Iemand91 | dinsdag 14 juni 2016 @ 23:10 |
Testvlucht staat gepland voor 15 juni om 09:30 - 13:45 uur. [ Bericht 17% gewijzigd door Iemand91 op 15-06-2016 00:29:23 ] | |
DaMook | dinsdag 14 juni 2016 @ 23:15 |
WOW, cool ze hebben het echt gedaan . En hij ziet er echt supervet uit . | |
Karstman | dinsdag 14 juni 2016 @ 23:16 |
Ik zeg we hebben een nieuwe livery gevonden. Allemaal maar spuiten zo! | |
OEM | dinsdag 14 juni 2016 @ 23:24 |
In ander nieuws: de autisten onder ons moeten maar voorlopig even niet op airliners.net kijken. | |
airportmadness | dinsdag 14 juni 2016 @ 23:35 |
Vette bak!! | |
Iemand91 | dinsdag 14 juni 2016 @ 23:57 |
Fijn dat je mij zo noemt als ik die site inderdaad een gedrocht vindt nu. De helft van de site is nu reclame/banners en shit. En m'n scroll wheel weet niet wat 'm overkomt nu. | |
NewHorizon | woensdag 15 juni 2016 @ 00:46 |
Die livery | |
APK | woensdag 15 juni 2016 @ 00:52 |
Wat een kermisvliegtuig | |
Kleffe_Dop | woensdag 15 juni 2016 @ 01:54 |
Nice!!! | |
Fred | woensdag 15 juni 2016 @ 08:17 |
Helemaal oranje was imho mooier geweest. | |
buzz1291 | woensdag 15 juni 2016 @ 09:33 |
Mwah, wel aardig en opvallend. Alleen de overgang van oranje naar blauw lijkt alsof hij nog in de menie staat. Al zou ik niet weten hoe het beter kan zonder hele scherpe lijntjes. | |
LintuxCx | woensdag 15 juni 2016 @ 09:53 |
Wat vind je van deze scherpe lijntjes http://adsb.gaa.st/adsb-20160612.log.plot.html Een dag aan vliegverkeer rondon Londen/Heathrow. Best leuk om veel van de holding patterns en andere luchtwegen te zien. (Jammer dat de dekking van m'n ADS-B antenne toch nog niet zo breed is.) | |
Iemand91 | woensdag 15 juni 2016 @ 11:04 |
Wat duidelijkere foto's: Testvlucht stond gepland voor gisteren, daarna voor vanmorgen (vertrek om 09:00 uur) en nu weer voor 11:15 uur. | |
biertapper | woensdag 15 juni 2016 @ 12:22 |
https://www.flightradar24.com/KLM9851/a079368 | |
Lucifer_Doosje | woensdag 15 juni 2016 @ 14:37 |
Mijn hemel, die triple ziet er echt niet uit zo. | |
Iemand91 | woensdag 15 juni 2016 @ 16:44 |
Wel jammer dat dit een van de laatste - zo niet dé laatste - toestellen is die op Schiphol worden geverfd... | |
nattermann | woensdag 15 juni 2016 @ 16:52 |
Ik zal wel de enige zijn, maar wat een foeilelijke livery [ Bericht 10% gewijzigd door nattermann op 15-06-2016 16:58:32 ] | |
Woods | woensdag 15 juni 2016 @ 19:06 |
Ik ben niet de CEO van een luchtvaartmaatschappij als KLM, Martinair of Transavia maar ik zou het geniaal vinden als een maatschappij zijn vliegtuigen in classic configuration tentoonstelt. Zal wel niet gedaan worden omdat het je enige trademark is en mensen je niet meer herkennen allicht maartoch. Zoiets dus: 747-8 retro Ik weet dat KLM een retro livery op een 737-800 presenteert maar hun 747 reiken veel verder. Ik heb zelf maar 1 keer gevlogen en dat was nog met deze livery: | |
tripel7 | woensdag 15 juni 2016 @ 19:13 |
Als de 74 een speciale kleur moet krijgen doe dan maar de witte livery waarin destijds de 200'S afgeleverd zijn | |
derLudolf | woensdag 15 juni 2016 @ 19:23 |
Hoezo? Gaat de 'spuiterij' dicht? | |
Mikey92 | woensdag 15 juni 2016 @ 20:12 |
Per 1 juli als ik het goed heb;) | |
nattermann | woensdag 15 juni 2016 @ 20:25 |
Eeeeeens Dit soort liveries | |
DeeBee | woensdag 15 juni 2016 @ 20:55 |
Die Lufthansa laatst nog gezien op FRA, erg toffe kist ja. | |
flipsen | woensdag 15 juni 2016 @ 21:10 |
| |
Iemand91 | woensdag 15 juni 2016 @ 23:33 |
Mwah; veruit de meeste passagiers boeit dat niets/kennen het niet. Dit. Honderdmaal dit . Maar goed; met nog maar 1 747 die een D-check gaat krijgen (vooralsnog) klinkt zoiets niet erg waarschijnlijk. Heb het hier al vaak geopperd voor als KLM in 2019 100 jaar oud is. Klopt. Wordt ingericht voor iets anders. Tegelijk met hangar 10 (waar ook DDA zit/zat) maar die hangar stoot KLM geloof ik af. | |
NewHorizon | woensdag 15 juni 2016 @ 23:48 |
Je bent sowieso niet de enige, want ongeveer elke livery van welke maatschappij dan ook is controversieel Ik vind hem bijvoorbeeld echt enorm gaaf... | |
airportmadness | donderdag 16 juni 2016 @ 01:07 |
Vorige week een vluchtje boven NL gemaakt. Even snel een klein filmpje in elkaar gezet. [ Bericht 0% gewijzigd door airportmadness op 16-06-2016 01:12:42 ] | |
Iemand91 | donderdag 16 juni 2016 @ 01:09 |
Het lijkt erop dat PH-BVA inderdaad het allerlaatste toestel is dat op Schiphol geverfd is. Jammer. In other 777-300ER nieuws; de nieuwste voor KLM is onderweg naar Schiphol: https://www.flightradar24.com/KLM9866/a0909af Verwachte aankomst op Schiphol is om 07:37 uur. PH-BVR is de 27e Boeing 777 voor KLM en wel de 12e -300ER. KLM Royal Dutch Airlines Boeing 777-306(ER) - cn 61603-1406 PH-BVR by David Schultz, on Flickr De volgende 2 -300ER's komen begin volgend jaar en zijn voorlopig de laatste openstaande orders. | |
Iemand91 | donderdag 16 juni 2016 @ 11:51 |
Over 3 weken zijn ze verleden tijd. PH-MCU wordt op vrijdag 1 juli uit de vloot gehaald. PH-MCP volgt een week later op vrijdag 8 juli. PH-MCP heeft dan het langst volgehouden bij Martinair; op 2 december 1994 was zij de eerste MD-11 voor Martinair. Dit is ook na 82 jaar het eind voor Douglas/McDonnell Douglas bij een Nederlandse luchtvaartmaatschappij. | |
lyolyrc | donderdag 16 juni 2016 @ 12:16 |
Is dat dan ook het einde van Martinair? | |
derLudolf | donderdag 16 juni 2016 @ 12:33 |
Straaljager kopen? http://www.rtvdrenthe.nl/(...)straaljager-uit-1966 | |
Iemand91 | donderdag 16 juni 2016 @ 12:34 |
Nee. De overgebleven 3 747-vrachttoestellen van KLM (PH-CKA t/m -CKC) worden gevlogen door Martinair. Ook heeft Martinair nog een 747-400BCF toestel in bezit (PH-MPS in Martinair kleuren). Daarnaast is er nog de Martinair Flight Academy op Lelystad en het technisch onderhoudsbedrijf Regional Jet Center. Maar voor het zicht is Martinair dus op 1 toestel na (PH-MPS) straks eigenlijk wel voorbij ja. Als ze dat toestel weer een nieuwe livery zouden geven zie je geen toestellen meer rondvliegen met Martinair kleuren; alleen dit: [ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 16-06-2016 13:04:33 ] | |
bluemoon23 | donderdag 16 juni 2016 @ 13:18 |
Die is van Skyline Aviation. http://www.skyline-aviation.com/ Op dat nieuwsbericht word het bedrijf omschreven als een vliegschool, maar dat is het ook niet helemaal volgens mij Op vliegveld Den Helder/De Kooy hebben (of hadden ?) ze ook een hangar, daar heb ik die L-39 wel eens buiten zien staan. Deze staat trouwens geregistreerd in ES Estland, daar doen ze denk ik wat makkelijker over registratie | |
El_Grando101 | donderdag 16 juni 2016 @ 13:28 |
Bijzonder dat ik zo'n albatros vorig jaar nog wel eens tegen ben gekomen op Eelde en in de lucht. Zal wel een andere zijn geweest dan. | |
Ferry_76 | donderdag 16 juni 2016 @ 13:31 |
De ES-YLZ stond ook gewoon nog op de luchtmachtdagen op de static. | |
El_Grando101 | donderdag 16 juni 2016 @ 15:23 |
Dan is het wel het zelfde toestel. Volgens mijn instructeur werd er toen gewoon nog les in gegeven alleen weet ik niet aan wat of wie. Nieuwsbericht van RTV Drenthe zal wel niet helemaal kloppen. | |
derLudolf | donderdag 16 juni 2016 @ 15:37 |
Blijkbaar. Die van het Breitling Demo team hebben ook een Estische registratie zag ik | |
derLudolf | donderdag 16 juni 2016 @ 15:41 |
Misschien mag er geen les meer in gegeven worden? Dus brengt het toestel geen geld meer in het laatje. Het Breitling demoteam is namelijk ook een particulier iets | |
bluemoon23 | donderdag 16 juni 2016 @ 15:42 |
Lesgeven in dat ding hebben ze sowieso nog nooit gedaan volgens mij, tenminste niet volgens hun website. Misschien een demonstratievlucht met een rijke patser erin ofzo, maar lessen lijkt hij mij niet echt voor. En als je dat al zou willen (het was/is tenslotte bij veel landen in gebruik als trainingsvliegtuig) dan lijkt mij het dichtbevolkte NL daar sowieso niet geschikt voor. | |
Iemand91 | donderdag 16 juni 2016 @ 16:42 |
Dat was het dan voor Ed Force One. Iets na 2 uur vanmiddag landde de 747 in Gothenburg. Hier zijn de spullen uitgeladen en ruim een half uur geleden is ze weer teruggegaan naar Air Atlanta Icelandic op Keflavík, IJsland. (nog onderweg) De rest van de tour dat in Europa plaatsvindt gaat met vrachtwagens en tourbus. [ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 16-06-2016 17:40:15 ] | |
El_Grando101 | donderdag 16 juni 2016 @ 18:35 |
Die werden er wel degelijk op gegeven, staat ook wel in het nieuwsbericht. Ik vermoed dat ze het hem de afgelopen jaren gewoon in de verhuur hebben gehad voor oa lesvluchten. Juist wel geschikt om mee te lessen, goed toestel voor de overstap op f16. | |
bluemoon23 | donderdag 16 juni 2016 @ 18:41 |
Er kan zoveel in dat nieuwsbericht staan, journalisten hebben vaak ook een grote duim. Vooral bij technische zaken klopt er vaak niet veel van. Volgens het nieuwsbericht: dat hoeft niet hetzelfde te zijn als lesvliegtuig Van de website van Skyline: Dat hij heel geschikt is voor lessen dat weet ik ook wel, maar dat wil niet zeggen dat hij daar ook voor gebruikt werd bij Skyline. Wie huurt dat ding dan als lesvliegtuig, als voorbereiding op de F16 ? De Nederlandse luchtmacht ? of die van andere landen ? Daar gebruiken ze dan wel hun eigen trainingsvliegtuigen voor denk ik. [ Bericht 23% gewijzigd door bluemoon23 op 16-06-2016 18:48:49 ] | |
derLudolf | donderdag 16 juni 2016 @ 18:59 |
Hoezo dat? | |
Woods | donderdag 16 juni 2016 @ 19:50 |
Omdat ze in Europa gaan touren. http://ironmaiden.com/tours/the-book-of-souls-world-tour---2016 | |
nattermann | vrijdag 17 juni 2016 @ 00:40 |
Verschil moet er zijn Mag jij vliegen op die kist? | |
NewHorizon | vrijdag 17 juni 2016 @ 06:56 |
Jep, 777/787 | |
Iemand91 | vrijdag 17 juni 2016 @ 13:06 |
De band heeft er in de 5 maanden 45 steden mee bezocht op 6 continenten en meer dan 123.000 kilometer gevlogen. Bruce over het vertrek van Ed Force One: Bruce over het vertrek van Ed Force One: Het toestel wordt eerst nog ingezet om 324 fans van het IJslandse voetbalploeg naar Marseille te vliegen voor de wedstrijd tegen Hongarije: https://www.flightradar24.com/ABD30/a0d1989 Vrijdagmiddag worden ze weer terug naar Keflavík gevlogen en 's avonds vertrekt de 747 weer terug naar Sharjah om weer in de oude kleuren te worden teruggebracht. (Daar kreeg het ook de Ed Force One livery) Voor vertrek uit IJsland met de voetbalfans aan boord: Wel grappig feitje overigens; er zaten vanmiddag 324 voetbalfans in die kist. De IJslandse bevolking is 331.918 personen (2015). Dat komt neer dat 1 op 1024 IJslanders in dat toestel zaten. [ Bericht 5% gewijzigd door Iemand91 op 17-06-2016 21:26:44 ] | |
nattermann | zaterdag 18 juni 2016 @ 00:44 |
* nattermann is jaloers | |
Fred | zaterdag 18 juni 2016 @ 13:45 |
Kan altijd nog gekker met livery's: | |
Iemand91 | zondag 19 juni 2016 @ 14:58 |
Zojuist is voorlopig de laatste A330-300 van China Southern Airlines vertrokken naar Beijing. Vanaf morgen wordt t/m zondag 30 oktober deze dagelijkse vlucht vervangen door de A380. Aankomsttijd is om 05:10 uur. Toestel wordt afgehandeld aan die andere A380-capabele gate E18 en vertrekt weer om 14:50 uur. In de tussentijd wordt het toestel uiteraard elders geparkeerd. Dat betekent dat in deze periode 3 A380's per dag naar Schiphol komen. Emirates van 13:15 - 15:20 uur en 20:00 - 21:50 uur bij gate G09. China Southern vanaf 05:15 uur en iets voor 14:50 uur bij gate E18. | |
Iemand91 | zondag 19 juni 2016 @ 19:22 |
Voor de liefhebbers; straks om 20:00 - 20:30 uur op BBC4: James May at the Edge of Space Wel een beetje oud though:
| |
Blistering | zondag 19 juni 2016 @ 20:48 |
Binnenkort maar weer eens richting Schiphol dan om m'n nieuwe camera te testen | |
naiipajiiau | zondag 19 juni 2016 @ 22:11 |
Dit is natuurlijk het echte bazenvliegtuig: | |
Kleffe_Dop | maandag 20 juni 2016 @ 01:01 |
Maar niet minder indrukwekkend, heb er toen ademloos naar zitten kijken. | |
Iemand91 | maandag 20 juni 2016 @ 11:17 |
Vloog hier jáááren geleden vlak over ons huis (minder dan 50 meter hoogte). Maar was toen nog geen luchtvaartnerd dus nooit nader uitgezocht wat die toen hier deed. Zeker. | |
Iemand91 | maandag 20 juni 2016 @ 12:09 |
En het lijkt erop dat ze nu de helft hiervan gaan omzetten naar firm orders: Boeing Said Near $4 Billion Deal With Russian Firm to Save 747
| |
naiipajiiau | maandag 20 juni 2016 @ 12:46 |
C130H Kan ook de Belgische luchtmacht zijn geweest die komen hier tenminste ook vaak. Maar ik woon bij waar deze normaal gesproken gestald staan en werk daar ook. Ze vliegen hier heel vaak over, de (K)DC10 overigens ook Maar die zal nooit zo laag overkomen. | |
Fred | maandag 20 juni 2016 @ 13:17 |
Over Russische maatschappijen en 747-8's gesproken. Is er al iets bekend over de twee 747-8i die voor Transearo zouden zijn? | |
Iemand91 | maandag 20 juni 2016 @ 13:44 |
Dit is echt al járen geleden. Misschien al wel voor 2010 ofzo. Tenzij je bij een show bent Luchtmachtdagen 2016 by Iemand91, on Flickr Naar mijn weten niet. Ze staan beide opgeslagen op Paine Field: 747-8i LN1519 & LN1523 by Woodys Aeroimages, on Flickr Al ging een van de twee naar het fuel dock begin deze maand: Fuel Dock on 6.10.2016 by Woodys Aeroimages, on Flickr Dus mogelijk wordt die (of beide) elders opgeslagen. | |
naiipajiiau | maandag 20 juni 2016 @ 19:26 |
\ De KDC10's gaan in de komende jaren overigens vervangen worden door nieuwe tankers. De a330 zo uit mijn hoofd, maar dan met boom natuurlijk. Toch heeft dat toestel (de KDC10) wel wat met die grote lompe staartmotor. Ze hebben er nog maar 2 nu. Vorige jaar (?) was de laatste vlucht van de T-255 heb ik toen nog gezien. Dat toestel is gesloopt nu. Doodzonde... Mensen die erop gevlogen hebben waren er knap beroerd van.Het doet je ook wel wat als je dat toestel dag in dag uit gezien hebt. Of hij je jarenlang naar allerlei bestemmingen gevlogen heeft. Dat was ook één van de redenen hem niet ook te slopen in Eindhoven. Hij stond daar uiteindelijk heel lang heel zielig continue in de regen geparkeerd op het platform. En er zat ook enorm veel geld in de modernisatie.. maarja. Het kostte teveel, het zijn ook oude kisten...jaren 70 alweer geloof ik. http://www.milspotters.nl/forum/viewtopic.php?f=19&t=7709 edit: Valt me nu trouwens pas op hoe ze eerst de titel snel overgeverfd hebben... | |
bluemoon23 | maandag 20 juni 2016 @ 20:25 |
Dat waren toch oude Martinair kisten of niet ? Een paar C17`s erbij voor het strategisch luchttransport zou ook niet verkeerd zijn. | |
tripel7 | maandag 20 juni 2016 @ 20:49 |
De KLu heeft de beschikking over een redelijk aantal C-17 uren van de NATO pool, dat ze er niks mee doen is anders (een vriend van mij die erop vliegt steekt het ook behoorlijk dat hun destijds niet de lichamen uit Oekraïne mochten terug vliegen, maar dat het persé de C-130 moest zijn.) | |
Iemand91 | maandag 20 juni 2016 @ 23:45 |
Het Multi Role Tanker Transport-project inderdaad. De NAVO doet de aankoop van 4 Airbus A330 MRTT toestellen en de toestellen moeten dan worden gebruikt door meerdere landen (Nederland en o.a. Noorwegen en Polen, maar mogelijk meer landen). Schijnbaar leidt Nederland dit project en wensen zij dat de toestellen op Eindhoven worden gestationeerd. Wisseling van toestellen moet dan rond 2020 plaatsvinden. Schijnbaar willen ze dit jaar het contract afsluiten. Zeker imposant inderdaad: (Weliswaar de MD-11 maar vergelijkbaar) Dat is alweer ruim 2 jaar geleden, zie mijn post van 11 april 2014. En inderdaad; miljoenen aan verspijkerd en vlak na de laatste modernisatie uitgefaseerd. Dat is gebruikelijk bij het opslaan/slopen van toestellen. Het toestel waar wij het over hebben (T-255) is van World Airways/United Airlines geweest. Waar ze nu nog mee vliegen (T-235 en T-264) zijn inderdaad van Martinair geweest. De DC-10 van Martinair die in 1992 in Faro verongelukte was op dat moment ook al in bezit van Defensie. In plaats van dat toestel heeft Defensie toen de kist van United Airlines gekocht en deze werd toen T-255. | |
naiipajiiau | maandag 20 juni 2016 @ 23:54 |
En de c130 lui waren op hun beurt blij dat dit keer de aandacht een keer niet naar de dc10 ging. Die landt normaal gesproken op de grote vliegvelden waar camera ploegen etc. ook komen (waardoor ze dus gefilmd kunnen worden) niet die dirt-stripes waar de c130 ook kan landen in gebieden waar je liever gewoon helemaal niet komt. Maar dat is de kracht ook van de c130. De c17 heeft overigens ook kisten terug gevlogen. Dit was wel de Australische c17. Wel grappig want de c17 was natuurlijk binnen een mom van tijd terug (jet engines) en ze moesten voor het plaatje op TV wachten tot ze enigsinds gelijk konden landen. De c130 is zo snel niet :-) Hij kan ook niet bijgetankt worden door de dc10 door het grote verschil. Nederland heeft een "gedeelde" c17 in hongarije, bij Pápa. Vliegen daar idd ook Nederlanders op die c17 kisten. Aantal vliegen er nu ook weer c130. C17 is trouwens echt een indrukwekkend ding vind ik die staart steekt echt meters boven veel bebouwing uit. Ken iemand die op de c130 vliegt. En ook die specifieke kistenvluchten gedaan heeft. En iemand op de dc10, grappig hoe er toch altijd een rivaliteit is tussen die squadrons haha. | |
Iemand91 | dinsdag 21 juni 2016 @ 15:00 |
Airforce days Leeuwarden 2016 by william klerx, on Flickr | |
inkjet | dinsdag 21 juni 2016 @ 22:11 |
Het valt me op dat de laatste ruime week de 787's van KLM minder vluchten uitvoeren dan eerder het geval was. In plaats van 4 of 5 uitgaande vluchten per dag zijn het er maar drie en soms vier. Vandaag en gisteren werd bijvoorbeeld ook de 871 uitgevoerd door PH-BVP. Dat toestel vloog trouwens eergisteren ook de 607, die eerder ook door een 787 werd uitgevoerd. Wat kan de oorzaak van deze aanpassing zijn? | |
derLudolf | dinsdag 21 juni 2016 @ 22:21 |
Zomerseizoen? Behoefte aan meer capaciteit? | |
Fred | woensdag 22 juni 2016 @ 03:52 |
Het lijkt erop dat er wat geschoven is, PH-BHA heeft bijvoorbeeld KL554 gevlogen, die eerder nog door 777-200's werd gevlogen. Kan me goed voorstellen dat de vraag naar vluchten naar Caïro is afgenomen en die naar Delhi vanwege de aankomende zomervakantie juist is toegenomen. | |
derLudolf | woensdag 22 juni 2016 @ 07:55 |
Naar Caïro past tegenwoordig wel in een 737 denk ik. Vraag naar reizen maar Egypte is toch bijna volledig ingestort? Die Oranje Proud livery is nu onderweg vanaf Tokio. Beetje uit de richting volgens mij | |
boriq | woensdag 22 juni 2016 @ 09:24 |
Na Aer Lingus en Ryanair gaat ook KLM het vanaf 30 oktober proberen op Amsterdam - Dublin, ze zullen de E190 gaan gebruiken op deze route. Vluchttijden; KL935 AMS1200 – 1240DUB E90 D KL939 AMS2120 – 2200DUB E90 D KL932 DUB0555 – 0830AMS E90 D KL936 DUB1315 – 1550AMS E90 D via airlineroute Aer Lingus en Ryanair vliegen beide al 4x/dag op deze route | |
Karstman | woensdag 22 juni 2016 @ 10:32 |
Voor de liefhebber aanstaande zaterdag: http://noordwijk150.nl/pages/25-juni-noordwijk-flyby.php Fly-by over het strand/zee van eerst KDC-10 en een paar F16's en dan wat historisch materieel. Dit doen ze 2 keer (13.15 en 15.30) en de laatste wordt afgesloten met een demo van de Jordanian Falcons. | |
derLudolf | woensdag 22 juni 2016 @ 10:45 |
Beter gaan ze naar Vilnius vliegen. Nu zit je bijna 3 uur in een Dash8 te koekeloeren | |
Iemand91 | woensdag 22 juni 2016 @ 11:46 |
Ik zat dit gisteravond al te tikken maar toen liep de browser van m'n k*tlaptop vast. Anyway; bijzondere poging. Aer Lingus werd in september door IAG overgenomen en een maand later ging Ryanair 4x per dag op deze route vliegen. En dan denk KLM dat ze daar ook nog een markt zien. Hoewel die natuurlijk deze route puur ter ondersteuning van hun long-haul vluchten ziet. Iran Air Agrees to Buy Boeing 737, 777 Jets in Landmark Deal En vorige week donderdag postte ik dat de twee overgebleven MD-11 vrachttoestellen van Martinair op 1 en 8 juli uit de vloot gehaald zouden worden. Nu blijkt dat PH-MCU haar laatste vlucht al heeft gemaakt. Maandagavond kwam zij 's avond laat aan op Schiphol na een laatste rotatie naar Caïro. Deze staat momenteel in een hangar om uitgefaseerd te worden. Nu blijft dus PH-MCP - ooit de allereerste MD-11 voor Martinair - als enige MD-11 toestel over. Deze hangt nu boven de Atlantische Oceaan onderweg naar Londen (en hierna door naar Amsterdam) Hierna doet zij nog eenmaal deze rotatie en een rotatie naar Caïro en dan zit het ook voor dit toestel er op. 8 juli vertrekt de allerlaatste Martinair MD-11 voorgoed van Nederlandse bodem. Royal Dutch Air Force F35 F-002 and Martinair MD11 at Leeuwarden AB by Paul-760, on Flickr | |
zlotka | woensdag 22 juni 2016 @ 16:30 |
En VLM is ook failliet. | |
inkjet | woensdag 22 juni 2016 @ 18:11 |
Er zijn eerder ook 787's ingezet op Cairo, afgewisseld met 777's. De 777 vliegt daar met name op vanwege de Cargo heb ik me laten vertellen. Punt is, als men 787 naar 777 verschuivingen doet vanwege de capaciteit dan zou het toch redelijk zijn de 787's ergens anders voor in te zetten? Nu is er gemiddeld ongeveer een uitgaande vlucht minder per dag, dat is best stevig op een totaal van vijf toestellen. Een verklaring zou kunnen zijn dat er een onderhoudsperiode is ingezet voordat het topseizoen begint. | |
Iemand91 | woensdag 22 juni 2016 @ 18:13 |
Ja; deze gaat inderdaad opgeslagen worden in de woestijn voor 'long term storage' i.p.v. 'short term storage' op Paine Field: Transaero (NTU) 747-8i C/N 42416 / LN 1519 by Woodys Aeroimages, on Flickr En nu gaan er volgens ingewijden ook 747-8i toestellen bij de deal zitten. Misschien zien we dit dus ooit eens werkelijkheid worden: | |
biertapper | donderdag 23 juni 2016 @ 00:57 |
Stukje omvliegen vanwege het onweer: | |
LintuxCx | donderdag 23 juni 2016 @ 09:36 |
Zozo, hadden ze daar wel genoeg brandstof voor bij zich, of hebben ze maar weer een noodsituatie aangekondigd? | |
ShaoliN | donderdag 23 juni 2016 @ 09:40 |
Misschien hebben ze een aantal koffers overboord gekieperd. | |
derLudolf | donderdag 23 juni 2016 @ 10:32 |
Laatste vlucht? | |
Iemand91 | donderdag 23 juni 2016 @ 10:56 |
Nee, maar wel een van de laatste rotaties. Nog een keer naar Zuid-Amerika en nog een rotatie naar Caïro. Dan is het wel echt voorbij. Volgende week vrijdag vertrekt PH-MCU voorgoed uit Nederland naar Miami en dan door naar de woestijn. Vrijdag 8 juli vertrekt de allerlaatste Nederlandse MD-11 PH-MCP ook naar Miamia en door naar de woestijn. | |
Iemand91 | donderdag 23 juni 2016 @ 23:47 |
Weer een update. Een van de gebouwde Transaero 747-8i's was in beweging op Paine Field de afgelopen dagen. En dat lijkt dus nu bekend waarom. De toestellen voor Iran Air lijken bekend. Lease met Boeing support: - 29 737NG Direct buy: - 6 737NG - 40 737 MAX - 15 777-300ER - 15 777-9 - 4 747-8i Totaal 109 toestellen. De 4 orders voor 747-8i's van Transaero gaan naar Iran Air. De twee gebouwde toestellen worden voorbereid voor testvlucht om daarna opgeslagen te worden totdat de deal helemaal rond is. Helaas dus feitelijk geen extra orders voor de 747-8i. Dit is dus naast Airbus orders van 118 toestellen: - 21 A320ceo - 24 A320neo - 27 A330ceo - 18 A330-900neo - 16 A350-100 - 12 A380 Alle 227 toestellen dus voor Iran Air alleen. Overige Iraanse maatschappij zijn (nog) niet meegerekend. En ander nieuws: de vliegtuigen met meeste aantal stoelen ooit komen naar Nederland: op 3, 6 en 7 juli komen de 615 stoelen tellende - business- and economy-only - A380 naar Amsterdam. Amsterdam Schiphol Airport - 25-02-2016 by Iemand91, on Flickr En over Emirates A380's gesproken; vandaag vloog hun 91e A380 voor het eerst. Wat zo bijzonder hieraan is; is het feit dat dit hun eerste A380 met Rolls Royce motoren wordt. Hun eerste 90 (waarvan dinsdag de 80e is geleverd) hebben Engine Alliance GP7000 motoren. Vanaf nu worden de nieuwe geleverd met Rolls-Royce Trent 900 motoren. Emirates A380-842 msn 225 by dn280tls, on Flickr De levering van hun 80e toestel afgelopen dinsdag: [ Bericht 11% gewijzigd door Iemand91 op 24-06-2016 03:27:48 ] | |
Adrie072 | vrijdag 24 juni 2016 @ 01:10 |
Altijd mooi deze weetjes! | |
DeeBee | vrijdag 24 juni 2016 @ 05:30 |
Is er niet ooit een ultra high density 747 geweest met meer stoelen? Of was dat alleen een noodvlucht met meer pax? Edit: gewoon even Googlen is inderdaad het handigste: http://www.guinnessworldr(...)gers-on-an-aircraft/ 1000+ man in een 747. | |
spapaars | vrijdag 24 juni 2016 @ 08:02 |
Flightradar | |
Sunri5e | vrijdag 24 juni 2016 @ 08:41 |
Zo'n Brexit is niet best voor de Britse luchtvaartmaatschappijen. | |
derLudolf | vrijdag 24 juni 2016 @ 10:05 |
Op zich geen ramp toch als er wat maatschappijen verdwijnen. Tenminste, de markt is gezien de marges behoorlijk verzadigd toch? | |
derLudolf | vrijdag 24 juni 2016 @ 10:08 |
Waarom bestellen ze ook bij Boeing? Zodat ze sneller geleverd krijgen? A350/A330 kan toch ook wat een 777/747 kan. En een 737 of een a320 scheelt ook weinig | |
zlotka | vrijdag 24 juni 2016 @ 11:05 |
Een dikke middelvinger naar de republikeinen misschien ? | |
Fred | vrijdag 24 juni 2016 @ 12:21 |
Dat zal wel meevallen. De Britten handen er voor de EU nog wel eens een handje van om korte vluchten of boottripjes te maken om zo taxfree te kunnen shoppen. Als ze straks uit de EU zijn, komt die markt weer helemaal terug. Ik gok idd op snelle levering en spreiden van risico. | |
DeeBee | vrijdag 24 juni 2016 @ 14:32 |
Zag hem net geparkeerd staan op het platform aan het einde van de Zwanenburgbaan, gaaf ding in het echt! | |
flipsen | vrijdag 24 juni 2016 @ 16:01 |
Wat doe jij in NL | |
DeeBee | vrijdag 24 juni 2016 @ 17:33 |
Vliegtuigspotten. Nee, even op bezoek bij familie dit weekend. Voor de sportieve luchtvaartmedewerkers een aanrader: http://www.anna.aero/2016(...)-iata-slots-hamburg/ Ga dit jaar proberen aan de start te staan in Budapest! | |
flipsen | vrijdag 24 juni 2016 @ 17:48 |
Schopje naar LIF / [Hardlopen] #1118 Over toppen en door dalen naar de top 2 Wel leuk | |
Iemand91 | vrijdag 24 juni 2016 @ 20:02 |
Corsair heeft wel een rondgevlogen met 587 stoelen in een 747-400 maar dat is na een nieuwe indeling ook verminderd. En Operation Salomon was niet bepaald een feestje. Ook niet bepaald een manier om reguliere vluchten te doen: Dit dus: Iran heeft een shitload aan vliegtuigen nodig. Maar nog niets is zeker. Er hoeft maar weinig te gebeuren of er gaat een dikke streep door dit alles. | |
OEM | zaterdag 25 juni 2016 @ 16:49 |
Als er een beetje hardball gespeeld wordt, zijn we zowel easyJet als Ryanair kwijt | |
derLudolf | zaterdag 25 juni 2016 @ 18:13 |
Dat zijn toch Ierse bedrijven? | |
OEM | zaterdag 25 juni 2016 @ 19:27 |
EasyJet is Brits, Ryanair is Iers. Beiden leven vooral van de routes tussen Londen en de EU en die vrijheden kunnen op die routes zomaar wegvallen. Stel dat de UK geen open-skies afspraken met de EU wil maken, dan heeft vooral Ryanair een probleem (bedrijf uit land A die wil vliegen van land B naar land C) | |
Iemand91 | zaterdag 25 juni 2016 @ 21:05 |
Vanaf morgen weer een nieuwe maatschappij op Schiphol. Vanaf zondag vliegt China Eastern Airlines viermaal per week naar Amsterdam; op zondag, maandag, woensdag en vrijdag. Aankomst is om 18:30 uur, vertrek om 20:15 uur. Samen met de 13 wekelijkse vluchten van KLM maakt dit totaal 17 vluchten van/naar Shanghai deze zomer. Op de route wordt de Airbus A330-200 ingezet. Voor morgen staat deze kist ingepland: | |
nattermann | zondag 26 juni 2016 @ 00:39 |
Wat een lelijke livery. Zo wit, saai hoor. | |
Iemand91 | maandag 27 juni 2016 @ 12:31 |
Accident: Singapore B773 enroute on Jun 27th 2016, engine oil leak
[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 27-06-2016 13:07:42 ] | |
nattermann | maandag 27 juni 2016 @ 12:37 |
Poeh. Scrap? | |
Iemand91 | maandag 27 juni 2016 @ 13:15 |
Ligt eraan in hoeverre bepaalde delen van de vleugel zijn beschadigd. Persoonlijk denk ik dat deze nog wel opgelapt kan worden. De situatie lijkt sterk op die van de Boeing 777 van British Airways in Las Vegas. En die is ook opgelapt. | |
DeeBee | maandag 27 juni 2016 @ 13:38 |
Pax werden niet geëvacueerd las ik op AV Herald, dat is toch wel een gedurfde beslissing ergens. Al konden ze ook gevaar lopen 'buiten' van het vuur natuurlijk en was de brandweer vlakbij. Die kist zal wel wat herstelwerk nodig hebben ja. | |
Iemand91 | maandag 27 juni 2016 @ 14:00 |
PH-MCP landt over ongeveer een half uur op Londen Stansted. Hierna vliegt het door naar Amsterdam waar het om 16:37 uur wordt verwacht. Deze vlucht van Stansted naar Amsterdam is de allerlaatste commerciële vlucht voor de Martinair MD-11. De landing straks wordt dan ook de allerlaatste landing van een Nederlandse McDonnell Douglas MD-11 op Schiphol en betekent ook na 82 jaar het einde van Douglas burgerluchtvaarthistorie in Nederland. Hier haar laatste vertrek vanaf Schiphol; gistermorgen even na 9 uur: | |
DeeBee | maandag 27 juni 2016 @ 14:08 |
Volgens mij zag ik gister nog wel de PH-MPS staan, toen ik zelf vertrok vanaf AMS. Dit is dan de enige kist in MP livery nog? Of gaat deze er ook al snel uit? | |
Sunri5e | maandag 27 juni 2016 @ 14:09 |
| |
Iemand91 | maandag 27 juni 2016 @ 14:22 |
Dat klopt. Dat is inderdaad het enige toestel met Martinair kleuren en er zijn geen plannen bekend om dat toestel uit te faseren. Er kan natuurlijk altijd weer een andere livery op komen De andere 3 747-vrachttoestellen van AF/KLM hebben nog wel heel klein "Operated by Martinair" op de toestellen staan. Wanneer volgende week de laatste Martinair MD-11 (de genoemde PH-MCP) naar de VS vertrek voor scrap betekent het ook feitelijk het einde voor wide-body trijets op Schiphol. | |
derLudolf | maandag 27 juni 2016 @ 15:19 |
Wanneer vertrekken ze? Kan ik ze vrijdag nog zien? Waren er teveel vrachtvliegtuigen trouwens of komt er nog vervanging voor de md11's? | |
Iemand91 | maandag 27 juni 2016 @ 15:24 |
PH-MCU vertrekt komende vrijdag 1 juli om 09:15 uur naar Miami om vervolgens door te vliegen naar de woestijn. PH-MCP doet op vrijdag 8 juli om dezelfde tijd dezelfde route. Er komt geen vervanging voor deze toestellen. De vrachtmarkt gaat slecht de laatste jaren. De load factors zijn laag en daarnaast kan AF/KLM steeds meer vracht onderin hun passagierstoestellen vervoeren. | |
Iemand91 | maandag 27 juni 2016 @ 16:17 |
En onderweg...de laatste vlucht... https://www.flightradar24.com/MPH6172/a2847e1 | |
Woods | maandag 27 juni 2016 @ 16:28 |
De economie trekt sterk aan, er worden meer passagiers dan ooit vervoert en KLM groep reduceert hun vloot waar andere airlines groeien. Zal wel met Air France te maken hebben of met wanbeleid aan de top bij KLM. [ Bericht 20% gewijzigd door Woods op 27-06-2016 16:55:00 ] | |
Iemand91 | maandag 27 juni 2016 @ 23:33 |
Moet je wel verschil zien tussen de passagiers- en vrachtmarkt. De passagiersmarkt groeit (en ook bij KLM) maar vracht is nog steeds drama waar overcapaciteit heerst. Loadfactor bij KLM is nog geen 60%. Bij bijvoorbeeld Lufthansa Cargo is het ook niet allemaal zo rooskleurig; daar moeten honderden banen verdwijnen en heeft de vloot ook verkleind. Maar goed; aan de andere kant staat Schiphol elke dag vol met freighters. En was je ineens niet meer zo zeker van AF i.c.m. de 77F? | |
derLudolf | dinsdag 28 juni 2016 @ 00:02 |
Misschien zie ik die nog wel dan... Om 10:20 vlieg ik naar Vilnius | |
DeeBee | dinsdag 28 juni 2016 @ 07:08 |
Cargo is ook nog eens bizar cyclisch en gezien leveringen van kisten vrij moeilijk te plannen zijn kan dat ook nog wel eens goed mislopen waardoor er nog meer capaciteit is op momenten dat de vraag weer gedaald is. Al had AF-KL-MP Cargo wel meer kunnen doen denk ik, want ze hadden altijd best een prima model. Maar nu kunnen ze beter compleet stoppen, vliegen met een paar van die kisten schiet ook niet op. En nieuwere spelers zetten nog steeds ook veel capaciteit (en goede producten) in de markt, dat maakt het ook niet makkelijker. Lufthansa Cargo vliegt nog wel met MD-11's, dat dan weer wel. | |
Iemand91 | dinsdag 28 juni 2016 @ 12:00 |
Of gaan specialiseren; als ik mij het goed herinner vervoert AF/KLM de helft van het totaal aantal paarden dat per vliegtuig wordt vervoerd. In dat opzicht is een wat oudere vloot nog niet zo gek; die is namelijk heel wat goedkoper als die stilstaat. | |
Sparqq | woensdag 29 juni 2016 @ 06:35 |
Afgelopen zondag is een kist van Shenzhen Airlines bijna op een berg gevlogen in Hong Kong http://avherald.com/h?article=49a600d8 https://www.flightradar24.com/data/flights/zh9041/#a244913 | |
Surveillance-Fiets | woensdag 29 juni 2016 @ 09:46 |
En een kabelbaan op die berg. Loopt precies langs het vliegveld. Je hebt echt een bizar mooi uitzicht op het vliegveld in dat ding. Hier in Europa bijna ondenkbaar, dat je zoiets langs een vliegveld bouwt. In Hong Kong is dat heel normaal. | |
Iemand91 | woensdag 29 juni 2016 @ 23:53 |
KLM Boeing 787-9 #6; PH-BHG "Mimosa" is afgeleverd aan KLM. Is zojuist vertrokken vanaf Paine Field: https://www.flightradar24.com/KLM7879/a2eb27a Aankomst op Schiphol morgenvroeg om 07:56 uur. | |
Sunri5e | donderdag 30 juni 2016 @ 15:41 |
Nooit meer die fantastische plaatjes?? | |
Iemand91 | donderdag 30 juni 2016 @ 16:08 |
Misschien (lees: hopelijk?) in de zomer weer wel; staat nu nog wel gepland voor zomer 2017. Maar zal wel minder worden want zodra het zomerseizoen 2017 begint zijn er maar liefst 5-6 extra 747's uitgefaseerd en zijn er nog maar 14 of 15 747's toestellen over... Dus dit soort situaties zullen helaas niet meer lang voordoen: [ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 30-06-2016 16:38:25 ] | |
Iemand91 | donderdag 30 juni 2016 @ 23:55 |
Morgenvroeg om 09:15 uur vertrekt deze dame voorgoed van Nederlandse bodem. "Prinses Máxima" vliegt morgen eerst met vrahct naar Miami, daarna door naar haar laatste rustplaats in de woestijn. Haar laatste commerciële vlucht was vorige week maandag toen ze iets voor 11 uur 's avonds uit Caïro landde: [ Bericht 7% gewijzigd door Iemand91 op 01-07-2016 00:00:19 ] | |
Fred | vrijdag 1 juli 2016 @ 00:28 |
Ze gaan zo wel stevig de concurrentie aan met TUI. Zal de prijzen voor de vakanties goed doen. Kan ik eindelijk eens tegen een goede prijs op Maho Beach gaan kijken deze winter. | |
inkjet | vrijdag 1 juli 2016 @ 18:18 |
Even zien: dit jaar de BFK/A/D/P dat is dan 16 over. De BFN zou in maart gaan en de BFE in mei dan hangt het er inderdaad vanaf wanneer de zomer begint :-) In 2016 moet dat moment nog komen helaas. | |
inkjet | vrijdag 1 juli 2016 @ 18:23 |
De maatschappijen Corendon, Arkefly, Transavia en KLM hebben vandaag een nieuw record gevestigd qua inzet van vliegtuigen. Er hebben er maar een paar geen enkele vlucht uitgevoerd vandaag 18u: PH-EZB (staat al een paar weken met pech in Stuttgart) PH-BFS (gewoon in Amsterdam) PH-BFW (al bijna twee maanden in D-Check) Daarnaast zou je PH-BHG kunnen meetellen maar die wordt pas morgen operationeel. | |
Iemand91 | vrijdag 1 juli 2016 @ 19:59 |
Als ik in deze context zomer of winter noem heb ik het over zomer- winterseizoen in de luchtvaart. In dit geval dus vanaf 26 maart 2017. En dan is -BFE nog - weliswaar even - in gebruik. -BFF gaat geloof ik ook in het zomerseizoen 2017 weg. | |
boriq | vrijdag 1 juli 2016 @ 20:06 |
Alsof je het over de duivel hebt; de PH-EZB is vanavond teruggevlogen vanaf Stuttgart naar Amsterdam als KL9955 | |
inkjet | vrijdag 1 juli 2016 @ 20:28 |
Uiteraard, mijn opmerking is meer een zure grap over het fijne zomerweer dat we hebben momenteel (NOT). Misschien gaat de BFF extra, na de BFN en BFE zouden de BFR (nov) en BFC (dec) komen. Maar ja, alles subject to change natuurlijk. | |
Iemand91 | vrijdag 1 juli 2016 @ 21:40 |
Vertel mij wat. | |
inkjet | vrijdag 1 juli 2016 @ 22:02 |
... en meteen weer onderweg naar Neurenberg als KL1891... | |
inkjet | vrijdag 1 juli 2016 @ 22:06 |
De BFS is net onderweg als KL855, dan blijft alleen de BFW over als toestel dat de hele dag aan de grond heeft gestaan. | |
Iemand91 | zaterdag 2 juli 2016 @ 19:20 |
Momenteel maakt ze haar allerlaatste vlucht. Naar Victorville... https://www.flightradar24.com/MPH115/a3659fe Laatste avond op Schiphol: Bron [ Bericht 18% gewijzigd door Iemand91 op 02-07-2016 19:33:33 ] | |
spapaars | zaterdag 2 juli 2016 @ 19:26 |
http://www.telegraaf.nl/b(...)ometer_hoogte__.html | |
spapaars | zondag 3 juli 2016 @ 08:01 |
Vertrokken vanuit Delhi, en totaal verschillende routes genomen. | |
OEM | zondag 3 juli 2016 @ 10:54 |
Sinds MH17 volgt Jet Airways die zuidelijkere route tussen India en Amsterdam/Brussel/Londen. KLM gaat er blijkbaar aan de noordkant omheen. | |
Fred | zondag 3 juli 2016 @ 14:24 |
Heeft JetAirways wel toegang tot het Russische luchtruim? Wat misschien ook meespeelt is dat de eindbestemming van JAI234 op papier Toronto is. | |
Woods | zondag 3 juli 2016 @ 18:53 |
Close call | |
derLudolf | zondag 3 juli 2016 @ 19:24 |
Il96? | |
Reanimation | zondag 3 juli 2016 @ 19:36 |
IL86 zo te zien, want geen winglets | |
Iemand91 | maandag 4 juli 2016 @ 23:42 |
Morgen zeer waarschijnlijk een dagje Schiphol. Hopelijk staat de Martinair MD-11 nog buiten. Zal dan de laatste keer zijn dat ik een McDonnell Douglas MD-11 zie in mijn leven. | |
derLudolf | maandag 4 juli 2016 @ 23:43 |
Nou nou nou.... Lufthansa en UPS hebben ze sowieso nog. | |
Iemand91 | dinsdag 5 juli 2016 @ 00:48 |
En die hebben met elkaar gemeen dat ze uitsluitend op luchthavens komen waar ik nooit kom. | |
derLudolf | dinsdag 5 juli 2016 @ 08:21 |
Zeg nooit nooit. Geen idee waar de vrachtterminals aan bijvoorbeeld Lufthansa zitten maar Frankfurt is toch ook niet het eind van de wereld Sowieso kan het op verre reizen wel uit daar even te kijken. Een huisgenoot van me wou naar Addis Abeba. Ongeveer ¤1400 met KLM vanaf Amsterdam met tussenlanding. Vanaf Frankfurt direct met Lufthansa was de helft. | |
Blistering | dinsdag 5 juli 2016 @ 13:23 |
Frankfurt en Köln/Bonn zijn goed te doen hoor Ook prima spotten daar. | |
Woods | dinsdag 5 juli 2016 @ 16:00 |
Op Maastricht komt ook menig cargo langs tot aan 747-8 aan toe. | |
biertapper | dinsdag 5 juli 2016 @ 16:20 |
https://www.flightradar24.com/ASR171A/a3cf7c7 https://www.flightradar24.com/PXR31M/a3cc52d https://www.flightradar24.com/PXR20M/a3c9862 Gezellig rondjes vliegen voor de Tour de France | |
Woods | woensdag 6 juli 2016 @ 18:41 |
Vanochtend de oranje 777 overzien vliegen. Het zou airlines sieren om dit meer te doen speciale liveries. Zoals ik eerder postte retro liveries of zoals Japan Air met Pokémon of de recentere Star Wars 787. | |
flipsen | woensdag 6 juli 2016 @ 20:36 |
Die is wel gruwelijk... ...Lelijk | |
Sunri5e | woensdag 6 juli 2016 @ 21:11 |
Wat is die nieuwe site van Airliners.net een gedrocht trouwens..... | |
Iemand91 | woensdag 6 juli 2016 @ 22:28 |
Een goede reden waarom dat niet zoveel gebeurd Inderdaad. Gruwelijk onoverzichtelijk, veel te wit en veel dode ruimte. Je blijft aan het scrollen nu... | |
airportmadness | woensdag 6 juli 2016 @ 23:45 |
Inderdaad! Kijk er sinds de nieuwe site bijna nooit meer op! RIP! | |
Iemand91 | donderdag 7 juli 2016 @ 22:28 |
Morgen vertrekt de laatste Nederlandse McDonnell Douglas toestel Nederlands grondgebied. Dan is het na 82 jaar over en uit voor commercieel McDonnell Douglas in Nederland en praktisch ook voor wide-body trijets op Schiphol. Om 11:15 uur vertrekt PH-MCP vanaf Amsterdam naar Miami. Daarna door naar Victorville. -MCP werd eind 1994 aan Martinair geleverd en was de eerste MD-11 voor de maatschappij. 160705 PH-MCP MD11 MPH by mzunguwamap, on Flickr Dezelfde user heeft op Flickr ook een album staan met interessante foto's van dit toestel: https://www.flickr.com/ph(...)ms/72157670069720752 Daarnaast is vanmiddag de laatste A330-200 van KLM vertrokken naar Karachi voor Shaheen Air International. PH-AOK is nu AP-BMK. Ze werd op 9 mei 2007 aan KLM geleverd als "Radhuspladsen - Kobenhavn". 160706 AP-BMK A332 SAI (ex PH-AOK) by mzunguwamap, on Flickr In other 'news': Onweersbui ten zuiden van Panama, boven de Stille Oceaan: En boven de kust van Venezuela: Pilot captures incredible nighttime thunderstorm photo over the Pacific Ocean
[ Bericht 11% gewijzigd door Iemand91 op 08-07-2016 00:29:52 ] | |
DaMook | donderdag 7 juli 2016 @ 22:48 |
Best extreme dingen die ze hier uitvoeren volgens mij . | |
derLudolf | donderdag 7 juli 2016 @ 23:54 |
Zo, over 5 uurtjes richting Schiphol rijden. Kijken of ik die md11 nog spot dan bijna 3 uurtjes in een turboprop naar Vilnius [ Bericht 0% gewijzigd door derLudolf op 08-07-2016 00:06:16 ] | |
Fred | vrijdag 8 juli 2016 @ 11:57 |
https://www.flightradar24.com/data/aircraft/ph-mcp#a4533e4 Flyby over Schiphol Oost ter afscheid? | |
firecow | vrijdag 8 juli 2016 @ 12:32 |
Yep was mooi, ze nam al een belachelijk scherpe bocht bij de takeoff wat al gaaf was en later een mooie lowpass over oost om daarna weer met een flinke zwarte pluim definitief te verdwijnen | |
Iemand91 | vrijdag 8 juli 2016 @ 12:45 |
| |
Yvesss | vrijdag 8 juli 2016 @ 22:11 |
Inderdaad heel jammer, normaliter gaf je niet om zo'n kist maar nu ze weg is wel. Nog wel erg populair Bij FedEx, en dan met name in Memphis. Kijk maar onderstaande plaatje, nu 7 , net 9. En dan zie je alleen de kisten die ais aan hebben staan. Verder ook redelijk wat Lufthansa. Edit: Ik zie nu ook dat je flightradar kan chromecasten. Staat niet in het officiële lijstje. Leuk voor wanneer er geen zak op TV is. [ Bericht 15% gewijzigd door Yvesss op 08-07-2016 22:20:03 ] | |
Iemand91 | vrijdag 8 juli 2016 @ 22:57 |
160708 PH-MCP MD11 MPH (water salute) by mzunguwamap, on Flickr 160708 PH-MCP MD11 MPH (with escort) by mzunguwamap, on Flickr 160708 PH-MCP MD11 MPH (take-off) by mzunguwamap, on Flickr 160708 PH-MCP MD11 MPH (fly by for Martinair staff) by mzunguwamap, on Flickr 160708 PH-MCP MD11 MPH (fly by RW22) by mzunguwamap, on Flickr | |
firecow | vrijdag 8 juli 2016 @ 23:00 |
Nog even een foto van vanochtend | |
Yvesss | vrijdag 8 juli 2016 @ 23:09 |
Die mzunguwamap zit zeker in de tower? Hoe anders zo'n knappe viewpoint? Firecow ook erg mooi plaatje. | |
flipsen | vrijdag 8 juli 2016 @ 23:19 |
Echt weer Hollandse truttigheid hoor. Ding is afgeschreven, maar voordat ie de shredder ingaat wassen we hem nog even | |
OEM | vrijdag 8 juli 2016 @ 23:23 |
Dat is de invloed van Air France he: een kist wordt schoon afgeleverd en schoon ingeleverd, maar daartussen ziet zo'n kist nooit een wasstraat | |
airportmadness | zaterdag 9 juli 2016 @ 00:05 |
En China Airlines gaat al eerder de vluchten terugschroeven.
| |
Woods | zaterdag 9 juli 2016 @ 00:23 |
Ik ben benieuwd wat de loadfactors en algehele kosten zijn en waren van de Martinair. De vrachtmarkt schijnt namelijk weer aan te trekken. Dit komt voor Lufthansa echter te laat want die schrappen wederom md11 en veel personeel om een whopping 40 miljoen te besparen. Immers zal er altijd vervoert moeten worden naar nu voornamelijk opkomende economiën. | |
Iemand91 | zaterdag 9 juli 2016 @ 00:32 |
Lijkt me wel inderdaad. Poging to grap neem ik aan? Gebeurd overal ter wereld. PH-MCU kreeg vorige week in Miami ook een saluut. Nagenoeg alles wat ik over de cargo-markt lees zegt het tegenovergestelde. | |
larsico | zaterdag 9 juli 2016 @ 00:54 |
Misschien een hele stomme vraag, maar ik heb er over nagedacht en ben zelf niet tot een antwoord gekomen: welke producten die vroeger wel vervoerd werden, worden nu niet meer vervoerd? Ja, er is een crisis geweest, maar je zou toch zeggen dat de alledaagse benodigdheden nog even nodig zijn als vroeger. Iemand die hier meer duiding over kan geven? | |
tripel7 | zaterdag 9 juli 2016 @ 02:43 |
De crew van deze Hawkeye is vast toe aan schoon ondergoed: | |
spapaars | zaterdag 9 juli 2016 @ 04:49 |
A380 nu te groot? Ze begonnen ook dit zomerseizoen met de A380, maar vliegen al een tijdje weer met de A330 op AMS. | |
firecow | zaterdag 9 juli 2016 @ 09:52 |
Vreemd, ik zag hem donderdag middag nog de gate binnenrollen toen ik terug kwam van vakantie, gisteren stond ze geloof ik ook gewoon op de buffer langs de A4 | |
OEM | zaterdag 9 juli 2016 @ 10:23 |
Het is niet zo zeer de vraag-kant die de problemen veroorzaakt, maar de aanbod-kant. Overcapaciteit in zowel de lucht (door meer passagierskisten) en op zee (te veel enorme schepen gebouwd) zijn de prijzen zodanig gezakt dat er geen droog brood meer te verdienen is. Economist | Too little freight, too much space Economist | Low rates on the high seas | |
zlotka | zaterdag 9 juli 2016 @ 10:31 |
De A380 vliegt vanaf PEK | |
Sunri5e | zaterdag 9 juli 2016 @ 10:33 |
Die chromecast functie zie ik niet in de app????? | |
OEM | zaterdag 9 juli 2016 @ 12:31 |
Met BA naar Tokio: 11 uur vliegen en je bent weer terug bij af:
En twee dagen later merk je het nog:
| |
flipsen | zaterdag 9 juli 2016 @ 12:49 |
Wat een amateurisme Dat worden aardig wat claims en héél veel chagrijnige mensen die nooit meer met BA willen vliegen... | |
Yvesss | zaterdag 9 juli 2016 @ 12:59 |
De chromecast moet uiteraard wel aanstaan. En dan duurt het enige momentjes totdat flightradar en chromecast elkaar zien. En dan krijg je dit: Het schijnt dat de functionaliteit er al een aantal maandjes in zit: https://www.droidapp.nl/n(...)ecast-ondersteuning/ | |
Sunri5e | zaterdag 9 juli 2016 @ 13:08 |
Kan het zijn dat het niet in de iOS versie zit? Ik heb wel de betaalde versie van de app. | |
Yvesss | zaterdag 9 juli 2016 @ 13:11 |
Dat zal het zijn. Android en de chromecast komen natuurlijk uit dezelfde stal. | |
spapaars | zaterdag 9 juli 2016 @ 14:20 |
Ok, bedankt (land het wel vroeger, of later in AMS dan het vorig seizoen) | |
larsico | zaterdag 9 juli 2016 @ 14:47 |
Ah oké, ik snap het. Zeer interessant! Thanks voor de links! | |
Iemand91 | zaterdag 9 juli 2016 @ 22:49 |
De laatste Nederlandse MD-11 landt nu in Mojave: https://www.flightradar24.com/MPH116/a48da40 | |
flipsen | zaterdag 9 juli 2016 @ 23:05 |
Vandaag met de hondjes bij het vliegveld gewandeld, puur Patagonië (en de enige plek waar onze reu los kan lopen zonder gevaar te zijn voor andere mensen/honden hehe). Jammer genoeg is onze goede camara stuk, dus kwam niet veel verder dan dit plaatje (en een filmpje van een opstijgende MD-81, maar nogal groot bestand en kutverbinding): | |
Iemand91 | maandag 11 juli 2016 @ 12:04 |
De Farnborough International Airshow Trade 2016 is vanochtend begonnen. De show duurt t/m zondag. De eerste bekendmakingen zijn er al uit: ITP (Intent to purchase) LOI (Letter of intent) Firm (Firm order) Commitment CTP: (commitment to purchase) MOU (Memorandum of Understanding) ? (Mij nog onbekend) Maandag 11-07: - Xiamen Airlines: 30 737 MAX 200 (MOU) - Air Lease Corporation (ALC): 3 A350-900, 1 A321 (firm) - ALC plaatst 4 A350-1000's bij Virgin Atlantic (2 in 2020, 2 in 2012) die 747-400's zullen vervangen. Deze 4 A350's zijn al reeds besteld bij Airbus. Daarnaast een optie voor een 5e A350-900 lease. - Virgin Atlantic: 8 A350-1000 (firm), de 6 A380 orders blijven staan als optie. - Donghai Airlines: 25 737 MAX 8, 5 787-9 (ITP) - Britse leger: 50 Boeing AH-64E Apache helikopters (firm) - Standard Chartered Bank (lease maatschappij): 10 737-800 (?) - Rockton (lease maatschappij): 10 Mitsubishi RJ90 (firm) + 10 opties. - Air Côte d’Ivoire: 1 A320neo (firm) - Arkia Israeli Airlines: 4 A330-900neo (?) - Jetstar Pacific Airlines: 10 A320ceo (MOU) - Qatar Executive (dochterbedrijf van Qatar Airways): 3 Gulfstream G650 (firm) - China Aircraft Leasing (CALC): 60 Comac ARJ21-700 - AVIC Leasing: 30 Comac ARJ21 - Britse Minisiterie van Defensie: 9 Boeing P-8 Poseidon (gebaseerd op de 737-800ERX) - Arkia Israeli Airlines: 6 E195-E2 (firm) + 4 purchase rights. Dinsdag 12-07: - Kunming Airlines: 10 737 MAX 7 (MoU) - Air Lease Corporation (ALC): 6 737 MAX 8 (?) (3 nieuwe orders, 3 waren al geplaatst onder 'unidentified customer') - TUI Group: 10 737 MAX 8, 1 787-9 ?), 1 optie 787-9. - WOW Air: 4 A321 (firm) - Kalstar Aviation: 5 Embraer E190-E2 + 5 purchase rights. (firm) - Nordic Aviation Capital (NAC): 4 Embraer E190 (firm) - Germania: 25 A320neo (firm) + 15 options. Unidentified Chinese Customer: 30 737 (mix van 737MAX en 737NG) (Commitment) - Bravo Industries LLC: 10 Lockheed L-100 Hercules (?) - Volga-Dnepr Group: bevestiging aankoop 20 747-8F (van de Paris Air Show vorig jaar juni); 4 zijn al geleverd. - Porter Airlines: 3 Bombardier Q400 - Go Air: 72 A320neo (verdubbeld hun order naar 144) - Air Asia: 100 A321neo (firm) (Brengt totale A320 order van deze maatschappij naar 575 waarvan 170 geleverd) Woensdag 13-07: - Egyptair: 9 737-800 (niet nieuw; waren al bekend onder 'unidentified customer'. - Air Algerie, Cargo Air, LAS Cargo en unidentified customer: eerste 3 2 737-800BCF, de laatste 4 767BCF. - Ruili Airlines: 6 787-9 (finalization of order) - Air Europa: 20 737 MAX 8s (niet nieuw; waren al bekend onder 'unidentified customer') - Synergy Aerospace Corporation (grootaandeelhouder Avianca, eigenaar Avianca Brazil): 62 A320neo (aankoopbevestiging) Donderdag 14-07: - undisclosed customers (een in N-Amerika en een in Azië): 2 BBJ MAX 8 - Norwegian: 30 A321LR (for Transatlantische vluchten) - ALAFCO Aviation Lease and Finance Company: 10 A320neo omgezet naar 10 A321neo. - Aer Lingus: 2 A330-300 (opties omgezet in orders) [ Bericht 12% gewijzigd door Iemand91 op 14-07-2016 13:23:45 ] | |
biertapper | maandag 11 juli 2016 @ 14:06 |
Livestream beginnende om 14.30. | |
Iemand91 | maandag 11 juli 2016 @ 16:23 |
BREAKING A Lockheed C-130 Hercules started to burn on take off from Portugal7 personen aan boord; 2 piloten, 1 mechanic en 1 loadmaster. 3 doden. | |
Sunri5e | maandag 11 juli 2016 @ 16:39 |
Hmm. 2 vliegtuigen die nagenoeg tegelijk zijn vertrokken richting Aruba vanuit Amsterdam (KL765 en OR361) die beide een totaal verschillende route pakken. De OR361 is wel met een flinke vertraging vertrokken. Zouden ze iets niet helemaal vetrouwen (wat mij vreemd lijkt) dat ze daarom grotendeels langs het land vliegen? [ Bericht 1% gewijzigd door Sunri5e op 11-07-2016 16:45:27 ] | |
Fred | maandag 11 juli 2016 @ 18:38 |
Lijkt op een foutje van Flightradar, ze vliegen vrijwel naast elkaar: Edit, dat is de KL757 naar Panama. Dit is de juiste KLM vlucht: | |
Iemand91 | dinsdag 12 juli 2016 @ 00:22 |
Airliners.net heeft net een update gekregen. Flinke verbetering. | |
Adrie072 | dinsdag 12 juli 2016 @ 02:22 |
http://www.noordhollandsd(...)ctieve-kaart?lref=L9 | |
Iemand91 | dinsdag 12 juli 2016 @ 13:29 |
Ik hou de orders van de Farnborough International Airshow Trade 2016 hier nog steeds bij. Maar een wou ik nu toch wel even noemen; Boeing en de Volga-Dnepr Group hebben even geleden de aankoop bevestigd van 20 Boeing 747-8F's. Op de Paris Air Show 2015 (in juni) werd dit bekend gemaakt in de vorm van een Memorandum of Understanding maar nu bevestigd. 4 van de 20 zijn overigens al geleverd. Zeker geen verrassing, maar toch mooi. (747-8F en Antonov An-124 op de show) | |
inkjet | dinsdag 12 juli 2016 @ 22:06 |
Moet je nagaan: meer dan het totale aantal 73's wat bij Nederlandse maatschappijen rondvliegt (ex. summer leases). | |
Fred | woensdag 13 juli 2016 @ 01:52 |
Dit is dus bovenop de al reeds bestelde 60 737-MAX8 die TUI al besteld heeft. Die gaan we ook in Nederland zien, als TUI niet gaat schuiven met toestellen kan het best zijn dat TUI Airlines Nederland als een van de laatste de 737MAX-en krijgt: de vloot is relatief jong vergeleken met andere onderdelen van de groep. Op gebied van wide-bodies had ik wel wat meer verwacht, zeker omdat ze vanuit Duitsland een eigen long-haul operatie op willen gaan zetten. Ben ook wel benieuwd wat de gevolgen van de Brexit voor dit bedrijf gaan zijn. | |
Iemand91 | woensdag 13 juli 2016 @ 14:29 |
Airbus Targets Delivery of Twelve A380 Per Year From 2018
| |
Iemand91 | woensdag 13 juli 2016 @ 16:53 |
De Solar Impulse 2 heeft haar een na laatste vlucht erop zitten. Vanmorgen is het geland in Caïro na de vlucht vanuit Seville, Spanje. Verwacht wordt dat het laatste stuk naar Abu Dhabi (waar ze 9 maart 2015 zijn begonnen) in een stuk kunnen doen. Dit was de laatste vlucht voor André Borschberg. De laatste vlucht zal worden uitgevoerd door Bertrand Piccard (die in maart 1999 als eerste rond de wereld vloog in een luchtballon; de Breitling Orbiter 3). De afgelegde route: De Gemasolar Thermosolar Plant in Spanje: Aankomst in Caïro: Flypast over de piramiden: | |
Iemand91 | woensdag 13 juli 2016 @ 22:59 |
Kennen we het verhaal van D.B. Cooper nog die eind 1971 een Boeing 727 kaapte, losgeld eistte en uiteindelijk met een parachute via de airstair uit de 727 ontsnapte en nooit is gevonden? Geschiedenispost 24 november 2014 Na 45 jaar stopt de FBI met actief onderzoek naar de man: Update on Investigation of 1971 Hijacking by D.B. Cooper
| |
Adrie072 | donderdag 14 juli 2016 @ 02:10 |
Da's n mooi verhaal, (n)ooit een film over gemaakt? | |
Iemand91 | donderdag 14 juli 2016 @ 12:04 |
Jawel; en nog wel meer: D. B. Cooper in popular culture | |
Iemand91 | donderdag 14 juli 2016 @ 16:19 |
De Farnborough International Airshow Trade 2016 is a wrap. Hoewel de show nog t/m zondag duurt hebben de grote twee fabrikanten hun eindnummers bekend gemaakt: Boeing: Airbus: En wat ik vanaf maandag heb bijgehouden. Mijn nummers (en benaming van orders) wijken iets af maar dat omdat het toen nog niet altijd precies duidelijk was en ik heb ook andere type orders bij staan. ITP (Intent to purchase) LOI (Letter of intent) Firm (Firm order) Commitment CTP: (commitment to purchase) MOU (Memorandum of Understanding) Maandag 11-07: - Xiamen Airlines: 30 737 MAX 200 (MOU) - Air Lease Corporation (ALC): 3 A350-900, 1 A321 (firm) - ALC plaatst 4 A350-1000's bij Virgin Atlantic (2 in 2020, 2 in 2012) die 747-400's zullen vervangen. Deze 4 A350's zijn al reeds besteld bij Airbus. Daarnaast een optie voor een 5e A350-900 lease. - Virgin Atlantic: 8 A350-1000 (firm), de 6 A380 orders blijven staan als optie. - Donghai Airlines: 25 737 MAX 8, 5 787-9 (ITP) - Britse leger: 50 Boeing AH-64E Apache helikopters (firm) - Standard Chartered Bank (lease maatschappij): 10 737-800 (?) - Rockton (lease maatschappij): 10 Mitsubishi RJ90 (firm) + 10 opties. - Air Côte d’Ivoire: 1 A320neo (firm) - Arkia Israeli Airlines: 4 A330-900neo (?) - Jetstar Pacific Airlines: 10 A320ceo (MOU) - Qatar Executive (dochterbedrijf van Qatar Airways): 3 Gulfstream G650 (firm) - China Aircraft Leasing (CALC): 60 Comac ARJ21-700 - AVIC Leasing: 30 Comac ARJ21 - Britse Minisiterie van Defensie: 9 Boeing P-8 Poseidon (gebaseerd op de 737-800ERX) - Arkia Israeli Airlines: 6 E195-E2 (firm) + 4 purchase rights. Dinsdag 12-07: - Kunming Airlines: 10 737 MAX 7 (MoU) - Air Lease Corporation (ALC): 6 737 MAX 8 (?) (3 nieuwe orders, 3 waren al geplaatst onder 'unidentified customer') - TUI Group: 10 737 MAX 8, 1 787-9 ?), 1 optie 787-9. - WOW Air: 4 A321 (firm) - Kalstar Aviation: 5 Embraer E190-E2 + 5 purchase rights. (firm) - Nordic Aviation Capital (NAC): 4 Embraer E190 (firm) - Germania: 25 A320neo (firm) + 15 options. - Unidentified Chinese Customer: 30 737 (mix van 737MAX en 737NG) (Commitment) - Bravo Industries LLC: 10 Lockheed L-100 Hercules (?) - Volga-Dnepr Group: bevestiging aankoop 20 747-8F (van de Paris Air Show vorig jaar juni); 4 zijn al geleverd. - Porter Airlines: 3 Bombardier Q400 - Go Air: 72 A320neo (verdubbeld hun order naar 144) - Air Asia: 100 A321neo (firm) (Brengt totale A320 order van deze maatschappij naar 575 waarvan 170 geleverd) Woensdag 13-07: - Egyptair: 9 737-800 (niet nieuw; waren al bekend onder 'unidentified customer'. - Air Algerie, Cargo Air, LAS Cargo en unidentified customer: eerste 3 2 737-800BCF, de laatste 4 767BCF. - Ruili Airlines: 6 787-9 (finalization of order) - Air Europa: 20 737 MAX 8s (niet nieuw; waren al bekend onder 'unidentified customer') - Synergy Aerospace Corporation (grootaandeelhouder Avianca, eigenaar Avianca Brazil): 62 A320neo (aankoopbevestiging) Donderdag 14-07: - undisclosed customers (een in N-Amerika en een in Azië): 2 BBJ MAX 8 - Norwegian: 30 A321LR (for Transatlantische vluchten) - ALAFCO Aviation Lease and Finance Company: 10 A320neo omgezet naar 10 A321neo. - Aer Lingus: 2 A330-300 (opties omgezet in orders) | |
flipsen | donderdag 14 juli 2016 @ 21:03 |
Maar dus geen enkele nieuwe order voor de 380? Duur prestigeprojectje geweest van Airbus geloof ik. Maar goed, dan streept weer aardig weg tegen:
| |
inkjet | donderdag 14 juli 2016 @ 21:42 |
Hoe groot moet het tekort aan slots worden voordat de 380 en 747-8 gaan verkopen? | |
Iemand91 | donderdag 14 juli 2016 @ 22:09 |
Je hebt natuurlijk nog de Iran Air en All Nippon Airways 'orders'. Die van ANA zijn vrij zeker, maar van Iran Air is nog alles behalve zeker. Ik geloof dat zo rond 2018 alle maatschappijen hun A380's hebben en alle A380's die dan van de band rollen zijn puur en alleen voor Emirates... Emirates wordt nu in groei tegengehouden door Dubai Airport. (even de situatie met het personeel niet meegerekend). Zodra ze overgaan naar het nieuwe Al Maktoum hebben ze weer ruimte voor meer slots/toestellen. Het meest bekende slot-restricted luchthaven - London Heathrow - is ook een aardig voorbeeld; Willie Walsh van de IAG-group is zeker te spreken over de A380 maar vindt het een te duur toestel om nieuw te kopen/leasen. Die zien echter wel ruimte voor 2e-handstoestellen en dan niet alleen bij BA maar ook bij Iberia en/of Aer Lingus. Voor de 747-8i hoef je daar niet op te rekenen. Boeing houdt de productielijn nog open omdat ze denken/hopen(?) dat de vrachtmarkt ooit weer gaat aantrekken en dat de 747-8F dan weer gewenst is o.a. voor vervanging van huidige 747-400 vrachttoestellen. Ik heb grote twijfels of we ooit nog 747-8i orders zullen zien. Iran Air was kandidaat (en heeft ook orders staan; maar die zijn nog zeer twijfelachtig) maar dat lijkt meer om snel nieuwe toestellen te krijgen. Er gingen ook geruchten rond dat Turkish Airlines eventueel 747-8i toestellen zou willen maar de laatste dagen lijkt het er erg sterk op dat dat 787 en 777's gaan worden. Als die al de VLA (very large aircraft) willen hebben dan zal dat wel de A380 worden. | |
inkjet | donderdag 14 juli 2016 @ 22:36 |
Er wordt inderdaad gefluisterd dat onder andere BA belangstelling zou hebben voor tweede hands 380's, bijvoorbeeld nog relatief jonge toestellen van Emirates. De tweedehands-waarde zou de belangstelling voor nieuwe exemplaren kunnen aanwakkeren, maar ook weer met name bij de ME3. De vrachtmarkt is inderdaad slecht en dan komen er veel 777-200's vrij de komende periode. Misschien is het wel gunstiger die voor vracht aan te passen. | |
Iemand91 | vrijdag 15 juli 2016 @ 13:12 |
Boeing is 100 jaar jong! http://www.boeing.com/boeing100/ Van 707 tot 787: bijzondere 'line-up' in Seattle De opstelling: 707-300C: N624RH (Omega Air Tanker) 727: N7001U (First built 727) 717: N922AT (Delta Air Lines) 737-900ER: N248AK (Alaska Airlines) 757-200: ? (United Airlines) 767-300F: N137FE (FedEx) 787-9: N1015B / JA880A (All Nippon Airways, directly from FIA16 at Farnborough) 777-300ER: A6-EPO (Emirates) 747-8i: N895BA (Transaero NTU) 747-8F: B-LJN (Cathay Pacific Cargo) Anderen zijn mij nog onbekend.
[ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 15-07-2016 20:25:40 ] | |
Adrie072 | vrijdag 15 juli 2016 @ 14:19 |
Dat wordt n mooi feestje. | |
Iemand91 | vrijdag 15 juli 2016 @ 18:52 |
De line-up:
| |
LintuxCx | vrijdag 15 juli 2016 @ 22:28 |
Hopen op mooi weer dit weekend, dan weer lekker met m'n camera spelen @ Farnborough | |
Fred | vrijdag 15 juli 2016 @ 23:54 |
Op die foto lijken die toestellen wel heel erg uit verhouding met elkaar. Die 747-8F van Cathay staat dichterbij dan de 747-8i van Transaero, maar die laatst genoemde lijkt veel groter En ze gaan vast geen 787 tégen een 777 aan zetten. Geen idee waar we naar kijken, maar het lijkt om een slechte photoshop. | |
inkjet | zaterdag 16 juli 2016 @ 08:53 |
Op deze foto ziet het er erg rommelig uit inderdaad. [ Bericht 16% gewijzigd door inkjet op 16-07-2016 11:47:36 ] | |
Iemand91 | zaterdag 16 juli 2016 @ 11:09 |
Nee hoor. Dit is een foto van Boeing zelf: De Transaero 747-8 maakte overigens geen deel uit van de line-up; die werd als scherm gebruikt voor de show: | |
Iemand91 | zaterdag 16 juli 2016 @ 13:46 |
| |
Fred | zaterdag 16 juli 2016 @ 14:24 |
Ow wow, van de andere ziet er het imho echt uit als een slechte photoshop. | |
Iemand91 | zaterdag 16 juli 2016 @ 17:46 |
Die foto ziet er een beetje raar uit omdat de toestellen zo geschakeld/schuin voor elkaar staan. Als je goed kijkt zie je op die foto ook wel dat de Emirates 777 wel degelijk ruim voor de ANA 787 staat. En dat de Transaero 747-8i zo groot lijkt t.o.v. bijvoorbeeld de Cathay 747-8F is een geval van telephoto distortion; een vorm van Perspective distortion. En daar kun je dan ook leuke effecten mee krijgen : | |
LintuxCx | zaterdag 16 juli 2016 @ 20:51 |
Mooi weer was er wel, maar de Red Arrows kwamen alleen maar twee keer zonder verdere kunstjes langs vliegen. "Te gevaarlijk" sinds het ongeluk in Shoreham vorig zomer. http://aerobaticteams.net(...)V2LDinwtebs.facebook | |
derLudolf | zondag 17 juli 2016 @ 06:20 |
Waarom hebben die Cobus bussen op luchthavens eigenlijk altijd zo'n enorme cabine. | |
buzz1291 | zondag 17 juli 2016 @ 08:48 |
Omdat de motor voorin zit misschien? | |
charon | zondag 17 juli 2016 @ 12:52 |
Ze zijn breder dan de normale limiet om zoveel mogelijk mensen mee te nemen- en als je goed kijkt is de cabine groot maar heeft de chauffeur niet veel ruimte - daar zit de motor. edit: Oops, toch maar eens F5 drukken. | |
derLudolf | zondag 17 juli 2016 @ 20:49 |
Aha. Geen idee dat die motoren zo groot waren. Op Schiphol hebben ze 'normale' bussen geloof ik. | |
airportmadness | maandag 18 juli 2016 @ 00:31 |
Ook pas sinds kort. Daarvoor de grote gele cobussen. Die waren veel te groot voor Schiphol | |
Sunri5e | maandag 18 juli 2016 @ 08:43 |
Hoezo waren die te groot? | |
Fred | maandag 18 juli 2016 @ 09:53 |
Was dat niet omdat ze van mening waren dat elektrische bussen efficiënter waren dan de dieselmotoren in de Conussen? | |
derLudolf | maandag 18 juli 2016 @ 10:04 |
Te groot voor Schiphol? In vergelijking met een vliegtuig stelt zo'n bus niet zoveel voor toch Vind het ook vreemd dat ze nu trekkers (New Holland - T5.95 volgens mij) gebruiken voor bagagekarren ipv die kleine karretjes die anders worden gebruikt. | |
derLudolf | maandag 18 juli 2016 @ 10:05 |
Echt lekker warm zullen ze in elk geval niet worden op een luchthaven nee. | |
Fred | maandag 18 juli 2016 @ 14:04 |
bron: NOS "Grotere toestellen" houdt in dit geval in dat er vanavond een 737-800 ipv de gebruikelijke 737-700 wordt ingezet. Scheelt toch zeker 38 stoelen... | |
Karstman | maandag 18 juli 2016 @ 14:32 |
http://nos.nl/artikel/211(...)aven-ter-wereld.html De titel doet iets anders vermoeden dan de inhoud. Schiphol is tweede in het aantal verbindingen met de rest van de wereld... Hé ze liegen niet, groter is groter | |
Fred | maandag 18 juli 2016 @ 14:33 |
1 toestel dat groter is, zijn nog geen groetere toestellen | |
Iemand91 | maandag 18 juli 2016 @ 14:46 |
Tja, je kunt de grootste luchthaven zijn op tig verschillende manieren. Fysiek het grootst, meest aantal passagiers, meeste verbindingen etc. etc. Desalniettemin doet Schiphol het tegenwoordig enorm goed. Ze zijn pas door de 60 miljoen passagiers in 12 maanden tijd gegaan (tussen mei 2015 en april 2016), meerdere nieuwe maatschappijen zijn erbij gekomen, heel veel uitbreiding qua routes (veelal ook bij KLM), bijna 10% groei in het eerste half jaar van 2016 etc. etc. Echter ook deels 'te danken' aan de stakingen in Frankrijk, de situatie in Turkije. | |
derLudolf | maandag 18 juli 2016 @ 19:00 |
Het moet ergens vandaan komen, maakt niet uit waar Waarom zou Frankfurt eigenlijk zo zijn gedaald? | |
Fred | maandag 18 juli 2016 @ 19:17 |
Misschien nog een nasleep van de ramp met het Germanwings toestel en vakantievluchten die naar mijn idee tegenwoordig meer vanaf Keulen vertrekken? | |
Iemand91 | maandag 18 juli 2016 @ 19:35 |
Stakingen van Lufthansa, stagnerende markt voor vliegvakanties. | |
inkjet | maandag 18 juli 2016 @ 19:59 |
Grotere toestellen... net niet. Aircrafts.... daar gaan we weer :-) [ Bericht 38% gewijzigd door inkjet op 18-07-2016 20:07:29 (Deel vergeten) ] | |
Lucifer_Doosje | maandag 18 juli 2016 @ 20:05 |
Dat ligt aan de desbetreffende afhandelaar, niet aan de luchthaven | |
airportmadness | dinsdag 19 juli 2016 @ 13:21 |
Op sommige plekken konden ze niet draaien en moest de infrastructuur worden aangepast. Die elektrische zijn een stuk beter! Die New Holland trekkers worden door veel vrachtbedrijven gebruikt voor het transport, daar is de luchthaven niet echt blij mee.. | |
airportmadness | dinsdag 19 juli 2016 @ 13:24 |
Leuk filmpje van Schiphol over de MD11 Gister heeft een 747 van EVA AIR ook een behoorlijke schade opgelopen in MNL. http://avherald.com/h?article=49b59d6b&opt=0 [ Bericht 22% gewijzigd door airportmadness op 19-07-2016 13:33:47 ] | |
Iemand91 | dinsdag 19 juli 2016 @ 14:29 |
PH-BFW "Shanghai" is eindelijk weer op weg naar Amsterdam. Op 4 mei vloog ze naar Jakarta voor D-check. Hier heeft ze ook de nieuwe livery gekregen; ze is nu de 3e 747 met deze nieuwe livery. Naar wat mij bekend is volgt PH-BFY nog eind dit jaar voor een D-check; naar mijn weten de laatste keer dat een KLM pax-747 deze check krijgt. https://www.flightradar24.com/KLM9866/a62ba4f | |
G-Pier | dinsdag 19 juli 2016 @ 16:50 |
Mijn eerste werkweek achter de rug gehad op Schiphol, het meest gewerkt bij E/F-pier/filters. Het regende ook alleenreizende kinderen (UM'metjes) deze week. | |
NewHorizon | dinsdag 19 juli 2016 @ 16:57 |
Wat voor een werk doe je? | |
G-Pier | dinsdag 19 juli 2016 @ 16:58 |
Axx. Airport Caddy, stagiair host aan de balies en de filters en heel soms floorwalken. | |
NewHorizon | dinsdag 19 juli 2016 @ 17:01 |
Leuk zal een drukke tijd zijn idd. Have fun! | |
G-Pier | dinsdag 19 juli 2016 @ 17:04 |
Dankjewel! Ik zit er tot 11 december. Ik vind het echt heel leuk om deel uit te maken van de operatie en dat ik tot 'the AMS-family' toebehoor. Heb al veel contacten gemaakt met floormanagers en andere collega's. Hoewel ik stagiair ben mag ik helaas de brug niet in en het platform niet op dus ben gelimiteerd aan een groen pasje. Wat doe jij voor werk? | |
airportmadness | dinsdag 19 juli 2016 @ 17:11 |
Geniet ervan! Tot nu toe heb ik zelf nooit spijt gehad om te gaan werken op Schiphol! | |
G-Pier | dinsdag 19 juli 2016 @ 17:22 |
Dankjewel! Als er iets is wat mijn beweging stimuleert is het werken op Schiphol wel haha! Vooral van de G via de passage naar Bemanningscentrum. | |
derLudolf | dinsdag 19 juli 2016 @ 21:35 |
Hoezo zijn ze daar niet zo blij mee? Omdat ze groter, hoger en zwaarder zijn? Zijn die normale wagentjes zo duur dan, want zo'n trekker kost ook wel een duizendje of 30. | |
derLudolf | dinsdag 19 juli 2016 @ 21:38 |
Moet zoiets trouwens geen registratie hebben? Op flightradar was ie niet te zien [ Bericht 24% gewijzigd door derLudolf op 19-07-2016 23:00:24 ] | |
inkjet | dinsdag 19 juli 2016 @ 23:01 |
Het duurde inderdaad erg lang, er staat meen ik vijf weken voor. De planning was 9 mei tot 19 juni oorspronkelijk. Voor de BFY zag ik ergens 20 november 2017. Zouden de toestellen dan de volle vier jaar tot de volgende D-check in dienst blijven? Ik het me nauwelijks voorstellen want maar enkele toestellen van een type is erg inefficient. De BFK/A/D en P zouden in 2016 vertrekken, de BFN/E/R/C in 2017 dan zitten we nog op 12. Vliegen ze die allemaal 'op' tot de volgende D-check? | |
Iemand91 | dinsdag 19 juli 2016 @ 23:23 |
2020 werd genoemd als eindjaar voor de 747's. Ik gok dus na het zomerseizoen van 2020 dat de laatst overgebleven toestellen uitfaseren. Die kunnen ze dan waarschijnlijk nog prima gebruiken in het hoogseizoen; ook al hebben ze er dan dus geen 'grote' vloot meer van.. Zal wel net als de voorgaande toestelseries die eruit zijn gegaan (767, MD-11 etc.); die hebben uiteindelijk zo weinig routes over (en ook relatief korte routes) dat ze voornamelijk stilstaan. Kunnen ze her en der nog even inspringen als er een tekort is (of capaciteit zoals ook de MD-11 wel eens op Londen werd ingezet) Nu KLM's social media volspammen met vragen dat ze de laatste 747 (-BFY) tijdens de komende beurt in de originele 747 kleuren gaan verven . Mooi voor 100-jarig KLM. [ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 19-07-2016 23:28:52 ] | |
airportmadness | dinsdag 19 juli 2016 @ 23:27 |
De luchthaven doet er alles aan om de uitstoot van schadelijke stoffen te verminderen, zoals elektrische voertuigen, APU die maar 15 min voor vertrek aan mag etc etc.. Die trekkers zijn nou niet echt milieu vriendelijk. | |
Iemand91 | woensdag 20 juli 2016 @ 00:05 |
De foto's van deze user op Airliners.net En ik lees altijd maar dat de eisen enorm hoog zijn om daar je foto's te krijgen. | |
NewHorizon | woensdag 20 juli 2016 @ 00:56 |
What the fuck Overigens was ik altijd in de veronderstelling dat het gewoon vrij uploaden was? Zit daar nog een moderator tussen dan? | |
inkjet | woensdag 20 juli 2016 @ 08:58 |
Heel fijn met het weer van vandaag. NOT. He, waarom staan de frequent flyers ditmaal niet te dringen bij de gate? :-) | |
derLudolf | woensdag 20 juli 2016 @ 10:10 |
Valt mee. Weet niet hoe oud ze precies zijn maar ik vermoed dat die gewoon aan de Stage IV norm voldoen en SCR en/of EGR gebruiken https://www.dieselnet.com/standards/eu/nonroad.php#s3 | |
inkjet | woensdag 20 juli 2016 @ 10:52 |
De vernieuwing van de vloot voor 2017 is wel min of meer bekend met twee 787's (BHL/M) en twee Triples (BVS/U). Na 2017 is het nog behoorlijk onduidelijk. Komen er A350's of niet? Welke toestellen vervangen de full-PAX 747's? Hoe verloopt de levering van de 787's? Als er in 2018, 19 en 20 nog steeds 4 toestellen per jaar komen kun je qua aantal de 74's net vervangen. [ Bericht 11% gewijzigd door inkjet op 20-07-2016 10:54:50 (foutje met quoten) ] | |
Iemand91 | woensdag 20 juli 2016 @ 12:12 |
Je kunt vrij uploaden ja. Maar zo'n 50-70% word geweigerd. En daar hebben ze dan ontzettend veel redenen voor; teveel ruis, object wat in beeld staat, te donker/licht, focus, blur etc. etc. etc. Dit persbericht stuurde Emirates enige tijd geleden de wereld in: Emirates to Operate One-Off A380 Flight to Chicago Aldus geschiedde: En dan; oeps:
Dat begint goed. Toestel is overigens met ruim een uur vertraging alsnog terug gegaan naar Dubai. (vliegt nu boven Duitsland) | |
derLudolf | woensdag 20 juli 2016 @ 13:26 |
A350-1000 | |
derLudolf | woensdag 20 juli 2016 @ 14:07 |
Kwqm deze tegen op Flightradar. Wanneer krijg die de nieuwe livery | |
Fred | woensdag 20 juli 2016 @ 15:00 |
A380 zou ook leuk zijn Maar dat zal er vast niet inzitten Ik zie het nog wel gebeuren dat er 777's van AF naar KLM komen zodat ze zelf meer A350's kunnen houden. | |
G-Pier | woensdag 20 juli 2016 @ 17:26 |
Waarom heeft Airbus eigenlijk de cijfer 360/370 overgeslagen? | |
OEM | woensdag 20 juli 2016 @ 18:31 |
De redenen zouden zijn: • 8 lijkt op de doorsnede van een dubbeldekker • 8 is een geluksgetal in Azie, wat een grote afzetmarkt geweest zou moeten zijn Overigens hebben ze 350 ook overgeslagen bij de A380. | |
Fred | woensdag 20 juli 2016 @ 18:50 |
Er gaan lezingen dat (gerekend vanaf de A318) het modelnummer gerelateerd is aan de grootte van het toestel. Aangezien de de A380 significant groter is dan de A340 hebben ze wat ruimte over gehouden voor toestellen die kwa omvang tussen de A340 en A380 inzitten. Zoals de A350. Er bestaat een gerucht dat Airbus ooit met een verlengde versie van de A350-1000 komt met de naam A370 en drie motoren. [ Bericht 4% gewijzigd door Fred op 20-07-2016 18:58:01 ] | |
derLudolf | woensdag 20 juli 2016 @ 19:04 |
Dat zou erg gaaf zijn, een nieuwe trijet. Maar weinig waarschijnlijk denk ik? Een 777 kan het immers ook met 2 motoren | |
Fred | woensdag 20 juli 2016 @ 19:25 |
Ik zie het ook niet gebeuren tbh. Het tijdperk van de trijets is met het verdwijnen van de MD11 definitief voorbij. | |
G-Pier | woensdag 20 juli 2016 @ 19:49 |
Morgen sta ik ingedeeld bij de assistentiebalie met de minste aanmeldingen voor assistentie dus dat wordt een dagje floorwalken en rolstoelen verzamelen :p. | |
inkjet | woensdag 20 juli 2016 @ 20:11 |
Dat kan eenvoudiger door meer 787's naar KLM te sturen :-) | |
inkjet | woensdag 20 juli 2016 @ 20:12 |
https://www.flickr.com/photos/woodysaeroimages/28142651680 De BHI is ook al een eind op streek. Maar eerst komt de BHH nog. | |
Iemand91 | woensdag 20 juli 2016 @ 20:14 |
Dat heeft 4 motoren en heeft de A380. | |
inkjet | woensdag 20 juli 2016 @ 20:14 |
Inkoppertje: bij zijn D-check! | |
Woods | woensdag 20 juli 2016 @ 22:17 |
Honeywell 757 weer op Schiphol. N757HW from Gander to Amsterdam http://fr24.com/N757HW/a6718c8 | |
boriq | vrijdag 22 juli 2016 @ 16:28 |
Die Honeywell vliegt hier (Twente) nu net over en dus voor voor de derde dag op rij een rondje richting Bielefeld (Duitsland), iemand een idee waarom? | |
G-Pier | vrijdag 22 juli 2016 @ 22:28 |
Ik werk precies 11 dagen op Schiphol en alle omroepberichten over gatewijzigingen komen nú al in mijn dromen voor. Irritant is het niet maar overal waar ik de omroep hoor heb ik de drang om de omroep na te zeggen precies in synchroon. | |
Iemand91 | vrijdag 22 juli 2016 @ 23:25 |
Niet genoeg overhead lockers? Dan maken we er gewoon nog een bij: Through the roof: passenger causes three-hour delay on Hong Kong flight to Bangkok after mistakenly tearing off part of ceiling Gaat om B-LRA; Cathay Pacific's eerste Airbus A350; 2 maanden geleden aan de maatschappij geleverd. Hun 2e toestel is afgelopen weekend afgeleverd en van Toulouse naar Hong Kong gevlogen. | |
Woods | zaterdag 23 juli 2016 @ 00:20 |
Op werk draaien ze elke dag hetzelfde radiostation welke het flikt om nummers op dezelfde dag nog te herhalen(hiphop ) | |
Iemand91 | zaterdag 23 juli 2016 @ 12:09 |
Russian balloonist sets world record for circumnavigation
| |
NewHorizon | zaterdag 23 juli 2016 @ 13:19 |
Ongelovelijk | |
G-Pier | zaterdag 23 juli 2016 @ 20:47 |
May we have your attention for a gate change, Easyjet and Easyjet Switzerland flight 1044 to Basel, departure time 15:25, will now depart from gate M4. | |
Fred | zondag 24 juli 2016 @ 16:03 |
A30 Egyptair brak in de lucht Zou bijna gaan denken dat er iemand een sigaretje probeerde te roken op het toilet, schrok van de brandmelder en vervolgens zijn sigaret in de afbak gooide die vervolgens vlam vatte. | |
Mikey92 | zondag 24 juli 2016 @ 16:07 |
In principe zit er een brand blus systeem naast...dan zou die gefaald moeten hebben. | |
derLudolf | zondag 24 juli 2016 @ 16:12 |
Sterkte mij zou het echt niet onopvallen, die herrie klinkt voor mij toch allemaal hetzelfde... | |
Iemand91 | zondag 24 juli 2016 @ 16:50 |
De Solar Impulse 2 is bezig met haar laatste etappe; Caïro naar Abu Dhabi. https://www.flightradar24.com/SOLAR2/a70f62c | |
derLudolf | zondag 24 juli 2016 @ 17:13 |
Wist iemand dat de KLM ooit een Ilyusin heeft geleased? http://klmhistorie.forum2(...).html?highlight=il62 | |
Fred | zondag 24 juli 2016 @ 17:45 |
Nooit geweten. Bijzonder ook tijdens de Koude Oorlog. | |
Fred | zondag 24 juli 2016 @ 17:45 |
Rondjes tekenen in de lucht: | |
Iemand91 | zondag 24 juli 2016 @ 20:07 |
Dat was juist de reden. Tijdens de Koude Oorlog had de Sovjet-Unie grote delen van hun luchtruim gesloten voor Westerse maatschappijen. Een zwarte pagina in de luchtvaartgeschiedenis heeft daar direct mee te maken: Korean Airlines Flight 007. Daarom vlogen die dus óf onder het land door (via bijv. Beirut, Dubai, Karachi, Bangkok etc.) of juist via Anchorage. Maar als de vluchten dus door Sovjetse maatschappijen werd uitgevoerd had je hier dus geen last van. Beetje hetzelfde idee met KLM Asia; toen de Volksrepubliek China geen landingsrechten gaf aan maatschappijen die ook in Taiwan kwamen richtte KLM dus maar een dochtermaatschapppij uit (KLM Asia) die naar Taipei zou vliegen. KLM was ook niet de enige maatschappij die zo'n dochtermaatschappij oprichtte om dat probleem te omzeilen. Dat geldt nu niet meer; waarom KLM nu nog steeds toestellen met Asia livery heeft rondvliegen is mij een raadsel; ik ben nog nooit dé reden(en) tegengekomen waarom dat nog zo is. Ik gok dat het te maken heeft met de financiële boekhouden o.i.d. [ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 24-07-2016 20:20:33 ] | |
OEM | maandag 25 juli 2016 @ 21:45 |
De kleine verschillen tussen een A340-500 en -600, ofwel het betere prutswerk bij Etihad aldus een post op pprune: Etihad flight delayed 20hrs due wrong tow bar
| |
Iemand91 | dinsdag 26 juli 2016 @ 16:25 |
SWISS met CSeries ook naar Amsterdam
| |
G-Pier | dinsdag 26 juli 2016 @ 22:36 |
Iemand nog ambities voor grondsteward(ess)? Adecco zoekt voor waarschijnlijk KLM PD (Vertrekhal 1 & 2) nog Ground Agents, de vacature staat al sinds 30 juni open! Enkele citaten:
| |
flipsen | dinsdag 26 juli 2016 @ 23:04 |
Met zulke eisen ook niet zo gek dat die vacature niet snel vervuld zal worden | |
Sunri5e | dinsdag 26 juli 2016 @ 23:07 |
74 uur klaar moeten staan en dan hopen dat je 3 uur daarvan mag werken | |
airportmadness | dinsdag 26 juli 2016 @ 23:39 |
Bij alle afhandelingsbedrijven gaat dat tegenwoordig zo. Paar damens/heren die een jaar of 17/18 zijn en net van school komen solliciteren erop, worden aangenomen maar maken zich alleen druk om het salaris. En dan na het hoogseizoen geen verlenging van het contract. De kwaliteit is tegenwoordig bij alle afhandelaren ver te zoeken. | |
G-Pier | dinsdag 26 juli 2016 @ 23:48 |
Ik heb collega's die niet genoeg uren krijgen bij KLM PD en een baantje erbij nemen bij de assistentieservice om toch in de roulering te blijven én op airport te blijven. | |
biertapper | woensdag 27 juli 2016 @ 16:54 |
[ Bericht 13% gewijzigd door biertapper op 27-07-2016 17:01:13 ] | |
derLudolf | woensdag 27 juli 2016 @ 18:30 |
Gvd... Een towbar is een stuk ijzer met wieltjes eronder toch? Zit er geen sleepoog aan een vliegtuig | |
Sunri5e | woensdag 27 juli 2016 @ 18:52 |
| |
Fred | woensdag 27 juli 2016 @ 19:30 |
Waar hebben ze die 747-400BCF's vandaan gehaald? Volgens mij heeft KLM alleen ERF's en heeft alleen Martinair nog één BCF over. | |
derLudolf | woensdag 27 juli 2016 @ 19:44 |
Wat zijn bcf's? | |
zlotka | woensdag 27 juli 2016 @ 19:51 |
Boeing converted freighter | |
DeeBee | woensdag 27 juli 2016 @ 20:00 |
Waarom zou je slechts 7 A350's willen? Neem dan lekker alleen 787's zodat je minder variatie in je vloot hebt. Overigens schijnt vandaag de gefixte P&W motor voor de A320neo geleverd te zijn aan Airbus, benieuwd of dan iedereen tevreden zal zijn en ze er wat meer kunnen gaan leveren. Ik wil ze hier @DOH ook wel eens zien, duurt veel te lang ondertussen! | |
Iemand91 | woensdag 27 juli 2016 @ 20:13 |
De aansluiting aan het toestel kan verschillen (zelfs tussen maatschappijen onderling die zelfde toesteltype hebben), de breekpen kan verschillen en er zullen nog wel meer verschillen zijn. Er staan 2 ex-Martinair BCF's al jaren opgeslagen in Teruel, Spanje. Schijnen ze ook dit jaar en volgend jaar terug te moeten leveren aan de eigenaar. PH-MPP (met ACG Air Cargo Germany livery) en PH-MPQ (wit, staat daar voor): Aéroport Teruel by F-GOTPA, on Flickr [ Bericht 21% gewijzigd door Iemand91 op 27-07-2016 20:38:56 ] | |
Fred | woensdag 27 juli 2016 @ 20:38 |
De PH-BFM en -BFO idd, maar dat zijn toch geen 747-400BCF's? Dat zijn 747-400M's, bij KLM bekend als "Combi". | |
derLudolf | woensdag 27 juli 2016 @ 20:57 |
Leuker kunnen we het niet maken... Worden towbars nog wel veel gebruikt? Ik zie eigenlijk alleen maar pushback trucs die het neuswiel optillen. | |
NewHorizon | woensdag 27 juli 2016 @ 21:07 |
Jazeker | |
Iemand91 | woensdag 27 juli 2016 @ 21:22 |
Zie het maar zo; alles in de luchtvaart is gecompliceerder, duurder en omslachtiger dan gewoonlijk. | |
Iemand91 | woensdag 27 juli 2016 @ 21:23 |
Vol. |