Denk jij dat wanneer je 15 a 20 jaar later geboren was nu ook al in staat zou zijn om (bijna) te stoppen? Met de beurs hebben we wat flink goede jaren toen meegemaakt en de rijkelijk beloonde westerlingen in technische functies in Azië zijn er ook niet meer.quote:Op dinsdag 19 juli 2016 18:12 schreef SeLang het volgende:
Gewoon zelf ook vroeg stoppen met werken. F*ck de babyboomers. If you can't beat them, join them
Hetzelfde geldt voor mensen die klagen over immigratie: gewoon zelf ook immigrant worden en profiteren van de voordelen
Het is niet relevant of je het gelooft, het is niet relevant of het waar is. Ik ben tevreden over mijn buffer. Dus ik hoef helemaal niemand tevreden te houden.quote:
Ja. Studeren was uitzonderlijk voor diegene die vlak na de oorlog geboren zijn.quote:Op dinsdag 19 juli 2016 18:02 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Mijn pa kwam uit een redelijk groot boeren gezin, toen de herenboer de toko opdoekte is mijn opa in de mijn ondergronds gaan werken, een gewone koempel. 4 van de 6 kinderen bij mijn pa zijn familie hebben een studie gedaan. Was het nog zo uitzonderlijk vanaf 1965?
Vroeger was alles beter. Men zorgde nog voor elkaar. Vandaar dat bij de invoering van de AOW de verantwoordelijke minister overspoeld werd met dankbare hartverscheurende brieven van bejaarden die geen cent te makken hadden en gedumpt waren door de kinderen. Niemand een poot uitstak terwijl heel het dorp wist dat de priester bij kinderen aan het friemelen was. Er veel meer geweld was. Mensen homofoob en racistisch waren.quote:Op dinsdag 19 juli 2016 18:47 schreef agter het volgende:
[..]
Ja. Studeren was uitzonderlijk voor diegene die vlak na de oorlog geboren zijn.
Die van mij moest vanaf zijn 16e mee werken. Voltijds. Dus ook op zaterdag.
Ook boerenbedrijf. 12 kinderen dus 14 monden te voeden.
In de avonduren zijn HBS halen.
Niet te vergelijken met de jongeren van nu.
Toen wist men wat werken was.
Geen stomme jongeren.quote:Op dinsdag 19 juli 2016 18:56 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Vroeger was alles beter. Men zorgde nog voor elkaar. Vandaar dat bij de invoering van de AOW de verantwoordelijke minister overspoeld werd met dankbare hartverscheurende brieven van bejaarden die geen cent te makken hadden en gedumpt waren door de kinderen. Niemand een poot uitstak terwijl heel het dorp wist dat de priester bij kinderen aan het friemelen was. Er veel meer geweld was. Mensen homofoob en racistisch waren.
Maar ze konden wel hard werkenStomme jongeren vandaag de dag.
Het is inderdaad wel een bijzondere gedachte, denken dat je recht hebt om meer omdat je nu eenmaal wat later bent geboren.quote:Op dinsdag 19 juli 2016 19:00 schreef agter het volgende:
[..]
Geen stomme jongeren.
Maar wel klagende jongeren. Die denken dat ze kennelijk op van alles en nog wat recht hebben. Op meer welvaart dan hun ouders. Op hogere salarissen.
Nou, ik heb nieuws:
dat recht heb je niet.
Now get over it.
Ik zou willen dat ik je zure kop kon zien op het moment dat je erachter komt dat je pensioen net zo waardeloos is als dat van mij.quote:Op dinsdag 19 juli 2016 19:00 schreef agter het volgende:
[..]
Geen stomme jongeren.
Maar wel klagende jongeren. Die denken dat ze kennelijk op van alles en nog wat recht hebben. Op meer welvaart dan hun ouders. Op hogere salarissen.
Nou, ik heb nieuws:
dat recht heb je niet.
Now get over it.
Zo kan ik ook wel een boompje opzettenquote:Op dinsdag 19 juli 2016 19:00 schreef agter het volgende:
[..]
Geen stomme jongeren.
Nou, ik heb nieuws:
dat recht heb je niet.
Now get over it.
Die groep moet ook niet zeuren. Dat is ook zinloos. Beter doe je er iets aan.quote:Op dinsdag 19 juli 2016 19:06 schreef Revolution-NL het volgende:
Zo kan ik ook wel een boompje opzetten
Hetzelfde geld voor babyboomers die denken dat recht hebben op torenhoge salarissen als ze opnieuw gaan solliciteren.
Moet je deze verwende generatie eens horen als de pensioenen niet geïndexeerd worden.
Ik voel dat ook zo. Maar dat is een ander topic.quote:Op dinsdag 19 juli 2016 19:06 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Hetzelfde geld voor babyboomers die denken dat recht hebben op torenhoge salarissen als ze opnieuw gaan solliciteren.
Moet je deze verwende generatie eens horen als de pensioenen niet geïndexeerd worden.
Die hipsters van tegenwoordig kunnen ook gewoon beslissen om de babyboomers lekker te laten stikken in hun overgewaardeerde huizen. En sommigen doen dat ook al. Er is momenteel al een trend aan de gang naar minder nadruk op materieel bezit en meer waardering voor ervaringen en dergelijke. Dat zijn lifestyle keuzes. Je hoeft niet te kiezen voor een babyboomer lifestyle (vergaren van veel materieel bezit, huizen met hoge hypotheken, etc). De lagere baanzekerheid van tegenwoordig is aan één kant kut maar je kunt het ook omarmen: meer kansen om er een tijd tussenuit te gaan, regelmatig dingen veranderen in je leven, etc. Geen koophuis dat een blok aan je been is en je beperkt in je mogelijkheden, etcquote:Op dinsdag 19 juli 2016 18:22 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Denk jij dat wanneer je 15 a 20 jaar later geboren was nu ook al in staat zou zijn om (bijna) te stoppen? Met de beurs hebben we wat flink goede jaren toen meegemaakt en de rijkelijk beloonde westerlingen in technische functies in Azië zijn er ook niet meer.
Dat is allemaal gratis ofzo?quote:Op dinsdag 19 juli 2016 19:28 schreef SeLang het volgende:
[..]
Die hipsters van tegenwoordig kunnen ook gewoon beslissen om de babyboomers lekker te laten stikken in hun overgewaardeerde huizen. En sommigen doen dat ook al. Er is momenteel al een trend aan de gang naar minder nadruk op materieel bezit en meer waardering voor ervaringen en dergelijke. Dat zijn lifestyle keuzes. Je hoeft niet te kiezen voor een babyboomer lifestyle (vergaren van veel materieel bezit, huizen met hoge hypotheken, etc). De lagere baanzekerheid van tegenwoordig is aan één kant kut maar je kunt het ook omarmen: meer kansen om er een tijd tussenuit te gaan, regelmatig dingen veranderen in je leven, etc. Geen koophuis dat een blok aan je been is en je beperkt in je mogelijkheden, etc
Ik ben schijnbaar van de generatie X en het idee dat ik ooit pensioen ga krijgen heb ik al lang uit mijn hoofd gezet. Hel, ik denk niet eens dat ik levend mijn FLO leeftijd bij defensie ga halen... die is straks opgerekt tot 90 ofzo...quote:Op dinsdag 19 juli 2016 19:05 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik zou willen dat ik je zure kop kon zien op het moment dat je erachter komt dat je pensioen net zo waardeloos is als dat van mij.
Als het salaris mensen niet aanstaat moeten ze harder werken, of een krantenwijkje erbij nemen. Of iets meer bezuinigen. Verwachten dat "het systeem" of de regering de inwoners vertroetelt is niet reëel.quote:Op dinsdag 19 juli 2016 19:00 schreef agter het volgende:
[..]
Geen stomme jongeren.
Nou, ik heb nieuws:
dat recht heb je niet.
Now get over it.
En als dat niet lukt, kun je altijd nog de buut'nlanders de schuld geven.quote:Op dinsdag 19 juli 2016 20:16 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Als het salaris mensen niet aanstaat moeten ze harder werken, of een krantenwijkje erbij nemen. Of iets meer bezuinigen. Verwachten dat "het systeem" of de regering de inwoners vertroetelt is niet reëel.
Prima post trouwens
En een muur verlangen om de geldproblemen op te lossen.quote:Op dinsdag 19 juli 2016 20:26 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
En als dat niet lukt, kun je altijd nog de buut'nlanders de schuld geven.
Ja echt he... Gewoon in een kartonnen doos gaan wonen met je gezin... Dan heb je ook geen last van dat huis wat "een blok aan je been is"... En er gewoon tussenuit gaan wanneer het je uitkomt, gewoon met je hele gezin bij de benzinepomp gaan staan liften ofzo. Of je gaat alleen en je laat je familie het uitzoeken...quote:Op dinsdag 19 juli 2016 20:11 schreef agter het volgende:
[..]
Ik vraag me af of je daar antwoord op gaat krijgen.
Even je leven omgooien..
Best leuk om te lezen hoe onbegrijpelijk dat kan zijn voor oudjesquote:Op dinsdag 19 juli 2016 20:39 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ja echt he... Gewoon in een kartonnen doos gaan wonen met je gezin... Dan heb je ook geen last van dat huis wat "een blok aan je been is"... En er gewoon tussenuit gaan wanneer het je uitkomt, gewoon met je hele gezin bij de benzinepomp gaan staan liften ofzo. Of je gaat alleen en je laat je familie het uitzoeken...
Je hoeft ook geen te kinderen nemen, die dingen kosten een kapitaal en zijn ook nog eens een wandelende milieurampquote:Op dinsdag 19 juli 2016 20:39 schreef AchJa het volgende:
a echt he... Gewoon in een kartonnen doos gaan wonen met je gezin... Dan heb je ook geen last van dat huis wat "een blok aan je been is"... En er gewoon tussenuit gaan wanneer het je uitkomt, gewoon met je hele gezin bij de benzinepomp
Je wordt vanzelf ouder, wees maar niet bang.quote:Op dinsdag 19 juli 2016 20:43 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Best leuk om te lezen hoe onbegrijpelijk dat kan zijn voor oudjes. Dat die vrijheid er daadwerkelijk is...
Het milieu is wel het laatste wat mij interesseert...quote:Op dinsdag 19 juli 2016 21:00 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Je hoeft ook geen te kinderen nemen, die dingen kosten een kapitaal en zijn ook nog eens een wandelende milieuramp
En ik word ouder zonder hypotheek en zonder ooit een cent in de pensioenpot te hebben gegooid. Lekker een paar jaar in een ander land wonen is een hoofddoel. En haalbaar.quote:Op dinsdag 19 juli 2016 21:20 schreef AchJa het volgende:
[..]
Je wordt vanzelf ouder, wees maar niet bang.
Van mij mag het hoor. Ik krijg alleen altijd van die "Ik Vertrek" visioenen... Mensen die in al hun naiviteit wel even naar het buitenland gaan om het daar te maken... Meestal eindigt dat met binnen een jaar berooid terug te zijn in Nederland...quote:Op dinsdag 19 juli 2016 21:34 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
En ik word ouder zonder hypotheek en zonder ooit een cent in de pensioenpot te hebben gegooid. Lekker een paar jaar in een ander land wonen is een hoofddoel. En haalbaar.
Veel plezier met je AOW'tje.
Het is toch best handig dat er kinderen geboren worden.quote:Op dinsdag 19 juli 2016 21:00 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Je hoeft ook geen te kinderen nemen, die dingen kosten een kapitaal en zijn ook nog eens een wandelende milieuramp
Ik vind het ook altijd aandoenlijk als mensen met kinderen gaan zeuren over het milieu als je weer eens een intercontinentale vlucht neemt.
Mooi toch. Terug naar de boezem van het moederland.quote:Op dinsdag 19 juli 2016 21:51 schreef AchJa het volgende:
[..]
Van mij mag het hoor. Ik krijg alleen altijd van die "Ik Vertrek" visioenen... Mensen die in al hun naiviteit wel even naar het buitenland gaan om het daar te maken... Meestal eindigt dat met binnen een jaar berooid terug te zijn in Nederland...
Tegen die tijd heb jij geen geld meer...quote:Op dinsdag 19 juli 2016 22:37 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Mooi toch. Terug naar de boezem van het moederland.
Ik maak me geen illusies. In tegenstelling tot al die oudjes die denken dat ze recht hebben op mijn geld voor hun oude dag.
Dat vind ik eigenlijk ook. En een heel bijzondere gedachte zelfs.quote:Op dinsdag 19 juli 2016 19:04 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het is inderdaad wel een bijzondere gedachte, denken dat je recht hebt om meer omdat je nu eenmaal wat later bent geboren.
Als dat zo is is het in ieder geval niet omdat ik het aan grijpgrage oudjes heb gegeven.quote:Op dinsdag 19 juli 2016 22:49 schreef AchJa het volgende:
[..]
Tegen die tijd heb jij geen geld meer...
Eens even kijken, ik ben nu 47 jaar (1969) en ben met m'n 18e (na de MAVO) de arbeidsmarkt opgegaan. Geen dag in de WW gezeten, altijd wit gewerkt en omdat ik netjes getrouwd ben, nooit in aanmerking gekomen voor welke subsidie dan ook (zelfs geen kinderopvang, daarvoor mocht ik elk kwartaal 1 maandinkomen inleveren). Kortom, alle zaken die ik genoemd heb (VUT/pre-pensioen, WW, WAO, ziekenfonds, premie A-woningen o.a.) en nog vele andere, heb ik gewoon aan meebetaald. Het enige waarbij ik de dans ontspring (maar mijn partner niet) is de pensioenfonds-oplichterij en dat komt omdat ik niet werkzaam ben in een CAO-branche. Ik heb dan ook een pensioen-verzekering en ja, de premie daarvoor wordt 100% door mij betaald (baas kon het na een aantal jaren niet meer opbrengen om bij te dragen).quote:Op dinsdag 19 juli 2016 17:12 schreef Cherna het volgende:
[..]
Waar heb je overal al aan moeten meebetalen als generatie x zijnde. Hoe lang werk je al?
Alle zaken die je nu zo benoemd hebben ook andere generaties last van. Generatie nix uit de jaren 60 heeft hier ook mee te maken. Alle versoberingen zoals ww,vut etc profiteer ook ik niet van.
Maar wel al circa 30 jaar aan te hebben bijgedragen.
Doch ik zeur niet steeds over andere generaties. Wat is dat toch met generatie sneeuwvlok?
Ze hebben meer welvaart dan iedere andere generatie ooit heeft gehad. Mijn drie dochers alle geboren in de jaren 90 hebben meer welvaart dan de generaties voor hun.
Alleen het welzijn, arbeidsrechten, bijna geen vast werk is de enige reden tot klagen.
Die boosheid is gebaseerd op individualisme en het kapitalistisch denken.
Flexwerk is toch gewoon waar de maatschappij voor gekozen heeft? Mijn vader was nog van de generatie die voor een werkgever koos en intern carrière maakte. Je ging gewoon niet naar een ander. Sterker nog, het hele huis stond vol met producten van jouw werkgever (Philips in dit geval). Tot aan de toiletbril aan toe.quote:Op woensdag 20 juli 2016 09:53 schreef Tjongejongezeg het volgende:
[..]
Eens even kijken, ik ben nu 47 jaar (1969) en ben met m'n 18e (na de MAVO) de arbeidsmarkt opgegaan. Geen dag in de WW gezeten, altijd wit gewerkt en omdat ik netjes getrouwd ben, nooit in aanmerking gekomen voor welke subsidie dan ook (zelfs geen kinderopvang, daarvoor mocht ik elk kwartaal 1 maandinkomen inleveren). Kortom, alle zaken die ik genoemd heb (VUT/pre-pensioen, WW, WAO, ziekenfonds, premie A-woningen o.a.) en nog vele andere, heb ik gewoon aan meebetaald. Het enige waarbij ik de dans ontspring (maar mijn partner niet) is de pensioenfonds-oplichterij en dat komt omdat ik niet werkzaam ben in een CAO-branche. Ik heb dan ook een pensioen-verzekering en ja, de premie daarvoor wordt 100% door mij betaald (baas kon het na een aantal jaren niet meer opbrengen om bij te dragen).
Heb ik het slecht? Nee, allesbehalve. Mijn kind (1 dochter) krijgt het waarschijnlijk slechter dan mij. Ik kón nog met een MAVO-diploma de arbeidsmarkt op (hoe lullig de baantjes ook waren), maar tegenwoordig is dat niet eens meer een startkwalificatie. En zelfs al kómt ze aan een baan, dan nóg is dat (hoogstwaarschijnlijk) niet de vaste baan die ik heb.
Je zegt het zelf al: het welzijn, arbeidsrechten, bijna geen vast werk is de enige reden tot klagen. Dat zijn exact mijn klachten. En heel terechte klachten vind ik. De vangnetten worden steeds verder wegbezuinigd. Belangrijker dan dat, de KANSEN voor mensen worden ook steeds minder. Ik ben enorm tegenstander van flex. Ik gun iedereen die dat wil een vaste baan, met daarbij een eerlijk loon. De race to the bottom vind ik een gruwel, hoewel ik daar zelf dus (nog) geen slachtoffer van ben. Ik heb het goed (genoeg), maar mijn kind krijgt het zwaar. Het begint al met het leenstelsel. Ik ben gelukkig in de omstandigheid dat ik haar kan helpen, maar anders zou zij haar carrière moeten starten met een behoorlijke studielening.
Mijn boosheid, voor zover daar sprake van is, is juist niet gebaseerd op individualisme en het kapitalistisch denken. Ik zou juist graag wat meer solidariteit (ook van oud naar jong) willen zien.
Anders ook niet, nu heeft hij er ten minste zelf van kunnen genieten.quote:Op dinsdag 19 juli 2016 22:49 schreef AchJa het volgende:
[..]
Tegen die tijd heb jij geen geld meer...
Maar niemand die zijn bek opentrekt, allemaal pokemons vangen leuk joh!quote:Op maandag 18 juli 2016 19:33 schreef Hochwinter het volgende:
Een iets lager salaris lijkt me niet zo erg.
Het gebrek aan baanzekerheid doordat de arbeidsmarkt steeds "flexibeler" wordt, is veel vervelender als je het mij vraagt.
Jij bent wel een beetje de weg kwijt zeker?quote:Op woensdag 20 juli 2016 11:20 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Flexwerk is toch gewoon waar de maatschappij voor gekozen heeft? Mijn vader was nog van de generatie die voor een werkgever koos en intern carrière maakte. Je ging gewoon niet naar een ander. Sterker nog, het hele huis stond vol met producten van jouw werkgever (Philips in dit geval). Tot aan de toiletbril aan toe.
Mijn generatie is altijd op zoek geweest naar een betere deal (en niet alleen in het arbeidsproces). Kon je elders twee stuivers meer verdienen dan was je weg. Loyaliteit is volstrekt verdwenen.
Logisch dat zoiets twee kanten opwerkt.
Dus ook deze klacht is m.i. onterecht. Dat het ervoor zorgt dat de zwakke broeders in de knel komen is een feit. Daar moet dan maar een goed vangnet voor komen. Of de maatschappij moet weer loyaal willen zijn. Ook een keuze. Maar nee, men wil zelf vrij zijn en anderen gebonden hebben.
You can't have your cake and eat it too!
een beetje? veel van die ouderen werkten al met 15 jaar.quote:Op dinsdag 19 juli 2016 11:26 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Het klopt wel dat veel van mijn leeftijdsgenoten veel later zijn met koopwoningen, eigen huurwoningen of vaste contracten dan in de tijd van mijn ouders.
Die babyboomers gaan echt niet meer solliciteren, die zijn namelijk allang dood of met pensioen. De kans is groter dat ze half dement in het verpleeghuis zitten, dan dat ze nog zelfstandig wonen.quote:Op dinsdag 19 juli 2016 19:06 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Hetzelfde geld voor babyboomers die denken dat ze recht hebben op torenhoge salarissen als ze opnieuw gaan solliciteren.
Hoe is dat uitbuiting?quote:Op dinsdag 19 juli 2016 11:09 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het onderwerp is dat de jeugd in hun hele leven stukken minder zal gaan verdienen dan de andere generaties, ja dat zie ik als uitbuiting.
Dat is opzich best wel bijzonder ja. Moet je al die "jongeren" horen over de vakbonden... Maar nu wel klagen over flexwerk en dat soort dingen...quote:Op woensdag 20 juli 2016 11:31 schreef ietjefietje het volgende:
[..]
Maar niemand die zijn bek opentrekt, allemaal pokemons vangen leuk joh!
Prima post! Ik ben van ongeveer dezelfde generatie met globaal hetzelfde traject. Met het verschil dat ik wel verplicht in de pensioenfonds oplichterij zit...quote:Op woensdag 20 juli 2016 09:53 schreef Tjongejongezeg het volgende:
[..]
Eens even kijken, ik ben nu 47 jaar (1969) en ben met m'n 18e (na de MAVO) de arbeidsmarkt opgegaan. Geen dag in de WW gezeten, altijd wit gewerkt en omdat ik netjes getrouwd ben, nooit in aanmerking gekomen voor welke subsidie dan ook (zelfs geen kinderopvang, daarvoor mocht ik elk kwartaal 1 maandinkomen inleveren). Kortom, alle zaken die ik genoemd heb (VUT/pre-pensioen, WW, WAO, ziekenfonds, premie A-woningen o.a.) en nog vele andere, heb ik gewoon aan meebetaald. Het enige waarbij ik de dans ontspring (maar mijn partner niet) is de pensioenfonds-oplichterij en dat komt omdat ik niet werkzaam ben in een CAO-branche. Ik heb dan ook een pensioen-verzekering en ja, de premie daarvoor wordt 100% door mij betaald (baas kon het na een aantal jaren niet meer opbrengen om bij te dragen).
Heb ik het slecht? Nee, allesbehalve. Mijn kind (1 dochter) krijgt het waarschijnlijk slechter dan mij. Ik kón nog met een MAVO-diploma de arbeidsmarkt op (hoe lullig de baantjes ook waren), maar tegenwoordig is dat niet eens meer een startkwalificatie. En zelfs al kómt ze aan een baan, dan nóg is dat (hoogstwaarschijnlijk) niet de vaste baan die ik heb.
Je zegt het zelf al: het welzijn, arbeidsrechten, bijna geen vast werk is de enige reden tot klagen. Dat zijn exact mijn klachten. En heel terechte klachten vind ik. De vangnetten worden steeds verder wegbezuinigd. Belangrijker dan dat, de KANSEN voor mensen worden ook steeds minder. Ik ben enorm tegenstander van flex. Ik gun iedereen die dat wil een vaste baan, met daarbij een eerlijk loon. De race to the bottom vind ik een gruwel, hoewel ik daar zelf dus (nog) geen slachtoffer van ben. Ik heb het goed (genoeg), maar mijn kind krijgt het zwaar. Het begint al met het leenstelsel. Ik ben gelukkig in de omstandigheid dat ik haar kan helpen, maar anders zou zij haar carrière moeten starten met een behoorlijke studielening.
Mijn boosheid, voor zover daar sprake van is, is juist niet gebaseerd op individualisme en het kapitalistisch denken. Ik zou juist graag wat meer solidariteit (ook van oud naar jong) willen zien.
Naja ik heb ook niet echt het idee dat vakbonden er veel aan doen. Ik kan er gratisch lid van worden maar mijn idee is dat mijn rechten meer verkwanselen dan verbeteren.quote:Op woensdag 20 juli 2016 11:46 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat is opzich best wel bijzonder ja. Moet je al die "jongeren" horen over de vakbonden... Maar nu wel klagen over flexwerk en dat soort dingen...
Nee, flexwerk wordt in de meeste gevallen opgelegd/afgedwongen. Slechts een klein deel van de hoogopgeleiden kiest bewust voor het zogenaamde freelancen. De race to the bottom met 0-uren contracten, jaar contracten en ander "flexwerk" is gewoon een nieuwe manier om werknemers uit te buiten.quote:Op woensdag 20 juli 2016 11:20 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Flexwerk is toch gewoon waar de maatschappij voor gekozen heeft?
Herkenbaar. Zowel het intern carrière maken, als de loyaliteit en trots voor je baas. Het was inderdaad veel wederkeriger. De baas bood je de kans om op te klimmen, jij bood de baas je loyaliteit en klandizie.quote:Mijn vader was nog van de generatie die voor een werkgever koos en intern carrière maakte. Je ging gewoon niet naar een ander. Sterker nog, het hele huis stond vol met producten van jouw werkgever (Philips in dit geval). Tot aan de toiletbril aan toe.
Ik snap heel goed dat jou generatie altijd op zoek is naar de beste/betere deal. Ik begrijp ook heel goed waardoor die loyaliteit is verdwenen. Ik verwijt jullie dus ook niets. Wel stel ik dat de oude situatie imo wenselijker is/was.quote:Mijn generatie is altijd op zoek geweest naar een betere deal (en niet alleen in het arbeidsproces). Kon je elders twee stuivers meer verdienen dan was je weg. Loyaliteit is volstrekt verdwenen.
Ja, natuurlijk. Daar is wmb dan ook geen discussie over. Ik vind het alleen heel erg jammer dat deze situatie ontstaan is.quote:Logisch dat zoiets twee kanten opwerkt.
Het probleem is, dat dat vangnet voor die zwakke broeders er in toenemende mate niet (meer) is. Zij die niet zo slim en/of getalenteerd zijn. Zij die vroeger de kans kregen om in de praktijk, op de werkvloer mbv oudere collega's, een vak te leren. Zij vallen tussen wal en schip en ik sympathiseer met hen.quote:Dus ook deze klacht is m.i. onterecht. Dat het ervoor zorgt dat de zwakke broeders in de knel komen is een feit. Daar moet dan maar een goed vangnet voor komen. Of de maatschappij moet weer loyaal willen zijn. Ook een keuze. Maar nee, men wil zelf vrij zijn en anderen gebonden hebben.
We kunnen kiezen voor minder neoliberalisme en meer socialisme. We moeten het alleen wel willen en dat betekent dat we minder het eigenbelang voorop moeten stellen ipv het algemeen belang. Dat zie ik helaas niet (meer) gebeuren.quote:You can't have your cake and eat it too!
Probeer het nog eens.quote:Op woensdag 20 juli 2016 11:33 schreef ietjefietje het volgende:
[..]
Jij bent wel een beetje de weg kwijt zeker?
Er is natuurlijk door de jaren heen ook vooral een beeld ontstaan van vakbonden als belangvereniging van de babyboomgeneratie. Niet zo gek dat de jongere generatie er niet op zit te wachten.quote:Op woensdag 20 juli 2016 11:53 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Naja ik heb ook niet echt het idee dat vakbonden er veel aan doen. Ik kan er gratisch lid van worden maar mijn idee is dat mijn rechten meer verkwanselen dan verbeteren.
Inderdaad heel begrijpelijk, maar toch.quote:Op woensdag 20 juli 2016 11:57 schreef Monolith het volgende:
[..]
Er is natuurlijk door de jaren heen ook vooral een beeld ontstaan van vakbonden als belangvereniging van de babyboomgeneratie. Niet zo gek dat de jongere generatie er niet op zit te wachten.
Dat laatste is denk ik de kern. Als we het anders willen, dan moeten we het anders doen. Dan moeten we gericht zijn op collectiviteit ipv individualiteit.quote:Op woensdag 20 juli 2016 11:54 schreef Tjongejongezeg het volgende:
[..]
Nee, flexwerk wordt in de meeste gevallen opgelegd/afgedwongen. Slechts een klein deel van de hoogopgeleiden kiest bewust voor het zogenaamde freelancen. De race to the bottom met 0-uren contracten, jaar contracten en ander "flexwerk" is gewoon een nieuwe manier om werknemers uit te buiten.
[..]
Herkenbaar. Zowel het intern carrière maken, als de loyaliteit en trots voor je baas. Het was inderdaad veel wederkeriger. De baas bood je de kans om op te klimmen, jij bood de baas je loyaliteit en klandizie.
[..]
Ik snap heel goed dat jou generatie altijd op zoek is naar de beste/betere deal. Ik begrijp ook heel goed waardoor die loyaliteit is verdwenen. Ik verwijt jullie dus ook niets. Wel stel ik dat de oude situatie imo wenselijker is/was.
[..]
Ja, natuurlijk. Daar is wmb dan ook geen discussie over. Ik vind het alleen heel erg jammer dat deze situatie ontstaan is.
[..]
Het probleem is, dat dat vangnet voor die zwakke broeders er in toenemende mate niet (meer) is. Zij die niet zo slim en/of getalenteerd zijn. Zij die vroeger de kans kregen om in de praktijk, op de werkvloer mbv oudere collega's, een vak te leren. Zij vallen tussen wal en schip en ik sympathiseer met hen.
[..]
We kunnen kiezen voor minder neoliberalisme en meer socialisme. We moeten het alleen wel willen en dat betekent dat we minder het eigenbelang voorop moeten stellen ipv het algemeen belang. Dat zie ik helaas niet (meer) gebeuren.
Maar dat zitten ze nou juist wel. Zonder nieuwe aanwas sterft zo'n vakbond gewoon uit natuurlijk.quote:Op woensdag 20 juli 2016 11:59 schreef Tjongejongezeg het volgende:
[..]
Inderdaad heel begrijpelijk, maar toch.
Als je het verdomd om lid te worden, omdat het toch wel bindend is, ben je gewoon aan het parasiteren. Wel de lusten, maar niet de lasten. Tja, dan is het ook wel begrijpelijk dat diezelfde vakbonden niet op jou zitten te wachten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |