Iemand91 | vrijdag 4 december 2015 @ 13:04 |
*Wordt mogelijk nog aangevuld* [ Bericht 56% gewijzigd door Iemand91 op 04-12-2015 13:11:51 ] | |
Iemand91 | vrijdag 4 december 2015 @ 13:06 |
![]() ![]() Virgin presses 747 jumbo into space action Sir Richard Branson is reassigning one of his old Virgin Atlantic 747-400 jumbos to the service of space. The jet will be the launch platform for the satellite rocket being developed by another of the entrepreneur's companies - Virgin Galactic. The 747 will carry this booster to high altitude where it will be released to ignite its engine and go into orbit. Jumbos have long played a role in space activity, most famously to transport Nasa's old shuttles across America. Virgin Galactic will be air-launching a tourist spaceplane from underneath a jet vehicle, and originally had planned for the satellite rocket to use the same platform. But the performance requirements of the booster have driven engineers to seek an alternative carrier. Earlier this year, they announced they would be increasing the payload capability of the forthcoming rocket after consultations with prospective customers - a jump from 120kg of satellite payload to 200kg, into a standard orbit. That meant stretching the tanks on the booster to accommodate more propellant, and, as a consequence, its mass and length had to increase. The old 747-400 jumbo can handle this. Coincidentally, it used to fly in its Virgin Atlantic livery under the nickname "Cosmic Girl". It will now get a new paint job in the Virgin Galactic colours. "The Boeing 747 has a very special place in my heart: we began service on my first airline, Virgin Atlantic, with just one leased 747," Sir Richard said in a statement. "I never imagined that today one of our 747s would get a second chance and help open access to space. I'm absolutely thrilled that Cosmic Girl can stay in the Virgin family - and truly live up to her name!" Virgin Galactic is calling its satellite booster LauncherOne. It intends to debut the liquid oxygen/kerosene rocket in 2016 or 2017, selling missions for under $10m. The company believes that with this price it can grab a major share of the market for launching small satellites. Already, it has done a deal with satellite telecommunications company OneWeb. This British Channel Islands-based outfit has ordered at least 39 LauncherOnes to orbit up to two spacecraft at a time. One of the advantages of an air-launch model for satellites is the freedom to base the carrier jet at many locations. It is not restricted to a fixed pad location. "Air launch enables us to provide rapid, responsive service to our satellite customers on a schedule set by their business and operational needs, rather than the constraints of national launch ranges," said George Whitesides, Virgin Galactic CEO. "Selecting the 747 airframe provides a dedicated platform that gives us the capacity to substantially increase our payload to orbit without increasing our prices." ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ "Cosmic Girl" is de naam van G-VWOW; een 747-400 met bouwjaar 2001 dat op 23 oktober uit de vloot werd gehaald. Is opgeslagen in San Antonio waar deze persconferentie ook werd gehouden. ![]() | |
Fred | vrijdag 4 december 2015 @ 13:22 |
Ik moest gelijk hier aan denken:![]() | |
flipsen | vrijdag 4 december 2015 @ 15:34 |
Het is natuurlijk nog maar een "Artist Impression", maar wat een gave paintjob om zo een betrekkelijk oud toestel er weer als nieuw uit te laten zien ![]() | |
Iemand91 | vrijdag 4 december 2015 @ 15:52 |
Ik hier aan: (Omdat ze deze constructie in de vleugel voor die booster gaan gebruiken) ![]() Real-life dan maar? ![]() General Electric testbed; de 25e 747 van de productielijn en meer dan 45 jaar oud, maar ziet eruit als nieuw: ![]() Mooi inderdaad. [ Bericht 25% gewijzigd door Iemand91 op 04-12-2015 15:57:38 ] | |
DeaDLocK2K | vrijdag 4 december 2015 @ 16:12 |
Stoelen van Qatar Airways zijn niet goedgekeurd. Houten kont krijg ik ervan. Bah. | |
Iemand91 | vrijdag 4 december 2015 @ 23:39 |
Zo hé. ![]() ![]() | |
wiijntje | zondag 6 december 2015 @ 00:38 |
op de een of andere manier is de livery van dit toestel bijzonder mislukt, die twee "bogen" of wat daarop moet lijken kloppen niet helemaal... jammer | |
Iemand91 | maandag 7 december 2015 @ 13:30 |
De 3e 787-9 voor KLM op de productielijn. Verwachte rollout is volgende week woensdag.![]() PH-BHD zal de allerlaatste 787 zijn die van die productielijn zal rollen. Deze zal hierna worden omgebouwd voor de productie van de nieuwe 777X-toestellen. De productie van de 787 zal doorgaan op de andere productielijn in dezelfde fabriek waarvan de productie opgeschroefd zal worden zodat deze uiteindelijk evenveel toestellen produceert als beide lijnen nu samen doen. Daarnaast bouwt Boeing de 787 natuurlijk ook nog in Charleston. | |
donroyco | maandag 7 december 2015 @ 13:35 |
Hoe lang ongeveer duurt het bouwen van één vliegtuig (zeg een 747 of 787)? | |
Iemand91 | maandag 7 december 2015 @ 13:39 |
Als we final assembly aanhouden (dus op bovenstaande productielijn de aangevoerde onderdelen aan elkaar koppelen) dan hebben de eerste 2 KLM 787's (PH-BHA en -BHC) er 27 dagen over gedaan (load date t/m rollout) | |
donroyco | maandag 7 december 2015 @ 14:02 |
Wel snel. | |
Iemand91 | maandag 7 december 2015 @ 14:23 |
Wel bedenken dat de onderdelen natuurlijk aangeleverd worden en het op die lijn een kwestie is van alles in/aan elkaar koppelen. (simpel gezegd natuurlijk ![]() En na rollout volgt natuurlijk nog allerlei tests, paintjob, testvluchten etc. etc. Momenteel rollen er 10 787's per maand van de productielijnen (de drie lijnen bij elkaar) wat op moet lopen naar 14 p/maand aan het einde van dit decennium. Ter vergelijking; per maand rollen er 42 A320's en 737's van de lijnen wat op moet lopen naar 50 p/maand voor de A320 in begin 2017 en 52 p/maand aan het einde van 2018 voor de 737. Beide fabrikanten claimen dat ze de productie kunnen opschroeven naar ruim 60 stuks p/maand. Dat in schril contrast met de 747-8; per maart 2016 zal daar maar 1 p/maand van de lijn rollen. De A380 doet zo'n 2.5 stuks p/maand wat ook zal teruglopen met de jaren aangezien de orders opdrogen. [ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 07-12-2015 14:34:28 ] | |
Iemand91 | maandag 7 december 2015 @ 22:36 |
Op naar Frankrijk! ![]() Take your seat on board the AF747 tribute flight for an exceptional tour of France! On 14 January 2016, Air France is offering its customers a unique experience on board an exceptional tribute flight over France and its legendary landmarks! More than 45 years after the first flight from Paris to New York on 3 June 1970 by the aircraft affectionately known as the Jumbo Jet, the Company salutes with emotion the last flight of this legendary and easily-recognizable aircraft. Flight AF747 will take off at 11:30am from Paris-Charles de Gaulle for a unique experience: Business class lunch and champagne for all, with an inflight commentary including a tour of France’s history and legendary landmarks. On arrival at Paris-Charles de Gaulle, the passengers of flight AF747 will be invited to discover the Company’s aircraft maintenance workshops and share a tribute drink at the foot of the aircraft. As from 7 December 2015, customers can book their ticket on board flight AF747 by calling 01 56 93 70 28 (+33 1 56 93 70 28 from outside France) from 10am to 5pm from Monday to Friday. The fare is fixed at ¤220 for the entire cabin. Air France’s 747: a showcase of modern innovations Since the early seventies, the Boeing 747 has been a showcase of modern innovations and has revolutionized air transport. Air travel became more widespread and we entered an era of mass tourism. For cargo, the Boeing 747 had pressurized holds, which were ventilated and protected against fire. Four times larger than the previous generation of Boeing, the 707, they could carry 122 tons of cargo! One of the first airlines to operate this aircraft, Air France made it the flagship of its long-haul fleet: New York, Montreal, the French West Indies, Reunion, Asia ... most of the Company's destinations have been served by the Jumbo. In the cabin, Air France started innovating from the early seventies and changed its DNA to better serve its customers. The role of chief purser was created to coordinate the service and attention paid to customers in this aircraft which could carry up to 500 passengers. Inflight cuisine was of great importance, with menus designed by great French chefs: Paul Bocuse, Gaston Lenôtre and Pierre Troisgros, who forged exclusive partnerships with Air France. Finally, the cabin interior was designed by Pierre Gautier-Delaye, who paid particular attention to the comfort of the seat cushions and seatbacks. Today, this adventure and the aircraft’s DNA is naturally being handed on to the 65 Boeing 777, equipped (or being equipped) with the Company’s new long-haul cabins: designer suites in the La Première cabin, a cocoon in the sky in the Business cabin and new redesigned seats in Premium Economy and Economy for optimal travel comfort. Air France La Saga: the benchmark historical website To celebrate this event and this chapter of Air France’s history, the Company is unveiling its new-look benchmark historical website: airfrancelasaga.com To travel through the Company’s rich heritage, the website has had a complete makeover. With videos and photos, Air France is reliving its history, its professions, its fleet, its network and the attention it has always paid to its customers. Follow the event on Twitter with #AF747 ![]() | |
flipsen | maandag 7 december 2015 @ 23:53 |
Helaas is mijn Frans geheel en al "down the drain" sinds ik Spaans ben gaan spreken. En de Fransen kennende, zullen ze geen tweetalige programma´s aanbieden ![]() | |
Kleffe_Dop | dinsdag 8 december 2015 @ 13:57 |
Zit er verschil tussen een 787-9 die in Everett van de band rolt en een 787-9 die in Charleston in elkaar geschroefd wordt? (reputatie? prijs? kwaliteit? restwaarde?) En bepaalt een luchtvaartmaatschappij zelf van welke productielijn ze hun 787 willen ontvangen? | |
Bitlord | dinsdag 8 december 2015 @ 14:04 |
http://m.ad.nl/ad/m/nl/10(...)avigationItemId=5585 Wat is dit voor vreemd bericht? | |
Karstman | dinsdag 8 december 2015 @ 14:38 |
Wierd... Volgens airframes.org staan de ARM en ARH geregistreerd bij Air Atlanta Islandic en de ARN bij Malaysian AS Kargo. Waarbij de ARM door Islandic is gekocht van Malaysian in 2006 en de ARN door Malaysian van Islandic in 2003. Maar de site van Islandic zegt weer dat ze alleen 6 747-4F/SF in de vloot hebben, malaysian zegt dat op hun site trouwens ook. Misschien goedkoper om te laten staan dan om zelf af te voeren... | |
Iemand91 | dinsdag 8 december 2015 @ 14:50 |
De final assembly in Charleston is nog relatief nieuw en heeft dus nog wat opstartproblemen. Ook was quality control daar minder en zijn wel eens 787's naar Everett gevlogen voor extra controle. Daar heb ik het vorig jaar op Tweakers al eens over gehad. Alle drie ergens in 2009/2010 uit de vloot van Air Atlanta Icelandic gegaan. (kisten werden geleased aan maatschappijen) en opgeslagen op die luchthaven. Mogelijk in handen gekomen van slopers o.i.d. die nu failliet zijn of 'verdwenen'. [ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 08-12-2015 15:34:38 ] | |
Lucifer_Doosje | dinsdag 8 december 2015 @ 15:22 |
Alle 3 zijn/waren eigendom van Air Atlanta, die ze weer verhuurde aan derden. MAS heeft een jaar of 10 geleden wel gebruik gemaakt van deze 3 kisten, maar is er nooit eigenaar van geweest. | |
Iemand91 | dinsdag 8 december 2015 @ 15:40 |
![]() PZ-TCP, de oude Airbus A340-300 van Surinam Airways is momenteel onderweg naar (waarschijnlijk) haar laatste rustplaats Pinal Airpark in Arizona. (http://www.flightradar24.com/SLM3001/8352141) Tweaker CyberBomb stond haar al op te wachten: ![]() En een heerlijk stukje PR: Extra controle nieuwe kist SLM
| |
Woods | dinsdag 8 december 2015 @ 16:14 |
A330-400 ![]() | |
inkjet | dinsdag 8 december 2015 @ 17:32 |
De PH-BFG is momenteel als KL9865 onderweg naar het verre oosten. Het lijkt erop dat dat een D-check wordt. Opvallend dat dat kennelijk nog de moeite wordt gevonden. | |
Mikey92 | dinsdag 8 december 2015 @ 17:52 |
Gaat voor een c-check;) | |
inkjet | dinsdag 8 december 2015 @ 17:55 |
Ah, dat is minder heftig! Het prijsverschil is kennelijk de roundtrip waard. | |
Mikey92 | dinsdag 8 december 2015 @ 17:58 |
Of geen capaciteit op dit moment, zou ook zomaar eens kunnen. | |
inkjet | dinsdag 8 december 2015 @ 18:37 |
Duidelijk. Druk programma met new livery's, phase-outs en meer. | |
Iemand91 | dinsdag 8 december 2015 @ 18:41 |
-BFG heeft in 2013 nog een D-check gehad dus die heeft ze eerst nog niet nodig. En voor haar is nog geen datum bekend dat ze uit de vloot gaat (althans; niet bij mij) Voert KLM E&M nog C-check uit op de vloot en zo ja; welke types? Want D-checks voeren ze al jaren niet meer uit op de 747. Is (voorlopig?) dus Air France geworden: Air France hervat route naar Teheran
[ Bericht 42% gewijzigd door Iemand91 op 08-12-2015 18:52:21 ] | |
Mikey92 | dinsdag 8 december 2015 @ 19:41 |
Momenteel 1 c-lijn in hangar 14 en 1 c-lijn/uitfasering in hangar 12 en nog een modificatielijn(cabine) in 14. Volgens mij is dit de 1e 747 die naar buitenland gaat voor een c check. Maar zal denk ik komen door de capaciteit. Werk zelf als inhuur in hangar 11 | |
derLudolf | dinsdag 8 december 2015 @ 20:55 |
Iemand toevallig één of meerdere 747-200('s) kwijt? http://www.aerotelegraph.(...)n-kuala-lumpur-jumbo | |
flipsen | woensdag 9 december 2015 @ 00:21 |
Beetje aan het zoeken voor mijn moeder, zie ik opeens voor een vlucht Rio de Janeiro - Amsterdam op 17/01 de 787-900 van KLM geprogrammeers staan ![]() | |
donroyco | woensdag 9 december 2015 @ 10:32 |
Godtje | woensdag 9 december 2015 @ 10:34 |
| |
donroyco | woensdag 9 december 2015 @ 10:38 |
![]() | |
bluemoon23 | woensdag 9 december 2015 @ 11:56 |
ik hier aan: Antonov 225 met buran ![]() ![]() | |
Iemand91 | woensdag 9 december 2015 @ 12:16 |
Vandaag wordt de 2e Boeing 787-9 aan KLM geleverd. PH-BHA "Carnation / Anjer" wordt vandaag overgedragen aan KLM, vertrekt om 14:00 uur lokale tijd naar Amsterdam. Verwachte aankomsttijd op Schiphol is momenteel 08:05 uur. ![]() | |
biertapper | woensdag 9 december 2015 @ 14:10 |
http://news.klm.com/klm-o(...)-services-in-europe/ In summer 2016 KLM Royal Dutch Airlines will expand its medium-haul network with scheduled service to five new destinations: Southampton, Inverness, Dresden, Genoa and Valencia. Customers can now choose a total number of 76 European destinations that KLM operates directly from Amsterdam. In total KLM will add up to 700,000 seats (5% growth) to European destinations next summer. Inverness starting May 17 Departing Amsterdam 09:45 – Arriving in Inverness 10:25 Departing Inverness 11:00 – Arriving in Amsterdam 13:40 Type of aircraft: Fokker 70 Southampton starting May 16 Departing Amsterdam 08:35 – Arriving in Southampton 08:45 Departing Southampton 09:20 – Arriving in Amsterdam 11:30 Departing Amsterdam 16:40 – Arriving in Southampton 16:50 Departing Southampton 17:25 – Arriving in Amsterdam 19:35 Type of aircraft: Fokker 70 Dresden starting May 16 Departing Amsterdam 16:15 – Arriving in Dresden 17:40 Departing Dresden 18:15 – Arriving in Amsterdam 19:45 Type of aircraft: Fokker 70 Genoa starting April 22 Departing Amsterdam 10:05 – Arriving in Genoa 11:45 Departing Genoa 12:20 – Arriving in Amsterdam 14:20 Type of aircraft: Embraer 190 Valencia starting April 23 only on Saturday and Sunday, as of May 16 daily Departing Amsterdam 13:45 – Arriving in Valencia 16:15 Departing Valencia 17:00 – Arriving in Amsterdam 19:35 Type of aircraft: Boeing 737-700 | |
biertapper | woensdag 9 december 2015 @ 14:12 |
http://www.parool.nl/paro(...)rs-terugwinnen.dhtml | |
Fred | woensdag 9 december 2015 @ 14:26 |
Goed bezig daar... (voorbeeld 21-5 heen, 22-5 terug) KLM 152 euro voor een retour TRA 212 euro voor een retout Wie van de twee was nou de prijsvechter? | |
Karstman | woensdag 9 december 2015 @ 14:35 |
Ik dacht dat ik gelezen had dat Transavia niet meer op Valencia zou vliegen nu KLM die route doet. | |
Fred | woensdag 9 december 2015 @ 14:43 |
Zou erg logisch zijn idd, maar in de periode mei - oktober vliegen ze allebei dagelijks | |
Thetallguy | donderdag 10 december 2015 @ 09:35 |
Blijft een momentopname. Zet anders eens twee enkele reizen naast elkaar ![]() | |
Iemand91 | donderdag 10 december 2015 @ 12:04 |
Geland op de Oostbaan: ![]() | |
LintuxCx | vrijdag 11 december 2015 @ 14:58 |
Dikke anderhalf jaar later bestaat de SEN->GRQ vlucht nog steeds. ![]() Ze krijgen er nog steeds bij lange na geen 737 mee vol maar zo af en toe naar oorverdovend propellorlawaai luisteren in een ATR[47]2 heeft ook wel wat. ![]() | |
Iemand91 | zaterdag 12 december 2015 @ 15:01 |
PH-EXE en -EXF; de laatste 2 Embraer E-190 toestellen voor KLM Cityhopper in aanbouw in São José dos Campos, Brazilië. De toestellen zouden deze maand nog geleverd moeten worden. Vanaf maart 2016 worden de eerste - kleinere - E-175's aan KLM geleverd. ![]() ![]() ![]() | |
inkjet | zaterdag 12 december 2015 @ 16:27 |
De EXE ziet er goed uit maar de EXF heeft nog wat zorg nodig! | |
Iemand91 | zaterdag 12 december 2015 @ 16:29 |
Die foto is al ruim 2 maanden oud. ![]() En aan de testregistratie van het laatste toestel te zien is wordt dat PH-EXF. | |
inkjet | zaterdag 12 december 2015 @ 16:34 |
Ah okee dat scheelt. Ik wist niet dat er een relatie lag tussen de testreg en de uiteindelijke reg. | |
Iemand91 | zaterdag 12 december 2015 @ 20:01 |
Soms wel. Zo heet PH-AOH sinds gisteren 2-PAOH. ![]() | |
inkjet | zaterdag 12 december 2015 @ 20:17 |
Ik voel ook een 2-PAOL aankomen | |
Mikey92 | zaterdag 12 december 2015 @ 20:19 |
Schijnt nog 2 maanden extra in Nederland te blijven vanwege een cabine modificatie. | |
Iemand91 | zaterdag 12 december 2015 @ 21:58 |
Zowel paintjob als interieur worden op Schiphol gedaan inderdaad. Schiphol komt vol te staan met uitgefaseerde toestellen... | |
inkjet | zaterdag 12 december 2015 @ 22:27 |
De ex-KLM Airbussen gaan toch gewoon naar Pakistan? Ze zijn alleen in Nederland uitgefaseerd. De Fokkers vertrekken voorlopig ook naar andere gebruikers. | |
inkjet | zaterdag 12 december 2015 @ 22:34 |
https://www.flickr.com/ph(...)7241/in/photostream/ De PH-BHD schiet al aardig op. | |
Iemand91 | zaterdag 12 december 2015 @ 23:05 |
Als PH-AOH inderdaad nog 2 maand nodig heeft voor de ombouw dan staat die mogelijk rond eind februari nog op Schiphol. Tegen die tijd zijn PH-AOI en -AOK ook al uitgefaseerd en -AOL staat al ook al ruim een week stil. Daarnaast staat dan 747 PH-BFO ook stil. En natuurlijk hebben we PH-MCS momenteel ook nog op Schiphol staan. Als de A330's dus zolang op Schiphol blijven staan voor de ombouw en -MCS ook nog blijft staan staan daar dus aardig wat uitgefaseerde toestellen. Ik reken -BFO maar niet mee want als die op dezelfde manier de vloot verlaat als -BFM dan is die na enkele dagen al vertrokken. | |
inkjet | zondag 13 december 2015 @ 14:47 |
We zullen zien of de uitfasering volgens de eerdere planning verloopt. De aflevering van 787's moet wel voldoende vervanging opleveren. Ook kan men niet tegelijk aan de ombouw van de A330's werken en de uitfasering van andere A330's. De planning zat immers vol. | |
Mikey92 | zondag 13 december 2015 @ 18:19 |
Na de paint maar zien waar hij gaat staan, ik heb ook geen idee hoe ze dit gaan doen... Misschien heel hangar 12 voor de uitfasering gebruiken... | |
Thetallguy | maandag 14 december 2015 @ 15:29 |
Jet Airways heeft bevestigd dat het de Europese 'hub' vanaf de zomer verplaatst van Brussel naar Amsterdam. Al vaak verwacht maar nu dus definitief bekend gemaakt. | |
Iemand91 | maandag 14 december 2015 @ 15:55 |
Hoe onverwacht. ![]() Anywho; Boek 2 – MD-11 “End of Flightplan” is onderweg naar hier. ![]() Direct besteld toen het bekend werd dat dit boek zou komen. Dat wordt weer lezen! ![]() Daarnaast, ik heb weer een aantal lange posts in het vooruitzicht. | |
Iemand91 | maandag 14 december 2015 @ 16:38 |
Dit is er geen van... Alouette-helikopters Gilze-Rijen gaan met pensioen Mooi artikel in de Vliegende Hollander. Demoteam 'The Grasshoppers' in 1985: ![]() Op Koninginnedag 1991 Alouette III's in een Antonov 124 laden op Vliegbasis Soesterberg: ![]() Vele vluchten met leden van het Koninklijk Huis: (waaronder jaren geleden nog niet eens zo heel ver van ons huis) ![]() ![]() ![]() En vorig jaar; toen ze 50 jaar in dienst waren bij de Nederlandse luchtmacht: ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 14-12-2015 19:03:18 ] | |
derLudolf | maandag 14 december 2015 @ 16:44 |
Jazeker, mensen van het koninklijk huis zijn net als normale mensen ![]() Wel leuk om te zien hoe makkelijk zo'n heli in een An124 past ![]() ![]() | |
tripel7 | maandag 14 december 2015 @ 16:56 |
Van wat ik had begrepen zijn ze vooral zolang gebleven omdat Trix met niks anders wilde vliegen. Is er overigens bekend welk spul nu deze rol op zich mag nemen? De LE Augusta Westlands? | |
Sunri5e | maandag 14 december 2015 @ 17:53 |
Edit! [ Bericht 98% gewijzigd door Sunri5e op 14-12-2015 17:59:11 ] | |
Iemand91 | maandag 14 december 2015 @ 19:11 |
Er is niet echt vervanging voor. Wat hebben we gemist? ![]() | |
buzz1291 | maandag 14 december 2015 @ 19:20 |
Daar wil je ondanks de soms fantastisch lage prijs aanbiedingen niet mee vliegen. | |
buzz1291 | maandag 14 december 2015 @ 19:24 |
En dat was zeker dan alleen omdat in dat toestel noise cancellers zaten die de suikerspin enigzins in model hielden? ![]() | |
donroyco | maandag 14 december 2015 @ 21:33 |
Zijn er nog meer (leuke) feitjes zoals deze? | |
Iemand91 | maandag 14 december 2015 @ 21:45 |
Volkswagen 787 ![]() ![]() | |
Sunri5e | dinsdag 15 december 2015 @ 13:49 |
KLM naar Ibiza.... Waarom geen extra Trans vlucht? | |
Iemand91 | dinsdag 15 december 2015 @ 13:52 |
De SLC-route lijkt dus wel een succes. Op 2 mei 2015 begon Delta deze route met een dagelijkse vlucht en nu bijna precies een jaar later ook KLM ook nog eens 3 keer per week. | |
NewHorizon | dinsdag 15 december 2015 @ 13:55 |
De KLM-Asia toestellen hebben geen kroontje op het KLM-logo. | |
Iemand91 | dinsdag 15 december 2015 @ 14:13 |
En geen Nederlandse/EU vlag. | |
nattermann | dinsdag 15 december 2015 @ 14:17 |
Ik ben ooit (lees: jaar of 15 geleden) met een KLM-Asia 747 naar New York-JFK gevlogen. Waar zou ik kunnen achterhalen welke kist/registratie dat is geweest? | |
Fred | dinsdag 15 december 2015 @ 16:57 |
Ik gok omdat een bepaald slag Ibiza gangers liever KLM zitten... En kan het onbeperkt drinken ook gelijk in het vliegtuig beginnen. | |
Thetallguy | dinsdag 15 december 2015 @ 18:01 |
Die hebben in de zomermaanden ook niet zomaar even capaciteit hiervoor. KLM heeft in de zomer juist weer iets meer ruimte in de schema's ![]() | |
inkjet | dinsdag 15 december 2015 @ 18:25 |
Misschien vliegt KL wel op een normaal tijdstip ![]() [ Bericht 10% gewijzigd door inkjet op 15-12-2015 19:36:53 ] | |
inkjet | dinsdag 15 december 2015 @ 19:35 |
Weet iemand of de PH-KZO al uitgefaseerd is? | |
Mikey92 | dinsdag 15 december 2015 @ 20:22 |
Planning is januari, of het moet naar voren zijn gehaald | |
inkjet | dinsdag 15 december 2015 @ 20:53 |
Dat gebeurde met de KZF ook,vandaar mijn vraag. Maar inmiddels blijkt dat mijn veronderstelling onjuist was. [ Bericht 34% gewijzigd door inkjet op 15-12-2015 21:39:28 (Nieuw inzicht) ] | |
donroyco | dinsdag 15 december 2015 @ 22:08 |
Leuk. ![]() | |
OEM | dinsdag 15 december 2015 @ 23:09 |
KLM is ook de enige airline die nog een aparte Asia-livery heeft. De anderen (BA, Air France, Swissair, Lufthansa, Qantas en nog een paar) vliegen niet meer naar Taiwan, of hebben andere afspraken met China, of bestaan niet meer. | |
donroyco | dinsdag 15 december 2015 @ 23:10 |
Waarom was er de Asia-livery in de eerste plaats? ![]() /leek | |
Iemand91 | dinsdag 15 december 2015 @ 23:15 |
![]() Vandaag arriveert PH-EXE op Schiphol. Verwachte landing van KL9966 is om 18:00 uur vanuit Aeropuerto de Tenerife Sur. Toestel staat - als ik het goed heb - momenteel op de luchthaven van Recife, Brazilië. PH-EXF volgt komende zaterdag. | |
OEM | dinsdag 15 december 2015 @ 23:16 |
Heel in het kort: China vindt dat Taiwan een provincie van hun is en stond niet toe dat flag carriers van een land die dat niet erkende op zowel China als Taiwan vlogen. Daarom zijn er allemaal Asia-subsidairies + aparte livery ontstaan voor Europese airlines, zodat ze daar wel mee naar Taiwan konden vliegen zonder China op hun pik te trappen. Amerikaanse airlines hoefden dat bv weer niet te doen, want dat zijn geen flag carriers. | |
donroyco | dinsdag 15 december 2015 @ 23:20 |
Ah, thanks. | |
Houtenbeen | woensdag 16 december 2015 @ 01:23 |
![]()
[ Bericht 28% gewijzigd door Houtenbeen op 16-12-2015 01:35:50 ] | |
flipsen | woensdag 16 december 2015 @ 01:58 |
Het meest schokkende aan bovenstaande is natuurlijk het "while taxiing". Damn, dan zitten ze écht even niet op te letten ![]() | |
NewHorizon | woensdag 16 december 2015 @ 08:47 |
Aan de borden te zien ligt het in het verlengde van de highspeed turnoff van baan 13. Hoeft dus ook niet perse onoplettendheid te zijn, falende remmen of andere technische problemen zijn misschien wel logischer ![]() | |
flipsen | woensdag 16 december 2015 @ 13:01 |
Daarom moet ik me er als leek ook niet mee bemoeien ![]() | |
Iemand91 | woensdag 16 december 2015 @ 14:05 |
Nu ook duidelijk geworden waar de Airbus A330-200 vandaan komt: KLM staakt route naar Dallas/Fort Worth
![]() [ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 16-12-2015 14:12:07 ] | |
Iemand91 | woensdag 16 december 2015 @ 19:00 |
Het doek valt bijna voor weer een Martinair McDonnell Douglas MD-11F. PH-MCY staat gepland om komende zaterdag haar allerlaatste commerciële vlucht te maken. Om 15:00 uur zou ze moeten vertrekken naar Miami voor een laatste vrachtvlucht. In tegenstelling tot haar zustertoestel PH-MCT die daar al ruim 2 jaar staat - zal ze de volgende dag doorvliegen naar Mojave Air and Space Port in Californië. Hier komt ze weer oude bekenden tegen; PH-KCD en -KCE van KLM en ook haar zusterschip PH-BUH (Martinair 747-200 freighter die eerst voor KLM vloog) en PH-BUI (KLM 747-200). PH-MCY is een bijzonder toestel binnen de Martinair vloot. Dit toestel is de enige MD-11 die niet rechtstreeks vanuit de fabriek aan Martinair geleverd werd. Nadat ze in februari 1991 haar eerste vlucht maakte, werd PH-MCY op 22 april als HB-IWC aan Swissair geleverd. ![]() Een korte geschiedenis:: De al slecht draaiende Swissair kreeg met de aanslagen van 11 september 2001 er nog meer problemen bij. Swissair had een zogenaamde Hunter-strategie; aandelen kopen van diverse Europese maatschappijen (waaronder het Belgische Sabena) om zo goede overlevingskansen te hebben. Echter waren de aanslagen een grote klap voor de maatschappij, zoals voor zovele maatschappijen. Nadat op 2 oktober 2001 de grootste bank van Zwitserland niet meer garant wilde staan werd abrupt de gehele vloot aan de grond gehouden, zo ook HB-IWC. Luchthavens wilden de toestellen niet meer van brandstof voorzien, passagiers en personeel waren gestrand, credit cards van personeel werden door de banken geblokkeerd en crews werden hotels uitgezet. Nadat de Zwitserse regering weer tijdelijke leningen had gegeven konden vanaf 5 oktober de vluchten weer doorgaan; maar crew moest grote bedragen in cash meenemen om de brandstof te betalen. Sabena ging echter in november failliet. Na het winterseizoen 2001/2002 werden op 31 maart 2002 26 medium-haul toestellen (A319, A320 en A321's) en de 26 long-haul toestellen (A330 en MD-11's, waaronder HB-IWC) overgedragen naar Crossair; de regionale airline waarin Swissair aandelen had. Hierop veranderde deze haar naam naar Swiss International Air Lines. De laatste Swissair vlucht SR145 vanuit São Paulo landde op 1 april in Zürich. HB-IWC Deze MD-11 had een bijzondere rol in dit verhaal. Zij voerde namelijk ook een van de laatste vluchten uit. Op de avond van 27 maart 2002 vertrokken de 2 laatste symbolische vluchten van Swissair en Crossair. HB-IZG, een Saab 2000, zou de laatste vlucht van Crossair uitvoeren; LX578 naar Neurenberg; de eerste bestemming waarop Crossair vloog na haar oprichting in 1978. HB-IWC nam de laatste Swissair vlucht op haar; vlucht SR2400 naar Kaapstad. Het was een speciale charter vlucht; een Zwitsere chartermaatschappij had het toestel gecharterd voor deze historische vlucht. HB-IWC was de eerste MD-11 van de maatschappij die al de nieuwe kleuren van Swiss droeg. "Rollout" van de nieuwe livery in maart 2002: ![]() Voor deze speciale vlucht was echter nog de naam Swissair d.m.v. een sticker over de naam Swiss geplakt. In het bijzijn van ruim 4000 Swissair werknemers vertrokken om 21:00 deze twee toestellen naar de vertrekbaan onder begeleiding van talloze voertuigen van de brandweer, politie en follow-me voertuigen. Aan boord waren zo'n 238 passagiers (veelal werknemers, fans etc.) en 17 crew waaronder 2 piloten, een copiloot, ground engineer en een catering-chef. ![]() ![]() ![]() Op 30 maart vloog het een mooie sightseeing vlucht boven Kaapstad en de Tafelberg. ![]() ![]() ![]() Op 1 april was het tijd om terug naar Zürich te gaan. De tijd van Swissair was nu echt voorbij; de sticker met haar oude naam was verwijderd; het was nu Swiss. Om 22:30 uur landde vlucht SR2401 in Zürich. De MD-11 vloog hierna nog 2 jaar voor Swiss. Martinair Op 15 april 2004 vertrok de MD-11 als LX7010 vanuit Zürich naar Naples. Hier werd het toestel omgebouwd naar vrachttoestel en werd de cargo-deur geïnstalleerd. ![]() Op 3 september werd het toestel aan Martinair geleverd en op zondag 5 september landde het toestel op Schiphol; hieronder het vertrek vanuit Zürich. ![]() Op maandag 6 september volgde haar eerste commerciële vlucht voor Martinair naar Entebbe en Nairobi. Hoewel dit de oudste MD-11 uit de Martinair vloot is, was het dus de laatst geleverde MD-11 aan de maatschappij; de overige 6 zijn tussen 1994 en 1998 geleverd; PH-MCY ruim 7 jaar later in 2004. Naast PH-MCU en -MCW heeft zij dus ook nooit passagiers vervoerd voor Martinair. En nu, bijna 25 jaar nadat ze in Long Beach van de productielijn rolde, zal ze nu haar einde vinden op 140 kilometer vanaf haar geboorteplaats. Met het vertrek van PH-MCY blijven er slechts 3 actieve MD-11 vrachttoestellen over bij Martinair. Deze vertrekken in april en mei volgend jaar (volgens de planning) ![]() ![]() | |
inkjet | woensdag 16 december 2015 @ 19:21 |
De MCS is er ook nog, niet meer actief maar wel in Nederland. Mooie posting trouwens! [ Bericht 16% gewijzigd door inkjet op 16-12-2015 20:02:07 ] | |
flipsen | woensdag 16 december 2015 @ 19:53 |
Ah, nu ik die MartinAir Cargo zie... Afgelopen keer (20/11) dat ik weer aankwam op Buenos Aires EZE en met de taxi richting stad reed, zag ik nog net een KLM Cargo daar staan. Vreemd, normaal gesproken is dat de MartinAir MD11 toch? Of heeft KLM Cargo die vluchten nu overgenomen? Vond het wel apart... | |
inkjet | woensdag 16 december 2015 @ 20:03 |
De vluchten van toestellen van KLM Cargo worden door Martinair uitgevoerd. | |
Iemand91 | donderdag 17 december 2015 @ 13:12 |
Random nieuws: Herinneren we ons het incident met de British Airways 777-200ER op Las Vegas nog van 8 september? ![]() ![]() Het toestel word gemaakt: British Airways jet that caught fire before takeoff at McCarran to fly again En problemen aan boord de KLM 747-400 (PH-BFP) van vlucht KL662 uit Houston: KLM vlucht Houston geannuleerd na verdachte mannen aan boord
![]() En vandaag was voorlopig de laatste vlucht van United Airlines van/naar Houston met de Boeing 777-200ER. Vanaf morgen zetten ze ein-de-lijk de Boeing 787 in en wel de 787-9. Over een uur of 10 vertrekt het toestel naar Amsterdam; momenteel staat N36962 ingepland. Tot en met 26 maart 2016 worden de dagelijkse vluchten uitgevoerd met de 787, met de start van het zomerseizoen op 27 maart keert de 777-200ER weer terug op de route. Hiermee wordt United de vierde buitenlandse maatschappij (na Xiamen, Kenya en Qatar Airways) die de 787 op Schiphol inzet. Dit betekend dat United eindelijk de 787 op deze route inzet. Oorspronkelijk zou United de 787-8 al vanaf 4 december 2012 inzetten op deze route wat de eerste internationale route zou zijn geworden voor hun 787. Het is overigens niet de eerste keer dat de United 787 op Schiphol komt, een aantal keer eerder is de United 787 naar Amsterdam gekomen, waaronder de eerste internationale vlucht naar Amsterdam dat voor de FAA benodigd was. Dat was overigens ook de 2e keer dat de 787 op Schiphol kwam. ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 17-12-2015 14:44:20 ] | |
Iemand91 | donderdag 17 december 2015 @ 14:38 |
Leesvoer ![]() ![]() | |
derLudolf | donderdag 17 december 2015 @ 17:23 |
Uhm ik denk dat dat vrij lastig wordt. Ik heb laatst proberen te achterhalen met wat voor vliegtuig ik van Münster naar Rome ben gevlogen in 2008, zelfs vluchtnummer had ik. Maar dat lukte me toen al niet. | |
inkjet | donderdag 17 december 2015 @ 18:30 |
Oeps, snel naar het afhaaladres... ;-) | |
Iemand91 | donderdag 17 december 2015 @ 19:07 |
Vandaag exact 112 jaar geleden:![]() En vandaag exact 80 jaar geleden (post van Tweaker wildhagen) Vandaag trouwens nog een jubileum: één van de meest bekende. iconische en belangrijkste vliegtuigen uit het verleden had op 17 december 1935 zijn first flight: de DC-3 ![]() Toen nog Douglas Sleeper Transport (DST) genoemd overigens, omdat hij bedden aan boord had ![]() ![]() Dat kon je van buiten ook zien waar die bedden zich bevonden: ![]() Later verlengd tot een meer conventionele cabine met 7 rijen van 3 stoelen, voor een totaal van 21 passagiers (later uitgebreid tot 32 pasagiers als max) ![]() ![]() Nu, 80 jaar later wordt de DC-3 zelfs nog steeds commercieel ingezet in Afrika, Zuid-Amerika en Azie. Grotendeels voor cargo, maar zelfs op kleine schaal ook nog voor passagiers ![]() De oudste nog bestaande DC-3/DST is de oorspronkelijke NC16005 voor American Airlines (nu als N133D geregistreerd, in afwachting van restoratie): Dit toestel is geleverd aan American Airlines op 12 juli 1936. ![]() De oudste op dit moment nog vliegwaardige DC-3 is NC17334 (geleverd in 1937 aan American Airlines): ![]() Er is ook een miltiaire versie van gemaakt (de Douglas C-47 Skytrain die in WO2 zeer grootschalig ingezet is. Ook zijn er in licentie gebouwde Russische en Japanse modellen geweest. In totaal komt het aantal geproduceerde DC-3 varianten/afgeleiden op ruim 16.000 uit. Een flink deel is hiervan (vliegend of statisch) bewaard gebleven gelukkig. [ Bericht 42% gewijzigd door Iemand91 op 17-12-2015 20:42:09 ] | |
Iemand91 | donderdag 17 december 2015 @ 23:57 |
Nou, daar lijkt snel verandering in te komen: ![]() Aeromexico Announces New Route for 2016: Amsterdam Vluchttijden zijn: MEX (23:58 uur) - AMS (18:00 uur) op woensdag, vrijdag en zondag. AMS (22:35 uur) - MEX (04:10 uur) op maandag, donderdag en zaterdag. ![]() En daarnaast zou ook China Eastern Airlines naar Amsterdam komen. Vanaf april 2016 elke dinsdag, donderdag, zaterdag en zondag van/naar Shanghai met de Airbus A330-200. Beide vluchten worden tot nu toe uitsluitend door KLM gevlogen. [ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 18-12-2015 00:28:33 ] | |
larsico | vrijdag 18 december 2015 @ 00:21 |
Die naam klinkt in ieder geval erg Nederlands ![]() Ik weet het echt niet 100% zeker hoor, maar het lijkt mij juist logischer dat dit omgedraaid is? Dus bovenste AMS - MEX en onderste MEX - AMS? | |
Iemand91 | vrijdag 18 december 2015 @ 00:30 |
Vergeten dat stomme 12-hour clock om te zetten naar 24-hour clock. ![]() | |
Iemand91 | vrijdag 18 december 2015 @ 16:21 |
Even een heads-up: - Zoals ik hier eerder heb gemeld; morgen komt Etihad weer met de A340-600 naar Schiphol. Op 1 november kwamen ze ook al met dit type naar Amsterdam. Op 2, 9, 16, 23 en 30 januari komen ze eveneens met de A340-600 naar Nederland. - Gistermiddag vertrok PH-BQP (Boeing 777-200ER) naar Atlanta. De laatste 777-200ER (PH-BQK) heeft sinds gisteren geen vluchten meer uitgevoerd dus hiermee vliegen er geen 777-200ER's meer rond met de oude Business en Economy class. Met een gemiddelde ombouwtijd van 21 dagen (ik reken de ombouw van de eerste -BQB niet mee) haalt KLM net niet meer haar doel om de gehele 777-200ER vloot vóór het einde van 2015 om te bouwen. Na de ombouw van -BQK wordt in januari de eerste -300ER (PH-BVC) de hangar ingerold voor de ombouw. Trouwens; veel nieuws voor Amsterdam de afgelopen week: - Maandag 14 dec: Jet Airways kondigt 3 vluchten aan op Amsterdam. (vanaf 27 maart) - Maandag 14 dec: 2 extra wekelijkse vluchten van KLM naar San Francisco met de 787-9. (vanaf 4 mei) - Dinsdag 15 dec: KLM kondigt vluchten naar Salt Lake City aan. (vanaf 5 mei) en Ibiza (vanaf 4 juli) - Dinsdag 15 dec: Air France gaat tussen Amsterdam en Rennes vliegen. (vanaf 27 maart) - Woensdag 16 dec: KLM staakt de vluchten naar Dallas. (per 26 maart) - Vrijdag 18 dec: Vueling kondigt vluchten aan tussen Amsterdam en Londen Luton. (vanaf 18 maart) - Vrijdag 18 dec: Aeromexico kondigt vluchten aan tussen Amsterdam en Mexico (vanaf 29 mei) | |
Mikey92 | vrijdag 18 december 2015 @ 16:43 |
De ombouw van de 777 gaat eigenlijk nog sneller, in 15 dagen. In het weekend wordt er niet aan gewerkt. Heb met een stuk of 5 a 6 mogen helpen, mooie klus:) | |
starla | vrijdag 18 december 2015 @ 16:58 |
Ik heb mijn eerste vlucht gedaan afgelopen week, gewoon in een Cessna 172. Super, super, supervet! ![]() ![]() ![]() | |
Fred | vrijdag 18 december 2015 @ 17:14 |
opvallend dat twee andere SkyTeam leden op dezelfde routes gaan vliegen waar KLM al vliegt. Zou dat betekenen dat KLM daar op termijn niet meer heen gaat vliegen? | |
Fred | vrijdag 18 december 2015 @ 17:23 |
Leuk, dat TicketSpy, maar slaat het echt nergens op. Krijg net een mail: ![]() Vervolgens lees je dus al dat blijkbaar vanaf Kopenhagen(!!) is: ![]() En als je dan kijkt wat de daadwerklijke route wordt, dan lig je toch bijna dubbel? ![]() | |
donroyco | vrijdag 18 december 2015 @ 17:39 |
Tja, voor een dubbeltje op de eerste rang... Als ik de tijd had, zou ik het heel misschien overwegen, oh nee, toch niet... | |
flipsen | vrijdag 18 december 2015 @ 17:40 |
Nachtje slapen in de Business Lounge op Lissabon ![]() | |
Houtenbeen | vrijdag 18 december 2015 @ 17:47 |
Toch mooi, eerst een stedentripje naar Kopenhagen, dan stappen in Lissabon en de volgende morgen naar de Azoren. | |
donroyco | vrijdag 18 december 2015 @ 17:48 |
Beetje omslachtig als je al in Amsterdam woont... ![]() | |
Houtenbeen | vrijdag 18 december 2015 @ 17:51 |
Ja, omslachtig is het wel | |
donroyco | vrijdag 18 december 2015 @ 18:04 |
Je moet er wel iets voor over hebben... | |
Iemand91 | vrijdag 18 december 2015 @ 18:31 |
Ik hou in mijn documentatie maar aan hoeveel dagen de kisten uit roulatie zijn. ![]() Wel apart; in het weekend helemaal niets aan doen. Staat daar ~¤12.000 per dag aan vliegtuiglease niets te doen... Gaaf! ![]() Je allereerste vlucht ooit? Who knows. Shanghai is momenteel nog een 747-400M bestemming maar vanaf juli 2016 worden 3 wekelijkse vluchten vervangen door de 787-9. Dit geeft onder de streep meer passagiers maar minder cargo. Waarschijnlijk gewoon uitbreiding. Hoeft niet per se ten koste gaan van eigen materieel. Tja, Ticketspy. Dat is echt een site met aanbiedingen die puur je fysieke lichaam het goedkoopst ergens brengen. Onder welke omstandigheden/manier/route dat doet er niet zo toe. [ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 18-12-2015 18:38:56 ] | |
starla | vrijdag 18 december 2015 @ 19:29 |
Yup, mocht zelf opstijgen ook, mocht alleen niet landen ![]() ![]() Lekker over Rotterdam gevlogen, paar steep banks gedaan en mocht zelf al een stall recovery doen ![]() Relaxte instructeur ![]() | |
NewHorizon | vrijdag 18 december 2015 @ 19:52 |
Gefeliciteerd met je eerste vlucht ![]() ![]() | |
starla | vrijdag 18 december 2015 @ 20:15 |
Thx! ![]() Zelf vliegen voelt zooooo fijn. Onbeschrijflijk... Omdat je zelf vliegt heb je ook totaal geen zenuwen, grappig is dat, terwijl als passagier ik altijd wel een beetje zenuwachtig ben. | |
LintuxCx | zaterdag 19 december 2015 @ 09:12 |
Genoeg mensen die het doen hoor. Maar dan vooral voor lange vluchten (zeg naar Azië of de VS westkust). Dan is Business Class meer dan wat extra beenruimte en beter eten, zo'n stoel die helemaal plat kan is erg fijn. First Class helemaal en dat wordt zo ook een stuk goedkoper. En met een beetje geluk kun je stiekem op de terugweg gewoon thuis al uitstappen. | |
LintuxCx | zaterdag 19 december 2015 @ 09:14 |
Grappig. ![]() Eerste solo was uiteindelijk een prima succes want ik leef nog. Zelf landen is gaaf, als je het eenmaal kunt (en dat kan even duren). ![]() | |
buzz1291 | zaterdag 19 december 2015 @ 09:36 |
Op die vluchten naar AMS en LIS is het slechts Europe Select hoor. Net zo'n stoel en dezelfde beenruimte als in Economy Comfort. Voel je je als onwetende toch zwaar bekocht wanneer je denkt op een flatbed stoel terecht te komen. OK, de middenstoel blijft leeg maar dat is het dan ook wel. Maar om daar nu eerst helemaal naar CPH voor te reizen..... Mwah.. Ik heb die Ticketspy maar in mijn mailbox geblokt want enige zinnige trip heb ik nooit kunnen vinden. Of het tijdstip staat niet aan, of idiote overstaptijden. Laat dus maar. Intercontinentaal gewoon Kayak om de prijsverhoudingen tussen de maatschappijen een beetje te bepalen en dan zelf bij de maatschappij boeken werkt (voor mij) nog steeds het beste. Over 2 weken met Cathay naar HKG voor 520 euries. Ik heb sinds het boeken geen goedkoper tarief meer voorbij zien komen. [ Bericht 17% gewijzigd door buzz1291 op 19-12-2015 09:42:42 ] | |
LintuxCx | zaterdag 19 december 2015 @ 09:59 |
Precies. Bij BA is het inmiddels nog erger, daar is een "Club Europe" stoel precies net zo krap als een cattle class stoel en ben je dus beter af met een stoel bij de uitgang. Omreizen voor zo'n vlucht doe je hooguit als je de mijlen/punten heel hard nodig zou hebben. ![]() | |
Iemand91 | zaterdag 19 december 2015 @ 11:40 |
Emirates tweemaal per dag met A380 naar Schiphol
| |
donroyco | zaterdag 19 december 2015 @ 13:26 |
Juichen. ![]() | |
inkjet | zaterdag 19 december 2015 @ 13:52 |
Ben je zo'n fan van die toestellen? | |
donroyco | zaterdag 19 december 2015 @ 14:26 |
Nou fan is een groot woord. Ik vind het mooi om te zien (overvliegen). ![]() | |
tripel7 | zaterdag 19 december 2015 @ 16:45 |
't is al automatisch mooi omdat de klm zich eraan stoort. | |
buzz1291 | zaterdag 19 december 2015 @ 16:47 |
Ik vind het gezien de combinatie van stoel breedte, beenruimte, het geluidsnivo en de rust in het relatief kleine voorste compartiment in een Emirates A380 het fijnste vliegtuig waar ik ooit mee gevlogen heb, kort gevolgd door de A330/340 met een 2-4-2 stoel opstelling. Een 777 moet al een 2-5-2 opstelling hebben wil ik daar fan van zijn, wellicht nog liever een 747 maar dan bij KLM alleen links voorin met die 3-2 opstelling. | |
Blistering | zaterdag 19 december 2015 @ 17:10 |
![]() ![]() ![]() ![]() Nog meer kans om de lijst met registraties compleet te krijgen. Heel goed nieuws dit. | |
Sunri5e | zaterdag 19 december 2015 @ 17:13 |
![]() | |
flipsen | zaterdag 19 december 2015 @ 20:59 |
In de 380 heb ik nog niet gezeten. Voorlopig vind ik de 330 of 340 prima (AirEuropa, Iberia), maar de 787 was ook wel prettig (LAN). | |
Iemand91 | zaterdag 19 december 2015 @ 22:47 |
![]() ![]() ![]() ![]() Om 15:52 uur vertrokken, op moment van posten vliegt ze boven de Atlantische Oceaan richting Miami. Nu nog maar 3 over ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 19-12-2015 23:28:54 ] | |
donroyco | zaterdag 19 december 2015 @ 22:57 |
Bestaat PH-MCS nog? | |
Iemand91 | zaterdag 19 december 2015 @ 23:32 |
Die staat al maanden stil op Schiphol (sinds maart dit jaar): ![]() (Foto van eind september) | |
donroyco | zaterdag 19 december 2015 @ 23:35 |
Mooi toestel. Zelf vorig jaar op plaat gezet. ![]() | |
DeeBee | zondag 20 december 2015 @ 06:08 |
Iconisch toestel, ze hadden er 4 jaar geleden nog 7 ofzo, jammer dat ze verdwijnen (maar ook gewoon duur om te opereren). | |
Iemand91 | maandag 21 december 2015 @ 00:10 |
Is weer eens wat anders:![]() Bauchi Airport authorities explain why passengers were forced to board aircraft using ladders | |
inkjet | maandag 21 december 2015 @ 18:25 |
Zo ging dat met kerst 1933. Zie film. klmf.ly/1P6BeXR | |
Iemand91 | maandag 21 december 2015 @ 21:56 |
![]() ![]() | |
Blistering | maandag 21 december 2015 @ 21:58 |
Treurig ![]() | |
leolinedance | maandag 21 december 2015 @ 22:20 |
wat? | |
leolinedance | maandag 21 december 2015 @ 22:22 |
Waarom is het mooi omdat KLM zich eraan stoort? Jij hebt een hekel aan KLM? | |
Blistering | maandag 21 december 2015 @ 22:22 |
De post boven mij natuurlijk. | |
leolinedance | maandag 21 december 2015 @ 22:52 |
Snap ik, maar wat vind je treurig daaraan? | |
starla | maandag 21 december 2015 @ 23:01 |
Ik ben alvast theorie aan het studeren en ik loop bij de altimeter al vast ![]() Er staat: Since cold air is denser than warm air, when operating in temperatures that are colder than standard, the altitude is lower than the altimeter indication Ik zou juist denken dat de ware hoogte hoger is ipv lager. Stel ik vlieg op 5000ft en de omringende lucht is erg koud en heeft dus een hogere dichtheid (bijv. een dichtheid die je op 3000ft zou zien). Een hogere dichtheid correspondeert met een lagere hoogte in de atmosfeer boven de grond. Dan vlieg ik toch op 5000ft terwijl de altimeter bijvoorbeeld 3000ft aangeeft? Welke gigantische denkfout maak ik hier? *starla schaamt zich nu al* ![]() | |
DeeBee | dinsdag 22 december 2015 @ 05:45 |
Door de hogere dichtheid vanwege de kou is de 'rate' waarmee de druk daalt per hoogte groter dan normaal. Hierdoor overschat de altimeter de hoogte uiteindelijk. | |
Blistering | dinsdag 22 december 2015 @ 07:29 |
Het feit dat zo'n mooi iconisch vliegtuig daar staat weg te rotten, in plaats van rond te vliegen. En al die Transaero kisten ook nog daar, dat is helemaal een matig verhaal. | |
leolinedance | dinsdag 22 december 2015 @ 09:20 |
Dat is inderdaad zonde. Weet je waarom die KLM kist daar staat? Waar is deze locatie eigenlijk? | |
LintuxCx | dinsdag 22 december 2015 @ 09:47 |
Ik heb trouwens de zwaarste kost (oa meteo) ook nog in het Nederlands gekocht (door Bas Vrijhof), 'k weet niet of dat helpt misschien. ![]() | |
Fred | dinsdag 22 december 2015 @ 10:22 |
Volgens mij moeten ze er bij de PR afdeling van KLM er nog aan wennen dat ze binnen enkele jaren geen B747's en A330's hebben vliegen... | |
inkjet | dinsdag 22 december 2015 @ 11:10 |
In de buurt van Teruel in Spanje. Het toestel is formeel overigens 'stored' en niet gesloopt. Het zou zomaar kunnen dat na 18 januari de BFO er naast komt te staan. | |
Iemand91 | dinsdag 22 december 2015 @ 21:32 |
PZ-TCR landt (volgens planning) morgenvroeg om 12:30 uur op Schiphol. Eerste commerciële vlucht voor Surinam Airways is (volgens planning) op vrijdag 25 december. ![]() | |
Iemand91 | woensdag 23 december 2015 @ 11:52 |
Dode en gewonde na explosie in vliegtuig Pegasus Airlines
![]() Toestel zou TC-CPV zijn. | |
Iemand91 | woensdag 23 december 2015 @ 19:09 |
Het wordt steeds omvangrijker: Vijf vliegtuigen beschadigd na explosie Istanbul
![]() ![]() ![]() | |
Fred | woensdag 23 december 2015 @ 19:47 |
Hij staat nu wat rondjes cirkelen nu in Brussel: ![]() | |
Iemand91 | woensdag 23 december 2015 @ 21:10 |
Het zit ze ook niet mee hè. EDIT: nu alsnog onderweg naar Schiphol. EDIT #2: ik lees elders dat er abnormale vibraties waren in een van de motoren. Overigens hier het vertrek vanuit Frankrijk. Zo'n A340 heeft toch wel erg mooi lijnwerk: En KLM's 3e 787-9 is vorige week vrijdag van de productielijn gerold. Dit is de allerlaatste 787 die op deze productielijn is gebouwd. Momenteel wordt deze lijn omgebouwd voor de 777x productie. ![]() En KLM's PH-BFG hangt momenteel boven Rusland op weg naar Amsterdam na haar C-check in Xiamen. [ Bericht 11% gewijzigd door Iemand91 op 24-12-2015 00:17:15 ] | |
The_stranger | woensdag 23 december 2015 @ 21:10 |
Koude lucht "krimpt". Dus als je in een standaard atmosfeer (15 graden op zeeniveau) 5000 voet boven het terrein vliegt, zal deze 5000 voet in de winter (koud) krimpen naar bijvoorbeeld 3000 voet en in de zomer (heet) vice versa. De hele kolom lucht krimpt, waardoor het druk niveau wat eerst overeenkwam met 5000 voet nu ern stuk lager ligt. Lage luchtdruk heeft hetzelfde resultaat als lage temperatuur, men zegt dan ook "cold and low (druk), look out below". | |
Iemand91 | donderdag 24 december 2015 @ 12:56 |
Nu 40 kilometer verderop: Iraanse Airbus A310 botst tegen muur in Istanbul
![]() ![]() ![]() ![]() | |
Surveillance-Fiets | donderdag 24 december 2015 @ 12:57 |
![]() | |
inkjet | donderdag 24 december 2015 @ 15:10 |
De BFH is nu onderweg als KL9865. | |
OEM | donderdag 24 december 2015 @ 17:02 |
Elke grap met Airbus is te flauw ![]() Maar met een beetje geluk heeft die bus verdere schade voorkomen.. die kist ligt er netjes bij met z'n neus ondersteund door die bus | |
Sunri5e | vrijdag 25 december 2015 @ 17:03 |
Leuk filmpje voor als je niets te doen hebt ![]() | |
Iemand91 | vrijdag 25 december 2015 @ 23:40 |
Morgen de eerste commerciële vlucht voor PZ-TCR. | |
Iemand91 | zondag 27 december 2015 @ 22:42 |
Blijft raar om 777's gesloopt te zien worden.![]() In dit geval de eerste 2 777-300's die gesloopt worden. JA8941 en JA8942 van Japan Airlines zijn in respectievelijk mei en april dit jaar uit service gehaald en zijn daarna naar San Bernardino in Californië gevlogen voor sloop. Hier stond eerst PH-KCC van KLM maar die staat nu aan de andere kant van de luchthaven. In 2015 is het best hard gegaan met het uit service gaan van 777's. Vorig jaar waren op dit moment van de 1263 gebouwde 777's slechts 6 uit service gehaald en 9 gesloopt. (allen -200's) Nu zijn van de 1360 geleverde 777's 54 uit service gehaald; dus dit jaar zijn 48 777's uit service gehaald. Hiermee reken ik uiteraard de 5 afgeschreven toestellen niet mee, evenals G-VIIO van British Airways met engine fire in Las Vegas die gerepareerd wordt. Het grootste deel dit jaar komt ten rekening van Transaero Airlines die failliet ging en hierdoor in een kwestie 13 toestellen opgeslagen werden. (waarvan het grootste deel in Teruel, Spanje). Daarnaast Kenya Airways die haar gehele 777-vloot heeft opgeslagen (naar mijn weten allen op de luchthaven van Nairobi) Note: er kan een rekenfout ingeslopen zijn. Moest veel controleren/vergelijken namelijk ![]() | |
Blue_Panther_Ninja | zondag 27 december 2015 @ 23:01 |
Ze moeten 777 types gewoon verkopen. ![]() | |
derLudolf | zondag 27 december 2015 @ 23:01 |
Al gehoord dat Hamburg Airport binnenkort een andere naam krijgt? Het zou vernoemd worden naar oud kanselier Helmut Schmidt, ereburger van de stad Hamburg | |
derLudolf | zondag 27 december 2015 @ 23:02 |
https://www.ndr.de/nachri(...)-,flughafen1016.html | |
Iemand91 | maandag 28 december 2015 @ 11:39 |
En dit hebben ze gisteren gehaald: Hartsfield-Jackson greets 100 millionth passenger with prizes
![]() ![]() ![]() ![]() | |
Lucifer_Doosje | maandag 28 december 2015 @ 11:46 |
Zijn beide 17 jaar lang misbruikt door JAL op domestic routes. Die raken ze aan de straatstenen niet kwijt. | |
Iemand91 | maandag 28 december 2015 @ 12:02 |
En dit was PH-AOH. Vandaag naar buiten gerold als 2-PAOH:![]() ![]() ![]() | |
Mikey92 | maandag 28 december 2015 @ 13:43 |
Benieuwd waar die geparkeerd wordt. | |
Blistering | maandag 28 december 2015 @ 14:55 |
Mooie livery ![]() | |
Iemand91 | maandag 28 december 2015 @ 22:20 |
Ok, hier komen wel eens users die op Schiphol werken. Wie is hier al ~1 jaar niet meer geweest? ![]() Hoe onderhoudsmonteurs van KLM een cokelijn runden. KLM Cityhopper heeft vandaag weer een Fokker F70 uitgefaseerd. Na een laatste rotatie Amsterdam - Humberside (vannacht overgebleven in Humberside) vloog het vanmiddag om 16:47 uur naar Norwich. Toestel zal naar Insel Air op Curaçao gaan. De Fokker werd in september 2001 aan KLM geleverd, het heeft eerst 6 jaar voor het Indonesische Pelita Air Service gevlogen. ![]() Daarnaast staat de eerste vlucht voor KLM's E175 gepland voor 27 maart 2016 naar Aalburg. De eerste E175 wordt (volgens planning) die maand ook geleverd aan KLM Cityhopper. [ Bericht 7% gewijzigd door Iemand91 op 28-12-2015 22:57:24 ] | |
inkjet | maandag 28 december 2015 @ 23:24 |
Dan staat het nu 2-2: evenveel nieuw als uitgefaseerd voor KLM-C. De KLM zelf staat op -1. Nou ja, qua aantallen dan want het zijn appels en peren in zekere zin. | |
Blistering | maandag 28 december 2015 @ 23:29 |
Vanmiddag ook eindelijk het nieuwe speeltje van KLM mogen aanschouwen ![]() ![]() | |
vaduz | maandag 28 december 2015 @ 23:35 |
Nu ben ik jaloers. | |
Iemand91 | dinsdag 29 december 2015 @ 00:11 |
Puike foto! ![]() | |
Mylene | dinsdag 29 december 2015 @ 10:51 |
bron | |
Blistering | dinsdag 29 december 2015 @ 13:36 |
Dank ![]() | |
starla | dinsdag 29 december 2015 @ 14:07 |
Hey dank! Ik weet nu denk ik waar mijn denkfout lag. Dichtheid van lucht =/= druk van lucht. Ik snap het weer, hartstikke bedankt! ![]() | |
Iemand91 | dinsdag 29 december 2015 @ 16:29 |
And the soap continues... SLM-directie wordt naar huis gestuurd
| |
Woods | dinsdag 29 december 2015 @ 21:28 |
Is er uberhaupt wel naar voren gekomen waaarom ze voor een haast identiek ietwat jonger vliegtuig kozen dan ![]() ![]() | |
Fred | dinsdag 29 december 2015 @ 22:02 |
Geen Etops, maar wel AMS-PBM willen vliegen. Dan zijn 3 of 4 motoren nodig, dan heb je de keuze uit MD11, B747, A340 of A380. Dan is de enige zinnige keuze de A340, de rest is te groot of te zeldzaam. | |
Iemand91 | dinsdag 29 december 2015 @ 22:24 |
Enige officiële reden die ik heb gelezen is dat de lease van de vorige afliep. Daarnaast ging op 1 december een nieuwe TCAS versie in waardoor de vorige het Europese luchtruim niet meer in mocht. Maar er kan nog wel meer meespelen natuurlijk. Misschien was het een probleemtoestel (het moest regelmatig weg voor onderhoud). Who knows. Maar het is wel een echte soap aan het worden...als dat het al niet was. Anywho: Negen vliegtuigen overrompelen luchthaven Zürich na skiblessure emir Ging om de Boeing 747-8BBJ (A7-HBJ), een A340-500 (A7-HHH), 1 A340-300 (A7-AAH), 2 A330-200's (A7-HSJ en A7-HHM), twee A319's (A7-HHJ en A7-MED), een A320 (A7-MBK) en een Gulfstream G650 (A7-CGA). ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
JamesBontkraag | dinsdag 29 december 2015 @ 22:28 |
Gaaf, zoveel exclusieve vliegtuigen op Zurich. | |
Lucifer_Doosje | dinsdag 29 december 2015 @ 23:16 |
Moet je eind januari daar eens kijken tijdens het World Economic Forum. Dan zie je zowat meer van dat soort kisten dan het reguliere verkeer. | |
Flylib | woensdag 30 december 2015 @ 08:24 |
Over Qatar gesproken; de 787 op de Amsterdam-route wordt vanaf maart alweer vervangen, door een dagelijkse 777-300ER. Kennelijk boeren ze goed in Nederland. Link | |
DeeBee | woensdag 30 december 2015 @ 09:50 |
Vluchten AMS - DOH zitten ook flink vol telkens, verbaasde ik mij over de laatste keren.
| |
boriq | woensdag 30 december 2015 @ 11:05 |
Zelfde artikel stelt ook het jammerlijke feit dat Qatar ook naar 3-4-3 in de economy van de 777 gaat van de huidige 3-3-3 | |
Tinos85 | woensdag 30 december 2015 @ 11:13 |
Hoe lang nog voor een Qatar A380 ![]() | |
DeeBee | woensdag 30 december 2015 @ 12:03 |
Gaat niet gebeuren, daarvoor hebben LHR en CDG teveel prestige binnen QR. ![]() En is het aantal A380's te klein. Tweede vlucht per dag met A350 ofzo zou ik wel toe juichen. ![]() | |
Iemand91 | woensdag 30 december 2015 @ 13:28 |
Lijkt vooralsnog op een tijdelijk upgrade voor het zomerseizoen. Daarna waarschijnlijk gewoon weer de 787-8. Het antwoord vind je hier: Het 777 configuratie die ze naar Amsterdam willen inzetten zal uiteindelijk over 24 business en 388 economy-stoelen beschikken (nu nog 356 economy). Net als de 787-8 geen First Class dus. En die A380 zijn er inderdaad te weinig van en véééél te premium-heavy met 8 First Class suites, 48 business en 461 economy. Voor die premiumstoelen zien zij geen markt voor op Amsterdam en je het aantal economy-stoelen is in verhouding dan ook minder. Gewoon dus flink veel goedkope stoelen inzetten voor het zomerseizoen. | |
Tinos85 | woensdag 30 december 2015 @ 13:48 |
Die 777 is een flinke upgrade aan economyseats inderdaad. Over A380 gesproken trouwens, vanaf 20 juni komt die van China Southern weer terug. | |
spapaars | woensdag 30 december 2015 @ 21:54 |
Dan zal dat ook een probleem voor de KLM worden | |
bluemoon23 | woensdag 30 december 2015 @ 21:59 |
Hoezo is dat een probleem voor KLM ? | |
Fred | woensdag 30 december 2015 @ 22:07 |
Zowel KLM als de twee-motorige toestellen zijn voldoende Etops gecertificeerd om AMS-PBM non-stop te kunnen vliegen. | |
Iemand91 | donderdag 31 december 2015 @ 22:29 |
ANA to buy Airbus A380 jumbo jets, boost Hawaii service
![]() | |
Iemand91 | vrijdag 1 januari 2016 @ 21:32 |
Zoals eerder gezegd; morgen komt Etihad weer met de Airbus A340-600 naar Schiphol. Op 1 november kwamen ze met A6-EHI, 19 december met A6-EHK waar ze morgen mee komen is mij nog niet bekend. Aankomst om 14:20 uur, vertrek om 21:20 uur. EDIT: A6-EHI geworden. ![]() [ Bericht 3% gewijzigd door Iemand91 op 02-01-2016 13:24:38 ] | |
derLudolf | vrijdag 1 januari 2016 @ 21:37 |
Mooie kist is het toch ![]() | |
Sunri5e | vrijdag 1 januari 2016 @ 21:54 |
Prachtige kist. | |
Blistering | vrijdag 1 januari 2016 @ 22:27 |
Bidden voor A6-EHJ ![]() ![]() edit: Never mind, gaat 'm waarschijnlijk niet worden. EHJ komt aan bij T1 in Abu Dhabi, terwijl de vlucht naar AMS vanaf T3 vertrekt. Daarnaast zijn enkele A346's van Etihad aan de grond gebleven gister/vandaag, dus grote kans dat er een andere dan de EHJ wordt ingezet. | |
donroyco | zaterdag 2 januari 2016 @ 00:32 |
Tof toestel. ![]() | |
louter_genieten | zondag 3 januari 2016 @ 00:57 |
Sunri5e | zondag 3 januari 2016 @ 01:05 |
Dat scheelde erg weinig. | |
Blistering | zondag 3 januari 2016 @ 10:51 |
Mooie landing! | |
buzz1291 | zondag 3 januari 2016 @ 11:49 |
Ik moet deze week naar HKG. Hou dus zoals hier wel meer, al een paar weken de vertrektijden en duur in de gaten van de CX 270 vlucht. Ging het tot vorige week allemaal tussen de 10:10 en 10:30 uur vliegtijd, afgelopen week niet onder de 11:15, met een uitschieter naar 11:34 uur vliegtijd. En dat terwijl de vliegroute niet anders is. Iemand enig idee van meer tegenwind, vollere kist of gewoon langzamer vliegen? Ik kan het in ieder geval niet verklaren. Gelukkig is mijn overstaptijd met scheduled 3 uur ruim voldoende. | |
Leatherface | zondag 3 januari 2016 @ 12:14 |
Merkwaardig, aangezien het met die triple seven toch al snel een uurtje sneller gaat dan met de a340 die ze ervoor gebruikten. Ongunstige jet stream in deze tijd van het jaar misschien? | |
NewHorizon | zondag 3 januari 2016 @ 13:13 |
Wind inderdaad. Als je 50 kts wind op de neus hebt vlieg je ipv 500 kts grondsnelheid nog maar 450kts. Op 10u vliegen is dat al een vol uur langer. Richting het oosten zal het trouwens tegenvallende meewind zijn. | |
buzz1291 | zondag 3 januari 2016 @ 13:25 |
Thanks, dat laatste van tegenvallende meewind lijkt me ook de enige logische verklaring al vond ik het nogal frappant dat het zo ineens kon omslaan. En ja, het enige nadeel van een A340 tov 777 is dat het naar Azie altijd een uurtje langer duurt. CDG-BKK 11 uur tov van AMS-BKK 10 uur, toen er nog over Oekraine gevlogen werd is een bekend verhaal. | |
Leatherface | zondag 3 januari 2016 @ 13:37 |
Die 2-4-2 indeling in die Cathay a340 was inderdaad ideaal wanneer je aan de raamkant zit. Vind ik toch een wezenlijk verschil met 3-3-3, zoals in hun oude 747's. | |
donroyco | zondag 3 januari 2016 @ 19:01 |
wiijntje | zondag 3 januari 2016 @ 20:02 |
Cool filmpje, van die props Valt me op dat bij de Dash toestellen bij touch-down de spoilers uitklappen, dan weer dicht en dan snel weer uit - alles binnen een seconde ongeveer - bij jets nog nooit gezien. Weet iemand waarom? | |
Sparqq | maandag 4 januari 2016 @ 04:05 |
De fixed shell stoelen in the A340 vond ik na 4 of 5 uur zitten een drama, dus ik zie de 777 met 3-3-3 toch echt als een verbetering. Ik ga altijd voor een gangpad stoel in de middenrij. | |
The_stranger | maandag 4 januari 2016 @ 10:17 |
hoogst waarschijnlijk komen de spoilers uit met als trigger voldoende gewicht op het landingsgestel. Dus bij touch down komen ze omhoog, maar bij een windvlaag waarbij het landingsgestel weer minder contact maakt gaan ze weer dicht om even later weer omhoog te gaan als de wielen weer steviger op de grond staan. Het idee is dat, mocht het vliegtuig de landing afbreken, de spoilers weer inklappen zodra de wielen niet meer op de grond zijn. | |
Surveillance-Fiets | maandag 4 januari 2016 @ 11:38 |
Is dat een beetje te doen, met KLM in een 747, naar Hong Kong voor 710 euries? ![]() | |
buzz1291 | maandag 4 januari 2016 @ 12:36 |
verkeerde topic, nou ja voor de helft dan | |
Surveillance-Fiets | maandag 4 januari 2016 @ 12:37 |
Niet, want hier zit de echte kennis. | |
donroyco | maandag 4 januari 2016 @ 12:38 |
'Te doen' in welke zin? Ik kan niet op je bankrekening kijken. | |
Surveillance-Fiets | maandag 4 januari 2016 @ 12:39 |
Nee, prijs boeit niet. Of die 747 op die route te doen is. ![]() | |
buzz1291 | maandag 4 januari 2016 @ 12:40 |
Ok dan. In die 747 gaat prima. Afgelopen zomer nog HKG-AMS gevlogen. Enige andere optie voor een directe vlucht is Cathay. Ligt aan de datum waarop, maar kun je dus vergelijken. Voor echt goedkoper zul je toch via ME moeten vliegen, maar of die besparing de extra reistijd waard is.... | |
Iemand91 | maandag 4 januari 2016 @ 12:40 |
Je vraag hebben we weinig aan inderdaad. Gaat het of de maatschappij goed is? Gaat het of het type toestel goed is? Gaat het om de prijs die goed is? (waar overigens niets over te zeggen valt als we data e.d. niet weten). Voor dat laatste kun je beter hier kijken: Topicreeks: Hoe kom ik goedkoop van A naar B EDIT: hmm, pagina in het vervolg maar eens verversen voordat ik reageer... | |
buzz1291 | maandag 4 januari 2016 @ 12:41 |
Was een compleet vernieuwde inrichting in economy. lijkt wat armoedig maar zat prima. | |
Surveillance-Fiets | maandag 4 januari 2016 @ 12:59 |
Ik pak dan gewoon KLM. De werelddealweken zijn nu ook best leuk. Dus ja. ![]() ![]() | |
Sunri5e | maandag 4 januari 2016 @ 13:45 |
747 van KLM is prima te doen. | |
Mikey92 | maandag 4 januari 2016 @ 14:00 |
Weer een KLM A330-200 uit de vloot vandaag volgens mij. PH-AOI, net geen 9 jaar in dienst geweest. | |
donroyco | maandag 4 januari 2016 @ 14:04 |
Zonde. | |
Iemand91 | maandag 4 januari 2016 @ 14:22 |
Jep. Maar die staat ook nog wel een tijd op Schiphol. Eind deze maand volgt de laatste (PH-AOK) voor Shaheen. Tegen die tijd staat PH-BFO (747-400M) waarschijnlijk ook al in Spanje o.i.d. | |
kikoooooo | maandag 4 januari 2016 @ 15:29 |
Ik zat gisteren te lezen over China Eastern dat een aantal A340's verkocht aan Boeing voor de aankoop van 777's. Heeft iemand enig idee wat Boeing met deze toestellen heeft gedaan? | |
Fred | maandag 4 januari 2016 @ 15:37 |
Die zijn bij Lufthansa Technik terecht gekomen: https://www.planespotters(...)&fleetStatus=current Ze staan op SZW | |
kikoooooo | maandag 4 januari 2016 @ 15:42 |
Voor onderdelen? | |
Fred | maandag 4 januari 2016 @ 15:50 |
Voorals nog lijken ze stil te staan, te wachten op betere tijden: ![]() | |
donroyco | maandag 4 januari 2016 @ 16:27 |
NWS / Sportvliegtuig neergestort in zee bij Petten | |
inkjet | maandag 4 januari 2016 @ 17:11 |
Ja, nu al? De 787's laten nog wel even op zich wachten. | |
Mikey92 | maandag 4 januari 2016 @ 18:07 |
Leasecontracten lopen af. Maar duurt nog wel even voordat ze helemaal weg zijn, gaan in een grote c-check en cabine wordt ook nog omgebouwd. | |
inkjet | maandag 4 januari 2016 @ 18:15 |
Nou ja, in Februari komen de BHD en de BVP als het goed is. | |
OEM | maandag 4 januari 2016 @ 19:41 |
De -100 en -400 hebben o.a. als logica (spoilers in flight mode): weight on wheels + beperkt vermogen = spoilers omhoog. En daar maken sommige airlines ook gebruik van tijdens de take-off run: spoilers zijn omhoog totdat er meer vermogen gevraagd wordt dan de grenswaarde. Op 2:00 zie je hem vertrekken | |
Leatherface | maandag 4 januari 2016 @ 20:40 |
Die fixed shell-stoelen vond ik nu juist wel fijn. Tenminste niet de rugleuning van de persoon voor je tegen je knieën. | |
inkjet | maandag 4 januari 2016 @ 20:57 |
| |
buzz1291 | maandag 4 januari 2016 @ 21:06 |
Inderdaad. Met FinAir naar BKK vroeg ik om een raamplaats, want 2 seater dan verzekerd, vergeet ik te zeggen, maar niet op de laatste rij. Je begrijpt het dus wel. Maar uiteindelijk geen enkel probleem want met die fixed shell is de recline op de laatste rij hetzelfde als op de eerste. En dat is niet altijd het geval. En groot voordeel met film kijken. | |
Iemand91 | maandag 4 januari 2016 @ 22:32 |
Ook PH-KZO is vandaag uit de vloot gehaald. Vloog vandaag nog retour naar Zurich, Heathrow en om 18:58 uur landde het vanuit Brussel op Schiphol. Staat nu in hangar 73 voor phase-out. PH-KZO werd op 29 maart 2002 aan KLM Cityhopper geleverd. Daarvoor vloog het sinds 14 april 1995 voor British Midland. ![]() ![]() | |
flipsen | maandag 4 januari 2016 @ 23:03 |
Klaar voor de vlucht AEP BRC, eindelijk die vieze kleffe benauwde warmte achter me laten. Punt is, er hangen flinke onweerswolken boven Buenos Aires. Ben benieuwd, wordt een spannend eerste half uurtje denk ik ![]() | |
inkjet | dinsdag 5 januari 2016 @ 18:23 |
KLM-C heeft weer een toestelswap uitgevoerd in WAW. De PH-EZG is gisteren vertrokken als KL1369, terwijl vandaag de -EZF de retourvlucht KL1362 uitvoerde. De toestellen worden daar van de nieuwe livery voorzien. | |
Iemand91 | dinsdag 5 januari 2016 @ 21:40 |
Vanaf 1 februari wordt de avondvlucht EK149/EK150 van Emirates tijdelijk uitgevoerd met de Airbus A380 i.p.v. de Boeing 777-300ER. Bron is hun eigen site. Dit zullen we dus straks vaker zien (foto van 1 dec. 2013 toen de kist flinke vertraging opliep): ![]() Dat betekent ook dat we deze zomer driemaal per dag de A380 op Schiphol krijgen; tweemaal Emirates en de China Southern: EK147/EK148, aankomst om 13:15 uur, vertrek om 15:20 uur. EK149/EK150, aankomst om 20:00 uur, vertrek om 21:50 uur. (mits zelfde tijden) CZ345/CZ346, aankomst om 05:40 uur, vertrek om 14:50 uur. EDIT: Emirates haalt de A380 van de Dallas route af vanaf 1 februari t/m 26 maart. (sterke concurrente van Qatar en Etihad en lage loadfactors) In die periode wordt juist de A380 ingezet op de avondvluchten naar Amsterdam. Het lijkt er dus op dat ze dat toestel nu op Amsterdam gaan inzetten en daarom dus bij bijv. april geen A380 in de avondvluchten gepland staat. Want op 27 maart keert de A380 weer terug op Dallas en de 777 weer terug op Amsterdam. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ André Turcat is gisteren op 96 jarige leeftijd overleden. Hij was de chief test pilot van de Franse Concorde en hij vloog op 2 maart 1969 de allereerste Concorde vlucht. Op 1 oktober dat jaar vloog hij ook de allereerste supersonische Concorde vlucht. Ook was hij passagier op de allerlaatste Air France Concorde vlucht op 27 juni 2003 van Parijs naar Toulouse. Links op de foto's hieronder. Op de tweede foto staat rechts Brian Trubshaw; de Britse chief test pilot. ![]() ![]() ![]() De eerste vlucht: ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 05-01-2016 22:52:17 ] | |
Fred | dinsdag 5 januari 2016 @ 22:05 |
Ik zit toevallig te kijken voor een vlucht in april en daar staat de 777-300ER voor de avondvlucht gepland op de site van Emirates: ![]() | |
Iemand91 | dinsdag 5 januari 2016 @ 22:08 |
Vergelijk maar eens wat verschillende data. Dan kom je de A380 ook tegen op de avondvluchten. Waarschijnlijk is het nog niet helemaal goed in het systeem gezet. | |
Fred | dinsdag 5 januari 2016 @ 22:14 |
Ik kan ze niet vinden ![]() Ook op de site van Schiphol staat alleen de A380 tot het einde van het winterseizoen. Vanaf 27 maart is het weer een 777 volgens de "Schiphol flight Explorer" | |
Iemand91 | dinsdag 5 januari 2016 @ 22:36 |
Zoek bijvoorbeeld maar eens vanaf 2 februari o.i.d. ![]() Ik moet toegeven, als ik rond april rondkijk en ook andere maanden zie ik de 777 ook nog veel staan. Begin nu haast aan mezelf te twijfelen ![]() Schiphol kan ook achterlopen. ![]() EDIT: Emirates haalt de A380 van de Dallas route af vanaf 1 februari t/m 26 maart. (sterke concurrente van Qatar en Etihad en lage loadfactors) In die periode wordt juist de A380 ingezet op de avondvluchten naar Amsterdam. Het lijkt er dus op dat ze dat toestel nu op Amsterdam gaan inzetten en daarom dus bij bijv. april geen A380 in de avondvluchten gepland staat. Want op 27 maart keert de A380 weer terug op Dallas en de 777 weer terug op Amsterdam. [ Bericht 8% gewijzigd door Iemand91 op 05-01-2016 22:52:32 ] | |
Sunri5e | woensdag 6 januari 2016 @ 10:43 |
Iemand die hier de reden van weet? | |
Blistering | woensdag 6 januari 2016 @ 10:46 |
Dit is goedkoper dan de motor als vracht te vervoeren. Wordt wel vaker gedaan ![]() http://www.qantasnewsroom(...)ngine-on-to-a-jumbo/
| |
Iemand91 | woensdag 6 januari 2016 @ 11:30 |
Paar foto's:![]() ![]() ![]() ![]() KLM kon dit ook op hun eerste 7 747-200's. De latere 747's niet omdat ze toen toch 747-combi toestellen hadden. | |
Sandrvich | woensdag 6 januari 2016 @ 11:31 |
Gaaf om te zien! ![]() | |
Sunri5e | woensdag 6 januari 2016 @ 13:59 |
| |
Blistering | woensdag 6 januari 2016 @ 14:05 |
Grappig ![]() | |
Iemand91 | woensdag 6 januari 2016 @ 15:26 |
Kijk nog maar een keer. ![]() En Virgin Atlantic's G-VROY "Pretty Woman" (Boeing 747-400) komt vandaag vanuit Gatwick naar Amsterdam voor onderhoud. Verwachte aankomst is om 16:20 uur. Vertrek op 9 januari om 14:40 uur. ![]() | |
Fred | donderdag 7 januari 2016 @ 12:48 |
De vluchten na maart zijn ook gewijzigd, meer opties om met een A380 richting het oosten te gaan ![]() | |
Sunri5e | donderdag 7 januari 2016 @ 19:06 |
Dit had niemand zien aankomen....
| |
kikoooooo | donderdag 7 januari 2016 @ 19:44 |
Bodemloze put. | |
donroyco | donderdag 7 januari 2016 @ 19:51 |
| |
Sunri5e | donderdag 7 januari 2016 @ 20:03 |
Was het al voordat die baanverlenging er kwam. Dat was weer zo'n prestige project wat er hoe dan ook moest komen maar waarvan iedereen wist dat het helemaal niets zou worden. | |
inkjet | donderdag 7 januari 2016 @ 22:06 |
Vanavond de 22 als departure runway, samen met de 24. Dat zie je niet vaak. | |
bluemoon23 | donderdag 7 januari 2016 @ 22:15 |
Het is ook een vicieus cirkeltje met Eelde. Ik woon er een uurtje vanaf, dichterbij als bij Schiphol tenminste. Maar als ik dan soms kijk voor een reisje vanaf Eelde voor een zonvakantie of een citytrip, dan is er weinig aanbod of zijn ze (veel) duurder. Ik ken ook bijna niemand in mijn omgeving die er weleens gebruik van maakt. | |
OEM | donderdag 7 januari 2016 @ 22:27 |
Hoe eerder die boerenvliegveldjes op de fles gaan, hoe beter: voorkomt nog meer nodeloze geldverspilling. Maar goed, leren doen ze toch niet: op naar Twente die denken dat ze een tweede Atlanta gaan worden. | |
Sunri5e | donderdag 7 januari 2016 @ 22:31 |
Alleen jammer dat het eerst zoveel belastingcenten moet kosten voordat ze er achter komen. En dat terwijl elke leek ziet dat zulke plannen gedoemd te zijn mislukken. | |
OEM | donderdag 7 januari 2016 @ 22:33 |
The price we pay for democracy. Gelukkig is het bij ons niet zo erg als in Spanje. | |
Sunri5e | donderdag 7 januari 2016 @ 22:37 |
Daar heb je een aantal spookvliegvelden. | |
OEM | donderdag 7 januari 2016 @ 22:43 |
Ciudad Real, Castellon, Lleida, Huesca, Murcia, the list goes on ![]() | |
Sunri5e | donderdag 7 januari 2016 @ 22:51 |
Ciudad Real heeft zelf zo'n lange landingsbaan dat er een A380 kan landen ![]() | |
XL | donderdag 7 januari 2016 @ 22:58 |
Atlanta heeft nog wel wat, is Charlotte niet het vliegveld met de minste passagiers die het als startpunt of eindbeetemming hebben? Bovendien 90% American Airlines. | |
Sunri5e | donderdag 7 januari 2016 @ 22:58 |
Huilers! Laat KLM aub naar zich zelf kijken ipv naar andere wijzen. | |
Blistering | donderdag 7 januari 2016 @ 23:05 |
Oh god, yes please ![]() | |
OEM | donderdag 7 januari 2016 @ 23:06 |
Die kutsamenwerking met AF was toentertijd waarschijnlijk de juiste keuze. Dat het nu kut is, tja. | |
Blistering | donderdag 7 januari 2016 @ 23:07 |
Ik heb mijn bericht expres aangepast omdat ik bovenstaand bericht niet goed had gelezen. Maar goed, waarschijnlijk heb je wel gelijk. | |
OEM | donderdag 7 januari 2016 @ 23:09 |
Denk als de directeur van het betreffende grasveldje he.... Twente is het nieuwe Dubai! | |
Blistering | donderdag 7 januari 2016 @ 23:11 |
Bizarre plannen ook. Zo'n klein land als Nederland heeft helemaal niet zo veel vliegvelden nodig. Focus gewoon op 3 vliegvelden max, anders krijg je inderdaad Spaanse toestanden. | |
Sunri5e | donderdag 7 januari 2016 @ 23:13 |
Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven is meer dan voldoende. | |
OEM | donderdag 7 januari 2016 @ 23:13 |
Wacht dat je van 1? ![]() | |
Sunri5e | donderdag 7 januari 2016 @ 23:14 |
Rotterdam en Eindhoven draaien prima. | |
OEM | donderdag 7 januari 2016 @ 23:15 |
Jep, prima zoals het nu gaat. Maar laat ze ook geen grootheidswaanzin krijgen. | |
Blistering | donderdag 7 januari 2016 @ 23:15 |
Eindhoven groeit ook lekker door toch? Dat is nog wel prima als budgethub in het zuiden. ![]() | |
Sunri5e | donderdag 7 januari 2016 @ 23:18 |
Potentie genoeg nog... Al zit Rotterdam al wel aan zijn max qua vluchtbewegingen. | |
nattermann | donderdag 7 januari 2016 @ 23:22 |
Eindhoven, meh. Doe dan maar Düsseldorf, tenminste nog enige intercontinentale bestemmingen. | |
nattermann | donderdag 7 januari 2016 @ 23:22 |
Maastricht Aachen Airport is ook zo'n bodemloze put, hoewel ze nu enkele vrachtvluchten van Luik/Brussel hebben gepikt. | |
OEM | donderdag 7 januari 2016 @ 23:23 |
Qua milieuregeltjes. Er gebeurt op Rotterdam verrekte weinig op een gemiddelde dag: ik ga nog wel eens met een maatje fietsen naar RTM voor een paar biertjes op het terras... boooring (qua vliegbewegingen) [ Bericht 10% gewijzigd door OEM op 07-01-2016 23:28:53 ] | |
OEM | donderdag 7 januari 2016 @ 23:36 |
True that. Naast Schiphol (hub), Rotterdam en Eindhoven (vakantieshizzle) hebben m.i. weinig andere vliegvelden in NL serieus bestaansrecht. Lelystad is ook een drama in wording. | |
tripel7 | donderdag 7 januari 2016 @ 23:46 |
De klm heeft er altijd over dat de rest daar heen moet zodat ze het blauw niet in de weg zitten, dus ik ben zelf voor lelygat-klm airport, kunnen die blauwe lekker doen wat ze willen zonder dat ze andere ermee lastig vallen. | |
Sunri5e | vrijdag 8 januari 2016 @ 00:02 |
Idd, laat ze lekker zelf dat gaan opereren ![]() | |
OEM | vrijdag 8 januari 2016 @ 00:11 |
KLM kan zoveel willen. Het gaat denk ik nog heel lang duren (totdat ze failliet zijn) voordat KLM door heeft dat de KLM-Schiphol-Luchtvaartdienst-driehoek (= alles in het belang van de KLM) allang niet meer bestaat. | |
Fred | vrijdag 8 januari 2016 @ 09:29 |
De KLM begint een beetje de V&D onder de luchtvaartmaatschappijen te worden: Waar de V&D zijn sterke positie heeft verkwanseld door het verkopen van hun vastgoed, heeft de KLM haar eigen graf gegraven met een nutteloze fusie met AF. Vervolgens blijven ze hangen in oud sentiment, maar ondertussen worden ze aan alle kanten voorbij gestreeft. Niet alleen door de maatschappijen in het Midden Oosten, maar ook hier in Europa. Door het beëindigen van de activiteiten van Martinair hebben ze zelf een nieuwe markt geschapen voor vooral TUI om door te groeien. En persoonlijk denk ik dat door Transavia álle vakantie- en minder rendabele vluchten binnen Europa uit te laten voeren KLM voor veel Nederlanders ook niet meer voelt als dé Nederlandse airline. Als ze Transavia zouden rebranden naar "KLM Europe" en alle vluchten toevoegen aan het schema van KLM dan krijg je imho vanzelf een interessant routenetwerk om reizigers buiten Europa via Schiphol in Europa te krijgen. Aan de formule hoeven ze dan ook niet veel te wijzigen, behalve dan dat ze de reiziger van buiten Europa een stapeltje vouchers geven voor eten en drinken op een vlucht die door "KLM Europe" wordt uitgevoerd. [ Bericht 1% gewijzigd door Fred op 08-01-2016 11:44:55 ] | |
XL | vrijdag 8 januari 2016 @ 09:44 |
Düsseldorf groeit mooi! Doet het ook slim, vluchten naar het carribisch gebied, vs. Daar leveren de midden oosten jongens passagiers voor. Maar zelfs naar HKG en SIN, Tokyo en Beijing gaan ze direct (ondanks aanwezigheid van emirates en etihad) | |
DeeBee | vrijdag 8 januari 2016 @ 11:05 |
Ik word een beetje moe van die Steven Verhagen. Altijd dit jankverhaal overal... Hij en z'n vriendjes op het flightdeck (en een deel van de cabin crew ook) zijn een van de redenen van het probleem, met hun exorbitante salarissen en voorwaarden. Maar daar mag nooit over gesproken worden... Protectionisme is nooit goed, bewijs gewoon dat je een beter product hebt en werk daaraan. Dat is voornamelijk de reden dat veel mensen met EK of QR gaan vanaf AMS, want qua capaciteit en het feit dat ze vaak non-stop kunnen vanaf Schiphol moet KLM ze aankunnen natuurlijk... | |
NewHorizon | vrijdag 8 januari 2016 @ 13:48 |
Bij Emirates wordt door de vliegers meer verdiend dan bij KLM, dat ligt onder andere aan het belastingvrije salaris. Ben met je eens dat de WRR daar een stuk strakker is, maar ook bij KLM wordt daar nu flink op ingeleverd. Overigens is een gevolg van de WRR en voorwaarden bij Emirates een massale leegloop op het ogenblik, dus daar verwacht ik op termijn nog wel veranderingen. Over de VNV, volgens mij ben jij redelijk op de hoogte van zaken, en dan weet je ook hoeveel honderden miljoenen er door de vliegers de komende jaren wordt ingeleverd zodat de KLM kan investeren. Dan is het extra zuur dat ME3 een veelvoud van die bedragen gewoon gratis 'in zijn handje' krijgt. Kan me dus ook niet echt vinden in het beeld dat door sommigen over de VNV wordt geschetst... Hoe kan je een beter product dan je concurrent neerzetten als die eindeloos kunnen investeren met geld dat ze niet zelf hoeven te verdienen? | |
Fred | vrijdag 8 januari 2016 @ 13:54 |
In other news: Over een paar weken is er geen Sunweb bagagetrolley te vinden op Schiphol. Ze worden allemaal omgestickerd met TUI stickers. Meer info: http://www.luchtvaartnieu(...)ol-krijgen-make-over | |
donroyco | vrijdag 8 januari 2016 @ 14:01 |
Zeker weer extra inkomsten voor Schiphol. | |
Fred | vrijdag 8 januari 2016 @ 14:10 |
Sunweb betaalde ook voor hun stickers op de trolleys. En ook hier streeft TUI KLM-AF voorbij: Op hun thuisbasis wordt nu reclame gemaakt voor de concurent. Sunweb vult complete toestellen bij Transavia, TUI vult hun eigen toestellen. Daarnaast is de airline van TUI een directe concurent op de vluchten naar de Atillen, Miami, Orlando en Toronto.En het zal mij niks verbazen dat als de economie aantrekt ze ook weer naar LA en Las Vegas gaan vliegen. | |
donroyco | vrijdag 8 januari 2016 @ 14:19 |
KLM moet gewoon veel meer inspelen op zulke dingen en niet van achter de geraniums de kat uit de boom gaan kijken. Dan word je (op sneltreinvaart) voorbijgelopen. | |
Fred | vrijdag 8 januari 2016 @ 15:23 |
KLM heeft als troef dat ze rechstreeks of non-stop kunnen vliegen. De meeste reizigers vliegen niet met Emiratas, Qatar of Ethidad omdat ze in Dubai, Doha of Abu Dhabi willen zijn of dat ze de premium dienstverlening van die airlines willen ervaren, ze willen goedkoop naar het verre Oosten. Dus je neemt een 767 of MD11 van Martinair... ow wacht ![]() Ja, ze zullen iets moeten veranderen. Het bussinessmodel "Wij vliegen overal heen en de reiziger komt vanzelf wel" werkt voor KLM blijkbaar niet meer. Maar in plaats van te zoeken naar andere manieren om winstgevend te blijven, blijven ze aan hun bestaande verdienmodel vasthouden. Het mag eigenlijk nog een wonder zijn dat ze samen met Corendon goedkope tickets aanbieden icm een pakketreis van die reisorganisatie. | |
donroyco | vrijdag 8 januari 2016 @ 15:26 |
Waar is de tussenstop van TUI naar Zanzibar? | |
Iemand91 | vrijdag 8 januari 2016 @ 16:14 |
Mag ik straks even een nieuw topic openen i.v.m. met een lange post? | |
Karstman | vrijdag 8 januari 2016 @ 16:36 |
van mij wel ![]() | |
flipsen | vrijdag 8 januari 2016 @ 16:38 |
Deze snel volgooien dan ![]() | |
Iemand91 | vrijdag 8 januari 2016 @ 16:40 |
Ok, vol dan. ![]() | |
Iemand91 | vrijdag 8 januari 2016 @ 16:41 |
Nieuwe komt eraan. |