Je zorgt met repressief beleid alleen maar dat dit soort geluiden harder en sterker terugkomen op den duur en dat je er geen zicht danwel controle meer op hebt. Terwijl je dat juist wel nodig hebt om radicalisering tegen te gaan; de Nederlandse aanpak was met de buurtvaders die thee dronken juist redelijk succesvol omdat we al vroeg op de hoogte waren van bepaalde signalen en dat aan partijen door konden geven die daarbij betrokken waren.quote:Op dinsdag 1 december 2015 19:01 schreef truthortruth het volgende:
Naar aanleiding van dit onderzoek Kamer: onderzoek verbod salafistische clubs. Volgens mij kan je prima heel selectieve maatregelen nemen die dus niet in grote mate ten nadele van 'gematigde' moslims, en die niet direct de vrijheid van iedereen in het geding brengen.
Bijvoorbeeld;
Een verbod op imams die hier komen preken.
Islamitische scholen aan strengere regels onderwerpen, zoals het beperken van sommige lesstof.
Blokkade islamitische haatsites.
...
Dit zijn vrij nauwkeurige maatregelen waar niet veel mensen echt last van hebben. Uiteraard gaat dit tegen het vrijheidsgevoel en idee in, maar ze zijn dusdanig specifiek en de omstandigheden met deze ideologie uitzonderlijk dat ik me er wel wat bij kan voorstellen.
Ik ben niet zo van het dogma dat als je het verbied dan wordt het alleen maar erger. Dat komt volgens mij uit de pedagogie en heeft weinig betrekking op maatschappelijke vraagstukken.quote:Op dinsdag 1 december 2015 19:14 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Je zorgt met repressief beleid alleen maar dat dit soort geluiden harder en sterker terugkomen op den duur en dat je er geen zicht danwel controle meer op hebt. Terwijl je dat juist wel nodig hebt om radicalisering tegen te gaan; de Nederlandse aanpak was met de buurtvaders die thee dronken juist redelijk succesvol omdat we al vroeg op de hoogte waren van bepaalde signalen en dat aan partijen door konden geven die daarbij betrokken waren.
Nope, dat heeft juist óók betrekking op dit soort vraagstukken.quote:Op woensdag 2 december 2015 11:56 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Ik ben niet zo van het dogma dat als je het verbied dan wordt het alleen maar erger. Dat komt volgens mij uit de pedagogie en heeft weinig betrekking op maatschappelijke vraagstukken.
quote:Dugan en Chenoweth pleiten er op basis van dit onderzoek voor dat regeringen die te maken hebben met terrorisme, ook nadenken over andere maatregelen dan alleen harde vergelding. Verzoenende maatregelen, die mensen of brede groeperingen tevreden stellen, kunnen een sterker effect hebben op het voorkomen van verder terroristisch geweld. De sociologen benadrukken wel dat ze ook niet beweren dat dat je geweld nooit moet vergelden met geweld. Daders van aanslagen moeten volgens hen wel degelijk worden gestraft. Maar een bredere groep straffen voor het geweld van enkele individuen, roept – volgens dit onderzoek - regelmatig alleen maar meer weerstand op. - http://www.npowetenschap.(...)sthash.S5KUmA6h.dpuf
quote:‘In Nederland hebben jihadisten genoeg manieren om hun boodschap te verkondigen zonder geweld. Je kunt hier een partij oprichten. Demonstraties organiseren, een islamitisch theehuis openen, jouw manier van leven vormgeven zoals jij wilt. Als die alternatieven er niet zijn, wordt het moeilijk om op andere manieren je gelijk te halen. Er is een heel sterke correlatie tussen de repressie van minderheden en de overtuigingskracht van terroristen op hun achterban.
https://decorrespondent.n(...)07566533636-d38f0630
Geen aantrekkende werking, maar wel een werking die er voor zorgt dat je nauwelijks of geen controle op dit soort bewegingen uit kunt oefenen met alle gevolgen vandien. Een verbod zorgt er niet voor dat mensen ineens hun salafistische gedachten de deur uit doen. Dat is echt te naïef voor woorden.quote:Daarbij hebben we natuurlijk de vrijheid heel erg gegeven de afgelopen 20-30 jaar en toch zie je dit soort extreme stromingen wel opkomen. Die buurtvaders mogen dan wel overlast voorkomen, betere integratie krijg je er niet door, maar dat is een ander onderwerp.
De ruimte beperken van polariserende islamitische bewegingen zal dan naar mijn mening ook niet een aantrekkende werking hebben.
De eerste quote die je geeft gaat over het Israel/Palestina conflict, dat is onvergelijkbaar.quote:Op woensdag 2 december 2015 12:08 schreef Xa1pt het volgende:
Nope, dat heeft juist óók betrekking op dit soort vraagstukken.
Ach naief is een woord waar je mij wel vaker van beticht, en daar ging je al eerder mee op je muil, want jij wist het wel beter dan die mensen in Raqqa....quote:Geen aantrekkende werking, maar wel een werking die er voor zorgt dat je nauwelijks of geen controle op dit soort bewegingen uit kunt oefenen met alle gevolgen vandien. Een verbod zorgt er niet voor dat mensen ineens hun salafistische gedachten de deur uit doen. Dat is echt te naïef voor woorden.
Er wordt in allebei de links betoogd dat repressie juist zorgt voor toenemende radicale ideeën. Hoe je dat laatste trouwens uit dequote:Op woensdag 2 december 2015 15:57 schreef truthortruth het volgende:
[..]
De eerste quote die je geeft gaat over het Israel/Palestina conflict, dat is onvergelijkbaar.
De tweede zou betekenen dat we hier geen jihad groepen, strijders e.d. hebben, dat is gewoon niet waar. Van Mo B. tot aan de Syrie gangers en alles er tussenin.
Dat kun je niet want je hebt er nauwelijks tot geen invloed meer op. Het is immers verboden, dus worden dat soort ideeën ook niet meer openlijk besproken en kun je het ook niet meer open bestrijden.quote:Ach naief is een woord waar je mij wel vaker van beticht, en daar ging je al eerder mee op je muil, want jij wist het wel beter dan die mensen in Raqqa....
Maar het gaat mij niet om die mensen hun gedachten de deur uit te doen, maar om jongeren die er mee in aanraking komen duidelijker te maken dat dit geen ongevaarlijk gedachtegoed is.
Dat je mijn gedachtegang niet kan volgen was al lang duidelijk , dat betekent niet dat die onjuist is. Je kan het er mee oneens zijn maar je hoeft er niet zo hautain over te doen.quote:Op woensdag 2 december 2015 21:00 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Er wordt in allebei de links betoogd dat repressie juist zorgt voor toenemende radicale ideeën. Hoe je dat laatste trouwens uit de
Maar we bestrijden het nu ook niet? Ik denk dat het juist eenvoudiger wordt qua scheidslijn, je kan nu gewoon een moskee runnen en daar onwenselijk gedachtegoed in het Arabisch spuien, niemand die er iets mee doet.quote:Dat kun je niet want je hebt er nauwelijks tot geen invloed meer op. Het is immers verboden, dus worden dat soort ideeën ook niet meer openlijk besproken en kun je het ook niet meer open bestrijden.
Ja, dat is een raadsel idd. Kennelijk zijn de markers om toekomstig extremistisch gedrag te voorspellen ook niet echt adequaat. Deze jongeman had een bachelor degree in milieuwetenschappen en alleszins een behoorlijke baan als food inspector, verdiende 53K $ per jaar en toch...quote:Op vrijdag 4 december 2015 17:42 schreef truthortruth het volgende:
De aanslag in de VS blijkt dus toch weer een islam aanslag te zijn, de vrouw had op Facebook trouw geworden aan IS. Geen achterstand, geen bommen op het hoofd, wel islam.... Wat is het toch dat die ideologie zulke slechte dingen in mensen katalyseert.
Maar wat is het dan, is het dan toch dat idee van je gaat niet echt dood en allah vergeeft je hierdoor of zijn ze gewoon harder dan hier in het westen. In het westen hebben we geweld heel erg uitbesteed, dan wel aan slachterijen als je het over dieren hebt, dan wel aan het leger ea authoriteiten als het gaat om veiligheid en vergelding. Ik loop maar wat te speculeren... vind het allemaal erg raar.quote:Op zaterdag 5 december 2015 15:53 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, dat is een raadsel idd. Kennelijk zijn de markers om toekomstig extremistisch gedrag te voorspellen ook niet echt adequaat. Deze jongeman had een bachelor degree in milieuwetenschappen en alleszins een behoorlijke baan als food inspector, verdiende 53K $ per jaar en toch...
Ondertussen vandaag alweer drie filmpjes van executies van sji door IS in Jemen en 3 zelfmoordbommen in Tsjaad.
Incidentje joh.quote:Op vrijdag 4 december 2015 17:42 schreef truthortruth het volgende:
De aanslag in de VS blijkt dus toch weer een islam aanslag te zijn, de vrouw had op Facebook trouw geworden aan IS. Geen achterstand, geen bommen op het hoofd, wel islam.... Wat is het toch dat die ideologie zulke slechte dingen in mensen katalyseert.
Op zich is dat het waard om een topic over aan te maken wmb. Ik bedoel eigenlijk weten de experts, die je her en der in programma's en op andere media tegenkomt, het eigenlijk ook niet. Het is bijv. niet zo dat salafisme direct richting terrorisme leidt, maar het kan wel. Echter er zijn ook moslims die via andere kronkels op een goede of kwade dag besluiten die streep over te gaan...quote:Op zaterdag 5 december 2015 16:36 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Maar wat is het dan, is het dan toch dat idee van je gaat niet echt dood en allah vergeeft je hierdoor of zijn ze gewoon harder dan hier in het westen. In het westen hebben we geweld heel erg uitbesteed, dan wel aan slachterijen als je het over dieren hebt, dan wel aan het leger ea authoriteiten als het gaat om veiligheid en vergelding. Ik loop maar wat te speculeren... vind het allemaal erg raar.
Klopt je kunt niet makkelijk de islam verlaten, maar ruimte om cultuurmoslim te worden, zoals je hier in Brabant cultuurkatholieken hebt, is er volgens mij wel in een land als NL. Alhoewel ze zo'n onderscheid natuurlijk nooit zullen toegeven.quote:Op zaterdag 5 december 2015 17:31 schreef Homey het volgende:
Er woedt een fascistische storm binnen de Islamitische gemeenschap. De gewelddadige radicalen zetten de toon. Ik denk dat veel moslims, de meerderheid, ook doodsbang zijn om aangepakt te worden, en dus maar knielen voor de radicalen. Of stomweg zeggen dat IS enzo 'niets met de Islam te maken hebben', 'Islam is vrede'.
Stel je voor dat je moslim bent en het geloof wil verlaten en je komt daar gewoon eerlijk voor uit. Dan heb je echt een groot probleem. Dat is de angst.
Maar ik vraag me meer af wat dan het extreme geweld tot stand brengt. Ik bedoel, om een punt te maken hoef je toch niet zoveel onschuldige slachtoffers te maken. Ik vind dat nogal een stap.quote:Op zaterdag 5 december 2015 17:31 schreef Homey het volgende:
Er woedt een fascistische storm binnen de Islamitische gemeenschap. De gewelddadige radicalen zetten de toon. Ik denk dat veel moslims, de meerderheid, ook doodsbang zijn om aangepakt te worden, en dus maar knielen voor de radicalen. Of stomweg zeggen dat IS enzo 'niets met de Islam te maken hebben', 'Islam is vrede'.
Stel je voor dat je moslim bent en het geloof wil verlaten en je komt daar gewoon eerlijk voor uit. Dan heb je echt een groot probleem. Dat is de angst.
Maak een topic, lijkt me een interessant onderwerp.quote:Op zaterdag 5 december 2015 18:04 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Maar ik vraag me meer af wat dan het extreme geweld tot stand brengt. Ik bedoel, om een punt te maken hoef je toch niet zoveel onschuldige slachtoffers te maken. Ik vind dat nogal een stap.
Ik zal eens denken hoe de stelling te deponeren zonder gelijk een hoop gezeik te krijgen...quote:Op zaterdag 5 december 2015 18:11 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Maak een topic, lijkt me een interessant onderwerp.
Dat gezeik hou je toch hoor, ik zou er ook niet al te bang voor zijn.quote:Op zaterdag 5 december 2015 18:19 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Ik zal eens denken hoe de stelling te deponeren zonder gelijk een hoop gezeik te krijgen...
Ik ben er ook niet bang voor, maar het wordt dan zo nutteloos.quote:Op zaterdag 5 december 2015 18:21 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dat gezeik hou je toch hoor, ik zou er ook niet al te bang voor zijn.
Nou nee, ik denk niet dat het nutteloos is. Wat nutteloos is is eigenlijk meer de vraag die in dit topic wordt gesteld wmb. Want uiteraard heeft dit moslimterrorisme iets (c.q. veel) met de islam te maken. Net zoals terrorisme in de jaren 70 met extreemlinks had te maken of nationalisme. Daarin zit ook een zekere overeenkomst, volgens mij.quote:Op zaterdag 5 december 2015 18:22 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Ik ben er ook niet bang voor, maar het wordt dan zo nutteloos.
Als je ongelovig of andersgelovig ben dan ben je al schuldig. Ik vermoed dat de meeste moslims zo denken. Daar zijn genoeg aanwijzingen voor.quote:Op zaterdag 5 december 2015 18:04 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Maar ik vraag me meer af wat dan het extreme geweld tot stand brengt. Ik bedoel, om een punt te maken hoef je toch niet zoveel onschuldige slachtoffers te maken. Ik vind dat nogal een stap.
Ik denk dat de cultuur van angst zo groot is binnen de islamitische gemeenschap dat men niet durft uit te stappen, of zelfs al voor uitkomt dat ze het geloof niet zo serieus nemen. De sociale controle is immens, en de straffen ook. Zelfs in liberale landen als Nederland zijn moslims goed de sigaar als ze zeggen dat de ze het geloof niet meer hooghouden.quote:Op zondag 6 december 2015 03:21 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Als je ongelovig of andersgelovig ben dan ben je al schuldig. Ik vermoed dat de meeste moslims zo denken. Daar zijn genoeg aanwijzingen voor.
Je kunt wel afgeven op de islam, maar feit is dat veel van die moslims in het zelfde schuitje zitten als christenen en ongelovigen. Gewoon omdat in de ogen van extremisten te vrijzinnig zijn, en (deels) dezelfde menselijke waarden op na houden als ons.quote:Op maandag 7 december 2015 10:24 schreef Homey het volgende:
[..]
Ik denk dat de cultuur van angst zo groot is binnen de islamitische gemeenschap dat men niet durft uit te stappen, of zelfs al voor uitkomt dat ze het geloof niet zo serieus nemen. De sociale controle is immens, en de straffen ook. Zelfs in liberale landen als Nederland zijn moslims goed de sigaar als ze zeggen dat de ze het geloof niet meer hooghouden.
Je zal maar in die sekte zitten....
Ik vermoed dat je dat uit je duim zuigt.quote:Op zondag 6 december 2015 03:21 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Als je ongelovig of andersgelovig ben dan ben je al schuldig. Ik vermoed dat de meeste moslims zo denken. Daar zijn genoeg aanwijzingen voor.
'Onze' zwakte is slecht bestuur. Hongarije doet dat veel beter, die bouwt een keurig hek, en laat mondjesmaat mensen na een goede screening. Zoals Nederland massa's kansloze bijstandstrekkers binnenhalen uit hele andere culturen is het meest waardeloze beleid wat je maar kan verzinnen. Ook al willen die mensen aan het werk, er is geen werk voor ze.quote:Op dinsdag 8 december 2015 22:30 schreef Koral het volgende:
[..]
Je kunt wel afgeven op de islam, maar feit is dat veel van die moslims in het zelfde schuitje zitten als christenen en ongelovigen. Gewoon omdat in de ogen van extremisten te vrijzinnig zijn, en (deels) dezelfde menselijke waarden op na houden als ons.
IS kun je gerust als een collectief aan psychopaten beschouwen. Ze zijn opzoek naar zwaktes bij hun slachtoffers. Deze slachtoffers (wij en vrijzinnige moslims) beseffen maar amper dat we kwetsbaar zijn want als dat besef er wel is realiseer je je dat je alleen maar minder zwaktes hebt als je een deel van je menselijke waarden laat varen.
Maar voel je vrij om lekker af te blijven geven op moslims in het algemeen. Als jij denkt dat je gelijk behalen over je opvatting t.a.v. een religie (die nota bene al weinig kritiek verdraagt) belangrijker is dan het in de kaart spelen van een collectief aan psychopaten, ga je gang. We leven in een vrij land. Daarmee wordt onze zwakte weer pijnlijk duidelijk
Dat is om mensen buiten te houden. Ik had het over de zwakte tegen IS aanhangers die hier al zijn (of in de toekomst door de screening heen komen). Met je kritiek op de koran help je IS eerder mensen te bewegen te radicaliseren dan andersom.quote:Op woensdag 9 december 2015 17:51 schreef Homey het volgende:
[..]
'Onze' zwakte is slecht bestuur. Hongarije doet dat veel beter, die bouwt een keurig hek, en laat mondjesmaat mensen na een goede screening. Zoals Nederland massa's kansloze bijstandstrekkers binnenhalen uit hele andere culturen is het meest waardeloze beleid wat je maar kan verzinnen. Ook al willen die mensen aan het werk, er is geen werk voor ze.
Het punt is dat er heel veel moordlustige lieden op deze wereld zijn die hun inspiratie putten uit de Koran. Het lijkt er dus op dat de Islam een levensgroot probleem heeft ... ook al wordt dat ontkend door de mensvriendelijke moslims.quote:Op vrijdag 20 november 2015 11:37 schreef annaliza892 het volgende:
Natuurlijk heeft dat alles met de Islam te maken, alleen het probleem is dat wel een groot gedeelte van de incidenten te maken hebben met moslims maar lang niet alle moslims te maken hebben met incidenten. Dat is een moeilijk punt.
En als de paus condomen verbiedt waardoor duizenden mensen in sommige werelddelen ziek worden met dood tot gevolg, kijken we alleen de paus er op aan? Of toch alle katholieken, maar zeker niet de othodoxen of bijvoorbeeld protestanten die tot hetzelfde christendom horen.quote:Op zaterdag 12 december 2015 06:14 schreef Old_Pal het volgende:
[..]
Het punt is dat er heel veel moordlustige lieden op deze wereld zijn die hun inspiratie putten uit de Koran. Het lijkt er dus op dat de Islam een levensgroot probleem heeft ... ook al wordt dat ontkend door de mensvriendelijke moslims.
Dit.quote:Op maandag 7 december 2015 10:24 schreef Homey het volgende:
Ik denk dat de cultuur van angst zo groot is binnen de islamitische gemeenschap dat men niet durft uit te stappen, of zelfs al voor uitkomt dat ze het geloof niet zo serieus nemen. De sociale controle is immens, en de straffen ook. Zelfs in liberale landen als Nederland zijn moslims goed de sigaar als ze zeggen dat de ze het geloof niet meer hooghouden.
Je zal maar in die sekte zitten....
Je moet kijken waarin de kernboodschap van een religie over gaat. Het Boeddhisme en het Christendom hebben een hele vreedzame kernboodschap van vergeven en tolerantie. De islam heeft een kernboodschap van onderwerping en verovering. De figuren Boeddha/Jezus en Mohammed zijn ook compleet anders.quote:Op zaterdag 21 november 2015 18:52 schreef Braindead2000 het volgende:
Heeft het gebrek aan terreur en terroristische organisaties in het boeddhisme ook niks met mainstream boeddhisme te maken?
Het is natuurlijk niet zo dat omdat 100% van de moslims homoseksualiteit afkeurt, ze ook alle 100 staan te juichen wanneer er homo's van flatgebouwen worden gegooid, of dit anderszins actief zullen gaan ondersteunen. Een mening hebben en actie ondernemen zijn nog altijd 2 verschillende dingen.quote:Op zaterdag 12 december 2015 18:19 schreef truthortruth het volgende:
http://my.telegraph.co.uk(...)ims-think-of-the-uk/ Doe ermee wat je wil.
?quote:Op zaterdag 12 december 2015 09:25 schreef Koral het volgende:
Dat jij alle moslims onder 1 vlag schaart zegt wat over je eigen gebrek aan kennis van de islam en de stromingen die er zijn.
Wat je eigenlijk wilt zeggen is dat tolerante islamieten in feite niet snappen of accepteren waar hun geloof om draait. Zij verzaken hun plicht om andersgelovigen uit te roeien en Allah zal op de Dag des Oordeels niet mild zijn voor deze zondaren.quote:Op zaterdag 12 december 2015 11:47 schreef LXIV het volgende:
Het punt is echter dat die wrede Christenen en tolerante islamieten dus allebei niet de kern van hun geloof uitdragen.
Ze hoeven niet te juichen, ze kunnen ook niets doen. Wat net zo erg is.quote:Op zaterdag 12 december 2015 20:10 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het is natuurlijk niet zo dat omdat 100% van de moslims homoseksualiteit afkeurt, ze ook alle 100 staan te juichen wanneer er homo's van flatgebouwen worden gegooid, of dit anderszins actief zullen gaan ondersteunen. Een mening hebben en actie ondernemen zijn nog altijd 2 verschillende dingen.
Het gros van de mensen (dus ook de niet-moslims) doet niks als zoiets zich voordoet. Dat is in de geschiedenis wel bewezen.quote:Op zondag 13 december 2015 05:55 schreef 2Happy4U het volgende:
[..]
Ze hoeven niet te juichen, ze kunnen ook niets doen. Wat net zo erg is.
Maar met een kleiner percentage dan 100% hou je nog best veel over.quote:Op zaterdag 12 december 2015 20:10 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het is natuurlijk niet zo dat omdat 100% van de moslims homoseksualiteit afkeurt, ze ook alle 100 staan te juichen wanneer er homo's van flatgebouwen worden gegooid, of dit anderszins actief zullen gaan ondersteunen. Een mening hebben en actie ondernemen zijn nog altijd 2 verschillende dingen.
Ik denk dat nog geen 5% werkelijk homo's van gebouwen gaat gooien.quote:Op zondag 13 december 2015 11:23 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Maar met een kleiner percentage dan 100% hou je nog best veel over.
Op de anderhalf miljard?quote:Op zondag 13 december 2015 11:33 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk dat nog geen 5% werkelijk homo's van gebouwen gaat gooien.
Hoeveel van de niet moslims op de wereld zouden dat soort afschuwelijke dingen ook wel willen doen als de mogelijkheid er was?quote:
Negeer het voorbeeld maar dat ik erbij gafquote:Op zondag 13 december 2015 05:42 schreef Old_Pal het volgende:
[..]
?
Waar doe ik dat?
Nogmaals ... er zijn lieden op deze wereld die hun inspiratie om andersgelovigen te vermoorden, uit de Koran halen. De islam heeft dus een groot probleem.
Geen idee. Maar zonder religie zal de beargumentatie niet veel verder komen dan 'ik vind ut vies' ...En die fase gaat vanzelf over.quote:Op zondag 13 december 2015 12:12 schreef erodome het volgende:
Hoeveel van de niet moslims op de wereld zouden dat soort afschuwelijke dingen ook wel willen doen als de mogelijkheid er was?
Percentueel gezien toch wel veel minder dan moslims. Dat moeten we eerlijk toegeven. Er is ook geen andere religie die oproept om homo's uit te roeien. Wat dat betreft wel een specifiek islamitisch probleem.quote:Op zondag 13 december 2015 12:12 schreef erodome het volgende:
[..]
Hoeveel van de niet moslims op de wereld zouden dat soort afschuwelijke dingen ook wel willen doen als de mogelijkheid er was?
Nou ja, als christenfundamentlisten het zouden willen dan kunnen ze zich net als moslims selectief beroepen op hun boekje.quote:Op zondag 13 december 2015 16:04 schreef LXIV het volgende:
Percentueel gezien toch wel veel minder dan moslims. Dat moeten we eerlijk toegeven. Er is ook geen andere religie die oproept om homo's uit te roeien. Wat dat betreft wel een specifiek islamitisch probleem.
quote:Wie met een man het bed deelt als met een vrouw, begaat een gruweldaad. Beiden moeten ter dood gebracht worden en hebben hun dood aan zichzelf te wijten.
Dat is het oude testament. Iets dat vaak verward wordt met het Christendom. In het nieuwe testament wordt een nieuw verbond gesloten tussen God en de mensen, met tussenkomst van Christus. Die zei "wie zonder zonden is, werpe de eerste steen", in het geval van een vrouw die vreemd gegaan was.quote:Op zondag 13 december 2015 16:14 schreef highender het volgende:
[..]
Nou ja, als christenfundamentlisten het zouden willen dan kunnen ze zich net als moslims selectief beroepen op hun boekje.
Leviticus 18 en 20
[..]
Ja leuk, maar volgens datzelfde artikel beroepen de Katholieken zich mede op Leviticus voor wat betreft hun standpunt t.a.v. homoseksualiteit, nogal selectief dan...quote:Op zondag 13 december 2015 16:15 schreef LXIV het volgende:
Dat is het oude testament. Iets dat vaak verward wordt met het Christendom. In het nieuwe testament wordt een nieuw verbond gesloten tussen God en de mensen, met tussenkomst van Christus. Die zei "wie zonder zonden is, werpe de eerste steen", in het geval van een vrouw die vreemd gegaan was.
Heeft de katholieke kerk nu dan als standpunt dat mannen die bijliggen zoals bij een vrouw de doodstraf moeten krijgen? Dat is dan nieuw voor mij.quote:Op zondag 13 december 2015 16:38 schreef highender het volgende:
[..]
Ja leuk, maar volgens datzelfde artikel beroepen de Katholieken zich mede op Leviticus voor wat betreft hun standpunt t.a.v. homoseksualiteit, nogal selectief dan...
Dat stel ik dan ook niet, wel dat de Bijbel selectief geïnterpreteerd wordt, wat ruimte biedt voor anderen om dat ook te doen. Het OT bevat net zoveel ellende als de Koran, er zijn ook organisaties en individuen die zich beroepen op de bijbel om homoseksuelen te doden.quote:Op zondag 13 december 2015 16:42 schreef LXIV het volgende:
Heeft de katholieke kerk nu dan als standpunt dat mannen die bijliggen zoals bij een vrouw de doodstraf moeten krijgen? Dat is dan nieuw voor mij.
Kan je even een link sturen van de laatste keer wanneer een katholiek een homo heeft vermoord uit naam van zijn religie.quote:Op zondag 13 december 2015 17:21 schreef highender het volgende:
[..]
Dat stel ik dan ook niet, wel dat de Bijbel selectief geïnterpreteerd wordt, wat ruimte biedt voor anderen om dat ook te doen. Het OT bevat net zoveel ellende als de Koran, er zijn ook organisaties en individuen die zich beroepen op de bijbel om homoseksuelen te doden.
Misschien een heeeeeeeeeeel klein, ietsie-pietsie beetje.quote:Op zondag 13 december 2015 17:21 schreef Villas__Rubin het volgende:
Heeft het nou nog iets met de Islam te maken allemaal of niet?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mag het ook een jood zijn, plsssss, pretty, plzzz?quote:Op zondag 13 december 2015 17:35 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Kan je even een link sturen van de laatste keer wanneer een katholiek een homo heeft vermoord uit naam van zijn religie.
NEE.quote:Op zondag 13 december 2015 17:36 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Mag het ook een jood zijn, plsssss, pretty, plzzz?
Christen dan?quote:
Hahaha, hij is leuk!quote:
De bijbel wordt helemaal niet selectief geïnterpreteerd. Het oude Testament is gewoon niet meer 'geldig'. Er is een nieuw verbond, zoals verwoord in het Nieuwe Testament.quote:Op zondag 13 december 2015 17:21 schreef highender het volgende:
[..]
Dat stel ik dan ook niet, wel dat de Bijbel selectief geïnterpreteerd wordt, wat ruimte biedt voor anderen om dat ook te doen. Het OT bevat net zoveel ellende als de Koran, er zijn ook organisaties en individuen die zich beroepen op de bijbel om homoseksuelen te doden.
Ik weet niet voor welke christenen je spreekt maar het OT wordt zeker niet als ongeldig gezien door bijvoorbeeld refo's.quote:Op zondag 13 december 2015 20:02 schreef LXIV het volgende:
[..]
De bijbel wordt helemaal niet selectief geïnterpreteerd. Het oude Testament is gewoon niet meer 'geldig'.
De wetten en regels uit het OT worden ook door refo's niet meer opgevolgd zoals de joden doen. Ook de refo's eten bijv. varkensvlees. Ook refo's zullen homo's niet van een flatgebouw gooien. Dit niet enkel vanuit hun persoonlijke overtuiging, maar ook omdat dit volgens hun geloofsleer dus niet mag. (zonde/eerste steen). Er zijn natuurlijk altijd losse individueen die hier tegenin gaan, maar dat heb ik al gezegd. Met Christus is er een nieuw verbond gesloten.quote:Op zondag 13 december 2015 20:06 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ik weet niet voor welke christenen je spreekt maar het OT wordt zeker niet als ongeldig gezien door bijvoorbeeld refo's.
Behalve dat dat onwaar is wordt er ook in het NT niet positief over homoseksualiteit gesproken. Zie bv Romeinen en Korinthiërs.quote:Op zondag 13 december 2015 20:02 schreef LXIV het volgende:
[..]
De bijbel wordt helemaal niet selectief geïnterpreteerd. Het oude Testament is gewoon niet meer 'geldig'. Er is een nieuw verbond, zoals verwoord in het Nieuwe Testament.
Daarom mogen Christenen bijvoorbeeld ook varkensvlees eten, terwijl dit in het OT ook uitdrukkelijk verboden is.
quote:Op zondag 13 december 2015 20:18 schreef LXIV het volgende:
[..]
De wetten en regels uit het OT worden ook door refo's niet meer opgevolgd zoals de joden doen. Ook de refo's eten bijv. varkensvlees. Ook refo's zullen homo's niet van een flatgebouw gooien. Dit niet enkel vanuit hun persoonlijke overtuiging, maar ook omdat dit volgens hun geloofsleer dus niet mag. (zonde/eerste steen). Er zijn natuurlijk altijd losse individueen die hier tegenin gaan, maar dat heb ik al gezegd. Met Christus is er een nieuw verbond gesloten.
Overigens is het Oude Testament eigenlijk alleen voor de Joden. Maar desalniettemin natuurlijk voor alle Christenen wel een leerzaam en interessant boek. Vandaar ook die Joods-Christelijke wortels. Daarom kun je dus ook zeggen dat we in een maatschappij leven met Joods-Christelijke wortels. (En niet Joods-Christelijk-islamitische wortels)
http://www.refoweb.nl/vra(...)t-de-wet-nou-nog-vo/quote:1. Als je vraagt naar de geldigheid van de Oudtestamentische wet nu en je denkt daarbij aan de tien geboden, dan moeten we stellen dat die wet ook nu nog geldt. We zien dat de Heere Jezus zelf in de zgn. Bergrede Mattheus 5-7 de tien geboden voluit handhaaft. Hij zegt: “Ik ben niet gekomen om de wet te ontbinden, maar om die te vervullen.” Trouwens, als de apostel Paulus zegt in Romeinen 10: Christus is het einde der wet. Dat betekent niet dat daarmee de wet dus heeft afgedaan. Nee, in het Grieks staat: doeleinde. D.w.z. in Hem vindt de wet zijn vervulling. Hij is volmaakt gehoorzaam aan de wet en doet dat in de plaats van zondaren, die het daarin zo vaak laten afweten. Neem je het woord wet in de bredere betekenis nl. als de wet van Mozes, dan gaat het over het hele pakket van regelgevingen in de eerste vijf Bijbelboeken.
Voedsel staat specifiek genoemd in het NT, dat daar de oude wetten niet meer gelden en alles toegestaan is. Heeft Petrus een visioen over gehad die als reden aangehaald wordt, daarnaast ook nog een uitspraak van Jezus over dat niet wat de mond ingaat onrein is, maar wat de mond uitkomt.quote:Op zondag 13 december 2015 20:18 schreef LXIV het volgende:
[..]
De wetten en regels uit het OT worden ook door refo's niet meer opgevolgd zoals de joden doen. Ook de refo's eten bijv. varkensvlees. Ook refo's zullen homo's niet van een flatgebouw gooien. Dit niet enkel vanuit hun persoonlijke overtuiging, maar ook omdat dit volgens hun geloofsleer dus niet mag. (zonde/eerste steen). Er zijn natuurlijk altijd losse individueen die hier tegenin gaan, maar dat heb ik al gezegd. Met Christus is er een nieuw verbond gesloten.
Overigens is het Oude Testament eigenlijk alleen voor de Joden. Maar desalniettemin natuurlijk voor alle Christenen wel een leerzaam en interessant boek. Vandaar ook die Joods-Christelijke wortels. Daarom kun je dus ook zeggen dat we in een maatschappij leven met Joods-Christelijke wortels. (En niet Joods-Christelijk-islamitische wortels)
Iedere interpretatie is persoonlijk. Je kunt enkel kijken naar wat er geschreven staat en dat vergelijken.quote:Op zondag 13 december 2015 20:20 schreef erodome het volgende:
[..]
Behalve dat dat onwaar is wordt er ook in het NT niet positief over homoseksualiteit gesproken. Zie bv Romeinen en Korinthiërs.
Maar vertel eens, waarom kan je bij de bijbel wel de vriendelijkere interpretatie zien en bij de koran niet? Ze behoren tot hetzelfde drieluik, de boodschap is vrijwel gelijk.
In de Koran wordt nergens een straf op homoseksualiteit gegeven. Zijdelings komt het verhaal van Lot (Sodom & Gomorra) terug waarbij in de verhaallijn het God was die dat volk bestrafte. De straf op homseksualiteit haalt men uit de hadith (uitspraken van de profeet).quote:Op zondag 13 december 2015 20:27 schreef LXIV het volgende:
Maar nergens wordt opgeroepen (noch door de kerk, noch in het Nieuwe Testament) tot steniging of anderszins doden van homoseksuelen. In de koran en het Oude Testament wel.
Ok. Dat wist ik niet. Die hadith maakt dus geen deel uit van de Koran, als ik het goed begrijp.quote:Op zondag 13 december 2015 22:35 schreef Aloulu het volgende:
[..]
In de Koran wordt nergens een straf op homoseksualiteit gegeven. Zijdelings komt het verhaal van Lot (Sodom & Gomorra) terug waarbij in de verhaallijn het God was die dat volk bestrafte. De straf op homseksualiteit haalt men uit de hadith (uitspraken van de profeet).
Wat homoseksualiteit betreft is er met de Koran geen probleem. Er is geen tekst die er uberhaupt direct aan refereert namelijk en zeker niet die er een straf op zet. Enkel het verhaal van Sodom en Gomorra komt voorbij waarbij God men bestrafte. Dan heb je de normale interpretatie van dit vers (exegese) die zegt dat dat was omdat men aan sodomie deed. Maar bij progressieve Moslims en Moslims die ook homo zijn zeggen ze dat het ging om verkrachting en God daarom dat volk bestrafte. Zij maken juist vaak het punt dat de Koran geen straf voorschrijft op homo-seks terwijl dat het wel doet op andere zaken en zeggen dan "hoe duidelijker wil je het hebben dat de Koran niet tegen homoseksualiteit is".quote:Op zondag 13 december 2015 22:38 schreef LXIV het volgende:
Ok. Dat wist ik niet. Die hadith maakt dus geen deel uit van de Koran, als ik het goed begrijp.
Er wordt wel telkens zo aan gerefereerd.
Ok. Als dat zo is dan wijkt het inderdaad niet veel van het Christendom af.quote:Op zondag 13 december 2015 22:45 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Wat homoseksualiteit betreft is er met de Koran geen probleem. Er is geen tekst die er uberhaupt direct aan refereert namelijk en zeker niet die er een straf op zet. Enkel het verhaal van Sodom en Gomorra komt voorbij waarbij God men bestrafte. Dan heb je de normale interpretatie van dit vers (exegese) die zegt dat dat was omdat men aan sodomie deed. Maar bij progressieve Moslims en Moslims die ook homo zijn zeggen ze dat het ging om verkrachting en God daarom dat volk bestrafte.
De straf op homo-seks komt uit de hadith dus en letterlijke naleving ervan. De specifieke straf om ze dan weer van flats af te lazeren komt uit een interpretatie (exegese) in de Islamitische jurisprudentie op die hadith.
Overigens heb je gisteren een publiekelijke oproep gehad van Marokkaanse LGBT activisten die een brief aan de Koning schrijven (dus in Marokko zelf, niet Marokkanen in Europa) om de wet die een straf voorschrijft op homoseks teniet te doen. In Tunesie heb je eenzelfde oproep die door bepaalde artiesten en muzikanten werd onderschreven. Die oproep was en is in het kadel van de mensenrechten die op 10 december (dacht ik) wereldwijd werden gevierd.
Op dit punt niet nee. Op andere punten kan je de heersende opvattingen niet vergelijken hoe Christenen hun Bijbel vaak interpreteren en Moslims dat met de Koran doen. Daar is een wezenlijk verschil in. Westerse Christenen vandaag de dag zijn een product van o.a. de verlichting terwijl bij Moslims en zeker Moslimgeleerden in de Moslimwereld je vaak nog een letterlijke naleving van niet alleen de Koran maar ook de ahadith (uitspraken van de profeet) gepropageerd ziet worden en bijv. geen enkele scheiding tussen kerk en staat. Dus in die zin snap ik je punt wel. Aan de andere kant verschilt het ook of je Westerse Christenen als beginpunt neemt of bijv. Afrikaanse. Bij Afrikaanse Christenen of ook Aziatische kom je al veel dichter bij opvattingen die in het Westerse Christendom als "not done" worden gezien. Het is niet voor niets dat in bepaalde Christelijke Afrikaanse landen men geen moeite heeft om een doodstraf in te stellen voor homo's of allerlei christelijke groepjes ze opjagen als wilden. En het is niet voor niets dat gestoorde Amerikaanse Evangelicals goed gedijen in dit soort Afrikaanse landen en gretig hun ideeen daar aan de man brengen ("evangeliseren").quote:Op zondag 13 december 2015 22:46 schreef LXIV het volgende:
Ok. Als dat zo is dan wijkt het inderdaad niet veel van het Christendom af.
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)-ons-in-gevaar.dhtmlquote:Empathie, een erg christelijke waarde, vatten veel moslims op als een teken van zwakte, als iets vrouwelijks, een bewijs dat het Westen inferieur is
Apart, want empathie tonen wordt veelvuldig aangehaald in de islam, net als goede werken verrichten e.d.quote:Op maandag 14 december 2015 09:04 schreef truthortruth het volgende:
Brrrrrr....
[..]
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)-ons-in-gevaar.dhtml
quote:Degene die goed doet, zal tien keer zoveel aan zijn krediet kunnen toevoegen: degene die kwaad doet, zal slechts voor het gedane kwaad gestraft worden: geen van hen zal kwaad gedaan worden(6:160).
quote:“Een persoon stijgt in rang door te vergeven.”
quote:“Ik vroeg: ,,O Boodschapper van Allah, wat behoedt een persoon van het Hellevuur?” Hij antwoordde: ,,Het geloof in Allah.” Ik vroeg: ,,O Boodschapper van Allah, zijn er daden die dat geloof moeten vergezellen?” Hij antwoordde: ,,Hij dient uit te geven van hetgeen Allah hem heeft geschonken.” Ik vroeg: ,,O Boodschapper van Allah, wat als diegene arm is en niets heeft om te geven?” Hij antwoordde: ,,Hij dient het goede te verkondigen en het kwade te verbieden.” Ik vroeg: ,,O Boodschapper van Allah, wat als een persoon niet het goede kan opdragen en het kwade kan verbieden?” Hij zei: ,,Hij dient de hulpeloze te helpen (de onwetende en degene die niet kan voorzien in levensonderhoud).” Ik vroeg: ,,Wat als diegene zelf hulpbehoevend is en niets kan doen?” Hij zei: ,,Hij dient degene te helpen die onrecht is aangedaan.” Ik zei: ,,Wat als hij zwak is en hem die onrecht is aangedaan niet kan helpen?” Hij zei: ,,Wil je niets van het goede overlaten dat jouw vriend kan verrichten?! Laat hem wegblijven van het schaden van mensen.” Ik vroeg: ,,O Boodschapper van Allah, als hij dat doet, zal hij dan het Paradijs binnentreden?" Hij zei: ,,Er is geen gelovige die streeft naar één van deze eigenschappen, of ik zal hem mijn hand reiken en het Paradijs binnenleiden.”
En ga zo maar door en door en door, dit wordt echt veel onderstreept.quote:Wanneer de mens sterft, houden zijn daden op, behalve drie: een doorlopende liefdadigheid, kennis waar anderen profijt van hebben of een oprechte zoon (of dochter) die smeekbeden voor hem verricht.”
Als dit daadwerkelijk zo is weet ik ook niet goed of het cultuur of religie is. Je ziet natuurlijk wel een sterke mannelijke macho cultuur in islamitische landen. Maar goed, hoe zuidelijker je gaat vanaf hier zie je dat al opkomen. En tsja, empathie is nu niet echt macho, dus waarschijnlijk meer cultuur dan religie. Ik denk wel dat als die religie wat minder op de man gericht zou zijn en wat meer vrouwelijker de cultuur ook anders beïnvloed zou zijn.quote:Op maandag 14 december 2015 12:07 schreef erodome het volgende:
[..]
Apart, want empathie tonen wordt veelvuldig aangehaald in de islam, net als goede werken verrichten e.d.
Dat is net zo goed een islamitische waarde als een christelijke waarde...
vergeven of iets goeds doen is iets anders dan empathie (inlevingsvermogen). niet dat het woord wel in de bijbel voorkomt, maar de citaten die je aanhaalt verwijzen er ook niet indirect naar.quote:Op maandag 14 december 2015 12:07 schreef erodome het volgende:
[..]
Apart, want empathie tonen wordt veelvuldig aangehaald in de islam, net als goede werken verrichten e.d.
Weet idd niet goed waar het vandaan komt en waarom dat hier toch echt anders is, dat hier die macho cultuur niet zo speelt terwijl we net zo goed cultuur en religie hebben gehad die volledig op de man was gericht met de vrouw als hele kleine bijrol, meer een beloning voor de man dan zelf wat voorstellend.quote:Op maandag 14 december 2015 12:19 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Als dit daadwerkelijk zo is weet ik ook niet goed of het cultuur of religie is. Je ziet natuurlijk wel een sterke mannelijke macho cultuur in islamitische landen. Maar goed, hoe zuidelijker je gaat vanaf hier zie je dat al opkomen. En tsja, empathie is nu niet echt macho, dus waarschijnlijk meer cultuur dan religie. Ik denk wel dat als die religie wat minder op de man gericht zou zijn en wat meer vrouwelijker de cultuur ook anders beïnvloed zou zijn.
Zo staan er ook zaken over barmhartigheid. Bv het verhaal van de man die een hond als eerste liet drinken toen hij water putte (of verhalen over mensen met wie het slecht afliep omdat ze geen empathie toonde). Of andere verhalen van hulp, hand over het hart strijken en ga zo maar door.quote:Op maandag 14 december 2015 12:33 schreef wipes66 het volgende:
[..]
vergeven of iets goeds doen is iets anders dan empathie (inlevingsvermogen). niet dat het woord wel in de bijbel voorkomt, maar de citaten die je aanhaalt verwijzen er ook niet indirect naar.
maar dat is geen empathie. empathie gaat specifiek om het verplaatsen in de belevingswereld van een ander. iemand die het slechter heeft identificeren en helpen vereist geen empathie. een psychopaat kan zulke instructies ook gewoon volgen ondanks dat hij blind is voor de belevingswereld van een ander.quote:Op maandag 14 december 2015 12:40 schreef erodome het volgende:
[..]
Zo staan er ook zaken over barmhartigheid. Bv het verhaal van de man die een hond als eerste liet drinken toen hij water putte (of verhalen over mensen met wie het slecht afliep omdat ze geen empathie toonde). Of andere verhalen van hulp, hand over het hart strijken en ga zo maar door.
Goed zijn, vriendelijk zijn, vergefelijk zijn, barmhartig, vrijgevig zijn en sober zijn zijn kernwaarden in het geloof. Dat wordt echt voorgeschreven en keer op keer onderstreept.
Nice. Afwezigheid van empathie zien we bij twee psychische ziektebeelden, te weten autisme en psychopathie. Nu lijkt autisme me niet echt een psychische toestand dat culturen diepgaand kan beïnvloeden. Psychopathie daarentegen... Maar misschien moet je dan bij het begin beginnen, de stichter van de moslimcultuur, de krijger Mohammed.quote:Op maandag 14 december 2015 09:04 schreef truthortruth het volgende:
Brrrrrr....
quote:
Empathie, een erg christelijke waarde, vatten veel moslims op als een teken van zwakte, als iets vrouwelijks, een bewijs dat het Westen inferieur is
Maar het is niet alleen de elite. Het zijn ook diegene die religie beschermen vanuit een idee dat iedereen daar mee om kan gaan. Dat je bepaalde normen en waarden niet hoeft te verdedigen. Een soort vals gevoel van het goede overwint wel.quote:Op maandag 14 december 2015 14:54 schreef Roberta_J het volgende:
Onze elites zijn wereldburgers die net zo makkelijk in New York, Amsterdam of Parijs wonen. Zij hadden er geen moeite mee om de grenzen op te heffen voor vrij verkeer van goederen en personen. Uiteindelijk houden ze ook niet echt van hun land, liefde voor de natie vinden ze bij de onderbuik horen. Zo verraden zij hun eigen volk, dat de gevolgen van het multiculturalisme níet kan ontlopen.
Als je iemand haat, haat je iets in hem wat deel is van jezelf. Wat geen deel van onszelf is, verontrust ons niet.quote:Op maandag 14 december 2015 14:00 schreef Roberta_J het volgende:
[..]
Nice. Afwezigheid van empathie zien we bij twee psychische ziektebeelden, te weten autisme en psychopathie. Nu lijkt autisme me niet echt een psychische toestand dat culturen diepgaand kan beïnvloeden. Psychopathie daarentegen... Maar misschien moet je dan bij het begin beginnen, de stichter van de moslimcultuur, de krijger Mohammed.
De regenten die overal aan de macht zijn in de regering, allerlei besturen, raad van adviezen, etcetera zijn de babyboom generatie. Deze generatie heeft over het algemeen altijd meewind gehad. Vrede, welvaart, gratis studeren, makkelijk werk, stijging van vastgoed- en aandelenmarkten, etc. Vadertje Staat die alles subsidieert. Nationalisme vinden zij een vies woord, want dat associeert teveel met het foute verleden. In de 2e Kamer zie je nergens de Nederlandse vlag bijvoorbeeld. Alles moet per se neutraal zijn.quote:Op maandag 14 december 2015 15:13 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Maar het is niet alleen de elite. Het zijn ook diegene die religie beschermen vanuit een idee dat iedereen daar mee om kan gaan. Dat je bepaalde normen en waarden niet hoeft te verdedigen. Een soort vals gevoel van het goede overwint wel.
Bij communicatie heb je altijd twee partijen, als de boodschap niet goed ontvangen wordt, dan is de zender misschien niet duidelijk. In het geval van de koran en hadith (maar ook andere religieuze bronnen) lijkt me dat toch wel een pijnpunt. En we kunnen niet even aan de almachtige vragen wat die nu precies bedoelde....quote:
Dat hoeft ook niet maar we moeten uitkijken dat we moslims en de Islam afrekenen op wat ISIS wel of niet doet. Maar we moeten ook beseffen dat er een hetze aan de gang die veel meer te maken heeft met bezwaren tegen een multiculturele en multiraciale samenleving dan met de islam als religie an sich.quote:Op donderdag 17 december 2015 09:35 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Bij communicatie heb je altijd twee partijen, als de boodschap niet goed ontvangen wordt, dan is de zender misschien niet duidelijk. In het geval van de koran en hadith (maar ook andere religieuze bronnen) lijkt me dat toch wel een pijnpunt. En we kunnen niet even aan de almachtige vragen wat die nu precies bedoelde....
Onzin. Ik ben voor een multiculturele samenleving maar ik ben ook tegen de islam. Die dingen staan compleet los van elkaar. En ik vind dat je de islam prima op de excessen mag afrekenen.quote:Op donderdag 17 december 2015 17:09 schreef idefixide het volgende:
Dat hoeft ook niet maar we moeten uitkijken dat we moslims en de Islam afrekenen op wat ISIS wel of niet doet. Maar we moeten ook beseffen dat er een hetze aan de gang die veel meer te maken heeft met bezwaren tegen een multiculturele en multiraciale samenleving dan met de islam als religie an sich.
Een haatcampagne tegen de islam steun ik, een haatcampagne tegen moslims verwerp ik.quote:De moslimlanden hebben ook een rol en moeten beseffen dat de religie Islam vol zit met plaatselijke gebruiken die niet goed passen in een andere samenleving. Dat besef begint langzaam aan in moslimlanden te groeien maar dat er ook echt een haatcampagne is tegen de Islam moeten we hier ook onder ogen zien.
Nu hoor je het eens van een moslim zelf. Onze empathie is gebaseerd op het christendom, dat kent de moslim niet en al helemaal niet voor ongelovigen. De islam, in welke variant dan ook, verdraagt zich niet met de westerse waarden om de simpele reden dat de islam geen enkele andere waarden accepteert dan die van de islam zelf. Het toegeven aan de islam is in hun ogen een zwakte en zou in onze ogen het toelaten van intolerantie moeten zijn.quote:Op vrijdag 18 december 2015 08:30 schreef Braindead2000 het volgende:
Malika Sorel-Sutter:
U maakt geen onderscheid tussen radicalisme en de islam in het algemeen?
"Dat doe ik nooit, dit geweld gedijt niet in het luchtledige. De afwijzing van westerse normen is algemeen, terreur is daar een gewelddadige vorm van. Deze terroristen zijn niet opgegroeid met respect voor het individu, met de vrijheid om te geloven wat je wilt, of om niet te geloven. De islamitische cultuur is een door en door mannelijke cultuur. Empathie, een erg christelijke waarde, vatten veel moslims op als een teken van zwakte, als iets vrouwelijks, een bewijs dat het Westen inferieur is."
Dit was allang duidelijk. Helaas.quote:Op vrijdag 18 december 2015 10:46 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Nu hoor je het eens van een moslim zelf. Onze empathie is gebaseerd op het christendom, dat kent de moslim niet en al helemaal niet voor ongelovigen. De islam, in welke variant dan ook, verdraagt zich niet met de westerse waarden om de simpele reden dat de islam geen enkele andere waarden accepteert dan die van de islam zelf. Het toegeven aan de islam is in hun ogen een zwakte en zou in onze ogen het toelaten van intolerantie moeten zijn.
Dat jij voor een multiculturele samenleving is betekent niet dat er niet een grote groep is die vooral tegen de Islam is omdat ze ook tegen een multiculturele en multiraciale samenleving zijn. Het is een coalitie van mensen die om verschillende redenen de Islam als doelwit hebben gekozen en daarbij de excessen zien als integraal deel van de Islam. Dat is pas onzinnig.quote:Op vrijdag 18 december 2015 09:51 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Onzin. Ik ben voor een multiculturele samenleving maar ik ben ook tegen de islam. Die dingen staan compleet los van elkaar. En ik vind dat je de islam prima op de excessen mag afrekenen.
Dat komt in de praktijk op hetzelfde neer.quote:Een haatcampagne tegen de islam steun ik, een haatcampagne tegen moslims verwerp ik.
Kritiek is prima maar dan wel onderbouwd en wel overwogen en de kritiek richten op de doelgroep die het aangaat.quote:Het is te belachelijk voor woorden hoe uit een sentiment voor mensen een ideologie beschermd gaat worden. Die zaken staan los van elkaar. Een ideologie moet altijd en overal bekritiseerd kunnen worden, het is doodeng hoe mensen de islam in bescherming nemen.
Nee, het draagvlak tegen de islam zit in de breedte. Het zijn niet alleen xenofobie tokkies die tegen de islam zijn. Maar er zijn hele goede redenen om tegen een conservatieve polariserende religie te zijn.quote:Op vrijdag 18 december 2015 18:45 schreef idefixide het volgende:
Dat jij voor een multiculturele samenleving is betekent niet dat er niet een grote groep is die vooral tegen de Islam is omdat ze ook tegen een multiculturele en multiraciale samenleving zijn. Het is een coalitie van mensen die om verschillende redenen de Islam als doelwit hebben gekozen en daarbij de excessen zien als integraal deel van de Islam. Dat is pas onzinnig.
Er is geen westerse doctrine die jou dwingt om alcohol te drinken.quote:Anders zouden we de alcoholcultuur die jaarlijks 2,5 miljoen levens kost als exces kunnen zien van de niet-islamitische wereld.
En hier kan ik altijd wel geïrriteerd van raken. Want dit is gevaarlijk en echt complete onzin. Als jij je als moslim aangevallen voelt als je gedachtegoed word aangevallen dan is dat jouw probleem en niet van diegene die jouw gedachtegoed aanvalt. (hoe kan een normaal mens een generaliserende mening hebben over alle moslims, dat is toch complete onzin. Ik beoordeel ieder individu op zichzelf).quote:Dat komt in de praktijk op hetzelfde neer.
Ik bepaal zelf wel hoe mijn kritiek eruit ziet. Ik ga het niet sugar coaten omdat jij je anders aangevallen voelt, dat is jouw probleem, welkom in de vrije wereld.quote:Kritiek is prima maar dan wel onderbouwd en wel overwogen en de kritiek richten op de doelgroep die het aangaat.
Waar doel je specifiek op? Ik lees het verhaal en ik zie vooral dat de bestaande cultuur in Frankrijk gehandhaafd dient te worden. Maar waarom mengen wij ons dan zo graag met de cultuur in moslimlanden? Omdat we onze waarden superieur vinden aan de heersende waarden in moslimlanden maar dat betekent niet dat alle heersende waarden ook noodzakelijk islamitische waarden zijn. Waarom wordt er anders in veel moslimlanden weinig gedaan tegen een hoop zaken die niet-islamitisch zijn maar is er tegelijkertijd nauwelijks plaats voor een vrouw met een te kort rokje of een homoseksueel? Dat heeft ook met cultuur te maken.quote:Op vrijdag 18 december 2015 10:46 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Nu hoor je het eens van een moslim zelf. Onze empathie is gebaseerd op het christendom, dat kent de moslim niet en al helemaal niet voor ongelovigen. De islam, in welke variant dan ook, verdraagt zich niet met de westerse waarden om de simpele reden dat de islam geen enkele andere waarden accepteert dan die van de islam zelf. Het toegeven aan de islam is in hun ogen een zwakte en zou in onze ogen het toelaten van intolerantie moeten zijn.
Ik pretendeer in de verste verte niet dat alleen xenofobe personen tegen de Islam zijn maar we moeten niet doen alsof het maar een kleine minderheid betreft.quote:Op vrijdag 18 december 2015 18:54 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Nee, het draagvlak tegen de islam zit in de breedte. Het zijn niet alleen xenofobie tokkies die tegen de islam zijn. Maar er zijn hele goede redenen om tegen een conservatieve polariserende religie te zijn.
Een gebod is niet nodig om onderdeel te vormen van een cultuur.quote:Er is geen westerse doctrine die jou dwingt om alcohol te drinken.
Hoezo is het onzin? Als je kritiek hebt op de Islam dan heb je inherent ook kritiek op (een deel van) de moslims. Dat er velen zijn die het vooral te doen is omdat ze tegen een multiculturele en raciale samenleving zijn maakt dat het in de praktijk op hetzelfde neer komt. Dat is wat ik persoonlijk constateer. Maar dat betekent niet dat iedereen zo denkt. Ik beoordeel ieder individu net zo goed als jij tracht te doen.quote:En hier kan ik altijd wel geïrriteerd van raken. Want dit is gevaarlijk en echt complete onzin. Als jij je als moslim aangevallen voelt als je gedachtegoed word aangevallen dan is dat jouw probleem en niet van diegene die jouw gedachtegoed aanvalt. (hoe kan een normaal mens een generaliserende mening hebben over alle moslims, dat is toch complete onzin. Ik beoordeel ieder individu op zichzelf).
Dat geldt natuurlijk net zo goed voor jou. Dit is een vrije wereld en mijn kritiek op hoe jij of anderen je kritiek vormen heb je ook te accepteren. Ik voel mij trouwens niet aangevallen en snap ook niet waarom je daarover begint. Blijf vooral je eigen opvattingen verwoorden zoals je wilt maar ik mag dat ook doen.quote:Ik bepaal zelf wel hoe mijn kritiek eruit ziet. Ik ga het niet sugar coaten omdat jij je anders aangevallen voelt, dat is jouw probleem, welkom in de vrije wereld.
is er onderzoek gedaan dan op dit punt? ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe er wereldwijd (kritisch) tegen de islam aangekeken wordt en wat de achterliggende redenen zijn. het probleem met xenofobie is dat het een redelijk wazige beschuldiging is die niet alleen makkelijk gemaakt kan worden, maar ook moeilijk weerlegbaar is. het is gissen naar de 'ware' beweegredenen achter de inhoud (als er sprake is van inhoudelijke kritiek ipv haatdragende demagogie). en zelfs als vreemdelingenhaat een belangrijke rol speelt verklaart het nog niet veel als het zich niet ook uit richting andere 'vreemde' religies. dus ook dan kan het interessant zijn om te kijken wat precies het 'probleem' is.quote:Op vrijdag 18 december 2015 19:22 schreef idefixide het volgende:
[..]
Ik pretendeer in de verste verte niet dat alleen xenofobe personen tegen de Islam zijn maar we moeten niet doen alsof het maar een kleine minderheid betreft.
Nee, ik heb kritiek op wat ze denken, niet wie ze zijn, dat is wel zo'n essentieel verschil.quote:Op vrijdag 18 december 2015 19:22 schreef idefixide het volgende:
Hoezo is het onzin? Als je kritiek hebt op de Islam dan heb je inherent ook kritiek op (een deel van) de moslims.
De achterliggende redenen maken toch geen bal uit. Ik snap dat het moeilijk is voor een mens om die buiten beschouwing te laten, maar er moet toch echt puur alleen gekeken worden naar de feiten. Al waren 99% van de islamcritici als ''xenofoob'' af te schilderen, dat zou niets, maar dan ook niets met de inhoud van hun argumenten te maken moeten hebben.quote:Op vrijdag 18 december 2015 20:10 schreef wipes66 het volgende:
[..]
is er onderzoek gedaan dan op dit punt? ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe er wereldwijd (kritisch) tegen de islam aangekeken wordt en wat de achterliggende redenen zijn. het probleem met xenofobie is dat het een redelijk wazige beschuldiging is die niet alleen makkelijk gemaakt kan worden, maar ook moeilijk weerlegbaar is. het is gissen naar de 'ware' beweegredenen achter de inhoud (als er sprake is van inhoudelijke kritiek ipv haatdragende demagogie). en zelfs als vreemdelingenhaat een belangrijke rol speelt verklaart het nog niet veel als het zich niet ook uit richting andere 'vreemde' religies. dus ook dan kan het interessant zijn om te kijken wat precies het 'probleem' is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |