Dank voor de link!quote:Op woensdag 6 april 2016 21:17 schreef Fylax het volgende:
http://app.nos.nl/datavisualisatie/referendum-2016/
Klopt. SGP stemmers zijn ook meer geneigd te stemmen dan aanhangers van andere partijen. Wat zegt dat over de uitslag van andere verkiezingen? Die zijn ook gewoon geldig, iedereen heeft de mogelijkheid gehad te stemmen, ondanks de bias van mensen die wel of niet stemmen.quote:Op woensdag 6 april 2016 21:15 schreef n00b13 het volgende:
[..]
Maar mensen die tegen zijn zijn veel meer geneigd om te gaan stemmen.
Ik ben ook tegen, maar zo eerlijk moet je zijn.
Nee, ik vind dat het creatief is om iets te zeggen over "een meerderheid van Nederland".quote:Op woensdag 6 april 2016 21:15 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Dus de uitkomst is nu minstens 59% tegen, en dat vind jij geen duidelijke uitslag omdat er mensen zijn die god weet waarom 'taktisch stemmen'? En vind je dan dat we die 71% als vóór moeten interpreteren? Het ja kamp wordt steeds creatiever
Geen punt.quote:
Verklaring: wonen veel Oekrainers.quote:Op woensdag 6 april 2016 21:18 schreef Gutmensch het volgende:
Uiteraard is de meerderheid in Rozendaal voor.
Landverradersquote:Op woensdag 6 april 2016 21:18 schreef Gutmensch het volgende:
Het rijke plebs woont daarquote:Op woensdag 6 april 2016 21:18 schreef Gutmensch het volgende:
Wel een man van het volk.quote:
Die zitten met 1 been in Panama.quote:Op woensdag 6 april 2016 21:18 schreef Gutmensch het volgende:
Lekker goedkoop schildertje, of een mooie importbruid makkelijker importeren. (Y)quote:Op woensdag 6 april 2016 21:18 schreef Gutmensch het volgende:
Ja, de Staatsomroep is ook op de pik getrapt door 64% tegenquote:Op woensdag 6 april 2016 21:22 schreef MakkieR het volgende:
jezus ik dacht dat NOS de hele avond zou gaan uitzenden, wat een belachelijke vertoning dit
Het is geen uithuwelijkingsverdrag!quote:Op woensdag 6 april 2016 21:21 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Lekker goedkoop schildertje, of een mooie importbruid makkelijker importeren. (Y)
idd viel me ook op. Ze doen er gewoon openlijk lacherig over. Faalinterview met Baudet, Jan Roos biina uitlachen.quote:Op woensdag 6 april 2016 21:19 schreef Kosmoproleet het volgende:
Heftig dit. Het boeit niemand. Ook de NOS niet.
Het is een ware aanfluiting jaquote:Op woensdag 6 april 2016 21:23 schreef Bonobo11 het volgende:
[..]
idd viel me ook op. Ze doen er gewoon openlijk lacherig over. Faalinterview met Baudet, Jan Roos biina uitlachen.
Lijkt me ook wel iets belangrijker, met alle respect voor dit referendum.quote:Op woensdag 6 april 2016 21:24 schreef MakkieR het volgende:
En dan met de tweede kamer verkiezing de hele nacht doorgaan
Inderdaad. 11% voor, 22% tegen, 67% geen mening/boeit niet.quote:Op woensdag 6 april 2016 21:24 schreef Ryan3 het volgende:
Ongeveer 1/3 van 1/3 van de bevolking is voor dit verdrag dus?
1/9-deel dus maar, 11,11%.
Dat is wel heel weinig.
quote:Op woensdag 6 april 2016 21:25 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Inderdaad. 11% voor, 22% tegen, 67% geen mening/boeit niet.
64% van 29% van de kiesgerechtigden is tegen, dat is een bijzonder kleine minderheid.quote:Op woensdag 6 april 2016 21:24 schreef Ryan3 het volgende:
Dat is wel heel weinig.
quote:Op woensdag 6 april 2016 21:24 schreef Ryan3 het volgende:
Dat is wel heel weinig.
67% stemt alleen als de opkomstpercentage boven de 30% komt.quote:Op woensdag 6 april 2016 21:25 schreef GSbrder het volgende:
[..]
twitter:ronfresen twitterde op woensdag 06-04-2016 om 21:25:38Opkomst nu 32%!!!!!!Exitpoll #rf16 reageer retweet
De onverschilligheid van het volk kent geen grenzen.quote:
Als we de gemiste opkomst voortaan ook als lege zetels opnemen in de Kamer heb je mij mee met die redenatie.quote:Op woensdag 6 april 2016 21:25 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Fake account.quote:Op woensdag 6 april 2016 21:26 schreef Houtenbeen het volgende:
twitter:ronfresen twitterde op woensdag 06-04-2016 om 21:25:38Opkomst nu 32%!!!!!!Exitpoll #rf16 reageer retweet
36% van de 29% is een nog kleinere minderheidquote:Op woensdag 6 april 2016 21:26 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
64% van 29% van de kiesgerechtigden is tegen, dat is een bijzonder kleine minderheid.
MOOIquote:Op woensdag 6 april 2016 21:26 schreef Houtenbeen het volgende:
Waarschijnlijk niet. Ook bij de Tweede Kamerverkiezingen komt de opkomst al 10 jaar niet boven de 80%.quote:Op woensdag 6 april 2016 21:26 schreef MakkieR het volgende:
[..]
67% stemt alleen als de opkomstpercentage boven de 30% komt.
Of slechts 20% procent van de stemgerechtigden heeft zo weinig vertrouwen in de keuzes die de politiek over het verdrag gemaakt heeft dat ze de politiek tot de orde moeten roepen.quote:Op woensdag 6 april 2016 21:24 schreef Ryan3 het volgende:
Dat is wel heel weinig.
Lijkt me positief. Scheelt weer in de kosten voor de TK.quote:Op woensdag 6 april 2016 21:26 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Als we de gemiste opkomst voortaan ook als lege zetels opnemen in de Kamer heb je mij mee met die redenatie.
Ja, Poetin maar bellen vanmorgen idd.quote:Op woensdag 6 april 2016 21:28 schreef BlackLining het volgende:
MaarMaar
De mensen die niet zijn gaan stemmen zouden voor gestemd hebben!
En alle nee-stemmers zijn Putin-lovende PVV-tokkies
Maar de mensen die niet hebben gestemd zijn in meerderheid voor, want die vonden het referendum onzin omdat ze in de parlementsverkiezingen al op partijen hebben gestemd die het voor hen mochten beslissen.quote:Op woensdag 6 april 2016 21:27 schreef MakkieR het volgende:
[..]
36% van de 29% is een nog kleinere minderheid
Zo'n hoogopgeleide bevolking hè, gek toch? Oekraïne zou willen zo'n hoogopgeleide bevolking te hebben als NL.quote:Op woensdag 6 april 2016 21:28 schreef Leandra het volgende:
[..]
Of slechts 20% procent van de stemgerechtigden heeft zo weinig vertrouwen in de keuzes die de politiek over het verdrag gemaakt heeft dat ze de politiek tot de orde moeten roepen.
Daar gaat het om hè, dat dit verdrag niet de geplande goedkeuring krijgt, en kennelijk heeft slecht 20% van de mensen die mogen stemmen daar zoveel moeite mee dat ze het een extra gang naar de stembus waard vinden.
quote:Op woensdag 6 april 2016 21:30 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Maar de mensen die niet hebben gestemd zijn in meerderheid voor, want die vonden het referendum onzin omdat ze in de parlementsverkiezingen al op partijen hebben gestemd die het voor hen mochten beslissen.
Deze uitslag kan dus met een gerust hart door de regering genegeerd worden.
Geen probleem. Gezien het de besluitvaardigheid van het parlement sterk zal verminderen.quote:Op woensdag 6 april 2016 21:29 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Lijkt me positief. Scheelt weer in de kosten voor de TK.
Gevolg zal wel zijn dat partijen zoals SGP/50Plus/Dieren amper boven de kiesdrempel komen. Wil je dat?
Alleen maar vervelend, zo'n bevolking die wil bepalen welke verdragen gesloten kunnen worden.quote:Op woensdag 6 april 2016 21:31 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Zo'n hoogopgeleide bevolking hè, gek toch? Oekraïne zou willen zo'n hoogopgeleide bevolking te hebben als NL.
Nee, want dat zijn parlementsverkiezingen, dat is wat anders dan een referendum.quote:Op woensdag 6 april 2016 21:31 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]![]()
De meerderheid heeft niet gestemd bij de verkiezingen voor het Europees Parlement, de EU kan dus ook aan de kant worden geschoven
madquote:Op woensdag 6 april 2016 21:30 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Maar de mensen die niet hebben gestemd zijn in meerderheid voor, want die vonden het referendum onzin omdat ze in de parlementsverkiezingen al op partijen hebben gestemd die het voor hen mochten beslissen.
Vraag het me af, een coalitie sluiten met een aantal lege stoelen kan voor een lucratieve gedoogconstructie zorgen.quote:Op woensdag 6 april 2016 21:32 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Geen probleem. Gezien het de besluitvaardigheid van het parlement sterk zal verminderen.
Ah, duidelijkquote:Op woensdag 6 april 2016 21:32 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Nee, want dat zijn parlementsverkiezingen, dat is wat anders dan een referendum.
Degene die niet stemmen tellen niet mee, die mensen zijn uitschot. Geen stem waardige mensen.quote:Op woensdag 6 april 2016 21:30 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Ware het niet dat de lege stoelen zich altijd van stemming onthouden.quote:Op woensdag 6 april 2016 21:33 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Vraag het me af, een coalitie sluiten met een aantal lege stoelen kan voor een lucratieve gedoogconstructie zorgen.
Dan had je maar moeten stemmenquote:Op woensdag 6 april 2016 21:33 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Mad is je beleid te laten bepalen door een minderheid.
quote:Op woensdag 6 april 2016 21:33 schreef Cattivo het volgende:
[..]
Degene die niet stemmen tellen niet mee, die mensen zijn uitschot. Geen stem waardige mensen.
Ja, klopt je moet niet te veel hoogopgeleiden willen hebben.quote:Op woensdag 6 april 2016 21:32 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Alleen maar vervelend, zo'n bevolking die wil bepalen welke verdragen gesloten kunnen worden.
Stel je voor dat de Chileense bevolking zich tegen een verdrag met Nederland keert vanwege het verlies op het WK.
Ze stemmen dus ook nooit tegen.quote:Op woensdag 6 april 2016 21:33 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ware het niet dat de lege stoelen zich altijd van stemming onthouden.
Jij zegt het.quote:
quote:Op woensdag 6 april 2016 21:32 schreef MakkieR het volgende:
[..]
daar hebben dus 54 inwoners en 3 kippen voor gestemd
joh!quote:Op woensdag 6 april 2016 21:37 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Vlieland is nou niet bepaald Amsterdam lol
quote:Op woensdag 6 april 2016 21:38 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hij is gewoon jaloers, dat kippen daar zo intelligent zijn dat ze wel stemrecht hebben.
Een handelsverdrag, en volgens mij is dit in gewone handel bij de importeursquote:
Ik denk ook niet dat het representatief is, er zijn ook nooit eerder verkiezingen geweest waarbij er een opkomstpercentage is om het geldig te laten zijn.quote:Op woensdag 6 april 2016 21:35 schreef komrad het volgende:
ik twijfel of de peiling wel zo´n grote betrouwbaarheid heeft als aangegeven met zo´n lage opkomst en maar peiling bij 41 stembureau´s. Dat komt omdat er normaal gecorrigeerd wordt voor politieke voorkeur, demografie enz. In dit geval waar blijkt dat mensen heel anders denken over Europa dan de politieke partijen die ze vertegenwoordigen kan er nog wel eens een aanzienlijke afwijking zitten tussen peiling en uitslag.
Eenzelfde kun je krijgen voor de opkomst. Je ziet nu al dat de verschillen in opkomst groot zijn tussen gemeenten en bovendien is met een extreem lage opkomst de vraag of de rekenmodellen betrouwbaar zijn.
Waar frisse Waddenzee lucht ( afvaloven Harlingen niet meegerekend) wel niet goed voor is,quote:Op woensdag 6 april 2016 21:38 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hij is gewoon jaloers, dat kippen daar zo intelligent zijn dat ze wel stemrecht hebben.
Omdat die meetelt met de opkomst en dus een steun voor Nee is.quote:Op woensdag 6 april 2016 21:42 schreef Bubbles90. het volgende:
Waarom hebben mensen hier besloten om niet te gaan stemmen in plaats van een blanco stem uit te brengen? Is een blanco stem geen sterkere manier om te laten zien dat je, om welke reden dan ook, tegen dit referendum bent?
Er zijn er zelfs 3; 1 topic in POL over het referendum, 1 topic in POL over de uitslagen (traditie) en 1 topic over het referendum+uitslagen in NWS.quote:Op woensdag 6 april 2016 21:41 schreef komrad het volgende:
waarom zijn er 2 topics, 1 in NWS en 1 in POL?
Met een blanco stem draag je bij aan de opkomst.quote:Op woensdag 6 april 2016 21:42 schreef Bubbles90. het volgende:
Waarom hebben mensen hier besloten om niet te gaan stemmen in plaats van een blanco stem uit te brengen? Is een blanco stem geen sterkere manier om te laten zien dat je, om welke reden dan ook, tegen dit referendum bent?
En daarmee het referendum mogelijk geldig maakt door het halen van de opkomstdrempel?quote:Op woensdag 6 april 2016 21:42 schreef Bubbles90. het volgende:
op basis van de eerste uitslagen zie je al een enorme spreiding ontstaan zowel in opkomst als in ja/nee verhouding.quote:Op woensdag 6 april 2016 21:42 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Ik denk ook niet dat het representatief is, er zijn ook nooit eerder verkiezingen geweest waarbij er een opkomstpercentage is om het geldig te laten zijn.
De opkomst kan eigenlijk alleen maar gaan dalen de vraag is hoever hij gaat dalen. Ik zie zelfs ook kleine gemeenten waar Ja wint. Het is gewoon een erg vreemde bedoeling.quote:Op woensdag 6 april 2016 21:43 schreef komrad het volgende:
[..]
op basis van de eerste uitslagen zie je al een enorme spreiding ontstaan zowel in opkomst als in ja/nee verhouding.
Opkomst lijkt wel iets hoger te liggen maar de steden moeten nog komen.
Alle voorstemmers hadden ook kunnen stemmen toch? Nu doe je net alsof iedereen die voor was alleen uit strategische opzet niet is gaan stemmen.quote:Op woensdag 6 april 2016 21:43 schreef Leandra het volgende:
[..]
En daarmee het referendum mogelijk geldig maakt door het halen van de opkomstdrempel?
Waarom?quote:Op woensdag 6 april 2016 21:45 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
De opkomst kan eigenlijk alleen maar gaan dalen de vraag is hoever hij gaat dalen. Ik zie zelfs ook kleine gemeenten waar Ja wint. Het is gewoon een erg vreemde bedoeling.
Door blanco te stemmen laat je je wel degelijk horen en doe je dus mee in het systeem.quote:Op woensdag 6 april 2016 21:42 schreef Bubbles90. het volgende:
Prima democratisch bezig, hopen op een te lage opkomst omdat je bang bent dat de meerderheid tegen isquote:Op woensdag 6 april 2016 21:43 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Met een blanco stem draag je bij aan de opkomst.
Daarom niet gestemd.
Ach, welke strategie je ook koos, als je er achteraf nog maar blij mee bent, toch?quote:Op woensdag 6 april 2016 21:46 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Alle voorstemmers hadden ook kunnen stemmen toch? Nu doe je net alsof iedereen die voor was alleen uit strategische opzet niet is gaan stemmen.
Zijn er wel hoor, maar ziet ernaar uit dat ze verkeerd gegokt hebben, dan beter je stem uit laten komen in de score, denk ik. Maar ja dachten ze, hoeveel weten we niet, ik ga die Jan Roos even pakken nu.
En dat voor hoogopgeleiden, toch?.
Ze worden zuur.twitter:carlbildt twitterde op woensdag 06-04-2016 om 21:36:48Agreement EU/Ukraine already approved by 29 democratic EU parliaments. Those voting No in Netherlands today are 0,006% of electorate in EU. reageer retweet
Weet niet of het altijd uit angst is. Je kan het ook gewoon fundamenteel eens zijn met zo'n volksraadpleging.quote:Op woensdag 6 april 2016 21:47 schreef Ferdii het volgende:
[..]
Prima democratisch bezig, hopen op een te lage opkomst omdat je bang bent dat de meerderheid tegen is
Dat is waar. Maar dan vraag ik me weer af, als de verwachte opkomst niet op het randje had gelegen zoals nu het geval is, waren de niet-stemmers dan ook thuis gebleven, of was een blanco-stem dan wel als statement gebruikt?quote:Op woensdag 6 april 2016 21:43 schreef Leandra het volgende:
[..]
En daarmee het referendum mogelijk geldig maakt door het halen van de opkomstdrempel?
Hihi. Wat een trol.quote:Op woensdag 6 april 2016 21:48 schreef Cattivo het volgende:
Ze worden zuur.twitter:carlbildt twitterde op woensdag 06-04-2016 om 21:36:48Agreement EU/Ukraine already approved by 29 democratic EU parliaments. Those voting No in Netherlands today are 0,006% of electorate in EU. reageer retweet
je ziet nu al wat opkomstpercentages onder de 30%quote:Op woensdag 6 april 2016 21:45 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
De opkomst kan eigenlijk alleen maar gaan dalen de vraag is hoever hij gaat dalen. Ik zie zelfs ook kleine gemeenten waar Ja wint. Het is gewoon een erg vreemde bedoeling.
Het is natuurlijk wel zo. Als zo klein percentage van de Europese inwoners kan beslissen over het al dan niet doorgaan van een Europees verdrag...quote:Op woensdag 6 april 2016 21:48 schreef Cattivo het volgende:
Ja, wel typisch voor een historicus ook hè. Dan vraag ik me ook af. Okee, kan niet je afstudeerscriptie geweest zijn uiteraard, maar ooit heb je zelf toch wel kunnen lezen dat als je die conclusie trekt dat dat op zijn minst omstreden zou kunnen zijn.quote:
Als de meerderheid het hele referendum maar onzin vindt en er een minstens 30% moet opkomen werkt het systeem het in de hand. Heeft niks met bang zijn te maken, alleen Nee stemmers hebben baat bij een hoge opkomst.quote:Op woensdag 6 april 2016 21:47 schreef Ferdii het volgende:
[..]
Prima democratisch bezig, hopen op een te lage opkomst omdat je bang bent dat de meerderheid tegen is
Omdat de rest vam de inwoners van Europa dat verdrag door de strot is geduwdquote:Op woensdag 6 april 2016 21:49 schreef Fraaa het volgende:
[..]
Het is natuurlijk wel zo. Als zo klein percentage van de Europese inwoners kan beslissen over het al dan niet doorgaan van een Europees verdrag...
Dan had je gewoon voor moeten gaan stemmen, druifquote:Op woensdag 6 april 2016 21:43 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Met een blanco stem draag je bij aan de opkomst.
Daarom niet gestemd.
Komt vaker voor in die communistische paradijzen.quote:
De hele drempel van 30% gaat nergens over nee. Geeft een onbetrouwbare stemming.quote:Op woensdag 6 april 2016 21:51 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Als de meerderheid het hele referendum maar onzin vindt en er een minstens 30% moet opkomen werkt het systeem het in de hand. Heeft niks met bang zijn te maken, alleen Nee stemmers hebben baat bij een hoge opkomst.
Zoals het nu lijkt was Ja stemmen juist erg dom.quote:Op woensdag 6 april 2016 21:53 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Dan had je gewoon voor moeten gaan stemmen, druif
Klopt dat is zo. Is ook niet terecht, maar doet niks af aan het feit dat nu een hele kleine groep beslist.quote:Op woensdag 6 april 2016 21:53 schreef Ferdii het volgende:
[..]
Omdat de rest vam de inwoners van Europa dat verdrag door de strot is geduwd
Iedere beargumenteerde keuze is volgens mij niet-dom.quote:Op woensdag 6 april 2016 21:54 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Zoals het nu lijkt was Ja stemmen juist erg dom.
Misschien ben ik wel niet voor of tegen dat verdrag.quote:Op woensdag 6 april 2016 21:53 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Dan had je gewoon voor moeten gaan stemmen, druif
Hadden ze maar moeten stemmen, iedereen heeft als het goed is een stempas gekregen.quote:Op woensdag 6 april 2016 21:55 schreef Fraaa het volgende:
[..]
Klopt dat is zo. Is ook niet terecht, maar doet niks af aan het feit dat nu een hele kleine groep beslist.
Historicus, denk meteen aan Frankrijk. WO1.quote:Op woensdag 6 april 2016 21:54 schreef komrad het volgende:
[..]
gemeente net zuidelijk van Schiermonnikook
Wellicht maar ik ben er niet op uit het instrument te saboteren. De politiek zal eens goed na moeten denken of deze wet wel het gewenste effect sorteert!quote:Op woensdag 6 april 2016 21:54 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Zoals het nu lijkt was Ja stemmen juist erg dom.
Nee ze laten zien hoe democratie werkt.quote:Op woensdag 6 april 2016 21:48 schreef Cattivo het volgende:
Volgende keer een Europees referendum organiserenquote:Op woensdag 6 april 2016 21:55 schreef Fraaa het volgende:
[..]
Klopt dat is zo. Is ook niet terecht, maar doet niks af aan het feit dat nu een hele kleine groep beslist.
Dat lijkt mij sowieso.quote:Op woensdag 6 april 2016 21:57 schreef Ferdii het volgende:
[..]
Volgende keer een Europees referendum organiseren
De rest van de Europese bevolking is niks gevraagd.quote:Op woensdag 6 april 2016 21:56 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Nee ze laten zien hoe democratie werkt.
Het is niet alleen een Europees verdrag, het is ook een verdrag waar Nederland partij in is.quote:Op woensdag 6 april 2016 21:49 schreef Fraaa het volgende:
[..]
Het is natuurlijk wel zo. Als zo klein percentage van de Europese inwoners kan beslissen over het al dan niet doorgaan van een Europees verdrag...
Alle landen moeten het verdrag ratificeren.quote:Op woensdag 6 april 2016 21:49 schreef Fraaa het volgende:
[..]
Als het eindresultaat is dat mede dankzij jouw Ja stem de Nee uitslag geldig is dan is dat toch wel dom, dat ligt natuurlijk aan het systeem maar ook daarmee had je rekening moeten houden.quote:Op woensdag 6 april 2016 21:55 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Iedere beargumenteerde keuze is volgens mij niet-dom.
Omdat Nederland onderdeel uitmaakt van de Europese Unie. Maar zeker, het is pas Europees als alle landen ratificeren. Toch is het mijn inziens wel vreemd dat een relatief klein inwonersaantal van Europa er over kan beslissen uiteindelijk want het verdrag is uiteindelijk vanuit Europa en niet alleen Nederland.quote:Op woensdag 6 april 2016 22:04 schreef heite het volgende:
[..]
Het is niet alleen een Europees verdrag, het is ook een verdrag waar Nederland partij in is.
Dus als JA-kiezer moet je zwijgen omdat het systeem niet in jouw voordeel werkt. Raar soort democratie hebben we dan. Dan wordt het zaak daar iets aan te veranderen zodat IEDEREEN zijn stem kan laten horen.quote:Op woensdag 6 april 2016 22:07 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Als het eindresultaat is dat mede dankzij jouw Ja stem de Nee uitslag geldig is dan is dat toch wel dom, dat ligt natuurlijk aan het systeem maar ook daarmee had je rekening moeten houden.
Stemplicht invoeren, boete indien niet gestemd.quote:Op woensdag 6 april 2016 22:10 schreef Disana het volgende:
[..]
Dus als JA-kiezer moet je zwijgen omdat het systeem niet in jouw voordeel werkt. Raar soort democratie hebben we dan. Dan wordt het zaak daar iets aan te veranderen zodat IEDEREEN zijn stem kan laten horen.
Nou nee. Maar het is wel een beetje zuur dat de voorstanders dus maar niet hadden moeten gaan stemmen.quote:Op woensdag 6 april 2016 22:11 schreef Fraaa het volgende:
[..]
Stemplicht invoeren, boete indien niet gestemd.
De grote steden leken ook allemaal onder de 30 te blijven, dus het kan nog best wat zakken als die uitslagen binnenkomenquote:Op woensdag 6 april 2016 22:10 schreef komrad het volgende:
arnhem 27,6% zou nog best wat kunnen zakken zo
Laten we dat maar niet doen. Ik vind zelfs een opkomstplicht al vrij dubieus.quote:Op woensdag 6 april 2016 22:11 schreef Fraaa het volgende:
[..]
Dan krijg je mensen die totaal niet geïnteresseerd zijn die maar wat stemmen. Is dat dan gevaarlijk of is dat aantal te klein...quote:Op woensdag 6 april 2016 22:11 schreef Fraaa het volgende:
[..]
Beetje zuur? Als je strategisch thuis blijft dan moet je niet gaan klagen over de uitslag. Niet mee willen doen, maar wel klagen als de uitslag je niet bevaltquote:Op woensdag 6 april 2016 22:11 schreef Disana het volgende:
[..]
Nou nee. Maar het is wel een beetje zuur dat de voorstanders dus maar niet hadden moeten gaan stemmen.
Eens met jou, Kow.quote:Op woensdag 6 april 2016 22:13 schreef Kowloon het volgende:
Die opkomstgrens moet gewoon van tafel, het parlement kan dan naar eigen inzicht schatten in hoe ze het raadgevende referendum interpreteren en je bent af van het gedoe met dat strategisch thuis blijven.
Ik heb het over het verwijt dat de mensen die wel ja zijn gaan stemmen verantwoordelijk zijn voor de geldigheid van het nee.quote:Op woensdag 6 april 2016 22:13 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Beetje zuur? Als je strategisch thuis blijft dan moet je niet gaan klagen over de uitslag. Niet mee willen doen, maar wel klagen als de uitslag je niet bevalt
Dat is afhankelijk van de hoogte van de boete uiteraard.quote:Op woensdag 6 april 2016 22:13 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Dan krijg je mensen die totaal niet geïnteresseerd zijn die maar wat stemmen. Is dat dan gevaarlijk of is dat aantal te klein...
En dan zeggen ze simpel 'niet genoeg stemmen, niet representatief'quote:Op woensdag 6 april 2016 22:13 schreef Kowloon het volgende:
Die opkomstgrens moet gewoon van tafel, het parlement kan dan naar eigen inzicht schatten in hoe ze het raadgevende referendum interpreteren en je bent af van het gedoe met dat strategisch thuis blijven. Overigens was dat ook de originele opzet van de referendumwet.
Die mensen hebben gewoon een democratisch hart en iig hun stem laten horenquote:Op woensdag 6 april 2016 22:14 schreef Disana het volgende:
[..]
Ik heb het over het verwijt dat de mensen die wel ja zijn gaan stemmen verantwoordelijk zijn voor de geldigheid van het nee.
prima maar dan moet de drempel omhoog. Wat je er ook van vindt, deze uitslag is per saldo met veel onzekerheid omgevenquote:Op woensdag 6 april 2016 22:14 schreef Inaithnir het volgende:
[..]
En dan zeggen ze simpel 'niet genoeg stemmen, niet representatief'
Dat is precies waar die drempel voor is
Dat ben ik met je eens, ik ben er een van, maar hier wordt dus gesteld dat het dom was.quote:Op woensdag 6 april 2016 22:15 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Die mensen hebben gewoon een democratisch hart en iig hun stem laten horen
Dat kan nu ook. Als je dat niet wil moet je een bindend referendum organiseren. Naar mijn idee wordt de uitslag er alleen maar onduidelijker door omdat er geen zicht is op hoe zwaar het effect van de strategische thuisblijvers heeft meegewogen. En onduidelijkheid schept juist de mogelijkheid de uitslag af te wimpelen.quote:Op woensdag 6 april 2016 22:14 schreef Inaithnir het volgende:
[..]
En dan zeggen ze simpel 'niet genoeg stemmen, niet representatief'
Dat is precies waar die drempel voor is
Heb je gestemd Disana?quote:Op woensdag 6 april 2016 22:16 schreef Disana het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens, ik ben er een van, maar hier wordt dus gesteld dat het dom was.
Nee dat kan nu niet (als ze de drempel halen), dat is het hele punt van die drempel.quote:Op woensdag 6 april 2016 22:16 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Dat kan nu ook. Als je dat niet wil moet je een bindend referendum organiseren. Naar mijn idee wordt de uitslag er alleen maar onduidelijker door omdat er geen zicht is op hoe zwaar het effect van de strategische thuisblijvers heeft meegewogen. En onduidelijkheid schept juist de mogelijkheid de uitslag af te wimpelen.
Klopt dit is een raar systeem, het is ook nog zo dat de uitkomst bij Nee onzeker is want je weet niet wat er dan gaat gebeuren. Eigenlijk wist niemand die ging stemmen vandaag wat het resultaat van zijn stem zou worden.quote:Op woensdag 6 april 2016 22:10 schreef Disana het volgende:
[..]
Dus als JA-kiezer moet je zwijgen omdat het systeem niet in jouw voordeel werkt. Raar soort democratie hebben we dan. Dan wordt het zaak daar iets aan te veranderen zodat IEDEREEN zijn stem kan laten horen.
Nee hoor. Dit is geen bindend referendum, de Kamer beslist en niet de kiezer bij dit type referendum.quote:Op woensdag 6 april 2016 22:17 schreef Inaithnir het volgende:
[..]
Nee dat kan nu niet (als ze de drempel halen), dat is het hele punt van die drempel.
Het is een raadgevend referendum. Ze moeten helemaal niets. Ja, het meewegen. We hebben het meegewogen en beslissen toch anders.quote:Op woensdag 6 april 2016 22:17 schreef Inaithnir het volgende:
[..]
Nee dat kan nu niet (als ze de drempel halen), dat is het hele punt van die drempel.
Klopt, dit was een onzeker en onduidelijk proces. Ik vind het niet voor herhaling vatbaar.quote:Op woensdag 6 april 2016 22:18 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Klopt dit is een raar systeem, het is ook nog zo dat de uitkomst bij Nee onzeker is want je weet niet wat er dan gaat gebeuren. Eigenlijk wist niemand die ging stemmen vandaag wat het resultaat van zijn stem zou worden.
Ik vind het een verstandige keus, ongeacht wat je gestemd hebt.quote:Op woensdag 6 april 2016 22:17 schreef Disana het volgende:
[..]
Ja, ik vond het lastig maar het leek me het beste om maar gewoon te gaan.
Ik zou niet weten wat die uitmaakt. Je gaat mensen dwingen om zich te melden in een stembureau. Dan doen ze dat, maar ook een boete gaat echt niet zorgen dat ze dan weten waar het over gaat.quote:Op woensdag 6 april 2016 22:14 schreef Fraaa het volgende:
[..]
Dat is afhankelijk van de hoogte van de boete uiteraard.
Het punt van de drempel is vaststellen dat het wel of niet representatief is. Als ze de 30% halen, is het representatief, het kabinet kan niet meer beweren dat het niet zo is. De beweegredenen van de stemmers even daargelaten.quote:Op woensdag 6 april 2016 22:18 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Nee hoor. Dit is geen bindend referendum, de Kamer beslist en niet de kiezer bij dit type referendum.
Maar ik had er wel het gevoel bij dat ik in de tang werd genomen door Roos en consorten. Ik was liever thuis gebleven maar vond het mijn plicht zoals altijd te gaan stemmen om een eerlijke uitslag te krijgen.quote:Op woensdag 6 april 2016 22:19 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ik vind het een verstandige keus, ongeacht wat je gestemd hebt.
Het was denk ik nooit voor dit doel bedoeld, als het zou gaan over een concrete Nederlandse wet die zou doorgaan of niet was het heel anders. Dit referendum had volgens mij nooit gehouden moeten worden.quote:Op woensdag 6 april 2016 22:19 schreef Disana het volgende:
[..]
Klopt, dit was een onzeker en onduidelijk proces. Ik vind het niet voor herhaling vatbaar.
Als hij relatief laag is, gaan sommige mensen die boete voor lief nemen en haal je al een deel weg.quote:Op woensdag 6 april 2016 22:19 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik zou niet weten wat die uitmaakt. Je gaat mensen dwingen om zich te melden in een stembureau. Dan doen ze dat, maar ook een boete gaat echt niet zorgen dat ze dan weten waar het over gaat.
En wat heb je dan precies bereikt met het invoeren van je stemplicht?quote:Op woensdag 6 april 2016 22:21 schreef Fraaa het volgende:
[..]
Als hij relatief laag is, gaan sommige mensen die boete voor lief nemen en haal je al een deel weg.
Er was geen keus, dit referendum mocht gehouden worden ondanks het absurde en overbodige karakter ervan. Wat mij betreft gebeurt zoiets niet weer.quote:Op woensdag 6 april 2016 22:21 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Het was denk ik nooit voor dit doel bedoelt, als het zou gaan ver een concrete Nederlandse wet die zou doorgaan of niet was het heel anders. Dit referendum had volgens mij nooit gehouden moeten worden.
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)eferendumwet-1607531quote:Boris van der Ham vindt de opkomstdrempel die zijn opvolgers hebben geaccepteerd een „gotspe”. De wens om de wet binnen te halen was groot, met de finish in zicht, zegt hij. „Zo’n drempel wekt de suggestie van bindendheid. Op de korte termijn heb je een wetje op je naam, leuk, maar op de lange termijn holt dit het vertrouwen van kiezers uit. De les van dit referendum is: ga nooit voor een suboptimale oplossing.”
Klopt men had die referendumwet anders moeten maken.quote:Op woensdag 6 april 2016 22:22 schreef Disana het volgende:
[..]
Er was geen keus, dit referendum mocht gehouden worden ondanks het absurde en overbodige karakter ervan. Wat mij betreft gebeurt zoiets niet weer.
Gelul, geef Hans van Mierlo even de credits, ook al is het nu iets wat die Boris niet wil. Hadden ze dat bij de wetgeving maar moeten aangeven.quote:Op woensdag 6 april 2016 22:23 schreef Kowloon het volgende:
Ik vind dit een goed argument. De originele referendumwet was juist expliciet zonder opkomstdrempel omdat het de suggestie van bindendheid wekt terwijl daar geen sprake van is:
[..]
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)eferendumwet-1607531
en dat is dus mede een reden geweest dat ik ben gaan stemmen. Nu wordt duidelijk dat deze wet rammeltquote:Op woensdag 6 april 2016 22:23 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Klopt men had die referendumwet anders moeten maken.
Precies. Overigens komt uit Nee natuurlijk ook een erg vreemd advies als het gaat om een verdrag van honderden pagina's; waarom zegt men nee? Niemand die het weet.quote:Op woensdag 6 april 2016 22:23 schreef Kowloon het volgende:
Ik vind dit een goed argument. De originele referendumwet was juist expliciet zonder opkomstdrempel omdat het de suggestie van bindendheid wekt terwijl daar geen sprake van is:
[..]
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)eferendumwet-1607531
Het deel dat wel gaat en anders niet zou gaan, gaat nu stemmen. Die stem zal voor een groot deel "willekeurig" zijn, maar er zal ook zeker een deel zijn dat zich er in zal verdiepen.quote:Op woensdag 6 april 2016 22:22 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
En wat heb je dan precies bereikt met het invoeren van je stemplicht?
Daar hoop ik ook op. Anders is onze stem voor niets geweest.quote:Op woensdag 6 april 2016 22:26 schreef komrad het volgende:
[..]
en dat is dus mede een reden geweest dat ik ben gaan stemmen. Nu wordt duidelijk dat deze wet rammelt
Maar het idee van een raadgevend referendum moet naar mijn idee juist niet van tafel geveegd worden maar de aan het licht gekomen beperkingen moeten verbeterd worden.quote:Op woensdag 6 april 2016 22:26 schreef komrad het volgende:
[..]
en dat is dus mede een reden geweest dat ik ben gaan stemmen. Nu wordt duidelijk dat deze wet rammelt
In Iraq was de opkomst vroeger altijd 100%. Superrepresentatief.quote:Op woensdag 6 april 2016 22:27 schreef Fraaa het volgende:
[..]
Het deel dat wel gaat en anders niet zou gaan, gaat nu stemmen. Die stem zal voor een groot deel "willekeurig" zijn, maar er zal ook zeker een deel zijn dat zich er in zal verdiepen.
Daarnaast heb je een deel dat niet zal gaan, en de boete voor lief neemt.
Opkomst stijgt, dus verkiezingen zijn meer representatief. Ja, niet alle stemmen zijn weloverwogen, maar dat zijn ze nu ook niet.
Als de opkomst hoog was geweest had men waarschijnlijk gejubeld over het succes van de wet.quote:Op woensdag 6 april 2016 22:26 schreef komrad het volgende:
[..]
De JOVD liet net weten helemaal van de referendumwet af te willen.quote:Op woensdag 6 april 2016 22:26 schreef komrad het volgende:
[..]
Ja, totdat sommigen echt de politiek ingaan.quote:Op woensdag 6 april 2016 22:29 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
De JOVD liet net weten helemaal van de referendumwet af te willen.
Een verkiezing in Irak en een verkiezing in Nederland is niet bepaald te vergelijken in verband met de vrijheden. Die vrijheden moet je niet in willen perken, daarom ook een relatief lage boete.quote:Op woensdag 6 april 2016 22:28 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
In Iraq was de opkomst vroeger altijd 100%. Superrepresentatief.
Maar de vraag is of dat dat een fout is van het referendum of van de beleidsmatige keus om tientallen onderwerpen in één verdrag onder te brengen. Ik denk eerder dat laatste.quote:Op woensdag 6 april 2016 22:27 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Precies. Overigens komt uit Nee natuurlijk ook een erg vreemd advies als het gaat om een verdrag van honderden pagina's; waarom zegt men nee? Niemand die het weet.
nu Amsterdam nog laag in de 20 en het wordt nog spannendquote:Op woensdag 6 april 2016 22:31 schreef Inaithnir het volgende:
Opkomst Rotterdam 24%, da's een flinke deuk in de cijfers.
Je snapt dat een stemplicht exact het tegenovergestelde van vrijheid is hè?quote:Op woensdag 6 april 2016 22:30 schreef Fraaa het volgende:
[..]
Een verkiezing in Irak en een verkiezing in Nederland is niet bepaald te vergelijken in verband met de vrijheden. Die vrijheden moet je niet in willen perken, daarom ook een relatief lage boete.
Maar wellicht dat er een andere mogelijkheid is om de opkomst te vergroten. Maar die kan ik niet bedenken.
Dat klopt, daarom moet de eventuele straf daarop ook relatief beperkt zijn.quote:Op woensdag 6 april 2016 22:33 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Je snapt dat een stemplicht exact het tegenovergestelde van vrijheid is hè?
Als we zo gaan denken kunnen we belastingen en verkeersregels ook wel afschaffen.quote:Op woensdag 6 april 2016 22:33 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Stemplicht en opkomstplicht is mijn inziens hetzelfde overigens. Je stem kan namelijk zijn blanco.quote:Op woensdag 6 april 2016 22:35 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Als we zo gaan denken kunnen we belastingen en verkeersregels ook wel afschaffen.
Overigens ben ik ook tegen stemplicht, wel vóór opkomstplicht.
Voor een stoplicht om te werken moeten weggebruikers stoppen als het rood is of een boete riskeren. Voor een democratie om te werken moeten stemgerechtigden stemmen als er verkiezingen zijn of een boete riskeren...quote:Op woensdag 6 april 2016 22:33 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik weet anders héél duidelijk waarom ik gestemd heb.quote:Op woensdag 6 april 2016 22:27 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
waarom zegt men nee? Niemand die het weet.
Je kunt toch vrij lastig het resultaat van langdurige internationale onderhandelingen uit elkaar trekken tbv het referendum, als een deel wordt verworpen kan het totaal niet aangenomen worden. Als je een klein deel niet wil kan alles weer ter discussie komen te staan.quote:Op woensdag 6 april 2016 22:31 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Maar de vraag is of dat dat een fout is van het referendum of van de beleidsmatige keus om tientallen onderwerpen in één verdrag onder te brengen. Ik denk eerder dat laatste.
Klopt, is een semantisch verschil, maar wel een belangrijke. Noord-Korea heeft stemplicht. Wij niet.quote:Op woensdag 6 april 2016 22:36 schreef Fraaa het volgende:
[..]
Stemplicht en opkomstplicht is mijn inziens hetzelfde overigens. Je stem kan namelijk zijn blanco.
Dat klopt, wij hebben daarentegen een bedroevende opkomst.quote:Op woensdag 6 april 2016 22:36 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Klopt, is een semantisch verschil, maar wel een belangrijke. Noord-Korea heeft stemplicht. Wij niet.
Het is dus zaak goed uit te zoeken waarom het zo laag is.quote:Op woensdag 6 april 2016 22:37 schreef Fraaa het volgende:
[..]
Dat klopt, wij hebben daarentegen een bedroevende opkomst.
De boete laaghouden onder het mom van de vrijheid is gewoon vierkant gelul. Ik ben tegen een opkomstplicht, maar als je daar dan zonodig aan wil, maak de boete dan gewoon een maandsalaris in plaats van dat hypocriete gedoe.quote:Op woensdag 6 april 2016 22:36 schreef Repelsteeltju het volgende:
[..]
Voor een stoplicht om te werken moeten weggebruikers stoppen als het rood is of een boete riskeren. Voor een democratie om te werken moeten stemgerechtigden stemmen als er verkiezingen zijn of een boete riskeren...
De logica lijkt te kloppen. Helemaal niet inherent repressief of iets dergelijks.
En daarom opkomstplicht.quote:Op woensdag 6 april 2016 22:37 schreef Fraaa het volgende:
[..]
Dat klopt, wij hebben daarentegen een bedroevende opkomst.
quote:Op woensdag 6 april 2016 22:40 schreef TheVulture het volgende:
Ik kan er nog steeds niet bij dat dit middel is gebruikt door een stel aandachtsgeile pipo's die helemaal geen fuck om een handelsverdrag met Oekraine geven
quote:Op woensdag 6 april 2016 22:34 schreef BlackLining het volgende:
Dat gemauw ook met dat het referendum niet over Oekraine maar over Europa zou gaan he
De referendumvraag is nochtans "Bent u voor of tegen het associatieverdrag met Oekraïne". Wat de intentie van het hele referendum was, maakt geen klap uit.
Daarom is het juist een domme strategie om zoveel onder te brengen in één verdrag. Dan moet het namelijk ook in één referendum aangeboden worden omdat het, precies wat je schrijft, ondoenlijk is het verdrag uit elkaar te trekken ten behoeven van het referendum. Een apart verdrag voor handel, een apart verdrag voor mensenrechten, een apart verdrag voor militaire samenwerking, een apart verdrag voor het aanpakken van corruptie, etc.. Zoveel in één verdrag onderbrengen is in feite democratische koppelverkoop, en dus ook zelfs als er geen referendum van komt maar alleen het parlement instemt, dus onwenselijk.quote:Op woensdag 6 april 2016 22:36 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Je kunt toch vrij lastig het resultaat van langdurige internationale onderhandelingen uit elkaar trekken tbv het referendum, als een deel wordt verworpen kan het totaal niet aangenomen worden. Als je een klein deel niet wil kan alles weer ter discussie komen te staan.
De (steeds kleiner wordende) hoop is dan ook dat ze de 30% niet halen en in elk geval die gasten goed op hun bek gaan.quote:Op woensdag 6 april 2016 22:40 schreef TheVulture het volgende:
Ik kan er nog steeds niet bij dat dit middel is gebruikt door een stel aandachtsgeile pipo's die helemaal geen fuck om een handelsverdrag met Oekraine geven
Zeker maar bijvoorbeeld bij de zuiderburen is niet opkomen dagen iets wat niet langer wordt vervolgd/beboet. (en dat zorgt dan weer voor minder opkomst (onder de 90% zelfs) http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/opinieblog/opinie/1.1862028 )quote:Op woensdag 6 april 2016 22:38 schreef BlackLining het volgende:
[..]
En daarom opkomstplicht.
Zo zeldzaam is het niet hoor. Onze zuiderburen hebben het ook, bijvoorbeeld. Liechtenstein, Griekenland en als mijn geheugen me niet in de steek laat Portugal ook. En in de rest van de wereld ook een hoop landen.
En dan janken als iedereens economie erop vooruitgaat behalve de onzequote:Op woensdag 6 april 2016 22:43 schreef TheVulture het volgende:
Je zou bijna hopen dat Oekraine wel gewoon handel gaat drijven met die andere 27 lidstaten en Nederland aan de kant zet
Het is ook een koppelverkoop, als jij een onderhandeling doet met werkgever is het ook een totaal aan afspraken waarvan je niet even een deel kunt weglaten of veranderen zonder gevolgen voor een ander deel en de algehele onderhandelingen. Zegt de ene partij nee tegen een deel dan kan het totaal niet doorgaan.quote:Op woensdag 6 april 2016 22:41 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Daarom is het juist een domme strategie om zoveel onder te brengen in één verdrag. Dan moet het namelijk ook in één referendum aangeboden worden omdat het, precies wat je schrijft, ondoenlijk is het verdrag uit elkaar te trekken ten behoeven van het referendum. Een apart verdrag voor handel, een apart verdrag voor mensenrechten, een apart verdrag voor militaire samenwerking, een apart verdrag voor het aanpakken van corruptie, etc.. Zoveel in één verdrag onderbrengen is in feite democratische koppelverkoop, en dus ook zelfs als er geen referendum van komt maar alleen het parlement instemt, dus onwenselijk.
Dat vind ik niet vergelijkbaar. Dat is één op één onderhandelen. In de politiek moet naar mijn idee een grotere zorgvuldigheid betracht worden. Draagvlak creëren moet doel nummer 1 zijn, en niet zoveel mogelijk realiseren ondanks een gebrek aan draagvlak.quote:Op woensdag 6 april 2016 22:45 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Het is ook een koppelverkoop, als jij een onderhandeling doet met werkgever is het ook een totaal aan afspraken waarvan je niet even een deel kunt weglaten of veranderen zonder gevolgen voor een ander deel en de algehele onderhandelingen. Zegt de ene partij nee tegen een deel dan kan het totaal niet doorgaan.
quote:Op woensdag 6 april 2016 22:47 schreef TheVulture het volgende:
Nou die 30% wordt wel gehaald want je ziet nu bijna geen percentages meer die er onder zakken
Aan de andere kant, ieder onderdeel in een apart verdrag (en eventueel apart referendum) onderbrengen brengt enorme kostenverhogingen met zich mee.quote:Op woensdag 6 april 2016 22:41 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Daarom is het juist een domme strategie om zoveel onder te brengen in één verdrag. Dan moet het namelijk ook in één referendum aangeboden worden omdat het, precies wat je schrijft, ondoenlijk is het verdrag uit elkaar te trekken ten behoeven van het referendum. Een apart verdrag voor handel, een apart verdrag voor mensenrechten, een apart verdrag voor militaire samenwerking, een apart verdrag voor het aanpakken van corruptie, etc.. Zoveel in één verdrag onderbrengen is in feite democratische koppelverkoop, en dus ook zelfs als er geen referendum van komt maar alleen het parlement instemt, dus onwenselijk.
Amsterdam, Den Haag en Utrecht komen nog. Amsterdam zat heel laag door de dag heen.quote:Op woensdag 6 april 2016 22:47 schreef TheVulture het volgende:
Nou die 30% wordt wel gehaald want je ziet nu bijna geen percentages meer die er onder zakken
Laten we het hopenquote:Op woensdag 6 april 2016 22:50 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Amsterdam, Den Haag en Utrecht komen nog. Amsterdam zat heel laag door de dag heen.
Het zal wel net boven de 30% eindigen.
Wellicht kunnen de kosten gedrukt worden. Bijvoorbeeld door het tegelijk met andere verkiezingen te organiseren. Dat is heel gebruikelijk in andere landen. Overigens vind ik dat democratie best wat mag kosten. Het is één de meest waardevolle zaken die we hebben naar mijn idee.quote:Op woensdag 6 april 2016 22:49 schreef Inaithnir het volgende:
[..]
Aan de andere kant, ieder onderdeel in een apart verdrag (en eventueel apart referendum) onderbrengen brengt enorme kostenverhogingen met zich mee.
Onderhandelingen tussen landen zijn bijna hetzelfde, ook daar zal men als men ergens een toezegging doet op andere gebieden iets terug willen. Het is mogelijk wat lullig maar draagvlak voor individuele punten is dan veel minder van belang, het is vrij logisch dat je op punten altijd iets beters kunt willen of er tegen kunt zijn maar dat wordt dan elders gecompenseerd. Dat maakt het zo moeilijk een deel te schrappen.quote:Op woensdag 6 april 2016 22:48 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Dat vind ik niet vergelijkbaar. Dat is één op één onderhandelen. In de politiek moet naar mijn idee een grotere zorgvuldigheid betracht worden. Draagvlak creëren moet doel nummer 1 zijn, en niet zoveel mogelijk realiseren ondanks een gebrek aan draagvlak.
Heel Brabant lijkt me zelfs.quote:Op woensdag 6 april 2016 22:51 schreef komrad het volgende:
Oost Brabant heeft vooral geprobeerd het referendum te torpederen. heel veel gemeenten onder de 30%
zeker dit soort referenda moeten we veel meer digitaal gaan organiserenquote:Op woensdag 6 april 2016 22:51 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Wellicht kunnen de kosten gedrukt worden. Bijvoorbeeld door het tegelijk met andere verkiezingen te organiseren. Dat is heel gebruikelijk in andere landen. Overigens vind ik dat democratie best wat mag kosten. Het is één de meest waardevolle zaken die we hebben naar mijn idee.
Maar ook ieder onderdeel zal dan apart behandeld moeten worden in alle regeringen en in Brussel, dat soort dingen.quote:Op woensdag 6 april 2016 22:51 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Wellicht kunnen de kosten gedrukt worden. Bijvoorbeeld door het tegelijk met andere verkiezingen te organiseren. Dat is heel gebruikelijk in andere landen. Overigens vind ik dat democratie best wat mag kosten. Het is één de meest waardevolle zaken die we hebben naar mijn idee.
Dat is een probleem van een te grote, logge overheid. Feitelijk kun je zo'n referendum vrij snel houden natuurlijk. Dit argument is A. onzin en B. ongerelateerd.quote:Op woensdag 6 april 2016 22:53 schreef Inaithnir het volgende:
[..]
Maar ook ieder onderdeel zal dan apart behandeld moeten worden in alle regeringen en in Brussel, dat soort dingen.
Democratie is zeker waardevol, ben ik met je eens. Maar er moet wel een balans zijn tussen democratie en een zekere efficientie van de overheid. Men klaagt nu al vaak dat besluiten van de overheid lang duren en pas in 2052 een keer ingaan.
met 26,8% maar toch daalt de opkomst niet echtquote:
Amsterdam is een grote stad, maar percentueel gezien wonen er maar weinig Nederlanders. Je kunt beter alle kleine dorpjes aan je kant hebben, dan een paar van de grote steden. Nederland is bij lange na niet zo verstedelijkt als men vaak denkt.quote:Op woensdag 6 april 2016 22:56 schreef komrad het volgende:
[..]
met 26,8% maar toch daalt de opkomst niet echt
Voordeel voor het nee-kamp is dat ze per definitie eigenlijk al de hele Bible-belt achter zich hebben, gratis en voor niks.quote:Op woensdag 6 april 2016 22:56 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Amsterdam is een grote stad, maar percentueel gezien wonen er maar weinig Nederlanders. Je kunt beter alle kleine dorpjes aan je kant hebben, dan een paar van de grote steden.
Er is nauwelijks handel met Oekraïnequote:Op woensdag 6 april 2016 22:43 schreef TheVulture het volgende:
Je zou bijna hopen dat Oekraine wel gewoon handel gaat drijven met die andere 27 lidstaten en Nederland aan de kant zet
die percentages zijn bizar. 80/20 ongeveerquote:Op woensdag 6 april 2016 22:57 schreef Inaithnir het volgende:
[..]
Voordeel voor het nee-kamp is dat ze per definitie eigenlijk al de hele Bible-belt achter zich hebben, gratis en voor niks.
Nee hehe, dat nou net het punt van dit verdrag, handel met Oekraïne stimuleren.quote:Op woensdag 6 april 2016 22:57 schreef Ronaldsen het volgende:
[..]
Er is nauwelijks handel met Oekraïne
Urk, 83%.quote:Op woensdag 6 april 2016 22:58 schreef komrad het volgende:
[..]
die percentages zijn bizar. 80/20 ongeveer
Vervelend he, democratiequote:Op woensdag 6 april 2016 22:57 schreef Inaithnir het volgende:
[..]
Voordeel voor het nee-kamp is dat ze per definitie eigenlijk al de hele Bible-belt achter zich hebben, gratis en voor niks.
Ja, maar ik vermoed dat specifiek in Urk en Volendam ook veel onvrede zit met de EU met al die vangst-quota.quote:
quote:Op woensdag 6 april 2016 23:03 schreef TheVulture het volgende:
Het voordeel van het Nee-kamp is vooral dat heel veel mensen op dit moment uberhaupt overal tegen zijn als het de regering en Europa betreft.
Heel Nederland van het IJ-kanaal tot aan de Maasmonding is een verzameling steden en voorsteden.quote:Op woensdag 6 april 2016 22:56 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Amsterdam is een grote stad, maar percentueel gezien wonen er maar weinig Nederlanders. Je kunt beter alle kleine dorpjes aan je kant hebben, dan een paar van de grote steden. Nederland is bij lange na niet zo verstedelijkt als men vaak denkt.
Ja, en da's nog niet een derde van de bevolking.quote:Op woensdag 6 april 2016 23:08 schreef Repelsteeltju het volgende:
[..]
Heel Nederland van het IJ-kanaal tot aan de Maasmonding is een verzameling steden en voorsteden. (De rest is goed voor gas, landbouw en vroeger steenkool.)
En inmiddels is al 88% geteld, en op 32.2%.quote:Op woensdag 6 april 2016 23:26 schreef Ferdii het volgende:
Gemiddelde opkomst om onder de 30% te komen moet 25,7% zijn bij 80% geteld.
Gaat dus lukken
Als ze dat zo belangrijk vinden dan hadden ze een handelsverdrag van 10 pagina,s moeten maken, en niet dit gedrocht.quote:Op woensdag 6 april 2016 22:58 schreef Inaithnir het volgende:
Nee hehe, dat nou net het punt van dit verdrag, handel met Oekraïne stimuleren.
Nee, dat was het doel van het handelsverdrag, en dat is al sinds 1 januari actief. Dit is een associatieverdrag, dat gaat véél verder en is bijna een uitgekleed EU-lidmaatschap met een ander naampje.quote:Op woensdag 6 april 2016 22:58 schreef Inaithnir het volgende:
[..]
Nee hehe, dat nou net het punt van dit verdrag, handel met Oekraïne stimuleren.
Daar krijgt Samsom vast een stijve plasser vanquote:Op woensdag 6 april 2016 23:53 schreef Dagoduck het volgende:
Die PvdA heeft het wel goed gedaan zeg, bijna helemaal rood.
[ afbeelding ]
En dan schrikt ie wakker met de realiteit.quote:Op donderdag 7 april 2016 00:00 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Daar krijgt Samsom vast een stijve plasser van
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |