Iemand91 | woensdag 27 juli 2016 @ 21:23 |
A clearing Thunderstorm by Bjoern Schmitt, on Flickr [ Bericht 7% gewijzigd door Iemand91 op 28-07-2016 00:25:00 ] | |
airportmadness | donderdag 28 juli 2016 @ 00:14 |
Zelfs het oude ketting papier/telex papier wordt nog extreem veel gebruikt in de luchtvaart! | |
Iemand91 | donderdag 28 juli 2016 @ 12:00 |
Om hier nog op terug te komen:Toestellen zijn voor de leek lastig te onderscheiden; er zijn talloze factoren van belang bij de keuze voor een toesteltype bij een luchtvaartmaatschappij. Simpel gezegd; bij KLM zal de A350-900 zich qua passagierscapaciteit zich boven de 787-9 bevinden en ruwweg gelijk met de 787-10 waar KLM ook (tot nu toe) maar 6 van krijgt. Wel weer minder cargo-ruimte dan de 787-10. Het vliegbereik van de A350-900 ligt juist hoger dan beide versies van de 787. Dus beide types hebben hun eigen voordelen en nadelen. Punt blijft dat KLM zélf het onderhoud aan de motoren mag doen bij de A350 en dat de A350 door A330 crew gevlogen mag worden (net als de 787 door 777 crew gevlogen mag worden). Nou is de A330 niet bepaald vergelijkbaar met de A350 qua inzet/capaciteit maar het scheelt wel in de kosten voor de crew. Moet je kijken naar de maatschappij uit de OP; die hebben van alles wat; A330, A340, A350 (straks), A380, 747-400, 747-8i en straks 777-9. [ Bericht 9% gewijzigd door Iemand91 op 28-07-2016 12:08:05 ] | |
DeeBee | donderdag 28 juli 2016 @ 13:00 |
Ik had even niet gedacht aan crew certificering, dat is inderdaad handig en een prima reden om toch wat mix te houden. De absolute aantallen orders zijn ook gewoon wat lager bij KL natuurlijk, al krijgen ze er al met al aardig wat nieuwe widebodies bij. Het verschil in pax is ook wel aardig ja tussen de verschillende (sub-)types, al zou ik zeggen dat de A350 overal net wat beter scoort (behalve cargo inderdaad). Ik juich het overigens alleen maar toe hoor, A350's zijn super (en ziet er in KL livery mooi uit denk ik!), al begin ik de laatste tijd de 787 ook wel meer te waarderen, die heeft toch ook z'n charme. | |
Iemand91 | donderdag 28 juli 2016 @ 13:55 |
China Southern haalt A380 eerder van Schiphol-routeAmsterdam Schiphol Airport - 05-07-2016 by Iemand91, on Flickr | |
Iemand91 | donderdag 28 juli 2016 @ 16:02 |
De kogel is door de kerk: Nederland tekent voor Airbus A330-tankvliegtuig Meer info op Defensie.nl. | |
Karstman | donderdag 28 juli 2016 @ 16:22 |
Ik mis de geschiedenisposts van Iemand91 een beetje. Daarom dacht ik laat ik zelf eens eentje maken. Eigenlijk kwam het om dat ik van de week bij het opruimen een oude Kijk uit de jaren 70 tegen kwam. Daarin stond de B-25 Empire State Building Crash beschreven. Op 28 juli 1945, bijna aan het einde van de oorlog vond er een ongeluk plaats met een B-25 Mitchell in hartje New York. Om 09.40 in de ochtend boorde de B-25 van Capt. William F. Smith (meermaals onderscheiden voor het vliegen van B-17 boven Europa) zich in de 79e verdieping van het Empire State Building, toen het hoogste gebouw ter wereld. Veertien mensen kwamen om het leven. Ondanks dat het zaterdag was waren er namelijk nog zo'n 1500 mensen in het gebouw aan het werk. De oorzaak? Mist, dichte mist. ‘Op dit moment kan ik de top van het Empire State Building niet eens zien’, zo zei de luchtverkeersleider van LaGuardia, die desondanks toestemming gaf aan Smith om door te vliegen naar Newark. Toen Smith om een gegeven moment water onder zich zag en ging ervan uit dat het de Hudson was. Daarom daalde hij, hij was immers boven New York en zou bijna bij Newark zijn. Toen hij uit de wolken kwam bleek hij ineens boven de wolkenkrabbers van Manhatten zat. Wat hij dacht dat de Hudson was bleek de East River te zijn. Terwijl de piloot probeerde weer op te stijgen doemde er ineens de Empire State op en ondanks verwoede pogingen om uit te wijken boorde het toestel zich in de 79e verdieping. In totaal kwamen er op 28 juli 1945 veertien mensen bij de ramp om: de drie bemanningsleden van de B25, en elf mensen die werkten in het Empire State Building. Ondanks het ongeluk was het Empire State Building de daaropvolgende maandag gewoon weer open. Dit ongeluk was mede de aanleiding om bakens op de daken van de hoogste gebouwen van Manhatten te plaatsen. | |
inkjet | donderdag 28 juli 2016 @ 18:21 |
Fokker 70: 16 (uit het vorige topic) Het waren er 14 eind juni maar vooruit. Misschien dacht de steller dat de WXC en de KZT er nog waren | |
inkjet | donderdag 28 juli 2016 @ 18:40 |
Toch wordt twaalf vaak genoemd als minimum aantal toestellen van een serie om economisch optimaal te kunnen draaien. Maar goed, misschien past de A350 wel zoveel beter bij sommige KLM routes dat het toch uit kan. Daarnaast kan het zijn dat het onderhoud op de A350-motoren beter verkoopt als KL er zelf ook mee vliegt. | |
Iemand91 | donderdag 28 juli 2016 @ 19:17 |
Dat is als je een volledig ander toestel zou vliegen. Dus bijvoorbeeld als KLM een 6-7-tal A380's o.i.d. zou gaan vliegen. Dan heb je andere motoren en onderhoud van toestel-specifieke zaken, andere cockpitcrew, problemen bij eventuele plotselinge inzet of wegvallen van toestel etc. etc. Daarnaast had de AF/KLM-groep een order van 25 geplaatst met 25 opties. Niet geheel onwaarschijnlijk dat uiteindelijk een flink aantal opties omgezet gaan worden naar orders en dat het niet bij 7 KLM A350's blijft. Onlangs is dat gebeurd met de swap van 2 A380's voor 3 A350's wat de totale order naar 28 brengt. [ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 28-07-2016 19:26:40 ] | |
derLudolf | donderdag 28 juli 2016 @ 20:15 |
Er is hier toch ook wel es gezegd dat de 787 maar een tijdelijk iets was een dat ze vervolgens naar A330neo's willen? Dan is het hebben van een A350 vloot geen punt als crew gedeeld kan worden. Wat is eigenlijk het verschil tussen A330neo en A350? Ik vind ze vrij gelijkwaardig lijken Krijgen de KLM A350's GE motoren dan, net als de Boeings? Die motoren zijn in de basis gelijkwaardig? | |
inkjet | donderdag 28 juli 2016 @ 20:34 |
De motoren blijven wel verschillend toch? Verder heeft het toestel meer zitplaatsen dan een A333 dus je kunt niet even een andere Airbus inzetten als er een A350 een probleem heeft, dan heb je een 777 nodig. Of een lange 787. Nou ja, KL zal ongetwijfeld een business case hebben uitgewerkt. Ik ben wel benieuwd voor welke routes dit het optimale toestel is. | |
inkjet | donderdag 28 juli 2016 @ 20:43 |
Ik dacht dat de A330's tijdelijk waren, oorspronkelijk, om het gat tussen de MD11 en de 787 op te vullen. De 330neo is goedkoper dan een 350 maar gebruikt meer brandstof. Verder is de 350 voorlopig 'uitverkocht', dus de 330 kan zorgen voor meer nieuwe toestellen per jaar voor de maatschappijen die van bijvoorbeeld oude 777's of 747 afwillen. Overigens blijven daarom ook de 'oude' A330 en Triples verkopen. Ze zijn nu beschikbaar en kosten minder dan hun opvolgers. | |
Iemand91 | donderdag 28 juli 2016 @ 20:45 |
Ik soms ook wel een beetje (om ze te maken en informatie over te lezen). Maar dan herinner ik me weer hoeveel tijd daar soms in ging zitten... En om nou alles elk jaar te gaan herhalen. Daar is mij niets van bekend. De A330's blijven voorlopig wel bij KLM. Ze krijgen i.i.g. de nieuwe business class; maar eerst zullen de overgebleven 777-300ER's aangepast worden. Dus dat duurt nog wel even. Alle twinjets lijken op elkaar. Anyway; hoewel de A350 ooit begon al een verbeterde A330 (nieuwe vleugels, motoren, horizontal stabilizer en nieuwe materialen werden deze plannen - na kritiek van luchtvaartmaatschappijen en lease-bedrijven - uitgebreid met een nieuwe romp; daarom ook de naam A350XWB; extra wide body; een romp die breder is dan de A330. Nee; ze krijgen Rolls-Royce Trent XWB motoren; momenteel de enige keus bij de A350. Maar KLM wil dergelijk onderhoud zélf doen en AF-KLM (AFI KLM E&M) heeft die goedkeuring daarvoor ook gekregen. Ik bedoelde ook meer het gehele plaatje. En zoals ik al zei; min of meer de capaciteit van een 787-10 maar met groter vliegbereik. De A330(neo) en A350 zijn niet bepaald 1 op 1 te vergelijken. Al is het alleen maar om capaciteitsverschil en vliegbereik. Hoewel de A330 een goede kandidaat is voor de non-ER 777's en de 777-200ER is het niet bepaald een directe vervanger van de 747-400. Dat laatste over 'oude A330's en 777's' heb je zeker gelijk. Daarom zou het mij niet verbazen dat er nog wel meer -300ER's bij KLM komen; dat gebeurde ook bij de laatste 747-400's van KLM. [ Bericht 10% gewijzigd door Iemand91 op 28-07-2016 21:09:26 ] | |
zlotka | vrijdag 29 juli 2016 @ 11:56 |
Delta vandaag en morgen weer met een 747 AMS-DTW | |
Fred | vrijdag 29 juli 2016 @ 13:01 |
Einde productie Boeing 747 in zicht? Volgens mij mikken ze er bij Boeing op dat de allerlaatste 747 in 2019 (50 jaar na de eerste) uit de fabriek rolt. | |
Iemand91 | zaterdag 30 juli 2016 @ 00:20 |
Eerste A350-1000 rolt uit fabriek – Foto’s
And in other Airbus news; de eerste kandidaat voor het Airbus A330 Converted Freighter P2F programma. G-CIOH werd op 15 november 1995 als 9M-MKI aan Malaysia Airlines geleverd die er 294 passagiers mee vervoerde. In september 2012 haalde de maatschappij het toestel uit de vloot. Nu wordt dit toestel de eerste Airbus A330 die omgebouwd zal worden naar vrachttoestel. Op de middelste foto zie je eerste engine start na de opslag op de luchthaven van Dresden. Hier zal het toestel ook worden omgebouwd tot vrachttoestel. Als je goed kijkt zie rode lijnen op de romp staan waar de vrachtdeur moet komen. [ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 30-07-2016 23:42:36 ] | |
inkjet | zaterdag 30 juli 2016 @ 09:45 |
De vrachtmarkt is niet echt een vetpot. Kennelijk is er toch een business case voor een A330CF. Is het een kwestie van prijs? Is het aantrekkelijk voor DHL en anderen om de MD11 te vervangen door dit toestel? | |
derLudolf | zaterdag 30 juli 2016 @ 09:59 |
Ik zag gisteren ergens een bordje hangen "Airbus certified Service Centre" bij een helikopter bedrijf. Nooit geweten dat AB die ook maakte. | |
inkjet | zaterdag 30 juli 2016 @ 10:35 |
Google maar eens op Eurocopter. | |
Iemand91 | zaterdag 30 juli 2016 @ 16:06 |
DHL is niet te vergelijken met reguliere vrachtmaatschappijen. DHL doet vracht van deur tot deur, reguliere vrachtmaatschappijen zijn slechts een deel van die keten. | |
zlotka | zaterdag 30 juli 2016 @ 16:22 |
DHL vliegt niet met de MD11 . Wel zou de A330 de A300 of/en de 757 kunnen vervangen. Als het je interesseert kijk eens tegen 23:00 op flightradar bij Leipzig, het zou je verbazen hoeveel DHL toestellen er nog rondvliegen elke avond. | |
OEM | zaterdag 30 juli 2016 @ 16:34 |
Ik lees dit op meer plekken, maar waarom is dit nieuws? Dit was vorig jaar toch allemaal al bekend? Of heeft het hele P2F-programma op z'n gat gelegen afgelopen jaar? | |
Iemand91 | zaterdag 30 juli 2016 @ 16:41 |
Klopt, maar nu zit er dus eindelijk schot in de zaak als in dat er aan het eerste toestel gewerkt wordt. En DHL heeft deze maand het contract ervoor getekend: In other news; nog een mooie video van Iron Maiden over hun "Ed Force One": [ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 30-07-2016 21:24:32 ] | |
Woods | zaterdag 30 juli 2016 @ 18:09 |
Ik wacht met smart op de eerste Boeing 777 Converted Freighter. Op dit moment komen er een aantal 777-200ER vrij. Echter las ik dat het hele dek moet worden versterkt een nog een aantal moeilijkheden. | |
derLudolf | zaterdag 30 juli 2016 @ 20:55 |
Aha, ja daar is dat bedrijf al heel lang servicecentrum voor / dealer van Nooit geweten dat dat ook van Airbus was | |
airportmadness | zondag 31 juli 2016 @ 00:50 |
Straks live op FOX USA: On July 30, skydiver and father Luke Aikins will jump from 25,000 feet without a parachute or wingsuit on live TV. Zal ie het overleven? | |
NewHorizon | zondag 31 juli 2016 @ 00:52 |
Ik heb het vermoeden dat er dermate veel aan voorbereid en geoefend is dat de kans minimaal is dat er iets gaat gebeuren. | |
inkjet | zondag 31 juli 2016 @ 08:14 |
Nee ik had de zin moeten splitsen, andere maatschappijen hebben wel MD11's rondvliegen waar ze op enig moment toch vanaf zullen willen. DHL vervangt andere toestellen door kennelijk onder andere de A330CF. | |
derLudolf | maandag 1 augustus 2016 @ 23:00 |
Is Sjanghai zo'n populaire bestemming dat er twee 747's kort na elkaar vertrekken? | |
Reanimation | maandag 1 augustus 2016 @ 23:17 |
De 895 is zo'n 3 uur te laat vertrokken En vergeet niet dat het om 747 combi's gaat, aantal pax valt wel mee dus.. een 777-300 heeft veel meer seats. | |
Iemand91 | dinsdag 2 augustus 2016 @ 00:56 |
PH-BFY is geen combi (meer) Beide vluchten worden door zowel combi's als full-pax 747's gevlogen. | |
G-Pier | dinsdag 2 augustus 2016 @ 21:03 |
De aankomstafhandeling van Jet Airways is sinds gisteren verplaatst naar de G-Pier, een duidelijke reden is nooit doorgegeven voor de wijziging maar waarschijnlijk wilde Schiphol heel graag dat de 'drukte' tussen de E-F/G-H-pieren in evenwicht zou blijven. | |
bluemoon23 | woensdag 3 augustus 2016 @ 02:19 |
En dat voor een bedrijf uit Schubbekutteveen | |
Reanimation | woensdag 3 augustus 2016 @ 02:21 |
Begrijp ik wel.. op G worden meestal vluchten afgehandeld die "extra aandacht" verdienen (cq vooral nodig hebben). Qua afhandeling zelf ook logisch, gezien Jet Airways door Swissport wordt afgehandeld.. Echo en Fox zijn toch wel voor een heel groot deel KLM afhandeling. [ Bericht 5% gewijzigd door Reanimation op 03-08-2016 02:29:26 ] | |
larsico | woensdag 3 augustus 2016 @ 07:55 |
Een aantal weken geleden zag ik op luchtvaartnieuws.nl dat er binnenkort op Schiphol een burendag is met rondleiding. Aangezien ik sinds een aantal dagen in Amsterdam woon zou ik daar graag gebruik van willen maken. Echter kan ik er nu totaal niets over terugvinden. De aanmelding zou op 1 augustus opengaan, maar ik kan niet vinden waar ik me aan zou moeten melden. Ook het nieuwsbericht lijkt verdwenen te zijn. Iemand die een idee heeft? | |
derLudolf | woensdag 3 augustus 2016 @ 08:46 |
Jup. Toen we op de basisschool in groep 8 aan het b eind een rondvlucht maakten, stond de EC120 van meneer Curry er ook. PH-FUN als ik me goed herinner | |
charon | woensdag 3 augustus 2016 @ 09:18 |
Leipzig is toch de nieuwe hub voor DHL sinds Zaventem over nachtvluchten begon te zeuren? DHL werkt met weinig types in de vloot, dat zou goed nieuws voor Airbus zijn als de 330 een nieuwe standaard wordt. Voor een 757 is hij dan misschien wel wat groot? | |
biertapper | woensdag 3 augustus 2016 @ 11:11 |
| |
biertapper | woensdag 3 augustus 2016 @ 11:26 |
Pino112 | woensdag 3 augustus 2016 @ 11:34 |
| |
Sunri5e | woensdag 3 augustus 2016 @ 11:45 |
Zo dan! | |
NewHorizon | woensdag 3 augustus 2016 @ 11:46 |
Ziet er inderdaad slecht uit zeg | |
biertapper | woensdag 3 augustus 2016 @ 11:47 |
biertapper | woensdag 3 augustus 2016 @ 11:49 |
Filmpje van de crash:
| |
Sunri5e | woensdag 3 augustus 2016 @ 11:54 |
| |
Sunri5e | woensdag 3 augustus 2016 @ 11:55 |
Het lijkt niet echt op slecht weer.... | |
Nymphetic13 | woensdag 3 augustus 2016 @ 11:56 |
AVherald meld dat het een gear collapse on landing was | |
Sunri5e | woensdag 3 augustus 2016 @ 12:00 |
| |
DeeBee | woensdag 3 augustus 2016 @ 12:00 |
Aardig mis gegaan. Gelukkig alle pax en crew veilig van boord zo te horen, dat is het belangrijkste. | |
Blistering | woensdag 3 augustus 2016 @ 19:09 |
Wel 1 brandweerman overleden schijnbaar, toch spijtig. Maar al met al nog een godswonder dat er niemand van de crew of de pax is overleden. Denk wel een write-off als ik het vliegtuig zo zie. | |
OEM | woensdag 3 augustus 2016 @ 19:14 |
Nieuw dak erop en gaan! | |
Blistering | woensdag 3 augustus 2016 @ 19:15 |
Of gewoon 777 cabrio | |
buzz1291 | woensdag 3 augustus 2016 @ 19:16 |
Ze bewaren 'm voor de "open" dagen | |
inkjet | woensdag 3 augustus 2016 @ 19:21 |
Dat is al het tweede ongeluk met een B777 waar de meesten het hebben gered. Het toestel in SFO zag er ook slecht uit na afloop. | |
firecow | woensdag 3 augustus 2016 @ 20:52 |
Iemand enig idee waarom de PH-BHH nog een wit jasje heeft tijdens de testvluchten?? Krijgen we weer een special die in Nederland gespoten gaat worden of zijn de spuit hangars daar gewoon overvol nu? | |
Mikey92 | woensdag 3 augustus 2016 @ 22:31 |
Dat gebeurd wel vaker dat deze na een testvlucht pas wordt gespoten.;) | |
Viezze | donderdag 4 augustus 2016 @ 20:32 |
Net op NOS journaal beelden vanuit het brandende vliegtuig op Dubai. Veel mensen die nog proberen om hun bagage uit de overhead lockers te pakken, man man dan ben je me toch een partij egoďstisch en dom en...nouja goed dat is wel duidelijk lijkt me | |
The_stranger | donderdag 4 augustus 2016 @ 21:30 |
Vergeet niet het effect van shock en verbazing op je gedrag en denken. Eind vorig jaar is hier een auto tegen een boom geknald, waarbij de bestuurder weinig lichamelijk letsel had. Na verdwaasd uitgestapt te zijn, probeerde hij weer in te stappen omdat hij naar huis moest omdat hij nog naar een verjaardag moest. Hij was echt van plan om met die auto maar huis te rijden, terwijl deze toch wel redelijk om de boom heen gevouwen lag en vloeistoffen lekte alsof het een vergiet was. De beste man kon het gewoon niet bevatten. | |
biertapper | donderdag 4 augustus 2016 @ 21:34 |
Inmiddels 2e runway ook weer open:
| |
Fred | donderdag 4 augustus 2016 @ 22:45 |
Filmpje van de evacuatie: Filmpje van de explosie: | |
NewHorizon | donderdag 4 augustus 2016 @ 23:38 |
Je ziet het inderdaad bij alle panieksituaties gebeuren helaas, en de mensen kunnen er zelf ook niks aan doen. Nadenken gaat dan niet meer. Zo zag ik laatst nog een (vrij schokkend) filmpje van een brand in een nachtclub waarbij 100 feestgangers omkwamen. Op het moment dat de brand uitbrak en de paniek begon, sloeg bijna niemand acht op nooduitgangen maar gingen allemaal gewoon terug via de weg waarin ze binnenkwamen, en dat pastte niet.. Gelukkig heeft het hier niet tot extra slachtoffers geleid. Maar, moraal van het verhaal, let in potentieel gevaarlijke situaties (hotels, drukke clubs, vliegtuigen) altijd op de veiligheidsmaatregelen en ontsnappingsroutes, en bedenk van tevoren wat je gaat doen als de boel in het honderd loopt. Zo doen sommige cabineleden bijvoorbeeld vlak voor takeoff en landing een korte '30 second review' waarin ze nog eens kort nagaan wat er fout kan gaan en hoe ze dan procedureel behoren te handelen. Als passagiers dat nou ook zouden doen | |
Pino112 | vrijdag 5 augustus 2016 @ 07:40 |
| |
#ANONIEM | vrijdag 5 augustus 2016 @ 11:07 |
Gaat lekker met de landingincidentjes, en weer geen gewonden, dat scheelt dan weer. [ Bericht 37% gewijzigd door #ANONIEM op 05-08-2016 11:12:01 ] | |
#ANONIEM | vrijdag 5 augustus 2016 @ 11:09 |
Een vrachtvliegtuig van koeriersbedrijf DHL maakte vanochtend vroeg een schuiver op het vliegveld in Italië. Op een weg achter de landingsbanen kwam het toestel uiteindelijk tot stilstand. Italiaanse media melden dat het gaat om een Boeing 737-400 van het koeriersbedrijf. Het vliegtuig kwam vanuit Parijs en landde in slecht weer op vliegveld Orio al Serio, in de Italiaanse plaats Bergamo. http://www.rtlnieuws.nl/b(...)en-belandt-vangrails [ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 05-08-2016 11:10:00 ] | |
Iemand91 | vrijdag 5 augustus 2016 @ 11:39 |
De crash van de Emirates 777 heeft ook gevolgen gehad voor de Emirates vluchten van/naar Nederland. EK149 van woensdagmiddag (gepland vertrek om 14:55 uur) en aankomst om 20:00 uur in Amsterdam vertrok pas om 03:38 uur donderdagochtend en kwam dus ook pas gisterochtend 08:13 uur aan in Amsterdam; een vertraging van 12:13 uur. Deze vertrok weer om 09:50 uur naar Dubai. Dezelfde vlucht gisteren is ook met vertraging vanuit Dubai vertrokken (zo'n 4 uur) en kwam pas om 23:34 uur op Schiphol. Is afgelopen nacht om 01:40 weer vertrokken naar Dubai. De middagvlucht (EK147/EK148) van gisteren is wel normaal verlopen; maar deze werd wel uitgevoerd door de 615 stoelen tellende A6-EOP. (overigens niet de eerste keer dat Emirates deze configuratie ingezet heeft op Schiphol) [ Bericht 8% gewijzigd door Iemand91 op 05-08-2016 11:49:25 ] | |
Sunri5e | vrijdag 5 augustus 2016 @ 12:16 |
Is de A6-EOP ingevuld met meer stoelen? | |
zlotka | vrijdag 5 augustus 2016 @ 12:39 |
KL661 terug naar Schiphol? | |
boriq | vrijdag 5 augustus 2016 @ 12:41 |
| |
boriq | vrijdag 5 augustus 2016 @ 12:45 |
A6-EOP heeft maar twee klasses (business en economy) ipv de gebruikelijke drie (First, business en economy) op de A380 van Emirates. Ze vliegen onder andere naar Copenhagen en andere bestemmingen die minder first class nodig hebben, gaat om een verschil van ongeveer 150 economy seats die er extra in zitten. | |
derLudolf | vrijdag 5 augustus 2016 @ 13:06 |
Houston we got a problem? | |
Sunri5e | vrijdag 5 augustus 2016 @ 13:32 |
Dan vind ik dat ze nog best ver doorvliegen na een birdstrike. | |
G-Pier | vrijdag 5 augustus 2016 @ 19:07 |
Vandaag weer eens een werkdagje, dit zijn de bijzondere dingen die ik heb meegemaakt. - Gisteren en vandaag was Aankomst 2 op last van KMAR afgesloten voor bepaalde tijd, reden is niet gegeven. - Het regende alleenreizende kinderen vandaag. | |
airportmadness | vrijdag 5 augustus 2016 @ 19:26 |
Dat aankomst 2 soms gesloten wordt is correct, dat gebeurt om capaciteits problemen bij de KMAR. Zo kunnen de andere filters toch nog een soort van normaal functioneren. | |
NewHorizon | vrijdag 5 augustus 2016 @ 19:36 |
Valt wel mee toch? Procedures afwerken, conference calls, fueldump, etc. | |
OEM | vrijdag 5 augustus 2016 @ 23:07 |
Na die 777 en die 737 nu een kleintje (Metroliner) op Sint-Maarten met een alternatieve landing: http://www.soualigapost.c(...)ssage-%C3%A0-juliana | |
Iemand91 | zaterdag 6 augustus 2016 @ 00:39 |
Of in dit geval; dat ze elders wordt gespoten (Portland). | |
LangeTabbetje | zaterdag 6 augustus 2016 @ 05:42 |
Nou ja, aan de andere kant hebben luchtvaartmaatschappijen er wel een handje van om claims voor verloren gegane baggage jaren te laten slonsen cq af te wijzen | |
buzz1291 | zaterdag 6 augustus 2016 @ 10:51 |
Wat denk je van: oh paspoort en portemonee heb ik onderweg toch niet nodig, doe maar in rolkoffer, op slot en in overheadlocker. Die wil je er kost wat kost bij een evacuatie toch wel ff uit hebben. Note to self: laptop tas(je) met alle essentiele zaken toch voortaan maar onder de seat in front of you | |
inkjet | zaterdag 6 augustus 2016 @ 22:24 |
Ook dat mag je formeel niet meenemen ('leave everything behind'). Het grijpt wel beter weg dan wanneer je eerst de overhead bin moet openen, terwijl veel anderen in paniek met hetzelfde bezig zijn. | |
derLudolf | zaterdag 6 augustus 2016 @ 22:46 |
Precies een je zult maar in Dubai staan, zonder paspoort of portemonnee. | |
El_Grando101 | zondag 7 augustus 2016 @ 19:16 |
Als je dood bent heb je daar natuurlijk ook niets meer aan. Wat een ongelooflijke schijt vlieg zomer is het zeg. | |
Gitarist | maandag 8 augustus 2016 @ 11:41 |
bron Misschien is dit voor een ingewijde in de luchtvaartwereld (wat ik niet ben) logisch, maar ik ben toch wel verbaasd dat een softwaresysteem die "nationwide" plat ligt, ook impact heeft op de vluchten naar/van buiten de VS. Ik zou eerder verwachten dat (bijvoorbeeld) alleen de VS vluchten uitvallen, maar dat de vluchten naar buiten de VS gewoon door kunnen gaan (of andersom) en dat die systemen niet of in mindere mate gekoppeld zijn. [ Bericht 1% gewijzigd door Gitarist op 08-08-2016 12:09:10 ] | |
NewHorizon | maandag 8 augustus 2016 @ 11:55 |
Nu is het niet helemaal duidelijk welke systemen niet meer werken, maar als dat onder andere de boekings- of beladingssystemen zijn dan heb je toch een probleem. Ook voor vluchten naar het buitenland. Ook zal je op de outstations zekere koppelingen hebben met het systeem in Amerika. | |
inkjet | maandag 8 augustus 2016 @ 20:37 |
Passagiers vervoerd juli 2016 (bron NOS): Transavia 1,63 M KLM 2,9 M NL 4,53 AirFrance 4,64 M Dat is een interessante verhouding! | |
Sunri5e | maandag 8 augustus 2016 @ 20:57 |
| |
airportmadness | maandag 8 augustus 2016 @ 21:03 |
Vandaag gevlogen naar Münster-Osnabrück, zal later deze week even een filmpje erop zetten | |
El_Grando101 | dinsdag 9 augustus 2016 @ 12:10 |
Leuk man, met de 172? | |
Iemand91 | woensdag 10 augustus 2016 @ 00:16 |
Weinig van overgebleven: (naast de eerste hull-loss van Emirates ook de eerste hull-loss van een 777-300 . De China Southern A380 van vandaag is vanmorgen uitgeweken naar Parijs wegens onweer. Ook KLM's 777-200ER PH-BQM uit Lagos moest uitweken; deze ging naar Köln-Bonn. Beiden vlogen later door naar Amsterdam. | |
G-Pier | woensdag 10 augustus 2016 @ 16:30 |
Het filmpje is allang viraal gegaan maar dat neemt mijn verbazing niet weg: hoe is het mogelijk dat hij door de gate is gekomen? | |
DeaDLocK2K | woensdag 10 augustus 2016 @ 16:57 |
Straks met KL612 naar huis <3 | |
Sebastiaan92 | woensdag 10 augustus 2016 @ 17:22 |
Vrij vreemd dat hem dat gelukt is ja. Maar wellicht nog vreemder is dat de piloot hem ook nog aan boord heeft genomen.... | |
G-Pier | woensdag 10 augustus 2016 @ 17:55 |
Wanhopige Ryanair-passagier gearresteerd MADRID - De man die uit een aviobrug sprong en het platform op rende om een Ryanair-vlucht te halen is door de Spaanse politie gearresteerd. Dat gebeurde volgens Associated Press echter pas na de landing van zijn vlucht op de Canarische Eilanden. Hoe de man alsnog aan boord heeft weten te komen is niet bekend. Naar nu blijkt had de man zijn instapkaart op zak en was door de veiligheidscontrole gegaan, maar hij was te laat voor de boardingprocedure van de vlucht naar Las Palmas. Daarop wist hij via een nooduitgang toegang te krijgen tot een aviobrug, waar geen vliegtuig aan geparkeerd stond. Aan het uiteinde van de aviobrug sprong hij met zijn bagage ruim drie meter omlaag en rende over het platform richting het weg taxiënde vliegtuig. Uiteindelijk houden platformmedewerkers hem tegen. De identiteit van de man is niet bekend, maar het zou gaan om een Boliviaan. Het is vooralsnog een raadsel hoe de man na zij opvallende actie alsnog aan boord van zijn vlucht naar Las Palmas heeft weten te komen. Na aankomst op Gran Canaria werd hij gearresteerd voor het overtreden van de regels rond luchthavenbeveiliging. Er zou hem een boete van 45.000 euro boven het hoofd hangen. De beelden van het incident zijn gemaakt door een luchthavenmedewerker. http://www.luchtvaartnieu(...)ssagier-gearresteerd | |
inkjet | woensdag 10 augustus 2016 @ 18:02 |
Oeps, de PH-BFP is net als KL611 pas om 17:47 vertrokken van de 36L. Normale vluchtduur is bijna acht uur. | |
DeaDLocK2K | woensdag 10 augustus 2016 @ 18:35 |
Kreeg net een mail. 4,5 uur vertraging. | |
airportmadness | woensdag 10 augustus 2016 @ 21:13 |
Piper dit keer! | |
Adrie072 | donderdag 11 augustus 2016 @ 01:28 |
Het moet niet gekker worden, achter de bus aanrennen kan nog net.... | |
DeaDLocK2K | donderdag 11 augustus 2016 @ 03:16 |
Boarden is nog niet begonnen. Geen probleem. Liever vijf uur vertraging dan 4,5. Veel liever zelfs.ik wil wel gewoon graag naar huis nu. | |
El_Grando101 | donderdag 11 augustus 2016 @ 14:25 |
Ahh ook niets mis mee. Filmpje al online? Ik heb deze zomer echt veel te weinig gevlogen, was het goed weer had ik geen tijd. Heb ik wel tijd is het kut weer. | |
buzz1291 | donderdag 11 augustus 2016 @ 19:23 |
Volgens FlightAware is deze vlucht vandaag GECANCELLED!! Nachtje hotel en 600 euro cashen, niet verkeerd toch? | |
airportmadness | vrijdag 12 augustus 2016 @ 00:36 |
Nog niet, beetje druk gehad op het werk. Zal kijken of ik het dit weekend kan regelen. Ik weet precies wat je bedoeld... Wat vlieg jij en waar? | |
Iemand91 | vrijdag 12 augustus 2016 @ 12:43 |
Just FYI; Emirates EK147 naar Amsterdam is onderweg met de 615-zitter A6-EOY. | |
G-Pier | zaterdag 13 augustus 2016 @ 08:45 |
AA heeft eergisteren de vacature opengezet voor Dutch speaking Flight Attendants. | |
Fred | zaterdag 13 augustus 2016 @ 13:28 |
Gaat lekker daar bij Barcelona: Vueling A320 and Blue Panorama B763 near Barcelona on Jul 24th 2016, near collision Swiss A321 and Vueling A320 at Barcelona on Jul 25th 2016, near collision En vandaag in het lichtere snack-nieuws: Donderdag is de CS-TQU (geleased door Corendon Dutch Airlines) uitgeweken naar Frankfurt. Bij het opwarmen van de snacks aan boord was een oven defect geraakt door brand. De passagiers aan boord die dachten die avond aan de giros te zitten (het toestel was op weg naar Rhodos), kwamen waarschijnlijk niet verder dan een Frankfurter. Gisteren is het toestel na herstel naar Amsterdam gevlogen, de passagiers zijn ongetwijfeld met een ander toestel verder vervoerd. | |
inkjet | zaterdag 13 augustus 2016 @ 13:40 |
De TC-TJJ. | |
El_Grando101 | zaterdag 13 augustus 2016 @ 16:57 |
152/172 EHHO. | |
Fred | zaterdag 13 augustus 2016 @ 17:16 |
Een YK42 had iets meer meters nodig om te stoppen dan de baan langs was in Ufa(Rusland). Het toestel, dat verdacht veel lijkt op een Boeing 727, is van 1979 tot 2003 gefabriceerd. In die 34 jaar zijn er maar liefst 185 gebouwd. | |
Iemand91 | zaterdag 13 augustus 2016 @ 23:03 |
Throwback Saturday. 21 januari 1986: De Concorde vierde haar 10e verjaardag van commerciële service. Daarom werd op 26 december 1985 nagenoeg de gehele Concorde vloot van British Airways vastgelegd. Het 7e toestel stond in de paint shop voor de nieuwe livery. (als je goed kijkt zie je dat 4 toestellen al de nieuwe livery hebben). Dit was de eerste keer dat zoveel Concordes tegelijk gefotografeerd werden. De volgende keer gebeurde eind 2000 toen de modificaties werden uitgevoerd om de vloot weer vliegend te krijgen. (Na de crash van Air France 4590 op 25 juli 2000) [ Bericht 4% gewijzigd door Iemand91 op 14-08-2016 13:16:42 ] | |
Oversight | zondag 14 augustus 2016 @ 19:27 |
| |
Iemand91 | zondag 14 augustus 2016 @ 20:59 |
| |
DeeBee | zondag 14 augustus 2016 @ 21:04 |
Prachtig. | |
airportmadness | zondag 14 augustus 2016 @ 22:30 |
Leuk! Ben vandaag naar Dortmund gevlogen! | |
Sunri5e | dinsdag 16 augustus 2016 @ 10:31 |
El_Grando101 | dinsdag 16 augustus 2016 @ 15:46 |
Tof man. Duitsland is een mooi vliegland en goedkope peut op de kleinere velden. | |
zlotka | woensdag 17 augustus 2016 @ 11:56 |
Waarschijnlijk niet helemaal het goede topic maar goed. Ik ben van plan om (misschien) morgen dagje naar Schiphol te gaan. Nu lijkt het me wel leuk om even bij de polderbaan te kijken maar ik ben afhankelijk van het OV. Na wat zoeken is de enige optie om vanaf vijfhuizen de laatste 2.5 km te lopen. Is er iemand die dit wel eens gedaan heeft of vaker doet en weet of dit enigszins te doen is? Anders wordt het gewoon het panoramaterras aangezien de buitenveldert niet zo regelmatig wordt gebruikt om daar een middag te gaan staan. | |
Iemand91 | woensdag 17 augustus 2016 @ 14:36 |
Jawel hoor. Waar anders? Heel lang geleden heb ik het wel eens gedaan. Had toen bushalte Expo Haarlemmermeer. Kan me herinneren dat het maar een eind lopen was met als ultieme pech dat zodra ik bij de Polderbaan was; deze niet meer gebruikt werd. Voor niets een uur onderweg. De Polderbaan is gewoon slecht bereikbaar met OV. Ik zou de buslijnen pakken die rond Schiphol rijden en dan daar bij een baan/plek uitstappen. Zoals hier, hier of hier (McDonalds). Ik heb ook wel eens hier gestaan (precies hier op talud naast lantaarnpaal) maar weet niet of dat wel zo slim is. Die laatste is wel een mooie plek om toestellen head-on op de foto te zetten maar dan moet je wel véél milimeters hebben op je camera/objectief. (wat ik helaas niet had ) Dit was mijn max (crop-DSLR met max. 210mm): Amsterdam Schiphol Airport - 05-07-2016 by Iemand91, on Flickr Amsterdam Schiphol Airport - 05-07-2016 by Iemand91, on Flickr | |
Oversight | woensdag 17 augustus 2016 @ 14:40 |
Weet er iemand toevallig wat dat poortje is dat bij de ingang van de spottersplek van 06, waar je onderdoor moet rijden voordat je die parkeerplaats kan oprijden? | |
zlotka | woensdag 17 augustus 2016 @ 14:49 |
Thanks voor de tips. Volgens maps is het een half uurtje lopen wat Opzich wel mee valt vind ik. Wel jammer als dan de baan dicht is inderdaad maar goed volgens mij valt dat wel mee over het algemeen. De plek bij de McDonald's is een stuk makkelijker ja, maar de buitenveldertbaan wordt niet zoveel gebruikt volgens mij, dus de kans dat die dicht is is wel aanwezig. Ik ga straks even naar die andere plekken kijken, foto's maken heeft niet echt een prioriteit voor mij dus ben nog wel flexibel | |
Iemand91 | woensdag 17 augustus 2016 @ 14:54 |
Heb je een smartphone? Dan Flightradar24 installeren en Luchtverkeerleiding Nederland in de gaten houden. | |
zlotka | woensdag 17 augustus 2016 @ 14:56 |
Ja ik hou lvnl wel in de gaten. Denk dat ik in ieder geval even naar de MCDonald's ga als de baan open is, verder zie ik het wel. Als het mooi weer is als vandaag dan is een stukje lopen geen probleem. | |
Piles | woensdag 17 augustus 2016 @ 15:05 |
Spottersplek 06 is al jaren dicht toch | |
Oversight | woensdag 17 augustus 2016 @ 15:07 |
Mijn vergissing , ( want leek ) ... Ik bedoelde dus 36L of polderbaan zoals jullie zeggen. Net voor je de parkeerplek oprijdt ga je onder een soort poortje door, wat lijkt op een scan-dinges, geen flauw idee wat het is. Ik heb even op google maps gekeken, maar die heeft maar 1 foto op die plek, en de patatkraam staat er precies voor. | |
OEM | woensdag 17 augustus 2016 @ 19:43 |
Is dat niet gewoon een hoogte-poortje om te voorkomen dat die parkeerplaats verandert in een oostblok-trucker-party-centre? | |
flipsen | woensdag 17 augustus 2016 @ 21:11 |
Het is Oversight he, dus die ziet er vast iets interessanters in | |
Oversight | woensdag 17 augustus 2016 @ 21:17 |
Die hebben meestal een balk met kettingen eraan, en rood-witte strepen, voor als iemand het toch probeert, en daar komen geen draden uit. Deze is zwart en heeft andere vorm, en er komen draden uit die de grond ingaan. | |
Oversight | woensdag 17 augustus 2016 @ 21:20 |
Niet zoiets dus, en ik heb geen foto kunnen vinden van het ding wat daar staat. | |
OEM | woensdag 17 augustus 2016 @ 22:15 |
Ziet er toch heel erg uit als een ding dat iig ook als doorrijhoogteportaal fungeert. | |
#ANONIEM | woensdag 17 augustus 2016 @ 22:17 |
Volgens mij staat er naast een camerapaal. | |
Oversight | woensdag 17 augustus 2016 @ 22:18 |
Dat rood-witte ding hing er een paar maanden geleden nog niet aan, anders had ik het niet gevraagd, zal wel dan..., dank voor de moeite. | |
zlotka | donderdag 18 augustus 2016 @ 17:43 |
Het is gelukt met het ov vandaag. Stukje lopen viel mee qua afstand maar de weg zelf is enigszins gevaarlijk . Wel een mooie dag gehad | |
Iemand91 | donderdag 18 augustus 2016 @ 23:17 |
Nou mensen, op naar China: Chinezen verleiden piloten met dollars tot overstap En dit begint nu wel heel triest te worden hoor: FNV wil KLM predicaat 'Koninklijke' laten ontnemen Wel een beetje 1+1=2 post dit. EDIT:
[ Bericht 6% gewijzigd door Iemand91 op 19-08-2016 00:30:08 ] | |
airportmadness | vrijdag 19 augustus 2016 @ 00:22 |
Allemaal uitstappen! | |
Xtreem | vrijdag 19 augustus 2016 @ 07:50 |
Voor de piloten met China aspiratie wel even wat verplicht leesvoer: Flying upside down Link 1 Link 2 400 pagina tellende rant van een Amerikaanse piloot in China. Ik kan niet beoordelen wat hij schrijft over safety e.d. maar wat hij schrijft over hoe Chinezen (staatsbedrijven...) werken klopt wel aardig (al zet hij wel alles in een negatief perspectief). | |
NewHorizon | vrijdag 19 augustus 2016 @ 10:58 |
Mooi boek inderdaad, een safetycultuur is zo goed als non-existant daar. Sowieso als Westerling word je daar als voetveeg gebruikt en heb je ook als gezagvoerder weinig in te brengen. Maarja, de dollartekens in de ogen hč | |
Xtreem | vrijdag 19 augustus 2016 @ 13:50 |
Ik ken het vooral uit andere sectoren, maar het is vooral een 'andere' safety cultuur. Veel regels, maar weinig handhaving en geen inzicht. Iedereen breekt de regels, en als het misgaat krijg je daarvoor op je lazer, maar het is in de dagelijkse business doodnormaal om flexibel met de regels te zijn in de sectoren waar ik actief in ben | |
NewHorizon | vrijdag 19 augustus 2016 @ 14:20 |
Ja, dat is toch juist een hele slechte cultuur? Een goede cultuur kenmerkt zich imo door duidelijke en doordachte procedures waar iedereen zich aan houdt, en als iets (bijna) misgaat kun je daar een rapport over schrijven zonder consequenties. Ook als iets je eigen schuld was. | |
Fred | zaterdag 20 augustus 2016 @ 16:38 |
#ANONIEM | zaterdag 20 augustus 2016 @ 16:46 |
Hij kijkt wel vrolijk. | |
#ANONIEM | zaterdag 20 augustus 2016 @ 16:48 |
Maar is dat een impact van een grote vogel of zo? ziet er nogal bloederig uit. | |
Iemand91 | zaterdag 20 augustus 2016 @ 19:32 |
Jup: Bron | |
Iemand91 | zaterdag 20 augustus 2016 @ 21:24 |
Op dit moment staan er twee Emirates A380's op Schiphol. De middagvlucht van vandaag (uitgevoerd door de 615-stoelen tellende A6-EOX) is teruggekeerd naar Dubai. Reden is onbekend maar zuurstofmaskers zijn omlaag gegaan: Uiteindelijk heeft een tweede toestel (de eveneens 615-stoelen tellende A6-EOR) de vlucht overgenomen; deze is om 20:25 uur op Schiphol geland met ruim 7 uur vertraging. Deze landde 14 minuten na de avondvlucht van vandaag. EK148 (middagvlucht) staat gepland om te vertrekken om 22:00 uur; de avondvlucht EK149 om 22:10 uur. EDIT @ 22:25 uur: beide toestellen zijn net achter elkaar vertrokken met zo'n 5 minuten verschil. Dit is een van de weinige keren dat er twee Emirates A380's op Schiphol staan. A380 fanclub Lelystad zegt dat het de 4e keer is maar ik geloof dat de middagvlucht wel vaker een vertraging heeft gehad die mogelijk lang genoeg was om tegelijk twee A380's op Schiphol te hebben. [ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 20-08-2016 22:53:05 ] | |
Fred | zaterdag 20 augustus 2016 @ 22:33 |
A6-Extra OXygen? | |
Iemand91 | zaterdag 20 augustus 2016 @ 22:37 |
Fred | zondag 21 augustus 2016 @ 12:06 |
Hollywood heeft een film gemaakt over de noodlanding in de Hudson van vlucht AW1549 in 2009. De film richt zich vooral op het op verhaal van de gezagvoerder Chesley B. "Sully" Sullenberger (gespeeld door Tom Hanks) en heet dan ook "Sully". Dit najaar in de bios te zien. | |
Sunri5e | zondag 21 augustus 2016 @ 12:56 |
Er zijn toevallig geen foto's van dat ze er beide staan? | |
Fred | zondag 21 augustus 2016 @ 13:01 |
G9 en E18 zijn niet samen op 1 foto vast te leggen. Dan blijft over dat je net op de juiste plek moet staan als eentje aan de gate staat en de ander voor bij taxiet. | |
Iemand91 | zondag 21 augustus 2016 @ 16:47 |
Ik ben ze nog niet tegengekomen. Wel foto's dat ze achter elkaar aankomen. Wel als je ene panorama maakt tegenover de Buitenvelderbaan. Oké; je ziet dan beide toestellen in het geheel, maar wel deels. Of als je net komt overvliegen ofzo. | |
Sunri5e | zondag 21 augustus 2016 @ 17:16 |
Waar kun je die vinden? | |
Iemand91 | zondag 21 augustus 2016 @ 17:21 |
Op de genoemde facebookpagina of op twitter. Zoek bij dat laatste maar 'ns op de vluchtnummer. Met "foto's dat ze achter elkaar aankomen" bedoel ik wel verschillende foto's; ze staan nog steeds niet beide op één foto. | |
vipergts | zondag 21 augustus 2016 @ 18:42 |
Ik ben ooit eens teruggekomen uit istanbul met Turkish waar tijdens de vlucht iemand ziek werd dan wordt er natuurlijk even om een ambulance gevraagd en of je even blijft zitten na de landing zo dat die mensen even door het gangpad kunnen. Je kunt wel raden wat er gebeurde. | |
Woods | zondag 21 augustus 2016 @ 19:12 |
Ik woon in omgeving Schiphol, heb helaas geen dslr cam maar zou ik ze op een plek allebei (deels) fotograferen? | |
Iemand91 | zondag 21 augustus 2016 @ 20:03 |
Je weet dat dit allang voorbij is toch? Maar goed; komende week nog komt de China Southern A380 naar Schiphol. Deze landt 05:10 uur op Schiphol (volgens planning dan) en wordt na afhandeling op een remote platform gezet. Gepland vertrek is om 14:50 uur en wordt bij gate E18 afgehandeld dus een tijdje voor 14:50 uur wordt deze naar die gate gesleept. Op dat moment staan er dan dus twee A380's aan de gate bij Schiphol aangezien op dat moment de A380 van Emirates ook al even bij gate G09 staat en 30 minuten na de China Southern vertrekt. Je zou het vanaf de nieuwe parkeergarage P3 ten noorden van de Buitenvelderbaan kunnen proberen. Het schijnt dat je daar erg mooi (over)zicht hebt op Schiphol(centrum). Zelf helaas nog niet wezen kijken daar. Ik geloof dat vanaf de McDonalds parkeerplaats de G-pier niet of nauwelijks te zien is, laat staan de A380 van Emirates die daar dan nog weer achter staat. Hooguit de staart. Maar omdat ze zover van elkaar staan zul je wel een panorama moeten maken, want met een foto kom je er niet. Tenzij je wide-angle hebt waar je de toestellen erg klein op de foto krijgt. [ Bericht 3% gewijzigd door Iemand91 op 21-08-2016 20:09:58 ] | |
Iemand91 | maandag 22 augustus 2016 @ 12:39 |
De Olympische Spelen zijn voorbij. Tijd om de spelers op te halen dus. KLM heeft de #OrangePride PH-BVA 777-300ER gestuurd; deze is momenteel onderweg naar Rio. Qantas heeft een 747-400ER (VH-OEJ) een Olympisch tintje gegeven. Deze zou de Australische sporters ophalen uit Rio via Los Angeles, maar is momenteel juist weer op weg terug naar Sydney. Lufthansa stuurt een 747-8i (D-ABYK) naar Rio. Deze kist staat momenteel in Buenes Aires maar vliegt door naar Rio. British Airways heeft een 747-400 (G-CIVA) opgekleurd; deze is momenteel ook onderweg naar Rio. En hoewel Air France geen toestel heeft aangepast doen ze toch iets bijzonders; over ruim een uur vertrekt een A380 (F-HPJJ) naar Rio in plaats van de reguliere A330-200 op deze vlucht. Dit is een van de weinige keren dat er een A380 naar Zuid-Amerika gaat en slechts de tweede keer dat dit type een commerciële vlucht naar het continent maakt; Emirates vloog op 14 november 2015 eenmalig een A380 naar Săo Paulo. Hiervoor is de A380 alleen tijdens de testperiode in Zuid-Amerika geweest. [ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 22-08-2016 14:19:58 ] | |
biertapper | maandag 22 augustus 2016 @ 13:23 |
Tevens nog een tweede vlucht onderweg naar Rio: https://www.flightradar24.com/KLM795/ac12a9b | |
Iemand91 | maandag 22 augustus 2016 @ 15:24 |
Over de A380 gesproken; zoals ik hierboven al heb aangegeven; deze week is de laatste week voor de China Southern A380. Vanaf maandag 29 augustus komt de A330-300 weer op de Beijing-route. De A380 wordt eerder dan gepland van de route gehaald; oorspronkelijk zou deze nog t/m 30 oktober naar Amsterdam komen. Oorzaak is onder andere de verlaagde stroom Chinese toeristen naar Europa vanwege de aanslagen. De A380 komt elke dag aan om 05:10 uur en vertrekt weer om 14:50 uur. Althans, volgens de planning... Amsterdam Schiphol Airport - 05-07-2016 by Iemand91, on Flickr | |
Sparqq | dinsdag 23 augustus 2016 @ 10:29 |
Ik stap er over een paar uurtjes in, eerste keer A380. Ik ben benieuwd. | |
Iemand91 | dinsdag 23 augustus 2016 @ 12:51 |
#OrangePride komt nu binnen op Schiphol. Opgewacht door 2 F-16's en wordt afgehandeld op het Romeo-platform. Live-stream hier: http://www.rtvnh.nl/nieuw(...)n-landen-op-schiphol EDIT: lol, Willem-Alexander en familie rijden snel en opvallend weg. EDIT #2: lekker schelden op elkaar die journalisten [ Bericht 20% gewijzigd door Iemand91 op 23-08-2016 13:28:51 ] | |
Iemand91 | dinsdag 23 augustus 2016 @ 15:20 |
Vandaag een historische dag in de Verenigde Staten. In 1 etmaal zal American Airlines 20 McDonnell Douglas MD-80 toestellen uitfaseren; 12 MD-82 en 8 MD-83. Alle twintig toestellen worden naar Roswell, New Mexico gevlogen; 18 van de 20 toestellen zullen binnen een tijdsbestek van 90 minuten arriveren elke 5 minuten zal er een MD-80 in Roswell landen; de laatste 2 toestellen arriveren 5 minuten na elkaar zo'n 3 uur na het 18e toestel. De gemiddelde leeftijd van de 20 toestellen is 28 jaar. Dit wordt een van de grootste - zo niet dé grootste - uitfaseringsronde in één dag in de luchtvaartgeschiedenis. American Airlines heeft op dit moment nog 81 MD-80 toestellen in de vloot; over net geen 9 uur is dit gereduceerd tot 61 toestellen. De maatschappij faseert dit jaar 45 MD-80 uit waardoor het eind 2016 52 toestellen overhoudt. Eind 2017 moet de laatste MD-80 de vloot hebben verlaten. Eens bestond de totale MD-80 vloot bij American Airlines uit 370 toestellen Roswell: | |
spapaars | dinsdag 23 augustus 2016 @ 15:49 |
Piloot/Gezagvoerder : Leo Visser. | |
Sunri5e | dinsdag 23 augustus 2016 @ 21:36 |
AUW
| |
zlotka | dinsdag 23 augustus 2016 @ 21:54 |
| |
bluemoon23 | woensdag 24 augustus 2016 @ 00:41 |
Mooi | |
Adrie072 | woensdag 24 augustus 2016 @ 02:17 |
Ben weer met plezier aan het meelezen hier! | |
Iemand91 | woensdag 24 augustus 2016 @ 11:20 |
Nog mooie beelden van de aankomst van #OrangePride gisteren, genomen vanuit een van de F-16's: [ Bericht 20% gewijzigd door Iemand91 op 24-08-2016 11:36:56 ] | |
NewHorizon | woensdag 24 augustus 2016 @ 14:07 |
Gaaf hoor Alle azijnpissers staan ook gelijk weer te roeptoeteren over belastinggeld op de bekende nieuwssites | |
Blue_Panther_Ninja | donderdag 25 augustus 2016 @ 17:59 |
Alle 20 toestellen zijn dus binnenkort te koop? | |
Iemand91 | donderdag 25 augustus 2016 @ 18:32 |
Bij je lokale supermarkt ja: Ze worden ontdaan van bruikbare onderdelen (welke AA vast nog goed kan gebruiken voor het laatste jaar dat ze nog met dit type vliegen) en rest wordt gesloopt. Foto toen de eerste 18 gearriveerd waren: [ Bericht 11% gewijzigd door Iemand91 op 25-08-2016 22:13:54 ] | |
Blue_Panther_Ninja | donderdag 25 augustus 2016 @ 22:22 |
Jammer | |
Iemand91 | vrijdag 26 augustus 2016 @ 15:08 |
Morgen twee nieuwe toestellen op Schiphol. De 7e 787-9 komt morgen (volgens planning) aan om 07:55 uur. Registratie is PH-BHH en heeft de naam Jasmine / Jasmijn. Daarnaast moet om 18:25 uur de 3e Embraer E175 aankomen. PH-EXI komt binnen vanuit Faro. PH-BHH KLM Royal Dutch Airlines Boeing 787-9 Dreamliner - C/N 38767 / LN 463 Jasmine/Jasmijn by Woodys Aeroimages, on Flickr Embraer E-175 (E-170-200/STD) by Marco Zappatori's Agency, on Flickr | |
mar456 | vrijdag 26 augustus 2016 @ 16:22 |
Bij KLM vliegen ze nog wel, ANA is wat minder blij..
| |
Mikey92 | vrijdag 26 augustus 2016 @ 16:24 |
Komt omdat KLM met de GE motoren vliegt;) | |
inkjet | vrijdag 26 augustus 2016 @ 17:42 |
PH-EXI is nu te zien op FR24 als KL9968. Net uit Recife vertrokken. | |
kree | zaterdag 27 augustus 2016 @ 15:44 |
PHECE cirkelt al de hele nacht boven, Linkje via database ligt plat, enid idee waarom? | |
OEM | zaterdag 27 augustus 2016 @ 21:00 |
AUW: TK heeft wat wijzigingen doorgevoerd in hun oorspronkelijke winterplannen http://www.routesonline.c(...)anges-as-of-27aug16/ http://www.routesonline.c(...)anges-as-of-27aug16/ Istanbul Ataturk – Bari Reduce from 4 to 3 weekly Istanbul Ataturk – Basel/Mulhouse Reduce from 14 to 10 weekly Istanbul Ataturk – Bilbao Reduce from previously planned 4 to 2 weekly (5 weekly in summer) Istanbul Ataturk – Birmingham Reduce from 14 to 10 weekly (12 weekly in W15) Istanbul Ataturk – Bremen Reduce from 10 to 7 weekly Istanbul Ataturk – Budapest Reduce from 3 to 2 daily Istanbul Ataturk – Catania Reduce from 7 to 5 weekly Istanbul Ataturk – Cologne Reduce from 21 to 19 weekly Istanbul Ataturk – Copenhagen Reduce from 3 to 2 daily Istanbul Ataturk – Dublin Reduce from 14 to 10 weekly Istanbul Ataturk – Edinburgh Reduce from 7 to 5 weekly Istanbul Ataturk – Ekaterinburg Reduce from 4 to 2 weekly Istanbul Ataturk – Frankfurt Reduce from 28 to 25 weekly Istanbul Ataturk – Graz Reduce from 7 to 4 weekly Istanbul Ataturk – Hamburg Reduce from 4 to 3 daily Istanbul Ataturk – Hanover Reduce from 3 to 2 daily Istanbul Ataturk – Kazan Reduce from 4 to 3 weekly Istanbul Ataturk – Leipzig Reduce from 7 to 5 weekly Istanbul Ataturk – Lisbon Reduce from 14 to 10 weekly Istanbul Ataturk – London Gatwick Reduce from 3 to 2 daily Istanbul Ataturk – Luxembourg Reduce from 7 to 4 weekly Istanbul Ataturk – Lyon Reduce from 14 to 12 weekly Istanbul Ataturk – Madrid Reduce from 3 to 2 daily Istanbul Ataturk – Manchester Reduce from 19 to 14 weekly Istanbul Ataturk – Marseille Reduce from 10 to 5 weekly Istanbul Ataturk – Munich Reduce from 35 to 25 weekly (28 weekly in W15) Istanbul Ataturk – Naples Reduce from 10 to 7 weekly Istanbul Ataturk – Nice Reduce from 8 to 5 weekly (7 weekly in W15) Istanbul Ataturk – Novosibirsk Reduce from 3 to 2 weekly Istanbul Ataturk – Nuremberg Reduce from 14 to 10 weekly Istanbul Ataturk – Pristina Reduce from 14 to 10 weekly Istanbul Ataturk – Riga Reduce from 7 to 4 weekly Istanbul Ataturk – Rome Reduce from 4 to 3 daily Istanbul Ataturk – St. Petersburg Reduce from 7 to 5 weekly Istanbul Ataturk – Salzburg Reduce from 8 to 4 weekly Istanbul Ataturk – Sarajevo Reduce from 14 to 10 weekly Istanbul Ataturk – Sofia Reduce from 3 to 2 daily (18 weekly in W15 from 28DEC15) Istanbul Ataturk – Stavropol Reduce from 3 to 2 weekly Istanbul Ataturk – Stuttgart Reduce from 4 to 3 daily Istanbul Ataturk – Tallinn Reduce from 7 to 5 weekly Istanbul Ataturk – Thessaloniki Reduce from 14 to 10 weekly Istanbul Ataturk – Toulouse Reduce from 7 to 4 weekly Istanbul Ataturk – Valencia Reduce from 7 to 5 weekly Istanbul Ataturk – Vilnius Reduce from 7 to 5 weekly Istanbul Ataturk – Zagreb Reduce from 14 to 10 weekly Istanbul Ataturk – Zaporizhia Reduce from 4 to 3 weekly Istanbul Sabiha Gokcen – Barcelona Reduce from 6 to 4 weekly Istanbul Sabiha Gokcen – Dusseldorf Reduce from 7 to 5 weekly (9 weekly in W15) Istanbul Sabiha Gokcen – Frankfurt Reduce from 7 to 5 weekly (9 weekly in W15) Istanbul Sabiha Gokcen – London Gatwick Reduce from 7 to 5 weekly Istanbul Sabiha Gokcen – Milan Malpensa Reduce from 7 to 5 weekly Istanbul Sabiha Gokcen – Munich Reduce from 7 to 5 weekly (11 weekly in W15) Istanbul Sabiha Gokcen – Rome Reduce from 7 to 5 weekly Istanbul Sabiha Gokcen – Vienna Reduce from 7 to 4 weekly Following routes sees frequency reduction, however the revised frequency is identical to W15 season: Istanbul Ataturk – Barcelona Reduce from 25 to 21 weekly Istanbul Ataturk – Kiev Borispil Reduce from 14 to 13 weekly Istanbul Ataturk – Malta Reduce from 14 to 10 weekly Istanbul Ataturk – Paris CDG Reduce from 5 to 4 daily Istanbul Sabiha Gokcen – Amsterdam Increase from 7 to 9 weekly Istanbul Sabiha Gokcen – Cologne Reduce from 7 to 5 weekly Following routes sees frequency reduction, however the revised frequency remains an overall increase when compared to W15: Ankara – Jeddah Reduce from 7 to 4 weekly (No operation in W15) Ankara – Madinah Reduce from 7 to 3 weekly (No operation in W15) Istanbul Ataturk – Porto Reduce from 7 to 5 weekly (4 weekly in W15) Istanbul Sabiha Gokcen – Berlin Tegel Reduce from 7 to 5 weekly (No operation in W15) Istanbul Sabiha Gokcen – Brussels Reduce from 7 to 5 weekly (No operation in W15) Following routes converted from year-round to summer-seasonal for 2016/17, meaning no operations from 30OCT16 to 25MAR17 (frequency listed below is based on schedule filing as of 19AUG16): Ankara – Berlin Tegel Previously planned 2 weekly Ankara – Frankfurt Previously planned 3 weekly Ankara – Vienna Previously planned 2 weekly Istanbul Ataturk – Bordeaux Previously planned 4 weekly Istanbul Ataturk – Friedrichshafen Previously planned 7 weekly Istanbul Ataturk – Genoa Previously planned 3 weekly Istanbul Ataturk – Ivano-Frankivsk Previously planned 7 weekly Istanbul Ataturk – Karlsruhe/Baden-Baden Previously planned 4 weekly Istanbul Ataturk – Muenster Previously planned 4 weekly Istanbul Ataturk – Pisa Previously planned 5 weekly Istanbul Ataturk – Rotterdam Previously planned 7 weekly Istanbul Sabiha Gokcen – Baku Previously planned 7 weekly Istanbul Sabiha Gokcen – Erbil Previously planned 4 weekly Istanbul Sabiha Gokcen – Venice Previously planned 4 weekly Istanbul Ataturk – Abuja Reduce from 7 to 5 weekly, which is identical to winter 2015/16 frequencies Istanbul Ataturk – Ashgabat Reduce from 12 to 7 weekly Istanbul Ataturk – Astrakhan Planned restoration of 3rd weekly flight is cancelled Istanbul Ataturk – Baku Reduce from 4 to 3 daily Istanbul Ataturk – Dammam Reduce from 10 to 9 weekly Istanbul Ataturk – Doha Reduce from 14 to 10 weekly Istanbul Ataturk – Guangzhou Reduce from 7 to 6 weekly during selected periods from 01SEP16 to 31DEC16 Istanbul Ataturk – Kuwait City Reduce from 16 to 14 weekly Istanbul Ataturk – Los Angeles Reduce from 11 to 7 weekly Istanbul Ataturk – Najaf Reduce from 7 to 5 weekly Istanbul Ataturk – Nakchivan – Ganja – Istanbul Ataturk Reduce from 3 to 2 weekly Istanbul Ataturk – New York JFK Reduce from 3 to 2 daily. In addition, preliminary scheduling for summer 2017 season from 26MAR17 displays 4 weekly Boeing 777-300ER from 27MAR17 to 27MAY17, 10 weekly from 29MAY17. Istanbul Ataturk – Sharm el Sheikh Previously not covered, TK will resume this route from 10SEP16, initially 4 times a week. Service increases to daily from 30OCT16 Following routes converted from year-round to summer-seasonal for 2016/17, meaning no operations from 30OCT16 to 25MAR17: Istanbul Ataturk – Aqaba Previously planned 3 weekly Istanbul Ataturk – Gassim Previously planned 4 weekly Istanbul Ataturk – Osh Previously planned 3 weekly Istanbul Ataturk – Tlemcen – Batna – Istanbul Ataturk Previously planned 2 weekly Previously reported changes: Istanbul Ataturk – Atlanta Reduce from 7 to 5 weekly Istanbul Ataturk – Hanoi – Ho Chi Minh City – Istanbul Ataturk Increase from 2 to 3 weekly Istanbul Ataturk – Ho Chi Minh City – Hanoi – Istanbul Ataturk Increase from 3 to 4 weekly Istanbul Ataturk – Jakarta Boeing 777-300ER replaces A330-200, 1 daily Istanbul Ataturk – Johannesburg – Durban Northern winter service increases from 3 to 5 weekly, A330-300 service Istanbul Ataturk – Taipei Taoyuan Reduce from 7 to 5 weekly | |
Sunri5e | zaterdag 27 augustus 2016 @ 21:02 |
Jemig! Wat gaan ze met die overcapaciteit doen? | |
bluemoon23 | zaterdag 27 augustus 2016 @ 21:10 |
Rondvluchten boven de Middellandse Zee en politieke tegenstanders van Erdogan eruitgooien ? | |
Sunri5e | zaterdag 27 augustus 2016 @ 23:20 |
Geen flats????? | |
Iemand91 | zondag 28 augustus 2016 @ 01:03 |
Accident: Southwest B737 near Pensacola on Aug 27th 2016, uncontained engine failure
| |
flipsen | zondag 28 augustus 2016 @ 01:12 |
Volgens mij is het Slats of Flaps Doet me erg denken aan het ongeluk met LAPA vlucht 3142 op het nationale vliegveld van Buenos Aires: Later verfilmd, met als acteur een piloot die ook echt bij die maatschappij heeft gevlogen (en eigenlijk op die vlucht had moeten zitten). Bijzonder interessante film over de relatie geldgebrek/safety issues, aanrader: Whiskey Romeo Zulu (zie dat de volledige film op youtube staat, wel in het Spaans). Sinds die film kijk ik werkelijk áltijd of de piloot wel aan de flaps heeft gedacht, ben geloof ik een aardige Sheldon | |
Sunri5e | zondag 28 augustus 2016 @ 08:21 |
Autocorrect | |
Karstman | dinsdag 30 augustus 2016 @ 10:18 |
Whoops Verwarde man probeert deur vliegtuig te openen Een gewone deur openen kan niet tijdens de vlucht maar een nooddeur zou wel moeten kunnen toch? En omdat ik die Eskimo wel leuk vindt maar een plaatje van een van hun kisten: | |
tripel7 | dinsdag 30 augustus 2016 @ 10:32 |
Eh, nee, door de luchtdruk die in het vliegtuig groter is dan erbuiten wordt de deur op z'n plaats gehouden en kan deze niet in flight geopend worden zolang er druk op staat. De deur word normaal geopend door hem iets naar binnen te trekken (wat dus met druk niet lukt) en hem dan gekanteld naar buiten te draaien. edit: dit geldt ook voor de nooduitgangen. [ Bericht 7% gewijzigd door tripel7 op 30-08-2016 11:08:40 ] | |
Sunri5e | woensdag 31 augustus 2016 @ 07:56 |
| |
NewHorizon | woensdag 31 augustus 2016 @ 08:42 |
Jep, en daarnaast zijn er types die locks gebruiken om ook op lage hoogte het openen van deuren tegen te gaan. | |
Iemand91 | woensdag 31 augustus 2016 @ 14:03 |
'Vader van Boeing 747' Joe Sutter overledenEn een persbericht van Boeing zelf: Remembering an 'Incredible' legend Joe Sutter bij allereerste 747 "City of Everett": De eerste vlucht van de 747-8 in de vorm van de 747-8F op 8 februari 2010: Bij de onthulling van de 747-8i op 13 februari 2011: Bij de Handover Ceremony van de eerste 747-8i aan Lufthansa op 1 mei 2012. Lufthansa was een van de drijvende krachten achter de 747 en had volgens Sutter de mooiste livery op de 747. De maatschappij gaf hem eind 2013 hun eerste lifetime achievement award voor zijn bijdrage aan de luchtvaartindustrie. [ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 31-08-2016 14:13:01 ] | |
Iemand91 | woensdag 31 augustus 2016 @ 15:24 |
Herinneren we ons nog dat KLM de biertap introduceerde? Op dit moment is de eerste vlucht met de enige trolleytap die ze hebben (!) onderweg naar Curacao aan boord van de Boeing 747-400 PH-BFB: https://www.flightradar24.com/KLM73H/ad9db8f KLM introduceert biertap op vlucht naar Curaçao
| |
Iemand91 | donderdag 1 september 2016 @ 00:37 |
Historische dag aan de overkant van de plas: Eerste Amerikaanse lijndienstvlucht in jaren onderweg naar Cuba
En per eind oktober houdt British Airways op met vluchten BA3 en BA4; de middagvlucht van London City naar New York JFK via Shannon. Een officiële reden is er nog niet gegeven maar dat er op deze vlucht naar JFK niet meer van de US immigration in Shannon gebruik gemaakt kan worden (in tegenstelling tot BA1) zal er ook wel aan bijdragen. Dat deze kleine busjes uiteindelijk verdwijnen in deze kleuren en deze best wel unieke vluchten is dus niet geheel ondenkbaar. Deze callsigns komen van haar iconische voorganger op deze route; Speedbird Concorde 1 (-4). | |
zlotka | donderdag 1 september 2016 @ 10:23 |
Waarom alleen op deze vlucht dan niet meer? | |
LintuxCx | donderdag 1 september 2016 @ 10:35 |
In Dublin was het iig zo dat ze US customs alleen voor ochtendvluchten deden, vanaf een uur of twaalf ging die afdeling dicht. In Shannon dan ws ook? En ... Waar haal ik het geld vandaan om voor de lol een uur of wat in jets rond te cirkelen? | |
zlotka | donderdag 1 september 2016 @ 11:11 |
Zijn volgens mij trainingen voor piloten van LH. Vliegen erg vaak vanaf en/of bij Bremen | |
Iemand91 | donderdag 1 september 2016 @ 12:17 |
De US Pre-clearance op Shannon sluit om 15:00 uur. Een uur later vertrekt BA3 pas vanuit London City. De vroege sluiting van de faciliteiten komt door bezuinigingen. | |
Iemand91 | donderdag 1 september 2016 @ 23:45 |
The Amur Tiger is back! Stond ruim een jaar geleden voor het eerst op een Transaero 747; EI-XLN: zie post van 22 juni 2015. Helaas ging Transaero 4 maanden later failliet. Nu staat het weer op een (ex)-Transaero 747: EI-XLD voor Rossiya Airlines die een hele vloot ex-Transaero 747's heeft overgenomen. Morgen post ik echter minder mooi nieuws over de 747... | |
Iemand91 | vrijdag 2 september 2016 @ 12:08 |
Over een kleine 3 uur vertrekt vlucht KL861 naar Tokyo Narita Airport. De vlucht wordt uitgevoerd door de Boeing 747-400 PH-BFE. Zoals het er nu op lijkt wordt dit de laatste KLM 747 vlucht naar Tokio en dus ook de laatste 747 vlucht naar Japan. Vanaf morgen wordt de vlucht overgenomen door de Boeing 777. KLM vloog sinds 1971/1972 met de 747 naar Tokio. Toen nog met de gloednieuwe 747-200 via Athene - Beiroet - Delhi - Bangkok - Manilla - Tokyo. En het hoogseizoen/zomer is voorbij wat betekend dat het nu met de uitfasering van de 747 snel gaat. PH-BFK maakt deze dagen haar laatste vluchten. Momenteel is "City of Karachi" onderweg van Beijing naar Amsterdam met verwachte aankomst om 15:01 uur. Vanavond vertrekt ze om 17:20 uur naar Toronto. Zaterdagavond zal ze haar laatste rotatie maken als KL887 naar Hong Kong. Op zondagavond om 19:04 uur zal ze dan voor de allerlaatste keer op Schiphol landen. PH-BFK vloog op 3 mei 1991 haar eerste vlucht en werd op 21 mei 1991 aan KLM geleverd. Hierna wordt ze uitgefaseerd en gereed gemaakt voor haar allerlaatste vlucht naar Mojave dat eind deze maand zal plaatsvinden. Van de oorspronkelijk 22 747's zijn er dan nog 19 over... (PH-BFK vooraan:) | |
DeLuna | vrijdag 2 september 2016 @ 12:23 |
Die laatste foto | |
#ANONIEM | vrijdag 2 september 2016 @ 13:27 |
KLM wou toch investeren in nieuwe vliegtuigen, laat ze dan maar investeren in de nieuwe 747-8 Gaat nooit gebeuren, maar toch... zonde. | |
G-Pier | vrijdag 2 september 2016 @ 19:39 |
Anno 2 september 2016 staat de TUI Cabin Attendant-vacature open!
| |
Iemand91 | vrijdag 2 september 2016 @ 22:15 |
British Airways heeft vorige week zaterdag haar laatste Boeing 767-300ER met longhaul configuratie uitgefaseerd (G-BNWY). Die werd die dag gelijk doorgevlogen naar Cardiff, Wales voor ontmanteling van bruikbare onderdelen. Deze werd vandaag overgevlogen naar MOD St Athan voor sloop. Dat was een héél korte afstand: [ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 02-09-2016 22:35:50 ] | |
Sunri5e | vrijdag 2 september 2016 @ 22:25 |
| |
APK | vrijdag 2 september 2016 @ 22:38 |
Slightly off topic: Is het normaal in de luchtvaart dat er geen salarisindicatie gegeven wordt? | |
G-Pier | vrijdag 2 september 2016 @ 22:42 |
Komt weinig voor, KLC (WA) doet het toevallig wel. Ik citeer van de site:
| |
Iemand91 | zaterdag 3 september 2016 @ 11:56 |
AeroMexico onthult Dreamliner met kindertekeningen
| |
inkjet | zaterdag 3 september 2016 @ 17:45 |
Zoals zo vaak in de luchtvaart: change of plans. PH-BFR is net vertrokken als KL887. Zo te zien vliegt de -BFK de KL895. | |
Sunri5e | zondag 4 september 2016 @ 08:00 |
| |
Sunri5e | zondag 4 september 2016 @ 08:01 |
wiijntje | zondag 4 september 2016 @ 11:18 |
Wat een onzin, 6e baan. Kijk eens wat ze met 2, 3 of 4 banen doen in LHR, IST, DXB, NRT, HKG, LAX, JFK etc. etc. en AMS heeft er al 5 en een half. Er zal vast wel ergens iemand zijn die heel veel geld zal verdienen als die "6e" er komt | |
NewHorizon | zondag 4 september 2016 @ 12:34 |
Kijk eens hoe weinig die velden rekening hoeven te houden met belangengroepen voor omwonenden, milieugroeperingen, etc. Schiphol zit met de huidige regels gewoon aan zijn max, zelfs eroverheen tijdens de piekuren. Dan kan je hooguit nog wat proberen te schuiven met slots, maar ook daar is de rek snel uit. [ Bericht 1% gewijzigd door NewHorizon op 04-09-2016 14:45:35 ] | |
Sparqq | zondag 4 september 2016 @ 12:39 |
Er zijn 3 opties voor schiphol; * niet verder groeien * huidige regelgeving aanpassen / negeren en meer gebruik maken van de huidige banen * een nieuwe baan erbij | |
charon | zondag 4 september 2016 @ 14:00 |
* ergens anders groeien (een vliegveld in zee leggen, of in de markerwaard... | |
Sunri5e | zondag 4 september 2016 @ 14:35 |
Dat heeft, zoals al aangegeven, te maken met de restricties. Ze mogen wel haast maken met die 6e baan want 2020 duurt niet lang meer. | |
Sebastiaan92 | zondag 4 september 2016 @ 14:56 |
Daarbij is het aantal vliegbewegingen op Schiphol hoger dan op veel van die luchthavens. Vanaf Schiphol worden veel kleine markten aangevlogen met kleine vliegtuigen. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Dubai waar het aantal passagiers per vliegtuig veel groter is. | |
derLudolf | zondag 4 september 2016 @ 15:06 |
Gewoon heel Amsterdam platschuiven. Heb je ook geen last meer van een deel van de klagers | |
El_Grando101 | zondag 4 september 2016 @ 17:33 |
Ik ben benieuwd hoe Lelystad in dit plaatje gaat passen. | |
Sunri5e | zondag 4 september 2016 @ 17:56 |
Niet. | |
Sunri5e | zondag 4 september 2016 @ 17:59 |
| |
Sunri5e | zondag 4 september 2016 @ 18:00 |
Wanneer gaan ze nou eens afscheid nemen van die Fransen? | |
El_Grando101 | zondag 4 september 2016 @ 18:14 |
Als die vakantie vluchten van af daar gaan dan komt er toch ook ruimte vrij? Dat was de bedoeling toch. | |
Sunri5e | zondag 4 september 2016 @ 18:20 |
Maar welke maatschappij wil vakantievluchten vanaf Lelystad gaan vliegen? We hebben Rotterdam en Eindhoven toch al als regionale vliegvelden. In Lelystad zie ik echt niets. Echt weer zo'n prestigeproject zoals Twente en Groningen. | |
El_Grando101 | zondag 4 september 2016 @ 18:25 |
Als het een stuk goedkoper kan als op Schiphol komt dat vanzelf wel denk ik. | |
derLudolf | zondag 4 september 2016 @ 18:44 |
Hoe graag ik het ook zal zien...
| |
OEM | zondag 4 september 2016 @ 18:52 |
Dat maakt niet uit. Als het aan ons kamerolifantje in Den Haag ligt, gaan ze gewoon gedwongen worden: http://www.parool.nl/amst(...)e-verlaten~a4281322/ Maar goed, zelfs een kind snapt dat dit weer grandioos gaat mislukken en de belastingbetaler weer enorm veel geld gaat kosten. Maar goed, alles moet wijken voor Achternaam-van-politicus International Airport | |
derLudolf | zondag 4 september 2016 @ 19:00 |
Ik snap ook niet hoe ze dat kunnen bedanken. Is het geen mogelijkheid de vijf-en-halfste baan (Fokkerbaan?) op te waarderen en dan meer te gebruiken? | |
inkjet | zondag 4 september 2016 @ 19:05 |
De voorgestelde 24L/06R kan misschien wel twee kanten uit gebruikt worden, ook voor grotere toestellen. Dat zou een enorm voordeel zijn. Verder is een argument voor de relatief vele banen van Schiphol dat het op die plek vaak hard waait uit verschillende richtingen. | |
derLudolf | zondag 4 september 2016 @ 19:11 |
Kan die baan waar ie parallel aan loopt dat ook? | |
inkjet | zondag 4 september 2016 @ 19:26 |
Nee, de huidige 06-24 wordt eigenlijk maar half gebruikt. Starten naar Zuidwest en landen naar Noordoost. Als je op de 24 zou landen zou je onder normale omstandigheden over Amsterdam aan komen vliegen, net als nu bij de 22 (Oostbaan) het geval is. De voorgestelde baan zou zo maar met een slimme nadering aanzienlijk minder hinder kunnen geven. | |
wiijntje | zondag 4 september 2016 @ 20:45 |
Dus het probleem ligt in de "restricties" die zijn opgelegd. Dan moeten de restricties weg, of verruimd worden. Dit kan m.i. door veel slimmer gebruik te maken van het feit dat vliegtuigen kunnen zweven door de motoren idle te laten draaien. M.a.w.: van een hogere hoogte aanvliegen met de motoren in de idle stand en pas zo laat mogelijk weer gebruik maken van thrust. Met de hedendaagse technieken zou dit moeten kunnen. Als ik zie hoe vaak toestellen op geringe hoogte, 2000 ft. bijvoorbeeld, een heel traject afleggen boven NL, dan is het idd niet gek dat er veel geklaagd wordt en er dus restricites worden opgelegd | |
inkjet | zondag 4 september 2016 @ 21:36 |
Is vandaag ook de PH-KZR uitgefaseerd? | |
NewHorizon | zondag 4 september 2016 @ 22:34 |
Een zogenoemde "continuous descent approach" (CDA) is inderdaad waar op gericht wordt door de luchthavens en luchtvaartmaatschappijen. Niet alleen vanwege geluidsoverlast, maar ook vanwege de brandstofwinst die het oplevert voor de maatschappijen. Helaas is ook dat lang niet altijd mogelijk vanwege de verkeersdrukte. Overigens ontstaat verreweg het meeste overlast door vertrekkend verkeer. De vertrekpiek is dan ook hetgeen dat tegen de restricties aanloopt, CDA verandert daar weinig aan. | |
#ANONIEM | zondag 4 september 2016 @ 22:41 |
24 wordt vaak zat gebruikt bij een zuidwester wind. alleen dan is de approach via 27, Alleen dat zou ik deze situatie niet echt ideaal zijn. | |
OEM | zondag 4 september 2016 @ 22:54 |
How about dit? Lekker de overlast verspreiden met al die kutregeltjes. Wel elk kwartier een andere baanconfiguratie gebruiken. | |
NewHorizon | zondag 4 september 2016 @ 23:06 |
Ik stem voor | |
nattermann | zondag 4 september 2016 @ 23:35 |
Sowieso dit. Beter schuiven ze wat van die grote jongens vluchten naar EHBK of EDDL [ Bericht 1% gewijzigd door nattermann op 05-09-2016 17:51:57 ] | |
Iemand91 | maandag 5 september 2016 @ 14:06 |
Dat lijkt erop. In navolging van British Airways die de all-business vluchten BA3/BA4 tussen London City en New York stopt; stopt die andere all-business operator tussen Luton en Newark ook met de vluchten. Per 25 september stopt stopt La Compagnie met deze route. Als hoofdreden wordt Brexit genoemd. De 757 die nu vrijkomt wordt gebruikt om een tweede dagelijkse vlucht te maken tussen Parijs en Newark. De route tussen Luton en Newark werd gestart in april 2015. CDG | B757-200W La Compagnie | F-HTAG by Mickaël CASTAING, on Flickr | |
Woods | maandag 5 september 2016 @ 17:32 |
Antonov to resume An-225 Mriya production in China.bron: http://www.ch-aviation.co(...)-production-in-china Unreal (Disclaimer: Kan zijn dat ik dit nieuws in dit topic heb gemist het bericht dateert immers van 31 augustus) [ Bericht 2% gewijzigd door Woods op 05-09-2016 18:13:47 ] | |
DeeBee | maandag 5 september 2016 @ 17:40 |
Mooie kist erachter! | |
Woods | maandag 5 september 2016 @ 17:52 |
Ik kan best begrijpen dat de KLM klaagt over o.a Emirates met hun A380. Qater Airways is sinds 2013 volledig in handen van de overheid wat inhoud dat Qater niet op eerlijke manier kan concurreren maar private bedrijven. W.m.d moet je dit soort scum buiten de deur houden. https://web.archive.org/w(...)-becomes-state-owned | |
Iemand91 | maandag 5 september 2016 @ 20:19 |
Zag het inderdaad langskomen een paar dagen geleden. Eerst zien dan geloven. Die 2e 225 staat al decennia stil. Mwah. KLM was ook lang (deels) in handen van de Nederlandse overheid en zowel de Nederlandse als de Franse overheid heeft aandelen in AF/KLM (en die Franse overheid wil/wilde hun stemrecht/invloed onlangs sterk verhogen). De Amerikaanse maatschappijen hebben na 9/11 ook miljarden aan steun ontvangen van de Amerikaanse overheid. En zo zijn er nog wel meer maatschappijen die (deels) in handen van overheden zijn. Tuurlijk; niet helemaal vergelijkbaar met 100% eigenschap, maar toch. | |
zlotka | maandag 5 september 2016 @ 20:29 |
Niet verwacht dat de premiummarkt tussen Parijs en New York ook zo groot is als tussen Londen en New York. | |
Iemand91 | maandag 5 september 2016 @ 20:34 |
Zeker niet zo groot. Maar ze noemen Brexit als oorzaak maar iedereen weet wel dat ze niet kunnen opboksen tegen American Airlines/British Airways, Delta/Virgin Atlantic en United Airlines die samen tientallen vluchten per dag hebben tussen Londen en New York met doorgaande (code-share) vluchten aan beide kanten en hun eigen programma's. Daar kun je als airline met 2 toestellen, geen extra vluchten en beperkt programma weinig tegen beginnen. | |
Woods | maandag 5 september 2016 @ 21:46 |
Is deze gast knettergek geworden 'Overheidssteun aan KLM is schadelijk voor Schiphol' Weliswaar uit 2015 maar het is gezegd. Emirates zal ook wel van de overheid zijn. Geen enkele luchtvaatmaatschappij kan zomaar 150 A380 jumbo aanschaffen/ leasen. Klopt het nou dat ze op grofweg $92 miljard $8 miljard winst draaien? https://en.wikipedia.org/(...)rational_performance [ Bericht 8% gewijzigd door Woods op 05-09-2016 21:56:24 ] | |
Blue_Panther_Ninja | maandag 5 september 2016 @ 21:48 |
Lekker old skool doen!! | |
Sunri5e | maandag 5 september 2016 @ 21:55 |
| |
Iemand91 | maandag 5 september 2016 @ 23:19 |
De laatste take-off van een KLM 747 in Japan, afgelopen zondagmiddag (lokale tijd): Om nog eens indrukwekkende cijfers te geven; na haar landing zondagavond uit Shanghai had ze er 129.500 vlieguren en 15.417 cycles opzitten. Ze is op 21 mei 1991 aan KLM geleverd. Als je die cijfers even omrekent komt dan neer op 14 vlieguren en 1,6 cycle pér dag. En dan moet je daar nog dagen/weken meerekenen dat ze geen enkele vlucht uitvoert. Die is nu wel uitgeput... | |
airportmadness | dinsdag 6 september 2016 @ 01:02 |
Wat is Singapore T3 toch weer een super terminal! Kunnen ze bij ons nog een voorbeeld aannemen! | |
Karstman | dinsdag 6 september 2016 @ 09:15 |
Aanstaande zondag eindelijk mijn eerste vlucht met een 747, paar weken later de 2e en waarschijnlijk laatste. Helaas niet met KLM maar met BA maar aangezien de uitfasering zo hard gaat ben ik blij dat ik nog de kans heb. | |
inkjet | dinsdag 6 september 2016 @ 09:43 |
Inderdaad een druk leven. Al schijnt het dat de -BFD daar nog bovenuit komt. | |
Woods | dinsdag 6 september 2016 @ 11:29 |
Vliegveld London City stilgelegd om Black Lives Matter-protest op landingsbaan http://www.volkskrant.nl/(...)b02d8314a192246cec19 via @volkskrant Jah joh | |
NewHorizon | dinsdag 6 september 2016 @ 11:57 |
Voor de geďnteresseerden, het voorlopig rapport van de crash in Dubai: https://www.gcaa.gov.ae/e(...)016%20-%20A6-EMW.pdf | |
derLudolf | dinsdag 6 september 2016 @ 12:48 |
"Onderhandelen", je moet ze met een crashtender van de baan afjagen. Idioten. | |
Iemand91 | dinsdag 6 september 2016 @ 13:57 |
Klopt; die heeft bijna 136.000 vlieguren; meer dan de recordhouders PH-BUI en -BUH. Durf met aardige zekerheid te zeggen dat PH-BFD het (straal)toestel is met meeste vlieguren ooit. | |
Woods | dinsdag 6 september 2016 @ 14:04 |
Daarnaast is de luchtvaartsector maar een kleine uitstoter in het gehele plaatje en valt onder transportation 31%. Kon het niet verder specialiseren https://www.epa.gov/ghgemissions/overview-greenhouse-gases | |
NewHorizon | dinsdag 6 september 2016 @ 14:44 |
Dit had net zo goed De Speld kunnen zijn, mijn god | |
lyolyrc | dinsdag 6 september 2016 @ 15:03 |
Inderdaad. Generation Snowflake gooit al het "onrecht" in de wereld maar weer eens op één hoop. | |
derLudolf | dinsdag 6 september 2016 @ 15:28 |
Tjah, iedereen noemt zich een kleine uitstoter... Miljoenen automobilisten ook. Overal valt wat winst te halen, alle kleine beetjes helpen Ze zullen wel een punt hebben, maar om het racistisch te noemen is ronduit belachelijk. Man man man, alsof het een keuze is "laten we Congo extra zwaar treffen " | |
Woods | dinsdag 6 september 2016 @ 15:42 |
Ik wil het verder niet laten ontsporen hier maar ook in Afrika begint de luchtvaart enorm te bloeien. Ik ben stiekem wel jaloers dat Ethiopian Cargo met gloednieuwe 777F rondvliegt en hier in Nederland de Nederlandse vracht op zn gat ligt. Kenia Airways idem met gloednieuwe 787's. Daarnaast zijn de mensen daar minder intelligent en laten ze zich onderdrukken door wederom hun eigen mensen. | |
derLudolf | dinsdag 6 september 2016 @ 15:54 |
Die vliegen dan vervolgens veel meer bloemen (rozen) naar Schiphol zeker? | |
Woods | dinsdag 6 september 2016 @ 16:17 |
Die zullen sjokvol zitten. Alle rozen worden tegenwoordig daar gekweekt, miljoenen per dag. | |
derLudolf | dinsdag 6 september 2016 @ 16:26 |
Dat weet dat die daar veel woorden geteeld Maar volgens mij was dat vervoer altijd een klus voor de KLM | |
LintuxCx | dinsdag 6 september 2016 @ 23:16 |
Geen hond die dat snapt, ook zeker in Londen. Constant zeiken over de luchtvervuiling van de vliegvelden in de context van vieze lucht in het stadscentrum. Ja want vliegtuigen die een paar km hoog over je heen vliegen of in de verte opstijgen vervuilen meer dan de duizenden auto's die in datzelfde centrum rondrijden of vooral bij stoplichten staan te idlen. | |
Woods | dinsdag 6 september 2016 @ 23:32 |
Het zal wel komen doordat er laatst in het nieuws stond dat binnen 50 jaar mede door het nieuwe klimaat 50% minder koffie kan worden verbouwd. | |
Randy_S | woensdag 7 september 2016 @ 12:29 |
iets met verkeerde coordinaten invoeren http://www.atsb.gov.au/pu(...)15/aair/ao-2015-029/ | |
derLudolf | woensdag 7 september 2016 @ 16:03 |
Actievoerders weten zelden waar ze het over hebben. | |
Awsom | woensdag 7 september 2016 @ 16:38 |
Zelfs het meest nauwkeurige systeem aan boord klopt niet als je de verkeerde input geeft. | |
Blue_Panther_Ninja | woensdag 7 september 2016 @ 23:38 |
Held!! Boeing 747 Jumbo | |
Sunri5e | donderdag 8 september 2016 @ 09:12 |
| |
Iemand91 | donderdag 8 september 2016 @ 23:21 |
Dragonair plane carrying 295 people collides with delivery van at Hong Kong airport
Wat was die man denkende... | |
NewHorizon | donderdag 8 september 2016 @ 23:34 |
Ja, zo een kist mis je ook zo natuurlijk | |
spapaars | vrijdag 9 september 2016 @ 03:52 |
De tijd dat ik dagelijks over het platform reed (zo'n 10 jaar geleden), stond er bij Martinair Cargo elke dag een Keniaanse DC10 die rozen bracht. | |
flipsen | vrijdag 9 september 2016 @ 11:43 |
Pokémon Go Maar ergens denk ik dat ie al een probleem had voordat hij die motor raakte, flauwgevallen ofzo | |
Iemand91 | vrijdag 9 september 2016 @ 22:16 |
American Airlines heeft een aantal nieuwe routes aangekondigd (en ook routes die gestopt zullen worden). Een van de nieuwe routes is Dallas - Amsterdam met de Boeing 767-300ER. Tussen mei en september zal deze route dagelijks worden gevlogen. Dit is de tweede route van American Airlines naar Amsterdam. Ze vliegen al dagelijks tussen Amsterdam en Philadelphia. KLM vloog sinds 2012 zomers naar Dallas maar keerde na de zomer van 2015 werd de route geschrapt. En het 's werelds grootste turbopropmotoraangedreven vliegtuig vliegt weer na 7 jaar: zie de blog van Flightradar24. [ Bericht 4% gewijzigd door Iemand91 op 10-09-2016 19:25:41 ] | |
Iemand91 | zaterdag 10 september 2016 @ 20:52 |
En van de opvolger van die grote dame links (de nieuwe Beluga XL) komt begin volgend jaar het eerste exemplaar (van de 5) op de final assembly. [ Bericht 4% gewijzigd door Iemand91 op 10-09-2016 20:58:12 ] | |
Iemand91 | zondag 11 september 2016 @ 00:51 |
Vandaag (zondag dus ) komt het Roemeense Tarom (Transporturile Aeriene Romane) voor de laatste keer met de Airbus A310-300 naar Schiphol. Aankomst vanuit Boekarest is om 10:52 uur, vertrek om 11:50 uur. De maatschappij heeft nog 2 A310-300's in dienst; deze worden uitgefaseerd ten faveure van 2 geleasede 737-800's. Nu blijft alleen Air Transat over die passagiers vervoert met de A310 van/naar Amsterdam en daarmee ook de enige operator van de A310 op Schiphol. | |
Shivo | zondag 11 september 2016 @ 15:46 |
Dan zijn dit soort vliegtuigen dus ongeveer de helft van de tijd actief? 136k uren is 15.5 jaar. | |
Iemand91 | zondag 11 september 2016 @ 16:24 |
Met stilstaan wordt er geen geld verdiend hč. Al moet er ook gezegd worden dat bij KLM de toestellen flink gebruikt worden. | |
Shivo | zondag 11 september 2016 @ 17:40 |
Absoluut, maar ik vind dat logistiek gezien erg knap. Ik vraag me hoe die percentages zijn voor vluchtnetwerken die weinig 's nachts vliegen, zoals US domestic en Europa. | |
Sunri5e | dinsdag 13 september 2016 @ 19:44 |
Reanimation | dinsdag 13 september 2016 @ 19:52 |
Een gemiddeld short-haul toestel in Europa wordt tussen de 8 en 10 uur gebruikt per dag. In de VS ligt het wat hoger omdat zogenaamde red-eyes (nachtvluchten) vaker voorkomen door de tijdverschillen. | |
derLudolf | dinsdag 13 september 2016 @ 20:35 |
Een zijn binnen de VS de vluchten niet langer? Als je vluchten van Amsterdam naar Helsinki of Frankfurt doet sta je per vlieguur veel aan de grond, terwijl zo'n kist veel verder kan vliegen. [ Bericht 0% gewijzigd door derLudolf op 13-09-2016 20:49:05 ] | |
Reanimation | dinsdag 13 september 2016 @ 20:40 |
Dat is het zeker het geval ja, vooral als je ook Hawaii mee gaat rekenen (al zijn dit meestal geen 737s of A320s). | |
#ANONIEM | dinsdag 13 september 2016 @ 20:48 |
Die mensen ook echt alsof er niks aan de hand is. | |
Woods | dinsdag 13 september 2016 @ 20:58 |
Voornamelijk 717's inter island flights en a330-200/767 naar het vaste land.(alhoewel Japan tot een eiland behoort) | |
derLudolf | dinsdag 13 september 2016 @ 20:58 |
Er landt een vliegtuig, zo bijzonder is dat toch niet? | |
Fred | woensdag 14 september 2016 @ 04:27 |
Die nog actieve 737-200 is bijna net zo bijzonder als de buiklanding | |
flipsen | woensdag 14 september 2016 @ 13:43 |
En dan hebben we het nog niet over die geweldige beeldkwaliteit | |
Sunri5e | woensdag 14 september 2016 @ 15:10 |
Is er trouwens een website waar je van tevoren in kunt zien welk vliegtuig er voor een bepaalde vlucht ingezet zal worden? Dan heb ik het niet over type maar over registratienummers. | |
The_stranger | woensdag 14 september 2016 @ 16:26 |
Die indeling bestaat niet. Al zal er vast een planning zijn, deze kan en zal regelmatig veranderen zodat je website van weinig nut is. | |
Iemand91 | woensdag 14 september 2016 @ 18:39 |
Mijn niet bekend in ieder geval. Voor vluchten van/naar Schiphol kun je uiteraard op de site van Schiphol kijken en ook hier maar die laatste is niet erg betrouwbaar. Heel soms geeft Flightradar24 ook al aan welk toestel een vlucht gaat uitvoeren. Maar dit alles is maar hooguit een dag of 2 dagen van te voren. De maatschappijen zélf hebben uiteraard wel een planning maar daar kom je als leek natuurlijk niet bij. | |
airportmadness | woensdag 14 september 2016 @ 21:40 |
Lijndienst heeft over het algemeen altijd dezelfde soort/type vliegtuig. Natuurlijk kan dit altijd veranderen door weer, beschikbaarheid van de vloot, technische problemen etc etc.. Als ik bij ons kijk dan kan het zo maar gebeuren dat er 7 revisies van de vloot inzet verstuurd worden. Nu is onze vloot voor ICA vluchten altijd een 777 maar de cabine layout kan verschillen. | |
Woods | woensdag 14 september 2016 @ 21:45 |
Iemand91 | woensdag 14 september 2016 @ 21:55 |
Het nieuws vandaag: - Volgende week maandag bestaat Luchthaven Schiphol 100 jaar; en vanaf vandaag mag het zich 'Koninklijk' noemen en de Schiphol Group Royal Schiphol Group. - Heeft het Stadsarchief Amsterdam een animatiefilm uitgebracht over de ontwikkeling van Schiphol: EDIT: hmm, duurt lang het typen van zo'n post; zie hierboven namelijk. - Trekt KLM zich (tijdelijk?) terug op de route naar Caďro; de laatste vlucht naar de Egyptische stad vertrekt in de avond van 6 januari 2017 en keert de volgende ochtend terug op Schiphol. Deze vluchten worden momenteel uitgevoerd door de Boeing 787-9. - En komt zoals verwacht volgend jaar oktober de eerste Airbus A380 op de tweedehandsmarkt. Singapore Airlines was de launch customer van de A380 en hun eerste/oudste 5 toestellen zijn geleased; het contract van het eerste toestel wordt niet verlengd. Grote kans is dat de overige 4 ook niet worden verlengd aangezien de maatschappij 5 nieuwe A380 toestellen heeft besteld. | |
OEM | woensdag 14 september 2016 @ 22:08 |
Krijgen we nu ook een Schiphol Asia voor de Chinesen/Taiwanezen? | |
derLudolf | donderdag 15 september 2016 @ 09:01 |
Is dat niet wat voor KLM, a380 ter vervanging van 744 | |
tripel7 | donderdag 15 september 2016 @ 09:05 |
De 744 krijgen ze meer niet dan wel vol, laat staan zo'n walvis. | |
The_stranger | donderdag 15 september 2016 @ 09:17 |
Met een bezettingsgraad die tegen of soms boven de 90% ligt, heb je op zich gelijk (90 is geen 100), maar deze ligt wel flink boven het gemiddelde in de industrie. Een 747 zit dus, zeker in vergelijking, goed vol. Een paar a380s zouden ze ook wel vol krijgen, probleem is dat een "paar" teveel overhead heeft qua training, onderhoud, personeel, etc. Een aantal is niet genoeg, je moet er meer hebben dan een paar. | |
inkjet | vrijdag 16 september 2016 @ 10:54 |
Vaak wordt tien tot twaalf als minimum gezien inderdaad, voor een volledig nieuw type. | |
Iemand91 | vrijdag 16 september 2016 @ 11:15 |
Al zou KLM in dit geval mogelijk wel minder kunnen nemen omdat Air France er ook 6 heeft; ze zouden onderhoud, kennis e.d. kunnen delen op dat vlak. Als je naar de stoelindeling kijkt van KLM longhaul toestellen zou een KLM A380 ook direct over de 650+ stoelen gaan wat direct een record zou worden voor meest aantal stoelen in een vliegtuig ooit. Dat is bijna 60% meer dan in hun grootste toestellen nu (de full pax 747 en 777-300 met nieuwe indeling). Dat zou betekenen dat een eventuele A380 bij KLM dus niet voor meer capaciteit zou moeten zorgen (dat ruďneert yields) maar om van 2 vluchten 1 te maken. En naar mijn weten is de enige route waar ze het hele jaar 2x p/dag naar vliegen New York. Dus waar zou KLM een handvol andere A380's kunnen inzetten in het laagseizoen, ik zou het niet weten. Oh, en eventuele vluchten tussen KLM/Delta hubs kan KLM ook niet zomaar even een mega-toestel opzetten omdat binnen Skyteam onderling geregeld moet worden. Een 747-8i met vrachtruim achterin heeft nog meer kans bij KLM (ook omdat ze al decennialang ervaring hebben met het type) en omdat ze (misschien?) als de pax-747's uitgefaseerd hebben nog een lachwekkende minivloot hebben van vracht-747's. Zowel Airbus als Boeing zijn momenteel wel gewillig om hun beide VLA's aan KLM te slijten lijkt me zo. Maar goed; we weten allemaal dat dat ook niet gaat gebeuren. KLM wordt qua longhaul straks gewoon bijzonder eentonig met 777's, 787's en wat A350's en A330's. | |
#ANONIEM | vrijdag 16 september 2016 @ 11:25 |
http://nos.nl/artikel/2132527-video-vliegtuig-redt-piloot.html | |
flipsen | vrijdag 16 september 2016 @ 11:42 |
Iets zegt me dat hij niet meer zal slagen | |
Iemand91 | vrijdag 16 september 2016 @ 19:27 |
De onderdelen voor de 500e 787 zijn in Everett aangekomen. Dit toestel wordt tevens de eerste 787-9 voor Air France. De stoelindeling wordt 30 business, 21 premium economy en 225 economy met een totaal van 276 stoelen. (KLM heeft 787-9 eveneens 30 business, 48 premium economy en 216 economy; totaal van 294 stoelen KLM heeft meer premium economy maar dat zijn veredelde economy-stoelen. Bij AF word PE bijvoorbeeld 2-3-2 t.o.v. de 3-3-3 bij KLM. F- Air France Boeing 787-9 Dreamliner - C/N 38769 / LN 500 by Woodys Aeroimages, on Flickr | |
Sunri5e | vrijdag 16 september 2016 @ 20:18 |
Curacao zou wellicht nog kunnen. | |
Iemand91 | vrijdag 16 september 2016 @ 20:26 |
Zomer's misschien, maar dan heb je ook nog het laagseizoen... | |
Iemand91 | vrijdag 16 september 2016 @ 20:26 |
Ik maak 'm even vol. |