Daarom spreek je bij statistiek in dat soort gevallen over een 'probability'.quote:Op vrijdag 25 november 2016 09:55 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Is dat ook niet gewoon een kwestie van statistiek? Er zijn zoveel 'Frederiks' en klokken in de wereld dat de kans dat deze situatie een keer voorkomt naar 1 gaat. Dit zorgt voor heel veel verwarring bij heel veel mensen, omdat ze een bias hebben naar positieve resultaten.
Denk aan een horoscoop, mensen vergeten de keren dat die fout zat en onthouden de keren dat het overeen kwam met ervaring, naast het feit dat horoscopen zo geschreven zijn dat er altijd wel iets een beetje 'raakt'. Ik denk dat we het er allemaal over eens zijn dat horoscopen nul komma nul kennis omvatten.
Om even een praktisch voorbeeld te gebruiken.
Ik neem tenminste de moeite om ze toe te lichten.quote:Op vrijdag 25 november 2016 19:59 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dit is toch wel typisch om van jou te horen. Alsof je zelf je posts zo goed toelicht.
Ik heb je diverse vragen gesteld waar je niet op bent ingegaan, en niet alleen in dit topic. En ik ben niet de enige. Hoop dat dat toelichting genoeg is.quote:Op zaterdag 26 november 2016 09:01 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik neem tenminste de moeite om ze toe te lichten.
Klaag-wijs of ontkenningsreacties zonder toelichting voegen mijnsinziens niets toe.
Maar goed, ze maken nu eenmaal deel uit van een open forumwereld, dus ik neem ze op de koop toe.
Het probleem is... geloof verschaft alleen de schijn van zingeving.quote:Op zaterdag 26 november 2016 10:12 schreef truthortruth het volgende:
Het stuk zingeving ontbreekt compleet binnen zowel atheïsme als wetenschap, als je spreekt over 'geloof' en 'religie' dan is zingeving het uitgangspunt.
Het is gewoon niet handig om te beginnen met een 'zingeving' en dan pas te gaan onderzoeken. Als er al een 'zingeving' zou zijn, begin dan met onderzoeken. Als je andersom begint dan weet je zeker dat die zingeving geen fundament heeft. Dat onderzoeken kan een filosofische zoektocht zijn, maar ook een wetenschappelijke.quote:Op zaterdag 26 november 2016 10:48 schreef Molurus het volgende:
Het probleem is... geloof verschaft alleen de schijn van zingeving.
Atheisme en wetenschap zijn daar tenminste eerlijker in, in die zin dat ze niet pretenderen zingeving te verschaffen.
Wie zoekt naar zingeving kan zich wellicht beter verdiepen in filosofie, hoewel daar nooit definitieve antwoorden uit komen.
Aan de hand van je eigen vragen daarover. Maar echt communiceren en luisteren naar anderen doe je niet.quote:Op zaterdag 26 november 2016 09:01 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik neem tenminste de moeite om ze toe te lichten.
Op een open forum moet je kunnen accepteren dat er verschillende meningen zijn. Uiteindelijk gaat het niet om het gelijk, want het eigen gelijk kun je aan een ander die er anders over denkt toch niet opdringen.quote:Op zaterdag 26 november 2016 10:58 schreef Molurus het volgende:
[..]
Aan de hand van je eigen vragen daarover. Maar echt communiceren en luisteren naar anderen doe je niet.
Je blijft maar je onvermogen om te luisteren demonstreren. Er is niemand die beweert dat er geen verschillende meningen mogen zijn, of dat het gaat om wie gelijk heeft.quote:Op zaterdag 26 november 2016 13:13 schreef Elzies het volgende:
[..]
Op een open forum moet je kunnen accepteren dat er verschillende meningen zijn. Uiteindelijk gaat het niet om het gelijk, want het eigen gelijk kun je aan een ander die er anders over denkt toch niet opdringen.
Een computer is ontworpen op basis van de creationistische methode, niet de wetenschappelijke methode.quote:Op donderdag 24 november 2016 20:15 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik vind de constatering dat een methode werkt wel een goede reden om die methode te gebruiken, Maar als je die niet wilt gebruiken staat het je helemaal vrij om je computer uit het raam te gooien hoor.
Want dat is namelijk precies wat je doet met internetten: gebruik maken van de wetenschappelijke methode. Of je dat nu leuk vindt of niet.
Nee, je blijft je standpunt gewoon herhalen. Tot iemand met betere kennis komt en dan krabbel je terug met een slap 'dit is een forum iedereen mag een mening hebben en als je daar niet mee om kunt gaan bla bla bla'.quote:Op zaterdag 26 november 2016 13:07 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik geef prima toelichting op de vragen die mij gesteld worden
Ja en nee. Mag dat ook?quote:Op zaterdag 26 november 2016 15:26 schreef Fir3fly het volgende:
Is de evolutietheorie de beste manier om de diversiteit aan soorten te verklaren? Gewoon ja of nee.
Nee, dat is geen antwoord. Dit is echt een binaire vraag.quote:
De vraag is dat wel maar de mogelijke antwoorden niet. Dat zou je ook moeten inzien.quote:Op zaterdag 26 november 2016 16:52 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nee, dat is geen antwoord. Dit is echt een binaire vraag.
