Waarom wil je eigenlijk antwoorden op je vragen? Dat is zo rationeel.quote:Op vrijdag 28 oktober 2016 21:56 schreef Faz3D het volgende:
[..]
Onwerkelijk? Begrijpen en logica en verstand voeren toch de boventoon in ons mens zijn?
En waarom is wetenschap wel rationeel? En leg dat dan eens uit als ik vragen magof bedoel je dat wetenschap heel irrationeel is?
Omdat kinderen.quote:Op [quote]
[b]Op dinsdag 18 oktober 2016 19:34 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Maar waarom is het belangrijk om gelukkig met jezelf te zijn en dat geluk uitdraag naar anderen? Er is toch geen nut.
En als er geen nut is, geen reden, waarvoor doe je je best? Waarvoor ga je door, ondanks alle tegenslagen?
Daarom geloof ikquote:Op zaterdag 29 oktober 2016 01:17 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Waarom wil je eigenlijk antwoorden op je vragen? Dat is zo rationeel.
Sommige vragen hebben gewoon geen antwoord.
# Laat het loooos, laat het gaaaaan #
Dan hoef je niet na te denken want elke vraag is al beantwoord?quote:
Ik geloof in sociale zingeving, de mens is een groepsdier.quote:Op zaterdag 29 oktober 2016 01:53 schreef mrspoeZ het volgende:
[..]
Dan hoef je niet na te denken want elke vraag is al beantwoord?
Ik geloof in de zinloosheid van het bestaan. Een speling van de natuur zijn we en ons bewustzijn is helemaal een lachertje.
Ik hoop dat dood ook echt dood is.
Persoonlijk haal ik het liefst zo veel uit het leven als mogelijk. Meer dan dat is er wat mij betreft niet.quote:Op dinsdag 18 oktober 2016 19:25 schreef Keep_Walking het volgende:
Waar doen jullie het uiteindelijk voor? Stel dat er God/Hiernamaals is, en dat goed/slecht menselijke constructies zijn, en als je dood gaat besta je gewoon niet meer... het leven en het universum is is ontstaan vanwege puur toeval... Wat is dan het nut?
Zou het dan niet beter zijn om gewoon een hedonistische leven te leiden zonder al te veel te binden aan mensen? Is het dan niet beter om je eigen belang voorop te stellen en niet te veel bekommeren om anderen?
Dat is wel typisch iets voor gelovigen ja. Liever nepantwoorden dan geen antwoorden.quote:
Om logica en redenatie kan je niet omheen, als er een god is... Hoe kan je die dan bewijzen als een god wil dat mensen of personen een geloof behoren te hebben?quote:Op zaterdag 29 oktober 2016 12:05 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is wel typisch iets voor gelovigen ja. Liever nepantwoorden dan geen antwoorden.
Als er zoiets als zinloosheid bestaat, dan bestaat er natuurlijk ook diens tegenhanger zinvolheid.quote:Op zaterdag 29 oktober 2016 01:53 schreef mrspoeZ het volgende:
[..]
Ik geloof in de zinloosheid van het bestaan. Een speling van de natuur zijn we en ons bewustzijn is helemaal een lachertje.
Ik hoop dat dood ook echt dood is.
Toch even proberen: nee, bestaat natuurlijk niet.quote:Op zondag 30 oktober 2016 09:21 schreef Elzies het volgende:
Of er wel of niet iets is na de dood is bij voorbaat een zinloze vraag die niemand kan beantwoorden.
Zinloosheid geeft ook wel vrijheid. Je hoeft niets méér te doen dan te zien dat het nu zo prettig mogelijk is en te proberen dat ook voor de toekomst zo te houden.quote:Op zondag 30 oktober 2016 09:21 schreef Elzies het volgende:
[..]
Als er zoiets als zinloosheid bestaat, dan bestaat er natuurlijk ook diens tegenhanger zinvolheid.
Zo zie je maar dat je ook als satanist ergens in kunt geloven.quote:Op zondag 30 oktober 2016 11:49 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Toch even proberen: nee, bestaat natuurlijk niet.
Toch gelukt.
Eh, waar geloof ik in?quote:Op zondag 30 oktober 2016 12:44 schreef Elzies het volgende:
[..]
Zo zie je maar dat je ook als satanist ergens in kunt geloven.
Zinloosheid biedt tegelijkertijd ook gemakzucht en vooral passiviteit. Het dempt de nieuwsgierigheid en de wil om nieuwe invalshoeken te ontdekken.quote:Op zondag 30 oktober 2016 11:56 schreef mrspoeZ het volgende:
[..]
Zinloosheid geeft ook wel vrijheid. Je hoeft niets méér te doen dan te zien dat het nu zo prettig mogelijk is en te proberen dat ook voor de toekomst zo te houden.
Als onbeantwoorde vraag blijft het een individuele geloofsopvatting waar iemand de keuze heeft daar wel of niet in te willen geloven.quote:
Wat een onzin. Geloof jij dat ik een Ferrari in mijn koelkast heb? Nee? Nou, dan heb je er nu een geloof bij.quote:Op zondag 30 oktober 2016 12:56 schreef Elzies het volgende:
[..]
Als onbeantwoorde vraag blijft het een individuele geloofsopvatting waar iemand de keuze heeft daar wel of niet in te willen geloven.
O, fantasie is nu ook al voldoende om te stellen dat het bestaat?quote:Het is maar net vanuit welk perspectief men kijkt. Tuurlijk maken vormgeving en het fanatisme waarmee iemand zijn eigen opvattingen probeert te verkopen het onderlinge verschil.
Maar hemel, hel of het grote Niets. Het bestaat toch als voorstelling, als idee in iemands hoofd.
Je kunt over alles een geloof maken, Van Ferrari 's tot bokkenhoofden.quote:Op zondag 30 oktober 2016 12:58 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Wat een onzin. Geloof jij dat ik een Ferrari in mijn koelkast heb? Nee? Nou, dan heb je er nu een geloof bij.
[..]
O, fantasie is nu ook al voldoende om te stellen dat het bestaat?
Precies. Niet in iets geloven is per definitie geen geloof.quote:Op zondag 30 oktober 2016 13:08 schreef Elzies het volgende:
[..]
Je kunt over alles een geloof maken, Van Ferrari 's tot bokkenhoofden.![]()
Ja.quote:Schrijf ik ergens op dat fantasie voldoende is om te stellen dat het bestaat?
Het is maar welke bril je wilt opzetten.quote:Op zondag 30 oktober 2016 13:09 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Precies. Niet in iets geloven is per definitie geen geloof.
[..]
Nee. Niet sporten is geen sport, niet eten is geen maaltijd en niet geloven is geen geloof. Ook niet als jij per se je geloof in bovennatuurlijke onzin gelijk wil stellen aan de echte wereld.quote:Op zondag 30 oktober 2016 13:11 schreef Elzies het volgende:
[..]
Het is maar welke bril je wilt opzetten.
Er bestaat niet zoiets als bovennatuurlijk. Er bestaan gewoon verschillende constante in dit leven waar niemand een definitief antwoord op kan geven en dit voor henzelf invullen.quote:Op zondag 30 oktober 2016 13:13 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nee. Niet sporten is geen sport, niet eten is geen maaltijd en niet geloven is geen geloof. Ook niet als jij per se je geloof in bovennatuurlijke onzin gelijk wil stellen aan de echte wereld.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |