Nee hoe is het (of je) zelfbewuste bewust geworden? Dat is het begin.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 18:35 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat is niet echt het begin. Het begin is: hoe weet ik dat ik ben? De volgende stap is: hoe weet ik dat andere dingen zijn?
Wat moet ik dan uitleggen? Mezelf? En hoe dan?quote:Op woensdag 19 oktober 2016 19:25 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat is een beetje het idee van een discussie. Als je hier alleen maar beweringen komt neerplempen die je vervolgens ook maar weigert toe te lichten, gaan we niet ver komen.
Ik moest het effe een paar keer lezen... Maar goed.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 19:15 schreef Faz3D het volgende:
[..]
En dat kan je theologisch weer weerleggen, als een god die het begin en het einde is (het 'nu' is) iets maken of creëren dat oneindig is? Zoja, dan is 'alles' oneindig.
Want wij zien geen einde in ons leven omdat wij niet verder kunnen zien dan tot de dood. En wij zien geen einde in de ruimte omdat er geen einde is.
En ruimte is simpelweg begonnen en heeft geen einde. Want hoe is ruimte ontstaan? Dan is de simpele Theo vraag: wat was dan het begin? Dan is het god die het begin en het einde is.
En dan kan god ( oftewel het 'grote' zelfbewuste) het zelfbewustzijn zijn die het zelfbewust van ons heeft gemaakt. En het begin van alles is en ook het eind van alles is omdat wij ook zelfbewust zijn en wij een begin en ook een eind moeten hebben etc etc etc.
Je gaat er nu vanuit dat wij als mens zaken niet kunnen begrijpen maar ik ga ervanuit dat alles te begrijpen is van wat wij kunnen begrijpen.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 19:29 schreef Villas__Rubin het volgende:
[..]
Ik moest het effe een paar keer lezen... Maar goed.
Het is denk ik een heel moeilijk voorstelbaar idee voor de mens, omdat we zó gewend zijn te denken in tegenstellingen als begin - eind, goed - slecht etc. Dat is ons dualistische denken, dat er diep ingesleten is. We zijn geprogrammeerd zo te denken.
Maar ik vind het serieus wel een reële optie dat de Ruimte zelf een begin noch een einde heeft.
Enkel de verschijnselen beginnen en eindigen weer... Als de ruimte een begin heeft, waarin is het dan begonnen te bestaan?
Verder zijn imo alle verschijnselen binnen de Ruimte het resultaat van een voortdurend veranderende, gigantische uitwisseling van allerlei bruisende energieprocessen (iets dat op zich nooit stopt). Het is één en hetzelfde Bewustzijn dat in alle leven aanwezig en zich op eindeloos variërende wijzen manifesteert in alle vormen en verschijnselen die de revu passeren. Dat zou je als God in actie kunnen bestempelen... Maar dat is volgens mij heel wat anders dan de menselijke projectie ervan die commando's uitdeelt, er een moraal op nahoudt, je straffen of belonen zal hierna etc. etc.
Ik zie mezelf niet als atheïst. Ik heb eigenlijk zojuist mijn idee van God medegedeeld.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 19:39 schreef Faz3D het volgende:
[..]
En ja dat is de simpelste weerlegging voor het atheïsme maar het is voor mij wel duidelijk dat er dan iets meer moet zijn.
Ah okquote:Op woensdag 19 oktober 2016 19:47 schreef Villas__Rubin het volgende:
[..]
Ik zie mezelf niet als atheïst. Ik heb eigenlijk zojuist mijn idee van God medegedeeld.
Hoe kan je weten dat het (grote) zelfbewuste hypocriet is? Vind je dat of durf je dat niet te begrijpen?quote:Op woensdag 19 oktober 2016 19:34 schreef 6star6lord6 het volgende:
Dit geeft ook mooi weer hoe hypocriet Allah en God zijn.
Jij zegt iets heel slims, wij mensen denken idd heel lineairquote:Op woensdag 19 oktober 2016 18:34 schreef Villas__Rubin het volgende:
Het is de vraag maar of er überhaupt wel een begin is geweest. We nemen dat aan, maar we weten het eigenlijk natuurlijk niet echt helemaal 100% zeker. Wij mensen zijn gewend op een lineaire manier te denken, en te denken in begin - eind, goed - slecht, nieuw - oud, vies - lekker. Dat zijn we zo gewend dat we ons bijna niet kunnen voorstellen dat er ook nog iets anders mogelijk is.
Het is natuurlijk duidelijk dat alles binnen dit universum verschijnt, een tijdje leeft/bestaat, en weer vergaat en verdwijnt. Maar geldt dat ook voor de ruimte waarbinnen dat zich afspeelt?
Wat nu als je weet dat het zelfbewuste van het zelfbewuste geniet omdat het zelfbewuste het 'evenbeeld' isquote:Op woensdag 19 oktober 2016 20:23 schreef Jigzoz het volgende:
Gelukkig heeft het leven geen zin of reden. Daarom kun je er zelf die zin of reden aan geven. Ik snap juist niet hoe mensen wél in een god kunnen geloven en tóch nog soms plezier in hun leven hebben.
En ook weer niet, je kan het jezelf moeilijk maken met je denken of makkelijk.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 20:27 schreef KomVissen het volgende:
[..]
Jij zegt iets heel slims, wij mensen denken idd heel lineair
Schepper van alles.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 18:57 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
God biedt geen antwoord, maar een nieuwe vraag.
als je makkelijk wil denken kan je het beste niet denkenquote:Op woensdag 19 oktober 2016 20:31 schreef Faz3D het volgende:
[..]
En ook weer niet, je kan het jezelf moeilijk maken met je denken of makkelijk.
Dan kan je ook niet leven. En wat is dan goed denken?quote:Op woensdag 19 oktober 2016 20:33 schreef KomVissen het volgende:
[..]
als je makkelijk wil denken kan je het beste niet denken
dat verband zie ik niet. Als er geen begin en eind hoeft te zijn lijkt het me eerder dat het de vraag beantwoord, wie of wat heeft God dan geschapen.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 19:04 schreef Villas__Rubin het volgende:
[..]
Haha, het kan een lastig begrip zijn he...
Leven heeft idd een begin en een einde. Maar al het leven binnen de ruimte, bestaat uit vormen (die vergankelijk zijn idd). Ruimte zelf is echter dood noch levend; het is waar dood en leven zich in afspeelt.
We spreken, als we het over het heelal hebben, ook over 'de ruimte'. Binnen die ruimte vindt je zonnestels, planeten etc. dat zijn levensvormen binnen de ruimte, en die beginnen inderdaad op een zekere moment te bestaan, bestaan een tijdje, en vergaan weer. Maar de ruimte zélf, geldt dat principe daar ook voor? Met andere woorden: heeft het universum wel zeker weten een begin en een einde?
Zo nee, dan kun je je afvragen of het hele godverhaal en de schepping wel zo noodzakelijk is.....
Je bedoelt dat de mensen die de bijbel en de koran hebben geschreven egoïstisch en hypocriet zijn? Ja dat klopt, ze wilden alleen maar macht.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 20:04 schreef Faz3D het volgende:
[..]
Hoe kan je weten dat het (grote) zelfbewuste hypocriet is? Vind je dat of durf je dat niet te begrijpen?
Ik denk eerder dat wij als bewustzijn behoorlijk hypocriet zijn.
Ons zelfbewuste leid altijd naar macht want wij zijn immer door het grote zelfbewuste gecreëerd. Oftewel naar zijn evenbeeld. Het zelfbewuste deel jij in in gelovigen maar het zelfbewuste leeft onder alle mensen omdat alle mensen zelfbewust zijn en ten diepste allemaal hetzelfde zijn omdat we zelfbewust zijn.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 20:36 schreef 6star6lord6 het volgende:
[..]
Je bedoelt dat de mensen die de bijbel en de koran hebben geschreven egoïstisch en hypocriet zijn? Ja dat klopt, ze wilden alleen maar macht.
Naja automatische piloot denken, zeg maar niet nadenken.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 20:35 schreef Faz3D het volgende:
[..]
Dan kan je ook niet leven. En wat is dan goed denken?
Nou, wat is daar volgens jou het antwoord op dan?quote:Op woensdag 19 oktober 2016 20:36 schreef KomVissen het volgende:
[..]
dat verband zie ik niet. Als er geen begin en eind hoeft te zijn lijkt het me eerder dat het de vraag beantwoord, wie of wat heeft God dan geschapen.
En het bestaan van een tijdloze ruimte, verklaart nog niet waarom wij hier zijn
ben je aan het filosoferen of aan het geloofbashen. Je spreekt over dingen die niet te bewijzen zijn, Cq het verleden.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 20:36 schreef 6star6lord6 het volgende:
[..]
Je bedoelt dat de mensen die de bijbel en de koran hebben geschreven egoïstisch en hypocriet zijn? Ja dat klopt, ze wilden alleen maar macht.
Het zou voor mij beantwoorden dat God beginloos en eindloos is en dat er dus niks of niemand verantwoordelijk is voor de schepping van God. En dat God simpelweg is.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 21:08 schreef Villas__Rubin het volgende:
[..]
Nou, wat is daar volgens jou het antwoord op dan?
Hoe ik het bedoelde was meer zo: als we ophouden met het idee dat het universum (als in: de lege Ruimte, niet de vergankelijke verschijnselen daarbinnen dus) een begin kent, en dus ontstaan is, dan hoeven we ons eigenlijk ook niet meer druk te maken over de hele scheppingsverhaal, en de vraag: 'ja maar wat veroorzaakte het bestaan (wat meestal betekent: het leven hier op aarde) dan? Dan kun je simpelweg zeggen: er is geen begin geweest, noch zal er een einde zijn...
Natuurlijk kan de aarde wel gewoon vergaan verder (en issie ooit ontstaan)... Maar dat is dan vanuit het oogpunt van het universum gezien, niets bijzonders; de aarde is net zo vergankelijk als al het andere in het universum der verschijnselen...
Voor jezelf zorgen, voor je naaste zorgen, liefde geven liefde krijgen en je denken in het positieve houden en alle 'positieve' dingen denken die een mens kan denken en daar je wil op baseren.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 21:06 schreef KomVissen het volgende:
[..]
Naja automatische piloot denken, zeg maar niet nadenken.
Wat bedoel je met wat is goed denken?
Maar volgens mij kun je dat best concluderen hoor. Ik zou niet weten waarom niet.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 21:10 schreef KomVissen het volgende:
[..]
Het zou voor mij beantwoorden dat God beginloos en eindloos is en dat er dus niks of niemand verantwoordelijk is voor de schepping van God. En dat God simpelweg is.
Sorry ik begreep je post verkeerd en dacht dat je bedoelde dat dat verklaarde dat er geen God is, omdat alles gewoon is.
Wat is goed denken en wat is fout denken? Waarom zou je je denken bewust gaan aansturen en het ene wel toelaten en het andere wegdrukken als gedachten die er niet mogen zijn?quote:Op woensdag 19 oktober 2016 21:28 schreef Faz3D het volgende:
[..]
Voor jezelf zorgen, voor je naaste zorgen, liefde geven liefde krijgen en je denken in het positieve houden en alle 'positieve' dingen denken die een mens kan denken en daar je wil op baseren.
Dus rechtvaardig, eerlijk, oprecht etc etc etc
En fout denken is dan weer racistisch denken of het negatieve denken nastreven, verzeilen in drugs en andere rariteiten waar je eigenlijk als mens altijd met spijt van terugkijk op je eigen 'leven' want dan heb je eenmaal een oude leeftijd en dan 'zie' je in wat je in het verleden 'fout' hebt gedaan en daar krijg je dan sowieso spijt van.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |