quote:De organisatie van de tweekamp om de wereldtitel schaken heeft drie hosts van websites voor de rechter gesleept. Ze wil niet dat deze sites de schaakzetten tussen de Noorse titelverdediger Magnus Carlsen en zijn Russische uitdager SergeyKarjakin online zetten. De tweekamp begint op 11 november in New York.
World Chess wil zijn exclusieve rechten op het prestigieuze duel beschermen. De partijen zullen rechtstreeks te volgen zijn op een website van de organisatie, waarbij voor het eerst in de sport gebruik wordt gemaakt van een 360 graden virtual reality.
,,Deze websites doen geen enkele moeite en betalen geen cent voor het organiseren, produceren en uitzenden van dit schaakevenement en toch willen ze gratis meeliften op ons werk en er economisch voordeel uit halen", lichtte World Chess toe in de aanklacht, die is neergelegd bij een rechtbank in Manhattan.
Dit klinkt bijna alsof World Chess zelfs de 'livescores' achter een betaalmuur zet?quote:World Chess wil zijn exclusieve rechten op het prestigieuze duel beschermen. De partijen zullen rechtstreeks te volgen zijn op een website van de organisatie, waarbij voor het eerst in de sport gebruik wordt gemaakt van een 360 graden virtual reality.
https://worldchess.com/nyc2016/quote:Op dinsdag 8 november 2016 20:52 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Dit klinkt bijna alsof World Chess zelfs de 'livescores' achter een betaalmuur zet?
Haha wtf, voor de live zetten?quote:Op dinsdag 8 november 2016 20:55 schreef borisz het volgende:
[..]
https://worldchess.com/nyc2016/
Vanaf 15$!
quote:Websites mogen de zetten van de tweekamp om de wereldtitel schaken rechtstreeks online zetten. De organisatie in New York wilde dat verbieden, maar de rechter heeft daar een stokje voor gestoken.
De strijd om de wereldtitel begint vandaag. De Noor Magnus Carlsen en de Rus Sergej Karjakin spelen maximaal twaalf partijen en wie het eerst 6,5 punten heeft verzameld, is de wereldkampioen. Titelverdediger Carlsen is huizenhoog favoriet.
'Vogelvrij verklaard'
De organisatie van de titelstrijd wilde afdwingen dat drie schaaksites de zetten pas na elke partij mochten publiceren. De rechtbank ziet daarvan het belang niet in. Ilya Merenzon, de baas van het organiserende World Chess, vindt dat hij door de uitspraak 'vogelvrij is verklaard'.
World Chess had zijn exclusieve rechten op het prestigieuze duel willen beschermen. De partijen zijn rechtstreeks te volgen op de website van de organisatie, waarbij voor het eerst in de sport gebruik wordt gemaakt van 360 graden virtual reality.
'Gratis meeliften'
In de aanklacht had World Chess geschreven: "Deze websites doen geen enkele moeite en betalen geen cent voor het organiseren, produceren en uitzenden van dit schaakevenement. Toch willen ze gratis meeliften op ons werk en er financieel gewin uit halen.''
Waar dan te volgen? Chess.com met een stream ofzo?quote:Op dinsdag 8 november 2016 20:55 schreef borisz het volgende:
[..]
https://worldchess.com/nyc2016/
Vanaf 15$!
quote:Magnus Carlsen heeft het eerste duel met Sergej Karjakin om de wereldtitel in het schaken tot een remise gebracht. De Noor, die met wit speelde, verdedigt de komende weken in New York zijn titel.
Carlsen opende de partij verrassend met een Trompowsky-aanval. In alle partijen die de Noor en de Rus speelden, waren ze nog nooit met die opening begonnen. Toch kon Karjakin zijn verdediging overeind houden. Carlsen had een sterk front met zijn pionnen gebouwd, maar Karjakin bood met zijn lopers kranig tegenstand.
Het voordeel dat Carlsen eerst had, werd langzaam maar zeker kleiner. Na 42 zetten werd wel duidelijk dat de eerste partij geen winnaar zou krijgen.
Hier: https://chess24.com/en/wa(...)mpionship-2016/1/1/2quote:Op vrijdag 11 november 2016 11:20 schreef Aethereal het volgende:
[..]
Waar dan te volgen? Chess.com met een stream ofzo?
Ben benieuwd of Karjakin dit verdedigen vol gaat houden elke ronde. Maar aan de andere kant heeft Magnus imo dezelfde kans om wat te missen zoals in ronde 3.quote:
quote:Op donderdag 17 november 2016 13:08 schreef Wegenbouwer het volgende:
Tijd voor een potje basketbal op de rustdag.
[ afbeelding ]
Lokquotequote:Op maandag 21 november 2016 17:48 schreef Arcee het volgende:
Vanavond om 20:00 uur begint de achtste partij. Hopelijk denk ik er nu een keer aan.
Nice, ik was het al weer vergeten.quote:Op maandag 21 november 2016 20:43 schreef Montov het volgende:
[..]
Lokquote
https://chess24.com/en/wa(...)mpionship-2016/1/1/8
Ah, die balk aan de linkerkant die van 4 tot 4 loopt geeft de waardering van de stelling aan.quote:Op donderdag 17 november 2016 20:45 schreef Arcee het volgende:
Of met zo'n bazig grafiekje waarin je kunt zien wie gedurende de partij de beste stelling heeft.
En aan de onderkant staan de 3 beste zetten volgens StockFish (engine).quote:Op maandag 21 november 2016 23:17 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ah, die balk aan de linkerkant die van 4 tot 4 loopt geeft de waardering van de stelling aan.
Linkje?quote:Op dinsdag 22 november 2016 02:59 schreef Aethereal het volgende:
Dat gifje dat hij geen zin heeft in de persco is echt goud
Dat ie de beste schaker is, is duidelijk maar dat ie nog gaat winnen is een ander paar mouwen. Dit keer zit ie niet voor een oudere speler die moeite had met het uithoudingsvermogen en concentratie. Karjakin heeft tot nu toe eigenlijk erg goed verdedigd tegen Carlsen. Langzaamaan begint het meer en meer op Kasparov - Kramnik te lijken, de onverslaanbare schaker die toch het onderspit moet delven voor de extra secure tegenstander.quote:Op dinsdag 22 november 2016 22:28 schreef Arcee het volgende:
[..]
Linkje?
Anyway, ik denk ook dat Carlsen nog gaat winnen. Carlsen is de beste schaker ter wereld en gaat dat laten zien.
Ik ging naar bed op het moment dat Karjakin remise had kunnen forceren. Was helemaal verbaasd toen ik vanochtend zag dat Carlsen gewonnen had.quote:Op vrijdag 25 november 2016 07:17 schreef Max23 het volgende:
Carlsen wint partij 10. Dat had Karjakin kunnen voorkomen gisteren.
Die flashback had ik ook.quote:Op woensdag 23 november 2016 09:48 schreef kl1172 het volgende:
[..]
Dat ie de beste schaker is, is duidelijk maar dat ie nog gaat winnen is een ander paar mouwen. Dit keer zit ie niet voor een oudere speler die moeite had met het uithoudingsvermogen en concentratie. Karjakin heeft tot nu toe eigenlijk erg goed verdedigd tegen Carlsen. Langzaamaan begint het meer en meer op Kasparov - Kramnik te lijken, de onverslaanbare schaker die toch het onderspit moet delven voor de extra secure tegenstander.
Ja karjakin had remise kunnen spelen tijdens game 10, maar miste hemquote:Op vrijdag 25 november 2016 07:17 schreef Max23 het volgende:
Carlsen wint partij 10. Dat had Karjakin kunnen voorkomen gisteren.
Ik speel op lichess, en jij?quote:Op vrijdag 25 november 2016 13:51 schreef skysherrif het volgende:
[..]
iemand potje schaken trouwens?
Ook stuur me me maar een dm met een link mocht je willen spelen, zal wel voor vanavond zijn (na 9 uur)quote:
Ik speel altijd op Chess24, waar je ook alle toernooien goed kan volgen. Vanavond gaat me niet lukken maar dit weekend moet wel kunnenquote:Op vrijdag 25 november 2016 13:51 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Ja karjakin had remise kunnen spelen tijdens game 10, maar miste hem
iemand potje schaken trouwens?
Top, zondag heb ik wel tijdquote:Op vrijdag 25 november 2016 17:33 schreef Max23 het volgende:
[..]
Ik speel altijd op Chess24, waar je ook alle toernooien goed kan volgen. Vanavond gaat me niet lukken maar dit weekend moet wel kunnen
Ik kan er ook niet zoveel vanquote:Op vrijdag 25 november 2016 23:58 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Top, zondag heb ik wel tijd
Ik ben trouwens echt niet goed hoor, speel het sinds 2 weken omdat het ineens een hypeje is op een ander forum. Kan ik een beetje oefenen
Ja, dit was een bloedeloze remise. De waardering stond ook al zetten lang op 0.00 Equal.quote:Op zondag 27 november 2016 10:24 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Remise. Morgen Carlsen all out met wit.
Ik had eigenlijk verwacht dat Carlsen een slijtageslag van deze partij zou maken, om alvast wat vermoeidheid te creėren voor morgen.
Dit was in de game die Karjakin won ook het geval.quote:Op zondag 27 november 2016 11:04 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ja, dit was een bloedeloze remise. De waardering stond ook al zetten lang op 0.00 Equal.
quote:De schakers spelen in dat geval op woensdag eerst vier 'rapid' partijen van 25 minuten. Als er dan nog geen winnaar is volgen er vier partijen 'blitz', met nog minder bedenktijd. Indien er dan nog steeds geen beslissing is gevallen, komt de spelvorm 'armageddon' op het bord. Wit heeft dan vijf minuten totale bedenktijd en zwart slechts vier. Bij remise wordt zwart echter tot winnaar uitgeroepen.
Bron
Daar klopt niet zoveel van.quote:
[insectencopuleermodus]quote:Op dinsdag 29 november 2016 16:19 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Daar klopt niet zoveel van.
Eerst worden er vier rapid-partijen gespeeld van 25min + 10sec (per zet).
Bij geen beslissing worden er twee blitz-partijen gespeeld van 5min +3sec. Bij gelijke stand na die twee partijen, worden er wederom twee partijen blitz gespeeld, enz. Tot een maximum van 10 blitz-partijen.
Als er dan nog steeds geen winnaar is krijg je die armageddon-partij, waarbij er zeker een beslissing valt.
Minimaal heb je woensdag dus 4 partijen, maximaal 15.
bron (pdf) bij 3.7
Vroeger... vroeger gingen ze gewoon door. Karpov/Kasparov 1984, dat waren nog eens tijdenquote:Op dinsdag 29 november 2016 08:42 schreef thabit het volgende:
Vroeger was bij een gelijke eindstand de match afgelopen en bleef de regerend wereldkampioen wereldkampioen. Ik denk dat in dat geval Karjakin wat meer had geprobeerd. Maar goed, tie-break kan ook interessant zijn.
Ah, apart dat dat onjuist in dat artikel stond. Bedankt.quote:Op dinsdag 29 november 2016 16:19 schreef Wegenbouwer het volgende:
Daar klopt niet zoveel van.
Eerst worden er vier rapid-partijen gespeeld van 25min + 10sec (per zet).
Bij geen beslissing worden er twee blitz-partijen gespeeld van 5min +3sec. Bij gelijke stand na die twee partijen, worden er wederom twee partijen blitz gespeeld, enz. Tot een maximum van 10 blitz-partijen.
Als er dan nog steeds geen winnaar is krijg je die armageddon-partij, waarbij er zeker een beslissing valt.
Minimaal heb je woensdag dus 4 partijen, maximaal 15.
bron (pdf) bij 3.7
In een toernooi (meerdere partijen) en met goed commentaar (Short,Gustafsson,Svidlerquote:Op woensdag 30 november 2016 19:45 schreef Aethereal het volgende:
Ben eigenlijk wel bij dat het nu rapid wordt, die klassieke partijen van 6 uur zijn voor mij als newbie echt niet te volgen, dat kan mijn spanningsboog gewoon niet aan
De eindstelling zat gewoon weinig meer in... ieder 3 pionnen op dezelfde vleugel, materiaal gelijk. Vrijwel geen mogelijkheid om ergens een voordeeltje te forceren.quote:Op woensdag 30 november 2016 20:59 schreef jackson het volgende:
Mag ik als huis, tuin en keuken schaker (eens per 5 jaar een potje in het vliegtuig) een ongekend domme vraag stellen aan alle slimme mensen hier?
Waarom was dit nu een remise? Ff Google aangeslingerd maar ik twijfel over wat het nu is?
Ze zijn te slim om het nog te verkloten. Checkquote:Op woensdag 30 november 2016 21:01 schreef Molurus het volgende:
[..]
De eindstelling zat gewoon weinig meer in... ieder 3 pionnen op dezelfde vleugel, materiaal gelijk. Vrijwel geen mogelijkheid om ergens een voordeeltje te forceren.
Met de dames op het bord kunnen er nog foutjes insluipen, maar als die er eenmaal af zijn in zo'n stelling... dan gebeurt er niet veel meer.
De meeste gemiddelde clubspelers zouden in zo'n stelling ook wel remise overeenkomen denk ik.quote:Op woensdag 30 november 2016 21:03 schreef jackson het volgende:
[..]
Ze zijn te slim om het nog te verkloten. Check
Als Carlsen meer tijd had zou-ie nog uren na kunnen denken over een minuscuul positioneel voordeel.quote:Op woensdag 30 november 2016 21:05 schreef Molurus het volgende:
[..]
De meeste gemiddelde clubspelers zouden in zo'n stelling ook wel remise overeenkomen denk ik.
Nice!quote:Op woensdag 30 november 2016 20:27 schreef Montov het volgende:
Chess24 zelf heeft wat problemen, maar goede engine evals is ook te zien via http://analysis.sesse.net/
Die crasht nu ook bij mij, zijn zeker niet echt publieke belangstelling gewend?quote:Op woensdag 30 november 2016 20:27 schreef Montov het volgende:
Chess24 zelf heeft wat problemen, maar goede engine evals is ook te zien via http://analysis.sesse.net/
Neuh, 1.79, toch? En het is nu 1.84.quote:
Volgens de engine speelt Carlsen niet perfect...quote:Op woensdag 30 november 2016 21:55 schreef Arcee het volgende:
[..]
Neuh, 1.79, toch? En het is nu 1.84.
De meerwaarde voor wit bestaat uit 1 stuk meer en loperpaar.quote:Op woensdag 30 november 2016 21:58 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Gek dat het +2 staat, terwijl het in waarde gelijk staat (zoals ik het op de basisschool heb geleerd dan)
10 seconden increment. Als Karjakin binnen 10 seconden zet krijgt ie netto tijd erbij.quote:Op woensdag 30 november 2016 21:59 schreef Frozen-assassin het volgende:
Op chess24 stream lijkt er niet echt veel tijd af te gaan bij Karjakin, sterker nog hij heeft extra seconden erbij?
Klopt die stream wel? Op youtube
Ah okee, want nu gebeurt er niet veel bij Carlsen terwijl er wel veel tijd eraf gaat. Dan wordt het straks nog krapquote:Op woensdag 30 november 2016 22:00 schreef Molurus het volgende:
[..]
10 seconden increment. Als Karjakin binnen 10 seconden zet krijgt ie netto tijd erbij.
Ze hebben beide acht stukken toch?quote:Op woensdag 30 november 2016 21:59 schreef Molurus het volgende:
[..]
De meerwaarde voor wit bestaat uit 1 stuk meer en loperpaar.
Maar het kan zomaar zijn dat engines de waarde van een loperpaar in deze stelling overschatten. Alle pionnen staan op 1 vleugel, dus of dat echt zo waardevol is is de vraag.
Met 'stukken' wordt doorgaans bedoeld: lopers, paarden, torens. Maar ik snap de verwarring.quote:Op woensdag 30 november 2016 22:02 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Ze hebben beide acht stukken toch?
Ja cool he, en op die site kan je zelf dus ook account aanmaken en spelen, houdt die je rating ook bij. Na afloop kan je dan ook terugkijken, van "wat als"waarbij ook die waardering meeloopt.quote:Op woensdag 30 november 2016 21:53 schreef Arcee het volgende:
Wel leuk trouwens dat je hier ook gewoon zelf zetten op het bord kunt doen.En dat de waardering dan ook mee loopt.
Nee, dat ziet er niet meer eenvoudig uit...quote:Op woensdag 30 november 2016 22:04 schreef Molurus het volgende:
Nou... kaal. 3 pionnen ieder, loperpaar vs toren.
Ik zie wit dit niet winnen eerlijk gezegd.
Karjakin krijgt wel elke zet 10 seconden erbij.quote:Op woensdag 30 november 2016 22:07 schreef Frozen-assassin het volgende:
Carlsen kan toch proberen om Karjakin zijn tijd op te maken zodat hij toch wint?
Werkt niet, zwart heeft schaakjes achter de hand.quote:Op woensdag 30 november 2016 22:13 schreef Molurus het volgende:
Lf7 gevolgd door Lf8 ziet er goed uit.
Edit: maar speelt ie niet.
Ah, ja.quote:Op woensdag 30 november 2016 22:13 schreef thabit het volgende:
[..]
Werkt niet, zwart heeft schaakjes achter de hand.
En dat na zo lang nadenken...quote:
Die commentatoren op de stream van chess24 zijn wel erg handig. Daardoor is het goed te volgenquote:Op woensdag 30 november 2016 22:23 schreef Frozen-assassin het volgende:
Nou ja, weet dus te weinig van om te zien waar er kansen waren voor Carlsen
Ben ook voetbal aan het kijkenquote:Op woensdag 30 november 2016 22:24 schreef Max23 het volgende:
[..]
Die commentatoren op de stream van chess24 zijn wel erg handig. Daardoor is het goed te volgen
Die staat nu een potje te vloeken vermoed ik.quote:Op woensdag 30 november 2016 22:24 schreef Perrin het volgende:
Sterkt hoor van Karjakin.. Zal Carlsen's humeur vermoedelijk geen goed doen, deze partij.
= remise, zo zijn de regels.quote:Op woensdag 30 november 2016 22:24 schreef Coelho het volgende:
Geen verstand van schaken, maar met die laatste eindpositie wint Carlsen toch? Karjakin zijn koning wordt toch ongeacht welke zet geslagen??
Het is pat.. dat betekent dat Karjakin aan zet is, niet schaak staat, maar geen enkele zet kan/mag doen. Dat is remise.quote:Op woensdag 30 november 2016 22:24 schreef Coelho het volgende:
Geen verstand van schaken, maar met die laatste eindpositie wint Carlsen toch? Karjakin zijn koning wordt toch ongeacht welke zet geslagen??
Karjakin moest zetten, maar stond geen schaak. En aangezien die geen zet meer kon doen, wordt het automatisch pat en dus gelijkspel.quote:Op woensdag 30 november 2016 22:24 schreef Coelho het volgende:
Ik dacht juist dat het de bedoeling van het spelletje was om de koning van de tegenstander dusdanig in het nauw te drijven dat je 'm kunt slaan. Te hoog gegrepen voor mijquote:Op woensdag 30 november 2016 22:25 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is pat.. dat betekent dat Karjakin aan zet is, niet schaak staat, maar geen enkele zet kan/mag doen. Dat is remise.
Extreem koel gebleven in verloren positie en met zieke tijdnood. Ook wel aan Carlsen te wijten natuurlijk, al kan ik totaal niet inschatten hoe moeilijk zo'n potje rapid is.quote:Op woensdag 30 november 2016 22:24 schreef Perrin het volgende:
Sterkt hoor van Karjakin.. Zal Carlsen's humeur vermoedelijk geen goed doen, deze partij.
Je mag je eigen koning alleen niet in schaak zetten, dat is officieel een "illegal move". Dat betekent dat Karjakin dus niets mag zetten, op een moment dat ook zijn koning niet kan worden geslagen.quote:Op woensdag 30 november 2016 22:26 schreef Coelho het volgende:
[..]
Ik dacht juist dat het de bedoeling van het spelletje was om de koning van de tegenstander dusdanig in het nauw te drijven dat je 'm kunt slaan. Te hoog gegrepen voor mij
mooi gespeeld danquote:Op woensdag 30 november 2016 22:25 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is pat.. dat betekent dat Karjakin aan zet is, niet schaak staat, maar geen enkele zet kan/mag doen. Dat is remise.
Is dat dus een fout van Carlsen? Of is het zo makkelijk niet?quote:Op woensdag 30 november 2016 22:28 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je mag je eigen koning alleen niet in schaak zetten, dat is officieel een "illegal move". Dat betekent dat Karjakin dus niets mag zetten, op een moment dat ook zijn koning niet kan worden geslagen.
Carlsen is er vooral in getrapt. Het was niet nodig, en in een lange partij zou dit nooit zijn gebeurd.quote:
Op de 1 na laatste zet gaf de computer een score van +14, dus ja.. Carlsen heeft gewoon niet gezien dat dit pat was. Blunder in tijdnood.quote:Op woensdag 30 november 2016 22:29 schreef Coelho het volgende:
[..]
Is dat dus een fout van Carlsen? Of is het zo makkelijk niet?
Computerevaluaties in eindspelen zijn niet bepaald betrouwbaar. Die snapt niet dat een loper van de verkeerde kleur in dit eindspel remise is.quote:Op woensdag 30 november 2016 22:30 schreef Molurus het volgende:
[..]
Op de 1 na laatste zet gaf de computer een score van +14, dus ja.. Carlsen heeft gewoon niet gezien dat dit pat was.
Tot op bepaalde hoogte klopt dat. Maar +14 zal nog steeds wel echt winst voor wit betekenen.quote:Op woensdag 30 november 2016 22:31 schreef OEM het volgende:
[..]
Computerevaluaties in eindspelen zijn niet bepaald betrouwbaar. Die snapt niet dat een loper van de verkeerde kleur in dit eindspel remise is.
Nee, theoretische remise. Leidt altijd direct tot pat (zoals in de partij) of wit houdt een of meerdere h-pionnen over maar met verkeerde loperquote:Op woensdag 30 november 2016 22:32 schreef Molurus het volgende:
Tot op bepaalde hoogte klopt dat. Maar +14 zal nog steeds wel echt winst voor wit betekenen.
Volgens mij idd geen sprake van patval ivm verkeerde kleur loper?quote:Op woensdag 30 november 2016 22:34 schreef OEM het volgende:
[..]
Nee, theoretische remise. Leidt altijd direct tot pat (zoals in de partij) of wit houdt een of meerdere h-pionnen over maar met verkeerde loper
Ik vermoed dat Stockfish - die ik op dat moment gebruikte - de mat nog niet had gezien.quote:Op woensdag 30 november 2016 22:35 schreef thabit het volgende:
Ik zie nergens +14 staan. Wel ergens #22, en dat is een zekere winst.
https://chess24.com/en/wa(...)mpionship-2016/2/1/2quote:Op woensdag 30 november 2016 22:35 schreef Molurus het volgende:
Damn, ik probeer de partij terug te vinden. Board op ICC is al gereset.
Heb m al, maar toch bedankt.quote:Op woensdag 30 november 2016 22:37 schreef Max23 het volgende:
[..]
https://chess24.com/en/wa(...)mpionship-2016/2/1/2
Alle partijen staan hier altijd nog
en-passant slaan heet datquote:Op woensdag 30 november 2016 22:42 schreef hiburg het volgende:
Wat ik alleen even niet begreep bij die vorige partij: de een na laatste zet: g7 - g5 en dan mag wit doen: h5xg6. Waarom is dat ? Mag niet alleen: h4xg5 ? Weet iemand dit ?
Geef stockfish een Koning met 9 witkleurige lopers tegen een Koning alleen en hij zal +20 ofzo aangeven. Terwijl een mat niet eens mogelijk is in die situatie.quote:Op woensdag 30 november 2016 22:36 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik vermoed dat Stockfish - die ik op dat moment gebruikte - de mat nog niet had gezien.
Ja, kan best zijn dat ie er hier helemaal naast zat.quote:Op woensdag 30 november 2016 22:43 schreef OEM het volgende:
[..]
Geef stockfish een Koning met 9 witkleurige lopers tegen een Koning alleen en hij zal +20 ofzo aangeven. Terwijl een mat niet eens mogelijk is in die situatie.
Ok, dank, weer wat geleerd ! Vroeger wel veel geschaakt maar dit heb ik eigenlijk nooit geleerd.quote:
- Computers zijn doorgaans slecht in eindspelenquote:Op woensdag 30 november 2016 22:44 schreef Molurus het volgende:
Ja, kan best zijn dat ie er hier helemaal naast zat.
Ben de stelling nog een beetje aan het analyseren, maar het ziet er inderdaad niet zo heel hoopvol uit.. stockfish komt ook niet echt met een zinvolle variant ofzo. Vaag dat ie het zo'n hoge score geeft.
Wel raar, want dat is eenvoudig te programmeren.quote:Op woensdag 30 november 2016 22:43 schreef OEM het volgende:
[..]
Geef stockfish een Koning met 9 witkleurige lopers tegen een Koning alleen en hij zal +20 ofzo aangeven. Terwijl een mat niet eens mogelijk is in die situatie.
Klopt hoor. Het was met name de absurd hoge score zonder direct materieel voordeel die me even op het verkeerde been zette. Meestal is er dan toch wel echt iets aan de hand.quote:Op woensdag 30 november 2016 22:47 schreef OEM het volgende:
[..]
- Computers zijn doorgaans slecht in eindspelen
- Er zit echt geen supercomputer aan de andere kant.
- Weinig tijd voor een evaluatie
= niet te veel waarde aan hechten.
Eindspeldatabases zijn de gebruikelijke manier.. De rest kost vaak veel rekendieptequote:Op woensdag 30 november 2016 22:48 schreef Arcee het volgende:
[..]
Wel raar, want dat is eenvoudig te programmeren.
Afweging van de programmeur(s). Het is relatief duur qua rekentijd om alle theoretische remises op te nemen in de evaluatie van een stelling.quote:Op woensdag 30 november 2016 22:48 schreef Arcee het volgende:
[..]
Wel raar, want dat is eenvoudig te programmeren.
De materiele plus is op dat moment +4... loper en pion. Kennelijk hecht stockfish daar via speciale regels heel zwaar aan.quote:Op woensdag 30 november 2016 22:55 schreef thabit het volgende:
Stockfish geeft een hoge score vanwege materieel voordeel en snapt niet dat er sprake is van een vesting (=situatie waarin voordeel niet verder uitgebouwd kan worden).
Niet dat ik weet. Ik kan het ook niet geheel uitsluiten.. maar zover ik weet zit er alleen een openingendatabase bij.quote:
Stockfish staat redelijk bekend als een enorm agressieve engine, dus dat verbaast me niet echt. Stockfish die deze match "analyseert" (met heel weinig tijd) heeft ook duidelijk geen tablebases bij de hand.quote:Op woensdag 30 november 2016 22:58 schreef Molurus het volgende:
[..]
De materiele plus is op dat moment +4... loper en pion. Kennelijk hecht stockfish daar via speciale regels heel zwaar aan.
Deep Fritz komt ieg op geen enkel moment boven +2 uit, en hoeft daar ook niet lang over na te denken. Kennelijk gaat DF daar toch handiger mee om.
Karjakin's tijd was op.quote:Op woensdag 30 november 2016 23:30 schreef OEM het volgende:
[..]
Maar nu in het middenspel! game over?
Nou! Maar dat het zó snel zou gaan...quote:
Yep.quote:Op woensdag 30 november 2016 23:33 schreef Molurus het volgende:
Nu hoeft Carlsen alleen remise te houden en dan is hij wereldkampioen?
Txc7 was slecht.quote:Op woensdag 30 november 2016 23:33 schreef Arcee het volgende:
[..]
Nou! Maar dat het zó snel zou gaan...
Ja, daar was het niet te doen.quote:
Dikke kans op geen e4 ja. Hoewel Carlsen er ook een handje van heeft om ook nu weer de boel uit te gaan melkenquote:
Op dit moment even niet.quote:Op woensdag 30 november 2016 23:11 schreef Molurus het volgende:
Karjakin heeft tot dusver in elke partij achter gestaan op tijd.
Hmm, hier staat ie toch echt 4 minuten achter alweer. Maar weet niet zeker hoe nauwkeurig de klokken op icc zijn.quote:
Oh, ik keek hier. Waar Karjakin al weer achter staat nu, trouwens.quote:Op woensdag 30 november 2016 23:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hmm, hier staat ie toch echt 4 minuten achter alweer. Maar weet niet zeker hoe nauwkeurig de klokken op icc zijn.
Normaal zou je daar "Pd5" schrijven, wat gewoon "Paard naar d5" betekent.quote:Op donderdag 1 december 2016 00:03 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Pdb5? Ken nu net Kf7 maar wat de jouwe nu betekent?
Er kunnen 2 paarden naar d5, dus Pd5 is niet eenduidig. Pbd5 is afkorting van P b4-d5quote:Op donderdag 1 december 2016 00:03 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Pdb5? Ken nu net Kf7 maar wat de jouwe nu betekent?
De loper op e2 is vergelijkbaar slechtquote:Op donderdag 1 december 2016 00:01 schreef OEM het volgende:
Mjah, ik heb altijd geleerd dat als je in dit soort stellingen terecht komt als zwart, dat het allemaal behoorlijk mislukt is. En dan met name de treurnis van de loper op e7
Le2 is juist ijzersterk met het oog op de opmars van de b-pion. Le7 heeft geen toekomst. Hooguit ooit eens ruilen via g5 als die mogelijkheid voorbij komt.quote:Op donderdag 1 december 2016 00:04 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
De loper op e2 is vergelijkbaar slecht
Ah duidelijk! Bedanktquote:Op donderdag 1 december 2016 00:04 schreef Molurus het volgende:
[..]
Normaal zou je daar "Pd5" schrijven, wat gewoon "Paard naar d5" betekent.
In dit geval kunnen allebei de witte paarden naar d5. Dus om het onderscheid te maken schrijf je dan "Pbd5" om aan te geven dat het om het paard op de b lijn gaat.
Vandaar dat Carlsen nu van die loper af probeert te komen door em via f1 naar h3 te spelen.quote:Op donderdag 1 december 2016 00:06 schreef OEM het volgende:
[..]
Le2 is juist ijzersterk met het oog op de opmars van de b-pion. Le7 heeft geen toekomst. Hooguit ooit eens ruilen via g5 als die mogelijkheid voorbij komt.
Nou nou nou, er vanaf proberen te komen?quote:Op donderdag 1 december 2016 00:12 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Vandaar dat Carlsen nu van die loper af probeert te komen door em via f1 naar h3 te spelen.
Waarschijlijk vindt hij die torens op de a-lijn niet gevaarlijk, terwijl zijn toren druk zet op d6, zodat Lg5 niet mogelijk isquote:Op donderdag 1 december 2016 00:19 schreef Frozen-assassin het volgende:
Zou het niet handig zijn voor Magnus om zijn toren op B2 naar A1 te gaan om Karjakin zijn torens evt te pakken?
Klopt. Alle belangrijke velden op de a-lijn zijn gedekt, dus de torens kunnen geen kwaad.quote:Op donderdag 1 december 2016 00:21 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Waarschijlijk vindt hij die torens op de a-lijn niet gevaarlijk, terwijl zijn toren druk zet op d6, zodat Lg5 niet mogelijk is
Inderdaad, dit is wel hopeloos.quote:Op donderdag 1 december 2016 00:24 schreef Tchock het volgende:
Ik snap niet waarom Karjakin zo veel tijd neemt voor zijn zetten. Vorige partij verloren wegens tijdgebrek en dan nu zes minuten nemen voor één zet als je er nog tien hebt?
En er hangt er nog 1 op b6.quote:Op donderdag 1 december 2016 00:29 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
True maar het is wel een pion
Carlsen sloeg 'm niet.quote:
Verbaast me een beetje eerlijk gezegd. Maar hij zal het wel weten.quote:
Ja, verbaasde mij ook.quote:Op donderdag 1 december 2016 00:32 schreef Molurus het volgende:
[..]
Verbaast me een beetje eerlijk gezegd. Maar hij zal het wel weten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |