Ik weet eigenlijk niet waar je heen wilt met dit argument. Hebben mensen zoals speknek ongelijk omdat de groep die je beschrijft ook bestaat?quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 09:04 schreef Montagui het volgende:
[..]
Joh, het zijn de initiators, de anti-Piet activisten, niet hun sympathisanten. Je ziet de usual suspects terug bij de anti-ZP beweging én bij de groep die ijvert voor herstelbetalingen.
Stoer hoor.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 09:04 schreef Montagui het volgende:
[..]
Ik reageerde op 'It's a conspiracy" maar dan met name op het gedeelte over anti-Piet en betalingen zoals je uit mijn antwoord kunt opmaken. In de zin waarop 'conspiracy' sloeg staat inderdaad ook een stuk over de Nederlandse cultuur, maar zover wil ik (nog) niet gaan.
De initiators.. je weet dat deze discussie al dertig jaar oud is? Het zijn de initiators van een hardere lijn wellicht. Hoe het ook zij zijn zwarte piet = racisme en herstelbetalingen niet aan elkaar verbonden en is dit een deflectie.quote:Joh, het zijn de initiators, de anti-Piet activisten, niet hun sympathisanten. Je ziet de usual suspects terug bij de anti-ZP beweging én bij de groep die ijvert voor herstelbetalingen.
Zwarte Piet is nooit een negerslaaf geweest.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 09:05 schreef Gia het volgende:
[..]
Al na de oorlog vond men het niet kunnen dat Zwarte Piet een negerslaaf moest voorstellen. Het is toen al veranderd.
Punt is dat men nu ineens deze verandering niet slikt.
Nee, Zwarte Piet moet een negerslaaf blijven voorstellen en daarom verboden worden.
Wake up! Het verhaal is bijna 70 jaar geleden al veranderd van negerslaaf naar schoorsteenveger.
Bijzondere redenering. Als het een schoorsteenveger is dan zouden degenen die in de schoorsteenveger een neger zien de racisten zijn. Waarom kom je dan tegemoet aan de racisten?quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 09:19 schreef speknek het volgende:
[..]
Zwarte Piet is nooit een negerslaaf geweest.
En als het een schoorsteenveger was, zou het ook geen probleem moeten zijn de negerkarikaturen thuis te laten. Dus ik snap dat je het ermee eens bent dat zwarte piet gewoon kan veranderen. Okay goed om te weten.
Al is deze discussie 100 jaar oud, NU wordt de zaak pas echt op de spits gedreven. Er is zelfs een compleet 'plan de campagne' opgezet via o.a. Sandew Hira. (Zie eerdere posts hierover van mij in deze reeks).quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 09:17 schreef speknek het volgende:
De initiators.. je weet dat deze discussie al dertig jaar oud is? Het zijn de initiators van een hardere lijn wellicht. Hoe het ook zij zijn zwarte piet = racisme en herstelbetalingen niet aan elkaar verbonden en is dit een deflectie.
Omdat de huidige pieten er niet uitzien als schoorsteenvegers maar als negerkarikaturen.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 09:34 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Bijzondere redenering. Als het een schoorsteenveger is dan zouden degenen die in de schoorsteenveger een neger zien de racisten zijn. Waarom kom je dan tegemoet aan de racisten?
Oke, stel nou eens dat de pieten zich niet meer schminken. Je kan dan niet alleen witte pieten hebben want dat zou racistisch zijn. Er moeten ook een paar negers meedoen. Dan hou je nog steeds zwarte pieten. Denk je dat het probleem dan opgelost is?quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 09:36 schreef Molurus het volgende:
[..]
Omdat de huidige pieten er niet uitzien als schoorsteenvegers maar als negerkarikaturen.
Zwarte piet is bedacht in nagenoeg dezelfde periode als waarin de slavernij werd afgeschaft. Dat het in die tijd geen issue was vind ik niet zo gek.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 09:35 schreef Montagui het volgende:
[..]
Al is deze discussie 100 jaar oud, NU wordt de zaak pas echt op de spits gedreven. Er is zelfs een compleet 'plan de campagne' opgezet via o.a. Sandew Hira. (Zie eerdere posts hierover van mij in deze reeks).
Yep, volledig.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 09:43 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Oke, stel nou eens dat de pieten zich niet meer schminken. Je kan dan niet alleen witte pieten hebben want dat zou racistisch zijn. Er moeten ook een paar negers meedoen. Dan hou je nog steeds zwarte pieten. Denk je dat het probleem dan opgelost is?
Bijzondere redenering. Als we de schoorsteenveger een gestreept pak aangaven, een haakneus en pijpenkrullen terwijl hij de open haard induikt en het klepje achter zich trekt, zien alleen de daadwerkelijke fascisten hier een problematisch beeld in. Waarom zou je aan de fascisten tegemoet komen?quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 09:34 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Bijzondere redenering. Als het een schoorsteenveger is dan zouden degenen die in de schoorsteenveger een neger zien de racisten zijn. Waarom kom je dan tegemoet aan de racisten?
Welke negerkarikaturen?quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 09:19 schreef speknek het volgende:
[..]
Zwarte Piet is nooit een negerslaaf geweest.
En als het een schoorsteenveger was, zou het ook geen probleem moeten zijn de negerkarikaturen thuis te laten. Dus ik snap dat je het ermee eens bent dat zwarte piet gewoon kan veranderen. Okay goed om te weten.
Okay dus, de mensen die het op de spits drijven (en wat is op de spits drijven? Als ik walg van racisme, drijf ik het dan ook op de spits, of is het alleen als ik tot jouw groepje van spitsdrijvers hoor, om je argument perfect circulair te maken) vinden ook dat er herstelbetalingen betaald moeten worden, maakt dat het argument voor iets compleet anders, oneigenlijk?quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 09:35 schreef Montagui het volgende:
[..]
Al is deze discussie 100 jaar oud, NU wordt de zaak pas echt op de spits gedreven. Er is zelfs een compleet 'plan de campagne' opgezet via o.a. Sandew Hira. (Zie eerdere posts hierover van mij in deze reeks).
God, hebben alle Joden zwart wit gestreepte pakjes, haakneuzen en pijpenkrullen?quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 09:49 schreef Gia het volgende:
[..]
Welke negerkarikaturen?
De oorbellen?
De rode lippen?
De roede?
De kraag en pofmouwtjes?
Hebben negers dat dan?
Of bedoel je toch gewoon alleen de kleur.
Neen.quote:Enneh, ergens in de 16de eeuw is zwarte piet als negerslaafje aan Sinterklaas toegewezen, omdat het verhaal ging dat de goedheiligman uit Spanje kwam en men aan de Spaanse hoven negerslaafjes in dienst had.
Kort na de 2de wereldoorlog is het morenverhaal veranderd in de schoorsteenveger.
Nonsens.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 09:43 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Oke, stel nou eens dat de pieten zich niet meer schminken. Je kan dan niet alleen witte pieten hebben want dat zou racistisch zijn.
Hebben alleen negers oorringen, rode lippen, roedes, pofmouwtjes, enz?quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 09:51 schreef speknek het volgende:
God, hebben alle Joden zwart wit gestreepte pakjes, haakneuzen en pijpenkrullen?
Ja, dat is wel zo.quote:Neen.
Nou ja, als je zou gaan eisen dat pieten alleen door blanken kunnen worden gespeeld dan zou ik dat wel racistisch vinden.quote:
Ik denk dat ze dan wel weer wat anders vinden om te klagen. De zwarte pieten zullen dan als verraders gezien worden door de pietenhaters. De witte pieten hebben het namelijk makkelijk, die spelen piet zonder de last van het verleden, de zwarte pieten hebben die last wel. De sint blijft namelijk een racist die in het verleden slaven gehouden heeft. Daar komt hij nooit vanaf. Je kan Sint dan door een neger laten spelen maar dat is helemaal een groot verraad voor de pietenhaters. De sint, de voormalige slavenhouder, gespeeld door een neger, terwijl slaven zoveel onrecht aangedaan is door de sint. Dat is hetzelfde als een jood zich als Hitler verkleed. Dat kan dus ook niet.quote:
Nee, dat is gebaseerd op 1 enkele historische figuur. Een specifiek persoon.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 10:01 schreef Perrin het volgende:
Sint moet blank zijn, is dat ook racistisch?
http://www.heiligen.net/heiligen/12/06/12-06-0350-nicolaas.phpquote:Op dinsdag 11 oktober 2016 09:55 schreef Molurus het volgende:
"Pas in de twintigste eeuw krijgt de Piet zijn vaste kledij, een pagekostuum wat in de zestiende eeuw in Spanje werd gedragen door Moorse bedienden."
http://www.historien.nl/de-omstreden-zwarte-piet/
quote:1 Vóór de Reformatie (tot 1572)
6 december
De feestdag, 6 december, was een vrije dag. Die begon met een mis in de kerk. Soms met processie (plechtige optocht). Dan gingen de gelovigen de kerk uit en trokken ze biddend en zingend rond door de stad. Meestal werd het beeld van de heilige op een draagstel geplaatst en door vier mannen meegedragen. Dat was een hele eer. Soms werd het leven van de heilige in de processie uitgebeeld of nagespeeld. Daarna hadden de mensen vrij. Er waren straatartiesten, kraampjes met spelletjes en lekkernijen. Kortom: ons woord kermis komt daar vandaan: het sloeg niet alleen op de 'kerk-mis', maar ook op de feestelijkheden erna buiten de kerk.
Er zijn geleerden die menen dat daar de oorsprong gezocht moet worden van de intocht van Sinterklaas in de stad.
5 decembermarkt
De dag vóór Sinterklaas, 5 december dus, was er vaak een extra drukke marktdag. Omdat Sinterklaas zo laat in het jaar viel, hield men op zijn feest de laatste marktdag voor de winter. Er waren dus extra veel voorraden aangevoerd: niet alleen warme kleding, maar ook voedsel en snoep, zoals speculaas, taaitaai, marsepein en suikerbeesten. Met het oog op de komende kou moest het voedsel immers extra vet en suikerrijk zijn. De ouders vertelden aan hun kinderen dat Sinterklaas al die voorraden had aangevoerd op zijn schip. In vele Sinterklaasverhalen kwam immers een schip voor, en hij was patroon van de zee- en handelslui.
Spanje
Als kinderen vroegen waar Sinterklaas dat allemaal vandaan had, antwoordden de volwassenen: 'Uit Spanje'. Spanje was indertijd een steenrijk land. Denk maar aan de Spaanse Zilvervloot, die Piet Hein straks zal veroveren.Rijke Spanjaarden hadden vaak een zwarte, moorse knecht in dienst: Sinterklaas dus ook. We zagen al dat Sinterklaas soms werd afgebeeld met gouden bollen die voor sinaasappelen werden aangezien. Trouwens, hij kwam toch uit... Myra...? Bari...? Die klanken verbasterden tot Madrid: Sint had immers iets met Spanje!
En of dat dan terecht is zien we dan wel weer.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 10:01 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Ik denk dat ze dan wel weer wat anders vinden om te klagen.
Er is geen reden om te denken dat de persoon waarop sinterklaas is gebaseerd zwarte bedienden had, of uberhaupt uit Spanje kwam.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 10:02 schreef Gia het volgende:
[..]
http://www.heiligen.net/heiligen/12/06/12-06-0350-nicolaas.php
[..]
Jezus je volhardt er gewoon inquote:Op dinsdag 11 oktober 2016 09:56 schreef Gia het volgende:
Hebben alleen negers oorringen, rode lippen, roedes, pofmouwtjes, enz?
Nee, vrijwel geen enkele neger heeft dat. Dus waar het vandaan komt dat dit negroïde uiterlijkheden zijn, is mij een raadsel.
Ja dat is wel zo, maar zwarte Piet is nooit een slaaf geweest, zijn morenpakje is nieuw, voor 1800 bestond zwarte Piet niet. Onze Sinterklaas viering heeft zo goed als niets met de traditionele Sint Nicolaas te maken.quote:Ja, dat is wel zo.
In deze reeks heeft een krantenartikel gestaan dat vlak na de 2de wereldoorlog er zwarte soldaten waren die zich gekrenkt voelden door het fenomeen zwarte piet als moor in dienst van de Sint. Toen al is het verhaal veranderd in 'de zwarte kleur komt door de schoorstenen'.
Zwarte Piet is een verzonnen figuur, vroeger een moor, nu een schoorsteen'veger' (bezorger, haha).
Sint Nicolaas is ergens in 350 overleden en heeft nooit slaven in dienst gehad. Wel secretarissen, en die waren niet zwart.
Als je Zwarte Piet als neger interpreteert. Maar dat is maar 1 interpretatie, niet DE interpretatie.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 09:44 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zwarte piet is bedacht in nagenoeg dezelfde periode als waarin de slavernij werd afgeschaft. Dat het in die tijd geen issue was vind ik niet zo gek.
De morele tijdgeest verandert.
Ja, zo weet ik er nog wel een paar... Nazi-Duitsland is maar 1 interpretatie van een hakenkruis, niet DE interpretatie.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 10:14 schreef Montagui het volgende:
[..]
Als je Zwarte Piet als neger interpreteert. Maar dat is maar 1 interpretatie, niet DE interpretatie.
Als je zegt dat pieten per definitie zwart zijn is dat, ook zonder de karikatuur, al racistisch. De karikatuur maakt het alleen erger.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 10:13 schreef Perrin het volgende:
Maar dan mag Piet wel zwart blijven, zolang het maar geen karikatuur is. Dus weg rode lippen en evt overige stereotypen zoals gouden oorbellen.
Oh, ik kan met dat ook uitstekend voorstellen.quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 10:17 schreef Molurus het volgende:
Ook als het niet racistisch bedoeld is komt het voor mensen die dit feest niet kennen wel heel racistisch over. En dat vind ik niet vreemd.
Als het dan toch niet racistisch bedoeld is, waarom wel ?quote:Als het dan toch niet racistisch bedoeld is, wat is dan eigenlijk het bezwaar om het aan te passen?
Ooit een negroïde man tegengekomen met rood gestifte lippen? Met een kraag en pofmouwtjes? Met grote gouden oorringen in beide oren en een bos takken in zijn hand wat een roe moet voorstellen?quote:Op dinsdag 11 oktober 2016 09:49 schreef Gia het volgende:
[..]
Welke negerkarikaturen?
De oorbellen?
De rode lippen?
De roede?
De kraag en pofmouwtjes?
Hebben negers dat dan?
Of bedoel je toch gewoon alleen de kleur.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |