Ik zie, gegeven de resultaten van het experiment, geen mogelijkheid dat de deeltjes niet verbonden zijn met bewustzijn. Op welke manier precies is nog onduidelijk, maar dat er een intieme relatie plaatsvind is onomstotelijk.quote:Op maandag 11 januari 2016 22:27 schreef Evolved het volgende:
[..]
Waar het mij om gaat is dat het te makkelijk is om dit experiment te gebruiken om te zeggen dat deeltjes bewustzijn hebben. Het is zo dat later ook is uitgezocht dat het veranderen van golf naar deeltje komt door iedere interactie tussen de foton en de omgeving, 'menselijk bewustzijn' is hier niet van toepassing. Zie dit onderzoek op dat gebied
Wellicht is het dan handig om het onderzoek te lezen dat ik in mijn vorige post aandroeg, waarin duidelijk wordt dat het bewustzijn niet van toepassing is in het experiment. Nogmaals, ik zeg niet dat het dan ook absoluut geen rol speelt, maar er is dus ook geen aanwijzing voor.quote:Op maandag 11 januari 2016 22:31 schreef alwaysbenice het volgende:
[..]
Ik zie, gegeven de resultaten van het experiment, geen mogelijkheid dat de deeltjes niet verbonden zijn met bewustzijn. Op welke manier precies is nog onduidelijk, maar dat er een intieme relatie plaatsvind is onomstotelijk.
quote:NO, NO, NO!
You are not reading "particle behavior."
Because you have two separate detectors (one aimed to the top, one to the bottom), you measure only ONE of the TWO waves.
The photon didn't choose "left" or "right." It went BOTH WAYS, and because of this, the waves were split into two just like in the double-slit experiment.
All this experiment does with respect to expanding on the original double-slit experiment is isolating the results from slit A & slit B so they can be measured independently, which gives the ILLUSION of choice. Your results on each detector are the same was if there had been only 1 slit.
For example, block one of your two detectors. You'll still get diffraction on the unblocked one, because you're still measuring 1 of 2 waves.
quote:Op maandag 11 januari 2016 22:36 schreef Molurus het volgende:
Nog een aardige comment bij die video:
[..]
Het menselijk bewustzijn was in dat geval wel van toepassing, maar er zijn inderdaad ook andere factoren die een wave function kunnen collapsen, al hoewel we niet kunnen uitsluiten dat die factoren ook niet iets met bewustzijn te maken zou hebben.quote:Op maandag 11 januari 2016 22:36 schreef Evolved het volgende:
[..]
Wellicht is het dan handig om het onderzoek te lezen dat ik in mijn vorige post aandroeg, waarin duidelijk wordt dat het bewustzijn niet van toepassing is in het experiment. Nogmaals, ik zeg niet dat het dan ook absoluut geen rol speelt, maar er is dus ook geen aanwijzing voor.
Het idee dat ook meetinstrumenten een bewustzijn hebben is vermoedelijk de enige uitweg inderdaad.quote:Op maandag 11 januari 2016 22:39 schreef alwaysbenice het volgende:
[..]
Het menselijk bewustzijn was in dat geval wel van toepassing, maar er zijn inderdaad ook andere factoren die een wave function kunnen collapsen, al hoewel we niet kunnen uitsluiten dat die factoren ook niet iets met bewustzijn te maken zou hebben.
Graag quote ik even mijn eigen post, uit de abstract van het onderzoek: Thus, the suggested link between human consciousness and collapse of wave function does not seem viable.quote:Op maandag 11 januari 2016 22:39 schreef alwaysbenice het volgende:
[..]
Het menselijk bewustzijn was in dat geval wel van toepassing, maar er zijn inderdaad ook andere factoren die een wave function kunnen collapsen, al hoewel we niet kunnen uitsluiten dat die factoren ook niet iets met bewustzijn te maken zou hebben.
Om te zeggen dat er geen aanwijzingen voor zijn is het experiment ontkennen.
Wat mij betreft de Broglie-Bohm interpretatie. Het is de enige zonder absurde implicaties.quote:Op maandag 11 januari 2016 23:33 schreef Discombobulate het volgende:
We vragen ons toch nog steeds af welke interpretatie van de QM we moeten aannemen?
Ik hoef niet alle vragen beantwoord te hebben. Ik ben van nature een agnost. Maar ik wil uit nieuwsgierigheid wel zo dicht mogelijk bij de Waarheid komen, voor zover dat mogelijk is als mens. Ik gebruik mijn intuïtie daar waar de ratio tekortschiet, zoals deelnemer aangeeft, "quote:Op maandag 11 januari 2016 18:43 schreef Molurus het volgende:
Hier begrijp ik nou helemaal niks van he. Waarom moeten vragen die je niet kunt beantwoorden per se worden beantwoord? Wat is er nou precies mis met 'ik weet het niet'?
En wat geeft je uberhaupt het idee dat je die met je intuitie kunt beantwoorden? Dat lijkt me direct in tegenspraak met je premisse.
Hier ben ik het helemaal mee eens.quote:Op maandag 11 januari 2016 18:43 schreef Molurus het volgende:
Je kunt prima empirisch onderzoek doen naar bewuste ervaringen. Zo is het volslagen onmogelijk om in de hersenen te constateren dat mensen hierin schuine lijnen zien:
[ afbeelding ]
Maar je kunt mensen daar wel gewoon naar vragen en constateren dat vrijwel iedereen 'ziet' dat die lijnen scheef lopen.
Waar zijn dan die schuine lijnen? Die bestaan niet. Maar mensen ervaren schuine lijnen. (Zie ook bovenstaande video, daarin worden soortgelijke voorbeelden behandeld.)
Vergelijk het met evolutie: je hoeft geen chromosomen in detail te bekijken, of zelfs maar te weten dat chromosomen bestaan, om iets te zeggen over evolutie.
Ik ben het nooit helemaal met je oneens geweest. Ik heb mijn belangrijkste "materialistische" argumenten aan jou voorgedragen omdat ik wilde weten of jij ze kon ontkrachten. Dat vind ik de beste manier om verder te komen, beide standpunten bestuderen.quote:Op maandag 11 januari 2016 19:57 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Goed punt. Vergis ik me of ben jij anders gaan denken over dit soort zaken?
Ik ben het eens met wat je zegt. Ik zie het ook niet als iets negatiefs, ik reageerde op Molurus die zei dat we teveel leunen op directe ervaring. Daar ben ik het dus niet mee eens.quote:Op maandag 11 januari 2016 20:49 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Dat komt omdat dat werkt, al sinds de oudheid. De jongen die niet naar zijn zwaardtrainer luisterde. eindigde zonder hoofd of met zijn darmen op de grond in zijn eerste gevecht. De jongen die niet naar zijn vader luisterde bij het zaaien en oogsten verhongerde met zijn gezin.
Zo ging dat verder met ambachten en bouwkunde, en uiteindelijk wetenschap .
Een mensenleven is te kort en beperkt alle wielen zelf uit te vinden. Daarom moeten we ontzettend veel 'zomaar voor waar aan nemen.' Maar onze hoge intelligentie als diersoort zorgt er ook voor dat we nieuwsgierig zijn en steeds meer willen weten van nature. Een peuter van 2 gaat ook al zelf op onderzoek met een nieuw voorwerp.
Qua wetenschap zijn we nu zover dat zelfs na jaren studie niemand meer alles over een onderwerp kan weten. Een leek al helemaal niet die komt in het dagelijks leven vrijwel uitsluitend met wetenschap in aanraking die al honderd jaar of langer vrijwel vast ligt en waarbij het uit de praktijk blijkt dat je er altijd op kunt vertrouwen dat wat je geleerd hebt 'klopt.' 'Klopt' in de zin van dat het werkt, we hebben het hier niet over existentiële zinsvragen als ' Wat is de Waarheid?'
Je kunt prima bruggen en flatgebouwen bouwen met Newtons natuurkunde, ook al weten we dat die niet helemaal klopt.
Je kunt prima robotjes naar Mars sturen met Einsteins natuurkunde, ook al denken we dat die ook niet helemaal klopt.
Als je niet-lokaliteit niet als absurd beschouwtquote:Op maandag 11 januari 2016 23:37 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat mij betreft de Broglie-Bohm interpretatie. Het is de enige zonder absurde implicaties.
Goed punt.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 07:48 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Als je niet-lokaliteit niet als absurd beschouwt
Wat we wel weten is dat de conclusievorming als het bewustzijn een integraal geheel vormt.quote:Op maandag 11 januari 2016 22:39 schreef alwaysbenice het volgende:
[..]
Om te zeggen dat er geen aanwijzingen voor zijn is het experiment ontkennen.
Wat bedoel je hier precies mee?quote:Op dinsdag 12 januari 2016 10:54 schreef Elzies het volgende:
[..]
Wat we wel weten is dat de conclusievorming als het bewustzijn een integraal geheel vormt.
Ik heb deze zin zeker 6 keer gelezen... ik begrijp hem echt niet.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 10:54 schreef Elzies het volgende:
[..]
Wat we wel weten is dat de conclusievorming als het bewustzijn een integraal geheel vormt.
Same here lol (zelfs als je overal kwantum voor zet snap ik het nog niet)quote:Op dinsdag 12 januari 2016 19:21 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik heb deze zin zeker 6 keer gelezen... ik begrijp hem echt niet.
Hij lijkt rechtstreeks te zijn vertaald van de Chopra Quote Generatorquote:Op dinsdag 12 januari 2016 19:26 schreef Evolved het volgende:
[..]
Same here lol (zelfs als je overal kwantum voorzet snap ik het nog niet)
Ok, even een praktisch voorbeeld. Stel, een schaakprogramma komt tot de conclusie dat zijn stelling verloren is. Bij het beste spel van de tegenstander zal hij binnen 6 zetten mat staan.quote:Op woensdag 13 januari 2016 11:53 schreef Elzies het volgende:
[..]
Lijkt me toch niet zo moeilijk. Zonder bewustzijnswerking geen conclusievorming.
Schaakprogramma's hebben geen bewustzijn. De programmeur die het schaakprogramma heeft geïnstalleerd wel.quote:Op woensdag 13 januari 2016 12:36 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ok, even een praktisch voorbeeld. Stel, een schaakprogramma komt tot de conclusie dat zijn stelling verloren is. Bij het beste spel van de tegenstander zal hij binnen 6 zetten mat staan.
Dan zijn er zover ik kan zien twee mogelijkheden op basis van jouw stelling:
1) de conclusie is eigenlijk niet echt een conclusie. Dit roept dan wel de vraag op wat we precies bedoeling met het begrip 'conclusie'.
2) schaakprogramma's hebben een bewustzijn. Dit roept de vraag op waar de grenzen van bewustzijn dan precies liggen.
Welke van deze twee hang jij aan? Linksom of rechtsom lijkt dat me wel degelijk lastig.
Ik kan je garanderen dat programmeurs over het algemeen veel slechter zijn in schaken dan de programma's die ze schrijven. De conclusie "deze stelling is mat in 6" wordt in elk geval niet getrokken door de programmeur. In alle waarschijnlijkheid heeft de programmeur de stelling nooit gezien, en al had hij dat wel dan is hij niet in staat om dat uit te rekenen.quote:Op woensdag 13 januari 2016 12:40 schreef Elzies het volgende:
[..]
Schaakprogramma's hebben geen bewustzijn. De programmeur die het schaakprogramma heeft geïnstalleerd wel.
Conclusies die we trekken uit experimenten zijn altijd doordrongen door de interpretatie van een persoonlijk bewustzijn.
Geef je nog antwoord op mijn post?quote:Op woensdag 13 januari 2016 12:42 schreef Molurus het volgende:
In mijn perceptie draai je nogal om deze vraag heen.
Mijn excuus, helemaal gemist. Nou ja, niet gemist.. nog niet aan toegekomen. Kom ik vanavond op terug.quote:Op woensdag 13 januari 2016 12:44 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Geef je nog antwoord op mijn post?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |