quote:
Op woensdag 24 februari 2016 19:56 schreef Moonah het volgende:Vooral die over Model2talk vond ik erg interessant. Vraagje: hoe gaan de betreffende leerkrachten om met beurten geven? Worden er vingers opgestoken? Reguleert dit zichzelf?
Ik merk zelf nl dat ik er wel zoekende in ben. Ik wil in mijn groep heel graag kinderen natuurlijk beurtgedrag aanleren. Wanneer iemand uitgesproken is, oogcontact maken ipv vinger opsteken en wachten tot de juf je de beurt geeft. Maar ik zit met de afspraken in de organisatie. De leerkrachten na mij willen weer met vingers werken.
Goede vraag. Laat ik vooropstellen dat ik niet degene ben die de methode heeft ontwikkeld. Ik weet dus niet precies hoe de leerkrachten zijn geïnstrueerd. Er is wel een artikel over in de maak en ik ben er tamelijk zeker van dat na het onderzoek de inzichten op een of andere manier aan de onderwijspraktijk worden 'teruggegeven'. Het onderzoek loopt ongeveer aan het einde van het jaar af.
Dit gezegd hebbende kan ik wel iets zeggen over wat mij vooral is bijgebleven. Enkele punten waaraan veel aandacht wordt besteed zijn met kinderen reflecteren op het communicatieve proces zelf en ruimte creëren.
Wat het laatste betreft: kinderen krijgen dus echt de ruimte om na te denken en te formuleren. Dit vraagt van de andere kinderen dat zij die ruimte geven, dat ze luisteren. Dat lukt natuurlijk niet meteen. Er gaat wat tijd overheen, maar de kinderen pakken het op den duur wel op (al moet de leerkracht het proces blijven bewaken). Er zijn ook manieren om kinderen te stimuleren naar elkaar te luisteren. Dat gebeurt bijv. door opmerkingen van kinderen te herhalen en zo de aandacht van de groep erop te vestigen. Of door een vraag te stellen als "Kan iemand herhalen wat Pietje net heeft gezegd?" Als die ruimte er eenmaal is, dan draait een groepsgesprek ook minder om vingers opsteken en ongeduldig de eigen beurt afwachten.
Daarnaast worden er samen afspraken gemaakt over communicatieve regels tijdens gesprekken. Ik kan me goed voorstellen dat één ervan is om de vinger opsteken als je iets wilt zeggen. Dat hoeft niet. Die regels staan niet op voorhand vast. Vragen die je kinderen kunt stellen zijn bijvoorbeeld: "Hoe kunnen we goed met elkaar praten?" En: "Waarom is het belangrijk om naar elkaar te luisteren?" Ik heb dit zelf ook toegepast in interviews die ik deed in gezinnen met meerdere kinderen. Het werkt goed om daarmee te beginnen. En het is belangrijk om over de communicatie zelf te blijven praten. Dat kan door een vraag als: "Begrijpt Marietje ook wat jij bedoelt? Zou je het op een andere manier kunnen zeggen zodat Marietje het wel begrijpt?"
De kracht van relatief kleine interventies van de leerkracht is groot. Ik heb een kleuterklas met elkaar zien redeneren over hoe bijen honing maken. Het was fantastisch. Eén kind bracht bijvoorbeeld informatie in uit een Netflix-serie die hij had gezien (hij wist er meer over dan ik
). Een ander kind dat voorlijk was met schrijven noteerde de vragen die ze hadden en waar ze nog antwoorden op zouden zoeken. Samen brainstormden ze over hoe ze die antwoorden zouden kunnen vinden (bijvoorbeeld: "Mijn tante is bloemist, zij weet het misschien!")
[ Bericht 0% gewijzigd door Claudia_x op 24-02-2016 20:43:15 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.