Ja, ik had al verwacht dat je na het debunken van het verhaal van de ombudsman geen inhoudelijke argumentatie meer zou hebben.quote:Op maandag 10 oktober 2016 22:38 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Ah dan gaan we maar uit de hoogte doen. Doei
Kun je niet gewoon wegblijven? Aangezien je het toch niet kunt laten andere users zonder enige aanleiding persoonlijk aan te vallen.quote:Op maandag 10 oktober 2016 22:26 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Die conclusie is gebaseerd op de ervaringen van mensen, maar jij bent zelf een van die discriminerende figuren, dus natuurlijk ontken je het..
Kijk dit is nou precies het probleem met een aantal users hier op FOK. Als mensen afhaken omdat de toon van discussie niet langer op prijs gesteld wordt ben je ineens niet inhoudelijk meer.quote:Op maandag 10 oktober 2016 22:38 schreef JeSuisDroppie het volgende:
[..]
Ja, ik had al verwacht dat je na het debunken van het verhaal van de ombudsman geen inhoudelijke argumentatie meer zou hebben.
Een dreigbrief? Geloof je het zelf? De kinderen in de Sinterklaasleeftijd kunnen niet of nauwelijks lezen of schrijven.quote:Op maandag 10 oktober 2016 22:33 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Heb je het rapport van de ombudsman gelezen. Wsl wel. Zwarte Piet geeft aanleiding voor discrimenerend gedrag: gooien met pepernoten, uitschelden, uitsluiten en zelfs een dreigbrief.
Ik sla je hoger aan dan je je voordoet in deze discussie, wijs je op je gebrekkige argumentatie en je magere gebruik van bronnen, en dan doe ik uit de hoogte? Tsja, ik heb mijn best gedaan dan hoor. Ik kan er niks aan doen dat jij met deze argumenten op komt zetten.quote:Op maandag 10 oktober 2016 22:41 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Kijk dit is nou precies het probleem met een aantal users hier op FOK. Als mensen afhaken omdat de toon van discussie niet langer op prijs gesteld wordt ben je ineens niet inhoudelijk meer.
Het onderzoek was dan ook alom bekritiseerd, niet in de laatste plaats door de ombudsman zelf. Dat ze dan een artikel erover maakt is mij een raadsel.quote:Op maandag 10 oktober 2016 22:41 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Een dreigbrief? Geloof je het zelf? De kinderen in de Sinterklaasleeftijd kunnen niet of nauwelijks lezen of schrijven.
Ja, er waren ook kinderen van 10+ ondervraagd waarbij je je kunt afvragen of voor hun het onschuldige kinderfeest door een dreigbrief wordt verpest. En wat überhaupt de waarde van dan "onderzoek" is.
Sorry, don't get it.. Google Translate?quote:Op maandag 10 oktober 2016 17:11 schreef john2406 het volgende:
[..]
Denk mij dat er zijn die het wensen en het niet gewoon gebeurt. of waren er toen ook die zich gediscrimineerd voelen deden?
En dan wil ik het nog niet eens over een schadeloos stelling hebben.
joh ik heb het toch niet gelezen ofzoquote:Op maandag 10 oktober 2016 22:01 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik vroeg me af waarom Zwarte Piet zo'n ongemak bij hem opriep, voor mij was ie toen ik kind was juist leuk en spannend. Degene die de kado's bracht
Dus alles waar (enkele) kinderen last van ondervinden, moet verboden worden.quote:Op maandag 10 oktober 2016 21:56 schreef Kijkertje het volgende:
Alleen blijft het een feit dat een deel van de kinderen er nog steeds jaarlijks wél last van ondervindt en het mijn overtuiging is dat kinderen er totaal geen moeite hebben om de kleur aan te passen/ te variëren.
Of het offerfeest.quote:Op maandag 10 oktober 2016 22:54 schreef Gia het volgende:
[..]
Dus alles waar (enkele) kinderen last van ondervinden, moet verboden worden.
Moeder met een boerka aan de schoolpoort?
Het is niet gericht aan mensen voor wie het niet behapbaar is.quote:Op maandag 10 oktober 2016 18:20 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Als je in dit topic nou iets wil betekenen voor Henk en Ingrid maak je posts dan veel korter, gebruik Jip en Janneke taal en blijf bij het onderwerp Zwarte Piet. Dit is niet meer 'behapbaar'.
Mwa da's niet eng. Maar denk dat kleine kinderen schrikken van een vrouw met boerka. Of iemand met heel veel tattoo's.quote:
Daar komt het inderdaad op neer. Wat betreft Trump, hij hoeft niet te winnen om te voorkomen dat HC de president wordt, hij hoeft er slechts samen met Johnson en Stein voor te zorgen dat ze niet een meerderheid van de stemmen krijgt. Stel dat Johnson en Stein 10% van de stemmen zouden halen dan zou HC 25% meer stemmen nodig hebben dan Trump, in elke normale verkiezing is dat een ongekend groot verschil (meestal onder de 10%). Het ironische is dat Sanders gehakt zou hebben gemaakt van Trump (nu al) terwijl eender welke enigszins normale Republikeinse tegenkandidaat gehakt had gemaakt van HC. Hell, zelfs Cruz en Rubio zouden waarschijnlijk van haar winnen. Het is bijzonder dat in hun systeem bij de beide partijen de zwakste kandidaat naar boven komt drijven, dat alleen al is erg informatief.quote:Op maandag 10 oktober 2016 18:45 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Nederland is de afgelopen 40 jaar onherkenbaar veranderd. Mijn tante heeft wel eens verteld hoe ze vroeger bij, mijn opa en oma, leefden.
Het waren christenen die in Den Haag woonden en hadden een huis van de christelijke woningbouwvereniging. Ze woonden dus met allemaal christenen in deze wijk. De kinderen gingen naar een christelijke school, zondag ging met naar de kerk en de kinderen nog eens naar de christelijke zondagsschool. Je boodschappen deed je bij de groenteboer, bakker en de slager, dat waren kennissen waar je ook kwam voor een praatje.
