Dat vind ik niet. Het feit dat veel mensen mystieke/spirituele ervaringen hebben vind ik een reden tot nadenken.quote:Op woensdag 13 januari 2016 16:54 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Je kunt er uiteindelijk helemaal niets mee.
Daar ben ik het mee eens.quote:Op woensdag 13 januari 2016 16:54 schreef Fir3fly het volgende:
Wetenschap is, in mijn ogen, uiteindelijk een zo objectief mogelijk communicatiemiddel om die subjectieve ervaringen om te zetten in objectieve feitelijkheden. Noem het een vertaalslag om een subjectieve ervaring van het ene bewustzijn zodanig te vertalen dat een ander bewustzijn het kan gebruiken. Dus wat wetenschap probeert is juist die subjectiviteit zoveel mogelijk te omzeilen.
De rede voor mijn mening is waarneming. Je kunt niet kiezen om als autist of persoon met het syndroom van down geboren te worden, terwijl dat toch een behoorlijke impact op je gedrag heeft.quote:Op woensdag 13 januari 2016 16:24 schreef Discombobulate het volgende:
Herman Philipse ziet hier een leuke paradox in. Namelijk, als mijn programmering de redengeving van mijn gedrag overbodig
dat waar je naar kijkt kan niet vertellen wat het isquote:De rede voor mijn mening is waarneming. Je kunt niet kiezen om autist of persoon met het syndroom van down geboren te worden, terwijl dat toch een behoorlijke impact op je gedrag heeft.
En dus? Klinkt leuk maar het is een volledig leeg statement.quote:Op woensdag 13 januari 2016 16:57 schreef tybo het volgende:
[..]
maar de mensheid is niet objectief. Mensen hebben emoties dat is wat ons menselijk maakt.
En dat maakt het dus mogelijk het te communiceren. Dat is precies mijn punt.quote:Haal het subjectieve weg en je haalt het menselijke er uit.
Waarover? Dat mensen die ervaringen hebben? Dat lijkt me evident. En ja je kunt ook zelf er voor kiezen zulke ervaringen te hebben. Je zou er zelfs wetenschappelijk onderzoek (!) naar kunnen doen.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:00 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dat vind ik niet. Het feit dat veel mensen mystieke/spirituele ervaringen hebben vind ik een reden tot nadenken.
Dat lijkt me sterk, maar vooruit.quote:Daar ben ik het mee eens.
het is alleen maar een verstand dat communiceert met een verstand.quote:En dat maakt het dus mogelijk het te communiceren.
Nee, dat hun spirituele ervaring misschien een indicatie is van een objectieve waarheid. Een kleine kans misschien, maar niet iets wat je moet afdoen als onzin naar mijn mening.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:05 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Waarover? Dat mensen die ervaringen hebben?
Graag zelfs.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:05 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
W. En ja je kunt ook zelf er voor kiezen zulke ervaringen te hebben. Je zou er zelfs wetenschappelijk onderzoek (!) naar kunnen doen.
.
Het hele leven bestaat uit verhalen over alles en nog wat.quote:En dus blijft het bij het model: gedrag is het resultaat van een berekening tussen externe en interne prikkels.
Nee, je zei dat de rede voor iemands gedrag zijn programmering is. De oorzaak van iemands autisme is bijvoorbeeld een achterliggende hersenaandoening of whatever. De redenen die hij aan zijn gedrag geeft kunnen zijn dat hij niet zo goed is in het communiceren van mensen.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:03 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
De rede voor mijn mening is waarneming. Je kunt niet kiezen om als autist of persoon met het syndroom van down geboren te worden, terwijl dat toch een behoorlijke impact op je gedrag heeft.
Dat gebeurt ook. Laatst nog een boekje over gelezen: Rational Mysticism.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:05 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Waarover? Dat mensen die ervaringen hebben? Dat lijkt me evident. En ja je kunt ook zelf er voor kiezen zulke ervaringen te hebben. Je zou er zelfs wetenschappelijk onderzoek (!) naar kunnen doen
Alles zit in je hoofd, per definitie. Voor jou is er niks anders dan je brein.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:35 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat gebeurt ook. Laatst nog een boekje over gelezen: Rational Mysticism.
De conclusie: waarschijnlijk zit mysticisme gewoon in je hoofd.
Per definitie niks.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:40 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Alles zit in je hoofd, per definitie. Voor jou is er niks anders dan je brein.
Maar wat zegt dat over de werkelijkheid?
Ik heb harder getript dan menig burger anders. Meer dan 10 LSD zegeltjes tegelijk is mijn grootste wapenfeitquote:Op woensdag 13 januari 2016 17:41 schreef Villas__Rubin het volgende:
Ik heb altijd zo het idee dat de filosofen hier van die kloothommeltjes zijn die nooit zelf iets geprobeerd hebben, maar alleen maar de hele dag in hun hoofd zitten, en van daaruit denken heel het bestaan te kunnen verklaren.
Als een schilderij zonder de kleuren.
Je weet in ieder geval dat je bestaat. En je pikt ook prikkels op van buiten je brein, ook al worden die wel in je hoofd geļnterpreteerd. Het zou ook kunnen dat alles intern gebeurt, maar dat geloof ik voor het gemak nietquote:Op woensdag 13 januari 2016 17:45 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Als alles in mijn hoofd zit, kan ik niets weten van de werkelijkheid.
De ervaring inderdaad niet. Conclusies die men daar aan verbindt wel.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:09 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, dat hun spirituele ervaring misschien een indicatie is van een objectieve waarheid. Een kleine kans misschien, maar niet iets wat je moet afdoen als onzin naar mijn mening.
Dat gebeurt dan ook. Maak je daar maar geen zorgen over.quote:Graag zelfs.
Ja, al zouden we nog een boom op kunnen zetten over wat 'ik' en 'bestaan' betekenen.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:47 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Je weet in ieder geval dat je bestaat.
Ja, daar gaat het al fout. Het is net zo goed mogelijk dat we geen prikkels opvangen van buiten ons brein, dat alles één grote hallucinatie is.quote:En je pikt ook prikkels op van buiten je brein, ook al worden die wel in je hoofd geļnterpreteerd. Het zou ook kunnen dat alles intern gebeurt, maar dat geloof ik voor het gemak niet
Ik bedoel niet meteen drugsquote:Op woensdag 13 januari 2016 17:43 schreef Libertarisch het volgende:
Ik heb harder getript dan menig burger anders. Meer dan 10 LSD zegeltjes tegelijk is mijn grootste wapenfeit
Dat je dat nog weet. Maar je zit er naast. Er was kritiek op de manier waarop dat werd gepresenteerd, alsof meditatie voor iedereen een instrument is. Dat is natuurlijk niet waar.quote:Op woensdag 13 januari 2016 18:20 schreef Villas__Rubin het volgende:
[..]
Ik zal ook nooit vergeten dat ik hier ooit iets las over meditatie. De anti-zweefteverij had er een bek zo groot over. Totdat iemand (haushofer dacht ik) iets zei als: misschien moet je de ervaring eens opzoeken ipv alleen maar geleuter erover . En de aap kwam uit de mauw hoor: mensen hadden idd totaal geen ervaring, of één keertje geprobeerd of zo... allemaal onzin, en 'geen zin in'.Typisch voor de westerse blanke intellectualist... waar een veel te hoge status aan wordt toegekend m.i.
Ik vrees dat ik ook zo'n typisch blanke intellectualist ben, die nooit mediteert, nooit drugs heeft gebruikt en geen spirituele paden volgt, maar ik kom toch tot heel andere conlusies dan de anti-zweefteverij ;-)quote:Op woensdag 13 januari 2016 18:20 schreef Villas__Rubin het volgende:
[..]
Ik bedoel niet meteen drugs
Maar volgens mij lezen hier een hoop mensen vooral heel veel over dingen, denken na over dingen, beoordelen alles met het hoofd en het denken, zonder echt de dingen hoogstpersoonlijk eens te beleven, te doorvoelen, ervaren. Zoals meditatie of zo. Of eens een tijdje een bepaald pad volgen, weet ik het. In ieder geval de innerlijke ervaring zoeken ipv het nadenken over... dat zijn heel andere dingen. Westerlingen, en dan vooral met name de wetenschappers, hebben de neiging alles buiten zichzelf te plaatsen, in hokjes te stoppen etc. en hebben totaal de neiging niet de geestesinhoud, of het subjectieve te onderzoeken, of belang aan te hechten. Er bestaat niets anders dan de wereld buiten je zeg maar, wat je ogen zien. Ik vind het iets lafs hebben ook.
Het is altijd 'er is geen bewijs, dus...' (extern weer dus) en bla bla bla. Het gesprek hier gaat nu over de ziel. Laat dat aan mystici over zou ik zeggen. Het rationele geleuter over het betreffende onderwerp gaat denk ik maar weinig zinnigs opleveren dan dat je je aan de 'veilige kant' schaart die past bij wat je allemaal geleerd hebt over het onderwerp... wat 'intellectueel-verantwoord' is, wat rationeler en intelligenter/verstandiger lijkt, naar hoe je universitair gehersenspoeld bent etc.
Het gaat niet om hoe je dingen beredeneert, en het beredenering a. logischerwijze tot conclusie b leidt etc. Het is een geesteskwestie van een andere orde die vraagt om stilte, ontvankelijkheid, inspiratie, inzicht, en juist dat voortdurende, denkende, redenerende ego z'n kop eens laten houden. Maar goed, dat is mijn inzicht erin.
Ik zal ook nooit vergeten dat ik hier ooit iets las over meditatie. De anti-zweefteverij had er een bek zo groot over. Totdat iemand (haushofer dacht ik) iets zei als: misschien moet je de ervaring eens opzoeken ipv alleen maar geleuter erover . En de aap kwam uit de mauw hoor: mensen hadden idd totaal geen ervaring, of één keertje geprobeerd of zo... allemaal onzin, en 'geen zin in'.Typisch voor de westerse blanke intellectualist... waar een veel te hoge status aan wordt toegekend m.i.
Maar goed, persoonlijkheidsverschilletje ook wellicht. Ik merk hier in F&L vaak echt van die intellectualistische persoonlijkheden. Tja, niet iedereen heeft daar direct iets mee natuurlijk.
Nee, dat zou ik ook niet willen beweren. Ik ben geen materialist, maar ook geen dualist.quote:Op woensdag 13 januari 2016 16:49 schreef Discombobulate het volgende:
Dat vindt ik wel een mooie quote inderdaad.
Maar dat betekend natuurlijk niet meteen dat het mentale compleet los staat van mijn "materiėle" brein.
Dennett overtuigt mij niet. Hij haalt voornamelijk het feit aan dat het brein voor de gek kan worden gehouden. Daarna ontkracht hij (terecht) problematische theorieėn zoals de homunculus. Vervolgens geeft hij als voornaamste argument dat bewustzijn simpelweg niet echt is (hij stelt het gelijk aan magie). Hij benadrukt dat zijn conclusie onbevredigend is, wat inderdaad klopt, maar in mijn mening gewoon omdat hij onjuist is, niet omdat men het niet zou kunnen of willen accepteren. Vandaar vaak het kritische geluid dat Dennett simpelweg het probleem ontkent.quote:Op maandag 11 januari 2016 18:36 schreef Molurus het volgende:
Inmiddels wel, absolute aanrader voor iedereen:
Het geloof dat alleen de natuurwetenschappen kennis over de werkelijkheid opleveren noemt men scientisme, of wetenschapscultus. Het is het fundamentalisme van de wetenschap. Je kan het ook de 'materialist fallacy' noemen.quote:Op zaterdag 9 januari 2016 19:40 schreef Molurus het volgende:
Maar als je me vraagt: denk je dat er andere kennismethodes bestaan dan wetenschap, dan is het antwoord eveneens nee. Ik durf nog net niet keihard te beweren dat die niet kunnen bestaan, maar momenteel bestaan ze in elk geval niet.
Hier vat hij op zich kort samen wat jij ook zegtquote:Op woensdag 13 januari 2016 19:39 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Dennett overtuigt mij niet. Hij haalt voornamelijk het feit aan dat het brein voor de gek kan worden gehouden. Daarna ontkracht hij (terecht) problematische theorieėn zoals de homunculus. Vervolgens geeft hij als voornaamste argument dat bewustzijn simpelweg niet echt is (hij stelt het gelijk aan magie). Hij benadrukt dat zijn conclusie onbevredigend is, wat inderdaad klopt, maar in mijn mening gewoon omdat hij onjuist is, niet omdat men het niet zou kunnen of willen accepteren. Vandaar vaak het kritische geluid dat Dennett simpelweg het probleem ontkent.
Verder claimt hij dat als je het subject in de verklaring laat, de verklaring nog niet begonnen is, terwijl als je het subject eruit haalt, dat men dan volgens hem onterecht klaagt dat het bewustzijn niet verklaard is. Zijn tegenwerping zou dan zijn: "ja dat klopt, er was ook helemaal geen bewustzijn om te beginnen". Het is mij niet duidelijk waarom de verklaring niet geldig is zolang je het subject erin laat. Waar hij de tweede hoorn van het dilemma neemt, neem ik de eerste.
Wellicht moet ik zijn boek eens lezen voor meer nuance. Molurus, geeft deze lezing de kern van zijn boek goed weer? Of komen er andere, nieuwe argumenten in voor? Ik neem aan dat jij 'm gelezen hebt.
Uiteraard is er eerst bewustzijn voor nodig. Er is zelfs eerst bewustzijn nodig voordat de wereld er kan zijn.quote:Op woensdag 13 januari 2016 20:44 schreef tybo het volgende:
Het bewustzijn speelt een spelletje met ons? Zou het ook onze gedachten kunnen zijn die een spelletje met ons speelt?
Volgens mij is er bewustzijn voor nodig om het spelletje (de manipulatie) te kunnen zien.
Heb je het hele topic gelezen? Ik heb het juist veel over directe ervaring gehad. Sommigen hier waren het met mij eens.quote:Op woensdag 13 januari 2016 18:20 schreef Villas__Rubin het volgende:
En de aap kwam uit de mauw hoor: mensen hadden idd totaal geen ervaring, of één keertje geprobeerd of zo... allemaal onzin, en 'geen zin in'.Typisch voor de westerse blanke intellectualist... waar een veel te hoge status aan wordt toegekend m.i.
Wat verwacht je dan in F&L, bier en tieten? Ik hou zowel van bier als van tieten maar dat past hier niet.quote:Op woensdag 13 januari 2016 18:20 schreef Villas__Rubin het volgende:
Maar goed, persoonlijkheidsverschilletje ook wellicht. Ik merk hier in F&L vaak echt van die intellectualistische persoonlijkheden. Tja, niet iedereen heeft daar direct iets mee natuurlijk.
De vraag is juist heel eenvoudig. Zonder ingevoerd programma is een computer feitelijk niets. Het kan niets, laat staan zonder programma eigen beslissingen nemen.quote:Op woensdag 13 januari 2016 15:45 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Wat is los? Ik kan je vraag niet beantwoorden omdat de vraag niet duidelijk is.
[..]
Dat neigt mijnsinziens naar creationistisch denken. Want een biologisch programma roept weer de vraag op van een programmeur. En waar zouden we dat programma kunnen vinden? In de genen? Onwaarschijnlijk aangezien genen zichzelf aan- en uit kunnen zetten en externe oorzaken van invloed zijn op de wijze zoals ze zich gedragen. (denk aan epi-genetica)quote:Op woensdag 13 januari 2016 16:01 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
De mens handelt gewoon naar een biologisch programma. Vrije wil is de grootste illusie ooit.
Ik vind het meetprobleem en de afwezigheid van een duidelijke ontologie in de Kopenhaagse interpretatie storender dan het gebrek aan lokaliteit. Ik neig zelf ook naar de Bohmse interpretatie. MWI vind ik al gauw wat te metafysisch worden (maar ik ken het ook niet echt goed), GSW ben ik ook niet zo bekend mee.quote:Op woensdag 13 januari 2016 14:39 schreef Molurus het volgende:
[..]
Overigens... welke interpretatie geniet jouw voorkeur en waarom? Of ben je daar nog niet uit?
Dat vind ik idd ook fascinerend, dat ons brein blijkbaar overal verhalen bij verzint om (onbewuste) keuzes te rechtvaardigen. Onze prefrontale cortex als verhalenvertellerquote:Op woensdag 13 januari 2016 17:21 schreef tybo het volgende:
Het hele leven bestaat uit verhalen over alles en nog wat.
Ik denk dat ons brein "verhalen" maakt van beslissingen en ervaringen omdat we als mens beter zijn om iets in context over te dragen.quote:Op donderdag 14 januari 2016 11:01 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat vind ik idd ook fascinerend, dat ons brein blijkbaar overal verhalen bij verzint om (onbewuste) keuzes te rechtvaardigen. Onze prefrontale cortex als verhalenverteller
Ik vraag me wel eens af of het niet gewoon evolutionair bepaald is dat we van nature de "zin van het leven" zoeken in verklaring in plaats van ervaring.
Ja, dat is het!quote:Op woensdag 13 januari 2016 22:39 schreef Libertarisch het volgende:
Wat verwacht je dan in F&L, bier en tieten? Ik hou zowel van bier als van tieten maar dat past hier niet.
Ok, hoewel ik het lastig vind om dit te beoordelen is het wel interessant. Wordt hier momenteel aan gewerkt dat jij weet?quote:Op donderdag 14 januari 2016 10:55 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Een groot probleem met Bohm is dat het lastig relativistisch te maken is; reguliere kwantumveldentheorie is lokaal (maw kent geen niet-lokale potentialen). Bohmse kwantumveldentheorie is dus nog nauwelijks ontwikkeld, zover ik weet.
Grappig, ik ben juist een boek genaamd 'The Holographic Universe' van Michael Talbot aan het lezen, en gezien de context dacht ik dat de theorie van Bohm pseudo-wetenschap in de marge was. Maar het is dus een serieuze theorie?quote:Op donderdag 14 januari 2016 10:55 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik vind het meetprobleem en de afwezigheid van een duidelijke ontologie in de Kopenhaagse interpretatie storender dan het gebrek aan lokaliteit. Ik neig zelf ook naar de Bohmse interpretatie. MWI vind ik al gauw wat te metafysisch worden (maar ik ken het ook niet echt goed), GSW ben ik ook niet zo bekend mee.
Een groot probleem met Bohm is dat het lastig relativistisch te maken is; reguliere kwantumveldentheorie is lokaal (maw kent geen niet-lokale potentialen). Bohmse kwantumveldentheorie is dus nog nauwelijks ontwikkeld, zover ik weet.
Dit idee is al behoorlijk oud, maar heeft nooit veel aandacht genoten. Met name - geloof ik - omdat Einstein er niet erg enthousiast over was.quote:Op donderdag 14 januari 2016 16:43 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Grappig, ik ben juist een boek genaamd 'The Holographic Universe' van Michael Talbot aan het lezen, en gezien de context dacht ik dat de theorie van Bohm pseudo-wetenschap in de marge was. Maar het is dus een serieuze theorie?
Ik ken de theorie over microtubules niet zo goed maar ik denk dat Hameroff teveel uitgaat van materialisme. Dus dat het brein het bewustzijn genereert en dat het bewustzijn ergens in het brein zit. Hij zoekt daar dan een mechanisme voor in de kwantumfysika. Het is daarom vreemd dat materialisten hem zo aanvallen. Die vinden blijkbaar niet alleen dat het brein het bewustzijn genereert, maar ook dat er geen kwantumfysica aan te pas mag komen. Maar waarom niet? Waar zijn ze zo bang voor?quote:Op maandag 11 januari 2016 21:52 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als hij er niet door verrast was maar er gewoon geen antwoord op heeft dan vind ik dat eerlijk gezegd nog veel erger.
Volgens mij is het juist eerder andersom.quote:Op donderdag 14 januari 2016 11:01 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik vraag me wel eens af of het niet gewoon evolutionair bepaald is dat we van nature de "zin van het leven" zoeken in verklaring in plaats van ervaring.
En dat geldt niet voor een mens?quote:Op donderdag 14 januari 2016 10:29 schreef Elzies het volgende:
[..]
De vraag is juist heel eenvoudig. Zonder ingevoerd programma is een computer feitelijk niets. Het kan niets, laat staan zonder programma eigen beslissingen nemen.
Je spreekt jezelf nogal tegen.quote:Op donderdag 14 januari 2016 17:52 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Als ze aan onze knieen hadden gezeten had het geleken of we in onze knieen zaten. Vroeger dachten mensen trouwens dat de ziel in het hart zat.
Opmerkelijk... aangezien zijn interpretatie van kwantumfysica als 1 van de weinige puur deterministisch is.quote:Op donderdag 14 januari 2016 17:48 schreef JerryWesterby het volgende:
David Bohm was een van de meer 'mystiekere' kwantumfysici. Zijn Implicate Order (de werkelijkheid zoals hij echt is, en niet zoals hij lijkt voor ons: de Explicate Order) heeft een connectie met bewustzijn.
Hoe kun je nu teveel uitgaan van iets dat niet eens een coherent begrip is?quote:Op donderdag 14 januari 2016 17:52 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Ik ken de theorie over microtubules niet zo goed maar ik denk dat Hameroff teveel uitgaat van materialisme.
In mijn perceptie is Hameroff een moderne dualist. Hij zoekt in microtubules een vervanging voor de pijnappelklier van Descartes: een brug tussen lichaam en de 'niet-materiele' geest. (Wat - naast onzin - nog steeds niet coherent is, voor de duidelijkheid.)quote:Op donderdag 14 januari 2016 17:52 schreef JerryWesterby het volgende:
Dus dat het brein het bewustzijn genereert en dat het bewustzijn ergens in het brein zit. Hij zoekt daar dan een mechanisme voor in de kwantumfysika. Het is daarom vreemd dat materialisten hem zo aanvallen. Die vinden blijkbaar niet alleen dat het brein het bewustzijn genereert, maar ook dat er geen kwantumfysica aan te pas mag komen. Maar waarom niet? Waar zijn ze zo bang voor?
De implicatie is dat een geamputeerde hand ook pijn voelt. Het lijkt mij een nogal absurd idee als ik eerlijk ben. Er is uberhaupt geen bewustzijn dat die pijn ervaart, toch? Een hand die niet wordt aangestuurd door een centraal zenuwstelsel zit geen enkel leven in.quote:Op donderdag 14 januari 2016 17:52 schreef JerryWesterby het volgende:
Als die microtubules in het hele lichaam zitten, en Hameroff's theorie is juist, dan 'zit' het bewustzijn in het hele lichaam. Dat zou volgens mij zijn antwoord moeten zijn. En er zijn ook onderzoeken en ervaringen die dat bevestigen. Als je in je vinger prikt, waarom voel je dan pijn in je vinger en niet in je brein?
Waar maar weer eens mee geillustreerd is dat 1 en dezelfde mens best tegelijk correcte inzichten en onzinnige overtuigingen kan hebben.quote:Op donderdag 14 januari 2016 17:48 schreef JerryWesterby het volgende:
Ik pluk maar wat van een website:
'Bohm believed that life and consciousness are enfolded deep in the generative order and are therefore present in varying degrees of unfoldment in all matter, including supposedly ’inanimate’ matter such as electrons or plasmas. He suggests that there is a ’protointelligence’ in matter, so that new evolutionary developments do not emerge in a random fashion but creatively as relatively integrated wholes from implicate levels of reality.
The mystical connotations of Bohm’s ideas are underlined by his remark that the implicate domain ’could equally well be called idealism, spirit, consciousness. The separation of the two -- matter and spirit -- is an abstraction. The ground is always one.’
http://www.bibliotecapleyades.net/esp_paradigmaholo04.htm
Het Holografisch Universum is ook een bona fide fysische theorie, ontwikkeld door Gerard 't Hooft en Leonard Susskind.quote:Op donderdag 14 januari 2016 16:43 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Grappig, ik ben juist een boek genaamd 'The Holographic Universe' van Michael Talbot aan het lezen, en gezien de context dacht ik dat de theorie van Bohm pseudo-wetenschap in de marge was. Maar het is dus een serieuze theorie?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |