abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_160580568
Ik heb het helemaal gehad met mijn schoonouders. Vinden jullie dit terecht of ben ik een zeikerd?

Volgende is het geval mijn schoonouders hebben beide een erg goed betaalde baan en leven ruim. Mijn ouders ook en zij betalen geregeld wat voor mij of nemen ons mee uit eten. Toen ik nog student was kreeg ik wel eens kleding of wat geld om wat leuks mee te doen. Had ik echt iets nodig als student zijnde was het geen probleem en betaalde zij geregeld mee. Sinds kort hebben wij een huis gekocht en heb ik een leuk geldbedrag gekregen om het huis in te richten. Daarnaast heb ik altijd hard gewerkt en het is zeker niet zo dat alles voor mij werd betaald maar soms kreeg ik wel een leuk extraatje.

Mijn vriendin krijgt echter nooit iets van haar ouders. Ik kan mij voorstellen dat er ouders zijn die dat niet kunnen maar haar ouders hebben geld zat. Dat blijkt uit het feit dat om de 3 jaar een spiksplinternieuwe auto wordt gekocht en geregeld dure aankopen worden gedaan. Ook gaan zij best vaak op reis / uit eten maar ons of anderen meenemen homaar. Haar studie werd wel betaald maar een extraatje werd nooit gegeven.
Door de jaren heen heb ik gemerkt dat zij enorme gierige mensen zijn. Mijn vriendin had het als student financieel best zwaar. Zij woonde in een studentenhuis en vanwege een chronische ziekte kon zij er maar beperkt naast werken. Oa daardoor heeft zij een grote studieschuld opgebouwd. Zij heeft wel eens gevraagd of haar ouders mee wilden betalen voor nodige zaken zoals een kledingkast of een andere koelkast maar dat deden ze niet. Ook wilden ze niet mee betalen aan een fiets toen deze gestolen was. Fiets was nodig omdat zij die nodig had om op haar bijbaan te komen + stage. Ik kan daar erg boos om worden. Zij doet haar best en werkt hard voor haar geld en ik vind dat ouders in zulke situaties best wat kunnen betalen mits zij het geld hebben. Zeker als je ziet dat dan weer een dure aankoop wordt gedaan. Dan denk ik sla dat eenmaal over en steun je dochter wat meer.

Nu is wat mij betreft de druppel bereikt. Recent is zij afgestudeerd en de rekening waarvan haar ouders de studie van betaalde werd van haar. Daar stond amper nog wat op. Nu zijn wij erachter gekomen dat van die rekening onder andere haar slagingskado is betaald die zij van haar ouders kreeg en ook het etentje met familie!! Oftewel eigenlijk heeft zij haar eigen slagingskado + slagingsetentje betaald. Ik ben nu witheet dat doe je toch niet!!
Mijn vriendin heeft dit aan haar vader verteld op een grappige luchtige manier. Zijn antwoord was dat hij daarvoor had gespaard, dat het zijn geld was en dat zij blij moet zijn dat ze het overige geld mag hebben.

Ik wil er eigenlijk eens wat van zeggen of ben ik dan een zeikerd?

[ Bericht 97% gewijzigd door Copycat op 12-03-2016 14:08:01 ]
  donderdag 10 maart 2016 @ 23:10:38 #2
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_160580651
Je bent een zeikerd. Al zijn die ouders multimiljonair, ze mogen met hun geld doen wat ze willen. Mijn ouders hebben nooit iets meebetaald aan mijn studie, dat mocht ik toch echt lekker zelf regelen. Leert je ook meteen met geld omgaan, een begroting te maken etc.

Ik heb mijn ouders altijd verteld dat ik geen erfenis van ze hoef, ik heb liever dat ze er zelf plezier van hebben zolang het nog kan.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  donderdag 10 maart 2016 @ 23:11:16 #3
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_160580669
Wacht even, het was toch het geld van de ouders dat op die rekening stond?

Je kunt je er het beste niet mee bemoeien, trouwens. Dat jouw ouders zo vrijgevig zijn, betekent niet dat haar ouders dat ook moeten zijn.
The love you take is equal to the love you make.
pi_160580705
Hoe kom je aan een studieschuld terwijl je school door je ouders word betaald?
pi_160580713
Ik vind het ook gierig, maar zou me er niet mee bemoeien. Zij bepalen nog altijd zelf wat ze met hun geld doen.
Chain SMOKING. Pill POPPING. Drunken INSANITY.
Sign me up, darling
  donderdag 10 maart 2016 @ 23:12:56 #6
434262 Pixxie.
Embrace messy hair
pi_160580722
Nee je bent geen zeikerd.
Wat triest zeg dat dat etentje van die rekening is gegaan
Bah :r
“She’s got the whole dark forest living inside of her.” - Tom Waits
pi_160580770
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2016 23:11 schreef Lienekien het volgende:
Wacht even, het was toch het geld van de ouders dat op die rekening
idd.
Ouders betalen dus de gehele opleiding, een slagingscadeau, etentje én ze mag het overgebleven geld houden.

Geen slechte deal lijkt me. Geniet van de vrijgevigheid van jouw ouders en bemoei je niet met je schoonouders dat levert alleen een hoop gezeik op.
  donderdag 10 maart 2016 @ 23:14:41 #8
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_160580779
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2016 23:12 schreef Pixxie. het volgende:
Nee je bent geen zeikerd.
Wat triest zeg dat dat etentje van die rekening is gegaan
Bah :r
Waar kwam het geld op die rekening vandaan? Het is toch gewoon betaald door haar ouders?
pi_160580781
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2016 23:12 schreef DeBlauweKrokodil het volgende:
Hoe kom je aan een studieschuld terwijl je school door je ouders word betaald?
Er staat in TS zijn verhaal dat vriendin in een studentenhuis woonde (dus op haarzelf).

Dus buiten studiekosten dan nog Kamer, verzekering, eten?
Die ~150 euro lesgeld per maand die ouders betalen zet dan weinig zoden aan de dijk als je alleen basisbeurs krijgt.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 10-03-2016 23:15:32 ]
pi_160580828
Wat vindt je vriendin er zelf van TS?
pi_160580836
Dus zijn hebben een rekening voor haar aangemaakt, daarop hebben zij geld gezet/gespaard. Aan het einde van de rit daar eten van betaald plus cadeau en daarna de rekening over gegeven aan haar met wat rest geld?

Zolang zij er niks voor heeft hoeven inleggen is het helemaal niet betaald met haar geld.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_160580851
Daarom zijn sommigen rijk en andere arm
Ik zwaai naar dieren.
pi_160580964
Hoezo bleef ze niet thuis wonen als ze ziek was en niet kon werken?
Ze zijn niet gierig, maar wel hard soms. (En daarmee bedoel ik niet jouw voorbeeld dat ze jullie nooit uit eten nemen, maar dat ze geen fiets voor haar kochten toen ze geen een kon betalen)
  donderdag 10 maart 2016 @ 23:20:53 #14
434262 Pixxie.
Embrace messy hair
pi_160580972
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2016 23:14 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Waar kwam het geld op die rekening vandaan? Het is toch gewoon betaald door haar ouders?
Ja maar kom op
Ik kan er wel inkomen dat het verkeerd gevallen is
“She’s got the whole dark forest living inside of her.” - Tom Waits
pi_160581095
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2016 23:14 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Waar kwam net geld op die rekening vandaan? Het is toch gewoon betaald door haar ouders?
Daar heb je gelijk in. Waar ik vooral moeite mee heb is de balans. Haar ouders gaan 3 a 4 keer per jaar op vakantie. Kopen dure spullen terwijl hun dochter krom moet liggen om rond te komen. Zij hoeven echt niet alles te betalen maar nodige zaken kan toch wel een bijdrage van af? Ga dan 1 keer minder op vakantie of laat die complete boser installatie eens een keer links liggen. Kunnen de ouders het niet betalen hoor je mij niet maar een beetje je kind ondersteunen als dat mogelijk is moet toch kunnen?

quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2016 23:16 schreef Polenbatser het volgende:
Wat vindt je vriendin er zelf van TS?
Zij vindt het niet echt leuk. Om ons heen krijgen mensen weleens wat van hun ouders. Ook ouders die het minder breed hebben dan haar ouders geven wel eens iets weg. Haar ouders geven nooit iets en dat doet toch wel pijn.
  donderdag 10 maart 2016 @ 23:23:54 #16
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_160581096
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2016 23:20 schreef Pixxie. het volgende:

[..]

Ja maar kom op
Ik kan er wel inkomen dat het verkeerd gevallen is
Ik niet echt.
  donderdag 10 maart 2016 @ 23:25:53 #17
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_160581174
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2016 23:23 schreef Thomas030 het volgende:

[..]

Daar heb je gelijk in. Waar ik vooral moeite mee heb is de balans. Haar ouders gaan 3 a 4 keer per jaar op vakantie. Kopen dure spullen terwijl hun dochter krom moet liggen om rond te komen. Zij hoeven echt niet alles te betalen maar nodige zaken kan toch wel een bijdrage van af? Ga dan 1 keer minder op vakantie of laat die complete boser installatie eens een keer links liggen. Kunnen de ouders het niet betalen hoor je mij niet maar een beetje je kind ondersteunen als dat mogelijk is moet toch kunnen?

[..]

Zij vindt het niet echt leuk. Om ons heen krijgen mensen weleens wat van hun ouders. Ook ouders die het minder breed hebben dan haar ouders geven wel eens iets weg. Haar ouders geven nooit iets en dat doet toch wel pijn.
En wrijf jij het er dan ook nog eens extra in bij haar, zoals je het hier ook brengt? Want dat is pas echt zuur voor je vriendin. En dat wordt nog erger als jij er wat van gaat zeggen tegen je schoonouders.
pi_160581229
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2016 23:20 schreef Angel-Joy het volgende:
Hoezo bleef ze niet thuis wonen als ze ziek was en niet kon werken?
Ze zijn niet gierig, maar wel hard soms. (En daarmee bedoel ik niet jouw voorbeeld dat ze jullie nooit uit eten nemen, maar dat ze geen fiets voor haar kochten toen ze geen een kon betalen)
Zij komt uit het hoge Noorden uit een gehucht en de studie die zij graag wilde volgen lag in de randstad. Op kamers gaan moest dus wel.
pi_160581290
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2016 23:25 schreef Lienekien het volgende:

[..]

En wrijf jij het er dan ook nog eens extra in bij haar, zoals je het hier ook brengt? Want dat is pas echt zuur voor je vriendin. En dat wordt nog erger als jij er wat van gaat zeggen tegen je schoonouders.
Zij kwam er voor de eerste keer in al die jaren zelf mee en nee ik heb het niet gebracht zoals ik hier doe. Daarom zit ik met de vraag om er wel of niet wat mee te doen. Aan de andere kant zijn het mijn zaken niet.
pi_160581297
Wat is in jou ogen een rekening met amper er wat op?

En zijn ze verplicht om iets te geven als hun dochter afgestudeerd is?
Kids are like farts in that way. They never seem to bother the owner as much as they bother everyone else.
  donderdag 10 maart 2016 @ 23:30:23 #21
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_160581357
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2016 23:28 schreef Thomas030 het volgende:

[..]

Zij kwam er voor de eerste keer in al die jaren zelf mee en nee ik heb het niet gebracht zoals ik hier doe. Daarom zit ik met de vraag om er wel of niet wat mee te doen. Aan de andere kant zijn het mijn zaken niet.
Ok.

Afgezien van het geld, zijn het aardige, hartelijke mensen? Zijn ze lief voor hun dochter? Ben je er welkom?
pi_160581557
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2016 23:30 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ok.

Afgezien van het geld, zijn het aardige, hartelijke mensen? Zijn ze lief voor hun dochter? Ben je er welkom?
Verder zijn het prima mensen en kunnen wij er goed mee opschieten. Behalve als het over geld gaat dan draaien zij helemaal om. Echt bizar vind ik dat. Dan kan / mag opeens niets. Als mijn vriendin wat koopt is altijd de eerste vraag hoe duur was dat en de tweede vraag waar betaal je dat van. Terwijl zij zelf altijd lopen te pronken met hun nieuwe aankopen. Dit is eigenlijk het enige punt van discussie als het over mijn schoonouders gaat.
pi_160581611
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2016 23:12 schreef AbFab_Darling het volgende:
Ik vind het ook gierig, maar zou me er niet mee bemoeien. Zij bepalen nog altijd zelf wat ze met hun geld doen.
Het enige juiste antwoord
  donderdag 10 maart 2016 @ 23:38:28 #24
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_160581631
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2016 23:35 schreef Thomas030 het volgende:

[..]

Verder zijn het prima mensen en kunnen wij er goed mee opschieten. Behalve als het over geld gaat dan draaien zij helemaal om. Echt bizar vind ik dat. Dan kan / mag opeens niets. Als mijn vriendin wat koopt is altijd de eerste vraag hoe duur was dat en de tweede vraag waar betaal je dat van. Terwijl zij zelf altijd lopen te pronken met hun nieuwe aankopen. Dit is eigenlijk het enige punt van discussie als het over mijn schoonouders gaat.
Dat ga je dan echt niet veranderen.

Wat scheelt, is dat je vriendin (neem ik aan) nu niet meer financieel van ze afhankelijk is. Dus zij is ze ook geen verantwoording over haar uitgaven schuldig.
pi_160582036
quote:

[..]

[..]

Ze hebben haar studie betaald -O- dat is niet niks.
Tap tap tap
pi_160582086
Je kunt er niks van zeggen want het is hun geld. Maar ik geef je wel gelijk.
  donderdag 10 maart 2016 @ 23:58:03 #27
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_160582108
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2016 23:56 schreef Bananenpap het volgende:
Je kunt er niks van zeggen want het is hun geld. Maar ik geef je wel gelijk.
In dat ze gierig zijn? Of in dat ze maar wat moeten schrappen in hun eigen uitgaven om hun dochter meer geld toe te stoppen?
pi_160582256
Wat een schrapers inderdaad :') maar what you gonna do? Schijnbaar vinden ze dit zo goed
pi_160582285
Ieder huisje heeft zijn kruisje.. hoe oud is je vriendin nu? Tot 21 zijn ouders wettelijk verplicht financieel bij te dragen.. is ze ouder moet ze het toch zelf rooien.. is klote.. het leven is hard.. zo te horen willen ze hun geld gewoon niet delen en willen ze hun dochter hard maken voor de wereld door haar er zelf ervoor te laten staan.. het enige wat je nu kan doen is door gaan met leven en delen wat jij krijgt met haar.. en mocht je trouw plannen hebben of een kinder wens ff 2 x nadenken of er genoeg geld zal zijn want lijkt me niet dat die gierige bitches daaraan zullen bijdragen.. sterkte..
  vrijdag 11 maart 2016 @ 00:16:39 #30
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_160582331
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 00:12 schreef PinkEsid het volgende:
Ieder huisje heeft zijn kruisje.. hoe oud is je vriendin nu? Tot 21 zijn ouders wettelijk verplicht financieel bij te dragen.. is ze ouder moet ze het toch zelf rooien.. is klote.. het leven is hard.. zo te horen willen ze hun geld gewoon niet delen en willen ze hun dochter hard maken voor de wereld door haar er zelf ervoor te laten staan.. het enige wat je nu kan doen is door gaan met leven en delen wat jij krijgt met haar.. en mocht je trouw plannen hebben of een kinder wens ff 2 x nadenken of er genoeg geld zal zijn want lijkt me niet dat die gierige bitches daaraan zullen bijdragen.. sterkte..
Is het niet tamelijk ouderwets dat ouders de bruiloft betalen? En waarom zouden de schoonouders moeten meebetalen als er kleinkinderen komen?
pi_160582345
Dus jij bent financieel verwend door je ouders en je partner wordt geacht op eigen benen te staan. Lijkt mij prima. Wie ben jij om over hen te oordelen?
Jesus saves but death prevails.
pi_160582402
Goed van haar ouders, leert ze tenminste de waarde van geld kennen in plaats van te profiteren op anderen.
pi_160582693
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2016 23:53 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Ze hebben haar studie betaald -O- dat is niet niks.
Als je daar al te gierig voor bent, vraag ik me af waarom je überhaupt aan kinderen begint. Het is dat ik geen kinderen heb, maar anders zou ik zeker sparen voor hun studie. Ook omdat ik het een onderdeel van de opvoeding vind.
ROBODEMONS..................|:(
pi_160582906
Je mag er wat van vinden, wij ook, maar ik zou dat lekker voor mezelf houden, er 'wat van maken'is gegarandeerd gelazer. Accepteren en laten gaan.
Ja doei.
pi_160582911
Verdomme wat hebben sommige mensen het toch goed.
  vrijdag 11 maart 2016 @ 01:11:25 #36
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_160582980
Waar bemoei jij je eigenlijk mee? :).
pi_160583291
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 01:11 schreef Helsinki het volgende:
Waar bemoei jij je eigenlijk mee? :).
Dit.

TS wees alsjeblieft verstandig en ga hier geen stampij over maken.
  vrijdag 11 maart 2016 @ 05:21:35 #38
452947 frietenstamp
Thierry! Thierry! Thierry!
pi_160583584
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 00:21 schreef oxy88 het volgende:
Goed van haar ouders, leert ze tenminste de waarde van geld kennen in plaats van te profiteren op anderen.
Welnee. Haar ouders hebben haar in de eerste plaats geleerd dat ze niks waard is. Praktijken psychologie drijven op kinderen van zulke ouders.
  vrijdag 11 maart 2016 @ 05:27:45 #39
452947 frietenstamp
pi_160583587
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2016 23:25 schreef Lienekien het volgende:

[..]

De appel is hoe dan ook zuur om zulke ouders te hebben maar ik vind het juist goed dat de vriendin via ts leert en ziet dat niet zij maar de ouders het probleem zijn.
  vrijdag 11 maart 2016 @ 06:41:51 #40
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_160583714
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 05:27 schreef frietenstamp het volgende:

[..]

De appel is hoe dan ook zuur om zulke ouders te hebben maar ik vind het juist goed dat de vriendin via ts leert en ziet dat niet zij maar de ouders het probleem zijn.
Die snap ik niet. Welk 'probleem' zou de vriendin denken dat ze is?
  vrijdag 11 maart 2016 @ 06:43:19 #41
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_160583719
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 05:21 schreef frietenstamp het volgende:

[..]

Welnee. Haar ouders hebben haar in de eerste plaats geleerd dat ze niks waard is. Praktijken psychologie drijven op kinderen van zulke ouders.
En dit vind ik vrij kwalijk. Alsof ouders hun kinderen alleen maar kunnen waarderen door ze geld toe te schuiven.
  vrijdag 11 maart 2016 @ 06:49:55 #42
452947 frietenstamp
pi_160583740
quote:
8s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 06:43 schreef Lienekien het volgende:

[..]

En dit vind ik vrij kwalijk. Alsof ouders hun kinderen alleen maar kunnen waarderen door ze geld toe te schuiven.
Dat maak jij ervan.
pi_160583742
Ja het zijn gierige mensen. Nee je hebt niet het recht (vind ik) om je daar actief mee te bemoeien. Wat je wel kan doen is opties naar je vriendin schuiven en vanaf een zijkant zien wat zij ermee doet. Of niet doet.
Google is your friend, abuse your friends
  vrijdag 11 maart 2016 @ 06:57:08 #44
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_160583756
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 06:49 schreef frietenstamp het volgende:

[..]

Dat maak jij ervan.
Nee, jij maakt het ervan: 'Ze hebben haar geleerd dat ze niks waard is.' :')
pi_160583775
Ik zie in dit hele verhaal maar een grote knakenpoetser. En dat is TS.
pi_160583796
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 05:21 schreef frietenstamp het volgende:

[..]

Als dat "leren wat je waard bent" echt neerkomt op dit soort futiliteiten heb je er verdomd weinig van begrepen.
pi_160583816
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 07:03 schreef flappy het volgende:
Ik zie in dit hele verhaal maar een grote knakenpoetser. En dat is TS.
Dit dus :')
  vrijdag 11 maart 2016 @ 07:15:31 #48
452947 frietenstamp
pi_160583831
quote:
10s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 07:08 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Als dat "leren wat je waard bent" echt neerkomt op dit soort futiliteiten heb je er verdomd weinig van begrepen.
Je hebt er weinig van begrepen als je je kind nog niet een kledingkast gunt en je zelfs niet afvraagt wat voor signalen je daarmee afgeeft. Maar goed dat er ook ouders als die van ts zijn. Dan kan zijn vriendin ook zien en wellicht zelf ondervinden dat het anders kan.

Ik zou het zelf erg kunnen waarderen als de vriend van mijn dochter het tegen mij voor haar opnam maar ik denk dat haar ouders daar te simpel/egoïstisch voor zijn.

Kom je over 20 jaar een update geven ts? ;)
  vrijdag 11 maart 2016 @ 07:20:35 #49
327059 Royco1
I AM THE LAW!!
pi_160583862
Ts is een verwend nest en verwacht dat iedereen maar geld krijgt als ze hun handje op houden bij pappie en mammie.
Welkom in de echte wereld waar je niet altijd maar terug kunt vallen op je ouders.
En je schoonouders leren je vriendin dat gewoon al.
pi_160583865
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 07:15 schreef frietenstamp het volgende:

[..]

Je hebt er weinig van begrepen als je je kind nog niet een kledingkast gunt en je zelfs niet afvraagt wat voor signalen je daarmee afgeeft. Maar goed dat er ook ouders als die van ts zijn. Dan kan zijn vriendin ook zien en wellicht zelf ondervinden dat het anders kan.
Daar gaat het helemaal niet om. Mijn ouders gunnen me ook alle geld van de wereld, maar no way dat ze dingen voor me gaan betalen die ik als volwassene zelf word geacht te betalen. Ik vind het vrij bekrompen om dat te koppelen aan liefde.
pi_160583915
Er zit in ieder geval een vette erfenis aan te komen.
  vrijdag 11 maart 2016 @ 07:31:18 #52
452947 frietenstamp
pi_160583940
quote:
14s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 07:28 schreef Erwin1973 het volgende:
Er zit in ieder geval een vette erfenis aan te komen.
Denk het niet. Voor zichzelf zijn ze niet gierig en nemen ze het er goed van.
pi_160584051
Niet mee bemoeien, hoe haar ouders hun geld besteden is aan hun.
Ga jij je er mee bemoeien heb je kans dat je vriendin kwaad op jou wordt.
Life is a highway...let's ride it!
pi_160584089
Ik denk dat ik je frustratie wel snap.

Ik ben zelf ook chronisch ziek. Net met m'n studie gestopt omdat het niet te halen was. Maar dan nog nu, en toen. Zonder de (financiële) steun van mijn ouders en vriend was het me nooit gelukt omdat ik geen recht had op Wajong. Wat ik me nu bedenk, als je vriendin al langere tijd chronisch ziek was, had ze daar toch gewoon recht op? Mijn diagnose kwam vlak na het moment dat die regeling op z'n kop ging..
pi_160584168
Ik vind het niet gierig, ze betalen mee aan school de rest moet ze zelf regelen zo werkt dat in de echte wereld...

Ik vind het eerder naïef dat je denkt dat ouders vanalles voor hun kinderen horen te betalen. En daarnaast ook nog eens onbeschoft dat je het in je hoofd haalt haar ouders daarop aan te spreken. (Ik zou je recht in je bek uitlachen)
pi_160584249
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 08:08 schreef LionPopChoc het volgende:
Ik vind het niet gierig, ze betalen mee aan school de rest moet ze zelf regelen zo werkt dat in de echte wereld...

Ik vind het eerder naïef dat je denkt dat ouders vanalles voor hun kinderen horen te betalen. En daarnaast ook nog eens onbeschoft dat je het in je hoofd haalt haar ouders daarop aan te spreken. (Ik zou je recht in je bek uitlachen)
Ik vind het niet horen, dat ze het doen. Ik vind wel dat je het als kind aan je ouder zou moeten kunnen vragen.

Want wat is er nou eigenlijk zo "slecht" aan, om om wat hulp te vragen? Iemand die chronisch ziek is kiest daar niet voor he. Die word op een belangrijk moment in haar carrière met 1-0 achter gezet.

Ik kan me als ik naar mijn situatie kijk de frustratie best voorstellen, ik heb ook een chronische ziekte waardoor werken naast m'n studie onmogelijk was. Ik was godsgruwelijk blij met die winterjas, of die tweedehands elektrische fiets zodat ik toch naar m'n werk kon fietsen nadat ik met m'n studie was gestopt. Want dat werken moest ongeschoold, en ging ook weer nog geen 24 uur. En daar komt bij dat je wel kan roepen, zorgverzekering! Maar ziek zijn kost ook nog eens geld. Vaak heb je een duurdere verzekering nodig, en tik je standaard je eigen risico aan. En dan word er stiekem heel veel nog niet eens vergoed.

Ik kan me dan eigenlijk bijna niet voorstellen dat je dan als ouders niet denkt, ik gun mijn dochter die fiets. Of wat nieuwe kleding, of wat dan ook. Met als hele grote kanttekening, mits het financieel haalbaar is!

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 11-03-2016 08:21:15 ]
pi_160584388
Laat haar blij zijn dát haar studie überhaupt is betaald voor haar. Gaat ook over veel geld hoor :').
  vrijdag 11 maart 2016 @ 08:36:13 #58
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_160584420
Hebben die schoonouders hun geld zelf bij elkaar verdiend, of van paps en mams?
Kijk je er toch anders naar.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_160584428
Verder vind ik het bijna ondankbaar om hierover te zeuren. Ze heeft het geld gekregen, wees blij met wat je krijgt joh. En ga zelf lekker werken voor je geld.
pi_160584485
Een van de ouders toevallig niet haar biologische ouder als er zo'n groot verschil zit tussen wat ze zichzelf en hun eigen kind gunnen?

Of zijn het van die 'self-made'mensen die zelf als kind nooit wat hebben gehad en nu denken dat dit de beste opvoeding is?

Waren ze ook al zo toen ze nog thuis woonde?
Your life is your life: go all the way
https://youtu.be/2lK4LrD8Ii4
pi_160584516
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 08:37 schreef Wimperkruller het volgende:
Verder vind ik het bijna ondankbaar om hierover te zeuren. Ze heeft het geld gekregen, wees blij met wat je krijgt joh. En ga zelf lekker werken voor je geld.
Kunnen sommige mensen niet lezen ofzo "ga lekker zelf werken voor je geld" is gewoon echt een lompe opmerking als er aangegeven word dat zo iemand een ziekte heeft waardoor het met studeren enzo allemaal wat lastiger is.

Soms heb je nu eenmaal andere mensen nodig. Niet omdat je dat wil, maar omdat het moet. Net alsof de kans zo groot is, dat ze die studieschuld afbetaald gaat krijgen als het echt een flinke is. Dan komt het uiteindelijk uit belastinggeld. Nouja hiephoi.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 11-03-2016 08:48:48 ]
pi_160584552
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 08:36 schreef Hyperdude het volgende:
Hebben die schoonouders hun geld zelf bij elkaar verdiend, of van paps en mams?
Kijk je er toch anders naar.
Zelf verdiend of niet, zijn gewoon egoïstische ouders. Ze zetten een kind op de wereld en kijken er niet meer naar om. Dat ze de studie wel betaalden was wellicht omdat ze dat verplicht zijn. Om niet als totaal waardeloze ouders gezien te worden.
  vrijdag 11 maart 2016 @ 08:56:03 #63
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_160584594
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 08:51 schreef Piper. het volgende:

[..]

Zelf verdiend of niet, zijn gewoon egoïstische ouders. Ze zetten een kind op de wereld en kijken er niet meer naar om. Dat ze de studie wel betaalden was wellicht omdat ze dat verplicht zijn. Om niet als totaal waardeloze ouders gezien te worden.
Nou, nou, dat gaat wel ver hoor. Béétje overdreven.
pi_160584598
Mensen die vinden dat wanneer hun kind de 18 al heeft bereikt aan hun lot over laten, moeten geen kinderen krijgen. Eenmaal je ouders bent heb je je hele leven lang een zekere verantwoordelijkheid.
  vrijdag 11 maart 2016 @ 08:56:48 #65
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_160584606
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 08:51 schreef Piper. het volgende:

[..]

Zelf verdiend of niet, zijn gewoon egoïstische ouders. Ze zetten een kind op de wereld en kijken er niet meer naar om. D...
Ze hebben de studie wel (gedeeltelijk?) betaald. Ik vind een steuntje in de rug voor kinderen die net een eigen huis hebben gekocht wel steun op een goed moment, maar misschien denken die ouders daar anders wel over? Klinkt ook niet of TS binnenkort een langzame hongerdood gaat sterven.
TS: let it go. Levert alleen maar gezeik/gedoe op.
pi_160584608
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 08:56 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Nou, nou, dat gaat wel ver hoor. Béétje overdreven.
Ik vind van niet.
pi_160584618
Nee vind het ook niet gierig. Ze mag blij zijn dat haar ouders haar studie hebben betaald en dan ook nog die extra's van het etentje, cadeau en ook nog eens die rekening mogen houden. Sorry, heb ik allemaal nooit gehad en interesseert me ook echt niet (goed van geleerd om op eigen benen te staan). Daarnaast is het hun eigen geld waar ze waarschijnlijk hard voor hebben gewerkt en ik vind het niet vanzelfsprekend om je kroost te verwennen van die centen.
  vrijdag 11 maart 2016 @ 08:57:42 #68
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_160584622
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 08:56 schreef Piper. het volgende:
Mensen die vinden dat wanneer hun kind de 18 al heeft bereikt aan hun lot over laten, moeten geen kinderen krijgen. Eenmaal je ouders bent heb je je hele leven lang een zekere verantwoordelijkheid.
Joh, ik ken ouders die niet willen betalen voor een beugel voor hun kinderen.
Of geen rijbewijs omdat pappa niet wil betalen.
Kinderbescherming bellen?
pi_160584648
quote:
17s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 08:57 schreef Audreyoot het volgende:
Nee vind het ook niet gierig. Ze mag blij zijn dat haar ouders haar studie hebben betaald en dan ook nog die extra's van het etentje, cadeau en ook nog eens die rekening mogen houden. Sorry, heb ik allemaal nooit gehad en interesseert me ook echt niet (goed van geleerd om op eigen benen te staan). Daarnaast is het hun eigen geld waar ze waarschijnlijk hard voor hebben gewerkt en ik vind het niet vanzelfsprekend om je kroost te verwennen van die centen.
Verwennen :') een kast kopen voor je dochter die ondanks ziekte toch probeert te werken en studeren zodat ze verder komt in haar leven maar daarmee gewoon niet zoveel binnen geharkt krijgt als "de norm".

Dat is echt verwennen ja.
pi_160584649
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 08:56 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Ze hebben de studie wel (gedeeltelijk?) betaald. Ik vind een steuntje in de rug voor kinderen die net een eigen huis hebben gekocht wel steun op een goed moment, maar misschien denken die ouders daar anders wel over? Klinkt ook niet of TS binnenkort een langzame hongerdood gaat sterven.
TS: let it go. Levert alleen maar gezeik/gedoe op.
Uit plicht hebben ze de studie betaald. Maar waar is de liefde als ouders? Ze kan door haar chronische ziekte niet veel werken, had een fiets hard nodig. Maar helpen? Ze konden bijv. voorschieten ofzo. Of de helft betalen.
pi_160584658
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 08:57 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Joh, ik ken ouders die niet willen betalen voor een beugel voor hun kinderen.
Of geen rijbewijs omdat pappa niet wil betalen.
Kinderbescherming bellen?

Waardeloze ouders. Waarom hebben ze dan kinderen genomen?
pi_160584688
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 09:00 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Verwennen :') een kast kopen voor je dochter die ondanks ziekte toch probeert te werken en studeren zodat ze verder komt in haar leven maar daarmee gewoon niet zoveel binnen geharkt krijgt als "de norm".

Dat is echt verwennen ja.
Ik ken geen enkele student die geen 3 tientjes op kan hoesten voor een kledingkast. Ik vind echt niet dat ouders hier verantwoordelijk zijn hoor.. Je bent na je 18e echt wel volwassen genoeg om op je eigen benen te staan en je eigen zaken te regelen imho.
pi_160584725
Dit topic laat wel weer goed zien in wat voor maatschappij we leven, alles moet maar kunnen, en als je niet aan die norm voldoet zak je maar in de stront en wil je verwend worden.

Net alsof het besef dat je je dromen niet waar gaat kunnen maken, en het besef dat je niet kan voldoen aan wat er van je verwacht wordt niet al erg genoeg is. Dan moet je ook nog maar continue te horen krijgen dat je niet zo moet "zeiken".

Gelukkig zitten er ook nog een paar mensen tussen die wel naar hun medemens kunnen kijken. Want anders.. 8)7
pi_160584731
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 08:47 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Kunnen sommige mensen niet lezen ofzo "ga lekker zelf werken voor je geld" is gewoon echt een lompe opmerking als er aangegeven word dat zo iemand een ziekte heeft waardoor het met studeren enzo allemaal wat lastiger is.

Soms heb je nu eenmaal andere mensen nodig. Niet omdat je dat wil, maar omdat het moet. Net alsof de kans zo groot is, dat ze die studieschuld afbetaald gaat krijgen als het echt een flinke is. Dan komt het uiteindelijk uit belastinggeld. Nouja hiephoi.
Dat komt inderdaad lomp over, maar als ze haar studie heeft voltooid dan moet werken toch ook zeker gedeeltelijk kunnen? En ik vind, ook al heb je een chronische ziekte, niet dat je kan gaan zeuren dat je niet genoeg financiële ondersteuning krijgt. Je krijgt ondersteuning, dus wees blij met wat je krijgt in plaats van dat je meer wil. Een studie betalen is al veel geld hoor. Gaat om duizenden euro's.
pi_160584732
quote:
Wat een gezeik over die studie. Als TS het heeft over elke 3 jaar een spiksplinter nieuwe auto voor de deur zal het waarschijnlijk niet gaan over een fiat panda ofzo.

En even de masterstudies daar gelaten, collegegeld is tegenwoordig bijna 2000 euro en duurt 4 jaar? Dus je hebt het over 10.000 euro ofzo incl. boeken? Dat is dus precies de prijs van een spiksplinternieuwe fiat panda :')
pi_160584765
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 08:19 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Ik vind het niet horen, dat ze het doen. Ik vind wel dat je het als kind aan je ouder zou moeten kunnen vragen.

Want wat is er nou eigenlijk zo "slecht" aan, om om wat hulp te vragen? Iemand die chronisch ziek is kiest daar niet voor he. Die word op een belangrijk moment in haar carrière met 1-0 achter gezet.

Ik kan me als ik naar mijn situatie kijk de frustratie best voorstellen, ik heb ook een chronische ziekte waardoor werken naast m'n studie onmogelijk was. Ik was godsgruwelijk blij met die winterjas, of die tweedehands elektrische fiets zodat ik toch naar m'n werk kon fietsen nadat ik met m'n studie was gestopt. Want dat werken moest ongeschoold, en ging ook weer nog geen 24 uur. En daar komt bij dat je wel kan roepen, zorgverzekering! Maar ziek zijn kost ook nog eens geld. Vaak heb je een duurdere verzekering nodig, en tik je standaard je eigen risico aan. En dan word er stiekem heel veel nog niet eens vergoed.

Ik kan me dan eigenlijk bijna niet voorstellen dat je dan als ouders niet denkt, ik gun mijn dochter die fiets. Of wat nieuwe kleding, of wat dan ook. Met als hele grote kanttekening, mits het financieel haalbaar is!
Zij mag het best vragen maar om als vriend van haar ouders aan te spreken, nee..
Daarnaast wil ik niet zeggen dat het niet moeilijk is maar dr ouders zullen haar vast zo opvoeden met n reden.
Ieder huisje z'n kruisje...
pi_160584771
Iedereen heeft zijn/haar eigen visie op opvoeden en financiën. Daar kun je wel heel verongelijkt over gaan doen en het onrechtvaardig vinden, maar daar heb je helemaal niks aan. Meestal weet je ook al je hele leven hoe je ouders erin staan.

quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 09:07 schreef Fripsel het volgende:
Dit topic laat wel weer goed zien in wat voor maatschappij we leven, alles moet maar kunnen, en als je niet aan die norm voldoet zak je maar in de stront en wil je verwend worden.

Net alsof het besef dat je je dromen niet waar gaat kunnen maken, en het besef dat je niet kan voldoen aan wat er van je verwacht wordt niet al erg genoeg is. Dan moet je ook nog maar continue te horen krijgen dat je niet zo moet "zeiken".

Gelukkig zitten er ook nog een paar mensen tussen die wel naar hun medemens kunnen kijken. Want anders.. 8)7
Ze heeft gewoon haar studie af kunnen maken dankzij ouders die het gefinancierd hebben? Dat het comfortabeler was met wat extra financiering een ander verhaal.
pi_160584783
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 09:07 schreef Koral het volgende:

[..]

Wat een gezeik over die studie. Als TS het heeft over elke 3 jaar een spiksplinter nieuwe auto voor de deur zal het waarschijnlijk niet gaan over een fiat panda ofzo.

En even de masterstudies daar gelaten, collegegeld is tegenwoordig bijna 2000 euro en duurt 4 jaar? Dus je hebt het over 10.000 euro ofzo incl. boeken? Dat is dus precies de prijs van een spiksplinternieuwe fiat panda :')
O, nou dan maar de nieuwe auto laten en al het geld naar de dochter. :)
pi_160584789
Ik zou het zelf zeker niet zo doen. Het is tegenwoordig vrij normaal dat je je studerende kind blijft ondersteunen, tot het op eigen benen kan staan. Alleen de studie betalen vind ik dan wel wat karig, zeker als het je niet om het geld te doen is.

Natuurlijk wil je je kind met geld leren omgaan en de waarde van geld leren, maar het grootste gedeelte van die opvoeding zou al moeten liggen voordat je 18 wordt. Af en toe iets kopen waar je kind wat aan heeft is bepaald geen verwennerij. En daarnaast, het is toch ook gewoon leuk om je kind blij te maken met iets wat jou nauwelijks in je portemonnee raakt? Het komt wat koud over.

Maar goed, uiteraard mag je daar je schoonouders niet op aanspreken, of zelfs maar opmerkingen over maken. Dat is echt uit den boze.
pi_160584792
quote:

[..]

ja, dus, en? De ouders werken voor hun geld en mogen zelf beslissen wat ze er mee doen.
pi_160584798
-ik verwijder niet voor niets al die posts, stop eens-

[ Bericht 90% gewijzigd door motorbloempje op 11-03-2016 09:13:20 ]
pi_160584810
quote:

[..]

Dus?

Ik sta er echt van te kijken dat mensen vinden dat die dochter maar van alles in de schoot geworpen moet krijgen 'omdat ze zelf ook vaak een nieuwe auto kopen e.d.'. Het is logisch dat sommige mensen elke 3 jaar wisselen van auto, iets met inruilwaarde enzo.
Volgens mij is de dochter volwassen en zou ze op eigen benen moeten kunnen staan, ongeacht de financiële situatie van haar ouders.
pi_160584811
Maar, wat wij en TS er van 'vinden' is verder niet zo van belang, bottom line is denk ik dat TS er zeer verstandig aan doet dit niet 'op te pakken'
Ja doei.
pi_160584826
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 09:07 schreef Wimperkruller het volgende:

[..]

Dat komt inderdaad lomp over, maar als ze haar studie heeft voltooid dan moet werken toch ook zeker gedeeltelijk kunnen? En ik vind, ook al heb je een chronische ziekte, niet dat je kan gaan zeuren dat je niet genoeg financiële ondersteuning krijgt. Je krijgt ondersteuning, dus wees blij met wat je krijgt in plaats van dat je meer wil. Een studie betalen is al veel geld hoor. Gaat om duizenden euro's.
Je weet niet waar je het over hebt. De Wajong is een bak ellende waar ze iedereen uit aan het werken zijn, die niet voor 100% afgekeurd zijn. Aan de voorwaarden voor de bijstand voldoe je niet op het moment dat je bij je ouders woont. Op het moment dat je een kamer hebt is het ook niet vanzelfsprekend dat je een bijstand krijgt.

Vertel wat moet je dan nog? Maar met je studie kappen en ongeschoold, voor je lichaam vaak zwaarder werk gaan doen omdat je ouders liever iedere 3 jaar een nieuwe auto voor de deur hebben staan?

Of een studieschuld opbouwen die je echt niet zomaar af te betalen is. Ik kan bijvoorbeeld prima hbo geschoold werk doen. Alleen geen 40 uur per week. Eerder 16 tot 24 uur. Fysiek zwaar werk? Maak er maar 8 uur van. Of uren in dezelfde houding achter de kassa zitten. Het sloopt m'n lijf. Waardoor de opties waar echt geld te verdienen valt toch al wel heel rap af gaan nemen.

Roepen dat zulke mensen het zelf maar uit moet zoeken is korte termijn denken. Het scheelt nu misschien wel geld, maar op de lange termijn kost het meer.
  vrijdag 11 maart 2016 @ 09:16:26 #85
327059 Royco1
I AM THE LAW!!
pi_160584847
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 09:07 schreef Fripsel het volgende:

Er zitten er genoeg die naar de medemens kijken.
En helemaal mooi als je geholpen kunt worden. Maar het er maar vanuit gaan en het dus gierig vinden als pappie en mammie niet voor alles meteen de pinpas pakken vind ik om te kotsen.
pi_160584860
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 09:14 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Je weet niet waar je het over hebt. De Wajong is een bak ellende waar ze iedereen uit aan het werken zijn, die niet voor 100% afgekeurd zijn. Aan de voorwaarden voor de bijstand voldoe je niet op het moment dat je bij je ouders woont. Op het moment dat je een kamer hebt is het ook niet vanzelfsprekend dat je een bijstand krijgt.

Vertel wat moet je dan nog? Maar met je studie kappen en ongeschoold, voor je lichaam vaak zwaarder werk gaan doen omdat je ouders liever iedere 3 jaar een nieuwe auto voor de deur hebben staan?

Of een studieschuld opbouwen die je echt niet zomaar af te betalen is. Ik kan bijvoorbeeld prima hbo geschoold werk doen. Alleen geen 40 uur per week. Eerder 16 tot 24 uur. Fysiek zwaar werk? Maak er maar 8 uur van. Of uren in dezelfde houding achter de kassa zitten. Het sloopt m'n lijf. Waardoor de opties waar echt geld te verdienen valt toch al wel heel rap af gaan nemen.

Roepen dat zulke mensen het zelf maar uit moet zoeken is korte termijn denken. Het scheelt nu misschien wel geld, maar op de lange termijn kost het meer.
Als je maar 8 of 16 uur pw kan werken vraag ik me sowieso af of een HBO studie zo slim is. Die opleiding verdien je dan toch nauwelijks terug of zeg ik nu echt iets wat niet door de beugel kan :@
pi_160584863
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 09:16 schreef Royco1 het volgende:

[..]

Er zitten er genoeg die naar de medemens kijken.
En helemaal mooi als je geholpen kunt worden. Maar het er maar vanuit gaan en het dus gierig vinden als pappie en mammie niet voor alles meteen de pinpas pakken vind ik om te kotsen.
Maar het gaat dus in deze situatie helemaal niet voor alles en meteen. Er zit een KUT reden achter. Kijk eens verder dan je neus lang is.
pi_160584864
quote:
17s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 09:13 schreef Audreyoot het volgende:

[..]

Dus?

Ik sta er echt van te kijken dat mensen vinden dat die dochter maar van alles in de schoot geworpen moet krijgen 'omdat ze zelf ook vaak een nieuwe auto kopen e.d.'. Het is logisch dat sommige mensen elke 3 jaar wisselen van auto, iets met inruilwaarde enzo.
Volgens mij is de dochter volwassen en zou ze op eigen benen moeten kunnen staan, ongeacht de financiële situatie van haar ouders.
Het is geen verplichting, meer dat het tegenwoordig de norm is om het te doen als je het geld ervoor hebt. Heeft er ook mee te maken dat de overheid zich steeds meer aan het terugtrekken is en je dus ziet dat jongeren langer op hun ouders leunen. Zo zijn er ook steeds meer jongeren die tot hun 25e bij hun ouders blijven wonen, ook een financiële belasting op die ouders.

Ik heb zelf nog een klein kind, maar we zijn nu al aan het sparen zodat ze straks zonder studieschuld aan haar leven kan beginnen. Dat is geen verplichting, maar meer iets dat fijn is om te doen als je het geld ervoor hebt.
  vrijdag 11 maart 2016 @ 09:20:28 #89
327059 Royco1
I AM THE LAW!!
pi_160584900
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 09:17 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Maar het gaat dus in deze situatie helemaal niet voor alles en meteen. Er zit een KUT reden achter. Kijk eens verder dan je neus lang is.
Ze heeft het gered toch?
Dus misschien moet jij even verder kijken dan je neus lang is en niet meteen je eigen ziektebeeld op haar projecteren.
pi_160584901
Het is jammer dat je schoonouders zo zijn, maar jij hebt daar niks mee te maken en moet je daar niet mee bemoeien. Als je dat wel doet komt er waarschijnlijk alleen maar ruzie van en veranderen zullen ze toch niet.
pi_160584907
Mijn ouders betalen mijn studie en -boeken (berekend, ongeveer gelijk aan aanvullende beurs van DUO) en zorgverzekering (vader in de zorg, hij wil niet dat ik daarop bespaar). Daarnaast nog 100 euro 'uitwonende beurs' die ze uitsparen omdat ik niet meer mee eet, douche, etc. Ik vind dat eigenlijk best veel, en ik krijg ook zeker geen extraatjes. Ze zien me aankomen hoor, als ik een kledingkast nodig zou hebben. :') Zijn mijn ouders arm? Neuh, ze gaan ongeveer twee keer per jaar op vakantie en hebben een relatief nieuwe auto. Zijn ze rijk? Neuh, dat dan ook weer niet. Ze hebben gewoon lang voor mijn studie gespaard en kunnen vaker op vakantie nu ik niet meer mee ga.

Als haar ouders haar studie betalen, betalen ze niet 'te weinig', want dat is dus ongeveer evenveel als DUO stelt voor een aanvullende beurs. Als ze daar naast nog kan werken en flink geleend heeft, zie ik ook niet in hoe ze 'recht' zou moeten hebben op extra geld van d'r ouders. En het feit dat ze met al die inkomsten (stufi, lening, salaris) nog steeds geen geld kan hebben voor een fiets of kledingkast, doet vermoeden dat ze niet denderend goed met geld om kan gaan. Lijkt me alleen maar verstandig van die ouders om haar dat toch proberen te leren.
Your opinion of me is none of my business.
pi_160584918
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 09:17 schreef The_Temp het volgende:

[..]

Het is geen verplichting, meer dat het tegenwoordig de norm is om het te doen als je het geld ervoor hebt. Heeft er ook mee te maken dat de overheid zich steeds meer aan het terugtrekken is en je dus ziet dat jongeren langer op hun ouders leunen. Zo zijn er ook steeds meer jongeren die tot hun 25e bij hun ouders blijven wonen, ook een financiële belasting op die ouders.

Ik heb zelf nog een klein kind, maar we zijn nu al aan het sparen zodat ze straks zonder studieschuld aan haar leven kan beginnen. Dat is geen verplichting, maar meer iets dat fijn is om te doen als je het geld ervoor hebt.
Ja maar dat is een keuze die jullie maken voor je kind, ook helemaal prima. Maar ook helemaal prima als er ouders zijn die daar niet voor kiezen vind ik persoonlijk. Ik weet zeker dat ik me in bepaalde situaties beter heb kunnen redden juist doordat mijn ouders geen bijdrage deden aan mijn studententijd.
pi_160584933
quote:
17s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 09:17 schreef Audreyoot het volgende:

[..]

Als je maar 8 of 16 uur pw kan werken vraag ik me sowieso af of een HBO studie zo slim is. Die opleiding verdien je dan toch nauwelijks terug of zeg ik nu echt iets wat niet door de beugel kan :@
Ik vind het dan ook zonde dat er tegenwoordig zoveel naar papiertjes gekeken wordt. Ik heb 3 jaar van de 4 jaar van mijn studie afgerond. Omdat ik tijdens mijn studie pas echt last van mijn ziekte kreeg op een manier dat het mijn dagelijks leven beïnvloed.

Maar die kennis zit er dus wel. En ik denk dat als ik mijn plek vind, dat ik echt wel iets toe te voegen heb. Maar om die plek te krijgen zal ik mensen nodig hebben die verder denken dan de norm van wat je moet kunnen/bewijzen.
  vrijdag 11 maart 2016 @ 09:24:53 #94
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_160584973
Fripsel, dit topic gaat niet over jou.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_160585034
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 09:20 schreef Sarasi het volgende:
Mijn ouders betalen mijn studie en -boeken (berekend, ongeveer gelijk aan aanvullende beurs van DUO) en zorgverzekering (vader in de zorg, hij wil niet dat ik daarop bespaar). Daarnaast nog 100 euro 'uitwonende beurs' die ze uitsparen omdat ik niet meer mee eet, douche, etc. Ik vind dat eigenlijk best veel, en ik krijg ook zeker geen extraatjes. Ze zien me aankomen hoor, als ik een kledingkast nodig zou hebben. :') Zijn mijn ouders arm? Neuh, ze gaan ongeveer twee keer per jaar op vakantie en hebben een relatief nieuwe auto. Zijn ze rijk? Neuh, dat dan ook weer niet. Ze hebben gewoon lang voor mijn studie gespaard en kunnen vaker op vakantie nu ik niet meer mee ga.

Als haar ouders haar studie betalen, betalen ze niet 'te weinig', want dat is dus ongeveer evenveel als DUO stelt voor een aanvullende beurs. Als ze daar naast nog kan werken en flink geleend heeft, zie ik ook niet in hoe ze 'recht' zou moeten hebben op extra geld van d'r ouders. En het feit dat ze met al die inkomsten (stufi, lening, salaris) nog steeds geen geld kan hebben voor een fiets of kledingkast, doet vermoeden dat ze niet denderend goed met geld om kan gaan. Lijkt me alleen maar verstandig van die ouders om haar dat toch proberen te leren.
Tijdens je studie krap zitten qua geld is ook geen ramp. Studententijd is juist wel geschikt om daarmee om te leren gaan. :P

Ik snap de keuze wel om niet bij elke tegenslag geld toe te stoppen.
pi_160585035
quote:
3s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 09:24 schreef Copycat het volgende:
Fripsel, dit topic gaat niet over jou.
Nee maar ik ken genoeg mensen die in net zo'n situatie zitten. En het is gewoon sneu om te lezen dat als er een chronische ziekte benoemd word dat er dan met dingen als lui en verwend gaat worden gegooid.

Ik denk dat iedere chronisch zieke er zichzelf in zal herkennen dat er veel mensen zijn waar je extra hard aan moet bewijzen dat je echt wel wat waard bent, ookal heb je iets waar je niet om gevraagd hebt.

Dus mijn situatie is dan misschien wel een persoonlijk geval, maar zo zijn er heel veel. Er is heel veel onbegrip. En als je al niet meer bij je ouders aan mag kloppen.. Sorry daar kan ik niet inkomen.
  vrijdag 11 maart 2016 @ 09:29:43 #97
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_160585065
Maar dat is hier allemaal niet relevant, je trekt het volledig uit verband en naar jouw situatie toe. Hierna ga ik dan ook gewoon vegen. Open anders een eigen topic.

Verdere reacties op moderatie daarom ook in FB.
pi_160585126
Het woord verwend had overigens totaal niks te maken met chronische ziekte. Ziek of niet, ik bekijk het puur vanuit de situatie of ouders een 'financiële verplichting' hadden naar het studeren van hun kind.
pi_160585381
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2016 23:58 schreef Lienekien het volgende:

[..]

In dat ze gierig zijn? Of in dat ze maar wat moeten schrappen in hun eigen uitgaven om hun dochter meer geld toe te stoppen?
Dat ze gierig zijn. Nu heeft de vriendin van ts misschien niet helemaal te klagen aangezien haar studie wordt betaald, dat moeten veel mensen ook zelf uitzoeken. Maar ik vind het wel een klein beetje tegenstrijdig dat je een spaarrekening voor je dochter aanmaakt om daar vervolgens haar cadeau en etentje van af te trekken. Zeker als ze zelf wel veel poen hebben.
  vrijdag 11 maart 2016 @ 09:54:00 #100
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_160585406
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 09:51 schreef Bananenpap het volgende:

[..]

Dat ze gierig zijn. Nu heeft de vriendin van ts misschien niet helemaal te klagen aangezien haar studie wordt betaald, dat moeten veel mensen ook zelf uitzoeken. Maar ik vind het wel een klein beetje tegenstrijdig dat je een spaarrekening voor je dochter aanmaakt om daar vervolgens haar cadeau en etentje van af te trekken. Zeker als ze zelf wel veel poen hebben.
Dat geld was bedoelt voor haar studie blijkbaar. Studie is afgelopen, is nog wat over, dus opzich niet vreemd om daar dan kadootje / etentje van te betalen.
pi_160585498
Mag iedereen nog zelf weten wat hij/zij met het geld doet, daar werken ze toch ook voor en of hun loon nou 1400 of 14000 per maand is maakt geen zak uit.
En hun dochter heeft de studie toch, nou is weer een leerzame ervaring en al kopen die mensen elke maand ene nieuwe auto en steken ze hem in de brand als hun dat nodig vinden, vinden hun dat nodig.
  vrijdag 11 maart 2016 @ 10:08:05 #102
261324 MPC60
Roger Linn Groupie
pi_160585572
Wat een aannames in dit topic. _O- Wie weet vertelt TS er wel helemaal niet bij dat zijn vriendin altijd een ongelofelijke feeks naar haar moeder is geweest. Je weet het niet. :D Daarnaast, zeuren over het feit dat ze je studie betaald hebben. :') Zie jezelf wel in hoe gierig dat over komt? _O-
Op maandag 8 januari 2018 14:29 schreef BadderHaring het volgende:
Ajax is geen club. Dat is een bedrijf.
pi_160585579
Het lijkt me niet jouw plek om de schoonouders hier op aan te spreken. Zij hebben hun eigen manier om met hun dochter en de financiën om te gaan, hier creëer je alleen conflict mee en daar is je vriendin niet mee geholpen. Ik zou je frustratie omzetten in dankbaarheid naar je eigen ouders die het geld kennelijk makkelijker kunnen/willen doorschuiven
pi_160585605
quote:
7s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 09:54 schreef Cue_ het volgende:

[..]

Dat geld was bedoelt voor haar studie blijkbaar. Studie is afgelopen, is nog wat over, dus opzich niet vreemd om daar dan kadootje / etentje van te betalen.
Ik vind dat wel vreemd, zeker als die ouders daar niet over communiceren. Maar dat is misschien een principekwestie. Nog even een cadeautje bij elkaar sprokkelen van het overgebleven geld, kunnen wij weer op vakantie. Ik snap wel dat dat frustreert. Echt een 'tata-actie'.

Ik ben het er overigens wel mee eens dat ts en zijn vriendin het er maar mee moeten doen.
  vrijdag 11 maart 2016 @ 10:17:24 #105
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_160585658
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 10:11 schreef Bananenpap het volgende:

Ik vind dat wel vreemd, zeker als die ouders daar niet over communiceren. Maar dat is misschien een principekwestie. Nog even een cadeautje bij elkaar sprokkelen van het overgebleven geld, kunnen wij weer op vakantie. Ik snap wel dat dat frustreert. Echt een 'tata-actie'.

Ja, als je het zo invult, dan frustreer je jezelf wel.
pi_160585696
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 10:08 schreef Michelangela het volgende:
Het lijkt me niet jouw plek om de schoonouders hier op aan te spreken. Zij hebben hun eigen manier om met hun dochter en de financiën om te gaan, hier creëer je alleen conflict mee en daar is je vriendin niet mee geholpen. Ik zou je frustratie omzetten in dankbaarheid naar je eigen ouders die het geld kennelijk makkelijker kunnen/willen doorschuiven
Ach wie weet leest schoonmama/papa wel mee en boeken ze een vakantie van het geld wat ze apart hadden gezet voor hun dochters trouwerij.
pi_160585709
Leef je eigen leven i.p.v. zo bezig te zijn met je (schoon)ouders.
Ik vind ze gierig, maar dat is hun goed recht.
Veder vaag verhaal over rekening van je vriendin die niet op haar naam stond o.i.d. Regel gewoon zelf een rekening.
Op donderdag 6 maart 2014 15:35 schreef dreamerbulk het volgende:
ik zuig nog liever een paardenpenis leeg dan dat ik so-called "superfoods" moet gaan kopen/eten
pi_160585761
quote:
9s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 10:17 schreef Copycat het volgende:

[..]

Ja, als je het zo invult, dan frustreer je jezelf wel.
Leuk is anders toch?
  vrijdag 11 maart 2016 @ 10:25:51 #109
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_160585776
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 10:11 schreef Bananenpap het volgende:

Ik ben het er overigens wel mee eens dat ts en zijn vriendin het er maar mee moeten doen.
In hoeverre is er bij de dochter/schoonzoon bekend wat er in dat potje zit? En mogen ze er uberhaupt zelf bij of is dat enkel voor de ouders die vertellen dat er een potje is gemaakt?
"kunnen wij weer op vakantie" :') echt. Ja als je zo denkt doen ze alles fout, want ze willen op vakantie :')
  vrijdag 11 maart 2016 @ 10:28:18 #110
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_160585811
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 10:24 schreef Bananenpap het volgende:

Leuk is anders toch?
Moet het dan per se leuk zijn? Daarbij: een beetje (financiële) zelfstandigheid leren vind ik persoonlijk leuker en leerzamer.
Ik vind het nogal kinderlijk ervan uit te gaan dat, omdat je ouders poen hebben, ze ook maar alles voor je moeten bekostigen. Wat leer je daar nu van, in the long run?
pi_160585819
quote:
7s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 10:25 schreef Cue_ het volgende:

[..]

In hoeverre is er bij de dochter/schoonzoon bekend wat er in dat potje zit? En mogen ze er uberhaupt zelf bij of is dat enkel voor de ouders die vertellen dat er een potje is gemaakt?
"kunnen wij weer op vakantie" :') echt. Ja als je zo denkt doen ze alles fout, want ze willen op vakantie :')
Volgens mij is de stelling niet of het onterecht is wat ze doen, het is immers hun geld en daarmee mogen ze doen en laten wat ze willen. De vraag is of dit gierig gedrag is en daar sluit ik mij wel bij aan.
  vrijdag 11 maart 2016 @ 10:32:52 #112
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_160585885
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 10:28 schreef Bananenpap het volgende:

Volgens mij is de stelling niet of het onterecht is wat ze doen, het is immers hun geld en daarmee mogen ze doen en laten wat ze willen. De vraag is of dit gierig gedrag is en daar sluit ik mij wel bij aan.
Het is misschien aan de gierige aard. MAar zoals TS stelt in z'n OP met "ik ben helemaal klaar met ze" enkel omdat ze sommige mensen ze gierig vinden. Dat vind ik nergens op slaan.
pi_160585920
quote:
14s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 10:28 schreef Copycat het volgende:

[..]

Moet het dan per se leuk zijn? Daarbij: een beetje (financiële) zelfstandigheid leren vind ik persoonlijk leuker en leerzamer.
Ik vind het nogal kinderlijk ervan uit te gaan dat, omdat je ouders poen hebben, ze ook maar alles voor je moeten bekostigen. Wat leer je daar nu van, in the long run?
Financiële zelfstandigheid prima, maar de vriendin van TS heeft een flinke studieschuld opgebouwd. Ik zou niet weten wat je daar van zou moeten leren.

Ja, misschien dat het stom is om schulden te maken omdat je je nog heel lang blauw betaalt aan aflossingen. Harde lessen! Alleen ik zou niet weten hoe die vriendin het anders had moeten doen, als ik het verhaal zo lees.
pi_160585921
quote:

[..]

Alleen hebben we het hier niet over een doorsnee situatie want de vriendin van TS heeft een chronische ziekte, zij kan niet veel werken. Ik vind het dan best cru dat haar ouders hun eigen pleziertjes belangrijker vinden dan hoe hun dochter er bij zit. Dat is gewoon heel erg gierig.
  vrijdag 11 maart 2016 @ 10:36:30 #115
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_160585936
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 10:35 schreef The_Temp het volgende:

Financiële zelfstandigheid prima, maar de vriendin van TS heeft een flinke studieschuld opgebouwd. Ik zou niet weten wat je daar van zou moeten leren.

Ja, misschien dat het stom is om schulden te maken omdat je je nog heel lang blauw betaalt aan aflossingen. Harde lessen! Alleen ik zou niet weten hoe die vriendin het anders had moeten doen, als ik het verhaal zo lees.
Joh, ik heb pas rond mijn veertigste mijn studieschuld afbetaald. En aan die maandelijkse aflossingen betaalde ik me echtheid blauw n
  vrijdag 11 maart 2016 @ 10:36:57 #116
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_160585948
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 10:35 schreef Bananenpap het volgende:

Alleen hebben we het hier niet over een doorsnee situatie want de vriendin van TS heeft een chronische ziekte, zij kan niet veel werken. Ik vind het dan best cru dat haar ouders hun eigen pleziertjes belangrijker vinden dan hoe hun dochter er bij zit. Dat is gewoon heel erg gierig.
Kom je weer met het invullen dat ze hun eigen pleziertjes belangrijker vinden.
pi_160585982
quote:
3s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 10:36 schreef Copycat het volgende:

[..]

Kom je weer met het invullen dat ze hun eigen pleziertjes belangrijker vinden.
Als je wel geld overhebt om 3 tot 4 keer per jaar op vakantie te gaan, maar elk dubbeltje voor je dochter moet aftellen. Dan ja.
pi_160586010
quote:
11s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 10:36 schreef Copycat het volgende:

[..]

Joh, ik heb pas rond mijn veertigste mijn studieschuld afbetaald. En aan die maandelijkse aflossingen betaalde ik me echtheid blauw n
Er zijn genoeg redenen om een studieschuld te nemen. Omdat je ouders niet meer kunnen bijdragen, omdat je graag op kamers wil, omdat je van het leven wil genieten en die schulden wil afbetalen als je eenmaal werk hebt. Maar een flinke schuld omdat je wil studeren en daarbij chronisch ziek bent, is best zuur. En om dat nou een les in financiële zelfstandigheid te noemen?

Ik zou er dan als ouder eerder voor kiezen om haar te ondersteunen tot het bestaansminimum (en dat ligt als student niet zo hoog). Vervolgens kan ze er voor kiezen om slim met geld om te gaan, of om schulden te maken. Dan leert ze wat van de situatie.
  vrijdag 11 maart 2016 @ 10:40:40 #119
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_160586014
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 10:39 schreef Bananenpap het volgende:

Als je wel geld overhebt om 3 tot 4 keer per jaar op vakantie te gaan, maar elk dubbeltje voor je dochter moet aftellen. Dan ja.
Je doet nu net alsof ze helemaal niets van hen kreeg. Ver bezijden de waarheid. Echt, ik vind het enorm prinsessengedrag. Met name van TS.
pi_160586040
quote:
9s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 10:40 schreef Copycat het volgende:

[..]

Je doet nu net alsof ze helemaal niets van hen kreeg. Ver bezijden de waarheid. Echt, ik vind het enorm prinsessengedrag. Met name van TS.
Als je met die prinses Assepoester bedoelt dan geef ik je gelijk.
  vrijdag 11 maart 2016 @ 10:43:15 #121
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_160586058
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 10:42 schreef Bananenpap het volgende:

Als je met die prinses Assepoester bedoelt dan geef ik je gelijk.
Ja, want ze moest enorm sloven voor de familie. Het zal wel aan het referentiekader liggen dat ik er wat minder begrip voor heb.
pi_160586089
quote:

[..]

Hear,hear! Ik snap ook niet zo goed waarom de ouders de zaken voor vriendin zouden moeten bekostigen, of waarom dit nou tot zo'n conflict moet leiden. De ouders in kwestie hebben toch zelf gewerkt voor het geld, en wat ik zo lees krijgt de vriendin van de ts ook een deel van haar ouders? Ik maak me een beetje zorgen over de hoeveelheid reacties die impliceren dat je er als kind dan maar "recht op hebt" als je ouders het zouden kunnen betalen.
  vrijdag 11 maart 2016 @ 10:45:03 #123
327059 Royco1
I AM THE LAW!!
pi_160586098
quote:
9s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 10:43 schreef Copycat het volgende:

[..]

Ja, want ze moest enorm sloven voor de familie. Het zal wel aan het referentiekader liggen dat ik er wat minder begrip voor heb.
Wij zijn vast van een andere generatie ofzo.
  vrijdag 11 maart 2016 @ 10:47:06 #124
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_160586130
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 10:45 schreef Royco1 het volgende:

[..]

Of denken gewoon logisch na
pi_160586141
Dus haar studie is betaald maar ze krijg niks extra? Nou ja, wat geld toe.
En daar over gaan zeuren?

Nahhhh
  vrijdag 11 maart 2016 @ 10:48:49 #126
327059 Royco1
I AM THE LAW!!
pi_160586162
quote:
7s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 10:47 schreef Cue_ het volgende:

[..]

Of denken gewoon logisch na
Dat zeg ik, andere generatie :P
Niet dat ik jullie oud noem ofzo natuurlijk.
pi_160586181
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 10:44 schreef Michelangela het volgende:

[..]

Hear,hear! Ik snap ook niet zo goed waarom de ouders de zaken voor vriendin zouden moeten bekostigen, of waarom dit nou tot zo'n conflict moet leiden. De ouders in kwestie hebben toch zelf gewerkt voor het geld, en wat ik zo lees krijgt de vriendin van de ts ook een deel van haar ouders? Ik maak me een beetje zorgen over de hoeveelheid reacties die impliceren dat je er als kind dan maar "recht op hebt" als je ouders het zouden kunnen betalen.
Exact dit.
pi_160586191
quote:

[..]

De tijden zijn wat dat betreft misschien ook wat veranderd. Als je tegenwoordig wilt studeren en daarvoor op kamers moet/wil moet je eigenlijk al min of meer uit een goed gezin komen. Het wordt de huidige generatie niet makkelijk gemaakt in ieder geval. Maar goed, dat is misschien een andere discussie.
pi_160586275
quote:

[..]

Eens. Toch vind ik dat het voorschieten van het geld voor de fiets, of gewoon aanschaffen van die fiets sympathiek geweest zou zijn van de ouders.

Ts, de vrijgevigheid van je ouders is prettig voor jou, betekent niet dat die vanzelfsprekend moet gelden voor haar ouders.
...from the labyrinth beyond time and space, seeks her way out to a clearing
pi_160586318
TS, zeg er wat van. In ieder geval niet tegen je schoonouders, hoe je hun liefde wil afmeten aan de centjes die ze al dan niet aan je vriendin uit hebben (willen) geven.
Wel tegen je eigen ouders, tijdens een etentje waar jij ze op trakteert omdat je hen zo waardeert voor alles wat ze voor je gedaan hebben. Ofzo.
pi_160586398
Als ik jou was zou ik me er niet mee bemoeien. Je gedraagt je als een wijf.
pi_160586403
quote:

[..]

Nee hoor.
  vrijdag 11 maart 2016 @ 11:03:43 #133
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_160586437
Vond je vriendin het een probleem voordat jij begon te zeiken?
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  vrijdag 11 maart 2016 @ 11:06:38 #134
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_160586491
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 11:03 schreef Ticootje het volgende:
Vond je vriendin het een probleem voordat jij begon te zeiken?
Daar vroeg ik ook naar en hij antwoordde dat hij er niet zelf over is begonnen.

quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2016 23:28 schreef Thomas030 het volgende:

[..]

vrijdag 11 maart 2016 @ 11:07:05 #135
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_160586495
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 11:06 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Daar vroeg ik ook naar en hij antwoordde dat hij er niet zelf over is begonnen.

[..]

Ah, overheen gelezen.
  vrijdag 11 maart 2016 @ 11:13:47 #136
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_160586609
Anyway, ik vind dat als je iets krijgt van je ouder dat je daar gewoon blij mee kunt zijn, maar dit zeker niet als een gewoonte moet zien. Het is ook raar om je eigen situatie te gaan vergelijken met die van je partner, iedereen heeft zijn eigen manier van opvoeden, ook een financiele opvoeding is daar deel van.
Jij bent gewend dat als het maar een beetje lastig is dat papa en mama wel bijspringen, je vriendin is waarschijnlijk veel bewuster van wat iets kost en of je iets kan betalen.
  vrijdag 11 maart 2016 @ 11:25:03 #137
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_160586807
Je maakt de fout jouw ouders met de hare te vergelijken, en omdat ze in jouw ogen zo ongeveer dezelfde financiële positie hebben verwacht je ook dat ze op dezelfde manier met hun geld omgaan.

Dat vind ik behoorlijk naïef, en ook een vrij kromme manier van denken.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_160586821
Ik heb eigenlijk nog zoveel vragen om dit objectief te kunnen beoordelen.

Misschien zijn ze gierig, maar misschien zijn ze helemaal niet zo rijk meer, slechte aandelen ofzo.
Wat was het kado eigenlijk?
Is het een studie voor de lol (kunst, muziek of dierenarts) en zien ze de bui al hangen qua werkgelegenheid.

Allemaal vragen vragen.
Maar dat zijn mijn zaken niet en volgens mij ook jouw zaken niet.
Hell To The Liars
  vrijdag 11 maart 2016 @ 11:27:26 #139
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_160586865
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 11:25 schreef Leandra het volgende:
Je maakt de fout jouw ouders met de hare te vergelijken, en omdat ze in jouw ogen zo ongeveer dezelfde financiële positie hebben verwacht je ook dat ze op dezelfde manier met hun geld omgaan.

Dat vind ik behoorlijk naïef, en ook een vrij kromme manier van denken.
Wellicht hebben de schoonouder wel een prima financiele situatie, maar dat verplicht je niet meteen om je kinderen in alles te onderhouden zodra deze op zichzelf wonen. Toch?
  vrijdag 11 maart 2016 @ 11:30:11 #140
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_160586924
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 11:27 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Wellicht hebben de schoonouder wel een prima financiele situatie, maar dat verplicht je niet meteen om je kinderen in alles te onderhouden zodra deze op zichzelf wonen. Toch?
Nope, ze zijn oud en wijs genoeg om zelf te bepalen hoe ze hun geld uitgeven.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_160587459
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 11:27 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Niemand heeft het over een verplichting. Zou zelf alleen m'n kind liever geen studieschuld op zien bouwen als ze verder verstandig met haar geld om gaat.
pi_160587485
Ik heb alles altijd van begin tot eind zelf betaald en zelfs na afstuderen 0 gekregen van mijn ouders.

Mijn vriendin heeft alles altijd gekregen van haar ouders en geen cent zelf betaald en daarna ook geld gekregen na het afstuderen.

Mijn punt: iedereen doet het anders, niemand is iets verplicht.

edit: Ik zou er dus niets van gaan zeggen, daar komt echt niets goeds van.
pi_160589548
Wees blij. Wat ze nu niet opmaken krijgen jullie later wel als ze in hun graf liggen.
pi_160589860
Jouw schoonouders proberen hun dochter te leren hoe je met geld om moet gaan. Op die manier voorkom je dat je elke maand met je handje omhoog gaat zitten bedelen.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_160589865
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 13:46 schreef MCH het volgende:
Wees blij. Wat ze nu niet opmaken krijgen jullie later wel als ze in hun graf liggen.
Ook niet helemaal waar. Mijn oma is rijk maar ook gierig als de pest, ze ziet helaas niet in dat zowat al haar geld naar het verzorgingstehuis zal gaan of de belasting.
  vrijdag 11 maart 2016 @ 14:09:20 #146
377797 Missblackhairhighheels
Intelligent en gehaat.
pi_160589960
Andere principes.. Hm.
FOK! is een primaire levensbehoefte. FOK! bevredigt mijn ziel.
  vrijdag 11 maart 2016 @ 15:58:44 #147
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_160592638
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 14:05 schreef Bananenpap het volgende:

[..]

Ook niet helemaal waar. Mijn oma is rijk maar ook gierig als de pest, ze ziet helaas niet in dat zowat al haar geld naar het verzorgingstehuis zal gaan of de belasting.
Maar met een beetje mazzel kan ze dan waarschijnlijk wel zorg kopen op een niveau dat zij wenselijk vindt.
En mogelijk is ze rijk omdat ze gierig is, mensen die alles over de balk gooien worden over het algemeen niet rijk.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_160592778
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 15:58 schreef Leandra het volgende:

[..]

Maar met een beetje mazzel kan ze dan waarschijnlijk wel zorg kopen op een niveau dat zij wenselijk vindt.
En mogelijk is ze rijk omdat ze gierig is, mensen die alles over de balk gooien worden over het algemeen niet rijk.
en niet te vergeten: als het naar de belastingdienst gaat komt dat ten goede van mijn uitkering.
pi_160592833
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 15:58 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat laatste is zo waar.
Sommige zijn zo rijk en gierig, dat als de kaiserbroodjes op zijn bij de albert heijn en je ze opbelt moet ik dan die lekkere van 75 cent meenemen dat ze zeggen nou laat dan maar 😂

Om 1 week later voor 15.000 euro te gaan racen op een circuit.
Hell To The Liars
  vrijdag 11 maart 2016 @ 16:08:52 #150
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_160592901
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 16:06 schreef Droopie het volgende:

[..]

Dat laatste is zo waar.
Sommige zijn zo rijk en gierig, dat als de kaiserbroodjes op zijn bij de albert heijn en je ze opbelt moet ik dan die lekkere van 75 cent meenemen dat ze zeggen nou laat dan maar 😂

:D
Mooi voorbeeld, waarbij het me al bijna verbaast dat er überhaupt boodschappen bij de AH gedaan worden ;)
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_160592980
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 16:08 schreef Leandra het volgende:

[..]

:D
Mooi voorbeeld, waarbij het me al bijna verbaast dat er überhaupt boodschappen bij de AH gedaan worden ;)
Nou dat komt dat hij mijn werkgever is en ik bij de albert heijn kom in mijn pauze, die vent is nog nooit in een supermarkt geweest.
Die gaat naar een traiteur of zijn vrouw doet boodschappen
Hell To The Liars
  vrijdag 11 maart 2016 @ 16:16:22 #152
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_160593047
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 16:13 schreef Droopie het volgende:

[..]

Nou dat komt dat hij mijn werkgever is en ik bij de albert heijn kom in mijn pauze, die vent is nog nooit in een supermarkt geweest.
Die gaat naar een traiteur of zijn vrouw doet boodschappen
Oh, ja... zulke ken ik :')
Die op vakantie ineens wel bij een supermarkt komen en dan verbaasd zijn dat je lege flessen gewoon in een automaat kunt doen :') _O-
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_160593049
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 09:11 schreef Wimperkruller het volgende:

[..]

O, nou dan maar de nieuwe auto laten en al het geld naar de dochter. :)
Dacht eerder aan eens een keer niet een uit uit het topsegment maar net een klasse daaronder :')
pi_160593064
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 16:06 schreef Droopie het volgende:

[..]

Dat laatste is zo waar.

Misschien wil hij gewoon alleen maar een kaiserbroodje en niks anders? :?
En we dwalen wel heel erg af
  vrijdag 11 maart 2016 @ 16:17:45 #155
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_160593078
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 16:16 schreef Koral het volgende:

[..]

Dacht eerder aan eens een keer niet een uit uit het topsegment maar net een klasse daaronder :')
Je denkt dat er 2 eigen auto's voor de deur staan, en dat een van beiden ook nog een topsegment van een van de betere merken is?
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_160593231
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 16:17 schreef Godtje het volgende:

[..]

Misschien wil hij gewoon alleen maar een kaiserbroodje en niks anders? :?
En we dwalen wel heel erg af
Nee hoor, zijn gewoon gierig.
Maar dat zijn mijn zaken niet.

Net zoals het TS zijn zaken niet zijn.
Hell To The Liars
pi_160593249
quote:
17s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 09:13 schreef Audreyoot het volgende:

[..]

Dus?

Leuk die discussies waarin mensen dingen extremer maken dan ze zijn. }:| Het verschil hoe de ouders zichzelf fêteren is wel schrijnend. De studie kon er nog net af maar een beetje op weg helpen met de andere dingen in het leven (zoals een huis) lijkt het anders gesteld te zijn.
pi_160593272
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 16:17 schreef Leandra het volgende:

[..]

Je denkt dat er 2 eigen auto's voor de deur staan, en dat een van beiden ook nog een topsegment van een van de betere merken is?
Waar haal je 2 auto's vandaan? :?
pi_160593308
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 16:25 schreef Koral het volgende:

[..]

Leuk die discussies waarin mensen dingen extremer maken dan ze zijn. }:| Het verschil hoe de ouders zichzelf fêteren is wel schrijnend. De studie kon er nog net af maar een beetje op weg helpen met de andere dingen in het leven (zoals een huis) lijkt het anders gesteld te zijn.
een huis, is dat 'beetje op weghelpen'? _O-
Ik zat gewoon op een zolderkamer als student, en nu een huurhuis (betaal ik zelf, met salaris)
Mijn ouders haten mij :o
  vrijdag 11 maart 2016 @ 16:28:42 #160
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_160593320
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 16:26 schreef Koral het volgende:

[..]

Waar haal je 2 auto's vandaan? :?
Omdat het gaat over mensen met een goed inkomen, en voornamelijk mannen met een goed inkomen rijden over het algemeen een auto van de zaak, blijft over de Suzuki Alto voor mevrouw.... En die kun je idd net zo goed nieuw kopen als 3 jaar oud.

Plus dat nieuwe topsegmenters nagenoeg niet door privépersonen gekocht worden.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 11 maart 2016 @ 16:29:55 #161
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_160593350
quote:

Zichzelf fêteren van hun eigen, zuurverdiende centen. Hoe durven ze! Beter help je je kind op weg met een huis... Want dat is je taak als ouder.
Zo kweek je een generatie van handophoudende watjes.
  vrijdag 11 maart 2016 @ 16:33:08 #162
441440 aquawoman
Bitch please
pi_160593407
quote:

[..]

Mijn ouders gingen twee keer per jaar op vakantie, gingen vaak uit eten en hadden het prima en ik heb mijn eigen studie en elk huis waar ik in woonde zelf betaald. Het zou niet in mijn kop op komen om te verwachten dat zij dat voor me zouden betalen.

Die mensen hebben jarenlang heel veel geld uitgegeven aan hun kinderen. Laat ze er lekker zelf van genieten nu hun kind volwassen is.
Frankly, my dear, I don't give a damn.
  vrijdag 11 maart 2016 @ 16:37:41 #163
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_160593500
quote:
9s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 16:29 schreef Copycat het volgende:

[..]

Zichzelf fêteren van hun eigen, zuurverdiende centen. Hoe durven ze! Beter help je je kind op weg met een huis... Want dat is je taak als ouder.
Een generatie die het ook gewoon normaal vindt dat ouders alles blijven betalen.
pi_160593514
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 16:28 schreef Leandra het volgende:

[..]

Omdat het gaat over mensen met een goed inkomen, en voornamelijk mannen met een goed inkomen rijden over het algemeen een auto van de zaak, blijft over de Suzuki Alto voor mevrouw.... En die kun je idd net zo goed nieuw kopen als 3 jaar oud.

Plus dat nieuwe topsegmenters nagenoeg niet door privépersonen gekocht worden.
Aangezien er elke 3 jaar een nieuwe auto wordt aangeschaft, kun je uitgaan van een duurder segment. Met het laagste segment is zoiets qua restwaarde onlogisch. Dat wat ik eruit redeneer.

Een tweede auto wordt niet genoemd. Gezien de afgunst van TS nam ik aan dat dat wel vermeldt zou worden als dat ter sprake was. Maar misschien heb je gelijk. Geen idee of het een (lease) auto van de zaak betreft.
  vrijdag 11 maart 2016 @ 16:40:57 #165
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_160593565
Wat voor autoconstructie/-park het betreft doet ook niet echt ter zake. Het is nog steeds hun geld, hun besteding.
pi_160593575
Ik vind ze ook wel een beetje gierig overkomen.
Ze hoeven echt niet alles te betalen in de studententijd maar wat is er nou mis met af en toe een kleinigheidje: een keer met een tas boodschappen aan komen zetten of als die dochter met haar moeder aan het winkelen is, dat moeders dan zegt: zoek maar een paar leuke schoenen uit of zo. Of een keer uit eten.
Dat zit er ook niet in als ik dit allemaal zo lees.
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil.
pi_160593586
quote:
9s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 16:29 schreef Copycat het volgende:

[..]

Waar staat dat die centjes zuur verdiend zijn? Waar staat dat het een schande is dat ze geld aan zichzelf besteden? Nergens denk ik. Het verschil is echter wel groot zoals TS het beschrijft. En met studie betalen, of een beetje meehelpen aan je eerste woning kweek je echt niet gelijk een generatie handophoudende watjes. Opvoeden doe je denk ik elke dag niet op die paar momenten in je leven.
pi_160593603
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 16:37 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Een generatie die het ook gewoon normaal vindt dat ouders alles blijven betalen.
Herken ik totaal niet in mijn omgeving. En heeft niet te maken met gebrek aan vermogen of zo.
  vrijdag 11 maart 2016 @ 16:44:30 #169
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_160593627
Nou ja, als het hun eigen geld is, ga ik er vanuit dat ze dat geld verdiend hebben. Misschien een vreemde gedachtengang.
Ik vind dat recht hebben op-gevoel dat uit veel posts spreekt echt bizar. Ze moeten maar meebetalen aan dit en dat. Omdat. Terwijl ze wel die hele studie hebben gefinancierd. Ook geen kattenpis.
pi_160593650
Waarom hebben ze haar eigenlijk met die rekening opgezadeld? Wat moet een jong iemand, zonder eigen bedrijf, nou met 2 bankrekeningen? Kost alleen maar geld. En wat waren de afspraken over die rekening? Was er afgesproken dat daar een bedrag op zou staan? Of kreeg ze die rekening 'opeens' zomaar?
Het kan geen kwaad af en toe je mond te houden, zelfs al weet je waarover je het hebt
pi_160593655
Ik zou hier dus echt geen probleem van maken, je bent een beetje aan het zeiken ja. Ik zou het andersom juist vervelender vinden, als ze alles kreeg. Dan heb je vriendin die beetje verwend is en niet weet wat werken voor je geld is.

Ik heb een chick waar ik nu een beetje aan het ouwehoeren ben en waar ik ook wel serieus gek op ben, maar dat is er dus een die blijkbaar ook een pappie en mammie hebben met geld. Drie tot vier vakantie's per jaar buiten Europa gesponsord door de ouders is normaal, voel ik me toch wat ongemakkelijk onder. Niet eens om het geld, want ik zelf en mijn ouders hebben het ook heel goed, alleen ben ik wel zelfvoorzienend. Zij toch wat minder en is ziet sommige dingen als vanzelfsprekend terwijl dit voor andere mensen helemaal niet het geval is.

Laat ik het zo zeggen, liever een chick die leert op eigen benen te staan dan eentje die alles krijgt.
I got two dudes that turned into raspberry slushy and flushed down my toilet. I can't even take a proper dump in there.
pi_160593656
dus als ik het goed begrijp:
-Betaalden de ouders haar studie
-Betaalden de ouders het afstudeeretentje
-Betalden de ouders een afstudeerkado
-Schonken haar ouders ook nog het restant aan cash op die rekening....

en TS noemt ze om deze reden gierig?
pi_160593673
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 16:46 schreef Underdoggy het volgende:

En dit
I got two dudes that turned into raspberry slushy and flushed down my toilet. I can't even take a proper dump in there.
pi_160593717
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 16:42 schreef Koral het volgende:

[..]

Waar staat dat die centjes zuur verdiend zijn? Waar staat dat het een schande is dat ze geld aan zichzelf besteden? Nergens denk ik. Het verschil is echter wel groot zoals TS het beschrijft. En met studie betalen, of een beetje meehelpen aan je eerste woning kweek je echt niet gelijk een generatie handophoudende watjes. Opvoeden doe je denk ik elke dag niet op die paar momenten in je leven.
Studie betalen vind ik dan weer anders dan aan de eerste woning. Studie meebetalen is met het bedrag van ouderbijdrage toch wel een plicht vind ik, huis meefinancieren is luxe.

Daarnaast hebben de ouders misschien ook wel een bepaald idee van de financiën van TS en vriendin, als zij nog studeerde maar hij kon wel een koophuis nemen, is het idee mogelijk ook dat jullie het financieel goed hebben of dat je voor haar kan zorgen.
pi_160593724
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 16:46 schreef Underdoggy het volgende:

dat mag zo zijn maar kwestie van die kasten, fiets plus dat etentje en kado van dezelfde rekening halen komt cheap over. Beter hadden ze desnoods geld voor de kasten en fiets geleend en dat etentje enz van de radar gehouden.
pi_160593730
quote:
7s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 16:44 schreef Copycat het volgende:
Nou ja, als het hun eigen geld is, ga ik er vanuit dat ze dat geld verdiend hebben. Misschien een vreemde gedachtengang.
Ik vind dat recht hebben op-gevoel dat uit veel posts spreekt echt bizar. Ze moeten maar meebetalen aan dit en dat. Omdat. Terwijl ze wel die hele studie hebben gefinancierd. Ook geen kattenpis.
Erfenis, loterij? :?

Ik ervaar het niet als een "recht op" gevoel. Die studie financieren is idd geen kattepis. Ik mis een beetje het menselijk vermogen? Als je een huis koopt, doe je niet elke dag, en je hebt zoveel te besteden, waarom dan niet denken/ inzien dat je kind behoorlijk wat kosten moet hebben en een beetje helpen?

Het komt op mij over als "ze is het huis uit, ze heeft haar studie afgerond, dus nu zijn mijn verantwoordelijkheden klaar en zoekt ze het zelf maar uit".
pi_160593783
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 16:49 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Studie betalen vind ik dan weer anders dan aan de eerste woning. Studie meebetalen is met het bedrag van ouderbijdrage toch wel een plicht vind ik, huis meefinancieren is luxe.

Daarnaast hebben de ouders misschien ook wel een bepaald idee van de financiën van TS en vriendin, als zij nog studeerde maar hij kon wel een koophuizen nemen, is het idee mogelijk ook dat jullie het financieel goed hebben of dat je voor haar kan zorgen.
Daar zegt TS idd niets over :@

Of misschien zijn ze wel niet blij met hem. Maar goed, ik stop met aannames. Laat TS zelf maar een reageren. ^O^
pi_160593796
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 16:49 schreef Koral het volgende:

[..]

Ik ervaar het niet als een "recht op" gevoel. Die studie financieren is idd geen kattepis. Ik mis een beetje het menselijk vermogen? Als je een huis koopt, doe je niet elke dag, en je hebt zoveel te besteden, waarom dan niet denken/ inzien dat je kind behoorlijk wat kosten moet hebben en een beetje helpen?

Het komt op mij over als "ze is het huis uit, ze heeft haar studie afgerond, dus nu zijn mijn verantwoordelijkheden klaar en zoekt ze het zelf maar uit".
dit ja. Het komt liefdeloos over. Geen geldkwestie maar eerder een kwestie van intentie
  vrijdag 11 maart 2016 @ 16:52:38 #179
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_160593803
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 16:49 schreef Koral het volgende:

[..]

Lijkt me stukken verdergezocht dan simpelweg werken voor je centen.
quote:

Op mij komt het over als: je bent volwassen en daar hoort ook het financiële gedeelte bij. Zeker nadat ze die hele studie hebben gefinancierd.
pi_160593860
quote:
7s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 16:52 schreef Copycat het volgende:

[..]

[..]

Op mij komt het over als: je bent volwassen en daar hoort ook het financiële gedeelte bij. Zeker nadat ze die hele studie hebben gefinancierd.
en die meubels en fiets dan? Steuntje in de rug is prettig, al is het maar met geleend geld
pi_160593924
quote:
7s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 16:52 schreef Copycat het volgende:

[..]

[..]

Ik had je kunnen volgen als dit het enige spaargeld was dat ze hadden. Nu is het meer iets van prioriteiten. Dat is hun goed recht, maar blijft het raar vinden. Agree to disagree O+
  vrijdag 11 maart 2016 @ 16:59:27 #182
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_160593995
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 16:54 schreef Dingflofbips het volgende:

en die meubels en fiets dan? Steuntje in de rug is prettig, al is het maar met geleend geld
Ja, dat is prettig. Maar het is geen verworven recht. Ouders hebben wel het recht de grens te trekken bij het financieren van de studie. Waardoor ts' vriendin geen schulden hoeft te maken. Had ze ook voor kunnen kiezen, via DUO.

Als TS ze daar op aan wil spreken, wil ik trouwens wel graag een vlieg op de muur zijn :Y) .
pi_160594087
quote:
7s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 16:59 schreef Copycat het volgende:

[..]

Ja, dat is prettig. Maar het is geen verworven recht. Ouders hebben wel het recht de grens te trekken bij het financieren van de studie. Waardoor ts' vriendin geen schulden hoeft te maken. Had ze ook voor kunnen kiezen, via DUO.

Als TS ze daar op aan wil spreken, wil ik trouwens wel graag een vlieg op de muur zijn :Y) .
tuurlijk is het geen recht. Ik vind het wel kil.

Eens met dat 2e. Kunnen we er niet een fok webcam organiseren?
  Moderator vrijdag 11 maart 2016 @ 17:09:03 #184
249559 crew  Lavenderr
pi_160594213
quote:

[..]

Dit. En een schoonzoon moet zich hier helemaal niet mee bemoeien.
pi_160594510
quote:

[..]

Zal wel een verschil in opvoeding zijn dan. Ik vond dat ik prima zelfstandig kon wonen op mijn 18e en ik zou me schamen om voor de kleinste dingen bij mijn ouders aan te moeten kloppen.
pi_160595036
quote:
17s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 17:20 schreef Audreyoot het volgende:

[..]

Zal wel een verschil in opvoeding zijn dan. Ik vond dat ik prima zelfstandig kon wonen op mijn 18e en ik zou me schamen om voor de kleinste dingen bij mijn ouders aan te moeten kloppen.
Lees dit deel van de OP nog eens?

quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2016 23:07 schreef Thomas030 het volgende:
Mijn vriendin krijgt echter nooit iets van haar ouders. Ik kan mij voorstellen dat er ouders zijn die dat niet kunnen maar haar ouders hebben geld zat. Dat blijkt uit het feit dat om de 3 jaar een spiksplinternieuwe auto wordt gekocht en geregeld dure aankopen worden gedaan. Ook gaan zij best vaak op reis / uit eten maar ons of anderen meenemen homaar. Haar studie werd wel betaald maar een extraatje werd nooit gegeven.
Door de jaren heen heb ik gemerkt dat zij enorme gierige mensen zijn. Mijn vriendin had het als student financieel best zwaar. Zij woonde in een studentenhuis en vanwege een chronische ziekte kon zij er maar beperkt naast werken. Oa daardoor heeft zij een grote studieschuld opgebouwd. Zij heeft wel eens gevraagd of haar ouders mee wilden betalen voor nodige zaken zoals een kledingkast of een andere koelkast maar dat deden ze niet. Ook wilden ze niet mee betalen aan een fiets toen deze gestolen was. Fiets was nodig omdat zij die nodig had om op haar bijbaan te komen + stage. Ik kan daar erg boos om worden. Zij doet haar best en werkt hard voor haar geld en ik vind dat ouders in zulke situaties best wat kunnen betalen mits zij het geld hebben. Zeker als je ziet dat dan weer een dure aankoop wordt gedaan. Dan denk ik sla dat eenmaal over en steun je dochter wat meer.

Ik lees alleen maar uitzonderlijke situaties wanneer ze om wat support vroegen? Waar jij dan "de kleinste dingen" vandaan haalt en net doet alsof ze continue haar handen op houdt? :?
pi_160595061
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 17:37 schreef Koral het volgende:

[..]

Lees dit deel van de OP nog eens?

[..]

Ik lees alleen maar uitzonderlijke situaties wanneer ze om wat support vroegen? Waar jij dan "de kleinste dingen" vandaan haalt en net doet alsof ze continue haar handen op houdt? :?
Een fiets en een kledingkast vind ik kleine dingen.
pi_160595066
quote:
17s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 17:20 schreef Audreyoot het volgende:

[..]

Als je zelfstandig en sterk genoeg bent om je eigen boontjes te doppen hoef je ook niet bij je ouders aan te kloppen om hulp. En je ouders hebben dan ook niet echt naar je omkijken. Dat is alleen maar mooi.

Maar in het geval van TS zijn vriendin is het anders. Ze had hulp nodig. Grote schuld wat eigenlijk niet had gehoeven. De meeste ouders zouden hun kind een goede start willen geven als het in hun macht ligt.

Maar je hebt inderdaad verschillende soorten ouders. Ouders die er altijd voor hun kinderen zijn (niet per se alleen financieel) en ouders die er alleen maar zijn tot de kinderen 18 zijn. In dat laatste geval vraag ik me altijd af wat hun redenen zijn om kinderen te nemen. Het lijkt wel alsof hun verantwoordelijkheid voor hun eigen kinderen voorbij zijn wanneer deze kinderen door de wet volwassen worden verklaard. Je bent altijd ouders, niet alleen maar 18 jaren. Ik kom gelukkig uit een gezin waar mijn ouders er altijd zijn voor mij. Niet dat ik hun geld nodig heb of er om zal vragen als ik geen geld heb om een jasje te kopen, maar dat ik weet dat ze me niet in de kou zullen laten staan mocht ik een keer mijn fiets kwijt zijn en door chronische ziekte niet een andere kunnen kopen.

En dat ze helpen met zoiets kleins als fiets regelen spreekt hun ouderlijke liefde uit.

[ Bericht 0% gewijzigd door Piper. op 11-03-2016 17:43:52 ]
  vrijdag 11 maart 2016 @ 17:40:34 #189
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_160595116
Dus je ouders zijn er voor je met hun portemonnee. Is ook sneu, dat het alleen in geld wordt uitgedrukt.
  vrijdag 11 maart 2016 @ 17:42:24 #190
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_160595149
Wacht effe. Haar ouders hebben de hele studie bekostigd en toch heeft ze een studieschuld? Mis ik iets?
  vrijdag 11 maart 2016 @ 17:47:23 #191
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_160595268
Hoe moet een fiets of kledingkast wat groots zijn waar je hulp bij nodig hebt?
Voldoet een fiets van 5 tientjes van marktplaats niet? Een kledingkast idem, of een goedkoop ding van Ikea.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 11 maart 2016 @ 17:48:54 #192
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_160595303
quote:
5s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 17:42 schreef Copycat het volgende:
Wacht effe. Haar ouders hebben de hele studie bekostigd en toch heeft ze een studieschuld? Mis ik iets?
Dat heeft iemand erbij bedacht, dat de ouders ook huur en onderhoud zouden hebben betaald.
  vrijdag 11 maart 2016 @ 17:49:46 #193
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_160595323
quote:
5s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 17:42 schreef Copycat het volgende:
Op zichzelf wonen en minder verdienen en aan basisbeurs van DUO krijgen dan je uitgeeft?

De studieschuld is dan denk ik de lening van DUO?
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_160595424
Als ik een ouder was en het geld heb zou ik niet wachten tot mijn kind iets groots nodig heeft om hem te helpen. Het zou voor mij genoeg zijn wanneer ik weet dat hij het nodig heeft en zelf niet kan kopen en ik genoeg geld heb om het hem te geven. Of voor te schieten. Ook uit alle kleine dingen zal je ouderlijke liefde blijken. Maar het is ook een kwestie van de omgeving waar je bent opgegroeid en je opvoeding eigenlijk. Als je ouders het zo ook hebben gedaan zal je dat sneller normaal vinden.
pi_160595559
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 17:38 schreef Piper. het volgende:

[..]

Als je zelfstandig en sterk genoeg bent om je eigen boontjes te doppen hoef je ook niet bij je ouders aan te kloppen om hulp. En je ouders hebben dan ook niet echt naar je omkijken. Dat is alleen maar mooi.

Maar in het geval van TS zijn vriendin is het anders. Ze had hulp nodig. Grote schuld wat eigenlijk niet had gehoeven. De meeste ouders zouden hun kind een goede start willen geven als het in hun macht ligt.

Maar je hebt inderdaad verschillende soorten ouders. Ouders die er altijd voor hun kinderen zijn (niet per se alleen financieel) en ouders die er alleen maar zijn tot de kinderen 18 zijn. In dat laatste geval vraag ik me altijd af wat hun redenen zijn om kinderen te nemen. Het lijkt wel alsof hun verantwoordelijkheid voor hun eigen kinderen voorbij zijn wanneer deze kinderen door de wet volwassen worden verklaard. Je bent altijd ouders, niet alleen maar 18 jaren. Ik kom gelukkig uit een gezin waar mijn ouders er altijd zijn voor mij. Niet dat ik hun geld nodig heb of er om zal vragen als ik geen geld heb om een jasje te kopen, maar dat ik weet dat ze me niet in de kou zullen laten staan mocht ik een keer mijn fiets kwijt zijn en door chronische ziekte niet een andere kunnen kopen.

En dat ze helpen met zoiets kleins als fiets regelen spreekt hun ouderlijke liefde uit.
Voor hetzelfde geld kan vriendin van ts niet net geld omgaan, en hebben ouders al zoveel gedoneerd tot op het punt dat ze het zat waren. Weten we niet ...

Hoe dan ook hun geld dus hun beslissing.
pi_160595597
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 17:47 schreef Leandra het volgende:
Hoe moet een fiets of kledingkast wat groots zijn waar je hulp bij nodig hebt?
Voldoet een fiets van 5 tientjes van marktplaats niet?
ik gok dat het prinsesje alleen genoegen neemt met een nwe fiets, met kek kleurtje en zo'n krat voorop en 12 versnellingen
pi_160595660
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 17:59 schreef LionPopChoc het volgende:

[..]

Voor hetzelfde geld kan vriendin van ts niet net geld omgaan, en hebben ouders al zoveel gedoneerd tot op het punt dat ze het zat waren. Weten we niet ...

Hoe dan ook hun geld dus hun beslissing.
Het kan natuurlijk ook dat die vriendin niet met geld kan omgaan. Maar dat heeft hij niet erbij gezegd dus ik ga er niet vanzelf vanuit. En helemaal waar dat het hun geld is en dat ze mogen beslissen wat ze zelf willen. Maar het gaat me meer om de ouderlijke liefde enzo. Het er zijn voor je kind. We kennen het hele verhaal niet want we kennen deze mensen niet. Maar we gaan nu uit van wat TS hier vertelt.
pi_160595743
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 18:03 schreef Piper. het volgende:

[..]

Het kan natuurlijk ook dat die vriendin niet met geld kan omgaan. Maar dat heeft hij niet erbij gezegd dus ik ga er niet vanzelf vanuit. En helemaal waar dat het hun geld is en dat ze mogen beslissen wat ze zelf willen. Maar het gaat me meer om de ouderlijke liefde enzo. Het er zijn voor je kind. We kennen het hele verhaal niet want we kennen deze mensen niet. Maar we gaan nu uit van wat TS hier vertelt.
Van TS krijg ik het idee dat ie heerlijk gepamperd wordt in elk geval. Dat kleurt mijn beeld ook wel :@
pi_160595763
quote:

[..]

Mee eens
  Moderator vrijdag 11 maart 2016 @ 18:10:08 #200
249559 crew  Lavenderr
pi_160595803
quote:

[..]

Ze zijn er toch voor hun kind? Dit gaat alleen maar om geld. Alsof je alleen daarmee je liefde voor je kind uit kunt drukken. En een schoonzoon hoort zich al helemaal niet te bemoeien met de financiële zaken van zijn schoonouders. Al gaan ze tien keer per jaar op vakantie. Hun geld.
pi_160596337
Okee, ouders hebben haar studie betaald. Zij is afgestudeerd en is samen met jou. Dat betekent dat jouw vriendin volwassen is en nu in staat is om haar eigen boontjes te doppen. Dat heet verantwoording nemen.
pi_160596460
Ts, je hebt het goed! Koester dat! Je mag jezelf niet vergelijken met anderen. Maar er zijn heel veel studenten die alles zelf moeten bekostigen.
pi_160597183
quote:

[..]

[..]

Misschien wringt hier de schoen? Ts, mijn vriendin is chronisch ziek. Werken lukt niet en zij heeft een kleine uitkering. Zelf heb ik een redelijk salaris. Vrienden van mij hebben gestudeerd, wonen samen en zijn tweeverdieners. Zij wonen in mooie woningen en hebben 2 auto's voor de deur. Ook gaan zij minimaal 3 keer per jaar op vakantie. Wij niet! Huis kopen op één salaris gaat net. Vakantie 1 keer per jaar. Ja, ik kan aan mijn schoonouders vragen of zij geld willen storten dan kan ik verhuizen naar een iets grotere huis. Maar dat doe ik niet! Krijgen zal ik het ook niet. Waarom niet? Wij kunnen voor ons zelf zorgen!

Ts je moet roeien met de riemen die je hebt. En ja wanneer jij jezelf met anderen vergelijkt zullen anderen het altijd beter hebben. Wees trots, hou van je vriendin en regel je eigen zaken!
pi_160597291
quote:
17s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 09:17 schreef Audreyoot het volgende:

[..]

Ja! Gaat om de ontwikkeling niet om je baan!
  vrijdag 11 maart 2016 @ 21:45:21 #205
452947 frietenstamp
pi_160601641
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 17:53 schreef Piper. het volgende:
Als ik een ouder was en het geld heb zou ik niet wachten tot mijn kind iets groots nodig heeft om hem te helpen. Het zou voor mij genoeg zijn wanneer ik weet dat hij het nodig heeft en zelf niet kan kopen en ik genoeg geld heb om het hem te geven. Of voor te schieten. Ook uit alle kleine dingen zal je ouderlijke liefde blijken. Maar het is ook een kwestie van de omgeving waar je bent opgegroeid en je opvoeding eigenlijk. Als je ouders het zo ook hebben gedaan zal je dat sneller normaal vinden.
Ik vind mensen die meer dan gemiddeld gesteund zijn door hun ouders doorgaans een stuk relaxter, volwassener en stabieler dan de kinderen die minder support gehad hebben. In mijn omgeving zijn ze ook succesvoller met hun carrière en hebben ze gezondere relaties. Ik vind ze aantrekkelijker.
pi_160605173
Wat een topic :')
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_160611635
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 18:10 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Ze zijn er toch voor hun kind? Dit gaat alleen maar om geld. Alsof je alleen daarmee je liefde voor je kind uit kunt drukken. En een schoonzoon hoort zich al helemaal niet te bemoeien met de financiële zaken van zijn schoonouders. Al gaan ze tien keer per jaar op vakantie. Hun geld.
De meeste ouders zijn blij als ze hun 'weelde' kunnen delen met hun eigen kinderen zodat deze ook onbezorgde tijden hebben. Volwassen kinderen horen ook bij hen. Maar goed, dat verschilt per familie en opvoeding blijkbaar. En het is inderdaad niet aan TS om zich hiermee te bemoeien. Neemt niet weg dat hij zich erover mag verwonderen.
pi_160611644
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 21:45 schreef frietenstamp het volgende:

[..]

Ik vind mensen die meer dan gemiddeld gesteund zijn door hun ouders doorgaans een stuk relaxter, volwassener en stabieler dan de kinderen die minder support gehad hebben. In mijn omgeving zijn ze ook succesvoller met hun carrière en hebben ze gezondere relaties. Ik vind ze aantrekkelijker.
Logisch. Ze staan er ook nooit alleen voor.
pi_160611735
quote:

[..]

Maar hoe kan je in godsnaam van al die mensen weten dat ze meer dan gemiddeld financieel gesteund zijn door ouders?
  zaterdag 12 maart 2016 @ 14:05:05 #210
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_160611889
Zo'n topic zonder orginele OP.
  zaterdag 12 maart 2016 @ 14:08:19 #211
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_160611936
OP is terug.
  zaterdag 12 maart 2016 @ 14:15:33 #212
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_160612011
quote:
2s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 14:08 schreef Copycat het volgende:
OP is terug.
dank!

Daar zou ik niks van zeggen.

Sommige mensen zijn gierig en dat is hun goed recht. Zou ik zelf ook wel het mijne van denken, maar het zijn maar je schoonouders.
Wat betreft die fiets, misschien zit daar wel wat achter, dat ze haar gewaarschuwd hebben een beter slot te kopen oid.
Wat betreft vakanties, die doen ze liever met zn tweetjes blijkbaar.
Geniet maar van de band die je hebt met jouw ouders.
  Moderator zaterdag 12 maart 2016 @ 14:30:56 #213
249559 crew  Lavenderr
pi_160612261
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 13:48 schreef Piper. het volgende:

[..]

De meeste ouders zijn blij als ze hun 'weelde' kunnen delen met hun eigen kinderen zodat deze ook onbezorgde tijden hebben. Volwassen kinderen horen ook bij hen. Maar goed, dat verschilt per familie en opvoeding blijkbaar. En het is inderdaad niet aan TS om zich hiermee te bemoeien. Neemt niet weg dat hij zich erover mag verwonderen.
Schoonzoon kan toch niet in hun portemonnee kijken of ze in 'weelde' leven? En zo ja, dan is het nog altijd aan hén hoe zij hun geld besteden. Hoe durft hij zich daarover een oordeel aan te meten. Ik vind het hondsbrutaal eerlijk gezegd. Dat zijn ouders hem vreselijk verwennen is hun zaak, dat gaat niet op voor elke ouder.
  zaterdag 12 maart 2016 @ 14:48:28 #214
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_160612572
Dus TS moest zelf studie betalen en kreeg af en toe wat van z'n ouders en een bedragje om huis hun koophuis in te richten en z'n vriendin kreeg d'r studie maar geen geld voor inrichting?

En daar ben je witheet om???
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  zaterdag 12 maart 2016 @ 14:50:20 #215
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_160612605
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 14:30 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Schoonzoon kan toch niet in hun portemonnee kijken of ze in 'weelde' leven? En zo ja, dan is het nog altijd aan hén hoe zij hun geld besteden. Hoe durft hij zich daarover een oordeel aan te meten. Ik vind het hondsbrutaal eerlijk gezegd. Dat zijn ouders hem vreselijk verwennen is hun zaak, dat gaat niet op voor elke ouder.
Dit.
En het kan natuurlijk best zijn dat TS en zijn broers/zussen straks moeten bijspringen om de begrafenis van hun ouders te betalen, en er bij de schoonouders nog wat op de bankrekening overblijft als de begrafenisondernemer betaald is.
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator zaterdag 12 maart 2016 @ 14:53:02 #216
249559 crew  Lavenderr
pi_160612645
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 14:50 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dit.
En het kan natuurlijk best zijn dat TS en zijn broers/zussen straks moeten bijspringen om de begrafenis van hun ouders te betalen, en er bij de schoonouders nog wat op de bankrekening overblijft als de begrafenisondernemer betaald is.
Of zoals jij al eerder zei: later genoeg geld over hebben om goede zorg in te kunnen kopen mocht dat nodig zijn.
pi_160613504
Ouders zijn wel een beetje raar ja, maar het is hun geld. Persoonlijk zou ik als ouder best wel kunnen inschatten of mijn zoon/dochter met geld om kan gaan en bijspringen als ze het wat moeilijk hebben in geval van fiets of studieschuld. Als je van je kinderen houdt wil je hen het leven zo aangenaam mogelijk maken. Als ik het geld kan missen om een studieschuld af te lossen voor mijn dochter zou ik dat wel (deels) doen, tenzij ze dat alleen niet kan omdat ze het geld aan de verkeerde dingen uitgeef.

Maar dan nog, het blijft hun geld.
Ik zou zeggen, accepteer het en bedenk: het is jullie tijd. Als schoonouders hulpbehoevend worden denk daar maar aan als een soort zoete wraak. Aan de andere kant, als ze nog steeds dik in de slappe was zitten, denk dan aan de erfenis die je gaat krijgen ;)
beter een knipoog dan een blauw oog
  Moderator zaterdag 12 maart 2016 @ 16:08:02 #218
249559 crew  Lavenderr
pi_160613672
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 15:57 schreef Knipoogje het volgende:
Ouders zijn wel een beetje raar ja, maar het is hun geld. Persoonlijk zou ik als ouder best wel kunnen inschatten of mijn zoon/dochter met geld om kan gaan en bijspringen als ze het wat moeilijk hebben in geval van fiets of studieschuld. Als je van je kinderen houdt wil je hen het leven zo aangenaam mogelijk maken. Als ik het geld kan missen om een studieschuld af te lossen voor mijn dochter zou ik dat wel (deels) doen, tenzij ze dat alleen niet kan omdat ze het geld aan de verkeerde dingen uitgeef.

Ik zou zeggen, accepteer het en bedenk: het is jullie tijd. Als schoonouders hulpbehoevend worden denk daar maar aan als een soort zoete wraak. Aan de andere kant, als ze nog steeds dik in de slappe was zitten, denk dan aan de erfenis die je gaat krijgen ;)
Zoete wraak? Echt zeg..
  zaterdag 12 maart 2016 @ 16:11:02 #219
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_160613756
Verwende kinders die alles krijgen en daarom denken te moeten bepalen wat andere mensen met hun geld doen :') :r
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_160613874
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 14:30 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Dat lees ik als 'probleem' van TS. Hij beoordeelt op basis van zijn persoonlijke normen of schoonouders daar wel of niet aan voldoen.

Voor de rest lijken het prima ouders. Ze zijn altijd welkom, prima mee te praten et cetera.

Hoe haal je het dan in je verwende hoofd om te gaan klagen omdat zij niet doen wat jij wilt?
Als de wereld een groot vraagteken voor je is ?
Strek je eens uit !
pi_160614243
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 15:57 schreef Knipoogje het volgende:

Moeten ze wel bij leven geven. Mochten zij hulpbehoevend worden gaat alles op aan zorg! Mijn moeder mag al 1500 euro per maand overmaken aan het CAK als eigen bijdrage.
pi_160614441
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 16:32 schreef thekolere het volgende:

[..]

Moeten ze wel bij leven geven. Mochten zij hulpbehoevend worden gaat alles op aan zorg! Mijn moeder mag al 1500 euro per maand overmaken aan het CAK als eigen bijdrage.
je kan ook zelf haar billen wassen
pi_160617129
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 16:39 schreef computergirl het volgende:

[..]

je kan ook zelf haar billen wassen
Heb ik 4 jaar gedaan t/m injecties geven toe. Op een gegeven moment hield het op. Wel zijn we op zoek naar een privéverzorgingstehuis. Het geld is zij toch kwijt! En heeft voor de rest toch niets nodig. Het huis heeft rond de 5 ton opgeleverd. Kan zij mooi voor dat geld goede zorg en aandacht inkopen. En hebben wij een rustig gevoel.
pi_160629450
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 18:44 schreef thekolere het volgende:

[..]

Heb ik 4 jaar gedaan t/m injecties geven toe. Op een gegeven moment hield het op. Wel zijn we op zoek naar een privéverzorgingstehuis. Het geld is zij toch kwijt! En heeft voor de rest toch niets nodig. Het huis heeft rond de 5 ton opgeleverd. Kan zij mooi voor dat geld goede zorg en aandacht inkopen. En hebben wij een rustig gevoel.
In een priveverzorgingshuis betaal je, als je wlz-zorg krijgt, ook nog de eigen bijdrage. Let daar wel op als je denkt eeuwig klaar te zijn moet 2-3k/mnd ;)
  zondag 13 maart 2016 @ 09:27:12 #225
262 Re
Kiss & Swallow
pi_160629866
ik snap op zich wel dat een kadootje en etentje een soort sigaar uit eigen doos is, als het spaargeld was bedoelt voor dochter had ze toch ook wel zelf mogen beslissen wat met dat geld te doen. Maar goed.
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_160629975
quote:
Eens, het is een goede lees om niet meer uit te geven dan je zelf kunt opbrengen. Daarnaast hebben ze wel betaald voor het enige echt belangrijke, de studie.

Mensen die nooit de waarde van geld hebben leren kennen van het zwaar krijgen in het leven. Chronische ziekte of niet.

Waarschijnlijk K krijgt ze pas iets als ze zelf heeft geleerd op eigen financiële benen te staan. En anders is er ooit altijd nog de erfenis..
Whatever...
pi_160629997
quote:

[..]

Maar dat heeft niet echt te maken met financiële steun.
Whatever...
  zondag 13 maart 2016 @ 10:12:34 #228
452947 frietenstamp
pi_160630423
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2016 09:39 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Maar dat heeft niet echt te maken met financiële steun.
Als jij niks mag kosten of met tegenzin het minimale dan is de boodschap dat je niks waard bent in de ogen van je ouders, tenzij ze geen cent te makken hebben natuurlijk maar dan moet je niet aan kinderen beginnen. Als je de miljoenen krijgt toegeschoven en je ouders kijken je verder niet aan lijkt me overigens net zo kut.
pi_160631263
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2016 10:12 schreef frietenstamp het volgende:

[..]

Als jij niks mag kosten of met tegenzin het minimale dan is de boodschap dat je niks waard bent in de ogen van je ouders, tenzij ze geen cent te makken hebben natuurlijk maar dan moet je niet aan kinderen beginnen. Als je de miljoenen krijgt toegeschoven en je ouders kijken je verder niet aan lijkt me overigens net zo kut.
Ze hebben haar studie betaald en aangezien mevrouw is afgestudeerd en nog steeds geen honger lijdt is dat toch geen punt?

Je moet geld en liefde niet verwarren.

Wellicht hebben haar ouders en meer liefdevolle bedoeling met hun gedrag dan jij je kunt voorstellen.
Whatever...
pi_160631380
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2016 08:25 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

In een priveverzorgingshuis betaal je, als je wlz-zorg krijgt, ook nog de eigen bijdrage. Let daar wel op als je denkt eeuwig klaar te zijn moet 2-3k/mnd ;)
Stel zij is 40.000 euro per jaar kwijt( geld kan toch niet mee het graf in ). Maar krijgt een goede verzorging en aandacht, dus niet de hele dag in een piesluier. Zou ons een veel rustiger gevoel geven. En wat betreft de erfenis. Die kan mij weinig schelen. Het is haar geld! Zij heeft recht op een goede verzorging. En daar is dat spaarpotje voor!
pi_160631488
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2016 11:18 schreef thekolere het volgende:

[..]

Stel zij is 40.000 euro per jaar kwijt( geld kan toch niet mee het graf in ). Maar krijgt een goede verzorging en aandacht, dus niet de hele dag in een piesluier. Zou ons een veel rustiger gevoel geven. En wat betreft de erfenis. Die kan mij weinig schelen. Het is haar geld! Zij heeft recht op een goede verzorging. En daar is dat spaarpotje voor!
Nee absoluut, ik begrijp dat geld niet het motief is :)
Maar als je ervanuit gaat dat iemand levenslang ergens kan wonen en er blijkt toch verpleeghuiszorg nodig door bv. dementie of forse lichamelijke achteruitgang, kan je rekenen op 2000 euro/mnd meer daarvoor. Als daardoor niet meer haar hele leven daar te wonen valt, is dat zonde om op zo'n kwetsbaar moment alsnog te verhuizen naar een 'regulier huis'.
Als het ook met levensverwachting goed komt, geen probleem, maar hou er gewoon rekening mee :)
  zondag 13 maart 2016 @ 11:47:39 #232
452947 frietenstamp
pi_160631811
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2016 11:08 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Ze hebben haar studie betaald en aangezien mevrouw is afgestudeerd en nog steeds geen honger lijdt is dat toch geen punt?

Je moet geld en liefde niet verwarren.

Wellicht hebben haar ouders en meer liefdevolle bedoeling met hun gedrag dan jij je kunt voorstellen.
Ze leeft nog dus we hebben haar genoeg gegeven. _O-
pi_160633775
In principe vind ik dat ze genoeg bijdragen door haar studie te betalen. Ik heb altijd alles zelf meoten betalen, en daardoor soms zelfs alle lege flessen bij elkaar moeten zoeken om nog een pak rijst te kunnen kopen. :P Maar dat maakt niet uit, dat leert je geld waarderen.

Wel vind ik dat als je dochter een chronische ziekte heeft waardoor ze geen nieuwe fiets kan betalen die ze nodig heeft en je als ouders weigert iets bij te dragen daaraan, dat echt ongelooflijk horkerig en gierig is. Ik kan me niet indenken dat je je dochter dan niet zou helpen en al helemaal niet als je het heel breed hebt.
A man is not old until regrets take the place of dreams.
  Moderator zondag 13 maart 2016 @ 13:53:14 #234
249559 crew  Lavenderr
pi_160634535
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2016 13:19 schreef habitue het volgende:
In principe vind ik dat ze genoeg bijdragen door haar studie te betalen. Ik heb altijd alles zelf meoten betalen, en daardoor soms zelfs alle lege flessen bij elkaar moeten zoeken om nog een pak rijst te kunnen kopen. :P Maar dat maakt niet uit, dat leert je geld waarderen.

Wel vind ik dat als je dochter een chronische ziekte heeft waardoor ze geen nieuwe fiets kan betalen die ze nodig heeft en je als ouders weigert iets bij te dragen daaraan, dat echt ongelooflijk horkerig en gierig is. Ik kan me niet indenken dat je je dochter dan niet zou helpen en al helemaal niet als je het heel breed hebt.
We weten de reden waarom ze die fiets niet meteen kreeg toch niet? En had haar vriend geen fiets voor haar kunnen kopen als hem dat zo dwars zat?
Het hele topic draait eigenlijk om de schoonzoon die wel even over het geld van de ouders van zijn vriendin wil beslissen. Het gaat hem niet aan en het is een hondsbrutale vlerk dat hij zich er mee durft te bemoeien.
pi_160634639
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2016 13:53 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

We weten de reden waarom ze die fiets niet meteen kreeg toch niet? En had haar vriend geen fiets voor haar kunnen kopen als hem dat zo dwars zat?
Het hele topic draait eigenlijk om de schoonzoon die wel even over het geld van de ouders van zijn vriendin wil beslissen. Het gaat hem niet aan en het is een hondsbrutale vlerk dat hij zich er mee durft te bemoeien.
Denk dat hij dat ook heeft begrepen want hij zwijgt in alle talen ;)
pi_160634963
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2016 13:53 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Dat klopt en dat is altijd een beetje lastig met zulke topics omdat je maar 1 kant van het verhaal hoort.
A man is not old until regrets take the place of dreams.
  Moderator zondag 13 maart 2016 @ 15:44:01 #237
249559 crew  Lavenderr
pi_160637235
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2016 14:11 schreef habitue het volgende:

[..]

Dat klopt en dat is altijd een beetje lastig met zulke topics omdat je maar 1 kant van het verhaal hoort.
En ook nog van de kant van iemand die zich er al helemaal niet mee hoort te bemoeien.
pi_160644570
Ik geloof niet dat mensen goed boeren, tenzij ze bepaalde topfuncties bekleden.

Er is (veel) concurrentie. Belastingdruk is ook erg hoog waarbij de hoogste schijf 52% is. Hypotheek, verzekeringen, afschrijvingen, etc. Alles wordt ook duurder. Hooguit hebben mensen aan het eind van de maand een paar honderd euro over. Ben je vrouw (met kinderen) of 40+ , dan heb je al een achtergestelde arbeidspositie. Pensioenen gaan ook omlaag en de stelsel gaat op schop. Nadat het geld opzij is gezet voor sparen, blijft er weinig tot niks over.

Studie heeft naar schatting 8.000 - 10.000 euro gekost. Laten we gemiddeld 100 euro per maand nemen dat in het studiepotje is gestopt tijdens haar kinder/tienerjaren waarbij opgroeiende kinderen duurder zijn dan bijv. baby's (en waarbij guldens meer waard was dan de huidige euro), dan was het minstens 80 maanden sparen geweest.

Wel brutaal om het gebaar niet te waarderen. Om ze vervolgens geen vakantie te gunnen gaat ook te ver, wat een afgunst.
pi_160652468
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 00:16 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Is het niet tamelijk ouderwets dat ouders de bruiloft betalen? En waarom zouden de schoonouders moeten meebetalen als er kleinkinderen komen?
in amerika is dat nog steeds gaande dat de ouders en schoonouders de bruiloft betalen als ze welvarend zijn.. en dat zal in nl niet anders zijn.. of ze dragen veel bij of betalen allebei de helft ofzo..
ik bedoel niet bijdragen aan luiers kopen maar af en toe iets of misschien een grote aankoop..
  maandag 14 maart 2016 @ 02:16:41 #240
322770 eefje801
Where's the pie?
pi_160653328
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2016 20:02 schreef Yiwei het volgende:
Ik geloof niet dat mensen goed boeren, tenzij ze bepaalde topfuncties bekleden.

Er is (veel) concurrentie. Belastingdruk is ook erg hoog waarbij de hoogste schijf 52% is. Hypotheek, verzekeringen, afschrijvingen, etc. Alles wordt ook duurder. Hooguit hebben mensen aan het eind van de maand een paar honderd euro over. Ben je vrouw (met kinderen) of 40+ , dan heb je al een achtergestelde arbeidspositie. Pensioenen gaan ook omlaag en de stelsel gaat op schop. Nadat het geld opzij is gezet voor sparen, blijft er weinig tot niks over.

Studie heeft naar schatting 8.000 - 10.000 euro gekost. Laten we gemiddeld 100 euro per maand nemen dat in het studiepotje is gestopt tijdens haar kinder/tienerjaren waarbij opgroeiende kinderen duurder zijn dan bijv. baby's (en waarbij guldens meer waard was dan de huidige euro), dan was het minstens 80 maanden sparen geweest.

Wel brutaal om het gebaar niet te waarderen. Om ze vervolgens geen vakantie te gunnen gaat ook te ver, wat een afgunst.
Mensen die in de hoogste belastingschijf zitten krijgen ook meer terug. Don't kid yourself.
  maandag 14 maart 2016 @ 02:21:42 #241
322770 eefje801
Where's the pie?
pi_160653339
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 07:15 schreef frietenstamp het volgende:

[..]

Ik zou het zelf erg kunnen waarderen als de vriend van mijn dochter het tegen mij voor haar opnam maar ik denk dat haar ouders daar te simpel/egoïstisch voor zijn.

Kom je over 20 jaar een update geven ts? ;)
Mee eens, dit. Dat doodgestaar op de rijke ouders van de TS..pffrt. Het gaat om het idee. Vraag me af hoeveel mensen die reageren zelf kinderen hebben. Ouders gunnen hun kinderen in ieder geval enig comfort. Juist dingen als een kledingkast...dat je daar dan een les over geld van zou moeten leren :') Vind de ergernis van de TS terecht. Zijn ouders pamperen dan misschien erg veel maar als ik naar mijn eigen ouders kijk dan is het gewoon altijd een afweging geweest.

Mijn moeder heeft zich krom gespaard voor mijn studiegeld (we hadden het erg krap) en daardoor kon ik een computer regelen, verplichte uitstapjes bijwonen en alles aanschaffen wat ik verplicht moest aanschaffen. Ik werkte voor mijn collegegeld en ook voor de bijdrage die ik thuis weer aan haar afdroeg. Ze had namelijk wel al 18! jaar iedere maand geld weggezet..
Toch, als ik eens iets nodig had dan lag dat 's avonds als verrassing op mijn bed of toen ik op kamers woonde kwam ze soms zomaar iets brengen dat ze zag dat nog miste in mijn huis.

Mijn pa was de grote afwezige en vergelijkbaar met de ouders van de vriendin in dit topic. Een paar jaar geleden zag hij opeens hoe hij altijd zo ruim (want gescheiden) had geleefd met de mooiste spullen en zijn dochter juist andersom. Toen is alles veranderd. Ik krijg jaren na dato nu opeens de meest uiteenlopende zaken, van een pannenset tot de opmerking dat hij heeft geregeld dat de erfenis van hem en zijn toekomstige vrouw voor mij is later, inclusief het huis + overwaarde. Ik moet daar wel om grinniken, het is echt zo veranderd dat ik er ook helemaal niet mee om kan gaan.

Ik dacht wel degelijk dat ik minder waard was vroeger voor hem omdat hij het kon doen en wist dat ik zo worstelde en jaar na jaar maar net kon rondkomen. Ik studeerde me te pletter, werkte hard, schoolde om toen er weinig werk was maar was nou eenmaal een werkende arme.
Ik denk helemaal niet dat ik daardoor sneller zelfstandig ben geworden en zoveel verdien ik nou ook weer niet uiteindelijk, nu het allemaal wat beter gaat. Ik was juist afhankelijker omdat ik soms van regelingen gebruik moest maken om niet kopje onder te gaan. Ik kreeg ook altijd moppers dat ik het niet goed deed, waarom ik oude spullen/meubels had, waarom mijn kleding niet goed paste of stuk was, etc. etc. Voor mij hoefde het niet (meer) die verlate bijdrages maar toch ben ik blij dat het inzicht er is. Kinderen blijven altijd je kinderen en als je een klein beetje kunt bijdragen dan doe je dat, wat mij betreft. Het is misschien ook een generatiekloof hoor maar ik snap wel wat er met gierig wordt bedoeld.

[ Bericht 1% gewijzigd door eefje801 op 14-03-2016 02:29:08 ]
  maandag 14 maart 2016 @ 02:28:24 #242
322770 eefje801
Where's the pie?
pi_160653352

[ Bericht 100% gewijzigd door eefje801 op 14-03-2016 02:28:34 ]
  maandag 14 maart 2016 @ 08:57:36 #243
452947 frietenstamp
pi_160654320
quote:
14s.gif Op maandag 14 maart 2016 02:21 schreef eefje801 het volgende:

[..]

Mijn pa was de grote afwezige en vergelijkbaar met de ouders van de vriendin in dit topic. Een paar jaar geleden zag hij opeens hoe hij altijd zo ruim (want gescheiden) had geleefd met de mooiste spullen en zijn dochter juist andersom. Toen is alles veranderd.
Interessant, hoe kwam hij tot dit inzicht?
  maandag 14 maart 2016 @ 09:01:13 #244
452947 frietenstamp
pi_160654358
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2016 15:44 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

En ook nog van de kant van iemand die zich er al helemaal niet mee hoort te bemoeien.
En dat zal iemand die er al helemaaaaal niks mee te maken heeft wel even bepalen. _O-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')