Ok, dank, weer wat geleerd ! Vroeger wel veel geschaakt maar dit heb ik eigenlijk nooit geleerd.quote:
- Computers zijn doorgaans slecht in eindspelenquote:Op woensdag 30 november 2016 22:44 schreef Molurus het volgende:
Ja, kan best zijn dat ie er hier helemaal naast zat.
Ben de stelling nog een beetje aan het analyseren, maar het ziet er inderdaad niet zo heel hoopvol uit.. stockfish komt ook niet echt met een zinvolle variant ofzo. Vaag dat ie het zo'n hoge score geeft.
Wel raar, want dat is eenvoudig te programmeren.quote:Op woensdag 30 november 2016 22:43 schreef OEM het volgende:
[..]
Geef stockfish een Koning met 9 witkleurige lopers tegen een Koning alleen en hij zal +20 ofzo aangeven. Terwijl een mat niet eens mogelijk is in die situatie.
Klopt hoor. Het was met name de absurd hoge score zonder direct materieel voordeel die me even op het verkeerde been zette. Meestal is er dan toch wel echt iets aan de hand.quote:Op woensdag 30 november 2016 22:47 schreef OEM het volgende:
[..]
- Computers zijn doorgaans slecht in eindspelen
- Er zit echt geen supercomputer aan de andere kant.
- Weinig tijd voor een evaluatie
= niet te veel waarde aan hechten.
Eindspeldatabases zijn de gebruikelijke manier.. De rest kost vaak veel rekendieptequote:Op woensdag 30 november 2016 22:48 schreef Arcee het volgende:
[..]
Wel raar, want dat is eenvoudig te programmeren.
Afweging van de programmeur(s). Het is relatief duur qua rekentijd om alle theoretische remises op te nemen in de evaluatie van een stelling.quote:Op woensdag 30 november 2016 22:48 schreef Arcee het volgende:
[..]
Wel raar, want dat is eenvoudig te programmeren.
De materiele plus is op dat moment +4... loper en pion. Kennelijk hecht stockfish daar via speciale regels heel zwaar aan.quote:Op woensdag 30 november 2016 22:55 schreef thabit het volgende:
Stockfish geeft een hoge score vanwege materieel voordeel en snapt niet dat er sprake is van een vesting (=situatie waarin voordeel niet verder uitgebouwd kan worden).
Niet dat ik weet. Ik kan het ook niet geheel uitsluiten.. maar zover ik weet zit er alleen een openingendatabase bij.quote:
Stockfish staat redelijk bekend als een enorm agressieve engine, dus dat verbaast me niet echt. Stockfish die deze match "analyseert" (met heel weinig tijd) heeft ook duidelijk geen tablebases bij de hand.quote:Op woensdag 30 november 2016 22:58 schreef Molurus het volgende:
[..]
De materiele plus is op dat moment +4... loper en pion. Kennelijk hecht stockfish daar via speciale regels heel zwaar aan.
Deep Fritz komt ieg op geen enkel moment boven +2 uit, en hoeft daar ook niet lang over na te denken. Kennelijk gaat DF daar toch handiger mee om.
Karjakin's tijd was op.quote:Op woensdag 30 november 2016 23:30 schreef OEM het volgende:
[..]
Maar nu in het middenspel! game over?
Nou! Maar dat het zó snel zou gaan...quote:
Yep.quote:Op woensdag 30 november 2016 23:33 schreef Molurus het volgende:
Nu hoeft Carlsen alleen remise te houden en dan is hij wereldkampioen?
Txc7 was slecht.quote:Op woensdag 30 november 2016 23:33 schreef Arcee het volgende:
[..]
Nou! Maar dat het zó snel zou gaan...
Ja, daar was het niet te doen.quote:
Dikke kans op geen e4 ja. Hoewel Carlsen er ook een handje van heeft om ook nu weer de boel uit te gaan melkenquote:
Op dit moment even niet.quote:Op woensdag 30 november 2016 23:11 schreef Molurus het volgende:
Karjakin heeft tot dusver in elke partij achter gestaan op tijd.
Hmm, hier staat ie toch echt 4 minuten achter alweer. Maar weet niet zeker hoe nauwkeurig de klokken op icc zijn.quote:
Oh, ik keek hier. Waar Karjakin al weer achter staat nu, trouwens.quote:Op woensdag 30 november 2016 23:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hmm, hier staat ie toch echt 4 minuten achter alweer. Maar weet niet zeker hoe nauwkeurig de klokken op icc zijn.
Normaal zou je daar "Pd5" schrijven, wat gewoon "Paard naar d5" betekent.quote:Op donderdag 1 december 2016 00:03 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Pdb5? Ken nu net Kf7 maar wat de jouwe nu betekent?
Er kunnen 2 paarden naar d5, dus Pd5 is niet eenduidig. Pbd5 is afkorting van P b4-d5quote:Op donderdag 1 december 2016 00:03 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Pdb5? Ken nu net Kf7 maar wat de jouwe nu betekent?
De loper op e2 is vergelijkbaar slechtquote:Op donderdag 1 december 2016 00:01 schreef OEM het volgende:
Mjah, ik heb altijd geleerd dat als je in dit soort stellingen terecht komt als zwart, dat het allemaal behoorlijk mislukt is. En dan met name de treurnis van de loper op e7
Le2 is juist ijzersterk met het oog op de opmars van de b-pion. Le7 heeft geen toekomst. Hooguit ooit eens ruilen via g5 als die mogelijkheid voorbij komt.quote:Op donderdag 1 december 2016 00:04 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
De loper op e2 is vergelijkbaar slecht
Ah duidelijk! Bedanktquote:Op donderdag 1 december 2016 00:04 schreef Molurus het volgende:
[..]
Normaal zou je daar "Pd5" schrijven, wat gewoon "Paard naar d5" betekent.
In dit geval kunnen allebei de witte paarden naar d5. Dus om het onderscheid te maken schrijf je dan "Pbd5" om aan te geven dat het om het paard op de b lijn gaat.
Vandaar dat Carlsen nu van die loper af probeert te komen door em via f1 naar h3 te spelen.quote:Op donderdag 1 december 2016 00:06 schreef OEM het volgende:
[..]
Le2 is juist ijzersterk met het oog op de opmars van de b-pion. Le7 heeft geen toekomst. Hooguit ooit eens ruilen via g5 als die mogelijkheid voorbij komt.
Nou nou nou, er vanaf proberen te komen?quote:Op donderdag 1 december 2016 00:12 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Vandaar dat Carlsen nu van die loper af probeert te komen door em via f1 naar h3 te spelen.
Waarschijlijk vindt hij die torens op de a-lijn niet gevaarlijk, terwijl zijn toren druk zet op d6, zodat Lg5 niet mogelijk isquote:Op donderdag 1 december 2016 00:19 schreef Frozen-assassin het volgende:
Zou het niet handig zijn voor Magnus om zijn toren op B2 naar A1 te gaan om Karjakin zijn torens evt te pakken?
Klopt. Alle belangrijke velden op de a-lijn zijn gedekt, dus de torens kunnen geen kwaad.quote:Op donderdag 1 december 2016 00:21 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Waarschijlijk vindt hij die torens op de a-lijn niet gevaarlijk, terwijl zijn toren druk zet op d6, zodat Lg5 niet mogelijk is
Inderdaad, dit is wel hopeloos.quote:Op donderdag 1 december 2016 00:24 schreef Tchock het volgende:
Ik snap niet waarom Karjakin zo veel tijd neemt voor zijn zetten. Vorige partij verloren wegens tijdgebrek en dan nu zes minuten nemen voor één zet als je er nog tien hebt?
En er hangt er nog 1 op b6.quote:Op donderdag 1 december 2016 00:29 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
True maar het is wel een pion
Carlsen sloeg 'm niet.quote:
Verbaast me een beetje eerlijk gezegd. Maar hij zal het wel weten.quote:
Ja, verbaasde mij ook.quote:Op donderdag 1 december 2016 00:32 schreef Molurus het volgende:
[..]
Verbaast me een beetje eerlijk gezegd. Maar hij zal het wel weten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |