Je begrijpt er geen klote van.quote:Op donderdag 12 november 2015 12:46 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Een beetje respect tonen is jouw blijkbaar wel vreemd. Maar hoe kom jij erop dat dit een tweede kamer commissie is. Commissie Stiekem mag toch alleen besproken worden met de verdachten die aanwezig waren tijdens die geheime vergaderingen van wat ik begrijp alleen de fractieleiders van een partij of misschien nog minder verdachten. Ik pleit er juist voor dat de hele tweede kamer erin betrokken wordt gezien dit ons nationaal bestuursorgaan is. Daarbij zou ik als het gaat om de verdachtmakingen de namen en de feiten juist openlijk bespreken tegenover het volk, zodat het niet weer alles in het geniep wordt besproken. Het geeft mij het gevoel dat daar onderwerpen besproken worden die in de echte mensenwereld niet door de beugel kunnen. Zeg maar de onderwerpen die wij als misdrijf zien. Je wilt toch als regering dat zien te voorkomen?
Stel je hypothetisch voor; er wordt daar doodleuk besproken hoe Theo van Gogh uitgeschakeld moet worden door de geheime dienst gezien de man een vijand van de staat is.
Lees je eerst maar eens in over die commissie voordat je hier wat gaat blaten over regering dit dat, 'verdachten'quote:Op donderdag 12 november 2015 12:50 schreef MakkieR het volgende:
[..]
En met jou antwoord word je veel wijzer
alsof ik daar mijn tijd aan ga spenderen, heb wel wat beters te doen lol.quote:Op donderdag 12 november 2015 12:51 schreef Szura het volgende:
[..]
Lees je eerst maar eens in over die commissie voordat je hier wat gaat blaten over regering dit dat, 'verdachten'etc.
Mja, het idee van een geheime dienst is het feit dat hun activiteiten geheim zijn.quote:Op donderdag 12 november 2015 01:43 schreef MakkieR het volgende:
Eigenlijk snap ik niet wat een kabinet moet met een commissie stiekem
De correcte benaming is dan ook 'inlichtingendienst'quote:Op donderdag 12 november 2015 13:41 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Mja, het idee van een geheime dienst is het feit dat hun activiteiten geheim zijn.
Zo makkelijk ligt het niet denk ik. Volgens de Grondwet mag ook de regering de zaak voor de Hoge Raad brengen als de Kamer dat nalaat. Er is dus nog wel een stok achter de deur.quote:Op donderdag 12 november 2015 12:09 schreef Odaiba het volgende:
Slachter keurt zijn eigen vlees dus...
Ik denk dat jij "kutkabinet" bedoelt, "kut kabinet" is toch echt iets anders.quote:Op woensdag 11 november 2015 22:24 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Mooi zo, laat die koppen maar rollen!
Weg met dit kut kabinet
Is dat zo?quote:Op donderdag 12 november 2015 13:41 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Mja, het idee van een geheime dienst is het feit dat hun activiteiten geheim zijn.
nu.nl:quote:Op donderdag 12 november 2015 12:46 schreef MakkieR het volgende:
hoe kom jij erop dat dit een tweede kamer commissie is.
V.quote:Het presidium, het dagelijks bestuur van de Tweede Kamer, stelt een onderzoekscommissie in naar het lekken uit de zogenoemde commissie-Stiekem.
Volgens mij zijn die regels ook openbaar.quote:Op donderdag 12 november 2015 14:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Is dat zo?
Een inlichtingendienst moet inlichtingen vergaren, de inhoud van die inlichtingen kan je om strategische redenen geheim willen houden. Wil dat zeggen dat je het proces waarmee je inlichtingen vergaart eveneens geheim moet houden? Het lijkt me van niet, zo gevoelig is die informatie niet. Burgers hebben het recht om te weten in welke gevallen ze afgeluisterd (of 'afgeluisterd' in het geval van andere bronnen dan audio) kunnen worden, dat wordt gecontroleerd dat de inlichtingendiensten zich aan de spelregels houden, dat het aangetoond wordt dat die controle zuiver en efficiënt verloopt etc.
Edit: ik had Reya zijn reactie nog niet gelezen. Inderdaad, niet voor niets wordt de naam inlichtingendienst nationaal en internationaal veel meer gebruikt dan de naam geheime dienst. Het geeft beter aan waar het voor dient. Ook bij de CIA en de MIX (ik haal 5 en 6 steeds door elkaar) zit het letterlijk in de naam.
Het staat me bij dat in het verleden kamervragen zijn gesteld m.b.t. de procedures, dus niet op de inhoud van de inlichtingen gericht, die niet werden beantwoord door de betrokken minister met als argument dat dit onder commissie stiekem valt.quote:Op donderdag 12 november 2015 14:33 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Volgens mij zijn die regels ook openbaar.
Nou wel dus. Als je weet waar bepaalde informatie vandaan komt (namen, functies, databases) is dat tamelijk interessante informatie voor kwaadwillenden.quote:Op donderdag 12 november 2015 14:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Wil dat zeggen dat je het proces waarmee je inlichtingen vergaart eveneens geheim moet houden? Het lijkt me van niet, zo gevoelig is die informatie niet.
De vraag is niet of dat kwaadwillenden, wie dat ook zijn (de een zijn terrorist...), er hun voordeel mee kunnen doen, de vraag is of dat dit opweegt tegenover het niet eerbiedigen van het recht van de burger om in vrijheid en veiligheid te leven indien hij relatief braaf is.quote:Op donderdag 12 november 2015 14:50 schreef Gerolsteiner het volgende:
[..]
Nou wel dus. Als je weet waar bepaalde informatie vandaan komt (namen, functies, databases) is dat tamelijk interessante informatie voor kwaadwillenden.
Weet ik, en dat belang vind ik niet zo geschaad in dit geval.quote:Op donderdag 12 november 2015 15:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
De vraag is niet of dat kwaadwillenden, wie dat ook zijn (de een zijn terrorist...), er hun voordeel mee kunnen doen, de vraag is of dat dit opweegt tegenover het niet eerbiedigen van het recht van de burger om in vrijheid en veiligheid te leven indien hij relatief braaf is.
twitter:RTLnieuws twitterde op donderdag 12-11-2015 om 15:18:16Arie Slob: Mijn lippen zijn altijd verzegeld geweest #commissiestiekem https://t.co/0dcPseVK7G https://t.co/fWLWDV44rr reageer retweet
Ik las in Volkskrant gisteren dat fractievoorzitters in het stuk van de NRC zinsneden herkenden die zo in de notulen stonden en daarop is er aangifte gedaan. Dat impliceert dat er niet alleen gebeld is naar de NRC maar dat iemand die journo een blaadje onder zijn neus heeft geschoven...quote:
Geen officiële notulen, wel aantekeningen.quote:Op donderdag 12 november 2015 15:53 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Ik las in Volkskrant gisteren dat fractievoorzitters in het stuk van de NRC zinsneden herkenden die zo in de notulen stonden en daarop is er aangifte gedaan. Dat impliceert dat er niet alleen gebeld is naar de NRC maar dat iemand die journo een blaadje onder zijn neus heeft geschoven...
Overigens heeft de CIVD een griffier en een assistent, waar vind je dat er geen notulen worden gemaakt?
Interessant! Als het dus geen centrale notulen zijn maar individuele aantekeningen, maar leden van de CIVD die zinnen wel herkennen dan is het toch een kwestie van in de kluis kijken en zien van wie zijn aantekeningenblokje die zinnen komen? Maar die onderzoekscommissie die de TK nu gaat instellen mogen zeker niet in die kluis kijken...quote:Op donderdag 12 november 2015 15:58 schreef Szura het volgende:
http://www.volkskrant.nl/(...)nderzoeken~a4184706/
Het blijft bij aantekeningen, geen officieel document 'notulen'
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-34213-1.htmlquote:Op 5, 13 en 18 februari en 6 en 13 maart 2014 is de commissie bijeen geweest om in het licht van het plenair debat over het verzamelen van 1,8 miljoen metadata van telefoonverkeer door de Nederlandse veiligheidsdiensten te spreken over de informatievoorziening aan de commissie betreffende dit onderwerp. Op 13 februari heeft de voorzitter van de commissie namens de commissie in het openbaar een reactie gegeven op dit onderwerp. Op 18 februari 2014 heeft de commissie vervolgens een verklaring uitgebracht waarin de commissie is ingegaan op de wijze waarop zij over de verzameling van 1,8 miljoen records metadata door Nederlandse inlichtingen- en veiligheidsdiensten is geïnformeerd.
Je hebt het verkeerde jaar te pakken. Het gaat hier om een bijeenkomst op 12 december 2013. Toen is in de commissie gemeld dat de belgegevens niet door de NSA waren verzameld, maar door de eigen inlichtingendiensten.quote:Op donderdag 12 november 2015 16:50 schreef Wespensteek het volgende:
Wel grappig dat men zo valt over dat lekken terwijl al die informatie al openbaar was, het jaarverslag meldt overigens dat ze behoorlijk bezig zijn geweest met deze kwestie:
[..]
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-34213-1.html
Welke geheimen zijn er nu werkelijk gelekt vraag ik me af of mag je ook niet zeggen dat men er goedemorgen heeft gezegd en dat Zijlstra geen melk wou in de koffie?
Maar wat is er dan gelekt uit die bespreking en wanneer is dat gelekt? Wat op 4 februari openbaar is gemaakt kan toch niet meer geheim zijn. Dat debat was na 4 februari en dat 'lekken' toch ook?quote:Op donderdag 12 november 2015 17:16 schreef freako het volgende:
[..]
Je hebt het verkeerde jaar te pakken. Het gaat hier om een bijeenkomst op 12 december 2013. Toen is in de commissie gemeld dat de belgegevens niet door de NSA waren verzameld, maar door de eigen inlichtingendiensten.
Op 4 februari werd dit met (de rest van) de Kamer gedeeld, waarna Plasterk een motie van wantrouwen aan de broek kreeg omdat de oppositie vond dat hij de Kamer te laat geïnformeerd had. De commissievergaderingen in februari gaan er vooral over of Plasterk aan de Kamer mag melden dat het reeds in december was besproken. Antwoord: nee, want geheimhouding.
Vervolgens meldt de NRC op 18 februari in een artikel dat de commissie al in december bijgepraat was.
Er is gelekt dat het al in december in de commissie was besproken. Dat was tot de 18e nog niet (officieel) bekend. Hoogstens werd vermoed dat Plasterk ooit de commissie had geïnformeerd.quote:Op donderdag 12 november 2015 17:19 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Maar wat is er dan gelekt uit die bespreking en wanneer is dat gelekt? Wat op 4 februari openbaar is gemaakt kan toch niet meer geheim zijn. Dat debat was na 4 februari en dat 'lekken' toch ook?
Alleen de 'echte' fracties...ik heb het lijstje hierboven gekopieerd van de site van de TK. Als het jaarverslag van de CIVD van 2014 klopt zat Norbert Klein er tot begin 2014 ook in.. Alle ex PVV, PvdA en 50+ in ieder geval nietquote:Op donderdag 12 november 2015 18:03 schreef Janneke141 het volgende:
Zitten al die afgesplitsten ook in die commissie, of is dat beperkt tot de fractievoorzitters van de 'echte' fracties? Is het op uitnodiging of kun je je daarvoor aanmelden?
Zit/zat niet in die commissie vgm.quote:
http://nos.nl/artikel/206(...)-stiekem-wat-nu.htmlquote:De leden zijn op dit moment voorzitter Zijlstra (VVD), Samsom (PvdA), Wilders (PVV), Buma (CDA), Roemer (SP), Van der Staaij (SGP), Segers (CU), Klaver (GL), Thieme (PvdD) en Pechtold (D66).
http://www.telegraaf.nl/b(...)t_lek_te_zijn__.htmlquote:Op donderdag 12 november 2015 18:42 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Zit/zat niet in die commissie vgm.
Gadverdamme, ik heb nu beelden van een lekkende Thieme op mijn netvlies.quote:Op donderdag 12 november 2015 18:37 schreef zarosje het volgende:
Ik gok op Thieme. Zij lijkt me wel iemand die uit verontwaardiging zoiets gaat lekken. Of Slob, is wel erg toevallig dat hij net nu is afgetreden.
Dat zijn dan geen staatsgeheimen die gelekt zijn, mogelijk is het reglement van orde dan overtreden mbt besloten vergaderingen. Het gaat dus zeker niet over geheimen van de AIVD die zijn gelekt of zo. Ik vind de ophef in elk geval nogal overdreven.quote:Op donderdag 12 november 2015 17:31 schreef freako het volgende:
[..]
Er is gelekt dat het al in december in de commissie was besproken. Dat was tot de 18e nog niet (officieel) bekend. Hoogstens werd vermoed dat Plasterk ooit de commissie had geïnformeerd.
Ook is gelekt dat er tussen 4 en 18 februari in de commissie is gesproken over al dan niet geheimhouden van die vergadering in december, en dat toen is besloten om het geheim te houden.
quote:Op donderdag 12 november 2015 18:58 schreef Morendo het volgende:
Gadverdamme, ik heb nu beelden van een lekkende Thieme op mijn netvlies.
Echter mag de rechter niet toetsen aan de grondwet. Hoe zit dat nu precies?quote:Artikel 119 van de grondwet zegt dat een besluit over vervolging wegens ambtsmisdrijven van Kamerleden moet worden genomen door (het kabinet of) de Kamer. Dus dat betekent volgens de Leidense hoogleraar staatsrecht Wim Voermans dat een besluit moet worden genomen door de Kamer als geheel.
Die komt daar nietquote:Op donderdag 12 november 2015 18:37 schreef zarosje het volgende:
Ik gok op Thieme. Zij lijkt me wel iemand die uit verontwaardiging zoiets gaat lekken. Of Slob, is wel erg toevallig dat hij net nu is afgetreden.
Artikel 120 GW zegt: de rechter treedt niet in de beoordeling van de grondwettelijkheid van wetten en verdragen. Dat heeft hier niks mee te maken. Een rechter mag een wet of een verdrag niet toetsen aan de Grondwet. 119 geeft duidelijk aan dat vervolging en eventuele veroordeling wegens ambtsmisdrijven op besluit van de regering of de TK in eerste en enige instantie door respectievelijk de PG van de HR en de HR gedaan mogen worden.quote:Op donderdag 12 november 2015 20:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Kan iemand het volgende uitleggen?
[..]
Echter mag de rechter niet toetsen aan de grondwet. Hoe zit dat nu precies?
Ze zit er in maar ze gaat nooit begreep ik, omdat ze er tegen is?quote:Op donderdag 12 november 2015 20:41 schreef Gunner het volgende:
[..]
elke fractievoorzitter zit daar toch in?
hoezo. serveren ze broodjes paardenvlees ofzo?quote:Op donderdag 12 november 2015 20:43 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Ze zit er in maar ze gaat nooit begreep ik, omdat ze er tegen is?
Ossenworst...hmmm...quote:Op donderdag 12 november 2015 20:43 schreef Gunner het volgende:
[..]
hoezo. serveren ze broodjes paardenvlees ofzo?
Niet allemaal, uit de rapportage van 2013:quote:Op donderdag 12 november 2015 20:41 schreef Gunner het volgende:
[..]
Maar je hoeft niet aan te schuiven. Bron: analyse van Siewert en Jort bij DDWD. Niet duidelijk of ze nooit komt maar hier was ze niet bij.quote:Op donderdag 12 november 2015 20:41 schreef Gunner het volgende:
[..]
Waarom trekt een rechter zich iets aan van artikel 119 als artikel 120 aangeeft dat de rechter zich niets mag aantrekken van de grondwet? Ik verwoord het een beetje provocerend maar met een doel.quote:Op donderdag 12 november 2015 20:42 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Artikel 120 GW zegt: de rechter treedt niet in de beoordeling van de grondwettelijkheid van wetten en verdragen. Dat heeft hier niks mee te maken. Een rechter mag een wet of een verdrag niet toetsen aan de Grondwet. 119 geeft duidelijk aan dat vervolging en eventuele veroordeling wegens ambtsmisdrijven op besluit van de regering of de TK in eerste en enige instantie door respectievelijk de PG van de HR en de HR gedaan mogen worden.
Dat is verrassend. Die heeft er geen strategisch belang bij om te lekken i.t.t. Samsom bijv.quote:Op donderdag 12 november 2015 20:02 schreef Crazy Harry het volgende:
Het NRC zelf schrijft dat het om bronnen uit de oppositie gaat:
[ afbeelding ]
In de slideshow op deze pagina:
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)ek-commissie-stiekem
Omdat artikel 120 GW dat niet aangeeft.quote:Op donderdag 12 november 2015 20:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Waarom trekt een rechter zich iets aan van artikel 119 als artikel 120 aangeeft dat de rechter zich niets mag aantrekken van de grondwet? Ik verwoord het een beetje provocerend maar met een doel.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |