Allerminst, omdat degene die de conclusie trekt een vorm van zelfbewustzijn kent. De schaakcomputer niet. Die is zo geprogrammeerd dat het kan anticiperen op dergelijke kansberekeningen. Bovendien is het niet zo verwonderlijk dat het betere prestaties kan leveren. Dat geldt ook voor een rekenmachine. Zonder programma zou het nog geen simpele optelsom kunnen maken.quote:Op woensdag 13 januari 2016 12:42 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik kan je garanderen dat programmeurs over het algemeen veel slechter zijn in schaken dan de programma's die ze schrijven. De conclusie "deze stelling is mat in 6" wordt in elk geval niet getrokken door de programmeur. In alle waarschijnlijkheid heeft de programmeur de stelling nooit gezien, en al had hij dat wel dan is hij niet in staat om dat uit te rekenen.
Is het dan geen conclusie? En als het wel een conclusie is, wie trekt hem dan?
In mijn perceptie draai je nogal om deze vraag heen.
Dus "deze stelling is mat in 6" is geen conclusie, of wordt pas een conclusie als een mens (die mogelijk helemaal niet kan schaken) kijkt naar de analyse van het schaakprogramma die letterlijk zegt "deze stelling is mat in 6"?quote:Op woensdag 13 januari 2016 13:27 schreef Elzies het volgende:
[..]
Allerminst, omdat degene die de conclusie trekt een vorm van zelfbewustzijn kent. De schaakcomputer niet. Die is zo geprogrammeerd dat het kan anticiperen op dergelijke kansberekeningen. Bovendien is het niet zo verwonderlijk dat het betere prestaties kan leveren. Dat geldt ook voor een rekenmachine. Zonder programma zou het nog geen simpele optelsom kunnen maken.
Het is geen conclusie, maar het anticiperen op een voorgeprogrammeerde kansberekening. Conclusie is mede gebaseerd op waarneming en interpretatie, eigenschappen die een voorgeprogrammeerde computer ontbreekt. Het mag ons als zodanig toeschijnen, maar dat is het niet.quote:Op woensdag 13 januari 2016 13:37 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dus "deze stelling is mat in 6" is geen conclusie, of wordt pas een conclusie als een mens (die mogelijk helemaal niet kan schaken) kijkt naar de analyse van het schaakprogramma die letterlijk zegt "deze stelling is mat in 6"?
Ik vind dat een nogal wonderlijke uitleg.Er lijkt hierin geen rol te zijn voor de mens als het gaat om de vorming van die conclusie.
Waarom zouden die twee elkaar uitsluiten? Anders gezegd: waarom zou er uit een voorgeprogrammeerde kansberekening geen conclusie kunnen volgen?quote:Op woensdag 13 januari 2016 13:53 schreef Elzies het volgende:
[..]
Het is geen conclusie, maar het anticiperen op een voorgeprogrammeerde kansberekening.
Als een computer geen bord waarneemt en geen stellingen interpreteert, dan ben ik wel benieuwd wat jouw definities van "waarneming" en "interpretatie" dan precies zijn.quote:Op woensdag 13 januari 2016 13:53 schreef Elzies het volgende:
Conclusie is mede gebaseerd op waarneming en interpretatie, eigenschappen die een voorgeprogrammeerde computer ontbreekt.
Want? Zover ik kan zien lijkt dat niet alleen zo, maar is het ook zo.quote:Op woensdag 13 januari 2016 13:53 schreef Elzies het volgende:
Het mag ons als zodanig toeschijnen, maar dat is het niet.
Als ik als programmeur een simpele wijziging aanbreng binnen het programma, dan zal die schaakcomputer dit blindelings uitvoeren. Zonder hierover na te denken. Zonder conclusievorming. Het reageert op de wijze zoals het programma is ingevoerd. Ongeacht de uitkomst.quote:Op woensdag 13 januari 2016 13:58 schreef Molurus het volgende:
[..]
Waarom zouden die twee elkaar uitsluiten? Anders gezegd: waarom zou er uit een voorgeprogrammeerde kansberekening geen conclusie kunnen volgen?
(Nog even los van de vraag of een mens op dat punt nu werkelijk daarvan verschilt, dat is niet triviaal.)
[..]
Als een computer geen bord waarneemt en geen stellingen interpreteert, dan ben ik wel benieuwd wat jouw definities van "waarneming" en "interpretatie" dan precies zijn.
[..]
Want? Zover ik kan zien lijkt dat niet alleen zo, maar is het ook zo.
Als er andere mogelijke methoden zijn, welke zijn dat dan?quote:Op maandag 11 januari 2016 23:58 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik hoef niet alle vragen beantwoord te hebben. Ik ben van nature een agnost. Maar ik wil uit nieuwsgierigheid wel zo dicht mogelijk bij de Waarheid komen, voor zover dat mogelijk is als mens. Ik gebruik mijn intuïtie daar waar de ratio tekortschiet, zoals deelnemer aangeeft, "
Het kan ook zijn dat mensen de wetenschappelijke methode opvatten als één van de mogelijke methoden, en het wetenschappelijk wereldbeeld opvatten als één van de mogelijke voorstellingen van de wereld, en de voorkeur geven aan een andere / aanvullende methode of voorstelling."
Dat gevoel heb ik niet alleen, dat kunnen we allebei weten op basis van inductie:quote:Op maandag 11 januari 2016 23:58 schreef Libertarisch het volgende:
Wat voel je? Heb je het gevoel dat er meer is of niet? Ik heb dat gevoel wel.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar begrijp je ook wat ik bedoel?quote:Op maandag 11 januari 2016 23:58 schreef Libertarisch het volgende:
Het is lastig onder woorden te brengen maar ik hoop dat je begrijpt wat ik zeg.
Dat kan hij onmogelijk vaststellen op basis van waarnemingen, net zoals we niet op basis van waarnemingen solipsisme kunnen bevestigen of ontkrachten. De vraag welke van deze hypotheses waar is wordt pas een zinvolle vraag als ze leiden tot verschillende waarnemingen.quote:Op maandag 11 januari 2016 23:58 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Hier ben ik het helemaal mee eens.
Kijk:
"The Boy in the Submarine
A boy is born onboard and lives his entire childhood on a submarine. The submarine has no windows, but instead has video monitors connected to cameras outside.
Throughout the boy’s life he sees many sights and learns many things about the aquatic environment in which he exists. Although he has never seen dry land or the surface, he has learned about these places.
After the boy reaches a certain age, he is told that what he sees and his actual environment is one of the following:
1. An actual oceanic environment with video cameras capturing life as it appears to be.
2. A computer simulation. The submarine is actually parked in a research lab and has never been in the ocean.
3. Pre-recorded scenes of an actual oceanic environment synchronized to appear interactive. The sub is parked on dry land.
4. Live video of a distant oceanic environment relayed to the sub which is parked on dry land.
Each hypothesis is consistent with the life experiences of the boy. Although presented with only 4 hypotheses, there are actually infinitely many. How can the boy determine which represents his actual situation?"
Dat is helemaal niet belangrijk. Sterker nog: het is volstrekt zinloos. (Tenzij je werkelijk een andere kennismethodiek weet te ontwikkelen. Maar die is er nog niet.)quote:Op maandag 11 januari 2016 23:58 schreef Libertarisch het volgende:
Het is belangrijk om buiten de bubbel te denken. Dat doen we veel te weinig. Ik had op een bepaalde avond het diepe gevoel dat het menselijk verstand zo beperkt is dat we heel weinig over de realiteit kunnen weten en dat het daarom belangrijk is om buiten gebaande paden te denken.
Je beantwoordt hier geen van de vragen die ik je stel. Je constateert alleen dat het gedrag van een computer makkelijker is aan te passen dan dat van een mens. Dat lijkt me eigenlijk niet heel relevant voor die vragen.quote:Op woensdag 13 januari 2016 14:04 schreef Elzies het volgende:
[..]
Als ik als programmeur een simpele wijziging aanbreng binnen het programma, dan zal die schaakcomputer dit blindelings uitvoeren. Zonder hierover na te denken. Zonder conclusievorming. Het reageert op de wijze zoals het programma is ingevoerd. Ongeacht de uitkomst.
Een computer heeft geen gedrag. Slechts een programma wat het kan uitvoeren omdat die door een programmeur is voorgeprogrammeerd. Ik bespeur in jouw reacties een soort van vermenselijking van een computerprogramma. Daar kan ik echt niet in meegaan.quote:Op woensdag 13 januari 2016 14:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je beantwoordt hier geen van de vragen die ik je stel. Je constateert alleen dat het gedrag van een computer makkelijker is aan te passen dan dat van een mens. Dat lijkt me eigenlijk niet heel relevant voor die vragen.
Bedoel je hiermee niet een beetje Searle's Chinese Room experiment?quote:Op woensdag 13 januari 2016 14:04 schreef Elzies het volgende:
[..]
Als ik als programmeur een simpele wijziging aanbreng binnen het programma, dan zal die schaakcomputer dit blindelings uitvoeren. Zonder hierover na te denken. Zonder conclusievorming. Het reageert op de wijze zoals het programma is ingevoerd. Ongeacht de uitkomst.
quote:
Eerder het tegenovergestelde.quote:Op woensdag 13 januari 2016 14:25 schreef Elzies het volgende:
Slechts een programma wat het kan uitvoeren omdat die door een programmeur is voorgeprogrammeerd. Ik bespeur in jouw reacties een soort van vermenselijking van een computerprogramma.
Dat is duidelijk. Veel mensen hebben daar moeite mee. Maar dat maakt het natuurlijk nog geen rationeel onderscheid.quote:
Ik weet niet of hij die kent, maar het is in elk geval waar ik op aanstuur.quote:Op woensdag 13 januari 2016 14:33 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Bedoel je hiermee niet een beetje Searle's Chinese Room experiment?
Overigens... welke interpretatie geniet jouw voorkeur en waarom? Of ben je daar nog niet uit?quote:Op dinsdag 12 januari 2016 07:48 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Als je niet-lokaliteit niet als absurd beschouwt
Een computer heeft geen vermogen tot onafhankelijk denken, waarmee het geen eigen interpretaties als persoonlijke conclusies kan trekken.quote:Op woensdag 13 januari 2016 14:33 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Bedoel je hiermee niet een beetje Searle's Chinese Room experiment?
Gedrag is gebaseerd op onafhankelijke keuzemogelijkheden. Hoe ingenieus sommige computers ook werken, hun algoritme is gebaseerd op wat is voorgeprogrammeerd.quote:Op woensdag 13 januari 2016 14:35 schreef Molurus het volgende:
[..]![]()
Als dat geen gedrag is, wat is dan jouw definitie van "gedrag"?
Wat bedoel je in deze met "onafhankelijk"?quote:Op woensdag 13 januari 2016 14:42 schreef Elzies het volgende:
[..]
Een computer heeft geen vermogen tot onafhankelijk denken, waarmee het geen eigen interpretaties als persoonlijke conclusies kan trekken.
Ooit een computer ontmoet die op basis van een eigen persoonlijkheid conclusies trekt en daarna handelt, los van het programma dat is ingevoerd? Dat bedoel ik met onafhankelijk kunnen denken. Lijkt mij toch een wezenlijk verschil tussen mens en computer.quote:Op woensdag 13 januari 2016 14:49 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat bedoel je in deze met "onafhankelijk"?
Wat een computer doet is het resultaat van architectuur + omgevingsfactoren. Hoe is dat voor een mens anders?
Het enige verschil - lijkt mij - is dat mensen zijn vormgegeven door evolutie, en een computerprogramma is ontworpen. Maar dat zegt verder niets over het functioneren.
Ik garandeer je dat dat voor heel veel computertoepassingen niet geldt. Ze kunnen leren, ze kunnen nieuwe strategieen voor het oplossen van problemen ontwikkelen, etc.quote:Op woensdag 13 januari 2016 14:45 schreef Elzies het volgende:
[..]
Gedrag is gebaseerd op onafhankelijke keuzemogelijkheden. Hoe ingenieus sommige computers ook werken, hun algoritme is gebaseerd op wat is voorgeprogrammeerd.
Je hebt nog een hele lijst van begrippen niet gedefinieerd, maar op goed geluk:quote:Op woensdag 13 januari 2016 14:45 schreef Elzies het volgende:
Mensen kunnen bijvoorbeeld spijt betuigen over hun gedrag en daar emoties bij voelen. Dat kan een computer niet.
Zie het klimaatcomputer voorbeeld hierboven.quote:Op woensdag 13 januari 2016 14:53 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ooit een computer ontmoet die op basis van een eigen persoonlijkheid conclusies trekt en daarna handelt, los van het programma dat is ingevoerd? Dat bedoel ik met onafhankelijk kunnen denken. Lijkt mij toch een wezenlijk verschil tussen mens en computer.
Als een computersysteem wordt programmeert om raketten af te vuren, zal dit systeem dit blindelings uitvoeren. Stel dat dit een onterecht actie zou zijn (een vergissing) en hiermee onnodig slachtoffers worden gemaakt dan zal de computer daar geen berouw voor voelen. Die doet namelijk precies waarvoor het is geprogrammeerd.quote:Op woensdag 13 januari 2016 14:54 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik garandeer je dat dat voor heel veel computertoepassingen niet geldt. Ze kunnen leren, ze kunnen nieuwe strategieen voor het oplossen van problemen ontwikkelen, etc.
Wel een leuke anekdote: een vriend van mij was jaren geleden bezig met de ontwikkeling van computers voor klimaatbeheersing in kassen. Op een goede dag werd hij door een boze tuinder gebeld.
"Man, het is ontzettend warm buiten, en jouw klimaatcomputer besluit om de raampjes open te zetten! Is ie nou helemaal gek geworden?"
De programmeur wist in dit geval ook niet wat er aan de hand was. Het leek in eerste instantie op gewoon een fout van de programmeur. Maar bij analyse bleek dat de computer, proefondervindelijk, had vastgesteld dat als je de ramen net iets openzet er meer water condenseert op de ramen waardoor de temperatuur binnen lager bleef dan wanneer je de ramen volledig dicht zou doen.
Deze strategie was de programmeur in het geheel niet opgekomen, laat staan dat hij die had voorgeprogrammeerd.
[..]
Je hebt nog een hele lijst van begrippen niet gedefinieerd, maar op goed geluk:
Kun je concrete definities geven van "spijt" en "emotie"? (Doe eerst maar de missende definities, anders blijven we bezig.)
Maar wat is denken dan? En wat us het verschil tussen hoe een mens geprogrammeerd is en een computer? Het enige dat ik kan bedenken is dat een computer meestal een concreter doel heeft maar dat maakt voor de functionaliteit niet uit.quote:Op woensdag 13 januari 2016 14:53 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ooit een computer ontmoet die op basis van een eigen persoonlijkheid conclusies trekt en daarna handelt, los van het programma dat is ingevoerd? Dat bedoel ik met onafhankelijk kunnen denken. Lijkt mij toch een wezenlijk verschil tussen mens en computer.
Je beantwoord niet mijn vraag. Ooit een computer ontmoet die los van een ingevoerd programma zijn eigen beslissingen kan nemen?quote:Op woensdag 13 januari 2016 15:12 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Maar wat is denken dan? En wat us het verschil tussen hoe een mens geprogrammeerd is en een computer? Het enige dat ik kan bedenken is dat een computer meestal een concreter doel heeft maar dat maakt voor de functionaliteit niet uit.
Wat is los? Ik kan je vraag niet beantwoorden omdat de vraag niet duidelijk is.quote:Op woensdag 13 januari 2016 15:22 schreef Elzies het volgende:
[..]
Je beantwoord niet mijn vraag. Ooit een computer ontmoet die los van een ingevoerd programma zijn eigen beslissingen kan nemen?
Ik wil niet te veel gaan duiken in het hele vrije wil gebeuren. Maar wat is keuzevrijheid? Ik heb het ook helemaal niet over een programmeur. Ik vraag me vooral af waar die zogenaamde onafhankelijkheid vandaan komt.quote:Ook deel ik niet jouw mening dat de mens voorgeprogrammeerd zou zijn. Sinds wanneer kent de individuele mens een programmeur die precies programmeert welke beslissingen hij neem? Zijn gedrag tot op de detail bepaald? Tuurlijk spelen genetische componenten, beïnvloeding en zelf indoctrinatie een rol voor de keuzes die mensen maken. Maar de mens is in tegenstelling tot een computer in staat daarover eigen beslissingen te nemen. Hoe moeilijk ook. Die keuzevrijheid heeft een computer niet.
De mens handelt gewoon naar een biologisch programma. Vrije wil is de grootste illusie ooit.quote:Op woensdag 13 januari 2016 15:22 schreef Elzies het volgende:
[..]
Je beantwoord niet mijn vraag. Ooit een computer ontmoet die los van een ingevoerd programma zijn eigen beslissingen kan nemen?
Ook deel ik niet jouw mening dat de mens voorgeprogrammeerd zou zijn. Sinds wanneer kent de individuele mens een programmeur die precies programmeert welke beslissingen hij neem? Zijn gedrag tot op de detail bepaald? Tuurlijk spelen genetische componenten, beïnvloeding en zelf indoctrinatie een rol voor de keuzes die mensen maken. Maar de mens is in tegenstelling tot een computer in staat daarover eigen beslissingen te nemen. Hoe moeilijk ook. Die keuzevrijheid heeft een computer niet.
Hoeft niet per se. Denk bijvoorbeeld aan een stofzuiger, de losse onderdelen hebben de eigenschap zuigen niet, maar alle componenten bijeen wel. Net zoals dat de onderdelen van onze hersenen geen vrije wil hebben, kunnen de hersenen als geheel dat wel hebben.quote:Op woensdag 13 januari 2016 16:01 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
De mens handelt gewoon naar een biologisch programma. Vrije wil is de grootste illusie ooit.
Ok, maar conclusievorming is 'op basis van a,b en c, is de conlcusie d'. Een interpretatie van resultaten. Zoals Molurus ook al aangeeft in zijn voorbeeld, dit kan een computer ook prima (of beter) en dat is niet per ce iets menselijks.quote:Op woensdag 13 januari 2016 11:53 schreef Elzies het volgende:
[..]
Lijkt me toch niet zo moeilijk. Zonder bewustzijnswerking geen conclusievorming.
Ervaring is een kennismethode, ook al ben jij het daarmee oneens.quote:Op woensdag 13 januari 2016 14:09 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als er andere mogelijke methoden zijn, welke zijn dat dan?
Ik heb geen definitieve antwoorden. Ik kan wel zeggen dat ik A of B waarschijnlijker vind. Het is dus meer een kwestie van kans dan van zekerheid wat mij betreft.quote:Op woensdag 13 januari 2016 14:09 schreef Molurus het volgende:
Maar dan zeg ik: "ik weet het niet" is dan echt beter dan "laat ik maar eens een antwoord invullen waar ik een goed gevoel bij heb". Het onvermogen van de wetenschap om je een antwoord te geven is geen vrijbrief om erop los te fantaseren. Dan zul je toch eerst een goede alternatieve kennismethodiek moeten ontwikkelen.
Wat je zegt klopt, maar er is per definitie een limiet aan de wetenschap. Dat heet menselijk onvermogen. Ik heb wel eens gezegd: het universum is een zee van informatie en de mens pikt daar maar een klein deel van op. En kan dat alleen op zijn manier interpreteren. De wetenschap is geen objectieve benadering van de werkelijkheid, maar een subjectieve en gelimiteerde benadering.quote:Op woensdag 13 januari 2016 14:09 schreef Molurus het volgende:
Dat gevoel heb ik niet alleen, dat kunnen we allebei weten op basis van inductie:
1) er zijn heel wat coherente vragen te bedenken waar de wetenschap (momenteel) geen antwoord op kan geven.
2) wetenschappelijke kennis heeft zich altijd uitgebreid. Er is geen reden om te denken dat we het einde daarvan hebben bereikt.
Jouw waarneming is een product van je brein. Niets meer en niets minder. Met een ander brein zou je andere waarnemingen hebben en andere conclusies trekken.quote:Op woensdag 13 januari 2016 14:09 schreef Molurus het volgende:
Dat kan hij onmogelijk vaststellen op basis van waarnemingen, net zoals we niet op basis van waarnemingen solipsisme kunnen bevestigen of ontkrachten. De vraag welke van deze hypotheses waar is wordt pas een zinvolle vraag als ze leiden tot verschillende waarnemingen.
Dat is dan ook wat een goede wetenschappelijke hypothese kenmerkt: verschillende voorspellingen ten aanzien van waarnemingen. Een hypothese die geen voorspellingen doet is eenvoudig geen zinvolle hypothese.
Ik zie het niet. Het brein reageert op interne prikkels en externe prikkels, en beslist dan welk gedrag het beste is.quote:Op woensdag 13 januari 2016 16:06 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Hoeft niet per se. Denk bijvoorbeeld aan een stofzuiger, de losse onderdelen hebben de eigenschap zuigen niet, maar alle componenten bijeen wel. Net zoals dat de onderdelen van onze hersenen geen vrije wil hebben, kunnen de hersenen als geheel dat wel hebben.
Of dat nooit mogelijk gaat zijn kunnen we natuurlijk niet zeggen. Zoals al wel vaker aangegeven, wetenschappelijke theorieen zijn per definitie niet 100% bewezen. Dat is onmogelijk, je zou dan iedere vierkante nanometer van het hele universum moeten hebben getest.quote:Op woensdag 13 januari 2016 15:47 schreef tybo het volgende:
Is het wel mogelijk om te geloven in een ziel op basis van onderzoek?
Dat onderzoek kan in mijn ogen nooit gebaseerd worden op wetenschappelijk onderzoek omdat de wetenschap daar nooit het bewijs voor zal vinden. En ook al kunnen er wetenschappelijk goed onderbouwde theorieën zijn die zeg maar voor 99% vertellen of iets bestaat of niet bestaat dan blijft er nog altijd 1% over.
Weten is 100%, maar net die ene % maakt het verschil uit tussen geloven en echt weten.
Zou dat dan kunnen betekenen dat een wetenschapper die uit gaat van die 99%, voor 99% gelooft?
Als een wetenschapper aan een gelovige zou vragen om te gaan twijfelen aan wat die gelooft
dat is hetzelfde als dat je aan een wetenschapper zou vragen om te gaan twijfelen aan het bewijs
Nu kun je je nog steeds afvragen wat de relatie is tussen twee verschillende niveaus. Aan de ene kant, de oorzaak van mijn gedrag is mijn programmering en aan de andere kant, de rede voor mijn heteroseksualiteit is dat ik op vrouwen val. Zijn beide hetzelfde?quote:Op woensdag 13 januari 2016 16:13 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik zie het niet. Het brein reageert op interne prikkels en externe prikkels, en beslist dan welk gedrag het beste is.
Neem seksualiteit. Ik ben toevallig 100% heteroseksueel, ik ben vanwege mijn cultuur behoorlijk vrij in mijn seksuele gedrag. Waar komt vrije wil hierbij kijken? Ik heb nooit kunnen kiezen voor homo of biseksualiteit. Ik ben gewoon hetero geprogrammeerd.
Je moet er wel rekening mee houden dat die dingen wel beinvloedbaar zijn door de omgeving natuurlijk. Al was het alleen maar op een expressief niveau.quote:Op woensdag 13 januari 2016 16:20 schreef Libertarisch het volgende:
Hetzelfde geldt voor intelligentie, sekse identiteit, agressie, en andere karaktertrekken. Allemaal voorgeprogrammeerd.
Maar dan geldt hetzelfde voor jouw 'ervaringskunde'. En dan zijn we nog geen stap verder want dan weten we schijnbaar nog steeds helemaal niets.quote:Op woensdag 13 januari 2016 16:07 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik probeer te zeggen dat wetenschap gelimiteerd is en dat alles nog open staat. Volgens mij zijn we het ongeveer wel eens.
je hebt toch de vrije wil om daar iets mee te doen of niets en de vrije wil op wat voor manier je uiting gaat gevenquote:ik ben vanwege mijn cultuur behoorlijk vrij in mijn seksuele gedrag. Waar komt vrije wil hierbij kijken?
Hoi Vuurvlieg. Ja ik dacht laat ik nog eens de loopgraven in gaan ;-)quote:Op woensdag 13 januari 2016 15:11 schreef Fir3fly het volgende:
Fijn om weer eens een topic te hebben waarin ik het vrijwel volledig eens ben met Molurus. En welkom terug Jerry.
Klopt, maar wetenschap is sowieso handig voor praktische zaken. Wat dat betreft heb ik groot respect voor de wetenschap.quote:Op woensdag 13 januari 2016 16:28 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
En dan zijn we nog geen stap verder want dan weten we schijnbaar nog steeds helemaal niets.
Als je een hoger libido hebt (aangeboren) dan heb je vaker seks, als je in een conservatieve samenleving leeft (Egypte, Iran) heb je weinig seks. Gedrag= interne+externe prikkels en het brein die een berekening maakt wat het beste gedrag is. Geen vrije wil wat mij betreft.quote:Op woensdag 13 januari 2016 16:34 schreef tybo het volgende:
[..]
je hebt toch de vrije wil om daar iets mee te doen of niets en de vrije wil op wat voor manier je uiting gaat geven
Precies. Vergelijk het citaat van J.B.S. Haldane dat ik eerder plaatste:quote:Op woensdag 13 januari 2016 16:24 schreef Discombobulate het volgende:
Herman Philipse ziet hier een leuke paradox in. Namelijk, als mijn programmering de redengeving van mijn gedrag overbodig maakt, m.a.w. wat mijn gedrag verklaard zijn simpelweg vurende neuronen, wat voor rede heb jij dan om te geloven wat jij zelf zegt?
En daar is jouw ervaringskunde niet handig voor?quote:Op woensdag 13 januari 2016 16:40 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Klopt, maar wetenschap is sowieso handig voor praktische zaken. Wat dat betreft heb ik groot respect voor de wetenschap.
Jazeker wel. Dat heb ik toch niet gezegd?quote:Op woensdag 13 januari 2016 16:41 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
En daar is jouw ervaringskunde niet handig voor?
Dan heb ik nogal wat moeite om het verschil te zien.quote:Op woensdag 13 januari 2016 16:42 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Jazeker wel. Dat heb ik toch niet gezegd?je moet dingen uitproberen om verder te komen. Maar dat is niet onwetenschappelijk natuurlijk
daar kies je voor, het kan ook zijn dat je met dat gedrag in de problemen komt en dan kan je er vrij willig voor kiezen om daar verandering in te gaan brengen.quote:Als je een hoger libido hebt (aangeboren) dan heb je vaker seks
wat ik al zei dusquote:Gedrag= interne+externe prikkels en het brein die een berekening maakt wat het beste gedrag is. Geen vrije wil wat mij betreft.
Daar kom ik ook net achter. Het is een beetje een discussie over de betekenis van begrippen geworden.quote:Op woensdag 13 januari 2016 16:45 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dan heb ik nogal wat moeite om het verschil te zien.
OK ;-)quote:Op dinsdag 12 januari 2016 00:03 schreef Libertarisch het volgende:
Ik ben het nooit helemaal met je oneens geweest. Ik heb mijn belangrijkste "materialistische" argumenten aan jou voorgedragen omdat ik wilde weten of jij ze kon ontkrachten. Dat vind ik de beste manier om verder te komen, beide standpunten bestuderen.
Dat vindt ik wel een mooie quote inderdaad.quote:Op woensdag 13 januari 2016 16:40 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Precies. Vergelijk het citaat van J.B.S. Haldane dat ik eerder plaatste:
'It seems to me immensely unlikely that mind is a mere by-product of matter. For if my mental processes are determined wholly by the motions of atoms in my brain I have no reason to suppose that my beliefs are true. They may be sound chemically, but that does not make them sound logically. And hence I have no reason for supposing my brain to be composed of atoms.'
Het is toch bijna onmogelijk voor een man met een zeer hoog libido om niet te masturberen/geen seks te hebben. Terwijl dat voor iemand zonder libido de makkelijkste zaak van de wereld is, omdat die prikkel er niet is.quote:
Dat klopt. Maar je kunt er ook geen andere uitspraken over doen. Je kunt er uiteindelijk helemaal niets mee. Dat is een beetje het punt en dat is dus waar wetenschap bij komt kijken.quote:Op woensdag 13 januari 2016 16:48 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Daar kom ik ook net achter. Het is een beetje een discussie over de betekenis van begrippen geworden.
Ik bedoelde met ervaringsdeskundige bijvoorbeeld: "Ik heb de aanwezigheid van God gevoeld, en daarom vind ik zijn bestaan aannemelijk." Totaal onwetenschappelijk, maar niet een uitspraak die je zomaar in de prullenbak kunt gooien wat mij betreft.
Wetenschap is, in mijn ogen, uiteindelijk een zo objectief mogelijk communicatiemiddel om die subjectieve ervaringen om te zetten in objectieve feitelijkheden. Noem het een vertaalslag om een subjectieve ervaring van het ene bewustzijn zodanig te vertalen dat een ander bewustzijn het kan gebruiken. Dus wat wetenschap probeert is juist die subjectiviteit zoveel mogelijk te omzeilen.quote:Subjectieve ervaring kan valide zijn want uiteindelijk is alles een subjectieve ervaring, ook "objectieve" wetenschap.
maar de mensheid is niet objectief. Mensen hebben emoties dat is wat ons menselijk maakt.quote:Dus wat wetenschap probeert is juist die subjectiviteit zoveel mogelijk te omzeilen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |