abonnement Unibet Coolblue
pi_160587595
De Week van het geld 2016 vindt plaats van 14 tot en met 18 maart. Het doel van deze themaweek is om leerlingen te leren omgaan met geld. Door kinderen al jong te leren omgaan met geld, wordt de basis gelegd voor financiële zelfredzaamheid op volwassen leeftijd. Immers, jong geleerd is oud gedaan!

Financiele opvoeding is een essentieel onderdeel bij het opvoeden van kinderen. Maar hoe leer je ze nu de waarde van geld, wanneer geef je zakgeld, hoe vaak geef je zakgeld en hoe veel geef je dan.
Nibud geeft richtlijnen:

http://www.nibud.nl/consumenten/zakgeld/

Voor hier vind ik het wel eens leuk om te weten hoe andere ouders ermee omgaan. Krijgen de kinderen zakgeld? Zo ja, hoeveel en moeten ze er ook iets voor doen. Zo nee, is daar een specifieke reden voor?
Geef je geld contant of leer je kinderen op vroege leeftijd al het bestaan van geld op de bank?

TS begint:
Jennifer, 8 jaar, krijgt 2 euro per week op vrijdag ochtend. Daarvoor moet zij elke ochtend de tafel dekken en afruimen. Ze krijgt het contant in haar handen.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_160587696
Oudste (8) krijgt elke zaterdag 1 euro contant. Dat hoeft hij niet te verdienen. Ik verwacht wel dat hij zijn steentje bijdraagt in het huishouden, maar dat staat los van het zakgeld. Ik wil niet aanleren dat je alleen je handen uit de mouwen steekt als er iets tegenover staat.

Wij geven zakgeld niet zodat hij geld te besteden heeft, maar zodat hij met geld om leert gaan. Hij is dan ook compleet vrij in hoe hij het wenst te besteden. Hij verkoopt ook met regelmaat tweedehands speelgoed, de opbrengst daarvan mag hij ook houden.
  vrijdag 11 maart 2016 @ 12:17:13 #3
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_160587821
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 12:04 schreef Ticootje het volgende:
TS begint:
Jennifer, 8 jaar, krijgt 2 euro per week op vrijdag ochtend. Daarvoor moet zij elke ochtend de tafel dekken en afruimen. Ze krijgt het contant in haar handen.
Dat is best wel goedkoop voor een werkster :o
  vrijdag 11 maart 2016 @ 12:22:52 #4
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_160587963
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 12:17 schreef Woelwater het volgende:

[..]

Dat is best wel goedkoop voor een werkster :o
Inderdaad, misschien toch maar eens een kind nemen. Zo heb ik er nooit over nagedacht :o
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  vrijdag 11 maart 2016 @ 12:27:39 #5
413491 Vijzel
Lekker malen
pi_160588070
Zoon is vijf, krijgt geen zakgeld, maar wel rapportgeld/nieuwjaarsgeld (niet van ons, maar van familie). Hij mag het vrij besteden, maar vraagt hulp bij zijn keuzes.
Zakgeld vind ik hem nog te jong voor. Als hij iets nodig heeft, krijgt hij het. En voor de rest wacht hij maar tot sint of verjaardag.

[ Bericht 26% gewijzigd door Vijzel op 11-03-2016 16:39:02 ]
  Moderator vrijdag 11 maart 2016 @ 12:30:02 #6
5428 crew  miss_sly
pi_160588118
S begon met vijf jaar met 50 cent per week.mwe vergaten dat ook wel vaak, dus toen ze zes werd, hebben we er vijf euro per maand van gemaakt. Ze krijgt dat op de eerste van de maand, staat ook in mijn agenda, zodat ik er rekening mee kan houden dat contant geld te hebben. Ze hoeft voor dat geld niets te doen en ze mag het naar eigen goeddunken besteden. Meestal kijkt ze er niet naar om, tot ze ineens bedenkt dat ze iets wil, en dan wordt er vaak een glitteroogknuffel gekocht.

Daar aast stoppen we klein geld (minder dan 1 euro) in haar spaarpot, om op de bank te zetten. Daar mag ze dus niet aankomen en we hebben veld dat dat is voor later, als ze 18 is.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_160588517
D. krijgt 1 euro elke week, op een zaterdag. Hij vraagt er nooit om, maar als hij het eenmaal in zijn handen heeft wil hij het niet graag in zijn spaarvarken stoppen, maar liever gelijk uitgeven.

Sparen is lastig voor hem, maar dat proberen we hem wel te leren. Belangrijkste vind ik dat hij beseft dat op=op is. Spaarpot leeg, is niks kunnen kopen.

En elke maand gaat er 25 euro op een rekening waar onze kinderen op hun 18de zelf mogen bepalen wat ze er mee gaan doen.
Bis vincit qui se vincit!
pi_160589551
Onze dochter is nu zes en sinds ze vijf jaar is storten we geld op haar rekening iedere maand.
We begonnen met contant, maar ze wilde sparen, dus vandaar op de rekening. We laten steeds Sien als het erop staat.
Daarnaast krijgt ze voor haar rapport wel contant. En voor bv behalen van zwemdiploma en dat soort dingen.
pi_160589595
Waarom geven mensen geld voor een rapport?
Make my day!
  Milf vrijdag 11 maart 2016 @ 13:55:15 #10
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_160589696
Dochterlief krijgt vanaf haar vijfde zakgeld (toen 50ct).
Nu is zij negen en ontvangt zij een euro per week. De helft daarvan gaat in de spaarpot voor de bank. Dat is een afspraak die we al jaren hebben.

Daarnaast krijgt ze extra geld voor klusjes. Bijvoorbeeld de vaatwasser uit- en inruimen 50ct per keer.
De prullenbakjes in de badkamers aan het einde van de week leeghalen 25ct, wc papier aanvullen 25ct. Dit mag ze dan houden. Hoeft niet in de spaarpot van de bank.
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
  Milf vrijdag 11 maart 2016 @ 13:55:58 #11
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_160589711
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 13:49 schreef agter het volgende:
Waarom geven mensen geld voor een rapport?
Bonus 8-)
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
pi_160589781
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 13:55 schreef nikky het volgende:

[..]

Bonus 8-)
Ah, een provisieregeling.. :D
Make my day!
  vrijdag 11 maart 2016 @ 14:12:26 #13
413491 Vijzel
Lekker malen
pi_160590024
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 13:49 schreef agter het volgende:
Waarom geven mensen geld voor een rapport?
Traditie?

Bij mijn ouders leverden hoge cijfers meer op dan lage cijfers. _O-
  vrijdag 11 maart 2016 @ 14:19:42 #14
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_160590186
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 14:12 schreef Vijzel het volgende:

[..]

Traditie?

Bij mijn ouders leverden hoge cijfers meer op dan lage cijfers. _O-
Dus als jij stinkend je best doet, elke dag leert, maar een 3 haalt. Krijg je 3 euro.
Je zus die de hele dag duckfaces op instagram zet, geen zak doet, maar bij wie alles komt aanwaaien ,haalt een 8, en krijgt 8 euro.
  Milf vrijdag 11 maart 2016 @ 14:21:24 #15
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_160590225
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 14:19 schreef amaranta het volgende:

[..]

Dus als jij stinkend je best doet, elke dag leert, maar een 3 haalt. Krijg je 3 euro.
Je zus die de hele dag duckfaces op instagram zet, geen zak doet, maar bij wie alles komt aanwaaien ,haalt een 8, en krijgt 8 euro.
Werkt dat ook niet zo bij een werkgever?


(Overigens krijgt ze hier alleen geld voor haar zomerrapport. Vast bedrag ongeacht het resultaat)
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
  vrijdag 11 maart 2016 @ 14:22:22 #16
413491 Vijzel
Lekker malen
pi_160590253
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 14:19 schreef amaranta het volgende:

[..]

Dus als jij stinkend je best doet, elke dag leert, maar een 3 haalt. Krijg je 3 euro.
Je zus die de hele dag duckfaces op instagram zet, geen zak doet, maar bij wie alles komt aanwaaien ,haalt een 8, en krijgt 8 euro.
Nee, onder de 6 kostte geld. :+
En effectief werd inzet wel beloond, want broer en ik zijn ongeveer even slim. Hij haalde (met niksen) zesjes, kreeg soms anderhalve euro voor een rapport. Ik haalde met hard werken achten en kon leuke dingen doen van t rapportgeld.
pi_160590717
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 14:19 schreef amaranta het volgende:

[..]

Dus als jij stinkend je best doet, elke dag leert, maar een 3 haalt. Krijg je 3 euro.
Je zus die de hele dag duckfaces op instagram zet, geen zak doet, maar bij wie alles komt aanwaaien ,haalt een 8, en krijgt 8 euro.
Precies waarom wij er niet aan mee doen.
pi_160591732
Wij deden wel aan rapportgeld. Maar dat was niet afhankelijk van de cijfers.
  vrijdag 11 maart 2016 @ 15:26:09 #19
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_160591846
Wij zijn de rapporten gaan vieren bij McD.
  Moderator vrijdag 11 maart 2016 @ 15:32:03 #20
5428 crew  miss_sly
pi_160592015
Wij hechten niet zoveel waarde aan dat rapport, en bovendien willen we niet alles vieren of belonen met geld of eten. Dus we hebben het rapport gelezen en klaar. Ze wilde het zelf ook lezen. Meer dan dat hebben we er niet mee gedaan, omdat een rapport niet meer is dan een periodieke vastlegging van wat je kind heeft geleerd.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_160592202
Ze krijgen bij ons geen rapport. Vroeger ging je daar inderdaad mee naar oma voor geld :P

Oudste krijgt 1 euro zakgeld per week. Dat was vorig jaar 50 cent.

Wij storten ook iedere maand geld op zijn spaarrekening maar dat weet hij niet.
ti amo più di ieri ma meno di domani
pi_160592607
Hier krijgen ze ook niet echt een rapport mee.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_160592847
Mijn dochter van 6 krijgt 50 cent per week, maar we vergeten het ook nog weleens. Van dat geld mag ze kopen wat ze wil, maar vooralsnog spaart ze vooral.

Geld voor rapporten e.d. doen we niet aan.

Ze krijgt het zakgeld zonder er iets voor te doen, wat ik aan de ene kant lastig vind, omdat ze dan dus 'gratis geld' krijgt, maar aan de andere kant vind ik dat bijvoorbeeld huishoudelijke klusjes (tafel dekken en zo) gedaan moeten worden zonder dat daar geld tegenover staat.
  Moderator vrijdag 11 maart 2016 @ 16:19:07 #24
5428 crew  miss_sly
pi_160593102
Ik heb er geen problemen mee dat ze van ons geld krijgt zonder er iets voor te doen. We gaan echter niet als onbeperkt sponsoren in de toekomst. Dus ze zal, zolang wij het kunnen betalen, altijd zakgeld en/of kleedgeld krijgen, maar als ze meer of duurder wil, zoekt ze er een bijbaan bij.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 11 maart 2016 @ 16:36:57 #25
413491 Vijzel
Lekker malen
pi_160593481
Ja, dat onbeperkt sponsoren is blijkbaar verplicht. :')
R&P / Gierige schoonouders
pi_160593531
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 16:19 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb er geen problemen mee dat ze van ons geld krijgt zonder er iets voor te doen. We gaan echter niet als onbeperkt sponsoren in de toekomst. Dus ze zal, zolang wij het kunnen betalen, altijd zakgeld en/of kleedgeld krijgen, maar als ze meer of duurder wil, zoekt ze er een bijbaan bij.
Ik denk voor de toekomst gewoon een vast bedrag per maand voor kleding (excl winterjas en goede schoenen), kadootjes, uitgaan, benzine...
Daarnaast gewoon schoolgeld en boeken betalen.

Willen ze meer te besteden hebben, dan gaan ze maar werken.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_160593685
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 16:39 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Ik denk voor de toekomst gewoon een vast bedrag per maand voor kleding (excl winterjas en goede schoenen), kadootjes, uitgaan, benzine...
Daarnaast gewoon schoolgeld en boeken betalen.

Willen ze meer te besteden hebben, dan gaan ze maar werken.
Benzine!?
pi_160601853
Onze kinderen zijn te jong voor zakgeld. Wel hebben ze beiden een spaarpot waar zewat kleingeld in mogen doen. Ook opa en oma sponseren die spaarpot regelmatig omdat muntjes ingooien zo leuk is.
Bij opa en oma staat ook een gezamelijk spaarpotje en die inhoud krijgen we om wat leuks voor ze te kopen in de vakantie.
Laatste x zat er 40 euro in een waren we het potje vergeten. Dus mocht van oma de zwaailamp voor de skelter van de jongens er voor gekocht worden
Verder is er een spaarrekening voor ze waar wij zelf maandelijks een bedrag op storten voor later om bijv studie, rijbewijs of huis ingericht etc van te betalen
pi_160601946
Vanaf welke leeftijd doe je zakgeld?
Make my day!
pi_160602099
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 16:47 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

Benzine!?
Vanaf een jaar of 16 ja?
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  Moderator vrijdag 11 maart 2016 @ 22:22:36 #31
5428 crew  miss_sly
pi_160602702
Over de benzine zou ik nog eens moeten denken, maar inderdaad, zo hadden wij het ook gedacht.

Overigens gaan we over een paar jaar wel over op zak/kleedgeld op een bankrekening overmaken. Contant geld is nu nog god om het echt mee te leren, en met je portemonneetje in je hand geklemd naar de speelgoedwinkel te wandelen, maar online en met pin betalen is natuurlijk veel meer van deze tijd.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_160613309
Hier ook allebei zakgeld op zaterdag. Zoon van 6 krijgt 60 cent, dochter van 7 krijgt 70 cent. Ze hoeven er niks voor te doen. Op een gegeven moment was ik het zat dat ze voor elke 10 cent naar de action wilden en heb ik ingevoerd dat ze eerst moeten sparen tot 10 euro en dan zijn ze vrij dat te besteden hoe ze willen.

Ze hebben nog geen hele vaste taken in het huishouden, maar helpen me wel mee als ik daarom vraag. Dat zijn klusjes als helpen de tuin te vegen, toetjes klaarzetten als ik vast de afwas doe, of even een boodschapje doen samen. De oudtste protesteerde laatst voor het eerst en die heb ik toen uitgelegd dat ik van haar verwacht dat ze af en toe helpt, dat dat erbij hoort.

Dat staat verder helemaal los van zakgeld. Ze mogen wel soms voor een euro ofzo de auto wassen ;-).

Voor rapport krijgen ze van mij niks. Inderdaad samen lezen en lekkere glunderen bij de dingen die goed gaan en of leuk omschreven zijn, en dat was het. Van opa en oma krijgen ze ieder 5 euro voor hun rapport. Die hebben dat netjes aan mij gevraagd, maar ik wil vooral dat ze in dat soort zaken hun eigen hart volgen en als ze graag wat geld voor een rapport willen geven, vind ik dat verder prima. Ik geniet met ze mee als ze dat krijgen.

Verder is er voor allebei een spaarrekening, geopend door mijn ouders bij hun geboorte met een mooi startbedrag. Daar stort ik geld op als er een extraatje is of wat over is, en dat groeit langzaamaan ook steeds meer uit tot een behoorlijk bedrag (in mijn ogen dan). Voor als ze 18 zijn. Misschien voor een rijbewijs? Dat zien we dan wel.
pi_160619292
Hier bij 5 jaar begonnen met 50 cent, alhoewel we het 9 van de 10 keer vergaten te geven ;)
Oudste van 9 jaar krijgt sinds vorige maand maandelijks 7,50 op zijn rekening gestort. Automatisch, zodat we het niet meer kunnen vergeten :) De pinpas heb ik nog, maar wel nu alles geactiveerd (pincode die hij zelf gekozen heeft) zodat hij daarmee kan gaan oefenen. Hij vindt het zonde om geld uit te geven en spaart graag voor iets 'groots'. Heeft ondertussen alweer 199,- op zijn rekening staan en 1,5 jaar geleden een tweedehands Ipad van zijn spaargeld kunnen kopen.
Jongste van 6 krijgt 1,- per week. Dat vergeten we nog wel regelmatig. Hij vraagt er zelf heel soms naar. Het gaat de spaarspot in en ook hij wil niet meteen iets uitgeven. Heeft pas een bestuurbare auto gekocht (zakgeld, verjaardagsgeld, rapportgeld).
pi_160620562
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 16:47 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

Benzine!?
Heb ik ook gehad, benzine geld ging op een brommertje naar school vanaf mijn 16de
pi_160623056
het is wel leuk om te lezen,maar dit zijn allemaal jonge kinderen, die van mij zijn 16 en 15 jaar, en krijgen allebei 5 euro, zakgeld ,per week en
ik betaal voor allebei hun mobiele abbonement a 25 euro, dit ben ik gaan doen toen ze in de 2de zaten van het middelbaar.
Ik geef geen kleedgeld, jongen van 16 taalt daar niet naar, dochter wil het wel , en krijgt soms geld om kleren te kopen,en dan gaat ze het ook alleen kopen, en soms kopen we het samen, is maar net hoe het uit komt.
A’j mekaar geliek geft, bu’j rap oet e kuierd Als je niet in dicussie gaat, ben je snel uitgepraat
Aj gen kop hebt kuj ok niet uut het roam kiekn - als je geen hoofd hebt kun je ook niet uit het raam kijken
  zondag 13 maart 2016 @ 11:32:24 #36
11682 Moonah
Jolie femme
pi_160631595
Onze zoon heeft gewoon taakjes in huis. Hoort erbij. Tafel afruimen, zijn schooltas klaar- en leegmaken, boodschappen mee opruimen, vissen verschonen, en knuffelen, heel veel knuffelen. O+
Los daarvan krijgt hij 1,50 zakgeld per week. Vrij te besteden. Geld inzetten als beloning ben ik niet voor. Sowieso houd ik niet van expliciete beloningen.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')