Ok, dank, weer wat geleerd ! Vroeger wel veel geschaakt maar dit heb ik eigenlijk nooit geleerd.quote:
- Computers zijn doorgaans slecht in eindspelenquote:Op woensdag 30 november 2016 22:44 schreef Molurus het volgende:
Ja, kan best zijn dat ie er hier helemaal naast zat.
Ben de stelling nog een beetje aan het analyseren, maar het ziet er inderdaad niet zo heel hoopvol uit.. stockfish komt ook niet echt met een zinvolle variant ofzo. Vaag dat ie het zo'n hoge score geeft.
Wel raar, want dat is eenvoudig te programmeren.quote:Op woensdag 30 november 2016 22:43 schreef OEM het volgende:
[..]
Geef stockfish een Koning met 9 witkleurige lopers tegen een Koning alleen en hij zal +20 ofzo aangeven. Terwijl een mat niet eens mogelijk is in die situatie.
Klopt hoor. Het was met name de absurd hoge score zonder direct materieel voordeel die me even op het verkeerde been zette. Meestal is er dan toch wel echt iets aan de hand.quote:Op woensdag 30 november 2016 22:47 schreef OEM het volgende:
[..]
- Computers zijn doorgaans slecht in eindspelen
- Er zit echt geen supercomputer aan de andere kant.
- Weinig tijd voor een evaluatie
= niet te veel waarde aan hechten.
Eindspeldatabases zijn de gebruikelijke manier.. De rest kost vaak veel rekendieptequote:Op woensdag 30 november 2016 22:48 schreef Arcee het volgende:
[..]
Wel raar, want dat is eenvoudig te programmeren.
Afweging van de programmeur(s). Het is relatief duur qua rekentijd om alle theoretische remises op te nemen in de evaluatie van een stelling.quote:Op woensdag 30 november 2016 22:48 schreef Arcee het volgende:
[..]
Wel raar, want dat is eenvoudig te programmeren.
De materiele plus is op dat moment +4... loper en pion. Kennelijk hecht stockfish daar via speciale regels heel zwaar aan.quote:Op woensdag 30 november 2016 22:55 schreef thabit het volgende:
Stockfish geeft een hoge score vanwege materieel voordeel en snapt niet dat er sprake is van een vesting (=situatie waarin voordeel niet verder uitgebouwd kan worden).
Niet dat ik weet. Ik kan het ook niet geheel uitsluiten.. maar zover ik weet zit er alleen een openingendatabase bij.quote:
Stockfish staat redelijk bekend als een enorm agressieve engine, dus dat verbaast me niet echt. Stockfish die deze match "analyseert" (met heel weinig tijd) heeft ook duidelijk geen tablebases bij de hand.quote:Op woensdag 30 november 2016 22:58 schreef Molurus het volgende:
[..]
De materiele plus is op dat moment +4... loper en pion. Kennelijk hecht stockfish daar via speciale regels heel zwaar aan.
Deep Fritz komt ieg op geen enkel moment boven +2 uit, en hoeft daar ook niet lang over na te denken. Kennelijk gaat DF daar toch handiger mee om.
Karjakin's tijd was op.quote:Op woensdag 30 november 2016 23:30 schreef OEM het volgende:
[..]
Maar nu in het middenspel! game over?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |