idd.quote:Op donderdag 10 maart 2016 23:11 schreef Lienekien het volgende:
Wacht even, het was toch het geld van de ouders dat op die rekening
Waar kwam het geld op die rekening vandaan? Het is toch gewoon betaald door haar ouders?quote:Op donderdag 10 maart 2016 23:12 schreef Pixxie. het volgende:
Nee je bent geen zeikerd.
Wat triest zeg dat dat etentje van die rekening is gegaan
Bah
Er staat in TS zijn verhaal dat vriendin in een studentenhuis woonde (dus op haarzelf).quote:Op donderdag 10 maart 2016 23:12 schreef DeBlauweKrokodil het volgende:
Hoe kom je aan een studieschuld terwijl je school door je ouders word betaald?
Ja maar kom opquote:Op donderdag 10 maart 2016 23:14 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Waar kwam het geld op die rekening vandaan? Het is toch gewoon betaald door haar ouders?
Daar heb je gelijk in. Waar ik vooral moeite mee heb is de balans. Haar ouders gaan 3 a 4 keer per jaar op vakantie. Kopen dure spullen terwijl hun dochter krom moet liggen om rond te komen. Zij hoeven echt niet alles te betalen maar nodige zaken kan toch wel een bijdrage van af? Ga dan 1 keer minder op vakantie of laat die complete boser installatie eens een keer links liggen. Kunnen de ouders het niet betalen hoor je mij niet maar een beetje je kind ondersteunen als dat mogelijk is moet toch kunnen?quote:Op donderdag 10 maart 2016 23:14 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Waar kwam net geld op die rekening vandaan? Het is toch gewoon betaald door haar ouders?
Zij vindt het niet echt leuk. Om ons heen krijgen mensen weleens wat van hun ouders. Ook ouders die het minder breed hebben dan haar ouders geven wel eens iets weg. Haar ouders geven nooit iets en dat doet toch wel pijn.quote:Op donderdag 10 maart 2016 23:16 schreef Polenbatser het volgende:
Wat vindt je vriendin er zelf van TS?
Ik niet echt.quote:Op donderdag 10 maart 2016 23:20 schreef Pixxie. het volgende:
[..]
Ja maar kom op
Ik kan er wel inkomen dat het verkeerd gevallen is
En wrijf jij het er dan ook nog eens extra in bij haar, zoals je het hier ook brengt? Want dat is pas echt zuur voor je vriendin. En dat wordt nog erger als jij er wat van gaat zeggen tegen je schoonouders.quote:Op donderdag 10 maart 2016 23:23 schreef Thomas030 het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in. Waar ik vooral moeite mee heb is de balans. Haar ouders gaan 3 a 4 keer per jaar op vakantie. Kopen dure spullen terwijl hun dochter krom moet liggen om rond te komen. Zij hoeven echt niet alles te betalen maar nodige zaken kan toch wel een bijdrage van af? Ga dan 1 keer minder op vakantie of laat die complete boser installatie eens een keer links liggen. Kunnen de ouders het niet betalen hoor je mij niet maar een beetje je kind ondersteunen als dat mogelijk is moet toch kunnen?
[..]
Zij vindt het niet echt leuk. Om ons heen krijgen mensen weleens wat van hun ouders. Ook ouders die het minder breed hebben dan haar ouders geven wel eens iets weg. Haar ouders geven nooit iets en dat doet toch wel pijn.
Zij komt uit het hoge Noorden uit een gehucht en de studie die zij graag wilde volgen lag in de randstad. Op kamers gaan moest dus wel.quote:Op donderdag 10 maart 2016 23:20 schreef Angel-Joy het volgende:
Hoezo bleef ze niet thuis wonen als ze ziek was en niet kon werken?
Ze zijn niet gierig, maar wel hard soms. (En daarmee bedoel ik niet jouw voorbeeld dat ze jullie nooit uit eten nemen, maar dat ze geen fiets voor haar kochten toen ze geen een kon betalen)
Zij kwam er voor de eerste keer in al die jaren zelf mee en nee ik heb het niet gebracht zoals ik hier doe. Daarom zit ik met de vraag om er wel of niet wat mee te doen. Aan de andere kant zijn het mijn zaken niet.quote:Op donderdag 10 maart 2016 23:25 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En wrijf jij het er dan ook nog eens extra in bij haar, zoals je het hier ook brengt? Want dat is pas echt zuur voor je vriendin. En dat wordt nog erger als jij er wat van gaat zeggen tegen je schoonouders.
Ok.quote:Op donderdag 10 maart 2016 23:28 schreef Thomas030 het volgende:
[..]
Zij kwam er voor de eerste keer in al die jaren zelf mee en nee ik heb het niet gebracht zoals ik hier doe. Daarom zit ik met de vraag om er wel of niet wat mee te doen. Aan de andere kant zijn het mijn zaken niet.
Verder zijn het prima mensen en kunnen wij er goed mee opschieten. Behalve als het over geld gaat dan draaien zij helemaal om. Echt bizar vind ik dat. Dan kan / mag opeens niets. Als mijn vriendin wat koopt is altijd de eerste vraag hoe duur was dat en de tweede vraag waar betaal je dat van. Terwijl zij zelf altijd lopen te pronken met hun nieuwe aankopen. Dit is eigenlijk het enige punt van discussie als het over mijn schoonouders gaat.quote:Op donderdag 10 maart 2016 23:30 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ok.
Afgezien van het geld, zijn het aardige, hartelijke mensen? Zijn ze lief voor hun dochter? Ben je er welkom?
Het enige juiste antwoordquote:Op donderdag 10 maart 2016 23:12 schreef AbFab_Darling het volgende:
Ik vind het ook gierig, maar zou me er niet mee bemoeien. Zij bepalen nog altijd zelf wat ze met hun geld doen.
Dat ga je dan echt niet veranderen.quote:Op donderdag 10 maart 2016 23:35 schreef Thomas030 het volgende:
[..]
Verder zijn het prima mensen en kunnen wij er goed mee opschieten. Behalve als het over geld gaat dan draaien zij helemaal om. Echt bizar vind ik dat. Dan kan / mag opeens niets. Als mijn vriendin wat koopt is altijd de eerste vraag hoe duur was dat en de tweede vraag waar betaal je dat van. Terwijl zij zelf altijd lopen te pronken met hun nieuwe aankopen. Dit is eigenlijk het enige punt van discussie als het over mijn schoonouders gaat.
Ze hebben haar studie betaaldquote:Op donderdag 10 maart 2016 23:23 schreef Thomas030 het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in. Waar ik vooral moeite mee heb is de balans. Haar ouders gaan 3 a 4 keer per jaar op vakantie. Kopen dure spullen terwijl hun dochter krom moet liggen om rond te komen. Zij hoeven echt niet alles te betalen maar nodige zaken kan toch wel een bijdrage van af? Ga dan 1 keer minder op vakantie of laat die complete boser installatie eens een keer links liggen. Kunnen de ouders het niet betalen hoor je mij niet maar een beetje je kind ondersteunen als dat mogelijk is moet toch kunnen?
[..]
Zij vindt het niet echt leuk. Om ons heen krijgen mensen weleens wat van hun ouders. Ook ouders die het minder breed hebben dan haar ouders geven wel eens iets weg. Haar ouders geven nooit iets en dat doet toch wel pijn.
In dat ze gierig zijn? Of in dat ze maar wat moeten schrappen in hun eigen uitgaven om hun dochter meer geld toe te stoppen?quote:Op donderdag 10 maart 2016 23:56 schreef Bananenpap het volgende:
Je kunt er niks van zeggen want het is hun geld. Maar ik geef je wel gelijk.
Is het niet tamelijk ouderwets dat ouders de bruiloft betalen? En waarom zouden de schoonouders moeten meebetalen als er kleinkinderen komen?quote:Op vrijdag 11 maart 2016 00:12 schreef PinkEsid het volgende:
Ieder huisje heeft zijn kruisje.. hoe oud is je vriendin nu? Tot 21 zijn ouders wettelijk verplicht financieel bij te dragen.. is ze ouder moet ze het toch zelf rooien.. is klote.. het leven is hard.. zo te horen willen ze hun geld gewoon niet delen en willen ze hun dochter hard maken voor de wereld door haar er zelf ervoor te laten staan.. het enige wat je nu kan doen is door gaan met leven en delen wat jij krijgt met haar.. en mocht je trouw plannen hebben of een kinder wens ff 2 x nadenken of er genoeg geld zal zijn want lijkt me niet dat die gierige bitches daaraan zullen bijdragen.. sterkte..
Als je daar al te gierig voor bent, vraag ik me af waarom je überhaupt aan kinderen begint. Het is dat ik geen kinderen heb, maar anders zou ik zeker sparen voor hun studie. Ook omdat ik het een onderdeel van de opvoeding vind.quote:Op donderdag 10 maart 2016 23:53 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Ze hebben haar studie betaalddat is niet niks.
Welnee. Haar ouders hebben haar in de eerste plaats geleerd dat ze niks waard is. Praktijken psychologie drijven op kinderen van zulke ouders.quote:Op vrijdag 11 maart 2016 00:21 schreef oxy88 het volgende:
Goed van haar ouders, leert ze tenminste de waarde van geld kennen in plaats van te profiteren op anderen.
De appel is hoe dan ook zuur om zulke ouders te hebben maar ik vind het juist goed dat de vriendin via ts leert en ziet dat niet zij maar de ouders het probleem zijn.quote:Op donderdag 10 maart 2016 23:25 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En wrijf jij het er dan ook nog eens extra in bij haar, zoals je het hier ook brengt? Want dat is pas echt zuur voor je vriendin. En dat wordt nog erger als jij er wat van gaat zeggen tegen je schoonouders.
Die snap ik niet. Welk 'probleem' zou de vriendin denken dat ze is?quote:Op vrijdag 11 maart 2016 05:27 schreef frietenstamp het volgende:
[..]
De appel is hoe dan ook zuur om zulke ouders te hebben maar ik vind het juist goed dat de vriendin via ts leert en ziet dat niet zij maar de ouders het probleem zijn.
En dit vind ik vrij kwalijk. Alsof ouders hun kinderen alleen maar kunnen waarderen door ze geld toe te schuiven.quote:Op vrijdag 11 maart 2016 05:21 schreef frietenstamp het volgende:
[..]
Welnee. Haar ouders hebben haar in de eerste plaats geleerd dat ze niks waard is. Praktijken psychologie drijven op kinderen van zulke ouders.
Dat maak jij ervan.quote:Op vrijdag 11 maart 2016 06:43 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En dit vind ik vrij kwalijk. Alsof ouders hun kinderen alleen maar kunnen waarderen door ze geld toe te schuiven.
Nee, jij maakt het ervan: 'Ze hebben haar geleerd dat ze niks waard is.'quote:
Als dat "leren wat je waard bent" echt neerkomt op dit soort futiliteiten heb je er verdomd weinig van begrepen.quote:Op vrijdag 11 maart 2016 05:21 schreef frietenstamp het volgende:
[..]
Welnee. Haar ouders hebben haar in de eerste plaats geleerd dat ze niks waard is. Praktijken psychologie drijven op kinderen van zulke ouders.
Dit dusquote:Op vrijdag 11 maart 2016 07:03 schreef flappy het volgende:
Ik zie in dit hele verhaal maar een grote knakenpoetser. En dat is TS.
Je hebt er weinig van begrepen als je je kind nog niet een kledingkast gunt en je zelfs niet afvraagt wat voor signalen je daarmee afgeeft. Maar goed dat er ook ouders als die van ts zijn. Dan kan zijn vriendin ook zien en wellicht zelf ondervinden dat het anders kan.quote:Op vrijdag 11 maart 2016 07:08 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Als dat "leren wat je waard bent" echt neerkomt op dit soort futiliteiten heb je er verdomd weinig van begrepen.
Daar gaat het helemaal niet om. Mijn ouders gunnen me ook alle geld van de wereld, maar no way dat ze dingen voor me gaan betalen die ik als volwassene zelf word geacht te betalen. Ik vind het vrij bekrompen om dat te koppelen aan liefde.quote:Op vrijdag 11 maart 2016 07:15 schreef frietenstamp het volgende:
[..]
Je hebt er weinig van begrepen als je je kind nog niet een kledingkast gunt en je zelfs niet afvraagt wat voor signalen je daarmee afgeeft. Maar goed dat er ook ouders als die van ts zijn. Dan kan zijn vriendin ook zien en wellicht zelf ondervinden dat het anders kan.
Denk het niet. Voor zichzelf zijn ze niet gierig en nemen ze het er goed van.quote:Op vrijdag 11 maart 2016 07:28 schreef Erwin1973 het volgende:
Er zit in ieder geval een vette erfenis aan te komen.
Ik vind het niet horen, dat ze het doen. Ik vind wel dat je het als kind aan je ouder zou moeten kunnen vragen.quote:Op vrijdag 11 maart 2016 08:08 schreef LionPopChoc het volgende:
Ik vind het niet gierig, ze betalen mee aan school de rest moet ze zelf regelen zo werkt dat in de echte wereld...
Ik vind het eerder naïef dat je denkt dat ouders vanalles voor hun kinderen horen te betalen. En daarnaast ook nog eens onbeschoft dat je het in je hoofd haalt haar ouders daarop aan te spreken. (Ik zou je recht in je bek uitlachen)
Kunnen sommige mensen niet lezen ofzo "ga lekker zelf werken voor je geld" is gewoon echt een lompe opmerking als er aangegeven word dat zo iemand een ziekte heeft waardoor het met studeren enzo allemaal wat lastiger is.quote:Op vrijdag 11 maart 2016 08:37 schreef Wimperkruller het volgende:
Verder vind ik het bijna ondankbaar om hierover te zeuren. Ze heeft het geld gekregen, wees blij met wat je krijgt joh. En ga zelf lekker werken voor je geld.
Zelf verdiend of niet, zijn gewoon egoïstische ouders. Ze zetten een kind op de wereld en kijken er niet meer naar om. Dat ze de studie wel betaalden was wellicht omdat ze dat verplicht zijn. Om niet als totaal waardeloze ouders gezien te worden.quote:Op vrijdag 11 maart 2016 08:36 schreef Hyperdude het volgende:
Hebben die schoonouders hun geld zelf bij elkaar verdiend, of van paps en mams?
Kijk je er toch anders naar.
Nou, nou, dat gaat wel ver hoor. Béétje overdreven.quote:Op vrijdag 11 maart 2016 08:51 schreef Piper. het volgende:
[..]
Zelf verdiend of niet, zijn gewoon egoïstische ouders. Ze zetten een kind op de wereld en kijken er niet meer naar om. Dat ze de studie wel betaalden was wellicht omdat ze dat verplicht zijn. Om niet als totaal waardeloze ouders gezien te worden.
Ze hebben de studie wel (gedeeltelijk?) betaald. Ik vind een steuntje in de rug voor kinderen die net een eigen huis hebben gekocht wel steun op een goed moment, maar misschien denken die ouders daar anders wel over? Klinkt ook niet of TS binnenkort een langzame hongerdood gaat sterven.quote:Op vrijdag 11 maart 2016 08:51 schreef Piper. het volgende:
[..]
Zelf verdiend of niet, zijn gewoon egoïstische ouders. Ze zetten een kind op de wereld en kijken er niet meer naar om. D...
Ik vind van niet.quote:Op vrijdag 11 maart 2016 08:56 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Nou, nou, dat gaat wel ver hoor. Béétje overdreven.
Joh, ik ken ouders die niet willen betalen voor een beugel voor hun kinderen.quote:Op vrijdag 11 maart 2016 08:56 schreef Piper. het volgende:
Mensen die vinden dat wanneer hun kind de 18 al heeft bereikt aan hun lot over laten, moeten geen kinderen krijgen. Eenmaal je ouders bent heb je je hele leven lang een zekere verantwoordelijkheid.
Verwennenquote:Op vrijdag 11 maart 2016 08:57 schreef Audreyoot het volgende:
Nee vind het ook niet gierig. Ze mag blij zijn dat haar ouders haar studie hebben betaald en dan ook nog die extra's van het etentje, cadeau en ook nog eens die rekening mogen houden. Sorry, heb ik allemaal nooit gehad en interesseert me ook echt niet (goed van geleerd om op eigen benen te staan). Daarnaast is het hun eigen geld waar ze waarschijnlijk hard voor hebben gewerkt en ik vind het niet vanzelfsprekend om je kroost te verwennen van die centen.
Uit plicht hebben ze de studie betaald. Maar waar is de liefde als ouders? Ze kan door haar chronische ziekte niet veel werken, had een fiets hard nodig. Maar helpen? Ze konden bijv. voorschieten ofzo. Of de helft betalen.quote:Op vrijdag 11 maart 2016 08:56 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Ze hebben de studie wel (gedeeltelijk?) betaald. Ik vind een steuntje in de rug voor kinderen die net een eigen huis hebben gekocht wel steun op een goed moment, maar misschien denken die ouders daar anders wel over? Klinkt ook niet of TS binnenkort een langzame hongerdood gaat sterven.
TS: let it go. Levert alleen maar gezeik/gedoe op.
Waardeloze ouders. Waarom hebben ze dan kinderen genomen?quote:Op vrijdag 11 maart 2016 08:57 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Joh, ik ken ouders die niet willen betalen voor een beugel voor hun kinderen.
Of geen rijbewijs omdat pappa niet wil betalen.
Kinderbescherming bellen?
Ik ken geen enkele student die geen 3 tientjes op kan hoesten voor een kledingkast. Ik vind echt niet dat ouders hier verantwoordelijk zijn hoor.. Je bent na je 18e echt wel volwassen genoeg om op je eigen benen te staan en je eigen zaken te regelen imho.quote:Op vrijdag 11 maart 2016 09:00 schreef Fripsel het volgende:
[..]
Verwenneneen kast kopen voor je dochter die ondanks ziekte toch probeert te werken en studeren zodat ze verder komt in haar leven maar daarmee gewoon niet zoveel binnen geharkt krijgt als "de norm".
Dat is echt verwennen ja.
Dat komt inderdaad lomp over, maar als ze haar studie heeft voltooid dan moet werken toch ook zeker gedeeltelijk kunnen? En ik vind, ook al heb je een chronische ziekte, niet dat je kan gaan zeuren dat je niet genoeg financiële ondersteuning krijgt. Je krijgt ondersteuning, dus wees blij met wat je krijgt in plaats van dat je meer wil. Een studie betalen is al veel geld hoor. Gaat om duizenden euro's.quote:Op vrijdag 11 maart 2016 08:47 schreef Fripsel het volgende:
[..]
Kunnen sommige mensen niet lezen ofzo "ga lekker zelf werken voor je geld" is gewoon echt een lompe opmerking als er aangegeven word dat zo iemand een ziekte heeft waardoor het met studeren enzo allemaal wat lastiger is.
Soms heb je nu eenmaal andere mensen nodig. Niet omdat je dat wil, maar omdat het moet. Net alsof de kans zo groot is, dat ze die studieschuld afbetaald gaat krijgen als het echt een flinke is. Dan komt het uiteindelijk uit belastinggeld. Nouja hiephoi.
Wat een gezeik over die studie. Als TS het heeft over elke 3 jaar een spiksplinter nieuwe auto voor de deur zal het waarschijnlijk niet gaan over een fiat panda ofzo.quote:Op vrijdag 11 maart 2016 08:57 schreef Audreyoot het volgende:
Nee vind het ook niet gierig. Ze mag blij zijn dat haar ouders haar studie hebben betaald en dan ook nog die extra's van het etentje, cadeau en ook nog eens die rekening mogen houden. Sorry, heb ik allemaal nooit gehad en interesseert me ook echt niet (goed van geleerd om op eigen benen te staan). Daarnaast is het hun eigen geld waar ze waarschijnlijk hard voor hebben gewerkt en ik vind het niet vanzelfsprekend om je kroost te verwennen van die centen.
Zij mag het best vragen maar om als vriend van haar ouders aan te spreken, nee..quote:Op vrijdag 11 maart 2016 08:19 schreef Fripsel het volgende:
[..]
Ik vind het niet horen, dat ze het doen. Ik vind wel dat je het als kind aan je ouder zou moeten kunnen vragen.
Want wat is er nou eigenlijk zo "slecht" aan, om om wat hulp te vragen? Iemand die chronisch ziek is kiest daar niet voor he. Die word op een belangrijk moment in haar carrière met 1-0 achter gezet.
Ik kan me als ik naar mijn situatie kijk de frustratie best voorstellen, ik heb ook een chronische ziekte waardoor werken naast m'n studie onmogelijk was. Ik was godsgruwelijk blij met die winterjas, of die tweedehands elektrische fiets zodat ik toch naar m'n werk kon fietsen nadat ik met m'n studie was gestopt. Want dat werken moest ongeschoold, en ging ook weer nog geen 24 uur. En daar komt bij dat je wel kan roepen, zorgverzekering! Maar ziek zijn kost ook nog eens geld. Vaak heb je een duurdere verzekering nodig, en tik je standaard je eigen risico aan. En dan word er stiekem heel veel nog niet eens vergoed.
Ik kan me dan eigenlijk bijna niet voorstellen dat je dan als ouders niet denkt, ik gun mijn dochter die fiets. Of wat nieuwe kleding, of wat dan ook. Met als hele grote kanttekening, mits het financieel haalbaar is!
Ze heeft gewoon haar studie af kunnen maken dankzij ouders die het gefinancierd hebben? Dat het comfortabeler was met wat extra financiering een ander verhaal.quote:Op vrijdag 11 maart 2016 09:07 schreef Fripsel het volgende:
Dit topic laat wel weer goed zien in wat voor maatschappij we leven, alles moet maar kunnen, en als je niet aan die norm voldoet zak je maar in de stront en wil je verwend worden.
Net alsof het besef dat je je dromen niet waar gaat kunnen maken, en het besef dat je niet kan voldoen aan wat er van je verwacht wordt niet al erg genoeg is. Dan moet je ook nog maar continue te horen krijgen dat je niet zo moet "zeiken".
Gelukkig zitten er ook nog een paar mensen tussen die wel naar hun medemens kunnen kijken. Want anders..
O, nou dan maar de nieuwe auto laten en al het geld naar de dochter.quote:Op vrijdag 11 maart 2016 09:07 schreef Koral het volgende:
[..]
Wat een gezeik over die studie. Als TS het heeft over elke 3 jaar een spiksplinter nieuwe auto voor de deur zal het waarschijnlijk niet gaan over een fiat panda ofzo.
En even de masterstudies daar gelaten, collegegeld is tegenwoordig bijna 2000 euro en duurt 4 jaar? Dus je hebt het over 10.000 euro ofzo incl. boeken? Dat is dus precies de prijs van een spiksplinternieuwe fiat panda
ja, dus, en? De ouders werken voor hun geld en mogen zelf beslissen wat ze er mee doen.quote:Op vrijdag 11 maart 2016 09:07 schreef Koral het volgende:
[..]
Wat een gezeik over die studie. Als TS het heeft over elke 3 jaar een spiksplinter nieuwe auto voor de deur zal het waarschijnlijk niet gaan over een fiat panda ofzo.
En even de masterstudies daar gelaten, collegegeld is tegenwoordig bijna 2000 euro en duurt 4 jaar? Dus je hebt het over 10.000 euro ofzo incl. boeken? Dat is dus precies de prijs van een spiksplinternieuwe fiat panda
Dus?quote:Op vrijdag 11 maart 2016 09:07 schreef Koral het volgende:
[..]
Je weet niet waar je het over hebt. De Wajong is een bak ellende waar ze iedereen uit aan het werken zijn, die niet voor 100% afgekeurd zijn. Aan de voorwaarden voor de bijstand voldoe je niet op het moment dat je bij je ouders woont. Op het moment dat je een kamer hebt is het ook niet vanzelfsprekend dat je een bijstand krijgt.quote:Op vrijdag 11 maart 2016 09:07 schreef Wimperkruller het volgende:
[..]
Dat komt inderdaad lomp over, maar als ze haar studie heeft voltooid dan moet werken toch ook zeker gedeeltelijk kunnen? En ik vind, ook al heb je een chronische ziekte, niet dat je kan gaan zeuren dat je niet genoeg financiële ondersteuning krijgt. Je krijgt ondersteuning, dus wees blij met wat je krijgt in plaats van dat je meer wil. Een studie betalen is al veel geld hoor. Gaat om duizenden euro's.
Er zitten er genoeg die naar de medemens kijken.quote:Op vrijdag 11 maart 2016 09:07 schreef Fripsel het volgende:
Dit topic laat wel weer goed zien in wat voor maatschappij we leven, alles moet maar kunnen, en als je niet aan die norm voldoet zak je maar in de stront en wil je verwend worden.
Net alsof het besef dat je je dromen niet waar gaat kunnen maken, en het besef dat je niet kan voldoen aan wat er van je verwacht wordt niet al erg genoeg is. Dan moet je ook nog maar continue te horen krijgen dat je niet zo moet "zeiken".
Gelukkig zitten er ook nog een paar mensen tussen die wel naar hun medemens kunnen kijken. Want anders..
Als je maar 8 of 16 uur pw kan werken vraag ik me sowieso af of een HBO studie zo slim is. Die opleiding verdien je dan toch nauwelijks terug of zeg ik nu echt iets wat niet door de beugel kanquote:Op vrijdag 11 maart 2016 09:14 schreef Fripsel het volgende:
[..]
Je weet niet waar je het over hebt. De Wajong is een bak ellende waar ze iedereen uit aan het werken zijn, die niet voor 100% afgekeurd zijn. Aan de voorwaarden voor de bijstand voldoe je niet op het moment dat je bij je ouders woont. Op het moment dat je een kamer hebt is het ook niet vanzelfsprekend dat je een bijstand krijgt.
Vertel wat moet je dan nog? Maar met je studie kappen en ongeschoold, voor je lichaam vaak zwaarder werk gaan doen omdat je ouders liever iedere 3 jaar een nieuwe auto voor de deur hebben staan?
Of een studieschuld opbouwen die je echt niet zomaar af te betalen is. Ik kan bijvoorbeeld prima hbo geschoold werk doen. Alleen geen 40 uur per week. Eerder 16 tot 24 uur. Fysiek zwaar werk? Maak er maar 8 uur van. Of uren in dezelfde houding achter de kassa zitten. Het sloopt m'n lijf. Waardoor de opties waar echt geld te verdienen valt toch al wel heel rap af gaan nemen.
Roepen dat zulke mensen het zelf maar uit moet zoeken is korte termijn denken. Het scheelt nu misschien wel geld, maar op de lange termijn kost het meer.
Maar het gaat dus in deze situatie helemaal niet voor alles en meteen. Er zit een KUT reden achter. Kijk eens verder dan je neus lang is.quote:Op vrijdag 11 maart 2016 09:16 schreef Royco1 het volgende:
[..]
Er zitten er genoeg die naar de medemens kijken.
En helemaal mooi als je geholpen kunt worden. Maar het er maar vanuit gaan en het dus gierig vinden als pappie en mammie niet voor alles meteen de pinpas pakken vind ik om te kotsen.
Het is geen verplichting, meer dat het tegenwoordig de norm is om het te doen als je het geld ervoor hebt. Heeft er ook mee te maken dat de overheid zich steeds meer aan het terugtrekken is en je dus ziet dat jongeren langer op hun ouders leunen. Zo zijn er ook steeds meer jongeren die tot hun 25e bij hun ouders blijven wonen, ook een financiële belasting op die ouders.quote:Op vrijdag 11 maart 2016 09:13 schreef Audreyoot het volgende:
[..]
Dus?
Ik sta er echt van te kijken dat mensen vinden dat die dochter maar van alles in de schoot geworpen moet krijgen 'omdat ze zelf ook vaak een nieuwe auto kopen e.d.'. Het is logisch dat sommige mensen elke 3 jaar wisselen van auto, iets met inruilwaarde enzo.
Volgens mij is de dochter volwassen en zou ze op eigen benen moeten kunnen staan, ongeacht de financiële situatie van haar ouders.
Ze heeft het gered toch?quote:Op vrijdag 11 maart 2016 09:17 schreef Fripsel het volgende:
[..]
Maar het gaat dus in deze situatie helemaal niet voor alles en meteen. Er zit een KUT reden achter. Kijk eens verder dan je neus lang is.
Ja maar dat is een keuze die jullie maken voor je kind, ook helemaal prima. Maar ook helemaal prima als er ouders zijn die daar niet voor kiezen vind ik persoonlijk. Ik weet zeker dat ik me in bepaalde situaties beter heb kunnen redden juist doordat mijn ouders geen bijdrage deden aan mijn studententijd.quote:Op vrijdag 11 maart 2016 09:17 schreef The_Temp het volgende:
[..]
Het is geen verplichting, meer dat het tegenwoordig de norm is om het te doen als je het geld ervoor hebt. Heeft er ook mee te maken dat de overheid zich steeds meer aan het terugtrekken is en je dus ziet dat jongeren langer op hun ouders leunen. Zo zijn er ook steeds meer jongeren die tot hun 25e bij hun ouders blijven wonen, ook een financiële belasting op die ouders.
Ik heb zelf nog een klein kind, maar we zijn nu al aan het sparen zodat ze straks zonder studieschuld aan haar leven kan beginnen. Dat is geen verplichting, maar meer iets dat fijn is om te doen als je het geld ervoor hebt.
Ik vind het dan ook zonde dat er tegenwoordig zoveel naar papiertjes gekeken wordt. Ik heb 3 jaar van de 4 jaar van mijn studie afgerond. Omdat ik tijdens mijn studie pas echt last van mijn ziekte kreeg op een manier dat het mijn dagelijks leven beïnvloed.quote:Op vrijdag 11 maart 2016 09:17 schreef Audreyoot het volgende:
[..]
Als je maar 8 of 16 uur pw kan werken vraag ik me sowieso af of een HBO studie zo slim is. Die opleiding verdien je dan toch nauwelijks terug of zeg ik nu echt iets wat niet door de beugel kan
Tijdens je studie krap zitten qua geld is ook geen ramp. Studententijd is juist wel geschikt om daarmee om te leren gaan.quote:Op vrijdag 11 maart 2016 09:20 schreef Sarasi het volgende:
Mijn ouders betalen mijn studie en -boeken (berekend, ongeveer gelijk aan aanvullende beurs van DUO) en zorgverzekering (vader in de zorg, hij wil niet dat ik daarop bespaar). Daarnaast nog 100 euro 'uitwonende beurs' die ze uitsparen omdat ik niet meer mee eet, douche, etc. Ik vind dat eigenlijk best veel, en ik krijg ook zeker geen extraatjes. Ze zien me aankomen hoor, als ik een kledingkast nodig zou hebben.Zijn mijn ouders arm? Neuh, ze gaan ongeveer twee keer per jaar op vakantie en hebben een relatief nieuwe auto. Zijn ze rijk? Neuh, dat dan ook weer niet. Ze hebben gewoon lang voor mijn studie gespaard en kunnen vaker op vakantie nu ik niet meer mee ga.
Als haar ouders haar studie betalen, betalen ze niet 'te weinig', want dat is dus ongeveer evenveel als DUO stelt voor een aanvullende beurs. Als ze daar naast nog kan werken en flink geleend heeft, zie ik ook niet in hoe ze 'recht' zou moeten hebben op extra geld van d'r ouders. En het feit dat ze met al die inkomsten (stufi, lening, salaris) nog steeds geen geld kan hebben voor een fiets of kledingkast, doet vermoeden dat ze niet denderend goed met geld om kan gaan. Lijkt me alleen maar verstandig van die ouders om haar dat toch proberen te leren.
Nee maar ik ken genoeg mensen die in net zo'n situatie zitten. En het is gewoon sneu om te lezen dat als er een chronische ziekte benoemd word dat er dan met dingen als lui en verwend gaat worden gegooid.quote:
Dat ze gierig zijn. Nu heeft de vriendin van ts misschien niet helemaal te klagen aangezien haar studie wordt betaald, dat moeten veel mensen ook zelf uitzoeken. Maar ik vind het wel een klein beetje tegenstrijdig dat je een spaarrekening voor je dochter aanmaakt om daar vervolgens haar cadeau en etentje van af te trekken. Zeker als ze zelf wel veel poen hebben.quote:Op donderdag 10 maart 2016 23:58 schreef Lienekien het volgende:
[..]
In dat ze gierig zijn? Of in dat ze maar wat moeten schrappen in hun eigen uitgaven om hun dochter meer geld toe te stoppen?
Dat geld was bedoelt voor haar studie blijkbaar. Studie is afgelopen, is nog wat over, dus opzich niet vreemd om daar dan kadootje / etentje van te betalen.quote:Op vrijdag 11 maart 2016 09:51 schreef Bananenpap het volgende:
[..]
Dat ze gierig zijn. Nu heeft de vriendin van ts misschien niet helemaal te klagen aangezien haar studie wordt betaald, dat moeten veel mensen ook zelf uitzoeken. Maar ik vind het wel een klein beetje tegenstrijdig dat je een spaarrekening voor je dochter aanmaakt om daar vervolgens haar cadeau en etentje van af te trekken. Zeker als ze zelf wel veel poen hebben.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |