abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_138714676
Incident: Lion B738 at Gorontalo on Aug 6th 2013, hit cows and runway excursion on landing
quote:
After normal approach and touch down in clear weather and night conditions during roll out the crew saw a number of animals ahead, the aircraft impacted such animals at about 120 knots about 550 meters/1800 feet past the runway threshold. The crew subsequently felt the brakes were ineffective, the aircraft veered to the left and came to a stop on the left runway shoulder about 2,100 meters/6900 feet past the runway threshold.

The smell of burning meat entered the cabin during roll out and dissipated after the engines were shut down.

(...)

Two dead cows were found entangled with the aircraft's main landing gear struts. The hydraulic lines operating the brakes as well as the main landing gear weight on wheel sensors were damaged.
Nasty ):O



Enne, China Airlines 747-8i #1 just rolled out nou ja; op 8 april dan...



Boeing 747 #1500(!) (D-ABYP; de 14e 747-8 voor Lufthansa) kan dus niet lang meer duren :9
pi_138731273
Emirates heeft ter gelegenheid van 10 jaar vliegen naar Glasgow vandaag eenmaal de A380 ingezet.
Staat momenteel aan de gate.
12:26 uur lokale tijd geland, 13:26 onze tijd (inclusief een niet geplande go-around :+ ) en vertrekt over
40 minuten (15:45 lokale tijd) weer naar Dubai.

Is de eerste keer dat er een A380 in Schotland komt.

quote:
They are flying a 'Super Jumbo' A380 to Glasgow tomorrow for a three-hour visit. VIPs will be invited on board to marvel at the double decker plane, which is fitted with showers, a spas and a passenger lounge with bar.

(...)

The historic flight to Glasgow will include top airline officials and VIPs.
Bron.





En in een maand of wat kunnen we de eerste reguliere Boeing 787 op Schiphol verwachten.
Men zegt dat PH-TFK op 4 juni zal aankomen op Schiphol (anderen spreken weer tegen) maar hij zal i.i.g. op donderdag 3 juli haar eerste vlucht maken naar Bonaire en Curaçao.



Op de eerste 787 voor KLM moeten we nog ruim anderhalf jaar wachten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 10-04-2014 16:43:40 ]
  donderdag 10 april 2014 @ 17:48:40 #203
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_138733751
quote:
Je had deze nog wel in je quote kunnen opnemen:
quote:
The captain subsequently made an announcements requesting passengers to remain seated and wait for further instruction, a number of passengers however got up, opened the overwing emergency exits and exited the aircraft without instruction from flight crew. Two of those passengers received sprained ankles as result of them exiting through the overwing exits.
Vanaf onze zolderkamertjes is het natuurlijk makkelijk roepen dat het sukkels zijn, maar eigenlijk is het ook wel interessant om eens serieus te bedenken wat je zelf zou doen in zo´n situatie. Als je voelt dat alles misgaat en je zit naast de nooduitgang? Hoop het niet mee te maken en áls het gebeurt, dat ik dan toch braaf blijf zitten natuurlijk :)
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_138734268
quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2014 16:35 schreef Iemand91 het volgende:

En in een maand of wat kunnen we de eerste reguliere Boeing 787 op Schiphol verwachten.
Men zegt dat PH-TFK op 4 juni zal aankomen op Schiphol (anderen spreken weer tegen) maar hij zal i.i.g. op donderdag 3 juli haar eerste vlucht maken naar Bonaire en Curaçao.

[ afbeelding ]

Op de eerste 787 voor KLM moeten we nog ruim anderhalf jaar wachten.
Vermoed dat de eerste vluchten wel eerder zijn hoor. Naar shorthaul bestemmingen; balearen, canaries etc. De crew moet toch enigszins getraind worden voor de eerste oversteek. Officieel willen ze er in juli natuurlijk wel een momentje van maken :)
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_138734457
quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2014 17:48 schreef flipsen het volgende:
Vanaf onze zolderkamertjes is het natuurlijk makkelijk roepen dat het sukkels zijn, maar eigenlijk is het ook wel interessant om eens serieus te bedenken wat je zelf zou doen in zo´n situatie. Als je voelt dat alles misgaat en je zit naast de nooduitgang? Hoop het niet mee te maken en áls het gebeurt, dat ik dan toch braaf blijf zitten natuurlijk :)
Ik heb werkelijk geen idee hoe ik zou reageren. Ik kan soms heel koel blijven onder bepaalde situaties maar kan ook vaak zoiets hebben "Fuck all, I'm outta here".
Lees je dat bericht door dan was het ook niet zo erg gevaarlijke situatie; normale landing waarbij je alleen op een gegeven moment met zo'n 220km/h een paar koeien gaat vermalen met als gevolg dat je al stuiterend naast de baan tot stilstand komt.

Maar goed; hoop het nooit mee te maken; zoals het nu lijkt zal de kans ook wel heel klein zijn :')

quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2014 18:04 schreef Thetallguy het volgende:
Vermoed dat de eerste vluchten wel eerder zijn hoor. Naar shorthaul bestemmingen; balearen, canaries etc. De crew moet toch enigszins getraind worden voor de eerste oversteek. Officieel willen ze er in juli natuurlijk wel een momentje van maken :)
Vast, net als de A380 van BA enzo.

Maar officiëel in juli natuurlijk. ;)
  vrijdag 11 april 2014 @ 19:05:56 #206
379282 Woods
Ich Bin Ein Berliner
pi_138772083
Wat is een beetje een proper site voor vliegtuigen in het algemeen zoals allerlei info? Ik heb bijv. het idee dat er werkelijk 'geen verschil' tussen een 767 & 757 zit qua aantal stoelen. En die 787 wordt dus door veel budgetmaatschappijen aanschaft als vervanger voor de 737 ofzo?

Aan de hand van al die info zou ik dit weekend een frisse OP willen maken met de meest gebruikte (militaire) toestellen, en sowieso info & stats over de Boeing 707 t/m 787 en Airbus A32x, A330, 340 & 380 :P
woensdag 6 mei 2015 17:54 schreef Libertarisch het volgende:
Helaas pindakaas dan, het leven is hard. Je kunt niet iedereen blijven begeleiden alsof het kinderen zijn, je zult het zelf moeten doen.
  vrijdag 11 april 2014 @ 19:34:23 #207
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_138773314
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2014 19:05 schreef Woods het volgende:
Wat is een beetje een proper site voor vliegtuigen in het algemeen zoals allerlei info?
Wikipedia, Boeing, Airbus
quote:
Ik heb bijv. het idee dat er werkelijk 'geen verschil' tussen een 767 & 757 zit qua aantal stoelen.
Hier een thread over de 757-200 en 767-200: link
quote:
En die 787 wordt dus door veel budgetmaatschappijen aanschaft als vervanger voor de 737 ofzo?
Als vervanger van de 767.

Wiki heeft wel een mooi plaatje met Airbussen en Boeings waarin je ziet hoe de types overeenkomen qua seats en range:



[ Bericht 14% gewijzigd door OEM op 11-04-2014 19:48:47 ]
  vrijdag 11 april 2014 @ 20:48:45 #208
379282 Woods
Ich Bin Ein Berliner
pi_138776222
quote:
The first 777 Freighter entered service in February 2009.
Komt zeker omdat er nu pas een markt aan het ontstaat is voor freighters met relatief laag verbruik(2 motorig) en dit voorheen door 747F enz. werd gedaan?
woensdag 6 mei 2015 17:54 schreef Libertarisch het volgende:
Helaas pindakaas dan, het leven is hard. Je kunt niet iedereen blijven begeleiden alsof het kinderen zijn, je zult het zelf moeten doen.
pi_138776808

DC-10 van Koninklijke Luchtmacht vertrokken voor sloop
quote:
EINDHOVEN - Op vliegbasis Eindhoven is vrijdag de DC-10 van de Koninklijke Luchtmacht vertrokken voor de allerlaatste vlucht. Het toestel is overgevlogen naar het Engelse Newquay, waar de slopershamer wacht. Bruikbare onderdelen zullen als spare-parts gaan dienen voor de beide KDC-10's. Pogingen van Defensie om het militaire toestel aan een andere luchtmacht te verkopen liepen op niets uit.

Defensie kocht de in 1978 gebouwde DC-10 in 2004. Het toestel was eerder als passagiersvliegtuig in dienst bij United Airlines en had enige tijd in de woestijn ‘stored’ gestaan. Doel was om met het de DC-10 haar strategische luchttransportcapaciteit uit te breiden. De luchtmacht beschikte toen al over de twee KDC-10 tanker/transportvliegtuigen, maar de vraag was internationaal veel groter dan het aanbod.

Het toestel onderging tussen 2004 en 2011 ingrijpende verbouwingen om dienst te kunnen doen als militair transportvliegtuig. Kabelwerk, laadvloeren en communicatie- en navigatiesystemen werden aangebracht of gemoderniseerd. Ook de cockpit kreeg een complete facelift.

KDC-10 en Hercules
Uiteindelijk heeft de geheel gereviseerde en gemoderniseerde DC-10 weinig gevlogen. Kort na het laatste modificatieprogramma viel in 2011 het besluit om het toestel af te stoten. De uitbreiding van de luchttransportcapaciteit wordt niet voltooid. De luchtmacht beschikt momenteel nog over twee KDC-10’s en vier C-130 Hercules transporttoestellen.

Nederland vangt het tekort aan luchttransportcapaciteit op door internationaal nog nauwer samen te werken. Dat gebeurt onder meer binnen het op Vliegbasis Eindhoven gevestigde European Air Transport Command. In dit succesvolle samenwerkingsverband voeren vijf landen samen luchttransport uit. Commerciële inhuur van luchttransport is een andere optie.
Gaat om T-255, hier de laatste landing op Newquay waar deze gesloopt wordt:

  zaterdag 12 april 2014 @ 02:42:30 #210
379282 Woods
Ich Bin Ein Berliner
pi_138788168
Korte termijn denken overheid? Of denk ik verkeerd?

#



[ Bericht 44% gewijzigd door Woods op 12-04-2014 22:43:58 ]
woensdag 6 mei 2015 17:54 schreef Libertarisch het volgende:
Helaas pindakaas dan, het leven is hard. Je kunt niet iedereen blijven begeleiden alsof het kinderen zijn, je zult het zelf moeten doen.
pi_138814187
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 april 2014 02:42 schreef Woods het volgende:
Korte termijn denken overheid? Of denk ik verkeerd?
Ik ken de hele geschiedenis niet maar kort gezegd is het geloof ik wel een gigantisch geld (ver)smijten geweest ja.
quote:
Ha, las pas ook zo'n artikel. Volgens hen lag dat aan het feit dat om woensdag nieuwe prijzen in het systeem gezet worden (ehm...) en dat reizen op dinsdag/woensdag het goedkoopst zou zijn omdat dan de vraag het laagst was.
Dat laatste geloof ik wel, dat eerste lijkt me een beetje raar...
  zondag 13 april 2014 @ 02:04:44 #212
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_138815066
Vandaag voor mijn verjaardag een vlucht in een zweefvliegtuig (met sleepstart ipv lierstart) kado gekregen _O_ *O*
Tics van je petten.
pi_138823940
quote:
14s.gif Op zondag 13 april 2014 02:04 schreef nattermann het volgende:
Vandaag voor mijn verjaardag een vlucht in een zweefvliegtuig (met sleepstart ipv lierstart) kado gekregen _O_ *O*
Tof.

Lijkt me trouwen ook een mooie hobby. Re-de-lijk betaalbaar en toch zelf vliegen. :9
(Want praktisch alle vormen van vliegen is zonder uitzondering duur...)
  zondag 13 april 2014 @ 19:14:54 #214
50442 DaMook
Lonely together ( Miss u Caro)
pi_138837176
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2014 13:44 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Tof.

Lijkt me trouwen ook een mooie hobby. Re-de-lijk betaalbaar en toch zelf vliegen. :9
(Want praktisch alle vormen van vliegen is zonder uitzondering duur...)
Ik zit bij een vliegclub en vlieg weleens met andere mee (heb geen geld voor een brevet helaas), maar een zweefvliegtuig vind ik maar een eng ding :D . Geen motor enzo, misschien toch maar eens gaan kijken bij de (zuster)zweefvliegclub, hoe dat er van dichtbij uitziet.
The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
pi_138855124
quote:
2s.gif Op zondag 13 april 2014 19:14 schreef DaMook het volgende:
Ik zit bij een vliegclub en vlieg weleens met andere mee (heb geen geld voor een brevet helaas), maar een zweefvliegtuig vind ik maar een eng ding :D . Geen motor enzo, misschien toch maar eens gaan kijken bij de (zuster)zweefvliegclub, hoe dat er van dichtbij uitziet.
Dat kan ik geloven. Lijkt me zelf eerlijk gezegd ook wel een beetje, want je moet toch iets in de lucht houden wat voor je gevoel gewoon niet kan (motorloos). Maar als je het eenmaal kunt/mag, dan lijkt het met prachtig. Mooi uitzicht maar tegelijk ook gewoon hard werken (je moet immers wel in de lucht blijven).

En wat anders; gewoon, omdat dit nummer hier gewoon hoort te staan!

pi_138855775
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 23:47 schreef Iemand91 het volgende:
In navolging van de DC10, DC9, TriStar en MD11 is er nog een ander type kist dat (deels) verdwijnt.

G-OJMR van Monarch Airlines (Luton gebaseerde maatschappij) doet komende zondag 13 april haar laatste vlucht van Gatwick naar (weer zoals de DC10) Birmingham.
Vertrekt om 14:20 uur lokale tijd (15:20 uur onze tijd) en komt aan om 3:40 uur (4:40 hier) aan.

G-OJMR is een Airbus A300B4-605R. De eerste twin-engine wide-body ooit en tevens het eerste product van Airbus.
Dit is de laatste A300 van Monarch en tevens de laatste passagiers-A300 in dienst in een westers land.

Er vliegen nog een aantal pax-varianten rond in/rond Iran (Who'd have known? ):O ), Tunesië, Turkije, Kuwait en China Eastern Airlines vliegt er nog mee.
Thai Airways ook; hun A300 service eindigt op 31 juli.
Voor de rest zijn alle A300 vrachtkisten; waaronder de bekende Beluga's.



De laatste A300 in pax-uitvoering in de westerse wereld heeft haar laatste vlucht gemaakt.
De A300 was het eerste vliegtuig van Airbus en de eerste wide-body twinjet...

De allereerste A300 op Schiphol in april 1973 (kist is in ruim een jaar later in 1974 alweer gesloopt; kist was ook maar zo'n 2 jaar oud. De tweede foto is wat er van over is in Deutsch Museum in Munich.)




[ Bericht 4% gewijzigd door Iemand91 op 14-04-2014 01:13:01 ]
pi_138890693
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2014 21:02 schreef Iemand91 het volgende:

DC-10 van Koninklijke Luchtmacht vertrokken voor sloop

Gaat om T-255, hier de laatste landing op Newquay waar deze gesloopt wordt:


Het gaat snel (gisteren gemaakt)




En er gaan geruchten rond dat Boeing 747 #1 opgeknapt gaat worden:
quote:
Restoring the "Queen of the Skies"
Forty-five years ago, she made history, ushering in the era of the jumbo jet and changing the face of commercial flight. A giant of the skies, it made our world smaller and mesmerized the people of the Pacific Northwest, us included.
When the 747 dubbed The City of Everett (RA001) took her inaugural flight on February 9, 1969, it was an enormous day for both of us. And just as we are tremendously proud to be a part of the Boeing 747’s legacy—as chief engineer and co-pilot on the first flight—we’re equally proud to be a part of her renewal at The Museum of Flight.
Since accessioning the first 747, the Museum and its dedicated team have been faithfully caring for the aircraft, but Seattle’s damp climate takes a toll, and The City of Everett is showing signs of wear. That’s why, this summer, the Museum will embark on an ambitious project—a complete external restoration to return her to first flight conditions.
The restoration will not be a simple task. It will take place onsite, in the Museum’s Airpark. After a thorough wash and sand, The City of Everett will be painted in almost the exact scheme from its rollout on September 30, 1968, including replicating more than two dozen airline logos that adorned the front of the fuselage. The restoration of the 747 is a precursor to the Museum’s west campus expansion and the covering of the Museum’s commercial aircraft.
You can help the Museum bring The City of Everett back to her first flight glory by making a gift to this historic restoration project. Gifts of any size help, and all gifts designated to the 747 will go to her restoration and continued care at The Museum of Flight so future generations can experience the first “Queen of the Skies.”

Thank you for your generous and continued support of aircraft restoration at The Museum of Flight – and thank you for helping to inspire the next generation of explorers, innovators, and adventurers.
Sincerely,

Joe Sutter
Chief Engineer, Boeing 747 Project
Brien Wygle
Boeing Test Pilot
Bron.

Mag ook wel. Hoe komen ze erop om vliegtuigen in Seattle(!) buiten neer te zetten 8)7




Maar ja, geld hè...zo staat de Concorde er een stuk beter bij; puur omdat die nog in bezit is van BA en dat het museum daarom beter voor die moet zorgen.

[ Bericht 24% gewijzigd door Iemand91 op 14-04-2014 23:59:49 ]
pi_138945132
Als mensen vrijdagmorgen rond 8:45 en 10:15 uur langs Schiphol komen (en specifiek bij de dan in gebruik zijnde start- en landingsbanen) moet je even opletten; want dan komt er een Swiss International Air Lines A340-300 naar Schiphol i.p.v. een A319/A320.

Hun HB-IOC (A320) heeft een tail-strike gehad in Genève en staat nu in Dresden voor reparatie en deze missende kist wordt dus opgevangen door een A340.
O.a. Hamburg, Wenen en Athene kregen of krijgen nu soms bezoek van een A340.

Zal waarschijnlijk HB-JMG worden:



En nu US Airways en American Airlines samengaan onder de AA naam zullen we over een tijd sinds járen* weer American Airlines krijgen op Schiphol.
Zodra de US Airways 757's de nieuwe AA livery krijgen, krijgen we zoiets te zien op Schiphol:



* Ik kan serieus niets vinden wanneer ze zijn gestopt op Schiphol. Laatste wat ik kan vinden is dat ze in de jaren '70 nog op Schiphol vlogen...

Wel grappig dat je dan weer zoiets tegenkomt; een Fokker 100 (voor AA) die bij een testvlucht een touch-and-go
op het gras doet op Texel :P :



[ Bericht 7% gewijzigd door Iemand91 op 16-04-2014 16:32:58 ]
  woensdag 16 april 2014 @ 17:20:05 #219
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_138947839
quote:
0s.gif [b].

Wel grappig dat je dan weer zoiets tegenkomt; een Fokker 100 (voor AA) die bij een testvlucht een touch-and-go
op het gras doet op Texel :P :

[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)07211.jpg]afbeelding[/url] ]
Ha dat is maf, iemand die daar het verhaal verder achter weet? Sowieso wist ik niet dat Fokker aan AA geleverd had. En waarom nog een Nederlandse registratie?
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
pi_138949480
quote:
99s.gif Op woensdag 16 april 2014 17:20 schreef Fiorano het volgende:

[..]

Ha dat is maf, iemand die daar het verhaal verder achter weet? Sowieso wist ik niet dat Fokker aan AA geleverd had. En waarom nog een Nederlandse registratie?
Ja, da's wel een goeie vraag.

Hoe haalt een Fokker 100 de overkant van de oceaan trouwens?
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_138949808
American was een van de grootste klanten voor de Fokker 100. Meen dat ze er ruim 70 hadden vliegen in hoogtijdagen. Testvluchtjes gebeurden natuurlijk vanuit de fabriek op Schiphol met dealerplaten ;) (Nederlandse registratie).

Leeg kunnen ze best een eindje vliegen. Weet niet hoe de definitieve aflevering was maar kan best iets zijn als Amsterdam - Keflavik - Bangor - JFK.
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_138951948
Is het met zo'n ding ook makkelijker landen op gras? Of keert dat bij een bepaalde grootte om?
pi_138959928
quote:
14s.gif Op woensdag 16 april 2014 19:24 schreef KomtTijd... het volgende:
Is het met zo'n ding ook makkelijker landen op gras? Of keert dat bij een bepaalde grootte om?
Gewicht kan het probleem zijn, foto's van na het bezoek, te zien in bijvoorbeeld de verkeerstoren op Texel, zie je duidelijk dikke gleuven in het gras. Dit soort verzakkingen kunnen natuurlijk problemen veroorzaken.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_138963552
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2014 18:13 schreef LintuxCx het volgende:
Ja, da's wel een goeie vraag.

Hoe haalt een Fokker 100 de overkant van de oceaan trouwens?
Tussenstops maken. Ze werden uiteraard leeg 'bezorgd' (als in; geen passagiers/bagage) en dan zal max. range groter zijn, dus rond de 3000-3500km. Vanaf Schiphol kun je met zo'n range een tussenstop in IJsland maken en vervolgens door vliegen naar het uiterste Noord-Oosten van de VS. Korte stop daar en je kunt in nagenoeg heel het vaste land van de VS komen.

De Fokker 70 van de regering was bijvoorbeeld ook in de Caraïben toen Willem Alexander en Maxima daar waren. Zelf waren ze met een reguliere dienstvlucht van de KLM met een 747 gekomen en de Fokker was hun vooruit gegaan.

Zag gisteravond ook toevallig een 737 van Transavia die vanuit Noord-Amerika kwam (was geleased aan Sun Country Airlines); deze heeft een max. range (volledig beladen) die ook maar iets boven die van een F100 ligt.

Zo had je ook KLM ook een 737 in full business naar Houston vliegen; dat is ook ruim 8000 kilometer. Maar goed; dat is ook een BBJ (Business Jet) met een grotere range; zo'n 9000-11.000 kilometer.

quote:
14s.gif Op woensdag 16 april 2014 19:24 schreef KomtTijd... het volgende:
Is het met zo'n ding ook makkelijker landen op gras? Of keert dat bij een bepaalde grootte om?
Mwah, ik zou het niet op veengrond doen. Hier zakken de trekkers al door de grond haast. Zo'n F100 weegt 3-4x zoveel.
Zo leeg als daar op zandgrond lukt wel. (Anders stond daar een crashfoto onder :P ).

Ligt er ook aan wat voor touch-and-go het was; met alle wielen op de grond of alleen lichtjes aantikken met de main gear).

En het is meer asdruk dan bepaalde grootte/gewicht. Zo weegt een volgeladen 747 véél meer dan een 777 (max. 440 ton vs. max. 260 ton) maar de 747 heeft meer bougies (landingsgestel) dan een 777 en daardoor is de 777 'zwaarder' voor de grond dan een 747; puur omdat het gewicht verdeelt wordt.

[ Bericht 12% gewijzigd door Iemand91 op 16-04-2014 23:19:29 ]
  donderdag 17 april 2014 @ 12:04:58 #225
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_138974465
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2014 15:56 schreef Iemand91 het volgende:
Wel grappig dat je dan weer zoiets tegenkomt; een Fokker 100 (voor AA) die bij een testvlucht een touch-and-go
op het gras doet op Texel :P :
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')