abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_160629975
quote:
17s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 08:57 schreef Audreyoot het volgende:
Nee vind het ook niet gierig. Ze mag blij zijn dat haar ouders haar studie hebben betaald en dan ook nog die extra's van het etentje, cadeau en ook nog eens die rekening mogen houden. Sorry, heb ik allemaal nooit gehad en interesseert me ook echt niet (goed van geleerd om op eigen benen te staan). Daarnaast is het hun eigen geld waar ze waarschijnlijk hard voor hebben gewerkt en ik vind het niet vanzelfsprekend om je kroost te verwennen van die centen.
Eens, het is een goede lees om niet meer uit te geven dan je zelf kunt opbrengen. Daarnaast hebben ze wel betaald voor het enige echt belangrijke, de studie.

Mensen die nooit de waarde van geld hebben leren kennen van het zwaar krijgen in het leven. Chronische ziekte of niet.

Waarschijnlijk K krijgt ze pas iets als ze zelf heeft geleerd op eigen financiële benen te staan. En anders is er ooit altijd nog de erfenis..
Whatever...
pi_160629997
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 21:45 schreef frietenstamp het volgende:

[..]

Ik vind mensen die meer dan gemiddeld gesteund zijn door hun ouders doorgaans een stuk relaxter, volwassener en stabieler dan de kinderen die minder support gehad hebben. In mijn omgeving zijn ze ook succesvoller met hun carrière en hebben ze gezondere relaties. Ik vind ze aantrekkelijker.
Maar dat heeft niet echt te maken met financiële steun.
Whatever...
  zondag 13 maart 2016 @ 10:12:34 #228
452947 frietenstamp
Thierry! Thierry! Thierry!
pi_160630423
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2016 09:39 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Maar dat heeft niet echt te maken met financiële steun.
Als jij niks mag kosten of met tegenzin het minimale dan is de boodschap dat je niks waard bent in de ogen van je ouders, tenzij ze geen cent te makken hebben natuurlijk maar dan moet je niet aan kinderen beginnen. Als je de miljoenen krijgt toegeschoven en je ouders kijken je verder niet aan lijkt me overigens net zo kut.
pi_160631263
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2016 10:12 schreef frietenstamp het volgende:

[..]

Als jij niks mag kosten of met tegenzin het minimale dan is de boodschap dat je niks waard bent in de ogen van je ouders, tenzij ze geen cent te makken hebben natuurlijk maar dan moet je niet aan kinderen beginnen. Als je de miljoenen krijgt toegeschoven en je ouders kijken je verder niet aan lijkt me overigens net zo kut.
Ze hebben haar studie betaald en aangezien mevrouw is afgestudeerd en nog steeds geen honger lijdt is dat toch geen punt?

Je moet geld en liefde niet verwarren.

Wellicht hebben haar ouders en meer liefdevolle bedoeling met hun gedrag dan jij je kunt voorstellen.
Whatever...
pi_160631380
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2016 08:25 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

In een priveverzorgingshuis betaal je, als je wlz-zorg krijgt, ook nog de eigen bijdrage. Let daar wel op als je denkt eeuwig klaar te zijn moet 2-3k/mnd ;)
Stel zij is 40.000 euro per jaar kwijt( geld kan toch niet mee het graf in ). Maar krijgt een goede verzorging en aandacht, dus niet de hele dag in een piesluier. Zou ons een veel rustiger gevoel geven. En wat betreft de erfenis. Die kan mij weinig schelen. Het is haar geld! Zij heeft recht op een goede verzorging. En daar is dat spaarpotje voor!
pi_160631488
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2016 11:18 schreef thekolere het volgende:

[..]

Stel zij is 40.000 euro per jaar kwijt( geld kan toch niet mee het graf in ). Maar krijgt een goede verzorging en aandacht, dus niet de hele dag in een piesluier. Zou ons een veel rustiger gevoel geven. En wat betreft de erfenis. Die kan mij weinig schelen. Het is haar geld! Zij heeft recht op een goede verzorging. En daar is dat spaarpotje voor!
Nee absoluut, ik begrijp dat geld niet het motief is :)
Maar als je ervanuit gaat dat iemand levenslang ergens kan wonen en er blijkt toch verpleeghuiszorg nodig door bv. dementie of forse lichamelijke achteruitgang, kan je rekenen op 2000 euro/mnd meer daarvoor. Als daardoor niet meer haar hele leven daar te wonen valt, is dat zonde om op zo'n kwetsbaar moment alsnog te verhuizen naar een 'regulier huis'.
Als het ook met levensverwachting goed komt, geen probleem, maar hou er gewoon rekening mee :)
  zondag 13 maart 2016 @ 11:47:39 #232
452947 frietenstamp
pi_160631811
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2016 11:08 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Ze hebben haar studie betaald en aangezien mevrouw is afgestudeerd en nog steeds geen honger lijdt is dat toch geen punt?

Je moet geld en liefde niet verwarren.

Wellicht hebben haar ouders en meer liefdevolle bedoeling met hun gedrag dan jij je kunt voorstellen.
Ze leeft nog dus we hebben haar genoeg gegeven. _O-
pi_160633775
In principe vind ik dat ze genoeg bijdragen door haar studie te betalen. Ik heb altijd alles zelf meoten betalen, en daardoor soms zelfs alle lege flessen bij elkaar moeten zoeken om nog een pak rijst te kunnen kopen. :P Maar dat maakt niet uit, dat leert je geld waarderen.

Wel vind ik dat als je dochter een chronische ziekte heeft waardoor ze geen nieuwe fiets kan betalen die ze nodig heeft en je als ouders weigert iets bij te dragen daaraan, dat echt ongelooflijk horkerig en gierig is. Ik kan me niet indenken dat je je dochter dan niet zou helpen en al helemaal niet als je het heel breed hebt.
A man is not old until regrets take the place of dreams.
  Moderator zondag 13 maart 2016 @ 13:53:14 #234
249559 crew  Lavenderr
pi_160634535
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2016 13:19 schreef habitue het volgende:
In principe vind ik dat ze genoeg bijdragen door haar studie te betalen. Ik heb altijd alles zelf meoten betalen, en daardoor soms zelfs alle lege flessen bij elkaar moeten zoeken om nog een pak rijst te kunnen kopen. :P Maar dat maakt niet uit, dat leert je geld waarderen.

Wel vind ik dat als je dochter een chronische ziekte heeft waardoor ze geen nieuwe fiets kan betalen die ze nodig heeft en je als ouders weigert iets bij te dragen daaraan, dat echt ongelooflijk horkerig en gierig is. Ik kan me niet indenken dat je je dochter dan niet zou helpen en al helemaal niet als je het heel breed hebt.
We weten de reden waarom ze die fiets niet meteen kreeg toch niet? En had haar vriend geen fiets voor haar kunnen kopen als hem dat zo dwars zat?
Het hele topic draait eigenlijk om de schoonzoon die wel even over het geld van de ouders van zijn vriendin wil beslissen. Het gaat hem niet aan en het is een hondsbrutale vlerk dat hij zich er mee durft te bemoeien.
pi_160634639
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2016 13:53 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

We weten de reden waarom ze die fiets niet meteen kreeg toch niet? En had haar vriend geen fiets voor haar kunnen kopen als hem dat zo dwars zat?
Het hele topic draait eigenlijk om de schoonzoon die wel even over het geld van de ouders van zijn vriendin wil beslissen. Het gaat hem niet aan en het is een hondsbrutale vlerk dat hij zich er mee durft te bemoeien.
Denk dat hij dat ook heeft begrepen want hij zwijgt in alle talen ;)
pi_160634963
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2016 13:53 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Dat klopt en dat is altijd een beetje lastig met zulke topics omdat je maar 1 kant van het verhaal hoort.
A man is not old until regrets take the place of dreams.
  Moderator zondag 13 maart 2016 @ 15:44:01 #237
249559 crew  Lavenderr
pi_160637235
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2016 14:11 schreef habitue het volgende:

[..]

Dat klopt en dat is altijd een beetje lastig met zulke topics omdat je maar 1 kant van het verhaal hoort.
En ook nog van de kant van iemand die zich er al helemaal niet mee hoort te bemoeien.
pi_160644570
Ik geloof niet dat mensen goed boeren, tenzij ze bepaalde topfuncties bekleden.

Er is (veel) concurrentie. Belastingdruk is ook erg hoog waarbij de hoogste schijf 52% is. Hypotheek, verzekeringen, afschrijvingen, etc. Alles wordt ook duurder. Hooguit hebben mensen aan het eind van de maand een paar honderd euro over. Ben je vrouw (met kinderen) of 40+ , dan heb je al een achtergestelde arbeidspositie. Pensioenen gaan ook omlaag en de stelsel gaat op schop. Nadat het geld opzij is gezet voor sparen, blijft er weinig tot niks over.

Studie heeft naar schatting 8.000 - 10.000 euro gekost. Laten we gemiddeld 100 euro per maand nemen dat in het studiepotje is gestopt tijdens haar kinder/tienerjaren waarbij opgroeiende kinderen duurder zijn dan bijv. baby's (en waarbij guldens meer waard was dan de huidige euro), dan was het minstens 80 maanden sparen geweest.

Wel brutaal om het gebaar niet te waarderen. Om ze vervolgens geen vakantie te gunnen gaat ook te ver, wat een afgunst.
pi_160652468
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 00:16 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Is het niet tamelijk ouderwets dat ouders de bruiloft betalen? En waarom zouden de schoonouders moeten meebetalen als er kleinkinderen komen?
in amerika is dat nog steeds gaande dat de ouders en schoonouders de bruiloft betalen als ze welvarend zijn.. en dat zal in nl niet anders zijn.. of ze dragen veel bij of betalen allebei de helft ofzo..
ik bedoel niet bijdragen aan luiers kopen maar af en toe iets of misschien een grote aankoop..
  maandag 14 maart 2016 @ 02:16:41 #240
322770 eefje801
Where's the pie?
pi_160653328
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2016 20:02 schreef Yiwei het volgende:
Ik geloof niet dat mensen goed boeren, tenzij ze bepaalde topfuncties bekleden.

Er is (veel) concurrentie. Belastingdruk is ook erg hoog waarbij de hoogste schijf 52% is. Hypotheek, verzekeringen, afschrijvingen, etc. Alles wordt ook duurder. Hooguit hebben mensen aan het eind van de maand een paar honderd euro over. Ben je vrouw (met kinderen) of 40+ , dan heb je al een achtergestelde arbeidspositie. Pensioenen gaan ook omlaag en de stelsel gaat op schop. Nadat het geld opzij is gezet voor sparen, blijft er weinig tot niks over.

Studie heeft naar schatting 8.000 - 10.000 euro gekost. Laten we gemiddeld 100 euro per maand nemen dat in het studiepotje is gestopt tijdens haar kinder/tienerjaren waarbij opgroeiende kinderen duurder zijn dan bijv. baby's (en waarbij guldens meer waard was dan de huidige euro), dan was het minstens 80 maanden sparen geweest.

Wel brutaal om het gebaar niet te waarderen. Om ze vervolgens geen vakantie te gunnen gaat ook te ver, wat een afgunst.
Mensen die in de hoogste belastingschijf zitten krijgen ook meer terug. Don't kid yourself.
  maandag 14 maart 2016 @ 02:21:42 #241
322770 eefje801
Where's the pie?
pi_160653339
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 07:15 schreef frietenstamp het volgende:

[..]

Je hebt er weinig van begrepen als je je kind nog niet een kledingkast gunt en je zelfs niet afvraagt wat voor signalen je daarmee afgeeft. Maar goed dat er ook ouders als die van ts zijn. Dan kan zijn vriendin ook zien en wellicht zelf ondervinden dat het anders kan.

Ik zou het zelf erg kunnen waarderen als de vriend van mijn dochter het tegen mij voor haar opnam maar ik denk dat haar ouders daar te simpel/egoïstisch voor zijn.

Kom je over 20 jaar een update geven ts? ;)
Mee eens, dit. Dat doodgestaar op de rijke ouders van de TS..pffrt. Het gaat om het idee. Vraag me af hoeveel mensen die reageren zelf kinderen hebben. Ouders gunnen hun kinderen in ieder geval enig comfort. Juist dingen als een kledingkast...dat je daar dan een les over geld van zou moeten leren :') Vind de ergernis van de TS terecht. Zijn ouders pamperen dan misschien erg veel maar als ik naar mijn eigen ouders kijk dan is het gewoon altijd een afweging geweest.

Mijn moeder heeft zich krom gespaard voor mijn studiegeld (we hadden het erg krap) en daardoor kon ik een computer regelen, verplichte uitstapjes bijwonen en alles aanschaffen wat ik verplicht moest aanschaffen. Ik werkte voor mijn collegegeld en ook voor de bijdrage die ik thuis weer aan haar afdroeg. Ze had namelijk wel al 18! jaar iedere maand geld weggezet..
Toch, als ik eens iets nodig had dan lag dat 's avonds als verrassing op mijn bed of toen ik op kamers woonde kwam ze soms zomaar iets brengen dat ze zag dat nog miste in mijn huis.

Mijn pa was de grote afwezige en vergelijkbaar met de ouders van de vriendin in dit topic. Een paar jaar geleden zag hij opeens hoe hij altijd zo ruim (want gescheiden) had geleefd met de mooiste spullen en zijn dochter juist andersom. Toen is alles veranderd. Ik krijg jaren na dato nu opeens de meest uiteenlopende zaken, van een pannenset tot de opmerking dat hij heeft geregeld dat de erfenis van hem en zijn toekomstige vrouw voor mij is later, inclusief het huis + overwaarde. Ik moet daar wel om grinniken, het is echt zo veranderd dat ik er ook helemaal niet mee om kan gaan.

Ik dacht wel degelijk dat ik minder waard was vroeger voor hem omdat hij het kon doen en wist dat ik zo worstelde en jaar na jaar maar net kon rondkomen. Ik studeerde me te pletter, werkte hard, schoolde om toen er weinig werk was maar was nou eenmaal een werkende arme.
Ik denk helemaal niet dat ik daardoor sneller zelfstandig ben geworden en zoveel verdien ik nou ook weer niet uiteindelijk, nu het allemaal wat beter gaat. Ik was juist afhankelijker omdat ik soms van regelingen gebruik moest maken om niet kopje onder te gaan. Ik kreeg ook altijd moppers dat ik het niet goed deed, waarom ik oude spullen/meubels had, waarom mijn kleding niet goed paste of stuk was, etc. etc. Voor mij hoefde het niet (meer) die verlate bijdrages maar toch ben ik blij dat het inzicht er is. Kinderen blijven altijd je kinderen en als je een klein beetje kunt bijdragen dan doe je dat, wat mij betreft. Het is misschien ook een generatiekloof hoor maar ik snap wel wat er met gierig wordt bedoeld.

[ Bericht 1% gewijzigd door eefje801 op 14-03-2016 02:29:08 ]
  maandag 14 maart 2016 @ 02:28:24 #242
322770 eefje801
Where's the pie?
pi_160653352

[ Bericht 100% gewijzigd door eefje801 op 14-03-2016 02:28:34 ]
  maandag 14 maart 2016 @ 08:57:36 #243
452947 frietenstamp
pi_160654320
quote:
14s.gif Op maandag 14 maart 2016 02:21 schreef eefje801 het volgende:

[..]

Mijn pa was de grote afwezige en vergelijkbaar met de ouders van de vriendin in dit topic. Een paar jaar geleden zag hij opeens hoe hij altijd zo ruim (want gescheiden) had geleefd met de mooiste spullen en zijn dochter juist andersom. Toen is alles veranderd.
Interessant, hoe kwam hij tot dit inzicht?
  maandag 14 maart 2016 @ 09:01:13 #244
452947 frietenstamp
pi_160654358
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2016 15:44 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

En ook nog van de kant van iemand die zich er al helemaal niet mee hoort te bemoeien.
En dat zal iemand die er al helemaaaaal niks mee te maken heeft wel even bepalen. _O-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')