Allerminst, omdat degene die de conclusie trekt een vorm van zelfbewustzijn kent. De schaakcomputer niet. Die is zo geprogrammeerd dat het kan anticiperen op dergelijke kansberekeningen. Bovendien is het niet zo verwonderlijk dat het betere prestaties kan leveren. Dat geldt ook voor een rekenmachine. Zonder programma zou het nog geen simpele optelsom kunnen maken.quote:Op woensdag 13 januari 2016 12:42 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik kan je garanderen dat programmeurs over het algemeen veel slechter zijn in schaken dan de programma's die ze schrijven. De conclusie "deze stelling is mat in 6" wordt in elk geval niet getrokken door de programmeur. In alle waarschijnlijkheid heeft de programmeur de stelling nooit gezien, en al had hij dat wel dan is hij niet in staat om dat uit te rekenen.
Is het dan geen conclusie? En als het wel een conclusie is, wie trekt hem dan?
In mijn perceptie draai je nogal om deze vraag heen.
Dus "deze stelling is mat in 6" is geen conclusie, of wordt pas een conclusie als een mens (die mogelijk helemaal niet kan schaken) kijkt naar de analyse van het schaakprogramma die letterlijk zegt "deze stelling is mat in 6"?quote:Op woensdag 13 januari 2016 13:27 schreef Elzies het volgende:
[..]
Allerminst, omdat degene die de conclusie trekt een vorm van zelfbewustzijn kent. De schaakcomputer niet. Die is zo geprogrammeerd dat het kan anticiperen op dergelijke kansberekeningen. Bovendien is het niet zo verwonderlijk dat het betere prestaties kan leveren. Dat geldt ook voor een rekenmachine. Zonder programma zou het nog geen simpele optelsom kunnen maken.
Het is geen conclusie, maar het anticiperen op een voorgeprogrammeerde kansberekening. Conclusie is mede gebaseerd op waarneming en interpretatie, eigenschappen die een voorgeprogrammeerde computer ontbreekt. Het mag ons als zodanig toeschijnen, maar dat is het niet.quote:Op woensdag 13 januari 2016 13:37 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dus "deze stelling is mat in 6" is geen conclusie, of wordt pas een conclusie als een mens (die mogelijk helemaal niet kan schaken) kijkt naar de analyse van het schaakprogramma die letterlijk zegt "deze stelling is mat in 6"?
Ik vind dat een nogal wonderlijke uitleg.Er lijkt hierin geen rol te zijn voor de mens als het gaat om de vorming van die conclusie.
Waarom zouden die twee elkaar uitsluiten? Anders gezegd: waarom zou er uit een voorgeprogrammeerde kansberekening geen conclusie kunnen volgen?quote:Op woensdag 13 januari 2016 13:53 schreef Elzies het volgende:
[..]
Het is geen conclusie, maar het anticiperen op een voorgeprogrammeerde kansberekening.
Als een computer geen bord waarneemt en geen stellingen interpreteert, dan ben ik wel benieuwd wat jouw definities van "waarneming" en "interpretatie" dan precies zijn.quote:Op woensdag 13 januari 2016 13:53 schreef Elzies het volgende:
Conclusie is mede gebaseerd op waarneming en interpretatie, eigenschappen die een voorgeprogrammeerde computer ontbreekt.
Want? Zover ik kan zien lijkt dat niet alleen zo, maar is het ook zo.quote:Op woensdag 13 januari 2016 13:53 schreef Elzies het volgende:
Het mag ons als zodanig toeschijnen, maar dat is het niet.
Als ik als programmeur een simpele wijziging aanbreng binnen het programma, dan zal die schaakcomputer dit blindelings uitvoeren. Zonder hierover na te denken. Zonder conclusievorming. Het reageert op de wijze zoals het programma is ingevoerd. Ongeacht de uitkomst.quote:Op woensdag 13 januari 2016 13:58 schreef Molurus het volgende:
[..]
Waarom zouden die twee elkaar uitsluiten? Anders gezegd: waarom zou er uit een voorgeprogrammeerde kansberekening geen conclusie kunnen volgen?
(Nog even los van de vraag of een mens op dat punt nu werkelijk daarvan verschilt, dat is niet triviaal.)
[..]
Als een computer geen bord waarneemt en geen stellingen interpreteert, dan ben ik wel benieuwd wat jouw definities van "waarneming" en "interpretatie" dan precies zijn.
[..]
Want? Zover ik kan zien lijkt dat niet alleen zo, maar is het ook zo.
Als er andere mogelijke methoden zijn, welke zijn dat dan?quote:Op maandag 11 januari 2016 23:58 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik hoef niet alle vragen beantwoord te hebben. Ik ben van nature een agnost. Maar ik wil uit nieuwsgierigheid wel zo dicht mogelijk bij de Waarheid komen, voor zover dat mogelijk is als mens. Ik gebruik mijn intuïtie daar waar de ratio tekortschiet, zoals deelnemer aangeeft, "
Het kan ook zijn dat mensen de wetenschappelijke methode opvatten als één van de mogelijke methoden, en het wetenschappelijk wereldbeeld opvatten als één van de mogelijke voorstellingen van de wereld, en de voorkeur geven aan een andere / aanvullende methode of voorstelling."
Dat gevoel heb ik niet alleen, dat kunnen we allebei weten op basis van inductie:quote:Op maandag 11 januari 2016 23:58 schreef Libertarisch het volgende:
Wat voel je? Heb je het gevoel dat er meer is of niet? Ik heb dat gevoel wel.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar begrijp je ook wat ik bedoel?quote:Op maandag 11 januari 2016 23:58 schreef Libertarisch het volgende:
Het is lastig onder woorden te brengen maar ik hoop dat je begrijpt wat ik zeg.
Dat kan hij onmogelijk vaststellen op basis van waarnemingen, net zoals we niet op basis van waarnemingen solipsisme kunnen bevestigen of ontkrachten. De vraag welke van deze hypotheses waar is wordt pas een zinvolle vraag als ze leiden tot verschillende waarnemingen.quote:Op maandag 11 januari 2016 23:58 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Hier ben ik het helemaal mee eens.
Kijk:
"The Boy in the Submarine
A boy is born onboard and lives his entire childhood on a submarine. The submarine has no windows, but instead has video monitors connected to cameras outside.
Throughout the boy’s life he sees many sights and learns many things about the aquatic environment in which he exists. Although he has never seen dry land or the surface, he has learned about these places.
After the boy reaches a certain age, he is told that what he sees and his actual environment is one of the following:
1. An actual oceanic environment with video cameras capturing life as it appears to be.
2. A computer simulation. The submarine is actually parked in a research lab and has never been in the ocean.
3. Pre-recorded scenes of an actual oceanic environment synchronized to appear interactive. The sub is parked on dry land.
4. Live video of a distant oceanic environment relayed to the sub which is parked on dry land.
Each hypothesis is consistent with the life experiences of the boy. Although presented with only 4 hypotheses, there are actually infinitely many. How can the boy determine which represents his actual situation?"
Dat is helemaal niet belangrijk. Sterker nog: het is volstrekt zinloos. (Tenzij je werkelijk een andere kennismethodiek weet te ontwikkelen. Maar die is er nog niet.)quote:Op maandag 11 januari 2016 23:58 schreef Libertarisch het volgende:
Het is belangrijk om buiten de bubbel te denken. Dat doen we veel te weinig. Ik had op een bepaalde avond het diepe gevoel dat het menselijk verstand zo beperkt is dat we heel weinig over de realiteit kunnen weten en dat het daarom belangrijk is om buiten gebaande paden te denken.
Je beantwoordt hier geen van de vragen die ik je stel. Je constateert alleen dat het gedrag van een computer makkelijker is aan te passen dan dat van een mens. Dat lijkt me eigenlijk niet heel relevant voor die vragen.quote:Op woensdag 13 januari 2016 14:04 schreef Elzies het volgende:
[..]
Als ik als programmeur een simpele wijziging aanbreng binnen het programma, dan zal die schaakcomputer dit blindelings uitvoeren. Zonder hierover na te denken. Zonder conclusievorming. Het reageert op de wijze zoals het programma is ingevoerd. Ongeacht de uitkomst.
Een computer heeft geen gedrag. Slechts een programma wat het kan uitvoeren omdat die door een programmeur is voorgeprogrammeerd. Ik bespeur in jouw reacties een soort van vermenselijking van een computerprogramma. Daar kan ik echt niet in meegaan.quote:Op woensdag 13 januari 2016 14:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je beantwoordt hier geen van de vragen die ik je stel. Je constateert alleen dat het gedrag van een computer makkelijker is aan te passen dan dat van een mens. Dat lijkt me eigenlijk niet heel relevant voor die vragen.
Bedoel je hiermee niet een beetje Searle's Chinese Room experiment?quote:Op woensdag 13 januari 2016 14:04 schreef Elzies het volgende:
[..]
Als ik als programmeur een simpele wijziging aanbreng binnen het programma, dan zal die schaakcomputer dit blindelings uitvoeren. Zonder hierover na te denken. Zonder conclusievorming. Het reageert op de wijze zoals het programma is ingevoerd. Ongeacht de uitkomst.
quote:
Eerder het tegenovergestelde.quote:Op woensdag 13 januari 2016 14:25 schreef Elzies het volgende:
Slechts een programma wat het kan uitvoeren omdat die door een programmeur is voorgeprogrammeerd. Ik bespeur in jouw reacties een soort van vermenselijking van een computerprogramma.
Dat is duidelijk. Veel mensen hebben daar moeite mee. Maar dat maakt het natuurlijk nog geen rationeel onderscheid.quote:
Ik weet niet of hij die kent, maar het is in elk geval waar ik op aanstuur.quote:Op woensdag 13 januari 2016 14:33 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Bedoel je hiermee niet een beetje Searle's Chinese Room experiment?
Overigens... welke interpretatie geniet jouw voorkeur en waarom? Of ben je daar nog niet uit?quote:Op dinsdag 12 januari 2016 07:48 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Als je niet-lokaliteit niet als absurd beschouwt
Een computer heeft geen vermogen tot onafhankelijk denken, waarmee het geen eigen interpretaties als persoonlijke conclusies kan trekken.quote:Op woensdag 13 januari 2016 14:33 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Bedoel je hiermee niet een beetje Searle's Chinese Room experiment?
Gedrag is gebaseerd op onafhankelijke keuzemogelijkheden. Hoe ingenieus sommige computers ook werken, hun algoritme is gebaseerd op wat is voorgeprogrammeerd.quote:Op woensdag 13 januari 2016 14:35 schreef Molurus het volgende:
[..]![]()
Als dat geen gedrag is, wat is dan jouw definitie van "gedrag"?
Wat bedoel je in deze met "onafhankelijk"?quote:Op woensdag 13 januari 2016 14:42 schreef Elzies het volgende:
[..]
Een computer heeft geen vermogen tot onafhankelijk denken, waarmee het geen eigen interpretaties als persoonlijke conclusies kan trekken.
Ooit een computer ontmoet die op basis van een eigen persoonlijkheid conclusies trekt en daarna handelt, los van het programma dat is ingevoerd? Dat bedoel ik met onafhankelijk kunnen denken. Lijkt mij toch een wezenlijk verschil tussen mens en computer.quote:Op woensdag 13 januari 2016 14:49 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat bedoel je in deze met "onafhankelijk"?
Wat een computer doet is het resultaat van architectuur + omgevingsfactoren. Hoe is dat voor een mens anders?
Het enige verschil - lijkt mij - is dat mensen zijn vormgegeven door evolutie, en een computerprogramma is ontworpen. Maar dat zegt verder niets over het functioneren.
Ik garandeer je dat dat voor heel veel computertoepassingen niet geldt. Ze kunnen leren, ze kunnen nieuwe strategieen voor het oplossen van problemen ontwikkelen, etc.quote:Op woensdag 13 januari 2016 14:45 schreef Elzies het volgende:
[..]
Gedrag is gebaseerd op onafhankelijke keuzemogelijkheden. Hoe ingenieus sommige computers ook werken, hun algoritme is gebaseerd op wat is voorgeprogrammeerd.
Je hebt nog een hele lijst van begrippen niet gedefinieerd, maar op goed geluk:quote:Op woensdag 13 januari 2016 14:45 schreef Elzies het volgende:
Mensen kunnen bijvoorbeeld spijt betuigen over hun gedrag en daar emoties bij voelen. Dat kan een computer niet.
Zie het klimaatcomputer voorbeeld hierboven.quote:Op woensdag 13 januari 2016 14:53 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ooit een computer ontmoet die op basis van een eigen persoonlijkheid conclusies trekt en daarna handelt, los van het programma dat is ingevoerd? Dat bedoel ik met onafhankelijk kunnen denken. Lijkt mij toch een wezenlijk verschil tussen mens en computer.
Als een computersysteem wordt programmeert om raketten af te vuren, zal dit systeem dit blindelings uitvoeren. Stel dat dit een onterecht actie zou zijn (een vergissing) en hiermee onnodig slachtoffers worden gemaakt dan zal de computer daar geen berouw voor voelen. Die doet namelijk precies waarvoor het is geprogrammeerd.quote:Op woensdag 13 januari 2016 14:54 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik garandeer je dat dat voor heel veel computertoepassingen niet geldt. Ze kunnen leren, ze kunnen nieuwe strategieen voor het oplossen van problemen ontwikkelen, etc.
Wel een leuke anekdote: een vriend van mij was jaren geleden bezig met de ontwikkeling van computers voor klimaatbeheersing in kassen. Op een goede dag werd hij door een boze tuinder gebeld.
"Man, het is ontzettend warm buiten, en jouw klimaatcomputer besluit om de raampjes open te zetten! Is ie nou helemaal gek geworden?"
De programmeur wist in dit geval ook niet wat er aan de hand was. Het leek in eerste instantie op gewoon een fout van de programmeur. Maar bij analyse bleek dat de computer, proefondervindelijk, had vastgesteld dat als je de ramen net iets openzet er meer water condenseert op de ramen waardoor de temperatuur binnen lager bleef dan wanneer je de ramen volledig dicht zou doen.
Deze strategie was de programmeur in het geheel niet opgekomen, laat staan dat hij die had voorgeprogrammeerd.
[..]
Je hebt nog een hele lijst van begrippen niet gedefinieerd, maar op goed geluk:
Kun je concrete definities geven van "spijt" en "emotie"? (Doe eerst maar de missende definities, anders blijven we bezig.)
Maar wat is denken dan? En wat us het verschil tussen hoe een mens geprogrammeerd is en een computer? Het enige dat ik kan bedenken is dat een computer meestal een concreter doel heeft maar dat maakt voor de functionaliteit niet uit.quote:Op woensdag 13 januari 2016 14:53 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ooit een computer ontmoet die op basis van een eigen persoonlijkheid conclusies trekt en daarna handelt, los van het programma dat is ingevoerd? Dat bedoel ik met onafhankelijk kunnen denken. Lijkt mij toch een wezenlijk verschil tussen mens en computer.
Je beantwoord niet mijn vraag. Ooit een computer ontmoet die los van een ingevoerd programma zijn eigen beslissingen kan nemen?quote:Op woensdag 13 januari 2016 15:12 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Maar wat is denken dan? En wat us het verschil tussen hoe een mens geprogrammeerd is en een computer? Het enige dat ik kan bedenken is dat een computer meestal een concreter doel heeft maar dat maakt voor de functionaliteit niet uit.
Wat is los? Ik kan je vraag niet beantwoorden omdat de vraag niet duidelijk is.quote:Op woensdag 13 januari 2016 15:22 schreef Elzies het volgende:
[..]
Je beantwoord niet mijn vraag. Ooit een computer ontmoet die los van een ingevoerd programma zijn eigen beslissingen kan nemen?
Ik wil niet te veel gaan duiken in het hele vrije wil gebeuren. Maar wat is keuzevrijheid? Ik heb het ook helemaal niet over een programmeur. Ik vraag me vooral af waar die zogenaamde onafhankelijkheid vandaan komt.quote:Ook deel ik niet jouw mening dat de mens voorgeprogrammeerd zou zijn. Sinds wanneer kent de individuele mens een programmeur die precies programmeert welke beslissingen hij neem? Zijn gedrag tot op de detail bepaald? Tuurlijk spelen genetische componenten, beïnvloeding en zelf indoctrinatie een rol voor de keuzes die mensen maken. Maar de mens is in tegenstelling tot een computer in staat daarover eigen beslissingen te nemen. Hoe moeilijk ook. Die keuzevrijheid heeft een computer niet.
De mens handelt gewoon naar een biologisch programma. Vrije wil is de grootste illusie ooit.quote:Op woensdag 13 januari 2016 15:22 schreef Elzies het volgende:
[..]
Je beantwoord niet mijn vraag. Ooit een computer ontmoet die los van een ingevoerd programma zijn eigen beslissingen kan nemen?
Ook deel ik niet jouw mening dat de mens voorgeprogrammeerd zou zijn. Sinds wanneer kent de individuele mens een programmeur die precies programmeert welke beslissingen hij neem? Zijn gedrag tot op de detail bepaald? Tuurlijk spelen genetische componenten, beïnvloeding en zelf indoctrinatie een rol voor de keuzes die mensen maken. Maar de mens is in tegenstelling tot een computer in staat daarover eigen beslissingen te nemen. Hoe moeilijk ook. Die keuzevrijheid heeft een computer niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |