Ik heb geen toerenteller, en ik schakel eigenlijk relatief laat volgens mij (Ik schakel niet volgens het nieuwe rijden, want dan word er verwacht dat je met 60 in z`n 5 zit... Wat ik zéker niet toepasquote:Op vrijdag 5 februari 2016 18:15 schreef tailfox het volgende:
Kijk naar je toerenteller.
Bij 2000 of 2500 of 3000 overschakelen.
Benzinequote:Op vrijdag 5 februari 2016 18:18 schreef Leipo666 het volgende:
Diesel of benzine?
Bij benzine: bougies al eens vervangen?
dan moet je schakelen met geluid.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 18:17 schreef Braddie het volgende:
[..]
Ik heb geen toerenteller, en ik schakel eigenlijk relatief laat volgens mij (Ik schakel niet volgens het nieuwe rijden, want dan word er verwacht dat je met 60 in z`n 5 zit... Wat ik zéker niet toepas)
bij 6?! Wil je je krukaslager naar de kloten helpen?quote:Op vrijdag 5 februari 2016 18:24 schreef tailfox het volgende:
[..]
dan moet je schakelen met geluid.
Zo reed ik in mijn les wagen
Want van 1 naar 2 is ongeveer bij 6 km.
Van 2 naar 3 bij 35.
3 naar 4 bij 65
4 naar 5 vanaf 80
met een 1.2L bij 25 in zn 2?quote:Op vrijdag 5 februari 2016 18:32 schreef Braddie het volgende:
[..]
bij 6?! Wil je je krukaslager naar de kloten helpen?![]()
Ik schakel bij 25 naar z`n 2, bij 40-50 naar z`n 3, bij 60-70 naar z`n 4 en bij 80-100 naar z`n 5. Rij in een 1,2 benzine he. Niet in een dieseltje.
Het begon afgelopen Vrijdag. Had de auto stilgezet bij het bedrijf waar ik een dagje proefdraaide. En bij de 2e rit begon de auto het opeens te doenquote:Op vrijdag 5 februari 2016 18:37 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Doet hij dit pas sinds kort of al sinds je die auto hebt?
In dat laatste geval ben ik ook geneigd om jou techniek de schuld te geven. Nog even een paar jaartjes door rijden
Maar als die het eerder wel veel soepeler heeft gedaan is dat wat onwaarschijnlijker...
Van 1 > 2 bij 25 kan toch prima?quote:Op vrijdag 5 februari 2016 18:38 schreef dopfles1 het volgende:
[..]
met een 1.2L bij 25 in zn 2?
geen wonder dat dat ding kut begint te doen..
Waarom denk je dat? Omdat de auto wél schokt maar de motorsteunen en baksteun nog goed zijn?quote:Op vrijdag 5 februari 2016 18:33 schreef Joran-Joran het volgende:
Bougies en/of bobine is het meest waarschijnlijk.
Volgens mij vind de motor dat niet zo lekker als ie koud is... Ben zelf geen expert maar je moet hem volgens mij flink in de toeren hebben als je met een 1.2 L bij 25 overschakelt naar z'n 2.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 18:39 schreef Braddie het volgende:
[..]
Van 1 > 2 bij 25 kan toch prima?
Tussen de 15 en 25 schakel ik altijd van 1 > 2 Niks mis mee.
Ik voel echt wel aan bij dat autootje (Na 2 maanden rijden) Wat wel en niet kan.
Dat valt echt heel erg mee, ik schat dat je rond de 3000 toeren 25 rijd in z`n 1. (Maar bij een koude motor hou ik het áltijd netjes, wil geen motorschade)quote:Op vrijdag 5 februari 2016 18:42 schreef dopfles1 het volgende:
[..]
Volgens mij vind de motor dat niet zo lekker als ie koud is... Ben zelf geen expert maar je moet hem volgens mij flink in de toeren hebben als je met een 1.2 L bij 25 overschakelt naar z'n 2.
Ik voel de auto wel aan met wat wel/niet kan qua schakelen.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 18:48 schreef dopfles1 het volgende:
Echte mannen voelen de auto aan en schakelen goed op tijd en laat de motor niet onnodig toeren maken.
Vrouwen schakelen altijd veel te laat omdat ze de techniek in een auto niet snappen.
Als de motor warm is dan is het wat minder, maar dan is het er ook.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 18:49 schreef dopfles1 het volgende:
En dat schokken is tevens alleen bij koude start of continu/ook als de motor warm is?
je moet juist met een benzine van een tot 2500 toeren.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 18:44 schreef Braddie het volgende:
[..]
Dat valt echt heel erg mee, ik schat dat je rond de 3000 toeren 25 rijd in z`n 1. (Maar bij een koude motor hou ik het áltijd netjes, wil geen motorschade)
quote:Op vrijdag 5 februari 2016 18:50 schreef Braddie het volgende:
[..]
Ik voel de auto wel aan met wat wel/niet kan qua schakelen.
Hahahahaha. Na 400 lessen zijn rijbewijs, rijdt vier maanden, rijdt 2 auto's aan stront en meneer weet wel wat een auto aan kan...quote:Op vrijdag 5 februari 2016 18:32 schreef Braddie het volgende:
[..]
bij 6?! Wil je je krukaslager naar de kloten helpen?![]()
Ik heb inderdaad nog wel af en toe dat ik iets te snel de koppeling op laat komen.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 18:54 schreef Frozen-assassin het volgende:
Als je pa het niet merkt en jij wel, dan ligt het misschien aan jouw rijstijl? Rustiger gas intrappen of rustiger koppeling loslaten
Ik begrijp niks van deze zin.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 18:53 schreef tailfox het volgende:
[..]
je moet juist met een benzine van een tot 2500 toeren.
Schakel vanaf een is wat eerdee
Zou zomaar kunnen. Bobines/Bougies..quote:Op vrijdag 5 februari 2016 19:14 schreef loveli het volgende:
Het is een Renault, zal wel een electrisch probleem zijn.
Braddie voelt dat echt wel aan hoorquote:Op vrijdag 5 februari 2016 19:18 schreef Leandra het volgende:
Weet je vader wel dat je pas zo laat schakelt?
Of gaf hij je het advies wat later te schakelen omdat hij denkt dat je volgens het nieuwe rijden schakelt?
Ik vind je schakelpatroon echt absurd voor zo'n gebakje.
Wat is er absurd aanquote:Op vrijdag 5 februari 2016 19:18 schreef Leandra het volgende:
Weet je vader wel dat je pas zo laat schakelt?
Of gaf hij je het advies wat later te schakelen omdat hij denkt dat je volgens het nieuwe rijden schakelt?
Ik vind je schakelpatroon echt absurd voor zo'n gebakje.
Ik schat dat ik 3000 toeren maak bij 25 in z`n 1.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 19:24 schreef Leandra het volgende:
Ik zal morgen eens kijken hoeveel toeren mijn 2.0t maakt bij 25 km pu in z'n 1.
En FYI, die doet amper 2.500 toeren bij 120 in z'n 5.
Bij 15 naar z'n 2 is natuurlijk een heel ander verhaal dan bij 25 naar z'n 2.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 19:22 schreef Braddie het volgende:
[..]
Wat is er absurd aan
Van 1 naar 2 bij 15-25
Van 2 naar 3 bij 40-50.
Van 3 naar 4 bij 60-70.
Van 4 naar 5 bij 80-100
Autootje trekt het prima, maakt niet bijster veel toeren.
Als ik lager dan dit qua snelheden > versnellingen word het er écht niet beter op.
Toen ik de auto net maakte schakelde ik op de rijles methode, bij 10 naar z`n 2, bij 25 naar z`n 3, bij 40 naar z`n 4, 60 naar z`n 5. Geloof me, dat vind 'ie niet prettig..
Ik rij al 3 maanden rond in dit autootje (Sinds December) Dus denk wel dat ik aanvoel wat wel/niet kan toch?
Volgens mij vergis jij je enorm in de Twingo..quote:Op vrijdag 5 februari 2016 19:28 schreef Leandra het volgende:
[..]
Bij 15 naar z'n 2 is natuurlijk een heel ander verhaal dan bij 25 naar z'n 2.
Idem voor 40 naar z'n 3 vs 50 naar z'n 3.
Etc, etc, etc.
Met zo'n gebakje zou 15 naar z'n 2 en 40 naar z'n 3 ongeveer de bovengrens moeten zijn, niet de ondergrens.
Dan ben ik toch heel benieuwd waar je jouw schatting op baseert...quote:Op vrijdag 5 februari 2016 19:26 schreef Braddie het volgende:
[..]
Ik schat dat ik 3000 toeren maak bij 25 in z`n 1.
Bij 120 in z`n 5 zal ik 3000-3500 toeren draaien schat ik. Durf het niet precies te zeggen, heb geen toerenteller.
(Ik ga overigens bij een koude motor niet doortrekken tot 25 in z`n 1)
Volgens mij vergis jij je meer in mij dan ik in jouw auto.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 19:30 schreef Braddie het volgende:
[..]
Volgens mij vergis jij je enorm in de Twingo..
15 naar 2 de bovengrens? Als ik onder die 15 km kom dan word ik haast gesmeekt door de motor of ik alsjeblieft wil terugschakelen
Motorgeluid..quote:Op vrijdag 5 februari 2016 19:30 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dan ben ik toch heel benieuwd waar je jouw schatting op baseert...
Echte mannen rijden geen twingo.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 18:48 schreef dopfles1 het volgende:
Echte mannen voelen de auto aan en schakelen goed op tijd en laat de motor niet onnodig toeren maken.
Vrouwen schakelen altijd veel te laat omdat ze de techniek in een auto niet snappen.
Je kon beter een automaat kopen TS...
Zou kunnen.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 19:31 schreef Leandra het volgende:
[..]
Volgens mij vergis jij je meer in mij dan ik in jouw auto.
Wtf?quote:Op vrijdag 5 februari 2016 18:32 schreef Braddie het volgende:
[..]
bij 6?! Wil je je krukaslager naar de kloten helpen?![]()
Ik schakel bij 25 naar z`n 2, bij 40-50 naar z`n 3, bij 60-70 naar z`n 4 en bij 80-100 naar z`n 5. Rij in een 1,2 benzine he. Niet in een dieseltje.
Ik zit tussen de 15 en 25 in z`n 2.. Kan prima.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 19:37 schreef Sander166 het volgende:
[..]
Wtf?![]()
Mijn lesauto was de nieuwste Volkswagen Polo met een best wel krachtige motor en bij die auto moest je pas vanaf 20km/u naar z'n 2 schakelen, omdat hij anders zou afslaan. Maar die is een diesel en die heeft meer power bij lagere toeren. En jij schakelt bij 25 pas naar 2?![]()
Bij mijn eigen auto (Opel Corsa 1.4 Sport uit 1997) moet ik vanaf 10 al naar z'n 2 schakelen, vanaf 30 in z'n 3, vanaf 50 in z'n 4 en vanaf 70 in z'n 5. Op deze manier blijven m'n toeren altijd tussen de 2000 en 3000 en in de handleiding staat dat dit het beste toerental is om in te rijden.
Ik zou eerder opschakelen als ik jou was. Vooral bij oudere auto's is versnelling 1 puur om weg te rijden en als je een beetje rijdt kan je al naar versnelling 2.
Dit dus, je gaat toch niet op je teller kijken wanneer je moet schakelen.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 18:48 schreef dopfles1 het volgende:
Echte mannen voelen de auto aan en schakelen goed op tijd en laat de motor niet onnodig toeren maken.
Vrouwen schakelen altijd veel te laat omdat ze de techniek in een auto niet snappen.
Je kon beter een automaat kopen TS...
Ik heb een soortgelijke iets mijn Clio RS 172 uit 2000.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 18:12 schreef Braddie het volgende:
Sinds vorige week vrijdag heeft de auto het probleem dat 'ie vaker wel dan niet een keer schokt bij het gas geven en gas loslaten.
Nou lijkt het mij niet dat ik gek ben, maar ik voel toch echt duidelijk bij het gas geven of gas loslaten dat de auto een keer schokt, bij het gasgeven voel je het (Het voelt net alsof je de koppeling in een keer los laat) En bij het gas los laten ook, al is het dan wat minder aanwezig.
Dus als ik alle 4 vervang + bougies dan moet het in orde zijn?quote:Op vrijdag 5 februari 2016 19:56 schreef hoas het volgende:
Heeft deze penbobines?
Gezocht en ja dus, even uitlezen en de kapotte vervangen maar liever alle 4 incl bougies, kost je 150-200 euro en hij rijd weer als een nieuwe.
Die van mij blijft het doen.. Alleen met warme motor iets minder heftig.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 19:58 schreef sebaz het volgende:
[..]
Ik heb een soortgelijke iets mijn Clio RS 172 uit 2000.
Eigenlijk gebeurt het alleen af en toe als ie koud is.
Of ik trap de koppeling een keer in of ik geef een beetje gas bij.
Als ik de straat uit ben is het dan ook gelijk over. Dus als het een keer gebeurt dan maak ik me er niet zo druk om.
je kunt hem ook laten uitlezen om het zeker te weten, maar als het bij een warme motor minder wordt is het bijna zeker, er komt vocht in de bobines wat met een warme motor verdwijnt.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 19:59 schreef Braddie het volgende:
[..]
Dus als ik alle 4 vervang + bougies dan moet het in orde zijn?
(Ik heb echt geen idee hoe het verder allemaal in elkaar steekt zo`n motorblok)
Ah, weer wat geleerd.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 20:05 schreef hoas het volgende:
[..]
je kunt hem ook laten uitlezen om het zeker te weten, maar als het bij een warme motor minder wordt is het bijna zeker, er komt vocht in de bobines wat met een warme motor verdwijnt.
Doen alle Renaults. Serieus, zelfs een nieuwe Megane heeft een kantelend blok met wiebelende pook. Dat is normaal, of ieder geval typisch Renault.quote:
Die van mij is het pas sinds vorig weekend gaan doen anders..quote:Op vrijdag 5 februari 2016 20:41 schreef Fer het volgende:
[..]
Doen alle Renaults. Serieus, zelfs een nieuwe Megane heeft een kantelend blok met wiebelende pook. Dat is normaal, of ieder geval typisch Renault.
Noway in hell dat een 98'er Twingo 1.2 4 pen bobines heeftquote:Op vrijdag 5 februari 2016 19:56 schreef hoas het volgende:
Heeft deze penbobines?
Gezocht en ja dus, even uitlezen en de kapotte vervangen maar liever alle 4 incl bougies, kost je 150-200 euro en hij rijd weer als een nieuwe.
Gezien en je hebt 100% gelijk!quote:Op vrijdag 5 februari 2016 20:56 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Noway in hell dat een 98'er Twingo 1.2 4 pen bobines heeft
Motorsteun is niet gaar.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 20:57 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Is je motorsteun echt niet gaar? Zeer die aan d-riem zijde is lastig te zien.
Wat kost zo`n grap? Hij rijd niet vreselijk. Het is alleen vervelend met gas geven/gas los laten, dan voel je hem ff een keer schokken.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 20:58 schreef Fer het volgende:
Zo,n Twingo 1.2 heeft trouwens geen coil on plug, maar gewoon een bobine-module met 4 aansluitingen voor bougiekabels. Rotte bougiekabels rijden trouwens ook vreselijk bij lage toeren.
Kabels vallen wel mee. Pak gelijk de bougies mee.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 21:30 schreef Braddie het volgende:
[..]
Wat kost zo`n grap? Hij rijd niet vreselijk. Het is alleen vervelend met gas geven/gas los laten, dan voel je hem ff een keer schokken.
Dat sowieso.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 21:48 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Kabels vallen wel mee. Pak gelijk de bougies mee.
Tientjeswerk als je het online koopt en zelf plaatst. Gewoon kabel voor kabel, maar die bougies eruit draaien is best kut bij die stokbroden. Ze zitten meestal diep, achterkant van de motor en je hebt een dunne dop of pijp sleutel nodig.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 21:30 schreef Braddie het volgende:
[..]
Wat kost zo`n grap? Hij rijd niet vreselijk. Het is alleen vervelend met gas geven/gas los laten, dan voel je hem ff een keer schokken.
10+20+40. Dat is nog wel te over zien (Is alsnog wel 1/4e van mijn autoquote:Op vrijdag 5 februari 2016 21:50 schreef Fer het volgende:
[..]
Tientjeswerk als je het online koopt en zelf plaatst. Gewoon kabel voor kabel, maar die bougies eruit draaien is best kut bij die stokbroden. Ze zitten meestal diep, achterkant van de motor en je hebt een dunne dop of pijp sleutel nodig.
10+20+40 bij Mr Auto.
Nee, 2.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 22:12 schreef spiritusbus het volgende:
Bij 25 pas doorschakelen
Laat me raden, je pakt haakse bochten ook in de eerste versnelling?
Ik bij 30, als ik bij stoplichten sta, die meteen naar 80km gaan. Ecomotive diesel met een heeeeeeeeluh lange twee.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 22:12 schreef spiritusbus het volgende:
Bij 25 pas doorschakelen
Laat me raden, je pakt haakse bochten ook in de eerste versnelling?
net voor aangrijpings punt gas geven zodat dat tegelijkertijd is.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 01:32 schreef gewoonmeppen het volgende:
Je laat waarschijnlijk de koppeling te abrupt omhoog komen, en geeft dan net te laat gas en te veel.
Je moet je koppeling geleidelijk laten opkomen, terwijl je gelijktijdig een beetje gas geeft.
Ook weer niet overdrijven natuurlijk,maar dat kan het schokken verklaren, braadslee.
Het door jouw vader gegeven advies is zo gek nog niet. Ik schakel ook net een fractie later. Zeker met benzine komt dan de koppel op en kan je vloeiend doorschakelen. In mijn auto voel ik niet eens dat ik schakel, alleen dat versnelling even stopt. Sporadisch schakel ik te vroeg en dan schokt de auto ja.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 18:32 schreef Braddie het volgende:
[..]
bij 6?! Wil je je krukaslager naar de kloten helpen?![]()
Ik schakel bij 25 naar z`n 2, bij 40-50 naar z`n 3, bij 60-70 naar z`n 4 en bij 80-100 naar z`n 5. Rij in een 1,2 benzine he. Niet in een dieseltje.
Dat leren ze je ook.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 09:33 schreef Catch22- het volgende:
Ik heb echt in heel veel auto's gereden op alle brandstoffen van 45 tot 200pk+, maar de eerste versnelling is echt alleen voor rollen. Die gebruik je nooit om te rijden.
Ik ook, tot mijn Leon Ecomotive kreeg. Die ging raar doen als bij opschakelen naar 2, het toerental onder de 1000 kwam. Nu brul ik hem in 1 naar 3000 als een oude bus.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 09:33 schreef Catch22- het volgende:
Ik heb echt in heel veel auto's gereden op alle brandstoffen van 45 tot 200pk+, maar de eerste versnelling is echt alleen voor rollen. Die gebruik je nooit om te rijden.
*hok*quote:Op zaterdag 6 februari 2016 11:15 schreef Glijdt_licht het volgende:
Braddie ik denk eerder dat jouw hok zo'n 4000 rpm doet bij 120kmh..
Haalt dat "hok" de 140 wel?quote:Op zaterdag 6 februari 2016 11:22 schreef Braddie het volgende:
[..]
*hok*![]()
4000rpm bij 120?
Dan zou de toerenbegrenzer bij 135-140 toch al in moeten kicken? Of ben ik nou totaal onhandig aan rekenen?
Bij de Ka van m`n moeder gebruik ik de 1 altijd om te rollen, bij 10 naar z`n 2 is goed te doen. Seicento van m`n moeder, net zo.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 10:25 schreef Fer het volgende:
[..]
Ik ook, tot mijn Leon Ecomotive kreeg. Die ging raar doen als bij opschakelen naar 2, het toerental onder de 1000 kwam. Nu brul ik hem in 1 naar 3000 als een oude bus.
Zonder hele grote moeite.quote:
Wat een kut-vervoersmiddelen rijden jullie trouwens.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 11:24 schreef Braddie het volgende:
[..]
Bij de Ka van m`n moeder gebruik ik de 1 altijd om te rollen, bij 10 naar z`n 2 is goed te doen. Seicento van m`n moeder, net zo.
Ik moet bij deze toch echt niet onder de 15 naar z`n 2 schakelen (Nogmaals) Want dan heeft 'ie geen kracht én gaat 'ie vaker wel dan niet lopen bokken omdat het eigenlijk te langzaam is.
Iedere auto reageert er anders op. Maar bij mijn rijschool werd er geleerd dat van 1 naar 2 bij ongeveer 15 kilometer per uur "Normaal" Is
Sja, m`n moeder interesseert het echt geen reet (Die haalt op jaarbasis trouwens echt met heel veel moeite de 4000 kilometer) En mij interesseert het ook niet echt, wil gewoon een betrouwbaar autootje wat mij van A > B brengt, en dat heb ik nu.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 11:25 schreef hoas het volgende:
[..]
Wat een kut-vervoersmiddelen rijden jullie trouwens.
Die zal ergens tussen 6 en 6,5 k rpm liggen, gok ik. Bij de meeste kleine niet GTI hokken zo.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 11:22 schreef Braddie het volgende:
[..]
*hok*![]()
4000rpm bij 120?
Dan zou de toerenbegrenzer bij 135-140 toch al in moeten kicken? Of ben ik nou totaal onhandig aan rekenen?
Precies, daarom snap ik niet dat mensen mij hier nu zo op afrekenen, zoals ik schakel is gewoon *normaal* voor een klein blokje zonder turbo inderdaad.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 13:17 schreef ErkendFokker het volgende:
Ik schakel altijd
1->2 bij 10
2->3 bij 50
3->4 bij 80/90
4->5 bij 110
En dat is met een diesel nota bene.
Met een klein ongeblazen blok moet je echt wel wat later schakelen hoor.
@leandra:zo'n 1.2 zonder turbo heeft toch een heel andere manier van rijden dan een 2.0t. Die moet je echt wel wat later opschakelen.
quote:Op zaterdag 6 februari 2016 15:04 schreef reeybehn het volgende:
Kleine benzine motoren moeten juist toeren maken om enige kracht en koppel te hebben
Maar bijna nooit in de 1. Dat schokken is overigens wel te compenseren door goed te koppelenquote:Op zaterdag 6 februari 2016 15:04 schreef reeybehn het volgende:
Kleine benzine motoren moeten juist toeren maken om enige kracht en koppel te hebben
Waarom zou je in zijn 1 geen toeren moeten maken dan? Bij 25km/h draait ie echt nog geen 4000 toeren ofzo hoor.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 15:30 schreef Catch22- het volgende:
[..]
Maar bijna nooit in de 1. Dat schokken is overigens wel te compenseren door goed te koppelen
Maatje, bij een diesel ja.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 15:39 schreef tailfox het volgende:
1 is alleen om de auto weg te laten rijden.
Bij 25 schat ik misschien net 3000 toeren te draaien, valt echt heel erg mee.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 15:37 schreef Gilan het volgende:
[..]
Waarom zou je in zijn 1 geen toeren moeten maken dan? Bij 25km/h draait ie echt nog geen 4000 toeren ofzo hoor.
Ja zoiets, kan het niet echt vinden op internet maar schat dat het tussen de 2500-2750 komt ongeveer dat koppel.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 15:41 schreef Gilan het volgende:
En daarvoor wil je toch echt wat koppel tot je beschikking hebben lijkt me, bij zo'n blokje komt dat pas rond de 2500 toeren gok ik
Net alsof je dan ook geen kennis kan hebben over de techniek. Genoeg mensen die niks van de techniek weten en goed kunnen rijden.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 15:42 schreef Braddie het volgende:
[..]
Bij 25 schat ik misschien net 3000 toeren te draaien, valt echt heel erg mee.
Maar mensen hebben al het oordeel klaar
- Braddie heeft lang over z`n rijbewijs gedaan > Kan niet rijden > geen verstand van auto's
- Twingo is geen fatsoenlijke auto.
- Twingo is geen auto om toeren mee te maken.
- Braddie weet niks over zijn eigen auto.
Ik weet vrij weinig van de techniek van auto's af maar ik weet wél wat mijn auto wel/niet prettig vind (Mag ook wel na 2 maandenquote:Op zaterdag 6 februari 2016 16:04 schreef ErkendFokker het volgende:
[..]
Net alsof je dan ook geen kennis kan hebben over de techniek. Genoeg mensen die niks van de techniek weten en goed kunnen rijden.
Andersom net zo.
Ik weet niet hoeveel kilometers je hebt gereden, maar na 2 maanden ben je nog niet een met je auto. Dan heb je hem net leren kennen. Precies aanvoelen wat je kan en niet kan en de wagen perfect aanvoelen duurt minstens een half jaar afhankelijk van hoeveel je rijdt.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 16:05 schreef Braddie het volgende:
[..]
Ik weet vrij weinig van de techniek van auto's af maar ik weet wél wat mijn auto wel/niet prettig vind (Mag ook wel na 2 maanden![]()
Rijden kan ik na een half jaar en +- 10,000km nog steeds nog. Ik rij echt als een natte krant, maar ben niet te beroerd om dat toe te geven.
Kom op zeg, dat weet ik al na 3x schakelen.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 17:52 schreef Alt-tab het volgende:
[..]
Ik weet niet hoeveel kilometers je hebt gereden, maar na 2 maanden ben je nog niet een met je auto. Dan heb je hem net leren kennen. Precies aanvoelen wat je kan en niet kan en de wagen perfect aanvoelen duurt minstens een half jaar afhankelijk van hoeveel je rijdt.
Voor wat betreft schakelen. Moest veel rijden vandaag en heb de snelheid bij schakelen in de gaten gehouden.
Het viel me op dat er geen 'gemiddelde' is. De ene keer rij ik 80 in zijn 3 en 120 tot zijn 4. De andere keer schakel ik bij 80 naar zijn 4 of bij 15 naar zijn 2 als ik bij een kruispunt direct moet afslaan.
Mijn conclusie is dat het per auto verschilt en je moet doen wat 'goed voelt' voor de auto.
Uiteraard wel goed onderhouden.
Een half jaarquote:Op zaterdag 6 februari 2016 17:52 schreef Alt-tab het volgende:
[..]
Ik weet niet hoeveel kilometers je hebt gereden, maar na 2 maanden ben je nog niet een met je auto. Dan heb je hem net leren kennen. Precies aanvoelen wat je kan en niet kan en de wagen perfect aanvoelen duurt minstens een half jaar afhankelijk van hoeveel je rijdt.
Mijn conclusie is dat het per auto verschilt en je moet doen wat 'goed voelt' voor de auto.
Uiteraard wel goed onderhouden.
Dat mag je best denken. Echter heb je binnen "een paar 100km" nog niet in allerlei verschillende omstandigheden gereden qua weer en locaties. Denk aan sneeuw, mist, harde stormen, maar ook bergen of slechte wegen.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 18:14 schreef Braddie het volgende:
[..]
Een half jaar
Ik heb met deze auto nu bijna 4000 kilometer gereden, lijkt me wel "voldoende" Je weet echt wel na een paar 100 km wat een auto wel/niet kan.
Tuurlijk verschilt het per auto, maar het onderlinge verschil is echt niet dusdanig groot dat je weken moet wennen___!
Goed onderhouden word 'ie zeer zeker!
Eigen ervaring. Je probleem klinkt bekend, heb dit ook ooit gehad (alhoewel mijn motor ook niet lekker stationair liep toen). Dat waren de 4 bougies + bobine. Kostte me ¤ 130 ofzo inclusief arbeidskosten.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 18:40 schreef Braddie het volgende:
[..]
Waarom denk je dat? Omdat de auto wél schokt maar de motorsteunen en baksteun nog goed zijn?
Nee tuurlijk op zo`n manier niet neequote:Op zaterdag 6 februari 2016 21:22 schreef Alt-tab het volgende:
[..]
Dat mag je best denken. Echter heb je binnen "een paar 100km" nog niet in allerlei verschillende omstandigheden gereden qua weer en locaties. Denk aan sneeuw, mist, harde stormen, maar ook bergen of slechte wegen.
Vandaar dat ik het gemiddelde van een half jaar stel. Iedereen die claimt bovenstaande na 3 keer schakelen of een paar 100 km te beheersen houdt er een soepelere definitie van "je auto kennen" op na dan ik.
Nee, binnen 2 keer opschakelen en weer afremmen.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 21:56 schreef Braddie het volgende:
[..]
Nee tuurlijk op zo`n manier niet nee
Maar je voelt qua schakelen wel aan wat een auto prettig vind en wat niet binnen een paar 100 km
Niets aan toe te voegen.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 22:03 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Nee, binnen 2 keer opschakelen en weer afremmen.
Rijden leer je de eerstkomende 10 - 15 jaar. En autogevoel/voertuigbeheersing is iets wat je hébt, of wat sommigen domweg nooit krijgen.
quote:Op zaterdag 6 februari 2016 11:25 schreef Braddie het volgende:
Zonder hele grote moeite.
Ik rij vaak s'nachts als de snelweg leeg is 130-140 op de linkerbaan, en ik heb hem ooit eens op 162 gekregen (Toen was ie nog een beetje aan het trekken maar durfde ik niet harder)
quote:Bestuurders zijn verplicht zoveel mogelijk rechts te houden.
Als het 3 uur s'nachts is dan is de snelweg zo goed als verlaten, dan kan ik best een paar minuten links hangen met 140, geen haan die er naar kraait.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 22:59 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
[..]![]()
RVV 1990, artikel 3, lid 1.
Maar waarom zou je links gaan rijden op een lege snelweg?quote:Op zaterdag 6 februari 2016 23:08 schreef Braddie het volgende:
[..]
Als het 3 uur s'nachts is dan is de snelweg zo goed als verlaten, dan kan ik best een paar minuten links hangen met 140, geen haan die er naar kraait.
(Uiteraard wel flitsmeister aan, want je weet het maar nooit)
Omdat ik dan gewoon lekker met 130-140 kan doorkarren.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 23:14 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar waarom zou je links gaan rijden op een lege snelweg?
Je steelt mijn tekstquote:Op zaterdag 6 februari 2016 23:14 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar waarom zou je links gaan rijden op een lege snelweg?
Wat is er nou precies zo eng aan die rechterbaan ?quote:Op zaterdag 6 februari 2016 23:08 schreef Braddie het volgende:
Als het 3 uur s'nachts is dan is de snelweg zo goed als verlaten, dan kan ik best een paar minuten links hangen met 140, geen haan die er naar kraait.
(Uiteraard wel flitsmeister aan, want je weet het maar nooit)
Er is niks engs aanquote:Op zaterdag 6 februari 2016 23:17 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
Wat is er nou precies zo eng aan die rechterbaan ?
Het is niet bepaald zo dat daar nog allemaal niet-ontplofte explosieven uit de tweede wereldoorlog liggen of iets dergelijks.
En bedankt.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 23:16 schreef Braddie het volgende:
Omdat ik dan gewoon lekker met 130-140 kan doorkarren.
Kan rechts ook wel. Maar ik vind het prettiger om met hogere snelheden links te rijden.
Lege snelweg of niet. Is een gevoelskwestie denk ik.
En hóe precies ben je ook alweer aan het inhalen op een lege snelwegquote:Op zaterdag 6 februari 2016 23:20 schreef Braddie het volgende:
Er is niks engs aan
Maar het is meer dat mij bij rijlessen is aangeleerd om bij inhalen en dus zeg maar Vmax +5-10 Links te gaan rijden voor de doorstroming. Dus ik rij automatisch links als ik het gas wat dieper in trap lege snelweg of niet
quote:Op zaterdag 6 februari 2016 23:24 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
En hóe precies ben je ook alweer aan het inhalen op een lege snelweg
Ik heb zelf nog niet zo lang m'n rijbewijs, dus misschien dat ik van een ruimschoots ervaren chauffeur als jij wat wijze lessen kan leren.
Het schakelen zelf heb je binnen 5 a 10 minuten volledig door. Ik had het enkel over het volledig kennen van jouw auto. Schakelen is daar een klein onderdeel van, wat ook nog het meest eenvoudigst is.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 21:56 schreef Braddie het volgende:
[..]
Nee tuurlijk op zo`n manier niet nee
Maar je voelt qua schakelen wel aan wat een auto prettig vind en wat niet binnen een paar 100 km
Denk inderdaad ook dat het dat is, m`n vader zei het namelijk zelf al dat hij er geen last van hadquote:Op zaterdag 6 februari 2016 23:32 schreef dick_laurent het volgende:
Ik denk dat je je vooral gewoon te druk maakt. Is een beginnerskwaal, ik had het namelijk ook.
Bij elk schokje, piepje haperingetje zat ik toen ik net t rijbewijs had ook meteen van...oei, ohjee...wat is dat? Moet ik nu naar de garage hiervoor?
Als ik het zo hoor lijkt het me dat er niks aan de hand is en dat het gewoon puur hypochondrie van jou is, icm waarschijnlijk de koppeling niet voorzichtig genoeg laten opkomen.
Mijn auto schokt/bokt ook wel eens als ik iets te lomp aan het rijden ben en daar maak ik me vervolgens ook echt geen zorgen over.
Mijn advies, gewoon lekker rijden en niet steeds een onnodig topic aanmaken voor elk piepje dat je Twingo maakt
Je hebt nu al 2,5 pagina met advies ontvangen, hoe lang wil je nog doorgaan? Laat dat wagentje van je gewoon even doorlichten bij de garage, kan dit topic dicht.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 23:25 schreef Braddie het volgende:
Zullen we nu wééééér on topic gaan. Iets met een Twingo met schokken bij gas geven / gas loslaten.
Schattig hè...quote:
Weet je eigenlijk wel wat DAT kost? Daar koop je 2 Twingo's voor.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 23:33 schreef Braddie het volgende:
[..]
Denk inderdaad ook dat het dat is, m`n vader zei het namelijk zelf al dat hij er geen last van had
Ik blijf er sowieso lekker in scheuren, bij 170k ga ik de distributieriem laten vervangen.
De onderdelen vallen mee, het uurloon is altijd vrij hoog. Daarom ben ik blij met een vader die monteur isquote:Op zondag 7 februari 2016 09:30 schreef hoas het volgende:
[..]
Weet je eigenlijk wel wat DAT kost? Daar koop je 2 Twingo's voor.
Zie hier waarom verzekeringsmaatschappijen niet zo staan te springen om beginnend bestuurders te verzekeren.quote:Op zondag 7 februari 2016 11:29 schreef Braddie het volgende:
130-140 zijn voor mij in de Twingo "Hogere snelheden" Het karretje haalt 150-160 ook nog wel, maar bij 130-140 is het nog redelijk lekker rijden, daar boven niet meer dus dat rij ik dan ook sporadisch.
Nou heb ik echt wel harder gereden (175 in een Ford Escort) En die kon ik in z`n 3 wel doortrekken tot de 135
Die Twingo houd bij 115 op in z`n 3.
Want op een lege snelweg even testen wat de auto kan is meteen onder de noemer "Ongelofelijk stomme mongool" ?quote:Op zondag 7 februari 2016 11:45 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Zie hier waarom verzekeringsmaatschappijen niet zo staan te springen om beginnend bestuurders te verzekeren.
Je zit zelf all over the place te vertellen dat je beginnend bestuurder bent en dat je skills beroerd zijn, en 5 tellen later post je dit soort verhalen.. zit je nou te trollen of ben je gewoon een ongelofelijk stomme mongool?
Mischien een extra doosje bougievonkjes bestellen?quote:Op zondag 7 februari 2016 12:02 schreef Fer het volgende:
Ik denk troll EN stomme mongool, of ieder geval een tweede Laurens, nu met een dikke Renault. Maar ontopic, denk eerder bougiekabels, dan die andere twee.
Ik neem aan dat je op de hoogte bent van de regels omtrent beginnend bestuurders en hard rijden? de snelheden die jij noemt zijn voor iemand die al 40 jaar zijn rijbewijs heeft reden om zijn'haar pasje aan de Officier te doen toekomen, maar bij jou is het allemaal wel OK, want jij doet aan zelfreflectie en durft zomaar toe te geven dat je rijdt als een 'natte krant'. Duhhuh, want je weet net hoe alle knoppies in je auto werken.quote:Op zondag 7 februari 2016 11:49 schreef Braddie het volgende:
[..]
Want op een lege snelweg even testen wat de auto kan is meteen onder de noemer "Ongelofelijk stomme mongool" ?
Ik rij 99/100x gewoon keurig (Ben nog niet op Dashcam filmpjes gesignaleerd en heb 1 boete gehad voor de hard rijden omdat ik dacht dat het een 80 weg was wat niet zo bleek te zijn achteraf)
M`n skills ZIJN ook beroerd, maar op een lege snelweg ... om een uur of 2-3 s'nachts, kan je bést op een recht stuk je gas even intrappen.
Net alsof er hier niemand anders is die harder rijd dan de vmax.
(En daarbij komt nog dat ik waarschijnlijk wél als een van de weinige durf toe te geven wat mijn fouten zijn, en dat ik rij als een natte krant. Veel bestuurders (Beginnend) Missen dat beetje zelfreflectie)
Ah, de mod-kaart is weer onder het kleed vandaan, ga toch weg man.quote:Op zondag 7 februari 2016 12:08 schreef ErkendFokker het volgende:
Wat een stelletje zeikerds zijn jullie toch ook.
Bovendien verwacht je van een mod wel dat hij zich niet als een troll gedraagt
Want in mijn eigen auto mag ik niet 10-20km boven de Vmax rijden zoals 99% van de bestuurders dat doen?quote:Op zondag 7 februari 2016 12:08 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je op de hoogte bent van de regels omtrent beginnend bestuurders en hard rijden? de snelheden die jij noemt zijn voor iemand die al 40 jaar zijn rijbewijs heeft reden om zijn'haar pasje aan de Officier te doen toekomen, maar bij jou is het allemaal wel OK, want jij doet aan zelfreflectie en durft zomaar toe te geven dat je rijdt als een 'natte krant'. Duhhuh, want je weet net hoe alle knoppies in je auto werken.
Je bent een gevaarlijke idioot kakelverse bestuurder die gewoon (nog) niet kan rijden, maar wel effe probeert hoe hard een auto kan. Waarschijnlijk ook nog een auto die niet eens jouw eigendom is. Maar jij bent niet dom, nee hoor, en verzekeringsmaatschappijen schatten dat allemaal verkeerd in, want die honderdduizenden anderen die hun- en andermans eigendommen in het verleden naar de kleaute hebben geholpen op hun kosten konden allemaal nóg slechter rijden als jij... zoiets?
Dude, haal je kop uit je kont en ga normaal doen. Wees een beginnend bestuurder, gedraag je daar naar,wees nederig en onopvallend, en probeer te leren, en dingen van anderen aan te nemen in plaats van de weetal uit te hangen.
Eens, na 21 jaar schadevrij heb ik niet eens de behoefte om de top van mijn auto te halen(die ergens rond de 230km ligt) zou niet weten waarom.quote:Op zondag 7 februari 2016 12:08 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je op de hoogte bent van de regels omtrent beginnend bestuurders en hard rijden? de snelheden die jij noemt zijn voor iemand die al 40 jaar zijn rijbewijs heeft reden om zijn'haar pasje aan de Officier te doen toekomen, maar bij jou is het allemaal wel OK, want jij doet aan zelfreflectie en durft zomaar toe te geven dat je rijdt als een 'natte krant'. Duhhuh, want je weet net hoe alle knoppies in je auto werken.
Je bent een gevaarlijke idioot kakelverse bestuurder die gewoon (nog) niet kan rijden, maar wel effe probeert hoe hard een auto kan. Waarschijnlijk ook nog een auto die niet eens jouw eigendom is. Maar jij bent niet dom, nee hoor, en verzekeringsmaatschappijen schatten dat allemaal verkeerd in, want die honderdduizenden anderen die hun- en andermans eigendommen in het verleden naar de kleaute hebben geholpen op hun kosten konden allemaal nóg slechter rijden als jij... zoiets?
Dude, haal je kop uit je kont en ga normaal doen. Wees een beginnend bestuurder, gedraag je daar naar,wees nederig en onopvallend, en probeer te leren, en dingen van anderen aan te nemen in plaats van de weetal uit te hangen.
Zegt iemand die ook zelf openlijk vertelt dat ie te beroerd is om z'n gordel om te doen...quote:Op zondag 7 februari 2016 11:45 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Zie hier waarom verzekeringsmaatschappijen niet zo staan te springen om beginnend bestuurders te verzekeren.
Succes, maar denk eraan het is maar een Twingoquote:Op zondag 7 februari 2016 12:11 schreef Braddie het volgende:
[..]
Want in mijn eigen auto mag ik niet 10-20km boven de Vmax rijden zoals 99% van de bestuurders dat doen?
Ik ben een beginnend bestuurder en ik hou me ook aan de regels. Maar IEDEREEN rijdt wel eens te hard. IK doe dat op een lege snelweg s'nachts. Ik zie ook gekken voorbij komen met 140-150 als ik keurig 120 rij rechts overdag.
Maar goed, deze discussie ga ik niet weer aan, ik rij zoals ik rij. 99% van de tijd keurig. Zolang er niks van mij opduikt qua beelden waarin anders doet vermoeden of zolang niemand van hier bij mij in de auto heeft gezeten en een oordeel kan vellen vind ik dit soort reacties ongegrond.
Iddquote:Op zondag 7 februari 2016 12:14 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Zegt iemand die ook zelf openlijk vertelt dat ie te beroerd is om z'n gordel om te doen...
Op een stukkie van een kilometer naar de Jumbo door een 30km zone.quote:Op zondag 7 februari 2016 12:14 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Zegt iemand die ook zelf openlijk vertelt dat ie te beroerd is om z'n gordel om te doen...
quote:Op zondag 7 februari 2016 12:20 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Op een stukkie van een kilometer naar de Jumbo door een 30km zone.
En ik rijd ook nog eens regelmatig te hard op de snelweg. Enne?
Ik weet niet hoe dit gaat. Hij zegt dat jij niet iets harder mag rijden op de snelweg, en dat de verzekering daarom niet van jonge bestuurders houdt.quote:Op zondag 7 februari 2016 12:24 schreef Braddie het volgende:
Dat het dan een beetje vreemd is om mij daar opeens zo op af te blaffen en de moraalridder te spelen.
Jij ging toch weer?quote:Op zondag 7 februari 2016 12:24 schreef Braddie het volgende:
Dat het dan een beetje vreemd is om mij daar opeens zo op af te blaffen en de moraalridder te spelen.
(Je vergeet voor korte stukjes van "Een Kilometer naar de jumbo" )quote:Op zondag 7 februari 2016 12:28 schreef ErkendFokker het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe dit gaat. Hij zegt dat jij niet iets harder mag rijden op de snelweg, en dat de verzekering daarom niet van jonge bestuurders houdt.
Dat hij zelf ook te hard rijdt doet daar verder niet aan af, want hij rijdt al heel lang. En hij hoeft daarom ook geen gordel om. Alleen als het donker is of als het regent.
Zal de verzekering het ook wel mee eens zijn.
Maargoed, ik bemoei niet.
KAK. Het is nog dezelfde kleur ookquote:Op zondag 7 februari 2016 12:32 schreef Mr.Ping het volgende:
Blijvend die wimpers goed zitten als je hard rijdt?
[ afbeelding ]
Doe nou niet zo eigenwijs die auto schokt niet voor niets alleen met jou erinquote:Op vrijdag 5 februari 2016 19:22 schreef Braddie het volgende:
[..]
Wat is er absurd aan
Van 1 naar 2 bij 15-25
Van 2 naar 3 bij 40-50.
Van 3 naar 4 bij 60-70.
Van 4 naar 5 bij 80-100
Autootje trekt het prima, maakt niet bijster veel toeren.
Als ik lager dan dit qua snelheden > versnellingen word het er écht niet beter op.
Toen ik de auto net maakte schakelde ik op de rijles methode, bij 10 naar z`n 2, bij 25 naar z`n 3, bij 40 naar z`n 4, 60 naar z`n 5. Geloof me, dat vind 'ie niet prettig..
Ik rij al 3 maanden rond in dit autootje (Sinds December) Dus denk wel dat ik aanvoel wat wel/niet kan toch?
En zie hier de reden waarom je niet 's nachts met 130-140 op de linkerbaan moet gaan zitten op een lege snelweg... dan rijden diezelfde figuren namelijk 150-160, links.quote:Op zondag 7 februari 2016 12:11 schreef Braddie het volgende:
Ik zie ook gekken voorbij komen met 140-150 als ik keurig 120 rij rechts overdag.
Daarom moet je op fucking FOK forum gaan vragen aan mensen die niet eens je auto kunnen bekijken, wat er mee aan de hand is. Kom op zeg braddiequote:Op zondag 7 februari 2016 11:16 schreef Braddie het volgende:
[..]
De onderdelen vallen mee, het uurloon is altijd vrij hoog. Daarom ben ik blij met een vader die monteur is
Echt, je zal ervan verbaasd staan hoeveel mensen er 's nachts onnodig links hangen, bij voorkeur met 100 waar je 130 mag. Paar 100 meter erachter is het een keer een seintje grootlicht, 100 meter erachter nog eens en als ze dan links blijven slapen schuif ik niet eens op naar links. Soms seinen ze dan terug als ik ze voorbij ben, maar blijven ze wel lekker op links hangen.quote:Op zondag 7 februari 2016 13:07 schreef Leandra het volgende:
[..]
En zie hier de reden waarom je niet 's nachts met 130-140 op de linkerbaan moet gaan zitten op een lege snelweg... dan rijden diezelfde figuren namelijk 150-160, links.
Echt, je hebt met 130-140 op een lege snelweg niets op de linkerbaan te zoeken.
Je werkt er zelf ook net zo hard aan meequote:Op zondag 7 februari 2016 11:58 schreef Braddie het volgende:
Maar dit topic word nu (Getuigen SoundDragon zijn "Stomme mongool" Opmerking) Een groot off topic eh, topic. Dus dit topic kan gesloten worden, heb genoeg tips gehad.
Eerst maar even kijken bij mijn eigen koppelingstechniek en daarna verder kijken (Bobines/bougies)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |