Nee, volgens Jean-Claude Juncker niet.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 17:48 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Je mag je best zorgen maken. Ik bestrijd het idee dat er een nieuw referendum moet plaatsvinden, omdat het Remain-kamp niet kan leven met de democratisch tot stand gekomen uitslag.
Zullen we ook even wat referenda houden over andere zorgwekkende ontwikkelingen? Bijvoorbeeld over het feit dat steeds meer macht vanuit Nederland naar Brussel gaat? Of dat de buitengrenzen zo lek als een mandje zijn en dat economische vluchtelingen in grote aantallen richting Duitsland, Zweden en Nederland komen? Zullen we - gezien Griekenland - eens even opnieuw gaan nadenken over de gezamenlijke muntunie? Even opnieuw gaan nadenken over het Europese asielbeleid? Of opnieuw gaan nadenken over zinloze subsidies voor snelwegen in Oost-Europa waar haast geen auto overheen rijdt?
Trouwens: D66 was toch zo'n voorstander van referenda? Leg je dan ook gewoon neer bij de uitslag en richt de energie op het maken van goede, werkbare afspraken tussen het VK en Europa. Net zoals zulke afspraken er zijn met Noorwegen en Zwitserland.
Ik vind het juist grappig. Schadenfreude is het dat wel. Maar heb me gisteren echt kapot gelachen.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 17:49 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Mateloos irritant, inderdaad. Ik zit me echt in te houden. Het lijkt wel dat mensen gebrainwasht zijn over hoe "geweldig" de EU is. Terwijl de kritische vraag of de EU wel zo'n zegen is, meer dan gerechtvaardigd is.
Van mij mag je het er best over hebben hoor. Ik houd je niet tegen.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 17:48 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Je mag je best zorgen maken. Ik bestrijd het idee dat er een nieuw referendum moet plaatsvinden, omdat het Remain-kamp niet kan leven met de democratisch tot stand gekomen uitslag.
Zullen we ook even wat referenda houden over andere zorgwekkende ontwikkelingen? Bijvoorbeeld over het feit dat steeds meer macht vanuit Nederland naar Brussel gaat? Of dat de buitengrenzen zo lek als een mandje zijn en dat economische vluchtelingen in grote aantallen richting Duitsland, Zweden en Nederland komen? Zullen we - gezien Griekenland - eens even opnieuw gaan nadenken over de gezamenlijke muntunie? Even opnieuw gaan nadenken over het Europese asielbeleid? Of opnieuw gaan nadenken over zinloze subsidies voor snelwegen in Oost-Europa waar haast geen auto overheen rijdt?
De EU is niet mijn "geliefde unie". Van mij mag de EU vandaag nog worden opgedoekt. Ik heb niks tegen Europa en ook niet tegen Europese samenwerking. Maar de EU is een bestuurlijke mislukking én een orgaan dat oneigenlijk veel macht naar zich toetrekt.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 17:44 schreef Ringo het volgende:
[..]
Nee, natuurlijk hebben jij en ik daar niks over te zeggen. Hoe haal je het in je brutale hoofd? Die landen zaten bij de club en zijn er tegen hun wil in uitgegooid.
Het zijn toch ook niet de continentale burgers die vóór een brexit hebben gestemd? Waarom zou jij dan wel iets mogen zeggen over een terugkeer? Wat heb jij eigenlijk tegen Schotten en Noord-Ieren dat je hen zo graag uit jouw geliefde Unie houdt?
Of de vraag hoe grote kwesties als de vluchtelingenstroom dan wél snel en adequaat zouden zijn opgelost, zonder die vermaledijde Europese unie.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 17:49 schreef Elfletterig het volgende:
Mateloos irritant, inderdaad. Ik zit me echt in te houden. Het lijkt wel dat mensen gebrainwasht zijn over hoe "geweldig" de EU is. Terwijl de kritische vraag of de EU wel zo'n zegen is, meer dan gerechtvaardigd is.
Zonder EU waren de vluchtelingen natuurlijk nooit Europa binnen komt wandelen. Ofzo.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 17:55 schreef Ringo het volgende:
[..]
Of de vraag hoe grote kwesties als de vluchtelingenstroom dan wél snel en adequaat zouden zijn opgelost, zonder die vermaledijde Europese unie.
Dan gingen die vluchtelingen het bij ieder land opnieuw proberen zoals ze nu bij de UK gaan doen.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 17:55 schreef Ringo het volgende:
[..]
Of de vraag hoe grote kwesties als de vluchtelingenstroom dan wél snel en adequaat zouden zijn opgelost, zonder die vermaledijde Europese unie.
Schotland is een niet-bestaand land en is ook geen EU-lid. Het Verenigd Koninkrijk is een bestaand land en is nu nog een EU-lidstaat. Als delen zich van het VK afscheiden, ontstaat een nieuwe situatie, met nieuwe landen die op hun merites moeten worden beoordeeld. Net zoals dat het geval is met Tsjechië, Slowakije, Kroatië en dergelijke.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 17:46 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De Schotten toe laten treden tot de EU, beschouw ik niet als 'expansiedrift'. Dat land was al lid en moet nu ongewild afscheid nemen. Land is wat mij betreft dus welkom.
En laten de beslissingen maar over aan de nationale parlementen. Gelieve niet voor elke scheet referenda op poten zetten.
Maar gelukkig staan ze klaar, in splendid isolation!quote:Op zaterdag 25 juni 2016 17:57 schreef Hexagon het volgende:
Dan gingen die vluchtelingen het bij ieder land opnieuw proberen zoals ze nu bij de UK gaan doen.
Het is aan politici om het land te besturen en om zo goed mogelijk in te spelen op die dreigende ontwikkelingen. Het is de wil van het volk om uit de EU te stappen; respecteer dat eens.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 17:48 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Als de "Stay" had geleid tot allerlei nogal dreigende ontwikkelingen dan was het op zich niet onterecht geweest
Een veelzeggend zinnetje van deze dronkenlap.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 17:50 schreef Grems het volgende:
[..]
Nee, volgens Jean-Claude Juncker niet.
"There can be no democratic choice against the European treaties"
Daarvoor kan je dan de sukkels die voor een brexit hebben gestemd hartelijk bedanken. Dankzij hen is de eenheid in Europa, voor zover daar sprake van was, verder verscheurd.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 17:59 schreef Elfletterig het volgende:
En "wat jou betreft" is niet zo belangrijk. Dat is precies wat er in de EU de hele tijd gebeurt: allerlei verregaande beslissingen worden genomen, zonder dat de bevolking iets in de melk heeft te brokkelen. En ja, expansie, want ten opzichte van een EU minus het VK is het toevoegen van Schotland en Noord-Ierland straks weer een expansie. Niet in grondgebied, maar wel in het aantal lidstaten.
Nee, referenda houden tot de uitslag je bevalt is lekker democratischquote:Op zaterdag 25 juni 2016 18:04 schreef Hexagon het volgende:
Sommigen houden er wel een apart idee van democratie op na. Als iets dat besloten is toch verkeerd uit lijkt te pakken dan mag je niet klagen want je bent een slechter verliezer dus moet je je bek houden.
Blijkbaar zijn referenda plots de norm. Besluiten worden al sinds jaar en dag genomen door onze volksvertegenwoordigers, die van de bevolking daarvoor een mandaat hebben gekregen. Maar nu volstaat dat plotseling niet meer. Nu wordt 'het volk' genegeerd als de Tweede Kamer instemt met iets waar een grote groep schreeuwers het niet mee eens is.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 17:59 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Schotland is een niet-bestaand land en is ook geen EU-lid. Het Verenigd Koninkrijk is een bestaand land en is nu nog een EU-lidstaat. Als delen zich van het VK afscheiden, ontstaat een nieuwe situatie, met nieuwe landen die op hun merites moeten worden beoordeeld. Net zoals dat het geval is met Tsjechië, Slowakije, Kroatië en dergelijke.
De gedachte dat Schotland en Noord-Ierland allerlei rechten hebben en dat het "vanzelfsprekend" is dat ze EU-lidstaat worden, vind ik redelijk vreemd. Net als andere landen zullen ze moeten voldoen aan toetredingseisen, zoals een gezonde begroting, en dergelijke. Laat die landen eerst maar eens op eigen benen staan; gaan we dan kijken hoe ze het doen en of ze EU-lid kunnen worden.
En "wat jou betreft" is niet zo belangrijk. Dat is precies wat er in de EU de hele tijd gebeurt: allerlei verregaande beslissingen worden genomen, zonder dat de bevolking iets in de melk heeft te brokkelen. En ja, expansie, want ten opzichte van een EU minus het VK is het toevoegen van Schotland en Noord-Ierland straks weer een expansie. Niet in grondgebied, maar wel in het aantal lidstaten.
Het is aan de ene kant ook wel grappig, inderdaad. Maar tegelijk storend, omdat zo veel mensen kennelijk gehersenspoeld zijn met het idee dat de EU een zegen is. Dat terwijl er meer dan genoeg kritiek op de EU valt te formuleren: een schrijnend gebrek aan democratisch gehalte, ongebreidelde expansiedrift, buitengrenzen die zo lek als een mandje zijn, miljarden aan verspilde subsidiegelden, fors overbetaalde Europese politici en in z'n totaliteit een economische zone die juist terrein verliest op het wereldpodium en die het helemaal niet beter doet dan de niet-lidstaten in Europa.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 17:51 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik vind het juist grappig. Schadenfreude is het dat wel. Maar heb me gisteren echt kapot gelachen.
Dat het VK richting een ijsschots vaart, is jouw subjectieve mening. Misschien is het juist wel Nederland dat als EU-lid richting een ijsschots vaart. Al was het alleen al omdat we steeds minder over ons eigen land hebben te zeggen. Of omdat de EU als economische zone helemaal niet zo denderend functioneert.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 17:53 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Van mij mag je het er best over hebben hoor. Ik houd je niet tegen.
Als je door een democratisch besluit ineens onverwacht richting een ijsschots vaart lijkt het me niet meer dan logisch dat je gaat proberen om er nog wat aan te doen in plaats van lijdzaam toekijken hoe de boel tot zinken komt.
Zucht. Volgens mij is iedereen het er wel redelijk over eens dat er zat valt te verbeteren aan de EU. Het is dan ook goed om kritisch te zijn richting de Unie.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 18:06 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Het is aan de ene kant ook wel grappig, inderdaad. Maar tegelijk storend, omdat zo veel mensen kennelijk gehersenspoeld zijn met het idee dat de EU een zegen is. Dat terwijl er meer dan genoeg kritiek op de EU valt te formuleren: een schrijnend gebrek aan democratisch gehalte, ongebreidelde expansiedrift, buitengrenzen die zo lek als een mandje zijn, miljarden aan verspilde subsidiegelden, fors overbetaalde Europese politici en in z'n totaliteit een economische zone die juist terrein verliest op het wereldpodium en die het helemaal niet beter doet dan de niet-lidstaten in Europa.
Wat je ziet, is dat landen zelf weer grenzen opwerpen, hekken plaatsen, grenscontroles invoeren en "vluchtelingen" de doorgang belemmeren. Allemaal omdat de EU faalt in een gezamenlijke aanpak. Het EU-beleid is zelfs zo bezopen dat de asielzoekers van zee worden geplukt en in Italië worden gezet, waarna ze vervolgens allerlei rechten hebben.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 17:55 schreef Ringo het volgende:
[..]
Dat is een vrij logische optelsom van allerlei factoren. Economisch gezien gaat het er in ieder geval niet bepaald beter op worden voor de UK.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 18:08 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dat het VK richting een ijsschots vaart, is jouw subjectieve mening.
Natuurlijk, die mensen kun je beter onder je eigen ogen laten verdrinken, zo heb jij dat ook van je moeder geleerd.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 18:10 schreef Elfletterig het volgende:
Wat je ziet, is dat landen zelf weer grenzen opwerpen, hekken plaatsen, grenscontroles invoeren en "vluchtelingen" de doorgang belemmeren. Allemaal omdat de EU faalt in een gezamenlijke aanpak. Het EU-beleid is zelfs zo bezopen dat de asielzoekers van zee worden geplukt en in Italië worden gezet, waarna ze vervolgens allerlei rechten hebben.
Alsof de EU soelaas biedt. Alsof er geen tentenkampen bij Calais zijn, waar duizenden economische vluchtelingen verbleven. Wat doet de EU eraan? Helemaal niks. Sterker nog: de EU voert een beleid waardoor er nog veel meer asielzoekers deze kant opkomen.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 17:57 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dan gingen die vluchtelingen het bij ieder land opnieuw proberen zoals ze nu bij de UK gaan doen.
Ik ben bang dat Elf alleen nog maar de analyses van Geenstijl en The Post Online leest.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 18:11 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat is een vrij logische optelsom van allerlei factoren. Economisch gezien gaat het er in ieder geval niet bepaald beter op worden voor de UK.
Ah, jij drijft ook al richting het kamp van de 'white genocide'-roepers? Top.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 18:14 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Alsof de EU soelaas biedt. Alsof er geen tentenkampen bij Calais zijn, waar duizenden economische vluchtelingen verbleven. Wat doet de EU eraan? Helemaal niks. Sterker nog: de EU voert een beleid waardoor er nog veel meer asielzoekers deze kant opkomen.
Boze tongen beweren zelfs dat het doelbewust gebeurt. En ze wijzen daarbij op officiële stukken waarin staat te lezen dat "diversiteit" van harte welkom is, net als extra arbeidskrachten. In dat licht zou Vrouw Merkel met haar "wir schaffen das" bewust zorgen voor de instroom van arbeidkrachten uit Afrika en het Midden-Oosten. Dat terwijl collega-EU-lidstaten kampen met een torenhoge jeugdwerkloosheid. Hoezo Europese Unie?
Democratie betekent niks meer of minder dan: het volk beslist.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 18:04 schreef Hexagon het volgende:
Sommigen houden er wel een apart idee van democratie op na. Als iets dat besloten is toch verkeerd uit lijkt te pakken dan mag je niet klagen want je bent een slechter verliezer dus moet je je bek houden.
I rest my case.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 18:04 schreef Ringo het volgende:
[..]
Daarvoor kan je dan de sukkels die voor een brexit hebben gestemd hartelijk bedanken. Dankzij hen is de eenheid in Europa, voor zover daar sprake van was, verder verscheurd.
En er is nog steeds geen werkbaar alternatief.
Het is toch ook in ieders belang dat die eenheid er komt? Hoe wou jij het vluchtelingenprobleem oplossen? Met je vrienden op de Grebbeberg?quote:
Ik zeg niet dat referenda de norm zijn. Ik stel vast dat het VK een referendum over hun EU-lidmaatschap heeft gehouden en dat het Leave-kamp heeft gewonnen, bij een opkomst van 72 procent.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 18:04 schreef KoosVogels het volgende:
Blijkbaar zijn referenda plots de norm. Besluiten worden al sinds jaar en dag genomen door onze volksvertegenwoordigers, die van de bevolking daarvoor een mandaat hebben gekregen. Maar nu volstaat dat plotseling niet meer. Nu wordt 'het volk' genegeerd als de Tweede Kamer instemt met iets waar een grote groep schreeuwers het niet mee eens is.
Als jij zo graag een Nexit wil, dan moet je volgend jaar PVV of VNL stemmen. Het is onzin om referenda plots om te dopen tot het enige geldige democratische middel.
BNW is een paar deuren verderop.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 18:14 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Alsof de EU soelaas biedt. Alsof er geen tentenkampen bij Calais zijn, waar duizenden economische vluchtelingen verbleven. Wat doet de EU eraan? Helemaal niks. Sterker nog: de EU voert een beleid waardoor er nog veel meer asielzoekers deze kant opkomen.
Boze tongen beweren zelfs dat het doelbewust gebeurt. En ze wijzen daarbij op officiële stukken waarin staat te lezen dat "diversiteit" van harte welkom is, net als extra arbeidskrachten. In dat licht zou Vrouw Merkel met haar "wir schaffen das" bewust zorgen voor de instroom van arbeidkrachten uit Afrika en het Midden-Oosten. Dat terwijl collega-EU-lidstaten kampen met een torenhoge jeugdwerkloosheid. Hoezo Europese Unie?
We trekken ons terug achter de dijken en negeren de rest van de wereld. Dan komt het allemaal goed.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 18:20 schreef Ringo het volgende:
[..]
Het is toch ook in ieders belang dat die eenheid er komt? Hoe wou jij het vluchtelingenprobleem oplossen? Met je vrienden op de Grebbeberg?
Dat lukt veel beter als de samenwerking helemaal wordt opgegeven natuurlijk.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 18:20 schreef Ringo het volgende:
[..]
Het is toch ook in ieders belang dat die eenheid er komt? Hoe wou jij het vluchtelingenprobleem oplossen? Met je vrienden op de Grebbeberg?
Dit soort discussiegedrag kom ik FOK! iets te vaak tegen. Het is een zwaktebod van de hoogste orde, om iemand in de extreem-rechtse hoek te duwen als je geen zinnige argumenten meer hebt.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 18:11 schreef Ringo het volgende:
[..]
Natuurlijk, die mensen kun je beter onder je eigen ogen laten verdrinken, zo heb jij dat ook van je moeder geleerd.
Een overgrote meerderheid van de Nederlanders was na de oorlog voorstander van toetreding tot de EGKS, en had er geen moeite mee om een stukje soevereiniteit af te staan.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 18:21 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat referenda de norm zijn. Ik stel vast dat het VK een referendum over hun EU-lidmaatschap heeft gehouden en dat het Leave-kamp heeft gewonnen, bij een opkomst van 72 procent.
In eigen land zien we dat er verregaande beslissingen zijn genomen, bijvoorbeeld over de toetreding tot de EU, de invoering van de euro en zelfs de ratificatie van de Europese Grondwet, volledig tegen de wil van de kiezer in. Politici leggen de mening van de bevolking naast zich neer en gaan doodleuk door met de EU. Zo wilde de PvdA ooit een referendum over Europa, maar na de verkiezingen trok de partij die keutel weer in. En zo beloofde Rutte in 2012 nog dat er geen cent meer naar de Grieken zou gaan.
Je kunt van Cameron zeggen wat je wilt, maar hij beloofde een referendum en dat kwam er ook. Overigens stel ik niet dat een referendum het enige democratische middel is. Ik stel dat er verregaande beslissingen zijn genomen die indruisen tegen de wil van de bevolking.
Het nieuws de afgelopen tijd niet gevolgd?quote:Op zaterdag 25 juni 2016 18:26 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dit soort discussiegedrag kom ik FOK! iets te vaak tegen. Het is een zwaktebod van de hoogste orde, om iemand in de extreem-rechtse hoek te duwen als je geen zinnige argumenten meer hebt.
Ik heb nog nooit gepleit voor het laten verdrinken van mensen, evenmin juich ik als ik dergelijke berichten hoor. Maar het huidige beleid is dat mensen worden aangemoedigd om deze kant op te komen; er wordt ze geen strobreed in de weg gelegd. Sterker nog, eenmaal op zie bieden Europese fregatten en boten zelfs de helpende hand.
De EU zou ook eens serieus werk kunnen maken van het terugbrengen van mensen, in plaats van ze in Italië of Griekenland aan wal te brengen. Australië voert zulk beleid wél uit, met aantoonbaar succes.
Ook weer zo'n opmerking uit de categorie "realisme = extreem-rechts".quote:Op zaterdag 25 juni 2016 18:14 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik ben bang dat Elf alleen nog maar de analyses van Geenstijl en The Post Online leest.
Dat het tot zinken komt is koffiedik kijken.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 17:53 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Van mij mag je het er best over hebben hoor. Ik houd je niet tegen.
Als je door een democratisch besluit ineens onverwacht richting een ijsschots vaart lijkt het me niet meer dan logisch dat je gaat proberen om er nog wat aan te doen in plaats van lijdzaam toekijken hoe de boel tot zinken komt.
De Turkije-deal is zo wankel als de pest en inmiddels hebben de "vluchtelingen" (die overwegend helemaal geen vluchtelingen zijn) allang nieuwe routes gevonden, zoals de route vanuit Libië naar Italië. Vrijwel dagelijks lezen we berichten over vluchtelingen die uit zee zijn gevist en die in Italië aan wal worden gebracht.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 18:16 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ah, jij drijft ook al richting het kamp van de 'white genocide'-roepers? Top.
Overigens klopt het niet wat jij stelt. De EU is wel degelijk bezig met het indammen van de vluchtelingenstroom. Vandaar ook die twijfelachtige Turkije-deal. Die overigens wel effect lijkt te sorteren.
Knul, heb je echt geen analyses gelezen over de mogelijke (lees: waarschijnlijke) economische gevolgen van een Brexit? Je doet namelijk overkomen van niet.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 18:29 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ook weer zo'n opmerking uit de categorie "realisme = extreem-rechts".Vorige week stond er in het AD een artikel over een Duitse politieagente die het moslimgeweld dagelijks ondervindt. Onmiddellijk stond links-naïef, politiek-correct Nederland klaar om het artikel te framen als "extreem-rechts".
Zulke frames betekenen dat mensen niet meer bereid zijn om kritisch te denken.
Als dat de wil van het volk maar is.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 18:25 schreef 99.999 het volgende:
[..]
We trekken ons terug achter de dijken en negeren de rest van de wereld. Dan komt het allemaal goed.
http://nos.nl/artikel/211(...)n-een-dag-gered.html\quote:Op zaterdag 25 juni 2016 18:28 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het nieuws de afgelopen tijd niet gevolgd?
Jij stelt dat de EU er niet naar streeft om de vluchtelingenstroom in te dammen. De Turkije-deal laat zien dat dat niet klopt.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 18:32 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
De Turkije-deal is zo wankel als de pest en inmiddels hebben de "vluchtelingen" (die overwegend helemaal geen vluchtelingen zijn) allang nieuwe routes gevonden, zoals de route vanuit Libië naar Italië. Vrijwel dagelijks lezen we berichten over vluchtelingen die uit zee zijn gevist en die in Italië aan wal worden gebracht.
Dit is dus EU-beleid in de praktijk: een probleem verplaatsen in plaats van oplossen. Gerenommeerde deskundigen (echt niet alleen in rechtse hoek) wijzen er trouwens op dat een unie niet effectief kan zijn zonder goed functionerende buitengrenzen.
Wat nou als je een nexit wil maar niks hebt met de PVV of VLN? Dan is de keuze nogal schraal.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 18:27 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Een overgrote meerderheid van de Nederlanders was na de oorlog voorstander van toetreding tot de EGKS, en had er geen moeite mee om een stukje soevereiniteit af te staan.
Sowieso vind ik het wat vreemd om te schermen met de wil van het volk. Je presenteert het als voldongen feiten, maar dat klopt simpelweg niet.
Maar nogmaals, als jij per se een Nexit wil, dan stem je volgend jaar lekker PVV.
De huidige EU heeft niks meer met de toenmalige gemeenschap van kolen en staal te maken. Je hebt je leven tot dusver onder een grote steen doorgebracht als je niet in de gaten hebt hoe de EU stukje bij beetje steeds meer macht naar zich toetrekt.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 18:27 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Een overgrote meerderheid van de Nederlanders was na de oorlog voorstander van toetreding tot de EGKS, en had er geen moeite mee om een stukje soevereiniteit af te staan.
Sowieso vind ik het wat vreemd om te schermen met de wil van het volk. Je presenteert het als voldongen feiten, maar dat klopt simpelweg niet.
Maar nogmaals, als jij per se een Nexit wil, dan stem je volgend jaar lekker PVV.
De SP is ook in voor een referendum. Maar inderdaad, het is niet een uitgebreid keuzemenu.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 18:37 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Wat nou als je een nexit wil maar niks hebt met de PVV of VLN? Dan is de keuze nogal schraal.
Dan richt je zelf een partij op.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 18:37 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Wat nou als je een nexit wil maar niks hebt met de PVV of VLN? Dan is de keuze nogal schraal.
Dat bedoel ik.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 18:39 schreef Toefjes het volgende:
[..]
De SP is ook in voor een referendum. Maar inderdaad, het is niet een uitgebreid keuzemenu.
Open nou maar een topic, ik begin nu waarachtig te geloven ogv die bron die ik eerder aanhaalde, dat remain-kamp toch gaat winnen. Ik denk kans sws maar 50-50 is, doordat niet bindend en dat in het LH de boel gewoon pro remain ligt.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 18:32 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Knul, heb je echt geen analyses gelezen over de mogelijke (lees: waarschijnlijke) economische gevolgen van een Brexit? Je doet namelijk overkomen van niet.
Nee, mijn idee is dat je als burger ook na een democratisch besluit dingen mag ondernemen om te proberen anderen op andere gedachten te brengen uit bezorgdheid voor de gevolgen. Dat doen deze mensen.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 18:17 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Democratie betekent niks meer of minder dan: het volk beslist.
Jouw idee van democratie is kennelijk dat de uitkomst van een volksraadpleging wenselijk moet zijn, omdat het anders - in jouw optiek - "verkeerd uitpakt". Dat is best een arrogante houding, eigenlijk. En sowieso erg subjectief, hoewel het wel weer prima valt te rijmen met de eurofiele houding van D66.
Dat serieuze partijen dit niet willen is natuurlijk ook wel logisch. Die hebben immers wel het beste voor met het land en durven verder te kijken dan de onderbuik...quote:Op zaterdag 25 juni 2016 18:37 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Verkeerd uit lijkt te pakken?quote:Op zaterdag 25 juni 2016 18:04 schreef Hexagon het volgende:
quote:Op zaterdag 25 juni 2016 18:42 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat serieuze partijen dit niet willen is natuurlijk ook wel logisch. Die hebben immers wel het beste voor met het land en durven verder te kijken dan de onderbuik...
quote:Op zaterdag 25 juni 2016 18:42 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
Verkeerd uit lijkt te pakken?Het is amper 48 uur geleden. Misschien eerst maar eens kijken wat er de komende maanden gebeurt voordat we op stap en sprong weeeer een referendum organiseren.
Cameron heeft al gezegd de uitslag te respecteren, en die blijft de komende maanden ook gewoon aan, tot de conventie. Het zou belachelijk zijn als een nieuwe leider van de Tories nu opeens roept 'ja maar het was een raadgevend referendum''.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 18:10 schreef Ryan3 het volgende:
Eindelijk bron: het is aan het nieuwe leiderschap, lees de nieuwe PM, om idd wel of niet gehoor te geven aan de uitslag. http://www.globalresearch(...)as-final-say/5532485
Alles is nog niet verloren dus voor het remain-kamp, alhoewel ik de kans laag inschat dat er een tweede referendum komt. Pro-/anti-brexit loopt dwars door beide partijen heen, dus ik geef het wrs nog een hele goede kans dat de uitslag verworpen wordt. Zal ook liggen aan de discussie de komende maanden tot het de Tory-partijconferentie.
Het was dus inderdaad een raadgevend referendum, niet een bindend referendum. Daarom heeft Cameron ook niet direct gebruik gemaakt van artikel 50.
Alleen de Grote Drie van de EU nu, willen wel dat UK zo snel mogelijk opsodemietert. Wrs zure, kinderachtige reactie van hen. Ze hadden beter wat minder emotioneel kunnen reageren.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |