In de vroege Kerk zie je dat er drie rangen ontstaan de Episkopoi (toezichthouders), de Presbyter (ouderling) en de Diakonai (dienaar). Nu geloofd het katholicisme dat de Heilige Geest de Kerk leidt en herleiden ze niet alles tot de Bijbel. De Bijbel bestond toen niet eens en is later door een verzameling bisschoppen samengesteld.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 12:41 schreef Manke het volgende:
Omdat de rkk zich als mannenclub ziet natuurlijk.
Bisschop komt niet eens voor in de bijbel en alleen Jezus is nog priester.
Maar Paulus is er wel duidelijk over, de vrouw hoort stil te zijn in de kerk.
je kan ook een foto maken met je telefoonquote:Op vrijdag 1 juli 2016 12:45 schreef ATON het volgende:
[..]
Kost me wél veel moeite, gezien ik hier dan enkele bladzijden uit 2 verschillende boeken moet overtikken. Ik wacht hiermee tot Loekie me geantwoord heeft.
Je kan ook dat boek uit de bib. halen. Ik ben je knechtje niet hoor !quote:Op vrijdag 1 juli 2016 12:52 schreef Manke het volgende:
[..]
je kan ook een foto maken met je telefoon
Totaal ongepast, topic heet bijbel en christendom, dit is een deel van het christendom. Als je enkel de bijbel wil bespreken moet jij je eigen topic aanmaken, niet hij.quote:
Wat?! Zodat jij niet gestoord wordt in jouw uitgekauwde discussies met Loekie? Misschien beter je eigen raad opvolgen en ga lekker PM'en met elkaar of een specifieke topic openen als jullie daar beiden behoefte aan hebben, maar dit topic wordt al véél te lang gekaapt.quote:
1 volgens Hebreeën (I know)quote:Op vrijdag 1 juli 2016 12:48 schreef ATON het volgende:
[..]
1 Jezus was geen priester.
2 Deze negatieve uitlaten naar de vrouw zijn niet van Paulus. Dit heeft men er pas op het eind 1e , begin 2e eeuw aan toegevoegd.
"ik wacht hiermee (overtikken) totdat... ", dacht ik maak het je makkelijkerquote:Op vrijdag 1 juli 2016 12:53 schreef ATON het volgende:
[..]
Je kan ook dat boek uit de bib. halen. Ik ben je knechtje niet hoor !![]()
Jij verkoopt onzin ! Hier wordt een ander facet van het christendom aangesneden. Nog niet opgevallen dat hier meerdere topics zijn ondergebracht ?quote:Op vrijdag 1 juli 2016 12:54 schreef Argo het volgende:
[..]
Totaal ongepast, topic heet bijbel en christendom, dit is een deel van het christendom. Als je enkel de bijbel wil bespreken moet jij je eigen topic aanmaken, niet hij.
Nee, het gaat hier gewoon om het christendom, christendom is erg breed. Deze reeks gaat eigenlijk de laatste tijd alleen maar over de bijbel, dus ik kan je verwarring begrijpen, maar christendom... Wat valt dan onder het kopje christendom volgens jou? Ik ben benieuwd en wacht af, maar natuurlijk ben je mijn knechtje niet en hoef je dat niet uit de doeken te doen als je dat niet wil, en als dat het geval is, dan moet je niet blaffen.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 12:57 schreef ATON het volgende:
[..]
Jij verkoopt onzin ! Hier wordt een ander facet van het christendom aangesneden. Nog niet opgevallen dat hier meerdere topics zijn ondergebracht ?
Wat houdt je tegen om in deze discussie te participeren ? Al eens gehoord van auteursrechten ?quote:Op vrijdag 1 juli 2016 12:56 schreef TserrofEnoch het volgende:
[..]
Wat?! Zodat jij niet gestoord wordt in jouw uitgekauwde discussies met Loekie? Misschien beter je eigen raad opvolgen en ga lekker PM'en met elkaar of een specifieke topic openen als jullie daar beiden behoefte aan hebben, maar dit topic wordt al véél te lang gekaapt.
In de LHC komt er ook intelligentie aan te pas als we Higgsdeeltjes produceren.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 12:49 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Als we het ontstaan van leven zouden kunnen nabootsen, duidt dat m.i. eerder op schepping dan op evolutie. Er is dan immers intelligentie aan te pas gekomen om leven te creëren.
Het zijn geen discussies het is een spelletje welles niettes, iedereen die daar vrijwillig in participeert moet zich of doodvervelen of daadwerkelijk ervan overtuigd is dat hij de ander zo verward kan krijgen dat hij zich opeens aansluit bij het kamp van de ander. Dat gebeurt alleen als een van de twee zijn verstand verliest. Betreft auteursrecht alles wat hier geschreven wordt behoord aan FOK! meen ik... Staat in de ToS dacht ik.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 12:59 schreef ATON het volgende:
[..]
Wat houdt je tegen om in deze discussie te participeren ? Al eens gehoord van auteursrechten ?
Zie reden hierboven.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 12:57 schreef Manke het volgende:
[..]
"ik wacht hiermee (overtikken) totdat... ", dacht ik maak het je makkelijker
Ik blaffen ? Wat doe jij dan ?quote:Op vrijdag 1 juli 2016 12:59 schreef Argo het volgende:
[..]
Nee, het gaat hier gewoon om het christendom, christendom is erg breed. Deze reeks gaat eigenlijk de laatste tijd alleen maar over de bijbel, dus ik kan je verwarring begrijpen, maar christendom... Wat valt dan onder het kopje christendom volgens jou? Ik ben benieuwd en wacht af, maar natuurlijk ben je mijn knechtje niet en hoef je dat niet uit de doeken te doen als je dat niet wil, en als dat het geval is, dan moet je niet blaffen.
Best veel, als het een nieuw onderwerp was dan doe ik graag mee en heb ik in het verleden ook gedaan. Alleen ik vind het behoorlijk uitgekauwd worden, beiden overtuigen jullie elkaar niet, de discussie gaat maar voort. En er kunnen in dit topic meerdere onderwerpen op hetzelfde moment behandeld worden, was in andere topics ook het geval. Dus geen idee waarom jij de indruk hebt dat men zich moet voegen naar het huidige onderwerp. Het topic heeft als insteek om brede thema's te kunnen bespreken.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 12:59 schreef ATON het volgende:
[..]
Wat houdt je tegen om in deze discussie te participeren ? Al eens gehoord van auteursrechten ?
Dacht je ? Fotocopy's maken van een boek vallen onder auteursrechten. Kijk de FOK reglementen eens na.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 13:01 schreef Argo het volgende:
[..]
Het zijn geen discussies het is een spelletje welles niettes, iedereen die daar vrijwillig in participeert moet zich of doodvervelen of daadwerkelijk ervan overtuigd is dat hij de ander zo verward kan krijgen dat hij zich opeens aansluit bij het kamp van de ander. Dat gebeurt alleen als een van de twee zijn verstand verliest. Betreft auteursrecht alles wat hier geschreven wordt behoord aan FOK! meen ik... Staat in de ToS dacht ik.
Ik leg mijn positie uit, jij niet. Ik blaf dus met woorden, jij blaft met geluid. De vraagt die hij stelde is gewoon prima, en als jij liever alleen de bijbel bespreekt prima, maar dat is jouw agenda en die kun je niet voor iedereen hier bepalen. Bedankt ATON.quote:
Aah als je foto's van boek pagina's maakt wel ja, dan wel. Daarom moet je je discussies kunnen voeren zonder op boeken te relyen of uitreksels nemen van internet van wetenschappelijke sites.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 13:06 schreef ATON het volgende:
[..]
Dacht je ? Fotocopy's maken van een boek vallen onder auteursrechten. Kijk de FOK reglementen eens na.
Dat is wel 4 donnies of zo.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 13:07 schreef ATON het volgende:
[..]
Pfff, nogmaals: 1 Het Panterjong, 2 Markus , beiden van Ch.Vergeer.
Ola, jij bent het die hier begonnen bent met zeuren.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 13:04 schreef TserrofEnoch het volgende:
[..]
Best veel, als het een nieuw onderwerp was dan doe ik graag mee en heb ik in het verleden ook gedaan. Alleen ik vind het behoorlijk uitgekauwd worden, beiden overtuigen jullie elkaar niet, de discussie gaat maar voort. En er kunnen in dit topic meerdere onderwerpen op hetzelfde moment behandeld worden, was in andere topics ook het geval. Dus geen idee waarom jij de indruk hebt dat men zich moet voegen naar het huidige onderwerp. Het topic heeft als insteek om brede thema's te kunnen bespreken.
quote:Op vrijdag 1 juli 2016 13:08 schreef ATON het volgende:
[..]
Ola, jij bent het die hier begonnen bent met zeuren.
Kijk voor je plezier eens naar andere topics en bekijk hoelang deze discussie al beslaat in zijn verscheidene vormen tussen jullie.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 13:08 schreef ATON het volgende:
[..]
Ola, jij bent het die hier begonnen bent met zeuren.
het panterjong is dit en vorig draadje niet genoemd, het is wel de naam van een user die ineens erbij kwam.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 13:07 schreef ATON het volgende:
[..]
Pfff, nogmaals: 1 Het Panterjong, 2 Markus , beiden van Ch.Vergeer.
Op vrijdag 1 juli 2016 09:38 schreef Haushofer het volgende:
Ga ik een eind in met je mee.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 13:01 schreef Haushofer het volgende:
[..]
In de LHC komt er ook intelligentie aan te pas als we Higgsdeeltjes produceren.
Zelf zie ik geen enkel onderwerp als uitgekauwd omdat er altijd meer over te zeggen valt en vanuit andere invalshoeken.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 13:04 schreef TserrofEnoch het volgende:
[..]
Best veel, als het een nieuw onderwerp was dan doe ik graag mee en heb ik in het verleden ook gedaan. Alleen ik vind het behoorlijk uitgekauwd worden, beiden overtuigen jullie elkaar niet, de discussie gaat maar voort. En er kunnen in dit topic meerdere onderwerpen op hetzelfde moment behandeld worden, was in andere topics ook het geval. Dus geen idee waarom jij de indruk hebt dat men zich moet voegen naar het huidige onderwerp. Het topic heeft als insteek om brede thema's te kunnen bespreken.
Ja en ?quote:Op vrijdag 1 juli 2016 13:10 schreef TserrofEnoch het volgende:
[..]
Kijk voor je plezier eens naar andere topics en bekijk hoelang deze discussie al beslaat in zijn verscheidene vormen tussen jullie.
In #16 zijn jullie al aan het discussiëren.
Nu weet je het, O.K. En die user heet dan ook niet toevallig Panterjong. Is er toch al eentje die ingelezen is.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 13:14 schreef Manke het volgende:
[..]
het panterjong is dit en vorig draadje niet genoemd, het is wel de naam van een user die ineens erbij kwam.
Niet het boek Paulus dus.
Waar doe ik grof?quote:Op vrijdag 1 juli 2016 12:43 schreef ATON het volgende:
[..]
O, mag jij hier enkel arrogant en grof doen ? Waar blijven mijn antwoorden op mijn vragen ? Wat te moeilijk voor je ?
Harmonie in ontwerp / schoonheid zou je kunnen objectiveren middels een Gauss curve (doorsnee bevolking).quote:Op vrijdag 1 juli 2016 09:38 schreef Haushofer het volgende:
Hoe dan ook, zo'n proces vergt altijd een intelligent creatieve inzet. Dat is zelfs zo bij een beroerd ontwerp.
Dat is maar de vraag. Kijk eens naar "The Game of Life" van Conway, waarin een paar hele simpele regels complexiteit kan veroorzaken als je maar genoeg iteraties gebruikt. Daar is weinig intelligents aan.
quote:
Dat de keuze van verhoudingen (o.b.v. die mathematica en binnen de omschrijving) in een ontwerp proces niet zo vrij is als mag lijken, ondersteunt dat 'beauty' niet zozeer 'in the eye of the beholder' is, ofwel het is, zij het binnen een zekere marge, objectief te bepalen.
Ik denk dat de basis van de wiskundige geïnspireerd is door zintuigelijke waarnemingen, en dat het dus niet zo gek is als we wiskundige patronen in de natuur vinden. Wij associëren dat met schoonheid, maar het is dus een cirkelredenatie om dan te stellen dat die schoonheid objectief te bepalen is omdat onze beschrijving bepaalde wiskundige elementen bevat.
quote:
Los van de vraag of jij een mening hebt over evt. achterliggende wiskunde i.r.t. esthetiek en hoe evolutionaire processen daarvan theoretisch gebruik zouden kunnen maken, zou ik vooral willen discussiëren over de vraag waarom, uitgaande van evolutie, we in de praktijk i.p.v. functionele gedrochten (dit lijkt mij voorspelbaar o.b.v. de theorie), altijd harmonie in ontwerp waarnemen. En uiteraard of dat niet op een Designer wijst.
Ik denk dus dat "harmonie" en "schoonheid" subjectieve begrippen zijn. Als je daar aan toevoegt dat mensen geneigd zijn naar teleologisch denken, is het voor mij aannemelijk dat dat allemaal "in the eye of the beholder" zit
quote:
Hoe brengt blind toeval zomaar estethischer en vooral originelere ontwerpen voort dan de mens?
Dat is alleen een probleem als je natuurlijke selectie verwerpt, want dat is allerminst "blind" toeval: het werkt als een filter.
Is 'schoonheid' objectiveerbaar dan?quote:Op vrijdag 1 juli 2016 14:36 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Als we design hebben geobjectiveerd en het in de natuur steevast tegenkomen, wat was dan het mechanisme van natuurlijke selectie en om welke reden? Niet het overleven van de geschiktste. Waarom zou de natuur selecteren op schoonheid?
Op een ander moment wil ik best eens verder toelichten hoe de bijbel duidelijk maakt dat het letterlijke Israël heeft afgedaan, want ik kom dit steevast tegen, terwijl het duidelijk een onbijbelse zienswijze is.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 12:17 schreef Manke het volgende:
[..]
hij heeft Israël niet afgedaan, maar gebruikt de christenen om de Israëlieten jaloers te maken om ze terug te winnen.
De 144k zijn ook nog maagden, dus zo'n beetje iedereen valt buiten de boot.
Ik wacht nog steeds op antwoord op mijn vragen. Zeg dan gewoon ik weet het niet.quote:[b]Op vrijdag 1 juli 2016 14:09 schreef Loekie111 het volgende:
Waar doe ik grof?
Arrogantie lokt slechts arrogantie uit.
Maar wat jij zei, gaat te ver.
Ja, zonder filosofische trainering is schoonheid objectiveerbaar. Ik heb dat eerder proberen aan te tonen in een tamelijk uitgebreide post.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 14:39 schreef Molurus het volgende:
[..]
Is 'schoonheid' objectiveerbaar dan?
Of is het wellicht mogelijk dat evolutie bepalend is geweest voor wat wij ervaren als schoonheid, zonder dat daar iets objectiefs aan is?
Dus hij stelt zichzelf gelijk aan Jezus, dus hij stelt zichzelf gelijk aan God?quote:Op vrijdag 1 juli 2016 14:07 schreef ATON het volgende:
[..]
Nu weet je het, O.K. En die user heet dan ook niet toevallig Panterjong. Is er toch al eentje die ingelezen is.
Nee hoor, ik ben de god Aton.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 18:57 schreef hoatzin het volgende:
Dus hij stelt zichzelf gelijk aan Jezus, dus hij stelt zichzelf gelijk aan God?
Het is maar een naam he. Ik neem aan dat jij je ook niet gelijk stelt aan een vogel.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 18:57 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dus hij stelt zichzelf gelijk aan Jezus, dus hij stelt zichzelf gelijk aan God?
quote:Op zaterdag 2 juli 2016 10:21 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Het is maar een naam he. Ik neem aan dat jij je ook niet gelijk stelt aan een vogel.(Edit: ik las je laatste post net, dus wel.... lol)
Je kan je nog steeds Quetzalqoatl noemen om tot het clubje te behoren ( god van de wijsheid, zeg maar H.Geestquote:Op zaterdag 2 juli 2016 08:59 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Jij ook al. Ik ben maar een vogel. Een lelijke ook nog...
Elke cultuur heeft wel zo'n god of neter van Wijsheid.quote:Op zaterdag 2 juli 2016 14:02 schreef Manke het volgende:
Quetzalcoatl, de gevederde slang, god van wijsheid, ik zie wel een link met genesis![]()
Zou het toeval zijn of is er een antropologische verklaring?
Ik begrijp niet wat je bedoelt met "objectiveren middels een Gauss curve", maar volgens mij gebruik je nu een cirkelredenering. Wij associëren schoonheid met bepaalde symmetrieën, verhoudingen etc. De relevante vraag is dan waarom de natuur bepaalde symmetrieën heeft (en ook: waarom bepaalde symmetrieën niet die wij toch als heel "mooi" ervaren; denk aan supersymmetrie of de breking van chiraliteit!) Daar hebben we geen antwoord op. We weten uiteindelijk niet waarom de natuur is zoals ze is. De hoop via snaartheorie was eerder dat wiskundige consistentie daar wellicht een antwoord op zou geven, maar die hoop lijkt steeds meer vervlogen.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 14:36 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Harmonie in ontwerp / schoonheid zou je kunnen objectiveren middels een Gauss curve (doorsnee bevolking).
Dat voor een mens poep stinkt en een roos lekker ruikt, is dat een objectief of subjectief gegeven?
Een Gaussiaanse aanpak zou het antwoord moeten geven om een zinloze filosofische discussie te voorkomen.
In het andere geval kun je elk meesterwerk uit de kunst wel wegzetten als broddelwerk en elk knullig, amateuristisch freubelwerk tot nirvana verheffen.
Als we design hebben geobjectiveerd en het in de natuur steevast tegenkomen, wat was dan het mechanisme van natuurlijke selectie en om welke reden? Niet het overleven van de geschiktste.
M.a.w., waarom en hoe zou de natuur filteren op schoonheid?
En waarom komen we de harmonie altijd tegen i.p.v. enkel eens een toevalstreffer? Heb je daar een verklaring voor?
dat is dus 71 jaar vanaf de geboorte van Jezus.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 07:00 schreef ATON het volgende:
[..]
Ja dat weet ik, met je grote bek op te zetten en uit je nek te kletsen, maar volgende vragen niet in staat ze te beantwoorden:
[..]
Schaakmat !
[..]
O maar, voor mij kost het absoluut geen moeite om aan te tonen dat het Markus evangelie geschreven is in 71 n.C. en dat Wiki het zelfs niet weet, gezien de speling in datum. Je hoeft dus niet zo verlegen te zijn het antwoord schuldig te blijven. Tot nu toe veel geblaat, enkel wat smoesjes, de bekende WC eend- slogans en een vracht aan lege dozen.
Waar zijn de brieven van Jezus?quote:Op maandag 4 juli 2016 17:03 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
dat is dus 71 jaar vanaf de geboorte van Jezus.
Aan gezien Jezus een jaar of 36 heeft geleefd is het dus hooguit 35 jaar daarna geschreven![]()
noem je dat veel om iets dat op waarheid bewust is te schrijven?
als iemand zijn of ander mans memoires schrijft zit er soms ook best lang tussen.
en hoe kan men dan ook nu nog boeken schrijven over mensen die meer als 100 jaar geleden hebben geleefd is waarheidsgetrouw schrijven?
Technisch gezien niet, aangezien er geen jaar 0 bestaatquote:Op maandag 4 juli 2016 17:03 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
En Jezus werd 6 voor Christus geboren, een rekenfoutje van Dionysius Exiguusquote:Op maandag 4 juli 2016 17:42 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Technisch gezien niet, aangezien er geen jaar 0 bestaat
brontekst?quote:Op maandag 4 juli 2016 18:00 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
En Jezus werd 6 voor Christus geboren, een rekenfoutje van Dionysius Exiguus
Mooie bedenking. De Romeinse jood Markus heeft zijn ' evangelie ' in Rome geschreven als Romeins burger. De geschiedenis van Jezus speelde zich af in wat men toen ' Palestina ' noemde. Als er vandaag wat gebeurd aan de andere kant van de wereld weet men dat ook binnen het uur. Geschiedenis op schrift was toen nog niet toegankelijk voor de gewone burger. Nieuws uit Palestina kwam pas maanden in Rome aan, en dan nog zeer partijdig ingekleurd. De joden waren toen niet zo geliefd in Rome. Elke Romein had wel iemand in de familie die gesneuveld was in de vele joodse conflicten. Dan breekt de Joodse oorlog uit en elke jood werd toen verdacht. Zelfde hebben de etnische Japanners in de USA tijdens W.O.II aan den lijve ondervonden. Markus wist heel goed wie die Jezus was. Hij noemde hem duidelijk de ' nazarener '. Markus worstelde ook met de vraag waarom ABBA zijn volk in de steek had gelaten. ( gescheurd voorhangsel en de zo gezegde laatste woorden van Jezus ). Markus heeft een poging gedaan om het aandeel van Jezus in dit verzet af te zwakken, althans voor de Romeinse lezer. Hij moest voor hen doorgaan als bemiddelaar, vredesprediker, dit om de woede en represailles van de Romeinen af te wenden. Het evangelie volgens Markus is daarom ook geen exact verslag over het leven van Jezus. De latere auteurs van de overige evangelies zijn hem daar ook in gevolgd. Waar we nu over beschikken is niet het originele manuscript, maar een herwerkte versie vanop het eind 1e eeuw. Daar heeft men nadien verschillende afschriften van gemaakt waar geen enkel dezelfde is. Na de Joodse oorlog zijn de meeste joodse archieven verwoest en verbrand. De Qumran rollen zijn, buiten nog wat losse snippers de enige documenten uit deze tijd.quote:Op maandag 4 juli 2016 17:03 schreef sjoemie1985 het volgende:
Aan gezien Jezus een jaar of 36 heeft geleefd is het dus hooguit 35 jaar daarna geschreven![]()
noem je dat veel om iets dat op waarheid bewust is te schrijven?
als iemand zijn of ander mans memoires schrijft zit er soms ook best lang tussen.
en hoe kan men dan ook nu nog boeken schrijven over mensen die meer als 100 jaar geleden hebben geleefd is waarheidsgetrouw schrijven?
Herodes de Grote (die van de kindermoord) stierf 4 v chr.quote:
En tellen we dit er nog bij...quote:Op maandag 4 juli 2016 18:50 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Herodes de Grote (die van de kindermoord) stierf 4 v chr.