Nu kom ik soms nog wel in die wijk, en die is totaal veranderd, er wonen nog wel ouderen. Maar vooral allochtonen, de allochtonen hangen op straat, niet alleen Marokkanen maar bijvoorbeeld ook Somaliërs (of in ieder geval uit de Hoorn uit Afrika). De kerk is gesloten, de school is een zwarte school geworden en de winkeltjes zijn vervangen door buitenlandse winkeltjes en een supermarkt.
Het hele sociale weefsel, zoals het er ooit was, is verdwenen. De ouderen die er wonen blijven vaak weg tijdens de verkiezingen, stemmen uit gewoonte nog christelijk of zijn potentiele PVV-stemmers geworden.
Anderzijds, de jongeren zijn er de afgelopen jaren met de toenemende internationalisering ook niet op vooruit gegaan. Flexcontracten, werkloosheid en goedkope huurhuizen die niet meer verkrijgbaar zijn. Autochtone jongeren zien de multiculturele samenleving wat minder op afstand, maar zitten er meer in. Ze hebben meer kennis gemaakt met allochtonen en mensen uit andere culturen. Toch is de PVV populair, het is bij diverse scholierenverkiezingen de grootste partij gebleken. Hoewel millenials over het algemeen, als je alle partijen bekijkt, toch wat meer naar links neigen.
Je zou kunnen stellen dat de behoefte aan de Nederlandse normen en waarden, het gevoel om Nederlander te zijn, ergens bij te willen horen. Enerzijds omdat het verdwijnt, anderzijds door de negatieve/hardere economische situatie, de bomen groeien niet meer tot in de hemel, sterker is geworden. Vele voorbeelden laten zien dat men extremer stemt als het economisch tegenzit.
Zwarte Piet is onderdeel van de Nederlandse cultuur, en mensen hebben het gevoel dat die cultuur minder wordt en hen afgenomen wordt. Dat is waarom mensen zo geprikkeld reageren.
Daarbij is deze economische situatie en de opkomst van massale immigratie ook iets internationaals. We zien overal in Europa rechtsere/hardere anti-islam/immigratie partijen. Mensen willen dat het economisch beter gaat en terug naar een tijd toen de kerstballen nog van glas waren/Nederland er anders uitzag.
Kijk naar Groot-Brittanië, neem de Brexit, of kijk buiten Europa, naar de opkomst van Donald Trump. De boodschap van Trump slaat perfect aan bij dit gevoel. Er moet een muur komen, illegale immigratie moet stoppen, Mexico en China stelen onze banen. De republikeinse partij zag het niet zitten in de Trump, de media besteden er veel aandacht aan om hem zwart te maken, toch hebben bij de voorverkiezingen al 14 miljoen mensen op hem gestemd.
Of de basis van Trump groot genoeg is weet ik niet, de VS is een verdeeld land en telt grote groepen minderheden. Maar de opiniepeilers geloofden ook niet in een Brexit.
Kortom, wij zien Zwarte Piet als iets kleins, iets Nederlands. Terwijl het prima past in een grotere trend.
Minder dan 2 maanden nog. Overleven we wel. Zwarte Piet trouwens ook.quote:Op maandag 10 oktober 2016 23:05 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
Topic blijft tot alles weer afgelopen is zeker??
Wat denk jij zelf?quote:Op maandag 10 oktober 2016 23:05 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
Topic blijft tot alles weer afgelopen is zeker??
quote:Op maandag 10 oktober 2016 23:07 schreef Gia het volgende:
[..]
Minder dan 2 maanden nog. Overleven we wel. Zwarte Piet trouwens ook.
Geen ideequote:
Die geslachte schapen die overal in open vrachtwagens hangen zijn wel redelijk shockerend voor kinderen om mee geconfronteerd te worden..quote:Op maandag 10 oktober 2016 23:04 schreef Gia het volgende:
[..]
Mwa da's niet eng. Maar denk dat kleine kinderen schrikken van een vrouw met boerka. Of iemand met heel veel tattoo's.
Gelukkig zien de kinderen niet hoe halal geslacht wordt.quote:Op maandag 10 oktober 2016 23:17 schreef madam-april het volgende:
[..]
Die geslachte schapen die overal in open vrachtwagens hangen zijn wel redelijk shockerend voor kinderen om mee geconfronteerd te worden..
Minstens tot na Sinterklaas, waarschijnlijk wordt er rond maart/april ook weer over gediscussiëerd als er weer een rechtszaak wordt aangespannen, een of ander comitétje met een protestactie komt of iets dergelijks. Er hoeft maar iemand een scheet te laten en de media springen erop.quote:
Nee dat zeg ik ook niet. Ik ben niet voor verbieden. Ik ben voor een aanpassing van de kleur van Zwarte Piet omdat er goede redenen voor zijn, die ik zwaarder vind wegen dan de bezwaren ertegen. Ik ben er ook voor dat iedereen zelf beslist hoe hij/zij Sinterklaas wil vieren.quote:Op maandag 10 oktober 2016 22:54 schreef Gia het volgende:
[..]
quote:Op maandag 10 oktober 2016 22:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het is niet gericht aan mensen voor wie het niet behapbaar is.
Maar goed, de tl;dr-versie; jij bent nog erg naïef. De duiding vind je in die reactie.
Het is ZWARTE Piet.. Je wilt ZWARTE Piet verbieden en laten vervangen..quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 00:10 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Nee dat zeg ik ook niet. Ik ben niet voor verbieden. Ik ben voor een aanpassing van de kleur van Zwarte Piet omdat er goede redenen voor zijn, die ik zwaarder vind wegen dan de bezwaren ertegen.
Maar dan wel zonder een ZWARTE, ZWARTE Piet..quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 00:10 schreef Kijkertje het volgende:
Ik ben er ook voor dat iedereen zelf beslist hoe hij/zij Sinterklaas wil vieren.
Bij IS onthoofden kindertjes poppen op commando, niks aan de hand.quote:Op maandag 10 oktober 2016 22:54 schreef Gia het volgende:
[..]
Moet je dan niet juist die "minkukels" aanpakken/veranderen ipv hetgeen waar ze gebruik van maken. Anders kun je wel alles waar een pester gebruik van maakt willen veranderen (stoplichten, vuurtorens, Hollebolle Gijs).quote:Op maandag 10 oktober 2016 22:08 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Nee ik ga ervan uit dat een gedeelte van de kinderen tijdens het Sinterklaasfeest last ondervindt van racistische en discriminerende uitingen van minkukels. En daar is wat aan te doen.
Jup, teveel van die gekkies... aantallen terugdringen is denk ik een betere doelstelling dan volledig over ze heenlopenquote:Op maandag 10 oktober 2016 23:20 schreef john2406 het volgende:
[..]
Gelukkig zien de kinderen niet hoe halal geslacht wordt.
Maar het is en het blijft godsdienst en dat is toch onaantastbaar toch?
Ah, de wetenschappelijke benadering.quote:Op maandag 10 oktober 2016 22:15 schreef JeSuisDroppie het volgende:
[..]
Nogmaals, 'just because you are offended doesn't mean you are right'. Je hebt geen aantallen, geen cijfers, geen onderbouwing. Het is een emotioneel appel wat je probeert te bewerkstelligen en nog een ronduit slechte ook.
Ik respecteer je onderbouwingen maar geloof niet dat het bij tegenstanders van Zwarte Piet gaat om de kleur. En ja, (helaas) zal er altijd wel een kind zijn op de wereld die het minder treft of (door z'n ouders) het anders krijgt. Net als in de volwassen wereld, is het onmogelijk om het iedereen naar de zin te maken.quote:Op maandag 10 oktober 2016 21:56 schreef Kijkertje het volgende:
Alleen blijft het een feit dat een deel van de kinderen er nog steeds jaarlijks wél last van ondervindt en het mijn overtuiging is dat kinderen er totaal geen moeite hebben om de kleur aan te passen/ te variëren.
Geloof je wel dat het bij voorstanders van Zwarte Piet gaat om de kleur?quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 01:23 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik respecteer je onderbouwingen maar geloof niet dat het bij tegenstanders van Zwarte Piet gaat om de kleur. En ja, (helaas) zal er altijd wel een kind zijn op de wereld die het minder treft of (door z'n ouders) het anders krijgt. Net als in de volwassen wereld, is het onmogelijk om het iedereen naar de zin te maken.
De (zeer) kleine groep kids die het niet leuk vinden (met name door/vanwege hun ouders) moeten het leren het te accepteren dat er nu eenmaal verschillen zijn. Het feestje zelf doet absoluut geen pijn en al helemaal niet wanneer je leuke cadeautjes krijgt.
Wanneer het werkelijk nog gaat om kleur zeg dat meer over degene die kwaad ziet in een kleur dan degene die een kleur heeft of (ver)kiest. Kinderen hier willen maar wat graag (ook) zwarte piet zijn, ook wanneer ze zelf getint zijn. De figuur inclusief karakter is ene soort superman, geeft ze machtig prachtig gevoel omdat ze zich fijn kunnen vermommen.
Smaken verschillen, dat mag. Ik hou ook niet van Kerst en Verjaardagen maar doe er voor de goede orde wel aan mee omdat ik de feestjes niet wil verstoren.quote:Op maandag 10 oktober 2016 20:45 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Er zijn ook blanke mensen die zwarte piet niet van veel smaak vinden getuigen. Het hele figuur wekt bij mensen ongemak op, niet alleen bij donkere mensen. Staat los van enige slachtofferrol.
Ja... anders zou het geen Zwarte Piet zijn.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 01:27 schreef Manono het volgende:
[..]
Geloof je wel dat het bij voorstanders van Zwarte Piet gaat om de kleur?
Dat klopt, maar Zwarte Piet is aan het verdwijnen joh.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 01:36 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ja... anders zou het geen Zwarte Piet zijn.
Het probleem lost zich dan vanzelf op en daarvoor is geen actieve hulp nodig van protestgroepen die zich kennelijk misdeeld voelen in het schijnsel van Zwarte Piet.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 02:03 schreef Manono het volgende:
[..]
Dat klopt, maar Zwarte Piet is aan het verdwijnen joh.
Zoek ook mijn bed op.
Mooi! Ik respecteer jouw onderbouwing ook en geloof dat het de voorstanders ook niet om de kleur gaat zoals Manono ook al zei. Beide partijen hebben een secundaire agenda.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 01:23 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik respecteer je onderbouwingen maar geloof niet dat het bij tegenstanders van Zwarte Piet gaat om de kleur. En ja, (helaas) zal er altijd wel een kind zijn op de wereld die het minder treft of (door z'n ouders) het anders krijgt. Net als in de volwassen wereld, is het onmogelijk om het iedereen naar de zin te maken.
De (zeer) kleine groep kids die het niet leuk vinden (met name door/vanwege hun ouders) moeten het leren het te accepteren dat er nu eenmaal verschillen zijn. Het feestje zelf doet absoluut geen pijn en al helemaal niet wanneer je leuke cadeautjes krijgt.
Wanneer het werkelijk nog gaat om kleur zeg dat meer over degene die kwaad ziet in een kleur dan degene die een kleur heeft of (ver)kiest. Kinderen hier willen maar wat graag (ook) zwarte piet zijn, ook wanneer ze zelf getint zijn. De figuur inclusief karakter is ene soort superman, geeft ze machtig prachtig gevoel omdat ze zich fijn kunnen vermommen.
Jij ziet in zwarte piet een domme neger omdat je een racist bent. Totdat deze hele discussie begon heb ik als kind en als volwassene zwarte piet nooit als een domme neger gezien. Het is het Goedvolk weer met hun eeuwige zieligheidscomplex die dit feest verziekt.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 01:21 schreef Manono het volgende:
[..]
Ah, de wetenschappelijke benadering.De gehechtheid aan het negroïde uiterlijk van piet vind je wel rationeel onderbouwd? En tegelijk alles uit de kast trekken om te bewijzen dat piet geen neger voorstelt... zo gek, je bedenkt het niet.
De enige rationele onderbouwing van de huidige rol en het black face uiterlijk van Piet is nl het segregatie-verleden. Die wordt wel ondersteund door cijfers hoor! Hoe anders komt een boot vol dom pratende knechtjes met allemaal dezelfde naam - 'in dienst' bij een superieure witte Sint - in onze tradities terecht, denk je.
Dus wat is het, moet piet een neger voorstellen? Dan hebben al 3 mensen een punt als ze hun kinderen niet aan dit feest van ongelijkheid op basis van huidskleur willen blootstellen.
Toch geen neger? Kleine moeite om de laatste gedaanteveranderingen van piet terug te draaien, ook omdat we oorspronkelijke Hollandse tradities zo waarderen. Is het weer een feest waar alle kinderen vol aan meedoen en kunnen volwassenen zich met belangrijker zaken bezighouden, ja tog!
quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 05:20 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Jij ziet in zwarte piet een domme neger omdat je een racist bent. Totdat deze hele discussie begon heb ik als kind en als volwassene zwarte piet nooit als een domme neger gezien. Het is het Goedvolk weer met hun eeuwige zieligheidscomplex die dit feest verziekt.
Ah ja, als je geen inhoudelijk argument hebt tegen de boodschap val je toch gewoon de boodschapper aan.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 06:04 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Doneer je bloed voor Bolke de beer, Vrouwtje Theelepel.. en Zwarte Piet. Het is redelijk zielig dat een volwassen kerel zich op 1 januari al op volgende Sinterklaasfeest verheugd, en zich drukker maakt over een bepaalde verandering dan een kind.
Wat is daar triest aan? dat wordt dit hele topic lang al gedaan. Dat is 't niveau van Fok. Jankende volwassenen en eerste wereldproblemen.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 06:21 schreef Montagui het volgende:
[..]
Ah ja, als je geen inhoudelijk argument hebt tegen de boodschap val je toch gewoon de boodschapper aan.
Best triest.
Het gaat de tegenstanders wel om de kleur. Als de knecht van de Sint groen was geweest hadden Quinsy en consorten nooit Groene Piet = racisme kunnen bedenken. Tenzij ze per se op willen komen voor de rechten van alle kleurtjes of zo.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 01:23 schreef Vallon het volgende:
[..]
Misschien dat je eens in moet gaan op zijn stelling dat juist degenen die de link met Zwarte Piet = racisme leggen nou net de racisten zijn?quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 06:26 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Wat is daar triest aan? dat wordt dit hele topic lang al gedaan. Dat is 't niveau van Fok. Jankende volwassenen en eerste wereldproblemen.
Bovendien krijg je nieuwe generaties die zwarte piet niet zullen missen omdat ze 'm nooit gekend hebben. Net zoals er nu generaties zijn die Pipo de Clown nooit zullen kennen. En wat je niet kent, kun je niet missen. Houd over 20 jaar maar eens een enquete en kijk hoeveel kinderen een trauma hebben opgelopen omdat ze zwarte piet niet in het feestpakket hadden.
Zwarte Piet heeft geen negroïde uiterlijk. Er is bijvoorbeeld nooit de moeite genomen om groene of blauwe ogen te verbergen of om een negroïde neus te maken. De "dikke lippen" was gewoon lipstick die bijna standaard rood is, extra dik werd het bij echte pieten nooit aangezet, als het al gebruikt werd (merk op dat Piet vaak door vrouwen werd gespeeld en dat velen daarvan dagelijks lipstick dragen). Niemand deed moeilijk toen de "dikke lippen" verdwenen.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 01:21 schreef Manono het volgende:
[..]
Ah, de wetenschappelijke benadering. De gehechtheid aan het negroïde uiterlijk van piet vind je wel rationeel onderbouwd? En tegelijk alles uit de kast trekken om te bewijzen dat piet geen neger voorstelt... zo gek, je bedenkt het niet.
Daar is onderzoek genoeg naar gedaan en de geschiedenis is redelijk bekend - en die heeft niks met een segregatieverleden te maken (dat we in Nederland overigens nooit hebben gekend, althans geen zwart/wit segregatie).quote:De enige rationele onderbouwing van de huidige rol en het black face uiterlijk van Piet is nl het segregatie-verleden. Die wordt wel ondersteund door cijfers hoor! Hoe anders komt een boot vol dom pratende knechtjes met allemaal dezelfde naam - 'in dienst' bij een superieure witte Sint - in onze tradities terecht, denk je.
Denk je zo ook over alle cultuur? Ik noem maar een voorbeeldje: Alle collecties van musea in de uitverkoop, de gebouwen afbreken en vervangen door huizen en kantoorpanden. Ben je daar ook voor?quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 06:04 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Doneer je bloed voor Bolke de beer, Vrouwtje Theelepel.. en Zwarte Piet. Het is redelijk zielig dat een volwassen kerel zich op 1 januari al op volgende Sinterklaasfeest verheugd, en zich drukker maakt over een bepaalde verandering dan een kind.
Drs. essentieel onderdeelquote:Op dinsdag 11 oktober 2016 06:35 schreef Montagui het volgende:
[..]
Misschien dat je eens in moet gaan op zijn stelling dat juist degenen die de link met Zwarte Piet = racisme leggen nou net de racisten zijn?
En waarom zouden wij onze traditie op de schop moeten gooien aangaande een essentieel onderdeel, terwijl over de hele wereld tradities in ere worden gehouden? Blijf me verbazen over die wegwerpmentaliteit. Andere landen en volkeren zijn trots op hun tradities. Het zwart van Zwarte Piet is net zo essentieel als bv de tomaten bij La Tomatina. Je gaat daar ook niet met alle soorten fruit gooien.
Dierenmishandeling vergelijken met een kleur. Ok.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 06:39 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Drs. essentieel onderdeel
Twee eeuwen geleden werden er levende palingen van ringen getrokken als volksspel. Dat was ook een essentieel onderdeel van de traditie. Liepen na het verbod hele volksstammen de politie omver omdat hun speeltje werd afgepakt. Mis je dat nu anno 2016?
Wat heeft het conserveren van historie en kunst met een volkstraditie te maken die al totaal niet meer lijkt op hoe het in het begin was. Prenten van zwarte piet mogen wat mij betreft ook best tentoongesteld worden in een museum.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 06:38 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Denk je zo ook over alle cultuur? Ik noem maar een voorbeeldje: Alle collecties van musea in de uitverkoop, de gebouwen afbreken en vervangen door huizen en kantoorpanden. Ben je daar ook voor?
Aha, dus de cultuur die de elite belangrijk vindt moet behouden blijven maar de cultuur die het "klootjesvolk" belangrijk vindt kan per direct opgeheven worden.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 06:47 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Wat heeft het conserveren van historie en kunst met een volkstraditie te maken die al totaal niet meer lijkt op hoe het in het begin was. Prenten van Zwarte piet mogen wat mij betreft ook best tentoongesteld worden in een museum.
Om nog maar te zwijgen van het feit dat Sinterklaas veel meer is dan alleen het kinderfeest. Genoeg volwassenen zonder kinderen die het ook volop vieren.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 06:38 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Denk je zo ook over alle cultuur? Ik noem maar een voorbeeldje: Alle collecties van musea in de uitverkoop, de gebouwen afbreken en vervangen door huizen en kantoorpanden. Ben je daar ook voor?
In de tijdsgeest vond het volk het blijkbaar kunnen, trok men zich geen reet aan van progressie, en kwam men in verzet. Net zoals men zich nu verzet tegen groepen die dit niet meer van deze tijd vinden.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 06:45 schreef Montagui het volgende:
[..]
Dierenmishandeling vergelijken met een kleur. Ok.
Musea zijn voor beide, en je pietenprenten overleven 't wel.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 06:49 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Aha, dus de cultuur die de elite belangrijk vindt moet behouden blijven maar de cultuur die het "klootjesvolk" belangrijk vindt kan per direct opgeheven worden.
Geen halve maatregelen dan he. Alle schilderijen met slaven moeten op de brandstapel en alle historische gebouwen die met VOC-geld gebouwd zijn moeten met de grond gelijk gemaakt worden. Zou wel heel racistisch zijn als je daar tegen was.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 06:57 schreef Beathoven het volgende:
[..]
In de tijdsgeest vond het volk het blijkbaar kunnen, trok men zich geen reet aan van progressie, en kwam men in verzet. Net zoals men zich nu verzet tegen groepen die dit niet meer van deze tijd vinden.
Anyway. Het betreffende deel van de Sinterklaastraditie gaat aangepast worden of zal in z'n geheel verdwijnen. Daarin is de strijd al gestreden en discussies worden zinloze vulling. De weg er naartoe is door veel winkeliers en producenten al ingezet, dus misschien kun je je huis straks volhangen met tweedehands zwarte pieten prullaria.
Verzet
[..]
Musea zijn voor beide, en je pietenprenten overleven 't wel.
Zet je er voor inquote:Op dinsdag 11 oktober 2016 07:03 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Geen halve maatregelen dan he. Alle schilderijen met slaven moeten op de brandstapel en alle historische gebouwen die met VOC-geld gebouwd zijn moeten met de grond gelijk gemaakt worden. Zou wel heel racistisch zijn als je daar tegen was.
En per volgend jaar een allochtonenquotum voor orkesten. Die zijn altijd walgelijk wit.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 07:05 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Zet je er voor in
Maar ik ben bang dat jij niet veel gedaan krijgt.
1. nee, de strijd is nog niet gestreden, veel eerder genomen beslissingen zoals kleurenpieten zijn weer teruggedraaid. O.a. omdat het niet hielp, de zeurpieten zetten zelfs harder in.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 06:57 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Het betreffende deel van de Sinterklaastraditie gaat aangepast worden of zal in z'n geheel verdwijnen. Daarin is de strijd al gestreden
Omdat het onzin is, toporkesten zijn zeer internationaal.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 07:07 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
En per volgend jaar een allochtonenquotum voor orkesten. Die zijn altijd walgelijk wit.Waarom hoor ik ze daar nooit bij de VARA over
quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 07:20 schreef Lunatiek het volgende:
3. de anti-piet lobby stopt pas als er betaald is of als er niets meer van de Nederlandse cultuur over is.
Heb het vermoeden dat je je danig vergist in het 'klootjesvolk'. Heb zomaar het idee dat Zwarte Piet zich niet zo makkelijk laat wegsaneren. Zeker niet wanneer daar oneigenlijke redenen voor worden gebruikt.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 06:57 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Anyway. Het betreffende deel van de Sinterklaastraditie gaat aangepast worden of zal in z'n geheel verdwijnen. Daarin is de strijd al gestreden en discussies worden zinloze vulling. De weg er naartoe is door veel winkeliers en producenten al ingezet, dus misschien kun je je huis straks volhangen met tweedehands zwarte pieten prullaria.
Verzet
Volgens mij valt dat wel mee. Het zijn volwassenen die er een betekenis aan geven. Ik denk niet dat kinderen bezwaar hebben tegen een andere vorm van een Piet. Kinderen hebben gelukkig nog een heel grote fantasie.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 01:32 schreef Vallon het volgende:
[..]
Smaken verschillen, dat mag. Ik hou ook niet van Kerst en Verjaardagen maar doe er voor de goede orde wel aan mee omdat ik de feestjes niet wil verstoren.
Je zal ws in de discussie het wel eens zijn dat het de antigroep vooral draait vanwege het feit dat Zwarte Piet bij hen een associatie met slaafsheid en minderwaardigheid oproept.
Wanneer ZP voor hen stond voor superioriteit, zou er geen probleem zijn.
ZP is juist een icoon is van macht omdat Sinterklaas zonder ZP niets waard is. Dat weten kinderen donders goed.
Zwarte piet is waar de getergde boze burger de grens trekt. Tot hier en niet verderquote:Op dinsdag 11 oktober 2016 07:37 schreef Montagui het volgende:
[..]
Heb het vermoeden dat je je danig vergist in het 'klootjesvolk'. Heb zomaar het idee dat Zwarte Piet zich niet zo makkelijk laat wegsaneren. Zeker niet wanneer daar oneigenlijke redenen voor worden gebruikt.
Als je het een beetje gevolgd heb is inmiddels al vastgesteld dat de groep achter Zwarte Piet = racisme dezelfde groep is als die achter 'herstelbetalingen' zit.quote:
Komt misschien best wat lachwekkend over eigenlijk, maar het zou me niet verbazen.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 07:41 schreef Perrin het volgende:
[..]
Zwarte piet is waar de getergde boze burger de grens trekt. Tot hier en niet verder
Je zit er niet ver naast.....quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 07:03 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Geen halve maatregelen dan he. Alle schilderijen met slaven moeten op de brandstapel en alle historische gebouwen die met VOC-geld gebouwd zijn moeten met de grond gelijk gemaakt worden. Zou wel heel racistisch zijn als je daar tegen was.
quote:In het kader van de Black Achievement Month vindt op 8 oktober in Leiden een boeiend symposium plaats over zwart Nederland, met lezingen, paneldiscussies en theater. Het programma bevat bijdragen van onder meer Gloria Wekker, Quinsy Gario en Simone Zeefuik. Aan de orde komen thema’s als verzet tegen Zwarte Piet, zwarte representatie en dekolonisatie van musea en archieven.
Het is nooit genoeg...quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 08:12 schreef Montagui het volgende:
[..]
Je zit er niet ver naast.....
[..]
Daarom snap ik de 'nuttige idioten' niet die het oké vinden om een aanpassingkje door te voeren. Die mensen hebben duidelijk geen weet van hoe de anti--pieten erin zitten.quote:
Dat is nog iets anders dan ze zullen niet rusten totdat Nederland al haar cultuur kwijt is!!!quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 07:41 schreef Montagui het volgende:
[..]
Als je het een beetje gevolgd heb is inmiddels al vastgesteld dat de groep achter Zwarte Piet = racisme dezelfde groep is als die achter 'herstelbetalingen' zit.
Waarom dan de hele discussie?quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 00:10 schreef Kijkertje het volgende:
Ik ben er ook voor dat iedereen zelf beslist hoe hij/zij Sinterklaas wil vieren.
precies;;ze eten ook babies , hoorde ik .quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 08:14 schreef JeSuisDroppie het volgende:
[..]
Daarom snap ik de 'nuttige idioten' niet die het oké vinden om een aanpassingkje door te voeren. Die mensen hebben duidelijk geen weet van hoe de anti--pieten erin zitten.
Ik reageerde op 'It's a conspiracy" maar dan met name op het gedeelte over anti-Piet en betalingen zoals je uit mijn antwoord kunt opmaken. In de zin waarop 'conspiracy' sloeg staat inderdaad ook een stuk over de Nederlandse cultuur, maar zover wil ik (nog) niet gaan.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 08:25 schreef speknek het volgende:
[..]
Dat is nog iets anders dan ze zullen niet rusten totdat Nederland al haar cultuur kwijt is!!!
Joh, het zijn de initiators, de anti-Piet activisten, niet hun sympathisanten. Je ziet de usual suspects terug bij de anti-ZP beweging én bij de groep die ijvert voor herstelbetalingen.quote:Overigens zeg ik ook zwarte piet = racisme en ijver ik niet voor herstelbetalingen (hooguit voor Indonesië), dus het wegzetten van een groep werkt ook niet.
Al na de oorlog vond men het niet kunnen dat Zwarte Piet een negerslaaf moest voorstellen. Het is toen al veranderd.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 06:57 schreef Beathoven het volgende:
In de tijdsgeest vond het volk het blijkbaar kunnen, trok men zich geen reet aan van progressie, en kwam men in verzet. Net zoals men zich nu verzet tegen groepen die dit niet meer van deze tijd vinden.
Ik weet eigenlijk niet waar je heen wilt met dit argument. Hebben mensen zoals speknek ongelijk omdat de groep die je beschrijft ook bestaat?quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 09:04 schreef Montagui het volgende:
[..]
Joh, het zijn de initiators, de anti-Piet activisten, niet hun sympathisanten. Je ziet de usual suspects terug bij de anti-ZP beweging én bij de groep die ijvert voor herstelbetalingen.
Stoer hoor.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 09:04 schreef Montagui het volgende:
[..]
Ik reageerde op 'It's a conspiracy" maar dan met name op het gedeelte over anti-Piet en betalingen zoals je uit mijn antwoord kunt opmaken. In de zin waarop 'conspiracy' sloeg staat inderdaad ook een stuk over de Nederlandse cultuur, maar zover wil ik (nog) niet gaan.
De initiators.. je weet dat deze discussie al dertig jaar oud is? Het zijn de initiators van een hardere lijn wellicht. Hoe het ook zij zijn zwarte piet = racisme en herstelbetalingen niet aan elkaar verbonden en is dit een deflectie.quote:Joh, het zijn de initiators, de anti-Piet activisten, niet hun sympathisanten. Je ziet de usual suspects terug bij de anti-ZP beweging én bij de groep die ijvert voor herstelbetalingen.
Zwarte Piet is nooit een negerslaaf geweest.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 09:05 schreef Gia het volgende:
[..]
Al na de oorlog vond men het niet kunnen dat Zwarte Piet een negerslaaf moest voorstellen. Het is toen al veranderd.
Punt is dat men nu ineens deze verandering niet slikt.
Nee, Zwarte Piet moet een negerslaaf blijven voorstellen en daarom verboden worden.
Wake up! Het verhaal is bijna 70 jaar geleden al veranderd van negerslaaf naar schoorsteenveger.
Bijzondere redenering. Als het een schoorsteenveger is dan zouden degenen die in de schoorsteenveger een neger zien de racisten zijn. Waarom kom je dan tegemoet aan de racisten?quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 09:19 schreef speknek het volgende:
[..]
Zwarte Piet is nooit een negerslaaf geweest.
En als het een schoorsteenveger was, zou het ook geen probleem moeten zijn de negerkarikaturen thuis te laten. Dus ik snap dat je het ermee eens bent dat zwarte piet gewoon kan veranderen. Okay goed om te weten.
Al is deze discussie 100 jaar oud, NU wordt de zaak pas echt op de spits gedreven. Er is zelfs een compleet 'plan de campagne' opgezet via o.a. Sandew Hira. (Zie eerdere posts hierover van mij in deze reeks).quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 09:17 schreef speknek het volgende:
De initiators.. je weet dat deze discussie al dertig jaar oud is? Het zijn de initiators van een hardere lijn wellicht. Hoe het ook zij zijn zwarte piet = racisme en herstelbetalingen niet aan elkaar verbonden en is dit een deflectie.
Omdat de huidige pieten er niet uitzien als schoorsteenvegers maar als negerkarikaturen.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 09:34 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Bijzondere redenering. Als het een schoorsteenveger is dan zouden degenen die in de schoorsteenveger een neger zien de racisten zijn. Waarom kom je dan tegemoet aan de racisten?
Oke, stel nou eens dat de pieten zich niet meer schminken. Je kan dan niet alleen witte pieten hebben want dat zou racistisch zijn. Er moeten ook een paar negers meedoen. Dan hou je nog steeds zwarte pieten. Denk je dat het probleem dan opgelost is?quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 09:36 schreef Molurus het volgende:
[..]
Omdat de huidige pieten er niet uitzien als schoorsteenvegers maar als negerkarikaturen.
Zwarte piet is bedacht in nagenoeg dezelfde periode als waarin de slavernij werd afgeschaft. Dat het in die tijd geen issue was vind ik niet zo gek.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 09:35 schreef Montagui het volgende:
[..]
Al is deze discussie 100 jaar oud, NU wordt de zaak pas echt op de spits gedreven. Er is zelfs een compleet 'plan de campagne' opgezet via o.a. Sandew Hira. (Zie eerdere posts hierover van mij in deze reeks).
Yep, volledig.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 09:43 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Oke, stel nou eens dat de pieten zich niet meer schminken. Je kan dan niet alleen witte pieten hebben want dat zou racistisch zijn. Er moeten ook een paar negers meedoen. Dan hou je nog steeds zwarte pieten. Denk je dat het probleem dan opgelost is?
Bijzondere redenering. Als we de schoorsteenveger een gestreept pak aangaven, een haakneus en pijpenkrullen terwijl hij de open haard induikt en het klepje achter zich trekt, zien alleen de daadwerkelijke fascisten hier een problematisch beeld in. Waarom zou je aan de fascisten tegemoet komen?quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 09:34 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Bijzondere redenering. Als het een schoorsteenveger is dan zouden degenen die in de schoorsteenveger een neger zien de racisten zijn. Waarom kom je dan tegemoet aan de racisten?
Welke negerkarikaturen?quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 09:19 schreef speknek het volgende:
[..]
Zwarte Piet is nooit een negerslaaf geweest.
En als het een schoorsteenveger was, zou het ook geen probleem moeten zijn de negerkarikaturen thuis te laten. Dus ik snap dat je het ermee eens bent dat zwarte piet gewoon kan veranderen. Okay goed om te weten.
Okay dus, de mensen die het op de spits drijven (en wat is op de spits drijven? Als ik walg van racisme, drijf ik het dan ook op de spits, of is het alleen als ik tot jouw groepje van spitsdrijvers hoor, om je argument perfect circulair te maken) vinden ook dat er herstelbetalingen betaald moeten worden, maakt dat het argument voor iets compleet anders, oneigenlijk?quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 09:35 schreef Montagui het volgende:
[..]
Al is deze discussie 100 jaar oud, NU wordt de zaak pas echt op de spits gedreven. Er is zelfs een compleet 'plan de campagne' opgezet via o.a. Sandew Hira. (Zie eerdere posts hierover van mij in deze reeks).
God, hebben alle Joden zwart wit gestreepte pakjes, haakneuzen en pijpenkrullen?quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 09:49 schreef Gia het volgende:
[..]
Welke negerkarikaturen?
De oorbellen?
De rode lippen?
De roede?
De kraag en pofmouwtjes?
Hebben negers dat dan?
Of bedoel je toch gewoon alleen de kleur.
Neen.quote:Enneh, ergens in de 16de eeuw is zwarte piet als negerslaafje aan Sinterklaas toegewezen, omdat het verhaal ging dat de goedheiligman uit Spanje kwam en men aan de Spaanse hoven negerslaafjes in dienst had.
Kort na de 2de wereldoorlog is het morenverhaal veranderd in de schoorsteenveger.
Nonsens.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 09:43 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Oke, stel nou eens dat de pieten zich niet meer schminken. Je kan dan niet alleen witte pieten hebben want dat zou racistisch zijn.
Hebben alleen negers oorringen, rode lippen, roedes, pofmouwtjes, enz?quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 09:51 schreef speknek het volgende:
God, hebben alle Joden zwart wit gestreepte pakjes, haakneuzen en pijpenkrullen?
Ja, dat is wel zo.quote:Neen.
Nou ja, als je zou gaan eisen dat pieten alleen door blanken kunnen worden gespeeld dan zou ik dat wel racistisch vinden.quote:
Ik denk dat ze dan wel weer wat anders vinden om te klagen. De zwarte pieten zullen dan als verraders gezien worden door de pietenhaters. De witte pieten hebben het namelijk makkelijk, die spelen piet zonder de last van het verleden, de zwarte pieten hebben die last wel. De sint blijft namelijk een racist die in het verleden slaven gehouden heeft. Daar komt hij nooit vanaf. Je kan Sint dan door een neger laten spelen maar dat is helemaal een groot verraad voor de pietenhaters. De sint, de voormalige slavenhouder, gespeeld door een neger, terwijl slaven zoveel onrecht aangedaan is door de sint. Dat is hetzelfde als een jood zich als Hitler verkleed. Dat kan dus ook niet.quote:
Nee, dat is gebaseerd op 1 enkele historische figuur. Een specifiek persoon.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 10:01 schreef Perrin het volgende:
Sint moet blank zijn, is dat ook racistisch?
http://www.heiligen.net/heiligen/12/06/12-06-0350-nicolaas.phpquote:Op dinsdag 11 oktober 2016 09:55 schreef Molurus het volgende:
"Pas in de twintigste eeuw krijgt de Piet zijn vaste kledij, een pagekostuum wat in de zestiende eeuw in Spanje werd gedragen door Moorse bedienden."
http://www.historien.nl/de-omstreden-zwarte-piet/
quote:1 Vóór de Reformatie (tot 1572)
6 december
De feestdag, 6 december, was een vrije dag. Die begon met een mis in de kerk. Soms met processie (plechtige optocht). Dan gingen de gelovigen de kerk uit en trokken ze biddend en zingend rond door de stad. Meestal werd het beeld van de heilige op een draagstel geplaatst en door vier mannen meegedragen. Dat was een hele eer. Soms werd het leven van de heilige in de processie uitgebeeld of nagespeeld. Daarna hadden de mensen vrij. Er waren straatartiesten, kraampjes met spelletjes en lekkernijen. Kortom: ons woord kermis komt daar vandaan: het sloeg niet alleen op de 'kerk-mis', maar ook op de feestelijkheden erna buiten de kerk.
Er zijn geleerden die menen dat daar de oorsprong gezocht moet worden van de intocht van Sinterklaas in de stad.
5 decembermarkt
De dag vóór Sinterklaas, 5 december dus, was er vaak een extra drukke marktdag. Omdat Sinterklaas zo laat in het jaar viel, hield men op zijn feest de laatste marktdag voor de winter. Er waren dus extra veel voorraden aangevoerd: niet alleen warme kleding, maar ook voedsel en snoep, zoals speculaas, taaitaai, marsepein en suikerbeesten. Met het oog op de komende kou moest het voedsel immers extra vet en suikerrijk zijn. De ouders vertelden aan hun kinderen dat Sinterklaas al die voorraden had aangevoerd op zijn schip. In vele Sinterklaasverhalen kwam immers een schip voor, en hij was patroon van de zee- en handelslui.
Spanje
Als kinderen vroegen waar Sinterklaas dat allemaal vandaan had, antwoordden de volwassenen: 'Uit Spanje'. Spanje was indertijd een steenrijk land. Denk maar aan de Spaanse Zilvervloot, die Piet Hein straks zal veroveren.Rijke Spanjaarden hadden vaak een zwarte, moorse knecht in dienst: Sinterklaas dus ook. We zagen al dat Sinterklaas soms werd afgebeeld met gouden bollen die voor sinaasappelen werden aangezien. Trouwens, hij kwam toch uit... Myra...? Bari...? Die klanken verbasterden tot Madrid: Sint had immers iets met Spanje!
En of dat dan terecht is zien we dan wel weer.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 10:01 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Ik denk dat ze dan wel weer wat anders vinden om te klagen.
Er is geen reden om te denken dat de persoon waarop sinterklaas is gebaseerd zwarte bedienden had, of uberhaupt uit Spanje kwam.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 10:02 schreef Gia het volgende:
[..]
http://www.heiligen.net/heiligen/12/06/12-06-0350-nicolaas.php
[..]
Jezus je volhardt er gewoon inquote:Op dinsdag 11 oktober 2016 09:56 schreef Gia het volgende:
Hebben alleen negers oorringen, rode lippen, roedes, pofmouwtjes, enz?
Nee, vrijwel geen enkele neger heeft dat. Dus waar het vandaan komt dat dit negroïde uiterlijkheden zijn, is mij een raadsel.
Ja dat is wel zo, maar zwarte Piet is nooit een slaaf geweest, zijn morenpakje is nieuw, voor 1800 bestond zwarte Piet niet. Onze Sinterklaas viering heeft zo goed als niets met de traditionele Sint Nicolaas te maken.quote:Ja, dat is wel zo.
In deze reeks heeft een krantenartikel gestaan dat vlak na de 2de wereldoorlog er zwarte soldaten waren die zich gekrenkt voelden door het fenomeen zwarte piet als moor in dienst van de Sint. Toen al is het verhaal veranderd in 'de zwarte kleur komt door de schoorstenen'.
Zwarte Piet is een verzonnen figuur, vroeger een moor, nu een schoorsteen'veger' (bezorger, haha).
Sint Nicolaas is ergens in 350 overleden en heeft nooit slaven in dienst gehad. Wel secretarissen, en die waren niet zwart.
Als je Zwarte Piet als neger interpreteert. Maar dat is maar 1 interpretatie, niet DE interpretatie.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 09:44 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zwarte piet is bedacht in nagenoeg dezelfde periode als waarin de slavernij werd afgeschaft. Dat het in die tijd geen issue was vind ik niet zo gek.
De morele tijdgeest verandert.
Ja, zo weet ik er nog wel een paar... Nazi-Duitsland is maar 1 interpretatie van een hakenkruis, niet DE interpretatie.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 10:14 schreef Montagui het volgende:
[..]
Als je Zwarte Piet als neger interpreteert. Maar dat is maar 1 interpretatie, niet DE interpretatie.
Als je zegt dat pieten per definitie zwart zijn is dat, ook zonder de karikatuur, al racistisch. De karikatuur maakt het alleen erger.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 10:13 schreef Perrin het volgende:
Maar dan mag Piet wel zwart blijven, zolang het maar geen karikatuur is. Dus weg rode lippen en evt overige stereotypen zoals gouden oorbellen.
Oh, ik kan met dat ook uitstekend voorstellen.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 10:17 schreef Molurus het volgende:
Ook als het niet racistisch bedoeld is komt het voor mensen die dit feest niet kennen wel heel racistisch over. En dat vind ik niet vreemd.
Als het dan toch niet racistisch bedoeld is, waarom wel ?quote:Als het dan toch niet racistisch bedoeld is, wat is dan eigenlijk het bezwaar om het aan te passen?
Ooit een negroïde man tegengekomen met rood gestifte lippen? Met een kraag en pofmouwtjes? Met grote gouden oorringen in beide oren en een bos takken in zijn hand wat een roe moet voorstellen?quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 09:49 schreef Gia het volgende:
[..]
Welke negerkarikaturen?
De oorbellen?
De rode lippen?
De roede?
De kraag en pofmouwtjes?
Hebben negers dat dan?
Of bedoel je toch gewoon alleen de kleur.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |