Hoe is dat een verschil? Dat wordt door ontkenners van de anderen ook beweerd namelijk.quote:Op zondag 20 november 2016 17:56 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Met het verschil dat het bij die laatste soms andersom is: daar gaan mensen vaak uit van bogus onderzoek.
Niet mooi. Vrij irritant. Veel te veel mensen denken dat het onzin is, dus doen ze niets met de resultaten. Dat is erg jammer.quote:Op zondag 20 november 2016 17:55 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nou ja, mooi dat dat de indruk is dan.
Vergelijk het met de farmaceutische industrie.
Zoals wie?quote:Op zondag 20 november 2016 18:16 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Niet mooi. Vrij irritant. Veel te veel mensen denken dat het onzin is, dus doen ze niets met de resultaten.
Op die vraag heb ik ook nog geen antwoord gekregen. En als de bevinding van derden afkomstig is, dan ben ik benieuwd naar de bron.quote:Op zondag 20 november 2016 18:01 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hoe is dat een verschil? Dat wordt door ontkenners van de anderen ook beweerd namelijk.
Wat dat betreft vraag ik mij net als Cockwhale af of en welke publicaties in dat vakgebied je nu werkelijk hebt gelezen.
Mijn ervaring is in het systeem zelf (de universiteit), niet in de publicaties.quote:Op zondag 20 november 2016 18:01 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hoe is dat een verschil? Dat wordt door ontkenners van de anderen ook beweerd namelijk.
Wat dat betreft vraag ik mij net als Cockwhale af of en welke publicaties in dat vakgebied je nu werkelijk hebt gelezen.
Dan kan ik eigenlijk alleen maar concluderen dat je uitspraak op niets is gebaseerd.quote:Op dinsdag 22 november 2016 16:00 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Mijn ervaring is in het systeem zelf (de universiteit), niet in de publicaties.
Dat mag.quote:Op dinsdag 22 november 2016 16:01 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dan kan ik eigenlijk alleen maar concluderen dat je uitspraak op niets is gebaseerd.
Hoe wordt dat gereflecteerd in het systeem dan? De opdrachten die studenten krijgen? De leerstof?quote:Op dinsdag 22 november 2016 16:00 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Mijn ervaring is in het systeem zelf (de universiteit), niet in de publicaties.
Wetenschappers ontkennen voortdurend elkaars onderzoeken of ze vervalsen hun onderzoeksresultaten vanwege financiële belangen.quote:Op zondag 20 november 2016 17:58 schreef Fir3fly het volgende:
Omdat een ander topic elders een beetje vervuild raakte met off-topic reacties over het al dan niet wetenschappelijk zijn van zaken als psychologie, psychiatrie, sociologie, criminologie, etc. (oftewel anders dan de bètavakken) hier maar even verder.
Centrale vragen: is er sprake van een verschillende mate van wetenschappelijkheid tussen de wetenschappelijke disciplines? Kan van bepaalde wetenschappelijke disciplines zelfs de wetenschappelijkheid ontkend worden?
Disclaimer voor de nog eventueel bestaande mods hier: ja, serieus, dit betreft de filosofie.
Ik zou zeggen dat vooral deze post gebaseerd is op puur geloof en dito aannames.quote:Op woensdag 23 november 2016 06:00 schreef Elzies het volgende:
[..]
Wetenschappers ontkennen voortdurend elkaars onderzoeken of ze vervalsen hun onderzoeksresultaten vanwege financiële belangen.
Bovendien zijn de meeste wetenschappelijke hypotheses en theorieën gestaafd op puur geloof en dito aannames. Ze zullen in de praktijk nooit bewezen of aantoonbaar gemaakt worden.
In mijn ervaring ligt de nadruk te veel op het resultaat van onderzoek en minder op het juist toepassen van de methode. Het wordt aangemoedigd om maatschappelijk 'interessante' antwoorden te produceren. En daarbij mag een beetje datamanipulatie dat niet in de weg zitten.quote:Op dinsdag 22 november 2016 16:36 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Hoe wordt dat gereflecteerd in het systeem dan? De opdrachten die studenten krijgen? De leerstof?
Namen en rugnummers. Bewijs.quote:Op woensdag 23 november 2016 06:00 schreef Elzies het volgende:
[..]
Wetenschappers ontkennen voortdurend elkaars onderzoeken of ze vervalsen hun onderzoeksresultaten vanwege financiële belangen.
Welke? En op welk geloof?quote:Bovendien zijn de meeste wetenschappelijke hypotheses en theorieën gestaafd op puur geloof en dito aannames.
Ik noem als voorbeeld de recente theorie omtrent de zwaartekracht van een Nederlandse onderzoeker van de VU die nu de wereld rond gaat.quote:Op woensdag 23 november 2016 10:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik zou zeggen dat vooral deze post gebaseerd is op puur geloof en dito aannames.
Je snapt er wederom geen bal van.quote:Op donderdag 24 november 2016 05:52 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik noem als voorbeeld de recente theorie omtrent de zwaartekracht van een Nederlandse onderzoeker van de VU die nu de wereld rond gaat.
Als zijn theorie zou kloppen dan zou dit betekenen dat de hypothese rondom donkere materie in de prullenbak kan. Dan zou er sprake zijn van een geloof in een denkbeeld, waarvan men al decennia meent dat het bestaat en deel uitmaakt van dit universum.
Zo te zien heb je nul verstand van wetenschap. Wat goed van jou dat je dan toch durft deel te nemen aan een discussie daarover.quote:Op donderdag 24 november 2016 05:52 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik noem als voorbeeld de recente theorie omtrent de zwaartekracht van een Nederlandse onderzoeker van de VU die nu de wereld rond gaat.
Als zijn theorie zou kloppen dan zou dit betekenen dat de hypothese rondom donkere materie in de prullenbak kan. Dan zou er sprake zijn van een geloof in een denkbeeld, waarvan men al decennia meent dat het bestaat en deel uitmaakt van dit universum.
Maar niet zover dat men er weer niets mee kan.quote:Op donderdag 24 november 2016 15:56 schreef Mainport het volgende:
Omdat wetenschap zich altijd doorontwikkelt, verandert en terugkomt op voorgaande bevindingen, is het niet dwaas de huidige bevindingen enigszins te relativeren.
Onzin. Het is de enige manier om kennis te vergaren.quote:Daarnaast is wetenschap gedreven door ideologieën, zoals Comtes positivisme; de drang om alles te meten en te classificeren brengt slechts een beperkte vorm van kennis voort.
Dat komt omdat je het verkeerd begrijpt, wetenschap is een methode en geen ideologie. Je kunt wetenschap(pelijke kennis) gebruiken om morele vragen te beantwoorden.quote:Bovendien worden normatieve vraagstukken, toch de kwestie van onze tijd, door de wetenschap genegeerd, hoewel sommige takken er een objectief antwoord op proberen te geven.
Wie doet dat dan?quote:Op donderdag 24 november 2016 16:12 schreef Mainport het volgende:
Wie beweert dat wetenschap gelijk staat aan de waarheid
Welke dogma's? Welke goden? Welke heiligen? Welke heilige geschriften? Etcetera etcetera.quote:, beseft niet dat hij er een religieuze overtuiging op nahoudt.
De Waarheid bestaat niet.quote:Op donderdag 24 november 2016 16:12 schreef Mainport het volgende:
Wie beweert dat wetenschap gelijk staat aan de waarheid, beseft niet dat hij er een religieuze overtuiging op nahoudt. Het is en blijft een interessante paradox om te aanschouwen
Als ik de onnozele terminologie mag gebruiken, denk ik dat de wetenschap een heel betrouwbare indicator van de waarheid is, maar zeker geen valide.quote:Op donderdag 24 november 2016 16:22 schreef Molurus het volgende:
[..]
De Waarheid bestaat niet.
Maar zover we iets kunnen weten geeft (alleen) de wetenschap daar de mogelijkheid toe.
Dan zul je vast ook wel door hebben dat de volgende vraag dan is: wat is wel valide?quote:Op donderdag 24 november 2016 16:25 schreef Mainport het volgende:
[..]
Als ik de onnozele terminologie mag gebruiken, denk ik dat de wetenschap een heel betrouwbare indicator van de waarheid is, maar zeker geen valide.
Aha. Maar is elke subjectieve beleving even valide?quote:Op donderdag 24 november 2016 16:37 schreef Mainport het volgende:
Ik ben een objectiviteits- en daarmee waarheidsontkenner, dat is mijn religieuze overtuiging. Wat dus valide is, is een subjectieve beleving.
Vanuit mijn subjectieve beleving niet.quote:Op donderdag 24 november 2016 16:38 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Aha. Maar is elke subjectieve beleving even valide?
Dichter bij 'valide' ga je echt niet komen.quote:Op donderdag 24 november 2016 16:25 schreef Mainport het volgende:
[..]
Als ik de onnozele terminologie mag gebruiken, denk ik dat de wetenschap een heel betrouwbare indicator van de waarheid is, maar zeker geen valide.
Is er een centrale arbiter?quote:Op donderdag 24 november 2016 16:44 schreef Mainport het volgende:
[..]
Vanuit mijn subjectieve beleving niet.
Ook toen was er geen absolute waarheid. Die is er ook nooit geweest trouwens.quote:Op donderdag 24 november 2016 16:47 schreef Mainport het volgende:
Dat is ijdelheid vanuit het heden. Men kan de wetenschap nemen anno 1920, was het toen allemaal ook zo valide?
Inderdaad, niet meer of minder, dus net zo min valide als nu.quote:Op donderdag 24 november 2016 16:49 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ook toen was er geen absolute waarheid. Die is er ook nooit geweest trouwens.
Maar de wetenschappelijke methode was toen niet meer of minder valide dan nu.
De wetenschappelijke methode is juist zo opgesteld om dat zo veel als mogelijk tegen te gaan.quote:Op donderdag 24 november 2016 16:56 schreef Mainport het volgende:
[..]
feiten worden altijd in dienst gesteld van waarden en overtuigingen.
Bij gebrek aan beter valide genoeg. Het werkt ieg uitstekend.quote:Op donderdag 24 november 2016 16:56 schreef Mainport het volgende:
[..]
Inderdaad, niet meer of minder, dus net zo min valide als nu.
Dus we zijn gerechtvaardigd om alle vermeende niet-wetenschappelijke kennis te negeren? Grappig, want de wetenschappelijke methode heeft zelf namelijk helemaal geen rechtvaardigingsmethode die empirisch van aard is, dus als de wetenschappelijke methode onze enige bron van kennis is hebben we geen kenbron nodig over onze wetenschappelijke kennis. Dit lijkt me vrij absurd en doortrokken.quote:Op donderdag 24 november 2016 16:09 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Onzin. Het is de enige manier om kennis te vergaren.
De wetenschap claimt ten eerste geen absolute waarheid, maar doet aan "waarheidsbenadering".quote:Op donderdag 24 november 2016 16:37 schreef Mainport het volgende:
Ik ben een objectiviteits- en daarmee waarheidsontkenner, dat is mijn religieuze overtuiging. Wat dus valide is, is een subjectieve beleving.
Ik besef dat ik praat in een cirkelredenering; objectiviteit, waarheid en validiteit haken op elkaar in, en zijn alle drie concepten die de wetenschap probeert na te streven. Dat is, vanuit mijn pseudoreligie, het grote manco van de wetenschap.
Het is een bekende misvatting dat er bij kritiek een alternatief aangedragen moet worden, alsof de kritiek zonder een alternatief niet zou blijven staan.quote:Op donderdag 24 november 2016 18:33 schreef Semisane het volgende:
De wetenschap claimt ten eerste geen absolute waarheid, maar doet aan "waarheidsbenadering".
Maar vertel, heeft jouw pseudoreligie buiten kritiek ook een alternatief voor die benoemde, zogenaamde, manco?
Gelukkig maar dat ik niet die misvatting heb, op het feit na dat ik je kritiek slecht onderbouwd vind (en me dus afvraag of je werkelijk van kritiek in dit geval _kan_ spreken), ben ik me wel degelijk bewust dat kritiek los van een alternatief kan bestaan.quote:Op donderdag 24 november 2016 18:44 schreef Mainport het volgende:
[..]
Het is een bekende misvatting dat er bij kritiek een alternatief aangedragen moet worden, alsof de kritiek zonder een alternatief niet zou blijven staan.
Maar geen absolute waarheid, enkel waarheid bij benadering, dus dat is verder geen enkel probleem.quote:Op donderdag 24 november 2016 18:44 schreef Mainport het volgende:
Zo lang wetenschap zich beroept op objectiviteit, beroept ze zich per definitie ook op de waarheid.
Nee, die onderwerpen we aan het wetenschappelijk proces.quote:Op donderdag 24 november 2016 18:04 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Dus we zijn gerechtvaardigd om alle vermeende niet-wetenschappelijke kennis te negeren?
Dan noem je het subjectiviteit.quote:Op donderdag 24 november 2016 18:52 schreef Mainport het volgende:
Is 'objectiviteit bij benadering' niet gewoon hetzelfde als subjectief?
Ah, dus de uitkomst legitimeert de methode? Zeg dat dan meteenquote:Op donderdag 24 november 2016 18:54 schreef Semisane het volgende:
[..]
Dan noem je het subjectiviteit.Over het algemeen bekijk ik de wetenschap meer vanuit de resultaten die het boekt.
Al zou het dat wetenschap subjectief is, je typt dat bericht op een apparaat die volledig volgens de wetenschappelijke methode werkt. Dan ligt de wetenschappelijke subjectiviteit tot nu toe een stuk dichter bij "de waarheid" dan welke, door mensen in het verleden bedachte, methode dan ook.
Niet?quote:Op donderdag 24 november 2016 18:57 schreef Mainport het volgende:
[..]
Ah, dus de uitkomst legitimeert de methode? Zeg dat dan meteen
"Niet-wetenschappelijke kennis" lijkt mij een contradictio in terminis.quote:Op donderdag 24 november 2016 18:04 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Dus we zijn gerechtvaardigd om alle vermeende niet-wetenschappelijke kennis te negeren?
De wetenschappelijke methode is empirisch van aard, en er is inderdaad geen andere manier om de validiteit daarvan te rechtvaardigen zonder je te beroepen op diezelfde empirie.quote:Op donderdag 24 november 2016 18:04 schreef Discombobulate het volgende:
Grappig, want de wetenschappelijke methode heeft zelf namelijk helemaal geen rechtvaardigingsmethode die empirisch van aard is, dus als de wetenschappelijke methode onze enige bron van kennis is hebben we geen kenbron nodig over onze wetenschappelijke kennis. Dit lijkt me vrij absurd en doortrokken.
Het klopt wel dat bevestigende onderzoeken, of onderzoeken die een verband vinden, veel sneller gepubliceerd worden dan onderzoeken waarbij er geen verband gevonden wordt. Dan ontstaat er een vertekend beeld.quote:Op woensdag 23 november 2016 06:00 schreef Elzies het volgende:
[..]
Wetenschappers ontkennen voortdurend elkaars onderzoeken of ze vervalsen hun onderzoeksresultaten vanwege financiële belangen.
Bovendien zijn de meeste wetenschappelijke hypotheses en theorieën gestaafd op puur geloof en dito aannames. Ze zullen in de praktijk nooit bewezen of aantoonbaar gemaakt worden.
A priori kennis is niet wetenschappelijk.quote:Op donderdag 24 november 2016 18:59 schreef Molurus het volgende:
[..]
"Niet-wetenschappelijke kennis" lijkt mij een contradictio in terminis.
Om een wetenschappelijke uitspraak te rechtvaardigen hebben we een raamwerk nodig. Wetenschap zelf kan die nooit op een empirische manier vast stellen. Er zijn altijd conceptuele kaders nodig die strikt gezien niet wetenschappelijk zijn, zie ook: https://en.wikipedia.org/wiki/Duhem%E2%80%93Quine_thesis , want anders zou je niet kunnen kiezen wat je onder je empirische data verstaat (https://en.wikipedia.org/wiki/Underdetermination ).quote:De wetenschappelijke methode is empirisch van aard, en er is inderdaad geen andere manier om de validiteit daarvan te rechtvaardigen zonder je te beroepen op diezelfde empirie.
Maar goed, wat is dan het alternatief? Solipsisme? Doe mij dan maar de aanname dat onze waarnemingen iets zeggen over de werkelijkheid.
A priori kennis lijkt me net zo goed een contradictio in terminis.quote:Op donderdag 24 november 2016 19:13 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
A priori kennis is niet wetenschappelijk.
De aanname dat waarnemingen niks zeggen over de werkelijkheid.quote:
Zover ik kan ontdekken heb je dat ook niet.quote:Op donderdag 24 november 2016 19:13 schreef Mainport het volgende:
[..]
Wellicht als ik geen argumenten aangedragen zou hebben.
'begging the question', dus als jij iets onderwerpt aan een wetenschappelijk proces weet jij bij voorbaat al welke resultaten daar niet bij passen. Zo werkt empirisme niet.quote:Op donderdag 24 november 2016 18:52 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nee, die onderwerpen we aan het wetenschappelijk proces.
Als ik nu een lijstje gegeven argumenten citeer, kan ik jou dan ook beschuldigen van een drogreden?quote:Op donderdag 24 november 2016 19:16 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zover ik kan ontdekken heb je dat ook niet.
Dat mag. Geef ook even aan voor welke claim of stelling het argumenten zijn, zodat het helemaal duidelijk is. (Bij voorkeur zonder stupide meme plaatjes.)quote:Op donderdag 24 november 2016 19:18 schreef Mainport het volgende:
[..]
Als ik nu een lijstje gegeven argumenten citeer, kan ik jou dan ook beschuldigen van een drogreden?
Neem de definitie van een driehoek: een verbinding van drie punten die niet op een rechte lijn liggen en met elkaar verbonden zijn. Het feit dat de som van alle hoeken altijd 180 graden bedraagt is a priori, maar deze kennis volgt niet uit de definitie van een driehoek. Stel dat we dit voor het eerst ontdekt hebben, dan hebben we dus nieuwe kennis over een driehoek die niet empirisch van aard is. Maar je mag elke driehoek wel controleren als je dat wil.quote:Op donderdag 24 november 2016 19:15 schreef Molurus het volgende:
[..]
A priori kennis lijkt me net zo goed een contradictio in terminis.
Dat ontken ik niet, ik zeg alleen dat die aanname zelf niet empirisch is verkregen. We kunnen met goede redenen die aanname heus wel maken en daaropvolgend onze voorspellingen empirisch toetsen.quote:De aanname dat waarnemingen niks zeggen over de werkelijkheid.
"Kennis over een driehoek"?quote:Op donderdag 24 november 2016 19:25 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Neem de definitie van een driehoek: een verbinding van drie punten die niet op een rechte lijn liggen en met elkaar verbonden zijn. Het feit dat de som van alle hoeken altijd 180 graden bedraagt is a priori, maar deze kennis volgt niet uit de definitie van een driehoek. Stel dat we dit voor het eerst ontdekt hebben, dan hebben we dus nieuwe kennis over een driehoek die niet empirisch van aard is. Maar je mag elke driehoek wel controleren als je dat wil.![]()
![]()
Dank, leuk spelletje.quote:Op donderdag 24 november 2016 19:20 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat mag. Geef ook even aan voor welke claim of stelling het argumenten zijn, zodat het helemaal duidelijk is. (Bij voorkeur zonder stupide meme plaatjes.)
Dus bijvoorbeeld:
Mijn stelling is: de wetenschappelijke methode is niet valide.
Dit zijn mijn argumenten voor die stelling:
- ...
- ...
- ...
Succes.
quote:Op zondag 20 november 2016 02:50 schreef Mainport het volgende:
De wetenschap is gepreoccupeerd met het doen van objectieve uitspraken over de werkelijkheid. Als je iets objectief noemt, zeg je dat het de waarheid is.
quote:Op zondag 20 november 2016 02:50 schreef Mainport het volgende:
Er bestaat niet zoiets als een losstaande objectieve realiteit. Al het geobserveerde is ondergeschikt aan de subjectieve belevingen van degene die observeert.
quote:Op donderdag 24 november 2016 15:56 schreef Mainport het volgende:
Omdat wetenschap zich altijd doorontwikkelt, verandert en terugkomt op voorgaande bevindingen, is het niet dwaas de huidige bevindingen enigszins te relativeren.
Daarnaast is wetenschap gedreven door ideologieën, zoals Comtes positivisme; de drang om alles te meten en te classificeren brengt slechts een beperkte vorm van kennis voort.
Dan is heel veel wiskunde gewoonweg fantasie toch? Vergelijkingen in de snaartheorie zijn dan heel veel fantasie omdat die (nog niet) betrekking hebben op de werkelijkheid. Waarom zou een driehoek dan geen deel uitmaken van de werkelijkheid?quote:Op donderdag 24 november 2016 19:29 schreef Molurus het volgende:
[..]
"Kennis over een driehoek"?
Als dat geen betrekking heeft op de werkelijkheid of waarnemingen dan is zowel die driehoek als de conclusies die je eruit trekt geen kennis maar fantasie.
Het wordt pas kennis als je die modellingstechnieken gaat toepassen op waarnemingen. Overigens zou je kunnen spreken van waarnemingen van gedachtes aan driehoeken, maar dan wordt het wel heel fuzy.
Als ik fantaseer over een spaghettimonster, heb ik dan kennis van die gedachte? Het lijkt me een nogal vreemd gebruik van het woord "kennis".
Is het ook ja.quote:Op donderdag 24 november 2016 19:42 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Dan is heel veel wiskunde gewoonweg fantasie toch?
Bedoel je dat "snaartheorie" kennis vertegenwoordigt? Er zijn meer dan genoeg wetenschappers die dat niet met je eens zijn. Vooral omdat het inderdaad geen aanwijsbare betrekking heeft op de werkelijkheid.quote:Op donderdag 24 november 2016 19:42 schreef Discombobulate het volgende:
Vergelijkingen in de snaartheorie zijn dan heel veel fantasie omdat die (nog niet) betrekking hebben op de werkelijkheid. Waarom zou een driehoek dan geen deel uitmaken van de werkelijkheid?
Als we even aannemen dat "verschijnsel" betekent dat het wordt waargenomen, en dat die vergelijking dat verschijnsel in significant detail beschrijft, zou ik zeggen van wel. Overigens negeer ik hier de toevoeging 'door stom toeval', aangezien het mij niet duidelijk (genoeg) is wat dat betekent.quote:Op donderdag 24 november 2016 19:42 schreef Discombobulate het volgende:
Maar het kan i.d.d. heel fuzzy worden, op zich wel cool om over na te denken. Stel dat iemand door stom toeval een uitkomst van een vergelijking vindt die betrekking heeft op een bepaald verschijnsel. Spreken we dan ook van kennis?
Soms is wetenschap geluk hebben. Zo bleken imaginaire getallen, niet meer dan een wiskundige curiositeit op het moment dat ze werden bedacht volgens mij, bijzonder nuttig te zijn in bijvoorbeeld elektronica. (En diverse andere empirische wetenschappen.)quote:Op donderdag 24 november 2016 19:42 schreef Discombobulate het volgende:
Hij heeft ten slotte geen modellingstechnieken gebruikt om tot die kennis te komen, maar het heeft wel betrekking op de waarneming van het verschijnsel.
quote:Op donderdag 24 november 2016 19:41 schreef Mainport het volgende:
[..]
Dank, leuk spelletje.
Mijn stelling is: wetenschap legt (onterecht) een claim op de waarheid.
Dit zijn mijn argumenten voor die stelling:
Dit lijkt me in elk geval geen argument voor de stelling. In elk geval niet voor de stelling dat die claim onterecht is.quote:De wetenschap is gepreoccupeerd met het doen van objectieve uitspraken over de werkelijkheid. Als je iets objectief noemt, zeg je dat het de waarheid is.
Dit lijkt me ook geen argument voor de stelling. Het lijkt me vooral een tweede stelling zonder argumenten.quote:Er bestaat niet zoiets als een losstaande objectieve realiteit. Al het geobserveerde is ondergeschikt aan de subjectieve belevingen van degene die observeert.
Er is dan ook niemand die dat dwaas zou noemen. Zeker wetenschappers niet. Overigens is ook dit geen argument voor je stelling.quote:Omdat wetenschap zich altijd doorontwikkelt, verandert en terugkomt op voorgaande bevindingen, is het niet dwaas de huidige bevindingen enigszins te relativeren.
Dit sluit zeker niet uit dat de claim op kennis van de waarheid door de wetenschap terecht is. Dus nee, dit lijkt me ook geen argument.quote:Daarnaast is wetenschap gedreven door ideologieën, zoals Comtes positivisme; de drang om alles te meten en te classificeren brengt slechts een beperkte vorm van kennis voort.
Ik begrijp dat je er een semantische kwestie over de aard van argumenten van wil maken, nadat je iemand verweten hebt geen argumenten te hebben geplaatst. Is het niet makkelijker voortaan de drogredenen achterwege te laten?quote:
Een iets genuanceerder voorbeeld: zoals je zei worden sommige grote wetenschappelijke ontdekkingen per toeval gedaan. Het is mij niet duidelijk waarom deze uitkomsten minder werkelijk zijn dan alle andere wetenschappelijke ontdekkingen, en dus kennis daaromtrent, waar wel heel veel inzet voor is gedaan.quote:Op donderdag 24 november 2016 19:49 schreef Molurus het volgende:
Als we even aannemen dat "verschijnsel" betekent dat het wordt waargenomen, en dat die vergelijking dat verschijnsel in significant detail beschrijft, zou ik zeggen van wel. Overigens negeer ik hier de toevoeging 'door stom toeval', aangezien het mij niet duidelijk (genoeg) is wat dat betekent.
Nog iemand die beweert dat de uitkomst de methode legitimeert. Het zou een topic op zichzelf waard zijn.quote:Op donderdag 24 november 2016 19:58 schreef Molurus het volgende:
Ergens is het ook gewoon wat gek... gebruik maken van technologie zoals computers en internet, en dan beweren dat de claim die de wetenschap op de waarheid doet onterecht is.
Het is niet heel anders dan een solipsist die verbaasd is dat er geen andere solipsisten zijn. (Bertrand Russell.)
Laten we er eens een gedachtenexperiment bij pakken dat hierop inspeelt.quote:Op donderdag 24 november 2016 20:05 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Een iets genuanceerder voorbeeld: zoals je zei worden sommige grote wetenschappelijke ontdekkingen per toeval gedaan. Het is mij niet duidelijk waarom deze uitkomsten minder werkelijk zijn dan alle andere wetenschappelijke ontdekkingen, en dus kennis daaromtrent, waar wel heel veel inzet voor is gedaan.
Het is net zoiets als zeggen dat hoofdrekenen minder 'werkelijk' is dan rekenen met pen en papier.
Ik vind de constatering dat een methode werkt wel een goede reden om die methode te gebruiken, Maar als je die niet wilt gebruiken staat het je helemaal vrij om je computer uit het raam te gooien hoor.quote:Op donderdag 24 november 2016 20:05 schreef Mainport het volgende:
[..]
Nog iemand die beweert dat de uitkomst de methode legitimeert. Het zou een topic op zichzelf waard zijn.
Ik ben het met je eens.quote:Op donderdag 24 november 2016 20:13 schreef Molurus het volgende:
[..]
Laten we er eens een gedachtenexperiment bij pakken dat hierop inspeelt.
Stel nu dat ik de volgende bewering doe:
--> Jan Dijkstra bevindt zich nu in een restaurantje in Arequipa in Peru.
Ik heb geen enkel idee welk restaurantje ik bedoel... sterker nog, ik ken die hele Jan Dijkstra niet en er is ook geen enkele manier waarop ik kan weten of Jan Dijkstra wel of niet in dat restaurantje zit.
Laten we nu eens aannemen dat, door stom toeval (), we morgen na controle erachter komen dat die bewering juist is. Kun je dan stellen dat ik vandaag wist dat Jan Dijkstra in een restaurantje in Arequipa in Peru zat?
Ik zou zeggen: nee. Het wordt pas kennis nadat die kennis is opgedaan vanuit waarneming.
Interessant, voor mij een nieuwe. Ff wat leeswerk wel.quote:Op donderdag 24 november 2016 20:23 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens.![]()
Lijkt een beetje op een https://en.wikipedia.org/wiki/Gettier_problem , maar mijn kennis is hier verder ontoereikend, zal me eens in zoiets verdiepen.
Mooi voorbeeld ook!quote:Op donderdag 24 november 2016 20:23 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Simpelste voorbeeld van Wikipedia: 'Frederik wil weten hoe laat het is en kijkt daarom op de klok, die twaalf uur aanwijst. Omdat de klok twaalf uur aanwijst, gelooft Frederik dat het twaalf uur is. Wat hij echter niet weet, is dat de klok al enkele dagen stilstaat. "Toevalligerwijs" is het echter wel twaalf uur.'
Zo bedoelde ik het niet helemaal, maar Molurus heeft dat verder prima uitgelegd hier boven.quote:Op donderdag 24 november 2016 19:17 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
'begging the question', dus als jij iets onderwerpt aan een wetenschappelijk proces weet jij bij voorbaat al welke resultaten daar niet bij passen. Zo werkt empirisme niet.
Is dat ook niet gewoon een kwestie van statistiek? Er zijn zoveel 'Frederiks' en klokken in de wereld dat de kans dat deze situatie een keer voorkomt naar 1 gaat. Dit zorgt voor heel veel verwarring bij heel veel mensen, omdat ze een bias hebben naar positieve resultaten.quote:Op donderdag 24 november 2016 20:38 schreef Molurus het volgende:
[..]
Mooi voorbeeld ook!![]()
En inderdaad: ook hier kun je niet stellen dat Frederik weet dat het 12 uur is. De overtuiging is juist, maar een correcte overtuiging is niet noodzakelijk kennis.
Daarom spreek je bij statistiek in dat soort gevallen over een 'probability'.quote:Op vrijdag 25 november 2016 09:55 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Is dat ook niet gewoon een kwestie van statistiek? Er zijn zoveel 'Frederiks' en klokken in de wereld dat de kans dat deze situatie een keer voorkomt naar 1 gaat. Dit zorgt voor heel veel verwarring bij heel veel mensen, omdat ze een bias hebben naar positieve resultaten.
Denk aan een horoscoop, mensen vergeten de keren dat die fout zat en onthouden de keren dat het overeen kwam met ervaring, naast het feit dat horoscopen zo geschreven zijn dat er altijd wel iets een beetje 'raakt'. Ik denk dat we het er allemaal over eens zijn dat horoscopen nul komma nul kennis omvatten.
Om even een praktisch voorbeeld te gebruiken.
Ik neem tenminste de moeite om ze toe te lichten.quote:Op vrijdag 25 november 2016 19:59 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dit is toch wel typisch om van jou te horen. Alsof je zelf je posts zo goed toelicht.
Ik heb je diverse vragen gesteld waar je niet op bent ingegaan, en niet alleen in dit topic. En ik ben niet de enige. Hoop dat dat toelichting genoeg is.quote:Op zaterdag 26 november 2016 09:01 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik neem tenminste de moeite om ze toe te lichten.
Klaag-wijs of ontkenningsreacties zonder toelichting voegen mijnsinziens niets toe.
Maar goed, ze maken nu eenmaal deel uit van een open forumwereld, dus ik neem ze op de koop toe.
Het probleem is... geloof verschaft alleen de schijn van zingeving.quote:Op zaterdag 26 november 2016 10:12 schreef truthortruth het volgende:
Het stuk zingeving ontbreekt compleet binnen zowel atheïsme als wetenschap, als je spreekt over 'geloof' en 'religie' dan is zingeving het uitgangspunt.
Het is gewoon niet handig om te beginnen met een 'zingeving' en dan pas te gaan onderzoeken. Als er al een 'zingeving' zou zijn, begin dan met onderzoeken. Als je andersom begint dan weet je zeker dat die zingeving geen fundament heeft. Dat onderzoeken kan een filosofische zoektocht zijn, maar ook een wetenschappelijke.quote:Op zaterdag 26 november 2016 10:48 schreef Molurus het volgende:
Het probleem is... geloof verschaft alleen de schijn van zingeving.
Atheisme en wetenschap zijn daar tenminste eerlijker in, in die zin dat ze niet pretenderen zingeving te verschaffen.
Wie zoekt naar zingeving kan zich wellicht beter verdiepen in filosofie, hoewel daar nooit definitieve antwoorden uit komen.
Aan de hand van je eigen vragen daarover. Maar echt communiceren en luisteren naar anderen doe je niet.quote:Op zaterdag 26 november 2016 09:01 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik neem tenminste de moeite om ze toe te lichten.
Op een open forum moet je kunnen accepteren dat er verschillende meningen zijn. Uiteindelijk gaat het niet om het gelijk, want het eigen gelijk kun je aan een ander die er anders over denkt toch niet opdringen.quote:Op zaterdag 26 november 2016 10:58 schreef Molurus het volgende:
[..]
Aan de hand van je eigen vragen daarover. Maar echt communiceren en luisteren naar anderen doe je niet.
Je blijft maar je onvermogen om te luisteren demonstreren. Er is niemand die beweert dat er geen verschillende meningen mogen zijn, of dat het gaat om wie gelijk heeft.quote:Op zaterdag 26 november 2016 13:13 schreef Elzies het volgende:
[..]
Op een open forum moet je kunnen accepteren dat er verschillende meningen zijn. Uiteindelijk gaat het niet om het gelijk, want het eigen gelijk kun je aan een ander die er anders over denkt toch niet opdringen.
Een computer is ontworpen op basis van de creationistische methode, niet de wetenschappelijke methode.quote:Op donderdag 24 november 2016 20:15 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik vind de constatering dat een methode werkt wel een goede reden om die methode te gebruiken, Maar als je die niet wilt gebruiken staat het je helemaal vrij om je computer uit het raam te gooien hoor.
Want dat is namelijk precies wat je doet met internetten: gebruik maken van de wetenschappelijke methode. Of je dat nu leuk vindt of niet.
Nee, je blijft je standpunt gewoon herhalen. Tot iemand met betere kennis komt en dan krabbel je terug met een slap 'dit is een forum iedereen mag een mening hebben en als je daar niet mee om kunt gaan bla bla bla'.quote:Op zaterdag 26 november 2016 13:07 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik geef prima toelichting op de vragen die mij gesteld worden
Ja en nee. Mag dat ook?quote:Op zaterdag 26 november 2016 15:26 schreef Fir3fly het volgende:
Is de evolutietheorie de beste manier om de diversiteit aan soorten te verklaren? Gewoon ja of nee.
Nee, dat is geen antwoord. Dit is echt een binaire vraag.quote:
De vraag is dat wel maar de mogelijke antwoorden niet. Dat zou je ook moeten inzien.quote:Op zaterdag 26 november 2016 16:52 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nee, dat is geen antwoord. Dit is echt een binaire vraag.
De enige mogelijk antwoord op die vraag is, als je gewoon eerlijk tegenover jezelf bent, vrij makkelijk.quote:Op zaterdag 26 november 2016 16:53 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
De vraag is dat wel maar de mogelijke antwoorden niet. Dat zou je ook moeten inzien.
Dit is wel ongeveer dat antwoord wat ik wilde uitlokken. Het mag vanzelfsprekend zijn voor anderen maar even uitleggen voor de leek is prima.quote:Op zaterdag 26 november 2016 17:04 schreef Semisane het volgende:
[..]
De enige mogelijk antwoord op die vraag is, als je gewoon eerlijk tegenover jezelf bent, vrij makkelijk.
De evolutietheorie is niet alleen de beste verklaring voor biologische diversiteit, maar ook de enige.
Het zal niet perfect zijn en allesomvattend, maar om biologische diversiteit te verklaren hebben "we" gewoon geen andere verklaringen.
Dat kan heel arrogant klinken, maar zo bedoel ik het niet. Het gaat ook niet eens om "gelijk krijgen". Het gaat gewoon om de simpele conclusie dat de evolutietheorie de enige verklaring is (tot nu toe) voor biologische diversiteit en niemand die echt eerlijk tegenover zichzelf is kan dat ontkennen.
De vraag is dus eigenlijk...hoe eerlijk ben je tegenover jezelf?
Ik vraag het daarom ook aan Elzies, en niet aan jou. Daar is een reden voor, dat had je geweten als je het topic gelezen had.quote:Op zaterdag 26 november 2016 16:53 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
De vraag is dat wel maar de mogelijke antwoorden niet. Dat zou je ook moeten inzien.
Ik snap het niet, wat wilde je precies uitlokken? Een duidelijk antwoord...dat kan je zelf toch ook gewoon posten?quote:Op zaterdag 26 november 2016 17:11 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dit is wel ongeveer dat antwoord wat ik wilde uitlokken. Het mag vanzelfsprekend zijn voor anderen maar even uitleggen voor de leek is prima.
Je verward het niet willen luisteren met het afdwingen te moeten denken in jouw beperkte denkkader. En dat op een filosofisch forum.quote:Op zaterdag 26 november 2016 13:44 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je blijft maar je onvermogen om te luisteren demonstreren. Er is niemand die beweert dat er geen verschillende meningen mogen zijn, of dat het gaat om wie gelijk heeft.
Het gaat erom dat je luistert en reageert op de punten die anderen inbrengen. Wat je wederom, ook in deze post, niet doet.
Communiceren is meer dan anderen quoten. Je zult ook op de inhoud van die quotes moeten reageren, anders ben je alsnog voornamelijk monologen op aan het hangen die, zover ik dat kan beoordelen, niemand hier interesseren.
Oftewel ergens (vanaf het begin) vanuit blijven gaan zodat je alles in het vervolg kan falsificeren zodat het lijkt of het onomstotelijk is.quote:Op zondag 27 november 2016 10:52 schreef Haushofer het volgende:
Oftewel, wat andere geloofsmethodes als zwakte hebben (het kan nooit onomstotelijk worden bewezen) heeft Poppers nu juist als kenmerkende eigenschap van wetenschap gedoopt (je kunt alleen falsificeren).
Evolutie theorie wordt gesteund door de overgrote meerderheid, maar intelligent ontwerp wordt gesteund door de overgrote meerderheid van de mensen die vrije wil als echt beschouwen, en het wetenschappelijk serieus nemen.quote:Op zaterdag 26 november 2016 17:04 schreef Semisane het volgende:
[..]
De enige mogelijk antwoord op die vraag is, als je gewoon eerlijk tegenover jezelf bent, vrij makkelijk.
De evolutietheorie is niet alleen de beste verklaring voor biologische diversiteit, maar ook de enige.
Het zal niet perfect zijn en allesomvattend, maar om biologische diversiteit te verklaren hebben "we" gewoon geen andere verklaringen.
Dat kan heel arrogant klinken, maar zo bedoel ik het niet. Het gaat ook niet eens om "gelijk krijgen". Het gaat gewoon om de simpele conclusie dat de evolutietheorie de enige verklaring is (tot nu toe) voor biologische diversiteit en niemand die echt eerlijk tegenover zichzelf is kan dat ontkennen.
De vraag is dus eigenlijk...hoe eerlijk ben je tegenover jezelf?
Wat een warrig gebrabbel.quote:Op zondag 27 november 2016 11:05 schreef Syamsu het volgende:
Evolutie theorie wordt gesteund door de overgrote meerderheid, maar intelligent ontwerp wordt gesteund door de overgrote meerderheid van de mensen die vrije wil als echt beschouwen, en het wetenschappelijk serieus nemen.
Er is geen redelijke discussie mogelijk met evolutie wetenschappers. Ontkenning van vrije wil is gebaseerd op ordinaire zonde.
Onzin. Niks is onomstotelijk in de wetenschap, zoals ik aanstipte. Er zijn hele waslijsten van hypothesen en theorieën die verworpen zijn, alsmede paradigmaverschuivingen.quote:Op zondag 27 november 2016 11:00 schreef Faz3D het volgende:
[..]
Oftewel ergens (vanaf het begin) vanuit blijven gaan zodat je alles in het vervolg kan falsificeren zodat het lijkt of het onomstotelijk is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |