daarom hebben we als soort religie uitgevonden, collectieve zelfbegoocheling.....quote:Op dinsdag 18 oktober 2016 19:33 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ik kan daar moeilijk mee leven.
Nee, dat heet solipsisme.quote:Op dinsdag 18 oktober 2016 23:23 schreef LelijKnap het volgende:
Nu aanschouwen we onszelf per individu als God. En terecht. Als we alleen zeker kunnen weten dat 'ik besta' dan kunnen we er alleen vanuit gaan dat 'ik' het 'alles' (maker, heer, schepper) is van alles.
Omdat het leuk is om te leven. Ik heb nog zoveel dingen te zien, zoveel te bereiken, zoveel dingen waar ik nog over na kan denken en zoveel ontwikkelingen nog mee te maken.quote:Op dinsdag 18 oktober 2016 19:29 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Maar als er geen nut is, geen reden, waarvoor doe je je best? Waarvoor ga je door, ondanks alle tegenslagen?
Leven is geen keuze, net zoals de dood dat ook niet is. Het is er simpelweg als twee onvermijdelijkheden.quote:Op dinsdag 18 oktober 2016 19:36 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Wat als je leven gewoon klote is? Stel je hebt letterlijk niks mee. Je bent lelijk, arm, geen bijzondere talenten, geen familie en vrienden. Waarvoor leef je dan?
Volgens mij verwar je de begrippen reden en oorzaak.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 12:47 schreef KomVissen het volgende:
[..]
Alles in het leven heeft een reden, is er dan geen reden voor het leven?
Hmm als jij jouw post even uitlegt dan doe ik de mijne.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 12:48 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Volgens mij verwar je de begrippen reden en oorzaak.
Dat een plantje een medicijn is voor het gif van een andere plant is geen reden. Dat plantje is niet geplaatst. Dat is daar gekomen door een aaneenschakeling van oorzaken, met als gevolg dat het ook een goed medicijn blijkt tegen een andere plant.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 12:50 schreef KomVissen het volgende:
[..]
Hmm als jij jouw post even uitlegt dan doe ik de mijne.
Wat ik bedoel is dat elke klein dingetje in de wereld heeft een reden voor zijn bestaan. Het heeft uiteraard allemaal een verleden, wat reden en oorzaak is. Maar dat ene plantje is weer een medicijn tegen het gif van een ander plantje. Alles binnen ons leven heeft een reden. Dan vraag ik mij af, waarom zou er geen reden zijn voor ons leven?
Oke daar zeg je wel iets ja. Maar wat is dan de oorzaak van het leven?quote:Op woensdag 19 oktober 2016 12:58 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Dat een plantje een medicijn is voor het gif van een andere plant is geen reden. Dat plantje is niet geplaatst. Dat is daar gekomen door een aaneenschakeling van oorzaken, met als gevolg dat het ook een goed medicijn blijkt tegen een andere plant.
Zo is het ook met het leven. Het is een aaneenschakeling van oorzaken, niet een aaneenschakeling van redenen. Een reden doet een plan vermoeden, maar van een plan is geen sprake.
Dat is een vraag waar nog niemand een antwoord op heeft en waar de wetenschap elke dag druk mee isquote:Op woensdag 19 oktober 2016 13:00 schreef KomVissen het volgende:
[..]
Oke daar zeg je wel iets ja. Maar wat is dan de oorzaak van het leven?
Binden aan goede mensen en zelfontplooiing geeft meer voldoening dan hedonisme op de langere termijn. Dat er uiteindelijk niets is maakt dat voor mij niets anders. Ik hoop dat ik bij de mensen in mijn leven die uiteindelijke na mijn dood achterblijven iets van een fijne of goede invloed op hun leven heb gehad en hun op hun beurt dat bij anderen hebben.quote:Op dinsdag 18 oktober 2016 19:25 schreef Keep_Walking het volgende:
Zou het dan niet beter zijn om gewoon een hedonistische leven te leiden zonder al te veel te binden aan mensen? Is het dan niet beter om je eigen belang voorop te stellen en niet te veel bekommeren om anderen?
Zou die oorzaak niet ook de reden voor het leven zijn>? >quote:Op woensdag 19 oktober 2016 13:01 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Dat is een vraag waar nog niemand een antwoord op heeft en waar de wetenschap elke dag druk mee is
Dat kan alleen als de oorzaak een buitenaardse macht is die ons hier heeft geplaatst. Of als God toch blijkt te bestaan. Anders zie ik niet echt een mogelijkheid waarom de oorzaak van het leven de reden van het leven is.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 13:12 schreef KomVissen het volgende:
[..]
Zou die oorzaak niet ook de reden voor het leven zijn>? >
Dat is onbekend. Leven is een chemisch proces , het zou toevallig kunnen zijn begonnen of misschien is het wel onvermijdelijk een gevolg van hoe de natuurkrachten op elkaar inwerken. Maar het is er nu eenmaal en voor zover wij weten zijn wij de enige soort leven die zich afvraagt waarom er leven is.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 13:00 schreef KomVissen het volgende:
[..]
Oke daar zeg je wel iets ja. Maar wat is dan de oorzaak van het leven?
Alles lijkt een reden te hebben omdat door evolutie alleen de dingen hebben overleefd die in het systeem passen/daarop aangepast zijn. En evolutie is gebaseerd op toeval. Zo ook het leven.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 12:50 schreef KomVissen het volgende:
[..]
Hmm als jij jouw post even uitlegt dan doe ik de mijne.
Wat ik bedoel is dat elke klein dingetje in de wereld heeft een reden voor zijn bestaan. Het heeft uiteraard allemaal een verleden, wat reden en oorzaak is. Maar dat ene plantje is weer een medicijn tegen het gif van een ander plantje. Alles binnen ons leven heeft een reden. Dan vraag ik mij af, waarom zou er geen reden zijn voor ons leven?
quote:Op woensdag 19 oktober 2016 13:10 schreef Trashcanman het volgende:
[..]
Binden aan goede mensen en zelfontplooiing geeft meer voldoening dan hedonisme op de langere termijn. Dat er uiteindelijk niets is maakt dat voor mij niets anders. Ik hoop dat ik bij de mensen in mijn leven die uiteindelijke na mijn dood achterblijven iets van een fijne of goede invloed op hun leven heb gehad en hun op hun beurt dat bij anderen hebben.
uitgevonden?quote:Op dinsdag 18 oktober 2016 23:18 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
daarom hebben we als soort religie uitgevonden, collectieve zelfbegoocheling.....
God is de creator ,geen creatie.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 13:16 schreef KomVissen het volgende:
[..]
Dit filmpje suggereert dat God is gemaakt door een hogere God.
Polytheïstisch
Wel die van mijquote:Op woensdag 19 oktober 2016 15:02 schreef 6star6lord6 het volgende:
[..]
Dat is niet de boodschap van het filmpje.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |