Nee want die anderen zijn er ook nog en hebben gevoelensquote:Op dinsdag 18 oktober 2016 19:25 schreef Keep_Walking het volgende:
Waar doen jullie het uiteindelijk voor? Stel dat er God/Hiernamaals is, en dat goed/slecht menselijke constructies zijn, en als je dood gaat besta je gewoon niet meer... het leven en het universum is is ontstaan vanwege puur toeval... Wat is dan het nut?
Zou het dan niet beter zijn om gewoon een hedonistische leven te leiden zonder al te veel te binden aan mensen? Is het dan niet beter om je eigen belang voorop te stellen en niet te veel bekommeren om anderen?
Maar als er geen nut is, geen reden, waarvoor doe je je best? Waarvoor ga je door, ondanks alle tegenslagen?quote:
Omdat je een leuk leven wil opbouwen.quote:Op dinsdag 18 oktober 2016 19:29 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Maar als er geen nut is, geen reden, waarvoor doe je je best? Waarvoor ga je door, ondanks alle tegenslagen?
Ja, dit. Je kunt toch helemaal niet leven voor het eventuele hiernamaals hierna? Ik zie dat praktisch niet goed voor me.quote:Op dinsdag 18 oktober 2016 19:28 schreef Allures het volgende:
[..]
Nee want die anderen zijn er ook nog en hebben gevoelens
Daar kun je toch ook gewoon vanuit jezelf aandacht voor hebben zonder dat het afgedwongen wordt door een hiernamaals of religieuze regels
Het lijkt me dat het dan nog meer 'waarde' heeft als het vanuit een intrinsieke motivatie komt
Ik kan daar moeilijk mee leven.quote:Op dinsdag 18 oktober 2016 19:29 schreef -Strawberry- het volgende:
Nergens voor.
En ja, het hoogste nut kan dan plezier zijn. Of kennis. Familie. Genoeg manieren om je leven niet helemaal nutteloos te laten voelen, maar uiteindelijk is het dat natuurlijk wel. Wel heerlijk als relativering wanneer alles even kut gaat. Uiteindelijk zal de mensheid ook eindigen.
Maar waarom is het belangrijk om gelukkig met jezelf te zijn en dat geluk uitdraag naar anderen? Er is toch geen nut.quote:Op dinsdag 18 oktober 2016 19:32 schreef Harmankardon het volgende:
Op de een of andere manier heb ik altijd het idee dat de mensen die nu zeuren omdat er geen nut/doel/whatever is dat net zo hard zouden doen als dat nut/doel/whatever er wel zou zijn als een universele waarheid. Daar gaat het uiteindelijk ook helemaal niet om. Het gaat erom dat je gelukkig bent met jezelf en dat geluk uitdraagt naar de mensen die je liefhebt. Dan zal de rest je aan de reet roesten.
Wat als je leven gewoon klote is? Stel je hebt letterlijk niks mee. Je bent lelijk, arm, geen bijzondere talenten, geen familie en vrienden. Waarvoor leef je dan?quote:Op dinsdag 18 oktober 2016 19:30 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ja, dit. Je kunt toch helemaal niet leven voor het eventuele hiernamaals hierna? Ik zie dat praktisch niet goed voor me.
Lijkt het eeuwige bestaan je wel prettig dan?quote:Op dinsdag 18 oktober 2016 19:33 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ik kan daar moeilijk mee leven.
Meestal denk ik er ook niet over na. Maar hou ouder ik word hoe meer ik het me afvraag.quote:Op dinsdag 18 oktober 2016 19:36 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Lijkt het eeuwige bestaan je wel prettig dan?
Voor mij is de oplossing om er gewoon niet over na te denken en gewoon te leven.
Tja, er gaan elke dag kinderen dood. Het leven is oneerlijk.quote:Op dinsdag 18 oktober 2016 19:36 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Wat als je leven gewoon klote is? Stel je hebt letterlijk niks mee. Je bent lelijk, arm, geen bijzondere talenten, geen familie en vrienden. Waarvoor leef je dan?
93% van de wereldbevolking wil met je ruilen schat ik zo inquote:Op dinsdag 18 oktober 2016 19:36 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Wat als je leven gewoon klote is? Stel je hebt letterlijk niks mee. Je bent lelijk, arm, geen bijzondere talenten, geen familie en vrienden. Waarvoor leef je dan?
Maar je bent toch gelovig?quote:Op dinsdag 18 oktober 2016 19:37 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Meestal denk ik er ook niet over na. Maar hou ouder ik word hoe meer ik het me afvraag.
Geworden. Was vanaf mijn puberteit atheïstisch. Maar in mijn psychoses ben ik engelen en demonen gaan zien, en kreeg ik visioenen en opdrachten van God. Eerst wist ik niet wat ik ermee moest, maar toen zijn wat dingen gebeurt waardoor het leek of mijn visioenen zijn uitgekomen en sindsdien ben ik meer gaan denken over God en het betekenis van het leven.quote:
Hoezo?quote:Op dinsdag 18 oktober 2016 19:38 schreef Harmankardon het volgende:
[..]
93% van de wereldbevolking wil met je ruilen schat ik zo in
Omdat je een x aantal jaren leeft en het wel fijn is als je die gelukkig / fijn kunt doorbrengen.quote:Op dinsdag 18 oktober 2016 19:34 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Maar waarom is het belangrijk om gelukkig met jezelf te zijn en dat geluk uitdraag naar anderen? Er is toch geen nut.
Ik ook maar dat maakt het godsverhaal niet bepaald minder ongeloofwaardig.quote:Op dinsdag 18 oktober 2016 19:33 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ik kan daar moeilijk mee leven.
De hoop dat je je beter gaat voelen. Het is de hoop die je overeind houdt. Elke handeling die je verricht, elke keuze die je maakt, is gericht op je beter te laten voelen. Is het niet op dit moment, dan wel op een later moment.quote:Op dinsdag 18 oktober 2016 19:36 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |