Je had gewoon 301. Zag je dat?quote:Op zaterdag 16 april 2016 14:04 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Derksen: Clubs hebben soms te veel Marokkaanse spelers
Voetbalanalist Johan Derksen (67) heeft maandag in het RTL-sportprogramma Voetbal Inside zijn vrees uitgesproken over de ontwikkelingen bij amateurclubs in Nederland. Volgens Derksen functioneren sommige clubs niet meer of verdwijnen ze zelfs door een te groot percentage spelers met een Marokkaanse achtergrond. ,,Ik zal wel worden weggezet als racist, maar dat interesseert me dus geen reet'', aldus Derksen.
[ afbeelding ]
Volgens Derksen zijn er clubs 'naar de klote gegaan' omdat hun velden in de buurt lagen van plekken waar veel Marokkaanse gezinnen wonen. ,,Marokkaanse spelers krijgen dan de overhand in de selectie en dat functioneert dus bijna nergens. Nederlandse jongeren gaan naar andere clubs. Die willen niet met negen Marokkaanse jongens werken die niet in hun blote kont durven te douchen.''
Probleem
Terwijl presentator Wilfred Genee Derksen wees op zijn wellicht ongenuanceerde uitspraken, ging Johan nog even fijntjes door op het onderwerp. Met een ernstig gezicht: ,,Het werkt niet als Marokkanen in amateurclubs de overhand krijgen. Er wordt nooit eerlijk over gesproken in dit land. Maar het is wel degelijk een probleem. Een veel groter probleem dan we met z'n allen willen onderkennen. Ik ben niet voor niets verhuisd uit Gouda waar veel Marokkanen wonen.''
Johan Derksen gebruikte voor zijn uitspraken de maandag in het AD verschenen column van Hugo Borst als basis. Borst signaleert in zijn column de ontwikkelingen die door Derksen op geheel eigen wijze werden aangehaald en geïnterpreteerd. Borst: ,,Ik heb het menig trainer off the record horen zeggen: niet te veel van die gasten in je ploeg.'' En: ,,Durven we over deze gevoelige materie te praten? Ik denk dat dat nodig is.''
De reacties op het betoog van Derksen waren op sociale media zeer divers. ,,Goed dat je dit bij naam durft te noemen'', reageert iemand. Weer een ander vindt de uitspraken echt niet kunnen.
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)kaanse-spelers.dhtml
[ afbeelding ]
Ja, er was denk ik net iets verwijderd voor de laatste post er kwam. Raar, meestal gebeurd dat alleen in snellopende reeksen zoals na een aanslag oidquote:
Those damn Moroccans!quote:Op zaterdag 16 april 2016 14:10 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dat mijn kat vaak overgeeft over een tapijt dat vlekt.
Een vreemd moment.quote:Op zaterdag 16 april 2016 14:09 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Ja, er was denk ik net iets verwijderd voor de laatste post er kwam. Raar, meestal gebeurd dat alleen in snellopende reeksen zoals na een aanslag oid
Turken en Marokkanen die rugbyën.quote:Op zaterdag 16 april 2016 14:02 schreef matthias24 het volgende:
[..]
geen idee. ik heb ook een paar marokaanse jongens in mijn team zitten maar die vallen nog wel mee.
ik ben bang van niet. het enige wat ik zie gebeuren straks is een knokpartij met die turk en die marokkanse jongens.quote:Op zaterdag 16 april 2016 14:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Turken en Marokkanen die rugbyën.
Misschien wordt het toch ooit wel eens wat met de integratie.
quote:Op zaterdag 16 april 2016 23:46 schreef DrDentz het volgende:
Een man heeft zaterdag in de Zuid-Hollandse plaats Den Hoorn tijdens een voetbalwedstrijd tussen jeugdteams geprobeerd een scheidsrechter met een mes te steken. De agressieveling was het oneens met een aantal beslissingen.
Als dit een Marokkaan was heeft Johan in alles gelijk. Als dit een Nederlander is dan moeten we niet met ons vingertje wijzen want we zijn zelf even grote tokkies.
Tevens:
De wedstrijd ging tussen de E5 van Den Hoorn en de E4 van Haaglandia. Daar zitten spelers in met de leeftijd van 8 tot 10 jaar. Haaglandia won met 2-5.
Wtf..
Zat Nederlanders die ook met een mes op zak lopenquote:Op zaterdag 16 april 2016 23:49 schreef admiraal_anaal het volgende:
Bontkraag, lichtgetint, slis-accent. Beoordeel zelf maar
Oké best vaag. De hele week gaat het over Marokkanen die zich misdragen rond het amateurvoetbal. Dan ben je een Marokkaan die naar 8-jarigen zit te kijken en dan ga je met een mes de scheidsrechter te lijf. Dan ben je gewoon vooroordeelbevestigend bezig.quote:Op zaterdag 16 april 2016 23:49 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Gek he dat dat nodig met zoveel geweld als de berbers groepsgewijs als een ziekte verspreiden. Verbaas mij er meer over dat vuurwapens niet meer verspreid worden ter bescherming van dat riftuigquote:Op zaterdag 16 april 2016 23:51 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Zat Nederlanders die ook met een mes op zak lopen
Of een verwarde man zoals links media hem beschrijft zonder angstvallig zijn afkomst durven te benoemenquote:Op zaterdag 16 april 2016 23:52 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Oké best vaag. De hele week gaat het over Marokkanen die zich misdragen rond het amateurvoetbal. Dan ben je een Marokkaan die naar 8-jarigen zit te kijken en dan ga je met een mes de scheidsrechter te lijf. Dan ben je gewoon vooroordeelbevestigend bezig.
Ja.. er zijn nogal veel van die verwarde mannetjes heb ik het idee..quote:Op zaterdag 16 april 2016 23:55 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Of een verwarde man zoals links media hem beschrijft zonder angstvallig zijn afkomst durven te benoemen
Zal wel onder het mom zijn van het goede voorbeeld willen geven aan je kinderen.quote:Op zaterdag 16 april 2016 23:52 schreef DrDentz het volgende:
Dan ben je een Marokkaan die naar 8-jarigen zit te kijken en dan ga je met een mes de scheidsrechter te lijf. Dan ben je gewoon vooroordeelbevestigend bezig.
Die leek mij nog wel chill, heeft een week knetterstoned in Amsterdam rondgewandeldquote:Op zondag 17 april 2016 00:30 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Daar lijkt het op. Heb je die koning gezien?
Daar leek het wel op.quote:Op zondag 17 april 2016 01:10 schreef Pek het volgende:
[..]
Die leek mij nog wel chill, heeft een week knetterstoned in Amsterdam rondgewandeld
Inderdaad, als het daar bij bleef dan gaan ze hun gang maar. We doneren het hele voetbal nota bene aan ze. We houden het wel bij rugby, ijshockey en tennis. Godzijdank heeft het riftuig die sporten nog niet ontdekt. Zie je het al voor je dat ze in de amateurdivisies elke week een tiental tennisrackets tegen hun muil krijgen.quote:Op zondag 17 april 2016 00:07 schreef LXIV het volgende:
Als Marokkanen enkel het voetbal kapot zouden maken dan was het probleem nog te overzien.
In die toestand heb je geen last van ze, goed voorbeeld doet goed volgen!quote:
We hebben geen mocro's in het tennis nodig. Voor de agressie op het veld hebben we Haase. En voor agressie buiten de lijnen hebben we Mark de J. al.quote:Op zondag 17 april 2016 01:21 schreef Peter_Rasmussen het volgende:
[..]
Inderdaad, als het daar bij bleef dan gaan ze hun gang maar. We doneren het hele voetbal nota bene aan ze. We houden het wel bij rugby, ijshockey en tennis. Godzijdank heeft het riftuig die sporten nog niet ontdekt. Zie je het al voor je dat ze in de amateurdivisies elke week een tiental tennisrackets tegen hun muil krijgen.
Ik volg het tennis behoorlijk goed en het is een nette sport. Zeer netjes in vergelijking met voetbal. Het zal ook deels komen omdat veel minder derdewereldvolkeren het beoefenen. Een racket is duur als je het moet doen met een uitkering van 1000euro per maand, laat staan tennislessen. Trouwens, Robin Haase stelt niks voor als we het over de proftour hebben. Hij verliest vaker dan die wint.quote:Op zondag 17 april 2016 02:05 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
We hebben geen mocro's in het tennis nodig. Voor de agressie op het veld hebben we Haase. En voor agressie buiten de lijnen hebben we Mark de J. al.
Die is een stuk beter in steken dan deze bontkraag mocro.
[ afbeelding ]
Zie je ook dat het een beetje vreemd is wat je zegt.?quote:Op zondag 17 april 2016 02:43 schreef Peter_Rasmussen het volgende:
[..]
Ik volg het tennis behoorlijk goed en het is een nette sport. Zeer netjes in vergelijking met voetbal. Het zal ook deels komen omdat veel minder derdewereldvolkeren het beoefenen. Een racket is duur als je het moet doen met een uitkering van 1000euro per maand, laat staan tennislessen. Trouwens, Robin Haase stelt niks voor als we het over de proftour hebben. Hij verliest vaker dan die wint.
Want?quote:Op zondag 17 april 2016 02:50 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Zie je ook dat het een beetje vreemd is wat je zegt.?
Volgens mij zegt hij gewoon dat tennis een moeilijkere toegankelijkheid heeft voor de minder bedeelden, en daar is niks mis mee.quote:Op zondag 17 april 2016 03:02 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Je zet arme mensen weg. Je kan commentaar hebben. Maar doe dat niet op die manier.
Dat is zo deels. Maar het is niet beschaafd omdat mensen met minder geld het niet kunnen betalen. Ik heb getennist met een Thai. Een pro. Die zal op nr 3000 staan in de wereld. Na zo'n service zit je racket vast in het hek achter je.quote:Op zondag 17 april 2016 03:07 schreef Hathor het volgende:
[..]
Volgens mij zegt hij gewoon dat tennis een moeilijkere toegankelijkheid heeft voor de minder bedeelden, en daar is niks mis mee.
Bij de mannen hebben ze daarom ook sinds 10 / 15 jaar zwaardere ballen ingevoerd. In de jaren 90 serveerden ze de ballen met 200 km per uur of meer gewoon langs hun tegenstanders heen aan de lopende band en was het over en uit met het punt. Op naar het volgende punt en zo ging het vaak. In de tijd van Pete Sampras, Goran Ivanisevic, Andre Agassi en Richard Krajicek. Weinig rallies dus best saai voor het publiek. Hoewel mensen waren die hielden van het servicegeweld. De ballen gaan op het hoogste niveau ongekend hard en snel. Daarna veel zwaardere ballen ingevoerd, de banen wat trager gemaakt en sindsdien is het aantrekkelijker geworden voor het publiek omdat ze langer voor hun punten moeten spelen. Bij de vrouwen hebben ze wel dezelfde lichte ballen in het spel gehouden maar die serveren ook veel minder goed dan bij de mannen. De beste vrouwelijke tennisster is van het niveau 500 / 600 bij de mannen. Elke man in de top 200 zou zich in een speeltuin wanen als hij in de grootste damestoernooien zou spelen.quote:Op zondag 17 april 2016 03:16 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dat is zo deels. Maar het is niet beschaafd omdat mensen met minder geld het niet kunnen betalen. Ik heb getennist met een Thai. Een pro. Die zal op nr 3000 staan in de wereld. Na zo'n service zit je racket vast in het hek achter je.
Erg knap. Maar dat is natuurlijk vaak zo op top niveau. Op mijn niveau speel je met dames ballen denk ik.quote:Op zondag 17 april 2016 04:10 schreef Peter_Rasmussen het volgende:
[..]
Bij de mannen hebben ze daarom ook sinds 10 / 15 jaar zwaardere ballen ingevoerd. In de jaren 90 serveerden ze de ballen met 200 km per uur of meer gewoon langs hun tegenstanders heen aan de lopende band en was het over en uit met het punt. Op naar het volgende punt en zo ging het vaak. In de tijd van Pete Sampras, Goran Ivanisevic, Andre Agassi en Richard Krajicek. Weinig rallies dus best saai voor het publiek. Hoewel mensen waren die hielden van het servicegeweld. De ballen gaan op het hoogste niveau ongekend hard en snel. Daarna veel zwaardere ballen ingevoerd, de banen wat trager gemaakt en sindsdien is het aantrekkelijker geworden voor het publiek omdat ze langer voor hun punten moeten spelen. Bij de vrouwen hebben ze wel dezelfde lichte ballen in het spel gehouden maar die serveren ook veel minder goed dan bij de mannen. De beste vrouwelijke tennisster is van het niveau 500 / 600 bij de mannen. Elke man in de top 200 zou zich in een speeltuin wanen als hij in de grootste damestoernooien zou spelen.
Dan had je waarschijnlijk niets te melden.quote:Op zondag 17 april 2016 08:46 schreef DrDentz het volgende:
Oh oeps ik wilde dat topic over Derksen en Marokkanen openen maar blijkbaar heb ik een tennis topic aangeklikt.
Tennis hoeft niet super duur te zijn. Contributie kun je rond de 150 euro aan kwijt zijn voor een jaar (sommige clubs hanteren een seizoen meen ik). Lessen kun je skippen. Je kan het ook jezelf aanleren. Tennisleraren staan ook gewoon op youtube. Je kunt de gezelligheid in de kantine overslaan. Want als je je daarin verliest kan die kostenpost nog wel eens de duurste worden.quote:Op zondag 17 april 2016 03:02 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Je zet arme mensen weg. Je kan commentaar hebben. Maar doe dat niet op die manier.
Er zijn mensen die dat niet kunnen betalen. En dan heb ik het niet over Nederland alleen. Daar kan je niet mensen op gaan afrekenen op het gebied van beschaving.quote:Op zondag 17 april 2016 10:05 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Tennis hoeft niet super duur te zijn. Contributie kun je rond de 150 euro aan kwijt zijn voor een jaar (sommige clubs hanteren een seizoen meen ik). Lessen kun je skippen. Je kan het ook jezelf aanleren. Tennisleraren staan ook gewoon op youtube. Je kunt de gezelligheid in de kantine overslaan. Want als je je daarin verliest kan die kostenpost nog wel eens de duurste worden.
Of het dan leuk is is een tweede
Ja, dan kan ik het ook niet meer helpen hoor. Dan moeten die mensen maar wachten tot er vettere jaren komen.quote:Op zondag 17 april 2016 11:15 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Er zijn mensen die dat niet kunnen betalen. En dan heb ik het niet over Nederland alleen. Daar kan je niet mensen op gaan afrekenen op het gebied van beschaving.
Daar gaat het ook niet over. Iemand zegt wat over beschaving en tennis. Daar heb ik een mening over. In Nederland kun je volkomen schofterige dingen meemaken op een tennisbaan.quote:Op zondag 17 april 2016 11:28 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Ja, dan kan ik het ook niet meer helpen hoor. Dan moeten die mensen maar wachten tot er vettere jaren komen.
Deze discussie komt me erg bekend voor. Deze is vaker gevoerd recentelijk. Ik heb beiden sporten gedaan en tennis is echt een stuk sportiever en netter. Er zijn wel meer vrouwelijke leden dan bij voetbal. En als er een toernooi is met veel alcohol kunnen er schofterige dingen gebeuren die uitmonden in alimentatie.quote:Op zondag 17 april 2016 11:35 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Daar gaat het ook niet over. Iemand zegt wat over beschaving en tennis. Daar heb ik een mening over. In Nederland kun je volkomen schofterige dingen meemaken op een tennisbaan.
Ik begon niet over sport. Maar jij kent het dus ook. Dan moet iemand niet zeggen dat bijv. tennis beschaafd is door geld.quote:Op zondag 17 april 2016 11:39 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Deze discussie komt me erg bekend voor. Deze is vaker gevoerd recentelijk. Ik heb beiden sporten gedaan en tennis is echt een stuk sportiever en netter. Er zijn wel meer vrouwelijke leden dan bij voetbal. En als er een toernooi is met veel alcohol kunnen er schofterige dingen gebeuren die uitmonden in alimentatie.
Maar dat staat weer los van de sportiviteit op de baan uiteraard.
Nee hoor, degene die vooroordeelbevestigend bezig is ben jij echt zelf. Je laat immers niets je vooroordeel ontkrachten.quote:Op zaterdag 16 april 2016 23:52 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Oké best vaag. De hele week gaat het over Marokkanen die zich misdragen rond het amateurvoetbal. Dan ben je een Marokkaan die naar 8-jarigen zit te kijken en dan ga je met een mes de scheidsrechter te lijf. Dan ben je gewoon vooroordeelbevestigend bezig.
Het vb is raar. Hou het daar dan bij.quote:Op zondag 17 april 2016 11:51 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee hoor, degene die vooroordeelbevestigend bezig is ben jij echt zelf. Je laat immers niets je vooroordeel ontkrachten.
Wat de reden is weet ik niet, maar er zijn vast onderzoeken naar gedaan. Bij tennis is de omgang met elkaar gewoon een stuk prettiger. En of leden bulken van het geld verschilt per vereniging. Mijn ervaring is hoe deftiger hoe minder leuk. Niet mijn bloedgroep zeg maar.quote:Op zondag 17 april 2016 11:45 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ik begon niet over sport. Maar jij kent het dus ook. Dan moet iemand niet zeggen dat bijv. tennis beschaafd is door geld.
Dat laatste heeft ook met grootheid van de sport te maken. Laten we het simpel houden. Ik heb geloof ik 1 x in mijn leven naast de kant gestaan bij voetbal. Voor een kind. Ik vind het leuk dat een kind sport. Ik begrijp niet dat mensen (ouders) dan zo agressief zijn. Vooral tegen een kind dan.Maar dat zie je ook bij tennis.quote:Op zondag 17 april 2016 11:55 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Wat de reden is weet ik niet, maar er zijn vast onderzoeken naar gedaan. Bij tennis is de omgang met elkaar gewoon een stuk prettiger. En of leden bulken van het geld verschilt per vereniging. Mijn ervaring is hoe deftiger hoe minder leuk. Niet mijn bloedgroep zeg maar.
Maar, schofterige zaken bij tennis... Volgens mij halen zelden gewelddadige incidenten de krant van de verschillende zaterdagcompetities in de categorie 7 tm 9. Heb je voorbeelden van geweld of andere nare zaken bij amateur tennis?
Ik laat meestal de dames met mijn ballen spelen.quote:Op zondag 17 april 2016 05:06 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Erg knap. Maar dat is natuurlijk vaak zo op top niveau. Op mijn niveau speel je met dames ballen denk ik.
Daarom is het ook zo raar dat niemand dit ooit aangekaart heeft, zelfs nu nog loopt de KNVB het te downplayen.quote:Op zondag 17 april 2016 14:10 schreef jeanklop het volgende:
Dit probleem is er toch al decennia lang?
Weet nog goed dat we onder begeleiding en zonder te douchen direct naar de auto's zijn gegaan tegen zo'n fc mocro club.
De thuiswedstrijd hebben we afgezegd, evenals heel veel andere teams in de competitie.
Waarom zetten clubs dan niet massaal christelijk voor hun naam en mag je alleen lid worden als je christen bent of zeg ander geloof.quote:Op zondag 17 april 2016 14:19 schreef Hathor het volgende:
[..]
Daarom is het ook zo raar dat niemand dit ooit aangekaart heeft, zelfs nu nog loopt de KNVB het te downplayen.
Dan nog heb je de situatie dat zich Marokkaanse verenigingen gaan vormen, waartegen bepaalde clubs weigeren te spelen. Was het maar zo simpel.quote:Op zondag 17 april 2016 14:21 schreef jeanklop het volgende:
[..]
Waarom zetten clubs dan niet massaal christelijk voor hun naam en mag je alleen lid worden als je christen bent of zeg ander geloof.
dan hou je het tuig al buiten de deuren.
eigen competitie erbij?quote:Op zondag 17 april 2016 14:23 schreef Hathor het volgende:
[..]
Dan nog heb je de situatie dat zich Marokkaanse verenigingen gaan vormen, waartegen bepaalde clubs weigeren te spelen. Was het maar zo simpel.
Het is iedereen zijn schuld behalve van zichzelf.quote:Op zondag 17 april 2016 14:43 schreef Homey het volgende:
We zijn op een heel lastig punt beland waarbij grote groepen 3e en 4e generatie Marokkaanse Nederlanders zich buitengesloten voelen en zich actief en soms agressief afzetten tegen de maatschappij. Het zou niet echt een probleem zijn als maar ging om een honderdtal, maar we hebben het hier over duizenden jongeren. Het probleem van jihadisme komt daar nog eens bovenop.
Ik zat vroeger - 15 jaar geleden - al in een bijna compleet gekleurd elftal, gedomineerd door Marokkanen. Viel me toen al op hoe negatief die t.o.v Nederland waren. Zelf-reflectie en persoonlijke ontwikkeling bestaan niet in dat wereldje, als je al netjes je MBO opleiding afmaakt word je al uitgelachen omdat je een slaafje zou zijn van de blanke Nederlander. Ze hebben de mond vol van discriminatie, maar zien de samenleving zelf door een hele raciale bril. Voetballen konden ze wel, van teamspel hadden ze echter weinig kaas gegeten. Het zou me niks verbazen als de helft van hen op het criminele pad is gegaan.
Het is niet raar als hij dat zo ziet. En er is een probleem met bepaalde Marokkanen. Het verhaal komt niet raar over.quote:Op zondag 17 april 2016 14:19 schreef Hathor het volgende:
[..]
Daarom is het ook zo raar dat niemand dit ooit aangekaart heeft, zelfs nu nog loopt de KNVB het te downplayen.
Ik denk niet zozeer dat de Islam het probleem is (Iraniers zijn voorbeeld veel beter geintegreerd), maar hun ultra-lage IQ en levenservaring. De berbers in Nederland komen oorspronkelijk uit het Rifgebergte waar het gemiddelde IQ onder de 80 zit, dat is enorm laag. De verwachting was dat hun kinderen en kleinkinderen, de huidige 3e generatie, zich vanzelf wel zouden opkrikken omdat ze Nederlands onderwijs genieten. Helaas is de realiteit weerbarstiger, een nogal lage IQ krik je niet zomaar op. Doe een IQ test onder Marokkaanse Nederlanders en je schrikt van de lage scores. Ook zijn ze onbereisd, meer dan Nederland en het dorp van hun oma en opa in Marokko kennen ze niet.quote:Op zondag 17 april 2016 14:47 schreef jeanklop het volgende:
[..]
Het is iedereen zijn schuld behalve van zichzelf.
tientallen jaren heeft de (linkse) politiek van alles geprobeerd om ze op weg te helpen. tot vlindervang vakanties in het buitenland toe.
Maar er is maar een conclusie;
Marokkanen en andere groepen met islamitische achtergrond passen niet in de westerse wereld.
dus je kan nu beter een beleid gaan maken dat je ze maar het land uit trapt. Weer richting hun oh zo geliefde thuisland waar alles beter is (behalve de uitkeringen).
Veel anders is het niet lijkt mij.quote:Op zondag 17 april 2016 14:57 schreef Homey het volgende:
[..]
Ik denk niet zozeer dat de Islam het probleem is (Iraniers zijn voorbeeld veel beter geintegreerd), maar hun ultra-lage IQ en levenservaring. De berbers in Nederland komen oorspronkelijk uit het Rifgebergte waar het gemiddelde IQ onder de 80 zit, dat is enorm laag. De verwachting was dat hun kinderen en kleinkinderen, de huidige 3e generatie, zich vanzelf wel zouden opkrikken omdat ze Nederlands onderwijs genieten. Helaas is de realiteit weerbarstiger, een nogal lage IQ krik je niet zomaar op. Doe een IQ test onder Marokkaanse Nederlanders en je schrikt van de lage scores. Ook zijn ze onbereisd, meer dan Nederland en het dorp van hun oma en opa in Marokko kennen ze niet.
De oplossing? Erg lastig. Het fundamentele probleem is dat Marokkaanse Nederlanders grosso modo niet aan zelf-kritiek en persoonlijke ontwikkeling doen, waardoor ze nooit goeie banen kunnen scoren. Hun Engels is bijvoorbeeld ook beroerd.
Zeker - maar zijn die hier ? Nederland heeft immers in de vijver met kansarmen gevist - niet in de vijver met potentieeltjes.quote:Op zondag 17 april 2016 15:34 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ik kan geen boek lezen in korte tijd. Je hebt deels gelijk. Maar er zijn ook moslims die anders zijn. En veel.
Die zijn vast voor een deel hier. Ik heb ermee gewerkt. Voor de rest kan ik er ook niets mee. Het is moeilijk.quote:Op zondag 17 april 2016 17:48 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Zeker - maar zijn die hier ? Nederland heeft immers in de vijver met kansarmen gevist - niet in de vijver met potentieeltjes.
Zo dom is de gemiddelde Marokkaan nu ook weer niet. Het lijkt mij meer een cultuurverschil.quote:Op zondag 17 april 2016 14:57 schreef Homey het volgende:
[..]
Ik denk niet zozeer dat de Islam het probleem is (Iraniers zijn voorbeeld veel beter geintegreerd), maar hun ultra-lage IQ en levenservaring.
:-)quote:Op zondag 17 april 2016 15:12 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Anders dan je zegt. Ik ben het met je eens dus.
Je hebt volkomen gelijk.quote:Op zondag 17 april 2016 18:07 schreef MrSalazar het volgende:
Ik wou nog even zeggen dat dit geen 'marokkanenprobleem' is, maar een 'marokkanen- en turkenprobleem'. Die laatste groep blijft nu lekker buiten schot, maar is minstens zo erg op het voetbalveld.
Of zoiets compleet debiels:quote:Op zondag 17 april 2016 18:25 schreef OostenrijkseSchilder het volgende:
[..]
Je hebt volkomen gelijk.
http://www.dichtbij.nl/ro(...)en-niets-delen-.aspx
http://www.zamanvandaag.n(...)n-eigen-voetbalclubs
Vergeet ook het verhaal van Türkiyemspor Amsterdam niet. Met een voorzitter die werd omgelegd omdat hij in de heroïnehandel zat.
Die trotse jongens toch
Het is ook een domme gedachte. Gelukkig begint die weer te kantelen omdat Europa, met Merkel voorop, zich laat chanteren door Erdogan.quote:Op zondag 17 april 2016 18:31 schreef MrSalazar het volgende:
[..]
Of zoiets compleet debiels:
http://www.powned.tv/nieu(...)deld_om_mexican.html
Dit mag best gezegd worden, want die mythe van 'marokkanen zijn kut en turken zijn harde werkers' begint me een beetje de keel uit te hangen.
Maar er is ook niets om de vooroordelen te ontkrachten.quote:Op zondag 17 april 2016 11:51 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee hoor, degene die vooroordeelbevestigend bezig is ben jij echt zelf. Je laat immers niets je vooroordeel ontkrachten.
Kan ik mij voorstellen. Maar ze zorgen voor minder problemen.quote:Op zondag 17 april 2016 18:31 schreef MrSalazar het volgende:
[..]
Of zoiets compleet debiels:
http://www.powned.tv/nieu(...)deld_om_mexican.html
Dit mag best gezegd worden, want die mythe van 'marokkanen zijn kut en turken zijn harde werkers' begint me een beetje de keel uit te hangen.
Nou het gaat hier over voetbal en ik denk dat het verschil wat dat betreft heel klein is.quote:Op zondag 17 april 2016 19:56 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Kan ik mij voorstellen. Maar ze zorgen voor minder problemen.
Kan zo zijn. Dat weet ik niet. Maar dan neem er Derksen wel serieus.quote:Op zondag 17 april 2016 19:58 schreef MrSalazar het volgende:
[..]
Nou het gaat hier over voetbal en ik denk dat het verschil wat dat betreft heel klein is.
Derksen weet niet zo gek veel van amateurvoetbal, die weet alleen dat daar problemen zijn met marokkanen. Hij weet echter veel van profvoetbal (althans in Nederland; hij weet geen zak van buitenlands voetbal, maar dat terzijde) en daar lopen weinig turken rond (weinig talent blijkbaar), maar wel veel marokkanen die voor problemen zorgen. Ik denk dat ie daarom die uitspraak heeft gedaan.quote:Op zondag 17 april 2016 19:59 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Kan zo zijn. Dat weet ik niet. Maar dan neem er Derksen wel serieus.
Dat zal zo zijn. Denk je ook dat hij het algemeen bedoelt? Ben je Marokkaans?quote:Op zondag 17 april 2016 20:02 schreef MrSalazar het volgende:
[..]
Derksen weet niet zo gek veel van amateurvoetbal, die weet alleen dat daar problemen zijn met marokkanen. Hij weet echter veel van profvoetbal en daar lopen weinig turken rond (weinig talent blijkbaar), maar wel veel marokkanen die voor problemen zorgen. Ik denk dat ie daarom die uitspraak heeft gedaan.
Hoe bedoel je algemeen? Je bedoelt als 'maatschappelijk probleem'? Die mening zal ie vast hebben, ja (hij is zelf verhuisd vanwege vervelende marokkanen in Gouda). Maar daar heeft ie zich geloof ik niet over uitgelaten en dat verwacht ik ook niet van hem aangezien hij sportjournalist is/was en in een voetbaltalkshow zit. Het is geen Peter R. de Vries die overal een mening over denkt te moeten hebben.quote:Op zondag 17 april 2016 20:03 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dat zal zo zijn. Denk je ook dat hij het algemeen bedoelt? Ben je Marokkaans?
Lol. Johan Derksen is nou juist hét schoolvoorbeeld van iemand die overal een mening over moet hebben en dan doet alsof hij er iets van weet.quote:Op zondag 17 april 2016 20:10 schreef MrSalazar het volgende:
[..]
Het is geen Peter R. de Vries die overal een mening over denkt te moeten hebben.
Nee hoor. Hij zit wel eens bij Pauw enzo en geeft dan gewoon braaf antwoord als hem iets gevraagd wordt maar that's it. Qua voetbal heeft ie inderdaad wel overal een mening over en vaak lult ie maar wat. Dat ben ik met je eens.quote:Op zondag 17 april 2016 20:11 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Lol. Johan Derksen is nou juist hét schoolvoorbeeld van iemand die overal een mening over moet hebben en dan doet alsof hij er iets van weet.
Dat bedoelde ik.quote:Op zondag 17 april 2016 20:10 schreef MrSalazar het volgende:
[..]
Hoe bedoel je algemeen? Je bedoelt als 'maatschappelijk probleem'? Die mening zal ie vast hebben, ja (hij is zelf verhuisd vanwege vervelende marokkanen in Gouda). Maar daar heeft ie zich geloof ik niet over uitgelaten en dat verwacht ik ook niet van hem aangezien hij sportjournalist is/was en in een voetbaltalkshow zit. Het is geen Peter R. de Vries die overal een mening over denkt te moeten hebben.
Ookvreemd idd.quote:Op zondag 17 april 2016 20:41 schreef Ryan3 het volgende:
Lol, die club HMC uit Den Haag, waarvan de voorzitter Ali Zoulali bij Pauw zat om uit te leggen dat er heul geen problemen zijn met allochtone voetballertjes is uit de competitie genomen door de KNVB:
http://www.voetbalrotterd(...)-hmc-uit-competitie/.
Standaard als 'ie bij Pauw, Knevel en Van den Brink etc aan tafel zit bemoeit 'ie zich overal tegen aan. Vervelende kerel.quote:Op zondag 17 april 2016 20:13 schreef MrSalazar het volgende:
[..]
Nee hoor. Hij zit wel eens bij Pauw enzo en geeft dan gewoon braaf antwoord als hem iets gevraagd wordt maar that's it. Qua voetbal heeft ie inderdaad wel overal een mening over en vaak lult ie maar wat. Dat ben ik met je eens.
Wit.quote:Op zondag 17 april 2016 20:19 schreef hardewerker3 het volgende:
Johan Derksen heeft een punt. Diversiteit is erg belangrijk, maar stellen dat een club niet meer 'deftig' is omdat er teveel Nederlandse-Marokkanen lid zijn geworden slaat nergens op.
Wat is die deftigheid dan wel?
Dat zegt hij dus niet zo. Het is geen racist. En dat kan gevoelig liggen bij mij. Dus reken maar dat ik weet wat hij dan roept.quote:Op zondag 17 april 2016 20:52 schreef hardewerker3 het volgende:
[..]
Hij had het duidelijk over blanke Nederlanders. Blanke Nederlanders zorgen voor deftigheid.
Dat zei hij letterlijk..quote:Op zondag 17 april 2016 20:53 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dat zegt hij dus niet zo. Het is geen racist. En dat kan gevoelig liggen bij mij. Dus reken maar dat ik weet wat hij dan roept.
Je snapt het niet. Sommige 'blanke' clubs zijn net sociëteiten. Je hebt daarnaast 'blanke' clubs van bijvoorbeeld woonwagenbewoners.quote:Op zondag 17 april 2016 20:52 schreef hardewerker3 het volgende:
[..]
Hij had het duidelijk over blanke Nederlanders. Blanke Nederlanders zorgen voor deftigheid.
Allochtonen zijn ook deftig vriendquote:Op zondag 17 april 2016 20:19 schreef hardewerker3 het volgende:
Johan Derksen heeft een punt. Diversiteit is erg belangrijk, maar stellen dat een club niet meer 'deftig' is omdat er teveel Nederlandse-Marokkanen lid zijn geworden slaat nergens op.
Wat is die deftigheid dan wel?
Vrij vreemd idd. Vooral die 3 + een mes en de scheids willen aanvallen.quote:Op zaterdag 16 april 2016 23:49 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Dat snap ik heel goed. Maar je kan simpelweg niet stellen dat de deftigheid van een club zal verdwijnen wanneer er 'teveel' Marokkanen lid worden.quote:Op zondag 17 april 2016 21:07 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Je snapt het niet. Sommige 'blanke' clubs zijn net sociëteiten. Je hebt daarnaast 'blanke' clubs van bijvoorbeeld woonwagenbewoners.
De eerste groep clubs zijn minder bestand tegen een toevloed van Marokkaanse spelers, waardoor het karakter van zo'n club verandert en er bijvoorbeeld segregatie optreedt.
Adjedonnie !quote:
Jawel dat kun je wel.quote:Op zondag 17 april 2016 21:13 schreef hardewerker3 het volgende:
[..]
Dat snap ik heel goed. Maar je kan simpelweg niet stellen dat de deftigheid van een club zal verdwijnen wanneer er 'teveel' Marokkanen lid worden.
Dat kan dus wel in die gevallen waarin het ledenbestand van een club verandert en zodoende ook de clubcultuur.quote:Op zondag 17 april 2016 21:13 schreef hardewerker3 het volgende:
[..]
Dat snap ik heel goed. Maar je kan simpelweg niet stellen dat de deftigheid van een club zal verdwijnen wanneer er 'teveel' Marokkanen lid worden.
Ja wel, dat kun je wel.quote:Op zondag 17 april 2016 21:13 schreef hardewerker3 het volgende:
[..]
Bericht uit 2013quote:
Dat is vreemder.quote:Op zondag 17 april 2016 21:32 schreef Knudde het volgende:
[..]
Bericht uit 2013wie zegt dat Ali toen voorzitter was? Wellicht zijn er sinds zijn aantreden geen problemen meer?
http://nos.nl/artikel/209(...)zegt-klopt-niet.htmlquote:Op zondag 17 april 2016 21:21 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Dat kan dus wel in die gevallen waarin het ledenbestand van een club verandert en zodoende ook de clubcultuur.
Wat Derksen daarbij schetst is dat wanneer deze verhouding disproportioneel wordt 'witte' leden wegtrekken en er segregatie optreedt.
Vergelijkbaar met de problematiek met de witte en zwarte scholen.
Bron? Of bedoel je tokkies die namens hun clubje uit eredivisie de boel moeten slopen?quote:Op zondag 17 april 2016 21:23 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Wordt ieder weekend wel ergens bewezen.
Het onderwerp dat Derksen aansneed gaat over amateurverenigingen.quote:Op zondag 17 april 2016 21:33 schreef Knudde het volgende:
[..]
Bron? Of bedoel je tokkies die namens hun clubje uit eredivisie de boel moeten slopen?
Gister was er in AD een artikel waarbij voetbal clubs waar Dereksen het over had de aantijgingen ontkenden en dat er absoluut geen problemen waren en of Marokkanen quotum hadden. Kortom Dereksen lult maar gewoon wat.quote:
natuurlijk ontkennen ze dat anders worden ze ook aangeklaagd wegens racismequote:Op zondag 17 april 2016 21:37 schreef Knudde het volgende:
[..]
Gister was er in AD een artikel waarbij voetbal clubs waar Dereksen het over had de aantijgingen ontkenden en dat er absoluut geen problemen waren en of Marokkanen quotum hadden. Kortom Dereksen lult maar gewoon wat.
Laat Dereksen maar eerst de grote problemen aankaarten zoals hooligans in de eredivisie die alles verzieken. Laatst las ik dat hooligans een fakkel hadden afgeschoten naar een publiek vol kinderen. Maar Dereksen durft dat niet, omdat ie anders voor zn leven moet vrezenquote:Op zondag 17 april 2016 21:35 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Het onderwerp dat Derksen aansneed gaat over amateurverenigingen.
Mafkees gespot. Misschien moet jij eens op voetbal gaan.quote:Op zondag 17 april 2016 21:33 schreef hardewerker3 het volgende:
[..]
http://nos.nl/artikel/209(...)zegt-klopt-niet.html
Verder haalt Derksen echt kinderlijke dingen aan. Zo stelt hij dat Nederlandse Marokkanen vaak niet in hun naakie willen douchen, en dat dit normaliter wel bij 'onze cultuur' zou horen. Allereerst lijkt mij dat onzin, ten tweede zie ik het probleem niet. Mensen mogen toch zelf weten of ze hun onderbroek aanhouden of niet?
Ook stelt hij dat Nederlandse Marokkanen vaak betrokken zijn bij problemen op het voetbalveld. Ja en dus? als je niet kan voetballen met jongens die wat luidruchtiger, temperamentvoller zijn dan jij, dan moet je misschien gaan biljarten otzo.
Daar gaat het niet overquote:Op zondag 17 april 2016 21:39 schreef Knudde het volgende:
[..]
Laat Dereksen maar eerst de grote problemen aankaarten zoals hooligans in de eredivisie die alles verzieken. Laatst las ik dat hooligans een fakkel hadden afgeschoten naar een publiek vol kinderen. Maar Dereksen durft dat niet, omdat ie anders voor zn leven moet vrezen
quote:Op zondag 17 april 2016 21:39 schreef Evertjan het volgende:
[..]
natuurlijk ontkennen ze dat anders worden ze ook aangeklaagd wegens racisme
Nee, dat zou inderdaad opmerkelijk zijn als ze zouden zeggen "Johan Derksen heeft gelijk, overal waar veel Marokkanen zijn is het een kutzooi"quote:Op zondag 17 april 2016 21:39 schreef Evertjan het volgende:
[..]
natuurlijk ontkennen ze dat anders worden ze ook aangeklaagd wegens racisme
Heb ik erg lang op gezeten.quote:Op zondag 17 april 2016 21:40 schreef MrSalazar het volgende:
[..]
Mafkees gespot. Misschien moet jij eens op voetbal gaan.
Prima dat de KNVB heel veel amateurverenigingen herkennen zich hierin niet.quote:Op zondag 17 april 2016 21:33 schreef hardewerker3 het volgende:
[..]
http://nos.nl/artikel/209(...)zegt-klopt-niet.html
Verder haalt Derksen echt kinderlijke dingen aan. Zo stelt hij dat Nederlandse Marokkanen vaak niet in hun naakie willen douchen, en dat dit normaliter wel bij 'onze cultuur' zou horen. Allereerst lijkt mij dat onzin, ten tweede zie ik het probleem niet. Mensen mogen toch zelf weten of ze hun onderbroek aanhouden of niet?
Ook stelt hij dat Nederlandse Marokkanen vaak betrokken zijn bij problemen op het voetbalveld. Ja en dus? als je niet kan voetballen met jongens die wat luidruchtiger, temperamentvoller zijn dan jij, dan moet je misschien gaan biljarten otzo.
Lijkt me sterk. Of ben je zelf een turk? Gezien je username. Lol.quote:
Welke wantoestanden?quote:Op zondag 17 april 2016 21:43 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Prima dat de KNVB heel veel amateurverenigingen herkennen zich hierin niet.
De kwestie van het douchen is geen wezenlijk argument in deze discussie, maar hooguit een stereotypering.
De discussie die hier loopt; het onderwerp dat is benoemd door Derksen gaat niet over luidruchtig zijn of biljarten, maar over wantoestanden in het amateurvoetbal dat in veel gevallen wordt veroorzaakt door een disproportionele verhouding van Marokkanen. De uitkomst is in die gevallen segregatie en clubs die op verschillende manieren in de problemen geraken.
Dereksen heeft tientallen keren zijn schande uitgesproken over hooligans. Nu adresseerd hij 1x een ander, en veel groter probleem, namelijk het Marokkanenprobleem in het voetbal en jij gaat gelijk compleet uit je dakquote:Op zondag 17 april 2016 21:39 schreef Knudde het volgende:
[..]
Laat Dereksen maar eerst de grote problemen aankaarten zoals hooligans in de eredivisie die alles verzieken. Laatst las ik dat hooligans een fakkel hadden afgeschoten naar een publiek vol kinderen. Maar Dereksen durft dat niet, omdat ie anders voor zn leven moet vrezen
Ozlan, ikke geen Turk !quote:Op zondag 17 april 2016 21:43 schreef MrSalazar het volgende:
[..]
Lijkt me sterk. Of ben je zelf een turk? Gezien je username. Lol.
Hij bepaalt zelf welk onderwerp hij aansnijdt. En het is niet zo dat dit een onderwerp is dat geen aandacht behoeft omdat het een marginaal probleem betreft.quote:Op zondag 17 april 2016 21:39 schreef Knudde het volgende:
[..]
Wat een zwaktebod weer. Het gaat nu over het Marokkanenprobleem.quote:Op zondag 17 april 2016 21:39 schreef Knudde het volgende:
[..]
De wantoestanden die ik bijvoorbeeld ik mijn ervaring in deze topicreeks hier heb gedeeld.quote:
Ik heb die snorfiets de link niet zien leggen tussen hooliganisme en autochtonen. Jij wel? Terwijl autochtonen de kroon spannen wat betreft alles slopen, voetballers met dood bedreigen en fakkels afschieten op een kinderpubliekquote:Op zondag 17 april 2016 21:44 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Dereksen heeft tientallen keren zijn schande uitgesproken over hooligans. Nu adresseerd hij 1x een ander, en veel groter probleem, namelijk het Marokkanenprobleem in het voetbal en jij gaat gelijk compleet uit je dak
Dat was niet zo in dit geval. Die andere man had hem voor het gerecht gedaagd.quote:Op zondag 17 april 2016 21:45 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Hij bepaalt zelf welk onderwerp hij aansnijdt. En het is niet zo dat dit een onderwerp is dat geen aandacht behoeft omdat het een marginaal probleem betreft.
gaat het hier niet over lekker ontopic blijvenquote:Op zondag 17 april 2016 21:47 schreef Knudde het volgende:
[..]
Ik heb die snorfiets de link niet zien leggen tussen hooliganisme en autochtonen. Jij wel? Terwijl autochtonen de kroon spannen wat betreft alles slopen, voetballers met dood bedreigen en fakkels afschieten op een kinderpubliek
Dat gaat over supporters en dit is een ander onderwerp dat ook al meerdere malen voorbij is gekomen in dat programma van hem.quote:Op zondag 17 april 2016 21:47 schreef Knudde het volgende:
[..]
Ik heb die snorfiets de link niet zien leggen tussen hooliganisme en autochtonen. Jij wel? Terwijl autochtonen de kroon spannen wat betreft alles slopen, voetballers met dood bedreigen en fakkels afschieten op een kinderpubliek
Tja, ervaringen.quote:Op zondag 17 april 2016 21:47 schreef damian5700 het volgende:
[..]
De wantoestanden die ik bijvoorbeeld ik mijn ervaring in deze topicreeks hier heb gedeeld.
Ik heb zoëven al wat artikel voorbij zien komen als voorbeelden.
Ook heb ik de segregatie aangestipt.
Dit onderwerp was bij Voetbal Inside aan bod gekomen vanwege de column van Hugo Borst.quote:Op zondag 17 april 2016 21:47 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dat was niet zo in dit geval. Die andere man had hem voor het gerecht gedaagd.
Daar begint duidelijk iets.quote:Op zondag 17 april 2016 21:54 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Dit onderwerp was bij Voetbal Inside aan bod gekomen vanwege de column van Hugo Borst.
Dat was toen de actualiteit.
Het gedrag van de supporters van PSV was vorige maand een gespreksonderwerp om een ander voorbeeld te noemen.
Daar mag je best luchtig over doen, maar het verklaart wel enigszins waarom in een poll 88% iets in het onderwerp herkende waarover Derksen sprak.quote:
Omdat die link er niet is.quote:Op zondag 17 april 2016 21:47 schreef Knudde het volgende:
[..]
Het verhaal slaat nergens op.quote:Op zondag 17 april 2016 22:00 schreef DrDentz het volgende:
Misschien hebben Marokkanen wel een hele leuke drank over zich. Dat ze dan pas gezellig worden met een paar biertjes op. Maar dat weet je niet want ze drinken nooit. Nederlanders heb je doorgaans niet zoveel van te vrezen tenzij ze dronken zijn, dan durven ze opeens. Misschien ligt dat bij Marokkanen anders, omdat die nuchter al vervelend zijn.
Gossie, meneertje moet een bronnetje hebben.quote:Op zondag 17 april 2016 21:33 schreef Knudde het volgende:
[..]
Bron? Of bedoel je tokkies die namens hun clubje uit eredivisie de boel moeten slopen?
Kijk jij wel eens VI? Denk het niet. Anders had je deze onzin namelijk niet je vingers uit laten kramen.quote:Op zondag 17 april 2016 21:39 schreef Knudde het volgende:
[..]
Wat een goor tyfustuig dat volk zeg.. en maar huilen dat ze in de hoek worden gezet. Ze doen het voor de rest echt niet zelf hoor.. debielen.. en dat noemt zich volwassen.quote:Op zaterdag 16 april 2016 23:49 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Ik weet niet waarom Janmaat dat toen gezegd zou hebben, maar vast niet omdat Surinaamse spelers zich agressief en ongepast gedragen.quote:Op maandag 18 april 2016 11:47 schreef DrDentz het volgende:
Werd er in de jaren '80 door Hans Janmaat niet geroepen dat er niet teveel Surinaamse spelers in een elftal mochten, of bij het Nederlands elftal? De Kabel heeft Ajax toch wel grote successen gebracht in de jaren daarna. Je hoort nu eigenlijk niks meer over Surinamers. Marokkanen moeten een geweldige generatie voortbrengen die ons succes gaan brengen, dan houdt de kritiek op.
Ok, maar het lijkt me dan een eerder een issue van handhaving. Als die gasten jouw schoenen jat en doodleuk mee rondloopt, wat heb jij er aan gedaan dan? Ze testen je ook gewoon. Bij uitblijven van een reactie gaan ze door. Klagen op internet helpt niet, eerder een teken van onmacht. Veel boze mensen reageren en zijn het eens met Johan, maar eigenlijk zeggen ze dat te zwak zijn om zelf wat tegen de agressie wat te doen.quote:Op maandag 18 april 2016 13:57 schreef Maastoren het volgende:
Derksen heeft (helaas) gelijk. Er zitten genoeg normale gastjes tussen maar ook genoeg kutvolk. Toen ik in Gouda voetbalde bij de club waar Derksen het over had was het 1 grote chaos (dat is inmiddels al wel 10 jaar geleden). Vaak genoeg voorgekomen dat mijn spullen werden gejat door Marokkaanse teamgenoot. Zelfs zo erg dat op een training mijn schoenen uit de kleedkamer werden gepikt en dat die gozert een week later doodleuk op mijn schoenen naar de wedstrijd kwam![]()
![]()
Het probleem is inderdaad dat die ouders van die gasten ook vaak geen enkele betrokkenheid tonen. Ze rijden bijna nooit naar uitwedstrijden en doen verder niks voor de club (bardienst etc). De trainers hadden ook geen flauw idee ze die gasten in de hand moesten houden. Het waren meestal wel goede voetballers. En lekker belangrijk dat ze in hun onderbroek douchen. Dat doet bijna iedereen tegenwoordig. Door dit soort randzaken ben ik wel al het plezier in het voetbal kwijtgeraakt waardoor ik ben gestopt.
Je kan dit probleem oplossen door harder te straffen en sociale controle. Die gasten misdragen zich echt niet als Mustafa uit de wijk trainer is die elk weekend met hun vader hasjies zit te roken met hun vader bij het koffiehuis om de hoek. Thuis gedragen die gastjes zich voorbeeldig. De ouders hebben vaak geen flauw idee wat er speelt.
Dit heeft verder niks met voetbal te maken maar het is een probleem van onze maatschappij. Ik ben bang dat het komende jaren alleen nog maar zal verergeren.
Jij denkt dat Derksen zomaar zijn mening kan spuien over dit probleem? Jij denkt dat hij geen bedreigingen hoeft te verwachten omdat hij een maatschappelijk issue aankaart? Hij riskeert misschien wel een aanklacht wegens racisminatie of een schorsing van RTL zoveel, naast bedreigingen. Hij zal ook wel op straat lastig gevallen gaan worden door bontkraagjes.quote:Op zondag 17 april 2016 21:39 schreef Knudde het volgende:
[..]
De uiting van Derksen is een reactie op een column van Hugo Borst. Zou die ook medelen in de royalties van dat boek?quote:Op maandag 18 april 2016 16:02 schreef Toefjes het volgende:
Toch blijft het enorm uitgekookt dat ze een maatschappelijk probleem aan de kaak stellen terwijl ze dat zelden doen, Hans en Wilfred heel veilig een andere mening ventileerden.
Een week lang gratis publiciteit, waardoor meer mensen vrijdag gingen kijken naar Voetbal inside. En heel toevallig was dat de avond dat ze weer een nieuw boek presenteerdenWe zijn gewoon in een marketing trucje getrapt.
Vast wel.quote:Op maandag 18 april 2016 16:07 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
De uiting van Derksen is een reactie op een column van Hugo Borst. Zou die ook medelen in de royalties van dat boek?
Helaas. Ze maken het er zelf naar als groep, ook de goede mensen in die groep die de klootzakjes in hun groep niet aanpakken.quote:Op zondag 17 april 2016 21:23 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ja wel, dat kun je wel.
Het fatsoen van een lekker potje foebele in t weekend gaat er aan met te veel wezentjes in de wei.
Wordt ieder weekend wel ergens bewezen.
Ik weet niet of dat jij het hebt meegekregen, meneer Derksen moest zelfs al eens Gouda verlaten omdat hij werd weggetreiterd door de Marokkaantjes daar. Marokkaantjes omdat het kinderen waren. Hij had zijn woning te koop aangeboden, de koper zag af toen hij vernam waarom zoveel mensen in Gouda het stadje wouden verlaten. Veel later (mid/eind jaren 0) kon hij op een gegeven moment niet veilig het hoofdkantoor verlaten omdat het belegerd werd door Marokkaantjes. Ik begijp maar al te goed dat hij geen zin meer heeft om met dooddoenende nuanceringen te komen wanneer hij signalen opvangt van veel amateurclubs dat die problemen hebben door deze groep leden. Het liefst zou ik hebben dat het een nonkwestie is maar helaas, het is aan de goede mensen in die groep om zelf eens stevig op te treden tegen de rotte appels in hun groep, tot die tijd zal het stigma aan heel de groep kleven. Dan kan je stellen dat dat niet correct is, dat dat niet mag, dat dat incorrect is en wat niet allemaal nog meer maar we zien al jarenlang dat dit is hoe het werkt.quote:Op maandag 18 april 2016 16:05 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Jij denkt dat Derksen zomaar zijn mening kan spuien over dit probleem? Jij denkt dat hij geen bedreigingen hoeft te verwachten omdat hij een maatschappelijk issue aankaart? Hij riskeert misschien wel een aanklacht wegens racisminatie of een schorsing van RTL zoveel, naast bedreigingen. Hij zal ook wel op straat lastig gevallen gaan worden door bontkraagjes.
Ik denk dat de meeste hooligans het helemaal met Derksen eens zullen zijn, dat je het niet in je domme kop haalt kinderen te bestoken. Zelfs hardcore voetbal'fans' die een aanhanger van een andere club met plezier op de bakkes slaan, zullen echt niet geassocieerd willen worden en zullen er geen goed woord voor over hebben.
Ik ben benieuwd of uit de Marokkaanse hoek alleen maar ontkenning en bagatellisering komt, zoals gewoonlijk.
Je snapt er helemaal geen kloot van.quote:Op maandag 18 april 2016 15:54 schreef Homey het volgende:
[..]
Ok, maar het lijkt me dan een eerder een issue van handhaving. Als die gasten jouw schoenen jat en doodleuk mee rondloopt, wat heb jij er aan gedaan dan? Ze testen je ook gewoon. Bij uitblijven van een reactie gaan ze door. Klagen op internet helpt niet, eerder een teken van onmacht. Veel boze mensen reageren en zijn het eens met Johan, maar eigenlijk zeggen ze dat te zwak zijn om zelf wat tegen de agressie wat te doen.
Zie jij ook maar enige zelfreflectie bij de mocrogemeenschap? Het is altijd generalisatie, bagatelliseren en de schuld van Wilders of geen stageplek.quote:Op maandag 18 april 2016 16:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik weet niet of dat jij het hebt meegekregen, meneer Derksen moest zelfs al eens Gouda verlaten omdat hij werd weggetreiterd door de Marokkaantjes daar. Marokkaantjes omdat het kinderen waren. Hij had zijn woning te koop aangeboden, de koper zag af toen hij vernam waarom zoveel mensen in Gouda het stadje wouden verlaten. Veel later (mid/eind jaren 0) kon hij op een gegeven moment niet veilig het hoofdkantoor verlaten omdat het belegerd werd door Marokkaantjes. Ik begijp maar al te goed dat hij geen zin meer heeft om met dooddoenende nuanceringen te komen wanneer hij signalen opvangt van veel amateurclubs dat die problemen hebben door deze groep leden. Het liefst zou ik hebben dat het een nonkwestie is maar helaas, het is aan de goede mensen in die groep om zelf eens stevig op te treden tegen de rotte appels in hun groep, tot die tijd zal het stigma aan heel de groep kleven. Dan kan je stellen dat dat niet correct is, dat dat niet mag, dat dat incorrect is en wat niet allemaal nog meer maar we zien al jarenlang dat dit is hoe het werkt.
Je hebt domineren en laten domineren. Wie heeft er schuld?quote:Op maandag 18 april 2016 16:22 schreef Maastoren het volgende:
[..]
Je snapt er helemaal geen kloot van.
Mee eens. Natuurlijk zijn het niet alle Marokkanen. Ik zit bijv. bij twee Marokkanen in het voetbalelftal en dat zijn echt topgozers. Maar wanneer ik tegen ploegen speel met veel Marokkaanse voetballers levert dit regelmatig problemen op.quote:Op maandag 18 april 2016 16:33 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Zie jij ook maar enige zelfreflectie bij de mocrogemeenschap? Het is altijd generalisatie, bagatelliseren en de schuld van Wilders of geen stageplek.
Het is nooit eens de kutmentaliteit van een flink deel van de berberjeugd.
Je kan wel dom zitten lullen maar je begrijpt dondersgoed wat ik bedoel. Een voetbalclub moet voor een kind geen jungle zijn waar het recht van de sterkste geldt maar een veilige omgeving.quote:Op maandag 18 april 2016 16:41 schreef Homey het volgende:
[..]
Je hebt domineren en laten domineren. Wie heeft er schuld?
Er zijn wel mensen als Marcouch en Yassin Elforkani, maar volgens mij worden die na kritische uitspraken toch wel als een soort van nestbevuilers gezien door een groot deel van de eigen gemeenschap.quote:Op maandag 18 april 2016 16:43 schreef FH_2 het volgende:
[..]
Mee eens. Natuurlijk zijn het niet alle Marokkanen. Ik zit bijv. bij twee Marokkanen in het voetbalelftal en dat zijn echt topgozers. Maar wanneer ik tegen ploegen speel met veel Marokkaanse voetballers levert dit regelmatig problemen op.
Er zou daarom eens een Marokkaan op moeten staan en de problemen moeten erkennen. Zonder erkenning zijn de problemen ook niet op te lossen. Ook de KNVB speelt hierin een rol die nu alles glashard lopen te ontkennen, maar zelf ook dondersgoed weten dat er iets aan de hand is.
quote:'Steken scheids is poging tot doodslag'
De man die zaterdag bij een voetbalwedstrijd in Den Hoorn met een stanleymes in de richting van de scheidsrechter stak, blijft twee weken vastzitten op verdenking van poging tot doodslag.
Dat meldt het Openbaar Ministerie maandag.
http://www.telegraaf.nl/b(...)tot_doodslag___.html
Ik heb meer sympathie voor Aboutaleb dan voor Marcouch. Ik heb hem nog niet op onzin betrapt maar hij is minder polariserend. De goede balans.quote:Op maandag 18 april 2016 16:54 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Er zijn wel mensen als Marcouch en Yassin Elforkani, maar volgens mij worden die na kritische uitspraken toch wel als een soort van nestbevuilers gezien door een groot deel van de eigen gemeenschap.
Dat lijkt me niet onterecht.quote:'Steken scheids is poging tot doodslag'
De man die zaterdag bij een voetbalwedstrijd in Den Hoorn met een stanleymes in de richting van de scheidsrechter stak, blijft twee weken vastzitten op verdenking van poging tot doodslag.
Dat meldt het Openbaar Ministerie maandag.
Zou moeten is wat anders dan in de praktijk goed handhaven. Je wilt ook geen slappe kindjes opvoeden, het zijn geen weekdieren.quote:Op maandag 18 april 2016 16:46 schreef Maastoren het volgende:
[..]
Je kan wel dom zitten lullen maar je begrijpt dondersgoed wat ik bedoel. Een voetbalclub moet voor een kind geen jungle zijn waar het recht van de sterkste geldt maar een veilige omgeving.
bronquote:Sylvana Simons vindt Johan Derksen respectloos
Sylvana Simons vindt de manier waarop Johan Derksen in Voetbal Inside het Marokkanenprobleem in het voetbal aan de kaak heeft gesteld, respectloos. Dat heeft ze gezegd in het tv-programma De Nieuwe Maan. Simons: “Wat me opviel is niet zo zeer de constatering die hij uitspreekt – ik weet ook niet of het waar is of niet - maar zijn uitspraak: ‘Ik zal wel worden weggezet als racist, maar dat kan me dus geen reet schelen.’ Dat maakt alles wat hij daarvoor gezegd heeft respectloos.“
De kritiek dat Derksen een hele groep wegzet en generaliseert, deelt Simons. “Absoluut, en dat doet hij bewust.”
De voormalig TV Makelaar-presentatrice vindt dat heel jammer. “Als hij het probleem respectvol aan zou willen kaarten, weet ik zeker dat hij een andere route zou nemen.”
“Het gaat hem niet om het oplossen of het aankaarten van een probleem. Het gaat hem om het poneren van een racistische stelling en daar is hij trots op en daar is hij blij mee.”
Simons ergert zich niet alleen aan Derksen, maar ook aan de Duitse satiricus Jan Böhmermann, die de Turkse president Erdogan op de hak nam. “Ik denk dat echte satire altijd respect heeft voor het onderwerp.”
“Het was in mijn optiek grappiger geweest als hij had gezegd: ‘Erdogan is zó’n fantastische man, hij kan zó goed regeren, hij heeft zó veel respect voor vrouwen.’ Dat is volgens mij satire.”
Overigens is de kans groot dat Simons vanavond wéér in een praatprogramma zit. Vanochtend werd namelijk bekend dat de Amerikaanse soulzanger Billy Paul is overleden.
Sylvana Simons is de grooste drol die Nederland kent. Oh.. en niet omdat ze toevallig donker is, maar omdat het gewoon een obtzettende doos is. Ziet in alles racisme en zoekt dan elke keer de publiciteit. Misselijkmakendquote:
Waarom besteden media nog aandacht aan die domme doos?quote:
Heel erg logisch, je hebt geen idee of dat het probleem speelt of niet maar je besluit wel eventjes dat hij een hele groep wegzet en dat hij generaliseert omdat hij het probleem benoemt. Normaal gesproken zou ik een cursusje logica aanraden maar ik vermoed dat dat bij haar niet gaat baten.quote:“Wat me opviel is niet zo zeer de constatering die hij uitspreekt – ik weet ook niet of het waar is of niet -
De kritiek dat Derksen een hele groep wegzet en generaliseert, deelt Simons. “Absoluut, en dat doet hij bewust.”
Natuurlijk interesseert hem dat helemaal niet aangezien je voor zoveel flauwekul die onwelgevallig is bij sommige mensen in het kamp van extreemrechts wordt geplaatst omdat diezelfde mensen niet in staat of bereid zijn om het gewoon over de inhoud te hebben.quote:“Wat me opviel is niet zo zeer de constatering die hij uitspreekt – ik weet ook niet of het waar is of niet - maar zijn uitspraak: ‘Ik zal wel worden weggezet als racist, maar dat kan me dus geen reet schelen.’ Dat maakt alles wat hij daarvoor gezegd heeft respectloos.“
Van satire begrijpt ze niets en ze heeft geen gevoel voor humor. Dat laatste wisten we al. Bij satire neem je per definitie iemand op de hak en ze namen deze dictator/autocraat op de hak omdat ze respect hebben voor het onderwerp (mensenrechten, persvrijheid...).quote:Simons ergert zich niet alleen aan Derksen, maar ook aan de Duitse satiricus Jan Böhmermann, die de Turkse president Erdogan op de hak nam. “Ik denk dat echte satire altijd respect heeft voor het onderwerp.”
Nee, dat is sarcasme en ironie (moeilijk te duiden in dit specifieke geval), satire is echt iets anders.quote:“Het was in mijn optiek grappiger geweest als hij had gezegd: ‘Erdogan is zó’n fantastische man, hij kan zó goed regeren, hij heeft zó veel respect voor vrouwen.’ Dat is volgens mij satire.”
Niet overdrijven, we hebben ook nog Kwinsie Gario.quote:Op maandag 25 april 2016 17:39 schreef FH_2 het volgende:
Sylvana Simons is de grooste drol die Nederland kent.
Dat zij dom is daar kan zij weinig aan doen maar de media moeten haar dan ook niet de hele tijd aan het woord laten over dit soort kwesties.quote:Oh.. en niet omdat ze toevallig donker is, maar omdat het gewoon een obtzettende doos is.
Dat zij daar belang bij heeft is duidelijk maar wat bezielt die media? Het bekende incestverhaal bij ons BN'er-wereldje? Het is duidelijk dat veel kijkers en lezers zich groen en geel ergeren als zij weer aan het woord komt, dat is niet goed voor het betreffende medium, of juist wel omdat mensen ernaar kijken en het lezen omdat ze zich erover opwinden?quote:Op maandag 25 april 2016 17:55 schreef SuperHarregarre het volgende:
Simons is dan ook een TV-personage, ze heeft geen persoonlijkheid dus de term personage is beter denk ik, die het zoeken naar spijkers op laag water tot een kunst heeft verheven. Nu heeft ze weer iets waardoor ze in de media kan verschijnen. Elke keer als een muzikant sterft, juicht Sylvana's portemonnee.
Waarom zou hij respectvol zijn over Marokkanen die het amateurvoetbal verneukenquote:
Dat moet je met een fluwelen handschoen benaderen, die hebben een kansarme jeugd gehad.quote:Op maandag 25 april 2016 18:37 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Waarom zou hij respectvol zijn over Marokkanen die het amateurvoetbal verneuken
Ach je hebt gelijk. Quinsy is een grotere drol, al ontlopen ze elkaar niet veel.quote:Op maandag 25 april 2016 17:46 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Niet overdrijven, we hebben ook nog Kwinsie Gario.
[..]
Dat zij dom is daar kan zij weinig aan doen maar de media moeten haar dan ook niet de hele tijd aan het woord laten over dit soort kwesties.[ afbeelding ]
Het lijkt me logisch dat hij schijt heeft aan Sylvana.quote:Op maandag 25 april 2016 21:10 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Derksen heeft volkomen schijt aan Sylvana, zojuist in VI. Wat een wereldvent!![]()
quote:De verslagenheid onder Marokkaanse jongeren
Niemand keek ons aan
Tegenwicht bieden in het ‘Marokkanen-debat’ is geen dankbare taak, weet Hassan Bahara uit eigen ervaring. Het is frustrerend, nee – woestmakend.
door Hassan Bahara
Voor Choukri
VIJFENTWINTIG JAAR terug was ik een briljant voetballertje, al zeg ik het zelf. Sierlijk, technisch, en volstrekt solistisch. Een echt straatvoetballertje. Teambelang bestond niet, alleen eigenbelang. Nooit de bal afgeven, eerst nog een mannetje zoekspelen, dan nog eentje, en dan missen terwijl je teamgenoot druk gebaart dat hij helemaal vrij staat. Maar dat is zijn probleem. Ik ben de ster van het pleintje. Het gaat om mijn onnavolgbare acties.
Ik was dus totaal niet geschikt voor het voetbal zoals het gespeeld wordt bij voetbalclubs en waar je erin gestampt krijgt dat je altijd een ‘balletje breed moet leggen’ en altijd ‘de vrije man’ moet zoeken. Bij clubs werd je direct uit het veld gehaald als je te vaak ging pingelen en jezelf vastliep in het strafschopgebied. Bij voetbalclubs moest je niet vergeten dat je in dienst stond van het team en niet andersom.
En toch stapten ik en een paar buurjongens op een dag op de fiets en zetten koers richting DWS (Door Wilskracht Sterk) bij Amsterdam-Sloterdijk om daar om inschrijfformulieren te vragen. We wilden profvoetballer worden en zulke ambities kon je het best verwezenlijken door jezelf op een echt voetbalveld van gras in de kijker te spelen. DWS was het beste startpunt voor zo’n carrière. Ruud Gullit en Frank Rijkaard waren er ook ooit begonnen en naar we hadden begrepen had DWS korte lijntjes met de jeugdafdeling van Ajax. Mijn vrienden en ik dachten aan een jaar of twee genoeg te hebben om het rood-wit van Ajax aan te kunnen trekken.
Het liep anders. Althans, voor mij en Mohammed. Mijn Ghanese buurjongen Eric lukte het wel. Binnen twee jaar zat hij bij Ajax en doorliep hij de jeugdopleiding om daarna een paar jaar voort te ploeteren in de net-niet categorie van de Eerste Divisie.
Ik maakte het seizoen niet eens af bij DWS. Ik mikte op een plek bij de D1, maar uiteindelijk werd ik niet eens goed genoeg geacht voor de D2 en werd ik geplaatst bij de brekebenen van de D3. We verloren alle wedstrijden, soms zelfs met meer dan tien doelpunten verschil. Aan mijn verfijnde pleintjesvoetbaltechniek had ik niets. De tegenstander – vaak uit de kluiten gewassen blonde jongens – telde te veel spelers, de grasvelden waren te groot voor snelle, korte soloacties. Ik kon een man uitspelen, een tweede, misschien zelfs een derde, maar dan dook er altijd wel een vierde op, en die trapte dan de bal uit mijn voeten. Aan verdedigen deed ik niet. Bij balverlies schold ik op alles en iedereen en bleef ik op dezelfde plek staan, wachtend totdat ik weer aan een hopeloze soloactie kon beginnen. Ik geloof dat DWS D3 een van de slechtste teams in de clubgeschiedenis moet zijn geweest en ik heb daar een bijdrage aan geleverd met mijn volstrekt zelfzuchtige spel.
AFGELOPEN WEEKEND plaatste iemand op Twitter een foto van een glas Marokkaanse muntthee dat hij nuttigde in de kantine van DWS. Het stond er niet met zoveel woorden, maar de tweet was bedoeld als een sneer naar voetbaljournalist Johan Derksen die vorige week een soort van nationaal debat losmaakte over Marokkaanse jongens die de cultuur bij amateurclubs verpesten. Volgens Derksen douchen Marokkaanse jongens met hun onderbroek aan, hebben ze een grote bek, en hebben hun ouders niet veel op met het vrijwilligerswerk dat nodig is om amateurclubs draaiende te houden. Of het Nederlandse voetbal een Marokkanen-probleem heeft, was de grote vraag die Derksen opwierp.
Ik moest door de foto denken aan mijn mislukte avontuur bij DWS. Ik mislukte er omdat ik meer van pingelen hield dan van samenspel. Maar er speelde meer. Uiteindelijk ben ik ook gestopt omdat mijn ouders het contributiegeld niet konden opbrengen. DWS was een uitstekende amateurclub, maar ook een relatief dure. Het was een opluchting toen ik stopte: niet langer kreeg ik mijn teamleider achter mij aan met de vernederende vraag wanneer ik eens met het contributiegeld over de brug kwam.
Nog iets wat mijn ouders nalieten: mij naar uitwedstrijden rijden. Mijn moeder was te druk met de rest van het gezin. Mijn vader had het geld niet altijd om zijn tank vol te gooien. Hetzelfde gold voor de ouders van mijn voornamelijk Turkse en Marokkaanse teamgenoten. Heel soms was er wel een vader met wie we konden meerijden. Maar die had maar plaats voor een paar jongens. Het gebeurde vaak dat maar een deel van ons team vervoer kon regelen naar de uitwedstrijd. Dan werd de wedstrijd afgelast omdat we niet compleet waren.
Mijn clubavontuur mislukte ook omdat jongens wanneer ze alleen zijn ontzettend baldadig kunnen zijn. Als er geen ouder in de buurt is om ze te corrigeren gaan ze zich vanzelf misdragen. Ik was geen vechtersbaasje, mijn teamgenoten ook niet, maar als we de kans zagen om bij een uitwedstrijd te klieren, dan grepen we die met beide handen aan. Ik kan mij nog goed de ongein herinneren – kleedkamers overhoop halen, ballen de sloot in trappen – die ons een slechte reputatie bij de clubleiding van DWS opleverde. Uiteindelijk werd mijn team omal deze redenen uit de competitie gehaald. Te slecht, geen betrokken ouders, wanbetalend, onhandelbaar.
MOET IK DERKSEN gelijk geven? Kun je ons Marokkanen inderdaad maar beter niet binnen je club halen als je iets van de oorspronkelijke cultuur en sfeer wilt behouden?
Later ben ik bepaalde zaken bij DWS scherper gaan zien. De eerste keer dat wij, Marokkaantjes van twaalf jaar, de kantine van DWS binnenstapten viel iedereen stil. Niemand keek ons aan. We moeten zelf aangevoeld hebben dat we er niet gewild waren en uiteindelijk vertrokken we. Dit was dus ‘clubcultuur’. Ik ben daarna maar zelden de kantine binnen geweest. Je moest blijkbaar een bepaald type – oud, blank, snordragend – zijn om je er op je gemak te voelen en niet weggekeken te worden. Het hield me op een bepaalde manier op afstand van de club. Ik was trots op mijn blauw-zwarte DWS-shirt en ik trainde er graag, maar de kantine, het hart van de club, was niet het meest vriendelijke terrein voor iedereen die op mij leek.
Ik kan me ook geen verregaande betrokkenheid van de clubleiding met ons van de D3 herinneren. In dat opzicht leek zij wel op onze ouders. De clubleiding had vooral oog voor de D1. Dat team telde, op Eric na, alleen maar autochtone jongens. Hun ouders waren het soort ouders dat de club graag zag. Betrokken, aanwezig bij trainingen en wedstrijden. Ouders die meedraaiden in het vrijwilligerswerk. Ouders die in de rij stonden om andere spelertjes van de D1 naar wedstrijden te rijden. Ouders die in de kantine hingen.
Een keer, tijdens een trainingsavond, voer een moeder uit tegen een paar clubleiders van DWS. Ik weet niet meer in welk team haar zoon speelde, maar het was haar ook opgevallen dat de D1-spelers nooit gebrek aan vervoer hadden. Waarom werd zo’n overschot aan auto’s niet gebruikt om ook de spelers van de D3 op de plaats van bestemming te krijgen? Of waren zij het niet waard?, vroeg de moeder. De clubleiders waren stil en keken beteuterd voor zich uit.
Misschien was het te veel gevraagd om de gebrekkige betrokkenheid en armlastigheid van onze ouders tot het probleem van de D1-ouders te maken. Maar god, wat had het gescheeld als maar één of twee van die D1-ouders ons hadden betrokken bij de clubcultuur en hun mooie, ruime auto’s ook voor ons inzetten.
KUNNEN WE ER zeker van zijn dat DWS er alles aan heeft gedaan om mij bij de clubcultuur te betrekken? Is mijn mislukking bij DWS echt alleen te wijten aan mijn solistische spel en aan mijn armlastige en weinig betrokken ouders?
Waarom stel ik deze vragen? Ik onderken dat de Marokkaanse aanwas bij voetbalclubs niet altijd vlekkeloos zal lopen. Maar als we van het benoemen zijn, van het onder ogen zien van feiten, dan moet je ook de starre en soms onwelkome cultuur bij voetbalclubs in beschouwing nemen. Marokkanen noch voetbalclubs dragen de volledige schuld voor dit probleem.
Maar kijk mij eens genuanceerd proberen te zijn, terwijl dit hele ‘debat’ werd aangezwengeld door iemand die absoluut niet geïnteresseerd is in nuances. Dit is gewoon de zoveelste oprisping van Derksens Marokkanen-fobie. ‘Ik moet me zien te beheersen, ik mag niet generaliseren, maar ik heb er moeite mee ze niet allemaal over een kam te scheren als kut-Marokkanen’, schreef Derksen in 2007 in Voetbal International . Derksen schreef het artikel na een voetbalwedstrijd tussen Marokko en Nederland waarbij een flink deel van het Marokkaans-Nederlandse publiek zich ernstig misdroeg. Erg zijn best om zich te beheersen of om niet te generaliseren doet Derksen echter niet. Dit schrijft hij een paar zinnen later: ‘Marokkaanse jongeren hebben bij mij, als ervaringsdeskundige, weinig krediet meer.’ Waarna Derksen allerlei voorvallen en ervaringen opsomt die hij bij elkaar voldoende acht om een oordeel te vellen over alle Marokkaanse jongeren. Het frustrerende aan deze hele zaak zijn niet eens zozeer Derksens discutabele opvattingen over Marokkanen. Het is ook niet de beschamende gang van zaken bij media en politiek die Derksen een gunst verlenen door zijn praatjes tot ‘kwestie’ te bombarderen. Wat frustreert is dat Marokkanen gedwongen worden om erop te reageren. Zij zijn het die moeten vertellen dat Derksen het heus niet bij het rechte eind heeft, dat de zaak echt anders ligt, dat hun argumenten echt niet voor ‘slachtofferschap’ aangezien moeten worden.
Maar tegenwicht aan Derksen moeten leveren is geen dankbare taak, het is een vernederende taak – het komt uiteindelijk neer op het bedelen om wat respect, om wat redelijkheid. Voetbalkenner Derksen maakt tussen twee trekjes aan zijn sigaar door de Marokkanen collectief tot probleem; aan de Marokkanen vervolgens de taak om publiekelijk te bewijzen dat ze echt niet collectief en inherent problematisch zijn. Zei ik dat dat frustrerend is? Ik bedoelde woestmakend.
Derksen is niet de enige ‘opiniemaker’ die Marokkanen geregeld in een hoek dwingt. Iedereen die om aandacht verlegen zit kan ‘een probleem’ met Marokkanen aankaarten. Je zult niet om feiten gevraagd worden. Beweren dat niemand een bepaald probleem met Marokkanen durft aan te kaarten verleent je al een air van geleerdheid. In opiniërend en politiek Nederland wemelt het helaas van zulke geleerde probleemaankaarters. Er gaat geen maand voorbij zonder dat ze Marokkanen op de knieën krijgen, smekend om een waardige behandeling.
Als deze maandelijkse oefening in vernedering al zo’n woestmakend effect op mij heeft, wat doet het dan met Marokkanen die jonger zijn dan ik, die niet een veilig middenklassebestaan in de ruimdenkende grachtengordel als verdedigingslinie om zich heen hebben?
DE AFGELOPEN MAANDEN nam ik een paar scp-rapporten door die bij elkaar een inktzwart beeld schetsen van een generatie migrantenjongeren die zich in toenemende mate afgewezen voelt door de Nederlandse samenleving. Het ‘multiculturele debat’ – waar de Johan Derksens van dit land dominant in zijn – ervaren deze jongeren als een uitputtingsslag die al een jaar of vijftien aanhoudt. Het multiculturele debat beschouwen zij als een georganiseerde terechtwijzing waarbij de politiek, media, en de rest van Nederland hun op hoge toon vertellen wat er allemaal niet deugt aan hun religie, cultuur, hun overtuigingen.
De frustratie hierover is het grootst bij de migrantenjongeren die al op grote afstand staan van de Nederlandse samenleving, de jongeren met weinig scholing, met weinig perspectief op de arbeidsmarkt. De ervaren acceptatie onder deze groep migrantenjongeren is door de voortdurende aanvallen op hun etnische en religieuze identiteit in een vrije val terechtgekomen. Dat is vooral goed te merken in een scp-rapport als Werelden van verschil (2015) waarin Turkse en Marokkaanse jongeren aan het woord gelaten worden. Teleurstelling over het vijandige klimaat en afwijzing van de Nederlandse samenleving kleuren hun uitspraken. Hun weerbaarheid is grotendeels gesleten.
‘De weerspiegeling van de maatschappij, ik voel me niet vertegenwoordigd’, zegt een anonieme respondent. ‘Op wie ik ook stem, ik heb het gedaan, maar ik voel me helemaal niet vertegenwoordigd.’
‘Ook het gezeik met de pvv’ , reageert een andere respondent, ‘waarom stond er niemand op van al die linkse partijen, om daar kritiek op te leveren en iets van te zeggen en iets aan te doen? Kennelijk kan het allemaal, dus waarom stem ik dan?’
Ik kan de reacties op dit uitspraken al uittekenen. Deze respondenten lijden aan ‘slachtofferschap’, ze zien de zaken niet meer in proportie. Nederland is – ondanks een Wilders en een Derksen – een aangenaam land voor migrantenkinderen.
Ik wil deze jongeren niet voorhouden dat alles verloren is, dat Nederland een fundamenteel onleefbaar land is, maar evenmin kan ik ze vertellen dat in Nederland hun waardigheid en zelfrespect te allen tijde gewaarborgd is. Dat kan niet in een land met een minister-president die migrantenjongeren voorhoudt dat ze arbeidsdiscriminatie maar te boven moeten komen door zich in te vechten. Het is moeilijk om ze een gevoel voor proportionaliteit voor te houden als een minister – Edith Schippers – legitimiteit aan Johan Derksens schimpscheuten verleent door te beweren dat Derksen ‘een reëel probleem’ constateert. Ik kan ze hun pessimisme en verslagenheid niet kwalijk nemen, want ze leven in een land waar de virtueel grootste politieke partij wordt aangevoerd door iemand die ‘minder Marokkanen’ wil ‘regelen’. Ze leven in een land waar een triviale tv-persoonlijkheid hen collectief verdacht kan maken.
De verslagenheid onder deze migrantenjongeren haal je niet weg door ze te vertellen dat ze eelt op de ziel moeten kweken. Dat is een gratuit advies dat je alleen over de lippen kunt krijgen als je niet aan de ontvangende kant van de klappen staat. Klappen die uitgedeeld worden door politici en mediafiguren die niet malen om proportionaliteit of medemenselijkheid.
Maar wat nu? Het gevoel van afwijzing en uitsluiting onder migrantenkinderen is gepeild. De effecten van een continue ondermijning van hun eigenwaarde zijn geschetst. Wat is een uitweg uit deze ontmoedigende toestand, en wie moet wat precies doen om daarvoor te zorgen?
Grote vragen. Misschien te groot om door mij beantwoord te worden. Ik kan alleen een suggestie opwerpen.
‘Het is belangrijk om te weten of zij (migrantenjongeren – hb) afstand nemen, of op afstand worden gezet?’ stelde minister Lodewijk Asscher toen hij het scp-rapport Werelden van verschil in ontvangst nam. ‘Wenden zij zich uit onwil van de samenleving af of worden ze weggezet – of een combinatie hiervan?’
Dat is een zinnige vraag die een goed antwoord verdient. Ik geloof zelf dat er sprake is van een samenspel van factoren. Ik neem mijn ervaring bij DWS als voorbeeld, hoe volstrekt particulier dat ook mag zijn. Naar mijn idee is er wel een dynamiek in te herkennen die voor meer staat. Ik mislukte bij DWS door een combinatie van factoren, met mijn solistische spel op de eerste plaats, de geringe betrokkenheid van mijn armlastige ouders op tweede plaats, en de ondoordringbare en soms onvriendelijke voetbalcultuur bij DWS op de derde plaats. Er valt zeker een discussie te voeren over welke van de drie factoren de grootste rol speelde in mijn mislukte avontuur. Maar vast staat in ieder geval dat ze alledrie in meer of mindere mate een rol hebben gespeeld. Ik draag schuld, mijn ouders dragen schuld, de voetbalcultuur bij DWS draagt schuld. Dit is de eerlijkste analyse die ik kan bedenken. Alleen mij, mijn ouders, mijn achtergrond de schuld geven voor mijn pijnlijke vertrek bij DWS is oneerlijk. Alleen de voetbalcultuur bij dws de schuld geven is evengoed oneerlijk.
Dezelfde eerlijkheid moet ook betracht worden in de analyse van de onvrede en frustratie die zo sterk leven onder migrantenjongeren. Hoe zetten deze jongeren zichzelf op afstand van de Nederlandse samenleving, en hoe worden ze op afstand gezet door de Nederlandse samenleving? Deze vragen moeten gesteld worden in de context van een respectvol debat, ver weg van het cynische derksensiaanse ‘benoemen’ dat vooral voortkomt uit een luie en hooghartige minachting voor mensen die allemaal als één pot nat worden beschouwd.
Ook in de context van een respectvol debat kunnen de antwoorden op bovenstaande vragen pijnlijk zijn voor alle betrokken partijen. Maar die antwoorden zullen in ieder geval beter te slikken zijn dan de kwetsende en stigmatiserende praatjes van de horkerige probleemaankaarters.
MISSCHIEN BEN IK NAÏEF, maar ik geloof echt dat het heilzaam voor iedereen zal zijn als het debat over de multiculturele samenleving deze eerlijke en respectvolle koers gaat varen. Ik wil het geloven, ik moet het geloven. Want er is sprake van een verslagenheid, van een woede en frustratie onder migrantenjongeren die mij de adem doet stokken. Ik haal dat niet alleen uit de scp-rapporten. Ik kom het ook tegen in mijn journalistiek werk, steeds vaker, en steeds meer. Daar moet iets tegenover gesteld worden, een uitweg. Want het idee dat die verslagenheid hand over hand toeneemt en ook vat heeft op de jongste generatie migrantenjongeren is een ontwikkeling die mijn hart breekt.
(Dit is het laatste stuk van Hassan Bahara in De Groene. Volgende maand begint hij als redacteur bij de Volkskrant)
https://twitter.com/Bjheijne/status/723092985731252224
Dit idd. Verder wel mooi geschreven "het ligt ook wel een beetje aan ons" stuk - het is iig een eerste stapje.quote:Op donderdag 5 mei 2016 08:29 schreef de_boswachter het volgende:
Leuk verhaal, helemaal gelezen. Heel veel zieligheid opgesomt, maar meneer Bahara vergeet even een uitleg te geven waarom 'Marokkaanse' teams zo vaak bij excessen zijn betrokken. Of is de oorzaak dat ze boos zijn omdat de tank van de auto niet vol zat en moet dat legitiem zijn?
Beter presenteert de KNVB laffe bende uit Zeist eens een rapport met echte cijfers.
Ik ben hier zo'n beetje gestopt met lezen:quote:Op donderdag 5 mei 2016 08:29 schreef de_boswachter het volgende:
Leuk verhaal, helemaal gelezen. Heel veel zieligheid opgesomt, maar meneer Bahara vergeet even een uitleg te geven waarom 'Marokkaanse' teams zo vaak bij excessen zijn betrokken. Of is de oorzaak dat ze boos zijn omdat de tank van de auto niet vol zat en moet dat legitiem zijn?
Beter presenteert de KNVB laffe bende uit Zeist eens een rapport met echte cijfers.
Net alsof dat maar normaal moet zijn.quote:Mijn clubavontuur mislukte ook omdat jongens wanneer ze alleen zijn ontzettend baldadig kunnen zijn. Als er geen ouder in de buurt is om ze te corrigeren gaan ze zich vanzelf misdragen.
Is dat gebruikelijk? Dat ouders van team A de spelers van team B naar hun uitwedstrijd gaan brengen?quote:Op donderdag 5 mei 2016 06:12 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Een Marokkaan vertelt over zijn ervaring bij voetbalclub DWS.
[..]
ja, dat vindt Bahara zoals we hierboven zelf kunnen lezen. Maar is dat ook zo?quote:Op donderdag 5 mei 2016 09:07 schreef DrDentz het volgende:
Het is de schuld van de blanke D1-ouders dat zij niet met hun dikke bakken de D3-mocros naar hun uitwedstrijd brachten. Want geen van hun ouders had geld voor benzine.
Normaal in de zin van dat het idd vaak het geval is, is het.quote:Op donderdag 5 mei 2016 08:40 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Ik ben hier zo'n beetje gestopt met lezen:
[..]
Net alsof dat maar normaal moet zijn.
Het is zeer ongebruikelijk dat ouders spelers van andere teams wegbrengen. Ik durf zelfs te stellen dat zoiets bij geen enkele amateurclub gebeurt.quote:Op donderdag 5 mei 2016 09:14 schreef computergirl het volgende:
[..]
ja, dat vindt Bahara zoals we hierboven zelf kunnen lezen. Maar is dat ook zo?
Niet gelezen.quote:Op donderdag 5 mei 2016 06:12 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Een Marokkaan vertelt over zijn ervaring bij voetbalclub DWS.
[..]
Hij zegt dan ook niet dat het gebruikelijk is. Hij vindt kennelijk dat het wel bij een clubcultuur zou moeten horen.quote:Op donderdag 5 mei 2016 09:24 schreef Platina het volgende:
[..]
Het is zeer ongebruikelijk dat ouders spelers van andere teams wegbrengen. Ik durf zelfs te stellen dat zoiets bij geen enkele amateurclub gebeurt.
Tuurlijk is dat niet gebruikelijk, je gaat toch niet vrijwillig andermans kinderen naar een uitwedstrijd bengen. Mijn ouders vonden de eerste paar keer van het seizoen nog wel leuk, daarna hadden ze ook weinig zin meer en was het meer een verplichting. Laat staan dat ze een ander team hadden moeten rijden.quote:Op donderdag 5 mei 2016 08:58 schreef computergirl het volgende:
[..]
Is dat gebruikelijk? Dat ouders van team A de spelers van team B naar hun uitwedstrijd gaan brengen?
Het lijkt mij nogal een belasting, je bent de halve dag kwijt
mooi he, maar omdat ze geen marokkanen van een ander team wilden brengen zijn het racistenquote:Op donderdag 5 mei 2016 09:40 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Tuurlijk is dat niet gebruikelijk, je gaat toch niet vrijwillig andermans kinderen naar een uitwedstrijd bengen. Mijn ouders vonden de eerste paar keer van het seizoen nog wel leuk, daarna hadden ze ook weinig zin meer en was het meer een verplichting. Laat staan dat ze een ander team hadden moeten rijden.
Marokkaanse ouders verdommen het om zelf te rijden, luie ouders.quote:Op donderdag 5 mei 2016 09:50 schreef bijdehand het volgende:
[..]
mooi he, maar omdat ze geen marokkanen van een ander team wilden brengen zijn het racisten
"Entitlement" he. Omdat je Marokkaan bent moet er van alles voor je gedaan worden en hoef je zelf niets. Iedere andere mening is racisme.quote:Op donderdag 5 mei 2016 09:50 schreef bijdehand het volgende:
[..]
mooi he, maar omdat ze geen marokkanen van een ander team wilden brengen zijn het racisten
Het argument van de schrijver was dat ouders van Marokkaanse ouders vaak geen geld voor benzine hadden. En verder gaf hij toe dat die ouders ook niet betrokken waren. Voor dat laatste gaf hij wel helaas de clubs de schuld.quote:Op donderdag 5 mei 2016 09:53 schreef JeSuisDroppie het volgende:
[..]
Marokkaanse ouders verdommen het om zelf te rijden, luie ouders.
Ook dat staat er niet.quote:Op donderdag 5 mei 2016 09:50 schreef bijdehand het volgende:
Zo denkt de gemiddelde mocro nu eenmaal: het ligt altijd, maar dan ook echt ALTIJD aan een ander.quote:Op donderdag 5 mei 2016 08:40 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Ik ben hier zo'n beetje gestopt met lezen:
[..]
Net alsof dat maar normaal moet zijn.
in het kader van de discussie en het onderwerp van zijn betoog staat dat er wel.quote:
Nee. Want hij verwijst zelfs uitdrukkelijk naar een ander (niet Marokkaans) die het op zou hebben geworpen.quote:Op donderdag 5 mei 2016 09:59 schreef bijdehand het volgende:
[..]
in het kader van de discussie en het onderwerp van zijn betoog staat dat er wel.
Altijd zijn anderen schuldig.quote:Op donderdag 5 mei 2016 09:56 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Het argument van de schrijver was dat ouders van Marokkaanse ouders vaak geen geld voor benzine hadden. En verder gaf hij toe dat die ouders ook niet betrokken waren. Voor dat laatste gaf hij wel helaas de clubs de schuld.
Paupers worden tegenwoordig bevestigd in hun beeld dat de rijken verantwoordelijk zijn voor hum ellende. Met dank aan Roemer cs.quote:
En aangezien veel rijke mensen van Joodse komaf zijn is het cirkeltje weer bijna rondquote:Op donderdag 5 mei 2016 10:17 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Paupers worden tegenwoordig bevestigd in hun beeld dat de rijken verantwoordelijk zijn voor hum ellende. Met dank aan Roemer cs.
Ja, daar viel mij de bek ook van openquote:Op donderdag 5 mei 2016 09:07 schreef DrDentz het volgende:
Het is de schuld van de blanke D1-ouders dat zij niet met hun dikke bakken de D3-mocros naar hun uitwedstrijd brachten. Want geen van hun ouders had geld voor benzine.
Gisteren op Rtl nieuws een item over de autobranden in Ede.quote:Op donderdag 5 mei 2016 08:29 schreef de_boswachter het volgende:
Leuk verhaal, helemaal gelezen. Heel veel zieligheid opgesomt, maar meneer Bahara vergeet even een uitleg te geven waarom 'Marokkaanse' teams zo vaak bij excessen zijn betrokken.
dat hadden die clubleiders dan even moeten toelichten, want nu wordt hun zwijgen geïnterpreteerd als 'we hebben gelijk en hunnie staan met bek vol tanden'quote:Op donderdag 5 mei 2016 11:11 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Ja, daar viel mij de bek ook van open![]()
Weer typisch Marokkaanse vind ik dat die D3 ouders verontwaardigd zijn dat die rijke patsers hun kinderen niet meenemen.
En meestal voetbalt de D3 en de D1 niet bij dezelfde club hun uitwedstrijd, dus dat is nog wel wat geregel en extra km's die er gemaakt moeten worden.
Dat mensen van joodse komaf doorgaans de financiën beter op orde hebben maakt niet dat veel rijken van joodse komaf zijn. Daarvoor zijn er te weinig overgebleven zeg maar...quote:Op donderdag 5 mei 2016 10:26 schreef Kassamiep het volgende:
En aangezien veel rijke mensen van Joodse komaf zijn is het cirkeltje weer bijna rond
En toch was het, zo gaat het verhaal, geen Marokkaanse die de vraag opriep.quote:Op donderdag 5 mei 2016 11:11 schreef bluemoon23 het volgende:
Ja, daar viel mij de bek ook van open![]()
Weer typisch Marokkaanse vind ik dat
Volgens mij komt dit doordat begrippen zoals introspectie en zelfreflectie haast niet bekend zijn binnen de dogmatiek van de islam, een van de grootste vormende factor van de cultuur van deze bevolkingsgroep.quote:Op donderdag 5 mei 2016 11:37 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Gisteren op Rtl nieuws een item over de autobranden in Ede.
Een lokale jongere (Marokkaans zo te zien) werd gevraagd waarom hij dacht de branden werden gesticht.
"Ja, uit frustratie omdat hun hangplek werd gesloopt"
Normaal niet, ik kan me niet voorstellen dat een vader een ander team weg gaat brengen tenzij hij daar zelf een rol heeft als leider/trainer ofzo. Maar het is wel normaal in de mentaliteit van veel mensen uit de Marokkaanse gemeenschap, het afhankelijke, alles moet maar geregeld worden door de Hollanders, jij bent hier alleen om te profiteren.quote:Op donderdag 5 mei 2016 09:14 schreef computergirl het volgende:
[..]
ja, dat vindt Bahara zoals we hierboven zelf kunnen lezen. Maar is dat ook zo?
Woordvoerder van de politie zei dat die kinderen daar niet eens kwamen.quote:Op donderdag 5 mei 2016 11:37 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Gisteren op Rtl nieuws een item over de autobranden in Ede.
Een lokale jongere (Marokkaans zo te zien) werd gevraagd waarom hij dacht de branden werden gesticht.
"Ja, uit frustratie omdat hun hangplek werd gesloopt"
En nu gaat haaglandia sluiten omdat ze al sinds 2012 een rotzooi maken administratief en sinds 2012 geen huur betaald hebbenquote:Op zaterdag 16 april 2016 23:49 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |