quote:Als de dijken breken, wat dan?
De EO zendt vanaf 5 november de nieuwe dramaserie Als de dijken breken uit.
Deze zesdelige serie vertelt over een hedendaagse watersnoodramp in Nederland en delen van Vlaanderen. Vijf miljoen Nederlanders wonen onder zeeniveau. Wat blijft er over van ons Nederland als er zich anno nu een watersnoodramp voltrekt? Wat zijn de rampzalige gevolgen en vooral; hoe bouw je je leven, hoe bouwen we Nederland weer op?
Het verhaal
Het weer in Nederland is al dagen onstuimig en iedereen zet zich schrap. Is dit de storm die slechts eens in de tienduizend jaar voorkomt? In het somberste scenario betekent het een regelrechte ramp voor de inwoners van de westelijke provincies. De Nederlandse delta is niet opgewassen tegen een stormvloed van deze omvang. Ook de belangrijkste waterkeringen van ons land houden dan geen stand. Miljoenen mensen staan voor een onmogelijke keuze en moeten vrezen voor hun leven als de dijken breken.
Zes van hen volgen we in een meeslepende en indringende mozaïekvertelling over relaties in zwaar weer, een landsbestuur onder druk en de veerkracht van een natie. Zeker als blijkt dat de storm de personages niet loslaat zodra het tij gekeerd is. Kun je opnieuw beginnen als alles is verwoest, en hoe doe je dat dan?
Cast
De kijker maakt kennis met het omhoog gevallen echtpaar Wienesse (Loek Peters en Susan Visser) die te midden van de storm ontdekken wat hun relatie nu echt waard is. En met de nieuwbakken premier Hans Kreuger (Gijs Scholten van Aschat) voor wie de ramp alle politieke verhoudingen volledig op scherp zet. Voormalig orkestdirigent David Stein (Aart Staartjes) vindt in de storm iets dat zijn leven weer de glans geeft die het met zijn pensionering had verloren. Sonja de Koster (Daisy van Praet) worstelt in Ostende met het geweld dat haar gezin overspoelt, terwijl haar man Ronnie (Thomas Ryckewaert) probeert te ontkomen uit een Nederlandse gevangenis in ondergelopen gebied.
De regie is in handen van Hans Herbots (Flikken, Vermist), scenario’s door Karin van der Meer (Penoza, Zwarte Tulp, Nieuwe Buren) en Maarten Lebens (Moeder, ik wil bij de revue, Toscaanse bruiloft), en Wout Tielemans schreef de Vlaamse dialogen. De cast bestaat, naast bekende Nederlandse gezichten, ook uit gerenommeerde Vlaamse acteurs.
Als de dijken breken, vanaf zaterdag 5 november 2016, 20.25 uur, EO, NPO 1
http://www.npo.nl/series/artikelen/als-de-dijken-breken
Ik zal je een geheimpje vertellen. Deze tijd van het jaar hou jij het ook niet langer dan een minuut of tien vol in het water. Of je nu kunt zwemmen of niet, in de winter overleef je een beetje overstroming niet als je niet naar hogere plek kunt vluchten.quote:
Jij kunt geen smileys lezen ? Ook al is de IJssel bv 30 graden denk dat meer dan de helft verzuipt voordat die de overkant bereikt met een beetje stroom....quote:Op donderdag 3 november 2016 16:28 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ik zal je een geheimpje vertellen. Deze tijd van het jaar hou jij het ook niet langer dan een minuut of tien vol in het water. Of je nu kunt zwemmen of niet, in de winter overleef je een beetje overstroming niet als je niet naar hogere plek kunt vluchten.
Het begint over 10 minuten!!!!quote:Op zaterdag 5 november 2016 18:13 schreef Villas__Rubin het volgende:
Dit wil ik gaan kijken! Ik mag dit niet vergeten
Niet vergeten
niet vergeten
NIET VERGETEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Roepen jullie nog even om op fok dat dit begint straks om 20:15?
Nu nog 5!quote:Op zaterdag 5 november 2016 18:13 schreef Villas__Rubin het volgende:
Niet vergeten
niet vergeten
HET IS BEGONNENquote:Op zaterdag 5 november 2016 18:13 schreef Villas__Rubin het volgende:
Niet vergeten
niet vergeten
Als het zo traag blijft ga ik ook wat anders doen.quote:Op zaterdag 5 november 2016 20:43 schreef Gripper het volgende:
Ik ga ook kijken, hoewel ik nu denk: best veel, 6 afleveringen alleen maar hoosbuien en klotsend water in beeld. Moet er nu al van zeiken
Lijkt een beetje op de Duitse drama's, maar dan veel slechter geacteerd.quote:
quote:Op zaterdag 5 november 2016 20:57 schreef Piet_Piraat het volgende:
http://www.welingelichtek(...)ie-na-de-oorlog.html
Dat ging maar net goed.
Tot nu toe zijn alle personages nog niet echt interessant.quote:Op zaterdag 5 november 2016 20:59 schreef Toefjes het volgende:
Die Belgen zijn niet heel erg boeiend.
Daar heb je een punt.quote:Op zaterdag 5 november 2016 21:00 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Tot nu toe zijn alle personages nog niet echt interessant.
Berry altijdquote:Op zaterdag 5 november 2016 21:00 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Tot nu toe zijn alle personages nog niet echt interessant.
Toen was er ook veel kritiek dat de evacuatie niet nodig was geweest omdat er niets was onder gelopen.quote:Op zaterdag 5 november 2016 20:57 schreef Piet_Piraat het volgende:
http://www.welingelichtek(...)ie-na-de-oorlog.html
Dat ging maar net goed.
Net nog iemand vermoord met een verkeersbordquote:Op zaterdag 5 november 2016 21:03 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Die moet wel eerst weer iemand doodschieten, of goed bedreigen.
De wraak van Dirkje.quote:Op zaterdag 5 november 2016 21:03 schreef Pizzalucht het volgende:
[..]
Net nog iemand vermoord met een verkeersbord
Zonder blikken of blozenquote:Op zaterdag 5 november 2016 21:03 schreef Pizzalucht het volgende:
[..]
Net nog iemand vermoord met een verkeersbord
Zat er met neus bovenop met werk langs de Rijn, een boerderij op terp normaal aan de overkant was ineens eiland geworden.quote:Op zaterdag 5 november 2016 20:58 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]Was toen, in mijn herinnering althans, best heftig.
Maar we hebben toch mobiele netwerk, internet, tv, radio....quote:Op zaterdag 5 november 2016 21:06 schreef Fylax het volgende:
Zie hier waarom het luchtalarm niet afgeschaft moet worden.
Omdat de minister-president niet weet dat hij afgeschaft is?quote:Op zaterdag 5 november 2016 21:06 schreef Fylax het volgende:
Geen garanties dat die werkt met dit soort omstandigheden.quote:Op zaterdag 5 november 2016 21:06 schreef Fylax het volgende:
Ik had stage bij tv afdeling van Philips. Tv's genoeg om naar de extra journaals te kijken..quote:Op zaterdag 5 november 2016 21:06 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Zat er met neus bovenop met werk langs de Rijn, een boerderij op terp normaal aan de overkant was ineens eiland geworden.
Militairen hebben toen geëvacueerd daar, was wel spektakel met die koeien.
Ik heb daar meer vertrouwen in dan alarmering via mobiele netwerk.quote:Op zaterdag 5 november 2016 21:08 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Geen garanties dat die werkt met dit soort omstandigheden.
Nog 10 cm hoger en was fataal geweest.quote:Op zaterdag 5 november 2016 21:08 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Ik had stage bij tv afdeling van Philips. Tv's genoeg om naar de extra journaals te kijken..
Ik nietquote:Op zaterdag 5 november 2016 21:09 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Ik heb daar meer vertrouwen in dan alarmering via mobiele netwerk.
Dit kan ook wel in 1 film idd.quote:Op zaterdag 5 november 2016 21:13 schreef TargaFlorio het volgende:
6 Afleveringen van 50 minuten lijkt me wel veel eigenlijk.
Ik denk veel water weer.quote:Op zaterdag 5 november 2016 21:16 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Dan moeten er wel een hoop doden vallen met vette special effects.
Ook daar buiten kan je nat worden door het waterquote:Op zaterdag 5 november 2016 21:16 schreef Gutmensch het volgende:
Niet onaardig.
En ik ben blij dat ik niet in de Randstad woon
Ja maar in Arnhem kan je lopen naar +100m NAP.quote:Op zaterdag 5 november 2016 21:17 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Ook daar buiten kan je nat worden door het water
Tenenkrommend inderdaadquote:Op zaterdag 5 november 2016 21:18 schreef Ingolstadt het volgende:
Beetje waardeloze poging tot shockeren in die laatste sceneMaar verder een aardig programma.
Moet je wel op de goede plek zitten:quote:Op zaterdag 5 november 2016 21:19 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Ja maar in Arnhem kan je lopen naar +100m NAP.
Dat is sowieso altijd aan te raden om goed naar te kijken wanneer je huis koopt ergens.quote:Op zaterdag 5 november 2016 21:22 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Moet je wel op de goede plek zitten:
[ afbeelding ]
bron: overstroomik.nl
quote:Op zaterdag 5 november 2016 21:32 schreef Greys het volgende:
Vermakelijk. Ik kijk volgende keer weer.
(en toch even gecheckt of ik op zolder droog zou zitten in dit huis, nee dus)
Ik kan een kelder van 10,5 meter graven en daar kan ik droog in gaan schuilenquote:Op zaterdag 5 november 2016 21:32 schreef Greys het volgende:
Vermakelijk. Ik kijk volgende keer weer.
(en toch even gecheckt of ik op zolder droog zou zitten in dit huis, nee dus)
Bofkont! Ik zit bijna 6 meter onder NAP. Dan zit ik boven niet droog en op zolder nog steeds niet.quote:Op zaterdag 5 november 2016 21:40 schreef Pizzalucht het volgende:
[..]Bij mij gaat het water tot 1.5 meter
Gewoon even een verdieping hoger gaan zitten
Dan maar het dak opquote:Op zaterdag 5 november 2016 21:45 schreef Greys het volgende:
[..]
Bofkont! Ik zit bijna 6 meter onder NAP. Dan zit ik boven niet droog en op zolder nog steeds niet.
Hoe idioot ook, ergens is dat best een rotidee
Hier ook gek op rampenfilms. Zelfs (juistquote:Op zaterdag 5 november 2016 22:01 schreef Guanabana het volgende:
Ik vond het wel vet, maar ik ben ook makkelijk te entertainen met dit soort dingen, hou altijd wel van rampenfilms en dingen met overstromingen.
Dus ik kijk uit met de restHoop veel doden
Jaaa ik ook!quote:Op zaterdag 5 november 2016 22:02 schreef Greys het volgende:
[..]
Hier ook gek op rampenfilms. Zelfs (juist) van die lekkere slechte.
Mwahquote:Op zaterdag 5 november 2016 22:04 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Een roeiboot in de tuin lijkt me handiger.
Check.quote:Op zaterdag 5 november 2016 21:22 schreef FredvZ het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Veel succes met in een rubber boot zittenquote:Op zaterdag 5 november 2016 22:06 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
6 meter onder NAP, veel succes met op dak zitten.
Je moet wat verzinnen in zo'n situatie. En hoezo rubber boot, gewoon een houten of stalen met roeispanen.quote:Op zaterdag 5 november 2016 22:07 schreef Pizzalucht het volgende:
[..]
Veel succes met in een rubber boot zitten
Het is echt niet zo dat het water opeens op 6 meter staatquote:Op zaterdag 5 november 2016 22:09 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Je moet wat verzinnen in zo'n situatie. En hoezo rubber boot, gewoon een houten of stalen met roeispanen.
Parkiet op je schouder, piratenpak aanquote:Op zaterdag 5 november 2016 22:11 schreef Greys het volgende:
Met twee honden, een kat en een parkiet in m'n roeiboot. Knus.
Daarom een goeie boot in de tuin en je stijgt vanzelf mee.quote:Op zaterdag 5 november 2016 22:11 schreef Pizzalucht het volgende:
[..]
Het is echt niet zo dat het water opeens op 6 meter staat
bij mij overstroomt het 0.5 meter maximaal en ik zit op eerste verdiepingquote:Op zaterdag 5 november 2016 21:22 schreef FredvZ het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Ik zie het nu voor me. Allemaal een zuidwester op. Ook de parkiet.quote:Op zaterdag 5 november 2016 22:17 schreef Piet_Piraat het volgende:
Mayday, Mayday, we dobberen hier in bootje met de hele familie en veestapel.
Zullen we een ark gaan bouwen? Just in case...quote:Op zaterdag 5 november 2016 22:16 schreef Greys het volgende:
Niet lachen, maar ik door dit soort dingen op tv altijd wel de neiging om toch maar eens zo'n noodpakketje aan te schaffen met zo'n radio erin enzo..![]()
Had ik ook altijd met Doomsday Preppers. Nooit daadwerkelijk gekocht maar ik ga het morgen gewoon toch maar eens bestellen.
Ja! En dan mogen de twee muggen niet mee. Dat zal ze leren.quote:Op zaterdag 5 november 2016 22:20 schreef 44rdbei het volgende:
[..]
Zullen we een ark gaan bouwen? Just in case...
Zit je wel vast in je huis, is ook niet alles. Al is 0.5 ook niet verschrikkelijk om door te moetenquote:Op zaterdag 5 november 2016 22:15 schreef computergirl het volgende:
[..]
bij mij overstroomt het 0.5 meter maximaal en ik zit op eerste verdieping
Met paar lieslaarzen is dat geen probleem.quote:Op zaterdag 5 november 2016 22:22 schreef Pizzalucht het volgende:
[..]
Zit je wel vast in je huis, is ook niet alles. Al is 0.5 ook niet verschrikkelijk om door te moeten
Vond het ook prima gedaan. Aart was zo aandoenlijk in z'n onderbroekje. En Gijs en Susan allebei fijne goede acteurs.quote:Op zaterdag 5 november 2016 22:24 schreef 44rdbei het volgende:
Maar ik vond de eerste aflevering wel leuk. Mooie beelden van doorbrekende dijken + noodweer.
En het dilemma van de minister president was ook mooi om te zien.
Een knappe kano met uitrusting lijkt me handiger en vooral flexibeler.quote:Op zaterdag 5 november 2016 22:04 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Een roeiboot in de tuin lijkt me handiger.
Zoiets? (Is inmiddels al uitgevaren...)quote:Op zaterdag 5 november 2016 22:20 schreef 44rdbei het volgende:
[..]
Zullen we een ark gaan bouwen? Just in case...
Met veel beesten en wat kinderen is dat lastig.quote:Op zaterdag 5 november 2016 22:28 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Een knappe kano met uitrusting lijkt me handiger en vooral flexibeler.
Zoiets inderdaad, ik zag een paar weken geleden deze langs varen. Dat lijkt me ook we wat.quote:Op zaterdag 5 november 2016 22:31 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Zoiets? (Is inmiddels al uitgevaren...)
Waarom ging Aart zelfmoord plegen? was dat storm gerelateerd of gewoon levensmoe?quote:Op zaterdag 5 november 2016 22:28 schreef Greys het volgende:
[..]
Vond het ook prima gedaan. Aart was zo aandoenlijk in z'n onderbroekje. En Gijs en Susan allebei fijne goede acteurs.
Tjah... Iedereen is wel een beetje klaar met Aart toch? Kan me best voorstellen dat hij ook klaar met zichzelf is.quote:Op zaterdag 5 november 2016 22:37 schreef 44rdbei het volgende:
[..]
Waarom ging Aart zelfmoord plegen? was dat storm gerelateerd of gewoon levensmoe?
Z'n vrouw was onlangs overleden en daarom was het ook z'n laatste concert begreep ik.quote:Op zaterdag 5 november 2016 22:37 schreef 44rdbei het volgende:
[..]
Waarom ging Aart zelfmoord plegen? was dat storm gerelateerd of gewoon levensmoe?
Deze kan ook.quote:Op zaterdag 5 november 2016 22:31 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Zoiets? (Is inmiddels al uitgevaren...)
oh...quote:Op zaterdag 5 november 2016 22:39 schreef Greys het volgende:
[..]
Z'n vrouw was onlangs overleden en daarom was het ook z'n laatste concert begreep ik.
Gijs zeker weten, maar ik vond Susan echt tenenkrommend.quote:Op zaterdag 5 november 2016 22:28 schreef Greys het volgende:
[..]
Vond het ook prima gedaan. Aart was zo aandoenlijk in z'n onderbroekje. En Gijs en Susan allebei fijne goede acteurs.
Waarom nou weer leaselaarzen? Gewoon kopen die dingen!quote:Op zaterdag 5 november 2016 22:24 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Met paar lieslaarzen is dat geen probleem.
Ik vond haar ook enorm slecht jaquote:Op zaterdag 5 november 2016 22:43 schreef Guanabana het volgende:
[..]
Gijs zeker weten, maar ik vond Susan echt tenenkrommend.Vraag me bij haar altijd af waarom ze actrice is, alles komt zo matig haar mond uit.
quote:Op zaterdag 5 november 2016 22:47 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Waarom nou weer leaselaarzen? Gewoon kopen die dingen!
Oeh, hier 1 meter, maar ik woon op een afgegraven duin, de nieuwe duin is 10 kilometer verderop gestort. 50 meter verderop is een eeuwenoude begraafplaats die 3 meter boven zeeniveau is, (dat is dus niet afgegraven) .quote:Op zaterdag 5 november 2016 21:40 schreef Pizzalucht het volgende:
[..]Bij mij gaat het water tot 1.5 meter
Gewoon even een verdieping hoger gaan zitten
Volgens die site blijft het hier wel droog maar om me heen niet. Ook fijn idee! En anders moet ik snel naar boven want ik woon begane grondquote:Op zaterdag 5 november 2016 21:22 schreef FredvZ het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
quote:Op zaterdag 5 november 2016 21:22 schreef FredvZ het volgende:
[ afbeelding ]
quote:Jouw locatie ligt binnen een dijkring en wordt beschermd door waterkeringen. De kans op overstroming is heel klein, maar niet uit te sluiten.
Dat krijg ik dus ook. Maar buiten die ring liggen alleen maar polders, dus het zal wel druk worden hier dan.quote:
Dibs op de logeerkamerquote:Op zaterdag 5 november 2016 23:42 schreef Ole het volgende:
[..]
Dat krijg ik dus ook. Maar buiten die ring liggen alleen maar polders, dus het zal wel druk worden hier dan.
Dankje ik ga morgen kijkenquote:Op zondag 6 november 2016 00:00 schreef Pizzalucht het volgende:
[..]
http://www.npo.nl/als-de-dijken-breken/05-11-2016/VPWON_1243425
quote:Op zaterdag 5 november 2016 22:16 schreef Greys het volgende:
Niet lachen, maar ik door dit soort dingen op tv altijd wel de neiging om toch maar eens zo'n noodpakketje aan te schaffen met zo'n radio erin enzo..![]()
Had ik ook altijd met Doomsday Preppers. Nooit daadwerkelijk gekocht maar ik ga het morgen gewoon toch maar eens bestellen.
Ik heb nog een oude nokia liggen. Koptelefoon erin en je hebt een FM radio. En een die nog een fatsoenlijke levensduur op één accu heeftquote:Op zondag 6 november 2016 01:39 schreef Isabeau het volgende:
[..]ik denk ook elke keer weer: ik moet eigenlijk een radiootje met batterijen kopen, want als internet, elektriciteit, mobiel netwerk etc uitvalt heb ik niets om informatie van te krijgen.
Niet dat ik enig risico loop waar ik woon, blijft gewoon helemaal droog. Het water moet wel heel hoog komen wil mijn huis onderlopen
postduif!quote:
Vind ik ook/quote:Op zondag 6 november 2016 03:10 schreef Isabeau het volgende:
Net gekeken en leuk genoeg om volgende week weer te kijken
Ik denk dat met een watersnoodramp als deze je nog beter dood af bent. Want het overleven van een dijkdoorbraak lijkt mij nog de minste zorg dat je hebt, dat is in luttele seconden voorbij. De ramp begint daarna pas, wat in mijn optiek wel maanden kan gaan duren ( misschien wel jaren). Elke pas is afgesneden of overstroomt waardoor distributie van voeding niet meer mogelijk is, net als die andere eerste levensbehoefte "water", Genoeg water om je heen zou je denken, maar dat kun je niet drinken. En denk maar niet dat op het droge wel water te vinden is, want ook water moet getransporteerd worden en het zou mij niks verbazen dat watercentrales ook op stroom of computers werken, wat natuurlijk als eerste er aan gaat. Stroom is er dus niet en dat gaat verder dan het branden van een lichtje. Als de stroom nu al een uurtje wegvalt over het hele land, is dat al een nationale ramp. De distributie gaat verder dan eten en drinken, zo zit je ook met de aanvoer van medicijnen, waar lome ziektes ineens doods bedreigend zijn geworden. Al heb je maar een klein wondje overgehouden, dan raakt dat geïnfecteerd door nare ziektes die zich razendsnel gaan verspreiden over de miljoenen daklozen. en simpele medicijnen zoals penicilline is er niet, of raakt razend snel op. En dan hebben we het nog niet eens gehad over hoe afhankelijk onze maatschappij is van computer technologie, de beurzen, ziekenhuizen, landmacht, kerncentrales. etc etc.quote:Op zondag 6 november 2016 01:39 schreef Isabeau het volgende:
[..]ik denk ook elke keer weer: ik moet eigenlijk een radiootje met batterijen kopen, want als internet, elektriciteit, mobiel netwerk etc uitvalt heb ik niets om informatie van te krijgen.
Niet dat ik enig risico loop waar ik woon, blijft gewoon helemaal droog. Het water moet wel heel hoog komen wil mijn huis onderlopen
Het zal een hele tijd ontregeld zijn en we raken waarschijnlijk allemaal dan mensen kwijt die we kennen, maar ik leef liever hoor dan dat ik tijdens een ramp om komquote:Op zondag 6 november 2016 06:38 schreef MakkieR het volgende:
Ik denk dat met een watersnoodramp als deze je nog beter dood af bent. Want het overleven van een dijkdoorbraak lijkt mij nog de minste zorg dat je hebt, dat is in luttele seconden voorbij. De ramp begint daarna pas, wat in mijn optiek wel maanden kan gaan duren ( misschien wel jaren). Elke pas is afgesneden of overstroomt waardoor distributie van voeding niet meer mogelijk is, net als die andere eerste levensbehoefte "water", Genoeg water om je heen zou je denken, maar dat kun je niet drinken. En denk maar niet dat op het droge wel water te vinden is, want ook water moet getransporteerd worden en het zou mij niks verbazen dat watercentrales ook op stroom of computers werken, wat natuurlijk als eerste er aan gaat. Stroom is er dus niet en dat gaat verder dan het branden van een lichtje. Als de stroom nu al een uurtje wegvalt over het hele land, is dat al een nationale ramp. De distributie gaat verder dan eten en drinken, zo zit je ook met de aanvoer van medicijnen, waar lome ziektes ineens doods bedreigend zijn geworden. Al heb je maar een klein wondje overgehouden, dan raakt dat geïnfecteerd door nare ziektes die zich razendsnel gaan verspreiden over de miljoenen daklozen. en simpele medicijnen zoals penicilline is er niet, of raakt razend snel op. En dan hebben we het nog niet eens gehad over hoe afhankelijk onze maatschappij is van computer technologie, de beurzen, ziekenhuizen, landmacht, kerncentrales. etc etc.
Nederland is verdeeld in dijkringen. In de serie gaat dijkring 14 stuk, dat is veruit de grootste in bewoners aantal en economisch. Dat lijkt me inderdaad wel een zeer lange crises op te leveren. Echter bestaat de rest van NL n de wereld nog. Het is dus niet zo dat er terug wordt gevallen naar de steentijd zoals met WO3. Stroom en internet zal niet langdurig landelijk uitvallen en dat geld ook voor voedsel en medicijnen. Dikke crisis en veel slachtoffers? Ja, maar niet terug naar de steentijd.quote:Op zondag 6 november 2016 06:38 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Ik denk dat met een watersnoodramp als deze je nog beter dood af bent. Want het overleven van een dijkdoorbraak lijkt mij nog de minste zorg dat je hebt, dat is in luttele seconden voorbij. De ramp begint daarna pas, wat in mijn optiek wel maanden kan gaan duren ( misschien wel jaren). Elke pas is afgesneden of overstroomt waardoor distributie van voeding niet meer mogelijk is, net als die andere eerste levensbehoefte "water", Genoeg water om je heen zou je denken, maar dat kun je niet drinken. En denk maar niet dat op het droge wel water te vinden is, want ook water moet getransporteerd worden en het zou mij niks verbazen dat watercentrales ook op stroom of computers werken, wat natuurlijk als eerste er aan gaat. Stroom is er dus niet en dat gaat verder dan het branden van een lichtje. Als de stroom nu al een uurtje wegvalt over het hele land, is dat al een nationale ramp. De distributie gaat verder dan eten en drinken, zo zit je ook met de aanvoer van medicijnen, waar lome ziektes ineens doods bedreigend zijn geworden. Al heb je maar een klein wondje overgehouden, dan raakt dat geïnfecteerd door nare ziektes die zich razendsnel gaan verspreiden over de miljoenen daklozen. en simpele medicijnen zoals penicilline is er niet, of raakt razend snel op. En dan hebben we het nog niet eens gehad over hoe afhankelijk onze maatschappij is van computer technologie, de beurzen, ziekenhuizen, landmacht, kerncentrales. etc etc.
Ik was ook aangenaam verrast. Wel af en toe iets te melodramatisch en hier en daar volstrekt onlogisch, maar voor een Nederlandse serie uitstekende kwaliteit.quote:Op zondag 6 november 2016 11:23 schreef Hilzillah het volgende:
Ik heb het net terug gekeken en ben normaal niet zo lyrisch over Nederlandse series, maar deze vond ik écht heel goed!!
In het laatste stukje over wat volgende week komt zegge ze: Over 7 uur ziet het land er zo uit:quote:Op zondag 6 november 2016 08:14 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Nederland is verdeeld in dijkringen. In de serie gaat dijkring 14 stuk, dat is veruit de grootste in bewoners aantal en economisch. Dat lijkt me inderdaad wel een zeer lange crises op te leveren. Echter bestaat de rest van NL n de wereld nog.
Wat vond je precies onlogisch?quote:Op zondag 6 november 2016 11:27 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik was ook aangenaam verrast. Wel af en toe iets te melodramatisch en hier en daar volstrekt onlogisch, maar voor een Nederlandse serie uitstekende kwaliteit.
Iedereen stond bijv vast op die snelweg met 0 (nul) auto's vanaf de andere kant komend. Ik was mooi daar gaan rijden om weg te komen. En helemaal geen auto's aan de andere kant is ook onrealistisch.quote:
Wat zouden de richtlijnen zijn als zoiets echt gebeurt? De snelweg aan beide kanten open gooien richting het oosten?quote:Op zondag 6 november 2016 12:14 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Iedereen stond bijv vast op die snelweg met 0 (nul) auto's vanaf de andere kant komend. Ik was mooi daar gaan rijden om weg te komen. En helemaal geen auto's aan de andere kant is ook onrealistisch.
Niet in de auto stappen en lopend de dichtstbijzijnde hoge plek op zoeken.quote:Op zondag 6 november 2016 13:13 schreef Awsom het volgende:
Wat zouden de richtlijnen zijn als zoiets echt gebeurt? De snelweg aan beide kanten open gooien richting het oosten?
Zouden de makers van deze serie dan niet hebben geweten, ondanks al hun research, dat kennelijk vanaf morgen Nederland die storm wél aankan? Want ze zeggen zelf dit:quote:Op zondag 6 november 2016 15:06 schreef Tinkepink het volgende:
Nee. Geen toeval. Afgelopen week was ook het "vluchten naar een hoog punt" al regelmatig in het nieuws.
Ik dacht dat Petten nog niet was afgerond. Verbaasde me ook over het nieuws.quote:Op zondag 6 november 2016 15:19 schreef Greys het volgende:
[..]
Zouden de makers van deze serie dan niet hebben geweten, ondanks al hun research, dat kennelijk vanaf morgen Nederland die storm wél aankan? Want ze zeggen zelf dit:
Nederland staat bekend om zijn goede waterhuishouding. Voordat de dijken breken moet er wel heel veel gebeuren. Er is een storm waar Nederland niet op voorbereid is, de 10.000 jaar storm. Een storm die eens in de 10.000 jaar voorkomt. ‘Hij kan volgend jaar uitbreken, maar ook pas over 9.999 jaar’, aldus producent Ingmar Menning.
Zullen ze nu niet stiekem balen dat het scenario nu eigenlijk al nu mogelijke realiteit meer heeft? Omdat Nederland het nu kennelijk ineens wél aankan. Vanaf morgen.
Ja dat vraag ik niet he.quote:Op zondag 6 november 2016 13:28 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Niet in de auto stappen en lopend de dichtstbijzijnde hoge plek op zoeken.
Maar dan heb je dus nul banen de 'slechte' kant op voor alle hulpdiensten.quote:Op zondag 6 november 2016 16:32 schreef Awsom het volgende:
[..]
Ja dat vraag ik niet he.
Door de snelweg aan beide kanten één richting op open te gooien heb je toch mooi even 2x zoveel capaciteit (in theorie dan)
Ja dat zeg ik tochquote:Op zondag 6 november 2016 16:39 schreef Greys het volgende:
[..]
Maar dan heb je dus nul banen de 'slechte' kant op voor alle hulpdiensten.
Zit wel wat in maar ik kan me voorstellen dat niemand naar de storm toe wil rijden, dus dat die baan even legen was. Tegen het verkeer in rijden is niet iets wat je zomaar doet, tegen de tijd dat je daaraan denkt sta je al in de file. De vluchtstrook lijkt me dan wel een optie.quote:Op zondag 6 november 2016 12:14 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Iedereen stond bijv vast op die snelweg met 0 (nul) auto's vanaf de andere kant komend. Ik was mooi daar gaan rijden om weg te komen. En helemaal geen auto's aan de andere kant is ook onrealistisch.
Oh die post had ik even gemist, neem me niet kwalijk. Zag alleen dit stukje dat gequote werd.quote:Op zondag 6 november 2016 16:54 schreef Awsom het volgende:
[..]
Ja dat zeg ik toch![]()
Waar zou voor gekozen worden?
Inderdaad, iedereen blijft braaf in de file staan en de vluchtstrook is helemaal leeg. Ik heb zo'n vermoeden dat dat niet zo zou zijn wanneer echt iedereen aan het vluchten isquote:Op zondag 6 november 2016 17:11 schreef 44rdbei het volgende:
[..]
Zit wel wat in maar ik kan me voorstellen dat niemand naar de storm toe wil rijden, dus dat die baan even legen was. Tegen het verkeer in rijden is niet iets wat je zomaar doet, tegen de tijd dat je daaraan denkt sta je al in de file. De vluchtstrook lijkt me dan wel een optie.
Op die foto's zijn ongeveer de helft van alle dijkringen vol gelopen. Dat is dus die eens in de tienduizend jaar storm en dan nog de pech hebben dat al die dijkringen stuk gaan.quote:Op zondag 6 november 2016 11:30 schreef jatochneetoch het volgende:
[..]
In het laatste stukje over wat volgende week komt zegge ze: Over 7 uur ziet het land er zo uit:
[ afbeelding ]
Petten was voor vorig zomer al afgerond. Er is daar meer zand verzet dan bij de hele Afsluitdijk. Ziet er nog mooi uit ook. En we zijn van die vervelende pieren af, die liggen onder vele meters zand nu.quote:Op zondag 6 november 2016 16:14 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Ik dacht dat Petten nog niet was afgerond. Verbaasde me ook over het nieuws.
Er reed ook niemand over de vluchtstrook. Met zulke berichten op de radio zou die in notime ook vol staan.quote:Op zondag 6 november 2016 12:14 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Precies ditquote:Op zondag 6 november 2016 03:10 schreef Isabeau het volgende:
Net gekeken en leuk genoeg om volgende week weer te kijken
Volgens mij ligt die hele linie onder vuurquote:Op zaterdag 12 november 2016 20:29 schreef TargaFlorio het volgende:
Waarom eigenlijk die Belgische verhaallijn? Of is dit een productie in samenwerking met de VRT?
Wordt ook in België uitgezonden jaquote:Op zaterdag 12 november 2016 20:29 schreef TargaFlorio het volgende:
Waarom eigenlijk die Belgische verhaallijn? Of is dit een productie in samenwerking met de VRT?
Dit.quote:Op zaterdag 12 november 2016 20:48 schreef monkyyy het volgende:
Niet 1 voor 1 die gevangene verplaatsen.
En ditquote:
Het is soms wat benauwend, dat dan weer wel.quote:Op zaterdag 12 november 2016 21:03 schreef Hilzillah het volgende:
En toch hè. Het is niet heel spannend, maar ik zit mee lucht te happen met de bewaarder die te moe is om terug te zwemmen
Het mesje in bad was ongetwijfeld omdat zn partner net overleden was, en hij niet voor zichzelf kan zorgen.quote:
Bewaarder komt gevangene bevrijden. Bewaarder is doodmoe en vraagt gevangene om hem mee te nemen. Gevangen wil dat niet en ze krijgen ruzie.quote:Op zaterdag 12 november 2016 21:04 schreef TimKuik het volgende:
Die onderwater scène was erg verwarrend, wat is er nou gebeurt?
Ben ik nou gek of stond er eerst Koos?quote:Op zaterdag 12 november 2016 21:08 schreef Zelfscanner het volgende:
Henk, er zitten 30 man op een klein bootje, mag dat?
Ik las ook Koosquote:Op zaterdag 12 november 2016 21:09 schreef cactussoep het volgende:
[..]
Ben ik nou gek of stond er eerst Koos?
Jij bent niet gek.quote:Op zaterdag 12 november 2016 21:09 schreef cactussoep het volgende:
[..]
Ben ik nou gek of stond er eerst Koos?
Ja. Zorgen voor het meisje geeft z'n leven zin. Lieve verhaallijn. Meisje mag straks als alles voorbij is overdag na school bij hem komen elke dag denk ik zodat ze niet zo lang per dag alleen hoeft te zijn als moeder werkt. Aart wordt een soort opa. Denk ik. Hoop ik.quote:Op zaterdag 12 november 2016 21:07 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Het mesje in bad was ongetwijfeld omdat zn partner net overleden was, en hij niet voor zichzelf kan zorgen.
Nu kan hij Pannenkoeken bakken
Ik denk niet dat je teleurgesteld zal worden, je zal tot in de lengte der jaren met veel plezier op deze verhaallijn terug kunnen kijken.quote:Op zaterdag 12 november 2016 21:10 schreef Greys het volgende:
[..]
Ja. Zorgen voor het meisje geeft z'n leven zin. Lieve verhaallijn. Meisje mag straks als alles voorbij is overdag na school bij hem komen elke dag denk ik zodat ze niet zo lang per dag alleen hoeft te zijn als moeder werkt. Aart wordt een soort opa. Denk ik. Hoop ik.
/softie
Hoezee ende jubel!quote:Op zaterdag 12 november 2016 21:12 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Ik denk niet dat je teleurgesteld zal worden, je zal tot in de lengte der jaren met veel plezier op deze verhaallijn terug kunnen kijken.
Ik vond Koos wel leuker. Het had zo een vraag kunnen zijn aan Koos Plooij, gesteld door die kleine van Wegmisbruikers. Of hoe heet dat programma. Dus ik moest glimlachenquote:
ik vond het hier spannender, vooral de kwestie Koos - Henk. Dat zegt alles over deze aflevering.quote:Op zaterdag 12 november 2016 21:16 schreef TargaFlorio het volgende:
Deze aflevering was een stuk minder. Op de gevangenis na vond ik er eigenlijk geen zak aan.
Moest ik ook aan denkenquote:Op zaterdag 12 november 2016 21:15 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Ik vond Koos wel leuker. Het had zo een vraag kunnen zijn aan Koos Plooij, gesteld door die kleine van Wegmisbruikers. Of hoe heet dat programma. Dus ik moest glimlachenStond er daarna opeens Henk
Koos Spee of Henk Krol. Op wie doelt hij nou?quote:Op zaterdag 12 november 2016 21:16 schreef Toefjes het volgende:
[..]
ik vond het hier spannender, vooral de kwestie Koos - Henk. Dat zegt alles over deze aflevering.
Ik weet niet wie Henk zou moeten zijnquote:Op zaterdag 12 november 2016 21:17 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Koos Spee of Henk Krol. Op wie doelt hij nou?
Dat is natuurlijk de man van Ingridquote:Op zaterdag 12 november 2016 21:18 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Ik weet niet wie Henk zou moeten zijn
Ja, dat was wel heel suf.quote:Op zaterdag 12 november 2016 20:48 schreef monkyyy het volgende:
Niet 1 voor 1 die gevangene verplaatsen.
En dan zijn er nog 4 afleveringen te gaan...quote:Op zaterdag 12 november 2016 21:24 schreef ddx het volgende:
Ze hadden er beter een film van 2u van kunnen maken.
Begon vorige week best aardig, maar vandaag was het gewoon lachwekkend slecht.
quote:Op zaterdag 12 november 2016 21:20 schreef cactussoep het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk de man van Ingrid
De enige die een beetje op niveau acteert in deze aflevering.quote:
Vannacht ff teruggekeken.. maar man man wat slecht..quote:
Wat dacht je van de telefoon van meneer Aart? Als zo'n groot deel onder water staat én de stroomlevering onder druk staat kan je er echt niet meer vanuit gaan dat je oude draaischijf toestel het nog doet.quote:Op zondag 13 november 2016 12:33 schreef Zolderkamer het volgende:
Vannacht ff teruggekeken.. maar man man wat slecht..
Veel te veel soapgehalte en absoluut niet realistisch..
Geen brandweer.. geen leger.. geen speciale teams... ondersteuning uit het buitenland... ondertussen blijft het internet altijd werken etc...
Ja zitten wel meer van die dingetjes in..quote:Op zondag 13 november 2016 12:39 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Wat dacht je van de telefoon van meneer Aart? Als zo'n groot deel onder water staat én de stroomlevering onder druk staat kan je er echt niet meer vanuit gaan dat je oude draaischijf toestel het nog doet.
Dat is natuurlijk ook een van de boodschappen van de serie: als zoiets gebeurd heb je geen tijd om te treuzelen en moet je jezelf in veiligheid brengen.quote:Op zondag 13 november 2016 12:44 schreef Zolderkamer het volgende:
Wel een hele hoop drama.. alsof je daar tijd voor hebt..
Erg jammer
Ik heb een dijk zien doorbreken die waar ze het expres deden.. in 1998quote:Op zondag 13 november 2016 12:46 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk ook een van de boodschappen van de serie: als zoiets gebeurd heb je geen tijd om te treuzelen en moet je jezelf in veiligheid brengen.
Nooit geweten dat de Tussenklappenpolder wel eens onder water is gezet. Ik woon er zelf zo'n 3-5 km vanaf. Maar ik ben dan ook nog maar 21. Maar als ik het goed begrijp is die polder er dus voor om water kwijt te raken bij hoogwater?quote:Op zondag 13 november 2016 13:26 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Ik heb een dijk zien doorbreken die waar ze het expres deden.. in 1998
In 92 is ie ook al een keer gegaan, maar daar was ik pas later..
Google maar eens op tussenklappenpolder
Dan heb je echt geen tijd om te denken of jezelf in veiligheid te brengen.. het water is er direct. daar is geen redden aan.. pas als het uitvlakt kun je er iets beginnen..
Je hebt hier ook het eemskanaal (in directe verbinding met de zee) die "op" in plaats van "in" het land ligt en waar de dijken erg slecht van zijn.. een paar jaar terug is er nog een compleet dorp wat ertegenaan ligt (Woltersum 2012) geevacueerd.. maar als die dijk wel was gegaan, dan is er echt geen redden aan voor een hele grote streek..
En nog steeds is die dijk niet goed (ze zijn nog steeds bezig met damwanden) door de gasbevingen is dat een enorm risico door de verzwakte dijk (de gaswinning vind er pal naast plaats, en geen gas betekend geen stroom voor heel NL.. dus een echte ramp zit in een heel klein hoekje)
Verder zijn ze ook begonnen met een hele zeedijk 4 meter op te hogen door het zelfde gaswinnings verhaal.. (tussen Delfzijl en Eemshaven) de volgorde van aanpak is echt heel fout.. ze spelen er letterlijk mee..
De dijkgraaf verteld hier vanaf 27:50min hoe het zit.. (komen wat andere stukjes tussendoor maar hij komt later nog eens aan het woord)
http://www.npo.nl/ncrv-dokument/16-12-2013/NCRV_1652807
En das geen soap serie..![]()
Jup is ook al 3 keer gebeurt... in de vijftiger jaren een keer.. en in 92 en 98 (oh en in 2010 lekte ie een beetjequote:Op zondag 13 november 2016 20:03 schreef KolonelBroodje het volgende:
[..]
Nooit geweten dat de Tussenklappenpolder wel eens onder water is gezet. Ik woon er zelf zo'n 3-5 km vanaf. Maar ik ben dan ook nog maar 21. Maar als ik het goed begrijp is die polder er dus voor om water kwijt te raken bij hoogwater?
Zitten er niet twee sluizen aan het eind van dat kanaal in Delfzijl?quote:Op zondag 13 november 2016 13:26 schreef Zolderkamer het volgende:
Je hebt hier ook het eemskanaal (in directe verbinding met de zee) die "op" in plaats van "in" het land ligt en waar de dijken erg slecht van zijn.. een paar jaar terug is er nog een compleet dorp wat ertegenaan ligt (Woltersum 2012) geevacueerd.. maar als die dijk wel was gegaan, dan is er echt geen redden aan voor een hele grote streek..
Eentje geloof ik.. Maar geloof niet dat dat veel verschil maakt mbt tot de uiteindelijk waterstand..quote:Op maandag 14 november 2016 01:10 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Zitten er niet twee sluizen aan het eind van dat kanaal in Delfzijl?
Neemt niet weg dat er nog steeds een bak water de polder in zou rollen natuurlijk, met alle gevolgen van dien.
Dat het toestel het nog doet verbaasd me niet. Dat was allemaal oerdegelijk en de spanning op het telefoonnet is niet zo hoog. Als de 240 nog werkt zal het telefoon net over het algemeen ook nog wel werken.quote:Op zondag 13 november 2016 12:39 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Wat dacht je van de telefoon van meneer Aart? Als zo'n groot deel onder water staat én de stroomlevering onder druk staat kan je er echt niet meer vanuit gaan dat je oude draaischijf toestel het nog doet.
Als het een gebied is wat juist bedoeld is om water kwijt te raken, is het dan ook niet een beetje eigen risico als je juist daar je bedrijf neerzet?quote:Op zondag 13 november 2016 20:19 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Jup is ook al 3 keer gebeurt... in de vijftiger jaren een keer.. en in 92 en 98 (oh en in 2010 lekte ie een beetje)
Is een officieel waterbergingsgebied.. (zijn er wel meer in de omgeving)
Was wel heftig toen de boeren daar werd verteld toen ze vroegen hoe dat werkte en wat aarzeling hadden maar gedwongen werden: "nee hoor meneer u krijgt alles vergoed"
Die mensen hebben iets van 15 jaar lang voor hun geld moeten vechten via de rechter..
[..]
Eehm... Dat gebied is gewoon een polder zoals zovelen.. en die boerderij is nog maar een heel klein beetje ouder dan het plan om daar een waterbergingsgebied van te maken...quote:Op maandag 14 november 2016 12:30 schreef agter het volgende:
[..]
Als het een gebied is wat juist bedoeld is om water kwijt te raken, is het dan ook niet een beetje eigen risico als je juist daar je bedrijf neerzet?
Officieel waterbergingsgebied is het toch?quote:Op maandag 14 november 2016 12:56 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Eehm... Dat gebied is gewoon een polder zoals zovelen.. en die boerderij is nog maar een heel klein beetje ouder dan het plan om daar een waterbergingsgebied van te maken...
Je zegt net dat het niet zo slim is om daar een bedrijf neer te zetten.. dat bedrijf stond er al.. en de landbouwgronden ook..quote:Op maandag 14 november 2016 17:59 schreef agter het volgende:
[..]
Officieel waterbergingsgebied is het toch?
Ouderdom maakt niet altijd uit.
Mensen die binnen de uiterwaarden wonen hebben ook problemen met verzekeren. Ongeacht hoe oud de woning is.
is toch alleen maar interessant. Ook jouw verhalen over je polder wat speciaal voor wateropvang is.quote:Op maandag 14 november 2016 18:03 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Je zegt net dat het niet zo slim is om daar een bedrijf neer te zetten.. dat bedrijf stond er al.. en de landbouwgronden ook..
Dat iemand daarna beslist om er een waterbergingsgebied van te maken is dus van later.... Beetje vreemd om dan over risico's en verzekeringen te beginnen..
Maargoed dit topic gaat over een tv programma
Dus als ik morgen beslis dat ik van jouw huis en tuin een waterbergingsgebied maak is dat voor jouw eigen risico?quote:Op maandag 14 november 2016 18:05 schreef agter het volgende:
[..]
is toch alleen maar interessant. Ook jouw verhalen over je polder wat speciaal voor wateropvang is.
"Het wonen in overstromingsgebieden of risicogebieden geschiedt dus volledig op eigen risico."
http://financieel.infonu.(...)r-wateroverlast.html
Hallo ik was in 1992 nog niet op aarde en in 1998 was ik nog te jong om dit te begrijpen. (Groningen is toch ver van mijn bedshow)quote:Op zondag 13 november 2016 13:26 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Ik heb een dijk zien doorbreken die waar ze het expres deden.. in 1998
In 92 is ie ook al een keer gegaan, maar daar was ik pas later..
Google maar eens op tussenklappenpolder
Dan heb je echt geen tijd om te denken of jezelf in veiligheid te brengen.. het water is er direct. daar is geen redden aan.. pas als het uitvlakt kun je er iets beginnen..
En nog steeds is die dijk niet goed (ze zijn nog steeds bezig met damwanden) door de gasbevingen is dat een enorm risico door de verzwakte dijk (de gaswinning vind er pal naast plaats, en geen gas betekend geen stroom voor heel NL.. dus een echte ramp zit in een heel klein hoekje)
Verder zijn ze ook begonnen met een hele zeedijk 4 meter op te hogen door het zelfde gaswinnings verhaal.. (tussen Delfzijl en Eemshaven) de volgorde van aanpak is echt heel fout.. ze spelen er letterlijk mee..
De dijkgraaf verteld hier vanaf 27:50min hoe het zit.. (komen wat andere stukjes tussendoor maar hij komt later nog eens aan het woord)
http://www.npo.nl/ncrv-dokument/16-12-2013/NCRV_1652807
En das geen soap serie..![]()
Ik had verwacht dat dat meiske daar zou zitten met die hoorn in de hand en dan zou zeggen 'maar ik ken het nummer van mama niet uit mijn hoofd'quote:Op maandag 14 november 2016 10:23 schreef nanuk het volgende:
Wat mij meer verbaasde was dat het kind het telefoon nummer van haar moeder uit haar hoofd kende.
En waarom?quote:Op maandag 14 november 2016 18:09 schreef PandaDrop het volgende:
[..]
Hallo ik was in 1992 nog niet op aarde en in 1998 was ik nog te jong om dit te begrijpen. (Groningen is toch ver van mijn bedshow)
Je had er wat recenter voorbeeld moeten nemen.![]()
Bijvoorbeeld Wilnis 2003.
Kwestie van belangen, ja.quote:Op maandag 14 november 2016 18:08 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Dus als ik morgen beslis dat ik van jouw huis en tuin een waterbergingsgebied maak is dat voor jouw eigen risico?
Had je daar maar niet moeten gaan wonen
Nou ga maar vast verhuizen dan.. het is jouw risico.. dus ook voor jouw kosten..quote:Op maandag 14 november 2016 18:13 schreef agter het volgende:
[..]
Kwestie van belangen, ja.
Zaken kunnen wijzigen. Bestemmingsplannen ook.
Ja wat wil je nou precies zeggen?quote:
quote:Op maandag 14 november 2016 18:26 schreef Gripper het volgende:
Die dijk brak door omdat het veen uitdroogde en daardoor verzwakt (en minder zwaar) was in een warme droge zomer. Niet door hoogwater. De ringvaart om Wilnis heen liep toen leeg in de lager gelegen polder en het dorp
Oké laat maar, Het allerbeste voorbeeld blijft toch 1953.quote:Op maandag 14 november 2016 18:23 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Ja wat wil je nou precies zeggen?
Ik begrijp je niet..
Ik vind het allerbeste voorbeeld nog altijd dat van mij.. want ik stond er met mn neus op toen het gebeurde..quote:Op maandag 14 november 2016 18:36 schreef PandaDrop het volgende:
[..]
Oké laat maar, Het allerbeste voorbeeld blijft toch 1953.
Dus 50 jaar terug (nu 63 jaar terug).
Oké, ik niet. Ik woon toch in Zuid-Holland op een afgegraven duin en wat nu geestgrond is geworden.quote:Op maandag 14 november 2016 18:45 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Ik vind het allerbeste voorbeeld nog altijd dat van mij.. want ik stond er met mn neus op toen het gebeurde..
Op volle zee gaat het wel lukken met een (groot) schip wat ontworpen is voor de oceaan. Echter moet je eerst wel de haven uit en dat red dat grote schip van je onder normale omstandigheden al niet alleen. Ik vrees dat bij orkaan wind het geen pretje is tussen de havenhoofden.quote:Op dinsdag 15 november 2016 08:27 schreef MakkieR het volgende:
Aan de kust zou ik een boot gaan opzoeken, een grote veerdienst of containerschepen bieden denk ik de meeste veiligheid omdat die schepen gebouwd zijn voor de meest extreme Atlantische stormen.
Vanuit de Randstad zou ik dat via de landelijke overheid organiseren, met de huidige technologie kun je denk ik wel voorspellen als een watersnoodramp in aantocht is. Regisseer dan deze containerschepen naar de kust streek toe dan kun je met kleinere boten de aanvoer van vluchtelingen regelen. Dit doe je uiteraard alleen als de Nederlanders in de Randstad als ratten in de val zitten, dus vluchten via de weg kan niet meer.quote:Op dinsdag 15 november 2016 08:56 schreef nanuk het volgende:
[..]
Op volle zee gaat het wel lukken met een (groot) schip wat ontworpen is voor de oceaan. Echter moet je eerst wel de haven uit en dat red dat grote schip van je onder normale omstandigheden al niet alleen. Ik vrees dat bij orkaan wind het geen pretje is tussen de havenhoofden.
Als je dan toch op een schip wilt zitten kies dan iets uit wat bij de KNRM in gebruik is. Die zijn goed stuurbaar en hebben voldoende motorvermogen voor dergelijk tochtjes. Zelfrichtend heeft ook wel iets bij die mega storm.
bij de serie hebben ze het wel over megastorm maar iedereen kon nog gewoon lopen en auto's reden ook zonder problemen. Vanaf windkracht 11 ongeveer blijf je niet meer staan zonder houvast weet ik uit ervaring.
Ik snap de kritiek eigenlijk niet, van een Nederlandse productie met een kleine budget dat ze hebben, vind ik het een meesterstuk, Soms denk ik wel dat we wat verwend zijn met zijn allen als het om series gaat, het is ook nooit goed.quote:Op dinsdag 15 november 2016 09:12 schreef 44rdbei het volgende:
Ik heb me er eigelijk wel mee vermaakt. Je kan heel kritisch kijken wat er allemaal niet klopt maar kan ook gewoon kijken.
De kritiek wil alleen maar zeggen dat mensen er mee bezig zijn. Er is een wezenlijk verschil tussen onjuistheden benoemen en afkraken.quote:Op dinsdag 15 november 2016 18:54 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Ik snap de kritiek eigenlijk niet, van een Nederlandse productie met een kleine budget dat ze hebben, vind ik het een meesterstuk, Soms denk ik wel dat we wat verwend zijn met zijn allen als het om series gaat, het is ook nooit goed.
Heb je wel eens gezien hoe je moet overstappen van schip naar schip met een beetje zeegang? http://safetyplatformcarg(...)0op%20open%20zee.pdfquote:Op dinsdag 15 november 2016 18:50 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Vanuit de Randstad zou ik dat via de landelijke overheid organiseren, met de huidige technologie kun je denk ik wel voorspellen als een watersnoodramp in aantocht is. Regisseer dan deze containerschepen naar de kust streek toe dan kun je met kleinere boten de aanvoer van vluchtelingen regelen. Dit doe je uiteraard alleen als de Nederlanders in de Randstad als ratten in de val zitten, dus vluchten via de weg kan niet meer.
Ik zeg ook niet dat je iedereen in de randstad moet redden, redden wat er te redden valt. Tja wat betreft het overzetten van een boot naar een containerschip dat is inderdaad een uitdaging, Maar we leven in een tijdperk waar uitdagingen ons niets te veel is, waar het mogelijk is een raket naar Mars te sturen en we kunnen deze bijna al daar laten landen, dan zal er vast toch ook wel mogelijkheden zijn of maritieme kennis om vluchtelingen snel en veilig van schip tot schip te krijgen.quote:Op dinsdag 15 november 2016 19:43 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Heb je wel eens gezien hoe je moet overstappen van schip naar schip met een beetje zeegang? http://safetyplatformcarg(...)0op%20open%20zee.pdf
Met auto's over de weg heb je een capaciteit van vier personen per twee seconden per rijstrook als het niet verderop vastloopt. Dat zijn een kleine tweeduizend mensen per uur per snelweg. Secondaire wegen schat ik op de helft daarvan. Hoe wil je dergelijke aantallen in bootjes laten stappen? Afgezien of je voldoende geschikte boten vindt om te pendelen.
Dijkring 14 is ruim drie miljoen mensen. Bij een wegcapaciteit van zeg 25.000 mensen per uur ben je dan nog bijna 2 volle dagen bezig en dan mag je nog niet te veel aanrijdingen e.d. hebben. Dergelijke aantallen in bootjes vervoeren kost maanden.
quote:Op zaterdag 19 november 2016 20:24 schreef Toefjes het volgende:
De hele week naar uitgekeken. Eindelijk is het weer zover.
Gaat het morgen nog echt stormen ook, ik verwacht dat dit gegeven deze aflevering een zeer beladen aflevering zal makenquote:
Slechts een sterke zuidwester die water juist weg blaast van Nederlandquote:Op zaterdag 19 november 2016 20:27 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Gaat het morgen nog echt stormen ook, ik verwacht dat dit gegeven deze aflevering een zeer beladen aflevering zal maken
Dan is Engeland de Sjaakquote:Op zaterdag 19 november 2016 20:29 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Slechts een sterke zuidwester die water juist weg blaast van Nederland
Is dat niet die pedo waar die kerel zo'n hekel aan heeft?quote:Op zaterdag 19 november 2016 20:41 schreef monkyyy het volgende:
Waarvoor zat die belg ook alweer in de gevangenis?
Nee, de Theems waait juist leeg. Hier krijg je niet zozeer verhoging maar wel krachtige golven met ZW.quote:
Nu je het zegt, ik ben het alweer vergeten.quote:Op zaterdag 19 november 2016 20:41 schreef monkyyy het volgende:
Waarvoor zat die belg ook alweer in de gevangenis?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |