvoorbeeld https://en.wikipedia.org/wiki/Documentary_hypothesis Zelf heb ik 2 boekjes van F. Boerwinkel hierover ergens op zolder liggen. 'Israel tussen de Culturen' heet er eentje. In de bijbel is een bekend voorbeeld van redactionele bewerking de opname van twee scheppingsverhalen.
Verder is de bijbel geen geschiedenis boek. Het is in beginsel bedoelt de joodse cultuur met haar geloof te bewaren en verder vorm te geven. En door het boek lukte dit te midden van een vreemde cultuur met al haar invloeden.
Er zullen verder best dingen instaan die enige verband houden met wat er werkelijk allemaal gebeurd is.
Dus God biedt voorwaardelijke liefde?quote:Op zaterdag 31 december 2016 14:10 schreef Exrudis het volgende:
[..]
God wil dat niet. Hij is niet tevreden met uitsluitend goede daden naar onze medemens, hoe belangrijk dat ook is. Het probleem is dat we dan God negeren, hem zouden uitsluiten.
Binnen een deïstische context is dat weliswaar geen probleem, maar de Bijbelse God wenst een persoonlijke band met een mens, zoals zichtbaar in het geval van Adam of zelfs van de onvolmaakte Abraham.
Waarom openbaart God zich dan niet wat duidelijker? Zie ook je reactie hieronder.quote:In de setting zoals God het heeft bedoeld, wordt die liefde door Hem niet alleen aan een mens betoond, maar ook andersom. Anders zouden we alleen 'ontvangers' en geen 'gevers' zijn.
De mens is bedoeld als onderdeel van Gods universele gezin; goede daden naar een medemens beantwoorden dus slechts ten dele aan dat doel.
Als iemand bijvoorbeeld zich liefdevol tegenover mijn ouders zou opstellen maar mij verder totaal zou negeren, dan zou ik toch heel blij zijn met deze persoon. Ik zou dan niet zo snel het gevoel hebben "buitengesloten" te worden; als die persoon geen contact met mij wil, dan neem ik ook genoegen met zijn/haar houding jegens mijn ouders.quote:Al met al is het binnen deze context best wel bizar dat een mens Hem de rug toe zou keren door hem feitelijk buiten te sluiten; immers dat is het geval als we uitsluitend aan onze medemens zouden denken.
Toch zie ik ook mensen om me heen die "echt gelukkig" lijken zonder God, en mensen die doodongelukkig zijn met God. Op mij komt deze claim dus nogal willekeurig over.quote:Je vraag positief benaderd: het mooiste wat er voor een mens bestaat is een persoonlijke, hechte band met God. Dat is het doel van het leven en geeft een mens echt geluk.
Dat is allemaal wel mooi en aardig gezegd maar noem mij één boek in de geschiedenis waar een mensenleven minder waard is dan de bijbel. Bij tienduizenden worden ze over de kling gejaagd, al of niet door Gods eigen hand, dan wel op uitdrukkelijk verzoek van Hem.quote:Op zaterdag 31 december 2016 14:10 schreef Exrudis het volgende:
[..]
God wil dat niet. De mens is bedoeld als onderdeel van Gods universele gezin; goede daden naar een medemens beantwoorden dus slechts ten dele aan dat doel.
God stelt zich in de Schrift ook vergaand persoonlijk aan een mens voor, met een uitvoerige beschrijving van zijn eigenschappen. Omdat Hij de relatie tussen hem en een mens belangrijk vindt, luistert hij zelfs persoonlijk naar (oprechte) persoonlijke gebeden van een mens.
Je vraag positief benaderd: het mooiste wat er voor een mens bestaat is een persoonlijke, hechte band met God. Dat is het doel van het leven en geeft een mens echt geluk.
Ik werd gelukkiger en rustiger toen ik eenmaal doorhad dat ik niet meer geloofde...quote:Op maandag 2 januari 2017 10:58 schreef Haushofer het volgende:
Toch zie ik ook mensen om me heen die "echt gelukkig" lijken zonder God, en mensen die doodongelukkig zijn met God. Op mij komt deze claim dus nogal willekeurig over.
?quote:
Jullie bijbel met die uit de lucht gegrepen godsnaam.quote:Op maandag 2 januari 2017 00:43 schreef Exrudis het volgende:
[..]
Analyseer eens wat je zelf zegt.![]()
Dom, dommer, domst.
Leren ze je dat bij de Jehova's om mensen proberen te beledigen? Wat een dwazen daar.quote:Op maandag 2 januari 2017 00:43 schreef Exrudis het volgende:
[..]
Analyseer eens wat je zelf zegt.![]()
Dom, dommer, domst.
Ja, ik kwam er even niet meer aan toe die opmerking weg te halen, daar ik op enig moment al vermoedde dat je het op de persoon zou betrekken in plaats van op het gedrag.quote:Op maandag 2 januari 2017 15:29 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Jullie bijbel met die uit de lucht gegrepen godsnaam.
[..]
Leren ze je dat bij de Jehova's om mensen proberen te beledigen? Wat een dwazen daar.
Liefde zul je prediken Exrudis...
Je zult de context bij zo'n voorval moeten geven, anders kan je bewering suggestief onjuist zijn.quote:Op maandag 2 januari 2017 14:58 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dat is allemaal wel mooi en aardig gezegd maar noem mij één boek in de geschiedenis waar een mensenleven minder waard is dan de bijbel. Bij tienduizenden worden ze over de kling gejaagd, al of niet door Gods eigen hand, dan wel op uitdrukkelijk verzoek van Hem.
Het is op zich fijn als iemand gelukkiger en rustiger wordt, hetzij ondanks of dankzij.quote:Op maandag 2 januari 2017 15:01 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ik werd gelukkiger en rustiger toen ik eenmaal doorhad dat ik niet meer geloofde...
Dus omdat je vermoedde dat ik het op de man zou spelen kwam je er niet meer aan toe? Waar gaat dit over? En proberen te beledigen doe je constant, is het niet bij mij dan is het wel tegen een ander.quote:Op maandag 2 januari 2017 17:31 schreef Exrudis het volgende:
[..]
Ja, ik kwam er even niet meer aan toe die opmerking weg te halen, daar ik op enig moment al vermoedde dat je het op de persoon zou betrekken in plaats van op het gedrag.
Zo je weet vertonen soms de slimsten het domste gedrag (zoals bepaalde uitspraken). Er staat echter niet meer of minder dan dat wat je zegt dom is. Dat bedoel ik nu met begrijpend lezen, weer zo'n voorbeeld. Beledigen laat ik aan een ander over.
Zo is ook nu je uitspraak over de 'uit de lucht gegrepen godsnaam' bijzonder onwetend. Vraag het Aton eens om te beginnen voor wat betreft het Hebreeuwse deel; dan zal ik het antwoord aanvullen voor het Griekse.
Context praat genocide niet goed.quote:Op maandag 2 januari 2017 17:38 schreef Exrudis het volgende:
[..]
Je zult de context bij zo'n voorval moeten geven, anders kan je bewering suggestief onjuist zijn.
Ik hoef mijn hersens niet meer te pijnigen om alle tegenstrijdigheden in het woord en de leer van God te kunnen verklaren.quote:Op maandag 2 januari 2017 17:45 schreef Exrudis het volgende:
[..]
Het is op zich fijn als iemand gelukkiger en rustiger wordt, hetzij ondanks of dankzij.
Kun je ook toelichten waar die rust vandaan kwam? Of wat voorheen dat gevoel van onbehagen veroorzaakte?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |