abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 18 oktober 2016 @ 19:25:22 #1
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_166042038
Waar doen jullie het uiteindelijk voor? Stel dat er God/Hiernamaals is, en dat goed/slecht menselijke constructies zijn, en als je dood gaat besta je gewoon niet meer... het leven en het universum is is ontstaan vanwege puur toeval... Wat is dan het nut?

Zou het dan niet beter zijn om gewoon een hedonistische leven te leiden zonder al te veel te binden aan mensen? Is het dan niet beter om je eigen belang voorop te stellen en niet te veel bekommeren om anderen?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_166042068
Denken dat er een nut moet zijn :')
'Als de vis gaat stinken moet je bij de kop beginnen' - Aad300
pi_166042082
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 19:25 schreef Keep_Walking het volgende:
Waar doen jullie het uiteindelijk voor? Stel dat er God/Hiernamaals is, en dat goed/slecht menselijke constructies zijn, en als je dood gaat besta je gewoon niet meer... het leven en het universum is is ontstaan vanwege puur toeval... Wat is dan het nut?

Zou het dan niet beter zijn om gewoon een hedonistische leven te leiden zonder al te veel te binden aan mensen? Is het dan niet beter om je eigen belang voorop te stellen en niet te veel bekommeren om anderen?
Nee want die anderen zijn er ook nog en hebben gevoelens
Daar kun je toch ook gewoon vanuit jezelf aandacht voor hebben zonder dat het afgedwongen wordt door een hiernamaals of religieuze regels
Het lijkt me dat het dan nog meer 'waarde' heeft als het vanuit een intrinsieke motivatie komt
  dinsdag 18 oktober 2016 @ 19:29:20 #4
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_166042116
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 19:27 schreef Abed het volgende:
Maar als er geen nut is, geen reden, waarvoor doe je je best? Waarvoor ga je door, ondanks alle tegenslagen?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_166042118
Nergens voor.

En ja, het hoogste nut kan dan plezier zijn. Of kennis. Familie. Genoeg manieren om je leven niet helemaal nutteloos te laten voelen, maar uiteindelijk is het dat natuurlijk wel. Wel heerlijk als relativering wanneer alles even kut gaat. Uiteindelijk zal de mensheid ook eindigen.
pi_166042123
Wat is het nut als er wel een God en hiernamaals is? Dat je hem kan dienen? Dat je in de hemel terechtkomt? Wat is daar dan het concrete nut van?
pi_166042124
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 19:29 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Maar als er geen nut is, geen reden, waarvoor doe je je best? Waarvoor ga je door, ondanks alle tegenslagen?
Omdat je een leuk leven wil opbouwen.
pi_166042134
Goede vraag! Hier is nog niet eeuwenlang over gefilosofeerd inderdaad.
pi_166042138
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 19:28 schreef Allures het volgende:

[..]

Nee want die anderen zijn er ook nog en hebben gevoelens
Daar kun je toch ook gewoon vanuit jezelf aandacht voor hebben zonder dat het afgedwongen wordt door een hiernamaals of religieuze regels
Het lijkt me dat het dan nog meer 'waarde' heeft als het vanuit een intrinsieke motivatie komt
Ja, dit. Je kunt toch helemaal niet leven voor het eventuele hiernamaals hierna? Ik zie dat praktisch niet goed voor me.
pi_166042187
Op de een of andere manier heb ik altijd het idee dat de mensen die nu zeuren omdat er geen nut/doel/whatever is dat net zo hard zouden doen als dat nut/doel/whatever er wel zou zijn als een universele waarheid. Daar gaat het uiteindelijk ook helemaal niet om. Het gaat erom dat je gelukkig bent met jezelf en dat geluk uitdraagt naar de mensen die je liefhebt. Dan zal de rest je aan de reet roesten.
  dinsdag 18 oktober 2016 @ 19:33:27 #11
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_166042211
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 19:29 schreef -Strawberry- het volgende:
Nergens voor.