...komen we op 6 jaar.quote:Als Herodes zag, dat hij van de wijzen bedrogen was, toen werd hij zeer toornig, en enigen afgezonden hebbende, heeft omgebracht al de kinderen, die binnen Bethlehem, en in al deszelfs landpalen waren, van twee jaren oud en daaronder, naar den tijd, dien hij van de wijzen naarstiglijk onderzocht had.
quote:Op dinsdag 5 juli 2016 13:27 schreef falling_away het volgende:
Stil hier... Dan maar een mooie opsomming
Als iemand ooit iets was en zich daarna ervan losmaakt dan zegt dit toch al genoeg? Toevallig (al geloof jij daar niet in) heb ik zowel theosofie als antroposofie gelezen, en het lijkt totaal niet op elkaar. Antroposofie is een soort esoterisch christendom, terwijl theosofie veel meer met boeddhisme en hindoeïsme te maken heeft (uitgelegd op een volgens de stichters esoterische manier). Steiner heeft bijvoorbeeld veel meer oog op het offer van Christus, terwijl de theosofische lectuur hier niet eens aan denkt, zij zien Jezus meer als een voorbeeld van een mythe.quote:Op donderdag 30 juni 2016 23:47 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Rudolf Steiner was theosoof en stichtte de antroposofie.
Lees maar na, het internet meldt er al voldoende over.
Evenwel gun ik jou het specialisme in deze brabbelerij.
Natuurlijk bestaan er meerdere alternatieven. Sterker nog, ZELFS al is het schepping van een god of goden, dan nog weet je niet of dit YHWH is of Zeus, of Krishna.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 00:01 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Je schreef: "Dit is nou wat ik bedoel met het logisch redeneren wat er bij jou aan schort. Het KAN geen toeval zijn, DUS is het God, en DUS is het YHWH."
Hiermee zeg je dus dat er een of meerdere alternatieven bestaan, voor toeval en schepping. En die zijn er dus niet.
De berekeningen kloppen niet, dus waarom zou ik daar dan aandacht aan besteden?quote:Nu begin je weer over de factor tijd i.r.t. toeval, dat is wat anders, may I remind you.
De factor tijd is overigens uitdrukkelijk meegenomen in de eerdere berekening. Lees dat even terug als je wilt en geef me daarop dan je graag commentaar.
Dus jij gaat er bij voorbaat al van uit dat iets onmogelijk is, terwijl dit juist het thema is van de discussie? Lekker slim he, zo krijg je altijd jouw zin. Dat mensne hier nog serieus op in gaan.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 00:05 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Nu moet je je echt eens gaan inlezen. Eindeloze herhalingen voor iemand die hier als een gesjeesde even komt binnenvallen heb ik geen zin in.
Het onmogelijke is het spontaan ontstaan van leven, ofwel abiogenese.
Je hoeft geen commentaar meer te geven als het je teveel moeite is, je in dit topic in te lezen.
Dan nog, je doet alsof de bron van madame Blavatsky en de bron van massamoordenaars dezelfde zijn. Dit is pertinent niet juist. Het is gewoon alles en iedereen op een hoop gooien, zoals bijna alle christenen doen. Bang als ze zijn voor alles wat anders is. Er word wel beweerd dat de antisemitische houding van Hitler door occultisme komt, maar Blavatsky heeft nooit opgeroepen tot het uitmoorden van bevolkingsgroepen. Ook heeft zij zich nergens negatief uitgelaten over Joden, behalve dan misschien hun spirituele boeken, die de joden van andere volkeren hebben overgenomen.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 00:09 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Leer eens lezen. Die anderen betreft niet haar.
Weer laat je zien dat je van discussieren weinig kaas gegeten hebt. Sorry dat ik het zeg, het kan ook zijn dat je met te veel mensen discussieert en hierdoor niet meer weet wat je tegen mensen gezegd hebt. Want wat hebben die 144000 mensen met jouw discussie met mij te maken? Helemaal geen kloten, want hier hebben we het nooit over gehad.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 00:29 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Je zit er volkomen naast.
Kijk eens naar wat de andere hier melden over die 144.000. Zij zien daarin Joden. Maar Jezus sloot een verbond voor een Koninkrijk met goedwillende mensen uit alle natiën.
Het letterlijke Israël heeft afgedaan.
Oog om oog was een regeling om een volk te besturen; ook dat geldt dus niet meer.
De rest van mijn commentaar was helemaal niet onzinnig of buiten de context. Jij verzint een context waar je bij staat. "die mensen waren ook slecht, en ze deden aan kindoffers. Foei!". Terwijl de joodse soldaten alle mannen moesten uitroeien, inclusief de baby's. Visualiseer dit eens? Als je durft.quote:Je overige commentaar laat ik maar voor jouw rekening daar onzinnig en buiten elke context.
De geschriften van de verschillende Joodse sekten zijn niet alleen verwoest door de Romeinen maar ook door de farizeeën. Zij wilde de Joodse opstand breken. Dat de dode zee rollen bewaard zijn gebleven komt omdat de Essenen deze verstopte.quote:Op maandag 4 juli 2016 18:39 schreef ATON het volgende:
[..]
Mooie bedenking. De Romeinse jood Markus heeft zijn ' evangelie ' in Rome geschreven als Romeins burger. De geschiedenis van Jezus speelde zich af in wat men toen ' Palestina ' noemde. Als er vandaag wat gebeurd aan de andere kant van de wereld weet men dat ook binnen het uur. Geschiedenis op schrift was toen nog niet toegankelijk voor de gewone burger. Nieuws uit Palestina kwam pas maanden in Rome aan, en dan nog zeer partijdig ingekleurd. De joden waren toen niet zo geliefd in Rome. Elke Romein had wel iemand in de familie die gesneuveld was in de vele joodse conflicten. Dan breekt de Joodse oorlog uit en elke jood werd toen verdacht. Zelfde hebben de etnische Japanners in de USA tijdens W.O.II aan den lijve ondervonden. Markus wist heel goed wie die Jezus was. Hij noemde hem duidelijk de ' nazarener '. Markus worstelde ook met de vraag waarom ABBA zijn volk in de steek had gelaten. ( gescheurd voorhangsel en de zo gezegde laatste woorden van Jezus ). Markus heeft een poging gedaan om het aandeel van Jezus in dit verzet af te zwakken, althans voor de Romeinse lezer. Hij moest voor hen doorgaan als bemiddelaar, vredesprediker, dit om de woede en represailles van de Romeinen af te wenden. Het evangelie volgens Markus is daarom ook geen exact verslag over het leven van Jezus. De latere auteurs van de overige evangelies zijn hem daar ook in gevolgd. Waar we nu over beschikken is niet het originele manuscript, maar een herwerkte versie vanop het eind 1e eeuw. Daar heeft men nadien verschillende afschriften van gemaakt waar geen enkel dezelfde is. Na de Joodse oorlog zijn de meeste joodse archieven verwoest en verbrand. De Qumran rollen zijn, buiten nog wat losse snippers de enige documenten uit deze tijd.
https://www.bol.com/nl/p/marcus/1001004009666549/?country=BE
Zeker een mooie invalshoek, maar bij mijn weten werd de farizeese strekking te opportunistisch aanzien in die tijd, apolitiek is de juiste omschrijving. Dit is wat men kan lezen tussen de regels van het N.T. , maar zeker niet als hypocrieten. Die zeker en vast heulden met de Romeinen waren de Sadduceeën en hadden hier ook het meest te verliezen als de Zeloten aan de macht zouden komen.quote:Op woensdag 6 juli 2016 20:55 schreef Szikha2 het volgende:
[..]
De geschriften van de verschillende Joodse sekten zijn niet alleen verwoest door de Romeinen maar ook door de farizeeën. Zij wilde de Joodse opstand breken. Dat de dode zee rollen bewaard zijn gebleven komt omdat de Essenen deze verstopte.
Saduceeëse geschriften zijn door Farizeeën verwoest. Verder hebben de Farizeeën de Romeinen doorgelaten. Aan het eind van de tweede tempel periode waren er veel conflicten onderling. En veel sekten. Farizeeën kregen de macht ( zeker na de val van de Tempel) over het Joodse volk. En zij vonden dat alles wat niet volgens hun sekte was ketters ( talmud bescrhijft meer dan 25 sekten)
Die werden langzaam aan door de Farizeeën verbannen. Er was veel polemiek onderling. Dat lees je terug in het nieuw testament.
Farzieeën hebben deals gesloten met Romeinen en werden zo een religie : het Jodendom.
Ken je Abraham Firkovich? Zijn zoektocht heeft veel informatie opgeleverd. Ze zijn te lezen in verschillende bibliotheken in Israel
http://jnul.huji.ac.il/eng/history.html
Ja klopt maar dat komt omdat we een iets zien ontwikkelen ( ff mijn oude post opzoeken) :quote:Op woensdag 6 juli 2016 21:03 schreef ATON het volgende:
[..]
Zeker een mooie invalshoek, maar bij mijn weten werd de farizeese strekking te opportunistisch aanzien in die tijd, apolitiek is de juiste omschrijving. Dit is wat men kan lezen tussen de regels van het N.T. , maar zeker niet als hypocrieten. Die zeker en vast heulden met de Romeinen waren de Sadduceeën en hadden hier ook het meest te verliezen als de Zeloten aan de macht zouden komen.
Schitterende manier om twee spreekwoorden door elkaar te halen. Vogelvrij is wel wat anders dan jij nu beweert....quote:Op woensdag 6 juli 2016 21:09 schreef Szikha2 het volgende:
[..]
Van de Sadduceeën is niets meer overgebleven. De Farizeeën waren nu vogelvrij om de geschiedenis te herschrijven en ze schreven van alles over de Sadduceeën, en over de Zeloten en de Romeinen enzovoort. Dat staat allemaal beschreven in de talmud wat hun visie was.
Dit bedoel ik dus. Dit was al voor onze jaartelling het geval. Toen zaten mensen al dagen in de tempel, om de thora te bestuderen. Dus je schuift rabbijnen iets in de schoenen wat allang op eigen voeten stond.quote:Juist vanwege de onderdrukking van echte messiaanse (aardse) hoop om terug te keren naar het heilige land hebben vele religieuze Joden het zionisme aangegrepen als middel zodat het lijkt op een verlossing. Om de Joden bezig te houden om niet naar het land te gaan om geen messiaanse verwachtingen te krijgen en om hun macht te behouden eigenlijk hebben de rabbijnen een idee gebracht om de tora te bestuderen. De nadruk bij religieuze Joden ligt vandaag de dag bij het bestuderen van de tora. En met tora bedoel ik de talmud vooral en andere geschriften. Constant rabbijnse literatuur bestuderen en zo denken en doctines zal het Joodse volk temmen. En werd het Joodse volk getemd.
Zoals ik al schreef hielden de Farizeeën zich zoveel mogelijk aan de zijlijn, neutraal!quote:Op woensdag 6 juli 2016 21:09 schreef Szikha2 het volgende:
Tijdens de Idumeanse koning Herodus waren de Farizeeën geliefd door hen omdat ze de Romeinse sancties accepteeerden. Farizeeën waren pro Romeins en anti Nationlisisch (dat was immers een gevaar) en deze Farizeeën genoten van allerlei privileges en religieuze én politieke gezag van geheel Judea.
Ik vergis me niet. Jij wordt verkeerd ingelicht.quote:Vergis je niet. De Farizeeën bemoeiden zeer zeker met oorlog en tegen het Joodse verzet. Ze hebben Joodse priesters vermoord en hun bloed op de grond van de tempel gegoten. Het waren geen mannen met lange baarden die alleen maar lazen in boeken.
Daar geef ik je gelijk in. In een bezet land is niet alles zwart-wit.quote:En dit is een belangrijke schakel want dan ontstaat er 2 Sadduceeese groepen:
1. groep van hoge priesters die loyaal waren aan Rome en waren hellenistisch en sjoemelde met de Romeinen
2. een (grote) groep en zij waren juist anti Romeinen. Zij waren erg nationalistisch en feitelijk de leiders van het gehele Joodse volk die achter hen stonden. Van deze groep kwamen dus de Zeloten en zelfs Essenen en Nazarenen en vele anderen aansluiten. Zelfs Farizeeën die overliepen sloten bij deze Joodse verzet aan.
Niet mee eens! Ze hielden zich neutraal en daardoor vormden ze geen bedreiging voor de Romeinen. Trouw aan de Romeinen is een brug te ver.quote:Tijdens de Joodse oorlog ( in het jaar 66 - 70) zien we dat de Farizeeën hun gezag bleven houden en Rome getrouw bleven.
Door hun neutrale houding t.o. de Romeinen zijn ze gespaard gebleven en konden zo de leiding nemen. Verstandige zet geweest.quote:De totale controle over het Joodse volk kregen de Farizeeën na de laatste Joodse opstand met Bar Kochba in het jaar 135. De Farizeeën veranderde in het rabbijns Jodendom met de rabbijnen. Het is dit Jodendom dat Nederland en Europa kent. En zij hadden nu volledige controle over de geschriften en herschreven alles. Over de Palestijnse geschiedenis tijdens Romeinse bezetting enzovoort (zie Flavius)
Dat kan je op rekening zetten van de Zeloten, dat is duidelijk !quote:Van de Sadduceeën is niets meer overgebleven.
Je zegt het zelf en is duidelijk.quote:De Farizeeën waren nu vogelvrij om de geschiedenis te herschrijven en ze schreven van alles over de Sadduceeën, en over de Zeloten en de Romeinen enzovoort. Dat staat allemaal beschreven in de talmud wat hun visie was.
quote:Op woensdag 6 juli 2016 21:35 schreef Berjan1986II het volgende:
[..]
Schitterende manier om twee spreekwoorden door elkaar te halen. Vogelvrij is wel wat anders dan jij nu beweert....
En nog iets: Je schrijft hele lappen tekst, maar welke bronnen gebruik je hiervoor? Waar zijn, met andere woorden, de bewijzen? Waar zijn bijvoorbeeld de bewijzen dat de farizeeen allemaal saduceeen vermoord hebben? Waar zijn de bewijzen dat ze teksten veranderd hebben? Dit doet mij enorm denken aan mensen die via de christelijk bijbel (nt) iemand een farizeeer noemen die schijnheilig is. Dit gaat totaal voorbij aan hoe de farizeeers ECHT waren, en dit is enkel ontstaan doordat bepaalde groepen farizeers niet zo mochten en daarom roddelden en leugens hebben verspreid over de farizeeers. Terwijl volgens mijn bronnen de farizeeers juist enorm geliefd waren bij de gewone mensen, in tegenstelling tot de saduceeeen die zichzelf te goed vonden voor het gewone volk.
Wat denk je van de talmud zelf? Verder Abraham Geiger, Anan Ben David. Zelfs Chaim Potok schrijft er ook veel over.quote:Op woensdag 6 juli 2016 21:35 schreef Berjan1986II het volgende:
[..]
Schitterende manier om twee spreekwoorden door elkaar te halen. Vogelvrij is wel wat anders dan jij nu beweert....
En nog iets: Je schrijft hele lappen tekst, maar welke bronnen gebruik je hiervoor? Waar zijn, met andere woorden, de bewijzen? Zo Waar zijn bijvoorbeeld de bewijzen dat de farizeeen allemaal saduceeen vermoord hebben? Waar zijn de bewijzen dat ze teksten veranderd hebben? Dit doet mij enorm denken aan mensen die via de christelijk bijbel (nt) iemand een farizeeer noemen die schijnheilig is.
Hoe weet jij hoe de farzieeërs ECHT waren dan? Want de talmud beschrijft 5 soorten farizeeën die geen echte farizeeën waren. Welke is de echte volgens jou dan? Talmud beschrijft ook wat de Zeloten zijn ( en zij worden bepaald niet gespaard)quote:Dit gaat totaal voorbij aan hoe de farizeeers ECHT waren, en dit is enkel ontstaan doordat bepaalde groepen farizeers niet zo mochten en daarom roddelden en leugens hebben verspreid over de farizeeers. Terwijl volgens mijn bronnen de farizeeers juist enorm geliefd waren bij de gewone mensen, in tegenstelling tot de saduceeeen die zichzelf te goed vonden voor het gewone volk.
Hahaha nee joh het Joodse volk vocht met het zwaard niet met teksten. Dat is later gekomen. Alles heeft men uitgewist om te voorkomen. Messianisme is en was voor hen een doorn in het oog. Het volk is gestuurd naar het mystieke. Energie moest voortaan ingestoken worden in het bestuderen van de tora ( Jezus verwijst naar Mozes zetel trouwens)quote:Dit bedoel ik dus. Dit was al voor onze jaartelling het geval. Toen zaten mensen al dagen in de tempel, om de thora te bestuderen. Dus je schuift rabbijnen iets in de schoenen wat allang op eigen voeten stond.
Ben momenteel in de weer met andere dingen, dus heb voorlopig nauwelijks tijd. Even een korte reactie dan.quote:Op woensdag 6 juli 2016 15:58 schreef Berjan1986II het volgende:
Beetje laat, maar niet te laat:
quote:
0s.gif
Op donderdag 30 juni 2016 23:47 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Rudolf Steiner was theosoof en stichtte de antroposofie.
Lees maar na, het internet meldt er al voldoende over.
Evenwel gun ik jou het specialisme in deze brabbelerij.
Als iemand ooit iets was en zich daarna ervan losmaakt dan zegt dit toch al genoeg? Toevallig (al geloof jij daar niet in) heb ik zowel theosofie als antroposofie gelezen, en het lijkt totaal niet op elkaar. Antroposofie is een soort esoterisch christendom, terwijl theosofie veel meer met boeddhisme en hindoeïsme te maken heeft (uitgelegd op een volgens de stichters esoterische manier). Steiner heeft bijvoorbeeld veel meer oog op het offer van Christus, terwijl de theosofische lectuur hier niet eens aan denkt, zij zien Jezus meer als een voorbeeld van een mythe.
Dus graag een beetje inlezen, voordat je oordeelt... Bedankt!
Maak er graag geen hutspot van. Hoe je de schepper noemt is een ander verhaal dan of er schepping is geweest.quote:Op woensdag 6 juli 2016 15:58 schreef Berjan1986II het volgende:
Natuurlijk bestaan er meerdere alternatieven. Sterker nog, ZELFS al is het schepping van een god of goden, dan nog weet je niet of dit YHWH is of Zeus, of Krishna.
Graag je argumenten.quote:Op woensdag 6 juli 2016 15:58 schreef Berjan1986II het volgende:
De berekeningen kloppen niet, dus waarom zou ik daar dan aandacht aan besteden?
Je zou eens wat luistercd's van Herman Phillipse moeten kopen, die maakt gehakt van dit soort berekeningen.
Is wat mij betreft een gepasseerde discussie, dan had je maar van de partij moeten zijn.quote:Op woensdag 6 juli 2016 15:58 schreef Berjan1986II het volgende:
Dus jij gaat er bij voorbaat al van uit dat iets onmogelijk is, terwijl dit juist het thema is van de discussie? Lekker slim he, zo krijg je altijd jouw zin. Dat mensne hier nog serieus op in gaan.
Ik verwijs naar de Wiki, ontken die maar (zie hiervoor).quote:Op woensdag 6 juli 2016 15:58 schreef Berjan1986II het volgende:
Dan nog, je doet alsof de bron van madame Blavatsky en de bron van massamoordenaars dezelfde zijn. Dit is pertinent niet juist. Het is gewoon alles en iedereen op een hoop gooien, zoals bijna alle christenen doen. Bang als ze zijn voor alles wat anders is. Er word wel beweerd dat de antisemitische houding van Hitler door occultisme komt, maar Blavatsky heeft nooit opgeroepen tot het uitmoorden van bevolkingsgroepen. Ook heeft zij zich nergens negatief uitgelaten over Joden, behalve dan misschien hun spirituele boeken, die de joden van andere volkeren hebben overgenomen.
Hitler heeft daarentegen wel beweerd dat hij Jezus zijn werk af zou maken, dit baseerde hij op de uitspraak in de bijbel (NT) datDus de link "antisemitisme-Bijbel" is sneller gelegd dan de link "occultisme-antisemitisme".
Hallo! Er wordt je net een luisterboek aangereikt dat je naast je neer legt?quote:Op donderdag 7 juli 2016 00:33 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Graag je argumenten.
Ik heb niks aan jouw constatering dat 'iets zo is', zonder onderbouwing.
Ik mag weer wat gaan kopen, als je dat bedoelt. Hij neemt zelf de moeite maar om het eens haarfijn uit te leggen.quote:Op donderdag 7 juli 2016 07:00 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Hallo! Er wordt je net een luisterboek aangereikt dat je naast je neer legt?
Voor niks gaat de zon op.quote:Op donderdag 7 juli 2016 10:43 schreef Loekie111 het volgende:
Ik mag weer wat gaan kopen, als je dat bedoelt. Hij neemt zelf de moeite maar om het eens haarfijn uit te leggen.
Jazeker, maar verwacht niet van iemand hier iets tot in de puntjes uit te schrijven als je op voorhand dit reeds verwerpt. Ken je het gezegde ; parels voor de zwijnen ?quote:Op donderdag 7 juli 2016 11:45 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Jouw posts hier zijn toch ook free of charge?
Voor oorlog is weinig vermogen tot visualisatie nodig.quote:Op woensdag 6 juli 2016 15:58 schreef Berjan1986II het volgende:
De rest van mijn commentaar was helemaal niet onzinnig of buiten de context. Jij verzint een context waar je bij staat. "die mensen waren ook slecht, en ze deden aan kindoffers. Foei!". Terwijl de joodse soldaten alle mannen moesten uitroeien, inclusief de baby's. Visualiseer dit eens? Als je durft.
Als je had gelezen, dan was je duidelijk geworden dat hij een voorbarige conclusie trekt en dat hij vanwege het ontbreken van kennis zelf helemaal niks uit kan schrijven. Klok en klepel, meer is het niet; het zijn de bekende betweters.quote:Op donderdag 7 juli 2016 11:52 schreef ATON het volgende:
[..]
Jazeker, maar verwacht niet van iemand hier iets tot in de puntjes uit te schrijven als je op voorhand dit reeds verwerpt. Ken je het gezegde ; parels voor de zwijnen ?
De wijzen van Yavne werden aangesproken als rabbi ( mijn heer). Deze titel kreeg kreeg men als de semicha was gekregen. Een handoplegging werd gedaan ( symbolisch of echt). En dit was dan een erkenning dat een student de mondelinge wet die overgeleverd was ( dus niet de wet van mozes maar de wetten van geleerden) kon onderwijzen. Zo'n rabbi kon niet alleen de mondeling wet onderwijzen maar ook wettische beslissingen nemen en uiteindelijk zelfs lid worden van het Sanhedrinquote:Op woensdag 6 juli 2016 22:31 schreef Manke het volgende:
Wie of wat waren de Zeloten? (edit: zie het al, staat boven)
Rabbi is talmudisch? Jezus werd zo ook aangesproken.
De enige hier met voorbarige conclusie ben jezelf: "Loeki-onmogelijk-dus-God"quote:Op donderdag 7 juli 2016 12:20 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Als je had gelezen, dan was je duidelijk geworden dat hij een voorbarige conclusie trekt en dat hij vanwege het ontbreken van kennis zelf helemaal niks uit kan schrijven. Klok en klepel, meer is het niet; het zijn de bekende betweters.
Van verwerpen is geen sprake, wel van een inhoudelijke discussie over een wetenschappelijk onderwerp. En vanzelfsprekend geef ik dan mijn argumenten.
Dat parels voor de zwijnen gevoel bekruipt mij inderdaad nogal eens, zij het in omgekeerde setting als waar jij op doelt.
Snap je niet wat je nu doet? Steiner is christelijk in zijn overtuigingen, maar dit is slechts schijn? Vervolgens blijf je er wel op hameren dat Steiner theosoof was. Dringt het niet tot je door dat dit ook slechts schijn is? Waarom bij het een wel, en het ander niet?quote:Op donderdag 7 juli 2016 00:28 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Ben momenteel in de weer met andere dingen, dus heb voorlopig nauwelijks tijd. Even een korte reactie dan.
Ik heb nooit beweerd dat je Rudolf Steiner op één lijn kunt zetten met jouw vriendin Blavatsky.
Wel dat Steiner theosoof was; dit kun jij niet ontkennen. En inderdaad met een christelijk tintje, maar dat is slechts schijn. Voor zover ik weet heeft Steiner zich niet los gemaakt van de theosofie, hij heeft er een ander spoor naast ingezet.
Verder heb ik zijn boeken niet gelezen en heb dat ook nergens beweerd. Dat specialisme gun ik jou.
Van die Blavatsky heb ik wel één en ander gelezen en op grond daarvan sluit ik mij aan bij wat de Wiki er over opmerkt.
Schepping is niet eens een alternatief voor evolutie. Dat is jouw stokpaardje, wat nergens anders gelooft wordt....quote:Op donderdag 7 juli 2016 00:31 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Maak er graag geen hutspot van. Hoe je de schepper noemt is een ander verhaal dan of er schepping is geweest.
Dus alsnog graag je alternatief.
En wat doe je steeds dan zelf? Je hebt in 8 topics nog geen een bewijs geleverd voor wat jij gelooft. Dit komt omdat er geen bewijs is...quote:Op donderdag 7 juli 2016 00:33 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Graag je argumenten.
Ik heb niks aan jouw constatering dat 'iets zo is', zonder onderbouwing.
Ik denk dat het geloof in goden juist een soort van gemoedsrust geeft. Het IDEE dat je gered wordt, of dat er geen haar van je hoofd valt zonder dat de God het weet.quote:Op donderdag 7 juli 2016 00:41 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Is wat mij betreft een gepasseerde discussie, dan had je maar van de partij moeten zijn.
Maar kom alsnog maar met je argumenten, dan zal ik daar op ingaan.
Waarom een mens zo dikwijls zoekt in de richting van het hoogst onwaarschijnlijke tot het regelrecht onmogelijke is beyond me. Daar is geen waarheid te vinden, hooguit een soort van gemoedsrust.
Dat laatste is allemaal jouw MENING. En een mening is maar een mening. Misschien hebben Blavatksy en andere occulte en esoterische schrijvers wel gelijk? Misschien heb jij ongelijk, en heeft de bijbel ongelijk? Daar al eens aan gedacht?quote:Op donderdag 7 juli 2016 00:55 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Ik verwijs naar de Wiki, ontken die maar (zie hiervoor).
Iedereen die zich met het occulte bezig houdt, zij het Blavatsky of Hitler, stelt zich feitelijk bloot aan demonen beïnvloeding. Het sausje heeft dan weliswaar steeds een ander smaakje, maar de ingrediënten zijn dezelfde. Het doel is altijd misleiding en andere onfrisse zaken. En natuurlijk wordt dat gebracht als verlichting.
Dat jij weinig verstand van zaken hebt is mij allang duidelijk, maar dit zo laten zien? Even googlen op de zin "vader van de joden is de duivel" en je vindt het antwoord. Johannes 8:44.quote:Kun je aangeven waar Jezus heeft gezegd dat de Vader van de joden de duivel was?
Altijd dat beweren... het valt nergens te lezen.
De berekeningen die moeten aantonen dat schepping de enige mogelijkheid is, die vind ik te kinderachtig voor woorden. En dit weet ik door het luisteren naar Herman Philipse, een wetenschapsfilosoof die ook religie bekijkt en die erg objectief is. Daarom raad ik jou die aan. Dat jij dan nog met zo een bewijs aan wilt komen, dat is voor mij een brug te ver. Dus niet van "ik heb mijn mening al klaar en zal nooit wijzigen", maar "dit heb ik al eens bestudeerd en het is niet eens de moeite om op in te gaan".quote:Op donderdag 7 juli 2016 10:43 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Ik mag weer wat gaan kopen, als je dat bedoelt. Hij neemt zelf de moeite maar om het eens haarfijn uit te leggen.
Hij weet wel te beweren dat "de berekeningen niet kloppen". Maar hoe weet hij dat dan? Hij vervolgt immers "dus waarom zou ik daar dan aandacht aan besteden?"
Ofwel: met zo iemand valt niet te discussiëren.
Het was geen oorlog, het was genocide. In tijden van oorlog dan heb je wetten en regels. Bijvoorbeeld kinderen en baby's dood je niet, behalve dan als het per ongeluk is (maar daar is in de tijd van de oorlog van israel nog geen sprake van, die hadden geen bommen). Het is het moedwillig doden van kinderen, baby's en ouden van dagen. Dit moet je eens visualiseren. De oorlog was allang voorbij, de mensen werden gevangen genomen, en toen moesten de mannen nog allemaal dood. God was zelfs boos toen bepaalde mannen gespaard werden. Mensen die zo een godheid dienen en prijzen en wat al niet meer zij, die verdienen niks. Die denken namelijk niet na.quote:Op donderdag 7 juli 2016 12:16 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Voor oorlog is weinig vermogen tot visualisatie nodig.
Maar zoek zelf eens uit wat aan een oorlog tegen zo'n vijandige natie vooraf ging. Zo verschaf je jezelf de context die je nodig hebt alvorens allerhande kort door de bocht uitspraken te doen.
Je hebt nog geen argumenten gegeven, deed je dit maar dan waren de discussies wat beter geweest. Nu is het allemaal zinloos, en kun je nog beter een gesprek met een dove voeren, of gaan klagen tegen een muur.quote:Op donderdag 7 juli 2016 12:20 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Als je had gelezen, dan was je duidelijk geworden dat hij een voorbarige conclusie trekt en dat hij vanwege het ontbreken van kennis zelf helemaal niks uit kan schrijven. Klok en klepel, meer is het niet; het zijn de bekende betweters.
Van verwerpen is geen sprake, wel van een inhoudelijke discussie over een wetenschappelijk onderwerp. En vanzelfsprekend geef ik dan mijn argumenten.
Dat parels voor de zwijnen gevoel bekruipt mij inderdaad nogal eens, zij het in omgekeerde setting als waar jij op doelt.
Dit was inderdaad een echte eye opener voor mij.. Ik had de bijbel al vaker gelezen als JG, maar kon me niet herinneren dit gedeelte ooit bewust gelezen te hebben. Toen ik me die situatie eens echt ging visualiseren werd ik er bijna misselijk van. De vrouwelijke maagden mochten ook nog blijven leven terwijl hun broertjes vermoord werden.. te ziek voor woorden.quote:Op donderdag 7 juli 2016 19:15 schreef Berjan1986II het volgende:
[..]
Dit moet je eens visualiseren. De oorlog was allang voorbij, de mensen werden gevangen genomen, en toen moesten de mannen nog allemaal dood. God was zelfs boos toen bepaalde mannen gespaard werden. Mensen die zo een godheid dienen en prijzen en wat al niet meer zij, die verdienen niks. Die denken namelijk niet na.
quote:Op donderdag 7 juli 2016 19:31 schreef falling_away het volgende:
[..]
Dit was inderdaad een echte eye opener voor mij.. Ik had de bijbel al vaker gelezen als JG, maar kon me niet herinneren dit gedeelte ooit bewust gelezen te hebben. Toen ik me die situatie eens echt ging visualiseren werd ik er bijna misselijk van. De vrouwelijke maagden mochten ook nog blijven leven terwijl hun broertjes vermoord werden.. te ziek voor woorden.
Dit stuk alleen al was bijna genoeg voor mij om van het geloof te vallen.. Als die JHWH al zou bestaan zou ik die niet willen dienen. Daarna heb ik echter nog vele andere dingen geleerd over zowel de bijbel als evolutie die me in dit proces geholpen hebben.
Hier staat de goddelijke genocide nog even samengevatquote:Op donderdag 7 juli 2016 19:31 schreef falling_away het volgende:
[..]
Dit was inderdaad een echte eye opener voor mij.. Ik had de bijbel al vaker gelezen als JG, maar kon me niet herinneren dit gedeelte ooit bewust gelezen te hebben. Toen ik me die situatie eens echt ging visualiseren werd ik er bijna misselijk van. De vrouwelijke maagden mochten ook nog blijven leven terwijl hun broertjes vermoord werden.. te ziek voor woorden.
Dit stuk alleen al was bijna genoeg voor mij om van het geloof te vallen.. Als die JHWH al zou bestaan zou ik die niet willen dienen. Daarna heb ik echter nog vele andere dingen geleerd over zowel de bijbel als evolutie die me in dit proces geholpen hebben.
Wederom zomaar een vers geciteerd en er een conclusie aan verbonden.quote:Op donderdag 7 juli 2016 18:56 schreef Berjan1986II het volgende:
Kun je aangeven waar Jezus heeft gezegd dat de Vader van de joden de duivel was?
Altijd dat beweren... het valt nergens te lezen.
Dat jij weinig verstand van zaken hebt is mij allang duidelijk, maar dit zo laten zien? Even googlen op de zin "vader van de joden is de duivel" en je vindt het antwoord. Johannes 8:44.
44 Gij zijt uit den vader den duivel, en wilt de begeerten uws vaders doen; die was een mensenmoorder van den beginne, en is in de waarheid niet staande gebleven; want geen waarheid is in hem. Wanneer hij de leugen spreekt, zo spreekt hij uit zijn eigen; want hij is een leugenaar, en de vader derzelve leugen.
Ben jij even voor schut gezet, en dat op jouw eigen "specialisme"!
Niet zo vreemd, je hebt gewoon nog geen sluitende antwoorden voor jezelf.quote:Op donderdag 7 juli 2016 18:56 schreef Berjan1986II het volgende:
Ik heb net zo weinig op met duivels en demonen als jij, glaasje draaien daar hou ik mij verre van (of het werkt of slechts psychisch is), en toch voel ik mij als iemand die occultisme hoog heeft zitten. Vreemd, of niet?
Wederom blabla.quote:Op donderdag 7 juli 2016 19:15 schreef Berjan1986II het volgende:
De berekeningen die moeten aantonen dat schepping de enige mogelijkheid is, die vind ik te kinderachtig voor woorden. En dit weet ik door het luisteren naar Herman Philipse, een wetenschapsfilosoof die ook religie bekijkt en die erg objectief is. Daarom raad ik jou die aan. Dat jij dan nog met zo een bewijs aan wilt komen, dat is voor mij een brug te ver. Dus niet van "ik heb mijn mening al klaar en zal nooit wijzigen", maar "dit heb ik al eens bestudeerd en het is niet eens de moeite om op in te gaan".
Interessant, geen argumenten, maar wel een discussie. En volgens mij eindigde die discussie bij de constatering dat het niet gaat om hoe een toevallige chemische ordening van aminozuren tot stand zou kunnen komen (het proces zelf, dat op zich al vragen genoeg opwerpt), maar dat er sprake is van informatie met dito verwerkende systemen. En da's even wat anders.quote:Op donderdag 7 juli 2016 19:15 schreef Berjan1986II het volgende:
Je hebt nog geen argumenten gegeven, deed je dit maar dan waren de discussies wat beter geweest. Nu is het allemaal zinloos, en kun je nog beter een gesprek met een dove voeren, of gaan klagen tegen een muur.
Ik kan beamen dat het audioboek 'Godsdienstfilosofie' van Herman Philipse een absolute aanrader is. Essentieel voor iedereen die ook maar een halve interesse in religie heeft.quote:Op donderdag 7 juli 2016 20:23 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Wederom blabla.
Je mag er rustig voor uitkomen dat het je aan argumenten ontbreekt; die meen je elders overal wel te kunnen geven en nu plotseling niet. Jaja.
Maar wat is nu precies jouw argument voor je idee dat informatie niet kan bestaan zonder scheppende god?quote:Op donderdag 7 juli 2016 20:33 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Interessant, geen argumenten, maar wel een discussie. En volgens mij eindigde die discussie bij de constatering dat het niet gaat om hoe een toevallige chemische ordening van aminozuren tot stand zou kunnen komen (het proces zelf, dat op zich al vragen genoeg opwerpt), maar dat er sprake is van informatie met dito verwerkende systemen. En da's even wat anders.
Weet je 't weer of heb je überhaupt niets gelezen?
En maar doorploegen in je eigen spoor.quote:Op donderdag 7 juli 2016 19:41 schreef Berjan1986II het volgende:
[..]![]()
Voor mij was dit ook ene eye-opener, plus het feit dat de hele canon door oorlog en ellende in elkaar gezet is, dat er vele sektes waren in het vroege christendom, en dat de fanatiekste uiteindelijk gewonnen heeft. Voor mij ook HET bewijs dat christendom niet waar is.
Waarheid overwint door Rede, niet door Zwaard.
ik denk dat iedereen die de bijbel leest zoals het er staat (dus zonder interpretaties) van zijn of haar geloof valt. Sommige dingen zijn te walgelijk voor woorden. Een man en vrouw die overspel pleegden en gespietst werden aan de grond bijvoorbeeld. Ook een "mooi" voorbeeld. IS is er niks bij, al vloek ik nu in de kerk
Nee hoor, bij de eerste synthetisering van kort RNA is geen informatie nodig, die evolueert er gewoon in bij het langer worden van de ketens. Je zit nog steeds met de tovenaar in je gedachten die een kant-en-klaar product uit het niets tevoorschijn tovert. Zo werkt chemische evolutie dus niet.quote:Op donderdag 7 juli 2016 20:33 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Interessant, geen argumenten, maar wel een discussie. En volgens mij eindigde die discussie bij de constatering dat het niet gaat om hoe een toevallige chemische ordening van aminozuren tot stand zou kunnen komen (het proces zelf, dat op zich al vragen genoeg opwerpt), maar dat er sprake is van informatie met dito verwerkende systemen. En da's even wat anders.
Weet je 't weer of heb je überhaupt niets gelezen?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |