abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 20 november 2016 @ 17:58:32 #1
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166782745
Omdat een ander topic elders een beetje vervuild raakte met off-topic reacties over het al dan niet wetenschappelijk zijn van zaken als psychologie, psychiatrie, sociologie, criminologie, etc. (oftewel anders dan de bètavakken) hier maar even verder.

Centrale vragen: is er sprake van een verschillende mate van wetenschappelijkheid tussen de wetenschappelijke disciplines? Kan van bepaalde wetenschappelijke disciplines zelfs de wetenschappelijkheid ontkend worden?

Disclaimer voor de nog eventueel bestaande mods hier: ja, serieus, dit betreft de filosofie.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_166782799
quote:
2s.gif Op zondag 20 november 2016 17:56 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Met het verschil dat het bij die laatste soms andersom is: daar gaan mensen vaak uit van bogus onderzoek.
Hoe is dat een verschil? Dat wordt door ontkenners van de anderen ook beweerd namelijk.

Wat dat betreft vraag ik mij net als Cockwhale af of en welke publicaties in dat vakgebied je nu werkelijk hebt gelezen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zondag 20 november 2016 @ 18:16:42 #3
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_166783156
quote:
14s.gif Op zondag 20 november 2016 17:55 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Nou ja, mooi dat dat de indruk is dan.

Vergelijk het met de farmaceutische industrie.
Niet mooi. Vrij irritant. Veel te veel mensen denken dat het onzin is, dus doen ze niets met de resultaten. Dat is erg jammer.
  zondag 20 november 2016 @ 19:20:38 #4
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166784823
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2016 18:16 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Niet mooi. Vrij irritant. Veel te veel mensen denken dat het onzin is, dus doen ze niets met de resultaten.
Zoals wie?
  maandag 21 november 2016 @ 14:50:49 #5
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_166801242
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_166825625
quote:
10s.gif Op zondag 20 november 2016 18:01 schreef Molurus het volgende:

[..]

Hoe is dat een verschil? Dat wordt door ontkenners van de anderen ook beweerd namelijk.

Wat dat betreft vraag ik mij net als Cockwhale af of en welke publicaties in dat vakgebied je nu werkelijk hebt gelezen.
Op die vraag heb ik ook nog geen antwoord gekregen. En als de bevinding van derden afkomstig is, dan ben ik benieuwd naar de bron.
  dinsdag 22 november 2016 @ 16:00:21 #7
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166826428
quote:
10s.gif Op zondag 20 november 2016 18:01 schreef Molurus het volgende:

[..]

Mijn ervaring is in het systeem zelf (de universiteit), niet in de publicaties.
pi_166826447
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 november 2016 16:00 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dan kan ik eigenlijk alleen maar concluderen dat je uitspraak op niets is gebaseerd.
  dinsdag 22 november 2016 @ 16:01:50 #9
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166826457
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2016 16:01 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dan kan ik eigenlijk alleen maar concluderen dat je uitspraak op niets is gebaseerd.
Dat mag.
pi_166827014
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 november 2016 16:00 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Hoe wordt dat gereflecteerd in het systeem dan? De opdrachten die studenten krijgen? De leerstof?
pi_166841820
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2016 17:58 schreef Fir3fly het volgende:
Omdat een ander topic elders een beetje vervuild raakte met off-topic reacties over het al dan niet wetenschappelijk zijn van zaken als psychologie, psychiatrie, sociologie, criminologie, etc. (oftewel anders dan de bètavakken) hier maar even verder.

Centrale vragen: is er sprake van een verschillende mate van wetenschappelijkheid tussen de wetenschappelijke disciplines? Kan van bepaalde wetenschappelijke disciplines zelfs de wetenschappelijkheid ontkend worden?

Disclaimer voor de nog eventueel bestaande mods hier: ja, serieus, dit betreft de filosofie.
Wetenschappers ontkennen voortdurend elkaars onderzoeken of ze vervalsen hun onderzoeksresultaten vanwege financiële belangen.

Bovendien zijn de meeste wetenschappelijke hypotheses en theorieën gestaafd op puur geloof en dito aannames. Ze zullen in de praktijk nooit bewezen of aantoonbaar gemaakt worden.
pi_166843841
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2016 06:00 schreef Elzies het volgende:

[..]

Wetenschappers ontkennen voortdurend elkaars onderzoeken of ze vervalsen hun onderzoeksresultaten vanwege financiële belangen.

Bovendien zijn de meeste wetenschappelijke hypotheses en theorieën gestaafd op puur geloof en dito aannames. Ze zullen in de praktijk nooit bewezen of aantoonbaar gemaakt worden.
Ik zou zeggen dat vooral deze post gebaseerd is op puur geloof en dito aannames.
  woensdag 23 november 2016 @ 10:18:28 #13
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166843952
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2016 16:36 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Hoe wordt dat gereflecteerd in het systeem dan? De opdrachten die studenten krijgen? De leerstof?
In mijn ervaring ligt de nadruk te veel op het resultaat van onderzoek en minder op het juist toepassen van de methode. Het wordt aangemoedigd om maatschappelijk 'interessante' antwoorden te produceren. En daarbij mag een beetje datamanipulatie dat niet in de weg zitten.
  woensdag 23 november 2016 @ 10:22:30 #14
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166844022
quote:

[..]

Namen en rugnummers. Bewijs.

quote:
Bovendien zijn de meeste wetenschappelijke hypotheses en theorieën gestaafd op puur geloof en dito aannames.
Welke? En op welk geloof?
pi_166863420
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2016 10:10 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik zou zeggen dat vooral deze post gebaseerd is op puur geloof en dito aannames.
Ik noem als voorbeeld de recente theorie omtrent de zwaartekracht van een Nederlandse onderzoeker van de VU die nu de wereld rond gaat.

Als zijn theorie zou kloppen dan zou dit betekenen dat de hypothese rondom donkere materie in de prullenbak kan. Dan zou er sprake zijn van een geloof in een denkbeeld, waarvan men al decennia meent dat het bestaat en deel uitmaakt van dit universum.
pi_166864687
Een geloof gebaseerd op meerdere crosschecks. Maar 't is inderdaad geen garantie zoals je bij een stofzuiger krijgt in inderdaad.
  donderdag 24 november 2016 @ 09:44:47 #17
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166864697
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2016 05:52 schreef Elzies het volgende:

[..]

Ik noem als voorbeeld de recente theorie omtrent de zwaartekracht van een Nederlandse onderzoeker van de VU die nu de wereld rond gaat.

Als zijn theorie zou kloppen dan zou dit betekenen dat de hypothese rondom donkere materie in de prullenbak kan. Dan zou er sprake zijn van een geloof in een denkbeeld, waarvan men al decennia meent dat het bestaat en deel uitmaakt van dit universum.
Je snapt er wederom geen bal van.

Bekijk deze video eens, van een daadwerkelijke natuurkundige. Hij praat over dark energy en ook over alternatieve hypotheses. Nergens stelt hij dat hij 'gelooft' in dark energy. Het is gewoon een naam, een placeholder. Hij zegt ook heel duidelijk dat ze er tot nu toe helemaal niets van snappen. Mocht er een verklaring voor gevonden worden kunnen al die andere hypotheses inderdaad de prullenbak in. Dat is juist de kracht van wetenschap, dat je onderscheid kunt maken tussen wat wel plausibel is en wat niet.

De enige die hier geloof tentoonspreidt ben jij, je gelooft op de een of andere manier dat je kennis hebt over natuurkunde terwijl keer op keer bewezen wordt dat dat totaal niet het geval is.
pi_166864711
Ik zou verder ook wel wat meer onderbouwing of cijfers willen zien voor die fraude, maar op m'n eerdere vragen kreeg ik ook niet echt antwoord.
pi_166870420
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2016 05:52 schreef Elzies het volgende:

[..]

Zo te zien heb je nul verstand van wetenschap. Wat goed van jou dat je dan toch durft deel te nemen aan een discussie daarover. ^O^
1 + 1 = blauw
pi_166870665
Omdat wetenschap zich altijd doorontwikkelt, verandert en terugkomt op voorgaande bevindingen, is het niet dwaas de huidige bevindingen enigszins te relativeren.

Daarnaast is wetenschap gedreven door ideologieën, zoals Comtes positivisme; de drang om alles te meten en te classificeren brengt slechts een beperkte vorm van kennis voort.

Bovendien worden normatieve vraagstukken, toch de kwestie van onze tijd, door de wetenschap genegeerd, hoewel sommige takken er een objectief antwoord op proberen te geven.
Graag op anoniem
  donderdag 24 november 2016 @ 16:09:18 #21
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166870962
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2016 15:56 schreef Mainport het volgende:
Omdat wetenschap zich altijd doorontwikkelt, verandert en terugkomt op voorgaande bevindingen, is het niet dwaas de huidige bevindingen enigszins te relativeren.
Maar niet zover dat men er weer niets mee kan.
quote:
Daarnaast is wetenschap gedreven door ideologieën, zoals Comtes positivisme; de drang om alles te meten en te classificeren brengt slechts een beperkte vorm van kennis voort.
Onzin. Het is de enige manier om kennis te vergaren.
quote:
Bovendien worden normatieve vraagstukken, toch de kwestie van onze tijd, door de wetenschap genegeerd, hoewel sommige takken er een objectief antwoord op proberen te geven.
Dat komt omdat je het verkeerd begrijpt, wetenschap is een methode en geen ideologie. Je kunt wetenschap(pelijke kennis) gebruiken om morele vragen te beantwoorden.
pi_166871052
Wie beweert dat wetenschap gelijk staat aan de waarheid, beseft niet dat hij er een religieuze overtuiging op nahoudt. Het is en blijft een interessante paradox om te aanschouwen
Graag op anoniem
  donderdag 24 november 2016 @ 16:15:45 #23
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166871123
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2016 16:12 schreef Mainport het volgende:
Wie beweert dat wetenschap gelijk staat aan de waarheid
Wie doet dat dan?
quote:
, beseft niet dat hij er een religieuze overtuiging op nahoudt.
Welke dogma's? Welke goden? Welke heiligen? Welke heilige geschriften? Etcetera etcetera.
pi_166871219
Dogma's: meten = weten, falsifieerbaarheid
God: de wetenschappelijke methode
Heilige geschriften: methodologie, rationaliteit
Heiligen: Albert Einstein?
Graag op anoniem
pi_166871308
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2016 16:12 schreef Mainport het volgende:
Wie beweert dat wetenschap gelijk staat aan de waarheid, beseft niet dat hij er een religieuze overtuiging op nahoudt. Het is en blijft een interessante paradox om te aanschouwen
De Waarheid bestaat niet.

Maar zover we iets kunnen weten geeft (alleen) de wetenschap daar de mogelijkheid toe.
pi_166871382
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2016 16:22 schreef Molurus het volgende:

[..]

De Waarheid bestaat niet.

Maar zover we iets kunnen weten geeft (alleen) de wetenschap daar de mogelijkheid toe.
Als ik de onnozele terminologie mag gebruiken, denk ik dat de wetenschap een heel betrouwbare indicator van de waarheid is, maar zeker geen valide.
Graag op anoniem
  donderdag 24 november 2016 @ 16:29:11 #27
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166871443
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2016 16:25 schreef Mainport het volgende:

[..]

Als ik de onnozele terminologie mag gebruiken, denk ik dat de wetenschap een heel betrouwbare indicator van de waarheid is, maar zeker geen valide.
Dan zul je vast ook wel door hebben dat de volgende vraag dan is: wat is wel valide?
pi_166871596
Ik ben een objectiviteits- en daarmee waarheidsontkenner, dat is mijn religieuze overtuiging. Wat dus valide is, is een subjectieve beleving.

Ik besef dat ik praat in een cirkelredenering; objectiviteit, waarheid en validiteit haken op elkaar in, en zijn alle drie concepten die de wetenschap probeert na te streven. Dat is, vanuit mijn pseudoreligie, het grote manco van de wetenschap.
Graag op anoniem
  donderdag 24 november 2016 @ 16:38:39 #29
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166871619
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2016 16:37 schreef Mainport het volgende:
Ik ben een objectiviteits- en daarmee waarheidsontkenner, dat is mijn religieuze overtuiging. Wat dus valide is, is een subjectieve beleving.
Aha. Maar is elke subjectieve beleving even valide?
pi_166871620
Wetenschap gaat voor zover alleen over fysieke, empirische en descriptieve kennis, maar voor elk van deze geldt een tegenovergestelde; niet-fysieke (wellicht kennis omtrent bewustzijn en relatieverhoudingen tussen subjecten), a priori (logica en wiskunde) en normatieve (ethiek e.d.) kennis. Dus mocht het zo zijn dat die daadwerkelijk bestaan dan gaat wetenschap maar over een deel van wat we onder kennis verstaan.

Tevens gaat wetenschap deels over niet-observeerbare entiteiten, willen we die rechtvaardigen dan hebben we filosofische methodieken nodig, want met alleen wetenschap kunnen we die vermeende resultaten niet rechtvaardigen.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_166871696
Ooit komt er een elfjarige ofzo, die de samenhang tussen de natuurwetten ziet, en die een computerprogrammaatje schrijft waar alle natuurwetten logisch worden berekend, zonder empirisch hoeven te meten wat de natturwetten zijn.

Dan blijkt eindelijk dat wetenschap niks voorsteld.
pi_166871720
quote:
7s.gif Op donderdag 24 november 2016 16:38 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Aha. Maar is elke subjectieve beleving even valide?
Vanuit mijn subjectieve beleving niet.
Graag op anoniem
pi_166871730
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2016 16:25 schreef Mainport het volgende:

[..]

Dichter bij 'valide' ga je echt niet komen.
pi_166871773
Dat is ijdelheid vanuit het heden. Men kan de wetenschap nemen anno 1920, was het toen allemaal ook zo valide?
Graag op anoniem
  donderdag 24 november 2016 @ 16:48:09 #35
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166871790
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2016 16:44 schreef Mainport het volgende:

[..]

Vanuit mijn subjectieve beleving niet.
Is er een centrale arbiter?
pi_166871815
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2016 16:47 schreef Mainport het volgende:
Dat is ijdelheid vanuit het heden. Men kan de wetenschap nemen anno 1920, was het toen allemaal ook zo valide?
Ook toen was er geen absolute waarheid. Die is er ook nooit geweest trouwens.

Maar de wetenschappelijke methode was toen niet meer of minder valide dan nu.
pi_166872009
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2016 16:49 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ook toen was er geen absolute waarheid. Die is er ook nooit geweest trouwens.

Maar de wetenschappelijke methode was toen niet meer of minder valide dan nu.
Inderdaad, niet meer of minder, dus net zo min valide als nu.

Een centrale arbiter? Ik begrijp de vraag niet. Wanneer het gaat over waarden ben ik een universalist, maar zodra het gaat over de beleving van feiten, tja, feiten worden altijd in dienst gesteld van waarden en overtuigingen.
Graag op anoniem
  donderdag 24 november 2016 @ 16:58:26 #38
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166872083
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2016 16:56 schreef Mainport het volgende:

[..]

feiten worden altijd in dienst gesteld van waarden en overtuigingen.
De wetenschappelijke methode is juist zo opgesteld om dat zo veel als mogelijk tegen te gaan.
pi_166872120
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2016 16:56 schreef Mainport het volgende:

[..]

Inderdaad, niet meer of minder, dus net zo min valide als nu.
Bij gebrek aan beter valide genoeg. Het werkt ieg uitstekend.
  donderdag 24 november 2016 @ 17:02:32 #40
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166872188
Ik vraag me nogmaals af welke 'limits' dat dan moeten zijn.
pi_166873349
quote:
14s.gif Op donderdag 24 november 2016 16:09 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Onzin. Het is de enige manier om kennis te vergaren.

Dus we zijn gerechtvaardigd om alle vermeende niet-wetenschappelijke kennis te negeren? Grappig, want de wetenschappelijke methode heeft zelf namelijk helemaal geen rechtvaardigingsmethode die empirisch van aard is, dus als de wetenschappelijke methode onze enige bron van kennis is hebben we geen kenbron nodig over onze wetenschappelijke kennis. Dit lijkt me vrij absurd en doortrokken.

Mag je mij wel eens vertellen hoe je een wetenschappelijke uitspraak zonder enig achtergrondraamwerk kunt rechtvaardigen.
  donderdag 24 november 2016 @ 18:33:40 #42
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_166874026
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2016 16:37 schreef Mainport het volgende:

Ik besef dat ik praat in een cirkelredenering; objectiviteit, waarheid en validiteit haken op elkaar in, en zijn alle drie concepten die de wetenschap probeert na te streven. Dat is, vanuit mijn pseudoreligie, het grote manco van de wetenschap.
De wetenschap claimt ten eerste geen absolute waarheid, maar doet aan "waarheidsbenadering".

Maar vertel, heeft jouw pseudoreligie buiten kritiek ook een alternatief voor die benoemde, zogenaamde, manco?
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_166874262
quote:
7s.gif Op donderdag 24 november 2016 18:33 schreef Semisane het volgende:
De wetenschap claimt ten eerste geen absolute waarheid, maar doet aan "waarheidsbenadering".

Maar vertel, heeft jouw pseudoreligie buiten kritiek ook een alternatief voor die benoemde, zogenaamde, manco?
Het is een bekende misvatting dat er bij kritiek een alternatief aangedragen moet worden, alsof de kritiek zonder een alternatief niet zou blijven staan.

Zo lang wetenschap zich beroept op objectiviteit, beroept ze zich per definitie ook op de waarheid.
Graag op anoniem
  donderdag 24 november 2016 @ 18:49:50 #44
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_166874375
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2016 18:44 schreef Mainport het volgende:

[..]

Het is een bekende misvatting dat er bij kritiek een alternatief aangedragen moet worden, alsof de kritiek zonder een alternatief niet zou blijven staan.
Gelukkig maar dat ik niet die misvatting heb, op het feit na dat ik je kritiek slecht onderbouwd vind (en me dus afvraag of je werkelijk van kritiek in dit geval _kan_ spreken), ben ik me wel degelijk bewust dat kritiek los van een alternatief kan bestaan.

Enkel ik ben me ook bewust dat kritiek zonder alternatief als snel weinig interessant wordt. Het is namelijk vaak niet de kritiek die inhoud geeft aan een discussie, maar een alternatief denkbeeld.

Maar goed, je kan natuurlijk ook proberen in te gaan op dat ik zei dat wetenschap überhaupt geen absolute waarheidsclaims maakt. Dan mag je van mij verder een alternatief weglaten hoor. :)
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  donderdag 24 november 2016 @ 18:51:02 #45
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_166874396
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2016 18:44 schreef Mainport het volgende:

Zo lang wetenschap zich beroept op objectiviteit, beroept ze zich per definitie ook op de waarheid.
Maar geen absolute waarheid, enkel waarheid bij benadering, dus dat is verder geen enkel probleem. :)
pi_166874421
Is 'objectiviteit bij benadering' niet gewoon hetzelfde als subjectief?
Graag op anoniem
  donderdag 24 november 2016 @ 18:52:22 #47
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166874427
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2016 18:04 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Dus we zijn gerechtvaardigd om alle vermeende niet-wetenschappelijke kennis te negeren?
Nee, die onderwerpen we aan het wetenschappelijk proces.
  donderdag 24 november 2016 @ 18:54:51 #48
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_166874476
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2016 18:52 schreef Mainport het volgende:
Is 'objectiviteit bij benadering' niet gewoon hetzelfde als subjectief?
Dan noem je het subjectiviteit. :) Over het algemeen bekijk ik de wetenschap meer vanuit de resultaten die het boekt.

Al zou het dat wetenschap subjectief is, je typt dat bericht op een apparaat die volledig volgens de wetenschappelijke methode werkt. Dan ligt de wetenschappelijke subjectiviteit tot nu toe een stuk dichter bij "de waarheid" dan welke, door mensen in het verleden bedachte, methode dan ook. :)
pi_166874543
quote:
7s.gif Op donderdag 24 november 2016 18:54 schreef Semisane het volgende:

[..]

Dan noem je het subjectiviteit. :) Over het algemeen bekijk ik de wetenschap meer vanuit de resultaten die het boekt.

Al zou het dat wetenschap subjectief is, je typt dat bericht op een apparaat die volledig volgens de wetenschappelijke methode werkt. Dan ligt de wetenschappelijke subjectiviteit tot nu toe een stuk dichter bij "de waarheid" dan welke, door mensen in het verleden bedachte, methode dan ook. :)
Ah, dus de uitkomst legitimeert de methode? Zeg dat dan meteen
Graag op anoniem
  donderdag 24 november 2016 @ 18:59:14 #50
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_166874581
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2016 18:57 schreef Mainport het volgende:

[..]

Ah, dus de uitkomst legitimeert de methode? Zeg dat dan meteen
Niet?

Even voor de duidelijkheid, ik zie nog geen enkel interessant argument van jouw kant tegen de wetenschappelijke methode...en kennelijk wil je ook niet beginnen over alternatieve methode om kennis op te doen.

Dan wordt het toch al snel een vrij weinig interessante bedoeling. :)
pi_166874609
quote:

[..]

Dus we zijn gerechtvaardigd om alle vermeende niet-wetenschappelijke kennis te negeren?
"Niet-wetenschappelijke kennis" lijkt mij een contradictio in terminis.

quote:

Grappig, want de wetenschappelijke methode heeft zelf namelijk helemaal geen rechtvaardigingsmethode die empirisch van aard is, dus als de wetenschappelijke methode onze enige bron van kennis is hebben we geen kenbron nodig over onze wetenschappelijke kennis. Dit lijkt me vrij absurd en doortrokken.
De wetenschappelijke methode is empirisch van aard, en er is inderdaad geen andere manier om de validiteit daarvan te rechtvaardigen zonder je te beroepen op diezelfde empirie.

Maar goed, wat is dan het alternatief? Solipsisme? Doe mij dan maar de aanname dat onze waarnemingen iets zeggen over de werkelijkheid.
pi_166874619
quote:

[..]

Het klopt wel dat bevestigende onderzoeken, of onderzoeken die een verband vinden, veel sneller gepubliceerd worden dan onderzoeken waarbij er geen verband gevonden wordt. Dan ontstaat er een vertekend beeld.

Maar daarom zijn meta-analyses ook belangrijk. Een onderzoek op zichzelf zegt niet zoveel.

[ Bericht 0% gewijzigd door viceversa op 24-11-2016 19:07:37 ]
pi_166874942
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2016 18:59 schreef Molurus het volgende:

[..]

"Niet-wetenschappelijke kennis" lijkt mij een contradictio in terminis.

A priori kennis is niet wetenschappelijk.

quote:
De wetenschappelijke methode is empirisch van aard, en er is inderdaad geen andere manier om de validiteit daarvan te rechtvaardigen zonder je te beroepen op diezelfde empirie.

Maar goed, wat is dan het alternatief? Solipsisme? Doe mij dan maar de aanname dat onze waarnemingen iets zeggen over de werkelijkheid.

Om een wetenschappelijke uitspraak te rechtvaardigen hebben we een raamwerk nodig. Wetenschap zelf kan die nooit op een empirische manier vast stellen. Er zijn altijd conceptuele kaders nodig die strikt gezien niet wetenschappelijk zijn, zie ook: https://en.wikipedia.org/wiki/Duhem%E2%80%93Quine_thesis , want anders zou je niet kunnen kiezen wat je onder je empirische data verstaat (https://en.wikipedia.org/wiki/Underdetermination ).

En, huh, solipsisme?
pi_166874991
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2016 19:13 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

A priori kennis is niet wetenschappelijk.
A priori kennis lijkt me net zo goed een contradictio in terminis. :D

quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2016 19:13 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

En, huh, solipsisme?
De aanname dat waarnemingen niks zeggen over de werkelijkheid. ;)

Overigens zijn "waarnemingen" en "werkelijkheid" wat mij betreft equivalent. Zelfs een solipsist kan met de wetenschappelijke methode zijn eigen waarnemingen voorspellen en begrijpen, ook als ze geen echte werkelijkheid representeren.
pi_166875005
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2016 19:13 schreef Mainport het volgende:

[..]

Wellicht als ik geen argumenten aangedragen zou hebben.
Zover ik kan ontdekken heb je dat ook niet.
pi_166875060
quote:
14s.gif Op donderdag 24 november 2016 18:52 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Nee, die onderwerpen we aan het wetenschappelijk proces.
'begging the question', dus als jij iets onderwerpt aan een wetenschappelijk proces weet jij bij voorbaat al welke resultaten daar niet bij passen. Zo werkt empirisme niet.
pi_166875076
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2016 19:16 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zover ik kan ontdekken heb je dat ook niet.
Als ik nu een lijstje gegeven argumenten citeer, kan ik jou dan ook beschuldigen van een drogreden?
Graag op anoniem
pi_166875133
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2016 19:18 schreef Mainport het volgende:

[..]

Als ik nu een lijstje gegeven argumenten citeer, kan ik jou dan ook beschuldigen van een drogreden?
Dat mag. Geef ook even aan voor welke claim of stelling het argumenten zijn, zodat het helemaal duidelijk is. (Bij voorkeur zonder stupide meme plaatjes.)

Dus bijvoorbeeld:

Mijn stelling is: de wetenschappelijke methode is niet valide.
Dit zijn mijn argumenten voor die stelling:

- ...
- ...
- ...

Succes.
pi_166875284
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2016 19:15 schreef Molurus het volgende:

[..]

A priori kennis lijkt me net zo goed een contradictio in terminis. :D

Neem de definitie van een driehoek: een verbinding van drie punten die niet op een rechte lijn liggen en met elkaar verbonden zijn. Het feit dat de som van alle hoeken altijd 180 graden bedraagt is a priori, maar deze kennis volgt niet uit de definitie van een driehoek. Stel dat we dit voor het eerst ontdekt hebben, dan hebben we dus nieuwe kennis over een driehoek die niet empirisch van aard is. Maar je mag elke driehoek wel controleren als je dat wil. :P :P

quote:
De aanname dat waarnemingen niks zeggen over de werkelijkheid. ;)

Dat ontken ik niet, ik zeg alleen dat die aanname zelf niet empirisch is verkregen. We kunnen met goede redenen die aanname heus wel maken en daaropvolgend onze voorspellingen empirisch toetsen.
pi_166875451
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2016 19:25 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Neem de definitie van een driehoek: een verbinding van drie punten die niet op een rechte lijn liggen en met elkaar verbonden zijn. Het feit dat de som van alle hoeken altijd 180 graden bedraagt is a priori, maar deze kennis volgt niet uit de definitie van een driehoek. Stel dat we dit voor het eerst ontdekt hebben, dan hebben we dus nieuwe kennis over een driehoek die niet empirisch van aard is. Maar je mag elke driehoek wel controleren als je dat wil. :P :P
"Kennis over een driehoek"?

Als dat geen betrekking heeft op de werkelijkheid of waarnemingen dan is zowel die driehoek als de conclusies die je eruit trekt geen kennis maar fantasie.

Het wordt pas kennis als je die modelleringstechnieken gaat toepassen op waarnemingen. Overigens zou je kunnen spreken van waarnemingen van gedachtes aan driehoeken, maar dan wordt het wel heel fuzy. :D

Als ik fantaseer over een spaghettimonster, heb ik dan kennis van die gedachte? Het lijkt me een nogal vreemd gebruik van het woord "kennis". "Kennis" heeft, wat mij betreft, per definitie betrekking op modellen (wel onderdeel van jou zelf) van zaken die geen onderdeel zijn van jou zelf.

Tenzij je a la Aristoteles veronderstelt dat "driehoek" (net als "paard") een van echte driehoeken (en echte paarden) onafhankelijk bestaan heeft zie ik niet hoe deze gedachte enig hout snijdt.

Zonder echte paarden kun je ook geen kennis hebben van paarden. Ik zie niet waarom voor driehoeken nou iets anders zou gelden.

[ Bericht 3% gewijzigd door Molurus op 24-11-2016 19:39:56 ]
pi_166875828
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2016 19:20 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat mag. Geef ook even aan voor welke claim of stelling het argumenten zijn, zodat het helemaal duidelijk is. (Bij voorkeur zonder stupide meme plaatjes.)

Dus bijvoorbeeld:

Mijn stelling is: de wetenschappelijke methode is niet valide.

- ...
- ...
- ...

Succes.
Dank, leuk spelletje.

Mijn stelling is: wetenschap legt (onterecht) een claim op de waarheid.

quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2016 02:50 schreef Mainport het volgende:
De wetenschap is gepreoccupeerd met het doen van objectieve uitspraken over de werkelijkheid. Als je iets objectief noemt, zeg je dat het de waarheid is.
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2016 02:50 schreef Mainport het volgende:
Er bestaat niet zoiets als een losstaande objectieve realiteit. Al het geobserveerde is ondergeschikt aan de subjectieve belevingen van degene die observeert.
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2016 15:56 schreef Mainport het volgende:

Graag op anoniem
pi_166875850
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2016 19:29 schreef Molurus het volgende:

[..]

"Kennis over een driehoek"?

Als dat geen betrekking heeft op de werkelijkheid of waarnemingen dan is zowel die driehoek als de conclusies die je eruit trekt geen kennis maar fantasie.

Het wordt pas kennis als je die modellingstechnieken gaat toepassen op waarnemingen. Overigens zou je kunnen spreken van waarnemingen van gedachtes aan driehoeken, maar dan wordt het wel heel fuzy. :D

Als ik fantaseer over een spaghettimonster, heb ik dan kennis van die gedachte? Het lijkt me een nogal vreemd gebruik van het woord "kennis".

Dan is heel veel wiskunde gewoonweg fantasie toch? Vergelijkingen in de snaartheorie zijn dan heel veel fantasie omdat die (nog niet) betrekking hebben op de werkelijkheid. Waarom zou een driehoek dan geen deel uitmaken van de werkelijkheid?

Maar het kan i.d.d. heel fuzzy worden, op zich wel cool om over na te denken. Stel dat iemand door stom toeval een uitkomst van een vergelijking vindt die betrekking heeft op een bepaald verschijnsel. Spreken we dan ook van kennis? Hij heeft ten slotte geen modellingstechnieken gebruikt om tot die kennis te komen, maar het heeft wel betrekking op de waarneming van het verschijnsel.
pi_166876083
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2016 19:42 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Dan is heel veel wiskunde gewoonweg fantasie toch?
Is het ook ja. :) Op zich kan er een fractal aan implicaties volgen uit 1 of enkele verzinsels, maar die hele fractal is dan onderdeel van dat verzinsel wat mij betreft.

quote:

Vergelijkingen in de snaartheorie zijn dan heel veel fantasie omdat die (nog niet) betrekking hebben op de werkelijkheid. Waarom zou een driehoek dan geen deel uitmaken van de werkelijkheid?
Bedoel je dat "snaartheorie" kennis vertegenwoordigt? Er zijn meer dan genoeg wetenschappers die dat niet met je eens zijn. Vooral omdat het inderdaad geen aanwijsbare betrekking heeft op de werkelijkheid. :)

Wat niet betekent dat dat niet kan komen. Maar voor het moment is het een verzinsel. Net als die driehoek. (Althans, voor een wezen dat nooit een empirische toepassing heeft gevonden voor het concept "driehoek".)

quote:

Maar het kan i.d.d. heel fuzzy worden, op zich wel cool om over na te denken. Stel dat iemand door stom toeval een uitkomst van een vergelijking vindt die betrekking heeft op een bepaald verschijnsel. Spreken we dan ook van kennis?
Als we even aannemen dat "verschijnsel" betekent dat het wordt waargenomen, en dat die vergelijking dat verschijnsel in significant detail beschrijft, zou ik zeggen van wel. Overigens negeer ik hier de toevoeging 'door stom toeval', aangezien het mij niet duidelijk (genoeg) is wat dat betekent.

quote:

Hij heeft ten slotte geen modellingstechnieken gebruikt om tot die kennis te komen, maar het heeft wel betrekking op de waarneming van het verschijnsel.
Soms is wetenschap geluk hebben. Zo bleken imaginaire getallen, niet meer dan een wiskundige curiositeit op het moment dat ze werden bedacht volgens mij, bijzonder nuttig te zijn in bijvoorbeeld elektronica. (En diverse andere empirische wetenschappen.)

Zonder empirische toepassing voor zulke modellen zou ik echter niet willen spreken van "kennis". Maar dat is wellicht persoonlijke smaak.
pi_166876174
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2016 19:41 schreef Mainport het volgende:

[..]

Dank, leuk spelletje.

Mijn stelling is: wetenschap legt (onterecht) een claim op de waarheid.

quote:
De wetenschap is gepreoccupeerd met het doen van objectieve uitspraken over de werkelijkheid. Als je iets objectief noemt, zeg je dat het de waarheid is.
Dit lijkt me in elk geval geen argument voor de stelling. In elk geval niet voor de stelling dat die claim onterecht is.

quote:
Er bestaat niet zoiets als een losstaande objectieve realiteit. Al het geobserveerde is ondergeschikt aan de subjectieve belevingen van degene die observeert.
Dit lijkt me ook geen argument voor de stelling. Het lijkt me vooral een tweede stelling zonder argumenten.

quote:
Er is dan ook niemand die dat dwaas zou noemen. Zeker wetenschappers niet. Overigens is ook dit geen argument voor je stelling.

quote:
Dit sluit zeker niet uit dat de claim op kennis van de waarheid door de wetenschap terecht is. Dus nee, dit lijkt me ook geen argument.

Voila: 0 argumenten van jouw kant. Wel diverse claims die argumenten behoeven trouwens.
pi_166876339
Ergens is het ook gewoon wat gek... gebruik maken van technologie zoals computers en internet, en dan beweren dat de claim die de wetenschap op de waarheid doet onterecht is.

Het is niet heel anders dan een solipsist die verbaasd is dat er geen andere solipsisten zijn. (Bertrand Russell.)
pi_166876473
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2016 19:52 schreef Molurus het volgende:
.
Ik begrijp dat je er een semantische kwestie over de aard van argumenten van wil maken, nadat je iemand verweten hebt geen argumenten te hebben geplaatst. Is het niet makkelijker voortaan de drogredenen achterwege te laten?
Graag op anoniem
pi_166876513
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2016 19:49 schreef Molurus het volgende:
Als we even aannemen dat "verschijnsel" betekent dat het wordt waargenomen, en dat die vergelijking dat verschijnsel in significant detail beschrijft, zou ik zeggen van wel. Overigens negeer ik hier de toevoeging 'door stom toeval', aangezien het mij niet duidelijk (genoeg) is wat dat betekent.
Een iets genuanceerder voorbeeld: zoals je zei worden sommige grote wetenschappelijke ontdekkingen per toeval gedaan. Het is mij niet duidelijk waarom deze uitkomsten minder werkelijk zijn dan alle andere wetenschappelijke ontdekkingen, en dus kennis daaromtrent, waar wel heel veel inzet voor is gedaan.

Het is net zoiets als zeggen dat hoofdrekenen minder 'werkelijk' is dan rekenen met pen en papier. :)

Edit: Het is dus niet altijd duidelijk wat nou wel en niet glashard empirische kennis genoemd kan worden. Of tja, tenzij daar voldoende overeenstemming over is, maar dan relativeer je de boel eigenlijk.

[ Bericht 8% gewijzigd door Discombobulate op 24-11-2016 20:12:42 ]
pi_166876519
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2016 19:58 schreef Molurus het volgende:
Ergens is het ook gewoon wat gek... gebruik maken van technologie zoals computers en internet, en dan beweren dat de claim die de wetenschap op de waarheid doet onterecht is.

Het is niet heel anders dan een solipsist die verbaasd is dat er geen andere solipsisten zijn. (Bertrand Russell.)
Nog iemand die beweert dat de uitkomst de methode legitimeert. Het zou een topic op zichzelf waard zijn.
Graag op anoniem
pi_166876773
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2016 20:05 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Een iets genuanceerder voorbeeld: zoals je zei worden sommige grote wetenschappelijke ontdekkingen per toeval gedaan. Het is mij niet duidelijk waarom deze uitkomsten minder werkelijk zijn dan alle andere wetenschappelijke ontdekkingen, en dus kennis daaromtrent, waar wel heel veel inzet voor is gedaan.

Het is net zoiets als zeggen dat hoofdrekenen minder 'werkelijk' is dan rekenen met pen en papier. :)
Laten we er eens een gedachtenexperiment bij pakken dat hierop inspeelt.

Stel nu dat ik de volgende bewering doe:

--> Jan Dijkstra bevindt zich nu in een restaurantje in Arequipa in Peru.

Ik heb geen enkel idee welk restaurantje ik bedoel... sterker nog, ik ken die hele Jan Dijkstra niet en er is ook geen enkele manier waarop ik kan weten of Jan Dijkstra wel of niet in dat restaurantje zit.

Laten we nu eens aannemen dat, door stom toeval ( :) ), we morgen na controle erachter komen dat die bewering juist is. Kun je dan stellen dat ik vandaag wist dat Jan Dijkstra in een restaurantje in Arequipa in Peru zat?

Ik zou zeggen: nee. Het wordt pas kennis nadat die kennis is opgedaan vanuit waarneming.
pi_166876854
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2016 20:05 schreef Mainport het volgende:

[..]

Nog iemand die beweert dat de uitkomst de methode legitimeert. Het zou een topic op zichzelf waard zijn.
Ik vind de constatering dat een methode werkt wel een goede reden om die methode te gebruiken, Maar als je die niet wilt gebruiken staat het je helemaal vrij om je computer uit het raam te gooien hoor. :)

Want dat is namelijk precies wat je doet met internetten: gebruik maken van de wetenschappelijke methode. Of je dat nu leuk vindt of niet.
pi_166877120
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2016 20:13 schreef Molurus het volgende:

[..]

Laten we er eens een gedachtenexperiment bij pakken dat hierop inspeelt.

Stel nu dat ik de volgende bewering doe:

--> Jan Dijkstra bevindt zich nu in een restaurantje in Arequipa in Peru.

Ik heb geen enkel idee welk restaurantje ik bedoel... sterker nog, ik ken die hele Jan Dijkstra niet en er is ook geen enkele manier waarop ik kan weten of Jan Dijkstra wel of niet in dat restaurantje zit.

Laten we nu eens aannemen dat, door stom toeval ( :) ), we morgen na controle erachter komen dat die bewering juist is. Kun je dan stellen dat ik vandaag wist dat Jan Dijkstra in een restaurantje in Arequipa in Peru zat?

Ik zou zeggen: nee. Het wordt pas kennis nadat die kennis is opgedaan vanuit waarneming.
Ik ben het met je eens. :)

Lijkt een beetje op een https://en.wikipedia.org/wiki/Gettier_problem , maar mijn kennis is hier verder ontoereikend, zal me eens in zoiets verdiepen.

Simpelste voorbeeld van Wikipedia: 'Frederik wil weten hoe laat het is en kijkt daarom op de klok, die twaalf uur aanwijst. Omdat de klok twaalf uur aanwijst, gelooft Frederik dat het twaalf uur is. Wat hij echter niet weet, is dat de klok al enkele dagen stilstaat. "Toevalligerwijs" is het echter wel twaalf uur.'

[ Bericht 8% gewijzigd door Discombobulate op 24-11-2016 20:32:17 ]
pi_166877338
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2016 20:23 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Ik ben het met je eens. :)

Lijkt een beetje op een https://en.wikipedia.org/wiki/Gettier_problem , maar mijn kennis is hier verder ontoereikend, zal me eens in zoiets verdiepen.
Interessant, voor mij een nieuwe. Ff wat leeswerk wel. :P
pi_166877611
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2016 20:23 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Simpelste voorbeeld van Wikipedia: 'Frederik wil weten hoe laat het is en kijkt daarom op de klok, die twaalf uur aanwijst. Omdat de klok twaalf uur aanwijst, gelooft Frederik dat het twaalf uur is. Wat hij echter niet weet, is dat de klok al enkele dagen stilstaat. "Toevalligerwijs" is het echter wel twaalf uur.'
Mooi voorbeeld ook! _O_

En inderdaad: ook hier kun je niet stellen dat Frederik weet dat het 12 uur is. De overtuiging is juist, maar een correcte overtuiging is niet noodzakelijk kennis.
  vrijdag 25 november 2016 @ 09:40:10 #74
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166886870
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2016 19:17 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

'begging the question', dus als jij iets onderwerpt aan een wetenschappelijk proces weet jij bij voorbaat al welke resultaten daar niet bij passen. Zo werkt empirisme niet.
Zo bedoelde ik het niet helemaal, maar Molurus heeft dat verder prima uitgelegd hier boven.
  vrijdag 25 november 2016 @ 09:55:18 #75
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166887120
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2016 20:38 schreef Molurus het volgende:

[..]

Mooi voorbeeld ook! _O_

En inderdaad: ook hier kun je niet stellen dat Frederik weet dat het 12 uur is. De overtuiging is juist, maar een correcte overtuiging is niet noodzakelijk kennis.
Is dat ook niet gewoon een kwestie van statistiek? Er zijn zoveel 'Frederiks' en klokken in de wereld dat de kans dat deze situatie een keer voorkomt naar 1 gaat. Dit zorgt voor heel veel verwarring bij heel veel mensen, omdat ze een bias hebben naar positieve resultaten.

Denk aan een horoscoop, mensen vergeten de keren dat die fout zat en onthouden de keren dat het overeen kwam met ervaring, naast het feit dat horoscopen zo geschreven zijn dat er altijd wel iets een beetje 'raakt'. Ik denk dat we het er allemaal over eens zijn dat horoscopen nul komma nul kennis omvatten.

Om even een praktisch voorbeeld te gebruiken :P.
pi_166890618
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 november 2016 09:55 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Is dat ook niet gewoon een kwestie van statistiek? Er zijn zoveel 'Frederiks' en klokken in de wereld dat de kans dat deze situatie een keer voorkomt naar 1 gaat. Dit zorgt voor heel veel verwarring bij heel veel mensen, omdat ze een bias hebben naar positieve resultaten.

Denk aan een horoscoop, mensen vergeten de keren dat die fout zat en onthouden de keren dat het overeen kwam met ervaring, naast het feit dat horoscopen zo geschreven zijn dat er altijd wel iets een beetje 'raakt'. Ik denk dat we het er allemaal over eens zijn dat horoscopen nul komma nul kennis omvatten.

Om even een praktisch voorbeeld te gebruiken :P.
Daarom spreek je bij statistiek in dat soort gevallen over een 'probability'.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_166905794
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 november 2016 19:59 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dit is toch wel typisch om van jou te horen. Alsof je zelf je posts zo goed toelicht.
Ik neem tenminste de moeite om ze toe te lichten.

Klaag-wijs of ontkenningsreacties zonder toelichting voegen mijnsinziens niets toe.

Maar goed, ze maken nu eenmaal deel uit van een open forumwereld, dus ik neem ze op de koop toe.
pi_166906417
Het stuk zingeving ontbreekt compleet binnen zowel atheïsme als wetenschap, als je spreekt over 'geloof' en 'religie' dan is zingeving het uitgangspunt.
pi_166906781
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2016 09:01 schreef Elzies het volgende:

[..]

Klaag-wijs of ontkenningsreacties zonder toelichting voegen mijnsinziens niets toe.

Maar goed, ze maken nu eenmaal deel uit van een open forumwereld, dus ik neem ze op de koop toe.
Ik heb je diverse vragen gesteld waar je niet op bent ingegaan, en niet alleen in dit topic. En ik ben niet de enige. Hoop dat dat toelichting genoeg is.
pi_166906877
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2016 10:12 schreef truthortruth het volgende:
Het stuk zingeving ontbreekt compleet binnen zowel atheïsme als wetenschap, als je spreekt over 'geloof' en 'religie' dan is zingeving het uitgangspunt.
Het probleem is... geloof verschaft alleen de schijn van zingeving.

Atheisme en wetenschap zijn daar tenminste eerlijker in, in die zin dat ze niet pretenderen zingeving te verschaffen.

Wie zoekt naar zingeving kan zich wellicht beter verdiepen in filosofie, hoewel daar nooit definitieve antwoorden uit komen.
pi_166907048
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2016 10:48 schreef Molurus het volgende:
Het probleem is... geloof verschaft alleen de schijn van zingeving.

Atheisme en wetenschap zijn daar tenminste eerlijker in, in die zin dat ze niet pretenderen zingeving te verschaffen.

Wie zoekt naar zingeving kan zich wellicht beter verdiepen in filosofie, hoewel daar nooit definitieve antwoorden uit komen.
Het is gewoon niet handig om te beginnen met een 'zingeving' en dan pas te gaan onderzoeken. Als er al een 'zingeving' zou zijn, begin dan met onderzoeken. Als je andersom begint dan weet je zeker dat die zingeving geen fundament heeft. Dat onderzoeken kan een filosofische zoektocht zijn, maar ook een wetenschappelijke.

Daarom moeten we kinderen er ook helemaal niet mee lastig vallen, die zoektocht is voor als ze er klaar voor zijn.
pi_166907053
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2016 09:01 schreef Elzies het volgende:

[..]

Aan de hand van je eigen vragen daarover. Maar echt communiceren en luisteren naar anderen doe je niet.
pi_166909349
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2016 10:58 schreef Molurus het volgende:

[..]

Aan de hand van je eigen vragen daarover. Maar echt communiceren en luisteren naar anderen doe je niet.
Op een open forum moet je kunnen accepteren dat er verschillende meningen zijn. Uiteindelijk gaat het niet om het gelijk, want het eigen gelijk kun je aan een ander die er anders over denkt toch niet opdringen.

Zo ziet de een binnen het atheïsme vergelijkbare geloofsstructuren als bij religievoering die een ander weer niet wil zien. So be it.
pi_166909853
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2016 13:13 schreef Elzies het volgende:

[..]

Op een open forum moet je kunnen accepteren dat er verschillende meningen zijn. Uiteindelijk gaat het niet om het gelijk, want het eigen gelijk kun je aan een ander die er anders over denkt toch niet opdringen.
Je blijft maar je onvermogen om te luisteren demonstreren. Er is niemand die beweert dat er geen verschillende meningen mogen zijn, of dat het gaat om wie gelijk heeft.

Het gaat erom dat je luistert en reageert op de punten die anderen inbrengen. Wat je wederom, ook in deze post, niet doet.

Communiceren is meer dan anderen quoten. Je zult ook op de inhoud van die quotes moeten reageren, anders ben je alsnog voornamelijk monologen op aan het hangen die, zover ik dat kan beoordelen, niemand hier interesseren.
pi_166909941
quote:
10s.gif Op donderdag 24 november 2016 20:15 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik vind de constatering dat een methode werkt wel een goede reden om die methode te gebruiken, Maar als je die niet wilt gebruiken staat het je helemaal vrij om je computer uit het raam te gooien hoor. :)

Want dat is namelijk precies wat je doet met internetten: gebruik maken van de wetenschappelijke methode. Of je dat nu leuk vindt of niet.
Een computer is ontworpen op basis van de creationistische methode, niet de wetenschappelijke methode.

Er bestaan allerlei error correctie routines in de computer voor het geval dat een bit spontaan flipt. De geleiding van de electriciteit is zo ontworpen dat de functionele rol van spontaniteit tot 0 wordt gereduceerd.

En bovendien is de computer zo ontworpen voor een user die wel spontaniteit heeft.

Het heeft niks meer te maken met het 19e eeuwse evolutie idee dat alles wordt gedwongen door natuurwetten.
  zaterdag 26 november 2016 @ 15:26:46 #86
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166912018
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2016 13:07 schreef Elzies het volgende:

[..]

Ik geef prima toelichting op de vragen die mij gesteld worden
Nee, je blijft je standpunt gewoon herhalen. Tot iemand met betere kennis komt en dan krabbel je terug met een slap 'dit is een forum iedereen mag een mening hebben en als je daar niet mee om kunt gaan bla bla bla'.

Dus: nog maar weer een directe vraag. Is de evolutietheorie de beste manier om de diversiteit aan soorten te verklaren? Gewoon ja of nee.
pi_166912260
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 november 2016 15:26 schreef Fir3fly het volgende:
Is de evolutietheorie de beste manier om de diversiteit aan soorten te verklaren? Gewoon ja of nee.
Ja en nee. Mag dat ook? :) Doet me denken aan de vraag: wat is de beste beer...
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zaterdag 26 november 2016 @ 16:52:09 #88
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166913528
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2016 15:40 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ja en nee. Mag dat ook? :)
Nee, dat is geen antwoord. Dit is echt een binaire vraag.
pi_166913559
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 november 2016 16:52 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Nee, dat is geen antwoord. Dit is echt een binaire vraag.
De vraag is dat wel maar de mogelijke antwoorden niet. Dat zou je ook moeten inzien.
  zaterdag 26 november 2016 @ 17:04:00 #90
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_166913744
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2016 16:53 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

De vraag is dat wel maar de mogelijke antwoorden niet. Dat zou je ook moeten inzien.
De enige mogelijk antwoord op die vraag is, als je gewoon eerlijk tegenover jezelf bent, vrij makkelijk.

De evolutietheorie is niet alleen de beste verklaring voor biologische diversiteit, maar ook de enige.

Het zal niet perfect zijn en allesomvattend, maar om biologische diversiteit te verklaren hebben "we" gewoon geen andere verklaringen.

Dat kan heel arrogant klinken, maar zo bedoel ik het niet. Het gaat ook niet eens om "gelijk krijgen". Het gaat gewoon om de simpele conclusie dat de evolutietheorie de enige verklaring is (tot nu toe) voor biologische diversiteit en niemand die echt eerlijk tegenover zichzelf is kan dat ontkennen. :)

De vraag is dus eigenlijk...hoe eerlijk ben je tegenover jezelf? :)
pi_166913874
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2016 17:04 schreef Semisane het volgende:

[..]

De enige mogelijk antwoord op die vraag is, als je gewoon eerlijk tegenover jezelf bent, vrij makkelijk.

De evolutietheorie is niet alleen de beste verklaring voor biologische diversiteit, maar ook de enige.

Het zal niet perfect zijn en allesomvattend, maar om biologische diversiteit te verklaren hebben "we" gewoon geen andere verklaringen.

Dat kan heel arrogant klinken, maar zo bedoel ik het niet. Het gaat ook niet eens om "gelijk krijgen". Het gaat gewoon om de simpele conclusie dat de evolutietheorie de enige verklaring is (tot nu toe) voor biologische diversiteit en niemand die echt eerlijk tegenover zichzelf is kan dat ontkennen. :)

Dit is wel ongeveer dat antwoord wat ik wilde uitlokken. Het mag vanzelfsprekend zijn voor anderen maar even uitleggen voor de leek is prima.
  zaterdag 26 november 2016 @ 17:38:36 #92
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166914412
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2016 16:53 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ik vraag het daarom ook aan Elzies, en niet aan jou. Daar is een reden voor, dat had je geweten als je het topic gelezen had.
  zaterdag 26 november 2016 @ 17:57:29 #93
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_166914797
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2016 17:11 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dit is wel ongeveer dat antwoord wat ik wilde uitlokken. Het mag vanzelfsprekend zijn voor anderen maar even uitleggen voor de leek is prima.
Ik snap het niet, wat wilde je precies uitlokken? Een duidelijk antwoord...dat kan je zelf toch ook gewoon posten? :? Waarom zo moeilijk doen? :)
pi_166926363
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2016 13:44 schreef Molurus het volgende:

[..]

Je blijft maar je onvermogen om te luisteren demonstreren. Er is niemand die beweert dat er geen verschillende meningen mogen zijn, of dat het gaat om wie gelijk heeft.

Het gaat erom dat je luistert en reageert op de punten die anderen inbrengen. Wat je wederom, ook in deze post, niet doet.

Communiceren is meer dan anderen quoten. Je zult ook op de inhoud van die quotes moeten reageren, anders ben je alsnog voornamelijk monologen op aan het hangen die, zover ik dat kan beoordelen, niemand hier interesseren.
Je verward het niet willen luisteren met het afdwingen te moeten denken in jouw beperkte denkkader. En dat op een filosofisch forum. :')

Bovendien is de reactie hypocriet. Zelfbenoemde atheïsten en evolutionisten springen als haviken op andersdenkenden meningen binnen dit forum en claimen op arrogante wijze hun eigen verzonnen waarheid. Ze vertonen allesbehalve de goede wil om naar een ander te willen luisteren.

Maar het geloof in atheïsme en in de evolutietheorie is gestoeld op een geloofsstructuur zolang het geheel niet onomstotelijk is aangetoond of bewezen Dus op dat vlak mogen jullie netjes aanschuiven bij alle vergelijkbare geloofsgenoten. Daar sta je echt niet boven, onder of los van.
pi_166927098
Dus omdat wetenschap niet "onomstotelijk" kan bewijzen schuif je de methode bij elke andere vorm van geloof? Vind je dat niet wat simplistisch? Bv, bevatten die andere geloofsmethodes ook falsificatiemogelijkheden?
pi_166927144
Oftewel, wat andere geloofsmethodes als zwakte hebben (het kan nooit onomstotelijk worden bewezen) heeft Poppers nu juist als kenmerkende eigenschap van wetenschap gedoopt (je kunt alleen falsificeren).
pi_166927296
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2016 10:52 schreef Haushofer het volgende:
Oftewel, wat andere geloofsmethodes als zwakte hebben (het kan nooit onomstotelijk worden bewezen) heeft Poppers nu juist als kenmerkende eigenschap van wetenschap gedoopt (je kunt alleen falsificeren).
Oftewel ergens (vanaf het begin) vanuit blijven gaan zodat je alles in het vervolg kan falsificeren zodat het lijkt of het onomstotelijk is.

We blijven als mens toch rondjes rennen, neemt niet weg dat we er niks aan hebben. Stilstand is achteruitgang.
pi_166927363
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2016 17:04 schreef Semisane het volgende:

[..]

Evolutie theorie wordt gesteund door de overgrote meerderheid, maar intelligent ontwerp wordt gesteund door de overgrote meerderheid van de mensen die vrije wil als echt beschouwen, en het wetenschappelijk serieus nemen.

Er is geen redelijke discussie mogelijk met evolutie wetenschappers. Ontkenning van vrije wil is gebaseerd op ordinaire zonde.
pi_166927598
quote:
1s.gif Op zondag 27 november 2016 11:05 schreef Syamsu het volgende:
Evolutie theorie wordt gesteund door de overgrote meerderheid, maar intelligent ontwerp wordt gesteund door de overgrote meerderheid van de mensen die vrije wil als echt beschouwen, en het wetenschappelijk serieus nemen.

Er is geen redelijke discussie mogelijk met evolutie wetenschappers. Ontkenning van vrije wil is gebaseerd op ordinaire zonde.
Wat een warrig gebrabbel.
pi_166927767
quote:
1s.gif Op zondag 27 november 2016 11:00 schreef Faz3D het volgende:

[..]

Oftewel ergens (vanaf het begin) vanuit blijven gaan zodat je alles in het vervolg kan falsificeren zodat het lijkt of het onomstotelijk is.
Onzin. Niks is onomstotelijk in de wetenschap, zoals ik aanstipte. Er zijn hele waslijsten van hypothesen en theorieën die verworpen zijn, alsmede paradigmaverschuivingen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')