En ja, het hoogste nut kan dan plezier zijn. Of kennis. Familie. Genoeg manieren om je leven niet helemaal nutteloos te laten voelen, maar uiteindelijk is het dat natuurlijk wel. Wel heerlijk als relativering wanneer alles even kut gaat. Uiteindelijk zal de mensheid ook eindigen.
Ik kan daar moeilijk mee leven.
  dinsdag 18 oktober 2016 @ 19:34:40 #12
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_166042239
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 19:32 schreef Harmankardon het volgende:
Op de een of andere manier heb ik altijd het idee dat de mensen die nu zeuren omdat er geen nut/doel/whatever is dat net zo hard zouden doen als dat nut/doel/whatever er wel zou zijn als een universele waarheid. Daar gaat het uiteindelijk ook helemaal niet om. Het gaat erom dat je gelukkig bent met jezelf en dat geluk uitdraagt naar de mensen die je liefhebt. Dan zal de rest je aan de reet roesten.
Maar waarom is het belangrijk om gelukkig met jezelf te zijn en dat geluk uitdraag naar anderen? Er is toch geen nut.
  dinsdag 18 oktober 2016 @ 19:36:09 #13
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_166042267
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 19:30 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Ja, dit. Je kunt toch helemaal niet leven voor het eventuele hiernamaals hierna? Ik zie dat praktisch niet goed voor me.
Wat als je leven gewoon klote is? Stel je hebt letterlijk niks mee. Je bent lelijk, arm, geen bijzondere talenten, geen familie en vrienden. Waarvoor leef je dan?
pi_166042292
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 19:33 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Lijkt het eeuwige bestaan je wel prettig dan?

Voor mij is de oplossing om er gewoon niet over na te denken en gewoon te leven.
  dinsdag 18 oktober 2016 @ 19:37:57 #15
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_166042313
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 19:36 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Lijkt het eeuwige bestaan je wel prettig dan?

Voor mij is de oplossing om er gewoon niet over na te denken en gewoon te leven.
Meestal denk ik er ook niet over na. Maar hou ouder ik word hoe meer ik het me afvraag.
pi_166042326
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 19:36 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Wat als je leven gewoon klote is? Stel je hebt letterlijk niks mee. Je bent lelijk, arm, geen bijzondere talenten, geen familie en vrienden. Waarvoor leef je dan?
Tja, er gaan elke dag kinderen dood. Het leven is oneerlijk.

Je leeft dan voor de hoop dat het eens beter zal zijn, of om te overleven omdat het andere simpelweg geen optie is.
pi_166042327
quote:

[..]

93% van de wereldbevolking wil met je ruilen schat ik zo in _O-
pi_166042358
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 19:37 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Meestal denk ik er ook niet over na. Maar hou ouder ik word hoe meer ik het me afvraag.
Maar je bent toch gelovig?
  dinsdag 18 oktober 2016 @ 19:42:47 #19
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_166042446
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 19:39 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Maar je bent toch gelovig?
Geworden. Was vanaf mijn puberteit atheïstisch. Maar in mijn psychoses ben ik engelen en demonen gaan zien, en kreeg ik visioenen en opdrachten van God. Eerst wist ik niet wat ik ermee moest, maar toen zijn wat dingen gebeurt waardoor het leek of mijn visioenen zijn uitgekomen en sindsdien ben ik meer gaan denken over God en het betekenis van het leven.
  dinsdag 18 oktober 2016 @ 19:43:21 #20
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_166042467
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 19:38 schreef Harmankardon het volgende:

[..]

93% van de wereldbevolking wil met je ruilen schat ik zo in _O-
Hoezo?
pi_166042483
> F&L, geen R&P materiaal lijkt me.
Lambo of Rekt
  dinsdag 18 oktober 2016 @ 19:47:27 #22
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_166042564
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 19:34 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Maar waarom is het belangrijk om gelukkig met jezelf te zijn en dat geluk uitdraag naar anderen? Er is toch geen nut.
Omdat je een x aantal jaren leeft en het wel fijn is als je die gelukkig / fijn kunt doorbrengen.

Je hele leven depressief zijn kan ook, maar is dat leuker? Neh
pi_166042565
quote:

[..]

Ik ook maar dat maakt het godsverhaal niet bepaald minder ongeloofwaardig.
pi_166043274
Mensen zijn sociale dieren, en hebben er plezier in om andere mensen blij te maken.

De meeste mensen dan, je hebt er ook etters tussen zitten.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
  dinsdag 18 oktober 2016 @ 22:09:24 #25
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_166046518
quote:

[..]

De hoop dat je je beter gaat voelen. Het is de hoop die je overeind houdt. Elke handeling die je verricht, elke keuze die je maakt, is gericht op je beter te laten voelen. Is het niet op dit moment, dan wel op een later moment.

Als ik die hoop niet zou hebben, dan valt er zoveel weg.
pi_166048781
quote:

[..]

daarom hebben we als soort religie uitgevonden, collectieve zelfbegoocheling.....
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_166048880
Nu aanschouwen we onszelf per individu als God. En terecht. Als we alleen zeker kunnen weten dat 'ik besta' dan kunnen we er alleen vanuit gaan dat 'ik' het 'alles' (maker, heer, schepper) is van alles.
pi_166049118
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 23:23 schreef LelijKnap het volgende:
Nu aanschouwen we onszelf per individu als God. En terecht. Als we alleen zeker kunnen weten dat 'ik besta' dan kunnen we er alleen vanuit gaan dat 'ik' het 'alles' (maker, heer, schepper) is van alles.
Nee, dat heet solipsisme.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_166053985
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 19:29 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Omdat het leuk is om te leven. Ik heb nog zoveel dingen te zien, zoveel te bereiken, zoveel dingen waar ik nog over na kan denken en zoveel ontwikkelingen nog mee te maken.

Nieuwsgierigheid is wat mij drijft. Daar heb ik geen God voor nodig. Wat achter de horizon ligt, dat is waar ik benieuwd naar ben.

En ja, natuurlijk heb ik niks meer aan al die verworvenheden en ervaringen als ik dood ben. Dat is het lot van een automaton. Die gaan ooit stuk, en dan is het op.
pi_166054317
quote:

[..]

Leven is geen keuze, net zoals de dood dat ook niet is. Het is er simpelweg als twee onvermijdelijkheden.

Probeer er gewoon het beste van te maken. Dat kan deels een eigen beslissing of keuze zijn.

Vroeger stelde ik ook van dit soort vragen. Maar er bestaat toch geen eenduidig antwoord. Of er nu wel of geen hiernamaals is na de dood. Als er iets is dan zie ik het dan wel, als er niets is dan zal ik er ook niets van meemaken.
pi_166055285
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 19:27 schreef Abed het volgende:
Alles in het leven heeft een reden, is er dan geen reden voor het leven?
n
pi_166055302
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 12:47 schreef KomVissen het volgende:

[..]

Alles in het leven heeft een reden, is er dan geen reden voor het leven?
Volgens mij verwar je de begrippen reden en oorzaak.
pi_166055349
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 12:48 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Volgens mij verwar je de begrippen reden en oorzaak.
Hmm als jij jouw post even uitlegt dan doe ik de mijne.

Wat ik bedoel is dat elke klein dingetje in de wereld heeft een reden voor zijn bestaan. Het heeft uiteraard allemaal een verleden, wat reden en oorzaak is. Maar dat ene plantje is weer een medicijn tegen het gif van een ander plantje. Alles binnen ons leven heeft een reden. Dan vraag ik mij af, waarom zou er geen reden zijn voor ons leven?
n
pi_166055537
quote:
14s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 12:50 schreef KomVissen het volgende:

[..]

Wat ik bedoel is dat elke klein dingetje in de wereld heeft een reden voor zijn bestaan. Het heeft uiteraard allemaal een verleden, wat reden en oorzaak is. Maar dat ene plantje is weer een medicijn tegen het gif van een ander plantje. Alles binnen ons leven heeft een reden. Dan vraag ik mij af, waarom zou er geen reden zijn voor ons leven?
Dat een plantje een medicijn is voor het gif van een andere plant is geen reden. Dat plantje is niet geplaatst. Dat is daar gekomen door een aaneenschakeling van oorzaken, met als gevolg dat het ook een goed medicijn blijkt tegen een andere plant.

Zo is het ook met het leven. Het is een aaneenschakeling van oorzaken, niet een aaneenschakeling van redenen. Een reden doet een plan vermoeden, maar van een plan is geen sprake.
pi_166055592
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 12:58 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Dat een plantje een medicijn is voor het gif van een andere plant is geen reden. Dat plantje is niet geplaatst. Dat is daar gekomen door een aaneenschakeling van oorzaken, met als gevolg dat het ook een goed medicijn blijkt tegen een andere plant.

Zo is het ook met het leven. Het is een aaneenschakeling van oorzaken, niet een aaneenschakeling van redenen. Een reden doet een plan vermoeden, maar van een plan is geen sprake.
Oke daar zeg je wel iets ja. Maar wat is dan de oorzaak van het leven?
n
pi_166055622
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 13:00 schreef KomVissen het volgende:

[..]

Dat is een vraag waar nog niemand een antwoord op heeft en waar de wetenschap elke dag druk mee is :)
  woensdag 19 oktober 2016 @ 13:10:00 #38
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_166055843
.

[ Bericht 99% gewijzigd door Trashcanman op 19-10-2016 13:11:15 ]
  woensdag 19 oktober 2016 @ 13:10:51 #39
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_166055869
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 19:25 schreef Keep_Walking het volgende:

Binden aan goede mensen en zelfontplooiing geeft meer voldoening dan hedonisme op de langere termijn. Dat er uiteindelijk niets is maakt dat voor mij niets anders. Ik hoop dat ik bij de mensen in mijn leven die uiteindelijke na mijn dood achterblijven iets van een fijne of goede invloed op hun leven heb gehad en hun op hun beurt dat bij anderen hebben.
pi_166055931
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 13:01 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Dat is een vraag waar nog niemand een antwoord op heeft en waar de wetenschap elke dag druk mee is :)
Zou die oorzaak niet ook de reden voor het leven zijn>? >
n
pi_166055962
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 13:12 schreef KomVissen het volgende:

[..]

Zou die oorzaak niet ook de reden voor het leven zijn>? >
Dat kan alleen als de oorzaak een buitenaardse macht is die ons hier heeft geplaatst. Of als God toch blijkt te bestaan. Anders zie ik niet echt een mogelijkheid waarom de oorzaak van het leven de reden van het leven is.
pi_166056007
quote:
Dit filmpje suggereert dat God is gemaakt door een hogere God.
Polytheïstisch
n
pi_166056488
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 13:00 schreef KomVissen het volgende:

[..]

Dat is onbekend. Leven is een chemisch proces , het zou toevallig kunnen zijn begonnen of misschien is het wel onvermijdelijk een gevolg van hoe de natuurkrachten op elkaar inwerken. Maar het is er nu eenmaal en voor zover wij weten zijn wij de enige soort leven die zich afvraagt waarom er leven is.

Een honingbij of een kastanjeboom denkt daar niet over na, die leven gewoon....
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_166056647
quote:
14s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 12:50 schreef KomVissen het volgende:

[..]

Alles lijkt een reden te hebben omdat door evolutie alleen de dingen hebben overleefd die in het systeem passen/daarop aangepast zijn. En evolutie is gebaseerd op toeval. Zo ook het leven.

Overigens zou God ook geen antwoord op het vraagstuk zijn. Dan is hij onze oorzaak, maar verplaatst de oorzaakvraag enkel naar: wie of wat heeft God veroorzaakt? Aan te nemen dat hij er altijd al was maakt een God overbodig, want dan kun je ook aannemen dat leven er in potentie altijd al was. Het blijft en vraagstuk waar geen antwoord op is. Ik denk dat het ons denken te boven gaat dat iets er altijd al had kunnen zijn, net zoals het moeilijk te bevatten is dat iets oneindig kan zijn (heelal).
pi_166056660
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 13:10 schreef Trashcanman het volgende:

[..]

Binden aan goede mensen en zelfontplooiing geeft meer voldoening dan hedonisme op de langere termijn. Dat er uiteindelijk niets is maakt dat voor mij niets anders. Ik hoop dat ik bij de mensen in mijn leven die uiteindelijke na mijn dood achterblijven iets van een fijne of goede invloed op hun leven heb gehad en hun op hun beurt dat bij anderen hebben.
O+
pi_166057911
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 23:18 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

daarom hebben we als soort religie uitgevonden, collectieve zelfbegoocheling.....
uitgevonden?
Heb je hier bewijs voor.
pi_166057922
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 13:16 schreef KomVissen het volgende:

[..]

Dit filmpje suggereert dat God is gemaakt door een hogere God.
Polytheïstisch
God is de creator ,geen creatie.
pi_166057976
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 14:59 schreef PSVCL het volgende:

[..]

God is de creator ,geen creatie.
Dat is niet de boodschap van het filmpje.
pi_166058082
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 15:02 schreef 6star6lord6 het volgende:

[..]

Dat is niet de boodschap van het filmpje.
Wel die van mij
  woensdag 19 oktober 2016 @ 15:30:58 #50
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_166058525
O god (no pun intended) heb je hem weer :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')