De enige mogelijk antwoord op die vraag is, als je gewoon eerlijk tegenover jezelf bent, vrij makkelijk.quote:Op zaterdag 26 november 2016 16:53 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
De vraag is dat wel maar de mogelijke antwoorden niet. Dat zou je ook moeten inzien.
Dit is wel ongeveer dat antwoord wat ik wilde uitlokken. Het mag vanzelfsprekend zijn voor anderen maar even uitleggen voor de leek is prima.quote:Op zaterdag 26 november 2016 17:04 schreef Semisane het volgende:
[..]
De enige mogelijk antwoord op die vraag is, als je gewoon eerlijk tegenover jezelf bent, vrij makkelijk.
De evolutietheorie is niet alleen de beste verklaring voor biologische diversiteit, maar ook de enige.
Het zal niet perfect zijn en allesomvattend, maar om biologische diversiteit te verklaren hebben "we" gewoon geen andere verklaringen.
Dat kan heel arrogant klinken, maar zo bedoel ik het niet. Het gaat ook niet eens om "gelijk krijgen". Het gaat gewoon om de simpele conclusie dat de evolutietheorie de enige verklaring is (tot nu toe) voor biologische diversiteit en niemand die echt eerlijk tegenover zichzelf is kan dat ontkennen.
De vraag is dus eigenlijk...hoe eerlijk ben je tegenover jezelf?
Ik vraag het daarom ook aan Elzies, en niet aan jou. Daar is een reden voor, dat had je geweten als je het topic gelezen had.quote:Op zaterdag 26 november 2016 16:53 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
De vraag is dat wel maar de mogelijke antwoorden niet. Dat zou je ook moeten inzien.
Ik snap het niet, wat wilde je precies uitlokken? Een duidelijk antwoord...dat kan je zelf toch ook gewoon posten?quote:Op zaterdag 26 november 2016 17:11 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dit is wel ongeveer dat antwoord wat ik wilde uitlokken. Het mag vanzelfsprekend zijn voor anderen maar even uitleggen voor de leek is prima.
Je verward het niet willen luisteren met het afdwingen te moeten denken in jouw beperkte denkkader. En dat op een filosofisch forum.quote:Op zaterdag 26 november 2016 13:44 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je blijft maar je onvermogen om te luisteren demonstreren. Er is niemand die beweert dat er geen verschillende meningen mogen zijn, of dat het gaat om wie gelijk heeft.
Het gaat erom dat je luistert en reageert op de punten die anderen inbrengen. Wat je wederom, ook in deze post, niet doet.
Communiceren is meer dan anderen quoten. Je zult ook op de inhoud van die quotes moeten reageren, anders ben je alsnog voornamelijk monologen op aan het hangen die, zover ik dat kan beoordelen, niemand hier interesseren.
Oftewel ergens (vanaf het begin) vanuit blijven gaan zodat je alles in het vervolg kan falsificeren zodat het lijkt of het onomstotelijk is.quote:Op zondag 27 november 2016 10:52 schreef Haushofer het volgende:
Oftewel, wat andere geloofsmethodes als zwakte hebben (het kan nooit onomstotelijk worden bewezen) heeft Poppers nu juist als kenmerkende eigenschap van wetenschap gedoopt (je kunt alleen falsificeren).
Evolutie theorie wordt gesteund door de overgrote meerderheid, maar intelligent ontwerp wordt gesteund door de overgrote meerderheid van de mensen die vrije wil als echt beschouwen, en het wetenschappelijk serieus nemen.quote:Op zaterdag 26 november 2016 17:04 schreef Semisane het volgende:
[..]
De enige mogelijk antwoord op die vraag is, als je gewoon eerlijk tegenover jezelf bent, vrij makkelijk.
De evolutietheorie is niet alleen de beste verklaring voor biologische diversiteit, maar ook de enige.
Het zal niet perfect zijn en allesomvattend, maar om biologische diversiteit te verklaren hebben "we" gewoon geen andere verklaringen.
Dat kan heel arrogant klinken, maar zo bedoel ik het niet. Het gaat ook niet eens om "gelijk krijgen". Het gaat gewoon om de simpele conclusie dat de evolutietheorie de enige verklaring is (tot nu toe) voor biologische diversiteit en niemand die echt eerlijk tegenover zichzelf is kan dat ontkennen.
De vraag is dus eigenlijk...hoe eerlijk ben je tegenover jezelf?
Wat een warrig gebrabbel.quote:Op zondag 27 november 2016 11:05 schreef Syamsu het volgende:
Evolutie theorie wordt gesteund door de overgrote meerderheid, maar intelligent ontwerp wordt gesteund door de overgrote meerderheid van de mensen die vrije wil als echt beschouwen, en het wetenschappelijk serieus nemen.
Er is geen redelijke discussie mogelijk met evolutie wetenschappers. Ontkenning van vrije wil is gebaseerd op ordinaire zonde.
Onzin. Niks is onomstotelijk in de wetenschap, zoals ik aanstipte. Er zijn hele waslijsten van hypothesen en theorieën die verworpen zijn, alsmede paradigmaverschuivingen.quote:Op zondag 27 november 2016 11:00 schreef Faz3D het volgende:
[..]
Oftewel ergens (vanaf het begin) vanuit blijven gaan zodat je alles in het vervolg kan falsificeren zodat het lijkt of het onomstotelijk is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |