Daarom is dit ook raar. En wellicht nep nieuws. Hij zal niet de eerste en laatste politicus die liegt.quote:Op woensdag 14 december 2016 10:29 schreef MichaelScott het volgende:
Je kan er veel van zeggen maar hij is tenminste wel bereid zijn beleid ook zelf uit te voeren. Het grootste deel van de politici zal dat niet doen.
Wordt de wereld ook echt beter van als dit soort idioten denken dat ze politieman, rechter en beul tegelijk kunnen zijn naast een publieke functie als burgemeester of president.quote:Op woensdag 14 december 2016 10:29 schreef MichaelScott het volgende:
Je kan er veel van zeggen maar hij is tenminste wel bereid zijn beleid ook zelf uit te voeren. Het grootste deel van de politici zal dat niet doen.
Waar gehakt wordt vallen spaanders. Hoeveel onschuldigen leggen niet het loodje door drugsgeweld? Het radicaal uitroeien van het drugsprobleem is het enige wat helpt. Of het legaliseren. Alles daar tussenin is dweilen met de kraan open. Duerte snapt dat.quote:Op woensdag 14 december 2016 10:49 schreef Ericr het volgende:
[..]
Wordt de wereld ook echt beter van als dit soort idioten denken dat ze politieman, rechter en beul tegelijk kunnen zijn naast een publieke functie als burgemeester of president.
Zag er gisteren nog een reportage over hoe ze daar drugshandelaren aanpakken. Regelmatig legt een onschuldige omstander het loodje, tot kinderen aan toe.
Je zou natuurlijk ook kunnen proberen de oorzaak van het drugsgebruik aan te pakken. Maar dat is stukken minder stoer natuurlijk. Collateral damage ftw!quote:Op woensdag 14 december 2016 10:51 schreef LXIV het volgende:
[..]
Waar gehakt wordt vallen spaanders. Hoeveel onschuldigen leggen niet het loodje door drugsgeweld? Het radicaal uitroeien van het drugsprobleem is het enige wat helpt. Of het legaliseren. Alles daar tussenin is dweilen met de kraan open. Duerte snapt dat.
Wat is die oorzaak dan? En is die zo eenvoudig aan te pakken?quote:Op woensdag 14 december 2016 10:53 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Je zou natuurlijk ook kunnen proberen de oorzaak van het drugsgebruik aan te pakken. Maar dat is stukken minder stoer natuurlijk. Collateral damage ftw!
En niemand zal onder de indruk zijn.quote:Op woensdag 14 december 2016 11:07 schreef Villas__Rubin het volgende:
Zit echt te denken om die als tattoo te nemen, en dan de hele dag boos en bruut te gaan kijken naar iedereen.
quote:Op woensdag 14 december 2016 11:07 schreef Villas__Rubin het volgende:
[ afbeelding ]
Mijn lijfspreuk!Met deze uitspraak is hij sowieso al eeuwig God!
Nee oké, maar dan heb ik het toch geprobeerd.quote:Op woensdag 14 december 2016 11:08 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
En niemand zal onder de indruk zijn.
Hij vindt dat de wet niet geldt voor hem. En dat is best beangstigend.quote:Op woensdag 14 december 2016 11:07 schreef Villas__Rubin het volgende:
[ afbeelding ]
Ik gok dat zaken als armoede en uitzichtloosheid de oorzaken zijn. Of dat in de Filipijnen eenvoudig op te lossen weet ik niet, maar mensen om zeep helpen zal daar zeker niet bij helpen.quote:Op woensdag 14 december 2016 10:53 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wat is die oorzaak dan? En is die zo eenvoudig aan te pakken?
Ik denk dat die problemen inderdaad de basis vormen. Dat is niet zo snel op te lossen. Door drugs radicaal uit te roeien wordt in ieder geval een stap in de goede richting gezet.quote:Op woensdag 14 december 2016 11:09 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ik gok dat zaken als armoede en uitzichtloosheid de oorzaken zijn. Of dat in de Filipijnen eenvoudig op te lossen weet ik niet, maar mensen om zeep helpen zal daar zeker niet bij helpen.
Het is alleen jammer dat we toch al een halve eeuw kunnen zien dat dat voor geen meter werkt. Mensen zullen toch wel drugs blijven gebruiken, of het nou mag of niet.quote:Op woensdag 14 december 2016 11:10 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk dat die problemen inderdaad de basis vormen. Dat is niet zo snel op te lossen. Door drugs radicaal uit te roeien wordt in ieder geval een stap in de goede richting gezet.
Nog alcohol gedronken recentelijk ?quote:Op woensdag 14 december 2016 11:10 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk dat die problemen inderdaad de basis vormen. Dat is niet zo snel op te lossen. Door drugs radicaal uit te roeien wordt in ieder geval een stap in de goede richting gezet.
Jij?quote:Op woensdag 14 december 2016 11:12 schreef tong80 het volgende:
[..]
Nog alcohol gedronken recentelijk ?
Nee. Ben dan ook voor legalisering van alle "drugs"quote:
lekker autistisch antwoord weerquote:Op woensdag 14 december 2016 11:13 schreef tong80 het volgende:
[..]
Nee. Ben dan ook voor legalisering van alle "drugs"
Ik mis de juiste interpunctie.quote:Op woensdag 14 december 2016 11:20 schreef Villas__Rubin het volgende:
[..]
lekker autistisch antwoord weer
Woehaaaaaaaquote:Op woensdag 14 december 2016 11:23 schreef jogy het volgende:
Voor het idee is op zich nog wel iets te zeggen
Wordt Ajax weer leeg gekochtquote:Op woensdag 14 december 2016 11:26 schreef LievePoetin het volgende:
Hij is bezig met een grote schoonmaak
Als je de nuance weghaalt zou ik inderdaad ook zo reageren.quote:
Jij geeft vaak antwoord op vragen zonder een vraag fatsoenlijk te lezen. Zo gericht op jezelf ben je. Egocentristje.quote:
Er zitten grenzen aan dat argument. In ieder geval als je internationaal geaccepteerd wil blijven qua handel en andere zaken. Ja in principe is een land soeverein, andere landen mogen er wel iets van vinden en er ook naar handelen omdat deze ook soeverein zijn.quote:Op woensdag 14 december 2016 11:32 schreef Munktar het volgende:
Een democratisch gekozen leider, wie zijn wij om over hem te oordelen?
We moeten ophouden om ons meten andere landen te bemoeien en ons moraal op te leggen
Dit is nogal kleinerend voor een groot ego.quote:Op woensdag 14 december 2016 11:30 schreef Villas__Rubin het volgende:
[..]
Jij geeft vaak antwoord op vragen zonder een vraag fatsoenlijk te lezen. Zo gericht op jezelf ben je. Egocentristje.
Als het ons niet zint moeten we alle handel stoppen, dat doen we niet wat dat kost ons geld...quote:Op woensdag 14 december 2016 11:34 schreef jogy het volgende:
[..]
Er zitten grenzen aan dat argument. In ieder geval als je internationaal geaccepteerd wil blijven qua handel en andere zaken. Ja in principe is een land soeverein, andere landen mogen er wel iets van vinden en er ook naar handelen omdat deze ook soeverein zijn.
True enough, men zal terughoudend zijn maar bij alle nieuwe zaken zal de fillipijnen lager op de lijst staan van gegadigde landen en waar men kan zal ook de bestaande business verhuizen. Er is geen tekort aan lage loon landen.quote:Op woensdag 14 december 2016 11:35 schreef Munktar het volgende:
[..]
Als het ons niet zint moeten we alle handel stoppen, dat doen we niet wat dat kost ons geld...
Heb JIJ een groot ego? Whaha gvd, waar is dát in hemelsnaam op gebaseerd dan?quote:Op woensdag 14 december 2016 11:34 schreef tong80 het volgende:
[..]
Dit is nogal kleinerend voor een groot ego.
Ik ben een FOK!ker. Ik mag, kan en zal over iedereen oordelen.quote:Op woensdag 14 december 2016 11:32 schreef Munktar het volgende:
We moeten ophouden om ons meten andere landen te bemoeien en ons moraal op te leggen
"wel niet?"quote:Op woensdag 14 december 2016 11:39 schreef Villas__Rubin het volgende:
[..]
Heb JIJ een groot ego? Whaha gvd, waar is dát in hemelsnaam op gebaseerd dan?![]()
Als jij een groot ego hebt, laat dat maar zien wat voor een illusie het ego eigenlijk wel niet is zeg.
Ik denk dat dit de methode moet zijn om met 'schurken' staten om te gaan.quote:Op woensdag 14 december 2016 11:38 schreef jogy het volgende:
[..]
True enough, men zal terughoudend zijn maar bij alle nieuwe zaken zal de fillipijnen lager op de lijst staan van gegadigde landen en waar men kan zal ook de bestaande business verhuizen. Er is geen tekort aan lage loon landen.
Mensen die nogal wat moeite hebben om voor zichzelf te denken hebben een voorliefde voor "stoere sterke mannelijke" politici.quote:Op woensdag 14 december 2016 11:49 schreef Re het volgende:
je bent gewoon lichtelijk of zwaar mentaal beperkt als je voor deze man bent, waar komt die voorliefde voor megalomane narcisten vandaan. Gebrek aan volwaardig leven?
Elke drugsgebruiker/dealer heeft de kans gehad zich te melden, dat was het proces. Wel een beetje summier maar goed hij doet er in ieder geval wat aan. Hij heeft blijkbaar gezien dat de softe aanpak daar niets hielp.quote:Op woensdag 14 december 2016 11:22 schreef Twiitch het volgende:
Mensen zonder proces afmaken en je bevolking ophitsen om vooral hetzelfde te doenAls je daarvoor juicht ben je echt niet goed in je hoofd. Maar ja, FOK!
Die mongool en de Filipijnen die hem adoreren komen zichzelf sowieso nog wel tegen, het land heeft geen enkele toegevoegde waarde op het wereldtoneel dus met deze koers krijg je straks een paria-staat, misschien kijkt Uncle Sam dan lekker de andere kant op wanneer China de hele zaak annexeert
Wel lief dat je hem stoer en sterk vindt.quote:Op woensdag 14 december 2016 11:52 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Mensen die nogal wat moeite hebben om voor zichzelf te denken hebben een voorliefde voor stoere sterke mannelijke politici.
Is die er uberhaubt geweest dan?quote:Op woensdag 14 december 2016 12:05 schreef LievePoetin het volgende:
[..]
Elke drugsgebruiker/dealer heeft de kans gehad zich te melden, dat was het proces. Wel een beetje summier maar goed hij doet er in ieder geval wat aan. Hij heeft blijkbaar gezien dat de softe aanpak daar niets hielp.
Als je iemand die ouder is dan een jaar of 5 'stoer' noemt, is dat meestal niet positief hequote:Op woensdag 14 december 2016 12:06 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Wel lief dat je hem stoer en sterk vindt.
Geen idee, denk het wel. Al die gebruikers en dealers ontstaan niet in 1 nacht.quote:Op woensdag 14 december 2016 12:06 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Is die er uberhaubt geweest dan?
Ja ik zal het even tussen aanhalingstekens zetten.quote:Op woensdag 14 december 2016 12:06 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Wel lief dat je hem stoer en sterk vindt.
Maar die zijn dus ontstaan dankzij een 'soft beleid'?quote:Op woensdag 14 december 2016 12:09 schreef LievePoetin het volgende:
[..]
Geen idee, denk het wel. Al die gebruikers en dealers ontstaan niet in 1 nacht.
Nou ze zijn iig niet verdwenen door dat beleidquote:Op woensdag 14 december 2016 12:12 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Maar die zijn dus ontstaan dankzij een 'soft beleid'?
Wie weet hoeveel het er voor waren.quote:Op woensdag 14 december 2016 12:13 schreef LievePoetin het volgende:
[..]
Nou ze zijn iig niet verdwenen door dat beleid
Goed punt!quote:Op woensdag 14 december 2016 10:51 schreef LXIV het volgende:
[..]
Waar gehakt wordt vallen spaanders. Hoeveel onschuldigen leggen niet het loodje door drugsgeweld? Het radicaal uitroeien van het drugsprobleem is het enige wat helpt. Of het legaliseren. Alles daar tussenin is dweilen met de kraan open. Duerte snapt dat.
Dus hij had er eerst een wet voor moeten maken? Misschien heeft hij dat wel gedaanquote:Op woensdag 14 december 2016 12:14 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
Goed punt!
Maar goed, wetteloos mensen afknallen gaat wel wat ver
Ware het niet dat het nu gewoon een soort vrijbrief is voor mensen om arme niet drugsgebruikende mensen om te leggen zonder consequenties, zolang je er maar bij meldt dat het een drugsdode is. Het is een soort real life Battle Royale zonder toezicht. Een typisch geval waar het geneesmiddel meer kwaad doet dan de ziekte. Iemand met kopschurft onthoofden zodat hij geen schurft meer heeft.quote:Op woensdag 14 december 2016 12:05 schreef LievePoetin het volgende:
[..]
Elke drugsgebruiker/dealer heeft de kans gehad zich te melden, dat was het proces. Wel een beetje summier maar goed hij doet er in ieder geval wat aan. Hij heeft blijkbaar gezien dat de softe aanpak daar niets hielp.
Het niet aanpakken van de dealers en drugsgebruikers daarom is het nu ook z'n groot probleem daar.quote:Op woensdag 14 december 2016 12:14 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Wie weet hoeveel het er voor waren.
Maar ik ben overigens nog steeds benieuwd over welk soft beleid je het nou had
Ja dat is het nadeel maar geloof dat dit nog wel meevalt. En vergeet niet hoeveel doden er vallen in de gehele cirkel van de drugswereld. Het is kiezen uit 2 kwaden.quote:Op woensdag 14 december 2016 12:17 schreef jogy het volgende:
[..]
Ware het niet dat het nu gewoon een soort vrijbrief is voor mensen om arme niet drugsgebruikende mensen om te leggen zonder consequenties, zolang je er maar bij meldt dat het een drugsdode is. Het is een soort real life Battle Royale zonder toezicht. Een typisch geval waar het geneesmiddel meer kwaad doet dan de ziekte. Iemand met kopschurft onthoofden zodat hij geen schurft meer heeft.
Tja, maar nee. Het valt niet te vergoelijken. Hoe erg, in cijfers, was het drugsprobleem in de Filipijnen überhaupt?quote:Op woensdag 14 december 2016 12:30 schreef LievePoetin het volgende:
[..]
Ja dat is het nadeel maar geloof dat dit nog wel meevalt. En vergeet niet hoeveel doden er vallen in de gehele cirkel van de drugswereld. Het is kiezen uit 2 kwaden.
Een man die mensen die hij niet mot zonder enige vorm van proces omlegt verdient geen hulde.quote:Op woensdag 14 december 2016 10:49 schreef LXIV het volgende:
Een man die zegt wat hij denkt en doet wat hij zegt! Hulde.
Tussen 2 kwadenquote:Op woensdag 14 december 2016 12:30 schreef LievePoetin het volgende:
[..]
Ja dat is het nadeel maar geloof dat dit nog wel meevalt. En vergeet niet hoeveel doden er vallen in de gehele cirkel van de drugswereld. Het is kiezen uit 2 kwaden.
Waarschijnlijk met een zooi thugs erbij die mensen in bedwang houden zodat de bugemeester ze om kan leggen. Maar dat is stukken minder stoer natuurlijk.quote:Op woensdag 14 december 2016 12:41 schreef sp3c het volgende:
ja hoor ... de burgemeester scheurt op zijn brommer door de stad om criminelen te killen![]()
volgens de burgemeester
3 miljoen verslaafden. Daarnaast werkten 23 burgemeesters samen met dealers en kon de drugs eenvoudig worden ingevoerd. Toen Duarte nog burgemeester was van Davao city heeft die daar gezorgd voor meer veiligheid en een toename van het toerisme met 30%.quote:Op woensdag 14 december 2016 12:37 schreef jogy het volgende:
[..]
Tja, maar nee. Het valt niet te vergoelijken. Hoe erg, in cijfers, was het drugsprobleem in de Filipijnen überhaupt?
Van 10 naar 13 toeristen op jaar basis.quote:Op woensdag 14 december 2016 12:52 schreef LievePoetin het volgende:
[..]
3 miljoen verslaafden. Daarnaast werkten 23 burgemeesters samen met dealers en kon de drugs eenvoudig worden ingevoerd. Toen Duarte nog burgemeester was van Davao city heeft die daar gezorgd voor meer veiligheid en een toename van het toerisme met 30%.
In een oorlog vallen altijd onschuldige slachtoffers, daar kun je helaas niet omheen. Beste is om de war on drugs te stoppen en alle drugs te legaliseren.quote:Op woensdag 14 december 2016 12:47 schreef WHATSHESAID het volgende:
Hoe naïef ben je als je denkt dat er alleen drugsdealers en -verslaafden worden afgeknald zonder proces.
Mensen die het niet met jou eens zijn zijn zwaar mentaal beperkt.quote:Op woensdag 14 december 2016 11:49 schreef Re het volgende:
je bent gewoon lichtelijk of zwaar mentaal beperkt als je voor deze man bent, waar komt die voorliefde voor megalomane narcisten vandaan. Gebrek aan volwaardig leven?
Die tijden zijn lang vervolgen. Ik geloof er niks van.quote:Op woensdag 14 december 2016 12:58 schreef ems. het volgende:
Nouja, altijd nog beter dan iemand die het anderen laat opknappen.
of licht mentaal beperkt, dat kan ook hoor, en het is geen officiele diagnose of iets, gewoon een mening. Maar goed te horen dat je Duterte ook zwaar mentaal beperkt vindtquote:Op woensdag 14 december 2016 13:41 schreef Rockefellow het volgende:
[..]
Mensen die het niet met jou eens zijn zijn zwaar mentaal beperkt.
Duterte ben jij het?
Prima, maar dat werkt twee kanten op. Dan legaliseren wij alle drugs.quote:Op woensdag 14 december 2016 11:32 schreef Munktar het volgende:
Precies, ik snap het ook niet helemaal. Je kan als soeverein ander land er niet mee eens zijn en zo sancties opleggen, omdat je als ander soeverein land daar ook vrij in bent, maar verder dan dit moet je niet gaan.quote:Op woensdag 14 december 2016 11:32 schreef Munktar het volgende:
quote:Op woensdag 14 december 2016 11:07 schreef Villas__Rubin het volgende:
[ afbeelding ]
Dat doet hij ook. Hij moet echter een erfenis van eeuwen van machtsmisbruik, corruptie, cliëntelisme, verwaarlozing, een actieve burgeroorlog, een falende rechtstaat en ga zo maar door wegwerken en dat is niet makkelijk.quote:Op woensdag 14 december 2016 10:53 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Je zou natuurlijk ook kunnen proberen de oorzaak van het drugsgebruik aan te pakken. Maar dat is stukken minder stoer natuurlijk. Collateral damage ftw!
Wat schattig naïef.quote:Op woensdag 14 december 2016 20:48 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat doet hij ook. Hij moet echter een erfenis van eeuwen van machtsmisbruik, corruptie, cliëntelisme, verwaarlozing, een actieve burgeroorlog, een falende rechtstaat en ga zo maar door wegwerken en dat is niet makkelijk.
Ik denk dat ik iets beter weet waar ik het over heb dan jij gezien ik in Davao City heb gewoond, nog regelmatig naar de Filipijnen ga en zeer veel Filipino's zowel buiten als binnen de Filipijnen ken.quote:
Ja ja, je hebt een half jaartje geëxpat op de Filipijnen, dat weten we nu wel. Laat me raden: straks zijn het de domme Nederlanders die het allemaal niet snappen. Jij gelukkig wel.quote:Op woensdag 14 december 2016 20:55 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ik denk dat ik iets beter weet waar ik het over heb dan jij gezien ik in Davao City heb gewoond, nog regelmatig naar de Filipijnen ga en zeer veel Filipino's zowel buiten als binnen de Filipijnen ken.
Er zijn ook genoeg mensen die het niet snappen. Ik ga ook geen oordeel vormen over de Chinese staat omdat ik China daar niet goed genoeg voor ken.quote:Op woensdag 14 december 2016 21:00 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja ja, je hebt een half jaartje geëxpat op de Filipijnen, dat weten we nu wel. Laat me raden: straks zijn het de domme Nederlanders die het allemaal niet snappen. Jij gelukkig wel.![]()
Maar dat is het punt niet dat ik wil maken.
Dat laatste zal volkomen waar zijn. Het gaat mij er meer om dat het erg naïef is om te veronderstellen dat de Filipijnse politiemacht onder aanvoering van Dutarte nu integraal zijn beleid aan het uitvoeren is. Beleid dat op een manier uitgevoerd zou moeten worden die niet binnen de westerse maatstaven is te vatten, althans niet als je dat efficiënt en effectief zou willen uitvoeren.quote:Op woensdag 14 december 2016 21:05 schreef Richestorags het volgende:
Is het nou echt zo raar om te bedenken dat het beeld wat je hier van Duterte meekrijgt op zijn minst eenzijdig is? De beste man is geen lieverdje (integendeel), hij is geen held (allesbehalve) maar hij is niet de man zoals hij wordt neergezet door onze media.
Ik denk dat jij de drugsproblemen in de Filipijnen onderschat. Ja, armoede is het onderliggende probleem, maar na tientallen jaren van verkeerd beleid is het nu een vicieuze cirkel geworden. Je kunt niet armoede uitroeien als je miljoenen Meth verslaafden hebt. Het moet allebei aangepakt worden. Zijn aanpak is misschien wreed naar Westerse maatstaven, maar het heeft gewerkt voor Davao. En 5.000 doden op een bevolking van 100 miljoen, tjah...quote:Op woensdag 14 december 2016 11:11 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Het is alleen jammer dat we toch al een halve eeuw kunnen zien dat dat voor geen meter werkt. Mensen zullen toch wel drugs blijven gebruiken, of het nou mag of niet.
Daarnaast zorgen de Meth verslaafden ook voor een zeer onveilige situatie op straat met gewapende overvallen en alles. Die gasten rippen iedereen voor 50 cent. Met een mes, met een pistool. Het boeit ze niet. Een jeepney in Manilla nemen kan zeer gevaarlijk zijn, je zit opgesloten in een klein busje met twintig man en je kan onmogelijk weg.quote:Op donderdag 15 december 2016 03:59 schreef Peunage het volgende:
[..]
Ik denk dat jij de drugsproblemen in de Filipijnen onderschat. Ja, armoede is het onderliggende probleem, maar na tientallen jaren van verkeerd beleid is het nu een vicieuze cirkel geworden. Je kunt niet armoede uitroeien als je miljoenen Meth verslaafden hebt. Het moet allebei aangepakt worden. Zijn aanpak is misschien wreed naar Westerse maatstaven, maar het heeft gewerkt voor Davao. En 5.000 doden op een bevolking van 100 miljoen, tjah...
Wel schattig naïef als je denkt dat dat nog niet het geval was. De politie en rechters waren al handen op één buik met de kartels, vandaar ook de vele ontslagen onder burgemeesters en ga zo maar door. Jij kent Duterte niet als je denkt dat hij dat soort gedrag van agenten accepteert. Natuurlijk valt het nooit te voorkomen, maar hij zou ze publiekelijk en hoogstpersoonlijk uit hun functie ontheffen. Hij staat erom bekend dat hij in Davao regelmatig zelf zijn agenten controleerde.quote:Op woensdag 14 december 2016 21:09 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat laatste zal volkomen waar zijn. Het gaat mij er meer om dat het erg naïef is om te veronderstellen dat de Filipijnse politiemacht onder aanvoering van Dutarte nu integraal zijn beleid aan het uitvoeren is. Beleid dat op een manier uitgevoerd zou moeten worden die niet binnen de westerse maatstaven is te vatten, althans niet als je dat efficiënt en effectief zou willen uitvoeren.
Je hebt een corrupte politiemacht en een corrupt justitieel apparaat en die twee geef je volledige carte blanche in een markt waar goud geld is te verdienen. Wie denk je nou dat nu die markt in handen heeft?
Dankzij slechts 3000 doden op 300 miljoen zitten we al 15 jaar met gezeik in de wereld, tjah.quote:Op donderdag 15 december 2016 03:59 schreef Peunage het volgende:
[..]
Ik denk dat jij de drugsproblemen in de Filipijnen onderschat. Ja, armoede is het onderliggende probleem, maar na tientallen jaren van verkeerd beleid is het nu een vicieuze cirkel geworden. Je kunt niet armoede uitroeien als je miljoenen Meth verslaafden hebt. Het moet allebei aangepakt worden. Zijn aanpak is misschien wreed naar Westerse maatstaven, maar het heeft gewerkt voor Davao. En 5.000 doden op een bevolking van 100 miljoen, tjah...
Ga jij dan maar eens door een banlieue in parijs lopen, zuidafrika buiten de toeristen centra, sloppenwijken in zuid amerika, de buiten wijken van detroit, gangland in de VS, enz... .quote:Op donderdag 15 december 2016 08:00 schreef Richestorags het volgende:
Ik nodig iedereen hier op Fok! uit eens door een achterbuurt in Manilla en Cebu te wandelen en te kijken of ze dan nog zo'n Nederlandse ethiek ten aanzien van dit probleem hebben. Ethiek is zeer zeker niet universeel blijkt maar weer
Ik denk dat jij (en met name hijzelf) zijn span of control daarin een heel klein beetje overschat.quote:Op donderdag 15 december 2016 08:03 schreef Richestorags het volgende:
Jij kent Duterte niet als je denkt dat hij dat soort gedrag van agenten accepteert. Natuurlijk valt het nooit te voorkomen, maar hij zou ze publiekelijk en hoogstpersoonlijk uit hun functie ontheffen. Hij staat erom bekend dat hij in Davao regelmatig zelf zijn agenten controleerde.
Laat ik nou toevallig die hoek van de wereld goed kennen. Ik heb in New Mexico gewoond, en ben vaak in alle staten langs de grens geweest, en ook in de Mexicaanse grenssteden. Ik heb nog steeds veel vrienden aan beide kanten van de grens en kom er nog regelmatig. Ik spreek ook vloeiend Engels en Spaans.quote:Op woensdag 14 december 2016 21:05 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Er zijn ook genoeg mensen die het niet snappen. Ik ga ook geen oordeel vormen over de Chinese staat omdat ik China daar niet goed genoeg voor ken.
Mijn indruk is dat Kim van Noord-Korea een mafklapper is en Noord-Korea een kutland, toch zul je daar hele andere indrukken opdoen dan wat je denkt te weten voordat je erheen gaat.
Ik ben volkomen blanco ten aanzien van de situatie in Kameroen en ga dus ook geen morele oordelen vellen over gebeurtenissen die zich daar afspelen.
Is het nou echt zo raar om te bedenken dat het beeld wat je hier van Duterte meekrijgt op zijn minst eenzijdig is? De beste man is geen lieverdje (integendeel), hij is geen held (allesbehalve) maar hij is niet de man zoals hij wordt neergezet door onze media.
Lees je in, bezoek het land en doe wat indrukken op. Tip:
Kijk eens de indrukwekkende documentaire Cartel Land, over burgers in Arizona en Mexico die gewapende milities vormen en zeer gevaarlijke en gewelddadige gevechten met de kartels voeren. Ze nemen het heft in eigen handen omdat de overheid ernstig erin faalt hen te beschermen. Indrukwekkend en het geeft inzicht in hoe het systeem faalt van alle kanten en hoe radeloos mensen hier van worden. Een zelfde soort situatie is er in de Filipijnen aan de hand.
http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-38275292quote:The President of Colombia, Juan Manuel Santos, has used his Nobel Peace Prize acceptance speech to call for the world to "rethink" the war on drugs.
He said the zero-tolerance policy might be "even more harmful" than all the other wars being fought worldwide.
http://www.ioangrillo.com/mexico/narco7.phpquote:Mexico's Ex-President Vicente Fox: Legalize Drugs
As Mexico drowns in drug-related bloodshed - suffering almost 12,000 murders in 2010 - it is perhaps unsurprising that government critics have turned up their screaming that the war on drugs isn't working. But it was a bit of a bombshell when former President Vicente Fox added his voice to the chorus.
Ik heb weinig met ethiek, ik heb meer met wat in de praktijk werkt. En excessief geweld in de War on drugs heeft nog nergens gewerkt. Ik ga ervan uit dat het ook in de Filippijnen niet gaat werken. De achterbuurten van Medellin of Tijuana zijn me iets te gevaarlijk om daar rond te gaan kijken, maar ik ken de ellende daar goed genoeg. Decennia van geweld hebben niet gewerkt, dat kan ik je garanderen.quote:Op donderdag 15 december 2016 08:00 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Daarnaast zorgen de Meth verslaafden ook voor een zeer onveilige situatie op straat met gewapende overvallen en alles. Die gasten rippen iedereen voor 50 cent. Met een mes, met een pistool. Het boeit ze niet. Een jeepney in Manilla nemen kan zeer gevaarlijk zijn, je zit opgesloten in een klein busje met twintig man en je kan onmogelijk weg.
Ik nodig iedereen hier op Fok! uit eens door een achterbuurt in Manilla en Cebu te wandelen en te kijken of ze dan nog zo'n Nederlandse ethiek ten aanzien van dit probleem hebben. Ethiek is zeer zeker niet universeel blijkt maar weer.
Daarnaast zijn de mensen hier niet ingelezen. Hij heeft namelijk ook een zeer goed sociaal-economisch beleid voor de Filipijnen voor ogen, net als dat hij dat in Davao op goede wijze heeft gevoerd met de nodige ontwikkeling tot gevolg. Maar in hun focus op dit ene aspect vergeten ze dat hij wel degelijk voor andere dingen staat (maar ja dat is media bias).
Een van de problemen met dit soort excessieve geweldsvormen is dat het vaak gepaard gaat met tirannie. Het is niet de staat die het geweldsmonopolie naar zich toe trekt (en wat zo hoort) maar het is Duterte die dat doet. En al zou Duterte zich beperken tot de drugsproblematiek er is geen enkele garantie dat de doodseskaders, die weinig reden nodig hebben om te doden, hun macht misbruiken. Evenmin is er een garantie dat de opvolgers van Duterte, de mensen om hem heen, of dus hijzelf deze situatie niet proberen te misbruiken.quote:Op donderdag 15 december 2016 20:27 schreef Viajero het volgende:
[..]
Ik heb weinig met ethiek, ik heb meer met wat in de praktijk werkt. En excessief geweld in de War on drugs heeft nog nergens gewerkt. Ik ga ervan uit dat het ook in de Filippijnen niet gaat werken. De achterbuurten van Medellin of Tijuana zijn me iets te gevaarlijk om daar rond te gaan kijken, maar ik ken de ellende daar goed genoeg. Decennia van geweld hebben niet gewerkt, dat kan ik je garanderen.
Decennia van laissez-faire ook niet. Wat je ziet is dat het huidige beleid van Duterte wel werkt. Talloze dealers en gebruikers hebben zich bij de autoriteiten aangegeven, i.t.t. in Mexico waar de kartels machtiger zijn. Wat het in Mexico moeilijk maakt is dat Amerika in de achtertuin zit te roeren en dat het land ook een doorgeefluik is voor drugs i.t.t. de Filipijnen. Mexico bedient de Amerikaanse achtermarkt (gigantisch) met thuisproductie en productie vanuit Zuid-Amerika. In de Filipijnen wordt alleen de interne markt bediend en is het probleem wat dat betreft oneindig veel makkelijker op te lossen.quote:Op donderdag 15 december 2016 20:27 schreef Viajero het volgende:
[..]
Ik heb weinig met ethiek, ik heb meer met wat in de praktijk werkt. En excessief geweld in de War on drugs heeft nog nergens gewerkt. Ik ga ervan uit dat het ook in de Filippijnen niet gaat werken. De achterbuurten van Medellin of Tijuana zijn me iets te gevaarlijk om daar rond te gaan kijken, maar ik ken de ellende daar goed genoeg. Decennia van geweld hebben niet gewerkt, dat kan ik je garanderen.
Op basis waarvan stel je dat? Ik gok een dikke duim en een onderbuik?quote:Op donderdag 15 december 2016 20:57 schreef DeParo het volgende:
[..]
Een van de problemen met dit soort excessieve geweldsvormen is dat het vaak gepaard gaat met tirannie. Het is niet de staat die het geweldsmonopolie naar zich toe trekt (en wat zo hoort) maar het is Duterte die dat doet. En al zou Duterte zich beperken tot de drugsproblematiek er is geen enkele garantie dat de doodseskaders, die weinig reden nodig hebben om te doden, hun macht misbruiken. Evenmin is er een garantie dat de opvolgers van Duterte, de mensen om hem heen, of dus hijzelf deze situatie niet proberen te misbruiken.
Een ander probleem betreft de criminalisering van drugsproblematiek. Dat een land lijdt onder drugsproblemen is zelden omdat er zoveel drugs voorhanden is of omdat drugshandelaren het land als doelwit hebben, Drugsproblematiek is een sociaal probleem en is een uiting van andere meer diepliggende oorzaken. Deze worden natuurlijk niet aangepakt zover ik weet door Duterte.
Een risico die mensen in landen als Irak, Afghanistan en Syrië achteraf gezien maar al te graag hadden aanvaard. Net als op de Filippijnen.quote:Op zaterdag 17 december 2016 09:33 schreef Re het volgende:
onder een dictatoriaal regime kan het prima vertoeven zijn ja, totdat jij aan de beurt bent
Onder een regime waar drugsbendes en corrupte magistraten de dienst uitmaken ook.quote:Op zaterdag 17 december 2016 09:33 schreef Re het volgende:
onder een dictatoriaal regime kan het prima vertoeven zijn ja, totdat jij aan de beurt bent
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |