Leuk om je onderzoeksartikelen te lezen Claudia.quote:Op woensdag 24 februari 2016 15:52 schreef Claudia_x het volgende:
Dat is wel een ontzettend leuk onderzoek. Het is eigenlijk gericht op klassensituaties. Leerkrachten merken een groot verschil in de sfeer in de klas.
Ik had verwacht dat Jen het wel zou weten. Maar de laatste keer dat ik vroeg of ze wist hoe babies in de buik komen wist ze daar geen antwoord op. Dat heb ik eigenlijk ook zo gelaten.quote:Op woensdag 24 februari 2016 19:59 schreef Moonah het volgende:
Over seksuele voorlichting: ik ben er erg voor om dit op een natuurlijke wijze te laten verlopen. Van jongs af aan. Bij vragen erop inspelen. Soms wat sturen. Hier gaat het prima. Zoon is inmiddels 9 en weet van de bloemetjes en de bijtjes zaadjes en de eitjes. Al een paar jaar eigenlijk. Hij weet dat volwassenen vrijen om kinderen te maken, maar ook voor hun plezier. Wij sturen hem op zondagochtend ook wel eens naar beneden. Na een half uurtje roept hij 'of we klaar zijn'.
Vind ik ook Ingrid, ik wilde dat ook echt voor zijn, en was zelf ook vroeg, dus dan haar ook maar beter vroeg voorlichten. Maar ik heb het wel uit m'n hoofd gedaan, zelf tekeningetjes gemaakt e.d., toen het een keer 'zo ongeveer' ter sprake kwam.quote:Op woensdag 24 februari 2016 20:06 schreef _Ingrid_ het volgende:
Er zijn weleens vragen geweest en ook zo goed mogelijk antwoord gegeven, maar dat was lang geleden.
Juist het stukje zaadjes en eitjes vind ik moeilijk om uit te leggen. Ik weet niet goed waarom.
En ongesteld worden lijkt me een lastige om uit te leggen. Maar wel belangrijk. Ik was zelf 10 toen ik voor het eerst ongesteld werd. En ik heb niet het idee dat het binnenkort gaat gebeuren hoor maar als je van niks weet dan schrik je je rot lijkt me.
Goede vraag. Laat ik vooropstellen dat ik niet degene ben die de methode heeft ontwikkeld. Ik weet dus niet precies hoe de leerkrachten zijn geïnstrueerd. Er is wel een artikel over in de maak en ik ben er tamelijk zeker van dat na het onderzoek de inzichten op een of andere manier aan de onderwijspraktijk worden 'teruggegeven'. Het onderzoek loopt ongeveer aan het einde van het jaar af.quote:Op woensdag 24 februari 2016 19:56 schreef Moonah het volgende:
Vooral die over Model2talk vond ik erg interessant. Vraagje: hoe gaan de betreffende leerkrachten om met beurten geven? Worden er vingers opgestoken? Reguleert dit zichzelf?
Ik merk zelf nl dat ik er wel zoekende in ben. Ik wil in mijn groep heel graag kinderen natuurlijk beurtgedrag aanleren. Wanneer iemand uitgesproken is, oogcontact maken ipv vinger opsteken en wachten tot de juf je de beurt geeft. Maar ik zit met de afspraken in de organisatie. De leerkrachten na mij willen weer met vingers werken.![]()
Mijn schoonzus geeft les in groep 8 en zij vertelde dat ze af wilde van dat vinger opsteken en een beurt geven. Ze heeft nu een bakje met kaartjes met alle namen op haar bureau had gezet en als er een beurt gegeven wordt, haalt ze daar een naam uit. Op die manier heeft iedereen evenveel kans, kun je ook geheel random twee maal achter elkaar een beurt krijgen (dus niet achterover leunen na de eerste beurt omdat je al geweest bent) en kan zij niet onbewust toch iets meenemen in het aanwijzen van degene die de beurt krijgt.quote:Op woensdag 24 februari 2016 19:56 schreef Moonah het volgende:
[..]
Leuk om je onderzoeksartikelen te lezen Claudia.
Vooral die over Model2talk vond ik erg interessant. Vraagje: hoe gaan de betreffende leerkrachten om met beurten geven? Worden er vingers opgestoken? Reguleert dit zichzelf?
Ik merk zelf nl dat ik er wel zoekende in ben. Ik wil in mijn groep heel graag kinderen natuurlijk beurtgedrag aanleren. Wanneer iemand uitgesproken is, oogcontact maken ipv vinger opsteken en wachten tot de juf je de beurt geeft. Maar ik zit met de afspraken in de organisatie. De leerkrachten na mij willen weer met vingers werken.![]()
Dat zijn de leuke grappenquote:Op vrijdag 26 februari 2016 11:04 schreef miss_sly het volgende:
Ze was er zelf heel tevreden mee. Ze had ook al meegemaakt dat een jongen stiekem alle kaartjes had vervangen door allemaal kaartjes met de naam van 1 leerlingZe moesten er allemaal hard om lachen.
Lijkt me wel.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 10:29 schreef Fripsel het volgende:
Ik heb een situatie die me heel hoog zit. Mbt tot mijn buurjongetje. En ik wil liever geen eigen topic aanmaken. Kan ik m'n vraag hier misschien stellen?
Ik heb ook zoiets. Maar dan met ijslolliestokjes.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 11:04 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Mijn schoonzus geeft les in groep 8 en zij vertelde dat ze af wilde van dat vinger opsteken en een beurt geven. Ze heeft nu een bakje met kaartjes met alle namen op haar bureau had gezet en als er een beurt gegeven wordt, haalt ze daar een naam uit. Op die manier heeft iedereen evenveel kans, kun je ook geheel random twee maal achter elkaar een beurt krijgen (dus niet achterover leunen na de eerste beurt omdat je al geweest bent) en kan zij niet onbewust toch iets meenemen in het aanwijzen van degene die de beurt krijgt.
Ze was er zelf heel tevreden mee. Ze had ook al meegemaakt dat een jongen stiekem alle kaartjes had vervangen door allemaal kaartjes met de naam van 1 leerlingZe moesten er allemaal hard om lachen.
quote:Op vrijdag 26 februari 2016 11:04 schreef miss_sly het volgende:
Ze was er zelf heel tevreden mee. Ze had ook al meegemaakt dat een jongen stiekem alle kaartjes had vervangen door allemaal kaartjes met de naam van 1 leerling Ze moesten er allemaal hard om lachen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Jezus...quote:
quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 26-02-2016 13:35:51 ]
Alles een beetje. Ik weet gewoon niet wat het goede is.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 13:33 schreef miss_sly het volgende:
Wat een vreselijk en verdrietig verhaal, Fripsel.
Wat wil je ermee? Wil je je verhaal kwijt? Zoek je tips hoe ermee om te gaan, of je actie moet ondernemen?
Van je verhaal uitgaande kun je spreken van geestelijke mishandeling en of verwaarlozing. Maar als je een melding maakt heb je kans dat je naam gewoon bekent wordt bij het gezin.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 13:36 schreef Fripsel het volgende:
[..]
Alles een beetje. Ik weet gewoon niet wat het goede is.
Hij is net in groep 1 begonnen. Zou het zin hebben om met z'n juffrouw te gaan praten? Ik ben echt heel bang voor wat er gebeurt als de buurman erachter komt dat..quote:Op vrijdag 26 februari 2016 13:38 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Van je verhaal uitgaande kun je spreken van geestelijke mishandeling en of verwaarlozing. Maar als je een melding maakt heb je kans dat je naam gewoon bekent wordt bij het gezin.
Die geluidsopnames is wel een goede ja. Als je in de keuken/op de trap staat kun je precies horen wat er geschreeuwd wordt.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 13:40 schreef ferrari_rood het volgende:
Anoniem kan wel. Maar ze kunnen wel raden van wie het komt.
Melding bij ha kan.
Zit het kind op een psz/kdv oid?
Wellicht dat de verloskundige of kraamzorg straks actie onderneemt.
Intens triest om te lezen.
Edit. School is ook een optie. Je kunt ook anoniem een mail sturen.
Een dossier met geluidopnames ed bijhouden kan ook geen kwaad.
quote:Op vrijdag 26 februari 2016 14:17 schreef simmu het volgende:
het enige wat je kan doen is bij elk incident een melding maken. ik ben alleen wel bang dat je beter jezelf maar in kan stellen dat dit verhaal enkel verliezers heeft.
afgaande op mijn ervaringen hier in het dorp stelt jeugdzorg en politie allemaal niet zo denderend veel voor
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
quote:Op vrijdag 26 februari 2016 15:04 schreef simmu het volgende:
hoe staat je vriend/man erin? en is die eventueel in staat om tegen de buurman in te gaan, ook wanneer die in een dope-psychose zit? (want zo klinkt het eerlijk gezegd wel). let op; dat kan dus nog best wel eens uit de hand lopen. in mijn ervaring en optiek loopt dit soort shit altijd uit de hand. ik raad het je dus ernstig af, hoe rot ookSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 26-02-2016 15:16:16 ]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
Die manier ken ik. Maar zou ik nooit gebruiken. Voert te ver denk ik om hier verder op in te gaan.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 11:04 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Mijn schoonzus geeft les in groep 8 en zij vertelde dat ze af wilde van dat vinger opsteken en een beurt geven.
Vinger op steken niet, maar even kort je hand omhoog doen is in vergadering nog steeds veelgebruikt volgens mij hoor.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 18:44 schreef Moonah het volgende:
[..]
Die manier ken ik. Maar zou ik nooit gebruiken. Voert te ver denk ik om hier verder op in te gaan.
Ik wil juist bij kringgesprekken af van dat vinger opsteken. Doen we als volwassenen bij een vergadering of op een feestje toch ook niet? Maar ook dat voert te ver voor hier. Tnx voor het meedenken.
Ja klopt. Is bij ons ook wel eens hoor. Maar meestal probeer je toch af te stemmen, op een meer natuurlijke manier.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 19:01 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Vinger op steken niet, maar even kort je hand omhoog doen is in vergadering nog steeds veelgebruikt volgens mij hoor.
En nu ge toch wir eens hier bent.... Hoe ist mee oew kiendjes?quote:
Oh wauw, wat stoer, op rugby! Lekker energie kwijtraken.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 19:08 schreef Brighteyes het volgende:
Goei! Groot vooral. Ik liep van de week langs het consultatiebureau en heb ze daar even gemeten, de jongste is de oudste een centimeter voorbij, hij meet 134 nu. 1 bonk spieren is hij, de ander is wat meer een spillebeen. Allebei op rugby, allebei flink beweeglijk en luidruchtig op zijn tijd. En haat-liefde onderling: vandaag kwam de jongste naar me toe met een 'ik wil S nooit meer zien, hij is het klootste kind dat ik ken', om een half uur later zijn broer niet alleen te willen laten want dat was zo zielig voor hem.![]()
quote:Op vrijdag 26 februari 2016 13:15 schreef Fripsel het volgende:
Fripsel, ook ik heb te maken gehad met zo'n dilemma en helaas kan ik me achter simmu's ervaring scharen. Ik heb naar Meldpunt Kindermishandeling gebeld en kreeg daar doodleuk te horen dat een anonieme melding helemaal niet zo anoniem is. Ze moeten jouw verhaal letterlijk aan de ouders voorschotelen, en door de details hoeven de ouders dan maar alles bij elkaar op tellen om te bedenken dat jij deze melding deed, met alle gevolgen van dien.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Aangezien bij ons toe de vader een vechtsporter met problemen was heb ik mijn handen er vanaf getrokken. De politie vooraf inlichten heb ik nog aan gedacht, maarja, voordat ze (áls ze al komen) op de escalatie af komen is het kwaad toch al geschied.
Heel netjes dat je op wil komen voor het kereltje, maar bedenk goed in hoeverre je er zelf problemen mee krijgt.
Dat is toch om te huilen dat het zo moet?quote:Op vrijdag 26 februari 2016 19:11 schreef NotTheSame het volgende:
[..]
Fripsel, ook ik heb te maken gehad met zo'n dilemma en helaas kan ik me achter simmu's ervaring scharen. Ik heb naar Meldpunt Kindermishandeling gebeld en kreeg daar doodleuk te horen dat een anonieme melding helemaal niet zo anoniem is. Ze moeten jouw verhaal letterlijk aan de ouders voorschotelen, en door de details hoeven de ouders dan maar alles bij elkaar op tellen om te bedenken dat jij deze melding deed, met alle gevolgen van dien.
Aangezien bij ons toe de vader een vechtsporter met problemen was heb ik mijn handen er vanaf getrokken. De politie vooraf inlichten heb ik nog aan gedacht, maarja, voordat ze (áls ze al komen) op de escalatie af komen is het kwaad toch al geschied.
Heel netjes dat je op wil komen voor het kereltje, maar bedenk goed in hoeverre je er zelf problemen mee krijgt.
Jamaar max wílde nietquote:Op dinsdag 1 maart 2016 18:19 schreef simmu het volgende:
ik weet het niet hoor pinquit. aan de ene kant zou ik er echt niet blij mee zijn en er zeker wat van zeggen. aan de andere kant kan ik me ook wel voorstellen dat zij wat voortvarend te werk ging nadat duidelijk was dat het wel degelijk de dag ervoor afgesproken was. sommige mensen zijn zo
is ook gewoon stomquote:Op dinsdag 1 maart 2016 18:23 schreef pinquit het volgende:
[..]
Jamaar max wílde nietheeft hij eerlijk tegen haar gezegd, de bikkel
Oke, je hebt gelijk.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 18:32 schreef Ticootje het volgende:
Hmz.
Maar hij had het toch afgesproken? Aan afspraken moet je je houden..
Vind ik ook.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 18:32 schreef Ticootje het volgende:
Hmz.
Maar hij had het toch afgesproken? Aan afspraken moet je je houden..
Hoef je bij mij niet mee aan te komen hoor. Allemaal leuk en aardig.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 18:31 schreef simmu het volgende:
[..]
is ook gewoon stom![]()
ik zou het zelf ook niet willen hoor. maar het klinkt me wel bekend in de oren als een soort van type moeder wat over alles en iedereen heen walst wanneer ze denkt dat "ze" toch afgesproken hadden en dat ZIJ het nu wel eens even zal regelen dan.
wat je wel makkelijk kan doen is dat je tegen max zegt dat hij in het vervolg bij zoiets dan gewoon naar de juf of meester gaat. een goede onderwijzer plukt deze shit er wel uit (is natuurlijk wel weer ruk als je een slechte hebt)
is ook wel zo, maar dat had pinquit moeten beslissen en die had er dan dus vanaf moeten weten. daar zit in mijn opinie wel een klein verschilletje. als die andere moeder nou gewoon eerlijk had gezegd "hij sputterde wat, maar hey; het was afgesproken!" was het al een heel ander verhaal geworden (ongeacht pinquits reactie).quote:Op dinsdag 1 maart 2016 18:50 schreef amaranta het volgende:
[..]
Vind ik ook.
Ik had vorige week al besproken dat zoon vandaag ergens heen zou gaan om te spelen.
Moeder had ook van alles geregeld met haar ouders die zouden oppassen.
Zoon moest van mij dus gewoon gaan.
wat dan? het kind zegt "nee, ik wil niet met jou mee", de andere-moeder belt de moeder en liegt, da's dan ok?quote:Op dinsdag 1 maart 2016 18:53 schreef amaranta het volgende:
[..]
Hoef je bij mij niet mee aan te komen hoor. Allemaal leuk en aardig.
?? Nee, hij heeft dat vanmorgen voor schooltijd met haar besproken, voordat die vrouw mij heeft gecontact.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 18:52 schreef amaranta het volgende:
Ze kon hem trouwens moeilijk laten staan op het schoolplein. @pinquit
Pinq heeft toch afgesproken met die moeder dat zij ze mee uit school neemt?quote:Op dinsdag 1 maart 2016 19:00 schreef simmu het volgende:
[..]
wat dan? het kind zegt "nee, ik wil niet met jou mee", de andere-moeder belt de moeder en liegt, da's dan ok?
overigens bedoelde ik gewoon dat het kind in kwestie dan gewoon maar heel duidelijk moet zijn. "nee. ik wil niet". en als er dan dwang toegepast wordt is daar idd de juf. en pinquit weet nu dat die andere moeder niet zoveel heeft met grenzen en zal er (hopelijk) niet nog een keer intrappen
overigens zou ik het wel oppikken als seintje dat er iets niet goed gaat met speelafspraakjes maken. want eerst zeggen van wel en dan niet is niet netjes en een teken dat er toch iets niet lekker loopt.
Maar jij stond na school niet aan het school plein toch?quote:Op dinsdag 1 maart 2016 19:06 schreef pinquit het volgende:
[..]
?? Nee, hij heeft dat vanmorgen voor schooltijd met haar besproken, voordat die vrouw mij heeft gecontact.
Maaarrr jullie hebben wel gelijk verders. Voor mij is spelen iets dat leuk moet zijn voor iedereen enzo, maar afspraak is afspraak, dat is waar. En als hij vanmorgen tegen haar kon zeggen dat hij geen zin had, kon hij dat gister ook tegen dat vriendje. Hij is oud genoeg.
Maar ik vind wel dat zij het heel erg achterbaks heeft aangepakt.
Als ik die dame was geweest, had ik niet nog zitten afspreken als ik wist dat Max niet wilde. Maar goed, dat ben ikquote:Op dinsdag 1 maart 2016 19:08 schreef amaranta het volgende:
[..]
Maar jij stond na school niet aan het school plein toch?
Omdat je had afgesproken dat zij hem mee zou nemen?
sure, maar dan moet die moeder wel de waarheid spreken. als dat kind 's ochtends zegt niet meer te willen, dan is dat iets om te bespreken met de moeder. aangezien degene klaarblijkelijk prima in staat was om de moeder in kwestie te bellen, dan is diegene ook prima in staat om te melden aan de moeder "ja, goh. ik heb het wat doorgeduwd, want het was al afgesproken".quote:Op dinsdag 1 maart 2016 19:07 schreef amaranta het volgende:
[..]
Pinq heeft toch afgesproken met die moeder dat zij ze mee uit school neemt?
Als ik met een ouder afspreek dat zij mijn kind mee neemt, dan verwacht ik ook dat zij dat doet.
Heeft de juf niks mee te maken.
Dat mijn kind daar op dat moment geen zin in heeft is een 2de.
M
Voor dus! Vanmorgen om half 9. 2u later appte zij mijquote:Op dinsdag 1 maart 2016 19:15 schreef Brighteyes het volgende:
Wanneer had Max dan gezegd dat hij niet wilde? Voor of nadat ze je appte?
Dat vind ik nl nogal een verschil maken.
Was jij er niet om half negen om dat direct even kort te sluiten?quote:Op dinsdag 1 maart 2016 19:18 schreef pinquit het volgende:
[..]
Voor dus! Vanmorgen om half 9. 2u later appte zij mij
Nee, ik was al wegquote:Op dinsdag 1 maart 2016 19:21 schreef amaranta het volgende:
[..]
Was jij er niet om half negen om dat direct even kort te sluiten?
Dat zou ik dan dus echt héél kwalijk en niet netjes vinden!quote:Op dinsdag 1 maart 2016 19:18 schreef pinquit het volgende:
[..]
Voor dus! Vanmorgen om half 9. 2u later appte zij mij
Dat. Wij wonen 8 km van school vandaan en toch sta ik er zo goed als altijd. In de praktijk is dat idd in de helft van de gevallen voor niks. (En kan ik drie uur later alsnog de auto in om r op te halen.) So be it.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 20:01 schreef miss_sly het volgende:
Het is wel een reden waarom ik altijd naar school ga en in principe geen afspraken maak voor school of de dag ervoor. Er kan altijd iets gebeuren waardoor ze van gedachten veranderen, en dat vind ik niet irreel of wispelturig. Dus ik sta altijd aan school en dan worden pas afspraken gemaakt.
Ik snap wel dat dat voor jou meer gedoe is met baby, pinq, maar wat je zegt, spelen moet leuk zijn.
Verzwegen ...quote:Op dinsdag 1 maart 2016 20:04 schreef -Spring het volgende:
Als ze je vanmorgen appte nádat M had aangegeven dat ie niet (meer) wilde,vind ik het ook een rotstreek. Dan had ze jou ook niet hoeven appen nl. En heeft ze eigenlijk gewoon gelogen.
Ik zou niet woest zijn maar ik zou er wel even over willen praten.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 19:25 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Dat zou ik dan dus echt héél kwalijk en niet netjes vinden!
En daar zou ik zeker wel wat over zeggen! Dit is gewoon keihard over Max' mening heenwalsen.Ik zou woest zijn.
Ja, afspraak is misschien afspraak, maar je kan ook van mening veranderen en als je dat te vaak doet trekt de ander daar vast een conclusie uit en vraagt het niet meer en kiest vriendjes uit die zich wel aan hun afspraken houden.
Zo sta ik er ook een beetje in.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 20:24 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Ik vind het ook een rare zet, Pinq., van die moeder. Begrijp je frustratie helemaal, maar het is vast niet zo heel kwaad bedoeld geweest.
Gefeliciteerd met je vijfjarige knul!quote:Op woensdag 2 maart 2016 10:04 schreef DJMO het volgende:
vanaf vandaag is ook geertje leerplichtig![]()
waar blijft de tijd .. mijn baby ... vijf jaar!!!
Ik geloof niet dat ik je vraag volg.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 20:21 schreef simmu het volgende:
even een andere vraag (nu ik toch eens hier ben)![]()
mijn vader heeft besloten om samen met zijn nieuwe vrouw de rol van mijn schoonvader over te nemen nu die dood is. dus lots of guilttrips en toestanden en gedoe. ik zal jullie de details besparen en het erop houden dat de rest van de familie (allemaal, van beide kanten) niks of weinig met hem of zijn vrouw te maken wil hebben. hoe leg ik dat in godsnaam uit? ik kan toch moeilijk zeggen dat opa niet wil (ook al is dat in essentie wel de waarheid)
nee, andersom (bizar) mijn vader wil niets te maken hebben met mijn broer of mij, denk ik. heel verhaal en veel gedoe (vooral met zijn vrouw, pa zelf horen we niks van) waar wij eigenlijk niks mee kunnen of willen. om een voorbeeldje te geven; je nodigt ze uit voor de verjaardag van de oudste en dan krijg je als antwoord "nou, dan blijven we wel weg hoor" waarna ze overal gaan rondstrooien dat ze de kinderen niet mogen zien. voor mezelf is het simpel; ik wil er niks mee te maken hebben. maar wat zeg ik tegen de kinderen? "opa wil niet" is de waarheid, maar wel erg cru. bovendien beginnen ze toch ook echt door te krijgen dat onze familie nogal raar isquote:Op woensdag 2 maart 2016 11:09 schreef Vijzel het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat ik je vraag volg.
Bij opdringerige mensen die (te) vaak langs willen komen, zit mijn agenda vaak zomaar 'vol' op de dagen dat zij kunnen.En bij bemoeienis met de opvoeding zeg ik er wat van. Ons kind, onze keuzes. Bemoei je met je eigen zaken.
gefeliciteerdquote:Op woensdag 2 maart 2016 10:04 schreef DJMO het volgende:
vanaf vandaag is ook geertje leerplichtig![]()
waar blijft de tijd .. mijn baby ... vijf jaar!!!
Dus ze besluiten zelf om niet te komen, maar geven jou de schuld?quote:Op woensdag 2 maart 2016 11:27 schreef simmu het volgende:
[..]
nee, andersom (bizar) mijn vader wil niets te maken hebben met mijn broer of mij, denk ik. heel verhaal en veel gedoe (vooral met zijn vrouw, pa zelf horen we niks van) waar wij eigenlijk niks mee kunnen of willen. om een voorbeeldje te geven; je nodigt ze uit voor de verjaardag van de oudste en dan krijg je als antwoord "nou, dan blijven we wel weg hoor" waarna ze overal gaan rondstrooien dat ze de kinderen niet mogen zien. voor mezelf is het simpel; ik wil er niks mee te maken hebben. maar wat zeg ik tegen de kinderen? "opa wil niet" is de waarheid, maar wel erg cru. bovendien beginnen ze toch ook echt door te krijgen dat onze familie nogal raar is
quote:Op dinsdag 1 maart 2016 20:41 schreef Nijna het volgende:
Ik zou denk ik wel proberen die moeder aan te spreken, dat je later hoorde dat je zoon eigenlijk toch niet wilde en dat je het liever op een andere manier had opgelost oid.
Wat zijn jullie tactisch. Mooie suggesties.quote:Op woensdag 2 maart 2016 14:23 schreef Gaoxing het volgende:
Maar ik begrijp dat het helemaal niet zeker is hoe een en ander nou in elkaar zit. Dus ik zou het houden op "Opa en mama begrijpen elkaar niet zo goed op het moment."
gefeliciteerdquote:Op donderdag 3 maart 2016 09:36 schreef PureEvil het volgende:
Meld!
C is vandaag jarig! Alweer 4.... Waar blijft de tijd..
16e mag ze naar de basisschool.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
quote:Op donderdag 3 maart 2016 21:14 schreef Fripsel het volgende:
Goed dat het zo loopt. Hoop dat ze bij haar ouders rust krijgen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En lief dat jullie haar steunen.![]()
hopelijk komt er rust in de tent daar!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
Wat fijn dat je dat laat weten. Ik hoop ook dat ze rust krijgen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
is het misschien een item in het jeugdjournaal? of hart van nederland de vroege editie (eerst zelf kijken via internet? dat was hier een uitkomst om uit te leggen waarom selene geen eigen tablet mag (via http://www.hartvannederla(...)chatsite-vol-pedos/)quote:Op vrijdag 4 maart 2016 17:10 schreef appelsap het volgende:
Hier afgelopen week lastig nieuws ontvangen.
Mijn zoon zit op waterpolo en één van zijn trainers heeft verschillende keren meisjes gefotografeerd tijdens het omkleden. Onderzoek is in volle gang dus er is nog niet veel informatie bekend.
Ik ben er best van geschrokken en ik vind het best lastig om zoiets uit te leggen aan mijn zoon (net 9 jaar). Ik heb het gisteren uitgelegd omdat er bij de waterpolo natuurlijk erg veel om te doen was, maar hij zou het liefst het naadje van de kous willen weten. Hij stelt dan ook veel vragen zoals; waarom is dat dan verkeerd, waarom doet iemand dan zoiets? Lastig om een grens te bepalen tot hoever ik informatie geef.
Dat zou best kunnen. Het heeft wel het landelijke nieuws gehaald.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 18:51 schreef simmu het volgende:
[..]
is het misschien een item in het jeugdjournaal? of hart van nederland de vroege editie (eerst zelf kijken via internet? dat was hier een uitkomst om uit te leggen waarom selene geen eigen tablet mag (via http://www.hartvannederla(...)chatsite-vol-pedos/)
Dat! Hoort hij het niet van jou dan wel elders. Ik zou dan gewoon eerlijk zijn. Zou ik zoiets aan Arwen uit moeten leggen dan zou ik denk ik iets zeggen in de born van:quote:Op vrijdag 4 maart 2016 21:09 schreef miss_sly het volgende:
Waarom will je een grens bepalen aan wat je vertelt? Kun je niet op zijn niveau met woorden die hij begrijpt vertellen hoe en wat?
Dat heb ik natuurlijk gedaan. Ook heb ik zijn vragen beantwoord over het waarom. Door eerdere gesprekken over seksualiteit tussen hem en mij legde hij zelf de link met grensoverschrijdend gedrag, seksualiteit en pedofilie. Ook over deze onderwerpen ben ik vrij open geweest.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 21:09 schreef miss_sly het volgende:
Waarom will je een grens bepalen aan wat je vertelt? Kun je niet op zijn niveau met woorden die hij begrijpt vertellen hoe en wat?
Dit heb ik inderdaad ook gedaan.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 21:40 schreef _evenstar_ het volgende:
[..]
Ik leg ook uit dat ik het niet OK vind dat ze met leeftijdsgenootjes over bepaalde zaken moet praten omdat dat aan de ouder(s) van hen te vertellen.
Ik probeer me te bedenken hoe of wat, maar ik denk dan ook wel: als hij de vragen kan bedenken en stellen, hoezo is dan het antwoord niet geschikt voor hem?quote:Op vrijdag 4 maart 2016 22:14 schreef appelsap het volgende:
[..]
Dat heb ik natuurlijk gedaan. Ook heb ik zijn vragen beantwoord over het waarom. Door eerdere gesprekken over seksualiteit tussen hem en mij legde hij zelf de link met grensoverschrijdend gedrag, seksualiteit en pedofilie. Ook over deze onderwerpen ben ik vrij open geweest.
Hij is erg pienter en wil dan alles weten om er een beeld bij te vormen en om het zelf te begrijpen. Vraagt door, wil het liefst alle details en vraagt daar ook specifiek naar. Daarbij stelde hij ook vragen waarvan ik het antwoord niet bestemd vind voor kinderen.
Zijn begripsniveau is erg hoog maar dat betekent denk ik niet automatisch dat hij dat soort informatie emotioneel ook aan kan.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 22:32 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik probeer me te bedenken hoe of wat, maar ik denk dan ook wel: als hij de vragen kan bedenken en stellen, hoezo is dan het antwoord niet geschikt voor hem?
De school waar we het laatst over hadden heeft een locatie gevonden, in Landsmeer!quote:
Fijn dat je even update. En wat een lief aanbod van je!quote:Op maandag 14 maart 2016 18:22 schreef Fripsel het volgende:
Hoi hoi. Vond het fijn om nog iets kwijt te kunnen![]()
Tof!quote:Op vrijdag 11 maart 2016 15:28 schreef miss_sly het volgende:
[..]
De school waar we het laatst over hadden heeft een locatie gevonden, in Landsmeer!
Maar verder heb ik me er nog niet in verdiept...quote:DLE
DLE staat voor didactische leeftijdsequivalent. Om te weten wat dit is, is het eerst van belang om te weten wat de didactische leeftijd (DL) is.
De didactische leeftijd is het aantal maanden dat het kind onderwijs heeft gevolgd, vanaf groep drie. Per jaar gaat het om tien maanden. Een kind heeft aan het einde van groep vier dus een didactische leeftijd van twintig.
Het DLE daarentegen is het werkelijke niveau wat het kind heeft. Als een leerling aan het einde van groep vier een DLE van zestien heeft, dan loopt hij dus achter, want de didactische leeftijd is dan twintig. Bij een DLE van vierentwintig dan heeft hij een voorsprong.
Het DLE geeft dus informatie over de meetbare ontwikkeling van het kind.
Belgie, net over de grens. Intern zou zelfs kunnen, maar dat wil ik nietquote:
ah iemand met ervaring:quote:Op vrijdag 18 maart 2016 05:40 schreef Adnap het volgende:
Als docent ben ik wel blij met inzicht in dl-dle
Het geeft voor mij goed aan waar iemand staat. Zeker met begrijpend lezen.
En ondanks dat het een moment opname is (wel een die aantal keer per jaar wordt gedaan) merk ik dat het 9 van de 10 keert klopt.
Iemand die bij mij in de eerste klas komt met een dle van 30 in de laatste testen daarvan weet ik dat lezen of rekenen extra aandacht nodig heeft. Wij vragen als school ook het hele dossier op n een niet alleen de laatste testen maar vanaf groep 3. Zo krijg je een beter beeld. Ook krijgen alle kinderen in de eerste nog een taal en reken onderzoek.
Overigens is het ook zo dan bij sommigen het niet klopt . Kinderen die niet willen of test angst hebben scoren soms lager. Dan is het gesprek dat wij hebben met de docent hebben vaak verhelderend.
Vraag het aan de groepsleekracht van je dochter of de ib-er van de school.quote:Op vrijdag 18 maart 2016 07:35 schreef BeamofLight het volgende:
[..]
ah iemand met ervaring:
Onze dochter heeft nogal afwijkende waarden: Bijna overal DLE 29 / 23 / 30 tov DL 5
Hoe kijk jij hiertegen?
Maar jij krijgt dus dit rapport mee, zonder verdere uitleg vanuit schoolquote:Op vrijdag 18 maart 2016 07:35 schreef BeamofLight het volgende:
[..]
ah iemand met ervaring:
Onze dochter heeft nogal afwijkende waarden: Bijna overal DLE 29 / 23 / 30 tov DL 5
Hoe kijk jij hiertegen?
Als ik het goed begrijp zit je dochter in groep 3. De DL wijst op zo rond de kerst.quote:Op vrijdag 18 maart 2016 07:35 schreef BeamofLight het volgende:
[..]
ah iemand met ervaring:
Hoe kijk jij hiertegen?
van de CITOquote:Op vrijdag 18 maart 2016 11:55 schreef Adnap het volgende:
[..]
Als ik het goed begrijp zit je dochter in groep 3. De DL wijst op zo rond de kerst.
Haar DLE is dus beduidend hoger dan haar leeftijd, met andere woorden ze scoort beter dan gemiddeld, er is sprake van een (flinke) voorsprong.
Ik zou met school in gesprek gaan en vragen waar de scores vandaan komen.
Vraag eens of ze doortesten.quote:Op vrijdag 18 maart 2016 16:00 schreef BeamofLight het volgende:
[..]
van de CITO![]()
Maar ik heb dus woensdag dat rapport gekregen en daarbij een uitnodiging (wat iedereen krijgt) tot oudergesprek of hoe heet dat.
Maar de vraag was dus eigenlijk: moet ik voorstellen tot een klas overslaan of komt dit vaker voor. Ik heb wel het idee dat ze op die school vrij specifiek kunnen lesgeven, vrij individueel zeg maar. Dus dat ze haar wb rekenen vooral wat hoger nivo gaan lesgeven.
Maar als het vaker voorkomt en dus redelijk normaal is dan vind ik het ook allemaal prima. Al vindt ze het wel altijd saaaaai op school en makkelijk zegt ze.
Ze heeft ook een oudere zus (die het tegenovergestelde is trouwens qua DL en DLE) dus daar leert ze denk ik veel van. Als ze in groep 3 : 2+2 moeten doen en ze weet 2*2 nou eenmaal dan zal dat best een verschil in DL-DLE geven, maar dat komt gewoon dat ze met haar oudere zus veel meedoet en goed oplet. Dus dan is dat vooruit lopen vrij logisch toch.
quote:Op vrijdag 18 maart 2016 19:21 schreef NotTheSame het volgende:
Waauw DF, knap menneke zeg!!!
Draak heeft zojuist toch iets uitgevreten. Ik was Piranha in bed aan het leggen, gaat de deurbel. Draak was beneden met de tablet aan het spelen en ze weet dat ze geen deur mag openen als ik er niet bij ben. Hoor ik ineens buiten 'Draaaak, ik ben het, A.! Kom je paaseieren kopen?'. Ik dacht dat ze dat niet gehoord had, maar niets was minder waar
. Had ze mijn portemonnee gepakt en aan A. (meisje uit groep 8 van onze basisschool, prima te vertrouwen) gegeven want ze wou 2 paaseieren kopen
.
Nou hebben we dus 2 paaseieren en ik er is 1 euro uit m'n beurs dus het zal wel goed zijn.
Absoluut! Er worden de laatste jaren steeds hogere eisen aan kleuters gesteld waardoor het kleuteronderwijs (niet altijd ten goede) verandert. Wat we vroeger gewoon in groep 3 leerden, moet nu al in groep 2. Kinderen die vroeger drie jaar kleuterden, moeten het nu ineens in twee doen. Ik ben er niet altijd over te spreken.quote:Op vrijdag 18 maart 2016 22:19 schreef Kyara het volgende:
Je hebt helemaal gelijk Fannetje, en ik denk ook dat spelen vaak onderschat wordt
Hier hanteren ze hem wel nog gewoon. Er wordt niemand besproken.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 08:41 schreef livelink het volgende:
Dat die oktober-regel is verdwenen is natuurlijk niet voor niks.
Dat zie je bij Chris in de klas inderdaad ook, ook montessori. Er zat een snelle november leerling in groep 3, en een langzame in groep 5. Dan zit er wel 4 jaar tussen. Die oudsten van groep 5 waren ook wel brutaal, en dan zo'n lief kleintje ertussen. Dan heb ik je een pittig begin in groep 3.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 09:12 schreef Clubsoda het volgende:
Bovendien zit M op een school met verticale klassen dus dan zou hij als 5,5-jarige tussen de kinderen in groep 5 zetten en dat is ook wel heel klein nog.
Dit ja.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 09:04 schreef Vicky het volgende:
A is van oktober. Ging van groep 0 naar 1 naar 2. Ze is nu 10, zit in groep 7. Kan het qua stof wel aan maar sociaal emotioneel zie ik verschil tussen haar en haar haar klasgenoten. Ze is een van de jongste in de klas. Ze is straks 11 als ze naar de middelbare gaat.
Jammer dat de kleuterjuf het toen nog niet nodig achtte dan. Ervaren jullie dat ook zo of heb je het bij de kleuters al wel aangekaart?quote:Op zaterdag 19 maart 2016 10:00 schreef Sjeen het volgende:
Mijn julikind had ik graag een jaar extra kleuteren gegund ipv een extra jaar in groep 3. Maar ach, het is nu eenmaal zo...
de twee kleuterjuffen (en de horde vervangers) hebben het niet gezien omdat ze verbaal heel sterk was/is. Daarbij waren ze wisselend afwezig ivm overspannenheid, niet echt de optimale situatie dus... Wij zijn uitgegaan van de kunde van de docenten, wisten wij veel.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 10:07 schreef laziness het volgende:
[..]
Jammer dat de kleuterjuf het toen nog niet nodig achtte dan. Ervaren jullie dat ook zo of heb je het bij de kleuters al wel aangekaart?
Ik heb het weggehaald omdat ik minder over de kinderen inhoudelijk wil posten. Ik word gevolgd door iemand en alles wat ik schrijf hoor ik weer terug. Ik wil niet dat diegene nog dingen over m´n kinderen weet. Zeker dit soort dingen. Ik reageerde impulsief maar bedacht me later dat t niet handig is.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 08:41 schreef livelink het volgende:
Waarom heb je je bericht weggehaald, Kaatjejannie? Natuurlijk zijn er zat kinderen voor wie het juist prima is om wat minder te kleuteren. Dat die oktober-regel is verdwenen is natuurlijk niet voor niks. Ik wilde nog op jou reageren met de opmerking dat mijn dochter op het VMBO zit en dat dat waarschijnlijk ook meespeelt. Haar klasgenoten (en zij zelf ook niet) zijn niet de kinderen die al vroeg interesse hadden in lezen en leren, zeg maar.
Ik was al bang dat je je een beetje aangevallen voelde door mijn post, maar mijn ervaringen zijn helaas niet de ervaringen met kinderen die heel goed zijn op school. Dat zal wel het verschil zijn. En dan lijkt dat half jaartje extra hen net wat extra houvast te geven om zich goed staande te houden. Maar dat is puur mijn eigen observatie. Verder nergens op gebaseerd.
Ik ben wel benieuwd of Adnap dat misschien ook herkent, als leerkracht op een middelbare school.
naar zeg.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 11:33 schreef kaatjejannie het volgende:
[..]
Ik heb het weggehaald omdat ik minder over de kinderen inhoudelijk wil posten. Ik word gevolgd door iemand en alles wat ik schrijf hoor ik weer terug. Ik wil niet dat diegene nog dingen over m´n kinderen weet. Zeker dit soort dingen. Ik reageerde impulsief maar bedacht me later dat t niet handig is.
Malcolm Gladwell heeft hier een leuk boek over geschreven: Outliers.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 09:49 schreef Vanyel het volgende:
Dot is niet zo snel en die gun ik haar extra jaar (van feb) enorm.
Waar je de grens ook legt, er zal altijd een groepje zijn dat beter aan de andere kant van de grens past.
Vergelijkbaar verhaal en ook interessant vind ik dat topsporters veel vaker uit de eerste helft van het kalenderjaar komen. Kinderen uit het laatste kwartaal komen heel vaak fysiek tekort (in hun leeftijdsgroep) en worden daarom niet of minder herkend als talent. Stond laatst in de NRC next een leuk stuk over.
Volgens mij zou je er indd 15 moeten kennen.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 11:44 schreef poemojn het volgende:
Moeten jullie kinderen eigenlijk een bepaald aantal letters kennen om van groep 2 naar groep 3 te mogen? Ik hoorde pas van iemand die thuis extra ging oefenen, kind kent er 8 maar dat moesten er 15 zijn..
Snap ik.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 11:45 schreef kaatjejannie het volgende:
[..]
Komt nog wel. Nu ff niet want te opvallend
Al dat soort regeltjes....quote:Op zaterdag 19 maart 2016 11:45 schreef amaranta het volgende:
[..]
Volgens zou je er indd 15 moeten kennen.
Zal ook wel meevallen.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 11:56 schreef livelink het volgende:
[..]
Al dat soort regeltjes....
En dan zie je kinderen zoals mijn jongste die heel groep 3 nauwelijks onderwijs heeft gehad en pas na de kerstvakantie in groep 4 weer op een school kwam en toen dus nog moest beginnen met leren lezen en alles. En inmiddels zit hij in groep 8 en doet gewoon mee met alles. Hij heeft de complete inhaalslag gedaan. Net zoals vluchtelingenkinderen die ook instromen en vaak nog een heel eind komen. Dat vind ik zo moeilijk te rijmen met de eis dat een kind 15 letters moet kennen voordat hij naar groep 3 mag.
Ik heb al wel eerder uitgesproken dat het me niet helemaal lekker zit en ik ga van de week ook nog maar even langs.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 11:06 schreef Sjeen het volgende:
[..]
de twee kleuterjuffen (en de horde vervangers) hebben het niet gezien omdat ze verbaal heel sterk was/is. Daarbij waren ze wisselend afwezig ivm overspannenheid, niet echt de optimale situatie dus... Wij zijn uitgegaan van de kunde van de docenten, wisten wij veel.
Nijna, het klinkt wel een beetje zoals bij ons. Hebben jullie al een gesprek gehad met de leerkracht?
Leek mij ook. Maar ondertussen zitten er dus wel ouders 'panisch' letters te oefenen met hun kinderen omdat ze bang zijn dat hij anders niet door mag naar groep 3.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 12:23 schreef amaranta het volgende:
[..]
Zal ook wel meevallen.
Stel mijn zoon kent er geen. Dan zal hij toch door moeten.
En in Gr 3 bieden ze het natuurlijk ook weer aan.
Echt?quote:Op zaterdag 19 maart 2016 11:45 schreef amaranta het volgende:
[..]
Volgens mij zou je er indd 15 moeten kennen.
Lezen gaat soms echt met sprongen. Ik was een filmpje aan het zoeken van leyla, maar daar leest ze echt elk woord spellend. Ik zal vanavond eens een filmpje maken als we aan lezen toekomen. Ze is een boekje aan het lezen van de draak en jan drie.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 16:20 schreef Estrys het volgende:
Nee joh dat toetsen ze toch helemaal niet. De mijne kon net zijn eigen naam. Dat zijn er drie
En waar hij twee weken geleden nog alles moest hakken bij het lezen leest hij ineens alles zonder hakken en heel vlot ook. Wonderlijk is dat
Mijnes heeft wel cito gehadquote:
Maar toetsen laten toch totaal niet zien hoe het emotioneel met kinderen gaat?quote:Op zaterdag 19 maart 2016 16:48 schreef pinquit het volgende:
Hier doen ze geloof ik twee keer per jaar toetsing. Het is hier wel dat er weinig tijd is voor dingen, geen idee of dat komt door die toetsmomenten.
Ik heb vorig 10mingesprek aangegeven dat ik het heel jammer vind dat ze spelling/schrijven doen tijdens het fruit eten. Vooral omdat Max dat niet kanik heb hem geleerd dat hij tijdens het eten alleen maar eet
![]()
De dagen zijn veel te vol gepropt, zo jammer.
Maargoed, het toetsen opzich vind ik niet verkeerd, ik vind het wel prettig om zo te kunnen zien hoe goed mijn kind in zijn vel zit op school
Ik denk dat je het wel kan koppelen, maar dar zal ook niet voor elk kind hetzelfde zijn.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 16:56 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Maar toetsen laten toch totaal niet zien hoe het emotioneel met kinderen gaat?
Het zorgt alleen maar voor meer druk en minder oog voor het individuele kind.
Precies!quote:Op zaterdag 19 maart 2016 16:53 schreef _Ingrid_ het volgende:
Dat slaat toch ook nergens op! Fruit eten moet toch ook even een rustmomentje zijn vind ik.
Ik denk (hoop...!) dat daar wel weer van terug wordt gekomen.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 16:39 schreef Ticootje het volgende:
Ze cito'en het hele jaar door. Het onderwijssysteem is compleet verpest door de vele toetsmomenten.
In onze buurt is enkel een normale middelbare school. Voor dalton onderwijs zouden ze naar hoorn moeten. Dat is het nadeel van wonen op het platteland. Maar goed, zorgen voor morgen, middelbare school is pas over 4 jaar.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 17:01 schreef pinquit het volgende:
[..]
Ik denk dat je het wel kan koppelen, maar dar zal ook niet voor elk kind hetzelfde zijn.
Dat van die druk is zeker waar, dat vergeet ik even.
Hoe gaan jullie de overstap naar middelbaar onderwijs regelen eigenlijk? Is er een middelbare school die enigszins op dezelfde manier werkt als jullie basisschool, of is er in het laatste jaar wel een soort voorbereiding?
En dat is exact de reden waarom ik er zo op tegen ben om verplicht bij kleuters letters aan te leren. Punt een het kost veel tijd en energie, zowel van de kleuter als van de leerkracht. Punt twee, hetgeen het oplevert is zo enorm relatief. Wat heb je aan het leren van een truucje zonder dat het betekenis heeft? Kinderen hebben voor elke ontwikkeling een 'gevoelige periode'. Zo leren sommige kinderen voor hun eerste jaar lopen, en andere pas als ze anderhalf zijn. Met leren lezen idem dito. En dus totaal onzinnig om in een niet-gevoelige periode letters aan (proberen) te leren. Zo lang dat min of meer verplicht is weiger ik om een kleutergroep te draaien.quote:Op zondag 20 maart 2016 08:40 schreef Clubsoda het volgende:
M kent nu denk ik 7 letters ongeveer en kan zijn naam schrijven. Maar hij heeft echt nog geen benul van klanken en letters. We oefenden laatst met de h en ik zat woorden te noemen: "Hhhhhhhhans, Hhhhhhhhorst, hhhhhhhhond'. Dan zegt kleuter: "hhhhhhhhhhhhhhbroodje"Dan zie je maar weer, je kunt wel letters herkennen en weten hoe ze heten, maar de stap dat letters klanken voorstellen en je er dus woorden mee kunt vormen is nog even heel ver weg.
Omdat dat niet letterlijk als vereiste in de leerlijn lezen staat. Je wordt echter wel geacht (bij ons op school tenminste, en zo weet ik dat het op de meeste scholen zo is) een x-aantal letters aan te bieden/leren (bij ons is het streven 20...).quote:
Helemaal mee eens!quote:Op zondag 20 maart 2016 15:49 schreef Moonah het volgende:
[..]
En dat is exact de reden waarom ik er zo op tegen ben om verplicht bij kleuters letters aan te leren. Punt een het kost veel tijd en energie, zowel van de kleuter als van de leerkracht. Punt twee, hetgeen het oplevert is zo enorm relatief. Wat heb je aan het leren van een truucje zonder dat het betekenis heeft? Kinderen hebben voor elke ontwikkeling een 'gevoelige periode'. Zo leren sommige kinderen voor hun eerste jaar lopen, en andere pas als ze anderhalf zijn. Met leren lezen idem dito. En dus totaal onzinnig om in een niet-gevoelige periode letters aan (proberen) te leren. Zo lang dat min of meer verplicht is weiger ik om een kleutergroep te draaien.
/principieel stokpaardje...![]()
Wat ik zo snel hoor leest hij M4/E4 niveau. Mooi, als hij een woord niet direct weet gaat hij niet spellend maar zingend lezen (mmmmaaaaltje).quote:Op zondag 20 maart 2016 19:56 schreef As1981 het volgende:
Bizar he 5.5 maar hij leest natuurlijk al meer dan een jaar en als ze het eenmaal door hebben gaat het echt snel.
Precies.quote:Op zondag 20 maart 2016 17:19 schreef Clubsoda het volgende:
terwijl dat over een tijdje waarschijnlijk bijna als vanzelf gaat.
Dictee is een groot woord. Maar hij vind het soms leuk als ik woordjes opnoem en die hij dan opschrijft. Dus dan doen we dat.quote:Op zondag 20 maart 2016 21:01 schreef laziness het volgende:
Waarom doe je een dictee met een 5jarige?
quote:Op zondag 20 maart 2016 15:49 schreef Moonah het volgende:
[..]
En dat is exact de reden waarom ik er zo op tegen ben om verplicht bij kleuters letters aan te leren. Punt een het kost veel tijd en energie, zowel van de kleuter als van de leerkracht. Punt twee, hetgeen het oplevert is zo enorm relatief. Wat heb je aan het leren van een truucje zonder dat het betekenis heeft? Kinderen hebben voor elke ontwikkeling een 'gevoelige periode'. Zo leren sommige kinderen voor hun eerste jaar lopen, en andere pas als ze anderhalf zijn. Met leren lezen idem dito. En dus totaal onzinnig om in een niet-gevoelige periode letters aan (proberen) te leren. Zo lang dat min of meer verplicht is weiger ik om een kleutergroep te draaien.
/principieel stokpaardje...![]()
Heeft ze het dan niet naar haar zin, of heeft ze gewoon plezier op haar manier, en niet de manier van de andere kindjes?quote:Op woensdag 23 maart 2016 19:53 schreef danic het volgende:
Morgen heeft Eva paasontbijt op school. Zulk soort dingen zijn altijd reden tot drama, want structuur in de war en overzicht kwijt.
En dan mag ze ook nog in pyjama (over dr kleren. Na het ontbijt gaat de pyjama uit).
Ik verwachtte al wat gemor en geprotesteer, maar het gaat tot nu toe goed.
Of dat komt omdat ze vanmiddag al even de 'ontbijttafel' heeft gezien (zusje heeft peuterdans in eva dr school en dus zag ze het door de raam van het klaslokaal), of omdat ze ook haar gewone kleren aan mag onder haar pyjama of voor mijn part omdat ik de eieren voor de klas kook....ik weet het niet.
Maar ik zou het heerlijk vinden als ze lekker mee deed.
Ik vind het toch steeds wat jammer om allemaal verklede kindjes op foto's te zien en Eva dan in haar gewone kleren ertussen.
Of allemaal meedoen met (pieten)spelletjes en Eva aan de kant.. ik hoop dat het gaat wennen voor dr.
Goeie vraag. Ik neig te zeggen dat ze het naar haar zin heeft op haar eigen manier.quote:Op woensdag 23 maart 2016 20:23 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Heeft ze het dan niet naar haar zin, of heeft ze gewoon plezier op haar manier, en niet de manier van de andere kindjes?
Als ze het gewoon leuk heeft, waarom is meedoen dan een must? Jij vindt het jammer, maar wat vindt Eva er zelf van?
Iedereen heeft zo de eigen dingen die ze belangrijk vinden. Ik vind het dus juist heel belangrijk dat ze leert dat ze altijd zichzelf mag zijn, en als dat betekent dat ze niet meedoet, dat dat ook prima is. Dat vind ik dan weer een groot goed en een belangrijke les in de opvoedingquote:Op donderdag 24 maart 2016 09:17 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Ik herken het deels van mijn dochter. Verkleden vond ze wel leuk, dus dat gedeelte herken ik niet, maar bv sportdagen en dergelijke gaven haar op de een of andere manier een heel onveilig gevoel, waardoor ze zo'n hele dag niet meedeed. Ook spelletjes in de klas (vaak waar gewonnen kon worden, als ze het gevoel had te moeten presteren zeg maar), toneelstukjes, deed ze niet aan mee. Een combinatie van verlegenheid om in de belangstelling te staan en angst te moeten presteren.
Ik vond dat ook lastig om mee om te gaan. En heb ook best wel 'hard' een soort van regel gesteld 'wel meedoen'. Maar steeds heb ik met haar besproken hoe je ook kan meedoen aan zoiets, zonder die vervelende gevoelens te krijgen. Bij toneelstukjes mocht je rollen kiezen, we hebben gekeken welke rollen wel oké voelden (dingen op de achtergrond), bij sportdagen hoef je niet te winnen, hoef je niet alles te kunnen, de beste te zijn, en als je één keertje meerent, kijken mensen minder naar je, dan als je steeds weigert en aan de kant gaat zitten... enz.
Nu is ze bijna 8, ze heeft nog steeds niks met presteren en ook niet met in de belangstelling staan. Maar ze doet wel mee, en ik vind dat toch echt wel een groot goed en een belangrijke les in de opvoeding, eerlijk gezegd.
Dit is ook mijn visie. Zéker voor de klas. Ik betrap mezelf thuis wel eens op neiging tot pushen. Gelukkig fluit manlief me dan terug. Of wijst zoon mij er inmiddels zelf op.quote:Op donderdag 24 maart 2016 14:24 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Iedereen heeft zo de eigen dingen die ze belangrijk vinden. Ik vind het dus juist heel belangrijk dat ze leert dat ze altijd zichzelf mag zijn, en als dat betekent dat ze niet meedoet, dat dat ook prima is. Dat vind ik dan weer een groot goed en een belangrijke les in de opvoeding
Nu lijkt het alsof het zwart-wit is, het een of het ander. Je kunt het natuurlijk ook allebei belangrijk vinden: voor jezelf opkomen en doorzettingsvermogen tonen. De grens tussen aanmoedigen en pushen lijkt me niet scherp. Ouderschap (en ook onderwijzen) komt op beide neer, het kind accepteren zoals het is en het kind aansporen om zichzelf te ontwikkelen. Misschien schiet ik wel eens in één van beide aspecten te ver door, maar ik probeer daar gevoelig voor te zijn en mezelf te corrigeren. Dat vind ik geloof ik belangrijker dan één kamp kiezenquote:Op donderdag 24 maart 2016 14:24 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Iedereen heeft zo de eigen dingen die ze belangrijk vinden. Ik vind het dus juist heel belangrijk dat ze leert dat ze altijd zichzelf mag zijn, en als dat betekent dat ze niet meedoet, dat dat ook prima is. Dat vind ik dan weer een groot goed en een belangrijke les in de opvoeding
Ik ben zelf zo'n kindje geweest. En toen ik het las dacht ik: goed bezig.quote:Op donderdag 24 maart 2016 15:24 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Natuurlijk heeft ieder zo zijn eigen dingen die hij/ zij belangrijk vindt. Het is alleen in mijn ogen niet zo dat het een het ander uitsluit. Ik denk dat je je kind kunt leren dat het zichzelf mag zijn en tegelijkertijd kunt leren wel mee te doen (op een manier die acceptabel is voor het kind, overzichtelijk en zodanig dat het kind dus wel degelijk zichzelf kan zijn).
Aardrijkskunde lijkt mij stukken nuttiger dan gym. Eenvoudige keus dus.quote:Op donderdag 24 maart 2016 17:06 schreef livelink het volgende:
Ik vind het ook een interessante discussie. Ik weet alleen nog niet helemaal hoe ik er in sta. Zelf was (ben) ik zo iemand die het liefst niet meedoet en graag observeert vanaf de zijlijn. Maar ja, ik ben wel blij dat mijn ouders me geleerd hebben om me daar soms overheen te zetten en toch mee te doen. Dat heeft me in ieder geval in mijn werkende leven veel geholpen. Aan de andere kant vind ik sommige dingen ook helemaal niet nodig en zal ik mijn kind niet dwingen. En dan heeft mijn man ook nog een stem, dus ingewikkeld blijft het.
And now for something completely different: mijn dochter komt net thuis met haar rapport en met een brief dat ze volgend jaar moet kiezen tussen extra gym of extra aardrijkskunde![]()
Alle kinderen uit haar klas moeten nu die keuze gaan maken. Los van dit ik dit een rare keuze vind blijkt uit haar rapport dat ze precies voor gym en aardrijkskunde de slechtste cijfers heeft en dan ook nog precies hetzelfde cijfer![]()
Dochter weet dus nu helemaal niet wat ze moet kiezen. Ik ga toch proberen haar richting aardrijkskund te pushen, geloof ik.
Ja maar Pietje kiest voor gym en ik wil graag met Pietje in de klas komen of Jantje kiest al voor aardrijkskunde en dan denkt iedereen dat ik alleen maar voor aardrijkskunde kies om dicht bij Jantje te zijn, enz. enz. (voorbeelden willekeurig gekozen)quote:Op donderdag 24 maart 2016 17:08 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Aardrijkskunde lijkt mij stukken nuttiger dan gym. Eenvoudige keus dus.
Wel n rare brief zeg...ik zou een brief terugsturen of ze de uren voor *willekeurig vak* om willen zetten in uren les in *ander willekeurig vak*.![]()
Ja, het is idd niet zwart/wit. Ik heb zelf een enorme weerstand tegen dingen 'moeten' omdat het zo hoort, of omdat iedereen het doet. Dus wrs daarom mijn nogal uitgesproken reactie.quote:Op donderdag 24 maart 2016 15:26 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Nu lijkt het alsof het zwart-wit is, het een of het ander. Je kunt het natuurlijk ook allebei belangrijk vinden: voor jezelf opkomen en doorzettingsvermogen tonen. De grens tussen aanmoedigen en pushen lijkt me niet scherp. Ouderschap (en ook onderwijzen) komt op beide neer, het kind accepteren zoals het is en het kind aansporen om zichzelf te ontwikkelen. Misschien schiet ik wel eens in één van beide aspecten te ver door, maar ik probeer daar gevoelig voor te zijn en mezelf te corrigeren. Dat vind ik geloof ik belangrijker dan één kamp kiezen
Waarom? Ik vind dat niet zo vanzelfsprekend.quote:Op donderdag 24 maart 2016 17:08 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Aardrijkskunde lijkt mij stukken nuttiger dan gym. Eenvoudige keus dus.
Ja, vind ik ook. Ik maak op mijn middelbare school ook wel mee dat ouders helemaal meegaan in wat het kind wil. Zo zijn er kinderen die bijv in klas 5 niet mee willen op de Rome reis. Omdat ze niet zover van huis willen, bang zijn heimwee te krijgen, het ook sociaal gezien lastig vinden om 10 dagen lang in een groep te moeten functioneren. Maar wij leggen ons als school daar niet zomaar bij neer. Want het is echt heel jammer als je zo'n geweldige reis niet meemaakt. En zo hebben wij vorig jaar een meisje toch meegenomen dat echt ziek wordt van heimwee als ze 1 dag van huis is. Haar ouders hadden eigenlijk direct gezegd: ze kan dus niet mee. Maar door stimulans vanuit ons is ze toch meegegaan. En alhoewel ze op diverse momenten (vooral de eerste dagen) op het punt stond het vliegtuig naar NL te nemen, is ze toch gebleven, kreeg ze het steeds meer naar haar zin en heeft ze een enorme overwinning op zichzelf behaald. Dat betekende voor ons als reisleiding wel enorm veel begeleiding aan dat meisje, maar dat was het waard. Ik denk dus dat het heel belangrijk is als ouders en docenten heel goed naar een kind kijken en dus ook goed kijken waar het soms een duwtje in de rug nodig heeft, ook als dit betekent dat iemand uit z'n 'comfort zone' gaat. Dat hoort volgens mij ook bij opvoeding. Maar dat kun je niet in alle gevallen en situaties doen, dat zul je iedere keer weer opnieuw moeten bepalen, wat het beste is. En dan nog zul je achteraf misschien wel eens concluderen dat je het beter anders had kunnen doen.quote:Op donderdag 24 maart 2016 15:27 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Ik vind overigens meedoen aan groepsgedrag (wat ik dus nooit zou stimuleren, ik stimuleer zelfstandig nadenken al vanaf het allereerste begin) wat anders dan meedoen aan bepaalde activiteiten bv op school.
En het ligt het er wat mij betreft ook aan, wat het precies is waaraan meegedaan 'moet' worden. Wel of niet verkleden, maar vervolgens wel deelnemen aan de dag, vind ik wat anders dan een hele sportdag weigeren mee te doen... Om maar een vb te noemen.
Onderzoek na onderzoek toont aan dat lichamelijke oefening leerresultaten enorm verbetert. Afgezien van alle andere dingen die je ervan leert, zoals teamwork, leidinggeven en doorzetten.quote:Op donderdag 24 maart 2016 18:00 schreef Buurpoes het volgende:
Ach ja, mijn standpunt dat kinderen op school zitten om wat te leren is onderhand ook onhoudbaar. Ze moeten volgens de politiek daar vooral opgevoed, voorgelicht en geobserveerd worden.
Ja, het is gewoon 1 uur meer van hetzelfde inderdaad. Het is niet dat dat extra uur wordt gebruikt voor een heel andere invulling van gym.quote:Op donderdag 24 maart 2016 18:54 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Onderzoek na onderzoek toont aan dat lichamelijke oefening leerresultaten enorm verbetert. Afgezien van alle andere dingen die je ervan leert, zoals teamwork, leidinggeven en doorzetten.
Ik zou me afvragen wat ze dan doen tijdens die extra lessen. Wil dat zeggen dat ze hetzelfde doen als de groep zónder extra les? Dan zou ik inderdaad voor aardrijkskunde kiezen.
Ik heb gymlessen ervaren als geestdodend, saai en uiterst koud. Die zaken die jij noemt, leerde ik bij scouting.quote:Op donderdag 24 maart 2016 18:54 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Onderzoek na onderzoek toont aan dat lichamelijke oefening leerresultaten enorm verbetert. Afgezien van alle andere dingen die je ervan leert, zoals teamwork, leidinggeven en doorzetten.
Ik zou me afvragen wat ze dan doen tijdens die extra lessen. Wil dat zeggen dat ze hetzelfde doen als de groep zónder extra les? Dan zou ik inderdaad voor aardrijkskunde kiezen.
Als gymleraar vind ik het heel jammer om te lezen dat jij de gymlessen zo ervaren hebt. Mijn doel is altijd om de kinderen te stimuleren tot een levenlang bewegen. Dus kennis maken met de mogelijkheden van het eigen lichaam, ontdekken waar jouw talenten liggen en ervoor te zorgen dat je altijd (op je eigen manier) in beweging bent en blijft.quote:Op donderdag 24 maart 2016 20:11 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Ik heb gymlessen ervaren als geestdodend, saai en uiterst koud.
Ik heb gewoon pech gehad met de docenten op de middelbare school. Weinig fantasie, les gericht op de jongens.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 20:56 schreef Peacefulll het volgende:
[..]
Als gymleraar vind ik het heel jammer om te lezen dat jij de gymlessen zo ervaren hebt. Mijn doel is altijd om de kinderen te stimuleren tot een levenlang bewegen. Dus kennis maken met de mogelijkheden van het eigen lichaam, ontdekken waar jouw talenten liggen en ervoor te zorgen dat je altijd (op je eigen manier) in beweging bent en blijft.
Ik denk ook dat de gymlessen tegenwoordig heel anders zijn dan die wij vroeger kregen. Ik had een vakleerkracht op de basisschool, maar we hebben erg veel bankenvoetbal, trefbal, blokjesvoetbal en bankenspringen gedaan.... Needless to say dat ik toen gym echt niet leuk vond, maar ik ben toch vakleerkracht bewegingonderwijs geworden![]()
En over de vraag wat beter is: ak of gym.. Dat is voor ieder kind persoonlijk. Livelink, waar denkt jouw dochter de meeste voldoening uit te halen, het meeste te leren en misschien de vaardigheden te ontwikkelen die zij belangrijk vindt voor haar toekomst? Ik denk nl niet dat wij als forummers daar ook maar iets over kunnen zeggen of adviseren.
Ik had hetzelfde probleem als jij denk ik. Maar laatst las ik dit: https://www.lc.nl/plus/Sporten-in-de-technojungle-21213088.html en dat had ik toch wel erg tof gevonden denk ikquote:Op vrijdag 25 maart 2016 21:12 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Ik heb gewoon pech gehad met de docenten op de middelbare school. Weinig fantasie, les gericht op de jongens.
En ik begrijp nog steeds niet waarom dat een verplicht vak is. Ik sportte buiten school met plezier vele uren. Had mij die twee uur doffe ellende per week bespaard...was ook prettiger geweest voor de docent.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |