Als ik de onnozele terminologie mag gebruiken, denk ik dat de wetenschap een heel betrouwbare indicator van de waarheid is, maar zeker geen valide.quote:Op donderdag 24 november 2016 16:22 schreef Molurus het volgende:
[..]
De Waarheid bestaat niet.
Maar zover we iets kunnen weten geeft (alleen) de wetenschap daar de mogelijkheid toe.
Dan zul je vast ook wel door hebben dat de volgende vraag dan is: wat is wel valide?quote:Op donderdag 24 november 2016 16:25 schreef Mainport het volgende:
[..]
Als ik de onnozele terminologie mag gebruiken, denk ik dat de wetenschap een heel betrouwbare indicator van de waarheid is, maar zeker geen valide.
Aha. Maar is elke subjectieve beleving even valide?quote:Op donderdag 24 november 2016 16:37 schreef Mainport het volgende:
Ik ben een objectiviteits- en daarmee waarheidsontkenner, dat is mijn religieuze overtuiging. Wat dus valide is, is een subjectieve beleving.
Vanuit mijn subjectieve beleving niet.quote:Op donderdag 24 november 2016 16:38 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Aha. Maar is elke subjectieve beleving even valide?
Dichter bij 'valide' ga je echt niet komen.quote:Op donderdag 24 november 2016 16:25 schreef Mainport het volgende:
[..]
Als ik de onnozele terminologie mag gebruiken, denk ik dat de wetenschap een heel betrouwbare indicator van de waarheid is, maar zeker geen valide.
Is er een centrale arbiter?quote:Op donderdag 24 november 2016 16:44 schreef Mainport het volgende:
[..]
Vanuit mijn subjectieve beleving niet.
Ook toen was er geen absolute waarheid. Die is er ook nooit geweest trouwens.quote:Op donderdag 24 november 2016 16:47 schreef Mainport het volgende:
Dat is ijdelheid vanuit het heden. Men kan de wetenschap nemen anno 1920, was het toen allemaal ook zo valide?
Inderdaad, niet meer of minder, dus net zo min valide als nu.quote:Op donderdag 24 november 2016 16:49 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ook toen was er geen absolute waarheid. Die is er ook nooit geweest trouwens.
Maar de wetenschappelijke methode was toen niet meer of minder valide dan nu.
De wetenschappelijke methode is juist zo opgesteld om dat zo veel als mogelijk tegen te gaan.quote:Op donderdag 24 november 2016 16:56 schreef Mainport het volgende:
[..]
feiten worden altijd in dienst gesteld van waarden en overtuigingen.
Bij gebrek aan beter valide genoeg. Het werkt ieg uitstekend.quote:Op donderdag 24 november 2016 16:56 schreef Mainport het volgende:
[..]
Inderdaad, niet meer of minder, dus net zo min valide als nu.
Dus we zijn gerechtvaardigd om alle vermeende niet-wetenschappelijke kennis te negeren? Grappig, want de wetenschappelijke methode heeft zelf namelijk helemaal geen rechtvaardigingsmethode die empirisch van aard is, dus als de wetenschappelijke methode onze enige bron van kennis is hebben we geen kenbron nodig over onze wetenschappelijke kennis. Dit lijkt me vrij absurd en doortrokken.quote:Op donderdag 24 november 2016 16:09 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Onzin. Het is de enige manier om kennis te vergaren.
De wetenschap claimt ten eerste geen absolute waarheid, maar doet aan "waarheidsbenadering".quote:Op donderdag 24 november 2016 16:37 schreef Mainport het volgende:
Ik ben een objectiviteits- en daarmee waarheidsontkenner, dat is mijn religieuze overtuiging. Wat dus valide is, is een subjectieve beleving.
Ik besef dat ik praat in een cirkelredenering; objectiviteit, waarheid en validiteit haken op elkaar in, en zijn alle drie concepten die de wetenschap probeert na te streven. Dat is, vanuit mijn pseudoreligie, het grote manco van de wetenschap.
Het is een bekende misvatting dat er bij kritiek een alternatief aangedragen moet worden, alsof de kritiek zonder een alternatief niet zou blijven staan.quote:Op donderdag 24 november 2016 18:33 schreef Semisane het volgende:
De wetenschap claimt ten eerste geen absolute waarheid, maar doet aan "waarheidsbenadering".
Maar vertel, heeft jouw pseudoreligie buiten kritiek ook een alternatief voor die benoemde, zogenaamde, manco?
Gelukkig maar dat ik niet die misvatting heb, op het feit na dat ik je kritiek slecht onderbouwd vind (en me dus afvraag of je werkelijk van kritiek in dit geval _kan_ spreken), ben ik me wel degelijk bewust dat kritiek los van een alternatief kan bestaan.quote:Op donderdag 24 november 2016 18:44 schreef Mainport het volgende:
[..]
Het is een bekende misvatting dat er bij kritiek een alternatief aangedragen moet worden, alsof de kritiek zonder een alternatief niet zou blijven staan.
Maar geen absolute waarheid, enkel waarheid bij benadering, dus dat is verder geen enkel probleem.quote:Op donderdag 24 november 2016 18:44 schreef Mainport het volgende:
Zo lang wetenschap zich beroept op objectiviteit, beroept ze zich per definitie ook op de waarheid.
Nee, die onderwerpen we aan het wetenschappelijk proces.quote:Op donderdag 24 november 2016 18:04 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Dus we zijn gerechtvaardigd om alle vermeende niet-wetenschappelijke kennis te negeren?
Dan noem je het subjectiviteit.quote:Op donderdag 24 november 2016 18:52 schreef Mainport het volgende:
Is 'objectiviteit bij benadering' niet gewoon hetzelfde als subjectief?
Ah, dus de uitkomst legitimeert de methode? Zeg dat dan meteenquote:Op donderdag 24 november 2016 18:54 schreef Semisane het volgende:
[..]
Dan noem je het subjectiviteit.Over het algemeen bekijk ik de wetenschap meer vanuit de resultaten die het boekt.
Al zou het dat wetenschap subjectief is, je typt dat bericht op een apparaat die volledig volgens de wetenschappelijke methode werkt. Dan ligt de wetenschappelijke subjectiviteit tot nu toe een stuk dichter bij "de waarheid" dan welke, door mensen in het verleden bedachte, methode dan ook.
Niet?quote:Op donderdag 24 november 2016 18:57 schreef Mainport het volgende:
[..]
Ah, dus de uitkomst legitimeert de methode? Zeg dat dan meteen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |