Doe je nou alsof het bewustzijn vraagstuk geen plaats heeft in QM?quote:
Klopt.quote:Op zaterdag 9 januari 2016 17:48 schreef alwaysbenice het volgende:
[..]
Doe je nou alsof het bewustzijn vraagstuk geen plaats heeft in QM?
Je realiseert je dat in deze lijst van quotes Wigner de enige is die een relatie legt tussen kwantumfysica en bewustzijn?quote:Op zaterdag 9 januari 2016 17:48 schreef alwaysbenice het volgende:
Alleen al de founders hadden vaak een sterke neiging naar het idee dat bewustzijn er iets mee te maken heeft en dat is vandaag de dag nog zo;
[ afbeelding ]
Massimo Pigliucci heeft anders wel een goed stukje kritiek geschreven waar hij geen goed woord over heeft voor mensen zoals Dawkins en Krauss en hun "new atheism"quote:Op zaterdag 9 januari 2016 17:43 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zoals daar verwoord heb ik die houding nog nooit gezien eerlijk gezegd. Wellicht is het juist dat dat het lachwekkend maakt.
Ah, Pigliucci. Straks even lezen.quote:Op zaterdag 9 januari 2016 18:35 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Massimo Pigliucci heeft anders wel een goed stukje kritiek geschreven waar hij geen goed woord over heeft voor mensen zoals Dawkins en Krauss en hun "new atheism"
https://scientiasalon.wor(...)d-atheist-movements/
Dat is waar jij in gelooft. Het gaat ook niet of iets onaangenaam of onrechtvaardig is om te accepteren maar waar je in wilt geloven. Jij zal net zo goed bewust of "onbewust" het onaangenaam of onrechtvaardig kunnen vinden om te accepteren dat het "leven" niet eindigt met de dood.quote:Op zaterdag 9 januari 2016 18:31 schreef DuizendGezichten het volgende:
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de eindigheid van het bestaan voor veel mensen, onbewust dan wel bewust, te onaangenaam of te onrechtvaardig is om te accepteren. In het verlengde liggen argumenten als zou het Universum nutteloos zijn, zonder het metafysische, of minder mooi.
Een simpele vraag: geloof jij dat wij met behulp van wetenschap (een menselijk construct en per definitie beperkt) alle vraagstukken des levens kunnen oplossen en de hele realiteit kunnen kennen?quote:Op zaterdag 9 januari 2016 17:45 schreef Molurus het volgende:
Overigens vind ik de term "nieuw atheisme" al enigszins lachwekkend. "There is nothing new about the new atheism. We're just recent." - Christopher Hitchens.
Nee.quote:Op zaterdag 9 januari 2016 19:35 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Een simpele vraag: geloof jij dat wij met behulp van wetenschap (een menselijk construct en per definitie beperkt) alle vraagstukken des levens kunnen oplossen en de hele realiteit kunnen kennen?
Directe ervaring is een kennismethode.quote:Op zaterdag 9 januari 2016 19:40 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nee.
Maar als je me vraagt: denk je dat er andere kennismethodes bestaan dan wetenschap, dan is het antwoord eveneens nee. Ik durf nog net niet keihard te beweren dat die niet kunnen bestaan, maar momenteel bestaan ze in elk geval niet.
Wat is daar eigenlijk onwetenschappelijk aan?quote:Op zaterdag 9 januari 2016 20:00 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Directe ervaring is een kennismethode.
Het is mij niet geheel duidelijk hoe iemand die experimenteert met psychedelica nu een expert is ten aanzien van hoe dat werkt. Dat is net zoiets als zeggen dat wij allemaal deskundigen zijn ten aanzien van normaal bewustzijn. Het lijkt me duidelijk dat dat ab-so-luut niet het geval is.quote:Op zaterdag 9 januari 2016 20:00 schreef Libertarisch het volgende:
Deze kerel is vooral benoemd vanwege onderzoek naar psychedelische middelen en metafysische conclusies die hij heeft getrokken naar aanleiding van zijn ervaring met psychedelische middelen.
Terence moet je altijd met een korreltje zout nemen. Hij beweert overigens nergens dat zijn verhaaltjes juist zijn. Hij wou gewoon dat je zijn ideeën entertainde. Hij kan overigens super goed praten.quote:Op zaterdag 9 januari 2016 20:00 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Directe ervaring is een kennismethode.
Deze kerel is vooral beroemd vanwege onderzoek naar psychedelische middelen en metafysische conclusies die hij heeft getrokken naar aanleiding van zijn ervaring met psychedelische middelen.
Volgens mij niet. Er wordt juist heel veel waarde gehecht aan kennis die wordt overgedragen van de 1 op de ander. Wij nemen heel veel kennis aan voor waar ook al hebben wij er zelf nooit onderzoek naar gedaan. We vertrouwen de wetenschappers dan maar.quote:Op zaterdag 9 januari 2016 20:05 schreef Molurus het volgende:
Er wordt teveel waarde gehecht aan 'ervaringsdeskundigheid' wat mij betreft.
Ik heb zelf ook ervaring met psychedelica, maar hoezo leidt dat tot nieuwe kennis?quote:Op zaterdag 9 januari 2016 20:12 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Volgens mij niet. Er wordt juist heel veel waarde gehecht aan kennis die wordt overgedragen van de 1 op de ander. Wij nemen heel veel kennis aan voor waar ook al hebben wij er zelf nooit onderzoek naar gedaan. We vertrouwen de wetenschappers dan maar.
Met directe ervaring bedoel ik eigenlijk spirituele ervaring. Je kunt een bepaalde openbaring hebben en "weten" dat er meer is. Je kunt met behulp van DMT zelfs in andere dimensies belanden en met aliens praten....
Soms is het belangrijk op je intuïtie te vertrouwen, als het gaat om dit soort filosofische of metafysische vraagstukken.
Sowieso op dit moment nog, we zijn nog maar een paar honderd jaar echt bezig, moet je voorstellen wat er te bereiken is als je nog 500, 1000, 1.000.000 of 1.000.000.000.000 jaar de tijd hebt om te onderzoeken.quote:Op zaterdag 9 januari 2016 20:14 schreef Libertarisch het volgende:
De wetenschap is belangrijk tot op een bepaald niveau maar bij sommige vraagstukken schiet het gewoon tekort.
Again, een gedeelde trip komt schijnbaar best wel eens voor, zowel gedeelde hallucinaties hier als een gedeelde trip on the other side.quote:Op zaterdag 9 januari 2016 20:17 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik heb zelf ook ervaring met psychedelica, maar hoezo leidt dat tot nieuwe kennis?
Stel ik rook DMT en ik heb de ervaring dat ik in een andere dimensie zit. Hoe weet ik dat ik daadwerkelijk in een andere dimensie zit? Waarom niet tevreden zijn met het antwoord dat je geen idee hebt?
Echt of niet echt, de ervaring is precies hetzelfde. Waarom zou je dan een extra labeltje "echtheid" er aan vast willen plakken en waar haal je die kennis vandaan?
Dit dus.quote:Op zaterdag 9 januari 2016 20:17 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik heb zelf ook ervaring met psychedelica, maar hoezo leidt dat tot nieuwe kennis?
Stel ik rook DMT en ik heb de ervaring dat ik in een andere dimensie zit. Hoe weet ik dat ik daadwerkelijk in een andere dimensie zit? Waarom niet tevreden zijn met het antwoord dat je geen idee hebt?
Echt of niet echt, de ervaring is precies hetzelfde. Waarom zou je dan een extra labeltje "echtheid" er aan vast willen plakken en waar haal je die kennis vandaan?
Heb jij een breakthrough gehad op DMT/Ayahuasca? Inclusief pratende aliens?quote:Op zaterdag 9 januari 2016 20:17 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik heb zelf ook ervaring met psychedelica, maar hoezo leidt dat tot nieuwe kennis?
Stel ik rook DMT en ik heb de ervaring dat ik in een andere dimensie zit. Hoe weet ik dat ik daadwerkelijk in een andere dimensie zit? Waarom niet tevreden zijn met het antwoord dat je geen idee hebt?
Echt of niet echt, de ervaring is precies hetzelfde. Waarom zou je dan een extra labeltje "echtheid" er aan vast willen plakken en waar haal je die kennis vandaan?
Ja, tuurlijk is het een fysieke invloed. Zonder DMT ontmoet je geen aliens. Maar de ervaring zelf is niet fysiek. Het is hoe dan ook een mentale gebeurtenis.quote:Op zaterdag 9 januari 2016 20:23 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat de invloed van deze stofjes is moge voor de meeste trippers onduidelijk zijn, maar 1 ding lijkt me duidelijk: dat is een fysieke invloed.
Peer review is in deze een heel krachtig middel. Er is voor een beginnend wetenschapper niks mooier dan een bestaande theorie experimenteel ontkrachten. Reken maar dat beginnende studenten daar heel wat mee bezig zijn, en meestal komt het niet tot zo'n ontkrachting van een idee.quote:Op zaterdag 9 januari 2016 20:12 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Volgens mij niet. Er wordt juist heel veel waarde gehecht aan kennis die wordt overgedragen van de 1 op de ander. Wij nemen heel veel kennis aan voor waar ook al hebben wij er zelf nooit onderzoek naar gedaan. We vertrouwen de wetenschappers dan maar.
Wat bedoel je met "spirituele" in deze? Deze toelichting verduidelijkt niets.quote:Op zaterdag 9 januari 2016 20:12 schreef Libertarisch het volgende:
Met directe ervaring bedoel ik eigenlijk spirituele ervaring. Je kunt een bepaalde openbaring hebben en "weten" dat er meer is.
Dit lijkt me vooral een interpretatie van die ervaringen. En zover ik dat kan beoordelen - ik heb die ervaringen zelf ook gehad - slaat deze interpretatie he-le-maal nergens op.quote:Op zaterdag 9 januari 2016 20:12 schreef Libertarisch het volgende:
Je kunt met behulp van DMT zelfs in andere dimensies belanden en met aliens praten....
Juist bij dit soort vraagstukken is intuitie waardeloos.quote:Op zaterdag 9 januari 2016 20:12 schreef Libertarisch het volgende:
Soms is het belangrijk op je intuïtie te vertrouwen, als het gaat om dit soort filosofische of metafysische vraagstukken.
Zoals alles is.quote:Op zaterdag 9 januari 2016 20:26 schreef Libertarisch het volgende:
Ja, tuurlijk is het een fysieke invloed. Zonder DMT ontmoet je geen aliens. Maar de ervaring zelf is niet fysiek. Het is hoe dan ook een mentale gebeurtenis.
De veronderstelling dat de ervaring zelf niet fysiek is - en dat is vooral dat: een veronderstelling - leidt onvermijdbaar tot het lichaam-geestprobleem, zoals ook besproken in de video's over substantiedualisme in het begin van dit topic.quote:Op zaterdag 9 januari 2016 20:26 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ja, tuurlijk is het een fysieke invloed. Zonder DMT ontmoet je geen aliens. Maar de ervaring zelf is niet fysiek. Het is hoe dan ook een mentale gebeurtenis.
Een heleboel intelligente mensen zijn het niet met je eens.quote:Op zaterdag 9 januari 2016 20:31 schreef Molurus het volgende:
Dit lijkt me vooral een interpretatie van die ervaringen. En zover ik dat kan beoordelen - ik heb die ervaringen zelf ook gehad - slaat deze interpretatie he-le-maal nergens op.
Waarom? Wij hebben het hier over onoplosbare problemen, zaken die de wetenschap niet kan begrijpen. Juist dán heb je intuitie nodig.quote:Op zaterdag 9 januari 2016 20:31 schreef Molurus het volgende:
Juist bij dit soort vraagstukken is intuitie waardeloos.
De bewuste ervaring bestaat gewoon. Zoveel is duidelijk. Een orgasme is niet stofje X+stofje Y in hersendeel X en hersendeel Y maar een orgasme is een ervaring die correleert met bepaalde stofjes in de hersenen maar een orgasme is een ervaring.quote:Op zaterdag 9 januari 2016 20:35 schreef Molurus het volgende:
[..]
De veronderstelling dat de ervaring zelf niet fysiek is - en dat is vooral dat: een veronderstelling - leidt onvermijdbaar tot het lichaam-geestprobleem, zoals ook besproken in de video's over substantiedualisme in het begin van dit topic.
Het is een fundamenteel onoplosbaar probleem. Bovendien gaat de hele veronderstelling kapot aan het scheermes van Ockham alleen al.
Ockham is geen absolute waarheid.....quote:Op zaterdag 9 januari 2016 20:35 schreef Molurus het volgende:
Het is een fundamenteel onoplosbaar probleem. Bovendien gaat de hele veronderstelling kapot aan het scheermes van Ockham alleen al.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |