abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_165888412
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 07:03 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Geen halve maatregelen dan he. Alle schilderijen met slaven moeten op de brandstapel en alle historische gebouwen die met VOC-geld gebouwd zijn moeten met de grond gelijk gemaakt worden. Zou wel heel racistisch zijn als je daar tegen was.
Zet je er voor in :)

Maar ik ben bang dat jij niet veel gedaan krijgt.
pi_165888419
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 07:05 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Zet je er voor in :)

Maar ik ben bang dat jij niet veel gedaan krijgt.
En per volgend jaar een allochtonenquotum voor orkesten. Die zijn altijd walgelijk wit. :r Waarom hoor ik ze daar nooit bij de VARA over :?
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 07:20:24 #253
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_165888456
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 06:57 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Het betreffende deel van de Sinterklaastraditie gaat aangepast worden of zal in z'n geheel verdwijnen. Daarin is de strijd al gestreden
1. nee, de strijd is nog niet gestreden, veel eerder genomen beslissingen zoals kleurenpieten zijn weer teruggedraaid. O.a. omdat het niet hielp, de zeurpieten zetten zelfs harder in.
2. er zijn buiten de grote steden voldoende "traditionele vieringen" - niet iedereen laat zich chanteren
3. de anti-piet lobby stopt pas als er betaald is of als er niets meer van de Nederlandse cultuur over is.

[ Bericht 3% gewijzigd door Lunatiek op 11-10-2016 07:27:11 ]
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 07:25:41 #254
8369 speknek
Another day another slay
pi_165888477
Racisme is geen cultuur.

quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 07:07 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

En per volgend jaar een allochtonenquotum voor orkesten. Die zijn altijd walgelijk wit. :r Waarom hoor ik ze daar nooit bij de VARA over :?
Omdat het onzin is, toporkesten zijn zeer internationaal.

https://www.concertgebouworkest.nl/nl/musici
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 07:26:56 #255
8369 speknek
Another day another slay
pi_165888486
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 07:20 schreef Lunatiek het volgende:

3. de anti-piet lobby stopt pas als er betaald is of als er niets meer van de Nederlandse cultuur over is.
:'). It's a conspiracyyyy.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_165888499
Zwarte Piet is racisme...
pi_165888535
quote:

[..]

Anyway. Het betreffende deel van de Sinterklaastraditie gaat aangepast worden of zal in z'n geheel verdwijnen. Daarin is de strijd al gestreden en discussies worden zinloze vulling. De weg er naartoe is door veel winkeliers en producenten al ingezet, dus misschien kun je je huis straks volhangen met tweedehands zwarte pieten prullaria.

Verzet :')

Heb het vermoeden dat je je danig vergist in het 'klootjesvolk'. Heb zomaar het idee dat Zwarte Piet zich niet zo makkelijk laat wegsaneren. Zeker niet wanneer daar oneigenlijke redenen voor worden gebruikt.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 07:38:39 #258
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_165888538
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 01:32 schreef Vallon het volgende:

[..]

Smaken verschillen, dat mag. Ik hou ook niet van Kerst en Verjaardagen maar doe er voor de goede orde wel aan mee omdat ik de feestjes niet wil verstoren.

Je zal ws in de discussie het wel eens zijn dat het de antigroep vooral draait vanwege het feit dat Zwarte Piet bij hen een associatie met slaafsheid en minderwaardigheid oproept.
Wanneer ZP voor hen stond voor superioriteit, zou er geen probleem zijn.
ZP is juist een icoon is van macht omdat Sinterklaas zonder ZP niets waard is. Dat weten kinderen donders goed.
Volgens mij valt dat wel mee. Het zijn volwassenen die er een betekenis aan geven. Ik denk niet dat kinderen bezwaar hebben tegen een andere vorm van een Piet. Kinderen hebben gelukkig nog een heel grote fantasie.
Dit, dus.
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 07:41:17 #259
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_165888551
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 07:37 schreef Montagui het volgende:

[..]

Heb het vermoeden dat je je danig vergist in het 'klootjesvolk'. Heb zomaar het idee dat Zwarte Piet zich niet zo makkelijk laat wegsaneren. Zeker niet wanneer daar oneigenlijke redenen voor worden gebruikt.
Zwarte piet is waar de getergde boze burger de grens trekt. Tot hier en niet verder :(
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_165888554
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 07:26 schreef speknek het volgende:

[..]

Als je het een beetje gevolgd heb is inmiddels al vastgesteld dat de groep achter Zwarte Piet = racisme dezelfde groep is als die achter 'herstelbetalingen' zit.
pi_165888563
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 07:41 schreef Perrin het volgende:

[..]

Zwarte piet is waar de getergde boze burger de grens trekt. Tot hier en niet verder :(
Komt misschien best wat lachwekkend over eigenlijk, maar het zou me niet verbazen.
pi_165888680
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 07:26 schreef speknek het volgende:

[..]

Domme opmerking.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_165888714
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 07:03 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Geen halve maatregelen dan he. Alle schilderijen met slaven moeten op de brandstapel en alle historische gebouwen die met VOC-geld gebouwd zijn moeten met de grond gelijk gemaakt worden. Zou wel heel racistisch zijn als je daar tegen was.
Je zit er niet ver naast.....
quote:
In het kader van de Black Achievement Month vindt op 8 oktober in Leiden een boeiend symposium plaats over zwart Nederland, met lezingen, paneldiscussies en theater. Het programma bevat bijdragen van onder meer Gloria Wekker, Quinsy Gario en Simone Zeefuik. Aan de orde komen thema’s als verzet tegen Zwarte Piet, zwarte representatie en dekolonisatie van musea en archieven.
pi_165888721
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 08:12 schreef Montagui het volgende:

[..]

Je zit er niet ver naast.....

[..]

Het is nooit genoeg...
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_165888729
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 08:13 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Het is nooit genoeg...
Daarom snap ik de 'nuttige idioten' niet die het oké vinden om een aanpassingkje door te voeren. Die mensen hebben duidelijk geen weet van hoe de anti--pieten erin zitten.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 08:25:29 #266
8369 speknek
Another day another slay
pi_165888806
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 07:41 schreef Montagui het volgende:

[..]

Als je het een beetje gevolgd heb is inmiddels al vastgesteld dat de groep achter Zwarte Piet = racisme dezelfde groep is als die achter 'herstelbetalingen' zit.
Dat is nog iets anders dan ze zullen niet rusten totdat Nederland al haar cultuur kwijt is!!!

Overigens zeg ik ook zwarte piet = racisme en ijver ik niet voor herstelbetalingen (hooguit voor Indonesië), dus het wegzetten van een groep werkt ook niet.
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 08:56:51 #267
3542 Gia
User under construction
pi_165889076
quote:
6s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 00:10 schreef Kijkertje het volgende:

Ik ben er ook voor dat iedereen zelf beslist hoe hij/zij Sinterklaas wil vieren. ;)
Waarom dan de hele discussie?
Als (sommige) gekleurde nederlanders geen sinterklaas willen vieren.....prima.
Als politiek correcte geitenwollen sokken sinterklaas willen vieren met regenboogpieten.....prima.
Als de rest van de bevolking sinterklaas wil vieren met zwarte of bruine pieten......ook prima, toch?
pi_165889085
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 08:14 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Daarom snap ik de 'nuttige idioten' niet die het oké vinden om een aanpassingkje door te voeren. Die mensen hebben duidelijk geen weet van hoe de anti--pieten erin zitten.
precies;;ze eten ook babies , hoorde ik .
pi_165889129
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 08:25 schreef speknek het volgende:

[..]

Dat is nog iets anders dan ze zullen niet rusten totdat Nederland al haar cultuur kwijt is!!!
Ik reageerde op 'It's a conspiracy" maar dan met name op het gedeelte over anti-Piet en betalingen zoals je uit mijn antwoord kunt opmaken. In de zin waarop 'conspiracy' sloeg staat inderdaad ook een stuk over de Nederlandse cultuur, maar zover wil ik (nog) niet gaan.
quote:
Overigens zeg ik ook zwarte piet = racisme en ijver ik niet voor herstelbetalingen (hooguit voor Indonesië), dus het wegzetten van een groep werkt ook niet.
Joh, het zijn de initiators, de anti-Piet activisten, niet hun sympathisanten. Je ziet de usual suspects terug bij de anti-ZP beweging én bij de groep die ijvert voor herstelbetalingen.
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 09:05:31 #270
3542 Gia
User under construction
pi_165889147
quote:

In de tijdsgeest vond het volk het blijkbaar kunnen, trok men zich geen reet aan van progressie, en kwam men in verzet. Net zoals men zich nu verzet tegen groepen die dit niet meer van deze tijd vinden.

Al na de oorlog vond men het niet kunnen dat Zwarte Piet een negerslaaf moest voorstellen. Het is toen al veranderd.

Punt is dat men nu ineens deze verandering niet slikt.
Nee, Zwarte Piet moet een negerslaaf blijven voorstellen en daarom verboden worden.

Wake up! Het verhaal is bijna 70 jaar geleden al veranderd van negerslaaf naar schoorsteenveger.
pi_165889218
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 09:04 schreef Montagui het volgende:

[..]

Joh, het zijn de initiators, de anti-Piet activisten, niet hun sympathisanten. Je ziet de usual suspects terug bij de anti-ZP beweging én bij de groep die ijvert voor herstelbetalingen.
Ik weet eigenlijk niet waar je heen wilt met dit argument. Hebben mensen zoals speknek ongelijk omdat de groep die je beschrijft ook bestaat?
Niet meer aanwezig in dit forum.
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 09:17:05 #272
8369 speknek
Another day another slay
pi_165889254
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 09:04 schreef Montagui het volgende:

[..]

Ik reageerde op 'It's a conspiracy" maar dan met name op het gedeelte over anti-Piet en betalingen zoals je uit mijn antwoord kunt opmaken. In de zin waarop 'conspiracy' sloeg staat inderdaad ook een stuk over de Nederlandse cultuur, maar zover wil ik (nog) niet gaan.

Stoer hoor.

quote:
De initiators.. je weet dat deze discussie al dertig jaar oud is? Het zijn de initiators van een hardere lijn wellicht. Hoe het ook zij zijn zwarte piet = racisme en herstelbetalingen niet aan elkaar verbonden en is dit een deflectie.
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 09:19:56 #273
8369 speknek
Another day another slay
pi_165889280
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 09:05 schreef Gia het volgende:

[..]

Al na de oorlog vond men het niet kunnen dat Zwarte Piet een negerslaaf moest voorstellen. Het is toen al veranderd.

Punt is dat men nu ineens deze verandering niet slikt.
Nee, Zwarte Piet moet een negerslaaf blijven voorstellen en daarom verboden worden.

Wake up! Het verhaal is bijna 70 jaar geleden al veranderd van negerslaaf naar schoorsteenveger.
Zwarte Piet is nooit een negerslaaf geweest.

En als het een schoorsteenveger was, zou het ook geen probleem moeten zijn de negerkarikaturen thuis te laten. Dus ik snap dat je het ermee eens bent dat zwarte piet gewoon kan veranderen. Okay goed om te weten.
pi_165889468
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 09:19 schreef speknek het volgende:

[..]

En als het een schoorsteenveger was, zou het ook geen probleem moeten zijn de negerkarikaturen thuis te laten. Dus ik snap dat je het ermee eens bent dat zwarte piet gewoon kan veranderen. Okay goed om te weten.
Bijzondere redenering. Als het een schoorsteenveger is dan zouden degenen die in de schoorsteenveger een neger zien de racisten zijn. Waarom kom je dan tegemoet aan de racisten?
pi_165889475
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 09:17 schreef speknek het volgende:

De initiators.. je weet dat deze discussie al dertig jaar oud is? Het zijn de initiators van een hardere lijn wellicht. Hoe het ook zij zijn zwarte piet = racisme en herstelbetalingen niet aan elkaar verbonden en is dit een deflectie.
Al is deze discussie 100 jaar oud, NU wordt de zaak pas echt op de spits gedreven. Er is zelfs een compleet 'plan de campagne' opgezet via o.a. Sandew Hira. (Zie eerdere posts hierover van mij in deze reeks).
pi_165889491
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 09:34 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Bijzondere redenering. Als het een schoorsteenveger is dan zouden degenen die in de schoorsteenveger een neger zien de racisten zijn. Waarom kom je dan tegemoet aan de racisten?
Omdat de huidige pieten er niet uitzien als schoorsteenvegers maar als negerkarikaturen. :P
pi_165889555
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 09:36 schreef Molurus het volgende:

[..]

Omdat de huidige pieten er niet uitzien als schoorsteenvegers maar als negerkarikaturen. :P
Oke, stel nou eens dat de pieten zich niet meer schminken. Je kan dan niet alleen witte pieten hebben want dat zou racistisch zijn. Er moeten ook een paar negers meedoen. Dan hou je nog steeds zwarte pieten. Denk je dat het probleem dan opgelost is?
pi_165889577
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 09:35 schreef Montagui het volgende:

[..]

Al is deze discussie 100 jaar oud, NU wordt de zaak pas echt op de spits gedreven. Er is zelfs een compleet 'plan de campagne' opgezet via o.a. Sandew Hira. (Zie eerdere posts hierover van mij in deze reeks).
Zwarte piet is bedacht in nagenoeg dezelfde periode als waarin de slavernij werd afgeschaft. Dat het in die tijd geen issue was vind ik niet zo gek.

De morele tijdgeest verandert.
pi_165889591
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 09:43 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Oke, stel nou eens dat de pieten zich niet meer schminken. Je kan dan niet alleen witte pieten hebben want dat zou racistisch zijn. Er moeten ook een paar negers meedoen. Dan hou je nog steeds zwarte pieten. Denk je dat het probleem dan opgelost is?
Yep, volledig.
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 09:46:42 #280
8369 speknek
Another day another slay
pi_165889614
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 09:34 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Bijzondere redenering. Als we de schoorsteenveger een gestreept pak aangaven, een haakneus en pijpenkrullen terwijl hij de open haard induikt en het klepje achter zich trekt, zien alleen de daadwerkelijke fascisten hier een problematisch beeld in. Waarom zou je aan de fascisten tegemoet komen?
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 09:49:37 #281
3542 Gia
User under construction
pi_165889650
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 09:19 schreef speknek het volgende:

[..]

Welke negerkarikaturen?
De oorbellen?
De rode lippen?
De roede?
De kraag en pofmouwtjes?
Hebben negers dat dan?
Of bedoel je toch gewoon alleen de kleur.

Enneh, ergens in de 16de eeuw is zwarte piet als negerslaafje aan Sinterklaas toegewezen, omdat het verhaal ging dat de goedheiligman uit Spanje kwam en men aan de Spaanse hoven negerslaafjes in dienst had.
Kort na de 2de wereldoorlog is het morenverhaal veranderd in de schoorsteenveger.
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 09:50:06 #282
8369 speknek
Another day another slay
pi_165889656
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 09:35 schreef Montagui het volgende:

[..]

Okay dus, de mensen die het op de spits drijven (en wat is op de spits drijven? Als ik walg van racisme, drijf ik het dan ook op de spits, of is het alleen als ik tot jouw groepje van spitsdrijvers hoor, om je argument perfect circulair te maken) vinden ook dat er herstelbetalingen betaald moeten worden, maakt dat het argument voor iets compleet anders, oneigenlijk?
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 09:51:17 #283
8369 speknek
Another day another slay
pi_165889669
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 09:49 schreef Gia het volgende:

[..]

Welke negerkarikaturen?
De oorbellen?
De rode lippen?
De roede?
De kraag en pofmouwtjes?
Hebben negers dat dan?

God, hebben alle Joden zwart wit gestreepte pakjes, haakneuzen en pijpenkrullen?

quote:
Enneh, ergens in de 16de eeuw is zwarte piet als negerslaafje aan Sinterklaas toegewezen, omdat het verhaal ging dat de goedheiligman uit Spanje kwam en men aan de Spaanse hoven negerslaafjes in dienst had.
Kort na de 2de wereldoorlog is het morenverhaal veranderd in de schoorsteenveger.
Neen.
pi_165889712
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 09:43 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Oke, stel nou eens dat de pieten zich niet meer schminken. Je kan dan niet alleen witte pieten hebben want dat zou racistisch zijn.
Nonsens.
pi_165889719
"Pas in de twintigste eeuw krijgt de Piet zijn vaste kledij, een pagekostuum wat in de zestiende eeuw in Spanje werd gedragen door Moorse bedienden."

http://www.historien.nl/de-omstreden-zwarte-piet/
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 09:56:54 #286
3542 Gia
User under construction
pi_165889747
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 09:51 schreef speknek het volgende:

God, hebben alle Joden zwart wit gestreepte pakjes, haakneuzen en pijpenkrullen?

Hebben alleen negers oorringen, rode lippen, roedes, pofmouwtjes, enz?
Nee, vrijwel geen enkele neger heeft dat. Dus waar het vandaan komt dat dit negroïde uiterlijkheden zijn, is mij een raadsel.
quote:
Neen.
Ja, dat is wel zo.
In deze reeks heeft een krantenartikel gestaan dat vlak na de 2de wereldoorlog er zwarte soldaten waren die zich gekrenkt voelden door het fenomeen zwarte piet als moor in dienst van de Sint. Toen al is het verhaal veranderd in 'de zwarte kleur komt door de schoorstenen'.

Zwarte Piet is een verzonnen figuur, vroeger een moor, nu een schoorsteen'veger' (bezorger, haha).
Sint Nicolaas is ergens in 350 overleden en heeft nooit slaven in dienst gehad. Wel secretarissen, en die waren niet zwart.
pi_165889752
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 09:54 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Nonsens.
Nou ja, als je zou gaan eisen dat pieten alleen door blanken kunnen worden gespeeld dan zou ik dat wel racistisch vinden.

Net zoals het eisen dat pieten zwart moeten zijn racistisch is. (Tenzij men volhoudt dat het geen huidskleur is maar 'zwart door de schoortsteen', maar die uitleg vond ik als kind al absurd.)
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 10:01:20 #288
38496 Perrin
pi_165889817
Sint moet blank zijn, is dat ook racistisch?
pi_165889818
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 09:44 schreef Molurus het volgende:

[..]

Yep, volledig.
Ik denk dat ze dan wel weer wat anders vinden om te klagen. De zwarte pieten zullen dan als verraders gezien worden door de pietenhaters. De witte pieten hebben het namelijk makkelijk, die spelen piet zonder de last van het verleden, de zwarte pieten hebben die last wel. De sint blijft namelijk een racist die in het verleden slaven gehouden heeft. Daar komt hij nooit vanaf. Je kan Sint dan door een neger laten spelen maar dat is helemaal een groot verraad voor de pietenhaters. De sint, de voormalige slavenhouder, gespeeld door een neger, terwijl slaven zoveel onrecht aangedaan is door de sint. Dat is hetzelfde als een jood zich als Hitler verkleed. Dat kan dus ook niet.
pi_165889823
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 10:01 schreef Perrin het volgende:
Sint moet blank zijn, is dat ook racistisch?
Nee, dat is gebaseerd op 1 enkele historische figuur. Een specifiek persoon.
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 10:02:02 #291
3542 Gia
User under construction
pi_165889828
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 09:55 schreef Molurus het volgende:
"Pas in de twintigste eeuw krijgt de Piet zijn vaste kledij, een pagekostuum wat in de zestiende eeuw in Spanje werd gedragen door Moorse bedienden."

http://www.historien.nl/de-omstreden-zwarte-piet/
http://www.heiligen.net/heiligen/12/06/12-06-0350-nicolaas.php
quote:
1 Vóór de Reformatie (tot 1572)

6 december
De feestdag, 6 december, was een vrije dag. Die begon met een mis in de kerk. Soms met processie (plechtige optocht). Dan gingen de gelovigen de kerk uit en trokken ze biddend en zingend rond door de stad. Meestal werd het beeld van de heilige op een draagstel geplaatst en door vier mannen meegedragen. Dat was een hele eer. Soms werd het leven van de heilige in de processie uitgebeeld of nagespeeld. Daarna hadden de mensen vrij. Er waren straatartiesten, kraampjes met spelletjes en lekkernijen. Kortom: ons woord kermis komt daar vandaan: het sloeg niet alleen op de 'kerk-mis', maar ook op de feestelijkheden erna buiten de kerk.
Er zijn geleerden die menen dat daar de oorsprong gezocht moet worden van de intocht van Sinterklaas in de stad.

5 decembermarkt
De dag vóór Sinterklaas, 5 december dus, was er vaak een extra drukke marktdag. Omdat Sinterklaas zo laat in het jaar viel, hield men op zijn feest de laatste marktdag voor de winter. Er waren dus extra veel voorraden aangevoerd: niet alleen warme kleding, maar ook voedsel en snoep, zoals speculaas, taaitaai, marsepein en suikerbeesten. Met het oog op de komende kou moest het voedsel immers extra vet en suikerrijk zijn. De ouders vertelden aan hun kinderen dat Sinterklaas al die voorraden had aangevoerd op zijn schip. In vele Sinterklaasverhalen kwam immers een schip voor, en hij was patroon van de zee- en handelslui.

Spanje
Als kinderen vroegen waar Sinterklaas dat allemaal vandaan had, antwoordden de volwassenen: 'Uit Spanje'. Spanje was indertijd een steenrijk land. Denk maar aan de Spaanse Zilvervloot, die Piet Hein straks zal veroveren.Rijke Spanjaarden hadden vaak een zwarte, moorse knecht in dienst: Sinterklaas dus ook. We zagen al dat Sinterklaas soms werd afgebeeld met gouden bollen die voor sinaasappelen werden aangezien. Trouwens, hij kwam toch uit... Myra...? Bari...? Die klanken verbasterden tot Madrid: Sint had immers iets met Spanje!
pi_165889832
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 10:01 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Ik denk dat ze dan wel weer wat anders vinden om te klagen.
En of dat dan terecht is zien we dan wel weer.

Dat is nog geen reden om alle kritiek op voorhand weg te wuiven.
pi_165889908
quote:
Er is geen reden om te denken dat de persoon waarop sinterklaas is gebaseerd zwarte bedienden had, of uberhaupt uit Spanje kwam.
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 10:08:34 #294
8369 speknek
Another day another slay
pi_165889916
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 09:56 schreef Gia het volgende:

Hebben alleen negers oorringen, rode lippen, roedes, pofmouwtjes, enz?
Nee, vrijwel geen enkele neger heeft dat. Dus waar het vandaan komt dat dit negroïde uiterlijkheden zijn, is mij een raadsel.

Jezus je volhardt er gewoon in |:(.

Het kroeshaar, oorringen, dikke lippen is al meer dan honderd jaar een negerkarikatuur. Zie bijvoorbeeld Sjors en Sjimmie.

(In de oorspronkelijke Amerikaanse versie had hun Sjimmie kroeshaar, maar dat vond de Nederlandse tekenaar te moeilijk dus daarom is ie kaal geworden)

Toen eind jaren zestig, bedacht de nieuwe tekenaar dat Sjimmie onmogelijk racistisch was, en heeft hij het aangepast naar iets wat wel door de beugel kon.

Schijnbaar moeten we vijftig jaar later sommige mensen nog steeds overtuigen dat hetzelfde voor zwarte Piet opgaat.

quote:
Ja, dat is wel zo.
In deze reeks heeft een krantenartikel gestaan dat vlak na de 2de wereldoorlog er zwarte soldaten waren die zich gekrenkt voelden door het fenomeen zwarte piet als moor in dienst van de Sint. Toen al is het verhaal veranderd in 'de zwarte kleur komt door de schoorstenen'.

Zwarte Piet is een verzonnen figuur, vroeger een moor, nu een schoorsteen'veger' (bezorger, haha).
Sint Nicolaas is ergens in 350 overleden en heeft nooit slaven in dienst gehad. Wel secretarissen, en die waren niet zwart.
Ja dat is wel zo, maar zwarte Piet is nooit een slaaf geweest, zijn morenpakje is nieuw, voor 1800 bestond zwarte Piet niet. Onze Sinterklaas viering heeft zo goed als niets met de traditionele Sint Nicolaas te maken.
  dinsdag 11 oktober 2016 @ 10:13:28 #295
38496 Perrin
pi_165889983
Maar dan mag Piet wel zwart blijven, zolang het maar geen karikatuur is. Dus weg rode lippen en evt overige stereotypen zoals gouden oorbellen.
pi_165890001
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 09:44 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zwarte piet is bedacht in nagenoeg dezelfde periode als waarin de slavernij werd afgeschaft. Dat het in die tijd geen issue was vind ik niet zo gek.

De morele tijdgeest verandert.
Als je Zwarte Piet als neger interpreteert. Maar dat is maar 1 interpretatie, niet DE interpretatie.
pi_165890036
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 10:14 schreef Montagui het volgende:

[..]

Als je Zwarte Piet als neger interpreteert. Maar dat is maar 1 interpretatie, niet DE interpretatie.
Ja, zo weet ik er nog wel een paar... Nazi-Duitsland is maar 1 interpretatie van een hakenkruis, niet DE interpretatie.

Ook als het niet racistisch bedoeld is komt het voor mensen die dit feest niet kennen wel heel racistisch over. En dat vind ik niet vreemd.

Als het dan toch niet racistisch bedoeld is, wat is dan eigenlijk het bezwaar om het aan te passen?
pi_165890047
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 10:13 schreef Perrin het volgende:

Maar dan mag Piet wel zwart blijven, zolang het maar geen karikatuur is. Dus weg rode lippen en evt overige stereotypen zoals gouden oorbellen.
Als je zegt dat pieten per definitie zwart zijn is dat, ook zonder de karikatuur, al racistisch. De karikatuur maakt het alleen erger.
pi_165890236
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 10:17 schreef Molurus het volgende:

Ook als het niet racistisch bedoeld is komt het voor mensen die dit feest niet kennen wel heel racistisch over. En dat vind ik niet vreemd.
Oh, ik kan met dat ook uitstekend voorstellen.

Maar komt dat niet vaak vanuit een vooroordeel? Omdat ze de geschiedenis niet kennen? Omdat ze zich niet (willen) inlezen? Omdat ze een zwart geschminkt figuur zien en dan meteen aan racisme denken (onder invloed van o.a. de veramerikanisering en blackface)? Alle zwarte schmink tradities liggen onder vuur want alle zwart geschminkte blanken moeten volgens de racisme linkers blijkbaar per sé negers voorstellen. Nooit van allegorie gehoord?
quote:
Als het dan toch niet racistisch bedoeld is, wat is dan eigenlijk het bezwaar om het aan te passen?
Als het dan toch niet racistisch bedoeld is, waarom wel ?
pi_165890452
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 09:49 schreef Gia het volgende:

[..]

Welke negerkarikaturen?
De oorbellen?
De rode lippen?
De roede?
De kraag en pofmouwtjes?
Hebben negers dat dan?

Ooit een negroïde man tegengekomen met rood gestifte lippen? Met een kraag en pofmouwtjes? Met grote gouden oorringen in beide oren en een bos takken in zijn hand wat een roe moet voorstellen? :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')