Nee hoe is het (of je) zelfbewuste bewust geworden? Dat is het begin.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 18:35 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat is niet echt het begin. Het begin is: hoe weet ik dat ik ben? De volgende stap is: hoe weet ik dat andere dingen zijn?
Wat moet ik dan uitleggen? Mezelf? En hoe dan?quote:Op woensdag 19 oktober 2016 19:25 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat is een beetje het idee van een discussie. Als je hier alleen maar beweringen komt neerplempen die je vervolgens ook maar weigert toe te lichten, gaan we niet ver komen.
Ik moest het effe een paar keer lezen... Maar goed.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 19:15 schreef Faz3D het volgende:
[..]
En dat kan je theologisch weer weerleggen, als een god die het begin en het einde is (het 'nu' is) iets maken of creëren dat oneindig is? Zoja, dan is 'alles' oneindig.
Want wij zien geen einde in ons leven omdat wij niet verder kunnen zien dan tot de dood. En wij zien geen einde in de ruimte omdat er geen einde is.
En ruimte is simpelweg begonnen en heeft geen einde. Want hoe is ruimte ontstaan? Dan is de simpele Theo vraag: wat was dan het begin? Dan is het god die het begin en het einde is.
En dan kan god ( oftewel het 'grote' zelfbewuste) het zelfbewustzijn zijn die het zelfbewust van ons heeft gemaakt. En het begin van alles is en ook het eind van alles is omdat wij ook zelfbewust zijn en wij een begin en ook een eind moeten hebben etc etc etc.
Je gaat er nu vanuit dat wij als mens zaken niet kunnen begrijpen maar ik ga ervanuit dat alles te begrijpen is van wat wij kunnen begrijpen.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 19:29 schreef Villas__Rubin het volgende:
[..]
Ik moest het effe een paar keer lezen... Maar goed.
Het is denk ik een heel moeilijk voorstelbaar idee voor de mens, omdat we zó gewend zijn te denken in tegenstellingen als begin - eind, goed - slecht etc. Dat is ons dualistische denken, dat er diep ingesleten is. We zijn geprogrammeerd zo te denken.
Maar ik vind het serieus wel een reële optie dat de Ruimte zelf een begin noch een einde heeft.
Enkel de verschijnselen beginnen en eindigen weer... Als de ruimte een begin heeft, waarin is het dan begonnen te bestaan?
Verder zijn imo alle verschijnselen binnen de Ruimte het resultaat van een voortdurend veranderende, gigantische uitwisseling van allerlei bruisende energieprocessen (iets dat op zich nooit stopt). Het is één en hetzelfde Bewustzijn dat in alle leven aanwezig en zich op eindeloos variërende wijzen manifesteert in alle vormen en verschijnselen die de revu passeren. Dat zou je als God in actie kunnen bestempelen... Maar dat is volgens mij heel wat anders dan de menselijke projectie ervan die commando's uitdeelt, er een moraal op nahoudt, je straffen of belonen zal hierna etc. etc.
Ik zie mezelf niet als atheïst. Ik heb eigenlijk zojuist mijn idee van God medegedeeld.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 19:39 schreef Faz3D het volgende:
[..]
En ja dat is de simpelste weerlegging voor het atheïsme maar het is voor mij wel duidelijk dat er dan iets meer moet zijn.
Ah okquote:Op woensdag 19 oktober 2016 19:47 schreef Villas__Rubin het volgende:
[..]
Ik zie mezelf niet als atheïst. Ik heb eigenlijk zojuist mijn idee van God medegedeeld.
Hoe kan je weten dat het (grote) zelfbewuste hypocriet is? Vind je dat of durf je dat niet te begrijpen?quote:Op woensdag 19 oktober 2016 19:34 schreef 6star6lord6 het volgende:
Dit geeft ook mooi weer hoe hypocriet Allah en God zijn.
Jij zegt iets heel slims, wij mensen denken idd heel lineairquote:Op woensdag 19 oktober 2016 18:34 schreef Villas__Rubin het volgende:
Het is de vraag maar of er überhaupt wel een begin is geweest. We nemen dat aan, maar we weten het eigenlijk natuurlijk niet echt helemaal 100% zeker. Wij mensen zijn gewend op een lineaire manier te denken, en te denken in begin - eind, goed - slecht, nieuw - oud, vies - lekker. Dat zijn we zo gewend dat we ons bijna niet kunnen voorstellen dat er ook nog iets anders mogelijk is.
Het is natuurlijk duidelijk dat alles binnen dit universum verschijnt, een tijdje leeft/bestaat, en weer vergaat en verdwijnt. Maar geldt dat ook voor de ruimte waarbinnen dat zich afspeelt?
Wat nu als je weet dat het zelfbewuste van het zelfbewuste geniet omdat het zelfbewuste het 'evenbeeld' isquote:Op woensdag 19 oktober 2016 20:23 schreef Jigzoz het volgende:
Gelukkig heeft het leven geen zin of reden. Daarom kun je er zelf die zin of reden aan geven. Ik snap juist niet hoe mensen wél in een god kunnen geloven en tóch nog soms plezier in hun leven hebben.
En ook weer niet, je kan het jezelf moeilijk maken met je denken of makkelijk.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 20:27 schreef KomVissen het volgende:
[..]
Jij zegt iets heel slims, wij mensen denken idd heel lineair
Schepper van alles.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 18:57 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
God biedt geen antwoord, maar een nieuwe vraag.
als je makkelijk wil denken kan je het beste niet denkenquote:Op woensdag 19 oktober 2016 20:31 schreef Faz3D het volgende:
[..]
En ook weer niet, je kan het jezelf moeilijk maken met je denken of makkelijk.
Dan kan je ook niet leven. En wat is dan goed denken?quote:Op woensdag 19 oktober 2016 20:33 schreef KomVissen het volgende:
[..]
als je makkelijk wil denken kan je het beste niet denken
dat verband zie ik niet. Als er geen begin en eind hoeft te zijn lijkt het me eerder dat het de vraag beantwoord, wie of wat heeft God dan geschapen.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 19:04 schreef Villas__Rubin het volgende:
[..]
Haha, het kan een lastig begrip zijn he...
Leven heeft idd een begin en een einde. Maar al het leven binnen de ruimte, bestaat uit vormen (die vergankelijk zijn idd). Ruimte zelf is echter dood noch levend; het is waar dood en leven zich in afspeelt.
We spreken, als we het over het heelal hebben, ook over 'de ruimte'. Binnen die ruimte vindt je zonnestels, planeten etc. dat zijn levensvormen binnen de ruimte, en die beginnen inderdaad op een zekere moment te bestaan, bestaan een tijdje, en vergaan weer. Maar de ruimte zélf, geldt dat principe daar ook voor? Met andere woorden: heeft het universum wel zeker weten een begin en een einde?
Zo nee, dan kun je je afvragen of het hele godverhaal en de schepping wel zo noodzakelijk is.....
Je bedoelt dat de mensen die de bijbel en de koran hebben geschreven egoïstisch en hypocriet zijn? Ja dat klopt, ze wilden alleen maar macht.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 20:04 schreef Faz3D het volgende:
[..]
Hoe kan je weten dat het (grote) zelfbewuste hypocriet is? Vind je dat of durf je dat niet te begrijpen?
Ik denk eerder dat wij als bewustzijn behoorlijk hypocriet zijn.
Ons zelfbewuste leid altijd naar macht want wij zijn immer door het grote zelfbewuste gecreëerd. Oftewel naar zijn evenbeeld. Het zelfbewuste deel jij in in gelovigen maar het zelfbewuste leeft onder alle mensen omdat alle mensen zelfbewust zijn en ten diepste allemaal hetzelfde zijn omdat we zelfbewust zijn.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 20:36 schreef 6star6lord6 het volgende:
[..]
Je bedoelt dat de mensen die de bijbel en de koran hebben geschreven egoïstisch en hypocriet zijn? Ja dat klopt, ze wilden alleen maar macht.
Naja automatische piloot denken, zeg maar niet nadenken.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 20:35 schreef Faz3D het volgende:
[..]
Dan kan je ook niet leven. En wat is dan goed denken?
Nou, wat is daar volgens jou het antwoord op dan?quote:Op woensdag 19 oktober 2016 20:36 schreef KomVissen het volgende:
[..]
dat verband zie ik niet. Als er geen begin en eind hoeft te zijn lijkt het me eerder dat het de vraag beantwoord, wie of wat heeft God dan geschapen.
En het bestaan van een tijdloze ruimte, verklaart nog niet waarom wij hier zijn
ben je aan het filosoferen of aan het geloofbashen. Je spreekt over dingen die niet te bewijzen zijn, Cq het verleden.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 20:36 schreef 6star6lord6 het volgende:
[..]
Je bedoelt dat de mensen die de bijbel en de koran hebben geschreven egoïstisch en hypocriet zijn? Ja dat klopt, ze wilden alleen maar macht.
Het zou voor mij beantwoorden dat God beginloos en eindloos is en dat er dus niks of niemand verantwoordelijk is voor de schepping van God. En dat God simpelweg is.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 21:08 schreef Villas__Rubin het volgende:
[..]
Nou, wat is daar volgens jou het antwoord op dan?
Hoe ik het bedoelde was meer zo: als we ophouden met het idee dat het universum (als in: de lege Ruimte, niet de vergankelijke verschijnselen daarbinnen dus) een begin kent, en dus ontstaan is, dan hoeven we ons eigenlijk ook niet meer druk te maken over de hele scheppingsverhaal, en de vraag: 'ja maar wat veroorzaakte het bestaan (wat meestal betekent: het leven hier op aarde) dan? Dan kun je simpelweg zeggen: er is geen begin geweest, noch zal er een einde zijn...
Natuurlijk kan de aarde wel gewoon vergaan verder (en issie ooit ontstaan)... Maar dat is dan vanuit het oogpunt van het universum gezien, niets bijzonders; de aarde is net zo vergankelijk als al het andere in het universum der verschijnselen...
Voor jezelf zorgen, voor je naaste zorgen, liefde geven liefde krijgen en je denken in het positieve houden en alle 'positieve' dingen denken die een mens kan denken en daar je wil op baseren.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 21:06 schreef KomVissen het volgende:
[..]
Naja automatische piloot denken, zeg maar niet nadenken.
Wat bedoel je met wat is goed denken?
Maar volgens mij kun je dat best concluderen hoor. Ik zou niet weten waarom niet.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 21:10 schreef KomVissen het volgende:
[..]
Het zou voor mij beantwoorden dat God beginloos en eindloos is en dat er dus niks of niemand verantwoordelijk is voor de schepping van God. En dat God simpelweg is.
Sorry ik begreep je post verkeerd en dacht dat je bedoelde dat dat verklaarde dat er geen God is, omdat alles gewoon is.
Wat is goed denken en wat is fout denken? Waarom zou je je denken bewust gaan aansturen en het ene wel toelaten en het andere wegdrukken als gedachten die er niet mogen zijn?quote:Op woensdag 19 oktober 2016 21:28 schreef Faz3D het volgende:
[..]
Voor jezelf zorgen, voor je naaste zorgen, liefde geven liefde krijgen en je denken in het positieve houden en alle 'positieve' dingen denken die een mens kan denken en daar je wil op baseren.
Dus rechtvaardig, eerlijk, oprecht etc etc etc
En fout denken is dan weer racistisch denken of het negatieve denken nastreven, verzeilen in drugs en andere rariteiten waar je eigenlijk als mens altijd met spijt van terugkijk op je eigen 'leven' want dan heb je eenmaal een oude leeftijd en dan 'zie' je in wat je in het verleden 'fout' hebt gedaan en daar krijg je dan sowieso spijt van.
Ja gedachten zijn wolken maar keuzes niet. Zonden zijn simpel gezegd keuzes.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 23:07 schreef Villas__Rubin het volgende:
[..]
Wat is goed denken en wat is fout denken? Waarom zou je je denken bewust gaan aansturen en het ene wel toelaten en het andere wegdrukken als gedachten die er niet mogen zijn?
Wat schiet je daar mee op denk je?
Laat het gewoon allemaal op natuurlijke wijze z'n gangetje gaan en hecht er vooral niet te veel waarde aan. Geloof er ook vooral niet te veel in. Gedachten zijn als wolken in de lucht...
De mens is geneigd binnen het creëren van zijn eigen godsbeeld dit godsbeeld te verpersoonlijken. Dan krijg je natuurlijk een wir war aan verschillende godsbeelden met evenzo verschillende meningen over hoe God het bedoeld heeft.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 19:29 schreef Villas__Rubin het volgende:
[..]
Ik moest het effe een paar keer lezen... Maar goed.
Het is denk ik een heel moeilijk voorstelbaar idee voor de mens, omdat we zó gewend zijn te denken in tegenstellingen als begin - eind, goed - slecht etc. Dat is ons dualistische denken, dat er diep ingesleten is. We zijn geprogrammeerd zo te denken.
Maar ik vind het serieus wel een reële optie dat de Ruimte zelf een begin noch een einde heeft.
Enkel de verschijnselen beginnen en eindigen weer... Als de ruimte een begin heeft, waarin is het dan begonnen te bestaan?
Verder zijn imo alle verschijnselen binnen de Ruimte het resultaat van een voortdurend veranderende, gigantische uitwisseling van allerlei bruisende energieprocessen (iets dat op zich nooit stopt). Het is één en hetzelfde Bewustzijn dat in alle leven aanwezig en zich op eindeloos variërende wijzen manifesteert in alle vormen en verschijnselen die de revu passeren. Dat zou je als God in actie kunnen bestempelen... Maar dat is volgens mij heel wat anders dan de menselijke projectie ervan die commando's uitdeelt, er een moraal op nahoudt, je straffen of belonen zal hierna etc. etc.
Geen idee wat je hier probeert te zeggen.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 20:30 schreef Faz3D het volgende:
[..]
Wat nu als je weet dat het zelfbewuste van het zelfbewuste geniet omdat het zelfbewuste het 'evenbeeld' is
En waar zou het grote zelfbewuste naar 'kijken'? De binnenkant of de buitenkant? En zou het grote zelfbewuste dan ook niet 'meegenieten' van het 'tijdelijke' leven als je weet dat het grote zelfbewuste he zelfbewuste bewust heeft gemaakt om het grote zelfbewuste te laten genieten van zijn gemaakte bewuste?
En als we dan gaan fantaseren dat wij het grote zelfbewuste zijn en het 'grote' zijn, wat zouden wij dan doen? Zou je altijd als 'grote bewuste alleen van jezelf willen genieten of ook van andere zelfbewusten als je weet dat je alles kan scheppen en maken als je weet dat je de alpha en de omega bent?
Maar als je leest in de bijbel en je leest dat god of het bewustzijn ons naar zijn evenbeeld heeft geschapen dus ook eigenlijk met al zijn eigenschappen omdat hij alles is en ook een vrije wil heeft.quote:Op donderdag 20 oktober 2016 10:00 schreef Elzies het volgende:
[..]
De mens is geneigd binnen het creëren van zijn eigen godsbeeld dit godsbeeld te verpersoonlijken. Dan krijg je natuurlijk een wir war aan verschillende godsbeelden met evenzo verschillende meningen over hoe God het bedoeld heeft.
Verder deel ik wel je analyse omtrent oneindigheid. Maar omdat we oneindigheid louter als abstract begrip kunnen vatten ervaren we termen als begin en einde. Dat geldt ook voor termen als tijdloosheid of eeuwigheid. Het zijn en blijven abstracte begrippen.
Persoonlijk ben ik afgestapt van termen als God en bewustzijn omdat ze binnen de verschillende interpretaties nauwelijks meer tot een eenduidige betekenis komen.
Wie god is.quote:Op donderdag 20 oktober 2016 10:26 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Geen idee wat je hier probeert te zeggen.
De alpha en de omega. Het grote zelfbewuste die ons zelfbewuste heeft gecreëerd om van ons te genieten omdat wij hetzelfde zouden doen als wij god 'kunnen' zijn.quote:Op donderdag 20 oktober 2016 10:35 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
O, dat las ik er niet in. Wie is god dan? En welke god precies?
Klinkt een beetje als christengod. Bedoel je die?quote:Op donderdag 20 oktober 2016 10:38 schreef Faz3D het volgende:
[..]
De alpha en de omega. Het grote zelfbewuste die ons zelfbewuste heeft gecreëerd om van ons te genieten omdat wij hetzelfde zouden doen als wij god 'kunnen' zijn.
Dat kan, daar geloof ik in, ik heb geen flauw idee.quote:Op donderdag 20 oktober 2016 10:39 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Klinkt een beetje als christengod. Bedoel je die?
Je gelooft in een god, je hebt geen flauw idee welke, maar er moet nu eenmaal een alpha en een omega zijn. Zeg ik het zo goed?quote:Op donderdag 20 oktober 2016 10:42 schreef Faz3D het volgende:
[..]
Dat kan, daar geloof ik in, ik heb geen flauw idee.
Hoe kan ik weten dat hij het is zonder hem gezien te hebben? Maar inderdaad ik geloof in die god inderdaad omdat er een alpha en de omega moet zijn.
Ja want wat ik wil zeggen: ik heb hem nooit gezien maar ik geloof in die god. Maar zeker weten voor 100% doe ik het niet omdat ik hem nooit gezien heb. Dusja ik denk het te 'weten' en ook weer niet. Maar ik geloof in die god ja.quote:Op donderdag 20 oktober 2016 10:43 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Je gelooft in een god, je hebt geen flauw idee welke, maar er moet nu eenmaal een alpha en een omega zijn. Zeg ik het zo goed?
En 'die god' is dus christengod?quote:Op donderdag 20 oktober 2016 10:47 schreef Faz3D het volgende:
[..]
Ja want wat ik wil zeggen: ik heb hem nooit gezien maar ik geloof in die god. Maar zeker weten voor 100% doe ik het niet omdat ik hem nooit gezien heb. Dusja ik denk het te 'weten' en ook weer niet. Maar ik geloof in die god ja.
Ja daar geloof ik in maar net wat ik net wilde zeggen: ik heb de christengod nooit gezien dus ik weet ten diepste niet of hij daadwerkelijk bestaat.quote:
Ja, als wie dan ook 'm had gezien, dan had het geen 'geloof' geheten hè.quote:Op donderdag 20 oktober 2016 10:48 schreef Faz3D het volgende:
[..]
Ja daar geloof ik in maar net wat ik net wilde zeggen: ik heb de christengod nooit gezien dus ik weet ten diepste niet of hij daadwerkelijk bestaat.
Juist, dat bedoelde ik er mee jaquote:Op donderdag 20 oktober 2016 10:49 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, als wie dan ook 'm had gezien, dan had het geen 'geloof' geheten hè.
Weet je nog hoe oud je was toen je je hart opende voor God? En hoe je ermee in aanraking kwam?quote:
Ergens wel en ook weer niet, ik kan dat niet aantonen. Maarja ik huilde ooit toen ik jong was en dat zie ik als dat moment. En vanaf toen kon ik niet meer ongelovig zijn omdat ik wist dat er een god moest zijn. Maar ik weet niet of hij er is en daarom ben ik soort van blij als ik hier klaar ben. Dan heb ik eindelijk op alle vragen een antwoord.quote:Op donderdag 20 oktober 2016 11:13 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
Weet je nog hoe oud je was toen je je hart opende voor God? En hoe je ermee in aanraking kwam?
Hm. Ik denk niet dat het een gek idee is om hier eens met je huisarts over te praten, want dit klinkt wel een beetje gevaarlijk.quote:Op donderdag 20 oktober 2016 11:16 schreef Faz3D het volgende:
[..]
Ergens wel en ook weer niet, ik kan dat niet aantonen. Maarja ik huilde ooit toen ik jong was en dat zie ik als dat moment. En vanaf toen kon ik niet meer ongelovig zijn omdat ik wist dat er een god moest zijn. Maar ik weet niet of hij er is en daarom ben ik soort van blij als ik hier klaar ben. Dan heb ik eindelijk op alle vragen een antwoord.
En ten diepste wil ik ongelovig zijn maar hij moet er zijn.
Hoezo, ik wil alles begrijpen en ik kan niks meer begrijpen en ik weet dat ik genoeg begrijp en er is voor mij niks meer te begrijpen dus ik hoef niks te begrijpen omdat ik zoiets heb van tjoh, het zal allemaal wel.quote:Op donderdag 20 oktober 2016 11:18 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Hm. Ik denk niet dat het een gek idee is om hier eens met je huisarts over te praten, want dit klinkt wel een beetje gevaarlijk.
Die antwoorden willen we allemaal, en je nieuwsgierigheid naar de aftiteling snap ik ook heel goed.quote:Op donderdag 20 oktober 2016 11:16 schreef Faz3D het volgende:
[..]
Ergens wel en ook weer niet, ik kan dat niet aantonen. Maarja ik huilde ooit toen ik jong was en dat zie ik als dat moment. En vanaf toen kon ik niet meer ongelovig zijn omdat ik wist dat er een god moest zijn. Maar ik weet niet of hij er is en daarom ben ik soort van blij als ik hier klaar ben. Dan heb ik eindelijk op alle vragen een antwoord.
En ten diepste wil ik ongelovig zijn maar hij moet er zijn.
Nou, niet gelovig willen zijn, maar het toch zijn is op zich al een psychisch probleem. Niet kunnen wachten tot je 'hier klaar bent' is ook wel echt een serieus punt.quote:Op donderdag 20 oktober 2016 11:25 schreef Faz3D het volgende:
[..]
Hoezo, ik wil alles begrijpen en ik kan niks meer begrijpen en ik weet dat ik genoeg begrijp en er is voor mij niks meer te begrijpen dus ik hoef niks te begrijpen omdat ik zoiets heb van tjoh, het zal allemaal wel.
Nuja ik weet dat ik geloof en geloof is maar een woord ik geloof en ja ik wil niet geloven maar ik moet geloven omdat ik anders niet kan geloven en daarom blijf ik gelovenquote:Op donderdag 20 oktober 2016 11:26 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
Die antwoorden willen we allemaal, en je nieuwsgierigheid naar de aftiteling snap ik ook heel goed.
Maar die wens om niet te geloven brengt heel wat twijfel voor je lijkt me zo.
Heb in het verleden ook momenten gehad waarop ik meende bovennatuurlijke dingen te ervaren. Toch schrijf ik dat dan af als neurologische bugs en features, en kan ik me moeilijk voorstellen dat zo'n ervaring je ertoe brengt die paar minuten als de werkelijkheid te labellen.
Ten diepste ben je toch ook nieuwsgierig wat er moet zijn? Je denkt nu een waarde te kennen van mij om het zo maar te noemen maar woorden hebben geen waarde. Ik ga gewoon leven en ik ga gewoon genieten en ik zie het welquote:Op donderdag 20 oktober 2016 11:28 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nou, niet gelovig willen zijn, maar het toch zijn is op zich al een psychisch probleem. Niet kunnen wachten tot je 'hier klaar bent' is ook wel echt een serieus punt.
Nee. Ik ben er inmiddels wel over uit.quote:Op donderdag 20 oktober 2016 11:38 schreef Faz3D het volgende:
[..]
Ten diepste ben je toch ook nieuwsgierig wat er moet zijn?
Nee, eigenlijk dacht ik dat niet.quote:Je denkt nu een waarde te kennen van mij om het zo maar te noemen maar woorden hebben geen waarde.
Mooi zo.quote:Ik ga gewoon leven en ik ga gewoon genieten en ik zie het wel
Binnen jouw reactie ga je van het verpersoonlijken van God naar een abstractie van God. God is alles. Maar wat is alles als we slechts een deel daarvan kunnen waarnemen en ervaren?quote:Op donderdag 20 oktober 2016 10:31 schreef Faz3D het volgende:
[..]
Maar als je leest in de bijbel en je leest dat god of het bewustzijn ons naar zijn evenbeeld heeft geschapen dus ook eigenlijk met al zijn eigenschappen omdat hij alles is en ook een vrije wil heeft.
En wij wilden met onze vrije wil net als hem zijn omdat het kwaad ons toesprak en ons meededeelde dat we net als hem konden zijn als we de kennis hadden van het goed en het kwaad.
Wat eigenlijk onzin is omdat we nooit als hem kunnen worden omdat hij ons geschapen heeft omdat er maar 1 god kan zijn.
En jij hebt het over tijd maar we leven simpelweg in het nu en we hebben tijd.
Dan is het eeuwige het altijd 'nu' omzet zo maar te zeggen.
En dan heb je wel een eenduidige betekenis maar wij kunnen nooit weten waarom wij meer macht of voor het 'kwade' hebben gekozen.
Maar als je om je heen kijkt dan zie je dat wij als mens eigenlijk zelf ook een soort van eigen god willen zijn.
Dus de wil om god te zijn zit in ons omdat wij net als god of het zelfbewustzijn smachten naar meer.
Daarom blijft het dus ook een geloof omdat wij alleen door geloof 'zalig' kunnen worden of altijd in het 'nu' kunnen leven en niet in deze tijd waar wij eigenlijk gewoon in het nu leven maar een verleden en een toekomst zien omdat er dus een begin en een einde moet zijn omdat wij dat als zelfbewuste zien.
En wij zij het evenbeeld van god daarom lijken we ook op hem dan lijkt het inderdaad of wij iets willen creëren maar wij weten dat wij niets kunnen creëeren omdat wij geen god zijn. Maar god is alles en dat gaat ons verstand te boven want wat is nu alles? En alles is dus alles. Oftewel god.
quote:Op donderdag 20 oktober 2016 11:39 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nee. Ik ben er inmiddels wel over uit.
[..]
Nee, eigenlijk dacht ik dat niet.
[..]
Mooi zo.
God is onzichtbaar zoals wij eigenlijk ook onzichtbaar zijn, wij zien enkel het zichtbare en kunnen het onzichtbare niet zien en misschien wel maar dat hoef ik niet te weten daarom denk ik inderdaad dat god het grote zelfbewustzijn is omdat er staat: we zijn naar zijn evenbeeld geschapen. En wat is dat als god enkel op de binnenkant oordeelt en nooit naar de buitenkant kijkt omdat eigenlijk alles in je zelfbewuste zich afspeelt? Oftewel je binnenste?quote:Op donderdag 20 oktober 2016 12:01 schreef Elzies het volgende:
[..]
Binnen jouw reactie ga je van het verpersoonlijken van God naar een abstractie van God. God is alles. Maar wat is alles als we slechts een deel daarvan kunnen waarnemen en ervaren?
Zelfs met onze technologische middelen waarmee we in de verre diepten van dit heelal kunnen kijken zien we slechts een klein spectrum van het grote onbekende geheel. Bijna 95% van de samenstelling van dit heelal begrijpen we niet eens. Onze materiële werkelijkheid (en waar we onlosmakelijk onderdeel van zijn) vormt slechts die overige 5%.
Het is de mens eigen voor alles wat het niet begrijpt toch een definitie of betekenis te zoeken. Dat kan via religie, filosofie, wetenschappelijke stellingen en aannames. God is een definitie omdat we het diepere bestaan ervan niet begrijpen of kunnen verklaren. Maar zodra we het gaan definiëren gaan we het abstracte vermenselijken ofwel verpersoonlijken. Daarmee creëert de mens zijn eigen godsbeeld en niet omgekeerd. Persoonlijk ben ik afgestapt definities te zoeken voor God. Want geen enkele definitie is ontoereikend voor datgene wat we niet kunnen begrijpen en mogelijkerwijs anders in elkaar steekt.
God schrijft dit of dat. Uiteindelijk is dit allemaal ontsproten aan het menselijke verbeeldingsvermogen voor datgene wat het niet kan begrijpen. Ik heb persoonlijk weinig op met de Bijbel omdat de Bijbel veel te vaak herschreven is naar de behoeften van de desbetreffende tijdsgeest. De vroegere kerk had alle macht omdat het volk grotendeels analfabeet was. Wisten zij veel wat er nu werkelijk stond in de Bijbel. Alleen een heilig man als de pastoor of priester kon zo'n Bijbel lezen. Wat ik leuk vind aan het NT is de metaforische tijdloze verhalen die Jezus vertelde, zoals het verhaal over de verloren zoon. Herkenbaar in iedere cultuur of tijdsgeest.
Omdat je niet dood bent....quote:Op dinsdag 18 oktober 2016 19:36 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Wat als je leven gewoon klote is? Stel je hebt letterlijk niks mee. Je bent lelijk, arm, geen bijzondere talenten, geen familie en vrienden. Waarvoor leef je dan?
Ja dat moet zelfs, er is bestaat geen Onzichtbare "Vriend" die je op het rechte pad houdt door dreiging met straf in het hiernamaals, dat is allemaal inbeelding.quote:Op donderdag 20 oktober 2016 12:37 schreef Faz3D het volgende:
[..]
Zo willen wij als mens ook een eigen wil maken van iets en de vraag rest dan alleen kan dat?
En wat als inbeelding werkelijkheid kan worden of zijn?quote:Op vrijdag 28 oktober 2016 06:27 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Ja dat moet zelfs, er is bestaat geen Onzichtbare "Vriend" die je op het rechte pad houdt door dreiging met straf in het hiernamaals, dat is allemaal inbeelding.
Ik zou zeggen: Praat eens goed met een menselijk persoon, volgens mij zit je veel te veel alleen.quote:Op vrijdag 28 oktober 2016 16:47 schreef Faz3D het volgende:
[..]
En wat als inbeelding werkelijkheid kan worden of zijn?
Want hoe kan je dan zeggen dat je leeft? Waarom ben jij dan geen computer en of een spelletje?
Zien jouw ogen dan wel de echte of reeële werkelijkheid?
En als jij je ogen dicht doet, hoe kan je dan zeggen dat je leeft en of bestaat?
Dat is een filosofische discussie.quote:Op vrijdag 28 oktober 2016 16:47 schreef Faz3D het volgende:
[..]
En wat als inbeelding werkelijkheid kan worden of zijn?
Want hoe kan je dan zeggen dat je leeft? Waarom ben jij dan geen computer en of een spelletje?
Zien jouw ogen dan wel de echte of reeële werkelijkheid?
En als jij je ogen dicht doet, hoe kan je dan zeggen dat je leeft en of bestaat?
Juist, en wie is dan de grootste computer of het grootste zelfbewustzijn? En maakt diegene niet een heel groot 'spel'? Dus het rechtvaardigste spel om het zo maar te zeggen?quote:Op vrijdag 28 oktober 2016 20:12 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Dat is een filosofische discussie.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Brain_in_a_vat
Ik leef in m'n hassesquote:Op vrijdag 28 oktober 2016 18:32 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Ik zou zeggen: Praat eens goed met een menselijk persoon, volgens mij zit je veel te veel alleen.
Wie heeft het grote zelfbewustzijn gemaakt? en als dat er altijd al was: dan kan je hem net zo goed weglaten en zeggen dat het universum (of multiversum) er altijd al was want er is 0,0 aanwijzing voor zo'n groot zelfbewustzijn, het bestaat alleen in de gedachten van diegenene die erin gelovenquote:Op vrijdag 28 oktober 2016 21:01 schreef Faz3D het volgende:
[..]
Juist, en wie is dan de grootste computer of het grootste zelfbewustzijn? En maakt diegene niet een heel groot 'spel'? Dus het rechtvaardigste spel om het zo maar te zeggen?
Wij genieten toch ook als wij minecraft spelen of aoe of een spel spelen waarin wij wat kunnen
maken. Dan genieten wij toch ook van hetgeen wij maken bedienen en of spelen zodat wij ook iets kunnen maken of creëeren met een 'eigen' vrije wil wat eigenlijk simpelweg AI is?
En zou het grote zelfbewuste en of de ware god ook zo soort van kunnen genieten van hetgeen wat hij gemaakt/gecreëerd en of geschapen heeft?
Dan alsnog is het een geloof omdat er de 'goeden' (rechtvaardigen) en kwaden (onrechtvaardigen zijn want hoe anders kan de ware god van zijn werk genieten als het schepseltje zomaar oneindig kan genieten van het leven dat hij gegeven heeft zodat diegene kan genieten van het leven dat Hij gegeven heeft?
Dus hoe anders kan het wezen dat de God van de Bijbel de ware god is en zelf het rechtvaardigste kan oordelen zodat hij elk zelfbewuste kan beoordelen op zijn eigen leven wat hij diegene gegeven heeft?
Duh, daarom heet het een geloof.quote:Op vrijdag 28 oktober 2016 21:27 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Wie heeft het grote zelfbewustzijn gemaakt? en als dat er altijd al was: dan kan je hem net zo goed weglaten en zeggen dat het universum (of multiversum) er altijd al was want er is 0,0 aanwijzing voor zo'n groot zelfbewustzijn, het bestaat alleen in de gedachten van diegenene die erin geloven
Nee hoor dat "moet" helemaal niet, dat is jouw antropocentrische projectie.quote:Op vrijdag 28 oktober 2016 21:32 schreef Faz3D het volgende:
[..]
Duh, daarom heet het een geloof.
Er moest toch iemand het grote zelfbewuste zijn? Dus diegene schept toch naar zijn evenbeeld zodat diegene leven geeft zodat Hij kan genieten?
Dus diegene schept leven en geeft leven zodat diegene ook het leven weer beoordeelt of veroordeelt zodat hij de rechtvaardigen lief heeft.
Wat moet dan wel volgens jou? Ik moet alleen poepen. Want als de drang te hoog is dan moet ik wel poepen.quote:Op vrijdag 28 oktober 2016 21:51 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Nee hoor dat "moet" helemaal niet, dat is jouw antropocentrische projectie.
er moet helemaal niks, sorry,, je woorden zijn slechts irrationale onzin voor de toehoorder.quote:Op vrijdag 28 oktober 2016 21:32 schreef Faz3D het volgende:
[..]
Duh, daarom heet het een geloof.
Er moest toch iemand het grote zelfbewuste zijn? Dus diegene schept toch naar zijn evenbeeld zodat diegene leven geeft zodat Hij kan genieten?
Dus diegene schept leven en geeft leven zodat diegene ook het leven weer beoordeelt of veroordeelt zodat hij de rechtvaardigen lief heeft.
Onwerkelijk? Begrijpen en logica en verstand voeren toch de boventoon in ons mens zijn?quote:Op vrijdag 28 oktober 2016 21:54 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
er moet helemaal niks, sorry,, je woorden zijn slechts irrationale onzin voor de toehoorder.
Omdat het voor iedereen werkt, ongeacht cultuur of achtergrond.quote:Op vrijdag 28 oktober 2016 21:56 schreef Faz3D het volgende:
[..]
Onwerkelijk? Begrijpen en logica en verstand voeren toch de boventoon in ons mens zijn?
En waarom is wetenschap wel rationeel? En leg dat dan eens uit als ik vragen mag
Maar hoe kan ik hierop antwoorden? Probeer eens iets te weerleggen met logica en verstand en redenering.quote:Op vrijdag 28 oktober 2016 22:02 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Omdat het voor iedereen werkt, ongeacht cultuur of achtergrond.
Wat jij gelooft heeft geen waarde voor een ander, want jouw geloof is uniek, niemand anders hier op aarde gelooft precies zoals jij. Hoogstens zijn er soms wat kleine overlappingen.
Maar een chinees heeft precies dezelfde natuurwetten als een amerikaan zodat ze op elkaars werk (en dus elkaars gedachten) kunnen voortbouwen. Ik kan veilig in een russisch vliegtuig of raket stappen, want ik weet dat het volgrens wetenschappelijke principes is gebouwd, dezelfde als degene die wij Nederlanders gebruiken (als we raketten zouden bouwen)
Dat vliegtuig was uiteraard slechts een voorbeeld. Het gaat erom dat wetenschap rationeel is, dat was je vraag,. rationeel betekent: geen emotie. alleen feiten! Natuurlijk zijn wetenschappers ook maar mensen, en zullen ze af en toe fouten maken, en dus hun emotie een plaatst geven in hun onderzoek, maar dat is dus fout! En het idee is dat andere wetenschappers dat vroeg of laat corrigeren omdat zij niet die emotie hebben die diegene had die die fout maakte.quote:Op vrijdag 28 oktober 2016 22:08 schreef Faz3D het volgende:
[..]
Maar hoe kan ik hierop antwoorden? Probeer eens iets te weerleggen met logica en verstand en redenering.
Want iets is veilig en iets is onveilig. Dusja autorijden kan veilig zijn en vliegen kan onveilig zijn en ja de wetenschap weet dat vliegen het veiligste vervoersmiddel is. Dusja..
Wat is dan irrationeel hieraan?
Je kan toch ook in iets geloven? Oftewel een ietsist? Waarom is dat dan per definitie 'fout'? Ik kan mezelf ook een ietsist noemen omdat ik geloof dat er meer moet zijn. En daarom geloof ik in de ware god van de bijbel.quote:Op vrijdag 28 oktober 2016 22:13 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Dat vliegtuig was uiteraard slechts een voorbeeld. Het gaat erom dat wetenschap rationeel is, dat was je vraag,. rationeel betekent: geen emotie. alleen feiten! Natuurlijk zijn wetenschappers ook maar mensen, en zullen ze af en toe fouten maken, en dus hun emotie een plaatst geven in hun onderzoek, maar dat is dus fout! En het idee is dat andere wetenschappers dat vroeg of laat corrigeren omdat zij niet die emotie hebben die diegene had die die fout maakte.
Geloof daarentegen is puur emotie, mensen geloven dingen omdat ze zich daar prettig bij voelen. Een vaderfiguur, een moeder(godin) een beschermer, een gever van leven, een wreker, een beloner, een schepper etc
Ik zeg niet dat het fout is, ik zeg dat het irrationeel is. Als het jou happy maakt (daar is die emotie weer) ga je gang!quote:Op vrijdag 28 oktober 2016 22:24 schreef Faz3D het volgende:
[..]
Je kan toch ook in iets geloven? Oftewel een ietsist? Waarom is dat dan per definitie 'fout'? Ik kan mezelf ook een ietsist noemen omdat ik geloof dat er meer moet zijn. En daarom geloof ik in de ware god van de bijbel.
Nuja, ik weet dat god gerechtvaardigd is dus ik geloof dat ik in het hiernamaals kom dus ja..... Dan kan ik wel een klein beetje mezelf happy voelen, maar wat maakt het uit, je hebt leven verkregen en je kan en gaat genieten...................................................quote:Op vrijdag 28 oktober 2016 23:05 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat het fout is, ik zeg dat het irrationeel is. Als het jou happy maakt (daar is die emotie weer) ga je gang!
Waarom wil je eigenlijk antwoorden op je vragen? Dat is zo rationeel.quote:Op vrijdag 28 oktober 2016 21:56 schreef Faz3D het volgende:
[..]
Onwerkelijk? Begrijpen en logica en verstand voeren toch de boventoon in ons mens zijn?
En waarom is wetenschap wel rationeel? En leg dat dan eens uit als ik vragen magof bedoel je dat wetenschap heel irrationeel is?
Omdat kinderen.quote:Op [quote]
[b]Op dinsdag 18 oktober 2016 19:34 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Maar waarom is het belangrijk om gelukkig met jezelf te zijn en dat geluk uitdraag naar anderen? Er is toch geen nut.
En als er geen nut is, geen reden, waarvoor doe je je best? Waarvoor ga je door, ondanks alle tegenslagen?
Daarom geloof ikquote:Op zaterdag 29 oktober 2016 01:17 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Waarom wil je eigenlijk antwoorden op je vragen? Dat is zo rationeel.
Sommige vragen hebben gewoon geen antwoord.
# Laat het loooos, laat het gaaaaan #
Dan hoef je niet na te denken want elke vraag is al beantwoord?quote:
Ik geloof in sociale zingeving, de mens is een groepsdier.quote:Op zaterdag 29 oktober 2016 01:53 schreef mrspoeZ het volgende:
[..]
Dan hoef je niet na te denken want elke vraag is al beantwoord?
Ik geloof in de zinloosheid van het bestaan. Een speling van de natuur zijn we en ons bewustzijn is helemaal een lachertje.
Ik hoop dat dood ook echt dood is.
Persoonlijk haal ik het liefst zo veel uit het leven als mogelijk. Meer dan dat is er wat mij betreft niet.quote:Op dinsdag 18 oktober 2016 19:25 schreef Keep_Walking het volgende:
Waar doen jullie het uiteindelijk voor? Stel dat er God/Hiernamaals is, en dat goed/slecht menselijke constructies zijn, en als je dood gaat besta je gewoon niet meer... het leven en het universum is is ontstaan vanwege puur toeval... Wat is dan het nut?
Zou het dan niet beter zijn om gewoon een hedonistische leven te leiden zonder al te veel te binden aan mensen? Is het dan niet beter om je eigen belang voorop te stellen en niet te veel bekommeren om anderen?
Dat is wel typisch iets voor gelovigen ja. Liever nepantwoorden dan geen antwoorden.quote:
Om logica en redenatie kan je niet omheen, als er een god is... Hoe kan je die dan bewijzen als een god wil dat mensen of personen een geloof behoren te hebben?quote:Op zaterdag 29 oktober 2016 12:05 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is wel typisch iets voor gelovigen ja. Liever nepantwoorden dan geen antwoorden.
Als er zoiets als zinloosheid bestaat, dan bestaat er natuurlijk ook diens tegenhanger zinvolheid.quote:Op zaterdag 29 oktober 2016 01:53 schreef mrspoeZ het volgende:
[..]
Ik geloof in de zinloosheid van het bestaan. Een speling van de natuur zijn we en ons bewustzijn is helemaal een lachertje.
Ik hoop dat dood ook echt dood is.
Toch even proberen: nee, bestaat natuurlijk niet.quote:Op zondag 30 oktober 2016 09:21 schreef Elzies het volgende:
Of er wel of niet iets is na de dood is bij voorbaat een zinloze vraag die niemand kan beantwoorden.
Zinloosheid geeft ook wel vrijheid. Je hoeft niets méér te doen dan te zien dat het nu zo prettig mogelijk is en te proberen dat ook voor de toekomst zo te houden.quote:Op zondag 30 oktober 2016 09:21 schreef Elzies het volgende:
[..]
Als er zoiets als zinloosheid bestaat, dan bestaat er natuurlijk ook diens tegenhanger zinvolheid.
Zo zie je maar dat je ook als satanist ergens in kunt geloven.quote:Op zondag 30 oktober 2016 11:49 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Toch even proberen: nee, bestaat natuurlijk niet.
Toch gelukt.
Eh, waar geloof ik in?quote:Op zondag 30 oktober 2016 12:44 schreef Elzies het volgende:
[..]
Zo zie je maar dat je ook als satanist ergens in kunt geloven.
Zinloosheid biedt tegelijkertijd ook gemakzucht en vooral passiviteit. Het dempt de nieuwsgierigheid en de wil om nieuwe invalshoeken te ontdekken.quote:Op zondag 30 oktober 2016 11:56 schreef mrspoeZ het volgende:
[..]
Zinloosheid geeft ook wel vrijheid. Je hoeft niets méér te doen dan te zien dat het nu zo prettig mogelijk is en te proberen dat ook voor de toekomst zo te houden.
Als onbeantwoorde vraag blijft het een individuele geloofsopvatting waar iemand de keuze heeft daar wel of niet in te willen geloven.quote:
Wat een onzin. Geloof jij dat ik een Ferrari in mijn koelkast heb? Nee? Nou, dan heb je er nu een geloof bij.quote:Op zondag 30 oktober 2016 12:56 schreef Elzies het volgende:
[..]
Als onbeantwoorde vraag blijft het een individuele geloofsopvatting waar iemand de keuze heeft daar wel of niet in te willen geloven.
O, fantasie is nu ook al voldoende om te stellen dat het bestaat?quote:Het is maar net vanuit welk perspectief men kijkt. Tuurlijk maken vormgeving en het fanatisme waarmee iemand zijn eigen opvattingen probeert te verkopen het onderlinge verschil.
Maar hemel, hel of het grote Niets. Het bestaat toch als voorstelling, als idee in iemands hoofd.
Je kunt over alles een geloof maken, Van Ferrari 's tot bokkenhoofden.quote:Op zondag 30 oktober 2016 12:58 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Wat een onzin. Geloof jij dat ik een Ferrari in mijn koelkast heb? Nee? Nou, dan heb je er nu een geloof bij.
[..]
O, fantasie is nu ook al voldoende om te stellen dat het bestaat?
Precies. Niet in iets geloven is per definitie geen geloof.quote:Op zondag 30 oktober 2016 13:08 schreef Elzies het volgende:
[..]
Je kunt over alles een geloof maken, Van Ferrari 's tot bokkenhoofden.![]()
Ja.quote:Schrijf ik ergens op dat fantasie voldoende is om te stellen dat het bestaat?
Het is maar welke bril je wilt opzetten.quote:Op zondag 30 oktober 2016 13:09 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Precies. Niet in iets geloven is per definitie geen geloof.
[..]
Nee. Niet sporten is geen sport, niet eten is geen maaltijd en niet geloven is geen geloof. Ook niet als jij per se je geloof in bovennatuurlijke onzin gelijk wil stellen aan de echte wereld.quote:Op zondag 30 oktober 2016 13:11 schreef Elzies het volgende:
[..]
Het is maar welke bril je wilt opzetten.
Er bestaat niet zoiets als bovennatuurlijk. Er bestaan gewoon verschillende constante in dit leven waar niemand een definitief antwoord op kan geven en dit voor henzelf invullen.quote:Op zondag 30 oktober 2016 13:13 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nee. Niet sporten is geen sport, niet eten is geen maaltijd en niet geloven is geen geloof. Ook niet als jij per se je geloof in bovennatuurlijke onzin gelijk wil stellen aan de echte wereld.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |