Nog meer reden dus om iets goeds te willen sturen. Kans op winst én het blijft langer spannend.quote:Op zondag 15 mei 2016 02:48 schreef Sk00p het volgende:
[..]
Nope. was wat minder, want NL werd te vroeg genoemd. Spanning is er sneller vanaf
Ben bang dat dan de smaak van de jury helemaal niet meer aansluit bij die van het land waarvoor ze jureren. In China worden bijvoorbeeld heel andere dingen goed gevonden dan hier. Dan kan je net zo goed helemaal geen jury doen en elk land een willekeurig aantal punten geven.quote:Op zondag 15 mei 2016 07:12 schreef TLC het volgende:
Ik pleit voor een neutrale vakjury, dus mensen van buiten Europa die mogen stemmen, dus Australie, VS, Canada, China, Japan en zulks... zet zulke mensen in een vakjury en dan heb je al dat politieke gedoe tussen buurlanden niet.
quote:Op zondag 15 mei 2016 01:51 schreef Strani het volgende:
[..]
Maar wat zouden we nou kunnen doen om er voor te zorgen dat het beste liedje ook daadwerkelijk wint? Ik weet niet of dat uberhaupt mogelijk is.
nee hoorquote:Op zondag 15 mei 2016 01:10 schreef tralalala het volgende:
Ik ben blijkbaar de enige die het oude systeem veel leuker vond.
Er bestaat niet zoiets als ''het beste liedje''.quote:Op zondag 15 mei 2016 01:51 schreef Strani het volgende:
[..]
Maar wat zouden we nou kunnen doen om er voor te zorgen dat het beste liedje ook daadwerkelijk wint? Ik weet niet of dat uberhaupt mogelijk is.
Nou nee, maar wel een liedje dat zou winnen wanneer het onmogelijk is dat mensen om de verkeerde redenen op andere liedjes stemmen.quote:Op zondag 15 mei 2016 22:36 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Er bestaat niet zoiets als ''het beste liedje''.
Goede ideeën. Juryleden kiezen zou ook een idee kunnen zijn. En dat gedoe met papier. Dat daar nog geen software voor is. Niet van deze tijd. Streng aanpakken die juryhandel.quote:Op maandag 16 mei 2016 01:04 schreef Childofthe90s het volgende:
Voor de jury zou ik ook niet één, twee, drie een oplossing hebben, maar er zullen in ieder geval een aantal zaken beter moeten:
• Voor zover dat kan moet de jury uit meer mensen bestaan, niet vier of vijf, maar eerder tien.
• De juryleden moeten beter worden geïnformeerd over de procedures en wat de bedoeling is. Het kan niet zo zijn dat de voorzitter van de jury (Jennie Lena) niet eens weet waar ze eigenlijk voorzitter van is.
• Het invoeren van een notaris die de juryleden monitort tijdens het uitbrengen van de stemmen, want het feit dat een Russisch jurylid tijdens het jureren met haar mobiel aan het spelen is, op sociale media actief is en andere juryleden afleidt, kan echt niet.
• Dat brengt me ook direct bij het laatste punt, laat de juryleden niet met elkaar overleggen (het liefst niet eens in dezelfde ruimte) tijdens het jureren. Op die manier kunnen ze elkaar beïnvloeden. Als één iemand iets verschrikkelijk vindt en dat op denigrerende toon laat merken, heeft dat (onbewust) invloed op de andere juryleden. Vice versa geldt natuurlijk hetzelfde.
Dat is wel een aardig idee inderdaad. Waarbij ik eigenlijk ter aanvulling nog zou zeggen dat de juryleden na elk optreden een cijfer moeten geven aan die inzending.quote:Op maandag 16 mei 2016 01:20 schreef Childofthe90s het volgende:
De manier waarop de juryleden hun voorkeur moeten duidelijk maken heeft ook veel invloed op de uitslag. Een top 18 samenstellen kan heel andere resultaten geven dan als je ze één voor één vraagt landen te vergelijken met de mogelijkheid de clipjes terug te luisteren:
Vraag 1: 'Welke vond u beter Finland of Nederland?'
Vraag 2: 'Welke vond u beter Rusland of Armenië?'
Vraag 3: 'Welke vond u beter ..., etc.
Dat moet digitaal echt wel te regelen zijn anno 2016/17, want ook voor juryleden geldt dat bepaalde optredens wegzakken of dat ze eigenlijk niet goed meer weten of ze Azerbaijan of Finland nou beter vonden. Dan krijg je niet dat alleen de landen die het meest opvielen hoge punten krijgen, want dat doet de televoting al, de jury moet kijken naar kwaliteit niet (alleen) naar wat opvalt.
Dat vind ik wel tricky, want na één optreden weet je misschien niet hoe andere optredens gaan zijn. Dan geef je Finland bijvoorbeeld misschien een 6, terwijl je later bedenkt dat het eigenlijk het beste van de avond was.quote:Op maandag 16 mei 2016 01:24 schreef Redefine het volgende:
Waarbij ik eigenlijk ter aanvulling nog zou zeggen dat de juryleden na elk optreden een cijfer moeten geven aan die inzending.
Dat is helaas te duur en past niet in de agenda's van al die 'deskundigen'.quote:Op maandag 16 mei 2016 01:23 schreef yorrick69 het volgende:
Je zou de juryleden naar de lokatie kunnen halen. En ze gelijke faciliteiten geven. Dan heb je ook meer controle. Of ze het zaaloptreden laten beoordelen. Dat zou juryvotes een eigen rechtvaardiging geven. De kijkers thuis via beeld. De jury in de zaal. Dat maakt de beoordeling breder, meer allround. De zaalbeleving past ook heel goed in de aard van de beoordeling die de jury moet hebben, de artistieke kwaliteit.
Ik bedoel niet dat ze de einduitslag op die stemming moeten baseren, want je krijg dan inderdaad dat ze eerst gematigd stemmen, want later is er misschien iets beters. Maar wel het meenemen in jouw voorbeeld.quote:Op maandag 16 mei 2016 01:26 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Dat vind ik wel tricky, want na één optreden weet je misschien niet hoe andere optredens gaan zijn. Dan geef je Finland bijvoorbeeld misschien een 6, terwijl je later bedenkt dat het eigenlijk het beste van de avond was.
[..]
Dat is helaas te duur en past niet in de agenda's van al die 'deskundigen'.
Ach gewoon tegen de Jennie Lena's van deze wereld zeggen dat ze de hotels of de monumenten in die stad moeten beoordelen voor volgend jaar. Dan gaat het wel lukken.quote:Op maandag 16 mei 2016 01:26 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Dat is helaas te duur en past niet in de agenda's van al die 'deskundigen'.
IJsland en Malta inderdaad, minder inwoners dan Friesland.quote:Op maandag 16 mei 2016 11:01 schreef Berk-24 het volgende:
Maar met de televoting hebben landen als Estland en IJsland onevenredig veel invloed en hebben landen als Duitsland en Frankrijk heel weinig invloed. Ik zou bij de televoting eerder het stelsel van evenredige vertegenwoordiging hanteren waarbij iedere stem gelijk is, dus niet meer per land.
Of met blokken van gelijke grote. Duitsland en Frankrijk wordt dan gesplitst,de Baltische Staten worden met Finland samengevoegd. Maar dan maakt alles wel weer lastiger.quote:Op maandag 16 mei 2016 11:46 schreef Idisrom het volgende:
[..]
IJsland en Malta inderdaad, minder inwoners dan Friesland.
Dat is juist het hele idee van Eurovisie, dat het per land gaat en dat dus ook kleine landen hun stem kunnen laten spreken. Als je het namelijk evenredig gaat maken, bepalen vijf landen (Rusland, Duitsland, Turkije, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk) samen ieder jaar wie er wint.quote:Op maandag 16 mei 2016 11:01 schreef Berk-24 het volgende:
Maar met de televoting hebben landen als Estland en IJsland onevenredig veel invloed en hebben landen als Duitsland en Frankrijk heel weinig invloed. Ik zou bij de televoting eerder het stelsel van evenredige vertegenwoordiging hanteren waarbij iedere stem gelijk is, dus niet meer per land.
Altijd hommeles met Armenië, Azerbeidzjan en Malta bij de jury's. Dit is ook wel heel onopvallend. Maar er zal wel weer niets mee gebeuren.quote:Op dinsdag 17 mei 2016 00:55 schreef Childofthe90s het volgende:
Dit is toch ook weer een zorgwekkend artikel over de Armeense jury vote:
Armenia: Jury vote arouses suspicion after breakdown revealed
Dus dan wint automatisch het land met de meeste emigranten.quote:Op dinsdag 17 mei 2016 02:36 schreef WhiteBeard het volgende:
Als je als klein land met maar een paar mijoen inwoners net zoveel te vertellen hebt als een land met zeg 80 miljoen inwoners dan kun je het ESF als ondemocratisch beschouwen. Wellicht is het interessant om zonder een jury niet meer met 12,10, 8 enzovoorts te werken maar louter met uitgebrachte SMS/bellen stemmen. Dus:
Winnaar Land A. 3.256.897 votes
2e Land B 3.156.655 votes
3e Land C 3.002.788 votes
Enzovoorts
Je telt nog uitsluitend het aantal keren dat er op een land gestemd is
Als de autochtone bevolking te beroerd is om te stemmen welquote:Op dinsdag 17 mei 2016 12:19 schreef MichelWuyts het volgende:
[..]
Dus dan wint automatisch het land met de meeste emigranten.
De autochtone bevolking heeft geen belang bij een overwinning van een ander land. Alle landen zullen vast stemmen, maar grote enclaves Turken in het buitenland zullen dan helemaal gaan overheersen.quote:Op dinsdag 17 mei 2016 13:06 schreef WhiteBeard het volgende:
[..]
Als de autochtone bevolking te beroerd is om te stemmen wel
Die rol van de diaspora wordt juist vergroot als je die mensen in kleine landen een veel grotere rol geeft dan ze eigenlijk zouden moeten hebben. 12 punten van Nederland is 12 punten van 17 miljoen mensen. 12 punten van Belgie is 12 punten van 11 miljoen mensen, maar 12 punten van Duitsland is 12 punten van bijna 90 miljoen mensen. Tel daar nog maar een aantal landen bij, zoals Estland, Letland, Litouwen, Malta, Ierland, Tjechie om aan 90 miljoen te komen. Het is toch volstrekt ondemocratisch dat de ene groep van 90 miljoen zo'n 120 punten kan geven, maar de andere groep van 90 miljoen slechts 12?quote:Op dinsdag 17 mei 2016 13:08 schreef MichelWuyts het volgende:
[..]
De autochtone bevolking heeft geen belang bij een overwinning van een ander land. Alle landen zullen vast stemmen, maar grote enclaves Turken in het buitenland zullen dan helemaal gaan overheersen.
je hebt het toch over totaal aantal stemmen die je bij elkaar gaat optellen?quote:Op dinsdag 17 mei 2016 13:28 schreef WhiteBeard het volgende:
[..]
Die rol van de diaspora wordt juist vergroot als je die mensen in kleine landen een veel grotere rol geeft dan ze eigenlijk zouden moeten hebben. 12 punten van Nederland is 12 punten van 17 miljoen mensen. 12 punten van Belgie is 12 punten van 11 miljoen mensen, maar 12 punten van Duitsland is 12 punten van bijna 90 miljoen mensen. Tel daar nog maar een aantal landen bij, zoals Estland, Letland, Litouwen, Malta, Ierland, Tjechie om aan 90 miljoen te komen. Het is toch volstrekt ondemocratisch dat de ene groep van 90 miljoen zo'n 120 punten kan geven, maar de andere groep van 90 miljoen slechts 12?
Als Turken in Nederland er voor kunnen zorgen dat Turkije ongeacht het lied 12 punten krijgt van Nederland dan zegt dat dat het andere Nederlanders geen fluit uitmaakt of dat ze te beroerd zijn om te stemmen.
Ja, dat heet democratiequote:Op dinsdag 17 mei 2016 13:55 schreef MichelWuyts het volgende:
[..]
je hebt het toch over totaal aantal stemmen die je bij elkaar gaat optellen?
Ik kan me voorstellen dat er minder mensen uit Duitsland/frankrijk of GB hun land hebben verlaten tov bijvoorbeeld Polen en Turkije (heb ik trouwens geen getallen van ofzo). De meeste stemkracht gaat dus naar landen zoals Polen en Turkije. Is overigens nu al zo, maar dan zal het nog extremer zijn. Dus nog niet eens naar de landen met de meeste inwoners en die dus de meeste invloed zou moeten hebben.quote:
Vind jij het terecht dat een stem van een Turk uit Nederland op Turkije zwaarder mag wegen dan een stem van een Turk uit Duitsland op Turkije? Want dat is nu het geval. De stem van een Turk uit Nederland is ongeveer 4 keer zoveel waard als een stem van een Turk uit Duitslandquote:Op dinsdag 17 mei 2016 14:11 schreef MichelWuyts het volgende:
[..]
Ik kan me voorstellen dat er minder mensen uit Duitsland/frankrijk of GB hun land hebben verlaten tov bijvoorbeeld Polen en Turkije (heb ik trouwens geen getallen van ofzo). De meeste stemkracht gaat dus naar landen zoals Polen en Turkije. Is overigens nu al zo, maar dan zal het nog extremer zijn. Dus nog niet eens naar de landen met de meeste inwoners en die dus de meeste invloed zou moeten hebben.
Enige oplossing zou dan zijn dat je niet op het land van je paspoort mag stemmen. lijkt me beetje erg ingewikkeld.
Eerlijk is het nooit, maar ik vind de manier hoe het nu is in ieder geval eerlijker ja.quote:Op dinsdag 17 mei 2016 16:09 schreef WhiteBeard het volgende:
[..]
Vind jij het terecht dat een stem van een Turk uit Nederland op Turkije zwaarder mag wegen dan een stem van een Turk uit Duitsland op Turkije? Want dat is nu het geval. De stem van een Turk uit Nederland is ongeveer 4 keer zoveel waard als een stem van een Turk uit Duitsland
Mensen in die "vakjury" zouden aan bepaalde kriteria moeten voldoen. Bijvoorbeeld, minimaal conservatorium geschoold en dat je later moet verantwoorden waarom jenbepaalde punten hebt gegeven adh van objectieve criteria. Als je dit als eis stelt, voorkom je dat mensen die niets van muziek weten hier een professioneel oordeel over moeten geven.quote:Op zondag 15 mei 2016 01:02 schreef Morendo het volgende:
Op basis waarvan beslist de vakjury? Wie zit er in de vakjury? En geven zij achteraf ook verantwoording over hun keuzes?
Dit kan natuurlijk niet, omdat dan van 80 miljoen Duitsers de stemmen naar het buitenland vloeien, terwijl San Marino nagenoeg niets weggeeft en per definitie een veel grotere netto-ontvanger is.quote:Op dinsdag 17 mei 2016 02:36 schreef WhiteBeard het volgende:
Als je als klein land met maar een paar mijoen inwoners net zoveel te vertellen hebt als een land met zeg 80 miljoen inwoners dan kun je het ESF als ondemocratisch beschouwen. Wellicht is het interessant om zonder een jury niet meer met 12,10, 8 enzovoorts te werken maar louter met uitgebrachte SMS/bellen stemmen. Dus:
Winnaar Land A. 3.256.897 votes
2e Land B 3.156.655 votes
3e Land C 3.002.788 votes
Enzovoorts
Je telt nog uitsluitend het aantal keren dat er op een land gestemd is
??? Duitsers in Duitsland kunnen toch al niet op Duitsland stemmen. Dus de stemmen van Duitsland gaan altijd niet naar Duitsland. Overigens heb ik mijn oplossing al aangedragen in de vorm van stemcolleges. Het grappige is dat als je de ESF voting van nu op Amerikaanse verkiezingen zou toepassen een democraat het kan vergeten dat er ooit nog een democraat in het Witte Huis zit aangezien de staten Californie en New York dan net zoveel te vertellen hebben als een staat als Washington.quote:Op dinsdag 17 mei 2016 18:47 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Dit kan natuurlijk niet, omdat dan van 80 miljoen Duitsers de stemmen naar het buitenland vloeien, terwijl San Marino nagenoeg niets weggeeft en per definitie een veel grotere netto-ontvanger is.
Het gaat er toch om dat we met zijn allen bepalen wat het mooiste/beste lied is?quote:Op dinsdag 17 mei 2016 20:24 schreef Childofthe90s het volgende:
Waarom zou Eurovisie democratisch moeten zijn? Dan bepalen de Russen en Duitsers in hun eentje ieder jaar wie er wint, alleen al omdat ze met verreweg de meeste zijn.
Nu hebben een handje vol IJslanders, Maltezers, Esten, Letten en Litouwers een grote invloed op de uitslag. En daarnaast is er in landen als Duitsland en Rusland een grote culturele diversiteit. In Nordrhein-Westfalen heeft men wellicht een andere muziekvoorkeur dan in Beieren. Zelfde geldt voor Rusland.quote:Op dinsdag 17 mei 2016 20:24 schreef Childofthe90s het volgende:
Waarom zou Eurovisie democratisch moeten zijn? Dan bepalen de Russen en Duitsers in hun eentje ieder jaar wie er wint, alleen al omdat ze met verreweg de meeste zijn.
Volgens mij zit er al een limiet op televoting met maximaal 20 stemmen per telefoon, misschien maar even terugbrengen naar 5.quote:Op dinsdag 17 mei 2016 22:23 schreef Redefine het volgende:
Het hele indelen van stemmen naar grote van landen, stemcolleges en meer van dat soort onzin vind ik echt bijzonder vergezocht om het stemsysteem aan te passen. Dat staat gewoon mijlenver van de oplossing. De enige manier om het televoting gedeelte te verbeteren is om één stem per telefoon toe te staan. Of in ieder geval minder dan twintig.
Het punt is namelijk dat vooral de fanatiekelingen zo veel stemmen. En ik denk dat migranten (ook Nederlanders zul je dat zien doen), juist fanatiekelingen zijn. Bovendien zorgt de huidige opzet van stemmen er juist voor dat de kans groter wordt op diaspora uitslagen. Want men ziet gewoon dat het werkt en dat je zo een top klassering kunt binnenhalen (winnen is dan vaak weer een ander verhaal).
Nu mag je twintig keer stemmen ja. Vandaar dat ik ook zei, minder dan twintig.quote:Op woensdag 18 mei 2016 07:32 schreef Berk-24 het volgende:
[..]
Volgens mij zit er al een limiet op televoting met maximaal 20 stemmen per telefoon, misschien maar even terugbrengen naar 5.
Valt wel mee, in 2012 stemde 26 staten Dem vs 24 staten Rep.quote:Op woensdag 18 mei 2016 02:45 schreef WhiteBeard het volgende:
[..]
??? Duitsers in Duitsland kunnen toch al niet op Duitsland stemmen. Dus de stemmen van Duitsland gaan altijd niet naar Duitsland. Overigens heb ik mijn oplossing al aangedragen in de vorm van stemcolleges. Het grappige is dat als je de ESF voting van nu op Amerikaanse verkiezingen zou toepassen een democraat het kan vergeten dat er ooit nog een democraat in het Witte Huis zit aangezien de staten Californie en New York dan net zoveel te vertellen hebben als een staat als Washington.
Het idee is juist dat landen stemmen, dat landen punten geven. Daarbij is de stem van een klein land net zoveel waard als de stem van een groot land. Net als dat bij verkiezingen de stem van een kleine man net zoveel waard is als de stem van een grote man.quote:Bij Amerikaanse presidentsverkiezingen heb je ook de kiesmannen. Staten met veel inwoners hebben meer kiesmannen dan staten met weinig inwoners. Dat is een eerlijk systeem. Snel invoeren die stemcolleges (kiesmannen). Kleine landen zullen wel kwaken, maar het is een veel eerlijker systeem.
Dus kom maar op met die stemcolleges die éénmiljoenste van de bevolking zijn EN een afspiegeling van de samenstelling van die bevolking. Perfect en eerlijk
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |