abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_158234641
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2015 12:07 schreef erodome het volgende:
[..]
Apart, want empathie tonen wordt veelvuldig aangehaald in de islam, net als goede werken verrichten e.d.
Dat is net zo goed een islamitische waarde als een christelijke waarde...
Als dit daadwerkelijk zo is weet ik ook niet goed of het cultuur of religie is. Je ziet natuurlijk wel een sterke mannelijke macho cultuur in islamitische landen. Maar goed, hoe zuidelijker je gaat vanaf hier zie je dat al opkomen. En tsja, empathie is nu niet echt macho, dus waarschijnlijk meer cultuur dan religie. Ik denk wel dat als die religie wat minder op de man gericht zou zijn en wat meer vrouwelijker de cultuur ook anders beïnvloed zou zijn.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_158234961
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2015 12:07 schreef erodome het volgende:

[..]

Apart, want empathie tonen wordt veelvuldig aangehaald in de islam, net als goede werken verrichten e.d.
vergeven of iets goeds doen is iets anders dan empathie (inlevingsvermogen). niet dat het woord wel in de bijbel voorkomt, maar de citaten die je aanhaalt verwijzen er ook niet indirect naar.
..///
pi_158235073
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2015 12:19 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Als dit daadwerkelijk zo is weet ik ook niet goed of het cultuur of religie is. Je ziet natuurlijk wel een sterke mannelijke macho cultuur in islamitische landen. Maar goed, hoe zuidelijker je gaat vanaf hier zie je dat al opkomen. En tsja, empathie is nu niet echt macho, dus waarschijnlijk meer cultuur dan religie. Ik denk wel dat als die religie wat minder op de man gericht zou zijn en wat meer vrouwelijker de cultuur ook anders beïnvloed zou zijn.
Weet idd niet goed waar het vandaan komt en waarom dat hier toch echt anders is, dat hier die macho cultuur niet zo speelt terwijl we net zo goed cultuur en religie hebben gehad die volledig op de man was gericht met de vrouw als hele kleine bijrol, meer een beloning voor de man dan zelf wat voorstellend.
Natuurlijk hebben we pre christelijk wel religie en culturen gehad waarin de vrouw/vrouwelijkheid een belangrijke rol speelde, dat zou misschien wat verschil kunnen maken.
Ook leven we hier in streken waarbij men veel minder de luxe had om de mannenwereld en de vrouwenwereld zo te scheiden. Zonder samenwerking ging je hier gewoon dood en hoe noordelijker, hoe zwaarder dat gelde.

Ik zie in de islam wel een kleine poging de vrouw wat meer gewicht te geven. Door de toen geldende rollen voor vrouwen te verheffen, maar ook met de overleveringen van de eerste vrouw van de profeet, die neer gezet wordt als een zakenvrouw met gewicht, maar ook met Aisha die ook echt een geloofsleider was, een geestelijke sparringspartner van de profeet. Zie bv ook hoe er over Maria wordt gesproken in de islam, daar heeft ze veel meer gewicht dan alleen de baarmoeder die jezus heeft gedragen. (alhoewel ze in deze streken dan weer een aparte cultus heeft gekregen, een soort van godinnen verering).
Maar afgezien van deze overleveringen merk je er niets van terug, lijken de pogingen tot verzachting een muur geraakt te hebben.

[ Bericht 3% gewijzigd door erodome op 14-12-2015 12:45:33 ]
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_158235148
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2015 12:33 schreef wipes66 het volgende:

[..]

vergeven of iets goeds doen is iets anders dan empathie (inlevingsvermogen). niet dat het woord wel in de bijbel voorkomt, maar de citaten die je aanhaalt verwijzen er ook niet indirect naar.
Zo staan er ook zaken over barmhartigheid. Bv het verhaal van de man die een hond als eerste liet drinken toen hij water putte (of verhalen over mensen met wie het slecht afliep omdat ze geen empathie toonde). Of andere verhalen van hulp, hand over het hart strijken en ga zo maar door.
Goed zijn, vriendelijk zijn, vergefelijk zijn, barmhartig, vrijgevig zijn en sober zijn zijn kernwaarden in het geloof. Dat wordt echt voorgeschreven en keer op keer onderstreept.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_158235733
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2015 12:40 schreef erodome het volgende:

[..]

Zo staan er ook zaken over barmhartigheid. Bv het verhaal van de man die een hond als eerste liet drinken toen hij water putte (of verhalen over mensen met wie het slecht afliep omdat ze geen empathie toonde). Of andere verhalen van hulp, hand over het hart strijken en ga zo maar door.
Goed zijn, vriendelijk zijn, vergefelijk zijn, barmhartig, vrijgevig zijn en sober zijn zijn kernwaarden in het geloof. Dat wordt echt voorgeschreven en keer op keer onderstreept.
maar dat is geen empathie. empathie gaat specifiek om het verplaatsen in de belevingswereld van een ander. iemand die het slechter heeft identificeren en helpen vereist geen empathie. een psychopaat kan zulke instructies ook gewoon volgen ondanks dat hij blind is voor de belevingswereld van een ander.
..///
pi_158236537
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2015 09:04 schreef truthortruth het volgende:
Brrrrrr....
quote:
Empathie, een erg christelijke waarde, vatten veel moslims op als een teken van zwakte, als iets vrouwelijks, een bewijs dat het Westen inferieur is
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)-ons-in-gevaar.dhtml
Nice. Afwezigheid van empathie zien we bij twee psychische ziektebeelden, te weten autisme en psychopathie. Nu lijkt autisme me niet echt een psychische toestand dat culturen diepgaand kan beïnvloeden. Psychopathie daarentegen... Maar misschien moet je dan bij het begin beginnen, de stichter van de moslimcultuur, de krijger Mohammed. :r
pi_158237376
"Wij hebben geen politici meer van het formaat van De Gaulle of Churchill. De huidige politici zijn narcistisch, vooral gericht op de eigen carrière, niemand die opkomt voor het algemeen belang. Dat zie je aan Turkije. Dat krijgt 3 miljard om te doen wat we zelf verzuimen: het beschermen van onze grenzen. Vervolgens wordt onderhandeld over toetreding tot de Europese Unie, waar de overgrote meerderheid van de bevolking tegen is. En vervalt de visumplicht voor Turken vanaf 2016.

Onze elites zijn wereldburgers die net zo makkelijk in New York, Amsterdam of Parijs wonen.­ Zij hadden er geen moeite mee om de grenzen op te heffen voor vrij verkeer van goederen en personen.­ Uiteindelijk houden ze ook niet echt van hun land, liefde voor de natie vinden ze bij de onderbuik horen.­ Zo verraden zij hun eigen volk, dat de gevolgen van het multiculturalisme níet kan ontlopen.­""

De klassieke valkuil hoe Rijken/Imperia ten ondergaan: decadentie, hoogmoed, egoïsme, narcisme. Met deze leiders zijn we idd ten dode opgeschreven.

Bah, je zou ze toch aan hun haren de publieke pleinen op sleuren en ze voor het publiek onder luid gejuich vierendelen :r
pi_158237667
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2015 14:54 schreef Roberta_J het volgende:
Onze elites zijn wereldburgers die net zo makkelijk in New York, Amsterdam of Parijs wonen.­ Zij hadden er geen moeite mee om de grenzen op te heffen voor vrij verkeer van goederen en personen.­ Uiteindelijk houden ze ook niet echt van hun land, liefde voor de natie vinden ze bij de onderbuik horen.­ Zo verraden zij hun eigen volk, dat de gevolgen van het multiculturalisme níet kan ontlopen.­
Maar het is niet alleen de elite. Het zijn ook diegene die religie beschermen vanuit een idee dat iedereen daar mee om kan gaan. Dat je bepaalde normen en waarden niet hoeft te verdedigen. Een soort vals gevoel van het goede overwint wel.
pi_158238724
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2015 14:00 schreef Roberta_J het volgende:

[..]

Nice. Afwezigheid van empathie zien we bij twee psychische ziektebeelden, te weten autisme en psychopathie. Nu lijkt autisme me niet echt een psychische toestand dat culturen diepgaand kan beïnvloeden. Psychopathie daarentegen... Maar misschien moet je dan bij het begin beginnen, de stichter van de moslimcultuur, de krijger Mohammed. :r
Als je iemand haat, haat je iets in hem wat deel is van jezelf. Wat geen deel van onszelf is, verontrust ons niet.

Ik mag veronderstellen dat psychopatie geen deel is van onze leiders. De haat daarentegen bij alles wat anders denkt bij IS des te meer.

Er is onvoldoende besef bij de meeste van onze leiders hoe IS tracht aan invloed te winnen in onze samenleving. Ze zien de onthoofdingen en denken dat het barbaren zijn, maar zijn zich niet bewust hoe deze IS psychopaten gebruik maken van zwakheden bij hun volgende slachtoffers. Onze samenleving dus.

Het komt er in mijn ogen dan ook op neer dat we om onszelf te beschermen (meer controle) we dus eigenlijk datgene moeten opgeven (minder vrijheid) wat we nu juist willen beschermen.
Your life is your life: go all the way
https://youtu.be/2lK4LrD8Ii4
pi_158257980
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2015 15:13 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Maar het is niet alleen de elite. Het zijn ook diegene die religie beschermen vanuit een idee dat iedereen daar mee om kan gaan. Dat je bepaalde normen en waarden niet hoeft te verdedigen. Een soort vals gevoel van het goede overwint wel.
De regenten die overal aan de macht zijn in de regering, allerlei besturen, raad van adviezen, etcetera zijn de babyboom generatie. Deze generatie heeft over het algemeen altijd meewind gehad. Vrede, welvaart, gratis studeren, makkelijk werk, stijging van vastgoed- en aandelenmarkten, etc. Vadertje Staat die alles subsidieert. Nationalisme vinden zij een vies woord, want dat associeert teveel met het foute verleden. In de 2e Kamer zie je nergens de Nederlandse vlag bijvoorbeeld. Alles moet per se neutraal zijn.

Deze mensen kijken erg op naar Amerika, 'trans-atlantisch' denken heet dat. Amerika is per definitie multi-cultureel, het model New York zien zij voor heel Nederland. Nederland moet en zal per se multi-cultureel zijn. En de Staat moet dat faciliteren. De Staat speelt Sim City, dat is waar regenten voor staan.
pi_158286798

[ Bericht 32% gewijzigd door idefixide op 16-12-2015 17:12:25 ]
pi_158302229
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2015 17:06 schreef idefixide het volgende:
Bij communicatie heb je altijd twee partijen, als de boodschap niet goed ontvangen wordt, dan is de zender misschien niet duidelijk. In het geval van de koran en hadith (maar ook andere religieuze bronnen) lijkt me dat toch wel een pijnpunt. En we kunnen niet even aan de almachtige vragen wat die nu precies bedoelde....
pi_158310409
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2015 09:35 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Bij communicatie heb je altijd twee partijen, als de boodschap niet goed ontvangen wordt, dan is de zender misschien niet duidelijk. In het geval van de koran en hadith (maar ook andere religieuze bronnen) lijkt me dat toch wel een pijnpunt. En we kunnen niet even aan de almachtige vragen wat die nu precies bedoelde....
Dat hoeft ook niet maar we moeten uitkijken dat we moslims en de Islam afrekenen op wat ISIS wel of niet doet. Maar we moeten ook beseffen dat er een hetze aan de gang die veel meer te maken heeft met bezwaren tegen een multiculturele en multiraciale samenleving dan met de islam als religie an sich.

De moslimlanden hebben ook een rol en moeten beseffen dat de religie Islam vol zit met plaatselijke gebruiken die niet goed passen in een andere samenleving. Dat besef begint langzaam aan in moslimlanden te groeien maar dat er ook echt een haatcampagne is tegen de Islam moeten we hier ook onder ogen zien.

pi_158323415
Malika Sorel-Sutter:

U maakt geen onderscheid tussen radicalisme en de islam in het algemeen?

"Dat doe ik nooit, dit geweld gedijt niet in het luchtledige. De afwijzing van westerse normen is algemeen, terreur is daar een gewelddadige vorm van. Deze terroristen zijn niet opgegroeid met respect voor het individu, met de vrijheid om te geloven wat je wilt, of om niet te geloven. De islamitische cultuur is een door en door mannelijke cultuur. Empathie, een erg christelijke waarde, vatten veel moslims op als een teken van zwakte, als iets vrouwelijks, een bewijs dat het Westen inferieur is."

pi_158324134
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2015 17:09 schreef idefixide het volgende:
Dat hoeft ook niet maar we moeten uitkijken dat we moslims en de Islam afrekenen op wat ISIS wel of niet doet. Maar we moeten ook beseffen dat er een hetze aan de gang die veel meer te maken heeft met bezwaren tegen een multiculturele en multiraciale samenleving dan met de islam als religie an sich.
Onzin. Ik ben voor een multiculturele samenleving maar ik ben ook tegen de islam. Die dingen staan compleet los van elkaar. En ik vind dat je de islam prima op de excessen mag afrekenen.
quote:
De moslimlanden hebben ook een rol en moeten beseffen dat de religie Islam vol zit met plaatselijke gebruiken die niet goed passen in een andere samenleving. Dat besef begint langzaam aan in moslimlanden te groeien maar dat er ook echt een haatcampagne is tegen de Islam moeten we hier ook onder ogen zien.
Een haatcampagne tegen de islam steun ik, een haatcampagne tegen moslims verwerp ik.

Het is te belachelijk voor woorden hoe uit een sentiment voor mensen een ideologie beschermd gaat worden. Die zaken staan los van elkaar. Een ideologie moet altijd en overal bekritiseerd kunnen worden, het is doodeng hoe mensen de islam in bescherming nemen.
pi_158324855
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2015 08:30 schreef Braindead2000 het volgende:
Malika Sorel-Sutter:

U maakt geen onderscheid tussen radicalisme en de islam in het algemeen?

"Dat doe ik nooit, dit geweld gedijt niet in het luchtledige. De afwijzing van westerse normen is algemeen, terreur is daar een gewelddadige vorm van. Deze terroristen zijn niet opgegroeid met respect voor het individu, met de vrijheid om te geloven wat je wilt, of om niet te geloven. De islamitische cultuur is een door en door mannelijke cultuur. Empathie, een erg christelijke waarde, vatten veel moslims op als een teken van zwakte, als iets vrouwelijks, een bewijs dat het Westen inferieur is."

Nu hoor je het eens van een moslim zelf. Onze empathie is gebaseerd op het christendom, dat kent de moslim niet en al helemaal niet voor ongelovigen. De islam, in welke variant dan ook, verdraagt zich niet met de westerse waarden om de simpele reden dat de islam geen enkele andere waarden accepteert dan die van de islam zelf. Het toegeven aan de islam is in hun ogen een zwakte en zou in onze ogen het toelaten van intolerantie moeten zijn.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_158325865
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2015 10:46 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Nu hoor je het eens van een moslim zelf. Onze empathie is gebaseerd op het christendom, dat kent de moslim niet en al helemaal niet voor ongelovigen. De islam, in welke variant dan ook, verdraagt zich niet met de westerse waarden om de simpele reden dat de islam geen enkele andere waarden accepteert dan die van de islam zelf. Het toegeven aan de islam is in hun ogen een zwakte en zou in onze ogen het toelaten van intolerantie moeten zijn.
Dit was allang duidelijk. Helaas.
pi_158334557
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2015 09:51 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Onzin. Ik ben voor een multiculturele samenleving maar ik ben ook tegen de islam. Die dingen staan compleet los van elkaar. En ik vind dat je de islam prima op de excessen mag afrekenen.
Dat jij voor een multiculturele samenleving is betekent niet dat er niet een grote groep is die vooral tegen de Islam is omdat ze ook tegen een multiculturele en multiraciale samenleving zijn. Het is een coalitie van mensen die om verschillende redenen de Islam als doelwit hebben gekozen en daarbij de excessen zien als integraal deel van de Islam. Dat is pas onzinnig.

Anders zouden we de alcoholcultuur die jaarlijks 2,5 miljoen levens kost als exces kunnen zien van de niet-islamitische wereld.

http://www.voanews.com/co(...)15951079/171375.html

quote:
Een haatcampagne tegen de islam steun ik, een haatcampagne tegen moslims verwerp ik.
Dat komt in de praktijk op hetzelfde neer.

quote:
Het is te belachelijk voor woorden hoe uit een sentiment voor mensen een ideologie beschermd gaat worden. Die zaken staan los van elkaar. Een ideologie moet altijd en overal bekritiseerd kunnen worden, het is doodeng hoe mensen de islam in bescherming nemen.
Kritiek is prima maar dan wel onderbouwd en wel overwogen en de kritiek richten op de doelgroep die het aangaat.
pi_158334772
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2015 18:45 schreef idefixide het volgende:
Dat jij voor een multiculturele samenleving is betekent niet dat er niet een grote groep is die vooral tegen de Islam is omdat ze ook tegen een multiculturele en multiraciale samenleving zijn. Het is een coalitie van mensen die om verschillende redenen de Islam als doelwit hebben gekozen en daarbij de excessen zien als integraal deel van de Islam. Dat is pas onzinnig.
Nee, het draagvlak tegen de islam zit in de breedte. Het zijn niet alleen xenofobie tokkies die tegen de islam zijn. Maar er zijn hele goede redenen om tegen een conservatieve polariserende religie te zijn.
quote:
Anders zouden we de alcoholcultuur die jaarlijks 2,5 miljoen levens kost als exces kunnen zien van de niet-islamitische wereld.
Er is geen westerse doctrine die jou dwingt om alcohol te drinken.
quote:
Dat komt in de praktijk op hetzelfde neer.
En hier kan ik altijd wel geïrriteerd van raken. Want dit is gevaarlijk en echt complete onzin. Als jij je als moslim aangevallen voelt als je gedachtegoed word aangevallen dan is dat jouw probleem en niet van diegene die jouw gedachtegoed aanvalt. (hoe kan een normaal mens een generaliserende mening hebben over alle moslims, dat is toch complete onzin. Ik beoordeel ieder individu op zichzelf).
quote:
Kritiek is prima maar dan wel onderbouwd en wel overwogen en de kritiek richten op de doelgroep die het aangaat.
Ik bepaal zelf wel hoe mijn kritiek eruit ziet. Ik ga het niet sugar coaten omdat jij je anders aangevallen voelt, dat is jouw probleem, welkom in de vrije wereld.

[ Bericht 2% gewijzigd door truthortruth op 18-12-2015 19:03:23 ]
pi_158334949
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2015 10:46 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Waar doel je specifiek op? Ik lees het verhaal en ik zie vooral dat de bestaande cultuur in Frankrijk gehandhaafd dient te worden. Maar waarom mengen wij ons dan zo graag met de cultuur in moslimlanden? Omdat we onze waarden superieur vinden aan de heersende waarden in moslimlanden maar dat betekent niet dat alle heersende waarden ook noodzakelijk islamitische waarden zijn. Waarom wordt er anders in veel moslimlanden weinig gedaan tegen een hoop zaken die niet-islamitisch zijn maar is er tegelijkertijd nauwelijks plaats voor een vrouw met een te kort rokje of een homoseksueel? Dat heeft ook met cultuur te maken.

Zo zal in Armenië of Rusland een homoseksueel niet veel beter af zijn als in Turkije.

https://en.wikipedia.org/wiki/LGBT_rights_in_Armenia
pi_158335373
Dit bericht is intellectueel eigendom van Baas_bas. Het aanpassen, censureren of verwijderen is derhalve niet toegestaan. De lezer is zelf aansprakelijk voor de opvatting van de inhoud van de post. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent.
pi_158335421
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2015 18:54 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Nee, het draagvlak tegen de islam zit in de breedte. Het zijn niet alleen xenofobie tokkies die tegen de islam zijn. Maar er zijn hele goede redenen om tegen een conservatieve polariserende religie te zijn.
Ik pretendeer in de verste verte niet dat alleen xenofobe personen tegen de Islam zijn maar we moeten niet doen alsof het maar een kleine minderheid betreft.

quote:
Er is geen westerse doctrine die jou dwingt om alcohol te drinken.
Een gebod is niet nodig om onderdeel te vormen van een cultuur.

quote:
En hier kan ik altijd wel geïrriteerd van raken. Want dit is gevaarlijk en echt complete onzin. Als jij je als moslim aangevallen voelt als je gedachtegoed word aangevallen dan is dat jouw probleem en niet van diegene die jouw gedachtegoed aanvalt. (hoe kan een normaal mens een generaliserende mening hebben over alle moslims, dat is toch complete onzin. Ik beoordeel ieder individu op zichzelf).
Hoezo is het onzin? Als je kritiek hebt op de Islam dan heb je inherent ook kritiek op (een deel van) de moslims. Dat er velen zijn die het vooral te doen is omdat ze tegen een multiculturele en raciale samenleving zijn maakt dat het in de praktijk op hetzelfde neer komt. Dat is wat ik persoonlijk constateer. Maar dat betekent niet dat iedereen zo denkt. Ik beoordeel ieder individu net zo goed als jij tracht te doen.

quote:
Ik bepaal zelf wel hoe mijn kritiek eruit ziet. Ik ga het niet sugar coaten omdat jij je anders aangevallen voelt, dat is jouw probleem, welkom in de vrije wereld.
Dat geldt natuurlijk net zo goed voor jou. Dit is een vrije wereld en mijn kritiek op hoe jij of anderen je kritiek vormen heb je ook te accepteren. Ik voel mij trouwens niet aangevallen en snap ook niet waarom je daarover begint. Blijf vooral je eigen opvattingen verwoorden zoals je wilt maar ik mag dat ook doen.
pi_158336654
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2015 19:22 schreef idefixide het volgende:

[..]

Ik pretendeer in de verste verte niet dat alleen xenofobe personen tegen de Islam zijn maar we moeten niet doen alsof het maar een kleine minderheid betreft.
is er onderzoek gedaan dan op dit punt? ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe er wereldwijd (kritisch) tegen de islam aangekeken wordt en wat de achterliggende redenen zijn. het probleem met xenofobie is dat het een redelijk wazige beschuldiging is die niet alleen makkelijk gemaakt kan worden, maar ook moeilijk weerlegbaar is. het is gissen naar de 'ware' beweegredenen achter de inhoud (als er sprake is van inhoudelijke kritiek ipv haatdragende demagogie). en zelfs als vreemdelingenhaat een belangrijke rol speelt verklaart het nog niet veel als het zich niet ook uit richting andere 'vreemde' religies. dus ook dan kan het interessant zijn om te kijken wat precies het 'probleem' is.

[ Bericht 0% gewijzigd door wipes66 op 18-12-2015 20:30:09 ]
..///
pi_158339331
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2015 19:22 schreef idefixide het volgende:
Hoezo is het onzin? Als je kritiek hebt op de Islam dan heb je inherent ook kritiek op (een deel van) de moslims.
Nee, ik heb kritiek op wat ze denken, niet wie ze zijn, dat is wel zo'n essentieel verschil.
pi_158361434
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2015 20:10 schreef wipes66 het volgende:

[..]

is er onderzoek gedaan dan op dit punt? ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe er wereldwijd (kritisch) tegen de islam aangekeken wordt en wat de achterliggende redenen zijn. het probleem met xenofobie is dat het een redelijk wazige beschuldiging is die niet alleen makkelijk gemaakt kan worden, maar ook moeilijk weerlegbaar is. het is gissen naar de 'ware' beweegredenen achter de inhoud (als er sprake is van inhoudelijke kritiek ipv haatdragende demagogie). en zelfs als vreemdelingenhaat een belangrijke rol speelt verklaart het nog niet veel als het zich niet ook uit richting andere 'vreemde' religies. dus ook dan kan het interessant zijn om te kijken wat precies het 'probleem' is.
De achterliggende redenen maken toch geen bal uit. Ik snap dat het moeilijk is voor een mens om die buiten beschouwing te laten, maar er moet toch echt puur alleen gekeken worden naar de feiten. Al waren 99% van de islamcritici als ''xenofoob'' af te schilderen, dat zou niets, maar dan ook niets met de inhoud van hun argumenten te maken moeten hebben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')